Sähkömoottorit on luotettavempia - 5 moottoria / 200tkm

Anonyymi

Teslan fanipojat aina jatkavat muistuttaa kuinka sähkömoottorit on luotettavampia kuin polttomoottorit.

” I'm on my 5th drive unit.
1 2 changed for milling sounds. 1 failed completely leaving me stranded (a day after it had been changed for milling sounds, that was probably infant mortality) and 1 entered limp home mode with lot of warning messages.

158,400 miles 2014 S85”
https://forums.tesla.com/forum/forums/are-you-still-your-1st-drive-unit

Eli tyypillä vasta viides moottori alla reilut 200tkm ajetussa viisi vuotta vanhassa autossa. Eli vuosi ja moottori. Lähes ikiliikkujia.

Samassa keskustelussa paljon muitakin useamman moottorin ”rikkoneita”. Etsikääpä mulle yksikin polttomoottoriauto, mihin vaihdettu viisi kertaa moottori?

94

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akusto on ilmeisesti vielä kunnossa, koska kaveri ei siitä maininnut ja on vielä hengissä.

    • Anonyymi

      Yleisellä tasolla sähkömoottori on polttikseen verrattuna aivan eri tasolla luotettavuudessa, käyttöiässä ja huoltokuluissa. Jos Tesla on onnistunut kehittämään sähkömoottorin joka on epäluotettava niin silloin se on Teslan tekemä moka ja koskee vain Teslan tekemiä moottoreita.

      Sähkömoottori on konseptina siitä huolimatta ylivertainen polttiksiin nähden noissa kategorioissa plus hyötysuhteessa.

      • Anonyymi

        Niin eli teoriassa sähkömoottori on ylivoimainen, nyt kuitenkin joudumme elämään käytännön maailmassa, missä ei ole näyttöä minkään autonvalmistajan ylivertaisen kestävistä sähköautoista. Teslan uskomattoman huonosti kestävistä autoista sen sijaan on paljonkin näyttöä.

        Eli sitä päivää odottaessa, kun teoria muuttuu todellisuudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli teoriassa sähkömoottori on ylivoimainen, nyt kuitenkin joudumme elämään käytännön maailmassa, missä ei ole näyttöä minkään autonvalmistajan ylivertaisen kestävistä sähköautoista. Teslan uskomattoman huonosti kestävistä autoista sen sijaan on paljonkin näyttöä.

        Eli sitä päivää odottaessa, kun teoria muuttuu todellisuudeksi.

        Teslan alkupään moottoreissa, tai oikeammin moottorin yhteydessä olevassa invertterissä oli ongelmia, 2016 jälkeen ei ongelmia ole ollut. Nuo kaikki menneet takuuseen ja menee vielä 2-4 vuotta. Takuuajan jälkeen kuten nytkin autoon vaihdetaan korjattu vaihtomoottori tai moottoriin vaihdetaan invertteri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli teoriassa sähkömoottori on ylivoimainen, nyt kuitenkin joudumme elämään käytännön maailmassa, missä ei ole näyttöä minkään autonvalmistajan ylivertaisen kestävistä sähköautoista. Teslan uskomattoman huonosti kestävistä autoista sen sijaan on paljonkin näyttöä.

        Eli sitä päivää odottaessa, kun teoria muuttuu todellisuudeksi.

        Käytännön maailmassa on jauhanut miljoonia sähkömoottoreita jo sata vuotta. Ei auton sähkömoottori ole mitenkään erikoistapaus.
        Turhaa jänkkäämistä taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan alkupään moottoreissa, tai oikeammin moottorin yhteydessä olevassa invertterissä oli ongelmia, 2016 jälkeen ei ongelmia ole ollut. Nuo kaikki menneet takuuseen ja menee vielä 2-4 vuotta. Takuuajan jälkeen kuten nytkin autoon vaihdetaan korjattu vaihtomoottori tai moottoriin vaihdetaan invertteri.

        On ollut ongelmia myöhemmässäkin, mutta ilmeisesti vähemmän. Uudemmista ei ole riittävästi tietoa, että voisi sanoa juuri juuta tai jaata, mutta jos moottorit on viisi vuotta sitten kestäneet 20tkm/kpl, niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja.

        Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale.

        Takuu on kiva joo, mutta takuun ylittäneestä Teslasta en paljoa uskaltaisi maksaa. Model 3:en takuu ei ole rajaton 8v, vaan joku 160tkm/8v. Eli reilusti ajavalla se on jo kolmessa vuodessa täynnä. Taksilla vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön maailmassa on jauhanut miljoonia sähkömoottoreita jo sata vuotta. Ei auton sähkömoottori ole mitenkään erikoistapaus.
        Turhaa jänkkäämistä taas.

        Niin että koska jossain tehtaassa on luotettavia sähkömoottoreita, niin on turhaa jänkkäämistä ottaa huomioon sähköautojen moottorien katastrofalista rekordia? Sellaiset lahkolaisen uskontunnustukset tänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että koska jossain tehtaassa on luotettavia sähkömoottoreita, niin on turhaa jänkkäämistä ottaa huomioon sähköautojen moottorien katastrofalista rekordia? Sellaiset lahkolaisen uskontunnustukset tänään.

        Olet kyllä aika pihalla tästä maailmasta. Mietipä nyt aluksi kuinka monta sähkömoottoria sun omasta kodista löytyy. Microaaltouunit, Sähkövatkaimet, hiusföönit, pleikkarin ohjaimet, liesituulettimet, dvd-soittimet, PC:t, läppärt, ilmalämpöpumppu, huippuimurit, sähköhammasharjat jne jne.
        Kuinka usein olet niiden sähkömoottoreita huoltanut ja kuinka usein niistä on mennyt sähkömoottori rikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ollut ongelmia myöhemmässäkin, mutta ilmeisesti vähemmän. Uudemmista ei ole riittävästi tietoa, että voisi sanoa juuri juuta tai jaata, mutta jos moottorit on viisi vuotta sitten kestäneet 20tkm/kpl, niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja.

        Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale.

        Takuu on kiva joo, mutta takuun ylittäneestä Teslasta en paljoa uskaltaisi maksaa. Model 3:en takuu ei ole rajaton 8v, vaan joku 160tkm/8v. Eli reilusti ajavalla se on jo kolmessa vuodessa täynnä. Taksilla vuodessa.

        "niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja."
        Miksi ihmeessä minkään laitteen pitäisi olla idioottivarmoja, ei sellaista tuotetta ole, eikä tule koskaan olemaan. Jostain ihmeen syystä sähköautoista sellaista odotetaan.
        https://electrek.co/2019/04/13/tesla-model-3-longevity-claims-elon-musk/
        "Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale."
        Hatustako heitit?
        "vaan joku 160tkm/8v"
        Erittäin harva perinteinen auto antaa tuollaisen takuun, yleisesti 2v/100tkm.

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/820606-kl-tesla-taksin-mittarissa-jo-744-000-kilometria-jos-saisin-talla-sen-miljoonan

        Aika hyvin tuo on kestänyt ja huoltoväli 100 000km.
        Mersua ym. täytyy taksiajossa huoltaa miltei kuukausittain.
        Polttoaineissa säästänyt noin 50 000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja."
        Miksi ihmeessä minkään laitteen pitäisi olla idioottivarmoja, ei sellaista tuotetta ole, eikä tule koskaan olemaan. Jostain ihmeen syystä sähköautoista sellaista odotetaan.
        https://electrek.co/2019/04/13/tesla-model-3-longevity-claims-elon-musk/
        "Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale."
        Hatustako heitit?
        "vaan joku 160tkm/8v"
        Erittäin harva perinteinen auto antaa tuollaisen takuun, yleisesti 2v/100tkm.

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/820606-kl-tesla-taksin-mittarissa-jo-744-000-kilometria-jos-saisin-talla-sen-miljoonan

        Aika hyvin tuo on kestänyt ja huoltoväli 100 000km.
        Mersua ym. täytyy taksiajossa huoltaa miltei kuukausittain.
        Polttoaineissa säästänyt noin 50 000€.

        Piti laittaa tämä kattavampi uutinen...
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ari-nyyssosen-tesla-on-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa-takuutakin-viela-kolme-vuotta-jaljella-jos-saisin-talla-sen-miljoonan-ajettua/7637584#gs.iensi7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ollut ongelmia myöhemmässäkin, mutta ilmeisesti vähemmän. Uudemmista ei ole riittävästi tietoa, että voisi sanoa juuri juuta tai jaata, mutta jos moottorit on viisi vuotta sitten kestäneet 20tkm/kpl, niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja.

        Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale.

        Takuu on kiva joo, mutta takuun ylittäneestä Teslasta en paljoa uskaltaisi maksaa. Model 3:en takuu ei ole rajaton 8v, vaan joku 160tkm/8v. Eli reilusti ajavalla se on jo kolmessa vuodessa täynnä. Taksilla vuodessa.

        Kyllä hyvä auto kesti 480000 km ainoa korjaus kytkinsylinterin kumi 8 euroa eipä autotkaan kestä enään näinkauan kaikki menee huonommaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hyvä auto kesti 480000 km ainoa korjaus kytkinsylinterin kumi 8 euroa eipä autotkaan kestä enään näinkauan kaikki menee huonommaksi

        Mitkä olivatkaan huolto ja polttoainekulut? Polttikselle pidetään yleisesti 300tkm hyvänä saavutuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä aika pihalla tästä maailmasta. Mietipä nyt aluksi kuinka monta sähkömoottoria sun omasta kodista löytyy. Microaaltouunit, Sähkövatkaimet, hiusföönit, pleikkarin ohjaimet, liesituulettimet, dvd-soittimet, PC:t, läppärt, ilmalämpöpumppu, huippuimurit, sähköhammasharjat jne jne.
        Kuinka usein olet niiden sähkömoottoreita huoltanut ja kuinka usein niistä on mennyt sähkömoottori rikki?

        Mikä viheltää yli hilseen siinä faktassa, että sähköauto ei ole mikroaaltouuni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja."
        Miksi ihmeessä minkään laitteen pitäisi olla idioottivarmoja, ei sellaista tuotetta ole, eikä tule koskaan olemaan. Jostain ihmeen syystä sähköautoista sellaista odotetaan.
        https://electrek.co/2019/04/13/tesla-model-3-longevity-claims-elon-musk/
        "Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale."
        Hatustako heitit?
        "vaan joku 160tkm/8v"
        Erittäin harva perinteinen auto antaa tuollaisen takuun, yleisesti 2v/100tkm.

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/820606-kl-tesla-taksin-mittarissa-jo-744-000-kilometria-jos-saisin-talla-sen-miljoonan

        Aika hyvin tuo on kestänyt ja huoltoväli 100 000km.
        Mersua ym. täytyy taksiajossa huoltaa miltei kuukausittain.
        Polttoaineissa säästänyt noin 50 000€.

        Idiootti pohjaa "tietonsa" Muskin lupauksiin ja laittaa todisteeksi moottorien kestosta yksittäistapauksen, mihin on vaihdettu moottori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niin en heti menisi vannomaan, että uudetkaan on idioottivarmoja."
        Miksi ihmeessä minkään laitteen pitäisi olla idioottivarmoja, ei sellaista tuotetta ole, eikä tule koskaan olemaan. Jostain ihmeen syystä sähköautoista sellaista odotetaan.
        https://electrek.co/2019/04/13/tesla-model-3-longevity-claims-elon-musk/
        "Ne vaihtomoottoritkin maksaa luokkaa kymppitonnin kappale."
        Hatustako heitit?
        "vaan joku 160tkm/8v"
        Erittäin harva perinteinen auto antaa tuollaisen takuun, yleisesti 2v/100tkm.

        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/820606-kl-tesla-taksin-mittarissa-jo-744-000-kilometria-jos-saisin-talla-sen-miljoonan

        Aika hyvin tuo on kestänyt ja huoltoväli 100 000km.
        Mersua ym. täytyy taksiajossa huoltaa miltei kuukausittain.
        Polttoaineissa säästänyt noin 50 000€.

        Vaihtomoottorin hinnan heitin ihan hakemani ja lukemani tiedon perusteella. Kannattaa sunkin lukea enemmän. Tai siis ei kannata, koska se uhkaisi uskontoasi. Tarkemmin jenkkien Tesla-foorumeilta löytyy karuja kohtaloita, kun uskonkiihko törmää brutaalisti totuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtomoottorin hinnan heitin ihan hakemani ja lukemani tiedon perusteella. Kannattaa sunkin lukea enemmän. Tai siis ei kannata, koska se uhkaisi uskontoasi. Tarkemmin jenkkien Tesla-foorumeilta löytyy karuja kohtaloita, kun uskonkiihko törmää brutaalisti totuuteen.

        Kai nyt sitten linkität tuon "tietosi". Muussa tapauksessa olet tyhjän puhuja. Kukaan ei voi tietää Teslan vaaihto moottorin hintaa koska ne kaikki on menneet takuuseen.
        Mikä sähköautoissa pelottaa ja v... ttaa, sekö, ettei luuserilla ole koskaan varaa sellaiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt sitten linkität tuon "tietosi". Muussa tapauksessa olet tyhjän puhuja. Kukaan ei voi tietää Teslan vaaihto moottorin hintaa koska ne kaikki on menneet takuuseen.
        Mikä sähköautoissa pelottaa ja v... ttaa, sekö, ettei luuserilla ole koskaan varaa sellaiseen?

        Tiedämme molemmat, ettet tee sillä linkillä yhtään mitään. Tai teet, jos keksit keinon kiistää sen painoarvon, mutta jos et keksi keinoa, niin lällättelet tai ohitat sen, ja olet heti huomenna jatkamassa samaa uskontunnustustasi.

        On olemassa takuuttomia Tesloja, esimerkiksi jotain kolaroituja, enkuksi ”salvage”, joihin kuitenkin pitää samalla tavalla yrittää löytää osia.

        Totta puhuen kaikkein eniten sähköautossa pelottaa se, että tulisi samaistettua sinunlaisiisi uskovaisiin vajakkeihin. Jos ostan Teslan, ja saatan ostaa Cybertruckin, niin laitan takaikkunaan tarran ”haistakaa vittu Tesla-kuskit!”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme molemmat, ettet tee sillä linkillä yhtään mitään. Tai teet, jos keksit keinon kiistää sen painoarvon, mutta jos et keksi keinoa, niin lällättelet tai ohitat sen, ja olet heti huomenna jatkamassa samaa uskontunnustustasi.

        On olemassa takuuttomia Tesloja, esimerkiksi jotain kolaroituja, enkuksi ”salvage”, joihin kuitenkin pitää samalla tavalla yrittää löytää osia.

        Totta puhuen kaikkein eniten sähköautossa pelottaa se, että tulisi samaistettua sinunlaisiisi uskovaisiin vajakkeihin. Jos ostan Teslan, ja saatan ostaa Cybertruckin, niin laitan takaikkunaan tarran ”haistakaa vittu Tesla-kuskit!”

        Tyhjänpuhujalla meni tunteisiin, kun argumentit loppuu ja huomaa olevansa heikoilla, alkaa nimittely.
        Otan osaa, olisit käynyt kouluja niin olisi työpaikka ja sivistystä, nyt kun ei ole kumpaakaan, et pysty kuin teslasta haaveilemaan ja provosoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjänpuhujalla meni tunteisiin, kun argumentit loppuu ja huomaa olevansa heikoilla, alkaa nimittely.
        Otan osaa, olisit käynyt kouluja niin olisi työpaikka ja sivistystä, nyt kun ei ole kumpaakaan, et pysty kuin teslasta haaveilemaan ja provosoimaan.

        Ei saatana, vajukilta puuttuu täysin itsekriittisyys. Itse menee ad hominemeihin ja seuraavaksi syyttää siitä vastapuolta. Tyypillinen lahkolaisvajukki


    • Anonyymi

      Polttiskoneissa on sähkökäyttöinen vesipumppu, ohjaustehostin, fläkti...
      Taitaa olla niin että polttiskoneessa on useampi sähkömoottori kuin sähkömoottorissa.

    • Anonyymi

      Aloittajalla ei ole ihan todellisuus kohdillaan mutta ainahan noita pahoja idiootteja on ollut. Tesla on tulevaisuus jo nyt. Sähköautolla on ajettu jo sata vuotta sitten ja ensimäiset autothan oli jo sähköautoja. Vw tulee ja pilaa koko sähköauton.

    • Anonyymi

      Liikkuvasta kalusta sähkömoottoreita käytetään junissa, trukeissa, laivoissa (Azipod), busseissa, golf-autoissa, skoottereissa, jne.
      Juuri luotettavuuden, kestävyyden ja mitättömän huoltotarpeen ollessa yksi keskeisiä syitä moottorivalintaan.

      Jos haluat mollata Teslaa niin keskity Teslan mollaamiseen ja ole tarkka mistä mallista puhut. Jos yleistät että sähkömoottorit eivät ole kestäviä niin silloin sun jutut menee pahasti metsään.

      Kyllä, sähkömoottorinkin voi suunnitella ja valmistaa huonosti, mutta silloin kyse yksittäisestä moottorimallista. Ei sähkömoottoreista yleensä. Ole tarkka että kirjoitat mitä tarkoitat.

      • Anonyymi

        Sinähän tässä yleistät Teslan moottorit kestäviksi sillä perusteella, että junissa käytetään sähkömoottoreita.
        Minä nimenomaan olen perehtynyt tilanteeseen sähköautoissa eli rajannut tarkastelun paljon mielekkäämmäksi sähköauton ostajaa ajatellen. Kovasti ovat lahkolaiset möykänneet, mutta mitään näyttöä ei ole tullut siitä, että yksikään Teslan moottori olisi polttomoottoreita kestävämpi, tai mikään sähköauton moottori ylipäänsä.

        Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän tässä yleistät Teslan moottorit kestäviksi sillä perusteella, että junissa käytetään sähkömoottoreita.
        Minä nimenomaan olen perehtynyt tilanteeseen sähköautoissa eli rajannut tarkastelun paljon mielekkäämmäksi sähköauton ostajaa ajatellen. Kovasti ovat lahkolaiset möykänneet, mutta mitään näyttöä ei ole tullut siitä, että yksikään Teslan moottori olisi polttomoottoreita kestävämpi, tai mikään sähköauton moottori ylipäänsä.

        Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?

        Kannattaisi opetella lukemaan. Tässä ensimmäinen postaukseni tähän ketjuun:
        "Yleisellä tasolla sähkömoottori on polttikseen verrattuna aivan eri tasolla luotettavuudessa, käyttöiässä ja huoltokuluissa. Jos Tesla on onnistunut kehittämään sähkömoottorin joka on epäluotettava niin silloin se on Teslan tekemä moka ja koskee vain Teslan tekemiä moottoreita."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi opetella lukemaan. Tässä ensimmäinen postaukseni tähän ketjuun:
        "Yleisellä tasolla sähkömoottori on polttikseen verrattuna aivan eri tasolla luotettavuudessa, käyttöiässä ja huoltokuluissa. Jos Tesla on onnistunut kehittämään sähkömoottorin joka on epäluotettava niin silloin se on Teslan tekemä moka ja koskee vain Teslan tekemiä moottoreita."

        Niin, miksi toistat samaa paskaa, mihin jo vastasin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, miksi toistat samaa paskaa, mihin jo vastasin?

        On väärin leimata muut sähkömoottorit Teslan ongelmien takia.
        Yksinkertaisuuden tuoma etu tarkoittaa väistämättä parempaa luotettavuutta ja käyttöikää sähkömoottorille, myös autoissa.
        Tätä valtavaa teknistä etua ei yhden valmistajan ongelmist puhuminen muuta miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi opetella lukemaan. Tässä ensimmäinen postaukseni tähän ketjuun:
        "Yleisellä tasolla sähkömoottori on polttikseen verrattuna aivan eri tasolla luotettavuudessa, käyttöiässä ja huoltokuluissa. Jos Tesla on onnistunut kehittämään sähkömoottorin joka on epäluotettava niin silloin se on Teslan tekemä moka ja koskee vain Teslan tekemiä moottoreita."

        Kovin on sähköautouskovaisen vaikeaa myöntää tosiasiat. Patteriautoja markkinoidaan liki täydellisellä huoltovapaudella, mutta markkinataloudessa vaan ei ole tolkkua myöntää mitään ikuista tai edes 10 vuoden takuuta tuotteille eikä myöskään ylimitoittaa autojen tekniikkaa kestämään paljon keskimääräisiä kilometrimääriä kauemmin.

        Kun uutta tekniikkaa tuodaan markkinoille, niin silloin optimointi voi olla vielä hakusessa eli tehdään varman päälle mitoitusta tai joudutaan antamaan pitkiä takuita yms. myyntikikkoja, kuten ilmainen pikalataus. Teslan strategia on ollut roiman tappion teko. Ovat laskeneet, että valmistussarjojen kasvaessa kappalehinta laskee niin, että tuotanto kääntyy lopulta voitolliseksi. Ja kun on jo nimeä saatu, ei enää tarvi kalliiksi tulevia pitkiä takuuaikoja yms ilmaisia lounaita jaella...

        Tämä Suomessa reilut 700 tkm ajettu Tesla ei nyt varsinaisesti mikään luotettavuuden perikuva ole ollut. Siihen on jo pariin kertaan vaihdettu niin kalliita komponentteja, että ilman "takuu korvaa" -optiota auto olisi hyvinkin saattanut päätyä paalattavaksi.

        Jep, nyt takuu korvasi, mutta tässä onkin iäkkäämpi auto. Käypä NYT hakemassa Model 3 kaupasta ja kokeile vaikka 5 vuoden päästä, että saatko uuden akuston tai moottorin hajonneen tilalle...

        Taitaa homma päätyä niin, että patteriautojen hinnat laskevat ns. tavallisen kansan ulottuville (alle 40 k€), mutta samalla tuotanto optimoidaan niin, ettei näillä ajella >300 tkm ilman kalliita remontteja. Eikä vikaantuneeseen autoon, jonka arvo on hiipunut alle 10 k€ ole mielekästä ruveta kilahtanutta akustoa, moottoria tms. vaihtamaan - kas kun halvempi vaihtoehto voi olla auton paalaaminen ja samanikäisen käytetyn osto tilalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän tässä yleistät Teslan moottorit kestäviksi sillä perusteella, että junissa käytetään sähkömoottoreita.
        Minä nimenomaan olen perehtynyt tilanteeseen sähköautoissa eli rajannut tarkastelun paljon mielekkäämmäksi sähköauton ostajaa ajatellen. Kovasti ovat lahkolaiset möykänneet, mutta mitään näyttöä ei ole tullut siitä, että yksikään Teslan moottori olisi polttomoottoreita kestävämpi, tai mikään sähköauton moottori ylipäänsä.

        Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?

        "Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tojotistit väittävät että hybrideissä käytetyt sähkömoottorit ovat erittäin luotettavia. Ei ole mitään syytä olla uskomatta heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tojotistit väittävät että hybrideissä käytetyt sähkömoottorit ovat erittäin luotettavia. Ei ole mitään syytä olla uskomatta heitä.

        Tojota on tehnyt reilun 20 vuoden aikana miljoonia autoja joissa on sähkömoottori. Tuskin kenelläkään on kanttia mennä sanomaan että niiden sähkömoottorit ovat epäluotettavia ja vikaherkkiä.
        Pitäisi riittää näytöksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On väärin leimata muut sähkömoottorit Teslan ongelmien takia.
        Yksinkertaisuuden tuoma etu tarkoittaa väistämättä parempaa luotettavuutta ja käyttöikää sähkömoottorille, myös autoissa.
        Tätä valtavaa teknistä etua ei yhden valmistajan ongelmist puhuminen muuta miksikään.

        En leimaa niitä, joiden luotettavuudesta on näyttöä. Milloin saan sen näytön?

        Tesla nyt vaan on hyvin merkittävä sähköautovalmistaja, eikä sitä voida sivuuttaa sähköautojen luotettavuudesta, tässä meidän oikeassa maailmassamme, keskusteltaessa.
        Muidenkaan merkkien moottorien tai akkujen luotettavuudesta en ole nähnyt mitään näyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tojotistit väittävät että hybrideissä käytetyt sähkömoottorit ovat erittäin luotettavia. Ei ole mitään syytä olla uskomatta heitä.

        Joo. Kyllä minä Toyotan hybridin uskaltaisin ostaa, niistä on jo yli 20v näyttöä.
        Mutta missä se näyttö sähköautojen kestävyydestä? Yhdenkään mallin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Kyllä minä Toyotan hybridin uskaltaisin ostaa, niistä on jo yli 20v näyttöä.
        Mutta missä se näyttö sähköautojen kestävyydestä? Yhdenkään mallin?

        Tähän saakka on puhuttu sähkömoottorin kestävyydestä ja luotettavuudesta. Nyt kun otettiin esiin että tojolla on ollut 20vuotta erittäin luotettavia sähkömoottoreita autoissaan niin yhtäkkiä aihe muuttui.
        Nyt puhutaanlin koko sähköautosta. Klassinen puheenaiheen vaihto kun alkuperäisessä tuli takkiin ja itsekin sen ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Kyllä minä Toyotan hybridin uskaltaisin ostaa, niistä on jo yli 20v näyttöä.
        Mutta missä se näyttö sähköautojen kestävyydestä? Yhdenkään mallin?

        "Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tässä kysyit näyttöä kestävästä sähkömoottorista. Miksi Toyotan hybridien sähkömoottorit eivä kelpaa näytöksi. Sähkömoottori joka on autossa ja kuljettaa autoa? Luotettava ja pitkäikäinen todistetusti.
        Kuten sanottu, Tesla on vain yksi kovin tuore autonvalmistaja. Jos haluaa dissata Teslaa niin dissaa sitten Teslaa. Sähkömoottori on lähtökohtaisesti luotettavampi ja kestävämpi.

        Aivan sama kun kirjottaisi VW TSI jakopääongelmista ja sanoisi sen perusteella että polttiksista hajoaa aina jakopää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän saakka on puhuttu sähkömoottorin kestävyydestä ja luotettavuudesta. Nyt kun otettiin esiin että tojolla on ollut 20vuotta erittäin luotettavia sähkömoottoreita autoissaan niin yhtäkkiä aihe muuttui.
        Nyt puhutaanlin koko sähköautosta. Klassinen puheenaiheen vaihto kun alkuperäisessä tuli takkiin ja itsekin sen ymmärtää.

        Onkohan Toyotan sähkömoottori hybrideissä tosiaan ihan samanlainen kuin Toyotan täyssähköautoissa? Onko rasitus ja tehot samat? Mistä voin ostaa Toyotan sähköauton?

        Lue aloitus, jos olet tippunut aiheen kärryiltä. Olen nimenomaan puhunut koko ajan sähköautoista. Niiden moottoreista tarkkaan ottaen. Toyota ei tietääkseni sellaisia valmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tässä kysyit näyttöä kestävästä sähkömoottorista. Miksi Toyotan hybridien sähkömoottorit eivä kelpaa näytöksi. Sähkömoottori joka on autossa ja kuljettaa autoa? Luotettava ja pitkäikäinen todistetusti.
        Kuten sanottu, Tesla on vain yksi kovin tuore autonvalmistaja. Jos haluaa dissata Teslaa niin dissaa sitten Teslaa. Sähkömoottori on lähtökohtaisesti luotettavampi ja kestävämpi.

        Aivan sama kun kirjottaisi VW TSI jakopääongelmista ja sanoisi sen perusteella että polttiksista hajoaa aina jakopää.

        No voisiko vittu sitten mitenkään liittyä siihen, että hybridissä täysin eri konstruktio kuin sähköautossa? Eri vaatimukset sähkömoottorille jne..
        On tiedossa varsin kestäviä polttomoottorimalleja. Sen sijaan yhtään kestävää sähköauton sähkömoottoria et ole kyennyt esittämään, vaan vain uliset jostain Toyotista, eli valmistajasta, joka ei edes tee sähköautoja. Miksiköhän, jos kerran heillä jo valmis tekniikka niihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voisiko vittu sitten mitenkään liittyä siihen, että hybridissä täysin eri konstruktio kuin sähköautossa? Eri vaatimukset sähkömoottorille jne..
        On tiedossa varsin kestäviä polttomoottorimalleja. Sen sijaan yhtään kestävää sähköauton sähkömoottoria et ole kyennyt esittämään, vaan vain uliset jostain Toyotista, eli valmistajasta, joka ei edes tee sähköautoja. Miksiköhän, jos kerran heillä jo valmis tekniikka niihin?

        "Ja ei, en minä sitä sano, etteikö olisi mahdollista rakentaa kestävä sähkömoottori autoon. Varmaan on, mutta onko yhtään sellaista tällä hetkellä markkinoilla? Missä näyttö?"

        Tojon voimalinjassa on kestävä sähkömoottori. Yksinkertaisempi on rakentaa pelkkä sähkövoimalinja kuin hybridivoimalinja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voisiko vittu sitten mitenkään liittyä siihen, että hybridissä täysin eri konstruktio kuin sähköautossa? Eri vaatimukset sähkömoottorille jne..
        On tiedossa varsin kestäviä polttomoottorimalleja. Sen sijaan yhtään kestävää sähköauton sähkömoottoria et ole kyennyt esittämään, vaan vain uliset jostain Toyotista, eli valmistajasta, joka ei edes tee sähköautoja. Miksiköhän, jos kerran heillä jo valmis tekniikka niihin?

        "No voisiko vittu sitten mitenkään liittyä siihen, että hybridissä täysin eri konstruktio kuin sähköautossa? "

        Mikään moottori ei välitä millaista voimalinjaa se pyörittää. Se tuottaa vain voimaa siihen.
        Tojo on tehnyt kestävän sähkömoottorin autoon. Siitähän sinä pyysit esimerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No voisiko vittu sitten mitenkään liittyä siihen, että hybridissä täysin eri konstruktio kuin sähköautossa? "

        Mikään moottori ei välitä millaista voimalinjaa se pyörittää. Se tuottaa vain voimaa siihen.
        Tojo on tehnyt kestävän sähkömoottorin autoon. Siitähän sinä pyysit esimerkkiä.

        Kyllä se moottori nyt välittää esimerkiksi siitä, että kuinka suurella käytöllä ja millä teholla se on? Toyotan sähkömoottorit ei ole jatkuvassa käytössä, eikä suurella teholla, koska polttomoottori tekee suuren osan työstä.

        Edelleen kysyn mistä niitä Toyotan sähköautoja saa?

        Mutta joo, kun uskovaisen ajattelu menee rataa
        Toyotan hybridit kestää -> Teslan sähkömoottorit kestää
        Niin eiköhän tämä keskustelu ole ohi. Kaikki saivat haluamansa näytöt lahkolaisen mielisairaudesta, jälleen kerran.

        PS. Eikö muuten vituta miten Musk kusetti Cybertruckin vetokokeessa F150:ntä vastaan? Mua ainakin vituttaa, ei vaikuta rehellisyys olevan kovin korkeassa arvossa Teslalla. Toisaalta ei vissiin tarvikaan, kun sokeita lahkolaisia riittää maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se moottori nyt välittää esimerkiksi siitä, että kuinka suurella käytöllä ja millä teholla se on? Toyotan sähkömoottorit ei ole jatkuvassa käytössä, eikä suurella teholla, koska polttomoottori tekee suuren osan työstä.

        Edelleen kysyn mistä niitä Toyotan sähköautoja saa?

        Mutta joo, kun uskovaisen ajattelu menee rataa
        Toyotan hybridit kestää -> Teslan sähkömoottorit kestää
        Niin eiköhän tämä keskustelu ole ohi. Kaikki saivat haluamansa näytöt lahkolaisen mielisairaudesta, jälleen kerran.

        PS. Eikö muuten vituta miten Musk kusetti Cybertruckin vetokokeessa F150:ntä vastaan? Mua ainakin vituttaa, ei vaikuta rehellisyys olevan kovin korkeassa arvossa Teslalla. Toisaalta ei vissiin tarvikaan, kun sokeita lahkolaisia riittää maksamaan.

        "Mutta joo, kun uskovaisen ajattelu menee rataa
        Toyotan hybridit kestää -> Teslan sähkömoottorit kestää"

        Älä nyt ala arvailemaan miten mun ajattelu menee. Pyysit esimerkkiä kestävästä sähkömoottorista autossa. Minä annoin.
        Minä en ole missään vaiheessa viitannut Teslan voimalinjaan. Puhun aina pelkästään yleisellä tasolla. Olen sanonut sen ainakin kahteen kertaan.
        Hyvänkjin konseptin voi ryssiä huonolla toteutuksella ja ehkä Teslalle on käynyt näin. En ole perehtynyt lainkaan Teslan tapaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta joo, kun uskovaisen ajattelu menee rataa
        Toyotan hybridit kestää -> Teslan sähkömoottorit kestää"

        Älä nyt ala arvailemaan miten mun ajattelu menee. Pyysit esimerkkiä kestävästä sähkömoottorista autossa. Minä annoin.
        Minä en ole missään vaiheessa viitannut Teslan voimalinjaan. Puhun aina pelkästään yleisellä tasolla. Olen sanonut sen ainakin kahteen kertaan.
        Hyvänkjin konseptin voi ryssiä huonolla toteutuksella ja ehkä Teslalle on käynyt näin. En ole perehtynyt lainkaan Teslan tapaukseen.

        Kas kun et heittänyt peliin jotain starttimoottoria, joita ollut iät ja ajat sähköllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun et heittänyt peliin jotain starttimoottoria, joita ollut iät ja ajat sähköllä

        No joo.
        Mutta alkuperäiseenaiheeseen eli sähkö vs polttis luotettavuus ja kestävyys. Olen tosiaan työni kautta ollut tekemisissä kaikenlaisten laitteiden luotettavuustilastojen parissa vuosikymmeniä.
        Auto ei ole lähellekään vaikein paikka missä sähkömoottorit ovat olleet vuosia 24/7-käytössä hyvin korkeilla TBF (time between failures) luvuilla. Samoissa olosuhteissa polttikset olisivat kyykähtäneet monia kertoja useammmin. Mihinkään kriittiseen paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista.

        Kestävän sähkömoottorin tekeminen autoon on piece of cake. Jos Tesla on asian ryssinyt niin siellä on tehty asioita paljon väärin.
        ABB, Siemens ja kumppanit pystyvät tarjoamaan luotettavuutta ja pystyvät takaaman sen. Tiesitkö että nämä yhtiöt oikeasti myyvät käytettävyyttä. Asiakas ei maksa moottorista vaan tuottamasta tehosta/käyttötunneista. Jokaisesta käyttökatkosta on tuntuvat sanktiot. Silloin on parempi osata hommansa. Autonmoottorin teko näille kavereille on se helppo projekti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo.
        Mutta alkuperäiseenaiheeseen eli sähkö vs polttis luotettavuus ja kestävyys. Olen tosiaan työni kautta ollut tekemisissä kaikenlaisten laitteiden luotettavuustilastojen parissa vuosikymmeniä.
        Auto ei ole lähellekään vaikein paikka missä sähkömoottorit ovat olleet vuosia 24/7-käytössä hyvin korkeilla TBF (time between failures) luvuilla. Samoissa olosuhteissa polttikset olisivat kyykähtäneet monia kertoja useammmin. Mihinkään kriittiseen paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista.

        Kestävän sähkömoottorin tekeminen autoon on piece of cake. Jos Tesla on asian ryssinyt niin siellä on tehty asioita paljon väärin.
        ABB, Siemens ja kumppanit pystyvät tarjoamaan luotettavuutta ja pystyvät takaaman sen. Tiesitkö että nämä yhtiöt oikeasti myyvät käytettävyyttä. Asiakas ei maksa moottorista vaan tuottamasta tehosta/käyttötunneista. Jokaisesta käyttökatkosta on tuntuvat sanktiot. Silloin on parempi osata hommansa. Autonmoottorin teko näille kavereille on se helppo projekti.

        No ei se sitten vissiin ole piece or cake, kun kerran miljardibudjetilla operoiva Tesla sen on ryssinyt.
        Mutta joo, googlailin, ja Nissan Leafin moottoririkoista ei löydy mitään erityistä negatiivista, vaan ilmeisen luotettavia koneita. Eli voin uskoa yleisellä tasolla väitteesi sähkömoottorien luotettavuudesta (ainakin mahdollisuudesta siihen), mutta tässä vaiheessa kun eri valmistajat tuovat markkinoille ensimmäisiä mallejaan, niin pettymykset eivät olisi varsinainen yllätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo.
        Mutta alkuperäiseenaiheeseen eli sähkö vs polttis luotettavuus ja kestävyys. Olen tosiaan työni kautta ollut tekemisissä kaikenlaisten laitteiden luotettavuustilastojen parissa vuosikymmeniä.
        Auto ei ole lähellekään vaikein paikka missä sähkömoottorit ovat olleet vuosia 24/7-käytössä hyvin korkeilla TBF (time between failures) luvuilla. Samoissa olosuhteissa polttikset olisivat kyykähtäneet monia kertoja useammmin. Mihinkään kriittiseen paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista.

        Kestävän sähkömoottorin tekeminen autoon on piece of cake. Jos Tesla on asian ryssinyt niin siellä on tehty asioita paljon väärin.
        ABB, Siemens ja kumppanit pystyvät tarjoamaan luotettavuutta ja pystyvät takaaman sen. Tiesitkö että nämä yhtiöt oikeasti myyvät käytettävyyttä. Asiakas ei maksa moottorista vaan tuottamasta tehosta/käyttötunneista. Jokaisesta käyttökatkosta on tuntuvat sanktiot. Silloin on parempi osata hommansa. Autonmoottorin teko näille kavereille on se helppo projekti.

        "Mihinkään kriittiseen paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista."

        Kyllä minä ainakin sairaalan varageneraattorin yhteyteen laittaisin polttiksen, jos kerran sähköä ei ole saatavissa. Arvelisin tuon ja eräiden vastaavien paikkojen olevan jokseenkin kriittisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mihinkään kriittiseen paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista."

        Kyllä minä ainakin sairaalan varageneraattorin yhteyteen laittaisin polttiksen, jos kerran sähköä ei ole saatavissa. Arvelisin tuon ja eräiden vastaavien paikkojen olevan jokseenkin kriittisiä.

        Hyvä haku.
        Muotoilen lauseeni vastaamaan sitä mitä tarkoitin
        "Mihinkään kriittiseen 24/7 paikkaan ei koskaan laitettaisi polttista"
        Tuollainen backup sähkö on toki kriittinen mutta käy ehkä tunnin vuodessa.

        Luotettavuusasia on helppo ymmärtää aivan maalaisjärjellä. Sähkömoottorissa yksi liikkuva osa ja kaksi kuluvaa osaa. Roottori ja staattori eivät kulu mekaanisesti joten vanhasta moottorista saa uudenveroisen vaihtamalla kaksi halpaa laakeria.
        Polttiksessa on nelinumeroinen luku liikkuvia ja kuluvia osia ja se vaatii aina jatkokseen vaihdelaatikon. Do the maths.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se moottori nyt välittää esimerkiksi siitä, että kuinka suurella käytöllä ja millä teholla se on? Toyotan sähkömoottorit ei ole jatkuvassa käytössä, eikä suurella teholla, koska polttomoottori tekee suuren osan työstä.

        Edelleen kysyn mistä niitä Toyotan sähköautoja saa?

        Mutta joo, kun uskovaisen ajattelu menee rataa
        Toyotan hybridit kestää -> Teslan sähkömoottorit kestää
        Niin eiköhän tämä keskustelu ole ohi. Kaikki saivat haluamansa näytöt lahkolaisen mielisairaudesta, jälleen kerran.

        PS. Eikö muuten vituta miten Musk kusetti Cybertruckin vetokokeessa F150:ntä vastaan? Mua ainakin vituttaa, ei vaikuta rehellisyys olevan kovin korkeassa arvossa Teslalla. Toisaalta ei vissiin tarvikaan, kun sokeita lahkolaisia riittää maksamaan.

        Sinä taidat olla polttomoottoriuskovainen kun sitä niin kovasti puolustat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän saakka on puhuttu sähkömoottorin kestävyydestä ja luotettavuudesta. Nyt kun otettiin esiin että tojolla on ollut 20vuotta erittäin luotettavia sähkömoottoreita autoissaan niin yhtäkkiä aihe muuttui.
        Nyt puhutaanlin koko sähköautosta. Klassinen puheenaiheen vaihto kun alkuperäisessä tuli takkiin ja itsekin sen ymmärtää.

        Kuika tehokas se tojon sähkömoottori on ja kuinka ison osan ajosta se tekee töitä ? Nämä asiat vaikuttavat kestoikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuika tehokas se tojon sähkömoottori on ja kuinka ison osan ajosta se tekee töitä ? Nämä asiat vaikuttavat kestoikään.

        Tojon hybridin toinen ns. pääsähkömoottori/generaattori on kiinteällä välityssuhteella suoraan vetäviin pyöriin. Se pyörii siis aina kun pyörätkin pyörivät riippumatta siitä, käykö polttis vai ei. Eli kestää sen mitä itse autokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojon hybridin toinen ns. pääsähkömoottori/generaattori on kiinteällä välityssuhteella suoraan vetäviin pyöriin. Se pyörii siis aina kun pyörätkin pyörivät riippumatta siitä, käykö polttis vai ei. Eli kestää sen mitä itse autokin.

        Tojon hybridi kestää siis saman kuin pääsähkömoottorin laakerit tai sähkömoottorin säätöelektroniikka ? Ok.


    • Anonyymi

      "Patteriautoja markkinoidaan liki täydellisellä huoltovapaudella, mutta markkinataloudessa vaan ei ole tolkkua myöntää mitään ikuista tai edes 10 vuoden takuuta tuotteille eikä myöskään ylimitoittaa autojen tekniikkaa kestämään paljon keskimääräisiä kilometrimääriä kauemmin."

      Miksi sotket huoltotarvetta ja takuun pituutta samaan lauseeseen? Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

      Täysin huoltovapaan laitteen käyttöiäksi voidaan suunnitella aika lyhytkin aika. Ja silloin sen takuuaika on lyhytNiinkuin totesit itsekin niin ei kannata suunnitella laitetta kestämään ikuisesti.
      Toisaalta paljon huoltoa vaativan laitteen suunniteltu käyttöikä voi olla hyvinkin pitkä jolloin sille voidaan myöntää pitkä takuu.

      Huoltovälillä ja takuun pituulla ei ole korrelaatiota.

    • Anonyymi

      Suurin osa teollisuuden sähkömoottoreista on vaihtovirralla toimivia oikosulkumoottoreita. Sen rakenne on yksinkertainen, mutta niitä ei yleensä käytetä sähköautoissa, koska oikosulkumoottorista saadaan hyvin vähän vääntömomenttia käynnistysvaiheessa.

      Sähköauton moottorit on pääasiassa harjattomia tasavirtamoottoreita, joista saadaan maksimivääntö juuri käynnistysvaiheessa.

      Teslan moottoriyksikössä on mukana alennusvaihde, jota koskee samat mekaniikan lainalaisuudet kuin mitä tahansa vaihdetta. Materiaalit, toleranssit, voitelu ja jäähdytys pitää olla kunnossa.

      Sähköauton moottoria ei siis kannata verrata teollisuuden sähkökoneisiin. Moottorien rakenne, mutta myös käyttöolosuhteet ovat ihan erilaiste. Autossa sähkömooottori joutuu sietämään valtavia lämpötilan vaihteluita, tärinää ja suolasuihkua.

      • Anonyymi

        Vain osa sähkömoottoreista on siisteissä tehdashalleissa tasalämmössä. Esim laivan kannella olevat vinssit, satamien nosturit ovat kovemmissa olosuhteissa ja huomattavan suurella käyttöasteella ja kuormalla.
        Auton kone käy pari tuntia päivässä ja suurimman osan ajasta noin 15-20% kuormalla. Walk in a park.


      • Anonyymi

        Luulen että sähkömoottori on suojattu suolakylvyltä. :-)


      • Anonyymi

        > Sähköauton moottorit on pääasiassa harjattomia tasavirtamoottoreita, joista saadaan maksimivääntö juuri käynnistysvaiheessa.

        No ei. Oikosulkumoottoreitakin on käytössä ja sellaista laitetta kuin harjaton tasavirtamoottori ei oikeasti ole olemassa.

        Nämä "harjattomat" moottorit lienevät parhaiten tuttuja vaikkapa tiekoneiden tuulettimista. Tosiasiassa tietokonetuuletin on kestomagneettimoottori plus jonkinmoinen vaihtosuuntaaja moottorin kanssa samaan pakettiin rakennettuna. Tietokoneissa rakenne on ollut jo vuosikymmeniä käytössä, mutta isoissa moottoreissa yleistynyt vasta viime vuosina.

        Jep, samaa perusrakennetta käytetään myös autoissa. Mutku voimakkaat kestomagneetit ovat kalliita, niin käytössä on myös moottoreita, joissa on roottorissa käämit, joille sitten pitää syöttää magnetointivirta. Mikä hieman syö tehoa ja alentaa siis hyötysuhdetta. Sama vamma myös oikosulkumoottoreissa.

        Se iso ero teollisuusmoottoreihin on kierrosluku. Teollisuusmoottorit ovat yleensä aika hidaskäyntisiä, vajaat 1500 rpm ja sitä rataa. Koska teho on momentti x kierrosluku, tehon X tuottamiseen tarvitaan iso momentti = iso moottori.

        Autoissa ongelmaa on lähestytty korkeamman kierrosluvun kautta, joten moottorin perään tarvitaan aina alennusvaihteisto, vaikka tämä pikkuseikka jää "maksimivääntö 0 kierrosluvulla" vouhottajilta yleensä huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Sähköauton moottorit on pääasiassa harjattomia tasavirtamoottoreita, joista saadaan maksimivääntö juuri käynnistysvaiheessa.

        No ei. Oikosulkumoottoreitakin on käytössä ja sellaista laitetta kuin harjaton tasavirtamoottori ei oikeasti ole olemassa.

        Nämä "harjattomat" moottorit lienevät parhaiten tuttuja vaikkapa tiekoneiden tuulettimista. Tosiasiassa tietokonetuuletin on kestomagneettimoottori plus jonkinmoinen vaihtosuuntaaja moottorin kanssa samaan pakettiin rakennettuna. Tietokoneissa rakenne on ollut jo vuosikymmeniä käytössä, mutta isoissa moottoreissa yleistynyt vasta viime vuosina.

        Jep, samaa perusrakennetta käytetään myös autoissa. Mutku voimakkaat kestomagneetit ovat kalliita, niin käytössä on myös moottoreita, joissa on roottorissa käämit, joille sitten pitää syöttää magnetointivirta. Mikä hieman syö tehoa ja alentaa siis hyötysuhdetta. Sama vamma myös oikosulkumoottoreissa.

        Se iso ero teollisuusmoottoreihin on kierrosluku. Teollisuusmoottorit ovat yleensä aika hidaskäyntisiä, vajaat 1500 rpm ja sitä rataa. Koska teho on momentti x kierrosluku, tehon X tuottamiseen tarvitaan iso momentti = iso moottori.

        Autoissa ongelmaa on lähestytty korkeamman kierrosluvun kautta, joten moottorin perään tarvitaan aina alennusvaihteisto, vaikka tämä pikkuseikka jää "maksimivääntö 0 kierrosluvulla" vouhottajilta yleensä huomaamatta.

        Sähköautossa on alennusvaihteisto jossa on yksi kiinteä välitys.
        Polttiksessa vaihteisto jossa on 5-9 vaihdetta. Kumpikohan yksinkertaisempi ja luotettavampi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa on alennusvaihteisto jossa on yksi kiinteä välitys.
        Polttiksessa vaihteisto jossa on 5-9 vaihdetta. Kumpikohan yksinkertaisempi ja luotettavampi?

        Jos unohdetaan dsg vaihteistot, niin onko jollain valmistajalla epäluotettavia vaihteistoja nykypäivänä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa on alennusvaihteisto jossa on yksi kiinteä välitys.
        Polttiksessa vaihteisto jossa on 5-9 vaihdetta. Kumpikohan yksinkertaisempi ja luotettavampi?

        Kiinteä välityssuhde on tietenkin halvempi, kevyempi ja luotettavampi. Vaan se varsinainen pointti oli, että sen sähkömoottorinkin perässä on rattaita. Toisin kuin osa vouhottajista väittää. Tai itsekään ymmärtää...

        Sitäkin annetaan ymmärtää, että sähkömoottorin kanssa muuttuvasta välityssuhteesta ei olisi mitään hyötyä, koska maksimivääntö.

        Ei ihan, Tässä on kyllä eroja eri moottorirakenteiden välillä, mutta se vääntö ei ole aina vakio (siis kierrosluvusta riippumaton) eikä etenkään teho. Tai moottorin hyötysuhde. Vaikka tällaisiakin väitteitä näkee.

        Jos autoon halutaa hyvä kiihtyvyys paikaltaan lähtien, pitää laittaa tiheä välitys, mutta sen kanssa tulee vastaan moottorin max. kierrosluku, mikä rajoittaa huippunopeuden alemmaksi. Muistaakseni Tesloillakin huiput alta 200. Halvemmat sähkörit sitten jotain 140 km/h luokkaa. Tosin eihän näitä 200 nopeuksia oikeasti mihinkään tarvita. Ohituskiihtyvyys on se, mille on käyttöä ja suuri huippunopeus on vain sivutuote siitä, että laitetaan pellin alle pata, joka jaksaa autoa kiihdyttää. Haittana mm. tarve käyttää korkean nopeusluokan renkaita, jotka tuppaavat olemaan kalliita ja kovia (melu/mukavuus).

        Joissain sähköautossakin on 2-portainen vaihteisto moottorin perässä ... olikohan se nyt Karma? Mutta monimutkaisuus tosiaan kasvaa tällä tempulla kovasti, joten se ei ole yleistynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos unohdetaan dsg vaihteistot, niin onko jollain valmistajalla epäluotettavia vaihteistoja nykypäivänä ?

        Googleta M32. Opelin lahja maailmalle. Erityismaininta siitä, että tämä on manuaalivaihteisto.


    • Anonyymi

      Sähkömoottori ei suinkaan ole sähköauton heikko paikka. Sähkömoottoreita on tehty toista sataa vuotta ja niitä käytetään lukemattomissa erilaisissa, hyvinkin vaativissa sovelluksissa, Kyllä sähkömoottorit osataan tehdä kestäviksi ja pitkäikäisiksi. Samoin taajuusmuuttajatekniikka on hyvin kypsää ja varmaa. Tietysti nekin, kuten kaikki ihmisen tekemät laitteet, voivat vikaantua tai niissä voi olla valmistus, materiaali- tai suunnitteluvirheitä, mutta se on toinen juttu. Mitään lähtökohtaista ongelmaa niissä ei ole.
      Sen sijaan sähköauton akilleen kantapää ovat akut, kuten ovat olleet jo toista sataa vuotta. Vasta viime vuosina litium-akut ovat tehneet ladattavan sähköauton jotenkin mahdolliseksi toteuttaa, mutta akkujen alhainen energiatiheys ja sitä kautta suuri paino, kallis hinta ja hidas ladattavuus ovat edelleen ongelma, ja rajoittavat sähköauton käyttökelpoisuutta verrattuna polttomoottoriautoihin.

      • Anonyymi

        "rajoittavat sähköauton käyttökelpoisuutta verrattuna polttomoottoriautoihin."

        Sähköauto ei ole kaikille. Mutta jos sähkis täyttää oman specs sheetin niin eipä sillä ole paljoa väliä vaikka jonkun muun specs sheet jää täyttymättä.
        Ne ajaa sitten jollain muulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "rajoittavat sähköauton käyttökelpoisuutta verrattuna polttomoottoriautoihin."

        Sähköauto ei ole kaikille. Mutta jos sähkis täyttää oman specs sheetin niin eipä sillä ole paljoa väliä vaikka jonkun muun specs sheet jää täyttymättä.
        Ne ajaa sitten jollain muulla.

        Nykyisellään Suomessa on sähköautoja noin promillen verran autokannasta, eli ei se spec sheet ole vielä kauhean monen kohdalla täyttynyt.

        Ja saattaapi olla että noista ylempänä mainituista teknisistä ja taloudellisista syistä se ei täyttyy loppujenkin kohdalla varsin hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellään Suomessa on sähköautoja noin promillen verran autokannasta, eli ei se spec sheet ole vielä kauhean monen kohdalla täyttynyt.

        Ja saattaapi olla että noista ylempänä mainituista teknisistä ja taloudellisista syistä se ei täyttyy loppujenkin kohdalla varsin hitaasti.

        Hitaasti mutta varmasti.


      • Anonyymi

        > Mitään lähtökohtaista ongelmaa niissä ei ole.

        Juuei, mutta "pavunlaskijat" voivat niitä ongelmia luoda.

        Teollisuudessa luotettavuus on aika itsestäänselvyys.

        Kuluttajatuotteissa kustannukset. Tavisauton valmistusmateriaalit kustantaan jotain 3000, vaikka myyntihinta 30 000 €. Kas kun sillä myyntihinalla pitää kattaa myös suunnittelu, tuotantolinjan rakentaminen, kaikki viranomaishyväksynnät, maahantuonti- ja myyntiketjun katteet (joka porras ottaa oman prosenttinsa) ja kirsikkana kakussa verokuorrutus päälle.

        Tämän jälkeen ei ole vaikeaa ymmärtää autotehtaiden intoa korvata 0,70 € nippeli 0,65 € nippelillä. Säätöä haetaan ihan joka paikasta. Pakko on ja tällä autot on saatu tavallisen kansan ulottuville (vrt. olivat harvojen ja valittujen harrastus 100 vuotta sitten).

        Kyllä tässä joutuu vähän luotettavuusihanteistakin tinkimään ja joskus osuu jaska tuulettimeen...

        Sähköautoilla on siinä mielessä paha takamatka, että polttomoottoriautojen tekoa on harjoiteltu reilut 100 vuotta. Esim tässä 3 tonnin autossa moottorin valmistuskustannus lie 500 € luokkaa, vaikka hökötys koostuu sadoista tarkkuustyöstetyistä osista. Se on sitä liukuhihnatuotannon ja vuosikymmeniä jatkuneen optimoinnin tulosta. Auton moottorit tarjoavatkni nykyään eniten kilowatteja per euro. Periaatteessa aika hullua, koska sähkömoottori on paljon yksinkertaisempi otus. Eli tämän pitäisi kääntyä toisinpäin, kunhan sähköautoja aletaan tuottamaan oikein tosissaan.

        Teslalla oli aika rohkea veto ryhtyä tekemään autoja reilulla tappiolla ja luottaen siihen, että valmistussarjojen kasvaessa touhu lopulta muuttuu voitolliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaasti mutta varmasti.

        Jos huomisesta lähtien jokainen Suomessa myytävä uusi auto on sähköauto, niin nykyinen autokanta 2,6 miljoonaa on korvattu n.25 vuoden kuluttua, jos sähköauto kestää 25 vuotta. " Hitaasti mutta varmasti"


    • Anonyymi

      "Sähkömoottori ei suinkaan ole sähköauton heikko paikka. Sähkömoottoreita on tehty toista sataa vuotta ja niitä käytetään lukemattomissa erilaisissa, hyvinkin vaativissa sovelluksissa, Kyllä sähkömoottorit osataan tehdä kestäviksi ja pitkäikäisiksi. Samoin taajuusmuuttajatekniikka on hyvin kypsää ja varmaa."

      Juurikin näin. Kypsää ja koeteltua teknlogiaa ympäri maailmaa ja myös avaruudessa.
      Paljon haastavammissa laitteissa ja olosuhteissa kuin autossa.

    • Anonyymi

      Kaiken voi kuitenkin sössiä, myös sähkömoottorin ja ohjauselektroniikan.
      Volkkari on onnistuntunut sössimään paljon sellaista mikä ei muilta firmoilta ole onnistunut. Katsotaa nyt miten pistävät asiakkaiden syyksi sähköautojenkin ongelmat.

      Omalla rahalla en osta plugaria tai sähköautoa missä ei ole vähintään 10v akkutakuu.
      Liisari on asia erikseen. Kun ei ole oma niin ei ole ongelmaa.

      • Anonyymi

        Kiinlainen Volvo ainakin osaa sössiä hybridin valmistuksen. Auto 5 vuotta vanha, ja täysin käyttökelvoton.

        VW:n hybridit saa liikkumaan vaikka ajoakku hyytyisi, koska gt-e mallit saa toimimaan pelkällä polttomoottorilla. Toisin kuin esim. Toyotalla, jossa on jatkuva hybridimoodi päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinlainen Volvo ainakin osaa sössiä hybridin valmistuksen. Auto 5 vuotta vanha, ja täysin käyttökelvoton.

        VW:n hybridit saa liikkumaan vaikka ajoakku hyytyisi, koska gt-e mallit saa toimimaan pelkällä polttomoottorilla. Toisin kuin esim. Toyotalla, jossa on jatkuva hybridimoodi päällä.

        > VW:n hybridit saa liikkumaan vaikka ajoakku hyytyisi, koska gt-e mallit saa toimimaan pelkällä polttomoottorilla.

        Tieto, luulo, vai vahvat vaginalasit nenällä?

        Tuo V60 diesehybridi sisältää ihan normaalin polttomoottorin automaattivaihteiston. Mitään periaatteellista estettä ajolle ilman hybridikilkkeitä ei ole ... paitsi se pikkujuttu, että moisesta on haluttu tehdä mahdotonta! Saattaa johtua ihan päästömääräyksistä - pitänyt rakentaa systeemi niin, ettei hybridijärjestelmää voi niks naks kytkeä pois pelistä, koska auton päästöt sen seurauksana nousisivat yli tyyppihyväksynnän speksien.

        Ylipäätään tämä taitaa olla vähän sellainen juttu, ettei ihan kaikkea ole kerrottu julkisuuteen. Tuontiauto, kylmästöinti rikki ja sen korjauksen yhteydessä löytyi vika akustosta. Tässä autossa ilmastointijärjestelmä jäähdyttää myös akkua ja koska hybridi, niin kompressori ei olekaan hihnakäyttöinen, vaan sisältää sähkömoottorin, mistä taas erilaiset vaatimukset kylmä/voiteluaineille. Alkaa tulla niitä vikamahdollisuuksia. Ex omistaja pistänyt vaurion alulle käyttämällä auton pärnäsen pajalla, jossa siihen laitettu väärät litkut sisälle -> kylmäistöinti vikaantunut -> akku vikaantunut -> auto kiertoon?

        No, ei voi tietty sulkea pois sitäkään, että huollossa kämmättu, mutta mitään ei tunnusteta eikä omistajalle tarjottu edes lämmintä kättä, koska tuontiauto. Jotain feellua näissä on ollut, koska kompressoreita on joihinkin autoihin uusittu monta kertaa. Rupeaa jo haiskahtamaan siltä, että vaihto tehdään jotenkin väärin, jos orkkis kestää vuosia ja vaihtolaitteet pari kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > VW:n hybridit saa liikkumaan vaikka ajoakku hyytyisi, koska gt-e mallit saa toimimaan pelkällä polttomoottorilla.

        Tieto, luulo, vai vahvat vaginalasit nenällä?

        Tuo V60 diesehybridi sisältää ihan normaalin polttomoottorin automaattivaihteiston. Mitään periaatteellista estettä ajolle ilman hybridikilkkeitä ei ole ... paitsi se pikkujuttu, että moisesta on haluttu tehdä mahdotonta! Saattaa johtua ihan päästömääräyksistä - pitänyt rakentaa systeemi niin, ettei hybridijärjestelmää voi niks naks kytkeä pois pelistä, koska auton päästöt sen seurauksana nousisivat yli tyyppihyväksynnän speksien.

        Ylipäätään tämä taitaa olla vähän sellainen juttu, ettei ihan kaikkea ole kerrottu julkisuuteen. Tuontiauto, kylmästöinti rikki ja sen korjauksen yhteydessä löytyi vika akustosta. Tässä autossa ilmastointijärjestelmä jäähdyttää myös akkua ja koska hybridi, niin kompressori ei olekaan hihnakäyttöinen, vaan sisältää sähkömoottorin, mistä taas erilaiset vaatimukset kylmä/voiteluaineille. Alkaa tulla niitä vikamahdollisuuksia. Ex omistaja pistänyt vaurion alulle käyttämällä auton pärnäsen pajalla, jossa siihen laitettu väärät litkut sisälle -> kylmäistöinti vikaantunut -> akku vikaantunut -> auto kiertoon?

        No, ei voi tietty sulkea pois sitäkään, että huollossa kämmättu, mutta mitään ei tunnusteta eikä omistajalle tarjottu edes lämmintä kättä, koska tuontiauto. Jotain feellua näissä on ollut, koska kompressoreita on joihinkin autoihin uusittu monta kertaa. Rupeaa jo haiskahtamaan siltä, että vaihto tehdään jotenkin väärin, jos orkkis kestää vuosia ja vaihtolaitteet pari kk.

        "Tieto, luulo, vai vahvat vaginalasit nenällä?"

        Tieto / koeajo kokemus kyseisellä automallilla. Kannattais Volvo-lasisenkin lukea alan lehtiä niin tietäis enemmän.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/passat-gte-koeajossa-pienentavatko-lataushybridit-lainkaan-paastoja-vai-suositaanko-niilla-vain-kalliiden-autojen-hankintaa/b160e645-d299-4012-b2c7-796bafb46c24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tieto, luulo, vai vahvat vaginalasit nenällä?"

        Tieto / koeajo kokemus kyseisellä automallilla. Kannattais Volvo-lasisenkin lukea alan lehtiä niin tietäis enemmän.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/passat-gte-koeajossa-pienentavatko-lataushybridit-lainkaan-paastoja-vai-suositaanko-niilla-vain-kalliiden-autojen-hankintaa/b160e645-d299-4012-b2c7-796bafb46c24

        Siis luulet tietäväsi.

        Vaikka plug-in-hybridiä voi käyttää a) lataamatta akkua ja b) polttomoottorin voi pakottaa käyntiin, niin sehän ei tarkoita, etteikö auto silti hyödyntäisi akustoaan mm. jarrutusenergian talteenottoon. Mikä edelleen hitusen sitä kulutusta alentaa. Sikis voi olla, että valmistajat joutuvat tekemään ohjelmallisen eston, mikä ei salli auton käynnistämistä, jos hybridijärjestelmä on rikki tai joku pellepeloton on mennyt sen purkamaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis luulet tietäväsi.

        Vaikka plug-in-hybridiä voi käyttää a) lataamatta akkua ja b) polttomoottorin voi pakottaa käyntiin, niin sehän ei tarkoita, etteikö auto silti hyödyntäisi akustoaan mm. jarrutusenergian talteenottoon. Mikä edelleen hitusen sitä kulutusta alentaa. Sikis voi olla, että valmistajat joutuvat tekemään ohjelmallisen eston, mikä ei salli auton käynnistämistä, jos hybridijärjestelmä on rikki tai joku pellepeloton on mennyt sen purkamaan pois.

        Jep. Eiköhän sitä Volvoakin voi ajaa pelkällä polttomoottorilla, mutta tämä ei tarkoita, että auto käynnistyisi akun mennessä rikki.


    • Anonyymi

      Aika jännää toi takuu Teslalla. Autolla takuut nykyisin mallista riippuen 3-8 vuotta tai max 200 000km mutta kun lukee koko takuu asian niin tärmää seuraavaan


      Teslan osien, korin ja maalipinnan korjausten rajoitettu takuu alkaa osan/osien ostopäivänä ja on voimassa 12 kuukautta. Tiettyjä osia koskee oma takuuaika:

      Pelti: rajoitettu elinikäinen
      Voimansiirtoyksikkö: 4 vuotta tai 80 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin
      Auton korkeajänniteakku: 4 vuotta tai 80 000 kilometriä sen mukaan, kumpi täyttyy ensin
      Seinäliittimet: 4 vuotta
      Kosketusnäyttö ja mikro-ohjainyksikkö: 4 vuotta

      • Anonyymi

        Mikä se 180tkm / 8v nyt siis muka on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se 180tkm / 8v nyt siis muka on?

        Tojotan mahtidieselin D4D elinikä?


      • Anonyymi

        Mistäköhän taas väärää tietoa keksitty??

        Mulla ainakin omalta tesla-tililtäni tarkastin model 3.ni takuun joka on:
        Suurjänniteakku ja voimansiirto 8-vuotta tai 193 000km.
        Vaihtoehtoinen takuu ( siis muu auto ) 4-vuotta tai 80 000km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotan mahtidieselin D4D elinikä?

        Ei kestä d4d 180tkm. 8 vuotta voi kestää kun säilytetään lämpimässä tallissa ja ajetaan kauppaan korkeintaan kerran viikossa !


    • Anonyymi

      "Vaan se varsinainen pointti oli, että sen sähkömoottorinkin perässä on rattaita. "

      Varsin huono pointti koska tässäkin kohtaa polttiksen vastaava tekniikka on todella paljon monimutkaisempaa, kalliimpaa ja sisältää enemmän liikkuvia osia, antureita ja elektroniikkaa.
      Selkeästi huonompi ratkaisu teknisesti ja lompakon kannalta.

      • Anonyymi

        ".Selkeästi huonompi ratkaisu teknisesti ja lompakon kannalta.."

        Kyllä se vaan käytetty polttis tulee lompakon kannalta edullisemmaksi. Jos ostaa käytetyn alle 5000 e auton, tai 30 000 euron sähkiksen, niin ei se 25 tonnia ihan heti tipu tilille. Saat ajella yli 15 vuotta sähköautolla että se maksaa itsensä takaksin.

        Eikä näillä 15 tonnin patteriautoilla tee yhtikäs mitään, muuta kuin kauppakassina. Ja siihen taas riittää tonnin bensa-auto. Akkutekniikan pitää kehittyä huimasti, ja hintojen pudota roimasti, että tavis-kansa alkaa ostelemaan patterikärryjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ".Selkeästi huonompi ratkaisu teknisesti ja lompakon kannalta.."

        Kyllä se vaan käytetty polttis tulee lompakon kannalta edullisemmaksi. Jos ostaa käytetyn alle 5000 e auton, tai 30 000 euron sähkiksen, niin ei se 25 tonnia ihan heti tipu tilille. Saat ajella yli 15 vuotta sähköautolla että se maksaa itsensä takaksin.

        Eikä näillä 15 tonnin patteriautoilla tee yhtikäs mitään, muuta kuin kauppakassina. Ja siihen taas riittää tonnin bensa-auto. Akkutekniikan pitää kehittyä huimasti, ja hintojen pudota roimasti, että tavis-kansa alkaa ostelemaan patterikärryjä.

        "Kyllä se vaan käytetty polttis tulee lompakon kannalta edullisemmaksi."

        Käytetty polttis on edullisempi kuin uusi polttis tai sähköauto. Kaikki tietävät sen.
        Ja todella vanha polttis on edullisempi kuin käytetty polttis.
        Olet viisauden lähteellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä se vaan käytetty polttis tulee lompakon kannalta edullisemmaksi."

        Käytetty polttis on edullisempi kuin uusi polttis tai sähköauto. Kaikki tietävät sen.
        Ja todella vanha polttis on edullisempi kuin käytetty polttis.
        Olet viisauden lähteellä.

        Se on patteriautoista märkiä unia näkevälle teinipojalle kova isku, kun elämän realiteetit lyödään pöytään.

        Toki ihan hyvä idea haaveilla niistä Tesloista ym. Haaveilu ei mitään maksa, joten samalla vaivalla & kustannuksilla sitä voi haaveilla 100 000 € kuin 1 000 € autostakin.

        Erot alkaa tulla sitten, kun todelliset teot punnitaan. Yleensä alkaa selitys siitä ,miten muut saastuttaa ja minä en.... vaikka teineillä on nykyään nenä kasvanut kiinni kännykkään ja palvelinkeskukset huutaa punaisina. Mutta tästä aiheutuvia päästöjä ei saa kritisoida, koska ne on tärkeitä ja välttämättömiä!


    • Anonyymi

      Olen tavatoman sähköautokriittinen ja takuuvarmasti nostaisin moottorikysymyksen tikun nokkaan, jos sähkömoottorista joku kykenisi perustavaa laatua olevan heikkouden todistamaan.

      Valitettavasti paatuneinkin sähköautokriitikko l. meikku pitää sähkömoottoria teknisesti kautta linjan ylivertaisena polttomoottoreihin nähden.

    • Anonyymi

      Bosch on paska, Black Decker on vielä iskussa!

    • Anonyymi

      Kestääkö muuten nuo moottorit jatkuvaa vedessa ajamista eli kastuvat koko ajana ainakin meillä suomessa. Ensä voiko ajaa syvemmän lätäkön yli edes hitaasti ettei akusto rejähdä ja näitä tulvivia paikkoja on joka vuosi lisää ja lisää eli jos auto ei puolen metrin vedestä selviydy ei sillä mitään tee suomessa. Ja lisäksi mitne toimii kun kastuvat ja samalla reissulla jäätyvät sitten??Sähköautoja kokeiltu vain kuivissa kovissa pakkaskeleissä ei loska ja vesikeleissä edes norjassa.

      • Anonyymi

        https://www.iltalehti.fi/autot/a/2012080915936285

        Oululainen Niko Parkkinen ajoi heinäkuun lopun vesisateen aikana autollaan Oulun keskustassa liikennevirran mukana tiellä olleeseen suureen lätäkköön. Auton moottori ilmeisesti hörppäsi vettä sisäänsä ja hajosi keskelle tulvivaa tietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.iltalehti.fi/autot/a/2012080915936285

        Oululainen Niko Parkkinen ajoi heinäkuun lopun vesisateen aikana autollaan Oulun keskustassa liikennevirran mukana tiellä olleeseen suureen lätäkköön. Auton moottori ilmeisesti hörppäsi vettä sisäänsä ja hajosi keskelle tulvivaa tietä.

        Näitä valopäitä tosiaan riittää. Lätäkköön ajellaan surutta, vaikka normi henkilöautolla turvallinen kahluusyvyys on melko olematon. Jos vesi yltää ovien alareunaan, niin sitähän jo pukkaa vedenpoistoreijistä koteloihin. Vähemmän kiva, jos se tulvavesi onkin suolapitoista merivettä - ei lainkaan kaukaa haettu vaihtoehto rannikolla.

        Joidenkin mielestä OK hurauttaa lätäkön läpi, jos vesi ei nouse pyörännapoja korkeammalle. Eli laakerit täyteen (suola)vettä ja saa siinä jo miettiä, että meneekö vettä sisään vaikkapa vaihdelaatikon huohotusaukoista, uiko laturit yms vedessä....

        Sytystysjärjestelmän kastuminen tai veden hörppäys imuilmaan katkaisee matkan laakista (ja keventää lompakkoa kummasti), mutta aika matalallakin lätäköllä saa kerjättyä itselleen ikävyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä valopäitä tosiaan riittää. Lätäkköön ajellaan surutta, vaikka normi henkilöautolla turvallinen kahluusyvyys on melko olematon. Jos vesi yltää ovien alareunaan, niin sitähän jo pukkaa vedenpoistoreijistä koteloihin. Vähemmän kiva, jos se tulvavesi onkin suolapitoista merivettä - ei lainkaan kaukaa haettu vaihtoehto rannikolla.

        Joidenkin mielestä OK hurauttaa lätäkön läpi, jos vesi ei nouse pyörännapoja korkeammalle. Eli laakerit täyteen (suola)vettä ja saa siinä jo miettiä, että meneekö vettä sisään vaikkapa vaihdelaatikon huohotusaukoista, uiko laturit yms vedessä....

        Sytystysjärjestelmän kastuminen tai veden hörppäys imuilmaan katkaisee matkan laakista (ja keventää lompakkoa kummasti), mutta aika matalallakin lätäköllä saa kerjättyä itselleen ikävyyksiä.

        Pointti se että ei sähköauto ainakaan huononna tilannetta polttiksiin verrattuna. Vesi tappaa polttiksen varmasti.
        Sen sijaan sähkömoottori akusto on käyttövoimana monenlaisissa vempeleissä joilla liikutaan meressä pinnan alla. Suolavedessä

        https://www.youtube.com/watch?v=vQqu-c0h8xI


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti se että ei sähköauto ainakaan huononna tilannetta polttiksiin verrattuna. Vesi tappaa polttiksen varmasti.
        Sen sijaan sähkömoottori akusto on käyttövoimana monenlaisissa vempeleissä joilla liikutaan meressä pinnan alla. Suolavedessä

        https://www.youtube.com/watch?v=vQqu-c0h8xI

        Useimmiten nämä akut ovat kuitenkin jollakin tapaa eristetty suolaveden suoranaiselta kosketukselta näissä vedenalaisissa. Kyllä myös kannattaa miettiä, miten syvään lammikkoon teslansa parkkeeraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti se että ei sähköauto ainakaan huononna tilannetta polttiksiin verrattuna. Vesi tappaa polttiksen varmasti.
        Sen sijaan sähkömoottori akusto on käyttövoimana monenlaisissa vempeleissä joilla liikutaan meressä pinnan alla. Suolavedessä

        https://www.youtube.com/watch?v=vQqu-c0h8xI

        Tosin niihin sun sähkökäyttöisiin sukellusveneisiin tehdään se sähkö polttomoottorilla.

        Suolavesi akku = jänniä efektejä. Esim. tappavia kaasuja ... tämmöistä vaivaa jo 2. maailmansodan vehkeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti se että ei sähköauto ainakaan huononna tilannetta polttiksiin verrattuna. Vesi tappaa polttiksen varmasti.
        Sen sijaan sähkömoottori akusto on käyttövoimana monenlaisissa vempeleissä joilla liikutaan meressä pinnan alla. Suolavedessä

        https://www.youtube.com/watch?v=vQqu-c0h8xI

        " Vesi tappaa polttiksen varmasti."

        Ei tuo moottrin rikkoutuminen huolestuta vaan hengissä pysyminen!

        Sähköautoissa on jumalattomat voltti ja sähkömäärät, joten veten joutuessaan kuljettajalle ja matkustajille voi käydä huonosti.
        Akku on varmasti hyvin ja vesitiiviisti suojattu mutta moottorissa on tuuletuksen vuoksi vapaata tilaa, jonne vesi tunkeutuu ja akusta tulevien moottorin liittimien kautta voi vesi päästä kosketuksiin sähkön kanssa.
        Tämä asia hiukan huolestuttaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Vesi tappaa polttiksen varmasti."

        Ei tuo moottrin rikkoutuminen huolestuta vaan hengissä pysyminen!

        Sähköautoissa on jumalattomat voltti ja sähkömäärät, joten veten joutuessaan kuljettajalle ja matkustajille voi käydä huonosti.
        Akku on varmasti hyvin ja vesitiiviisti suojattu mutta moottorissa on tuuletuksen vuoksi vapaata tilaa, jonne vesi tunkeutuu ja akusta tulevien moottorin liittimien kautta voi vesi päästä kosketuksiin sähkön kanssa.
        Tämä asia hiukan huolestuttaa!

        "Sähköautoissa on jumalattomat voltti ja sähkömäärät, joten veten joutuessaan kuljettajalle ja matkustajille voi käydä huonosti."

        Huomaa että tuon kirjoittajalla ei ole sähköstä ja sen käyttäytymisestä minkäänlaista tietoa.
        Voin vakuuttaa että sellaista tilannetta ei tule, missä voi saada sähköautosta sähköiskun jollet tarkoituksella mene ronkkimaan suurjänniteosia.


    • Anonyymi

      Lähitulevaisuus lienee hybrideissä, eikä akkuautoissa. Siksi, että akut on liian kalliita ja niiden ongelma on lyhyt ajomatka. Hybrideissä on pienet akut, mutta niitä voi ladata ajon aikana ja polttomoottorilla voi jatkaa matkaan, jos akun virta loppuu. Polttoaineita on monenlaisia ja niitä kehitetään jatkuvasti parempia.

      • Anonyymi

        "Siksi, että akut on liian kalliita ja niiden ongelma on lyhyt ajomatka."
        Hybridit ovat varmuudella vain välivaihe.
        Akut halpenee kuukausittain sitä enemmän mitä enemmän niitä valmistetaan, eli kysynnän ja tarjonnan laki pätee myös akkuihin.
        300-400 km riittää jokaiselle, tuo on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei todellinen ongelma. Jokaisen täytyisi pitää kahvitauko n. 300 km.n (4 tunnin) välein ihan liikenneturvallisuuden nimissä, tuo on ammattikuskeillekin laissa määrätty. Pikalatausinfra kasvaa jatkuvasti nopeammin kuin sähköautoja tulee markkinoille.
        Mikä hinku ihmisillä on maksaa polttoaineista suuria summia vain koska se on nopeampi tankata pitkällä taipaleella, jota suurin osa autoilijoista ajaa erittäin harvoin. Lisäksi sähköautoilija tienaa paljon rahaa ja aikaa tankatessaan 90% autonsa kotona nukkuessaan kuten myös julkisissa latureissa..
        Kaikissa polttomoottorissa poltettavissa polttoaineissa on se ongelma että niiden tuotantoon uppoaa enemmän energiaa kuin niistä saa polttomoottorissa poltettaessa hyötyä. Myös paikalliset päästöt kaupungeissa ovat suuri ongelma kaikilla polttoaineilla. Suurin osa polttoaineista tuodaan ulkomailta eli rahat menee ulkomaille, sähkö on 80% kotimaista.
        Sähköautojen pelko ja vastustus on suurta. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siksi, että akut on liian kalliita ja niiden ongelma on lyhyt ajomatka."
        Hybridit ovat varmuudella vain välivaihe.
        Akut halpenee kuukausittain sitä enemmän mitä enemmän niitä valmistetaan, eli kysynnän ja tarjonnan laki pätee myös akkuihin.
        300-400 km riittää jokaiselle, tuo on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei todellinen ongelma. Jokaisen täytyisi pitää kahvitauko n. 300 km.n (4 tunnin) välein ihan liikenneturvallisuuden nimissä, tuo on ammattikuskeillekin laissa määrätty. Pikalatausinfra kasvaa jatkuvasti nopeammin kuin sähköautoja tulee markkinoille.
        Mikä hinku ihmisillä on maksaa polttoaineista suuria summia vain koska se on nopeampi tankata pitkällä taipaleella, jota suurin osa autoilijoista ajaa erittäin harvoin. Lisäksi sähköautoilija tienaa paljon rahaa ja aikaa tankatessaan 90% autonsa kotona nukkuessaan kuten myös julkisissa latureissa..
        Kaikissa polttomoottorissa poltettavissa polttoaineissa on se ongelma että niiden tuotantoon uppoaa enemmän energiaa kuin niistä saa polttomoottorissa poltettaessa hyötyä. Myös paikalliset päästöt kaupungeissa ovat suuri ongelma kaikilla polttoaineilla. Suurin osa polttoaineista tuodaan ulkomailta eli rahat menee ulkomaille, sähkö on 80% kotimaista.
        Sähköautojen pelko ja vastustus on suurta. Miksi?

        Muutosvastarinta .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe