bensiini moottoreissa? esimerkikiksi 15w40 olisi sopivan notkea öljy sekä edullinenki vielä..ja jos öljyn vaihtaisi usen niin haittaisiko tuo?
onko mahdollista käyttää diesel öljyä
24
7762
Vastaukset
- 0980909
Muuta en osaa sanoa kun sen, että naapurilta meni moottori uusiksi, kun ajeli dieselöljyillä ja kierrätti konetta kierroksilla.
Olisko öljyillä ollut osuutta asiaan, kun mittarissa vasta alle 100tkm.- niin..
Jos öljyn viskositeetti on oikea (se mitä ohjeessa lukee), niin ei kyllä kone öljyn takia rikki mene. Itse olen käyttänyt dieselmoottoriöljyä useamman vuoden bensa-autossani ja hyvin toimii. Sitä en tiedä, onko tuon käytöstä muuta etua kuin halvempi hinta.
- dieselöljy kestää kuumuutta
Kyllä se on särkeny koneensa muuten. Diesel-öljyt kestävät yleensäkin paremmin kuummuutta, kuin tavalliset bensaöljyt.
- dieselöljyistä
Dieselmoottoriöljy sopii hyvin myös bensamoottoreille. Erona on se, että "dieselmoottoriöljy sisältää bensamoottoreihin tarkoitettuja öljyjä huomattavasti enemmän korroosionesto- ynnä muita lisäaineita, jotka ovat kriittisiä moottorin kulumisen kannalta."
Raskas kalustokin, jossa noita dieselmoottoriöljyjä käytetään, ajaa samoilla öljyillä jopa sata tuhatta km ja ylikin. Eli eipä niitä ainakaan tavallisia öljyjä useammin tarvi vaihtaakaan. Jos vaihtaa vaikka kerran vuodessa tai 10000km välein niin pelaa jo aika varman päälle. - luokitukset
Lähes kaikki moottoriöljyt on luokiteltu sekä dieselmoottoreille/ bensiinimoottoreille, ne on yhdistelmäöljyjä.
Luokitusvaatimus löytyy auton huoltokirjasta.
Bensiinimoottorille muotoa: SC,SD,SE,SF,SG eli paranee aakkosjärjestyksessä.
Diesel moottoreille vastaava: CC,CD,CE,CF,CG.
Tarkista kanisterin luokitusmerkintä, siitä se selviää.
http://www.castrol.com/castrol/faq.do?categoryId=8414010&contentId=6008971- Jamppa1
pointti!
Dieselille tarkoitetun öljyn pitää toimia bensakoneessakin jos se täyttää bensakoneen luokitukset.
Toisaalta jos ei täytä eli joku raktoriöljy niin eihän sitä ole välttämättä suunniteltu millekkään 5-7 tuhannen kierroksen käytölle. Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä. - Majurin omistaja...
Jamppa1 kirjoitti:
pointti!
Dieselille tarkoitetun öljyn pitää toimia bensakoneessakin jos se täyttää bensakoneen luokitukset.
Toisaalta jos ei täytä eli joku raktoriöljy niin eihän sitä ole välttämättä suunniteltu millekkään 5-7 tuhannen kierroksen käytölle. Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä."eli joku raktoriöljy"
Äläs nyt... Ehkä joku "universaali" ei täytä, mutta sitä moskaa en kyllä edes setoriin laittaisi. Universaali-öljyjen luokitukset ovat surkeita jopa työkonekäyttöön. Eli ovat öljyjen pohjasakkaa, lisäaineita on hutkittu sekaan sekä vaihteisto että moottori käyttöön, ja tulos on vähän mitä sattuu. Toisaalta minä en kyllä setoria ostaisikaan, ehkäpä universaalit sopivat setkamiehille... Ostetaan halvalla, ja sitten mietitään hallilla että mikä meni vikaan.
Minä olen itse käyttänyt Mobilin 10w-30 mineraaliöljyjä. Luokitukset diisselipuolelle ovat olleet muistaakseni aina parhaita, tai ainakin melkein, ja bensakoneillekin ihan kelvolliset, joskaan eivät koskaan parhaat mahdolliset (kuten dieselin öljyltä voi odottaakin). Ja samaa öljyä on käytetty traktoreiden ohella myös autoissa (diesel). - libo
Jamppa1 kirjoitti:
pointti!
Dieselille tarkoitetun öljyn pitää toimia bensakoneessakin jos se täyttää bensakoneen luokitukset.
Toisaalta jos ei täytä eli joku raktoriöljy niin eihän sitä ole välttämättä suunniteltu millekkään 5-7 tuhannen kierroksen käytölle. Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä.no sit toi mun volskikin on vaan "työkone" ku oon vaan pari kertaa yli 3000rpm:n koemielessä joutunut kierrättään ???
5 vaihteella 100kmh:n nopeudessa moottori kiertää n. 1900 rpm !
Kiihdytyksissä yli 2500rpm:n kierrokset ovat täysin turhia , huippuvääntö moottorissa on jo 1800 rpm:n kohdalla !
245tkm on mennyt vallan kivuttomasti jo , tukkosuudesta ei tietoakaan ! - Jamppa1
libo kirjoitti:
no sit toi mun volskikin on vaan "työkone" ku oon vaan pari kertaa yli 3000rpm:n koemielessä joutunut kierrättään ???
5 vaihteella 100kmh:n nopeudessa moottori kiertää n. 1900 rpm !
Kiihdytyksissä yli 2500rpm:n kierrokset ovat täysin turhia , huippuvääntö moottorissa on jo 1800 rpm:n kohdalla !
245tkm on mennyt vallan kivuttomasti jo , tukkosuudesta ei tietoakaan !nokivasara Golf kiersi viime savutustestissä 5300. Revitään siitä huumoria jos on väärät öljyt koneessa.
Uudemmat on enemmän työkonemaisia alavääntökoneita. Vaikka on tuossa vanhassakin "huippuvääntö" jotain 1900. Koneet on täysin eri luonteisia kuitenkin. - mikä öljy ei täytä...
Jamppa1 kirjoitti:
nokivasara Golf kiersi viime savutustestissä 5300. Revitään siitä huumoria jos on väärät öljyt koneessa.
Uudemmat on enemmän työkonemaisia alavääntökoneita. Vaikka on tuossa vanhassakin "huippuvääntö" jotain 1900. Koneet on täysin eri luonteisia kuitenkin.Voisiko joku viisaampi kertoa edes yhden esimerkin öljystä jota ei olisi luokiteltu API-SX/CY, eli joku bensalle, ja joku diisselille.
Minä en ole tälläista öljyä mistään vielä löytänyt. En tosin nyt muista ihan varmasti, mitä luokituksia jolllain universaaleilla oli, joita jotkut yrittivät tuputtaa "huippuöljyinä", siinä nimittäin kävi niin, että luokitukset eivät todellakaan olleet mitään huippulaatua, ja vaikka saman öljyn piti kelvata myös laatikkoon, niin vaihteistoöljyn luokitukset ainakin puuttuivat, tai olivat ainakin puutteelliset, nyt pätkii vähän, siitä oli jo aika kauan. Mutta jos nyt kuitenkin jätetään universaalit omaan arvoonsa ja keskitytään koneöljyihin.
"Revitään siitä huumoria jos on väärät öljyt koneessa. "
Vaikutat semmoiselta kaverilta joka tietää öljyistä jotain... Osaatko sinä kertoa millä öljyllä ei olisi bensaluokitusta... Edes huonoa? - mutta...
Jamppa1 kirjoitti:
pointti!
Dieselille tarkoitetun öljyn pitää toimia bensakoneessakin jos se täyttää bensakoneen luokitukset.
Toisaalta jos ei täytä eli joku raktoriöljy niin eihän sitä ole välttämättä suunniteltu millekkään 5-7 tuhannen kierroksen käytölle. Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä."Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä."
Ehkäpä, mutta turbot kyllä kiertävät. Turboahdettuja traktoreita on ollut saatavina ns. "tehdas-turboinakin" jo 70-luvulta lähtien (702S Valmet)... Ja tokihan ovat kyläsepät tehneet muutamia sitäkin aikaisemmin...
Ja turbon kierroksiahan lasketaan tuhansien kierrosten sijasta sadoissa tuhansissa.
Ja sitä paitsi oletko yhtään ajatellut minkälaisia vääntövoimia traktorin koneessa on?
Turbokone, kierroksia noin 1500...2000 sylinteriluku 4 tai 6 ja iskutilavuutta yli litran per pytty. Ja perässä voisi olla vaikka semmoinen mielettömän iso kääntöaura, ja sitä se sitten kiskoo noin parinkymmenen sentin syvyydessä 15 kilometrin tuntivauhdilla... Kyllä ne öljyt saa lämpimiksi ilman kovia kierroksiakin... Puhumattakaan siitä paineesta mikä rutistaa kampiakselin laakereita suojaavaa öljykalvoa.
Voisinpa mainita semmoisenkin pikkuseikan, että ainakin yhdessä traktorissa moottorin ohjausyksikkö mittailee myös kampiakselin päiden vaihe-eroa... Eli akselin kiertymää... - tuli
mutta... kirjoitti:
"Työkoneet ei paljon yli 3 tuhannen kierrä."
Ehkäpä, mutta turbot kyllä kiertävät. Turboahdettuja traktoreita on ollut saatavina ns. "tehdas-turboinakin" jo 70-luvulta lähtien (702S Valmet)... Ja tokihan ovat kyläsepät tehneet muutamia sitäkin aikaisemmin...
Ja turbon kierroksiahan lasketaan tuhansien kierrosten sijasta sadoissa tuhansissa.
Ja sitä paitsi oletko yhtään ajatellut minkälaisia vääntövoimia traktorin koneessa on?
Turbokone, kierroksia noin 1500...2000 sylinteriluku 4 tai 6 ja iskutilavuutta yli litran per pytty. Ja perässä voisi olla vaikka semmoinen mielettömän iso kääntöaura, ja sitä se sitten kiskoo noin parinkymmenen sentin syvyydessä 15 kilometrin tuntivauhdilla... Kyllä ne öljyt saa lämpimiksi ilman kovia kierroksiakin... Puhumattakaan siitä paineesta mikä rutistaa kampiakselin laakereita suojaavaa öljykalvoa.
Voisinpa mainita semmoisenkin pikkuseikan, että ainakin yhdessä traktorissa moottorin ohjausyksikkö mittailee myös kampiakselin päiden vaihe-eroa... Eli akselin kiertymää...TÄYTTÄ ASIAA!
Kyllä juttu on niin, että jos öljy on luokiteltu dieselille, kelpaa se takuulla bensamoottoriinkin...myös ne "universaalit". - Jamppa1
tuli kirjoitti:
TÄYTTÄ ASIAA!
Kyllä juttu on niin, että jos öljy on luokiteltu dieselille, kelpaa se takuulla bensamoottoriinkin...myös ne "universaalit".kyllä se on ihan eri asia että se kone kiertää kun että se vääntää alhaalta. Kai niissä raktoriöljyissä olis kaikissa Api SL, ACEA A3 ja VW 503 01 jos ne olis suunniteltu bensakoneelle. Eli järkeä saa käyttää siinä kannattaako koneeeseen laittaa jotain mitä sinne ei suositella.
On tullut raktorilla ajettua ja kyllähän niissä varmaan laakereille tulee aika pintapaineet mutta lämpötilat pysyy kovin matalalla. Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä. Lämpöön ja koviin kierroksiin uskoisin noiden bensa/diesel -öljyjen erojen liittyvän. Niin ja tietty puhdistavien aineiden määrään ja emäsreserviin. - Jamppa1
mikä öljy ei täytä... kirjoitti:
Voisiko joku viisaampi kertoa edes yhden esimerkin öljystä jota ei olisi luokiteltu API-SX/CY, eli joku bensalle, ja joku diisselille.
Minä en ole tälläista öljyä mistään vielä löytänyt. En tosin nyt muista ihan varmasti, mitä luokituksia jolllain universaaleilla oli, joita jotkut yrittivät tuputtaa "huippuöljyinä", siinä nimittäin kävi niin, että luokitukset eivät todellakaan olleet mitään huippulaatua, ja vaikka saman öljyn piti kelvata myös laatikkoon, niin vaihteistoöljyn luokitukset ainakin puuttuivat, tai olivat ainakin puutteelliset, nyt pätkii vähän, siitä oli jo aika kauan. Mutta jos nyt kuitenkin jätetään universaalit omaan arvoonsa ja keskitytään koneöljyihin.
"Revitään siitä huumoria jos on väärät öljyt koneessa. "
Vaikutat semmoiselta kaverilta joka tietää öljyistä jotain... Osaatko sinä kertoa millä öljyllä ei olisi bensaluokitusta... Edes huonoa?harvassa on öljyt joilla ei ole sekä API C että S -luokitusta. En muista yhtäkkiä mitään muuta kuin jonkun Mobilin Delvac -sarjan öljyn jossa pelkästään API C-luokitus. Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin.
- erimielisyys
Jamppa1 kirjoitti:
kyllä se on ihan eri asia että se kone kiertää kun että se vääntää alhaalta. Kai niissä raktoriöljyissä olis kaikissa Api SL, ACEA A3 ja VW 503 01 jos ne olis suunniteltu bensakoneelle. Eli järkeä saa käyttää siinä kannattaako koneeeseen laittaa jotain mitä sinne ei suositella.
On tullut raktorilla ajettua ja kyllähän niissä varmaan laakereille tulee aika pintapaineet mutta lämpötilat pysyy kovin matalalla. Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä. Lämpöön ja koviin kierroksiin uskoisin noiden bensa/diesel -öljyjen erojen liittyvän. Niin ja tietty puhdistavien aineiden määrään ja emäsreserviin."Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä"
Siinä taas varsinainen kommentti! Eikös laakereille sitten virtaa öljyä, kuin starttauksessa? Kannattais laittaa öljypumppu pyörähtämään patterilla, niin säästyis taas "hevosvoimia". Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä...poislukien kisavehkeet.
Tuohon kommenttiisi:"On tullut raktorilla ajettua". Aikanaan rengasfirmassa eräs rekkakuski kehui tietävänsä renkaan epämääräisen kulumisen syyn (ja sehän oli tietenkin renkaassa), koska "olen ajanut ikäni rekkaa". Myyjä vastasi siihen, että vaikka istuisit lopun elämääs siellä penkillä, niin me tiedetään RENKAISTA enemmän....ymmärsithän esimerkin?
Sulla on joskus ihan hyviä kommentteja, mutta näitä lapsuksia tulee aika usein.
J O S purkin kyljessä on luokitukset dieselille ja bensavehkeelle, MITÄ ETUJA saa, jos ostaa VAIN bensavehkeelle samaa suositusta???
Lopuksi. Tämä EI OLE tarkoitettu v....uiluksi! Juttusi ovat etupäässä asiaa. - Jamppa1
erimielisyys kirjoitti:
"Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä"
Siinä taas varsinainen kommentti! Eikös laakereille sitten virtaa öljyä, kuin starttauksessa? Kannattais laittaa öljypumppu pyörähtämään patterilla, niin säästyis taas "hevosvoimia". Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä...poislukien kisavehkeet.
Tuohon kommenttiisi:"On tullut raktorilla ajettua". Aikanaan rengasfirmassa eräs rekkakuski kehui tietävänsä renkaan epämääräisen kulumisen syyn (ja sehän oli tietenkin renkaassa), koska "olen ajanut ikäni rekkaa". Myyjä vastasi siihen, että vaikka istuisit lopun elämääs siellä penkillä, niin me tiedetään RENKAISTA enemmän....ymmärsithän esimerkin?
Sulla on joskus ihan hyviä kommentteja, mutta näitä lapsuksia tulee aika usein.
J O S purkin kyljessä on luokitukset dieselille ja bensavehkeelle, MITÄ ETUJA saa, jos ostaa VAIN bensavehkeelle samaa suositusta???
Lopuksi. Tämä EI OLE tarkoitettu v....uiluksi! Juttusi ovat etupäässä asiaa.sen verran että ihan turha vinoilla (siltä tämä taas vaihteeksi vaikuttaa) kun olen myös huoltanut raktoreita, kuten henkilöautojakin ja suurinpiirtein kaikkea mikä liikkuu neljällä pyörällä. Pystyn kyllä ihan penkiltäkin käsin havainnoimaan sitä lämpömittaria. Se siitä.
"J O S purkin kyljessä on luokitukset dieselille ja bensavehkeelle, MITÄ ETUJA saa, jos ostaa VAIN bensavehkeelle samaa suositusta??? "
Tuskin mitään, olenko muka väittänyt että saisi? Kyse on nyt siitä että sen öljyn pitää täyttää ne luokitukset mitä kussakin padassa vaaditaan. Eikös se ollut koko asian ydin?
"Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä"
-Varmasti on kuumaa, en ole sitäkään kiistänyt. Rasitusta tosin on monenlaista ja raktorissa on aikas erilainen rasitus kun vaikka mikroautossa.
"Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä"
Siinä taas varsinainen kommentti! Eikös laakereille sitten virtaa öljyä, kuin starttauksessa? Kannattais laittaa öljypumppu pyörähtämään patterilla, niin säästyis taas "hevosvoimia".
-En ymmärrä mitä yrität sanoa? Kyse on siis öljyn lämpiämisestä. Ja tietenkin laakereille virtaa/roiskuu öljyä aina kun kone käy. Mitä meinaat patterilla? - ....
Jamppa1 kirjoitti:
harvassa on öljyt joilla ei ole sekä API C että S -luokitusta. En muista yhtäkkiä mitään muuta kuin jonkun Mobilin Delvac -sarjan öljyn jossa pelkästään API C-luokitus. Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin.
"harvassa on öljyt joilla ei ole sekä API C että S -luokitusta."
Sitähän minäkin.
"Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin."
No joo... mutta eikö nuo SF öljyt ole yleensä jotain CE tai CF... Eli aika kaukana laatuöljyistä... Jos tuo SF ei sovellu kuin yli 20 vuotiaille bensakoneille, niin kyllä sen diisselinkin pitää olla lähemmäs 10 vuotta vanha että tuota litkua uskaltaa käyttää. - Joopa joo...
Jamppa1 kirjoitti:
sen verran että ihan turha vinoilla (siltä tämä taas vaihteeksi vaikuttaa) kun olen myös huoltanut raktoreita, kuten henkilöautojakin ja suurinpiirtein kaikkea mikä liikkuu neljällä pyörällä. Pystyn kyllä ihan penkiltäkin käsin havainnoimaan sitä lämpömittaria. Se siitä.
"J O S purkin kyljessä on luokitukset dieselille ja bensavehkeelle, MITÄ ETUJA saa, jos ostaa VAIN bensavehkeelle samaa suositusta??? "
Tuskin mitään, olenko muka väittänyt että saisi? Kyse on nyt siitä että sen öljyn pitää täyttää ne luokitukset mitä kussakin padassa vaaditaan. Eikös se ollut koko asian ydin?
"Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä"
-Varmasti on kuumaa, en ole sitäkään kiistänyt. Rasitusta tosin on monenlaista ja raktorissa on aikas erilainen rasitus kun vaikka mikroautossa.
"Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä"
Siinä taas varsinainen kommentti! Eikös laakereille sitten virtaa öljyä, kuin starttauksessa? Kannattais laittaa öljypumppu pyörähtämään patterilla, niin säästyis taas "hevosvoimia".
-En ymmärrä mitä yrität sanoa? Kyse on siis öljyn lämpiämisestä. Ja tietenkin laakereille virtaa/roiskuu öljyä aina kun kone käy. Mitä meinaat patterilla?""Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä"
-Varmasti on kuumaa, en ole sitäkään kiistänyt. Rasitusta tosin on monenlaista ja raktorissa on aikas erilainen rasitus kun vaikka mikroautossa. "
Etkö, miten tätä sitten pitäisi tulkita?
"ja kyllähän niissä varmaan laakereille tulee aika pintapaineet mutta lämpötilat pysyy kovin matalalla."
Voisinpa tässä mainita semmoisenkin pikkuseikan, että iso raktori voi polttaa jopa ämpärillisen diisseliä tunnissa, ja sillä on hyötysuhteet (=hukkalämmöntuotto) suurinpiirtein samoissa suhteissa kuin kaikilla muillakin polttomoottoreilla. Eli lämmöntuottoa löytyy. Osa tuosta lämmöstä päätyy öljyyn, ja se öljy on aika kuumaa. Esimerkkinä voisin mainita vanhan diisseli maasturin, tuskin siinäkään oli öljynjäähdytintä ihan näön vuoksi, mutta ei se kauheasti kiertänyt. Korkeintaan noin 1000 RPM enemmän kuin keskiverto traktori.
"Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä."
Vai ettei turbo lämpeä? Hah! Sallinet että nauran.
Jos oikein muistan, niin turbo pyörii sen verran nopeaan, että kuiva teräksinen kuulalaakeri sulaisi parissa sekunnissa. Öljyämällä se laakeri saadaan pysymään kiinteänä. Mutta vaikka öljy jäähdyttää ja vähentää kitkaa (lämmöntuottoa), niin turboahtimen laakerin lämpötila voi nousta jopa yli 300:n asteen. Noin korkeissa lämpötiloissa on vaarana että öljy alkaa palaa karstaksi, ja juuri sen takia turbokoneita jäähdytellään tyhjäkäynnillä.
" Pystyn kyllä ihan penkiltäkin käsin havainnoimaan sitä lämpömittaria. Se siitä."
Onko sinulla joka koneessa öljyn lämpömittari?
Jäähdytysnesteen lämpöhän sitten riippuu monestakin tekijästä, eikä termostaatin toiminta ole niistä vähäisin. Eikä jäähdytysnesteen lämpö ole suoraan verrannollinen öljyn lämpöön.
"Kyse on nyt siitä että sen öljyn pitää täyttää ne luokitukset mitä kussakin padassa vaaditaan. Eikös se ollut koko asian ydin?"
Kyllä. Kyse oli tosiaankin siitä että luokitusten pitää olla hyvät juuri siihen käyttöön missä sitä aiotaan käyttää. Se että lukeeko purkin kyljessä diesel tai bensa on samantekevää. API CX/SY tai mitä niitä kaikkia onkaan... ne luokitukset. Ne määräävät sen mikä öljy sopii mihinkin.
Sinun ei tarvitse ollenkaan mollata raktoriöljyjä... Luokitukset on se määräävä tekijä, ei se onko öljy tarkoitettu raktoriin, tai vaikka moottorisahaan.
PS. mitä öljyä bensa/petrooliin? (=traktori). - Jamppa1
Joopa joo... kirjoitti:
""Takuulla kyntöauraa vetävän traktorin öljy on kuumaa ja rasitus toista luokkaa, kuin autokäytössä"
-Varmasti on kuumaa, en ole sitäkään kiistänyt. Rasitusta tosin on monenlaista ja raktorissa on aikas erilainen rasitus kun vaikka mikroautossa. "
Etkö, miten tätä sitten pitäisi tulkita?
"ja kyllähän niissä varmaan laakereille tulee aika pintapaineet mutta lämpötilat pysyy kovin matalalla."
Voisinpa tässä mainita semmoisenkin pikkuseikan, että iso raktori voi polttaa jopa ämpärillisen diisseliä tunnissa, ja sillä on hyötysuhteet (=hukkalämmöntuotto) suurinpiirtein samoissa suhteissa kuin kaikilla muillakin polttomoottoreilla. Eli lämmöntuottoa löytyy. Osa tuosta lämmöstä päätyy öljyyn, ja se öljy on aika kuumaa. Esimerkkinä voisin mainita vanhan diisseli maasturin, tuskin siinäkään oli öljynjäähdytintä ihan näön vuoksi, mutta ei se kauheasti kiertänyt. Korkeintaan noin 1000 RPM enemmän kuin keskiverto traktori.
"Turboon virtaa jatkuvalla syötöllä öljyä joten se ei kerkeä kovin paljoa lämmetä."
Vai ettei turbo lämpeä? Hah! Sallinet että nauran.
Jos oikein muistan, niin turbo pyörii sen verran nopeaan, että kuiva teräksinen kuulalaakeri sulaisi parissa sekunnissa. Öljyämällä se laakeri saadaan pysymään kiinteänä. Mutta vaikka öljy jäähdyttää ja vähentää kitkaa (lämmöntuottoa), niin turboahtimen laakerin lämpötila voi nousta jopa yli 300:n asteen. Noin korkeissa lämpötiloissa on vaarana että öljy alkaa palaa karstaksi, ja juuri sen takia turbokoneita jäähdytellään tyhjäkäynnillä.
" Pystyn kyllä ihan penkiltäkin käsin havainnoimaan sitä lämpömittaria. Se siitä."
Onko sinulla joka koneessa öljyn lämpömittari?
Jäähdytysnesteen lämpöhän sitten riippuu monestakin tekijästä, eikä termostaatin toiminta ole niistä vähäisin. Eikä jäähdytysnesteen lämpö ole suoraan verrannollinen öljyn lämpöön.
"Kyse on nyt siitä että sen öljyn pitää täyttää ne luokitukset mitä kussakin padassa vaaditaan. Eikös se ollut koko asian ydin?"
Kyllä. Kyse oli tosiaankin siitä että luokitusten pitää olla hyvät juuri siihen käyttöön missä sitä aiotaan käyttää. Se että lukeeko purkin kyljessä diesel tai bensa on samantekevää. API CX/SY tai mitä niitä kaikkia onkaan... ne luokitukset. Ne määräävät sen mikä öljy sopii mihinkin.
Sinun ei tarvitse ollenkaan mollata raktoriöljyjä... Luokitukset on se määräävä tekijä, ei se onko öljy tarkoitettu raktoriin, tai vaikka moottorisahaan.
PS. mitä öljyä bensa/petrooliin? (=traktori).vaan sinullekin. Mitä epäselvää siinä lämpösiassa vielä on? Johan sanoin että tarkoitin että öljy ei lämpiä kovin paljoa. Tiedän kyllä miten turbo toimii, se tietenkin lämpiää mitä lämpiää mutta siitä ei ollutkaan puhe vaan öljyn lämpiämisestä. Öljyt kuumiaa nopeakäyntisissä koneissa enemmän kuin hidaskäyntisissä, niin simppeliä se on. Voi se raktoriöljykin kuumaa olla mutta jossain toisessa vehkeessä vielä kuumempaa, tulkitse sitä sitten miten hyvänsä, mun mielestä se on ihan suhteellista.
Öljynjäähdyttimiä on muuten ns. näön vuoksi. Esim Tojon A4FE eli 90 luvun alusta 1.6/105hp bensavapari, jossa on jäähdytin, vaikkei kaikissa tehokkaammissakaan koneissa ole. Jäähdyttimen olemassaolo ei kerro mitään siitä lämmöntuotosta vaan siitä minkä sen lämmön halutaan olevan.
"Sinun ei tarvitse ollenkaan mollata raktoriöljyjä..."
-Tee palvelus ja lakkaa laittamasta sanoja mun suuhun. En mä mitään raktoriöljyjä ole mollannut, ne toimii siellä minne ne on tarkoitettu.
"Luokitukset on se määräävä tekijä, ei se onko öljy tarkoitettu raktoriin, tai vaikka moottorisahaan."
-Sitähän mä olen koko ajan yrittänyt selittää.
Ja jos on vielä jotain hihiteltävää tms. kommenttia musta henkilönä niin kehotan siirtymään vaikka ihmissuhde-palstalle. - Jamppa1
.... kirjoitti:
"harvassa on öljyt joilla ei ole sekä API C että S -luokitusta."
Sitähän minäkin.
"Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin."
No joo... mutta eikö nuo SF öljyt ole yleensä jotain CE tai CF... Eli aika kaukana laatuöljyistä... Jos tuo SF ei sovellu kuin yli 20 vuotiaille bensakoneille, niin kyllä sen diisselinkin pitää olla lähemmäs 10 vuotta vanha että tuota litkua uskaltaa käyttää.on ihan laatuöljyä. Esim Delvac 1, joka on mobilin täyssynteettinen huipputuote dieselöljyissä, ei täytä API C-sarjan luokituksia. Tai varmaan täyttää mutteivat ole hakeneet kun on selkeästi dieseltuote.
- Top Gear
Jamppa1 kirjoitti:
vaan sinullekin. Mitä epäselvää siinä lämpösiassa vielä on? Johan sanoin että tarkoitin että öljy ei lämpiä kovin paljoa. Tiedän kyllä miten turbo toimii, se tietenkin lämpiää mitä lämpiää mutta siitä ei ollutkaan puhe vaan öljyn lämpiämisestä. Öljyt kuumiaa nopeakäyntisissä koneissa enemmän kuin hidaskäyntisissä, niin simppeliä se on. Voi se raktoriöljykin kuumaa olla mutta jossain toisessa vehkeessä vielä kuumempaa, tulkitse sitä sitten miten hyvänsä, mun mielestä se on ihan suhteellista.
Öljynjäähdyttimiä on muuten ns. näön vuoksi. Esim Tojon A4FE eli 90 luvun alusta 1.6/105hp bensavapari, jossa on jäähdytin, vaikkei kaikissa tehokkaammissakaan koneissa ole. Jäähdyttimen olemassaolo ei kerro mitään siitä lämmöntuotosta vaan siitä minkä sen lämmön halutaan olevan.
"Sinun ei tarvitse ollenkaan mollata raktoriöljyjä..."
-Tee palvelus ja lakkaa laittamasta sanoja mun suuhun. En mä mitään raktoriöljyjä ole mollannut, ne toimii siellä minne ne on tarkoitettu.
"Luokitukset on se määräävä tekijä, ei se onko öljy tarkoitettu raktoriin, tai vaikka moottorisahaan."
-Sitähän mä olen koko ajan yrittänyt selittää.
Ja jos on vielä jotain hihiteltävää tms. kommenttia musta henkilönä niin kehotan siirtymään vaikka ihmissuhde-palstalle.Jaahas
Kyllä se öljy muuten saattaa pikkasen lämmetä siellä turbossa, siis saattaa. Kuvittele vaikka:
Vekottimena ikivanha Saab 9000 Turbo, ahtimena perusgarret T-03, siis ei mitään nestejäähdytyksiä. Puristussuhdetta laskettu vakiosta, ahtopaineita taasen nostettu. Voimaa löytyy noin 300 kaakkia. Poijjaat puskee menemään isoa kovaa hetken aikaa konetiellä, Saksassa tietty, kuka sitä nyt täällä Härmässä. Viisaina miehinä tietysti tasaavat koneet lämpöjä tyhjäkäynnillä hurjastelun jälkeen ja kurkkaavat autobaanan levähdyspaikalla konepellin alle. Ja kas kummaa, kyllähän se solmu siellä pakoputkessa suht kuumana käy.
Mihinköhän se lämpö sieltä laakereilta siirtyy?
Kyllä se traktorikin saattaa lämmetä. Saamarin kollit kun polttivat Kubotalla kumia (juu sellanen pikkutraktori) saivat koneen keittämään. On se hienoa kun pystyy jarruttamaan vaan yhtä takarengasta. Onneks ei menny kansipahvi.
Niin, ja jos Benziini/Petrooli vekotin on sellanen vanha Walmettilainen, niin siihen voi kyllä lykätä ihan perusmineraalia, ihan sama mitä, kunhan tikussa vilkkuu.
Miten niin aiheesta on eksytty?
Jos luokitukset täyttyy, niin siittä vaan. - Jamppa1
Top Gear kirjoitti:
Jaahas
Kyllä se öljy muuten saattaa pikkasen lämmetä siellä turbossa, siis saattaa. Kuvittele vaikka:
Vekottimena ikivanha Saab 9000 Turbo, ahtimena perusgarret T-03, siis ei mitään nestejäähdytyksiä. Puristussuhdetta laskettu vakiosta, ahtopaineita taasen nostettu. Voimaa löytyy noin 300 kaakkia. Poijjaat puskee menemään isoa kovaa hetken aikaa konetiellä, Saksassa tietty, kuka sitä nyt täällä Härmässä. Viisaina miehinä tietysti tasaavat koneet lämpöjä tyhjäkäynnillä hurjastelun jälkeen ja kurkkaavat autobaanan levähdyspaikalla konepellin alle. Ja kas kummaa, kyllähän se solmu siellä pakoputkessa suht kuumana käy.
Mihinköhän se lämpö sieltä laakereilta siirtyy?
Kyllä se traktorikin saattaa lämmetä. Saamarin kollit kun polttivat Kubotalla kumia (juu sellanen pikkutraktori) saivat koneen keittämään. On se hienoa kun pystyy jarruttamaan vaan yhtä takarengasta. Onneks ei menny kansipahvi.
Niin, ja jos Benziini/Petrooli vekotin on sellanen vanha Walmettilainen, niin siihen voi kyllä lykätä ihan perusmineraalia, ihan sama mitä, kunhan tikussa vilkkuu.
Miten niin aiheesta on eksytty?
Jos luokitukset täyttyy, niin siittä vaan.oli vuoden paras: "Saamarin kollit kun polttivat Kubotalla kumia (juu sellanen pikkutraktori) saivat koneen keittämään."
Kubota on tuttu peli, mulla on jopa kubota-lippis :) On siinä ollut naurussa pitelemistä kun nakki on palanut! Mä oon luullu ettei niitä saa keittämään kun käyvät aika viileänä mutta onpahan sekin nyt tehty... On muuten legendaarisia vehkeitä nuo Kubotat.
Tollasia saabeja on meilläkin ollut, hienosti hehkuu punaisena pakopuoli kun kunnon kepityksen jälkeen avaa pellin pimeällä. Niissä on kyllä ihan aiheesta öljynjäähdyttimet ja yleensä vesijäähdytetty turbo. Kyllä siitä ahtimesta siirtyy parhaimmillaan paljon lämpöä ja joka suuntaan. Riippuu niin pelistä ja oloista. - Joopa joo...
Jamppa1 kirjoitti:
vaan sinullekin. Mitä epäselvää siinä lämpösiassa vielä on? Johan sanoin että tarkoitin että öljy ei lämpiä kovin paljoa. Tiedän kyllä miten turbo toimii, se tietenkin lämpiää mitä lämpiää mutta siitä ei ollutkaan puhe vaan öljyn lämpiämisestä. Öljyt kuumiaa nopeakäyntisissä koneissa enemmän kuin hidaskäyntisissä, niin simppeliä se on. Voi se raktoriöljykin kuumaa olla mutta jossain toisessa vehkeessä vielä kuumempaa, tulkitse sitä sitten miten hyvänsä, mun mielestä se on ihan suhteellista.
Öljynjäähdyttimiä on muuten ns. näön vuoksi. Esim Tojon A4FE eli 90 luvun alusta 1.6/105hp bensavapari, jossa on jäähdytin, vaikkei kaikissa tehokkaammissakaan koneissa ole. Jäähdyttimen olemassaolo ei kerro mitään siitä lämmöntuotosta vaan siitä minkä sen lämmön halutaan olevan.
"Sinun ei tarvitse ollenkaan mollata raktoriöljyjä..."
-Tee palvelus ja lakkaa laittamasta sanoja mun suuhun. En mä mitään raktoriöljyjä ole mollannut, ne toimii siellä minne ne on tarkoitettu.
"Luokitukset on se määräävä tekijä, ei se onko öljy tarkoitettu raktoriin, tai vaikka moottorisahaan."
-Sitähän mä olen koko ajan yrittänyt selittää.
Ja jos on vielä jotain hihiteltävää tms. kommenttia musta henkilönä niin kehotan siirtymään vaikka ihmissuhde-palstalle."Ja jos on vielä jotain hihiteltävää tms. kommenttia musta henkilönä niin kehotan siirtymään vaikka ihmissuhde-palstalle."
Täh?
En minä sinua ole henkilönä... On valitettavaa jos tulkitset asiaa niin, tarkoitettua se ei kuitenkaan missään nimessä ole ollut.
"-Tee palvelus ja lakkaa laittamasta sanoja mun suuhun. En mä mitään raktoriöljyjä ole mollannut, ne toimii siellä minne ne on tarkoitettu. "
Niin, ja noin 99% tapauksista luokitukset riittää paljon muuhunkin kuin "sinne minne ne on tarkoitettu".
"Esim Delvac 1, joka on mobilin täyssynteettinen huipputuote dieselöljyissä, ei täytä API C-sarjan luokituksia. Tai varmaan täyttää mutteivat ole hakeneet kun on selkeästi dieseltuote."
"Tai varmaan täyttää mutteivat ole hakeneet kun on selkeästi dieseltuote."
Tuossakin yksi esimerkki just siitä mitä sanoin. Laadukas öljy on laadukasta öljyä. Jos löytyy joku laadukas dieselin öljy, jolta puuttuu bensa luokitukset, niin itsekin epäilet syyksi sitä ettei valmistaja ole vain viitsinyt niitä hakea.
Sitähän ei tietenkään kukaan voi suositella käyttämään bensakoneessa, sillä periaatteessa ilman luokituksia ei voi sanoa onko öljy riittävän hyvää tai ei. Todennäköisesti on.
Ja sitten se kolikon kääntöpuoli:
""Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin."
No joo... mutta eikö nuo SF öljyt ole yleensä jotain CE tai CF... Eli aika kaukana laatuöljyistä... Jos tuo SF ei sovellu kuin yli 20 vuotiaille bensakoneille, niin kyllä sen diisselinkin pitää olla lähemmäs 10 vuotta vanha että tuota litkua uskaltaa käyttää."
Jos jostain löytyy öljy jolla on huonot bensaluokitukset, niin yleensä ei ole paljon kehumista diisseli luokituksissakaan.
Yleisesti ottaen voisi sanoa, että yleensä dieseleihin tarkoitetut öljyt täyttävät jonkun bensaluokituksen vaatimukset, mutta pari luokkaa alempaa kuin mitä diesel-käyttöön. Ja bensakoneille tarkoitetuilla öljyillä on tilanne varmaan aika tarkalleen päinvastainen, niistä en sano mitään, koska suurin osa koneista joita huollan on diisseleitä... Tarkemmin ajateltuna... kaikki paitsi ruohonleikkuri. - Jamppa1
Joopa joo... kirjoitti:
"Ja jos on vielä jotain hihiteltävää tms. kommenttia musta henkilönä niin kehotan siirtymään vaikka ihmissuhde-palstalle."
Täh?
En minä sinua ole henkilönä... On valitettavaa jos tulkitset asiaa niin, tarkoitettua se ei kuitenkaan missään nimessä ole ollut.
"-Tee palvelus ja lakkaa laittamasta sanoja mun suuhun. En mä mitään raktoriöljyjä ole mollannut, ne toimii siellä minne ne on tarkoitettu. "
Niin, ja noin 99% tapauksista luokitukset riittää paljon muuhunkin kuin "sinne minne ne on tarkoitettu".
"Esim Delvac 1, joka on mobilin täyssynteettinen huipputuote dieselöljyissä, ei täytä API C-sarjan luokituksia. Tai varmaan täyttää mutteivat ole hakeneet kun on selkeästi dieseltuote."
"Tai varmaan täyttää mutteivat ole hakeneet kun on selkeästi dieseltuote."
Tuossakin yksi esimerkki just siitä mitä sanoin. Laadukas öljy on laadukasta öljyä. Jos löytyy joku laadukas dieselin öljy, jolta puuttuu bensa luokitukset, niin itsekin epäilet syyksi sitä ettei valmistaja ole vain viitsinyt niitä hakea.
Sitähän ei tietenkään kukaan voi suositella käyttämään bensakoneessa, sillä periaatteessa ilman luokituksia ei voi sanoa onko öljy riittävän hyvää tai ei. Todennäköisesti on.
Ja sitten se kolikon kääntöpuoli:
""Sittenhän on paljon öljyjä joissa on Cx ja esim. SF eli rajoittuu tuo bensakäyttö aika vanhoihin autoihin, llähinnä 70-80 -luvun raasereihin."
No joo... mutta eikö nuo SF öljyt ole yleensä jotain CE tai CF... Eli aika kaukana laatuöljyistä... Jos tuo SF ei sovellu kuin yli 20 vuotiaille bensakoneille, niin kyllä sen diisselinkin pitää olla lähemmäs 10 vuotta vanha että tuota litkua uskaltaa käyttää."
Jos jostain löytyy öljy jolla on huonot bensaluokitukset, niin yleensä ei ole paljon kehumista diisseli luokituksissakaan.
Yleisesti ottaen voisi sanoa, että yleensä dieseleihin tarkoitetut öljyt täyttävät jonkun bensaluokituksen vaatimukset, mutta pari luokkaa alempaa kuin mitä diesel-käyttöön. Ja bensakoneille tarkoitetuilla öljyillä on tilanne varmaan aika tarkalleen päinvastainen, niistä en sano mitään, koska suurin osa koneista joita huollan on diisseleitä... Tarkemmin ajateltuna... kaikki paitsi ruohonleikkuri."En minä sinua ole henkilönä... On valitettavaa jos tulkitset asiaa niin, tarkoitettua se ei kuitenkaan missään nimessä ole ollut."
- Selvä, kriittisyyteni johtuu siitä vakio suunsoittajaporukasta johon kuuluaksesi puhut liikaa asiaa eli unohda koko juttu.
Joskus niissä merkinnöissä on kummallisuuksia. Kaikkia luokituksia ei haeta vaikka varmaan olisi hyvin saavutettavissa. Takavuosina suomessa myytävistä Castrolin huippuöljyistäkin puuttui VW:n luokitukset jostain syystä. Sitten ne van yhtäkkiä ilmestyivät purkin kylkeen. Ihan menestyksellä niitä käytettiin VW:ssä sitäkin ennen.
"Sitähän ei tietenkään kukaan voi suositella käyttämään bensakoneessa, sillä periaatteessa ilman luokituksia ei voi sanoa onko öljy riittävän hyvää tai ei. Todennäköisesti on."
-Aivan totta. Kun eri koneissa on vielä merkkikohtaisia vaatimuksia, ronkeleimmat ehkä VW ja Ford, niin pitää kuitenkin olla tarkkana. Ei oikein tohdi suositella muuta kun merkattua tuotetta.
Sitten on vielä sellainen huomioitava asia että nämä API:t on jenkkien juttuja vaikkakin niitä on käytetty myös Euroopassa. ACEA luokitukset on tarkempia ja tiukempia. Sitten vielä merkkikohtaiset luokitukset. Senkin jälkeen vielä kriittinen suhtautuminen: Esim. nuo Championin öljyt, mistä on ollut puhetta, täyttävät autooni kaikki tarvittavat API, ACEA, sekä VW-luokitukset, mutta silti en laittaisi vaikka saisin ilman. Olen siinä mielessä merkki-uskovainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862