Valitettavan monet elävät kaksoiselämää ajatellen, että sillä tiellä voi mennä vaikka kuinka pitkään, kunhan pitää ”elämät” selkeästi erillään.
Niin minäkin luulin. Olin uskovaisten keskuudessa raitis, mutta työelämässä minulla oli toinen elämä. Siellä olin alkoholia kohtuudella nauttiva pikkujouluihin ja muihin pippaloihin osallistuva tavan kansalainen, joka lauloi myös innolla karaokea.
Tässä kaksoiselämässä oli kuitenkin nurja puoli. Koko ajan sai pelätä, milloin jään kiinni. Vaikka olin onnistunut järjestämään asiat niin, että kiinnijäämisen riski on olematon, näin usein unia, joissa narahdin. Usein unet johti joko hoitokokoukseen, tai minut vain lempattiin kylmän viileästi ulos. Oikeassa elämässä tuskin näin olisi käynyt heti kiinni jäätyään, mutta selittelyjä olisin joutunut antamaan. Minähän tietoisesti olin valinnut kaksoiselämän elämisen. Elämät olivat jopa niin eriytyneitä toisistaan, että vapaa-ajalla uskoin olevan puhtaasti uskovainen, kun taas työelämässä elin sitten ”vapaammin”. Pikkujouluissa pelkäsin, että entäs jos joku uskovainen soittaa minulle silloin kun olen viihteellä. Alituisesti oli myös pelko siitä, että entäs jos työyhteisöömme tulee toinen vanhoillislestadiolainen. Miten silloin tasapainoilen kahden roolin välillä? Huomaako työyhteisö, jos yhtäkkiä puheenparrestani katoavat kirosanat, enkä enää ”tiedäkään” viihteestä mitään?
Vaikka koskaan en jäänyt kiinni kaksoiselämästäni, minun mieleni kuitenkin hajosi tuhannen atomeiksi. Minä uuvuin ja masennuin ja minusta tuli lopulta täysin toimintakyvytön. 20-vuotta kaksoiselämää oli tehnyt tehtävänsä. Aloin kriiseilemään siitä, mikä minä oikeasti olen. Voinko ihan oikeasti aidosti uskoa, että olen uskovainen? Ja että kuinka paljon joudun asioita salailemaan muilta.
Sitten päätin, että kaksoiselämäni jää osaltain tähän. Kumpa vain osaisin päättää, kumman elämistäni jätän. Valinta ei ollut helppo!
Nimittäin työyhteisö oli todella kiva ja olin yhtä pataa heidän kanssa. Toisaalta minulle oli myös tärkeää, että saisin olla uskovainen. Olin Rauhanyhdistyksen toiminnassa monessa mukana ja koin sen voimaannuttavana. Paljon uskovaisia ystäviä, joille olisi valtava suru se, että päättäisin kieltää uskon.
Tämä ristiriidasta johtuva kriisi kesti kuukausia. Tänä aikana uuvuin työssä ja jouduin lopulta sairaslomalle. Sairaslomalla on ollut aikaa järjestellä asioitani.
Lopulta valinta oli helppo. Jätän syntielämän. Haluan jatkaa uskovaisena ja tällä kertaa rehellisenä uskovaisena. Työpaikkani on nyt vaihtunut ja olen alusta asti pidättäytynyt kaikesta viihteestä, sekä saanut myös rohkeuden tunnustaa uskoa. Olen huomannut, että eläminenkin on alkanut olla helpompaa, kun ei tarvitse salailla mitään. Aiemmin, kun elin kaksoiselämää, olin varma, että kaikki muutkin uskovaiset toimivat niin. Nyt ajattelen, että jos joku elää kaksoiselämää, niin se on hänen murhe. Minun tarvii vain keskittyä omaan elämään ja olla rehellinen itselle ja muille. Se riittää!
Kaksoiselämä hajoittaa lopulta psyyken!
17
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ethän vai sekoita uskovaisiasi lestadiolisiin?
He eivät usko edes Jeesuksen kaikkivaltiaisuuteen.- Anonyymi
Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumalan poika. Jeesus ei tiedä kaikkea, mitä Jumala tietää. Esimerkiksi maailmanloppu on vain Jumalan tiedossa. Jeesus on silti todella tärkeä, eikä lainkaan turha jätkä. Hänen täytyi tulla kuolemaan, jotta me voimme sopia Hänen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi uskovaisten kesken!
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumalan poika. Jeesus ei tiedä kaikkea, mitä Jumala tietää. Esimerkiksi maailmanloppu on vain Jumalan tiedossa. Jeesus on silti todella tärkeä, eikä lainkaan turha jätkä. Hänen täytyi tulla kuolemaan, jotta me voimme sopia Hänen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi uskovaisten kesken!
Vittu mitä paskaa.
- Anonyymi
Musti.Hintikka kirjoitti:
Vittu mitä paskaa.
Puhdistappa nyt poika suusi! Järkyttävää kielenkäyttöä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue kolmatta luomiskertomusta, joka löytyy Uudesta Testamentista, Johanneksen evankeliumista.
Joh. 1:1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja SANA OLI JUMALA.
Tunnistaen, että olet lestadiolainen, avaan tuta lukua enemmänkin.
Sana on Jeesuksen nimi, ennen ihmiseksi tulemista, ja heti luvun alussa kerrotaan Jeesuksen (Sanan) ikiaikaisuudesta.
Se jatkuu näin; 2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Tulee myös huomata, että Jeesuksella on kaikki valta, isän antamana.
Matt 28;18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Vahvistuksen voit lukea itsekin, Dan. 7:14; Matt. 11:27
- Anonyymi
Rakas veli!
Hyvin teit. Raamatussa sanotaan jottei saa karaokea laulaa. Se on synti se.
Ethän vain sorru täällä netissä ollessasi syntielämään?
Ajattele, vain klikkauksen päässä on aatamin ja eevan asussa olevia ihmisiä. Se on synti se.
Raamatusa kielletään myös viinin juonti. Se on synti se.
Jeesuskin joutu tekemään parannusta niistä viininmaisteluistaan.
Rakas veli! Kohta, aivan pian tai melkein ihan just pääset ikkuisiin Suviseuroihin!
Sen takia oli hyvä, että jätit sen syntielämän.- Anonyymi
Karaokea ei sinänsä ole kielletty, mutta rokkilaulujen laulaminen ei ole suotavaa. On olemassa myös virsikaraokeja ihanalla urkusäestyksellä. Sellaisia voi ihan hyvällä omalla tunnolla laulaa, kunhan ei mene laulamaan niitä sellaiseen paikkaan, missä viina virtaa ja pilkkaajat tanssaa.
- Anonyymi
Kaikenlaisia vekkuleita niitä onkin.
Tuollaisen kanssa ei kukaan voi olla "rakas veli", ihminen joka on suuri Raamatun raiskaaja.
Lue Raamattua, äläkä kuuntele niitä homekorvia.
laitako paikan, missä karaoke on synti, Raamatussa. Se on synti van lahkossasi, mutta omien pentujen nainti ei sitä ole.
Jumala on taas toista mieltä, kuten useinkin lestajutuissa.
Mitä syntielämää netissä mielestäsi on?
Missä mainitsemasi Aatami ja Eeeva on Raamatussa synti?
Kielletäänkö Raamatussa viinin juonti? Kiroatko viininvalmistaja ja juojan Jeesuksen.
Taidat olla seko?
Kerro se Ry, jossa näin opetetaan, pistäydyn katsomassa, onko he tosissaan?
Voin vakuuttaa, ettei Sinulla ole yhtään rakasta veljeä, jos on, he pitävät kaikki narusta kiinni, ylittäessään kadun ohjattuna.
Mikä on ikuinen suvifestari? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikenlaisia vekkuleita niitä onkin.
Tuollaisen kanssa ei kukaan voi olla "rakas veli", ihminen joka on suuri Raamatun raiskaaja.
Lue Raamattua, äläkä kuuntele niitä homekorvia.
laitako paikan, missä karaoke on synti, Raamatussa. Se on synti van lahkossasi, mutta omien pentujen nainti ei sitä ole.
Jumala on taas toista mieltä, kuten useinkin lestajutuissa.
Mitä syntielämää netissä mielestäsi on?
Missä mainitsemasi Aatami ja Eeeva on Raamatussa synti?
Kielletäänkö Raamatussa viinin juonti? Kiroatko viininvalmistaja ja juojan Jeesuksen.
Taidat olla seko?
Kerro se Ry, jossa näin opetetaan, pistäydyn katsomassa, onko he tosissaan?
Voin vakuuttaa, ettei Sinulla ole yhtään rakasta veljeä, jos on, he pitävät kaikki narusta kiinni, ylittäessään kadun ohjattuna.
Mikä on ikuinen suvifestari?Noko aatami ja eevakin harrasti sukurutsaa, ni ei se oo paha juttu.
Jos karaoke olisi sallittua uskovaisille, siitä olisi erillinen maininta raamatussa. Nyt se on synti.
Aatami ja Eeva oli nakuina. Ja se on synti. Vilauttelu (sekä tissien että pippelin vilauttelu) on ehdottomasti syntiä!
Jeesus saattoi juoda viiniä, mutta se oli semmosta alkoholitonta viintä. Siitä oli kuumennettu pahaa menoa aiheuttava alko pois.
Ikuinen suvifestari on sitten kuoleman jälkeen siellä taivaassa. Siellä ei tartte maksaa telttamaksua eikä tartte jonottaa kenttävessaan. Ja siellä saa syödä ilmatteeks lohisoppaa.
JA sit siellä raikaa siionin laulut. Ja seurapuheita riitää 24/7/365
Ihan hullun hyvä paikka siis!
- Anonyymi
Minäkin jätin sen syntielämän.
Uniini tuli toistuvasti kaikenlaisia riettaita sessioita, aivan kuin olisin TV:tä katsonut.
Niinpä jätin sen nukkumisen pois.
Kovillehan tämä ottaa, sydän pettää ja pää pehmenee. Mutta nyt ei ole syntieläunia enää näkynyt.
Valvokaa!
Niin sanotaan raamtatussakin. Ja puhujaveljet on kans käskeny valvomaan.
Maailmanloppu jos tulee kesken riettaiden unien, ei taivaaseen ole asiaa!- Anonyymi
Musti.Hintikka kirjoitti:
Kusauksetkin saa uskoa anteeksi. Mites riettaat unet?
Ei hän puhunut mitään kuseskelusta! Ja toisaalta, jos kusasee muutamaan nurkkaan, niin eihän sen väitetä olevan syntiä. Kuseehan porot ja sudetkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei hän puhunut mitään kuseskelusta! Ja toisaalta, jos kusasee muutamaan nurkkaan, niin eihän sen väitetä olevan syntiä. Kuseehan porot ja sudetkin.
Nii mutta kettu juo vaan sen verran mitä tarvii!!!
- Anonyymi
Niin,
tämä meidän vanhoillislestaadiolaisten kaksoiselämä on rankkaa.
Toinen jalka on Suomen evankelisluterilaisen kirkon isojen pariovien välissä, toinen jalka on Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen paikallisen toimitalon oven välissä, johon on asennettu liian kireätoiminen ovipumppu.
Jumala on antanut meille tämänkin koettelemuksen koetellakseen koettimella meidän ainoaoikeauskoista uskoamme. - Anonyymi
Oli tosi mukava lukea aloittajan tarina. Jos "elämme kaksoiselämää", niin Jumala kuitenkin näkee ja tietää kaiken, vaikka kanssaihmisemme eivät näkisikään. On tärkeää elää puhtaalla tunnolla Jumalan ja ihmisten edessä.
Hyvää jatkoa sinulle, voimia ja iloa uskon taipaleellesi! - Anonyymi
Ei se ihmistä masenna, kun elää kristittyä elämää, ja elää yhteiskunnassa, vaan väsy, masennus, sekä lopuunpalamien tulee siitä, kun on hirttosilmukka kaulassa ja narun pää on SRK;ssa.
Kokemuksella kerron, sain narun pois kaulasta ja ihanan elämä Jeesuksessa alkoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu842109Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4101950Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101380Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751347- 671283
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071005Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266967Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun81962Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut254958- 131878