Julkaisuluvan peruminen

ämmä

Tulipa seuraavanlainen probleema:

Henkilö on ollut aktiivijäsenennä harrastusyhdistyksessä ja hänen kirjoituksiaan on julkaistu yhdeistyksen jäsenlehdessä ja samalla myös yhdistyksen websivuilla. Nyt samainen henkilö on riitaantunut yhdistyksen kanssa ja vaatii kirjoituksensa poistettavaksi websivuilta.

Onko tekijänoikeus todella niin vahva että jo kertaalleen tietyssä paikassa julkaistavaksi luvatun tekstin voi takautuvasti vaatia poistamaan, vai säilyykö julkaisuoikeus "ikuisesti" kun se kerran on sivustolle annettu?

Mitään mustaa valkoisella näistä luvista ei ole olemassa, mutta jos henkilö ei olisi halunnut tuotoksiaan näkyviin ei hän kai niitä alunperin olisi yhdistykselle tarjonnutkaan ja kaikki tekstit ovat kyllä olleet jo niin kauan näkyvillä että hän olisi kyllä jo moneen kertaan aikaisemmin ehtinyt vastalauseen sanoa jos ei niitä julkaistavaksi olisi halunnut ja takuuvarmasti on kirjoitukset julkaistuna nähnyt ja hyväksynyt...

Noin ihan periaatteessa ei viitsisi tuon ihmisen kiukuttelulle antaa periksi, mutta ei nyt sentään raastupaankaan moisen takia viitsisi lähteä...

5

613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hj kuhmy yfgut

yleensä pidätte jonkun kirjoituksia saitilla, jos
      tyyppi kerran vain kiukuttelee, mä en pitäis
      jonkun mulkeron tekstejä palvelimella vaan
      heittäsin hevokkoon.

PS. Taitaa olla yhdisktyksenne kantava voima,
      kun noin kismittää?

• Jurristi

Tekijänoikeudet ovat edelleen tekijällä, ellei niitä ole myyty. Hän päättää missä teos julkaistaan. Edelleen.

• Vanhemmassa oikeuskirjallisuudessa on lähdetty siitä, että ns. benefisiaarinen eli "hyvän hyvyyttään" (ilman korvausta) annettu lupa teoksen käyttöön on tekijän milloin hyvänsä peruttavissa. Silloin kyllä ajateltiin, että kyse on esimerkiksi luvasta kirjan painamiseen, ja esitettiin, että tekijän tulisi tällöin korvata ne kulut, joita on ehkä aiheutunut painatuksen valmistelusta (esimerkiksi kirjan latomisesta, joka oli ennen aika kallista).

Verkkojulkaisemisessa perumisoikeutta voidaan perustella vielä paljon vahvemmin. Ellei muuta ole sanottu, voidaan lähteä siitä, että lupa on annettu toistaiseksi. Tällöin se on tekijän milloin tahansa peruttavissa.

Käytännössä yhdistyksenne tuskin pystyy edes esittämään mitään todistetta siitä, että julkaisulupa on ylipäänsä saatu. Jos ollaan vain suullisen luvan varassa, on aika vaikea perustella mitään, jos toinen osapuoli kiistää antaneensa luvan (tai antaneensa sen muuten kuin "toistaiseksi").

Raastuvaan ette edes välttämättä pääse, jos kirjoittaja huomaa vedota oikeuksiinsa, jotka on säädetty laissa tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta. Hän vain esittää määrämuotoisen vaatimuksen Internet-operaattorillenne, ja sivut katoavat.

Miksi muuten haluaisitte pitää yhdistyksen sivuilla kirjoituksia, jotka on kirjoittanut joku, jonka kanssa yhdistys on riitaantunut?

• ämmä

No ihan vaan siksi että niissä muutamissa artikkeleissa kuitenkin oli ihan yleistä kyseistä harrastusta hyödyttävää asiatietoa, itse henkilöön ja jatkuvaan räyhäämiseen kyllä alkaa olla päreensä polttanut jo suurin piirtein kaikki muut asianosaiset jo useampaankin kertaan...

Noh, artikkelit on nyt jo poistettu ja korvataan uusilla vastaavilla vaikka siitä vaivaa tuleekin, mutta mites on keskustelufoorumien laita?

Kun henkilö on itse omin kätösineen viestejä keskustelupalstalle ihan vapaaehtoisesti ja kenenkään pyytämättä naputellut niin onko hänellä oikeutta vaatia niitä ylläpitäjiä poistamaan? Vai riittääkö että ylläpito antaa rajattuna aikana mahdollisuuden henkilölle itse tyhjennellä omat viestinsä jos välttämättä niin haluaa?

• ämmä kirjoitti:

No ihan vaan siksi että niissä muutamissa artikkeleissa kuitenkin oli ihan yleistä kyseistä harrastusta hyödyttävää asiatietoa, itse henkilöön ja jatkuvaan räyhäämiseen kyllä alkaa olla päreensä polttanut jo suurin piirtein kaikki muut asianosaiset jo useampaankin kertaan...

Noh, artikkelit on nyt jo poistettu ja korvataan uusilla vastaavilla vaikka siitä vaivaa tuleekin, mutta mites on keskustelufoorumien laita?

Kun henkilö on itse omin kätösineen viestejä keskustelupalstalle ihan vapaaehtoisesti ja kenenkään pyytämättä naputellut niin onko hänellä oikeutta vaatia niitä ylläpitäjiä poistamaan? Vai riittääkö että ylläpito antaa rajattuna aikana mahdollisuuden henkilölle itse tyhjennellä omat viestinsä jos välttämättä niin haluaa?

Keskustelufoorumeilla on tosiaankin syntynyt ongelmia, kun ihmiset vaativat poistamaan omia viestejään. Tästä ei liene ennakkotapauksia, ja on vaikea kysymys, miten tilanne olisi tekijänoikeudellisesti tulkittavissa.

Käytännössä luultavasti otettaisiin huomioon, miten foorumin ylläpito on järjestetty ja millaiset tekniset mahdollisuudet käyttäjillä tai ylläpidolla on viestien poistoon. Lähtisin siitä, että käyttäjälle annettava mahdollisuus itse poistaa viestinsä on riittävä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1662
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      898
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      862
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      852
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      779
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      735
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      720
    Aihe