Vartijan tai JV:n ei ole pakko painia

Anonyymi

Itse en vartijana tee muuta kuin työehtosopimuksen määrittelemät tehtävät, koska enempää ei ole pakko. Olemme monesti yksin töissä ja voimankäyttövälineinä on usein pelkkä kaasusumutin. Vaikka se teleskooppipatukka olisikin mukana niin jokainen järkevä ihminen tietää, että ei silläkään ihmeitä tehdä.

Tuossa huomasin, että työkaverit ja varsinkin asiakkaat alkavat helposti vinkumaan jos vartija ei lähde poistamaan yksin kolmea narkkia tai jos järjestyksenvalvoja ei saa jotain kaksi metristä ja 150 kiloista testosikaa kuriin. Itse en ole kuitenkaan saanut koskaan työnantajalta tai toimeksiantajalta palautetta siitä, että olisin tehnyt liian vähän. Työkaverit ja asiakkaat vain ovat kovia aina kommentoimaan miten henkilö olisi pitänyt viedä maihin tai raudoittaa tms.

Itse teen säännöllisesti vartijan ja järjesyksenvalvojan töitä ja kyllä minulle tulee joka vuosi vähintään se kaksi tilannetta, jossa joudun luopumaan toimenpiteistä, perääntymään ja soittamaan hätäkeskukseen. Monesti olen järjestyksenvalvojana pelännyt oman turvallisuuteni puolesta ja joutunut vetäytymään sivummalle kun joku jengi tai isokokoinen henkilö murjoo asiakasta kunnon pubissa. Yleensä tällaisten tilanteiden jälkeen asiakkaat kovaäänisesti valittavaat, että miksi "portsari ei tehnyt mitään". Vaikka kyllähän minä aina teen. Havainnoin ja rapoirtoin eli otan tuntomerkkejä ylös ja soitan hätäkeskukseen. Viranomaisten mukaan olen kuitenkin aina toiminut oikein.

Miksi ihmeessä menisin pienellä palkalla ottamaan itse turpiini varsinkin kun ei sitä työehtosopimus tai laki vaadi. Moni työkaveri on saanut turpaansa kun on mennyt leikkimään sankaria. Minun vuoroni aikana moni henkilökunnan jäsen ja asiakas on saanut päähänsä, mutta itse en koskaan ja olen ylpeä siitä. Niin kauan kuin tehdään pienellä palkalla yksin töitä ja surkeilla välineillä niin en kahta tai useampaa vastustajaa vasten asetu tai itseäni isompaa. Enkä kyllä pienempääkään jos tällä on astalo.

40

2507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Järkevin kirjoitus pitkään aikaan. 1

    • Anonyymi

      Joskus voi syntyä tilanne, että henkensä pelastamiseksi on pakko painia.

      • Anonyymi

        Varsinkin jos lähtee niitä poistoja yksin tekemään tai saattamaan jotain horkka sikaa yksin ulos.

        Ei niitä paineja helposti tule jos teet vain TESsin mukaiset tehtävät, eli havainnoit ja raportoit.


      • Anonyymi

        noinkin se lieneepi pakko on puolustaa itseään

        Mutta ongelma lienee tavallisen ihmisen kohdalla jos joudut hyökkäyksen kohteeksi ja
        ja yrität puolustaa itseäsi pahimmassa tapauksessa henkeäsi niin todella hyvin herkästi
        saat syytteen hätävarjelun liioittelemisesta. Jos vaikka aiheutat mustelman hyökkääjälle
        niin pahimmassa tapauksessa voit todellakin saada syytteen hätävarjelun liioittelemisesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noinkin se lieneepi pakko on puolustaa itseään

        Mutta ongelma lienee tavallisen ihmisen kohdalla jos joudut hyökkäyksen kohteeksi ja
        ja yrität puolustaa itseäsi pahimmassa tapauksessa henkeäsi niin todella hyvin herkästi
        saat syytteen hätävarjelun liioittelemisesta. Jos vaikka aiheutat mustelman hyökkääjälle
        niin pahimmassa tapauksessa voit todellakin saada syytteen hätävarjelun liioittelemisesta

        Oma henkikulta on paljon tärkeämpi kuin se että ehkä saa syytteen ja tuomion hätävarjelun liioittelusta. Jos puukko kädessä käy päälle niin pampulla päähän niin lujaa kuin lähtee ja niin monta kertaa että tippuu!


    • Anonyymi

      Aivan oikein toimittu. Tuollaisiin väkivaltatilanteisiin tulisi mennä ainoastaan ylivoimalla, mikä tarkoittaa, että työnantaja ei ole palkannut riittävästi järjestyksenvalvojia, jollei tätä mahdollisuutta vähintään parityöskentelyyn ole olemassa. Vartijallehan ei sitten järjestyksenvalvominen kuulu lainkaan.

      • Anonyymi

        Niinpä, asiantuntijat taas vauhdissa. Eiköhän se asiakas (toimeksiantaja) ole joka määrittää montako vartijaa tai järjestyksenvalvojaa missäkin kohteessa on. Tässä tapauksessa työnantaja (toimeksisaaja) tuottaa palvelua sen verran, mitä asiakkaan kanssa on sovittu. Vartija piireissä elää edelleen kumma kuvitelma siitä, että työnantaja on se joka määrittää montako äijää missäkin kohteessa on. Hei tollot! Kyllä se on asiakas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, asiantuntijat taas vauhdissa. Eiköhän se asiakas (toimeksiantaja) ole joka määrittää montako vartijaa tai järjestyksenvalvojaa missäkin kohteessa on. Tässä tapauksessa työnantaja (toimeksisaaja) tuottaa palvelua sen verran, mitä asiakkaan kanssa on sovittu. Vartija piireissä elää edelleen kumma kuvitelma siitä, että työnantaja on se joka määrittää montako äijää missäkin kohteessa on. Hei tollot! Kyllä se on asiakas!

        Kyllä se on toimeksisaaja joka päättää, montako henkilö kohteessa toimii. Tämä perustuu tietenkin toimeksiantosopimukseen, jossa voi olla määräyksiä henkilömääristä. Jos toimeksiantaja tinkii määrästä, ei kannata ihmetellä, jollei turvallisuustaso ole riittävä.

        Niinpä, tollo, olet väärässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on toimeksisaaja joka päättää, montako henkilö kohteessa toimii. Tämä perustuu tietenkin toimeksiantosopimukseen, jossa voi olla määräyksiä henkilömääristä. Jos toimeksiantaja tinkii määrästä, ei kannata ihmetellä, jollei turvallisuustaso ole riittävä.

        Niinpä, tollo, olet väärässä!

        Totta. Toimeksiantaja päättää kaiken ja on kuningas. Vartija tai vartioimisliike tekee juuri sen mitä käsketään eli vaikka moppaa lattioita. Tosin tässä rikotaan lakia ja kaipa tilaajavastuukin jotain sanoo, mutta kukapa näitä valvoisi? Liiton ja poliisin kai teoriassa pitäisi, mutta mutta...

        Näinhän se menee. Toimeksiantaja ei halua provosoivia horkkasikoja töihin ja voimankäyttövälineitäkään ei saisi olla, koska kaikki provosoi. Kahdestas vartijasta ei haluta maksaa. Ja kun kakka osuu tuulettimeen niin toimeksiantaja ulisee ja vartioimisliike vaihtaa kohteen vartijaa ja historia toistaa myöhemmin itseään.

        Koiran hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Toimeksiantaja päättää kaiken ja on kuningas. Vartija tai vartioimisliike tekee juuri sen mitä käsketään eli vaikka moppaa lattioita. Tosin tässä rikotaan lakia ja kaipa tilaajavastuukin jotain sanoo, mutta kukapa näitä valvoisi? Liiton ja poliisin kai teoriassa pitäisi, mutta mutta...

        Näinhän se menee. Toimeksiantaja ei halua provosoivia horkkasikoja töihin ja voimankäyttövälineitäkään ei saisi olla, koska kaikki provosoi. Kahdestas vartijasta ei haluta maksaa. Ja kun kakka osuu tuulettimeen niin toimeksiantaja ulisee ja vartioimisliike vaihtaa kohteen vartijaa ja historia toistaa myöhemmin itseään.

        Koiran hommaa.

        Kirjoitin kyllä toimeksiSAAJA päättää. Eli vartijan työnantaja päättää vartijoiden määrän, joka toki perustuu toimeksiantosopimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin kyllä toimeksiSAAJA päättää. Eli vartijan työnantaja päättää vartijoiden määrän, joka toki perustuu toimeksiantosopimukseen.

        No mutta ainahan se on X määrä vartijoita, jos toimeksiantaja maksaa X määrästä.

        Toimeksiantaja maksaa yhdestä vartijasta niin silloin kohteessa on yksi vartija.


      • Anonyymi

        Juurin näin, ylivoima pitää olla. Jos ei ole soitetaan poliisit paikalle. Minä en näillä palkoilla ala ottamaan turpaani. Itsepuolustus on asia erikseen, silloin patukalla päin näköä. Tulkoon syyte hätävarjelun liioittelusta, mielummin jään henkiin.


      • Anonyymi

        Viime vkl näin tuota parityöskentelyä, sen huonompaa puolta: Nuoret jv-miehet poistivat asiakkaita siten, että festariportilla työnsivät/tönäisivät vielä niille vauhtia, välillä jopa metalliseen aitaan tönäisten. Itse olin lähellä muissa (jv) hommissa, ja tilanteet nähneet muut, tilanteessa sivulliset asiakkaat kyllä aika kovaa palautetta noista tilanteista antoivat. Ja mielestäni aiheesta. Kun on jo parina se ylivoima (asiakas on jo niin päissään, että on aika "pehmeä"), niin ei siinä enää mitään ylimääräisiä tönimisiä tarvita. Vaikutti siltä, että asiakas oli vähän päässyt suunsoitolla tmv. nuorten järkkäreiden ns. "ihon alle", mutta kyllä silloinkin pitää vain itsensä hillitä, muuten on väärissä hommissa. Tilanteesta kun rikosilmoitus paukahtaa, niin jv-kortti lähtee hyllylle. Itse toivon, etten noiden kaverien kanssa enää samoille keikoille satu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vkl näin tuota parityöskentelyä, sen huonompaa puolta: Nuoret jv-miehet poistivat asiakkaita siten, että festariportilla työnsivät/tönäisivät vielä niille vauhtia, välillä jopa metalliseen aitaan tönäisten. Itse olin lähellä muissa (jv) hommissa, ja tilanteet nähneet muut, tilanteessa sivulliset asiakkaat kyllä aika kovaa palautetta noista tilanteista antoivat. Ja mielestäni aiheesta. Kun on jo parina se ylivoima (asiakas on jo niin päissään, että on aika "pehmeä"), niin ei siinä enää mitään ylimääräisiä tönimisiä tarvita. Vaikutti siltä, että asiakas oli vähän päässyt suunsoitolla tmv. nuorten järkkäreiden ns. "ihon alle", mutta kyllä silloinkin pitää vain itsensä hillitä, muuten on väärissä hommissa. Tilanteesta kun rikosilmoitus paukahtaa, niin jv-kortti lähtee hyllylle. Itse toivon, etten noiden kaverien kanssa enää samoille keikoille satu...

        Mikäs ihmeen rikos se on jo kuljetusotteen jälkeen tuuppaa henkilöä eteenpäin?

        Sehän on vain turvallista työskentelyä, että tuuppaa kohdehenkilöä eteenpäin irtipäästämisen yhteydessä, niin että poka ei pääse lyömään.

        Muutenkin miksi kirjoittelet asiasta tänne? Itse olen aina saanut festareilla työskennellessäni tiken numeron johon voi soittaa mahdollisista ongelmista tai hätätilanteista (kuten vaikka epäasiallisesti käyttäytyvistä järkkäreistä).

        Voidaankin sanoa niin, että juuri SINÄ laiminlöit toimintavelvoitteen, kun et ilmoittanut tilannekeskukseen epäasiallisesti käyttyneistä järkkäreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs ihmeen rikos se on jo kuljetusotteen jälkeen tuuppaa henkilöä eteenpäin?

        Sehän on vain turvallista työskentelyä, että tuuppaa kohdehenkilöä eteenpäin irtipäästämisen yhteydessä, niin että poka ei pääse lyömään.

        Muutenkin miksi kirjoittelet asiasta tänne? Itse olen aina saanut festareilla työskennellessäni tiken numeron johon voi soittaa mahdollisista ongelmista tai hätätilanteista (kuten vaikka epäasiallisesti käyttäytyvistä järkkäreistä).

        Voidaankin sanoa niin, että juuri SINÄ laiminlöit toimintavelvoitteen, kun et ilmoittanut tilannekeskukseen epäasiallisesti käyttyneistä järkkäreistä.

        Ai vasten aitaa (jonka päässä vielä sellainen rautainen piikki) töniminen on "turvallista työskentelyä"? Ja vielä tuollaisen tosiaan "pehmeässä kunnossa" olevan, jolla eivät ne kädetkään enää juuri ylös nouse, jalat vielä jotenkin kantavat? Ohhoh. Ei turvallista, vaan liiallista voimankäyttöä, raukkamaistakin. Eipä työnantaja mitään TIKEn numeroa antanut. Pitää ensi kerralla pyytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on toimeksisaaja joka päättää, montako henkilö kohteessa toimii. Tämä perustuu tietenkin toimeksiantosopimukseen, jossa voi olla määräyksiä henkilömääristä. Jos toimeksiantaja tinkii määrästä, ei kannata ihmetellä, jollei turvallisuustaso ole riittävä.

        Niinpä, tollo, olet väärässä!

        ootpa tosi näppärä ......eihän vartioimisliike toimita esim. kolmea vartijaa jos asiakas tilaa ja maksaa yhden.........oi voi


    • Anonyymi

      Kyllä on taas sellaista höpöä, että ei paremmasta väliä.

      Olen toiminut 90-luvulta asti vartijana ja järjestyksenvalvojana.

      Voin kertoa, että jos järjestyksenvalvoja ei saa pidettyä järjestystä kohteessa yllä niin se työskentely loppuu hyvin nopeasti. (Käytännössä toimeksiantaja vain soittaa, että henkilö on epäonnistunut tehtävissään ja seuraavasta työvuorolistasta löydät palautteen.) Oikeudessa on myös käytetty juttu jossa vartija kieltäytyi auttamasta kolleegaansa tilanteessa, jossa narkomaani hyökkäsi kimppuun. Kyseinen vartija pakeni tilanteesta ja lukitsi itsensä piiriautoon. Oikeudessa sitten vahvistettiin, että irtisanominen pelkuruuden takia oli oikeutettu.

      Tottahan se on, että alan sisällä näitä ns. vapisijoita ei katsota hyvällä. Kyllähän ihminen aina keksii tekosyitä sille ettei hoida hommiaan.

      Suomessa ei myöskään ole perinteenä ns. "observe and report" vaan vartijan oletetaan ottavan rikoksia tehneet kiinni. Järjestyksenvalvojalla on jopa lakisääteinen velvoite pitää huolehtia kohteensa turvallisuudesta ja järjestyksestä.

      Turvallisuus on mielestäni hyvin selkeää bisnestä suojelet asiakkaiden omaisuutta, turvallisuutta ja koskemattomuutta. Jos et siihen kykene, niin olet väärällä alalla.

      Herää kysymys miksi kirjottaja ylipäätänsä on pubissa järjestyksenvalvojana, jos sikaniskat pelottavat? Alalta löytyy runsaasti työtehtäviä palovartionnista, paikallisvartioinnista sekä puhtaista asiakaspalvelutehtävissä, jossa valmiuksia voimankäyttöön ei juuri tarvita!

      • Anonyymi

        Väittikö aloittaja olevansa pelkästään pubissa järjestyksenvalvojana? Aloittaja puhuu, että tekee vartijan ja järjestyksenvalvojan hommia. Eli siis molempia.

        Työehtosopimuksessa ei missään mainita, että vartijan pitäisi suorittaa kiinniottoja tai poistoja. Taso III tehtävissä PRJV:ltä vaaditaan henkilöiden poistaminen.

        Tarinasi "potkut pelkuruudesta" ei kuulosta kovin uskottavalta. Ja eipä sinulla ollut yllättäen antaa linkkia, diaarinumeroa tai mitään muutakaan väittämääsi caseen. Enpä ole koskaan tuollaisestas kuullut. Yleensä potkut on tullut liiallisesta voimankäytöstä yms. sekoilusta. Ei siitä, että vartija tahi JV vetäytyy ja ilmoittaa asiasta HäKeen... Heh. Uskomatonta legendaa toi sun juttusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittikö aloittaja olevansa pelkästään pubissa järjestyksenvalvojana? Aloittaja puhuu, että tekee vartijan ja järjestyksenvalvojan hommia. Eli siis molempia.

        Työehtosopimuksessa ei missään mainita, että vartijan pitäisi suorittaa kiinniottoja tai poistoja. Taso III tehtävissä PRJV:ltä vaaditaan henkilöiden poistaminen.

        Tarinasi "potkut pelkuruudesta" ei kuulosta kovin uskottavalta. Ja eipä sinulla ollut yllättäen antaa linkkia, diaarinumeroa tai mitään muutakaan väittämääsi caseen. Enpä ole koskaan tuollaisestas kuullut. Yleensä potkut on tullut liiallisesta voimankäytöstä yms. sekoilusta. Ei siitä, että vartija tahi JV vetäytyy ja ilmoittaa asiasta HäKeen... Heh. Uskomatonta legendaa toi sun juttusi.

        Mitäs jos potkut ei tullutkaan pelkuruudesta vaan rintama karkuruudesta. Muistaakseni vartijoihin sovelletaan lakia sotavoimista ja vartija rinnastetaan virkamiessotahenkilöviranomaiseen.


      • Anonyymi

        Ton jätkän kans kandee olla varovainen. Kuuluu SOO:hon. Kysykää Avarnin PEMmiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos potkut ei tullutkaan pelkuruudesta vaan rintama karkuruudesta. Muistaakseni vartijoihin sovelletaan lakia sotavoimista ja vartija rinnastetaan virkamiessotahenkilöviranomaiseen.

        Tuo kaveri on myös käyttänyt helvetisti liiallista voimaa ollessaan JV:nä mm. Jämsässä ja kun on tehnyt eräälle hyvin kyseenalaisen maineen omaavalle pokefirmalle töitä.


      • Anonyymi

        Tämä oletettu henkilö on tuttu sekä aseharrastajien että jenkkiautoilijoiden piirissä... Kannattaa pitää etäisyyttä, koska on uhkaillut ainakin kahta henkilöä perättömällä ilmiannolla. Ottaa kaiken kritiikin ja eri mieltä olemisen vainona.


      • Anonyymi

        Tosiaan toi sen kaveri on myös jenkkiautopiireistä tuttu. Omisti mm. amerikkalaisen poliisiauton ja paloauton. Paloautoon tämä Someron/Turun/Helsingin suunnilla pörräävä kundi asensi vilkut ja sireenitkin ja ajeli sillä pillikuumeessa pitkin kyliä. Joutunut usein muuttelemaan kun saanut kylähullun maineen ja menny useampia firmoja konkkaan.


      • Anonyymi

        Ei sekään niin hullu ollut kuin se joka lähti meiltä huudettuaan henksulle. Ja seurailee eräitä työpäivän jälkeen kotiin...


      • Anonyymi

        Poliisi ei yksin mene vaarallisiin tilanteisiin vaikka poliisilla on aivan erilaiset oikeudet, koulutus ja voimankäyttövälineet kuin vartijoilla. Miksi vartijan pitäisi yksin tehdä sellaista mitä poliisi ei tee yksin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi ei yksin mene vaarallisiin tilanteisiin vaikka poliisilla on aivan erilaiset oikeudet, koulutus ja voimankäyttövälineet kuin vartijoilla. Miksi vartijan pitäisi yksin tehdä sellaista mitä poliisi ei tee yksin?

        Näyttämisen halusta ne varmaan sitä tekee.


    • Anonyymi

      Kenkiin kannattaa panostaa jotta voit juosta hyvää kyytiä karkuun mahdollisen tilanteen ilmaantuessa. Oon itse monasti juossu niin maan perkeleesti. yhden kerran hädissäni"unohdin" pysähtyä ja huomasin juosseeni useita kilometrejä.

      • Anonyymi

        Hyvät kengät on tarpeen myös siksi, että kävelyä ja seisomista riittää alan työtehtävissä.

        Toisaalta keskustelun aloittaja unohti jostain syystä perustuslain?

        Perustuslaissahan todetaan selvästi:

        "Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."

        Missään kohtaan ei todeta, että olisi VELVOLLISUUS tehdä töitä. Jos turvallisuusalan työ ei kiinnosta, niin sitä ei ole pakko tehdä.


    • Anonyymi

      TASO III

      Järjestyksenvalvonta tai järjestyksenpidon luonteinen vartiointitehtävä

      "... ennaltaehkäistä järjestyshäiriöitä, opastaa ja poistaa henkilöitä ja suorittaa erilaisia yleisöpalvelutehtäviä."

      sivu 22
      Vartiontialan työehtosopimus 1.11.2018 - 30.4.2020

      Missään ei mainita kiinniottoja tai voimankäyttöä. Tuo taso III kohta on ainoa, jossa mainitaan edes henkilöiden poistaminen...

      • Anonyymi

        Ainahan alalla kuin alalle mahtuu niitä joita työnteko ei kiinnosta.

        Turvallisuusalalla on sellaisiakin ihmisiä töissä joita työnteko ei kiinnosta pätkän vertaa.

        TES on hyvä peruste. Laki on vielä parempi (ei velvollisuutta). Todellinen pitkän linjan lusmuilija ja ärräkahvin hörppijä vetoaa vähimmän haitan periaatteeseen.

        Kun ei tee mitään, niin ei tee virheitä.

        Parhaimmat ovenpönkät ovat alalla jopa vuosikymmeniä. Useimmat joutuvat kortistoon ja he myös kirjoittelevat viisauksiaan tällekkin palstalle.

        Jokainen ala tarvitsee täysin hyödyttömiä yksilöitä. Mihin sitä keskiverto itseään vertaisi ellei huonompaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan alalla kuin alalle mahtuu niitä joita työnteko ei kiinnosta.

        Turvallisuusalalla on sellaisiakin ihmisiä töissä joita työnteko ei kiinnosta pätkän vertaa.

        TES on hyvä peruste. Laki on vielä parempi (ei velvollisuutta). Todellinen pitkän linjan lusmuilija ja ärräkahvin hörppijä vetoaa vähimmän haitan periaatteeseen.

        Kun ei tee mitään, niin ei tee virheitä.

        Parhaimmat ovenpönkät ovat alalla jopa vuosikymmeniä. Useimmat joutuvat kortistoon ja he myös kirjoittelevat viisauksiaan tällekkin palstalle.

        Jokainen ala tarvitsee täysin hyödyttömiä yksilöitä. Mihin sitä keskiverto itseään vertaisi ellei huonompaan?

        Jos ei puhumalla pärjää niin voi katsoa vain peiliin. Yleensä kymmenen vuotta töissä olleilla on 0-2 kaasutustilannetta, mutta ei muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei puhumalla pärjää niin voi katsoa vain peiliin. Yleensä kymmenen vuotta töissä olleilla on 0-2 kaasutustilannetta, mutta ei muuta.

        Ohoh taidat olla sadisti, rasisti ja fasisti. Liikaa voimankäyttöä. Kaikki tulee hoitaa puhumalla.

        Itse olin aikoinaan kuusi vuotta häkessä töissä - ja hoidin kaikki työtehtävät puhumalla! :)


      • Anonyymi

        ei mainita kun laki säätää mitä vartija tai JV saa tehdä......


    • Anonyymi

      Eihän tässä elämässä ole pakko, muuta kuin maksaa verot ja kuolla. Näin niin ku pääsääntöisesti.

    • Anonyymi

      Sama. Ei 1900€ palkalla vaadita painia. Joutuu muutenkin yksin vastuuseen teoista, jos ei mene asiat kuten pitää ja vastapuoli haluaa rahat vartijalta vaikka millä syytteillä.

      Vartija ei saisi muutenkaan työskennellä yksin, joten se on aina 1 tilanne vähintään. Sen takia talossa on nopeet autot, että ehtii porukkaa paikalle, jos ei puhutus toimi, niin sitten lisä miehistönaisistoa paikalle

    • Anonyymi

      Amerikassa ampuma-aseilla aseistetut vartijat tienaavat hyvin ja palkka on siinä 20-35$/h tienoilla, mutta aseistetuilta vartijoilta odotetaan hyvää ammattitaitoia ja reagointia.

      Aseettomat vartijat, joilla on vain kaasusumutin ja patukka tienaavat siinä 10-15$/h välillä ja heiltä odotetaankin vain ennaltaehkäisyä, havainnointia ja raportointia. Kaasusumutin ja patukka ovat vain hätävarjeluun ja vartijat pyrkivät välttämään fyysistä kontaktia. Tarkoitus on ennaltaehkäistä ongelmia olemalla näkyvillä.

      Siinä on security officerin ja security guardin ero.

      Suomessa voisimme ottaa saman tyylisuunnan käyttöön ja palauttaa ampuma-aseet kaikkiin vartiointitehtäviin saataville, kuten asia oli vielä 90-luvulla.

      Suomessa turvallisuusvalvojan ja vartijan ero voisi olla siis sama.

    • Anonyymi

      Juu ja joo ei näillä
      palkoilla.

      • Anonyymi

        No ei kt 16-17€/ h ( piirinvartija) sis. lisät ja vkl työt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kt 16-17€/ h ( piirinvartija) sis. lisät ja vkl työt.

        Palkka kuopassa ollaan!


    • Anonyymi

      Amerikan yhdysvalloissa vartijoille koulutetaan seuraava toimintajärjestys:
      DETECT - DETER - OBSERVE - REPORT

      Suomeksi sama on:
      HAVAITSE - ENNALTAEHKÄISE - TARKKAILE - RAPORTOI

      Käytännössä tämä tarkoittaa:

      1) HAVAITSE
      Havaitse mahdollinen uhka.

      2) ENNALTAEHKÄISE
      Yritä ennaltaehkäistä uhka esimerkiksi näkyvillä ololla.

      3) TARKKAILE
      Jos rikos silti tapahtuu niin tarkkaile tilannetta.

      4) RAPORTOI
      Raportoi tapahtumat viranomaisille ja toimeksiantajille.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      290
      3307
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3134
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      27
      2074
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1942
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1864
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1691
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1430
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1263
    9. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      42
      1231
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1173
    Aihe