Onko kokemuksia siitä että on päättänyt asioinnin te-toimiston kanssa, siirtyen sitten leikatun toimeentulotuen varaan?
Omalla kohdalla mahdollisesti tulossa tilanne että yritetään saada palkattomaan työhön johon en tietenkään missään olosuhteissa tule menemään, joten ennakoin lopputulokseksi karensseja ja sanktioita ja muuta vastaavaa jonka seurauksena selvityspyynnöt ja tukien leikkaaminen vähimmäistasolle toimeentulotuen perusosa -40% siis.
Itselläni asiat kyllä muutoin kaikin puolin ok, ei ole elämänhallintaongelmia ja osaan elää niukasti, samoin asunto on kunnan ja mitään vuokrarästejä yms. ei ole ollut koskaan olen siis laskuni hoitanut.
Miten on muilla ihmisillä asiat edenneeet jos on tällaiseen tilanteeseen joutunut?
Työstä moralisointipuheet ei kannata oma markkinoille tarjoamani työ on sen luontoista mikä katsotaan yritystoiminnassa jos se olisi laajempaa, ja palkkatyön osalta minun parasta-ennen päivä on jo mennyt, toki aina on mahdollista jos joku kiva homma löytyy mutta enpä aio laskea sen varaan. Jos jotain tuloja saan niin se on sitten luultavasti jonkin itsensä työllistämisen kautta, tuskinpa siinä miljonääriksi pääsee kuitenkaan.
Työnhaun päättäminen toimeentulotuen varaan
33
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä siinä ihmeitä tapahdu, ensin karenssi jos kieltäydyt orjatyöstä. Ei ne heti lähde toimeentulotukea alentamaan, parin karenssin jälkeen saattaa tulla alennuksia. Jos kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä, eli jättäytyy työkkäristä pois niin saattaa alennuksia tulla melko pian toimeentulotukeen.
- Anonyymi
No itselläni on sellainen kanta ollut koko ajan te-toimiston asiakkaana, että käytännössä omien alojen palkkatyöt sopii, sekä kouluttautuminen (joka ei ole työharjoittelua). Jossain määrin olen kiinnostunut myös yritysluontoisesta toiminnasta, joskin se voi onnistua vasta sitten jos on työlle tilausta paljon - samoin yritysluontoisen toiminnan mainostaminen tulkittaneen toiminnaksi joka katkaisee päiväahan ja aiheuttaa takaisinperinnän.
Aika monesta muusta "yhteistyöstä" kyllä joudun kieltäytymään, mutta en siis ajattele suinkaan niin että kategorisesti haluaisin olla työtön, pidän vain huolen siitä että jos jotain teen niin se on sitten työtä johon koen olevani sopiva ja jossa myös palkkauksen ehdot on vähintäänkin kohtuullisella tasolla.
Olen kai vähän ikävä tyyppi te-toimiston kannalta, mutta haluan vain huolehtia siitä että työtä ei tehdä ilman asianmukaisia ehtoja, työttömiä nimittäin kohdellaan aika huonosti ihan jo pelkästään sillä syyllä että on työttömän leima.
Noh, täytyy nyt varmaan ainakin huolehtia nämä perusasiat varmuudella kuntoon, eli kaikki velat pois ja varmistaa kunnallisen asumisen, joutuu laskemaan sen varaan jos alennettu toimeentulotuki tulee niin sitten täytyy pärjäillä sillä. Ei se hengenlähtöä tarkoita, mutta hankaloittaa vaan turhaan asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No itselläni on sellainen kanta ollut koko ajan te-toimiston asiakkaana, että käytännössä omien alojen palkkatyöt sopii, sekä kouluttautuminen (joka ei ole työharjoittelua). Jossain määrin olen kiinnostunut myös yritysluontoisesta toiminnasta, joskin se voi onnistua vasta sitten jos on työlle tilausta paljon - samoin yritysluontoisen toiminnan mainostaminen tulkittaneen toiminnaksi joka katkaisee päiväahan ja aiheuttaa takaisinperinnän.
Aika monesta muusta "yhteistyöstä" kyllä joudun kieltäytymään, mutta en siis ajattele suinkaan niin että kategorisesti haluaisin olla työtön, pidän vain huolen siitä että jos jotain teen niin se on sitten työtä johon koen olevani sopiva ja jossa myös palkkauksen ehdot on vähintäänkin kohtuullisella tasolla.
Olen kai vähän ikävä tyyppi te-toimiston kannalta, mutta haluan vain huolehtia siitä että työtä ei tehdä ilman asianmukaisia ehtoja, työttömiä nimittäin kohdellaan aika huonosti ihan jo pelkästään sillä syyllä että on työttömän leima.
Noh, täytyy nyt varmaan ainakin huolehtia nämä perusasiat varmuudella kuntoon, eli kaikki velat pois ja varmistaa kunnallisen asumisen, joutuu laskemaan sen varaan jos alennettu toimeentulotuki tulee niin sitten täytyy pärjäillä sillä. Ei se hengenlähtöä tarkoita, mutta hankaloittaa vaan turhaan asioita.Niin ja noista "omista aloista" olen siis pitkään jo ollut työtön että moni osaaminen varmasti jo vanhentunuttakin, mutta työttömyysaikana kuitenkin harjoitellut erästä toista alaa jossa työ enemmän ammatinharjoittajan luontoista, siinä ollutkin joku keikkatyö, mutta keikkojen saaminen on aika vaikeaa. Siinä joka tapauksessa sääntöjä jotka estää täysipainoisemman toiminnan, esim. oman työn markkinointia ei voi tehdä koska se johtaa tosiaan sitten selvittelyihin ja takaisinperintöihin yms. mahdollisesti. Vaikka ei siis edes ole tuloja siitä, joutuu myös työttömyysajan käyttöä selvittämään, onko se yritystoimintaa vai ei. Eli, passiivisesti joutuu olemaan siltä osin, toki muutoin opiskelee ja harjoittelee asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja noista "omista aloista" olen siis pitkään jo ollut työtön että moni osaaminen varmasti jo vanhentunuttakin, mutta työttömyysaikana kuitenkin harjoitellut erästä toista alaa jossa työ enemmän ammatinharjoittajan luontoista, siinä ollutkin joku keikkatyö, mutta keikkojen saaminen on aika vaikeaa. Siinä joka tapauksessa sääntöjä jotka estää täysipainoisemman toiminnan, esim. oman työn markkinointia ei voi tehdä koska se johtaa tosiaan sitten selvittelyihin ja takaisinperintöihin yms. mahdollisesti. Vaikka ei siis edes ole tuloja siitä, joutuu myös työttömyysajan käyttöä selvittämään, onko se yritystoimintaa vai ei. Eli, passiivisesti joutuu olemaan siltä osin, toki muutoin opiskelee ja harjoittelee asioita.
Ei meitä sinun elämäntarinasi kiinnosta, johan sait jo vastausta kysymykseesi.
Betalast? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei meitä sinun elämäntarinasi kiinnosta, johan sait jo vastausta kysymykseesi.
Betalast?Taisinpa lörpötellä tarpeetontakin tosiaan. Mitäpä sillä väliä mitä minä teen.
Mutta niitä kokemuksia muilta kyselin niin kyllä ihan mielellään lisääkin kuulisin kuinka on asiat edenneet.
Kysyn tätä siksi, että on myös ollut julkisuudessa tapaus, jossa kunnassa on virkamies käynnistänyt työttömälle jopa huostaanoton, kun ei ole suostunut palkattomiin töihin. On toki korjattu sitten maistraatin toimesta, mutta tämä on vain esimerkki siitä, millaiseksi kiusanteoksi se koko homma voi äityä. Tietenkin haluan olla asioissa mahdollisimman hyvin tietoinen, ei tässä sen kummempaa.
- Anonyymi
Kuntouttavasta lähdin aikanaan ovet paukkuen ja lopetin työnhaun. Kyseessä oli toinen ns moitittava teko joten työssäoloehto tuli karenssin lisäksi Ja huom työnhakua ei lopetettu minun pyynnöstä heti vaan pitivät järjestelmässä niinkaunan että saatiin karenssipäätös aikaiseksi
Karenssipäätöksen jälkeen vasta uloskirjattiin työkkäristä Vaihetta kesti noin puolivuotta ja tuona aikan toimeentulotukea ei alennettu mutta uhkailu oli päällä. Alennus olisi varmaan tullut joten liityin takaisin työkkäriin ja olin sen suuntaan sillä tavalla aktiivinen että osoitin olevani erittäin "ikävä" ihminen. Olen nyt saanut olla rauhassa sekä kelan että työkkärin suhteen. - Anonyymi
Hae netistä ”Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja”. Siinä on 106 sivua tietoa siitä, miten asiaasi käsitellään viranomaistaholla, eli toimi sen mukaan.
- Anonyymi
Niin mitäpä jos noissa tapaamisissa ei käy lainkaan, eli ei asiaa tietääkseni voida alkaa jyräämään sillä tavoin että työttömän itsemääräämisoikeutta yms. alettaisiin poistamaan.
Tuntuu siltä että työmarkkinaongelmaa työn kysynnän puuttumisesta yritetään väkisin siirtää työn kysynnästä kärsivien vahingoksi alkamalla määrittämään heitä sitten joksikin sosiaaliongelmaisiksi.
- Anonyymi
Tämä(kin) ketju on hyvä esimerkki jos löytyy varallisuutta ne kannattaa pimittää kelarotilta. Ei täällä rehellisyydestä palkintoja tai edes kunniamainintaa saa ja ompahan sitten mistä ammentaa leivän levennystä karenssin/leikatun tt-tuen aikana kun fikassa on mistä ottaa.
tulonsiirtomies- Anonyymi
Kyllä, olen samaa mieltä että resursseja sinällään on ihan hyvä kerätä eri muodoissaan ihan vain huonon päivän varalle, mutta eihän sitä varallisuutta tuista säästelemällä liiemmin saa aikaan. Itse ajattelen tässä lähinnä sitä että on huonekalut vaatteita, jotain työvälineitä harrastevälineitä ja esim. reilusti ruokaa yms. kaapeissa.
Uutisjutuissa ollut jotain semmoisia tapauksia että jollain ollut kymmeniäkintuhansia käteistä josta sitten tehty poliisiasia petoksen tms. takia, taitaa olla useimmille toimeentulotuen varassa eläville kuitenkin tilanne ihan kokonaan toinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, olen samaa mieltä että resursseja sinällään on ihan hyvä kerätä eri muodoissaan ihan vain huonon päivän varalle, mutta eihän sitä varallisuutta tuista säästelemällä liiemmin saa aikaan. Itse ajattelen tässä lähinnä sitä että on huonekalut vaatteita, jotain työvälineitä harrastevälineitä ja esim. reilusti ruokaa yms. kaapeissa.
Uutisjutuissa ollut jotain semmoisia tapauksia että jollain ollut kymmeniäkintuhansia käteistä josta sitten tehty poliisiasia petoksen tms. takia, taitaa olla useimmille toimeentulotuen varassa eläville kuitenkin tilanne ihan kokonaan toinen.Harvempi kai on koko ikäänsä työtön. Jos on duunia pitäisi siinä vaiheessa ajatella vakituista palkkanauhaa ei välttämättä enää jonain päivänä ole. No, jos on todella rajusti saanut säästöön niin silloin ei karenssit heilauta mutta jokin 5000€ olisi hyvä olla ainankin sukanvarressa. Jo ihan oman terveyden vuoksi jos sairastuu pahemmin niin ei tarvitse kunnallisissa jonoissa kitua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvempi kai on koko ikäänsä työtön. Jos on duunia pitäisi siinä vaiheessa ajatella vakituista palkkanauhaa ei välttämättä enää jonain päivänä ole. No, jos on todella rajusti saanut säästöön niin silloin ei karenssit heilauta mutta jokin 5000€ olisi hyvä olla ainankin sukanvarressa. Jo ihan oman terveyden vuoksi jos sairastuu pahemmin niin ei tarvitse kunnallisissa jonoissa kitua.
Joo onhan se varmasti hyvä huolehtia omista eduistaan joka tapauksessa, nämä työvoimaan kohdistettavat toimenpiteet on kyllä aika tunkeilevaa toimintaa, mutta tosiaan asian voi minun nähdäkseni hoitaa niinkin että laittaa sitten vain menot minimiin ja pyrkii elämään sen -40% toimeentulotuen varassa.
Tässä tulee muuten myöskin yritystoiminnan mahdollisuus esiin, eli jos tilanne on sellainen että ei ole työmarkkinatukea, silloin ei tarvita työvoimapoliittista lausuntoakaan siitä mitä tekee. Eli ainakin teoriassa pitäisi myös yritystoimintaa voida silloin harjoittaa, toki ne rahat mitä siitä saa, syynätään varmasti tarkkaan. Olennaista lienee kai lähinnä se että toiminnan pitää olla sen luontoista että kuluja ei ole eikä vähennyksiä tarvitse, koska niiden kohdalla arvatenkin todetaan vain että pidä kulusi niitä ei laskelmissa hyväksytä tmv. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo onhan se varmasti hyvä huolehtia omista eduistaan joka tapauksessa, nämä työvoimaan kohdistettavat toimenpiteet on kyllä aika tunkeilevaa toimintaa, mutta tosiaan asian voi minun nähdäkseni hoitaa niinkin että laittaa sitten vain menot minimiin ja pyrkii elämään sen -40% toimeentulotuen varassa.
Tässä tulee muuten myöskin yritystoiminnan mahdollisuus esiin, eli jos tilanne on sellainen että ei ole työmarkkinatukea, silloin ei tarvita työvoimapoliittista lausuntoakaan siitä mitä tekee. Eli ainakin teoriassa pitäisi myös yritystoimintaa voida silloin harjoittaa, toki ne rahat mitä siitä saa, syynätään varmasti tarkkaan. Olennaista lienee kai lähinnä se että toiminnan pitää olla sen luontoista että kuluja ei ole eikä vähennyksiä tarvitse, koska niiden kohdalla arvatenkin todetaan vain että pidä kulusi niitä ei laskelmissa hyväksytä tmv.Miksi ylipäänsä "haluat" siirtyä leikatulle?Työkkärin kanssa ei tosiaankaan tarvitse kertaakaan asioida puhelimessa eikä paikan päällä jos siltä tuntuu. Välillä voi napsahtaa sanktioita mutta selityksen antaminen hoituu näppärästi kotikoneella ja aikanaan työmarkkinatuki rullaa sitten normaalisti, seuraavaan kertaan asti. Ei netin kautta asioinnissa niin kauan mene että sen välttelyn takia kannattaisi ottaa niskoilleen pysyvästi 40% leikattu raha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tulee muuten myöskin yritystoiminnan mahdollisuus esiin, eli jos tilanne on sellainen että ei ole työmarkkinatukea, silloin ei tarvita työvoimapoliittista lausuntoakaan siitä mitä tekee. Eli ainakin teoriassa pitäisi myös yritystoimintaa voida silloin harjoittaa, toki ne rahat mitä siitä saa, syynätään varmasti tarkkaan. Olennaista lienee kai lähinnä se että toiminnan pitää olla sen luontoista että kuluja ei ole eikä vähennyksiä tarvitse, koska niiden kohdalla arvatenkin todetaan vain että pidä kulusi niitä ei laskelmissa hyväksytä tmv.Tämä "yritystoiminnan" selvityshän on siis te-toimiston lausunto Kelalle joka maksaa työttömyyspäivärahaa, ja työttömyyspäiväraha perustuu vakuuttamiseen ja sen ehtoihin.
Jos yritystoimintaa tulkitaan tehtävän työttömyyspäivärahalla, se voi johtaa jo maksettujen työttömyystukien takaisinperintään, joka voi olla isokin summa riippuen siitä miten asioita tulkitaan.
Sen sijaan toimeentulotuki on kai vakuutusten ja ehtojen näkökulmasta vähän toinen juttu, joten tämmöinen ajatus tuli mieleen että jos työttömyyspäiväraha poistuisi ja tilalle tulisi -40% toimeentulotuki, silloin saattaisi olla hyvä hetki käynnistää kaikki ne mielessä olleet toimet markkinoilla millä voisi saada rahaa, siis olipa kyse sitten vaikka T-paitojen myynnistä netissä tai kynttilöiden kauppaamisesta torilla. Nehän on kaikki yritystoimintaa jotka aiheuttaa em. ansan silloin kun työttömyyspäiväraha/työmarkkinatuki sääntöineen on käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ylipäänsä "haluat" siirtyä leikatulle?Työkkärin kanssa ei tosiaankaan tarvitse kertaakaan asioida puhelimessa eikä paikan päällä jos siltä tuntuu. Välillä voi napsahtaa sanktioita mutta selityksen antaminen hoituu näppärästi kotikoneella ja aikanaan työmarkkinatuki rullaa sitten normaalisti, seuraavaan kertaan asti. Ei netin kautta asioinnissa niin kauan mene että sen välttelyn takia kannattaisi ottaa niskoilleen pysyvästi 40% leikattu raha.
No netissä toki hoidan asiani ei kyse siitä, mutta on aavisteltavissa että TE-toimisto pyrkii laittamaan suunnitelmiini sellaisia asioita joita en hyvin todennäköisesti tule hyväksymään, ja se puolestaan johtaa sitten tilanteen etenemiseen kai kunnalle ja ainakin lukemani perusteella tuskin teen aktivointisuunnitelmia sossun kanssa ja se taas tarkoittaa leikattua toimeentulotukea.
Sinällään omaa toimintaakin on mahdollista edistää, mutta se johtanee myös lausuntoihin jotka johtaa taas tukien takaisinperintään ja muuta vastaavaa.
Periaate on kuitenkin se että itse valitsen ammattini ja myös niihin liittyvät sopimukset, ei siis ole mielenkiintoa alkaa tekemään työvoimapoliittisista syistä itsestäni jotakin narria tai orjaa puhumattakaan että laittaisin vieläpä allekirjoitukseni sellaiseen paperiin jossa hyväksyisin sen. Kaikilla tälle tuskin ymmärrystä on, mutta kaikilla on tilanteet erilaisia ja näkemykset erilaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No netissä toki hoidan asiani ei kyse siitä, mutta on aavisteltavissa että TE-toimisto pyrkii laittamaan suunnitelmiini sellaisia asioita joita en hyvin todennäköisesti tule hyväksymään, ja se puolestaan johtaa sitten tilanteen etenemiseen kai kunnalle ja ainakin lukemani perusteella tuskin teen aktivointisuunnitelmia sossun kanssa ja se taas tarkoittaa leikattua toimeentulotukea.
Sinällään omaa toimintaakin on mahdollista edistää, mutta se johtanee myös lausuntoihin jotka johtaa taas tukien takaisinperintään ja muuta vastaavaa.
Periaate on kuitenkin se että itse valitsen ammattini ja myös niihin liittyvät sopimukset, ei siis ole mielenkiintoa alkaa tekemään työvoimapoliittisista syistä itsestäni jotakin narria tai orjaa puhumattakaan että laittaisin vieläpä allekirjoitukseni sellaiseen paperiin jossa hyväksyisin sen. Kaikilla tälle tuskin ymmärrystä on, mutta kaikilla on tilanteet erilaisia ja näkemykset erilaisia.Yhteiskunnalta kannattaa ottaa jokainen centti mikä irti lähtee ilman aktivointitoimenpiteitä tms ja pysyvästi 40% leikattu raha on höhlää koska sen välttäminen on mahdollista pienellä vaivalla vaikka karensseja välillä kärsisikin.
No, jos se ainainen 300€ tuntuu paremmalta kuin tilapäinen ja välillä 400 tai 500 mitäpä minä siihen sanomaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskunnalta kannattaa ottaa jokainen centti mikä irti lähtee ilman aktivointitoimenpiteitä tms ja pysyvästi 40% leikattu raha on höhlää koska sen välttäminen on mahdollista pienellä vaivalla vaikka karensseja välillä kärsisikin.
No, jos se ainainen 300€ tuntuu paremmalta kuin tilapäinen ja välillä 400 tai 500 mitäpä minä siihen sanomaan.Joo mutta kun tilanne voi johtaa siihen että niitä aktivointitoimenpiteitä käynnistetään haluat tai et. Ja jos et niihin aio ottaa osaa, niin kyllähän se tarkoittaa leikkuria.
Ei ole myöskään aikomusta mitenkään hätäpäissään etsiä mitä tahansa työtä mihin tahansa hintaan vain sen takia, se on vähän typerää jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta kun tilanne voi johtaa siihen että niitä aktivointitoimenpiteitä käynnistetään haluat tai et. Ja jos et niihin aio ottaa osaa, niin kyllähän se tarkoittaa leikkuria.
Ei ole myöskään aikomusta mitenkään hätäpäissään etsiä mitä tahansa työtä mihin tahansa hintaan vain sen takia, se on vähän typerää jo.Ainoat varmasti leikkuriin johtavat toimenpiteet mitä tulee aktivointeihin joille itse ei voi mitään ovat kun heität ö-mappiin osoituksen infotilausuudesta tai työnhakukurssista,
Edelleenkään vaikka moni paskat housussa luulee , harjoittelut, kokeilut ja kuntouttava eivät ole pakollisia eivätkä johda karenssiin jollet hölmöyksissäsi ole mennyt sellaiseen toimintaan suostumaan joko suunnitelmassa tai ihan jo aloittanut orjuuden ja haluat lopettaa.
En tosin tuota ihmettele, työkkäreiden virkanilkit osaavat kyllä johtaa harhaan aasiakasta joka ei tiedä oikeuksistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoat varmasti leikkuriin johtavat toimenpiteet mitä tulee aktivointeihin joille itse ei voi mitään ovat kun heität ö-mappiin osoituksen infotilausuudesta tai työnhakukurssista,
Edelleenkään vaikka moni paskat housussa luulee , harjoittelut, kokeilut ja kuntouttava eivät ole pakollisia eivätkä johda karenssiin jollet hölmöyksissäsi ole mennyt sellaiseen toimintaan suostumaan joko suunnitelmassa tai ihan jo aloittanut orjuuden ja haluat lopettaa.
En tosin tuota ihmettele, työkkäreiden virkanilkit osaavat kyllä johtaa harhaan aasiakasta joka ei tiedä oikeuksistaan.Nimenomaan näin, kysymys on siis siitä että terminologia ei ole niin tuttua että tietäisi mitä ne toimet pitää sisällään. Ovat yrittäneet puijata kyllä se on tiedossa, mutta tässä joutuu perehtymään kaikkiin lainsäädäntöihin niin työ- kuin sosiaalipuolellakin ja miten niitä on käytännössä tehty, niin kyllähän tämä aika raskasta on jos pitää asiantuntijaksi itse alkaa niistä aiheista :-)
Typerältä tuntuu jotkin työnhakukurssit kun onhan niitä tässä jo nähty, koko ajan samoja uudelleen, viimeksi yrittivät jotain kädestäpitäen-työnhakuvalmentajaa, vaan eipä ollut mitään aikomusta toimia sillä tavalla että alkaa jo joku holhoajakin tulemaan mukaan, tulihan sekin aika käytettyä rupatellessa.
Täytyy tässä vähän lueskella lisää ja katsoa noiden termien sisältöä tarkemmin, eipä tässä mitään aikomusta ole antaa tilannetta muiden määräiltäväksi millään tavoin. Pidän melko todennäköisenä että täytyy oma työllistymissuunnitelma vaan kirjailla kunnolla, ja todeta että sitä noudattelee, ja sinne tietysti vain omaehtoisia asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan näin, kysymys on siis siitä että terminologia ei ole niin tuttua että tietäisi mitä ne toimet pitää sisällään. Ovat yrittäneet puijata kyllä se on tiedossa, mutta tässä joutuu perehtymään kaikkiin lainsäädäntöihin niin työ- kuin sosiaalipuolellakin ja miten niitä on käytännössä tehty, niin kyllähän tämä aika raskasta on jos pitää asiantuntijaksi itse alkaa niistä aiheista :-)
Typerältä tuntuu jotkin työnhakukurssit kun onhan niitä tässä jo nähty, koko ajan samoja uudelleen, viimeksi yrittivät jotain kädestäpitäen-työnhakuvalmentajaa, vaan eipä ollut mitään aikomusta toimia sillä tavalla että alkaa jo joku holhoajakin tulemaan mukaan, tulihan sekin aika käytettyä rupatellessa.
Täytyy tässä vähän lueskella lisää ja katsoa noiden termien sisältöä tarkemmin, eipä tässä mitään aikomusta ole antaa tilannetta muiden määräiltäväksi millään tavoin. Pidän melko todennäköisenä että täytyy oma työllistymissuunnitelma vaan kirjailla kunnolla, ja todeta että sitä noudattelee, ja sinne tietysti vain omaehtoisia asioita.Joo kannattaa ottaa omista oikeuksista selvää. Tuo te-toimisston kapulakieli on tosiaan viimeisen päälle hiottua ja antaa helposti mielikuvan jokin asia on pakollinen.
Jos nyt yleensä joudut työnhakusuunnitelman tekemiseen niin mene paikan päälle tai teet netissä ja lähetät hyväksyttäväksi.
Puhelin on mustalla listalla, sinne helposti ujutetaan asioista mistä ei ollut puhuttu. Ei tuollaista aina käy mutta täällä jo kahdesti. Ja molempien kertojen jälkeen luonnollisesti työkkäriin ottakaa se asiaton kohta veks suunnitelmasta.
Koulutuksen etsiminen työn ohella ovat ainoat tehtäväni nyt. Ja koulutus on käytännössä tyhjä kohta, jos tulisi joskus puheeksi sanon ettei mitään kiinnostavaa kurssia ole löytynyt.
Eivät nämä tulonsiirrot niin ruhtinaalliset ole että ehdointahdoin niitä kannattaisi ilman pätevää syytä alentaa jos sen voi välttää ilman kurssia/orjatöitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo kannattaa ottaa omista oikeuksista selvää. Tuo te-toimisston kapulakieli on tosiaan viimeisen päälle hiottua ja antaa helposti mielikuvan jokin asia on pakollinen.
Jos nyt yleensä joudut työnhakusuunnitelman tekemiseen niin mene paikan päälle tai teet netissä ja lähetät hyväksyttäväksi.
Puhelin on mustalla listalla, sinne helposti ujutetaan asioista mistä ei ollut puhuttu. Ei tuollaista aina käy mutta täällä jo kahdesti. Ja molempien kertojen jälkeen luonnollisesti työkkäriin ottakaa se asiaton kohta veks suunnitelmasta.
Koulutuksen etsiminen työn ohella ovat ainoat tehtäväni nyt. Ja koulutus on käytännössä tyhjä kohta, jos tulisi joskus puheeksi sanon ettei mitään kiinnostavaa kurssia ole löytynyt.
Eivät nämä tulonsiirrot niin ruhtinaalliset ole että ehdointahdoin niitä kannattaisi ilman pätevää syytä alentaa jos sen voi välttää ilman kurssia/orjatöitä.Näihin on joutunut perehtymään viime aikoina enemmän, se todella on oltava kaikki terminologiat hallussa jotta tietää mihin voi vastata myöntävästi ja mihin pitää vastata ehdottomasti kieltävästi.
Puhelinnumeroa en ole antanut enää ollenkaan, vaan asioin joko kirjallisesti netin kautta tai sitten käyn paikan päällä, sitäkään ne ei tunnu usein haluavan, ovat ilmeisesti kokeneet vihaisiakin asiakkaita.
Oman alan työt ja itselle sopiva koulutuksen haku lienee ne peruskaurat mitä siinä pitää olla.
Muita mainintoja tekemisistä sitten sen mukaan mitä ihan oikeastikin aikoo tehdä, että ei sitten myöhemmin tule tilannetta että ajatteli tekevänsä mutta ei tehnytkään ja sitten tulee riita.
Noh, kaipa asia menee ihan ok, kysehän taitaa olla lähinnä vain painostuksesta, siihen on melko helppoa hermostua kun sanktioiden uhkaa nostellaan esiin ilmeisen tarkoituksellisesti joka tilanteessa.
- Anonyymi
Kyllähän yritystoimintaa voi harjoittaa on työkkärin kirjoilla tai ei. Jos ei ole niin silloin ei työkkäri siihen tietenkään puutu. Jos on kirjoilla niin sitten ne antaa lausunnon oletko sivutoiminen vai peräti yrittäjä. Jos työkkärin "määräämiin" tapaamisiin ei mene niin karenssihan siitä paukahtaa.
- Anonyymi
Tottakai mutta sitten vain tt-tukihakemus kelaan. Kaikki hoituu näppärästi kotikoneella. Välillä rahaa tulee enemmän, sanktioiden aikana vähemmän.
- Anonyymi
Joo olenkin katsonut että yrittäjilläkin on toimeentulotuki saatavissa, mutta... aihepiiri ei ole mitenkään vakiintunut säännöiltään eikä käytännöiltään, on nähtävissä että yritystoimintaa harjoittavia on kohdeltu hyvinkin eri tavoin, siksi pyrin vain katsomaan mitä on järkevää tehdä.
Oma toimintani ei ole luokiteltavissa päätoimiseksi yrittäjyydeksi, enkä aio kokeilla onneani esim. jos alkaisin markkinoimaan palveluani se johtaisi varmaan kaikenlaisiin ongelmiin ainakin silloin kun on työttömyysturvan varassa. Itselläni jotain myyntiinkin kelpaavaa omaa digitaalisessa muodossa olevaa tuotantoa, se ei tarvitsisi muuta kuin laittaa ne myyntiin ja verkkoon sopivasti mainontaa niin ainakin jotain pientä rahaa siitä tulisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai mutta sitten vain tt-tukihakemus kelaan. Kaikki hoituu näppärästi kotikoneella. Välillä rahaa tulee enemmän, sanktioiden aikana vähemmän.
Kun yrittäjiä koskevia toimeentulotukijuttuja on lueskellut netistä, niitä on vuosien varrelta hyvinkin erilaisia. Viimeisimpien vuosien aikoina näyttäisi olevan sen suuntaista että tt-tukea todella maksetaan, kun taas joskus yli 10 vuoden takaa näkyy jutuissa sellaista että mitään tt-tukea ei ole myönnetty lainkaan.
Eli vähän täytyy tässä järkeä käyttää, miten aikoo asian tehdä, koska voisin ihan hyvin saada aikaan jotain pienehköjä tuloja yritystoiminnaksi luokiteltavalla tulolla, mutta sitten on jo oltava melko varma siitä että siinä ei käy huonosti tt-tuen kannalta.
Mitään menoja ei yritystoimintaan tietenkään saa sitten olla kun niitä ei voi vähentää normaalisti, luulisin, kun eihän esim. jonkin max muutaman satasen kk-tuloilla edes kannata mitään yritystunnuksia alkaa hankkimaan. Jos systeemi toimisi järkevästi se ei pyri lopettamaan sitä toimintaa, vaan ainoastaan leikataan tt-tukea vastaavasti.
- Anonyymi
Kyllä nykyään yrittäjäkin voi saada toimeentulotukea mutta sama juttu siinäkin, että tulothan ne ratkaisee. Eli ei siinä paljon voi olla tuloja jos tukea meinaa saada yrittäjänä. Yrittäjä voi saada jopa asumistukea jos tulot on olemattomat.
- Anonyymi
Juu, se ratkaiseva pointti on tässä kuitenkin juuri se, että jos työmarkkinatuella tekee jotain, se voi johtaa tukien takaisinperintään.
Toimeentulotuella ollessa sellaista puolestaan käsittääkseni ei ole.
Vähän kieroa, mutta jos ajattelisi saavansa vaikka 200-300 euroa jostain yritysluontoisesta toiminnasta per kk, niin kyllähän se vähän laittaa miettimään että kannattaako olla mieluummin työmarkkinatuella vai toimeentulotuella, koska työmarkkinatuessa tulee se tuen katkaiseva tilanne vastaan.
Tässä on yksi näistä Suomen sosiaaliturvajärjestelmän älyttömyyksistä, eli tukiloukku vai mikä lie, monenlaisia viritelmiä jolla estetään kansan toimiminen omaksi edukseen, koska taustalla vaikuttaa politiikka siitä, _mitä_ sinun sallitaan tekevän ja mitä ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, se ratkaiseva pointti on tässä kuitenkin juuri se, että jos työmarkkinatuella tekee jotain, se voi johtaa tukien takaisinperintään.
Toimeentulotuella ollessa sellaista puolestaan käsittääkseni ei ole.
Vähän kieroa, mutta jos ajattelisi saavansa vaikka 200-300 euroa jostain yritysluontoisesta toiminnasta per kk, niin kyllähän se vähän laittaa miettimään että kannattaako olla mieluummin työmarkkinatuella vai toimeentulotuella, koska työmarkkinatuessa tulee se tuen katkaiseva tilanne vastaan.
Tässä on yksi näistä Suomen sosiaaliturvajärjestelmän älyttömyyksistä, eli tukiloukku vai mikä lie, monenlaisia viritelmiä jolla estetään kansan toimiminen omaksi edukseen, koska taustalla vaikuttaa politiikka siitä, _mitä_ sinun sallitaan tekevän ja mitä ei.Ennenkuin joku ihmettelee, miksi tehdä 200-300 euron tuloa, no toki siinä on se tausta-ajatus, että toiminnan saa alkuun. Tuloja kun voi ja on tarkoituskin kasvattaakin.
Jos ei voi edes sitä 200-300 euroa tehdä, silloin ei voi toimintaakaan kasvattaa.
- Anonyymi
Kyllä toimeentulotukeakin voidaan periä takaisin jos se on myönnetty ja tulee ilmi, että onkin tuloja. Yleensä se kuitataan seuraavan kuukauden toimeentulotuesta mutta jos sitä ei hae ollenkaan niin sitten voi olla ettei sitä peritä takaisin koskaan.
- Anonyymi
Se ei ole ongelma lainkaan, tiedän toimeentulotuen pelisäännöt työttömänä kyllä. Olennaista vain se että arki pyörii ilman katkoja ja että omaa toimintaa voi harjoittaa ilman jatkuvaa ihmettelyä selvittelyistä tai lausunnoista.
Kun toiminta voi olla sen luontoista että voi mennä kuukausia tai 1-2 vuottakin ennenkuin tulot kasvaa siten että sillä voisi joten kuten elää, ja toisaalta voi käydä niinkin että ne tulot ei koskaan kasva, joten .... no, tämäkin systeemi on luultavasti menossa vähän uusiksi, koska on ollut puheita jostakin hybridituesta, joka siis kehittäisi työttömyysturvaa sen tyyppiseksi että mahdollisesti juuri näitä omia projekteja voisi myös tehdä.
- Anonyymi
Juu en tiedä mihin kehittyy mutta tällä hetkellä helpoin olisi jättäytyä työkkäristä pois kokonaan niin jäisi turha selvittely pois koska lopputulos on kuitenkin sama, ei työttömyysturvaa. Toimeentulotukea vaan niin kauan kun alkaa yritystoiminnasta tulemaan tuloja.
- Anonyymi
Jep, ja jos tätä keskustelua nyt joku joskus myöhemminkin sattuu lukemaan, niin onhan tietysti olemassa se aloittavan yrityksen tarkoituksiin oleva starttiraha, mutta ainakin minun kokemusten mukaan se tosiasiallisesti vaatisi aika ripeätä tulojen nousua ja mieluiten jo valmiita asiakkaita heti alkuun.
Tässä toimeentulotuki yrittäjätulot skenaariossa on siis ajateltu tilannetta niinpäin, että toimintaa itsessään voisi harjoittaa hiljalleen pidemmänkin aikaa, koska jossain tapauksissa se järkevän kokonaisuuden aikaansaanti kestää helpostikin sen 1-2 vuotta, ja lisäksi tällä tavoin varmistaisi myös sen että jos ei tuloja olekaan niin eipä tarvitse mitään sen kummemmin sitten lopetellakaan.
Haittapuolia taitaa olla lähinnä se että jos tuloja saa aikaan, ne ei varsinaisesti hyödytä ennenkuin tulot alkaa ylittämään toimeentulotuen normit riittävästi, samoin vähennyksiä ei voi tehdä, mutta jostainhan tässä tietysti on tingittävä, täydellistä systeemiä ei ole.
Se oli hybridivakuutus -nimellä, mitä keskusteluja tosiaan ajoittain on näkynyt netissä olevan artikkeleissa, eli jotain kehittelevät sen vakuutusturvan pelisääntöihin, mutta mitä, sitä vaikea nyt sanoa.
- Anonyymi
Oikeastaan, asiakkaatkin mainitsin turhaan, koska yritystoiminta voi tässä tapauksessa tarkoittaa vaikka digitaalisen materiaalin myyntiä netissä, eli en tarkoittanut lainkaan sen tyyppistä toimintaa että omaa työtä myytäisiin suorituksina asiakkaille, vaan pikemminkin niin että jotain itse tuotettua myydään jossain, tai vaikka sitten pelituloja tai mitä vaan laillista tuloa jostain mitä keksii. Olennaista lähinnä vain se että ostotapahtumia ei kai oikein voi olla, se luultavasti menee jotenkin vaikeaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial281828Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571802Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3501545- 1451160
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2131154Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 285995
- 11995
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4979Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49938