betonivene eläkeläisprojektiksi

Anonyymi

Onkomenossa betoniveneen rakennushankeita? Pohdin ferrobetonia veneen materiaaliksi. Kannattaako ryhtyä?

102

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos haluat eläkkeellä rakentaa venettä, niin siitä vaan. Rungon materiaalilla ei ole väliä, koska vesille vene ei koskaan tule ehtimään, ja perikunta kuskaa sen joka tapauksessa kaatopaikalle.

      Jos haluat purjehtia eläkkeellä, osta valmis vene. Jos ostat käytetyn veneen, siinä on ihan tarpeeksi nikkaroitavaa yhdelle eläkeläiselle.

      • Anonyymi

        No älä nyt masenna toista. Jos jää eläkkeelle esim. 63-vuotiaana, on mahdollista että vene valmistuu 75-vuotiaana jos terveys ja rahat riittää ja on ahkera. Siinähän on vielä sitten jonkin verran aikaa veneillä.
        Tosin todennäköisyys on suuri että perikunta tulee kauppaamaan 1/4-valmista raatoa ensin muutamalla tonnilla kunnes Riihimäen ongelmajätelaitos kutsuu kun kauppa ei käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä nyt masenna toista. Jos jää eläkkeelle esim. 63-vuotiaana, on mahdollista että vene valmistuu 75-vuotiaana jos terveys ja rahat riittää ja on ahkera. Siinähän on vielä sitten jonkin verran aikaa veneillä.
        Tosin todennäköisyys on suuri että perikunta tulee kauppaamaan 1/4-valmista raatoa ensin muutamalla tonnilla kunnes Riihimäen ongelmajätelaitos kutsuu kun kauppa ei käy.

        Kyllä joku sen ilmaiseksi hakee, ei tartte hävittää.


    • Anonyymi

      Täältä myös ääni tuonne blocket.se. Hommaa sopiva käytetty, mieluiten purjeilla kulkeva ja mieluiten länsirannikolta. Seilaile se välimerelle ja vietä siellä talvikuukaudet.

    • Anonyymi

      Eläkeläisen päivien määrää ja ahkeruutta ei tiedä, eikä varallisuuttakaan.

      Edesmennyt Pertti Duncker aikoinaan totesi verrattaessa betonirunkoa ja teräsrunkoa, että kun veneen kylkeä hakkaa lekalla niin tunnin kuluttua tietää, kumpi on vahvempi.

      Taitaa betoni olla nykyisin harvinainen muisto veneen rakennuksessa.

      • Anonyymi

        Ei taitaisi vaan Merivuokkokaan enää tuntia lekaamista kestää. Mutta hyvin tehty ferrobetonivene voi kestää ikää 4- 50 vuotta hyvinkin. Kestävyyttä voidaan mitata monella tavalla, harvemmin kai kuitenkaan tuolla lekatestillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taitaisi vaan Merivuokkokaan enää tuntia lekaamista kestää. Mutta hyvin tehty ferrobetonivene voi kestää ikää 4- 50 vuotta hyvinkin. Kestävyyttä voidaan mitata monella tavalla, harvemmin kai kuitenkaan tuolla lekatestillä...

        Eikö 4 vuotta ole hieman niukka veneen eliniäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taitaisi vaan Merivuokkokaan enää tuntia lekaamista kestää. Mutta hyvin tehty ferrobetonivene voi kestää ikää 4- 50 vuotta hyvinkin. Kestävyyttä voidaan mitata monella tavalla, harvemmin kai kuitenkaan tuolla lekatestillä...

        Lekatesti nyt oli Dunckerin esimerkki ja tarkoitti rungon kestoa, jos vesillä joutuu karin tai kalliorannan kanssa yllättäviin tekemisiin.


    • Kysy Jouko Heikolalta betoniprojekteja. Aikaa menee 4000-10000 tuntia riippuen veneestä ja viimeistelytasosta.

      • Anonyymi

        ja matkassa on takuulla vaiheita sen verran, että perillepääsy on kovin epätodennäköistä.


      • Anonyymi

        Eli jos käyttää kaiken vapaa-aikansa tuohon (eläkkeelläkin on muita hommia), n. 200h/kk, pyöreästi 2000h vuodessa, niin valmista tulee 2-5 vuodessa. Jos kaikki menee hyvin ja jaksat uhrata esim. 5 vuotta kaiken vapaa-ajan tuohon, lopputuloksena on jonkinlainen vene. Aikamoinen uhraus.


    • Anonyymi

      Kelalla luultavasti käytetään timanttiteräleikkuria. Se on varmaan hyvä...

    • Anonyymi

      Joku ehdotti puolivalmiin projektin ostamista ja toinen Ruotsista hankkimista.

      Onko teillä tietoa 35-40 jalkaisen purjeveneen maakuljetuksen hintaluokasta, jos löytääkin sopivan puolivalmiin Ruotsista.

      Esim. Tukholman seudulta Vuosaareen tms.?

      Tiedän että tarjouksen pyytämällä saa tarkan hinnan, mutta kai silti kysyä saa:-)

      • Anonyymi

        Maakuljetus tarkoittaisi kiertämistä jostain Perämeren rantojen kautta, tarkoittanet kuitenkin kuljetusta laivakyydillä. Tuohon en osaa vastata, mutta osaan kysyä pitääkö selvittää miten ja minkä arvoisesti esim. tulli satamassa on tuollaisesta kiinnostunut?
        Esimerkki omasta puolestani jostain vuosien 1997- 2000 ajoilta: Suunnittelin hirsisen ok- talon rungon rakennuttamista Virossa ja sen siirrättämistä sitten purettuna Suomeen. Asia oli niinkin pitkällä, että kävin pari- kolme kertaa Viron puolella paikallisia mahdollisia tekijöitä tapaamassa yms. Kuljetus olisi teknisesti hoitunut helposti vaikka kalastustroolarilla tms., mutta ilmeni että tullia tuollainen kiinnostaisi hyvinkin. Olin tulliin yhteydessä ja selvisi, että runkoprojektin hinta kaksinkertaistuisi suomen päässä satamassa. Se tyssäsi sitten siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maakuljetus tarkoittaisi kiertämistä jostain Perämeren rantojen kautta, tarkoittanet kuitenkin kuljetusta laivakyydillä. Tuohon en osaa vastata, mutta osaan kysyä pitääkö selvittää miten ja minkä arvoisesti esim. tulli satamassa on tuollaisesta kiinnostunut?
        Esimerkki omasta puolestani jostain vuosien 1997- 2000 ajoilta: Suunnittelin hirsisen ok- talon rungon rakennuttamista Virossa ja sen siirrättämistä sitten purettuna Suomeen. Asia oli niinkin pitkällä, että kävin pari- kolme kertaa Viron puolella paikallisia mahdollisia tekijöitä tapaamassa yms. Kuljetus olisi teknisesti hoitunut helposti vaikka kalastustroolarilla tms., mutta ilmeni että tullia tuollainen kiinnostaisi hyvinkin. Olin tulliin yhteydessä ja selvisi, että runkoprojektin hinta kaksinkertaistuisi suomen päässä satamassa. Se tyssäsi sitten siihen.

        Viro liittyi EU:n ja siten vapaakauppa-alueeseen vuonna 2004. Siksi tullimiestä kiinnosti.


    • Anonyymi

      Olen katsellut vaurioituneita kerrosrakenteisia purjeveneitä ja lasikuitukuoret on tosi ohuita!

      Onko kukaan tehnyt betoniveneestä lasikuituvenettä, laminoimalla teräsbetonin molemmille puolille lasikuidun? Betoni olisi siis vain bensan korvaava ydinaine. Painava mutta taatusti grp venettä kestävämpi.

      Tai hiilikuidulla. ko. materiaalilla korjataan mm. vaurioituneita betonirakennelmia kuten siltoja.

      Kerrosrakenteinen hiilikuituvene ferrobetoniytimellä?

      • Anonyymi

        Bensa=balsa

        Auto correct teki temput.


      • Anonyymi

        Mutta mikä on se ajatus että hyvä ferrobetonivene tulisi ympäröidä lasikuidulla? Jos joku vaivautuu hirveällä työmäärällä tekemään betonirunkoisen veneen, kai hän haluaa tehdä siitä kerralla kestävän ja kunnollisen niin, ettei se tarvitse mitään (jopa palokuormaa aiheuttavaa) lasikuitua ympärilleen?


      • Anonyymi

        Vaikea kuvitella tällaisella rakenteella saavutettavan mitään ominaisuutta jota ei voitaisi saavuttaa huomattavasti helpommin muilla materiaaleilla.


      • Anonyymi

        Betonilla ei ole muita etuja kuin se, että siitä rakentaminen yksittäiskappaleena on halpaa ja tehtävissä ”suhteellisen helposti” harrastelijavoimin. Haittana on paino.

        Lisäämällä halpaan, helppoon ja painavaan tekniikkaan lasikuituinen tai joku muu moderni, kallis, kevyt ja hankalasti toteutettava kuorikerros, saadaan painava, kallis ja hankalasti valmistettava rakenne. Etuja en keksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Betonilla ei ole muita etuja kuin se, että siitä rakentaminen yksittäiskappaleena on halpaa ja tehtävissä ”suhteellisen helposti” harrastelijavoimin. Haittana on paino.

        Lisäämällä halpaan, helppoon ja painavaan tekniikkaan lasikuituinen tai joku muu moderni, kallis, kevyt ja hankalasti toteutettava kuorikerros, saadaan painava, kallis ja hankalasti valmistettava rakenne. Etuja en keksi.

        Betonin vahvin ominaisuus on sen suuri puristuslujuus, mutta olemattoman vetolujuutensa vuoksi betoni vaatii aina raudoituksen.

        Veneessä teräsbetonirakenteeksi verrattaen ohuesta kuoressa raudoitus sijaitsee varsin epäedullisessa paikassa betonin keskilinjalla. Ja siihen kun vielä yhdistetään teräksen ominaisuus venyä, niin rakenne ei todellakaan ole optimaalinen. Niin kauan kuin runkoon vaikuttaa tasainen puristava paine, niin betoniveneen runko toimii kuin kananmunan kuori tai holvi ja kestää hyvin. Mutta vauriokestävyys em. epäedullisista rakenteellisista syistä esim. karille ajossa on heikko.

        Betonin puristuslujuus tulisi täydellisesti hyödynnettyä sijoittamalla venymätön hiilikuituraudoitus oikeaoppisesti betonirakenteen ulkokehälle, eli veneen tapauksessa ulkopintaan. Ullommainen täysin vesihöyrytiivis hiilikuituraudoitus myös tavanomaista raudoitusta korroosiolta.

        Eli tiivistettynä betoni tarvitsee vetoraudoituksen mahdollisimman kauas rakenteen keskilinjasta, eikä teräs ole venymänsä vuoksi hyvä betoniraudoite.

        Siksi hiilikuitulaminaateilla pinnoitettu betonivene olisi paras mahdollinen betonivene.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Betonin vahvin ominaisuus on sen suuri puristuslujuus, mutta olemattoman vetolujuutensa vuoksi betoni vaatii aina raudoituksen.

        Veneessä teräsbetonirakenteeksi verrattaen ohuesta kuoressa raudoitus sijaitsee varsin epäedullisessa paikassa betonin keskilinjalla. Ja siihen kun vielä yhdistetään teräksen ominaisuus venyä, niin rakenne ei todellakaan ole optimaalinen. Niin kauan kuin runkoon vaikuttaa tasainen puristava paine, niin betoniveneen runko toimii kuin kananmunan kuori tai holvi ja kestää hyvin. Mutta vauriokestävyys em. epäedullisista rakenteellisista syistä esim. karille ajossa on heikko.

        Betonin puristuslujuus tulisi täydellisesti hyödynnettyä sijoittamalla venymätön hiilikuituraudoitus oikeaoppisesti betonirakenteen ulkokehälle, eli veneen tapauksessa ulkopintaan. Ullommainen täysin vesihöyrytiivis hiilikuituraudoitus myös tavanomaista raudoitusta korroosiolta.

        Eli tiivistettynä betoni tarvitsee vetoraudoituksen mahdollisimman kauas rakenteen keskilinjasta, eikä teräs ole venymänsä vuoksi hyvä betoniraudoite.

        Siksi hiilikuitulaminaateilla pinnoitettu betonivene olisi paras mahdollinen betonivene.

        Mun käsittääkseni noita venebetoneita on joskus vahvistettu muovikuiduilla betonin seassa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Trollö hakusanalla on jo vaihtoehtojakin.


      • Anonyymi

        Myyntipuhetta:
        "Venebetoni(LH-sementti, kvartsi ja silika), josta tämäkin vene on sinkkiverkoilla ja vetoteräksillä laminoitu ja valettu, on lopputuloksena lähes ikuinen ja haponkestävä venerunko, joka on pinnoitettu epoksilla. Ferrobetoni on ainoa venemateriaali, joka vahvistuu vanhetessaan, muut heikkenevät, mätänevät, syöpyvät, haurastuvat ja ruostuvat eri tavoin."

        Materiaali on ikuista, siitä tehdyn veneen pitäminen ei.
        (Ote on myynti-ilmoituksesta, jonka mukaan myydään 10 vuotta sitten pelastettua venettä kunnostettuna tai kunnostettavaksi.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyntipuhetta:
        "Venebetoni(LH-sementti, kvartsi ja silika), josta tämäkin vene on sinkkiverkoilla ja vetoteräksillä laminoitu ja valettu, on lopputuloksena lähes ikuinen ja haponkestävä venerunko, joka on pinnoitettu epoksilla. Ferrobetoni on ainoa venemateriaali, joka vahvistuu vanhetessaan, muut heikkenevät, mätänevät, syöpyvät, haurastuvat ja ruostuvat eri tavoin."

        Materiaali on ikuista, siitä tehdyn veneen pitäminen ei.
        (Ote on myynti-ilmoituksesta, jonka mukaan myydään 10 vuotta sitten pelastettua venettä kunnostettuna tai kunnostettavaksi.)

        No eikös tuon ylläpitäminen ole halvempaa kuin lasikuituisen? Ei tarvi paikkausta, ei vety, voi säilyttää jäissä. Pelkästään nostoissa ja laskuissa säästää tonnin vuodessa. Eikä tarvitse talvisäilytyspaikkaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös tuon ylläpitäminen ole halvempaa kuin lasikuituisen? Ei tarvi paikkausta, ei vety, voi säilyttää jäissä. Pelkästään nostoissa ja laskuissa säästää tonnin vuodessa. Eikä tarvitse talvisäilytyspaikkaakaan.

        Jos on tarve säilyttää jäissä niin sitten teräs/alumiini. Ei vain ole mitään järkeä tehdä betonista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tarve säilyttää jäissä niin sitten teräs/alumiini. Ei vain ole mitään järkeä tehdä betonista.

        Eikös teräs ja varsinkin alumiini ole paljon kalliimpi materiaali kuin betoni? Metalliveneet ovat hankalia sähkökemiallisten ilmiöiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on tarve säilyttää jäissä niin sitten teräs/alumiini. Ei vain ole mitään järkeä tehdä betonista.

        Alumiinivene puristuksissa jäissä, ei taida olla laajasti harrastettua toimintaa...


      • Anonyymi

        Hänkö on täällä taas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös tuon ylläpitäminen ole halvempaa kuin lasikuituisen? Ei tarvi paikkausta, ei vety, voi säilyttää jäissä. Pelkästään nostoissa ja laskuissa säästää tonnin vuodessa. Eikä tarvitse talvisäilytyspaikkaakaan.

        Miten isosta veneestä puhutaan, jos nosto ja lasku tonnin yhteensä. Ainakin 45-jalkaiseen asti tuollainen maksaa 200-300 € yhteensä.

        Jos vene on vuosia vedessä, miten hoituu myrkkymaalaus, sinkkien vaihto jne.? Betoniveneilojää ei ehkä vauhti kiinnosta, mutta aika pahan näköiseksi pohja menee vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös teräs ja varsinkin alumiini ole paljon kalliimpi materiaali kuin betoni? Metalliveneet ovat hankalia sähkökemiallisten ilmiöiden takia.

        Rungon materiaali on niin pieni osa kokonaiskustannuksia että ei sen takia ole mitään järkeä tehdä betonista. Vähintään erotuksen verran häviää jo siinä, että harva haluaa ostaa betonivenettä, joten niiden hinnat ovat erittäin alhaiset. Jos korroosiosta on huolissaan niin betonin raudoitus voi myös korrodoitua ja sen havaitseminen ja korjaaminen on erittäin paljon hankalampaa kuin teräsveneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänkö on täällä taas?

        Taitaa olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alumiinivene puristuksissa jäissä, ei taida olla laajasti harrastettua toimintaa...

        "Alumiinivene puristuksissa jäissä, ei taida olla laajasti harrastettua toimint"

        Niin ei ole. Yleensä kun ne talvella jäissä olevat alumiinset on ammattiveneitä tai jopa laivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alumiinivene puristuksissa jäissä, ei taida olla laajasti harrastettua toimint"

        Niin ei ole. Yleensä kun ne talvella jäissä olevat alumiinset on ammattiveneitä tai jopa laivoja.

        Pohja on jokatapauksessa putsattava eliöitä kerran vuodessa, ja vedessä se on hankalampi tehdä. Veneeni seisoi poikkeuksellisesti koko kesän laiturissa, joten näkin peittämä potkuri jota ei ollut pyöritetty koko kesänä oli syksyllä jo niin tehoton ettei varsinkaan pakilla jarruttanut enää juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Alumiinivene puristuksissa jäissä, ei taida olla laajasti harrastettua toimint"

        Niin ei ole. Yleensä kun ne talvella jäissä olevat alumiinset on ammattiveneitä tai jopa laivoja.

        On rakennettu ihan käyttöön otettu kohtuullisen kokoinen rahtilaiva betonista, ei kai koskaan alumiinista, ei edes vahvimmista alumiiniseoksista, siis alumiiniseoksista joissa on mukana myös terästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On rakennettu ihan käyttöön otettu kohtuullisen kokoinen rahtilaiva betonista, ei kai koskaan alumiinista, ei edes vahvimmista alumiiniseoksista, siis alumiiniseoksista joissa on mukana myös terästä.

        Alumiinista on tehty sotalaivojakin. Betonista tuskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alumiinista on tehty sotalaivojakin. Betonista tuskin.

        No nyt on sitä suuruusluokkaa oleva aukko väitteen esittäjän sotahistorian tuntemuksessa, että aivopieru taisi lipsahtaa ilman riittävää kompetenssia.

        Betonista valmistettuja sotalaivoja todellakin on! Niitä oli laivueittain taistelukäytössä mm. molemmissa maailmansodissa.

        Olen jopa itse kävellyt ww1:ssä palvelleen ja edelleen kelluvan betonista valmistetun sotalaivan kannella:)

        Uskon googlenkin tarjoavan lisätietoa siitä kiinnostuneille hakusanalla esim. concrete war ship tai - battle -.

        Alumiiniakin on käytetty sota-aluksissa. Materiaalilla tavoitellaan vennen alhaista herätettä merimiinoille, mutta esim. Suomen merivoimien Hamina luokan alumiinialukset ovat kärsineet materiaalin rasitusväsymyksen aiheuttamista murtumista sekä korroosiosta.

        Sitä tosin en usko, että sota-aluksissa käytettyjen valmistusmateriaalien pohjalta voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä huviveneiden valmistusmateriaalien paremmuusjärjestyksestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on sitä suuruusluokkaa oleva aukko väitteen esittäjän sotahistorian tuntemuksessa, että aivopieru taisi lipsahtaa ilman riittävää kompetenssia.

        Betonista valmistettuja sotalaivoja todellakin on! Niitä oli laivueittain taistelukäytössä mm. molemmissa maailmansodissa.

        Olen jopa itse kävellyt ww1:ssä palvelleen ja edelleen kelluvan betonista valmistetun sotalaivan kannella:)

        Uskon googlenkin tarjoavan lisätietoa siitä kiinnostuneille hakusanalla esim. concrete war ship tai - battle -.

        Alumiiniakin on käytetty sota-aluksissa. Materiaalilla tavoitellaan vennen alhaista herätettä merimiinoille, mutta esim. Suomen merivoimien Hamina luokan alumiinialukset ovat kärsineet materiaalin rasitusväsymyksen aiheuttamista murtumista sekä korroosiosta.

        Sitä tosin en usko, että sota-aluksissa käytettyjen valmistusmateriaalien pohjalta voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä huviveneiden valmistusmateriaalien paremmuusjärjestyksestä.

        Pari vuotta sitten oli myynnissä 50 vuotta vanha venäläinen 40-metrinen sotilasmallinen alumiinilaiva, muistaakseni maihinnousuhommiin tarkoitettu. Siinä oli kaksi järjettömän kokoista bensatähtimoottoria, joilla se kulki 35 solmua. Kyytiin mahtui muutama kuorma-auto. Kenties venäläiset osaa alumiinihommat paremmin, mutta kyllä se vielä pinnalla pysyi, vaikka varmasti on ollut rungossa kovia rasituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On rakennettu ihan käyttöön otettu kohtuullisen kokoinen rahtilaiva betonista, ei kai koskaan alumiinista, ei edes vahvimmista alumiiniseoksista, siis alumiiniseoksista joissa on mukana myös terästä.

        Alumiinia jossa on terästä? EI kai sentään. Jotain muuta niissä on seassa.

        Hamina-luokan sota-aluksen runko on alumiinia. Hyvin säilyvät ja jopa kulkevat jäissä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hamina-luokan_ohjusvene

        Aluksen runko on alumiinia ja yläpuoliset kansirakenteet hiilikuidulla vahvistettuja komposiittirakenteita. Alukset ovat kokoonsa nähden kevyitä, ja ne on varustettu vesisuihkupropulsiolla joka tuo niille hyvät ohjailuominaisuudet. Alukset pystyvät myös matalan syväyksensä takia toimimaan matalissa vesissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on sitä suuruusluokkaa oleva aukko väitteen esittäjän sotahistorian tuntemuksessa, että aivopieru taisi lipsahtaa ilman riittävää kompetenssia.

        Betonista valmistettuja sotalaivoja todellakin on! Niitä oli laivueittain taistelukäytössä mm. molemmissa maailmansodissa.

        Olen jopa itse kävellyt ww1:ssä palvelleen ja edelleen kelluvan betonista valmistetun sotalaivan kannella:)

        Uskon googlenkin tarjoavan lisätietoa siitä kiinnostuneille hakusanalla esim. concrete war ship tai - battle -.

        Alumiiniakin on käytetty sota-aluksissa. Materiaalilla tavoitellaan vennen alhaista herätettä merimiinoille, mutta esim. Suomen merivoimien Hamina luokan alumiinialukset ovat kärsineet materiaalin rasitusväsymyksen aiheuttamista murtumista sekä korroosiosta.

        Sitä tosin en usko, että sota-aluksissa käytettyjen valmistusmateriaalien pohjalta voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä huviveneiden valmistusmateriaalien paremmuusjärjestyksestä.

        Ne Hamin-luokan alusten raistusmurtumat johtuivat Italialaisesta työstä. Ne on korjattu nyt Suomessa. Ne olisi alun perinkin pitänyt rakentaa SUomessa, koska täällä on osaavia laivansuunnittelijoita ja -raknetajia alumiinisiin laivoihin. Suomessahan on tehty myös isoja matkustaja-aluksia yms. alumiinista. Myös pienempiä pn tehty sekä tietty vesibusseja yms. on tehty alumiinista.

        https://kewatec.com/fi/model/matkustaja-alukset/

        Alumiini on yllättävän yleinen rungon materiaali ammattikäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne Hamin-luokan alusten raistusmurtumat johtuivat Italialaisesta työstä. Ne on korjattu nyt Suomessa. Ne olisi alun perinkin pitänyt rakentaa SUomessa, koska täällä on osaavia laivansuunnittelijoita ja -raknetajia alumiinisiin laivoihin. Suomessahan on tehty myös isoja matkustaja-aluksia yms. alumiinista. Myös pienempiä pn tehty sekä tietty vesibusseja yms. on tehty alumiinista.

        https://kewatec.com/fi/model/matkustaja-alukset/

        Alumiini on yllättävän yleinen rungon materiaali ammattikäytössä.

        Mutta mutta, eikö nämä vähät puolustusvoimien alukset ole työllisyys- yms- periaatesyistä pyritty tilaamaan kotimaisilta toimijoilta?
        Itse muutamia vuosia jäänmurtajilla työskennelleenä kysyisin yhdeltä kommentoijalta missä ja milloin Hamina- luokan ohjuskipoilla on jäissä ajettu, milloin, missä, miksi ja montako metriä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on sitä suuruusluokkaa oleva aukko väitteen esittäjän sotahistorian tuntemuksessa, että aivopieru taisi lipsahtaa ilman riittävää kompetenssia.

        Betonista valmistettuja sotalaivoja todellakin on! Niitä oli laivueittain taistelukäytössä mm. molemmissa maailmansodissa.

        Olen jopa itse kävellyt ww1:ssä palvelleen ja edelleen kelluvan betonista valmistetun sotalaivan kannella:)

        Uskon googlenkin tarjoavan lisätietoa siitä kiinnostuneille hakusanalla esim. concrete war ship tai - battle -.

        Alumiiniakin on käytetty sota-aluksissa. Materiaalilla tavoitellaan vennen alhaista herätettä merimiinoille, mutta esim. Suomen merivoimien Hamina luokan alumiinialukset ovat kärsineet materiaalin rasitusväsymyksen aiheuttamista murtumista sekä korroosiosta.

        Sitä tosin en usko, että sota-aluksissa käytettyjen valmistusmateriaalien pohjalta voi tehdä kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä huviveneiden valmistusmateriaalien paremmuusjärjestyksestä.

        Ilmeisesti sota- aluksia ei ole tehty betonista. Google tuntee sota-aikana tehtyjä moottorittomia proomuja, kelluvia aallonmurtajia ja lairureita, joitakin sota- ajan rahtialuksia. Rakentamisaiheeksi mainitaan teräspula. Paivelushistoria näyttää betonialuksilla olleen pikemminkin lyhyt ja maineeton.
        Ehkä botonisten sota- alusten tuntija valaisee meitä tietämättömiä siitä, mitä google ei tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sota- aluksia ei ole tehty betonista. Google tuntee sota-aikana tehtyjä moottorittomia proomuja, kelluvia aallonmurtajia ja lairureita, joitakin sota- ajan rahtialuksia. Rakentamisaiheeksi mainitaan teräspula. Paivelushistoria näyttää betonialuksilla olleen pikemminkin lyhyt ja maineeton.
        Ehkä botonisten sota- alusten tuntija valaisee meitä tietämättömiä siitä, mitä google ei tiedä.

        Wikipedia kertoo:

        "In Europe, ferro cement barges (FCBs) played a crucial role in World War II operations, particularly in the D-Day Normandy landings, where they were used as part of the Mulberry harbour defenses, for fuel and munitions transportation, as blockships,[12] and as floating pontoons. Some were fitted with engines and used as mobile canteens and troop carriers."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne Hamin-luokan alusten raistusmurtumat johtuivat Italialaisesta työstä. Ne on korjattu nyt Suomessa. Ne olisi alun perinkin pitänyt rakentaa SUomessa, koska täällä on osaavia laivansuunnittelijoita ja -raknetajia alumiinisiin laivoihin. Suomessahan on tehty myös isoja matkustaja-aluksia yms. alumiinista. Myös pienempiä pn tehty sekä tietty vesibusseja yms. on tehty alumiinista.

        https://kewatec.com/fi/model/matkustaja-alukset/

        Alumiini on yllättävän yleinen rungon materiaali ammattikäytössä.

        Jep, italialaista työtä suoraan Rauman telakalta!
        Mitkä ISOT matkustaja- alukset suomessa on tehty alumiinista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia kertoo:

        "In Europe, ferro cement barges (FCBs) played a crucial role in World War II operations, particularly in the D-Day Normandy landings, where they were used as part of the Mulberry harbour defenses, for fuel and munitions transportation, as blockships,[12] and as floating pontoons. Some were fitted with engines and used as mobile canteens and troop carriers."

        Normandian maihinnousua varten tehtiin betonilaatikoita kelluviksi laitureiksi, niitä jäänteitä taitaa pilkottaa vedestä siellä rannalla yhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia kertoo:

        "In Europe, ferro cement barges (FCBs) played a crucial role in World War II operations, particularly in the D-Day Normandy landings, where they were used as part of the Mulberry harbour defenses, for fuel and munitions transportation, as blockships,[12] and as floating pontoons. Some were fitted with engines and used as mobile canteens and troop carriers."

        Nämäkö olivat ne betoniset sota- alukset, joissakin jopa moottori!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, italialaista työtä suoraan Rauman telakalta!
        Mitkä ISOT matkustaja- alukset suomessa on tehty alumiinista?

        Suomesta en tiedä, mutta yleensä käytetään terästä, koska se on halpaa. Alumiinia käytetään painonsäästön takia , jos nopeus on tärkeää.

        https://safety4sea.com/worlds-largest-aluminium-ship-soon-to-be-built/

        Skip Novak valitsi alumiinin etelämantereen veneensä materiaaliksi. Sen veneen pitää nimenomaan olla vahva ja kestää jäätä.

        http://www.pelagic.co.uk/fleet_pa.asp


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Suomesta en tiedä, mutta yleensä käytetään terästä, koska se on halpaa. Alumiinia käytetään painonsäästön takia , jos nopeus on tärkeää.

        https://safety4sea.com/worlds-largest-aluminium-ship-soon-to-be-built/

        Skip Novak valitsi alumiinin etelämantereen veneensä materiaaliksi. Sen veneen pitää nimenomaan olla vahva ja kestää jäätä.

        http://www.pelagic.co.uk/fleet_pa.asp

        Alumiini ei kestä kuten teräs, mutta saadaanhan siitäkin kestävä vene jos riittävästi ainetta laitetaan ja tukirakenteet yms. tehdään myös oikeaoppisesti ja lujiksi. Niin, eikä saa piitata rahasta, sitä pitää olla, joku Dunker teki edullisesti veneen itselleen teräksestä ja taisi se kestää melkoiset reissut.
        Itse Etelänapamantereen vesillä käyneenä en ihan keksi mitä etua tällä alumiiniratkaisulla tämän Novakin tapauksessa tavoitellaan ja saavutetaan, lujuustekijät ne nyt tuskin ovat. Ei siellä missään jäissä matkata eikä pienellä purjeveneellä sellainen mitenkään olisi mahdollistakaan, ajelehtiviin jäälohkareisiin törmäilyt ovat ne todennäköisimmät yhteenotot jäiden kanssa. Pahimmoillaan jos menee sopimattomiin paikkoihin voi toki jäädä liikkuvien jäidenkin piirittämäksi mutta se voikin sitten olla vaaran paikka oli vene mistä materiaalista tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alumiini ei kestä kuten teräs, mutta saadaanhan siitäkin kestävä vene jos riittävästi ainetta laitetaan ja tukirakenteet yms. tehdään myös oikeaoppisesti ja lujiksi. Niin, eikä saa piitata rahasta, sitä pitää olla, joku Dunker teki edullisesti veneen itselleen teräksestä ja taisi se kestää melkoiset reissut.
        Itse Etelänapamantereen vesillä käyneenä en ihan keksi mitä etua tällä alumiiniratkaisulla tämän Novakin tapauksessa tavoitellaan ja saavutetaan, lujuustekijät ne nyt tuskin ovat. Ei siellä missään jäissä matkata eikä pienellä purjeveneellä sellainen mitenkään olisi mahdollistakaan, ajelehtiviin jäälohkareisiin törmäilyt ovat ne todennäköisimmät yhteenotot jäiden kanssa. Pahimmoillaan jos menee sopimattomiin paikkoihin voi toki jäädä liikkuvien jäidenkin piirittämäksi mutta se voikin sitten olla vaaran paikka oli vene mistä materiaalista tahansa.

        Lasikuitu ei ollut hänelle vaihtoehto vaativien olojen takia, ja veneen piti pystyä 10 solmun keskinopeuteen, siksi teräs ei käynyt.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Lasikuitu ei ollut hänelle vaihtoehto vaativien olojen takia, ja veneen piti pystyä 10 solmun keskinopeuteen, siksi teräs ei käynyt.

        Se onkin sitten jo reipasta menoa kun keskinopeus tuollaisella venholla on 10 solmua...utopiaa se on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin sitten jo reipasta menoa kun keskinopeus tuollaisella venholla on 10 solmua...utopiaa se on.

        Enpä usko, että on utopiaa. Vesilinjan pituus on 19 metriä, köli alhaalla syväys on 3,9 metriä. Painolasti on kölissä. Purjeala avotuulissa 414 neliötä ja luovilla 264 neliötä, paino 48 tonnia. 10 solmua on tuolle normaali vauhti. Kippari Novak on osallistunut kipparina monta kertaa Whitbread-kisaan, joten osaamista löytyy.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Enpä usko, että on utopiaa. Vesilinjan pituus on 19 metriä, köli alhaalla syväys on 3,9 metriä. Painolasti on kölissä. Purjeala avotuulissa 414 neliötä ja luovilla 264 neliötä, paino 48 tonnia. 10 solmua on tuolle normaali vauhti. Kippari Novak on osallistunut kipparina monta kertaa Whitbread-kisaan, joten osaamista löytyy.

        Ei tietenkään ole utopiaa saavuttaa ja ylläpitääkin suotuisissa olosuhteissa noin 10 solmun nopeutta. Matkan varrelle sattuu kuitenkin väkisinkin muitakin kuin niitä suotuisa ja ihanteellisia tuulia ja oloja, silloin mennään hyvinkin hitaasti. Kun sitten puhutaan käsitteestä keskinopeus, 10 solmun keskinopeuden saavuttaminen tuollaisella, kaikesta alumiinista huolimatta massiivisella ja vesimassojen läpi puskevalla veneellä on aika sula mahdottomuus.
        Superkevyet komposiittirakenteiset kilpaveneet ovat oma lukunsa, ne nousevat otollisissa olosuhteissa jopa liukuun ja todellakin voivat olla nopeita, tämä vene ei lukeudu niihin. Noistakin veneistä myös Novakilla lienee kokemusta, mutta sattuneista syistä hän ei sellaisella tahdo Antarktisen tuntumaan...
        Jos vielä huomioidaan, että purjehdittaessa joudutaan luovimaan varsin usein, eli kuljettu matka on huomattavasti pitempi kuin se matka joka todellisuudessa lähtöpaikan määränpään väliä on edetty, todellinen kartalla matkaa jouduttava nopeus putoaa olennaisesti lisää, mutta ymmärrän, tästä ei nyt ole kyse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole utopiaa saavuttaa ja ylläpitääkin suotuisissa olosuhteissa noin 10 solmun nopeutta. Matkan varrelle sattuu kuitenkin väkisinkin muitakin kuin niitä suotuisa ja ihanteellisia tuulia ja oloja, silloin mennään hyvinkin hitaasti. Kun sitten puhutaan käsitteestä keskinopeus, 10 solmun keskinopeuden saavuttaminen tuollaisella, kaikesta alumiinista huolimatta massiivisella ja vesimassojen läpi puskevalla veneellä on aika sula mahdottomuus.
        Superkevyet komposiittirakenteiset kilpaveneet ovat oma lukunsa, ne nousevat otollisissa olosuhteissa jopa liukuun ja todellakin voivat olla nopeita, tämä vene ei lukeudu niihin. Noistakin veneistä myös Novakilla lienee kokemusta, mutta sattuneista syistä hän ei sellaisella tahdo Antarktisen tuntumaan...
        Jos vielä huomioidaan, että purjehdittaessa joudutaan luovimaan varsin usein, eli kuljettu matka on huomattavasti pitempi kuin se matka joka todellisuudessa lähtöpaikan määränpään väliä on edetty, todellinen kartalla matkaa jouduttava nopeus putoaa olennaisesti lisää, mutta ymmärrän, tästä ei nyt ole kyse.

        Skip Novakin tarkoitus oli ajaa veneellä arktikselle, kun antarktiksen sesonki päättyy ja ajaa siellä charteria kesällä ja taas takaisin alas syksyllä. Siksi tuo 10 solmun keskivauhti oli suunnittelukriteeri. En ole kuullut, että näin olisi tehty, joten ehkä siihen vauhtiin ei ylletty, tai ehkä bisnestä arktikselle ei syntynytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole utopiaa saavuttaa ja ylläpitääkin suotuisissa olosuhteissa noin 10 solmun nopeutta. Matkan varrelle sattuu kuitenkin väkisinkin muitakin kuin niitä suotuisa ja ihanteellisia tuulia ja oloja, silloin mennään hyvinkin hitaasti. Kun sitten puhutaan käsitteestä keskinopeus, 10 solmun keskinopeuden saavuttaminen tuollaisella, kaikesta alumiinista huolimatta massiivisella ja vesimassojen läpi puskevalla veneellä on aika sula mahdottomuus.
        Superkevyet komposiittirakenteiset kilpaveneet ovat oma lukunsa, ne nousevat otollisissa olosuhteissa jopa liukuun ja todellakin voivat olla nopeita, tämä vene ei lukeudu niihin. Noistakin veneistä myös Novakilla lienee kokemusta, mutta sattuneista syistä hän ei sellaisella tahdo Antarktisen tuntumaan...
        Jos vielä huomioidaan, että purjehdittaessa joudutaan luovimaan varsin usein, eli kuljettu matka on huomattavasti pitempi kuin se matka joka todellisuudessa lähtöpaikan määränpään väliä on edetty, todellinen kartalla matkaa jouduttava nopeus putoaa olennaisesti lisää, mutta ymmärrän, tästä ei nyt ole kyse.

        Pitkän selostuksesi jälkeen, jonka tarkoitus oli kumota edellisen postaajan selostus veneelle suunnitellusta 10Kt keskinopeudesta toteat seuraavaa: ” mutta ymmärrän, tästä ei nyt ole kyse.”
        Luulen että kaikki me, jotka olemme purjeveneiden kanssa tekemisissä ymmärrämme, että keskinopeus näillä on todellakin vain ”suunniteltu” ja se toteutuu kun olosuhteet ovat sille suotuisat.
        Kun alusta lähdetään suunnittelemaan, niin siihen tehtävään määritellään tietyt peruskriteerit, joiden puitteissa suunnittelu tapahtuu.
        Tuossa tapauksessa halutaan nopea siirtyminen purjehdusalueelta toiselle ja tarpeeksi kestävä rakenne siellä.
        Näillä reunaehdoilla rakennusmateriaaliksi valikoitui alumiini.
        Point of no return


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten isosta veneestä puhutaan, jos nosto ja lasku tonnin yhteensä. Ainakin 45-jalkaiseen asti tuollainen maksaa 200-300 € yhteensä.

        Jos vene on vuosia vedessä, miten hoituu myrkkymaalaus, sinkkien vaihto jne.? Betoniveneilojää ei ehkä vauhti kiinnosta, mutta aika pahan näköiseksi pohja menee vuodessa.

        Kunnon aineilla pääsee helpolla 5 vuoden telakointi väliin,ja tarpeeksi sinkkejä niin sekään ei ole ongelma. Näin olen toiminut oman teräspaattini kanssa. ( merellä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohja on jokatapauksessa putsattava eliöitä kerran vuodessa, ja vedessä se on hankalampi tehdä. Veneeni seisoi poikkeuksellisesti koko kesän laiturissa, joten näkin peittämä potkuri jota ei ollut pyöritetty koko kesänä oli syksyllä jo niin tehoton ettei varsinkaan pakilla jarruttanut enää juuri lainkaan.

        Ei tarvitse telakoida kuin 5 vuoden välein kun on kunnon aineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon aineilla pääsee helpolla 5 vuoden telakointi väliin,ja tarpeeksi sinkkejä niin sekään ei ole ongelma. Näin olen toiminut oman teräspaattini kanssa. ( merellä)

        Telakointi väliin on ihan eri asia kuin telakointiväliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse telakoida kuin 5 vuoden välein kun on kunnon aineet.

        Laitoit sitten kaksi kommenttia kahden minuutin välein, ei siinä mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän selostuksesi jälkeen, jonka tarkoitus oli kumota edellisen postaajan selostus veneelle suunnitellusta 10Kt keskinopeudesta toteat seuraavaa: ” mutta ymmärrän, tästä ei nyt ole kyse.”
        Luulen että kaikki me, jotka olemme purjeveneiden kanssa tekemisissä ymmärrämme, että keskinopeus näillä on todellakin vain ”suunniteltu” ja se toteutuu kun olosuhteet ovat sille suotuisat.
        Kun alusta lähdetään suunnittelemaan, niin siihen tehtävään määritellään tietyt peruskriteerit, joiden puitteissa suunnittelu tapahtuu.
        Tuossa tapauksessa halutaan nopea siirtyminen purjehdusalueelta toiselle ja tarpeeksi kestävä rakenne siellä.
        Näillä reunaehdoilla rakennusmateriaaliksi valikoitui alumiini.
        Point of no return

        Pitkän selostuksesi jälkeen joudun toteamaan, että en ymmärrä mitä yrität sanoa.
        No mutta, kuinka nopeasti siirtyminen purjehdusalueelta toiselle on sittemmin sujunut, miten on niin kuin mennyt, onko mennyt kalatiiraa nopeammin vai menikö vähän vituralleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse telakoida kuin 5 vuoden välein kun on kunnon aineet.

        Muista sanat "kunnon aineet"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoit sitten kaksi kommenttia kahden minuutin välein, ei siinä mitään!

        Olen niin nopea.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko tietoa valtamerillä hajonneista betoniveneistä? Betoniveneilläkin on tehty maailmanympäripurjehduksia. Yksi sellaisella maapalloa ympäri purjehtinut oli ainakin muistaakseni nimeltään Alex Hytönen,

      • Anonyymi

        Muutama vuosikymmen sitten seurasin syklonin pyyhkäisyä Fidzin ja Tongan yli. Saatiin vain sen lievä häntä päällemme, hetken aikaa 60 kts tuulta ja rankka sade. Mutta Tongalla kaikki ankkuurissa olleet 14 venettä huuhtoutuivat rantaan. Kahden viikon kuluttua kaikki muut, paitsi joukossa ollut betonivene taas kelluivat. Se odotteli paikkaukseen sopivaa betonilaatua korjausta varten.

        Koralliriuttaan ajautumista ei kestä mikään materiaali. Se on käytännöllisesti katsoen aina täystuho, oli vene sitten muovia, betonia tai terästä.


    • Anonyymi

      Joo jokaisella on prseenreikä ja mielipide sen mukaan

      • Anonyymi

        Tuo oli sinun mielipiteesi, mihin sitten liittyneekään ja mitä sillä yrittänetkään ilmaista?


    • Anonyymi

      kaikilla venemateriaaleilla on hyvät ja huonot puolensa . toisilla on ylivahvat mielipiteet kaikkeen

    • Anonyymi

      Osta ruduksen maakellari.käännä se katolleen ja laita masto pystyyn,purjehtii luultavasti yhtä hyvin jos ei paremminkin.

    • Anonyymi

      Nettiveneessä näyttäisi olevan yksi betonivene myynnissä. Aloitus lienee sen markkinoinnin edistämiseksi tehty.

      En ota enempää kantaa betoniin veneen materiaalina.

      Jokainen puntaroi itse itselleen sopivimman.

    • Anonyymi

      Hyvä ja siistin näköinen tämä mainostettu betonivene. Pieni purjepinta-ala ja varmaan ainakin 2000 kiloa tuon ilmoitetun 8500 päälle, joten koneella ajellaan.

    • Anonyymi

      Ruostumaton betonivene viehättäisi, mutta kun katsoo telakkakuvia, niin näkyy ruosteista harjaterästä ja kanaverkkkoa sekä raappahousuja mätkimässä kuraa...

      • Anonyymi

        Tee tai teetä vene ruostumattomasta teräksestä. Ainakin uusimmissa suomalaisissakin jäänmurtajissa on noin metrin korkuinen vesirajan kohdan osa kyljistä ruostumattomasta teräksestä ihan kitkaominaisuuksien takia. Kai tuon teräksen sitten tule vähän rasitustakin kestää...Ns. corten- teräskin käy veneeseen, se toki "ruostuu" eri tavalla, mutta kestää kyllä sitten aikaa. Helsingin Vuosaaressa erään kahvipaahtimon julkisivut on vuorattu em. laatuisilla teräspelleillä ja ovat nyt jo kauniisti oksidoituneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tee tai teetä vene ruostumattomasta teräksestä. Ainakin uusimmissa suomalaisissakin jäänmurtajissa on noin metrin korkuinen vesirajan kohdan osa kyljistä ruostumattomasta teräksestä ihan kitkaominaisuuksien takia. Kai tuon teräksen sitten tule vähän rasitustakin kestää...Ns. corten- teräskin käy veneeseen, se toki "ruostuu" eri tavalla, mutta kestää kyllä sitten aikaa. Helsingin Vuosaaressa erään kahvipaahtimon julkisivut on vuorattu em. laatuisilla teräspelleillä ja ovat nyt jo kauniisti oksidoituneet.

        Se ei ole ihan helppoa. Happoteräs ei ole ikuista ja muutenkin on vaikea saada sopimaan veneiden runkoon. Ainoastaan muutama moottorivene on saatu tähän asti tehtyä Ruotsissa, ja sitäkin varten kehitettiin korkeateknologinen erikoisteräs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole ihan helppoa. Happoteräs ei ole ikuista ja muutenkin on vaikea saada sopimaan veneiden runkoon. Ainoastaan muutama moottorivene on saatu tähän asti tehtyä Ruotsissa, ja sitäkin varten kehitettiin korkeateknologinen erikoisteräs.

        että oikein korkeateknologinen erikoisteräs, mikä sen koostumus ja kauppanimike on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        että oikein korkeateknologinen erikoisteräs, mikä sen koostumus ja kauppanimike on?

        Tässä varmaan tarkoitetaan Outokumpu Oy:n kehittämää ja SSAB valmistamaa duplex terästä, jonka kauppanimi on Forta SDX 2507.


    • Anonyymi

      Miten kehtaavat puhua ruostumattomista rakenteista kun rungossa on 6-7 sinkittyä kanaverkkokertaa laminoituna /kvartsi/masuunikuona/ferrosementillä ja tavalliset harjateräkset tukena.

      • Anonyymi

        Kenelle kommentoit, jos tarkoitat minua joka kirjoitin eilen klo 21:48, niin kyllä kehtaan puhua ruostumattomista teräksistä, olen niistä itsekin jotain rakennellut. Jäänmurtajien rungoista et löydä sinkittyä kanaverkkoa tai masuunikuonaa...


    • Anonyymi

      Kiinnostaisiko nostaa alle 20m uponnut 44 jalkainen betoni vene ylös ja kunnostaa haluamakseen purjehtijaksi?
      Vene oli purjehduskuntoinen ja upposi rannikon läheisyyteen, saakohan nostaja sen
      kansainvälisten lakien mukaan ilmaiseksi itselleen vain nostokuluilla?
      Ilmoitatko yhteystietosi? tämä ketjun aloittaja, niin jatketaanko pohdintaa?

      • Anonyymi

        Se tosiaan on 44- jalkainen vene alle 20 metriä pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tosiaan on 44- jalkainen vene alle 20 metriä pitkä.

        44 -numeron jalan kengän betoni se näyttää olevan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tosiaan on 44- jalkainen vene alle 20 metriä pitkä.

        Tulikohan hieman epäselvästi kirjoitettua, kun tarkoitin että tuo tietämäni vene upposi alle
        20m syvyyteen ja veneen pituus oli muistaakseni 44 jalkaa, joten toivottavasti nämä pari
        kirjoittelijaa nyt ymmärtävät asian vaikka kirjoitukseni ei ollutkaan heille tarkoitettuna,
        mutta olivat hyvin innokkaita heti kohta kirjoittamaan. Saivatpahan tuntea itsensä
        "päteväksi" kun jää tekstiään nähtäväksi......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulikohan hieman epäselvästi kirjoitettua, kun tarkoitin että tuo tietämäni vene upposi alle
        20m syvyyteen ja veneen pituus oli muistaakseni 44 jalkaa, joten toivottavasti nämä pari
        kirjoittelijaa nyt ymmärtävät asian vaikka kirjoitukseni ei ollutkaan heille tarkoitettuna,
        mutta olivat hyvin innokkaita heti kohta kirjoittamaan. Saivatpahan tuntea itsensä
        "päteväksi" kun jää tekstiään nähtäväksi......

        Tuollainen runko nyt ei ole kauhean arvokas, kun taas nostotyö on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen runko nyt ei ole kauhean arvokas, kun taas nostotyö on.

        Niin, miksi purjehduskuntoinen vene upposi, entä miksi sitä ei heti nostettu jne. Mitä maksaa nosto- operaatio, mitä maksaa pelkästään tarvittava purkaminen, kaikki puuosat pois, kaikki sähkölaitteet ja -johdotukset pois, kaikki pois. Kun nosto ja tuo peruspurku on tehty, kustannuksia taitaa olla niin, että sillä summalla osaava tekisi uuden rungon.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ehkä ensimmäinen näkemäni purjevene, joka näyttää hyvältä myös pappateltan kanssa. Pirun tyylikäs paatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ensimmäinen näkemäni purjevene, joka näyttää hyvältä myös pappateltan kanssa. Pirun tyylikäs paatti.

        Mikä siinä oikein on? Haluaa puuveneen oloisen ja tekee sitten sen kurasta ja kanaverkosta. Ei voi käsittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä oikein on? Haluaa puuveneen oloisen ja tekee sitten sen kurasta ja kanaverkosta. Ei voi käsittää.

        Maailmassa on paljon sellaista jota et voi käsittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä oikein on? Haluaa puuveneen oloisen ja tekee sitten sen kurasta ja kanaverkosta. Ei voi käsittää.

        Mikään, mikä tuosta tekee hienon, ei liity ferrobetoniin millään tavalla. Vaan runsaaseen puun käyttöön viimeistelyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään, mikä tuosta tekee hienon, ei liity ferrobetoniin millään tavalla. Vaan runsaaseen puun käyttöön viimeistelyssä.

        Eipä rungon materiaali muutenkaan vaikuta veneen hienouteen. Tuon nyt vain on esimerkki siitä, ettei mikään estä ferrobetonivenettäkään olemasta hieno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä rungon materiaali muutenkaan vaikuta veneen hienouteen. Tuon nyt vain on esimerkki siitä, ettei mikään estä ferrobetonivenettäkään olemasta hieno.

        Kyllä tuo ferrobetonirunko varmasti vähintään yhtä paljon tai enemmän törmäyksissä kestää kuin mitä puusta tehty runko kestäisi, ja se on paljon helppohoitoisempi sekä pitkäikäisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo ferrobetonirunko varmasti vähintään yhtä paljon tai enemmän törmäyksissä kestää kuin mitä puusta tehty runko kestäisi, ja se on paljon helppohoitoisempi sekä pitkäikäisempi.

        Jooo... onko siinä sitten jotain hienoa? Useimmille riittää pitkäikäisyydeksikin 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo ferrobetonirunko varmasti vähintään yhtä paljon tai enemmän törmäyksissä kestää kuin mitä puusta tehty runko kestäisi, ja se on paljon helppohoitoisempi sekä pitkäikäisempi.

        Aika kovissa olosuhteissa olivat toisinaan nimenomaan puurunkoisilla laivoilla tutkimusmatkailijat. Joitain aluksia ahtojäät rikkoivatkin, mutta paljon laivat myös kestivät. Toki laivat olivat hyvin vankkarakenteisia, kyljissä kolminkertainen lankutus paksuista lankuista jne. Mitkään nykyiset betoniveneet olisivat tuskin noissa oloissa selvinneet, mutta tietysti tekemällä niistäkin paljon, paljon vahvempia runsailla raudoituksilla ja suurilla materiaalivahvuuksilla niin mikä ettei, ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kovissa olosuhteissa olivat toisinaan nimenomaan puurunkoisilla laivoilla tutkimusmatkailijat. Joitain aluksia ahtojäät rikkoivatkin, mutta paljon laivat myös kestivät. Toki laivat olivat hyvin vankkarakenteisia, kyljissä kolminkertainen lankutus paksuista lankuista jne. Mitkään nykyiset betoniveneet olisivat tuskin noissa oloissa selvinneet, mutta tietysti tekemällä niistäkin paljon, paljon vahvempia runsailla raudoituksilla ja suurilla materiaalivahvuuksilla niin mikä ettei, ehkä.

        Kolminkertaista lankutusta ei ole tavallisissa puuveneissä jotka eivät hirveitä törmäilyjä kestä. Jos puuvene on kestävyytensä puolesta kelpo, niin on sitten betonivenekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminkertaista lankutusta ei ole tavallisissa puuveneissä jotka eivät hirveitä törmäilyjä kestä. Jos puuvene on kestävyytensä puolesta kelpo, niin on sitten betonivenekin.

        Ja viimeisen päälle tehdyssä (Ester 1901) raaserissa, jossa niititkin oli porattu ontoiksi, oli laudoitus todella ohutta. Ei olisi kestänyt hipaisuakaan jäähän, mutta kisaamista kesti. Eli jälleen kerran, entä sitten. Niin puusta kuin betonistakin voi tehdä täysin aiottuihin olosuhteisiin sopivan ja niitä kestävän veneen. Tosin tekemälläkään betonista ei kunnon raaseria tehdä missään kokoluokassa.


    • Anonyymi

      Se on katsoja silmissä se kauneus. Kanaverkko, harjateräs ja raappahousut rules. Kylllä se Kontikikin selvisi nipin napin autiosaaren rantaan, mutta ei nappaskengillä.

      • Anonyymi

        Eipä lasikuitumatto tai rovinki nekään mitään koristeita ole. Eikä poyesteri tai mikään muukaan hartsi niitä kaunista. Edes paras honduras-mahonki maalin alla ei ole sen kummempi. Se mahonki lakattuna on ainoa poikkeus, jolla runkomateriaalina on ulkonäöllistä merkitystä, muutoin samantekevää, mitä siellä pinnoitteen alla on. Että se siitä kauneudesta.


      • Anonyymi

        Kontikissa ei harjaterästä ja kanaverkkoa kai kuitenkaan käytetty, erilaisia housuja saattoi matkassa olla, ehkä ei kuitenkaan Coretexejä ja sellaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kontikissa ei harjaterästä ja kanaverkkoa kai kuitenkaan käytetty, erilaisia housuja saattoi matkassa olla, ehkä ei kuitenkaan Coretexejä ja sellaisia...

        Goretexejä ei Kontikin aikaan ollut olemassa, eikä Corten- terästäkään silloin vielä kehitetty.


    • Anonyymi

      Nappaskenkiä kuitenkin oli ja kanaverkkoa sekä harjaterästä. Saattoi em. olla lautalla mukanakin.

      • Anonyymi

        Kanaverkkoa tai harjaterästä ei osattu valmistaa niihin aikoihin jolloin Kontikin esikuva purjehti, jos purjehti. Tuskin niitä otettiin myöskään Kontikille mukaan, aika todentuntuista koettahan siinä tehtiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe