Mistä rahat opiskeluun?

Anonyymi

Olen jo 58 v ja nyt pitäis opiskella vielä joku uusi ammatti, kun nykyiset osa-aikatyöt eivät elätä ja fyysiset jutut rajoittavat työn tekoa. Nykyiset työt on mulle fyysisesti liian raskaita ja epäsopivia, joten en edes pystyis tekemään niitä kuin nykyisellä minimituntimäärällä. Etenkin toinen työ vielä kaiken lisäksi huonosti palkattua, eikä myöskään ns. "omaa alaa", joten jotain muuta pitäisi löytää.

Kela myönsi ammatillisen kuntoutuksen nyt kevääksi. Työkokeilupaikkaa ei vaan vielä ole. Se pitää kuulemma itse hankkia, mutta jo se mikä työ olisi yleensäkin kokopäiväisenä mahdollista ja mille soveltuisin on edelleen vähän auki. Lisäksi kun pitäisi myös ottaa huomioon ko. työn työllisyystilanne. Muutamia kiinnostavia aloja on jo aiemmin asiantuntijoiden taholta kehotettu sulkemaan pois, koska töitä niillä ei kuulemma tulisi saamaan. Aika vähän, sanoisinko olemattomasti on jäänyt vaihtoehtoja jäljelle.

Lisäksi ongelmana koko paketissa on nyt raha.
Te-toimiston virkailija mietti aikuiskoulutustuen mahdollisuutta, mutta ei tullut selväksi täyttyvätkö ehdot. Työhistoria viimeiseltä 6 vuodelta (sitä ennen työttömänä ja kotihoidon tuella) on aika sillisalaattia. Osa-aikatöitä pienin ja vaihtelevin tuntimäärin, yksi 8 kk palkkatukityöjakso (joka sekin vain 85% kokonaistyöajasta). Tänä vuonna työtunnit olleet vain 3-4h/vko.
Työttömyysrahalla opiskelu on kuulemma myös melko rajallista ja sen saaminen ei mikään itsestäänselvyys.
Nykyään saan osa-aikatyön pienen palkan lisäksi pientä ansiosidonnaista, alle 1000€ netto, mutta sekin kuitenkin enemmän mitä nämä erilaiset opintotuet yms. ilmeisesti tulisivat olemaan. Opiskelujen ohella ei aika pitkien matkojen takia riittäisi enää nykyisen osa-aikatyön tekemiseen, joten siitäkin saatu pikku palkka jäisi pois.
Aikuiskoulutustuen verotus näköjään myös aika korkea. Laskurin mukaan käteen jäisi ihan naurettava summa.

Ongelma on siis siinä, että en pysty maksamaan kaikkia laskuja ja elämään noilla opiskelun aikaisilla pienemmillä summilla, lisäten siihen suuret matkakulut (joihin ei kuulemma enää saa mitään tukea), kun en pysty kunnolla maksamaan aina vaan nousevia erilaisia maksuja hädin tuskin nytkään.
Ongelma näyttää tulevan ikävästi vastaan jo tuossa ammatillisen kuntoutuksen työkokeilujaksossa, kun kuntoutusraha (joka pienempi kuin ansiosidonnainen) ja samaan aikaan pakollinen tauko osa-aikatyössä pienentävät tuloja (jo valmiiksi alle köyhyysrajan) ihan liikaa. Tähän kun lisätään se, että toiminimiyrittäjä puolisolla on samaan aikaan 0-tulot ja toiminimen byrokraattisten koukeroiden vuoksi ei tipu lanttiakaan toimeentulotukea, niin aika toivoton tilanne.

32

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän tuossa vaiheessa olisi fiksuinta unohtaa isommat opiskelut ja yrittää mieluummin löytää jotain sopivaa työtä tai vaihtoehtoisesti jatkaa nykyisellä kaavalla. Fyysisesti kevyttä, isopalkkaista työtä, jossa olisi lisäksi loistavat työllisyysnäkymät, ei lyhytkursseilla saavuteta. Nämä vaatisivat pitkät opinnot ja pitkän urakehityksen. Sinulla tulee eläkeikä vastaan, etkä taida olla, ainakaan taloudellisesti, opiskelija-ainesta. Itse olen yli 40-vuotias korkeakouluopiskelija, jolle opintotuki ja -laina riittää loistavasti elämiseen.

      • Anonyymi

        Olen aivan samaa mieltä!
        Nyt järki käteen! 58-vuotiaana ei kovin pitkiä opintoja kannata ajatella. Vaikka saisit opinnot valmiiksi ennen eläkeikää, ei heti eläkkeelle jäävää palkkaa kukaan, ei millään alalla.

        Toinen on asia sitten, jos haluat opiskella omaksi iloksesi ja ajankuluksesi, niin siitä vaan. Mutta yhteiskunta ei silloin tule kovin paljon vastaan.

        Siis jatkat ilmeisesti nykyistä latua, kun et tiedä, mitä haluat eikä rahaakaan ole. Siinähän sitten olet! Ei täällä kukaan voi tietää, mikä sinulle olisi hyvä ja sopiva.

        Itse olen täydentänyt vanhaa maisterin tutkintoani yliopistossa vielä eläkeläisenä. Ihan huvikseni vain oppimisen ilosta ja uteliaisuudesta. Opiskella siis voi iästä riippumatta, kun ei pyydä eikä vaadi sen enempää, ei tukiaisia, ei töitä tms. Minä tulin ja tulen toimeen eläkkeelläni, mitään opiskelijaetuja en tarvinnut, en hakenut enkä saanut mistään. Työni olen tehnyt ja verot maksanut.


    • Anonyymi

      Ehkä kannattaisi soittaa entisen hallituksen työministeri Jari Lindströmille. On näiden asioiden rautainen ammatilainen. Tai sitten suoraan diktaattori Sipilälle itselleen.

      • Anonyymi

        Onneksi viisaat saa hyvät paperit lukiosta ja opiskelevat yliopistoissa. Eräillä toimialoilla on aina töitä, hyvä heille. Kannattaa muistaa että ilman tälläisiä ihmisiä monen elämän laatu olisi heikompi kuin nyt.


      • Anonyymi

        Jahas, että tätä tasoa on kommentoija Lindström ja Sipilä??? Halloo


    • Anonyymi

      Potki se puoliso töihin! Kai hänellä jotain velvollisuuksia luulisi olevan, jos yhdessä elätte, ilmeisesti aikuinen ihminen kuitenkin.

      58 v. on hankala vaihtaa ammattia! Kevyt ja hyväpalkkainen työ vaatii vuosien opiskelun. Ei ole järkevää kustantaa sinulle enää sellaista, kun on työkykykin vajaa.

      Saat melkein 1000 € ansiosidonnaista netto ja palkkaa lisäksi. Minä tunnen ihmisiä, joiden kuukausitulot on paljon alle 1000 €/kk brutto. Hekin pärjäävät.

      Se on pantava suu säkkiä myöten eli menot on sovitettava tuloihin.

      • Anonyymi

        Minua ärsyttää aikuiset opiskelusta haaveilevat, jotka kokevat, että jonkin tahon pitäisi maksaa heille valtavia rahoja, jotta voisivat pitää opiskelujen ajan täsmälleen saman elintason kuin ennenkin. Että aikuisena jotenkin ei muka pysty samaan (alhaiseen) elintasoon kuin nuoret opiskelijat. Kai tuo rahajuttu on toisaalta myös tekosyy olla aloittamatta opintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ärsyttää aikuiset opiskelusta haaveilevat, jotka kokevat, että jonkin tahon pitäisi maksaa heille valtavia rahoja, jotta voisivat pitää opiskelujen ajan täsmälleen saman elintason kuin ennenkin. Että aikuisena jotenkin ei muka pysty samaan (alhaiseen) elintasoon kuin nuoret opiskelijat. Kai tuo rahajuttu on toisaalta myös tekosyy olla aloittamatta opintoja.

        Työttömiä keski-ikäisiä myös patistellaan te-toimiston taholta aktiivisena miettimään mm. koulutusvaihtoehtoja!
        Vaikka olisi jo useampi tutkinto hankittu ja mahdolliset lainat jo joskus maksettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ärsyttää aikuiset opiskelusta haaveilevat, jotka kokevat, että jonkin tahon pitäisi maksaa heille valtavia rahoja, jotta voisivat pitää opiskelujen ajan täsmälleen saman elintason kuin ennenkin. Että aikuisena jotenkin ei muka pysty samaan (alhaiseen) elintasoon kuin nuoret opiskelijat. Kai tuo rahajuttu on toisaalta myös tekosyy olla aloittamatta opintoja.

        Ei mitään valtavia rahoja, mutta toki toimeen on tultava varsinkin, jos on perheen pääasiallisin elättäjä. Kaikilla nuorilla opiskelijoilla ei sen sijaan ole vielä perhettä.
        Yli 5-kymppisellä voi kuitenkin olla vielä alaikäisiä huollettavia, jos on myöhään saatu lapsia (itse saanut lapsia vielä yli 4-kymppisenä ja pari sukulaista 50 v) ja myös yli 18 v jälkikasvua saattaa monesti eri tilanteissa joutua taloudellisesti auttamaan. Ei siis varmasti ole kyse mistään elintason pitämisestä, vaan ihan realistisesta perheen hengissä pysymisestä. Saattaa olla lainaakin maksettavana (vaikka ei asuntolainaa, niin muuta) ja asumismuotokin ratkaisee. Kerrostaloyksiössä/kaksiossa kuluu rahaa vähän eri tavalla kuin omakotitalossa, joka saattaa olla jo maksettu, mutta kaikkia muita kuluja on enemmän. Kerrostaloasuntoon on helpompi saada asumistukeakin (varsinkin, jos asuu vuokralla), kun taas esim. maaseudun mökkiin sitä ei juurikaan myönnetä.
        Kuitenkaan muutto talosta, jossa on saatettu asua jo useita vuosikymmeniä ei kuitenkaan ole yleensä käytännössä tuosta vaan mahdollista, eli hetkessä toteutettavissa (eikä aina edes kovin järkevää) . On alueita, joilla taloa ei saa edes myytyä. Joten muuttokin (koko perhe, tai yksin), etenkin jonkun tilapäisen syyn vuoksi, voi olla taloudellisesti ym. monen asian summana mahdoton toteuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömiä keski-ikäisiä myös patistellaan te-toimiston taholta aktiivisena miettimään mm. koulutusvaihtoehtoja!
        Vaikka olisi jo useampi tutkinto hankittu ja mahdolliset lainat jo joskus maksettu.

        Näin on, te-toimisto kyllä patistaa vielä niin kauan kuin siellä kirjoilla on, oli ikää sitten vaikka 60 v. Jos ei muuta löydy, niin opiskelemaan ainakin vielä usutetaan ja pakko yrittää vielä, ettei rahantulo kokonaan katkea. Ilman rahaa on vähän paha elää, kun muutenkin kaikki tuppaa vaan kallistumaan ja lisää maksuja keksitään kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään valtavia rahoja, mutta toki toimeen on tultava varsinkin, jos on perheen pääasiallisin elättäjä. Kaikilla nuorilla opiskelijoilla ei sen sijaan ole vielä perhettä.
        Yli 5-kymppisellä voi kuitenkin olla vielä alaikäisiä huollettavia, jos on myöhään saatu lapsia (itse saanut lapsia vielä yli 4-kymppisenä ja pari sukulaista 50 v) ja myös yli 18 v jälkikasvua saattaa monesti eri tilanteissa joutua taloudellisesti auttamaan. Ei siis varmasti ole kyse mistään elintason pitämisestä, vaan ihan realistisesta perheen hengissä pysymisestä. Saattaa olla lainaakin maksettavana (vaikka ei asuntolainaa, niin muuta) ja asumismuotokin ratkaisee. Kerrostaloyksiössä/kaksiossa kuluu rahaa vähän eri tavalla kuin omakotitalossa, joka saattaa olla jo maksettu, mutta kaikkia muita kuluja on enemmän. Kerrostaloasuntoon on helpompi saada asumistukeakin (varsinkin, jos asuu vuokralla), kun taas esim. maaseudun mökkiin sitä ei juurikaan myönnetä.
        Kuitenkaan muutto talosta, jossa on saatettu asua jo useita vuosikymmeniä ei kuitenkaan ole yleensä käytännössä tuosta vaan mahdollista, eli hetkessä toteutettavissa (eikä aina edes kovin järkevää) . On alueita, joilla taloa ei saa edes myytyä. Joten muuttokin (koko perhe, tai yksin), etenkin jonkun tilapäisen syyn vuoksi, voi olla taloudellisesti ym. monen asian summana mahdoton toteuttaa.

        Tätä minä juuri tarkoitin. Jos ei ole halukas tai muuten kykenevä tekemään elämäntavassaan opiskelun vaatimia muutoksia, ei kannata haaveilla opiskelusta!


    • Anonyymi

      Varsin haasteellinen tilanne aloittajalla. Lähes olematon työhistoria, vaatimaton koulutustausta, fyysisiä rajoitteita, taloudellinen tilanne heikko. Kohta 60 v. Puolisollansa kyvyttömyyttä toiminimiyrityksensä kanssa. Yritystoiminta on sen vuoksi täysin jumissa. Ulkopuolisena on varsin mahdotonta neuvoa miten oikein nousta tuosta kuopasta ylös. Paras ohje tulee TE-toimistolta ja Kelalta miten talousasiansa järjestää lyhyen opiskelujaksonsa aikana, Aloittajan on toki kyettävä itse selvittämään millaista työtä on motivoitunut oikeasti tekemään. Ilman motivaatiota homma ei toimi. Valmista tarjoilupöytää ei ole olemassa. Tarvitaan rohkeutta ja oma-aloitteisuutta. TE-toimistolta saa kyllä sivustatukea ja ammatinvalintaan liittyvää neuvontaa kun ensin itse saa omat tavoitteensa kristallinkirkkaiksi. Jos mahdollista niin omatoimista kuntoilua joka päivä. Onko omiin fyysisiin rajoitteisiin mahdollista vaikuttaa kuntoilulla ja terveillä elämäntavoilla. Lähtisin siitä päästä tilannetta purkamaan. Myös omien opittujen uskomustensa rohkeata päivittämistä, jotta saisi ulkoa ja sisältäpäin tulevaa puhdasta valoa elämäänsä. Omaa tilannettansa ei kannattaisi jumittaa keskittymällä liikaa omiin fyysisiin rajoitteisiinsa. Aloittajalle hyvää uutta vuotta 2020.

    • Anonyymi

      Jos motivaatiota on kyllä voi opiskella oli työssä jossa koko ajan piti opiskella suoritin 50 vuotiaan amk insinöörin tutkinnon 2 vuotta meni palkka nousi Tyhmä joihtaja tuli sanomaan sinunkin pitäisi suorittaa se kelpo tutkinto sanoi olet masanut 2 vuotta insinöörin palkaa mitä vielä pitäisi tehdä ei tullut koskaan vastaan meni aina syrjään jäi vuoden päästä sairas eläkkeelle kyllä joutikin jos tiesi alaisten tekemisistä näin vähän

    • Anonyymi

      Kuntoutusraha ammatillisen kuntoutuksen ajalta on yhtä suuri kuin ansiosidonnainen. Lisäksi sulta säästyy ansisidonnaisen päiviä mahdollista tulevaa tarvetta varten kun välillä saat kuntoutusrahaa. Reippaasti vaan työkokeiluun! Tunnen jopa yhden 60 vuotiaan joka opiskelee ammattiopistossa uutta ammattia.

      • Anonyymi

        Kuntoutusraha on etuus josta verotetaan kohtuuttomasti. Itse saan tällä hetkellä Ilmariselta kuntoutusrahaa 1552€/ kk. Verottaja ottaa siitä 27,5% veroja... Jos jäisin makaamaan kotia ansiosidonnaisille pärjäisin paremmin taloudellisesti. Nyt ymmärrän miksi toiset haluavat olla vain kotona....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntoutusraha on etuus josta verotetaan kohtuuttomasti. Itse saan tällä hetkellä Ilmariselta kuntoutusrahaa 1552€/ kk. Verottaja ottaa siitä 27,5% veroja... Jos jäisin makaamaan kotia ansiosidonnaisille pärjäisin paremmin taloudellisesti. Nyt ymmärrän miksi toiset haluavat olla vain kotona....

        Tuo ei ole lopullinen verotus, ellei sinulla ole vuoden aikana aika paljon muitakin tuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole lopullinen verotus, ellei sinulla ole vuoden aikana aika paljon muitakin tuloja.

        Soitin verotoimistoon ja lätkäisivät tälläisen veroprosentin 27,5 %. Esimerkkinä sanoivat et jos hankkisin vuoden aikana palkkatyöstä 10 000 e. Kuntoutusetuuden veroprosentti tippuisi 21%...


    • Anonyymi

      Tuossa iässä luulisi ajatusten pyörivän jo siinä, millaiseksi eläke muodostuu. Siihen on vain muutama vuosi, joita ei kannata tuhlata opiskeluun kuin korkeintaan työn ohella. Nyt olisi panostettava siihen, että eläkettä karttuu. Sillä on iso merkitys sitten koko loppuelämän, yleensä vuosikymmenten, ajan. Asia on sitäkin tärkeämpi, kun aloittajalla eläke näyttää jäävän suhteellisen vaatimattomaksi. Asia olisi aivan toinen, jos odotettavissa olisi joka tapauksessa useiden tuhansien eläke.

    • Anonyymi

      opiskelut on sillon ajankohtasia ,kun on nuori.SIKSI koulutus norille tärkeää.sinä kirjoitit provon.huonon.

      • Anonyymi

        Opiskelu ja koulutus on erityisen tärkeää nuorille, mutta oppimisen tarvetta on ihan kaiken ikäisillä. Osa aikuisista joutuu maailman muuttuessa opiskelemaan toisenkin ammatin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että 58-vuotiaana ei enää ole järkevää yrittää hankkia uutta ammattia, joka vaatisi vuosien opinnot.

        Kaiken ikäiset aikuiset voivat vapaasti harrastaa opiskelua esimerkiksi kansalais- ja työväenopistoissa sekä avoimessa yliopistossa. Se on elämässä mukana pysymisen ja mielenvirkeyden kannalta hyväksi ja sikäli auttaa myös työelämässä pärjäämistä.


    • Anonyymi

      Tuskin kannattaa ei 60v saa ikärasismin takia töitä tämä on nähty jo 90 luvulta lähtien
      Tee mitä sattuu eteen tulemaan

      • Anonyymi

        Mä jäin just takuueläkkeelle 62 v. ja nyt ne kiireeet vasta tuppaavatkin työn merkeissä päälle. Heh,heh,heeeee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä jäin just takuueläkkeelle 62 v. ja nyt ne kiireeet vasta tuppaavatkin työn merkeissä päälle. Heh,heh,heeeee.

        Sama mulla.Kyllä riitää pimeitä hommia.Kohta 6 vuotta.


    • Anonyymi

      Jos haluat työskennellä kotona, sinulla on tietokone ja internet-yhteys, meillä olisi sinulle työtä. Sinun täytyy olla 18-vuotias. Palkka maksetaan viikoittain ja voit vaikuttaa itse siihen, paljonko tienaat. Tarvitset myös Skype-tilin, jota kautta koulutamme sinut. Ei puhelimitse, vain viestein. Työ ei ole puhelinmyyntiä, vaan työskentelet ainoastaan tietokoneella, kirjoittaen.
      Vastaat viesteihin ja jokaisesta viestistä maksetaan 0,12-0,20 senttiä kappale. Voit tehdä tätä joko kokopäiväisesti tai sivutyönä, ihan kuinka sinulle parhaiten sopii.
      Työssä tarvitset avoimuutta ja luovuutta.

      http://asiakas-palvelut.com/signup-form/?ref=FI1454

    • Anonyymi

      Ei varmaan työllistymisen kannalta kannata opiskella mitään ihan uutta alaa lähemmäs kuusikymppisenä! Mitä ihmettä kela ja työkkäri oikein meinaavat, kun eläkeikäisiä melkein pyritään ohjaamaan opintoihin?

      • Anonyymi

        Opintojen aikaan menettää työttömän etuuksia. Ei saa palkkatukea eikä kunta ota velvoitetyöhön, kuten 57-61v pääsee, jos ymmärtää sitä vaatia. Opiskelija kun ei ole työtön.

        Olen myös 58v ja opiskelen. Olen tehnyt vähän jotain pätkää, mutta sekin homma loppui. En kuvittele enää saavani töitä. Ennen tienatut kuluvat kyllä. Siippa on jo eläkkeellä. Onneksi nuorisolla on töitä ja elättävät itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opintojen aikaan menettää työttömän etuuksia. Ei saa palkkatukea eikä kunta ota velvoitetyöhön, kuten 57-61v pääsee, jos ymmärtää sitä vaatia. Opiskelija kun ei ole työtön.

        Olen myös 58v ja opiskelen. Olen tehnyt vähän jotain pätkää, mutta sekin homma loppui. En kuvittele enää saavani töitä. Ennen tienatut kuluvat kyllä. Siippa on jo eläkkeellä. Onneksi nuorisolla on töitä ja elättävät itsensä.

        Minä olen 70 v. ja opiskelen, opiskelen kotikaupunkini työväenopistossa. Kaltaisiani on paljon. Maksaa vain vähän. Tietystikään mitään opintotukiaisia ei tule.
        Kurssien valikoima on valtava, jokaiselle löytyy sopivaa ja kiinnostavaa vaikka joka päivälle. Mutta uusia ammatteja siellä ei juurikaan hankita.


    • Anonyymi

      Aikuiskoulutustuen saaminen edellyttää voimassa olevaa työsuhdetta, josta on opintovapaalla.

      Jos olet saanut kuntoutuspäätöksen, etkö saa kuntoutusrahaa koko opiskeluajan? Eli opiskelisit kuntoutustuella? Jos taas olet työttömänä työnhakijana, voit hakea työttömyysetuutta koulutusajalle.

      58-vuotias ei ole ollenkaan liian vanha hankkiakseen uuden ammatin ja vielä sellaissen joka kiinnostaa ja joka työllistää. Sinulla on vielä kymmenisen vuotta eläkkeeseen ja toki eläkkeelläkin saa tehdä töitä.

      Itse sain korkeakoulututkinnon 57-vuotiaana ja nyt kuuskymppisenä suunnittelen jatko-opintoja.

      • Anonyymi

        Jos pari vuottakin opiskelee ja on aloittaessaan 58, ei ole monta vuotta jäljellä ennen eläkeikää.


    • Anonyymi

      Mää täytä 58 ja mää oo jo iha finaalis.
      Mää saa jo eläkett eikä töist tulis ennää yhtää mittää.

    • Anonyymi

      58-vuotiaana ei mitenkään kannata sijoittaa varoja eikä käyttää aikaa uuden ammatin hankintaan.
      Jos rahaa ja aikaa sattuu olemaan paljon, opiskella voi huvikseen ja virkistyksekseen jotain mieluisaa, vaikka ukulelen soittoa.
      Tee nyt täysillä töitä ja käännä jo toinen silmä katsomaan eläkkeelle, siihen on vain 5-6 vuotta!

    • Anonyymi

      Suomessa on menty jo liian pikälle työurien pidentämisessä.Minusta pitäisi myös katsoa kuinka kauan työtä ollaan tehty,eikä ainoastaan pidentää työuraa loppupäästä.Itsekkin olen työelämässä ollut vakituiseen vuodesta 1978,eikä kukaan ota sitä huomioon jos joutuisin työttömäksi.Lisäksi olen tehnyt omaishoitajana työtä 7 vuotta samanaikaisesti työni ohella vanhemmille ja nyt viimeiset viisi vuotta isälleni.Siis mielestäni työurani pitäisi jo riittää,mutta ministeri Ohisalo on toista mieltä.Vaikka työni loppuisi tänäpäivänä olisin silti yhä 24 tuntia vuorokaudesta omaishoitaja 7 päivää viikossa.Toki kuulun siihen ikäluokkaan joka pääsisi vielä 61 vuotiaan työttömyysputkeen (syntynyt 59)toisin kuin 1961 ja jälkeen syntyneet.Tätäkin Ohisalo on romuttamassa,mutta mitä muutakaan voi noin nuorelta odottaa joka ei juurikaan ole työelämässä ollut.Toisinsanoen olen ollut tuöelämässä 6:lla eri vuosikymmenellä ja elänyt 8:lla eri vuosikymmenellä.Kysyisinkin eikö valtiovallalle riitä mikään,etenkin kun eduskunnasta tippuneen tai sen jättäneet tyhjäntoimittajat loikoilevat kirjoittamassa muistelmiaan kotisffalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe