Yksinäisyyden vaikutus kognitiivisiin kykyihin

Ensimmäinen juttu: https://www.is.fi/terveys/art-2000005912233.html

Toinen juttu: https://www.hs.fi/tiede/art-2000006356198.html

Ensimmäisen jutun mukaan yksinäisyys altistaa dementialle. Toisessa jutussa puhutaan yksinäisyydestä, mutta ei kuitenkaan käsitellä yksinäisyyttä (tutkijat eivät ole yksin Etelämantereella, yksinäiset eivät elä äänieristetyissä kopeissa), joten juttu ei edes kuuluisi tähän, mutta linkkaan sen silti, koska se on uusi ja herättää oikean kysymyksen: miten yksinäisyys vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin?

Kysymys sille, joka on ollut pitkään (sanokaamme vähintään viisi vuotta) yksinäinen: oletko huomannut kognitiivisissa kyvyissäsi muutoksia, joiden syyksi epäilet yksinäisyyttä?

Kognitiivisilla kyvyillä tarkoitan keskittymiskykyä, oppimiskykyä, ymmärtämiskykyä, muistia ja kykyä ajatella selkeästi ja johdonmukaisesti, ajattelun kirkkautta ylipäätään. Lisäksi puhuminen ja kirjoittaminen ovat kognitiivisia kykyjä.

Yksinäisyyden väitetyt terveysvaikutukset tuntuvat liioitelluilta. Sanotaan esimerkiksi, että yksinäisyys on yhtä epäterveellistä kuin viidentoista savukkeen päivittäinen polttaminen. Mutta toisaalta päivittäisen tupakoinninkin vaikutukset alkavat tuntua vasta vuosikymmenien jälkeen.

Tekeekö 30 vuotta yksinäisyyttä ihmisestä kognitiivisen raunion? Kokemuksia kognitiivisten kykyjen rappeutumisesta yksinäisyyden seurauksena.

92

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännä aihe. Kyllähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.Onhan (pitkässä) parisuhteessa olevat todettu sinkkuja terveemmiksi monissa tutkimuksissa. Yksi pointti on se että jos on ollut yksinäinen koko ikänsä tai ainakin hyvin pitkän ajan, sen negatiivisia vaikutuksia ei itse huomaa jos taas jossakin kohtaa elämässä on ollut parisuhteessa tai vastaavaa. Mielestäni yksinäisyyden haittoja ei voi liioitella. Toisaalta on taas introverttejä tai autismin kirjon ihmisiä jotka viihtyvät suhteellisen hyvin yksin, mutta hekään eivät halua olla yksinäisiä. Toiset ihmiset mukautuvat yksinäisyyteen paremmin kuin toiset. Puhuit tupakoinnista, niin kyllähän tupakoinnin negatiiviset vaikutuksetn alkaa näkymään jo parin viikon tupruttelun jälkeen vaikkei niitä itse huomaisi. Yleiskunto heikkenee, pulssin kohoaminen jne. Yksinäisyyttäkin voi kompensoida esim. liikunnalla, terveellisellä ruokavaliolla ja harrastuksilla.

      • Anonyymi

        Eipä päde kaikkiin autisteihin, mä olen
        autismin kirjolainen aspergertapaus,
        ja olen huomannut että ulospäinsuun-
        tautuneisuudesta on enempi terapeuttista
        apua mulle, vaan tästä huolimatta joudun
        tiettyinä ajankohtina olemaan yksikseni,
        haluanpa olla yksin taikka en, niin siltikin.

        Totaalinen jatkuvaluontoinen yksinäisyys
        on syvältä paviaanin perseestä. En tykkää
        ollenkaan yksinäisyydestä, jos joku oikeasti
        tykkää, niin suuresti ihmettelen minkä takia
        tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä päde kaikkiin autisteihin, mä olen
        autismin kirjolainen aspergertapaus,
        ja olen huomannut että ulospäinsuun-
        tautuneisuudesta on enempi terapeuttista
        apua mulle, vaan tästä huolimatta joudun
        tiettyinä ajankohtina olemaan yksikseni,
        haluanpa olla yksin taikka en, niin siltikin.

        Totaalinen jatkuvaluontoinen yksinäisyys
        on syvältä paviaanin perseestä. En tykkää
        ollenkaan yksinäisyydestä, jos joku oikeasti
        tykkää, niin suuresti ihmettelen minkä takia
        tykkää.

        No minä koen kognitiivisten kykyjeni kehittyvän parhaiten ilman typriä keskusteluja.
        Koen 90% monoogin kehittävämmäksi kuin ihmisten niitä näitä keskustelut, joiden koen vain aiheuttavan häiriötiloja aivotoimintaani.
        Viihdyn nykyään puhuen itselleno nauhalle ja kuunnellen omaa puhettani, paljo paremman kuuloista kuin auttava puhelin.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä koen kognitiivisten kykyjeni kehittyvän parhaiten ilman typriä keskusteluja.
        Koen 90% monoogin kehittävämmäksi kuin ihmisten niitä näitä keskustelut, joiden koen vain aiheuttavan häiriötiloja aivotoimintaani.
        Viihdyn nykyään puhuen itselleno nauhalle ja kuunnellen omaa puhettani, paljo paremman kuuloista kuin auttava puhelin.

        "poiuytfghj"

        sorry l-kirjamet puuttuu


        "poiuytfghj"


    • Oman kokemukseni perusteella korkea älykkyysosamäärä ja yksinäisyys korreloivat.
      Korkealta on varaa tulla alas.

      • Tarkoitin sitä, että aloittajan kirjoitukset ovat parhainta antia täällä Suomi24-palstalla. Miten näin fiksu ihminen voi kärsiä yksinäisyydestä? Jos kärsii, niin syy on meidän ihmisten ryhmäkäyttäytymisessä. Sitä minäkään en ymmärrä. 9o


    • Anonyymi

      Jos on liikkumiskykyinen ja puhe-elimet terveet, on kyllä ihan oma valinta, että on yksinäinen niin, että kärsii siitä. Siinä ei voi kukaan muu auttaa kuin henkilö itse.

      Kannattaa tietysti vähän katsoa peiliin, onko siisti, onko käytös muita kohtaan miellyttävää tai ainakin asiallista. Onko kiinnostunut mistään, se merkitsee myös aika paljon.

      Olen sattuneesta syystä tavannut useita lohduttoman yksinäisiä. Aina henkilö rajoittaa itse itseään, ulkonaisessa olemuksessa on jotain torjuvaa, mikään ei kelpaa, usein päihteitä, karkeaa kielenkäyttöä, agressiivisuutta, vetäytymistä, epäsiisteyttä ja epähygieenisyyttä jne. Mistä tällainen saisi ystävän? En tiedä.

      • Anonyymi

        Olipa taas tyhjentävä kommentti. "Liian kiltti" kyläläinen tulee olemaan sosiopaattien ja narsujen herkkupala, ja kaikki laitetaan tämän nöösin harteille.

        Osaatko asettua muiden saappaisiin ollenkaan? Mitä jos nämä "torjuvat" olemukset johtuvat ihan syystäkin, eikä vaan siitä että ovat jotenkin vammaisia mieleltään?

        Olisko vuosikausien narsismipyöritys mitenkään aiheuttanut oireita ns. poikkeavissa ihmisissä?

        Tiedätkö millaista on olla silmätikkuna? enkä tarkoita perseen ja tissien tuijotusta. #Metoo:n voit työntää synnytyskanavaan.

        Huomenna on vainojen uhrien muistopäivä. KATEUS ja säälittävät paikkausyritykset aiheuttavat ihmisille tuskallisia sosiaalisia tilanteita, ja kun puolustaa itseään, pidetään hulluna mielipuolena, joka pitää LÄÄKITÄ ja laittaa lukkojen taakse. Selvä peli niin sanotusti. Maailma pelastuu.


      • Anonyymi

        Niin, ja lonkalta on vähän vaikea
        lähteä juttelemaan jos ei tunne
        vastapuolen intressejä, tuleekin
        jutelleeksi aiheista jotka eivät
        kiinnosta taikka ärsyttävät vasta-
        puolta, kokemusta on. En minäkään
        kaikkien intressejä tunne ilman
        tutustumista vastapuoleen syvemmin.

        Helpommin juttelu luistaa sitten
        kun tietää mistä vastapuoli tykkää
        ja mistä ei tykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas tyhjentävä kommentti. "Liian kiltti" kyläläinen tulee olemaan sosiopaattien ja narsujen herkkupala, ja kaikki laitetaan tämän nöösin harteille.

        Osaatko asettua muiden saappaisiin ollenkaan? Mitä jos nämä "torjuvat" olemukset johtuvat ihan syystäkin, eikä vaan siitä että ovat jotenkin vammaisia mieleltään?

        Olisko vuosikausien narsismipyöritys mitenkään aiheuttanut oireita ns. poikkeavissa ihmisissä?

        Tiedätkö millaista on olla silmätikkuna? enkä tarkoita perseen ja tissien tuijotusta. #Metoo:n voit työntää synnytyskanavaan.

        Huomenna on vainojen uhrien muistopäivä. KATEUS ja säälittävät paikkausyritykset aiheuttavat ihmisille tuskallisia sosiaalisia tilanteita, ja kun puolustaa itseään, pidetään hulluna mielipuolena, joka pitää LÄÄKITÄ ja laittaa lukkojen taakse. Selvä peli niin sanotusti. Maailma pelastuu.

        Joo mä tykkään olla yksin, just ku ain joudun narsistipyöritykseen.

        "poiuytfghj"


    • Anonyymi

      Holokaustihan oli ja meni?

    • Anonyymi

      Aika hurjaltahan nuo vaikutukset tuntuvat.

    • Anonyymi

      En lukenut linkkejä, mutta jos ei halua olla yksinäinen, niin varmaankin silloin voi olla todella vaikeaa monin tavoin.
      Itse olen vapaasta tahdostani yksinäinen ja erakoitunut. En kaipaa seuraa.

    • Anonyymi

      Ainahan ne tutkijat ovat pitäneet suorasti tai epäsuorasti yksinäisiä sairaina. Kyse on varmaankin taas rahasta, jotta ihmiset eivät syrjäytyisi ja jatkaisivat työelämässä viimeiseen hengenvetoon asti.

      • Anonyymi

        Sosiaalinen luokkajako ja syrjintä
        jylläävät maailmassa, joka liitetään
        sosiaalidarwinismiin, toisin sanoen
        vahvemmat jyrää heikommat kilpailussa.

        Sanonpa vaan että kilpailuyhteiskunta
        on syvältä paviaanin perseestä, mutta
        eihän Iiro Viinanen, Esko Aho, Jyri Häkämies,
        Juha Sipilä, Jan Vapaavuori, Petteri Orpo
        ja Jyrki Katainen ymmärrä että kilpailu-
        yhteiskunta on syvältä paviaanin perseestä,
        vaan hypettävät kilpailuyhteiskunnan puolesta,
        yhteiskunnan heikompiosaisilla ei ole tässä
        kohdin mitään merkitystä.


    • Anonyymi
    • Kiitos vastauksista, joissa ei lainkaan käsitellä aloituksen varsinaista aihetta. Ilmeisesti kenelläkään ei ole kokemuksia yksinäisyyden vaikutuksista kognitiivisiin kykyihin. Tietysti asiaa voi olla vaikea arvioida. Joku mainitsikin, että pitäisi olla vertauskohta. Toki monilla sellainen vertauskohta onkin.

      Sitten tuosta, että yksinäisyys on oma vika jne. Höpö höpö. Ystävien saamisen aikaikkuna on varsin lyhyt, ehkä elämän ensimmäiset 25 vuotta. Sen jälkeen juuri mitään ei ole tehtävissä.

      Aikuinen ei voi saada ystäviä. Kuinka esimerkiksi mies voisi tutustua mieheen ystävänä? Olisi suorastaan hinttimäistä miehen lähestyä miestä näissä merkeissä. Jos taas mies lähestyy naista, se tulkitaan melkein automaattisesti seksuaalisesti. Siis: lähestyitpä miestä tai naista, molemmissa tapauksissa aikeesi tulkitaan helposti seksuaalisiksi.

      Tämä tarkoittaa sitä, että seksin tai parisuhteen saaminen on mahdollista myöhemmälläkin iällä, mutta ystävien saaminen on vaikeampaa tai, sanoisin, käytännöllisesti katsoen mahdotonta.

      Ja vaikka ystävän saisikin, onko tällaisella myöhäisystävyydellä todellista arvoa? Kauneinta elämässä on syvä ja hyvä miesten välinen ystävyys, joka alkaa varhain elämässä. Sellaiset ihmissuhteet ovat suurmiesten rakennusmateriaalia. Myöhemmällä iällä sellaista ystävyyttä ei enää voi saada.

      Sitten vielä siitä, että yksinäisyys on mukavaa jne. Höpö höpö. Kukaan, jonka mielestä yksinäisyys on mukavaa, ei notku tällaisilla palstoilla. Sanomattakin on selvää, että yksinolo on mukavaa joskus, jopa useinkin, mutta syvä, ehkä koko elämän mittainen yksinäisyys on aivan muuta. Ehkä yksi miljoonasta aidosti viihtyy sellaisessa elämässä (eikä vain sano eli valehtele viihtyvänsä).

      Kestääkseen yksinäisyyttä on oltava joko eläin tai jumala, sanoi Aristoteles. Tai molempia, filosofi, sanoi Nietzsche.

      • Anonyymi

        Jos yksinäisyys ei ole oma vika, kenen tai minkä vika se sitten on?

        Kun minulla joskus on hetkiä, jolloin tunnen itseni yksinäiseksi, joko hyväksyn sen tai korjaan tilanteen lähtemällä ihmisten pariin tai soittamalla tutuille, sukulaisille, työtovereille jne. Vastavuoroisesti saan itse puheluita ja vieraita kylään.

        Ystävyyssuhteita on syntynyt koko elämän ajan, vielä yli 60-vuotiaanakin ja pääasiassa samaa sukupuolta olevien kanssa. En ole homo enkä lesbo. Tavallinen mummo olen, jolla on harrastuksia. En ole huippusosiaalinen, ihan tavallinen tai ehkä hiukan varovainen. Mutta ystävyyssuhteita on niin monta kuin haluan hoitaa, ei enempää eikä vähempää.

        Toistan vielä, että yleensä on oma vika, jos on jatkuvasti yksinäinen ja kärsii siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yksinäisyys ei ole oma vika, kenen tai minkä vika se sitten on?

        Kun minulla joskus on hetkiä, jolloin tunnen itseni yksinäiseksi, joko hyväksyn sen tai korjaan tilanteen lähtemällä ihmisten pariin tai soittamalla tutuille, sukulaisille, työtovereille jne. Vastavuoroisesti saan itse puheluita ja vieraita kylään.

        Ystävyyssuhteita on syntynyt koko elämän ajan, vielä yli 60-vuotiaanakin ja pääasiassa samaa sukupuolta olevien kanssa. En ole homo enkä lesbo. Tavallinen mummo olen, jolla on harrastuksia. En ole huippusosiaalinen, ihan tavallinen tai ehkä hiukan varovainen. Mutta ystävyyssuhteita on niin monta kuin haluan hoitaa, ei enempää eikä vähempää.

        Toistan vielä, että yleensä on oma vika, jos on jatkuvasti yksinäinen ja kärsii siitä.

        Olet oikeassa. Itse se on lähdettävä muiden ihmisten pariin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos yksinäisyys ei ole oma vika, kenen tai minkä vika se sitten on?

        Kun minulla joskus on hetkiä, jolloin tunnen itseni yksinäiseksi, joko hyväksyn sen tai korjaan tilanteen lähtemällä ihmisten pariin tai soittamalla tutuille, sukulaisille, työtovereille jne. Vastavuoroisesti saan itse puheluita ja vieraita kylään.

        Ystävyyssuhteita on syntynyt koko elämän ajan, vielä yli 60-vuotiaanakin ja pääasiassa samaa sukupuolta olevien kanssa. En ole homo enkä lesbo. Tavallinen mummo olen, jolla on harrastuksia. En ole huippusosiaalinen, ihan tavallinen tai ehkä hiukan varovainen. Mutta ystävyyssuhteita on niin monta kuin haluan hoitaa, ei enempää eikä vähempää.

        Toistan vielä, että yleensä on oma vika, jos on jatkuvasti yksinäinen ja kärsii siitä.

        Vika on todellisuudessa. Todellisuudesta vieraantuneita maailmassa riittää ("jos tunnen itseni yksinäiseksi, soitan tutuilleni"), mutta en aina ymmärrä, miksi he roikkuvat esimerkiksi tällä palstalla.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Vika on todellisuudessa. Todellisuudesta vieraantuneita maailmassa riittää ("jos tunnen itseni yksinäiseksi, soitan tutuilleni"), mutta en aina ymmärrä, miksi he roikkuvat esimerkiksi tällä palstalla.

        Eiköhän tämä palstakirjoittelu ole yhdenlaista ajankulua kullekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä palstakirjoittelu ole yhdenlaista ajankulua kullekin.

        Epäilemättä. Mutta aikaa voi tappaa muillakin palstoilla. Miksi pitää tulla yksinäisyyspalstalle kertomaan, että "kun minä olen yksinäinen, minä soitan ystävälle"?

        Yksinäiset itse toki tietävät parhaiten, missä vika juuri heidän tapauksessaan on. Mutta jos yksinäisyys olisi oma vika, luultavasti he olisivat jo korjanneet sen. Jos taas heissä on jotakin vikaa, jolle he itse ovat sokeita, niin miten tämä sokeus voisi olla heidän oma vikansa?

        Mutta niin kai ajatellaan. Ehkä tämä vääristynyt ajattelutapa on seurausta siitä, että yksilöstä todella on tehty jumala (ja paradoksaalisesti samalla ihmisestä on tehty "vain eläin", lopputuloksena ei silti ole filosofi). Kreikkalaiset jumalat eivät olleet kaikkivoipia, mutta aika mahtavia kuitenkin: he pystyivät moneen sellaiseen, mihin ihminen ei pystynyt. Nyt samaa vaaditaan ihmiseltä, jota pidetään yksilönä ja atomina eikä enää yhteisön jäsenenä ja molekyylin osana. Totuushan on tietysti päinvastainen. Yksilöitä ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi

        Höpö höpö sinulle vaan. "Kukaan, jonka mielestä yksinäisyys on mukavaa, ei notku tällaisilla palstoilla."
        Minäpä notkun koska mulla on vapaa-aikaa. Sattui vaan silmään tämä yksinäisyyspalsta tuolta pääsivulta jossa näkyy kaikkien palstojen sen hetkisten jutut.
        Tunnen yksinäisyyttä juurikin silloin kun olen muitten seurassa fyysisesti läsnä. En pidä juurikaan ihmisistä tai itsestänikään.


      • Anonyymi

        Hyvä pointti tuo 25-vuoden ikä. Vanhemmiten on vaikeampi ystävystyä. Se johtuu suurelta osin siitä että ihmiset alkaa perustaa perhettä. Monet äidit ystävystyvät synnytysvalmennuksessa ja vastaavissa. Yksinäinen lesbo ei välttämättä ystävysty edes DTM:n pikkujouluissa. Yksinäisyyttä on niin monenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yksinäisyys ei ole oma vika, kenen tai minkä vika se sitten on?

        Kun minulla joskus on hetkiä, jolloin tunnen itseni yksinäiseksi, joko hyväksyn sen tai korjaan tilanteen lähtemällä ihmisten pariin tai soittamalla tutuille, sukulaisille, työtovereille jne. Vastavuoroisesti saan itse puheluita ja vieraita kylään.

        Ystävyyssuhteita on syntynyt koko elämän ajan, vielä yli 60-vuotiaanakin ja pääasiassa samaa sukupuolta olevien kanssa. En ole homo enkä lesbo. Tavallinen mummo olen, jolla on harrastuksia. En ole huippusosiaalinen, ihan tavallinen tai ehkä hiukan varovainen. Mutta ystävyyssuhteita on niin monta kuin haluan hoitaa, ei enempää eikä vähempää.

        Toistan vielä, että yleensä on oma vika, jos on jatkuvasti yksinäinen ja kärsii siitä.

        "Jos yksinäisyys ei ole oma vika, kenen tai minkä vika se sitten on?"

        Tutkimusten mukaan vanhempien heikko sosiaalinen elämä tuppaa periytymään lapsille. Tämä ei ollut allekirjoittaneella poikkeus. Tähän päälle vanhempien alkoholismia, väkivaltaisuutta ja narsismia, sekä henkistä väkivaltaa syyttelyiden ja vähättelyjen kera, plus koulukiusausta suolana päälle, ja kakku on valmis. Kaltaisesi kavereille soitteleva "yksinäinen" ei voi kuvitellakaan, miltä maailma voi näyttää, kun mieli on muokattu jo elämän alkuvaihella. Sain vasta vajaa nelikymppisenä mahdollisuuden päästä ns. ihmisten ilmoille kuntouttavan työtoiminnan muodossa, eikä tilanne siltikään ole mitenkään varsinaisesti muuttunut. Kun mielessä on kaikenlaisia lukkoja, on helvetin vaikea tehdä tilanteelle mitään, varsinkin, kun on tehty selväksi, että muilla on samanlaisia "huolia" kuin minulla, mutta nämä ovat vain parempia ihmisiä, kun osaavat hoitaa asiansa paremmin.

        Kaltaisesi runkkarin on turha syytellä minun kaltaisiani tilanteestamme. Oletko jo työntänyt kännykkäsi reikääsi, kun olet täällä esiintymässä yksinäisenä, vaikka voisit soitella niille vitun kavereillesi yksinäisyyttäsi?


    • Anonyymi

      Ihminen voi kokea yksinäisyyttä missä iässä vain, mutta erityisen yleistä yksinäisyyden tunne on vanhuudessa.

      Usein vanhan ihmisen yksinäisyyteen myötävaikuttaa huonontunut kuulo. Kun ei kuule, mitä puhutaan jää ulkopuoliseksi. Sitten aletaan karttaa ihmisten seuraa. Huono kuulo ja eristäytyminen yhdessä johtavat kongnitiivisten kykyjen heikkenemiseen. Tai ainakin tällainen ihminen vaikuttaa varsin tomppelilta.

      Mielestäni jokaisen, joka valittaa yksinäisyyttä, olisi päästävä heti, siis viikon sisällä eikä puolen vuoden kuluttua, kuulontutkimukseen. Jokaiselle on tarjolla maksutta kuulokoje tai kaksi. Ne ovat nykyään hyviä. Niitä on sitten myös käytettävä, jos sellaiset määrätään. Ja sitten vain ihmisten pariin ja osallistumaan elämään!

      Itseäni ärsyttää seurassa tavattomasti huonokuuloiset vanhukset, jotka eivät kuule tai kuulevat väärin, mutta eivät silti suostu menemään kuulontutkimukseen. He antavat itsestään tosi tyhmän vaikutelman ja varmaan oikeasti tyhmenevätkin koko ajan.

      • Anonyymi

        Ei kai he nyt sentään "tyhmene", vaan ovat pois keskustelun piiristä kun eivät kuule.


    • Tuli mieleen, että voisiko eräs syy yksinäisyyteen olla liiallinen sinisilmäisyys? Ihmisellä voi olla jotenkin naivin hyväuskoinen käsitys ihmisluonteesta ja tämä voi johtaa pettymyksiin kun jotain keljua tapahtuu toisten ihmisten taholta. Tämä puolestaan voi johtaa liialliseen varovaisuuteen jne.. Eräs fiksun tuntuinen ihminen valisti minua kerran, että on ihmisiä, joita pitää varoa. Ihmisen pitäisi oppia tunnistamaan tällaiset ihmiset, jotta osaisi varoa heitä.

      • Anonyymi

        Varsinkin toimittajat.

        Pelkkää vihanlietsontaa aamusta iltaan mediassa kuin mediassa. Todella vastuutonta.


    • Pitäisi siis oppia varomaan tietynlaisia ihmisiä, muttei kaikkia ihmisiä. Jos asia on todellakin näin, niin tämänhän pitäisi kuulua jo varhaiskasvatukseen, jotta nämä tietynlaiset ihmiset eivät saa suurempaa vahinkoa aikaan. Ongelmana on vain se, että mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Keitä nämä tietynlaiset ihmiset ovat ja miten heidät tunnistaa, jos ainoa tunniste on se, että he aiheuttavat ongelmia mahdollisesti vain yhdelle ihmiselle? Kun ongelmaa on vain yhdellä ihmisellä, niin sitä ei huomata.
      Selvästikin tämä liittyy ihmisten ryhmäkäyttäytymiseen ja pitänee perehtyä siihen lisää. Sen verran olen siitä perillä, että aina se ei ole kaunista katseltavaa vaan yksilö unohtuu tilastoihin.

      • Anonyymi

        Niin ja sellaista vielä, että maasta se pienikin ponnistaa. Jos jollekulle kuulostaa tutulta, niin helvetin hyvä.

        Alan elämään niiku kuuluukin, eikä siinä paljoa taakse katsella.

        Jos vitun häviäjät eivät ymmärrä kun näkevät miten asiat hoidetaan, niin turha tulla porukalla huutelemaan vaikka kuinka keljuttaisi.


    • Anonyymi

      Minulla ei yksinäisyys vaikuta, koska en koe sitä ongelmaksi, mutta pitkäaikainen stressi vaikuttaa monella tapaa huonosti. Se heikentää elämänlaatua huomattavasti niin psyykkisesti kuin fyysisesti ja siitä selviäminen kestää kauan.

      • Herää tietysti kysymys yksinäisyyden välillisestä vaikutuksesta. Esimerkiksi: yksinäisyys järkyttää turvallisuudentunnetta, turvallisuudentunteen järkkyminen aiheuttaa stressiä ja stressi sairastuttaa. Jos yksinäisyys ei järkyttäisi turvallisuudentunnetta, se ei myöskään aiheuttaisi stressiä eikä sairastuttaisi.

        Luin jostakin, että yksinäisyys aktivoi aivoissa samoja alueita kuin fyysinen kipu ja että särkylääkkeet voivat helpottaa yksinäisyyden aiheuttamaa tuskaa.

        Jos otaksutaan, että kaikki yksinäisyyden seuraukset voitaisiin hoitaa samalla tavalla keinotekoisesti, yksinäisyys voitaisiin ikään kuin neutraloida ja tehdä haitattomaksi. Tekisi tietysti mieli kysyä, voidaanko toisen ihmisen vaikutus todella täydellisesti korvata jollakin muulla vai onko ihmissuhteissa tai ystävyydessä jokin syvempi ulottuvuus, jota ei mitenkään voida kompensoida.


      • Anonyymi

        Juuri niin.

        "poiuygfghjk"


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Herää tietysti kysymys yksinäisyyden välillisestä vaikutuksesta. Esimerkiksi: yksinäisyys järkyttää turvallisuudentunnetta, turvallisuudentunteen järkkyminen aiheuttaa stressiä ja stressi sairastuttaa. Jos yksinäisyys ei järkyttäisi turvallisuudentunnetta, se ei myöskään aiheuttaisi stressiä eikä sairastuttaisi.

        Luin jostakin, että yksinäisyys aktivoi aivoissa samoja alueita kuin fyysinen kipu ja että särkylääkkeet voivat helpottaa yksinäisyyden aiheuttamaa tuskaa.

        Jos otaksutaan, että kaikki yksinäisyyden seuraukset voitaisiin hoitaa samalla tavalla keinotekoisesti, yksinäisyys voitaisiin ikään kuin neutraloida ja tehdä haitattomaksi. Tekisi tietysti mieli kysyä, voidaanko toisen ihmisen vaikutus todella täydellisesti korvata jollakin muulla vai onko ihmissuhteissa tai ystävyydessä jokin syvempi ulottuvuus, jota ei mitenkään voida kompensoida.

        Yksinäisyys aiheuttaa alakuloisuutta ja surua, ja vuosikausia kestäneenä se kuormittaa sydäntä, joka voikin pettää sen vuoksi. En tiedä onko tuo sitten luonnon tapa karsia epäkelpo yksilö pois, mutta ainakin yhteiskunta kiittää roskan siivoamisesta.


    • Yksin viihtyvä ihminen on paitsi tylsämielinen typerys myös viheliäinen kasa haisevaa paskaa, ja ihminenkin hän on vain vaivoin, muu ei ole mahdollista.

      Ajan tappamisen tapa paljastaa tämän tosiasian. Elämä on siedettävissä, kun hukkaa aikansa tekemällä jotakin aivotonta ja yhdentekevää, kuten esimerkiksi katsomalla tuntitolkulla zombie-elokuvia, mutta kaikki aidosti innostava ja tärkeältä tuntuva on kuin kivi rinnassa ja jääpuikko sydämessä.

      Johtopäätös on väistämätön: vain typerys nauttii yksinäisyydestä. Ehkäpä juuri sen takia yksinäisyys rappeuttaakin kognitiiviset kyvyt. Tylsiämielistyminen on Jumalan pienin armo pienimmälle ihmispaskiaiselle.

      • Anonyymi

        Mitä ehmettiä mies? Katso ympärillesi; aivotonta ja yhdentekevää kaikki tuntuu oleva tehtiin sitä sitten porukassa tai yksin. Kaverin kanssa hölmöily olisi tietysti teoriassa hauskempaa, mutta estyneitä aikuisia ollaan. Minä olen yksin koska en osaa luottaa muihin. Ei siinä sen ihmeempiä. Ja alkuperäiseen kysymykseesi on paha vastata, kun ei ole mitään referenssiä. En ole tehnyt itselleni mitään testejä.

        Mitähän ihmettä sinä haluat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ehmettiä mies? Katso ympärillesi; aivotonta ja yhdentekevää kaikki tuntuu oleva tehtiin sitä sitten porukassa tai yksin. Kaverin kanssa hölmöily olisi tietysti teoriassa hauskempaa, mutta estyneitä aikuisia ollaan. Minä olen yksin koska en osaa luottaa muihin. Ei siinä sen ihmeempiä. Ja alkuperäiseen kysymykseesi on paha vastata, kun ei ole mitään referenssiä. En ole tehnyt itselleni mitään testejä.

        Mitähän ihmettä sinä haluat?

        Ja lisään tähän vielä, että itse käyn näitä palstoja lukemassa ihan vaan koska on välillä mielenkiintoista todeta, että siellä joku toinen pösilö on lähes samankaltaisessa tilanteessa ja kirjoittelee omia ajatuksiani. Joskus taas haaveilee siitä, että löytäisi toisen samanlaisen yksinäisen.


      • Anonyymi

        Yksinäisyydessä voi opiskella filosofiaa, tieteitä, taiteita ja kaikkea korkeakuttuuria, henkisesti rikkaammassa maailmassa kuin ihmisten kanssa keskustellessa niitä näitä ja muuta tylsää.

        "poiuytrfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinäisyydessä voi opiskella filosofiaa, tieteitä, taiteita ja kaikkea korkeakuttuuria, henkisesti rikkaammassa maailmassa kuin ihmisten kanssa keskustellessa niitä näitä ja muuta tylsää.

        "poiuytrfdfghj"

        Yksinäisyys ei sovellu tylsämielisille
        mutta luoville se on eloisa maailma
        "poiuytfghj"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksinäisyys ei sovellu tylsämielisille
        mutta luoville se on eloisa maailma
        "poiuytfghj"

        Yksinäiset kusipäät, viheliäiset itsekeskeiset pikku paskiaiset, käyvät vimmaisesti puolustamaan yksinäisyyttä ja yksinoloa sillä perusteella, että "ihmiset ovat paskaa".

        Mutta totuus on, että he ovat itse paskaa.

        Toki muutkin ihmiset voivat olla paskaa.

        Mutta ilmeistä pitäisi olla, että yksinäisyyden vaihtoehto ei ole "kaverin kanssa hölmöily" saatikka se, että jutellaan "ihmisten" (ihmiset jonkinlaisena kasvottomana massana) kanssa "niitä näitä" ja "muuta tylsää".

        Mutta jos on sitä mieltä, että ihmiset ovat paskaa, kuten ylimieliset itsekeskeiset yksinäiset kusipäiset pikku paskiaiset aina ovat, silloin kaiketi näyttää siltä, että yksinäisyyden ainoa vaihtoehto on seurustelu ihmispaskan kanssa, ja siinä tapauksessa yksinäisyys, joka on sontaa sekin, näyttää kaikesta huolimatta paremmalta vaihtoehdolta.

        Ehkä sekin on Jumalan armoa.

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005349466.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinäisyys ei sovellu tylsämielisille
        mutta luoville se on eloisa maailma
        "poiuytfghj"

        Jumankekka vihdoinkin joku on tajunnut asian ytimen.
        Kun on yksin eikä ole mitään häiriötekijöitä voi mietiskellä ja ratkaista
        mielessään monta monimutkaista asiaa. Pystyy näkemään millainen maailma todellisuudessa on. On aikaa tutkia asioita syvällisemmin ja tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumankekka vihdoinkin joku on tajunnut asian ytimen.
        Kun on yksin eikä ole mitään häiriötekijöitä voi mietiskellä ja ratkaista
        mielessään monta monimutkaista asiaa. Pystyy näkemään millainen maailma todellisuudessa on. On aikaa tutkia asioita syvällisemmin ja tarkemmin.

        Tuo on totta. Sivusta seuraamalla saa paremman kokonaiskuvan kuin osallistumalla itse kaiken keskipisteessä. Siksi ne viisaatkin lähtevät vuorille miettimään.

        Itsellä yksinäisyys on johtanut tiedon hankkimiseen ja sitä kautta asioiden funtsimiseen. Tämä taasen on johtanut siihen, että oloni on oikeastaan entistä tukalampi, koska sitä tosiaan rupeaa näkemään millainen maailma todellisuudessa on. Jos vain hölmöilisin lauman mukana, ei mieli stressaantuisi, kun jäisi tuo pohtimispuoli vähemmälle.

        Samalla kumminkin tilanteeni on muuttanut suhtautumistani yhteiskuntaan ja muihin ihmisiin, mikä on vaikeuttanut asioita. Oma eristäytymiseni kesti päälle 20 vuotta ja jatkuu tietyllä tapaa edelleenkin, vaikka olenkin nyt päässyt ihmisten ilmoille. Aluksi tuntui hyvältä päästä muiden ihmisten kanssa tekemisiin ja olinkin toiveikas ensimmäistä kertaa vuosiin. Mutta sittemmin olen huomannut, että vitutus on nostanut päätään, kun on kuunnellut muiden keskusteluja. Ihmisten turhamaisuus ja elämän ongelmat, jotka ovat mallia; liian vähän ulkomaan matkoja vuodessa, suhteessa omaan pakotettuun ja melko askeettiseen historiaan vailla mitään sellaista, joista nuo ovat saaneet nauttia koko elämänsä, särähtää aina korvaan. Ihmiset eivät ole valmiita luopumaan mistään turhasta paskasta yhteisen hyvänkään eteen. Itse olen ollut ilman ja yksin ja kokenut, kuinka nuoruus valui viemäristä. Olisin ollut tyytyväinen, jos olisin vain saanut seuraa. Mutta noille, joille se on arkipäivää, se ei riitäkään. Mitä enemmän ihmiset saavat, sitä enemmän nämä vaativat. Vituttaa vain aina kuulla näiden turhanpäiväistä nillitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumankekka vihdoinkin joku on tajunnut asian ytimen.
        Kun on yksin eikä ole mitään häiriötekijöitä voi mietiskellä ja ratkaista
        mielessään monta monimutkaista asiaa. Pystyy näkemään millainen maailma todellisuudessa on. On aikaa tutkia asioita syvällisemmin ja tarkemmin.

        Sulta pitä katkaista koivet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumankekka vihdoinkin joku on tajunnut asian ytimen.
        Kun on yksin eikä ole mitään häiriötekijöitä voi mietiskellä ja ratkaista
        mielessään monta monimutkaista asiaa. Pystyy näkemään millainen maailma todellisuudessa on. On aikaa tutkia asioita syvällisemmin ja tarkemmin.

        Juuri näin. Ja voi myös saada edes mahdollisuden haaveilla edes todeisesta mielenkiintoisesta jakamisesta toisenkin ihmisen kanssa.

        "poiuytfrdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta. Sivusta seuraamalla saa paremman kokonaiskuvan kuin osallistumalla itse kaiken keskipisteessä. Siksi ne viisaatkin lähtevät vuorille miettimään.

        Itsellä yksinäisyys on johtanut tiedon hankkimiseen ja sitä kautta asioiden funtsimiseen. Tämä taasen on johtanut siihen, että oloni on oikeastaan entistä tukalampi, koska sitä tosiaan rupeaa näkemään millainen maailma todellisuudessa on. Jos vain hölmöilisin lauman mukana, ei mieli stressaantuisi, kun jäisi tuo pohtimispuoli vähemmälle.

        Samalla kumminkin tilanteeni on muuttanut suhtautumistani yhteiskuntaan ja muihin ihmisiin, mikä on vaikeuttanut asioita. Oma eristäytymiseni kesti päälle 20 vuotta ja jatkuu tietyllä tapaa edelleenkin, vaikka olenkin nyt päässyt ihmisten ilmoille. Aluksi tuntui hyvältä päästä muiden ihmisten kanssa tekemisiin ja olinkin toiveikas ensimmäistä kertaa vuosiin. Mutta sittemmin olen huomannut, että vitutus on nostanut päätään, kun on kuunnellut muiden keskusteluja. Ihmisten turhamaisuus ja elämän ongelmat, jotka ovat mallia; liian vähän ulkomaan matkoja vuodessa, suhteessa omaan pakotettuun ja melko askeettiseen historiaan vailla mitään sellaista, joista nuo ovat saaneet nauttia koko elämänsä, särähtää aina korvaan. Ihmiset eivät ole valmiita luopumaan mistään turhasta paskasta yhteisen hyvänkään eteen. Itse olen ollut ilman ja yksin ja kokenut, kuinka nuoruus valui viemäristä. Olisin ollut tyytyväinen, jos olisin vain saanut seuraa. Mutta noille, joille se on arkipäivää, se ei riitäkään. Mitä enemmän ihmiset saavat, sitä enemmän nämä vaativat. Vituttaa vain aina kuulla näiden turhanpäiväistä nillitystä.

        Ymmärrän sinua

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän sinua

        "poiuytfghj"

        Kun kehittää omaa sisintään, on enemmän sisäistä antia ihmissuhteisiinkin jos siihen kykeneviä tulisi vastaan.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kehittää omaa sisintään, on enemmän sisäistä antia ihmissuhteisiinkin jos siihen kykeneviä tulisi vastaan.

        "poiuytrfghj"

        Mä en kykene kehittymään ilman omaa rauhaa. Juuri siksi kai ne mietiskelijät ja mystikot yksinäisyyteen vetäytyy- Ei tyhmistyäkseen.

        "poiuygfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en kykene kehittymään ilman omaa rauhaa. Juuri siksi kai ne mietiskelijät ja mystikot yksinäisyyteen vetäytyy- Ei tyhmistyäkseen.

        "poiuygfghj"

        Mutta ei täysi yksinäisyys. Kyllä mulla täytyy olla joku juttu suhteessa ulkomaaimaan. Sitäkään he ei tajunneet auttavassa puhelimessa, että koska vammauduin päästä varpaisiin ja jouduin eristäytymään kotiin viideksi vuodeksi, soittelin heille jotta olisi jokin yhteys ukomaailmaan ja jossain tieto tilanteestani. He ei nähneet edes tuossa mitään mieltä. Kannattavat 100% eristätymistä ? Kun heidön mielestään ei oe kriisi joutua 5 vuodeksi eristätymään koyiin yllättävän vammautumisen johdosta ?
        Miksi he tolleen täysin torjuu ihmise n hä'dän jopa auttavassa puhelimessa ?
        Turhaan soitit, oot siellä vaan pääst' varpaisiin vammautuneena yksin kotona viisi vuotta ilman että kukaan tietää edes mitä on tapahtunut ? Miten he oikeen ajattelee ?

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei täysi yksinäisyys. Kyllä mulla täytyy olla joku juttu suhteessa ulkomaaimaan. Sitäkään he ei tajunneet auttavassa puhelimessa, että koska vammauduin päästä varpaisiin ja jouduin eristäytymään kotiin viideksi vuodeksi, soittelin heille jotta olisi jokin yhteys ukomaailmaan ja jossain tieto tilanteestani. He ei nähneet edes tuossa mitään mieltä. Kannattavat 100% eristätymistä ? Kun heidön mielestään ei oe kriisi joutua 5 vuodeksi eristätymään koyiin yllättävän vammautumisen johdosta ?
        Miksi he tolleen täysin torjuu ihmise n hä'dän jopa auttavassa puhelimessa ?
        Turhaan soitit, oot siellä vaan pääst' varpaisiin vammautuneena yksin kotona viisi vuotta ilman että kukaan tietää edes mitä on tapahtunut ? Miten he oikeen ajattelee ?

        "poiuytfghj"

        Täydellinen eristäytyminen on nähdäkseni turvallisuusriski. Siksi mun mielestä ei pidä eristäytyä kokonaan vaikka viihtyy yksin,


        "poiuytghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydellinen eristäytyminen on nähdäkseni turvallisuusriski. Siksi mun mielestä ei pidä eristäytyä kokonaan vaikka viihtyy yksin,


        "poiuytghjk"

        Siis mä viihdyn itsekseni mutta pidän silti yhteyksiä eri suuntiin tavalla tai toisella...ennenkaikkea monenlaisen informaationjaon muodossa.


        "poiuytfghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mä viihdyn itsekseni mutta pidän silti yhteyksiä eri suuntiin tavalla tai toisella...ennenkaikkea monenlaisen informaationjaon muodossa.


        "poiuytfghjk"

        Esimerkiksi siellä auttavassa puhelimessa he voi henkisellä tasolla tehdä soittajalle ihan mitä vaan, rankkaa manopulointia, jos soittaja ei kerro kenellekään puhelimen ulkopuoiselle puheluiden sisällöstä.

        "poiuytfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi siellä auttavassa puhelimessa he voi henkisellä tasolla tehdä soittajalle ihan mitä vaan, rankkaa manopulointia, jos soittaja ei kerro kenellekään puhelimen ulkopuoiselle puheluiden sisällöstä.

        "poiuytfdfghj"

        Kiinteistökauppojen romahdus ovella. Muutama vuosi ja pohjakosketus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistökauppojen romahdus ovella. Muutama vuosi ja pohjakosketus

        Nyt nopeat syö hitaat kaupantekoon käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt nopeat syö hitaat kaupantekoon käy.

        Taantuma ekslusiivinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi siellä auttavassa puhelimessa he voi henkisellä tasolla tehdä soittajalle ihan mitä vaan, rankkaa manopulointia, jos soittaja ei kerro kenellekään puhelimen ulkopuoiselle puheluiden sisällöstä.

        "poiuytfdfghj"

        Mun mielestä semmoselle puhelinvastaajalle syntyy todella houkutteleva henkisen vaankäyttömahdollisuus, jota vastaahan voi olla vaikea vastustaa. Siellä on joku anonyymi yksin, ehkä puoustuskyvyttömässä fyysisessä tilassa, ehkä hän kertoo jotain itselleen noloa mitä pelkää ukopuolisten saavan tietää, joten hän jää sen puhelinvastaajan armoille henkisesti, jos puhelinvastaaja ajatteee ettei soittajalla ole ketään kenelle kertia puhemusta. Koska senkin tiedonhan erityisen tarkkaan soittajalta tenttaavat onko hänellä ketään läheistä tai ketään kenelle puhua. Jos auseenkaan mainitsee jollein jotain puhuneensa tai jonkun jotain sanoneen, he vastaa: "Ahaa, no kiva, sulla on siis joku jolle puhua ?

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taantuma ekslusiivinen

        Siirrymme tarkkailulistalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä semmoselle puhelinvastaajalle syntyy todella houkutteleva henkisen vaankäyttömahdollisuus, jota vastaahan voi olla vaikea vastustaa. Siellä on joku anonyymi yksin, ehkä puoustuskyvyttömässä fyysisessä tilassa, ehkä hän kertoo jotain itselleen noloa mitä pelkää ukopuolisten saavan tietää, joten hän jää sen puhelinvastaajan armoille henkisesti, jos puhelinvastaaja ajatteee ettei soittajalla ole ketään kenelle kertia puhemusta. Koska senkin tiedonhan erityisen tarkkaan soittajalta tenttaavat onko hänellä ketään läheistä tai ketään kenelle puhua. Jos auseenkaan mainitsee jollein jotain puhuneensa tai jonkun jotain sanoneen, he vastaa: "Ahaa, no kiva, sulla on siis joku jolle puhua ?

        "poiuytfghj"

        siis henkisen vallankäytttömahdollisuus.bsorry näppäimistöni on rikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis henkisen vallankäytttömahdollisuus.bsorry näppäimistöni on rikki

        No minä päätin kertoa kaiken kaikille julkisesti Suomeen ja ulkomaille asti jottei olisi mitään salaista asiaa, jonka paljastamisella mua voitaisiin kiristää.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä päätin kertoa kaiken kaikille julkisesti Suomeen ja ulkomaille asti jottei olisi mitään salaista asiaa, jonka paljastamisella mua voitaisiin kiristää.

        "poiuytfghj"

        Taloudellinen toimintatapa ratkaisee tulevan menestyksen ja se on pitkälti jo päätetty menneessä aikamuodossa. Korjausliikkeet hitaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudellinen toimintatapa ratkaisee tulevan menestyksen ja se on pitkälti jo päätetty menneessä aikamuodossa. Korjausliikkeet hitaita.

        Syke menosuuntaan striimaa jo tehtyä pohjatyötä pitkällä aikavälillä. Työ on puoliksi tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudellinen toimintatapa ratkaisee tulevan menestyksen ja se on pitkälti jo päätetty menneessä aikamuodossa. Korjausliikkeet hitaita.

        Ja talouteni ei ole kehuttava.
        Mutta vielä että näen yksin auttavaan puhelimeen puhumisen riskinä varsinkin jos vastaajan näke,yksen mukaan etiikka ei ole kovin tärkeää, kuten moni oli mieltä.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syke menosuuntaan striimaa jo tehtyä pohjatyötä pitkällä aikavälillä. Työ on puoliksi tehty.

        Kokonaisuus on hahmottunut toivottuun suuntaan. Oikeaa hetkeä odottaen tiivistyvä näkemys teoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonaisuus on hahmottunut toivottuun suuntaan. Oikeaa hetkeä odottaen tiivistyvä näkemys teoiksi.

        Mielenkiintoista

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista

        "poiuytfghj"

        Joo myönnän olen tässä samalla kaiken taustalla tehnyt "pohjatyötä" jollekin mitä suunnittelen materiaisoivani. Siitä en kerro miträän auttavaan puhelimeen enkä tähänkään.

        "poiuygfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo myönnän olen tässä samalla kaiken taustalla tehnyt "pohjatyötä" jollekin mitä suunnittelen materiaisoivani. Siitä en kerro miträän auttavaan puhelimeen enkä tähänkään.

        "poiuygfghj"

        Vaatii aika paljon aivotyötä ja siinä on oivalluksen iloa, kun aiva välillä keksin jotain ihan uutta. Hassuttelin itselleni että kohta annan itselleni tittelin "keksijä"...heh

        "poiuytfghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatii aika paljon aivotyötä ja siinä on oivalluksen iloa, kun aiva välillä keksin jotain ihan uutta. Hassuttelin itselleni että kohta annan itselleni tittelin "keksijä"...heh

        "poiuytfghjk"

        Mä olen ihan oikeesti yksinäisyydessäni keksinyt jotain itselleni niin mielenkiintoista ja ainutlaatuista että en kyllä vaihtaisi laumaseuraan

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen ihan oikeesti yksinäisyydessäni keksinyt jotain itselleni niin mielenkiintoista ja ainutlaatuista että en kyllä vaihtaisi laumaseuraan

        "poiuytfghj"

        Voin kenties vain kiittää auttavaa puhelinta torjumisestani, jotta en päätynyt tylsään seuraan.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kenties vain kiittää auttavaa puhelinta torjumisestani, jotta en päätynyt tylsään seuraan.

        "poiuytfghj"

        Kerran soitin sinne vähän aikaa sitten.
        Nyt he kyselee uteiaana miten olen päässyt aivoineni eteenpäin tähänkin pisteeseen asti ?'
        Heidän konstinsa eivät tepsineet.

        "poiuygfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran soitin sinne vähän aikaa sitten.
        Nyt he kyselee uteiaana miten olen päässyt aivoineni eteenpäin tähänkin pisteeseen asti ?'
        Heidän konstinsa eivät tepsineet.

        "poiuygfghj"

        Et ole yksin

        Hyvää jatkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole yksin

        Hyvää jatkoa.

        Minä sanoisin että kielteinen yksinäisyys heikentää kognitiivisia kykyjä, myönteinen yksinäisyys kehittää niitä. Syrjinta aiheuttaa emotionaaista stressiä ja ei ole kehittävää, mutta asenne
        että haluaa olla enemmin yksin kuin huonossa seurassa kehittänee

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoisin että kielteinen yksinäisyys heikentää kognitiivisia kykyjä, myönteinen yksinäisyys kehittää niitä. Syrjinta aiheuttaa emotionaaista stressiä ja ei ole kehittävää, mutta asenne
        että haluaa olla enemmin yksin kuin huonossa seurassa kehittänee

        "poiuytrfghj"

        Se on ihan eri kokemus jos mä ajattelen että mä en kelpaa edes auttavaan puhelimeen suurimmassa hädässänikään, kuin jos mä ajattelen että olen liian kehittynyt sinne.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Yksinäiset kusipäät, viheliäiset itsekeskeiset pikku paskiaiset, käyvät vimmaisesti puolustamaan yksinäisyyttä ja yksinoloa sillä perusteella, että "ihmiset ovat paskaa".

        Mutta totuus on, että he ovat itse paskaa.

        Toki muutkin ihmiset voivat olla paskaa.

        Mutta ilmeistä pitäisi olla, että yksinäisyyden vaihtoehto ei ole "kaverin kanssa hölmöily" saatikka se, että jutellaan "ihmisten" (ihmiset jonkinlaisena kasvottomana massana) kanssa "niitä näitä" ja "muuta tylsää".

        Mutta jos on sitä mieltä, että ihmiset ovat paskaa, kuten ylimieliset itsekeskeiset yksinäiset kusipäiset pikku paskiaiset aina ovat, silloin kaiketi näyttää siltä, että yksinäisyyden ainoa vaihtoehto on seurustelu ihmispaskan kanssa, ja siinä tapauksessa yksinäisyys, joka on sontaa sekin, näyttää kaikesta huolimatta paremmalta vaihtoehdolta.

        Ehkä sekin on Jumalan armoa.

        https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005349466.html

        Mitäs jos menisit ottaan lääkityksesi? Ei tossa sun ajatuksenjuoksussa ole mitään järkeä. Nyt yksinäiset ja kaikki on paskaa? Joopajoo en minä pääasiassa ihmisiä mitenkään paskana pidä. Sinut tekstiesi perusteella kiertäisin tosi kaukaa. Ihmiset jotka haluavat muuttaa muita alistumatta itse ko. muutokselle ovat niitä paskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos menisit ottaan lääkityksesi? Ei tossa sun ajatuksenjuoksussa ole mitään järkeä. Nyt yksinäiset ja kaikki on paskaa? Joopajoo en minä pääasiassa ihmisiä mitenkään paskana pidä. Sinut tekstiesi perusteella kiertäisin tosi kaukaa. Ihmiset jotka haluavat muuttaa muita alistumatta itse ko. muutokselle ovat niitä paskoja.

        Jos auttavan puhelimen väki sanoo kourossa yhdelle soittajalle vähän lällättäen että he vastaa niinkuin vastaa, etten voi heitä muuttaa ja sit sanoo: Voit muuttaa vain itseäsi, Mistä kaikki on saaneet päähänsä että se on koko porukasta juuri se joku soittaja jonka tulisi muuttua ?

        "poiuytfghjk"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auttavan puhelimen väki sanoo kourossa yhdelle soittajalle vähän lällättäen että he vastaa niinkuin vastaa, etten voi heitä muuttaa ja sit sanoo: Voit muuttaa vain itseäsi, Mistä kaikki on saaneet päähänsä että se on koko porukasta juuri se joku soittaja jonka tulisi muuttua ?

        "poiuytfghjk"

        Millä tavalla tuo liittyi mitenkään siihen mitä kirjoitin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla tuo liittyi mitenkään siihen mitä kirjoitin?

        Siis auttavan puhelimen jotkut ihmiset haluavat muuttaa toista ei soittajaa alistumatta itse muutokselle

        "poiuytfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis auttavan puhelimen jotkut ihmiset haluavat muuttaa toista ei soittajaa alistumatta itse muutokselle

        "poiuytfgh"

        linja on tämä: soittaja sanoo mitä haluaa,
        vastaajan pitäisi muuttua sen mukaan .
        Eikä sille ole mitään perusteita, kun ei sinne edes mennä millään tutkinnolla

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        linja on tämä: soittaja sanoo mitä haluaa,
        vastaajan pitäisi muuttua sen mukaan .
        Eikä sille ole mitään perusteita, kun ei sinne edes mennä millään tutkinnolla

        "poiuytfghj"

        ei kun siis he tekevät juuri toisinpäin

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kun siis he tekevät juuri toisinpäin

        "poiuytfghj"

        siis mulle kokemus auttavasta puhelimesta on yhtäkuin aivopesu. Siellä ootta joukko ihmisiä muuttaakseen jonkun sinnee soittavan tajinnan

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis mulle kokemus auttavasta puhelimesta on yhtäkuin aivopesu. Siellä ootta joukko ihmisiä muuttaakseen jonkun sinnee soittavan tajinnan

        "poiuytfghj"

        tajunnan, sulattaakseen soittajan tajunna sen puhelinväen tajuntaan

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tajunnan, sulattaakseen soittajan tajunna sen puhelinväen tajuntaan

        "poiuytrfghj"

        Enkä mä ainakaan semmosta tajuntaa halua

        "poiuytfdfgh"


      • Anonyymi

        Oon aina tykännyt ylivaativista tehtävistä. Vain ne saa mun aivot siitä kaoottisesta löpsytilasta pois. Ja mikääm ukion käyminen ei siihen tarkoitukseen käy. Pitää olla vaativampaa.

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon aina tykännyt ylivaativista tehtävistä. Vain ne saa mun aivot siitä kaoottisesta löpsytilasta pois. Ja mikääm ukion käyminen ei siihen tarkoitukseen käy. Pitää olla vaativampaa.

        "poiuytrdfgh"

        Se ei saa truntua siltä että se on ali aivokapasiteetin, siitä alkaa voida pahoin. Se pitää olla yli. Pitää saada aivoille vaativa tehtävä mitä ei ole ikinä ennen tehnyt. Siitä aivot herää


        "poiuytrfdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei saa truntua siltä että se on ali aivokapasiteetin, siitä alkaa voida pahoin. Se pitää olla yli. Pitää saada aivoille vaativa tehtävä mitä ei ole ikinä ennen tehnyt. Siitä aivot herää


        "poiuytrfdfgh"

        Mulle tulee jopa kauhukohtauksia alimitoitetuista tehtävistä tai niiden ajattelustakin

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee jopa kauhukohtauksia alimitoitetuista tehtävistä tai niiden ajattelustakin

        "poiuytrfghj"

        Mä tykkään semmosista haasteista jotka pitää omalla älyllä miettiä miten ne ratkotaan.

        "poiuytfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä tykkään semmosista haasteista jotka pitää omalla älyllä miettiä miten ne ratkotaan.

        "poiuytfgh"

        Hermostovaurioitua päästä varpaisiin ilman että kukaan osasi auttaa ja itse piti miettiä kuinka päästä varpaisiin saada taas hermosto toimimaan, niin se vasta koulu oli. Neurologian tehokurssi,

        "poiuytfghj"


    • Kaikki te, jotka ylistätte yksinäisyyttä "viisauden kouluksi": mitä te sillä yksinäisyydessä hankkimallanne viisaudella teette? Mitä iloa siitä on yksinäiselle?

      • Anonyymi

        No kyllä minä ainakin jokseenkin kaiken yksinäisyydessä löytämäni jaan muunmuassa julkisen taiteen kautta ja useimmiten vielä ilmaiseksi.

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä minä ainakin jokseenkin kaiken yksinäisyydessä löytämäni jaan muunmuassa julkisen taiteen kautta ja useimmiten vielä ilmaiseksi.

        "poiuytrdfgh"

        Tai jopa maksan omista vähistä rahoistani siitä että soitan auttavaan puhelimeen heille rakentavaa kritiikkiä, jolla voivat kehottää toimintaansa. Palaute on heille arvokasta, ainakin niin he amtaa ymmärtää.

        "poiuytfgh"


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä minä ainakin jokseenkin kaiken yksinäisyydessä löytämäni jaan muunmuassa julkisen taiteen kautta ja useimmiten vielä ilmaiseksi.

        "poiuytrdfgh"

        Kuitenkin siis kaiken takana ja pohjalla nököttää tuo ikuinen tarve jakaa ja muodostaa yhteys.

        Ehkä taiteilija kestää yksinäisyyttä, koska hän luo ja tietää luovansa toisia varten. Kaikesta huolimatta ne toiset ovat siellä jossakin, ja heitä varten hän elää.


    • Anonyymi

      Tämä homma menee metsään siinä että yksin olemista on monenlaista, eikä ole mitään tiettyä tunnetilaa mikä liittyy yksin olemiseen.

      Yksin tänne synnytään ja yksin täältä lähdetäänkin.

      Tunnetila on riippuvainen siitä haluaako tehdä sitä mitä tekee vai eikö halua tehdä. Jos joku haluaa olla yksin, se on hänelle kuin taivas. Jos joku ei halua olla yksin, se on hänelle kuin helvetti.

      En tietenkään puhu mistään äärimmäisestä tai pysyvästä olotilasta.

      Kognitiiviset taidot myös kehittyy sen mukaan mitä aivoja käyttää, esim. shakki kehittää molempia aivopuoliskoja ja aika monipuolisesti kykyjä. Samoin älypelit. Lisäksi jos esim. meditoi ja urheilee ja syö terveellisesti, ei sitä voi verrata em. 15 savuketta päivässä tupakointiin. Stressitaso ja vastustuskykykin riippuu niin monista eri asioista. Ei ole niin mustavalkoista.

      • Tämä koskenniemeläinen yksinäisyys: yksin syntynyt oot. Monet kyllä kuolevat yksin, mutta eihän kukaan synny yksin. Vähintään synnyttäjä on syntymässä läsnä. Ja ennen syntymäänsä, kohdussa, ihminen on lähempänä toista ihmistä kuin koskaan sen koommin.

        Vai tarkoitetaanko siinä sitä, että synnyt yksinäisyyteen, elääksesi yksin. Mutta sehän ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Useimmat ihmiset eivät elä yksin.

        Oletan, että vain jollakin tavalla vaurioituneet ihmiset nauttivat jatkuvasti yksinäisyydestä. Siinä on jotakin perin surullista. Se on surullista vähän samalla tavalla kuin vapaaehtoinen lapsettomuus: ettei saa lapsia, vaikka tahtoisi, se on tragedia; mutta ettei edes tahdo saada lapsia, se on vielä suurempi tragedia.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe