Taas yksi täysin typerä liikennesääntö kevyelle liikenteelle

Anonyymi

https://www.is.fi/autot/art-2000006406159.html

"Pyörätiet ja jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaiseksi – tämä tulee kunnille kalliiksi.
Jos jalkakäytävän tai pyörätien merkkiä ei varusteta kaksisuuntaisuudesta kertovalla lisäkilvellä, niin kyseinen väylä on 1. kesäkuuta alkaen yksisuuntainen."

Nykyiset pyörätiet ja kevyen liikenteen väylät ovat niin leveitä, että jokainen järjellä varustettu tietää, että ne ovta kaksisuuntaisia..
Ihan eri asia olisi, jos ne olisivat 1m levyisiä.
Silloinhan pitäisi rakentaa toinen pyörätie paluusuuntaan, jos pyörätie on 40km pituinen ja se olisi yksisuuntainen, kun pitäähän sieltä tulla takaisin.
Typeriä tällaiset säännöt ja turhaa verorahojen tuhlausta.
Aivan eri asia, jos väylän ahtaudesta olisi aiheutunut onnettomuuksia, mutta eipä ole.
Ei yksikään jalankulkija tai pyöräilijä ole ajatellut liikkuessaan, että onkohan tämä yksisuuntainen kevyenliikenteen väylä ja mitä kautta tulen kotiin, kun ei saa pyöräillä samaa väylää takaisin, koska on yksisuuntainen ja nyt joutuu kiertämään ja tulee 10km turhaa ylimääräistä matkaa.

44

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täysin hölmöläisten hommaa. Monesti voidaan väylälle tulla myös sivusta, eli keskelle väylää. Tällöin ei näe mitään liikennemerkkejä. Tällöin ei yhtään tiedä onko väylä yksisuuntainen vai ei ja mikäli on, niin kumpaan suuntaa saa pyöräillä tai kävellä.

    • Anonyymi

      Paljon fiksumpaa olisi ollut merkitä vain ne väylät jotka oikeasti halutaan yksisuuntaisiksi. Olisi tullut paljon halvemmaksi kuin nyt. Yksisuuntaisia väyliä kun on vain kourallinen ja valtaosa väylistä ovat kaksisuuntaisia ja halutaan pitää sellaisina.

    • Anonyymi

      D4 - Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.
      D5 - Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.
      D6 - Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.
      D9 - Merkillä osoitetaan ratsastustie, jota ratsastajan on käytettävä asianomaiseen suuntaan kuljettaessa.

      Epäilen että kovin harva jalankulkija alkaa noudattamaan yksisuuntaisuutta, eli kulkemaan "asianomaiseen suuntaan".

      • Anonyymi

        Siellä tien toisessa päässä on vastaava merkki vastakkaisesta suunnasta tulevalle, jolloin saa kulkea samaa väylää kumpaankin suuntaan.

        Tuossa on tainnut lehden toimittajalla olla liian vilkas mielikuvitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä tien toisessa päässä on vastaava merkki vastakkaisesta suunnasta tulevalle, jolloin saa kulkea samaa väylää kumpaankin suuntaan.

        Tuossa on tainnut lehden toimittajalla olla liian vilkas mielikuvitus.

        Saan nähdä miten tässä oikeasti käy. On nimittäin olemassa uusi lisäkilpi H23 Kaksisuuntainen pyörätie (H23.1 sekä H23.2 variaatio).

        H23.2
        Lisäkilpeä H23.2 käytetään merkkien D5—D7 yhteydessä.

        On olemassa muutama muu keskustelu tästä aiheesta. Niissä väitetään että kaksisuuntainen pyörätie pitää jatkossa aina merkata tuolla lisäkilvellä. Väitetään myös, että jos molemmissa päissä väylää on merkki ilman lisäkilpeä niin tienpitäjä on mokannut.

        Tuo H23.2 lisäkilpi on sitten periaatteessa aivan turha, jos riittää että molemmissa päissä väylää on pelkkä liikennemerkki (D4, 5, 6 tai 9). Jos artikkeli pitää paikkansa niin miljoonia uusia kylttejä täytyy teettää ja pystyttää. Onko lainsäätäjällä jotain kytköksiä liikennemerkkibisnekseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan nähdä miten tässä oikeasti käy. On nimittäin olemassa uusi lisäkilpi H23 Kaksisuuntainen pyörätie (H23.1 sekä H23.2 variaatio).

        H23.2
        Lisäkilpeä H23.2 käytetään merkkien D5—D7 yhteydessä.

        On olemassa muutama muu keskustelu tästä aiheesta. Niissä väitetään että kaksisuuntainen pyörätie pitää jatkossa aina merkata tuolla lisäkilvellä. Väitetään myös, että jos molemmissa päissä väylää on merkki ilman lisäkilpeä niin tienpitäjä on mokannut.

        Tuo H23.2 lisäkilpi on sitten periaatteessa aivan turha, jos riittää että molemmissa päissä väylää on pelkkä liikennemerkki (D4, 5, 6 tai 9). Jos artikkeli pitää paikkansa niin miljoonia uusia kylttejä täytyy teettää ja pystyttää. Onko lainsäätäjällä jotain kytköksiä liikennemerkkibisnekseen?

        "Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1"


    • Anonyymi

      Taas yksi täysin typerä toimittaja, joka ei ole välittänyt tarkistaa faktoja.

      Jalankulkua ei voi uuden lain mukaan määrätä yksisuuntaiseksi.

      • Anonyymi

        Hyvin mielenkiitoista. D6 liikennemerkin (yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä) kohdalla lukee näin:

        "Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään."

        Koska muuten on voimassa mitä D4 ja D5 säädetään, niin D5 kohdalla säädetään juurikin se, että kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1.

        Ydinkysymys on että voiko yhdistetyllä väylällä olla eri säännöt eri käyttäjä ryhmälle niin että pyöräilijöitä koskisi yksisuuntaisuus mutta jalankulkijoita ei. Minun mielestä ei voi, sillä siitä vasta soppa syntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin mielenkiitoista. D6 liikennemerkin (yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä) kohdalla lukee näin:

        "Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään."

        Koska muuten on voimassa mitä D4 ja D5 säädetään, niin D5 kohdalla säädetään juurikin se, että kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1.

        Ydinkysymys on että voiko yhdistetyllä väylällä olla eri säännöt eri käyttäjä ryhmälle niin että pyöräilijöitä koskisi yksisuuntaisuus mutta jalankulkijoita ei. Minun mielestä ei voi, sillä siitä vasta soppa syntyisi.

        ...voiko yhdistetyllä väylällä olla eri säännöt eri käyttäjä ryhmälle...

        Voi.

        Soppa tai ei, näin se on nyt hyväksytyssä laissa säädetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...voiko yhdistetyllä väylällä olla eri säännöt eri käyttäjä ryhmälle...

        Voi.

        Soppa tai ei, näin se on nyt hyväksytyssä laissa säädetty.

        Myös jalankulku voi yhtä hyvin olla yksisuuntaista. Mikä se muka estäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös jalankulku voi yhtä hyvin olla yksisuuntaista. Mikä se muka estäisi.

        Kyllä. Jalankulku voi olla yksisuuntaista. Mutta sitä ei voi sellaiseksi määrätä.

        Jos löydät asian toisin uudesta tieliikennelaista (729/2018), näytä se meillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Jalankulku voi olla yksisuuntaista. Mutta sitä ei voi sellaiseksi määrätä.

        Jos löydät asian toisin uudesta tieliikennelaista (729/2018), näytä se meillekin.

        H23.? kaksisuuntainen -merkki ei koske jalkakäytävää, mainitaan merkin yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H23.? kaksisuuntainen -merkki ei koske jalkakäytävää, mainitaan merkin yhteydessä.

        Ts. jalkakäytävä on aina kaksisuuntainen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H23.? kaksisuuntainen -merkki ei koske jalkakäytävää, mainitaan merkin yhteydessä.

        Merkin kohdalla mainitaan että: "Lisäkilpeä H23.2 käytetään merkkien D5—D7 yhteydessä." Siinä ei mainita mitä se ei koske.

        Väyliä on siis neljä eri tyyppiä.

        D4 Jalkakäytävä
        D5 Pyörätie
        D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        D7 Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Sekamelskaa on varsinkin D6 väylien kohdalla. Haaste on siinä että D6 ja D7 väylien kohdalla on voimassa myös, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään. D5 kohdalla säädetään siis tuosta lisäkilvestä (Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1.) joka koskee pyörätietä mutta D6 väylällä on myös jalankulkua joka ei ole eroteltu kuten D7 väylillä on. Jos lisäkilpi puuttuu D6 väylältä, lasketaan se kesäkuun alusta yskisuuntaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkin kohdalla mainitaan että: "Lisäkilpeä H23.2 käytetään merkkien D5—D7 yhteydessä." Siinä ei mainita mitä se ei koske.

        Väyliä on siis neljä eri tyyppiä.

        D4 Jalkakäytävä
        D5 Pyörätie
        D6 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        D7 Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Sekamelskaa on varsinkin D6 väylien kohdalla. Haaste on siinä että D6 ja D7 väylien kohdalla on voimassa myös, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään. D5 kohdalla säädetään siis tuosta lisäkilvestä (Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1.) joka koskee pyörätietä mutta D6 väylällä on myös jalankulkua joka ei ole eroteltu kuten D7 väylillä on. Jos lisäkilpi puuttuu D6 väylältä, lasketaan se kesäkuun alusta yskisuuntaiseksi.

        Nimenomaan kaksisuuntainen puuttuu jalkakäytävän kohdalta D4, joten jaottelua ei ole muissakaan merkeissä siltä osin, kun ne koskevat jalkakäytävää.
        Ts. jalkakäytävä kaikissa muodoisaan on aina kaksisuuntainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kaksisuuntainen puuttuu jalkakäytävän kohdalta D4, joten jaottelua ei ole muissakaan merkeissä siltä osin, kun ne koskevat jalkakäytävää.
        Ts. jalkakäytävä kaikissa muodoisaan on aina kaksisuuntainen.

        Mutta nuo neljä väylää ovat kaikki eri tyyppisiä keskenään. D4 ei ole sama kuin ne muut. Ne muut väylät voidaan osoittaa yksisuuntaisiksi jos kaksisuuntaisuudesta kertova lisäkilpi puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta nuo neljä väylää ovat kaikki eri tyyppisiä keskenään. D4 ei ole sama kuin ne muut. Ne muut väylät voidaan osoittaa yksisuuntaisiksi jos kaksisuuntaisuudesta kertova lisäkilpi puuttuu.

        Kyllä, väylä on 1-suuntainen pyöräilijöille ja 2-suuntainen jalankulkijoille.

        ***
        Ja jalkakäytävämerkki "käytettävä siihen suuntaan" tjsp on aivan sama kuin nykyinenkin merkin määritelmä.

        ***
        Tässä lainvalmistelussa on johtotähtenä ollut "Mitenkähän saan tämän esityksen sellaiseksi, että siitä tulee alamaisille mahdollisimman monta eri näkemystä?" Prkl


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, väylä on 1-suuntainen pyöräilijöille ja 2-suuntainen jalankulkijoille.

        ***
        Ja jalkakäytävämerkki "käytettävä siihen suuntaan" tjsp on aivan sama kuin nykyinenkin merkin määritelmä.

        ***
        Tässä lainvalmistelussa on johtotähtenä ollut "Mitenkähän saan tämän esityksen sellaiseksi, että siitä tulee alamaisille mahdollisimman monta eri näkemystä?" Prkl

        Joo, erittäin sekavaa on. Jalkakäytävä liikennemerkin kohdalla on "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" ja pyörätie liikennemerkin kohdalla on "ajaessaan asianomaiseen suuntaan". Silti muka vain pyöräilijöille tulee yksisuuntaiseksi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Todella hyvä video!

        Itselleni oli nuo kaikki uudet muutokset jo tuttuja, sillä olin asiaan tutustunut heti kun ne julkistettiin kuukausia sitten.

        Eikä itselläni ainakaan ole ymmärtämisen kanssa vaikeaa kuten ei nykyistenkään sääntöjen ymmärtämisessä ja noudattamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella hyvä video!

        Itselleni oli nuo kaikki uudet muutokset jo tuttuja, sillä olin asiaan tutustunut heti kun ne julkistettiin kuukausia sitten.

        Eikä itselläni ainakaan ole ymmärtämisen kanssa vaikeaa kuten ei nykyistenkään sääntöjen ymmärtämisessä ja noudattamisessa.

        Ainoa mitä en itse ymmärrä, eivätkä näköjään moni muukaan on se, että miksi pyörätiet/yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät pitää muuttaa oletukseltaan yksisuuntaisiksi. Järkevämpää olisi ollut toimia toisin päin. Ei autoilijoidenkaan osalta merkitä kaikkia teitä kaksisuuntaisiksi, vaan juuri ne yksisuuntaiset poikkeukset, joita on vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mitä en itse ymmärrä, eivätkä näköjään moni muukaan on se, että miksi pyörätiet/yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät pitää muuttaa oletukseltaan yksisuuntaisiksi. Järkevämpää olisi ollut toimia toisin päin. Ei autoilijoidenkaan osalta merkitä kaikkia teitä kaksisuuntaisiksi, vaan juuri ne yksisuuntaiset poikkeukset, joita on vähemmän.

        Yksisuuntaisen pyöräliikenteen idea on ollut se, että saadaan vähennetyksi yleisimpiä pyöräilijöitä kohtaavia onnettomuuksia. Ne ovat nykyisin pyöräilijän jäämisiä autoilijan alle silloin kun auto kääntyy ja pyöräilijä tulee tilanteeseen etuajo-oikeutettuna eri suunnasta kuin autot.

        Jos pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti oikealla, he tulevat harvemmin "väärästä suunnasta" ja autoilijankin havaintokyky riittää tilanteeseen.

        Tämä ei kylläkään pysty poistamaan sitä yleisintä onnettomuustyyppiä, jossa autoilija ajaa oikealle kääntyessään takaa pyörätietä tulevan, suoraan menevän pyöräilijän yli. Jostain syystä autoilijalle tulee aina yllätyksenä, että äsken pyörätiellä hänen kanssaan samaan suuntaan tasaisella nopeudella etenevä pyöräilijä on siellä edelleen. Hän etenee edelleen samaan suuntaan, tasaisella nopeudella. Oho!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaisen pyöräliikenteen idea on ollut se, että saadaan vähennetyksi yleisimpiä pyöräilijöitä kohtaavia onnettomuuksia. Ne ovat nykyisin pyöräilijän jäämisiä autoilijan alle silloin kun auto kääntyy ja pyöräilijä tulee tilanteeseen etuajo-oikeutettuna eri suunnasta kuin autot.

        Jos pyöräilijät ajavat pääsääntöisesti oikealla, he tulevat harvemmin "väärästä suunnasta" ja autoilijankin havaintokyky riittää tilanteeseen.

        Tämä ei kylläkään pysty poistamaan sitä yleisintä onnettomuustyyppiä, jossa autoilija ajaa oikealle kääntyessään takaa pyörätietä tulevan, suoraan menevän pyöräilijän yli. Jostain syystä autoilijalle tulee aina yllätyksenä, että äsken pyörätiellä hänen kanssaan samaan suuntaan tasaisella nopeudella etenevä pyöräilijä on siellä edelleen. Hän etenee edelleen samaan suuntaan, tasaisella nopeudella. Oho!

        Aika ontuva on perustelu yksisuuntaisuudelle. Valtaosa väylistä ovat tänä päivänä kaksisuutaisia ja väitän että ne myös halutaan pidettävän sellaisina, joten valtava lisäkilpien kiinnitysurakka tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika ontuva on perustelu yksisuuntaisuudelle. Valtaosa väylistä ovat tänä päivänä kaksisuutaisia ja väitän että ne myös halutaan pidettävän sellaisina, joten valtava lisäkilpien kiinnitysurakka tiedossa.

        Perustele paremmin jos osaat.

        Lakiin on nyt kuitenkin tulossa tällainen sääntö. Mitä pidemmälle sen toteuttamisessa päästään loogisesti yksisuuntaiseen pyöäilyinfraan, ainakin kaupungeissa, sitä paremmat mahdollisuudet pyöräilijöillä on pysyä ehjinä. Ja kaupungit voivat säästää rahaa merkeissä tekemällä perusajatuksen mukaisia ratkaisuja.


    • Anonyymi

      Melekonen kaaos tulee olemaan, jos siirtymäaika 10 vuotta, mutta kesäkuun alusta kaikki yksisuuntaisia. Taitaa olla turvallisempaa pian polkea autojen seassa, kun kuitenkaan suurin osa pyörälle nousevista eivät tiedä sääntöjä, tai eivät ymmärrä niitä, varsinkin, kun vielä uusia muutoksia.

      • Anonyymi

        Kuten tuolla alussa on todettu, niin väylälle voi tulla myös keskeltä, jolloin ei näe väylän päässä olevia liikennemerkkejä. Tällöin ei ole mitään tietoa onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Tällainen kaos ei lopu edes siirtymäkauden jälkeen. Ainta syntyy uusia pyöräilijöitä joille reitti on uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuolla alussa on todettu, niin väylälle voi tulla myös keskeltä, jolloin ei näe väylän päässä olevia liikennemerkkejä. Tällöin ei ole mitään tietoa onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Tällainen kaos ei lopu edes siirtymäkauden jälkeen. Ainta syntyy uusia pyöräilijöitä joille reitti on uusi.

        "Ainta syntyy uusia pyöräilijöitä joille reitti on uusi."

        Tuo on kyllä totta. Kaikille meistä reitti synnytyssairaalasta kotiin on uusi, mutta pikku hiljaa alkaa ympäristö tulla tutummaksi ja pyöräilyikään tullessamme tunnemme kotiseutumme jo aika hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainta syntyy uusia pyöräilijöitä joille reitti on uusi."

        Tuo on kyllä totta. Kaikille meistä reitti synnytyssairaalasta kotiin on uusi, mutta pikku hiljaa alkaa ympäristö tulla tutummaksi ja pyöräilyikään tullessamme tunnemme kotiseutumme jo aika hyvin.

        Niin mutta aina ei pyöräillä kotikylällä, vaan ihan viearaassa ympäristössä. Ihan samalla tavalla kuin että autoillaan joskusi ihan uudessa paikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta aina ei pyöräillä kotikylällä, vaan ihan viearaassa ympäristössä. Ihan samalla tavalla kuin että autoillaan joskusi ihan uudessa paikassa.

        Näin se on, että pyöräillään myös muualla kuin kotikorttelissa. Itse pyöräilen muualla Suomessa ja ulkomailla enkä vielä koskaan ole ajanut pyörällä jalkakäytävällä enkä yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan tai pyöräkaistalla väärään suuntaan, sillä osaan liikennesäännöt ja - merkit.

        Pyörätiet voivat tällä hetkelläkin olla yksisuuntaisia. Sen kertoo se, että pyörätien liikennemerkkiä ei ole!

        Pyörätie on AINA merkitty pyörätien liikennemerkillä eli ellei sitä ole niin joko siinä on jalkakäytävä tai yksisuuntainen pyörätie. Helppoa, kun osaa!


        Yksisuuntaisia pyöräteitä löytyy esim. Helsingistä Bulervardilta, Arkadiankadulta. Ja niitä saisi olla enemmänkin!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt!

        Onnettomuuden sattuessa ei auta se, että sanoo ettei tiennyt/osannut liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, että pyöräillään myös muualla kuin kotikorttelissa. Itse pyöräilen muualla Suomessa ja ulkomailla enkä vielä koskaan ole ajanut pyörällä jalkakäytävällä enkä yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan tai pyöräkaistalla väärään suuntaan, sillä osaan liikennesäännöt ja - merkit.

        Pyörätiet voivat tällä hetkelläkin olla yksisuuntaisia. Sen kertoo se, että pyörätien liikennemerkkiä ei ole!

        Pyörätie on AINA merkitty pyörätien liikennemerkillä eli ellei sitä ole niin joko siinä on jalkakäytävä tai yksisuuntainen pyörätie. Helppoa, kun osaa!


        Yksisuuntaisia pyöräteitä löytyy esim. Helsingistä Bulervardilta, Arkadiankadulta. Ja niitä saisi olla enemmänkin!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt!

        Onnettomuuden sattuessa ei auta se, että sanoo ettei tiennyt/osannut liikennesääntöjä.

        Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa liikennemerkkejä oli säästetty ja jätetty osan merkitsemättä. Joka toisen risteyksen kohdalla liikennemerkki puuttui ja joka toisen kohdalla se oli.

        Oli ilmeisesti silloin jokin tielaitoksen tai vastaavan tahon lause, jossa sanottiin, että ei tarvitse merkitä joka kerta, jos väylän luonne ei muutu. Väylästä voisi päätellä jatkuuko pyörätie vai ei. Tämä asia on vähän ristiriidassa nykyisen lain yksisuuntaisuusväitteen kanssa.

        Lisäksi sellainen huomio että jalankulku ei ole yksisuuntaista "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseesta huolimatta. Tämä jotenkin myös vesittää väitteen yksisuuntaisuudesta perustuen pyöräilijöiden vastaavaan "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseeseen.

        Mikä oikeasti sitten on se asia joka määritteleen yksisuuntaisuuden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa liikennemerkkejä oli säästetty ja jätetty osan merkitsemättä. Joka toisen risteyksen kohdalla liikennemerkki puuttui ja joka toisen kohdalla se oli.

        Oli ilmeisesti silloin jokin tielaitoksen tai vastaavan tahon lause, jossa sanottiin, että ei tarvitse merkitä joka kerta, jos väylän luonne ei muutu. Väylästä voisi päätellä jatkuuko pyörätie vai ei. Tämä asia on vähän ristiriidassa nykyisen lain yksisuuntaisuusväitteen kanssa.

        Lisäksi sellainen huomio että jalankulku ei ole yksisuuntaista "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseesta huolimatta. Tämä jotenkin myös vesittää väitteen yksisuuntaisuudesta perustuen pyöräilijöiden vastaavaan "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseeseen.

        Mikä oikeasti sitten on se asia joka määritteleen yksisuuntaisuuden?

        Korjaus: Pyöräilijöiden osalta lause on "ajaessaan asianomaiseen suuntaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa liikennemerkkejä oli säästetty ja jätetty osan merkitsemättä. Joka toisen risteyksen kohdalla liikennemerkki puuttui ja joka toisen kohdalla se oli.

        Oli ilmeisesti silloin jokin tielaitoksen tai vastaavan tahon lause, jossa sanottiin, että ei tarvitse merkitä joka kerta, jos väylän luonne ei muutu. Väylästä voisi päätellä jatkuuko pyörätie vai ei. Tämä asia on vähän ristiriidassa nykyisen lain yksisuuntaisuusväitteen kanssa.

        Lisäksi sellainen huomio että jalankulku ei ole yksisuuntaista "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseesta huolimatta. Tämä jotenkin myös vesittää väitteen yksisuuntaisuudesta perustuen pyöräilijöiden vastaavaan "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" lauseeseen.

        Mikä oikeasti sitten on se asia joka määritteleen yksisuuntaisuuden?

        "Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa..."
        Mainittu teksti löytyy Tiehallinnon julkaisusta "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä";
        Kaavoitetulla alueella merkki toistetaan yleensä kaavateiden liittymissä. Merkkiä ei tarvitse toistaa, jos kaavatiet ovat lähekkäin ja seuraavat merkit näkyvät eikä väylän jatkuvuudesta synny epäselvyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa..."
        Mainittu teksti löytyy Tiehallinnon julkaisusta "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä";
        Kaavoitetulla alueella merkki toistetaan yleensä kaavateiden liittymissä. Merkkiä ei tarvitse toistaa, jos kaavatiet ovat lähekkäin ja seuraavat merkit näkyvät eikä väylän jatkuvuudesta synny epäselvyyksiä.

        Laki menee Tiehallinnon julkaisujen "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä" ohi.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa, joka merkitään pyörätien liikennemerkillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki menee Tiehallinnon julkaisujen "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä" ohi.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa, joka merkitään pyörätien liikennemerkillä!

        Edelliseen lisäys:

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Jalkakäytävä voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta sitä ei tarvitse merkitä.

        Ellei mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki menee Tiehallinnon julkaisujen "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä" ohi.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa, joka merkitään pyörätien liikennemerkillä!

        Edelliseen lisäys:

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Jalkakäytävä voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta sitä ei tarvitse merkitä.

        Ellei mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muistan joitain vuosia sitten väittelyn tästä aiheesta, jossa..."
        Mainittu teksti löytyy Tiehallinnon julkaisusta "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä";
        Kaavoitetulla alueella merkki toistetaan yleensä kaavateiden liittymissä. Merkkiä ei tarvitse toistaa, jos kaavatiet ovat lähekkäin ja seuraavat merkit näkyvät eikä väylän jatkuvuudesta synny epäselvyyksiä.

        Olen itse myös joskus miettinyt mistä tuo lause on peräisin. Kiitoksia tästä tiedosta.

        - Kooysi -


    • Eivät vielä muutu.

      • Anonyymi

        1.6.2020 astuu uusi tieliikennelaki voimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1.6.2020 astuu uusi tieliikennelaki voimaan.

        Luutavasti tunnet,myös uudet liikenne merkit.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Veikkaan että käytännössä tulee menemään niin että yhteiskäyttöisillä väylillä pyöräilijät tekevät samalla tavalla kuin jalankulkijat (katsovat myös jalankulkijoiden kulkusuuntaa). Jos jalankulku on kaksisuuntaista, on myös pyöräily sitä, liikennemerkeistä huolimatta.

      • Anonyymi

        Tänään laskin, montako "kaksisuuntainen pyörätie"-lisäkilpeä asennetaan 3,6 km pitkälle aamulenkilleni, 72 kpl.


      • Anonyymi

        Sääntöjen noudattamisen valvonta kuuluu poliisille. Jos pyöräilijä ei onnistu valitsemaan väylällä oikeaa ajosuuntaa, sakon pitää olla samaa tasoa kuin autolla kadulla väärään suuntaan ajavalle.

        Pyörä on ajoneuvo. Väärään suuntaan ajaminen yksisuuntaisella ei voi olla vain liikennemerkin noudattamatta jättäminen, se on vähintään liikenneturvallisuuden vaarantaminen myös. Paljousalennuksellakin tuon pitää tulla kalliiksi.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista on että lakiin on tehty jo muutoksia vaikka se ei edes vielä ole voimassa.

      Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
      https://youtu.be/SttGw1D5pr8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe