Milloin suomalaiset alkavat ostamaan sähköautoja?

Anonyymi

Tällä hetkellä Suomessa myydään pääasiassa käytettyjä polttomoottoriautoja. Sellaisia myös maahantuodaam suuria määriä.

Sähköautojen osuus Suomen autokaupasta on merkityksetön. Muutenkin uusien autojen kauppa on hiljentynyt.

Mutta milloin sähköautokauppa todella aletaan ostamaan Suomessa? Siis milloin niitä on tarjolla käytettynä n. 6 000 euron hintaan? Tuo on se hinta jolla massakauppa käynnistyy.

71

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Siis milloin niitä on tarjolla käytettynä n. 6 000 euron hintaan?"
      Uskon ettei sähköauton hinta tipu koskaan 6000 euroon koska kunnossa olevan akun hinta on korkeampi aurinkosähkö ym. käytössä. Saattaa olla että alin hinta jää 10 000€ paikkeille.

      • Anonyymi

        Kun tulevilla sähköautoilla on ajettu5-8 vuotta ne on tulleet ainakin akuston puolesta tiensä päähän. Ja melko varmasti myös sähkömoottorinkin. Kirjoitti taannoin autojen asiantuntija.

        Siis tuleeko käytetyistä sähköautoista ongelmajätettä. Kun sitä paljon ajettua ja vanhahkoa menet tarjoamaan vaihdossa autoliikkeeseen, ottavatko vastaan ja jos ottavat millä hinnalla. En usko että liioin kukaan enää ostaa liikkeestä sellaista autoa, johon voi joutua uusimaan yli kymppitonnin akuston ja sähkömoottorin. Saati en usko myöskään, että autoliike rupeaa siihen vaihtelemaan mitään näitä samoja.
        Putoaako sitten yksittäiset pienet autojobbariliikkeet kelkasta kokonaan pois. Heidän myymistään autoista nyt ei välttämättä tiedä mikä on sen historia ja takuista on turha puhuakaan. Samoin autojen huolto ei ole ihan peräkylän poikien rasvanäppien touhua. Vaatii varmaan aika paljon erityisosaamista ja koulutusta, että näitä tekniikan ihmeitä osaa ja pystyy korjaamaan, saati on edes sellaisia korjaamolaitteita ja työkaluja. Ja ollaan aika kovien virtojen kanssa tekemisissä.
        Taitaa tulevaisuuden autoilu mennä siihen, että me pieneläkeläiset kuten minä( jos ollaan elossa ja pystyy) ja matalapalkka-alaiset, rupeamme ajamaan sillä sähköpyörällä.
        Kuten jälleen näitä minun uskon asioita. Kunhan sähköautokanta lisääntyy, verottajan koura tulee tarttumaan ajeluihin. Ihan varmasti sille keksitään erillisveroja, ettei se autoilu ainakaan tästä päivästä halpene vaikka joku sen lataisi omilla aurinkokennosysteemeillä.

        Siis nämä on niitä uskon asioita.


    • Anonyymi

      Dacia esitteli pienen sähkökiikun. Aloitushinnakis kaavailut 10ke euroopasa.
      Auto on kyllä todella pieni ja Renualt konsernin tapaa akut eivät välttämättä kuulu hintaan vaan ne liisataan. Tämän akkujen hintaan kuulumattomuuden on monet sähköauton käytettynä suomeen tuoneet karvaasti kokeneet kun kotiin alkanut tulla liisari laskuja akusta.

    • Anonyymi

      " Tällä hetkellä Suomessa myydään pääasiassa käytettyjä polttomoottoriautoja. Sellaisia myös maahantuodaam suuria määriä.

      Sähköautojen osuus Suomen autokaupasta on merkityksetön. Muutenkin uusien autojen kauppa on hiljentynyt.

      Mutta milloin sähköautokauppa todella aletaan ostamaan Suomessa? Siis milloin niitä on tarjolla käytettynä n. 6 000 euron hintaan? Tuo on se hinta jolla massakauppa käynnistyy. "


      Sähköautoista vouhottavien uusilla työsuhdeautoilla ajelevien ihmisten pitäisi oppia myös ymmärtämään tosiasioita. Suurin osa suomalaisista ajelee nyt polttomoottoriautoilla, jotka käytettynä ovat maksaneet 500 - 3000 € . Sähköautoja koyhät alkavat ostaa vasta silloin, kun käytettyjen toimintakuntoisten (akku uusittu) sähköautojen hankintahinta on 500 - 3000 €. Sanomattakin on selvää, että käytettyjen sähköautojen markkinat eivät aukea ikinä, vaan kaikki käytetyt (akku lopussa) sähköautot joudutaan romuttamaan muutaman vuoden käytön jälkeen.

      • Anonyymi

        Juurikin näin uskon minäkin käyvän. Kukaan liike ei uusi tuommosen 3000 ekun auton akustoja , jotka saattavat maksaa jopa 10.000 ekua. Entäs moottorin kunto. Satavarmasti on sen elin ikä lopussa, ellei ole jouduttu vaihtamaan siihen mennessä.
        Tässä luin jonkin nettijutun, että Esimerkiksi Volvon akusta maksaa yli 13.000 euroa. Mutta eivätpä ne olekaan ihan meidän tavallisten rähmäkäpälien ajokkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin uskon minäkin käyvän. Kukaan liike ei uusi tuommosen 3000 ekun auton akustoja , jotka saattavat maksaa jopa 10.000 ekua. Entäs moottorin kunto. Satavarmasti on sen elin ikä lopussa, ellei ole jouduttu vaihtamaan siihen mennessä.
        Tässä luin jonkin nettijutun, että Esimerkiksi Volvon akusta maksaa yli 13.000 euroa. Mutta eivätpä ne olekaan ihan meidän tavallisten rähmäkäpälien ajokkeja.

        Maksaako 10 000 euron Dacian akku 10 000 euroa??? :O Tuskinpa akun osuus on 100% auton hinnasta.

        Kun tuollaisella sähkö-Dacialla on ajanut pari vuotta, sen saa 5 000 eurolla. Silloin niitä tuodaan Saksasta ja Ruotsista. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaako 10 000 euron Dacian akku 10 000 euroa??? :O Tuskinpa akun osuus on 100% auton hinnasta.

        Kun tuollaisella sähkö-Dacialla on ajanut pari vuotta, sen saa 5 000 eurolla. Silloin niitä tuodaan Saksasta ja Ruotsista. :D

        Et sitten jaksanut lukea koko kirjoitusta... autossa on leasing akku, josta maksat "vuokraa" joka kuukausi.
        10000€ maksavasta Daciasta ei todellakaan enää saa 5000€ kahden vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaako 10 000 euron Dacian akku 10 000 euroa??? :O Tuskinpa akun osuus on 100% auton hinnasta.

        Kun tuollaisella sähkö-Dacialla on ajanut pari vuotta, sen saa 5 000 eurolla. Silloin niitä tuodaan Saksasta ja Ruotsista. :D

        > Maksaako 10 000 euron Dacian akku 10 000 euroa??? :O Tuskinpa akun osuus on 100% auton hinnasta.

        Teollisessa sarjatuotannossa valmistus/materiaalikustannus on luokkaa 10 % myyntihinnasta. Silloin kun toiminta on voitollista. Kas kun myyntihinnasta merkittävä osa on veroja ja sillä hinnalla pitää valmistuksen lisäksi kattaa myös suunnittelu, viranomaishyväksynnät, tuotantolinjan rakentaminen, kuljetus, maahantuonti ja myyntiorganisaation kulut...

        Eli 30 000 € perusauton valmistus maksaa 3000 €. Moottorin hinta saattaa valmistajale olla 500 €, mutta tämä toteutuu vain suurina valmistussarjoina ja kun motti asennetaan tehtaalla pellin alle. Jos tästä 30 000 € autosta sattu moottori porsimana totaalisesti ja siihen asennetaan merkkihuollossa uupouusi kone, niin hintalapussa voi lukea 10 000 €. Johtuu siitä, että ihmistyö on kallista ja moottorin kuljetus ja asennnus teettää paljon työtä vs se ,että härveli lätkäistään autoon pitkälle automatisoidulla tuotantolinjalla.

        Patteriautojen valmistus on tällä hetkellä heikosti kannattavaa tai jopa tappiollista eli auton hinta on valmistajalle paljon korkeampi kuin 3000 €. Akku lie komponeittien kalleimmasta päästä eli hinta voi olla tonni pari jo valmistajalle, joka hankkii niitä suuria määriä. Kun akkua lähdetään yksittäistapauksena roudaamaan routaiseen Suomeen ja vaihtamaan vikaantuneen tilalle, niin eipä ihme, että laskussa voi lukea 13 000 €.

        Patteriautojen sekä niiden varaosien hinnat laskevat, kun valmistussarjat kasvavat. Mutta akku pysyy kalliina komponenttina ja sen vaihto tulee aina olemaan monen tonnin juttu - ainakin merkkiliikkeessä tehtynä.

        Varmaan ilmaantuu "villejä" firmoja, mitkä joko korjaavat akkuja tai vaihtavat niitä jonkun toisen valmistajan tuotteisiin, vrt. miten sähkötyökalujenkin akkuja nykyään korjataan. Tämä on varmasti se helvempi tie. Yhtä varmaa on se, että moni valmistaja pyrkii tekemään akkujensa korjaamisesta vaikeaa/mahdotonta. Jotta pysyy merkkihuollot leivän syrjässä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaako 10 000 euron Dacian akku 10 000 euroa??? :O Tuskinpa akun osuus on 100% auton hinnasta.

        Kun tuollaisella sähkö-Dacialla on ajanut pari vuotta, sen saa 5 000 eurolla. Silloin niitä tuodaan Saksasta ja Ruotsista. :D

        Itseasiassa sähkö-sitikka maksoi pari vuotta sitten 46000 e ja varaosa-akun hinta oli 43000. Tämä on 100% tosijuttu ja julkaistu Tuulilasissa.


    • Anonyymi

      Huomenna ostellaan kun tulee kela tuet tilille.

    • Anonyymi

      En koskaan, ihan periaatteesta.

    • Anonyymi

      Levillä ollut jo 20 vuotta lataaminen mahdollista-saisko roikan rovaniemelle?

    • Anonyymi

      Torstaina saan tilaamani täyssähköauton. Innolla odotan, aika näyttää oliko hyvä hankinta.

      • Anonyymi

        Jännäämme kanssasi ja toivomme parasta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännäämme kanssasi ja toivomme parasta....

        Hyvin meni, ei räjähtänyt, syttynyt tuleen, pääsi perille ainoa miinus oli antenni otti autotallin oveen kiinni ja joudun huomenna säätämään crafwoord oven aukenemaan hieman enemmän, eli ihan paska koko auto ja olitte oikeassa pelkää kurjuutta ja viia dolorosaa. Ehkä huomenna sitten se jättää tien sivuun tai syttyy tuleen tai ufot hakevat minut vai pitäisikö tehdä foliohattu ajamista vartn, kun varmasti on sähkömagneettista säteilyä?


    • Anonyymi

      "Sähköautojen osuus Suomen autokaupasta on merkityksetön. Muutenkin uusien autojen kauppa on hiljentynyt...….."

      Kiitos suomen "päättäjien" tähän on tultu... Onkohan mikään heidän päätöksensä tulos ollut heidän käyttämien asiantuntijoiden kertoman mukainen?
      1. Autoverouudistukset, joilla autokantaamme piti nuorentaa...seuraus=> automme ovat vanhempia kuin koskaan ennen...
      2. Suuri taksiuudistus... taksikyytien hintojen piti halventua... seuraus=> nyt taksit ovat kadonneet pienemmiltä paikkakunnilta ja kyytihinnat nousseet hurjasti sekä pimeät taksit lisääntyneet.
      3. Nyt ollaan pelastamassa maailmaa sitouttamalla suomalaiset euroopan tiukimpiin päästönormeihin KUNNIANHIMOISILLA päätöksillä... seuraus => uusien autojen kauppa ei käy, wanhoja suuripäästöisiä autoja tuodaan muualta euroopasta, eli päästöt vain lisääntyvät.

    • Anonyymi

      Erään tällä palstalla hihhuloivan vihervammaisen mukaan niitä myydään jo nyt sellaisia volyymejä ettet mahda sille mitään.

      • Anonyymi

        Älä kiinnitä huomiota tämän palstan kirjoituksiin vaan Traficomin tilastoihin. Täällä on niin paljon provosointia joka suuntaan että on turha lähteä mihinkään vedätyksiin mukaan tällaisissa asiissa mistä on olemassa selkeät tilastot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kiinnitä huomiota tämän palstan kirjoituksiin vaan Traficomin tilastoihin. Täällä on niin paljon provosointia joka suuntaan että on turha lähteä mihinkään vedätyksiin mukaan tällaisissa asiissa mistä on olemassa selkeät tilastot.

        Juuri näin, tilasto puhuu totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kiinnitä huomiota tämän palstan kirjoituksiin vaan Traficomin tilastoihin. Täällä on niin paljon provosointia joka suuntaan että on turha lähteä mihinkään vedätyksiin mukaan tällaisissa asiissa mistä on olemassa selkeät tilastot.

        Näin on hevosmiesten STT.n uutiset joo..joo..pa..joo
        Esim.Toyotan prius takuu on 10v/300tkm ja kukaan muu ei tähän pysty....
        Ensimmäinen pieni urheilusähköauto Japanissa jo vuonna 1965 ja sama auto oli Tokion Autonäyttelyssä vuonna 1975 ihmisten katseltavana ja ihmeteltävää..

        Tokion olympialaisissa siellä on vetykaupunki eli talot saa sähkönsä vedystä ja kuorma-autot ,Bussit ...ja kaikki 0...PÄÄSTÖILLÄ putkesta tulee vettä!!!!!
        JA maailma PELASTUU!!!


    • Anonyymi

      Ostimme 1.0TSI auton, manuaalivaihteistolla

      Ei voi olla kuin tyytyväinen tekniikkaan ja kuinka pienellä kulutuksella kulkee.

      • Anonyymi

        Unohdin mainita että paljon pienempi ajoneuvovero kuin esimerkiki täyssähköautoissa !


    • Anonyymi

      Niitä ostetaan heti, kun sopiva malli tulee myyntiin: eli
      - pitää päästä Helsingistä Ivaloon ilman välilatausta
      - pitää olla 2 tonnia painava peräkärrykuorma vedettävänä
      - pitää olla akkutakuu 20 vuotta
      - pitää maksaa alle 20.000€, mielellään alle 10.000€

      Sitten heti alkaa kauppa käymään.

      • Anonyymi

        Iso rajoite on kohtuuhintaisten sähköautojen saatavuus. ID.3:n koko tämän vuoden tuotanto on jo varattu. Samoin Miin kaikki Suomeen saatavat autot on jo myyty.
        Vaikka ostajia on jonoksi saakka niin rekisteröintitilastot tulevat paljon jäljessä koska tehtaat eivät pysty toimittamaan enempää.
        VW:llä on vasta yksi tehdas tuottamassa ID.3sia mutta kuusi muuta on työn alla ja tuotantomäärät tulevat nousemaan huimasti seuraavan 2-3 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso rajoite on kohtuuhintaisten sähköautojen saatavuus. ID.3:n koko tämän vuoden tuotanto on jo varattu. Samoin Miin kaikki Suomeen saatavat autot on jo myyty.
        Vaikka ostajia on jonoksi saakka niin rekisteröintitilastot tulevat paljon jäljessä koska tehtaat eivät pysty toimittamaan enempää.
        VW:llä on vasta yksi tehdas tuottamassa ID.3sia mutta kuusi muuta on työn alla ja tuotantomäärät tulevat nousemaan huimasti seuraavan 2-3 vuoden aikana.

        Onneksi vain yksi tehdas pukkaa autoa tehtaan takapihalle varastoon, kun auton softa kusi ja ei ole voinut autoja toimittaa tilaajille!

        En haluaisi olla uuden id3 koe kaniini ja auto saa varmasti vierailla pajalla softa päivityksissä ahkeraan, arvelen.

        Muutenkin volkkarilta alhaista matkia esikuvaansa BMW i3 muotoilussa ja nimessä, säälittävää.

        Veikkaan Nissan Leafin olevan varmin osto sähköautoksi, koska heillä eniten realimailman kokemusta / dataa autoista, Tesla tietysti, mutta painii eri sarjassa hinnan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso rajoite on kohtuuhintaisten sähköautojen saatavuus. ID.3:n koko tämän vuoden tuotanto on jo varattu. Samoin Miin kaikki Suomeen saatavat autot on jo myyty.
        Vaikka ostajia on jonoksi saakka niin rekisteröintitilastot tulevat paljon jäljessä koska tehtaat eivät pysty toimittamaan enempää.
        VW:llä on vasta yksi tehdas tuottamassa ID.3sia mutta kuusi muuta on työn alla ja tuotantomäärät tulevat nousemaan huimasti seuraavan 2-3 vuoden aikana.

        Volkkarin ID.3 autoa ei kannattaisi mainostaa, sillä se on vielä melkoinen raakile. Monet ovat siinä uskossa, että ID.3 auto ei koskaan pääse massatuotanton.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwlla-massiivisia-ongelmia-sahkoautonsa-softan-kanssa/be5b8d4f-e1fe-4bcf-a063-9e204beaa6b0


    • Anonyymi

      Kaikkien pitäisi päästä ensin ministerien erityisavustajien palkoille.

      • Anonyymi

        Sen verta vauhdilla näitä avustajia on palkattu, että toiveesi toteutunee vuoteen 2050 mennessä ;-D


    • Anonyymi

      Niin kauan kuin minä käyn joka päivä mökillä ja kuskaan sinne kaksi sataa kilosen kiukaan kivineen niin ei kyllä mitään tee sähkö autolla. Tojota se olla pitää. Tojota maksaa sen kaks kytä tuhatta käytettynä kun kaks sataa tuhatta mittarissa eikä ruoste haittaa. Menee bensaa vain kolme litraa satasella vaikka on koko ajan ylä mäki ja vasta tuuli ja käyn venäjällä tankkaamassa välillä. Oppinu rasvaamaan jako avaimia ja konetta kun ei tojota laukia koskaan mitä vähän malliksi osia vaihtelen. Akkua en oo koskaan vaihtanu eikä sellaista kymppi tonnin akkua tähän ostetakkaan, pannaan pensa akkrekaatti jos akku taas laukiaa.

      • Anonyymi

        En kyllä ymmärrä, miksi kuskaat kaksisaataakiloista kiuastasi kivineen päivittäin, vai kertooko tämä sinusta ja järjenjuoksustasi?

        Ymmärrän miksi sinä et ymmärrä sähköautoa, onneksi sinä ja toyo olette löytäneet toisenne.


    • Anonyymi

      Esson baarin miehet eivät tunnista eksponenttikäyrää, vaikka sen tunkisi hanurista sisään. Sopii naureskella vähille sähköautoille ja unohtaa miten asiat oli Norjassa muutama vuosi sitten ja miten ne on nyt.

      • Anonyymi

        Norjalaiset istuvat öljyrahojensa päällä - heillä on jopa vaikeuksia löytää mielekkäitä sijoituskohteita. Avokätiset tuet järjestyivät siellä helposti patteriautoille.

        Suomessakin patteriautoilun varsinainen juju on kinuta rahat muilta. Pitäisi saada
        - veronalennus
        - muutaman tonnin suora tuki
        - maksatettua latauspisteiden rakentaminen naapurilla
        - luonnollisesti pitäisi saada ilmainen lataus myös työpaikalle ja kauppakeskuksen pihalle

        Normi viherpiperö toimintaa. Mistään oman toiminnan haitoista ei tarvitse eikä saa puhua, mutta muille ihmisille saa huoletta esittää rajoituksia ja lisämaksuja.

        Nyt vasta patteriautoille pitääkin naureskella. Myynnin piti räjähtää vuodenvaihteessa, kun piti tulla valtava vyöry kohtuuhintaisia patteriautoja. Sitä odotellessa...

        Patteriautoja on nyt liikenteessä noin 5000. Viime vuoden myynti reilu 2000. No, ehkä tänä vuonna menee 3000-4000 kpl. Lataushbridejä on liikenteessä 25 000 ja niitä myytiin viime vuonna melkein 12 000 kpl. Kaasuautojakin on nyt 10 000 ja näilläkin määrä on pompsahtanut vasta 2018.

        Paljon kertoo sekin, että hirveästä vouhotuksesta huolimatta patteriautojen kauppa ei käy. Hinta/laatusuhde mättää pahasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjalaiset istuvat öljyrahojensa päällä - heillä on jopa vaikeuksia löytää mielekkäitä sijoituskohteita. Avokätiset tuet järjestyivät siellä helposti patteriautoille.

        Suomessakin patteriautoilun varsinainen juju on kinuta rahat muilta. Pitäisi saada
        - veronalennus
        - muutaman tonnin suora tuki
        - maksatettua latauspisteiden rakentaminen naapurilla
        - luonnollisesti pitäisi saada ilmainen lataus myös työpaikalle ja kauppakeskuksen pihalle

        Normi viherpiperö toimintaa. Mistään oman toiminnan haitoista ei tarvitse eikä saa puhua, mutta muille ihmisille saa huoletta esittää rajoituksia ja lisämaksuja.

        Nyt vasta patteriautoille pitääkin naureskella. Myynnin piti räjähtää vuodenvaihteessa, kun piti tulla valtava vyöry kohtuuhintaisia patteriautoja. Sitä odotellessa...

        Patteriautoja on nyt liikenteessä noin 5000. Viime vuoden myynti reilu 2000. No, ehkä tänä vuonna menee 3000-4000 kpl. Lataushbridejä on liikenteessä 25 000 ja niitä myytiin viime vuonna melkein 12 000 kpl. Kaasuautojakin on nyt 10 000 ja näilläkin määrä on pompsahtanut vasta 2018.

        Paljon kertoo sekin, että hirveästä vouhotuksesta huolimatta patteriautojen kauppa ei käy. Hinta/laatusuhde mättää pahasti.

        Jaa, ettei kauppa käy? Ettei olis kuitenkin syynä ettei niitä saa tänne tuppuperälle. Seat Miitä saa kahden vuoden jonotusajalla, kallimmissakin sähköautoissa toimitusajat ovat pitkiä. Kovasti kasvanut kysyntä merkitsee pullonkaulaa akkutuotannolle, minkä sinunkinlaisen pösilön pitäisi ymmärtää. Akkuja kun menee muuallekin kuin autoihin, esimerkiksi teikäläisten persesuristimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, ettei kauppa käy? Ettei olis kuitenkin syynä ettei niitä saa tänne tuppuperälle. Seat Miitä saa kahden vuoden jonotusajalla, kallimmissakin sähköautoissa toimitusajat ovat pitkiä. Kovasti kasvanut kysyntä merkitsee pullonkaulaa akkutuotannolle, minkä sinunkinlaisen pösilön pitäisi ymmärtää. Akkuja kun menee muuallekin kuin autoihin, esimerkiksi teikäläisten persesuristimiin.

        Patteripetteri se vaan vouhottaa. Siihen se sitten jääkin.

        http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokanta_kayttovoimittain/henkiloautokanta_kayttovoimittain


    • Anonyymi

      Jenkeissä kuluttajatilastojen ykkönen oli Tesla 3, kun verrattiin arvon säilymistä eka vuoden jälkeen. Teslan hinta tippui alle 5 prosenttia. Häntäpäässä oli Bemarin mammuttikatumaasturi, jonka hinta tippui 40%! Tässäpä sopii mietiskellä mitä tekniikkaa kannattaa ostaa ja mitä ei.

      • Anonyymi

        Teslan arvon säilyminen ekana vuotena on noin hyvä, koska kyseisellä mallilla on toimitusvaikeuksia, joten jos joku uuden sellaisen haluaa, joutuu sitä odottamaan toista vuotta... Vertaapa sitten, mikä mahtaa olla 2, 3 tai 4 vuotta vanhan Teslan tilanne, se ei ole enää yhtä hyvä.


      • Anonyymi

        Suomalaiset ole koskaan ostaneet samoja autoja kuin Jenkit, huono vertaus siis.


    • Anonyymi

      Kuka helvetti on niin pihalla että sähköauton ostaisi. Niiden akkuteollisuus pilaa tämän maailman.

      • Anonyymi

        Ei täysin saasteeton mutta aina parempi vaihtoehto kuin fossiilipoltin.
        Fossiilin polttaminen on kertakäyttökamaa joka tuottaa CO-päästöjä jotka tappavat elämän koko maapallolta. Mineraalien louhiminen akkuja varten on paljon pienempi paha.
        Se mahdollistaa liikkumisen uusiutuvalla energialla ja akut ovat kierrätettävää tavaraa. Kerran louhittu akun raaka-aine kierrätetään yhä uudestaan.
        Kerran poltettu dinomehu on ainoastaan päästö joka tuhoaa elämän maapallolta. Vihreät ovat oikeassa tässä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täysin saasteeton mutta aina parempi vaihtoehto kuin fossiilipoltin.
        Fossiilin polttaminen on kertakäyttökamaa joka tuottaa CO-päästöjä jotka tappavat elämän koko maapallolta. Mineraalien louhiminen akkuja varten on paljon pienempi paha.
        Se mahdollistaa liikkumisen uusiutuvalla energialla ja akut ovat kierrätettävää tavaraa. Kerran louhittu akun raaka-aine kierrätetään yhä uudestaan.
        Kerran poltettu dinomehu on ainoastaan päästö joka tuhoaa elämän maapallolta. Vihreät ovat oikeassa tässä asiassa.

        > Se mahdollistaa liikkumisen uusiutuvalla energialla ja akut ovat kierrätettävää tavaraa. Kerran louhittu akun raaka-aine kierrätetään yhä uudestaan.

        Näin tämä siis menee patteripetterin haaveissa. Ei toimi vielä käytännössä.

        > Se mahdollistaa liikkumisen uusiutuvalla energialla

        Näin tämä menee patteripetterin haaveissa. Ei ole sähköntuotanto päästötöntä.

        > Vihreät ovat oikeassa tässä asiassa.

        Vihreät ovat ympäristön kannalta haitallisia otuksia. Vastustavat mm. ydinvoimaa, joka olisi tehokas tapa vähentää sähköntuotannon CO2 päästöjä. Vihreden ansiosta Saksassa rakennetaan uutta kivihiilivoimaa.

        Vihreät vastustavat jätteiden hyötykäyttöä. Viherpiiperöt onnistuivat mm. torppaamaan taannoin suunnitellun pakkausjätteen kaasuttamisen Ämmässuon kaatopaikalla. Kaasu olisi poltettu Martinlaakson voimalaitoksessa, jossa sillä olisi korvattu maakaasua. Vihreiden mielestä jätteet kuuluu haudata kaatopaikalle, missä ne tuottavat mädäntyessään metaania, joka on hiilidioksidia vahvempi kasvihuonekaasu.

        Sähkäautoilu on edelleen samassa "siten kun" tilassa, missä se on ollut viimeiset 40 vuotta. No, ehkä vähän lähempänä tavoitteitaan, mutta 5 000 patteriautoa ei onglemia ratkaise. Muilla tekniikoilla päästöjä saisi tiputettua nopeammin ja pienemmillä kustannuksilla, mutta vouhottajia ei faktat kiinnosta. Kuten em. esimerkeistä nähtiin.


    • Anonyymi

      KIKY, palkkojen nollakorotukset ja palkkojen leikkaukset yhdessä veronkorotuksien ja hintojen nousun kanssa on ajanut suomalaiset siihen tilanteeseen, että taviksilla ei enää ole varaa ostaa uutta autoa. Siksi niitä roudataan Ruotsista ja Saksasta käytettyinä.

      Kyse ei siis ole suomalaisten tavisten asenteista vaan Sipilän keskustan vihamielisestä asenteesta palkansaajia kohtaan.

    • Anonyymi

      Omakotitaloissa asuville sähköauto voi olla mahdollista hankkia jo nyt, mutta kerrostaloissa ei koskaan. Lataushybridi-auto voisi olla mahdollista hankkia muutaman vuoden päästä, kunhan asuntoyhtiön hallitus antaa sen lataukselle luvan... ei antanut vielä tänä vuonna, mutta ehkä jo ensivuonna (neljäntenä).... ehkä...
      Tämä sähköistyminen(kin) on tuonut noita rahastajia alalle, mm. se, että latauslaitteet pitää hankkia HEILTÄ kaikille paikoille. Sitten pitää alkaa maksamaan kuukausivuokraa laitteista ja provisiota käytetystä sähköstä. Nykyiset uudet tolpat heitetään roskiin... onko järkeä? Ei ole, mutta muutakaan ei ole juuri saatavilla kun vedotaan "yhdenvertaisuuteen".

      • Anonyymi

        "Omakotitaloissa asuville sähköauto voi olla mahdollista hankkia jo nyt, mutta kerrostaloissa ei koskaan. Lataushybridi-auto voisi olla mahdollista hankkia muutaman vuoden päästä"

        Mitä eroa on sähköauton ja ladattavan hybridin lataamisessa?? Yön (10h) aikana saat sähköautoon 8A virralla noin 100 km ajomatkaa. Se riittää 80%.lle autoilijoista. Tuon 8A latausmahdollisuuden voi järjestää suurelle osalle lämpötolppapaikoista töineen noin 500€ kustannuksella / tolppa, eli 250€ / autopaikka
        Suurin ongelma taloyhtiöiden latausjärjestelyissä on niiden kateelliset asukkaat joilla on sähköautoista ja lataamisesta enemmän luuloja ja oletuksia kuin tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Omakotitaloissa asuville sähköauto voi olla mahdollista hankkia jo nyt, mutta kerrostaloissa ei koskaan. Lataushybridi-auto voisi olla mahdollista hankkia muutaman vuoden päästä"

        Mitä eroa on sähköauton ja ladattavan hybridin lataamisessa?? Yön (10h) aikana saat sähköautoon 8A virralla noin 100 km ajomatkaa. Se riittää 80%.lle autoilijoista. Tuon 8A latausmahdollisuuden voi järjestää suurelle osalle lämpötolppapaikoista töineen noin 500€ kustannuksella / tolppa, eli 250€ / autopaikka
        Suurin ongelma taloyhtiöiden latausjärjestelyissä on niiden kateelliset asukkaat joilla on sähköautoista ja lataamisesta enemmän luuloja ja oletuksia kuin tietoa.

        Ero on siinä, että jos plugarilla tulet patterit (melkein) tyhjänä kotiin niin pääset sillä taas hetken päästä liikkeelle, oli akussa virtaa tai ei. Sähköautolla et. Ja 8A:lla "tankkaaminen" on niin hidasta hommaa että siinä parta kasvaa jos oikein odottamalla odottaa liikkeelle pääsyä. Yön aikanakaan ei ehdi kertyä kuin luokkaa 70 km rangea.

        Tietysti jos nurkan takana sattuu olemaan pikalaturi niin ei tuo sitten niin iso ongelma ole. Mutta kuinka monella on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero on siinä, että jos plugarilla tulet patterit (melkein) tyhjänä kotiin niin pääset sillä taas hetken päästä liikkeelle, oli akussa virtaa tai ei. Sähköautolla et. Ja 8A:lla "tankkaaminen" on niin hidasta hommaa että siinä parta kasvaa jos oikein odottamalla odottaa liikkeelle pääsyä. Yön aikanakaan ei ehdi kertyä kuin luokkaa 70 km rangea.

        Tietysti jos nurkan takana sattuu olemaan pikalaturi niin ei tuo sitten niin iso ongelma ole. Mutta kuinka monella on?

        No mutta tuo 70km riittää tavallisen päivän tarpeisiin ihan hyvin. Sitäpaitsi useimmiten auto kyllä ehtisi olla narun perässä koton a 12h.

        Sähköauton varmaankin ostaa näin kehitysken alkuvaiheessa omakotiasuja ja silloin halvan latauslaitteen asentaminen kotipihaan ei niin iso ongelma ole. Laitteet (1-3 vaiheiset) maksaa alle tonnin ja sennus päälle.

        Itselle riittäisi varsin hyvin 100km yössä latausta. Jos ajan joskus pidemmän matkan, niin sen jälkeen jokaisen päivän jälkeen akkuun jää 50km edestä sähköä enemmän. Akku olisi siis viikon päästä taas täysin täynnä. pienellä seinälaturilla tuo latausteho moninkertaistuu.


        Mutta, miksi vinkua ettei sähköauto vielä sovi kaikille. Eihän uusi Mersukaan sovi kaikille. Ei kaikilla ole siihen varaa (tai kiinnostusta).

        Ollaan nyt iloisia jos työsuhdeautoilijat ostaa sähköautoja ja plugareita. Niitä hyvin huollettuja on sitten kohta käytettynäkin. Esimerkiksi suurin osa Volkkarin GTE (=plugari) käytetyistä on myyty liisariksi alunperin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero on siinä, että jos plugarilla tulet patterit (melkein) tyhjänä kotiin niin pääset sillä taas hetken päästä liikkeelle, oli akussa virtaa tai ei. Sähköautolla et. Ja 8A:lla "tankkaaminen" on niin hidasta hommaa että siinä parta kasvaa jos oikein odottamalla odottaa liikkeelle pääsyä. Yön aikanakaan ei ehdi kertyä kuin luokkaa 70 km rangea.

        Tietysti jos nurkan takana sattuu olemaan pikalaturi niin ei tuo sitten niin iso ongelma ole. Mutta kuinka monella on?

        Laskimme näköjään vähän eri parametreilla nuo yölliset lataukset, mulla 8 tunnin lataus, reilun 90% hyötysuhde lataukselle ja 20 kWh/100km kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Omakotitaloissa asuville sähköauto voi olla mahdollista hankkia jo nyt, mutta kerrostaloissa ei koskaan. Lataushybridi-auto voisi olla mahdollista hankkia muutaman vuoden päästä"

        Mitä eroa on sähköauton ja ladattavan hybridin lataamisessa?? Yön (10h) aikana saat sähköautoon 8A virralla noin 100 km ajomatkaa. Se riittää 80%.lle autoilijoista. Tuon 8A latausmahdollisuuden voi järjestää suurelle osalle lämpötolppapaikoista töineen noin 500€ kustannuksella / tolppa, eli 250€ / autopaikka
        Suurin ongelma taloyhtiöiden latausjärjestelyissä on niiden kateelliset asukkaat joilla on sähköautoista ja lataamisesta enemmän luuloja ja oletuksia kuin tietoa.

        "Suurin ongelma taloyhtiöiden latausjärjestelyissä on niiden kateelliset asukkaat joilla on sähköautoista ja lataamisesta enemmän luuloja ja oletuksia kuin tietoa".

        Tästä olen nyt kanssasi samaa mieltä, yhtiökokouksessa oli eniten äänessä jos jonkinlaisia "asiantuntijoita", jotka tyrmäsi kirjoitetun fakta tiedon... No, vuoden päästä on seuraava kokous, jolloin taas yritetään... toivottavasti, joku vielä ostaa autopaikan, jossa ei ole latausmahdollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suurin ongelma taloyhtiöiden latausjärjestelyissä on niiden kateelliset asukkaat joilla on sähköautoista ja lataamisesta enemmän luuloja ja oletuksia kuin tietoa".

        Tästä olen nyt kanssasi samaa mieltä, yhtiökokouksessa oli eniten äänessä jos jonkinlaisia "asiantuntijoita", jotka tyrmäsi kirjoitetun fakta tiedon... No, vuoden päästä on seuraava kokous, jolloin taas yritetään... toivottavasti, joku vielä ostaa autopaikan, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

        Näiden änkyröiden aika on loppu. Valmisteilla on laki joka takaa jokaiselle osakkaalle oikeuden rakentaa itselleen latauspaikka. Laki voittaa aina yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokouksen päätökset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskimme näköjään vähän eri parametreilla nuo yölliset lataukset, mulla 8 tunnin lataus, reilun 90% hyötysuhde lataukselle ja 20 kWh/100km kulutus.

        20kWh vuoden keskimääräinen kulutus on Esim. suurella Tesla model S.llä. Halvemmat sähköautot kuluttavat vähemmän, esim Tesla model 3 noin 17 kWh/100km ja Huyndai Ionic 15kWh. Useimmiten ihmiset nukkuu öisin jolloin auto latautuu ja partakin kasvaa, tuletko useinkin tankille viimeisillä bensatipoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta tuo 70km riittää tavallisen päivän tarpeisiin ihan hyvin. Sitäpaitsi useimmiten auto kyllä ehtisi olla narun perässä koton a 12h.

        Sähköauton varmaankin ostaa näin kehitysken alkuvaiheessa omakotiasuja ja silloin halvan latauslaitteen asentaminen kotipihaan ei niin iso ongelma ole. Laitteet (1-3 vaiheiset) maksaa alle tonnin ja sennus päälle.

        Itselle riittäisi varsin hyvin 100km yössä latausta. Jos ajan joskus pidemmän matkan, niin sen jälkeen jokaisen päivän jälkeen akkuun jää 50km edestä sähköä enemmän. Akku olisi siis viikon päästä taas täysin täynnä. pienellä seinälaturilla tuo latausteho moninkertaistuu.


        Mutta, miksi vinkua ettei sähköauto vielä sovi kaikille. Eihän uusi Mersukaan sovi kaikille. Ei kaikilla ole siihen varaa (tai kiinnostusta).

        Ollaan nyt iloisia jos työsuhdeautoilijat ostaa sähköautoja ja plugareita. Niitä hyvin huollettuja on sitten kohta käytettynäkin. Esimerkiksi suurin osa Volkkarin GTE (=plugari) käytetyistä on myyty liisariksi alunperin.

        Juu, aika monella riittänee se 70 km tavanomaiseen päivään. Kaikilla ei, ja kaikki päivät eivät ole niitä tavanomaisia. Juttu onkin siinä, että kuinka usein se kenellekin sattuu että ei riitä ja mitä sitten tehdään.

        Jos tilanne tulee vastaan vaikka kerran vuodessa niin se tuskin on iso ongelma jos pikalaturin vuoksi joutuu tekemään vaikkapa parin kilometrin mutkan.

        Jos taas yönaikainen lataus jättää päivän ajot vajaiksi vaikkapa kerran kuussa ja lähin pikalaturi on 30 km väärään suuntaan niin ongelma on ihan eri kaliiperia. Ainakin itse miettisin tämmöiseen käyttöön jotain toisentyyppistä kulkuvälinettä.

        Omalla käyttöprofiililla tuollaista murhetta tuskin syntyisi. Jos päivitän plugarin jossain vaiheessa sähköautoon niin en ehkä viitsi edes vaihtaa tuota tämänhetkistä 1x16A latausasemaa, vaikka katokseen olisikin aika helposti nykäistävissä 3x16A syöttö. Kun se ei tosiaan yleensä ole välttämätöntä saada akkua täyteen seuraavaksi aamuksi, riittää, että viikon mittaan kertyy enemmän latausta kuin sitä käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20kWh vuoden keskimääräinen kulutus on Esim. suurella Tesla model S.llä. Halvemmat sähköautot kuluttavat vähemmän, esim Tesla model 3 noin 17 kWh/100km ja Huyndai Ionic 15kWh. Useimmiten ihmiset nukkuu öisin jolloin auto latautuu ja partakin kasvaa, tuletko useinkin tankille viimeisillä bensatipoilla?

        Vuosien varrella olen havainnoinut Amperan vievän reilut 20 kWh/100 km laskettuna keskiarvona siltä ajalta kun se suostuu olemaan käyttämättä polttomoottoria, eli elohopean ollessa -10 asteen yläpuolella. Keskellä kesää, kun lämmitystarvetta ei ole ollenkaan (tuossa ei ole ilmalämpöpumppua), kulutus omassa seka-ajossa on luokkaa 17 kWh.

        Tähän perustuen haluaisin kuulla, millä mustalla magialla vastaavassa ajossa VUODEN KESKIARVO saataisiin painettua esmes 15 kWh:iin. Sähkömoottoreiden hyötysuhteissa ei paljon eroa ole, Ampera saattaa tässä olla jopa sähköautoja parempi koska voi tasaisella kuormituksella käyttää kahdesta moottoristaan pienempää. Oleellista painoeroa ei ole, ilmanvastuskertoimet lienevät samassa luokassa, samoin otsapinta-ala. Ilmalämpöpumpusta olisi selvää hyötyä silloin kun lämmitystä käytetään, mutta tuo 17 kWh on siis katsottu kelillä jolla lämmitystarvetta ei ole.

        Tietysti jos haluaa kauniita lukuja niin voihan kulutuksen mitata ajamalla heinäkuussa tasaista kahdeksaakymppiä ilman ilmastointia, mutta kuinka monen todellista käyttötarvetta se kuvastaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, aika monella riittänee se 70 km tavanomaiseen päivään. Kaikilla ei, ja kaikki päivät eivät ole niitä tavanomaisia. Juttu onkin siinä, että kuinka usein se kenellekin sattuu että ei riitä ja mitä sitten tehdään.

        Jos tilanne tulee vastaan vaikka kerran vuodessa niin se tuskin on iso ongelma jos pikalaturin vuoksi joutuu tekemään vaikkapa parin kilometrin mutkan.

        Jos taas yönaikainen lataus jättää päivän ajot vajaiksi vaikkapa kerran kuussa ja lähin pikalaturi on 30 km väärään suuntaan niin ongelma on ihan eri kaliiperia. Ainakin itse miettisin tämmöiseen käyttöön jotain toisentyyppistä kulkuvälinettä.

        Omalla käyttöprofiililla tuollaista murhetta tuskin syntyisi. Jos päivitän plugarin jossain vaiheessa sähköautoon niin en ehkä viitsi edes vaihtaa tuota tämänhetkistä 1x16A latausasemaa, vaikka katokseen olisikin aika helposti nykäistävissä 3x16A syöttö. Kun se ei tosiaan yleensä ole välttämätöntä saada akkua täyteen seuraavaksi aamuksi, riittää, että viikon mittaan kertyy enemmän latausta kuin sitä käytetään.

        On hyvin yleinen logiikkamoka väittää että auton akkuun pitäisi pystyä lataamaan joka yö seuraavan päivän tarve. Todellisuus on se että sähköauton akusta kulutetaan vain osa normaalipäivänä. Ja vaikka normipäivänä kulutettaisiin enemmän kuin yön aikana ladataan niin viikonloppuna auto saa ladattua sähköä reserviin seuraavan viikon kulutusta varten.
        On varmaan paljonajavia joille akkujen kapasiteetti on ongelma, mutta 80% väestöstä nykyinen akkukapasiteetti ja latausnopeus riittävät paremmin kuin hyvin.
        Jokainen tietysti tekee päätöksen omalta kohdaltaan ja siihen ei kenelläkään muulla ole mitään sanomista. Norjan myyntiluvut kuitenkin kertovat selkeää sanomaa siitä että sähköauton tekninen suorituskyky riittää mainiosti valtaosalle väestöä. Loppu on taloudellisia realiteetteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosien varrella olen havainnoinut Amperan vievän reilut 20 kWh/100 km laskettuna keskiarvona siltä ajalta kun se suostuu olemaan käyttämättä polttomoottoria, eli elohopean ollessa -10 asteen yläpuolella. Keskellä kesää, kun lämmitystarvetta ei ole ollenkaan (tuossa ei ole ilmalämpöpumppua), kulutus omassa seka-ajossa on luokkaa 17 kWh.

        Tähän perustuen haluaisin kuulla, millä mustalla magialla vastaavassa ajossa VUODEN KESKIARVO saataisiin painettua esmes 15 kWh:iin. Sähkömoottoreiden hyötysuhteissa ei paljon eroa ole, Ampera saattaa tässä olla jopa sähköautoja parempi koska voi tasaisella kuormituksella käyttää kahdesta moottoristaan pienempää. Oleellista painoeroa ei ole, ilmanvastuskertoimet lienevät samassa luokassa, samoin otsapinta-ala. Ilmalämpöpumpusta olisi selvää hyötyä silloin kun lämmitystä käytetään, mutta tuo 17 kWh on siis katsottu kelillä jolla lämmitystarvetta ei ole.

        Tietysti jos haluaa kauniita lukuja niin voihan kulutuksen mitata ajamalla heinäkuussa tasaista kahdeksaakymppiä ilman ilmastointia, mutta kuinka monen todellista käyttötarvetta se kuvastaa?

        Ei nämä ole uskonasioita vaan kokemuksia eri autojen käyttäjiltä. Itselläni tuli Tesla model 3 vuosi ja 19 000 km. täyteen ja auton näyttämä keskikulutus tuolta ajalta 16.8 kwh/100 km. Tuossa ei ole lataushäviöt mukana vaan auton kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nämä ole uskonasioita vaan kokemuksia eri autojen käyttäjiltä. Itselläni tuli Tesla model 3 vuosi ja 19 000 km. täyteen ja auton näyttämä keskikulutus tuolta ajalta 16.8 kwh/100 km. Tuossa ei ole lataushäviöt mukana vaan auton kulutus.

        Onkohan meillä ajoprofiileissa merkittävä ero vai mikähän tuon mahtaa selittää? Mulla moottoritietä ehkä kolmannes, kaupunkiajoa kolmannes ja maantietä kolmannes. Lyhyet pätkät nostavat kulutusta reilusti koska auto pitää aina joka pätkän jälkeen lämmittää uudelleen.

        Teslan lämpöpumppu on selkeä etu, mutta silläkään ei kesäkelillä ole juuri merkitystä.


    • Anonyymi

      Ostan, kun 30 tonnilla saa uuden, perhekäyttöön soveltuvan kokoisen sähköauton jossa akullisella pääsee nollakelissä 300 km moottoritietä. Tietty muidenkin käyttöominaisuuksien pitää olla kohtuullisella tasolla.

      Vielä näitä ei ole tarjolla, mutta kovin kaukanakaan ei olla. Siihen asti ajelen plugarilla.

      • Anonyymi

        Tuota pitää odottaa vuosi tai kaksi mutta mikä kiire tässä nyt.


      • Anonyymi

        Kannattaa ottaa huomioon käyttökulut, otat kympin halpaa lainaa niin maksat lyhennykset nykyisillä bensa- ja huoltokuluilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ottaa huomioon käyttökulut, otat kympin halpaa lainaa niin maksat lyhennykset nykyisillä bensa- ja huoltokuluilla.

        Käytetäänpä termejä oikein ja pidetään ajattelu loogisena. Jos ottaa lainaa auton ostamiseen niin se on pääomakulu.
        Bensat ja huollot ovat käyttökuluja. Kaksi täysin eri asiaa.
        Pääomakuluihin käyttövoima ei juurikaan vaikuta, Käyttökuluihin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ottaa huomioon käyttökulut, otat kympin halpaa lainaa niin maksat lyhennykset nykyisillä bensa- ja huoltokuluilla.

        Se on jo laskettu mukaan. En minä kolmenkympin polttisautoa ostaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetäänpä termejä oikein ja pidetään ajattelu loogisena. Jos ottaa lainaa auton ostamiseen niin se on pääomakulu.
        Bensat ja huollot ovat käyttökuluja. Kaksi täysin eri asiaa.
        Pääomakuluihin käyttövoima ei juurikaan vaikuta, Käyttökuluihin kyllä.

        Mulla menee nuo kulut kyllä ihan samasta lompakosta eli lopputulemasta kysymys eikä termeistä.


      • Anonyymi

        Ketä luulet kiinnostavan valintasi? Miksi joku viitsii kirjoittaa tänne vain kirjoittamisen ilosta tarinaa mikä ei muille merkitse mitään.


    • Anonyymi

      Olen tosi tyytyväinen omaan 1800eur ostettuun täysin huippukuntoiseen bensa farmariin. Vetokoukku ja ilmastointi, sähkölasit.

      Ajatelkaa autossa oli ostettaessa 400eur uudet hankookit alla ja talven ajetut nastat.

      • Anonyymi

        Onnea vaan "uudelle" autolle.
        Joskus tulee miettineeksi että miksi autotehtaat edes valmistavat uusia autoja kun on selvää että se ainoa oikea auto tavan kansalaiselle on loppuunajettu tonnin pommi. Jos on vähän vauraampi tavis niin valinta on kolmentonnin Corolla.
        Näitä luulisi kaikkien autotehtaiden tekevän.


    • Anonyymi

      Elämäni toistaiseksi huonoin autokauppa oli se, kun vaihdoin kolme vuotta vanhan E-sarjan Dieselin ladattavaan Hybridiin... E-sarjalaisella meni n. 4,5litraan/100km keskinopeudella 100km/h, nyt Hybridillä menee n. 8litraa/100km. Johtopäätös on se, JOS ajat vain kaupungissa ja sinulla on latauspiste kotona, osta Hybridi, JOS ajat liikenteessä kaupunkien ulkopuolella, osta Diesel-auto.

      • Anonyymi

        Et sitten ottanut selvää lataushybridin ominaisuuksista ennen ostoa?? Tyhmästä päästä sakotetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ottanut selvää lataushybridin ominaisuuksista ennen ostoa?? Tyhmästä päästä sakotetaan.

        Eipä taida lataushybridillä ja hybridillä olla juurikaan eroa kulutuksessa... esitteissä ja kaupassa kerrotaan vaan , että päästöt on 30-40g, jolloin usein uskotaan, että auto on pienikulutuksinen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ottanut selvää lataushybridin ominaisuuksista ennen ostoa?? Tyhmästä päästä sakotetaan.

        Ostaahan sitä jotkut täys-sähköautojakin???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostaahan sitä jotkut täys-sähköautojakin???

        Täyssähköautossa onkin järkeä, miksi kuljettaa kahta systeemiä mukanaan josta toinen on paljon huoltoa vaativa savuava muinaisjäänne jonka toiminta perustuu räjähdyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautossa onkin järkeä, miksi kuljettaa kahta systeemiä mukanaan josta toinen on paljon huoltoa vaativa savuava muinaisjäänne jonka toiminta perustuu räjähdyksiin?

        Toinen systeemi ainakin toimii, eikä matka jää siksi kesken... veikkaisin, että akkutekniikka muuttuu vielä paljon, polttomoottorit eivät niinkään, eli... kumpi on ensi "muinaisjäänne" ;o)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen systeemi ainakin toimii, eikä matka jää siksi kesken... veikkaisin, että akkutekniikka muuttuu vielä paljon, polttomoottorit eivät niinkään, eli... kumpi on ensi "muinaisjäänne" ;o)

        "Toinen systeemi ainakin toimii, eikä matka jää siksi kesken"
        Toimintavarmempi sähköauto on, todistetusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toinen systeemi ainakin toimii, eikä matka jää siksi kesken"
        Toimintavarmempi sähköauto on, todistetusti.

        Niin kauan kuin sähkö riittää, sähköauto on toimintavarmempi... miksi kuskata 1000kg akkua kokoajan mukana, kun ladattavalla hybridillä pääsee samaan lopputulokseen, kun päivittäinen ajotarve on kuitenkin alle 50km...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe