Aikidon toimivuus?

Kyselijä vain

Ehdin harrastamaan Aikidoa ensimmäisen vyökokeen suorittamiseen asti. Kävin sitten vielä sen jälkeen vajaan kuukauden treeneissä, mutta opiskelukiireiden takia jouduin harmillisen nopeasti jättämään hyvän harrastuksen.

Tilanne on nyt se, että aikaa olisi taas ja mielenkiintoa palata harrastuksen pariin. Mieltäni kuitenkin vaivaa tuo Aikidon toimivuus esimerkiksi hyvin aggressiivisen hyökkääjän kohtaamisessa.

Ymmärrän kyllä Aikidon filosofian ja tiedän kuinka paljon aikaa, itsekuria ja treenaamista se vaatii. Aikidon perusideahan on hyökkäyshalun sammuttaminen, eikä vastustajan satuttaminen.
Kuitenkin jollakin tavalla tuntui siltä, että suurin osa liikkeistä olivat jotenkin.....(miten sen sanoisi)....liian koreografisia. Hyökkäykset olivat aika "nättejä" ja hyvin epärealistisia.
Erityisesti lyönnit pistivät silmään ja niistä eteneminen. Eikö Aikidossakin pitäisi harjoitella myös ns. mahdollisia tositilanteita varten?
Olisin kaivannut kuitenkin esimerkiksi enemmän realistisempia irrottautumisia kuristusotteista ym.

Aikido kuitenkin kiinnostaa ja harjoitteluseurani oli todella hyvä.

Siis, kannattakaa vaihtaa lajia, vai jatkaa Aikidossa.

Arvostaisin mielipiteitä asiasta, etenkin pidemmän linjan Aikidoharrastajilta.

Kiitos jo etukäteen.

79

13387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penko

      Aikido liikkeet joita tehdään salilla ja mitä opetetaan ovat aika taiteellista kamaa.

      Tosi tilanteessa jätät sen taiteellisuuden taka-alalle ja annat palaa.

      Tosi asia on, että jos haet kunnon toimivaa ITSEPUOLUSTUSLAJIA niin aikido ei ikävä kyllä ole se oikea. Muuten hyvä laji kyllä!!!!

      • Kyselijä edelleen

        Onko ehdotuksia hyvästä lajista? Kokemuksia?
        Itseäni ei hirveästi kilpailumeininki houkuta.


      • tumppu
        Kyselijä edelleen kirjoitti:

        Onko ehdotuksia hyvästä lajista? Kokemuksia?
        Itseäni ei hirveästi kilpailumeininki houkuta.

        ...hapkido, täyttävät molemmat(monia tyylisuuntia molemmissa) monipuolisen itsepuolustuksen kriteerit.

        Itselläni 3,5 v. hapkidotaustaa. Kivaa, rankkaa, palkitsevaa.

        -T


      • henkan
        tumppu kirjoitti:

        ...hapkido, täyttävät molemmat(monia tyylisuuntia molemmissa) monipuolisen itsepuolustuksen kriteerit.

        Itselläni 3,5 v. hapkidotaustaa. Kivaa, rankkaa, palkitsevaa.

        -T

        Taas tätä samaa jauhamista.
        Olet harjoitellut peruskurssin verran ja alat miettiä aikidon toimivuutta?? Heh...
        Totta on että aikidolla et saa juuri itsepuolustustaitoasi nostettua kovinkaan pikaisesti( mikäli et varta vasten itsepuolustusta silmällä pitäen harjoittele lisäksi myös jotakin muuta). Aikidon tie on pitkä ja kuoppainen. On paljon helpompi tehdä suoraviivaista tekniikkaa ja voimalla kuin oppia kantapään kautta se pehmeämpi tapa.

        Molemmat tavat toimivat, mutta aikidon tavan saaminen säädylliselle tasolle itsepuolustus mielessä vaatii huomattavasti pidemmän harjoittelun, ja ennen kaikkea OIKEANLAISTA harjoittelua. Shomenuchi rennosti päätä kohden ei riitä. Ainakin täällä savolaisessa seurassa harjoitellaan myös ns. realistisempiä hyökkäyksiä vastaan... suorat ja koukkulyönnit ja erilaiset potkut, tarttumiset yms...ja tarpeeksi kovaa tietenkin(sen minkä nenä kestää;)
        Työni puolesta olen joutunut aikidoa käyttämään useinkin ja olen huomannut että oikeanlaisesta harjoittelusta on ollut korvaamatonta apua.
        Aikidon tekniikathan eivät juuri jujutsun tai hapkidon vastaavista eroa, ainoastaan tekotapa on erilainen. Itse olen vuosia aikidoa ja jujutsua harjoitellut. Ja eikös hapkidolla ja aikidolla ole aikas samanlaiset sukujuuret...?=)

        Jos haluat oppia puolustamaan itseäsi nopeammin niin valitse sitten joko jujutsu, hapkido, tai esimerkiksi krav maga.

        Mutta päätös on tietenkin sinun. Kannattaa tutustua muihinkin lajeihin jotta oma löytyy. Mutta lopeta tuo "aikido ei toimi" lässytys, koska sitä on jo tarpeeksi tälläkin foorumilla käsitelty. Se on typerää, lapsellista ja ajattelematonta.

        Mutta mainitseppa vaikka yksi hokutoryun musta vyö jolla ei ole ollut selkä ongelmia...? ;)(provo)!!! Aikidossa ei näitä ongelmia lähellekään samassa määrin esiinny.

        Sinällään muuten hokuto on tolkku ja toimiva tyyli.

        -C


      • henkan
        henkan kirjoitti:

        Taas tätä samaa jauhamista.
        Olet harjoitellut peruskurssin verran ja alat miettiä aikidon toimivuutta?? Heh...
        Totta on että aikidolla et saa juuri itsepuolustustaitoasi nostettua kovinkaan pikaisesti( mikäli et varta vasten itsepuolustusta silmällä pitäen harjoittele lisäksi myös jotakin muuta). Aikidon tie on pitkä ja kuoppainen. On paljon helpompi tehdä suoraviivaista tekniikkaa ja voimalla kuin oppia kantapään kautta se pehmeämpi tapa.

        Molemmat tavat toimivat, mutta aikidon tavan saaminen säädylliselle tasolle itsepuolustus mielessä vaatii huomattavasti pidemmän harjoittelun, ja ennen kaikkea OIKEANLAISTA harjoittelua. Shomenuchi rennosti päätä kohden ei riitä. Ainakin täällä savolaisessa seurassa harjoitellaan myös ns. realistisempiä hyökkäyksiä vastaan... suorat ja koukkulyönnit ja erilaiset potkut, tarttumiset yms...ja tarpeeksi kovaa tietenkin(sen minkä nenä kestää;)
        Työni puolesta olen joutunut aikidoa käyttämään useinkin ja olen huomannut että oikeanlaisesta harjoittelusta on ollut korvaamatonta apua.
        Aikidon tekniikathan eivät juuri jujutsun tai hapkidon vastaavista eroa, ainoastaan tekotapa on erilainen. Itse olen vuosia aikidoa ja jujutsua harjoitellut. Ja eikös hapkidolla ja aikidolla ole aikas samanlaiset sukujuuret...?=)

        Jos haluat oppia puolustamaan itseäsi nopeammin niin valitse sitten joko jujutsu, hapkido, tai esimerkiksi krav maga.

        Mutta päätös on tietenkin sinun. Kannattaa tutustua muihinkin lajeihin jotta oma löytyy. Mutta lopeta tuo "aikido ei toimi" lässytys, koska sitä on jo tarpeeksi tälläkin foorumilla käsitelty. Se on typerää, lapsellista ja ajattelematonta.

        Mutta mainitseppa vaikka yksi hokutoryun musta vyö jolla ei ole ollut selkä ongelmia...? ;)(provo)!!! Aikidossa ei näitä ongelmia lähellekään samassa määrin esiinny.

        Sinällään muuten hokuto on tolkku ja toimiva tyyli.

        -C

        Niin ja hyviä treenejä kaikille lajista riippumatta!! =)


      • tumppu
        henkan kirjoitti:

        Taas tätä samaa jauhamista.
        Olet harjoitellut peruskurssin verran ja alat miettiä aikidon toimivuutta?? Heh...
        Totta on että aikidolla et saa juuri itsepuolustustaitoasi nostettua kovinkaan pikaisesti( mikäli et varta vasten itsepuolustusta silmällä pitäen harjoittele lisäksi myös jotakin muuta). Aikidon tie on pitkä ja kuoppainen. On paljon helpompi tehdä suoraviivaista tekniikkaa ja voimalla kuin oppia kantapään kautta se pehmeämpi tapa.

        Molemmat tavat toimivat, mutta aikidon tavan saaminen säädylliselle tasolle itsepuolustus mielessä vaatii huomattavasti pidemmän harjoittelun, ja ennen kaikkea OIKEANLAISTA harjoittelua. Shomenuchi rennosti päätä kohden ei riitä. Ainakin täällä savolaisessa seurassa harjoitellaan myös ns. realistisempiä hyökkäyksiä vastaan... suorat ja koukkulyönnit ja erilaiset potkut, tarttumiset yms...ja tarpeeksi kovaa tietenkin(sen minkä nenä kestää;)
        Työni puolesta olen joutunut aikidoa käyttämään useinkin ja olen huomannut että oikeanlaisesta harjoittelusta on ollut korvaamatonta apua.
        Aikidon tekniikathan eivät juuri jujutsun tai hapkidon vastaavista eroa, ainoastaan tekotapa on erilainen. Itse olen vuosia aikidoa ja jujutsua harjoitellut. Ja eikös hapkidolla ja aikidolla ole aikas samanlaiset sukujuuret...?=)

        Jos haluat oppia puolustamaan itseäsi nopeammin niin valitse sitten joko jujutsu, hapkido, tai esimerkiksi krav maga.

        Mutta päätös on tietenkin sinun. Kannattaa tutustua muihinkin lajeihin jotta oma löytyy. Mutta lopeta tuo "aikido ei toimi" lässytys, koska sitä on jo tarpeeksi tälläkin foorumilla käsitelty. Se on typerää, lapsellista ja ajattelematonta.

        Mutta mainitseppa vaikka yksi hokutoryun musta vyö jolla ei ole ollut selkä ongelmia...? ;)(provo)!!! Aikidossa ei näitä ongelmia lähellekään samassa määrin esiinny.

        Sinällään muuten hokuto on tolkku ja toimiva tyyli.

        -C

        ...vai alkuperäiselle kyselijälle?

        -T


      • henkan
        tumppu kirjoitti:

        ...vai alkuperäiselle kyselijälle?

        -T

        Alkup kyselijälle =)


      • ISS
        henkan kirjoitti:

        Taas tätä samaa jauhamista.
        Olet harjoitellut peruskurssin verran ja alat miettiä aikidon toimivuutta?? Heh...
        Totta on että aikidolla et saa juuri itsepuolustustaitoasi nostettua kovinkaan pikaisesti( mikäli et varta vasten itsepuolustusta silmällä pitäen harjoittele lisäksi myös jotakin muuta). Aikidon tie on pitkä ja kuoppainen. On paljon helpompi tehdä suoraviivaista tekniikkaa ja voimalla kuin oppia kantapään kautta se pehmeämpi tapa.

        Molemmat tavat toimivat, mutta aikidon tavan saaminen säädylliselle tasolle itsepuolustus mielessä vaatii huomattavasti pidemmän harjoittelun, ja ennen kaikkea OIKEANLAISTA harjoittelua. Shomenuchi rennosti päätä kohden ei riitä. Ainakin täällä savolaisessa seurassa harjoitellaan myös ns. realistisempiä hyökkäyksiä vastaan... suorat ja koukkulyönnit ja erilaiset potkut, tarttumiset yms...ja tarpeeksi kovaa tietenkin(sen minkä nenä kestää;)
        Työni puolesta olen joutunut aikidoa käyttämään useinkin ja olen huomannut että oikeanlaisesta harjoittelusta on ollut korvaamatonta apua.
        Aikidon tekniikathan eivät juuri jujutsun tai hapkidon vastaavista eroa, ainoastaan tekotapa on erilainen. Itse olen vuosia aikidoa ja jujutsua harjoitellut. Ja eikös hapkidolla ja aikidolla ole aikas samanlaiset sukujuuret...?=)

        Jos haluat oppia puolustamaan itseäsi nopeammin niin valitse sitten joko jujutsu, hapkido, tai esimerkiksi krav maga.

        Mutta päätös on tietenkin sinun. Kannattaa tutustua muihinkin lajeihin jotta oma löytyy. Mutta lopeta tuo "aikido ei toimi" lässytys, koska sitä on jo tarpeeksi tälläkin foorumilla käsitelty. Se on typerää, lapsellista ja ajattelematonta.

        Mutta mainitseppa vaikka yksi hokutoryun musta vyö jolla ei ole ollut selkä ongelmia...? ;)(provo)!!! Aikidossa ei näitä ongelmia lähellekään samassa määrin esiinny.

        Sinällään muuten hokuto on tolkku ja toimiva tyyli.

        -C

        Itselläni on Hokuto-ryussa 1.dan ja selkä pelittää loistavasti! Olen tosin kamppailulajeja treenannut jo 19 vuotta(Kyokushinkai ja Sankukai karate,Kobudo,Krav-maga,paini) ja opetan voimankäyttöä työkseni.Muuten kyllä asiallinen kommenntti,että lajia tuskin kannattaa tuomita peruskurssin pohjalta!Ja pidemmässä juoksussa treenaja aina itse määrittelee lajin toimivuuden/kovuuden! Oma treeni mentaliteetti ratkasee!Ja käytännön tilanteista on turha niiden edes puhua,jotka ei sellaseen ole koskaan joutunu!Stressi reaktioita on vaikea ennakoida etukäteen!Itse lukemattomissa tositilanteissa,työnpuolesta,olleena on tullut todettua ettei MIKÄÄN laji sinällään takaa menestystä katutilanteessa!Kokemus opettaa ja kova treeni...ei lajin haukkuminen!


      • Bushido
        ISS kirjoitti:

        Itselläni on Hokuto-ryussa 1.dan ja selkä pelittää loistavasti! Olen tosin kamppailulajeja treenannut jo 19 vuotta(Kyokushinkai ja Sankukai karate,Kobudo,Krav-maga,paini) ja opetan voimankäyttöä työkseni.Muuten kyllä asiallinen kommenntti,että lajia tuskin kannattaa tuomita peruskurssin pohjalta!Ja pidemmässä juoksussa treenaja aina itse määrittelee lajin toimivuuden/kovuuden! Oma treeni mentaliteetti ratkasee!Ja käytännön tilanteista on turha niiden edes puhua,jotka ei sellaseen ole koskaan joutunu!Stressi reaktioita on vaikea ennakoida etukäteen!Itse lukemattomissa tositilanteissa,työnpuolesta,olleena on tullut todettua ettei MIKÄÄN laji sinällään takaa menestystä katutilanteessa!Kokemus opettaa ja kova treeni...ei lajin haukkuminen!

        Olen harjoitellut 30 vuoden aikana juuri niin kuin itse ohjeet annan. Eli päälaji ja yhtä sivulajia kerrallaan viitisen vuotta. Hokutosta minulla on kuuden vuoden kokemus (ja tuona aikana kaikki mahdolliset kotimaan leirit),enkä tyylin puolesta liputa!

        Mutta olennaista ei ole toisten lajien haukkuminen ja sitä kautta paskan jauhaminen. Tärkeintä on täydellinen uppoutuminen siihen, mitä pitää tärkeänä. Harjoittelussa ei koskaan saa ummistaa vaikutteilta silmiään. Kova treeni ei riitä, tarvitaan - ajoittain - myös helvetin kovaa treeniä!


    • Aigidogu

      Katsohan, olet ehtinyt harjoitella tuolla pohjalla aikidoa max 4 kuukautta, eikö vain? Sinä aikana pitäisi oppia käytännössä yhden asian perusteet: ukemi. Dojoetiketti, tekniikoiden muodon suurpiirteinen käsitys, ja muut ovat vain bonusta siihen päälle.

      Olisit harvinainen tapaus, jos olisit päässyt tuolla harjoitusajalla harjoittelemaan tekniikoita "realistisiin" hyökkäyksiin kuten nopeisiin suoriin iskuihin, voimakkaisiin kuristuksiin (joita aikidossa on lähinnä pari) tai lyönteihin aseilla. Miten pystyisit tekemään (oikeaoppisesti ja vielä toista vahingoittamatta) tällaiseen hyökkäykseen jonkin shihonagen tai iriminagen, jos et pysty tekemään shihonagea tai iriminagea edes hitaasti, kun toinen tarttuu sinua ranteesta? Niin voidaan tietysti tehdä, mutta sitten jokin osa-alue kärsii: esimerkiksi paikkoja alkaa hajoamaan. Ongelma on myös rentouden katoaminen. Jos jo alusta alkaen hyökätään nopeasti ja vaarallisesti, ei koskaan ehditä kehittää sitä aikidon tunnusmerkkinä pidettyä rentoutta, vaan jäsenet jäykistyvät.

      Jos haluat nopeaa itsepuolustusta, mene nyrkkeilemään. Sitten osaat lyödä ihmisiä. Jos haluat oppia aikidoa, käy salilla useammin ja varaudu siihen, että sinulle ei tarjoilla kaikkia herkkuja ensimmäisenä vuonna vaikka oletkin maksava asiakas ja kaikkea hienoa. Ehkä muutenkin parempi aikidon näkökulmasta unohtaa kokonaan se itsepuolustukseen tähtääminen ja yrittää vaan oppia tekemään aikidoa hyvin. Kyllä se itsepuolustus sieltä tulee kylkiäisenä. Se kun ei edelleenkään ole lajiriippuvainen juttu (tähän saa vastaan saa väittää, mutta yksin jää väittämään).

      Kaiken muun fiksun nimim. henkan jo sanoikin. Hauskoja treenejä, menit sitten lenkkipolulle tai dojolle, kummalle vaan.

      • ex-aikidoka

        "Ehkä muutenkin parempi aikidon näkökulmasta unohtaa kokonaan se itsepuolustukseen tähtääminen ja yrittää vaan oppia tekemään aikidoa hyvin. Kyllä se itsepuolustus sieltä tulee kylkiäisenä."

        No niin. Tämä oli ilmeisen selvästi tunnustus aikidoharjoittelijan suusta.

        Minäkin _harjoittelin_ aikidoa ja vielä kaiken lisäksi reilut pari vuotta, enkä muuten oppinut aikidossa sitä itsepuolustusta. Aikidossa saa tosiaan _unohtaa kokonaan_ sen itsepuolustuksen, siihen aikido ei lajina kertakaikkiaan sovi. Aikidon tekniikoista useimmat vaativat sellaista ajoitusta ja kykyä olla oikeassa paikassa, että ihan joka pojan itsepuolustuslaji aikido ei ole. Tavalliselle harjoittelijalle aikido on kriisin tullen suunnilleen itsemurha.
        Jos aikoo harjoitella itsepuolustusta, on aikido syytä kiertää kaukaa, mutta jos aikoo opetella japanilaisia perinteitä ja kevyttä budotanssia niin Aikido voi olla hyväkin vaihtoehto.
        Itsepuolustukseen suosittelen:

        -KravMaga
        -Jj2000
        -Hokuto ryu jujutsu
        -karate (ne tyylit joissa tähdätään toimivaan karatehen. Karatetanssit ovat asia erikseen!)
        -Gaeshido
        -kick boxing
        -goshin judo
        -kungfu (wing tsun tai joku muu tehokas tyylisuunta)

        Ja Andy pitää sitten suunsa kiinni. Tästä on väännetty kättä ihan riittävästi, väittelyssä ei ole pointtia.


      • AikidoBoy
        ex-aikidoka kirjoitti:

        "Ehkä muutenkin parempi aikidon näkökulmasta unohtaa kokonaan se itsepuolustukseen tähtääminen ja yrittää vaan oppia tekemään aikidoa hyvin. Kyllä se itsepuolustus sieltä tulee kylkiäisenä."

        No niin. Tämä oli ilmeisen selvästi tunnustus aikidoharjoittelijan suusta.

        Minäkin _harjoittelin_ aikidoa ja vielä kaiken lisäksi reilut pari vuotta, enkä muuten oppinut aikidossa sitä itsepuolustusta. Aikidossa saa tosiaan _unohtaa kokonaan_ sen itsepuolustuksen, siihen aikido ei lajina kertakaikkiaan sovi. Aikidon tekniikoista useimmat vaativat sellaista ajoitusta ja kykyä olla oikeassa paikassa, että ihan joka pojan itsepuolustuslaji aikido ei ole. Tavalliselle harjoittelijalle aikido on kriisin tullen suunnilleen itsemurha.
        Jos aikoo harjoitella itsepuolustusta, on aikido syytä kiertää kaukaa, mutta jos aikoo opetella japanilaisia perinteitä ja kevyttä budotanssia niin Aikido voi olla hyväkin vaihtoehto.
        Itsepuolustukseen suosittelen:

        -KravMaga
        -Jj2000
        -Hokuto ryu jujutsu
        -karate (ne tyylit joissa tähdätään toimivaan karatehen. Karatetanssit ovat asia erikseen!)
        -Gaeshido
        -kick boxing
        -goshin judo
        -kungfu (wing tsun tai joku muu tehokas tyylisuunta)

        Ja Andy pitää sitten suunsa kiinni. Tästä on väännetty kättä ihan riittävästi, väittelyssä ei ole pointtia.

        Olet harjoitellut vain kaksi vuotta? Pyh! Ei siinä ajassa opita puolustautumaan oikealta,pahaa tarkoittavalta hyökkääjältä. Itse aloin päästä käsiksi "oikeaan" aikidoon vasta noin 5 vuoden jälkeen..


    • bjj

      Uskoisin brazilian jiu jutsun olevan sinulle hyvä laji 1vuoden reenaaminen luo hyvät taidot!Lajissa ei ole turhia hienouksia!Aikido ei varmaan toimi hyvin tosi tilanteessa!En halua aliarvioida aikidon harrastajia se on vain oma mielipiteeni!!???

      • tumppu

        ...brassijutsua, mutta eikös tuo perustu aika totaalisesti alasvienteihin ja mattovääntöön? Pystymatsissa ei pelkkä alasvientitaito aina riitä.

        -T


      • AKDjaBJJharrastelija

        Bjj voi itseasiassa olla melko vaativa teknisesti. Jos haluaa oikeasti oppia jotain ei yhdessä vuodessa kyllä ihmeitä opetella. Perusteita vain.

        Aikidosta sen verran ettei se todellakaan ole helppo tie itsepuolustusmielessä. Lajia kun tarpeeksi kauan treenii oikealla tavalla voi saavuttaa varmasti taitotason josta on apua monessakin tilanteessa mutta mustaan vyöhön asti aikido on perusteiden opettelemista. Tämä ei missään nimessä tarkoita etteikö aikido toimisi. Opettelemiseen vain tarvii pistää aikaa enemmän.

        Valintoja valintoja. Todellisuudessa uskon että tulet taitavammaksi jos treenaat 10 vuotta aikidoa kuin jos käyt monen lajin peruskurssin. Ja jos aikido on se laji joka motivoi treenaamaan ja kiinnostaa niin edellytykset yli 10 vuoden treenaamiselle ovat silloin hyvin realistiset.


      • Ketjun aloittaja
        AKDjaBJJharrastelija kirjoitti:

        Bjj voi itseasiassa olla melko vaativa teknisesti. Jos haluaa oikeasti oppia jotain ei yhdessä vuodessa kyllä ihmeitä opetella. Perusteita vain.

        Aikidosta sen verran ettei se todellakaan ole helppo tie itsepuolustusmielessä. Lajia kun tarpeeksi kauan treenii oikealla tavalla voi saavuttaa varmasti taitotason josta on apua monessakin tilanteessa mutta mustaan vyöhön asti aikido on perusteiden opettelemista. Tämä ei missään nimessä tarkoita etteikö aikido toimisi. Opettelemiseen vain tarvii pistää aikaa enemmän.

        Valintoja valintoja. Todellisuudessa uskon että tulet taitavammaksi jos treenaat 10 vuotta aikidoa kuin jos käyt monen lajin peruskurssin. Ja jos aikido on se laji joka motivoi treenaamaan ja kiinnostaa niin edellytykset yli 10 vuoden treenaamiselle ovat silloin hyvin realistiset.

        Kiitos. Nämä ovat kaikki tähän mennessä jo olleet todella hyviä vastauksia. Tavalla tai toisella luulen, että jokainen itsepuolustuslajin aloittaja punnitsee jossakin vaiheessa näitä asioita mielessään.

        Saatan hyvinkin jatkaa Aikidon parissa. Koska pidin paljon treeneistä ja porukka dojolla oli todella mukavaa.

        Onko kenelläkään kokemuksia esimerkiksi 2 ip-lajin harrastamisesta yhtä aikaa sitten?


      • Bushido
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos. Nämä ovat kaikki tähän mennessä jo olleet todella hyviä vastauksia. Tavalla tai toisella luulen, että jokainen itsepuolustuslajin aloittaja punnitsee jossakin vaiheessa näitä asioita mielessään.

        Saatan hyvinkin jatkaa Aikidon parissa. Koska pidin paljon treeneistä ja porukka dojolla oli todella mukavaa.

        Onko kenelläkään kokemuksia esimerkiksi 2 ip-lajin harrastamisesta yhtä aikaa sitten?

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu, mikäli huolehdit palautumisesta ja lihashuollosta. Aikidossa (ainakin minua) rasitti eniten alituinen ylösnouseminen. Tämä ottaa pidemmän päälle polviin - siis ainakin minulla. Aika voi loppua, koska uuden omaksumiseen pitäisi kuluttaa aikaa mieluusti väh kolme viikkoharjoituskertaa. Viiden vuoden harjoitusrupeaman jälkeen sivulajin mukaanotto olisi järkevintä. Heiluahan vapaassa maassa voi lajista toiseen vaikka miten paljon, mutta oppimisen kannalta on osattava hyvin joku peruslaji. Tähän kuluu mielestäni noin viisi vuotta kahden - kolmen säännöllisen viikkoharjoituskerran mukaan laskettuna.

        Se, mitää minä suosittelen kahta lajia hamuaville on judo ja potkunyrkkeily. Edellyttäen, että seurassa harjoitellaan myös mattojudoa (ne-waza). Eli jaappanilaispohjaisista lajeista judo on se, missä heitot tehdään oikein! Jujutsun (ml HR)ongelma on edelleenkin aivan liian suuri temppukokoelma. Jutsutyylisuunnat sisältävät epärealistisia heittoja, joita on kyllä kiva harjoitella, mutta toimimattomina menee romukopppaan. Ajatelkaa jalkasakset Mannerheimintiellä - tekijä lähtee Mehiläiseen paikattavaksi tai vammautuu, jousilonkan heittosuunta taakse? - käsipyörä polviltaan kovalla alustalla, polvi sanoo poks! - lonkkaheitto ilman horjutusta jne. Mikäli lajia mainostetaan realistiseksi, sen on toimittava asfaltttiviidakossa kesät talvet kurassa ja pyryssä. Ei semmoista lajia edes ole. Pelkkää bisneshömppää.

        Potkunyrkkeilyssä tule keskityttyä riitävästi lyönteihin ja potkuihin.


      • AKDharrastaja
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos. Nämä ovat kaikki tähän mennessä jo olleet todella hyviä vastauksia. Tavalla tai toisella luulen, että jokainen itsepuolustuslajin aloittaja punnitsee jossakin vaiheessa näitä asioita mielessään.

        Saatan hyvinkin jatkaa Aikidon parissa. Koska pidin paljon treeneistä ja porukka dojolla oli todella mukavaa.

        Onko kenelläkään kokemuksia esimerkiksi 2 ip-lajin harrastamisesta yhtä aikaa sitten?

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu jos lajit sopivat jotenkin yhteen ja saa sovitettua treeniajat viikkoaikatauluun.

        Mutta pääosin on suositeltavaa tutustua yhteen lajiin kunnolla ennenkuin lähtee kokeilemaan muita lajeja. Ongelmaksi muodostuu helposti ajan puute ja lopputulos on ettei pysty treenaamaan kumpaakaan lajia täysillä jolloin ei opi kumpaakaan kunnolla.

        Jos kahtakin lajia sitten päättää treenata, kannattaa selkeästi valita se päälaji niistä kahdesta.

        Toki jos on vasta alkuvaiheessa ja etsii sitä omaa lajiaan niin on täysin ymmärrettävää että käy tutkimassa eri lajeja. Mutta tosiaan on turha kuvitella että oppisi mitään kunnolla ennen kuin tekee sen "the päätöksen" mitä lajia aikoo sitten jatkossa alkaa kunnolla treenaamaan.


      • vääräleuka
        AKDharrastaja kirjoitti:

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu jos lajit sopivat jotenkin yhteen ja saa sovitettua treeniajat viikkoaikatauluun.

        Mutta pääosin on suositeltavaa tutustua yhteen lajiin kunnolla ennenkuin lähtee kokeilemaan muita lajeja. Ongelmaksi muodostuu helposti ajan puute ja lopputulos on ettei pysty treenaamaan kumpaakaan lajia täysillä jolloin ei opi kumpaakaan kunnolla.

        Jos kahtakin lajia sitten päättää treenata, kannattaa selkeästi valita se päälaji niistä kahdesta.

        Toki jos on vasta alkuvaiheessa ja etsii sitä omaa lajiaan niin on täysin ymmärrettävää että käy tutkimassa eri lajeja. Mutta tosiaan on turha kuvitella että oppisi mitään kunnolla ennen kuin tekee sen "the päätöksen" mitä lajia aikoo sitten jatkossa alkaa kunnolla treenaamaan.

        Joo, kyllä nuo vapaaottelutkin on osoittaneet, ettei kahdesta saati useammasta lajista seuraa kuin harmia. Vastustajalle.


      • AKDharrastaja
        vääräleuka kirjoitti:

        Joo, kyllä nuo vapaaottelutkin on osoittaneet, ettei kahdesta saati useammasta lajista seuraa kuin harmia. Vastustajalle.

        Montaa lajia sä luulet että vapaaottelijat treenaa? ei tsiisus huomaa taas et ollaan suomi24 forumilla.


      • bjj
        AKDharrastaja kirjoitti:

        Montaa lajia sä luulet että vapaaottelijat treenaa? ei tsiisus huomaa taas et ollaan suomi24 forumilla.

        Se pitäää paikkaansa et bjj on pitkälti alasvientejä ja matos möyrintää, mutta asiahan on näin tositilantees.Jos todella on lajista kiinnostut/jaksaa vääntää voi vuodessa kehittyä yllättävän hyväksi.Harva kuitenkaan jaksaa jatkaa alkeis- kurssin jälkeen!


      • keskilinja
        bjj kirjoitti:

        Se pitäää paikkaansa et bjj on pitkälti alasvientejä ja matos möyrintää, mutta asiahan on näin tositilantees.Jos todella on lajista kiinnostut/jaksaa vääntää voi vuodessa kehittyä yllättävän hyväksi.Harva kuitenkaan jaksaa jatkaa alkeis- kurssin jälkeen!

        Niin että brassijutsu on kehään ei kadulle. Kukaan itseäänkunnioittava ei ala painimaan ip tilanteessa. Ja taistelu maassa voi olla muutakin kuin niitä lukkoja ja kuristuksia.


      • bjj
        keskilinja kirjoitti:

        Niin että brassijutsu on kehään ei kadulle. Kukaan itseäänkunnioittava ei ala painimaan ip tilanteessa. Ja taistelu maassa voi olla muutakin kuin niitä lukkoja ja kuristuksia.

        Edelliseen kommenttiin viitaten! Tottakai tosi tilantees käyttää niitä kykyjä mitä osaa.Lue kaikki kommentit ni tiedät mistä on kyse!


      • Bushido
        keskilinja kirjoitti:

        Niin että brassijutsu on kehään ei kadulle. Kukaan itseäänkunnioittava ei ala painimaan ip tilanteessa. Ja taistelu maassa voi olla muutakin kuin niitä lukkoja ja kuristuksia.

        Tottahan toki on selvää, ettei maahan saa mennä. Mutta sinne joutuu halusi tai ei! Se johtuu a) toinen on vahvempi ja kaataa b) itse kaatuu vahingossa c)itse on vahvempi ja kaataa.

        Eli maassa tapahtuvaa toimintaa on EHDOTTOMASTI HARJOITELTAVA ja paljon erilaisten sovellusharjoitteiden (vrt a,b c) avulla.

        Se mitä sitten on harjoittelu maassa onkin jo toinen tarina. Onko olennaista kuristaa ja pyrkiä vain pysymään "rodeohevosen" päällä, lyödä avokämmenellä poskipäähän vai rystypuolella kylkiin tai munille?


      • hoo
        Bushido kirjoitti:

        Tottahan toki on selvää, ettei maahan saa mennä. Mutta sinne joutuu halusi tai ei! Se johtuu a) toinen on vahvempi ja kaataa b) itse kaatuu vahingossa c)itse on vahvempi ja kaataa.

        Eli maassa tapahtuvaa toimintaa on EHDOTTOMASTI HARJOITELTAVA ja paljon erilaisten sovellusharjoitteiden (vrt a,b c) avulla.

        Se mitä sitten on harjoittelu maassa onkin jo toinen tarina. Onko olennaista kuristaa ja pyrkiä vain pysymään "rodeohevosen" päällä, lyödä avokämmenellä poskipäähän vai rystypuolella kylkiin tai munille?

        Vetäse juji ,niin kaveri puree reiteen.Kuinka monella salilla harjoitellaan katutappelua,minä vaan kysyn.


      • alan ammattilainen
        hoo kirjoitti:

        Vetäse juji ,niin kaveri puree reiteen.Kuinka monella salilla harjoitellaan katutappelua,minä vaan kysyn.

        *huokaus* En jaksa nyt alkaa vääntämään rautalangasta miten nuo tilanteet käytännössä on ainakin mulla (ja monilla tutuilla)menneet. Sanottakoon että lajitaustaa mulla on yli 10v. niin perinteistä kuin nykyisin km ja bjj/nhb puolelta. Viranomaisvoimankäyttöä opetan ja treenaan työni puolesta.

        BJJ(sekä perinteinen jujutsukin, jos sitä harjoitellaan realistisesti eli täysillä vastaan laittavaan ukeen) toimii käytännössä erittäin hyvin. Varsinkin erilaiset kuristukset(myös kauluskuristukset) ovat erittäin toimivat paljonkin isompaa "asiakasta" vastaan. Jujin olen vetässyt myös salin ulkopuolella, eikä oo kukaan purrut reiteen :) Ent.Työkaverini on tehnyt saman tekniikan ravintolan ovella toimiessaan ja pitänyt asiakasta(paljon isompaa) hallinnassa partion saapumiseen asti.

        Olen kuullut mutinaa omasta ammattikunnastani että krav maga on liian väkivaltaista tms. ei pidä paikkaansa. Se on henkilö joka päättää miten soveltaa tekniikkaa ja mitä tekniikkaa käyttää, itselläni on aina arsenaalissa kova(100% aggressio ja vastahyökkäykset km malliin) ja pehmeä tekniikka(iholle kiinni, ja joko maahan ja lukotus/raudotus tai vastaavaa taikka pystykuristus).

        Aikido saattaa olla myös aivan toimivaa oikein harjoiteltuna. Tämä siis tarkoittaa 100% vastaanlaittavat uket, täyskontakti sparri, sovellettu harjoittelu(pukuhuoneet, porraskäytävät, tilapäisvälineet, raivoavan/sekaisen vastustajan simuloiminen, verbaaliset uhkailut, kova äänen käyttö jne.)...

        Mitä tahansa lajia treenaatkin, yhdistä siihen em. sovellettua, realistista harjoittelua SEKÄ hae oppia väkivaltatilanteiden synnystä ja kulusta, psyykkisistä harjoitteista sekä yleisesti kamppailun taktiikasta. Tilanteisiin täytyy totutella ennenkuin ne sitten ensimmäisen kerran yllättää. Tiedän useita päteviä krav maga ohjaajia joilta em. ohjausta saa varmasti.

        Oma tämän hetkinen suosikki lajiyhdistelmä on BJJ ja krav maga. Enkä ole joutunut pettymään. Enkä myöskään ole joutunut oikeuden eteen tekojani perustelemaan, eli ei ole sattunut ns."ylireagointeja"...

        Turvallista kevättä kaikille, ollaan ihmisiksi.


      • bjj
        Bushido kirjoitti:

        Tottahan toki on selvää, ettei maahan saa mennä. Mutta sinne joutuu halusi tai ei! Se johtuu a) toinen on vahvempi ja kaataa b) itse kaatuu vahingossa c)itse on vahvempi ja kaataa.

        Eli maassa tapahtuvaa toimintaa on EHDOTTOMASTI HARJOITELTAVA ja paljon erilaisten sovellusharjoitteiden (vrt a,b c) avulla.

        Se mitä sitten on harjoittelu maassa onkin jo toinen tarina. Onko olennaista kuristaa ja pyrkiä vain pysymään "rodeohevosen" päällä, lyödä avokämmenellä poskipäähän vai rystypuolella kylkiin tai munille?

        Tietenkin maahan mennään tai ainakin yritetään kun ollaan matossa eli maassa annetaan muutama isku leukaan ja sitten kuristamaan jos tarvetta.Toivottavasti kenenkään ei tarvi tuvautua edellä mainittuihin otteisiin muuta kun salilla!Kuristaminen on turvallista vastustajan taltuttamista!!!


      • sama mies
        alan ammattilainen kirjoitti:

        *huokaus* En jaksa nyt alkaa vääntämään rautalangasta miten nuo tilanteet käytännössä on ainakin mulla (ja monilla tutuilla)menneet. Sanottakoon että lajitaustaa mulla on yli 10v. niin perinteistä kuin nykyisin km ja bjj/nhb puolelta. Viranomaisvoimankäyttöä opetan ja treenaan työni puolesta.

        BJJ(sekä perinteinen jujutsukin, jos sitä harjoitellaan realistisesti eli täysillä vastaan laittavaan ukeen) toimii käytännössä erittäin hyvin. Varsinkin erilaiset kuristukset(myös kauluskuristukset) ovat erittäin toimivat paljonkin isompaa "asiakasta" vastaan. Jujin olen vetässyt myös salin ulkopuolella, eikä oo kukaan purrut reiteen :) Ent.Työkaverini on tehnyt saman tekniikan ravintolan ovella toimiessaan ja pitänyt asiakasta(paljon isompaa) hallinnassa partion saapumiseen asti.

        Olen kuullut mutinaa omasta ammattikunnastani että krav maga on liian väkivaltaista tms. ei pidä paikkaansa. Se on henkilö joka päättää miten soveltaa tekniikkaa ja mitä tekniikkaa käyttää, itselläni on aina arsenaalissa kova(100% aggressio ja vastahyökkäykset km malliin) ja pehmeä tekniikka(iholle kiinni, ja joko maahan ja lukotus/raudotus tai vastaavaa taikka pystykuristus).

        Aikido saattaa olla myös aivan toimivaa oikein harjoiteltuna. Tämä siis tarkoittaa 100% vastaanlaittavat uket, täyskontakti sparri, sovellettu harjoittelu(pukuhuoneet, porraskäytävät, tilapäisvälineet, raivoavan/sekaisen vastustajan simuloiminen, verbaaliset uhkailut, kova äänen käyttö jne.)...

        Mitä tahansa lajia treenaatkin, yhdistä siihen em. sovellettua, realistista harjoittelua SEKÄ hae oppia väkivaltatilanteiden synnystä ja kulusta, psyykkisistä harjoitteista sekä yleisesti kamppailun taktiikasta. Tilanteisiin täytyy totutella ennenkuin ne sitten ensimmäisen kerran yllättää. Tiedän useita päteviä krav maga ohjaajia joilta em. ohjausta saa varmasti.

        Oma tämän hetkinen suosikki lajiyhdistelmä on BJJ ja krav maga. Enkä ole joutunut pettymään. Enkä myöskään ole joutunut oikeuden eteen tekojani perustelemaan, eli ei ole sattunut ns."ylireagointeja"...

        Turvallista kevättä kaikille, ollaan ihmisiksi.

        http://media.ebaumsworld.com/prisonfight.wmv

        Tämä jos jokin on hyvä esimerkki miksi sitä bjj:tä pitäisi treenata...vaikka ei ikinä maahan haluisi mennäkään.


      • tumppu
        bjj kirjoitti:

        Tietenkin maahan mennään tai ainakin yritetään kun ollaan matossa eli maassa annetaan muutama isku leukaan ja sitten kuristamaan jos tarvetta.Toivottavasti kenenkään ei tarvi tuvautua edellä mainittuihin otteisiin muuta kun salilla!Kuristaminen on turvallista vastustajan taltuttamista!!!

        ...kokenut vastauksesi perusteella. Minä ainakin välttäisin tositilanteessa maahan menoa viimeiseen asti vaikka jotain saatan osatakin. Pystyyn nimittäin saattaa jäädä vastustajasi kavereita ja silloin tulee äitiä ikävä.

        -T


      • aigidogu
        alan ammattilainen kirjoitti:

        *huokaus* En jaksa nyt alkaa vääntämään rautalangasta miten nuo tilanteet käytännössä on ainakin mulla (ja monilla tutuilla)menneet. Sanottakoon että lajitaustaa mulla on yli 10v. niin perinteistä kuin nykyisin km ja bjj/nhb puolelta. Viranomaisvoimankäyttöä opetan ja treenaan työni puolesta.

        BJJ(sekä perinteinen jujutsukin, jos sitä harjoitellaan realistisesti eli täysillä vastaan laittavaan ukeen) toimii käytännössä erittäin hyvin. Varsinkin erilaiset kuristukset(myös kauluskuristukset) ovat erittäin toimivat paljonkin isompaa "asiakasta" vastaan. Jujin olen vetässyt myös salin ulkopuolella, eikä oo kukaan purrut reiteen :) Ent.Työkaverini on tehnyt saman tekniikan ravintolan ovella toimiessaan ja pitänyt asiakasta(paljon isompaa) hallinnassa partion saapumiseen asti.

        Olen kuullut mutinaa omasta ammattikunnastani että krav maga on liian väkivaltaista tms. ei pidä paikkaansa. Se on henkilö joka päättää miten soveltaa tekniikkaa ja mitä tekniikkaa käyttää, itselläni on aina arsenaalissa kova(100% aggressio ja vastahyökkäykset km malliin) ja pehmeä tekniikka(iholle kiinni, ja joko maahan ja lukotus/raudotus tai vastaavaa taikka pystykuristus).

        Aikido saattaa olla myös aivan toimivaa oikein harjoiteltuna. Tämä siis tarkoittaa 100% vastaanlaittavat uket, täyskontakti sparri, sovellettu harjoittelu(pukuhuoneet, porraskäytävät, tilapäisvälineet, raivoavan/sekaisen vastustajan simuloiminen, verbaaliset uhkailut, kova äänen käyttö jne.)...

        Mitä tahansa lajia treenaatkin, yhdistä siihen em. sovellettua, realistista harjoittelua SEKÄ hae oppia väkivaltatilanteiden synnystä ja kulusta, psyykkisistä harjoitteista sekä yleisesti kamppailun taktiikasta. Tilanteisiin täytyy totutella ennenkuin ne sitten ensimmäisen kerran yllättää. Tiedän useita päteviä krav maga ohjaajia joilta em. ohjausta saa varmasti.

        Oma tämän hetkinen suosikki lajiyhdistelmä on BJJ ja krav maga. Enkä ole joutunut pettymään. Enkä myöskään ole joutunut oikeuden eteen tekojani perustelemaan, eli ei ole sattunut ns."ylireagointeja"...

        Turvallista kevättä kaikille, ollaan ihmisiksi.

        >Aikido saattaa olla myös aivan toimivaa oikein
        >harjoiteltuna. Tämä siis tarkoittaa 100%
        >vastaanlaittavat uket, täyskontakti sparri,
        >sovellettu harjoittelu(pukuhuoneet,
        >porraskäytävät, tilapäisvälineet,
        >raivoavan/sekaisen vastustajan simuloiminen,
        >verbaaliset uhkailut, kova äänen käyttö jne.)...

        Aikidoa ei ole mahdollista harjoitella tällä tavalla eikä se kuulu lajin henkeen yleisharjoitteina. Toki jokainen edistyneempi harjoittelija voi kerätä kokemusta haluamistaan asioista omatoimisesti.

        Sinulla on itselläsi yhdenlainen, hyvä ja varmasti toimiva tapa harjoittelusta. Älä kuitenkaan erehdy luulemaan, että se on ainoa ja oikein mahdollinen tapa maailmassa.


      • Örkki
        tumppu kirjoitti:

        ...kokenut vastauksesi perusteella. Minä ainakin välttäisin tositilanteessa maahan menoa viimeiseen asti vaikka jotain saatan osatakin. Pystyyn nimittäin saattaa jäädä vastustajasi kavereita ja silloin tulee äitiä ikävä.

        -T

        Eli mitä tästä opimme. Niitä katutappeluita kannattaa välttää viimeseen saakka, koska todellaki sillä nilkillä voi olla monia kavereita.
        Rehellisessä 1v1 kamppailussa bjj toimii kyllä hyvin myös kadulla. Se, että harrastat bjj:tä ei tarkota ettetkö vois bjj:n avulla mennä esim mounttiin ja moukaroida kaveria siitä. Tietämättömät kääntää selkänsä lopulta jollon voit mennä kuristukseen.

        Kuristus on turvallisin tapa lopettaa tappelu.


      • Bushido
        hoo kirjoitti:

        Vetäse juji ,niin kaveri puree reiteen.Kuinka monella salilla harjoitellaan katutappelua,minä vaan kysyn.

        Eli OLENNAISTA on se MITÄ ja MITEN harjoitellaan. Omassa harjoittelussani pyrin tekemään tuon vankilaklipin kaltaista harjoittelua, tietenkin niin turvallisesti kuin se nyt suinkin onnistuu. Tosin takkiin tulee aina, mutta (lieviä) vammoja tulee joka tapauksessa, mikäli realistisesti treenaa.

        Kuvatunkaltaista ei tietystikään joka treeneissä eikä joka viikkokaan tehdä. Mutta jotta totuus ei unohdu, on pakko välillä "puhista". Jokaisessa harjoituksessa kuitenkin tekniikan (perussuorituksen) oppimisen jälkeen harjoitellaan siten, että partneri laittaa tosissaan hanttiin ja hallintaan on päästävä tai vastaavasti toinen "lopettaa".

        Ja tuo esimerkki jujista on typerä. Jos miellät maassa tapahtuvan harjoittelun tuon esimerkin kaltaisena, ET OLE OIKEASTI MATOSSA HARJOITELLUT mitään/riittävästi/oikein/ajatuksella. Väitän näin!!!


      • vittuilija
        Örkki kirjoitti:

        Eli mitä tästä opimme. Niitä katutappeluita kannattaa välttää viimeseen saakka, koska todellaki sillä nilkillä voi olla monia kavereita.
        Rehellisessä 1v1 kamppailussa bjj toimii kyllä hyvin myös kadulla. Se, että harrastat bjj:tä ei tarkota ettetkö vois bjj:n avulla mennä esim mounttiin ja moukaroida kaveria siitä. Tietämättömät kääntää selkänsä lopulta jollon voit mennä kuristukseen.

        Kuristus on turvallisin tapa lopettaa tappelu.

        "Montaa lajia sä luulet että vapaaottelijat treenaa? ei tsiisus huomaa taas et ollaan suomi24 forumilla."

        Noo, itse ainakin harjoittelin nyrkkeilyä, thainyrkkeilyä, lukkopainia ja itse nhb:tä. Mutta sinähän aikidolevitaattorina tietysti tiedät homman paljon paremmin.


      • hoo
        Bushido kirjoitti:

        Eli OLENNAISTA on se MITÄ ja MITEN harjoitellaan. Omassa harjoittelussani pyrin tekemään tuon vankilaklipin kaltaista harjoittelua, tietenkin niin turvallisesti kuin se nyt suinkin onnistuu. Tosin takkiin tulee aina, mutta (lieviä) vammoja tulee joka tapauksessa, mikäli realistisesti treenaa.

        Kuvatunkaltaista ei tietystikään joka treeneissä eikä joka viikkokaan tehdä. Mutta jotta totuus ei unohdu, on pakko välillä "puhista". Jokaisessa harjoituksessa kuitenkin tekniikan (perussuorituksen) oppimisen jälkeen harjoitellaan siten, että partneri laittaa tosissaan hanttiin ja hallintaan on päästävä tai vastaavasti toinen "lopettaa".

        Ja tuo esimerkki jujista on typerä. Jos miellät maassa tapahtuvan harjoittelun tuon esimerkin kaltaisena, ET OLE OIKEASTI MATOSSA HARJOITELLUT mitään/riittävästi/oikein/ajatuksella. Väitän näin!!!

        Ei sinne maahan voi jäädä mitään jujeja veteleen, portsaripaini erikseen.Kaverin kaveri vetää pian tunkilla päähän.Ylös ja vitun äkkiä maasta,näinhän sitä magassakin opetetaan.Noin Sata katumatsia takana ja elän yhä ihime.


      • AKDharrastaja
        vittuilija kirjoitti:

        "Montaa lajia sä luulet että vapaaottelijat treenaa? ei tsiisus huomaa taas et ollaan suomi24 forumilla."

        Noo, itse ainakin harjoittelin nyrkkeilyä, thainyrkkeilyä, lukkopainia ja itse nhb:tä. Mutta sinähän aikidolevitaattorina tietysti tiedät homman paljon paremmin.

        Jos oikeasti treenaisit vapaaottelua niin tietäisit että vapaaottelijat ei treenaa montaa lajia vaan ne treenaa vapaaottelua. Se on kaikkein järkevin tapa saada tuloksia. Ei esim ole järkeä treenata vapaaottelua ja kendoa koska kendon treeniajat on heti pois vapaaottelun harjoittelusta.


      • Varjo
        AKDharrastaja kirjoitti:

        Jos oikeasti treenaisit vapaaottelua niin tietäisit että vapaaottelijat ei treenaa montaa lajia vaan ne treenaa vapaaottelua. Se on kaikkein järkevin tapa saada tuloksia. Ei esim ole järkeä treenata vapaaottelua ja kendoa koska kendon treeniajat on heti pois vapaaottelun harjoittelusta.

        Niin kyseessä on kuitenkin harjoitusten jakaminen eri ajoille useimmiten. Eli pystyottelu erikseen ja matto-ottelu erikseen, koska luonnollisesti pystyottelun jälkeen ei ole kaikkein terävimmillään ottelemaan matossa ja toisinpäin.

        Ei ole mitään järkeä mättää "vapaaottelua" salilla koska jossain vaiheessa pitää saada itsensä kehittymään eteenkinpäin - eli ei vapaaottelua harjoitella vaan harjoitellaan siihen kuuluvia asioita.

        Pystyottelua, matto-ottelua ja muutakin. Tietenkin kovallakin kontaktilla, mutta ei ihmistä ole tehty hakattavaksi ja jos aikoo päästä kisoihin on paikkojen pakko kestää. Se tarkoittaa sitä että täyskontaktia ei voi ottaa jatkuvasti.

        Kisoihin valmistautuvan tai muuten harjoittelevan on muutenkin järkevää jakaa harjoitteluaan ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Otteleminenkin on, yllättävää kyllä, urheilua ja sitä kautta pitää miettiä miten pääsee eteenpäin ja pystyy sekä omaksumaan uutta että myös kehittymään fyysisesti. Jos pää ja kroppa on paketissa jatkuvasti, ei harjoittelu onnistu.


      • Bushido
        hoo kirjoitti:

        Ei sinne maahan voi jäädä mitään jujeja veteleen, portsaripaini erikseen.Kaverin kaveri vetää pian tunkilla päähän.Ylös ja vitun äkkiä maasta,näinhän sitä magassakin opetetaan.Noin Sata katumatsia takana ja elän yhä ihime.

        Tuostahan juuri on kyse. Jos ei harjoittele sitä, ettei maassa tarvitse painia, niin tositilanteessa homma ei toimi.

        Tämä jaarittelu alkaa ihan oikeasti ärsyttämään, vaikkakin kamppailijan tulee itsensä hillitä. Mikäli harjoitellaan oikein HARJOITELLAAN JUURI SITÄ, ETTÄ PÄÄSTÄÄN TILANTEESTA POIS.

        Juji-gatame on osattava, mutta se ei alkuunkaan ole PÄÄASIA. Mattoharjoitteluun on liityttävä toiminta kahta-kolmea hyökkääjää vastaan.

        Nimimerkki "Kamppailua takana 30 vuotta ja elän ihan hyvin (myös itseni kanssa!)"


      • Kravmaga
        Bushido kirjoitti:

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu, mikäli huolehdit palautumisesta ja lihashuollosta. Aikidossa (ainakin minua) rasitti eniten alituinen ylösnouseminen. Tämä ottaa pidemmän päälle polviin - siis ainakin minulla. Aika voi loppua, koska uuden omaksumiseen pitäisi kuluttaa aikaa mieluusti väh kolme viikkoharjoituskertaa. Viiden vuoden harjoitusrupeaman jälkeen sivulajin mukaanotto olisi järkevintä. Heiluahan vapaassa maassa voi lajista toiseen vaikka miten paljon, mutta oppimisen kannalta on osattava hyvin joku peruslaji. Tähän kuluu mielestäni noin viisi vuotta kahden - kolmen säännöllisen viikkoharjoituskerran mukaan laskettuna.

        Se, mitää minä suosittelen kahta lajia hamuaville on judo ja potkunyrkkeily. Edellyttäen, että seurassa harjoitellaan myös mattojudoa (ne-waza). Eli jaappanilaispohjaisista lajeista judo on se, missä heitot tehdään oikein! Jujutsun (ml HR)ongelma on edelleenkin aivan liian suuri temppukokoelma. Jutsutyylisuunnat sisältävät epärealistisia heittoja, joita on kyllä kiva harjoitella, mutta toimimattomina menee romukopppaan. Ajatelkaa jalkasakset Mannerheimintiellä - tekijä lähtee Mehiläiseen paikattavaksi tai vammautuu, jousilonkan heittosuunta taakse? - käsipyörä polviltaan kovalla alustalla, polvi sanoo poks! - lonkkaheitto ilman horjutusta jne. Mikäli lajia mainostetaan realistiseksi, sen on toimittava asfaltttiviidakossa kesät talvet kurassa ja pyryssä. Ei semmoista lajia edes ole. Pelkkää bisneshömppää.

        Potkunyrkkeilyssä tule keskityttyä riitävästi lyönteihin ja potkuihin.

        Totta puhut Bushido, mainitsemasi tekniikat ovat hienoja näytösjuttuja, valitettavasti niitä on paljon muitakin ja niitä harjoitellaan Hokutossa tosissaan, siksi vaihdoin lajini Krav magaan, treenasin Hokutoa viisi vuotta ja tuli halu harjoitella pelkästään realistisia tekniikoita.
        Krav maga on osoittautunut toimivaksi kokonaisuudeksi ja on juuri sitä mitä haen!


      • zenin kutsu
        Varjo kirjoitti:

        Niin kyseessä on kuitenkin harjoitusten jakaminen eri ajoille useimmiten. Eli pystyottelu erikseen ja matto-ottelu erikseen, koska luonnollisesti pystyottelun jälkeen ei ole kaikkein terävimmillään ottelemaan matossa ja toisinpäin.

        Ei ole mitään järkeä mättää "vapaaottelua" salilla koska jossain vaiheessa pitää saada itsensä kehittymään eteenkinpäin - eli ei vapaaottelua harjoitella vaan harjoitellaan siihen kuuluvia asioita.

        Pystyottelua, matto-ottelua ja muutakin. Tietenkin kovallakin kontaktilla, mutta ei ihmistä ole tehty hakattavaksi ja jos aikoo päästä kisoihin on paikkojen pakko kestää. Se tarkoittaa sitä että täyskontaktia ei voi ottaa jatkuvasti.

        Kisoihin valmistautuvan tai muuten harjoittelevan on muutenkin järkevää jakaa harjoitteluaan ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Otteleminenkin on, yllättävää kyllä, urheilua ja sitä kautta pitää miettiä miten pääsee eteenpäin ja pystyy sekä omaksumaan uutta että myös kehittymään fyysisesti. Jos pää ja kroppa on paketissa jatkuvasti, ei harjoittelu onnistu.

        Äläs nyt viitsi olla tuollainen niuhottaja, kun aikidomestari juuri kertoi meille kuinka asiat oikeasti ovat.


      • totta toinen puoli
        Bushido kirjoitti:

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu, mikäli huolehdit palautumisesta ja lihashuollosta. Aikidossa (ainakin minua) rasitti eniten alituinen ylösnouseminen. Tämä ottaa pidemmän päälle polviin - siis ainakin minulla. Aika voi loppua, koska uuden omaksumiseen pitäisi kuluttaa aikaa mieluusti väh kolme viikkoharjoituskertaa. Viiden vuoden harjoitusrupeaman jälkeen sivulajin mukaanotto olisi järkevintä. Heiluahan vapaassa maassa voi lajista toiseen vaikka miten paljon, mutta oppimisen kannalta on osattava hyvin joku peruslaji. Tähän kuluu mielestäni noin viisi vuotta kahden - kolmen säännöllisen viikkoharjoituskerran mukaan laskettuna.

        Se, mitää minä suosittelen kahta lajia hamuaville on judo ja potkunyrkkeily. Edellyttäen, että seurassa harjoitellaan myös mattojudoa (ne-waza). Eli jaappanilaispohjaisista lajeista judo on se, missä heitot tehdään oikein! Jujutsun (ml HR)ongelma on edelleenkin aivan liian suuri temppukokoelma. Jutsutyylisuunnat sisältävät epärealistisia heittoja, joita on kyllä kiva harjoitella, mutta toimimattomina menee romukopppaan. Ajatelkaa jalkasakset Mannerheimintiellä - tekijä lähtee Mehiläiseen paikattavaksi tai vammautuu, jousilonkan heittosuunta taakse? - käsipyörä polviltaan kovalla alustalla, polvi sanoo poks! - lonkkaheitto ilman horjutusta jne. Mikäli lajia mainostetaan realistiseksi, sen on toimittava asfaltttiviidakossa kesät talvet kurassa ja pyryssä. Ei semmoista lajia edes ole. Pelkkää bisneshömppää.

        Potkunyrkkeilyssä tule keskityttyä riitävästi lyönteihin ja potkuihin.

        Monet näytöstekniikat ei sovi kadulle ja yllättävää kyllä ei monet kisatekniikatkaan. Siitä huolimatta, että kisoissa toimivat tekniikat kategorioidaan usein nimenomaan parhaiksi, kun ne toimii tosimatsissakin. Mainitsemistasi ainakin käsipyörä polviltaan (aituri) on kylläkin aktiivisesti käytössä myös judossa. Kisoissa erittäin toimiva heitto jolla voitetaan joka kisoissa matseja. Jalkasaksetkin oli judossa käytössä, mutta kiellettiin vaarallisena, kun takavuosina arvokisoissa meni joltain polvi täysremonttiin. Mutta kuten sanoit; ei asfaltilla välttämättä parhaita tekniikoita.


      • tokuiwazalla
        Bushido kirjoitti:

        Kahden lajin treenaaminen onnistuu, mikäli huolehdit palautumisesta ja lihashuollosta. Aikidossa (ainakin minua) rasitti eniten alituinen ylösnouseminen. Tämä ottaa pidemmän päälle polviin - siis ainakin minulla. Aika voi loppua, koska uuden omaksumiseen pitäisi kuluttaa aikaa mieluusti väh kolme viikkoharjoituskertaa. Viiden vuoden harjoitusrupeaman jälkeen sivulajin mukaanotto olisi järkevintä. Heiluahan vapaassa maassa voi lajista toiseen vaikka miten paljon, mutta oppimisen kannalta on osattava hyvin joku peruslaji. Tähän kuluu mielestäni noin viisi vuotta kahden - kolmen säännöllisen viikkoharjoituskerran mukaan laskettuna.

        Se, mitää minä suosittelen kahta lajia hamuaville on judo ja potkunyrkkeily. Edellyttäen, että seurassa harjoitellaan myös mattojudoa (ne-waza). Eli jaappanilaispohjaisista lajeista judo on se, missä heitot tehdään oikein! Jujutsun (ml HR)ongelma on edelleenkin aivan liian suuri temppukokoelma. Jutsutyylisuunnat sisältävät epärealistisia heittoja, joita on kyllä kiva harjoitella, mutta toimimattomina menee romukopppaan. Ajatelkaa jalkasakset Mannerheimintiellä - tekijä lähtee Mehiläiseen paikattavaksi tai vammautuu, jousilonkan heittosuunta taakse? - käsipyörä polviltaan kovalla alustalla, polvi sanoo poks! - lonkkaheitto ilman horjutusta jne. Mikäli lajia mainostetaan realistiseksi, sen on toimittava asfaltttiviidakossa kesät talvet kurassa ja pyryssä. Ei semmoista lajia edes ole. Pelkkää bisneshömppää.

        Potkunyrkkeilyssä tule keskityttyä riitävästi lyönteihin ja potkuihin.

        Pisteet Bushidolle, totta puhut. Lyönnit, potkut, heitot ja painiminen lähikamppailussa = judo potkunyrkkeily.
        Oleellista on se, että on 3-5 tekniikkaa, jotka ovat aitoja, kovia ja erittäin hyvin selkäytimeen treenattuja. Oman tokui-wazan tulee lähteä aivan refleksillä ja siksi suuresta temppukokoelmasta ei ole kuin harmia. Ei ole järkeä kokeilla vakavassa tilanteessa mitään sellaista "temppua", jota ei ole tehnyt noin 20.000 toistoa realistisesti, oikein ja läpivieden loppuun saakka.
        Ne pari kertaa kun olen joutunut kimppuun käyneen kännikalan itsestäni irrottamaan olen todennut osotogarin ja haraigoshin hyviksi, asfaltti on kovaa mutta vain sille joka tulee alas ja kummallakin kerralla maltoin katsoa ettei kaveri hajota kalloaan pudotessaan.


      • hoopohoopo
        hoo kirjoitti:

        Ei sinne maahan voi jäädä mitään jujeja veteleen, portsaripaini erikseen.Kaverin kaveri vetää pian tunkilla päähän.Ylös ja vitun äkkiä maasta,näinhän sitä magassakin opetetaan.Noin Sata katumatsia takana ja elän yhä ihime.

        Sata katumatsia takana? Mikä ihmeen kriminaali-idiotti täällä kirjoittelee? Jos on tuollainen otteluvietti niin mene ihmeessä MMA kisoihin, saatat vaikka saada mainetta ja rahaakin etkä vain poliisia perääsi.


      • budoka1

        jos haluaa painia juoppojen kanssa baarin paskaisella lattialla ja tappelupukareita on vaan yksi niin bjj on oikea laji .


      • yx aikidoka

        Toimii. Näytin kerran yhdelle kickboxerille neljä nurkkaa yhtä aikaa kun rupesi epäilemään aikidon toimivuutta. Ei poika epäile enää.


    • jkf

      Aihehan oli aikidon toimivuus.Kamppailua yli 35 vuotta.

      • harmonisen_elämän...

        Niin, aikido ei toimi kaikilla. Improvisointi on laillista katutappelussa. Jos rakastat harrastaa kyseistä lajia niin pysy ihmeessä samalla kanavalla. Itse en ole tarvinut realistista itsepuolustusta ainakaan 8 vuoteen, mutta jos nyt totta puhutaan niin taistelulajiin hyvin sopeutunut aikikai tietää kyllä tasantarkkaan mitä tehdä. Jos haet harrastusta siinä mielessä että tarvitset nopeasti itsepuolustusta niin nosta punttia. Aikidon ei kuulu olla helppoa, voisin verrata itsenäisesti tätä tähän starwars show:hun, "dark side" on helppo ja nopea tie mutta "light side" on se haastavempi mutta palkitsevampi tie, jos nyt ymmärrätte edes mitä selitän :P

        Olettaisin näin että toimivuuden raja menee siinä missä järkikin. Todellisuudessa kukaan ei pyri siihen täydelliseen suoritukseen vaan siihen, että todellakin se vastustajan motivaatio hyökkäykseen poistetaan. Mieti asiaa vaikka niin että istuskelet baarissa rauhassa kavereiden kanssa, kun joku urpo tulee siihen nyrkkejä heiluttelemaan niin ensimmäinen virhe minkä hän hyvin suurella tod. näk. tekee on että nappaa sinua pillistä kiinni. Mikä on todellakin ensimmäinen ja viimeinen virhe minkä hyökkääjä tekee, jos vastassa on vähänkin kokenut aikika


      • miks me puhutaa tääl
        harmonisen_elämän... kirjoitti:

        Niin, aikido ei toimi kaikilla. Improvisointi on laillista katutappelussa. Jos rakastat harrastaa kyseistä lajia niin pysy ihmeessä samalla kanavalla. Itse en ole tarvinut realistista itsepuolustusta ainakaan 8 vuoteen, mutta jos nyt totta puhutaan niin taistelulajiin hyvin sopeutunut aikikai tietää kyllä tasantarkkaan mitä tehdä. Jos haet harrastusta siinä mielessä että tarvitset nopeasti itsepuolustusta niin nosta punttia. Aikidon ei kuulu olla helppoa, voisin verrata itsenäisesti tätä tähän starwars show:hun, "dark side" on helppo ja nopea tie mutta "light side" on se haastavempi mutta palkitsevampi tie, jos nyt ymmärrätte edes mitä selitän :P

        Olettaisin näin että toimivuuden raja menee siinä missä järkikin. Todellisuudessa kukaan ei pyri siihen täydelliseen suoritukseen vaan siihen, että todellakin se vastustajan motivaatio hyökkäykseen poistetaan. Mieti asiaa vaikka niin että istuskelet baarissa rauhassa kavereiden kanssa, kun joku urpo tulee siihen nyrkkejä heiluttelemaan niin ensimmäinen virhe minkä hän hyvin suurella tod. näk. tekee on että nappaa sinua pillistä kiinni. Mikä on todellakin ensimmäinen ja viimeinen virhe minkä hyökkääjä tekee, jos vastassa on vähänkin kokenut aikika

        aikidossa opetetaan alkuun vain perus muodot... jotka on tehty juuri näiden niin kehuttujen jujutsun ja muun perusteella mutta niistä on otettu raakka voima pois.

        jos haluaa puolustautua, niin treenaa aikidoa ja tositilanteessa lisää voimaa ja mielikuvitusta niin siitä tulee raakaa katsottavaa...


      • haaveko vain
        miks me puhutaa tääl kirjoitti:

        aikidossa opetetaan alkuun vain perus muodot... jotka on tehty juuri näiden niin kehuttujen jujutsun ja muun perusteella mutta niistä on otettu raakka voima pois.

        jos haluaa puolustautua, niin treenaa aikidoa ja tositilanteessa lisää voimaa ja mielikuvitusta niin siitä tulee raakaa katsottavaa...

        Näissä vastauksissa on vuosienkin taukoja, mutta kysyisin silti lajia harrastaneilta arviota. Harjoitin itse lajia vuoden päivät ja sain siitä paljon irti. Nyt siitä on kulunut 20 vuotta ja haluaisin aloittaa uudelleen. Mietityttää vain, onko se fyysisesti järkevää. Minulla on heikot ranteet (olivat jo silloin), selkä- ja niskakipuja (ollut jo silloin) ja polvetkin ovat vähän jäykät ja särkevät helposti. Nivelsiteitä ei ole mennyt ja välilevyt kunnossa yms. Mutta mietin, onko laji sittenkin minulle liian rankka.


      • nitola
        haaveko vain kirjoitti:

        Näissä vastauksissa on vuosienkin taukoja, mutta kysyisin silti lajia harrastaneilta arviota. Harjoitin itse lajia vuoden päivät ja sain siitä paljon irti. Nyt siitä on kulunut 20 vuotta ja haluaisin aloittaa uudelleen. Mietityttää vain, onko se fyysisesti järkevää. Minulla on heikot ranteet (olivat jo silloin), selkä- ja niskakipuja (ollut jo silloin) ja polvetkin ovat vähän jäykät ja särkevät helposti. Nivelsiteitä ei ole mennyt ja välilevyt kunnossa yms. Mutta mietin, onko laji sittenkin minulle liian rankka.

        Kai tuo vähän riippuu mistä ne kivut johtuvat. Jos johtuvat siitä, että lihakset jumissa niin aikidosta voi olla paljonkin hyötyä. Aikidossa painotetaan paljon rentoutta ja tehdään paljon ukemeita, jotka hierovat selän isoja lihaksia. Kovat heitot voi myös pahentaa selkäongelmia ja kipuja, mutta tämä taas riippuu mistä ne kivut johtuvat. Jos kivut johtuvat lihaksista ja treeni saa niissä veren kiertämään ja avattua, niin ei siinä sitten mitään ongelmaa enää ole.

        Lukkojen tekeminen taas auttaa pitämään nivelet kunnossa kunhan niitä ei tee yli ja rikota paikkoja. Polvet voi mennä aikidossa pahemmaksi, jos ei kiinnitä riittävästi huomiota oikeaoppiseen liikkumiseen. Myös aikidon polvitekniikat voivat olla erittäin ikäviä polviongelmaiselle.

        Aikidossa pystyy aika hyvin säätelemään sitä kovuutta jolla treenaa. Itse suosittelisin, että käy kokeilemassa miltä tuntuu. Aloittaa rauhallisemmin.


    • Yoshigasaki

      Aikidossa liikutaan samaan suuntaan hyökkääjän kanssa ja eliminoidaan hyökkääjän voima...Laji on kehittynyt miekkailusta.

    • kääkkis2

      Kävin kokeilemassa aikidoa kaksi kertaa, ja jo siitä oli hyötyä hevosten kanssa.
      Kerran meinasi yksi hevonen taluttaessa ottaa ja lähteä ja aikaisemmin olisikin päässyt karkuun. Mutta aikidon oppien mukaan myötäsin hiukan narusta juuri kun hevonen aikoi nykästä (menin siis liikkeeseen mukaan), ja sitten vasta nykäisin ja koko kroppa oli rentona narun päässä ja keskivartalon lihakset messissä. Niinhän siinä kävi, että se 350 otus pysähtyi kuin seinään ja minä tuskin tarvitsin edes voimaa.

      Ja ottakaa huomioon että aikaisemmin sitä on suurinpiirtein raahauduttu mahallaan tommoisten hevosten perässä.

      Eli aikidon periaatteisiin kuuluu vastustajan rento tarkkailu ja kun näkee että lähtee tai tulee päälle, niin väistö tai mukaanmeno, ja kun vastustajalla on täysi vauhti päällä niin sitten nykäistään. Silloin voimaa ei tarvitse yhtään vaan vastustaja itse hoitaa omalla massan kiihtyvyydellään pois pelistä.

      Olennaista aikidossa taitaa olla mielenrauhan säilyttäminen niin silloin kroppa pysyy rentona ja toimivana.

    • Otsikkoon vastaus

      Kyllä se toimii jos ei kuvittele oppineensa potkunyrkkeilyä tai mattopainia.

    • iuyghpiouyh

      Ihme haaveiluita itsepuolustuksesta. Tavallisia ihmisiä vastaan ei tartte tapella jos
      uskaltaa lähteä karkuun. Nykyaikainen kriminaali vetäisee ennen pitkää pistoolin
      esille ja siihen jää tappelut lajista riippumatta.

    • kiaimies

      Tässä ketjussa on jo todistettu, että aikido toimii hevosia vastaan!

    • AikidoBoy

      Oon harrastanu aikidoo jo 7 vuotta. Sen takia jotkut liikkeet on epärealistisia kun se keksittiin samurai aikana ja tekniikoissa joita olet (kai) harjoitellut on käytetty oikeasti miekan kanssa. Aloitin 5v ja olen nyt 12v aikuisten treeneissä käyvä (yleensä aikuisten treenien ikäraja on 14-15v..). Alussa tekniikoita harjoitellaan täysin oppikirjan mukaan, mutta myöhemmin sitä aletaan soveltaa eri tavoin tositilanteita varten... JATKA AIKIDOA!!
      ps. Tiedän että joku alkaa taas viisastelemaan että: "Ketjun aloittajan viesti on jo vanha" jne jne, mutta halusin silti vastata

    • Harmonista VOIMAA

      Aikidossa voi oppia miten vastustajan voimaa käytetään teoriassa. Ainakin se toimii ennalta sovitussa harjoitustilanteessa.

      Judossa oppii miten se tehdään käytännössä ja sen toiminnan voi käydä toteamassa ottelemalla oikeasti.

      http://www.youtube.com/watch?v=ibx0oSD1YSE

      Kaikella kunnoituksella aikidoa kohtaan, hyvä judo lunastaa kaiken mitä aikido lupaa.

      • ai ku kiva - do

        Tuostakin videosta näkee että ihmisillä menee nykyisin mielikuvitusmaailma ja todellisuus sekaisin. Jos haluan nähdä fiktiota jossa on actionsankareita uskomattomissa tilanteissa katson mieluummin Matrixin.


    • budoka1

      kattokaa juutuubista NENAD IKRAS - 4 dan real aikido , tai MORI SHIHAN- 7 dan yoshinkan aikido . siinä teille toimivaa itsepuolustusta. myös daito-ryu aiki jujutsu toimii. tehokasta ja äärimmäisen kivuliasta.

    • Ihme ranteen

      Vääntelyä tuo aikido. Näytöksissä "kuru" heittelee uhreja, jotka tarjoaa sitä rannettansa.
      Mitähän "kuru" tekisi, kun päälle kävisi hullu yli 100 kg bodari! Tarjoaako bodari rannettaan, että otahan tuosta ja heitä näppärästi:)

      budoka1, noissa esimerkeissä taas se käsi ja ranne tarjotaan suosiolla!!!
      Väkivahvaa ja väkivaltaista ihmistä ei tolleen heitellä, se on varmaa:D

      Naurettavia nuo näytökset, kun oppilaat hyppää voltin kun "kuru" hieman kättänsä ojentaa:D

      • budoka1

        en kyllä myöskään menisi painimaan lattialle hullun 100 kiloisen bodarin kanssa , vaikka olisin treenannut puoli vuotta vapaaottelua.


      • grappler
        budoka1 kirjoitti:

        en kyllä myöskään menisi painimaan lattialle hullun 100 kiloisen bodarin kanssa , vaikka olisin treenannut puoli vuotta vapaaottelua.

        No emmääkään hullun bodarin kans menis. ;)
        Tosin eihän se hullu bodari kenenkään mielipidettä edes kysyisi.

        Onhan noita bodareita nähty. Ovat vahvoja, mutta hitaita ja väsyvät yllättävän helposti! ;D

        Isot lihakset näes kuluttavat.

        https://www.youtube.com/watch?v=ho2MUZBtAwM

        Bodarit ovat raskaita kantaa pois, vitsaili Avekin.


    • kido

      Kyllä aikido toimii siinä missä muutkin lajit. Sitäpaitsi bjj , mma , judo tai potkunyrkkeily ei edes ole ip-lajeja vaan kilpaurheilua. Kun aikidon tekniikat viedään voimalla loppuun asti , siinä turahtaa ruikku housuun kovemmallakin kaverilla.

      • olkaa rehellisiä

        Päivittäin otteluharjoituksia ottava ja kilpaileva judoka, painija tai nyrkkeilijä tekee silloin tällöin vastustajan oikeaan hyökkäykseen oikean "aiki"- tekniikan eli onnistuu ajoituksessa ja vastustajan voiman ohjaamisessa täydellisesti silloinkin kun tilanne ei ole ennalta sovittu, vaan kamppailemista täydellä voimalla. Pelkkää muodollista harjoittelua tekevä aikidoka tuskin onnistuu ikinä, kun ei koskaan edes yritä. Käsien pyörittely kuivalla maalla ei riitä, oppiakseen uimaan pitää jossain vaiheessa heittäytyä veden varaan.


    • Georges St-Pierre

      "There is a difference between a fighter and a martial artist. A fighter is training for a purpose: He has a fight. I'm a martial artist. I don't train for a fight. I train for myself. I'm training all the time. My goal is perfection. But I will never reach perfection".

      Georges St-Pierre

    • real budo

      Täällä piti keskustella aikidosta eli oikeasta budolajista , mutta tästä näyttää tulleen joku hemmetin painijaos tai teinien vapari/maxmixfightsystemripulifoorumi. Kiinnostaa niin vitusti.

      • fake budo

        Real budo, Mikö on oikea budolaji? Ja mitä sillä on väliä?

        Joku nörtti on kirjoittanut wikipediaan seuraavasti:

        "Budō (jap. 武道, budō) on yhteisnimitys japanilaisille itsepuolustus- ja taistelutaidoille. Budolajeissa pyritään kehittämään harjoittelijan fysiikkaa ja kehollisia taitoja mutta myös harjoittelijaa henkisesti ja sosiaalisesti. Tässä budōn harjoittelu eroaa länsimaisesta kilpaurheilukäsitteestä, jossa harjoittelijan fyysistä suorituskykyä kehitetään kilpailussa pätemiseksi."

        ...pätemiseksi? Asennevamman ja sen ettei ole koskaan kamppaillut voi lukea jo tästä "budoihmisen" sanavalinnasta.

        Aamutakki päällä itsepuolustusta leikkimällä ja mietiskelemällä ei tule yhtään "henkisemmäksi ja sosiaalisemmaksi" ihmiseksi kuin kamppailulajin kisoja kiertämällä. Tiedän kokoemuksesta. Jos haluatte oppia kamppailemaan, menkää lajiin jossa kamppaillaan. Jos haluatte harjoittaa eksoottisia perinteitä ja itsepuoluskoreografioita, harjoitelka "oikeaa budoa". Henkisemmäksi voitte tulla molemmissa, se on omasta päästä kiinni. Omalla kokemuksellani sanoisin että henkisesti sekä sosiaalisesti hyviä ihmisiä löytyy vähintään yhtä paljon vapaaottelusaleilta kuin "oikean budon" saleiltakin.


      • 943vj
        fake budo kirjoitti:

        Real budo, Mikö on oikea budolaji? Ja mitä sillä on väliä?

        Joku nörtti on kirjoittanut wikipediaan seuraavasti:

        "Budō (jap. 武道, budō) on yhteisnimitys japanilaisille itsepuolustus- ja taistelutaidoille. Budolajeissa pyritään kehittämään harjoittelijan fysiikkaa ja kehollisia taitoja mutta myös harjoittelijaa henkisesti ja sosiaalisesti. Tässä budōn harjoittelu eroaa länsimaisesta kilpaurheilukäsitteestä, jossa harjoittelijan fyysistä suorituskykyä kehitetään kilpailussa pätemiseksi."

        ...pätemiseksi? Asennevamman ja sen ettei ole koskaan kamppaillut voi lukea jo tästä "budoihmisen" sanavalinnasta.

        Aamutakki päällä itsepuolustusta leikkimällä ja mietiskelemällä ei tule yhtään "henkisemmäksi ja sosiaalisemmaksi" ihmiseksi kuin kamppailulajin kisoja kiertämällä. Tiedän kokoemuksesta. Jos haluatte oppia kamppailemaan, menkää lajiin jossa kamppaillaan. Jos haluatte harjoittaa eksoottisia perinteitä ja itsepuoluskoreografioita, harjoitelka "oikeaa budoa". Henkisemmäksi voitte tulla molemmissa, se on omasta päästä kiinni. Omalla kokemuksellani sanoisin että henkisesti sekä sosiaalisesti hyviä ihmisiä löytyy vähintään yhtä paljon vapaaottelusaleilta kuin "oikean budon" saleiltakin.

        Budoa (soturin tie) kannattaa musta katsoa myös sen alkuperäisessä kontekstissa. Japanissa mm. Karatea harratetaan edelleen lapsesta vaariin eikä siinä tulla koskaan valmiksi. Tämä lähtökohta ei välttämättä toimi kun budoa yritetään siirtää "kaikki mulle ja heti" asenteella olevaan yhteiskuntaan. Jo pelkästään tämä ketju "Aikidon toimivuus" on siitä hyvä esimerkki.

        Mutta hyvä sitaatti tuo Georges St-Pierren statement.


    • aergf

      Onko kuitenkin niin että busoa, soturin tietä kulkevat juuri ne, jotka kamppailevat kilpailumielessä ja ne jotka harrastavat perinteisiä lajeja vain luulevat tekevänsä niin? Kilpailija joutuu olemaan rehellinen itselleen ja tekniikoilleen, vyöarvot ym. muodolliset pätevyydet eivät auta kun taidot testataan kilpailussa. Kilpailija joutuu itse etsimään tietään kohti osaamista eikä voi kulkea sokeasti gurun perässä. Kilpalajeissa kaikki ei tule kenellekään heti, harjoitusmäärät ovat moninkertaisia itsepuolustuslajeihin ja perinteisiin budolajeihin verrattuna. Kilpailemisen jälkeen voi edelleen jatkaa oman tiensä kulkemista ja löytää uusia asioita sekä ennen kaikkea jakaa kokemuksiaan muille. Tämä kaikki on arkea niin judossa, bjj:ssä kuin nyrkkeilyssäkin.

      • krkkfkf

        Satuin katsomaan vähän aikaa sitten Kill Armanin jakson jossa lajina oli perinteinen Okinawalainen karate, joka edustaa paikallista budo-ajattelua parhaimillaan. Edes kevyttä sparria ei saatu aikaiseksi, koska kilpailu ei kuulu lajin olemukseen. Sparrimatsi otettiin sitten Malesiassa urheilukaraten parissa. Eli Karatea harjoitetaan "vauvasta" vaariin ja mummoon toivoen ettei koskaan joudu käyttämään taitoja käytännössä.


      • zgdfh
        krkkfkf kirjoitti:

        Satuin katsomaan vähän aikaa sitten Kill Armanin jakson jossa lajina oli perinteinen Okinawalainen karate, joka edustaa paikallista budo-ajattelua parhaimillaan. Edes kevyttä sparria ei saatu aikaiseksi, koska kilpailu ei kuulu lajin olemukseen. Sparrimatsi otettiin sitten Malesiassa urheilukaraten parissa. Eli Karatea harjoitetaan "vauvasta" vaariin ja mummoon toivoen ettei koskaan joudu käyttämään taitoja käytännössä.

        Menen 6 kertaa viikossa treeneihin ja 10 kertaa vuodessa kisoihin kokeilemaan taitoja käytännössä. Ilman sparria tai kilpailemista ei kiinnostaisi pätkääkään, lopettaisin heti.


      • hyteyte
        zgdfh kirjoitti:

        Menen 6 kertaa viikossa treeneihin ja 10 kertaa vuodessa kisoihin kokeilemaan taitoja käytännössä. Ilman sparria tai kilpailemista ei kiinnostaisi pätkääkään, lopettaisin heti.

        Varmaa aika yleinen ajattelutapa, mutta hyvin kaukana koko jutun alkuperäisestä ajatuksesta.

        "The ultimate aim of martial arts is not having to use them".

        - Miyamoto Musashi


    • budoa jo 30 vuotta

      Eikös se kilpaileminen ole kilpaurheilun idea. Budolajit on asia erikseen. Tämä tuntuu olevan joillekkin vaikea ymmärtää.

      • budoa? 10 vuotta

        Budo = ei kilpaileminen?

        Kilpaileminen on monessa lajissa keskeinen osa "tietä". Esimerkiksi judoa ei voi ymmörtää jos ei ole kilpaillut ja siksi ylemmät mustat vyöt on varattu vain kilpailumenestystä saavuttaneille. Vain kilpailemisen kautta saa tietää toimiiko oma tekniikka oikeasti eli myös silloin kun vastustaja tekee kaikkensa sen estämiseksi. Omasta mielestäni kilpaileminen opettaa parhaansa antamista, nöyryyttä, itsetuntemusta, rehellisyyttä, luottamusta ja vastustajan kunnioitusta vielä enemmän kuin mikään harjoitus salilla.


    • khdsdf

      Monien budolajien luonne on muuttunut täydellisesti niiden tullessa länsimaihin. Esim. tuossa aikaisemmin mainitussa Kill Armanin karate jaksossa tehtiin hyvin selväksi mikä ero on alkuperäisellä karatella ja ns. urheilukaratella (jossa siis kilpaillaan). Urheilukaratessa ja myös Judossa saattaa olla "tie" valkoisesta mustaan vyöhön, mutta se on täysin eri "tie" kuin mikä alkuperäinen ajatus on historiassa ollut ja on vieläkin.

      Kyse on siis täysin eri jutuista, mutta ei se tee kilpailemista sen huonommaksi. Kukin treenaa omalla tavallaan ja omista lähtökohdistaan. Kun tuossa on aikaisemmin lainailtu aikaisempia suuruuksia, niin kirjoitanpa minkäkin oman lempilauseeni eli "end is nothing, road is all". Tässä yhteydessä se voisi tarkoittaa, että joskus saavutettu musta vyö symbolisoi käytyä "tietä" eikä sillä ole itsessään mitään merkistystä. Tie itsessään on kaikkein tärkein.

    • morihei

      Aina joku viisastelee , miksei aikidomiehiä näy ufc-turnauksissa. No näkyykö siellä sellaisia miehiä jotka on treenannu vain ja ainoastaan krav magaa ? Sehän on useimpien mielestä maailman tehokkain kamppailulaji.

    • Anonyymi

      Ei nyt ehkä ihan osu aloitukseen, mutta ehkä vastauksiin. Olen niin monesta asiasta samaa mieltä, mutta muutamaa kommentoijaa täytyy oikaista. Kuristus ei ole turvallinen tapa....karotis arteries ei välttämättä palaudu kuristuksesta. Se on harvoin ja vain joskus toteutuva uhkakuva, mutta kaikilla vain ei toteudu siten, että palaisi tajuihinsa. Minut on kuristettu useasti harjoituksissa tajuttomaksi ja olen sitä tyyppiä, joka siitä selviää. Siksi olen otollinen näytöskappale. Jos vastustajasi ei ole, niin sitten selitetään vähän enemmän. Jos se tapahtuu salin ulkopuolella, niin sitten selität vielä vähän enemmän tapposyytteen edessä. Mitä Aikidoon tulee, niin samaa mieltä ja eri mieltä. Jos harjoittelet Aikidoa oikein, niin se on toimivaa. Jos harjoittelet sitä väärin, niin se on tanssia. Sama pätee kaikkiin lajeihin. Mitä haluat? Liikkuvuutta? Reagointia? Kykyä tappaa?
      Miksi? Kaikissa lajeissa on kaikki tuo sisään rakennettuna. Se on siellä ukemien ja rivien välissä, jos sen sieltä osaa ottaa. Jos et tunne saavasi riittävästi, niin et harjoittele riittävästi. Et selvästikään ole siis opetuksen arvoinen. Luuletko oikeasti, että sinulle opetetaan mitään vaarallista tai vahingoittavaa tekniikkaa ennen, kuin olet saavuttanut sen kehitystason, että olet sen arvoinen? Harjoittele mitä harjoittelet, mutta toivottavasti kasvat henkisesti riittävän paljon ennen kuin taitotasosi kasvaa siihen saakka, että sinulle opetetaan oikeaa tekniikkaa. Kuka tahansa osaa lyödä, tai vahingoittaa toista ihmistä muilla tavoin. Toisen vahingoittaminen on loppujen lopuksi sekä helppoa, että mielentila, johon (onneksi) kaikista ei ole . Pimeydessä pahin vastustajasi olet sinä itse. Etsi enemmän valoa.

      • Anonyymi

        "Jos harjoittelet Aikidoa oikein, niin se on toimivaa. Jos harjoittelet sitä väärin, niin se on tanssia. Sama pätee kaikkiin lajeihin."

        Ei pidä paikkaansa. Sekä itsepuolustuksen että haasteottelun näkökulmasta kaikissa lajeissa on enemmän tai vähemmän puutteita mutta myös vahvuuksia. Aikidosta vahvuudet puuttuu, se on pelkkää silmänlumetta. Se ei ole toimivaa vaikka sitä harjoittelisi miten ja missä. Edes aikidon 8 dan suurmestarilla ei ole mitään mahdollisuuksia jos vastassa on edes 2 vuotta harjoitellut oikeasta täyskontakti kilpakamppailulajista (esim. nyrkkeily, vapaaottelu, paini, brassijujutsu tai potkunyrkkeily).

        Aikidossa treenataan vääristä lähtökohdista huonoja tekniikoita huonoilla harjoitus- ja valmennusmetodeilla. Se on pelkkää idealistista perinneliikuntaa ja paritanssia. Jos väittää että aikidolla voi pärjätä se on sama kuin väittäisi pärjäävänsä 400m aitajuoksussa harjoittelemalla vain kilpakävelyn tekniikkaa ja joogan hengitystä.


    • Anonyymi

      Aikido on kultti, jossa ei kehitetä harrastajien fyysisiä kykyjä vaan "henkisiä ominaisuuksia" (eli harrastetaan aivopesua). Katsokaa nyt tätä videota aikidon perustajan "taikavoimista". Miten aikuiset ihmiset saadaan uskomaan tällaista pelleilyä ja leikkimään pelleilyssä mukana? : https://www.youtube.com/watch?v=98yRuBkUBGQ&feature=youtu.be&t=361

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe