Kuin Herttoniemen hyppyrimäen vaijeri

Anonyymi

Kukahan kumma ymmärtämätön suunnittelee Helsingin pyöräilyväyliä?
Ajoin pp:llä Tukholman katua ja käännyin Paciuksen kadulle Meilahteen päin. Siinä ei aikaisemmin ollut pyöräkaistaa ja piti mennä ajoradalle, mutta nyt sellainen oli.
Vähän yli metrin levyinen sileä ajorata loivassa alamäessä. Hienoa.
MITÄ KUMMAA? Pyöräkaista oli erotettu kävelytiestä noin 5 cm korkealla ja 90 asteen kynnyksellä. Kaikki kaksipyöräisellä ajavat tietävät, mitä tapahtuu, kun sellaiseen kynnykseen ajautuu viistottain. Pyörä vaihtaa suuntaa, mutta pyöräilijä jatkaa entisen suuntaan ja sitten lentää holtittomasti jonnekin. On vain tuurista kiinni sattuuko pahasti, vai vieläkin pahemmin.
Kaipa ne kaupungin tiesuunnittelijat ovat valmistautuneet vastaamaan, että mitäs ajoit niin jne. aivan kuin silloin sen hyppyrimäen vaijerionnettomuuden jälkeenkin selittelivät, kun laskija kuoli siihen pokki rinteen vedettyyn vaijeriin, mutta oikeus oli kyllä silloin eri mieltä. Ei nyky Suomessa saa ehdoin tahdoin viritellä ansoja eläimille eikä siis kai polkupyöräilijöillekään.

49

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä tuossa ongelma?
      Pyöräkaista on aina rakenteellisesti erotettu jalkakäytävät.
      Eikö sekään nyt käy kuningaspyöräilijälle?

      • Anonyymi

        Täällä on näköjään kävelijä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on näköjään kävelijä palstalla.

        Kävelijöihin ei voi luottaa. Täysin arvaamattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijöihin ei voi luottaa. Täysin arvaamattomia.

        Tuskinpa jalankulkijat tulevat pyöräkaistalle kävelemään.
        Mutta pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa jalankulkijat tulevat pyöräkaistalle kävelemään.
        Mutta pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä.

        Kyllä muuten tulee. Tervetuloa katsomaan pk-seudulle.

        Siellä missä on pyöräkaistoja tehty, on ihan varma että on myös jalankulkija paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa jalankulkijat tulevat pyöräkaistalle kävelemään.
        Mutta pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä.

        Jotkut kävelijät käyttäytyvät täysin holtittomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten tulee. Tervetuloa katsomaan pk-seudulle.

        Siellä missä on pyöräkaistoja tehty, on ihan varma että on myös jalankulkija paikalla.

        Kannattaa tulla katsomaan pk-seudulle. Jalkakäytävät ovat täynnä yli 12-vuotiaiata pyöräilijöitä.

        Siellä missä on jalkakäytäviä niin siellä on myös pyöräilijöitä ajamassa.

        Polkupyörä on ajoneuvo eikä sillä ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12 vuotiaat pyöräilijät. Polkupyöriä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja eli autoja, mopoja, moottoripyöriä, traktoreita jne.

        En ole nähnyt yhdenkään jalankulkijan kävelevän esim. Mannerheimintien pyöräkaistalla, mutta viereisellä jalkakäytävällä olen nähnyt pyöräilijöiden ajavat pyörällä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tulla katsomaan pk-seudulle. Jalkakäytävät ovat täynnä yli 12-vuotiaiata pyöräilijöitä.

        Siellä missä on jalkakäytäviä niin siellä on myös pyöräilijöitä ajamassa.

        Polkupyörä on ajoneuvo eikä sillä ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12 vuotiaat pyöräilijät. Polkupyöriä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja eli autoja, mopoja, moottoripyöriä, traktoreita jne.

        En ole nähnyt yhdenkään jalankulkijan kävelevän esim. Mannerheimintien pyöräkaistalla, mutta viereisellä jalkakäytävällä olen nähnyt pyöräilijöiden ajavat pyörällä!

        Ihmettelen tuota väitettä jalankulkijat pyöräkaistalla. Onkohan tässä taas kysymyksessä autuas tietämättömyys mikä on pyöräkaista/pyörätie?
        En ole koskaan nähnyt jalankulkijan kulkevan pitkin pyöräkaistaa tai notkuvan siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tulla katsomaan pk-seudulle. Jalkakäytävät ovat täynnä yli 12-vuotiaiata pyöräilijöitä.

        Siellä missä on jalkakäytäviä niin siellä on myös pyöräilijöitä ajamassa.

        Polkupyörä on ajoneuvo eikä sillä ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12 vuotiaat pyöräilijät. Polkupyöriä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja eli autoja, mopoja, moottoripyöriä, traktoreita jne.

        En ole nähnyt yhdenkään jalankulkijan kävelevän esim. Mannerheimintien pyöräkaistalla, mutta viereisellä jalkakäytävällä olen nähnyt pyöräilijöiden ajavat pyörällä!

        Se ettet ole nähnyt tarkoittaa vain sitä, ettet ole nähnyt.

        Minä aika harvoin täältä kaukaa Tapiolasta jaksan keskustaan vaivautua mutta kun minäkin olen nähnyt niin ei se voi kovin harvinaista olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettet ole nähnyt tarkoittaa vain sitä, ettet ole nähnyt.

        Minä aika harvoin täältä kaukaa Tapiolasta jaksan keskustaan vaivautua mutta kun minäkin olen nähnyt niin ei se voi kovin harvinaista olla.

        Oletko tosissasi, että olet nähnyt jalankulkijoiden kävelevän pyö-rä-kais-tal-la (tavutettuna, jos helpompaa)?

        Oletko nähnyt niitä jalankulkijoita esim. Mannerheimintien, Runeberginkadun, Nordenskiöldinkadun, Unioninkadun, Kampinkadun jne pyöräkaistoilla. Epäilen suuresti!

        Tiedätkö mikä on pyöräkaista? Se on ajoradalla eli samalla tasolla kuin autot ajavat,valkoisella viivalla pyöräilijöille erotettu osa. Esimerkiksi Mannerheimintiellä Stockmannilta Postitalolle.

        Pyöräkaista ajetaan AINA samaan suuntaan pyörällä kuin siinä vieressä ne autot ajavat.

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat pyöräkaistaa väärään suuntaan kuten tänään näin kahden naisen ajavat Mannerheimintiellä siinä Ylioppilastalon kohdalla.

        Pyöräilijöille tiedoksi, että Suomessa on ajoneuvoilla oikeanpuoleinen liikenne. Polkupyörä on ajoneuvo!

        Pyörätie on taasen rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Tarkoittaa sitä, että se on korkeammalla tasolla kuin se ajorata (se, missä ne moottorilla kulkevat ajoneuvot ajavat) siinä vieressä.

        Taitaa sinulla olla puurot ja vellit sekaisin?

        I


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten tulee. Tervetuloa katsomaan pk-seudulle.

        Siellä missä on pyöräkaistoja tehty, on ihan varma että on myös jalankulkija paikalla.

        Tiedätkö mikä on pyöräkaista?
        Erotatko toisistaan pyörätien ja pyöräkaistan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mikä on pyöräkaista?
        Erotatko toisistaan pyörätien ja pyöräkaistan?

        Pyörätie ja pyöräkaista ovat tasan tarkkaan kaksi eri asiaa. Kevyenliikenteen väylätyyppejä on 5 erilaista:

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain
        - Pyöräkaista

        Syytä olisi monen opetella, että mikä on mikäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie ja pyöräkaista ovat tasan tarkkaan kaksi eri asiaa. Kevyenliikenteen väylätyyppejä on 5 erilaista:

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain
        - Pyöräkaista

        Syytä olisi monen opetella, että mikä on mikäkin.

        Pyöräilijän näkökulmasta noita tyyppejä on kaksi.

        - Pyöräkaista: Pyöräkaistalla tarkoitetaan polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa. On siis osa ajorataa ja siellä pätevät ajoradan säännöt.

        - Pyörätie: Pyörätiellä tarkoitetaan polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. Siinä voi olla vieressä tai yhdistettynä jalkakäytävä tai sitten ei. Joka tapauksessa se on pyörätie ja sitä koskevat pyörätien säännöt.

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on jalankulkijoiden osalta jalkakäytävä ja pyöräilijöiden osalta pyörätie. Molemmat ryhmät on huomioitava toisensa.

        - Kooysi -


    • Anonyymi

      Sopiva tilannenopeus, niin ongelmaa ei ole. Se maailmankuulu tilannenopeus on aika usein monelta hukassa eri tilanteissa.

      • Anonyymi

        Kävelyvauhtikin riittää tilannenopeudeksi tuossa paikassa kaatamaan, sillä äkillinen yllättävä pyörän suunnan muutos horjuttaa pyöräilijän tasapainon.
        Kokemuksesta tiedän, kun lensin nurin tuolla Oopperan luona sen parkkialueen reunassa olevalla pyörätiellä ja silloin ajelin hiljaa ja vaikka se kynnys on puolta matalampi, niin nurin menin, vaikka olen aika kokenut pyöräilijä. Selvisin silloin mustelmilla.
        Paciuksen kadulla on alamäki ja vauhti varmaan kovempi ja vahingot siksi suurempia.
        Ei sitä varmaan korjaamaan tulla, ellei sitten joku pyöräilijä lennähdä vieressä kulkevien autojen alle ja kuole. Silloin asiaa tutkitaan mahdollisesti kuoleman tuottamuksena, jos todetaan syyksi se kynnys. Muutoinhan sanotaan vaan, että mikset katsonut eteesi tai mitäs ajoit niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelyvauhtikin riittää tilannenopeudeksi tuossa paikassa kaatamaan, sillä äkillinen yllättävä pyörän suunnan muutos horjuttaa pyöräilijän tasapainon.
        Kokemuksesta tiedän, kun lensin nurin tuolla Oopperan luona sen parkkialueen reunassa olevalla pyörätiellä ja silloin ajelin hiljaa ja vaikka se kynnys on puolta matalampi, niin nurin menin, vaikka olen aika kokenut pyöräilijä. Selvisin silloin mustelmilla.
        Paciuksen kadulla on alamäki ja vauhti varmaan kovempi ja vahingot siksi suurempia.
        Ei sitä varmaan korjaamaan tulla, ellei sitten joku pyöräilijä lennähdä vieressä kulkevien autojen alle ja kuole. Silloin asiaa tutkitaan mahdollisesti kuoleman tuottamuksena, jos todetaan syyksi se kynnys. Muutoinhan sanotaan vaan, että mikset katsonut eteesi tai mitäs ajoit niin.

        Jos koet asian olevan noin vakava, niin netin keskustelupalstan sijaan kannattaa ottaa asian esiin kaupungin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos koet asian olevan noin vakava, niin netin keskustelupalstan sijaan kannattaa ottaa asian esiin kaupungin kanssa.

        Ehkä aloittaja haluaa varoittaa muita pyöräilijöitä vaarasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä aloittaja haluaa varoittaa muita pyöräilijöitä vaarasta.

        Olisiko kenties pääkaupunkiseutu/Helsinki-aiheinen palsta kenties parempi varoituspaikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelyvauhtikin riittää tilannenopeudeksi tuossa paikassa kaatamaan, sillä äkillinen yllättävä pyörän suunnan muutos horjuttaa pyöräilijän tasapainon.
        Kokemuksesta tiedän, kun lensin nurin tuolla Oopperan luona sen parkkialueen reunassa olevalla pyörätiellä ja silloin ajelin hiljaa ja vaikka se kynnys on puolta matalampi, niin nurin menin, vaikka olen aika kokenut pyöräilijä. Selvisin silloin mustelmilla.
        Paciuksen kadulla on alamäki ja vauhti varmaan kovempi ja vahingot siksi suurempia.
        Ei sitä varmaan korjaamaan tulla, ellei sitten joku pyöräilijä lennähdä vieressä kulkevien autojen alle ja kuole. Silloin asiaa tutkitaan mahdollisesti kuoleman tuottamuksena, jos todetaan syyksi se kynnys. Muutoinhan sanotaan vaan, että mikset katsonut eteesi tai mitäs ajoit niin.

        Lehdissä ei ainakaan ole vielä, ollut että tuolla olisi joku kuollut.

        Pyöräilijät, muistakaa tilannenopeus eli ei sitä tarvitse täysiä polkea alas. Mikäli reitti on teidän mielestä vaarallinen niin silloin teidän pitää etsiä vaihtoehtoinen reitti.

        Ei se Helsingin kaupungin vika ole ellet pysty ajamaan pyörätiellä vaan omaa taitamattomuutta ette selvitä arjen liikenteestä. Silloin on mietittävä on pyörä oikea kulkuneuvo Teille.

        Tiedoksi pyöräilijöille, että tuollaisia eritaso ratkaisuja eli pyörätie ja ja jalkakäytävä eritasolla tulee tulevaisuudessa olemaan enemmänkin.

        Miten pystytte ajamaan pyöräkaistalla (se on se, joka on samalla tasolla kuin ajorata, mutta vain valkoisella viivalla erotettu)? Toisella puolella on korkeahko jalkakäytävän reuna. Taitaa olla niin, että ette aja niillä vaan vieresillä jalkakäytävällä? Näin ainakin Mannerheimintiellä Helsingin keskustassa tapahtuu.


    • Anonyymi

      Mitenkähän pystyt ajamaan kadun reunassa jalkakäytävän vieressä?

    • Anonyymi

      Miksi fillaristien on vaikea ymmärtää josku liikennemerkkejä. Jalkakäytävä ei ole automaattisesti pyörätie.

      • Anonyymi

        Jalkakäytävä ei ole koskaan pyörätie, vaan se on jalkakäytävä. Kevyenlikkenteen väylätyyppejä on 4 erillaista.

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Nämä eivät koskaan ole mitään ristiin muuta kuin mitä oikeasti ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävä ei ole koskaan pyörätie, vaan se on jalkakäytävä. Kevyenlikkenteen väylätyyppejä on 4 erillaista.

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Nämä eivät koskaan ole mitään ristiin muuta kuin mitä oikeasti ovat.

        Tuossa aloittajan mainitsemassa kohdassa on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Ne on erotettu toisistaan jyrkällä asfaltti reunalla. Aloittaja kertoi ihan oikein, että jos se jää pyöräilijältä huomaamatta ja siihen viistosti ajaa, niin taidoista riippumatta pyöräilijä yleensä kaatuu. Kanatta varoa ja olla tarkkana tuollaisessa paikassa. Eka kertakin voi olla kohtalokas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aloittajan mainitsemassa kohdassa on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Ne on erotettu toisistaan jyrkällä asfaltti reunalla. Aloittaja kertoi ihan oikein, että jos se jää pyöräilijältä huomaamatta ja siihen viistosti ajaa, niin taidoista riippumatta pyöräilijä yleensä kaatuu. Kanatta varoa ja olla tarkkana tuollaisessa paikassa. Eka kertakin voi olla kohtalokas.

        "Tuossa aloittajan mainitsemassa kohdassa on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Ne on erotettu toisistaan jyrkällä asfaltti reunalla. "

        Miten voi olla yhdistettu ja erotettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävä ei ole koskaan pyörätie, vaan se on jalkakäytävä. Kevyenlikkenteen väylätyyppejä on 4 erillaista.

        - Jalkakäytävä
        - Pyörätie
        - Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
        - Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain

        Nämä eivät koskaan ole mitään ristiin muuta kuin mitä oikeasti ovat.

        Lisätään joukkoon vielä pyöräkaista, niin saadaan 5 erilaista (yhdellä l-kirjaimella).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään joukkoon vielä pyöräkaista, niin saadaan 5 erilaista (yhdellä l-kirjaimella).

        Tuo on totta. Unohtuu usein että jossakin päin on myös sellaisia. 5 sitten kaikkiaan joista jokainen on oma tyyppinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aloittajan mainitsemassa kohdassa on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Ne on erotettu toisistaan jyrkällä asfaltti reunalla. Aloittaja kertoi ihan oikein, että jos se jää pyöräilijältä huomaamatta ja siihen viistosti ajaa, niin taidoista riippumatta pyöräilijä yleensä kaatuu. Kanatta varoa ja olla tarkkana tuollaisessa paikassa. Eka kertakin voi olla kohtalokas.

        Kyseessä siis Tukholmankadulta Paciuksenkadulle kohti Munkkiniemeä ja alkaa heti käännyttäessä Paciuksenkadulle?

        Siinä kohtaa taitaa olla rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä? Suunnitelmien mukaan ainakin piti olla.

        Onko siinä liikennemerkki, jossa on jalankulkijan ja pyöräilijän kuva rinnakkain ja välissä valkoinen yhtenäinen viiva? Jos näin on niin siinä on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä.

        Vai onko siinä liikennemerkit, joissa toisen väylän alussa on vain jalankulkijan kuvalla oleva liikennemerkki ja toisen väylän alussa on vain pyöräilijän kuvalla oleva liikennemerkki ? Silloin siinä on jalkakäytävä ja pyörätie, mutta ei mitään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää.

        Siihen piti ainakin tulla ns kolmitasoratkaisu eli kaikki väylät eri tasossa: jalkakäytävä korkeammalle kuin pyörätie, pyörätie korkeammalla kuin ajorata.

        Näitä kolmitasoratkaisu on jo muuallakin Helsingissä ja tulee olemaan lisää. Mm. Pasilansillalla on jo ja Lauttasaaren sillalle tulee myös.

        Tällaisessa ratkaisussa pyöräilijät pysyvät hyvin omalla puolen. Tietysti, jos ei osaa ajaa pyörällä kunnolla, iästä riippumatta, niin silloin on vaikeuksia.

        Miten ajat pyörällä ajoradalla, jossa on vain jalkakäytävä ja sen korkea reuna siinä vieressä? Ai niin, ethän ajaa pyörällä ajoradalla vaan jalkakäytävällä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä kuin alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa. Se, että on pelkuri, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävällä.

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä väyliä EI EROTELLA toisistaan millään reunoilla tai yhtenäisillä viivoilla. Ehkä kannattaa käydä katsomassa Liikenneturvan sivuilla miten väylät merkitään.

        Mikäli ajoradasta erotetulla väylällä EI ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä!!!!!! Näin Suomessa ja muualla EU:ssa.

        Näin kertoo teille täti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä siis Tukholmankadulta Paciuksenkadulle kohti Munkkiniemeä ja alkaa heti käännyttäessä Paciuksenkadulle?

        Siinä kohtaa taitaa olla rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä? Suunnitelmien mukaan ainakin piti olla.

        Onko siinä liikennemerkki, jossa on jalankulkijan ja pyöräilijän kuva rinnakkain ja välissä valkoinen yhtenäinen viiva? Jos näin on niin siinä on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä.

        Vai onko siinä liikennemerkit, joissa toisen väylän alussa on vain jalankulkijan kuvalla oleva liikennemerkki ja toisen väylän alussa on vain pyöräilijän kuvalla oleva liikennemerkki ? Silloin siinä on jalkakäytävä ja pyörätie, mutta ei mitään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää.

        Siihen piti ainakin tulla ns kolmitasoratkaisu eli kaikki väylät eri tasossa: jalkakäytävä korkeammalle kuin pyörätie, pyörätie korkeammalla kuin ajorata.

        Näitä kolmitasoratkaisu on jo muuallakin Helsingissä ja tulee olemaan lisää. Mm. Pasilansillalla on jo ja Lauttasaaren sillalle tulee myös.

        Tällaisessa ratkaisussa pyöräilijät pysyvät hyvin omalla puolen. Tietysti, jos ei osaa ajaa pyörällä kunnolla, iästä riippumatta, niin silloin on vaikeuksia.

        Miten ajat pyörällä ajoradalla, jossa on vain jalkakäytävä ja sen korkea reuna siinä vieressä? Ai niin, ethän ajaa pyörällä ajoradalla vaan jalkakäytävällä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ei saa ajaa jalkakäytävällä kuin alle 12-vuotias ellei siitä ole haittaa. Se, että on pelkuri, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävällä.

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä väyliä EI EROTELLA toisistaan millään reunoilla tai yhtenäisillä viivoilla. Ehkä kannattaa käydä katsomassa Liikenneturvan sivuilla miten väylät merkitään.

        Mikäli ajoradasta erotetulla väylällä EI ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä!!!!!! Näin Suomessa ja muualla EU:ssa.

        Näin kertoo teille täti.

        Täti vetäsi selkeän esityksen. Nautinto lukea älyllistä tekstiä ja jaottelua.

        Aloittaja sanoi, että pp-väylä on yli metrin levyinen. Tuohan on aivan mahtava tila.
        Ja saa siinä jyrkässä alamäessä jarruakin käyttää - ei se takana tuleva vauhtia määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täti vetäsi selkeän esityksen. Nautinto lukea älyllistä tekstiä ja jaottelua.

        Aloittaja sanoi, että pp-väylä on yli metrin levyinen. Tuohan on aivan mahtava tila.
        Ja saa siinä jyrkässä alamäessä jarruakin käyttää - ei se takana tuleva vauhtia määrää.

        Täti kävi aamupäivällä "vappumarssilla"!

        Kävin samalla katsomassa tuon Paciuksenkadun alueen.

        Mannerheimintieltä käännyttäessä Tukholmankadulle on Tukholmankadun pohjoispuolella jokaisen risteyksen jälkeen liikennemerkki 424 (https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeistä). Se on rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkki eli pyöräilijän ja jalankulkijan kuva rinnakkain ja välissä valkoinen viiva. Liikennemerkki löytyy myös Paciuksenkadun puolella melko heti, siinä kohtaa mistä pyörätie ylittää Tukholmankadun.

        Siinä on kolmitasossa väylät: oikealla jalkakäytävä korkeammalla kuin pyörätie ja sitten pyörätie korkeammalla kuin ajorata ja viimeisenä ajorata. Aluksi pyörätien leveys (ilman ajoradan puoleista kanttikiveä) on n. 1,50 m ja sitten muutaman kymmenen metrin päässä on leveyttä  yli 2 m. Eikö nämä leveydet riitä teillä pyöräilijöille, kun on kysymyksessä yksisuuntainen pyörätie? Mikäli noilla leveyksillä ei onnistu pyöräily niin, että ettei aja jalkakäytävän reunaan, kannattaisiko harkita pyöräilyn jättämistä? Noin leveillä pyöräteillä pystyy ohittamaan edellä ajavan pyöräilijän ihan turvallisesti. Vai onko niin, että koko autoliikenne tulisi siirtää Paciuksenkadulta muualle, että teillä olisi tarpeeksi tilaa?

        Lopuksi kävelin Tukholmankadun pohjoispuolen jalkakäytävää Mannerheimintielle. Tässä lista pyöräilijöiden käyttäytymisestä: 4 pyöräilijää ajoi yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan (ei kysymyksessä 1-2 metrin matka vaan satojen metrien ajo). 1 pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä, joten joudun kansainvälisillä käsimerkeillä ja sanomalla valitut sanat ohjaamaan hänet pois jalkakäytävältä. Vain 3 pyöräilijää ajoi liikennesääntöjen mukaan eli heidän kulkusuuntansa oli oikein ja pyörätiellä!

        Tukholmankadulla on liikennemerkit hyvin esillä ja lisäksi on valkoinen yhtenäinen keskiviiva sekä maastomaalauksilla isot pyöräilijän kuvat ja samassa yhteydessä iso nuoli, joka kertoo kulkusuunnan. Mutta eipä nuo itsekkäät maailmanomistajapyöräilijät noudata silti liikennemerkkejä ja opasteita.

        Minä olen täti, joka myös pyöräilee ja minulle jo liikennemerkki kertoo onko pyöräily sallittu siellä ajoradasta erotetulla osalla. Mikäli ei ole pyörätien liikennemerkkiä niin siellä ei sitten ajeta pyörällä! Jos taasen on pyörätie, joka on merkitty liikennemerkillä, niin  Minä pärjään erittäin hyvin pyöräilijänä ilman mitään pyörän kuvia ja nuolia asfaltilla mihin suuntaan on ajaminen sallittu.

        Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täti kävi aamupäivällä "vappumarssilla"!

        Kävin samalla katsomassa tuon Paciuksenkadun alueen.

        Mannerheimintieltä käännyttäessä Tukholmankadulle on Tukholmankadun pohjoispuolella jokaisen risteyksen jälkeen liikennemerkki 424 (https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_liikennemerkeistä). Se on rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkki eli pyöräilijän ja jalankulkijan kuva rinnakkain ja välissä valkoinen viiva. Liikennemerkki löytyy myös Paciuksenkadun puolella melko heti, siinä kohtaa mistä pyörätie ylittää Tukholmankadun.

        Siinä on kolmitasossa väylät: oikealla jalkakäytävä korkeammalla kuin pyörätie ja sitten pyörätie korkeammalla kuin ajorata ja viimeisenä ajorata. Aluksi pyörätien leveys (ilman ajoradan puoleista kanttikiveä) on n. 1,50 m ja sitten muutaman kymmenen metrin päässä on leveyttä  yli 2 m. Eikö nämä leveydet riitä teillä pyöräilijöille, kun on kysymyksessä yksisuuntainen pyörätie? Mikäli noilla leveyksillä ei onnistu pyöräily niin, että ettei aja jalkakäytävän reunaan, kannattaisiko harkita pyöräilyn jättämistä? Noin leveillä pyöräteillä pystyy ohittamaan edellä ajavan pyöräilijän ihan turvallisesti. Vai onko niin, että koko autoliikenne tulisi siirtää Paciuksenkadulta muualle, että teillä olisi tarpeeksi tilaa?

        Lopuksi kävelin Tukholmankadun pohjoispuolen jalkakäytävää Mannerheimintielle. Tässä lista pyöräilijöiden käyttäytymisestä: 4 pyöräilijää ajoi yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan (ei kysymyksessä 1-2 metrin matka vaan satojen metrien ajo). 1 pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä, joten joudun kansainvälisillä käsimerkeillä ja sanomalla valitut sanat ohjaamaan hänet pois jalkakäytävältä. Vain 3 pyöräilijää ajoi liikennesääntöjen mukaan eli heidän kulkusuuntansa oli oikein ja pyörätiellä!

        Tukholmankadulla on liikennemerkit hyvin esillä ja lisäksi on valkoinen yhtenäinen keskiviiva sekä maastomaalauksilla isot pyöräilijän kuvat ja samassa yhteydessä iso nuoli, joka kertoo kulkusuunnan. Mutta eipä nuo itsekkäät maailmanomistajapyöräilijät noudata silti liikennemerkkejä ja opasteita.

        Minä olen täti, joka myös pyöräilee ja minulle jo liikennemerkki kertoo onko pyöräily sallittu siellä ajoradasta erotetulla osalla. Mikäli ei ole pyörätien liikennemerkkiä niin siellä ei sitten ajeta pyörällä! Jos taasen on pyörätie, joka on merkitty liikennemerkillä, niin  Minä pärjään erittäin hyvin pyöräilijänä ilman mitään pyörän kuvia ja nuolia asfaltilla mihin suuntaan on ajaminen sallittu.

        Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

        Peukku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta. Unohtuu usein että jossakin päin on myös sellaisia. 5 sitten kaikkiaan joista jokainen on oma tyyppinsä.

        Pyöräilijän näkökulmasta noita tyyppejä on kaksi.

        - Pyöräkaista: Pyöräkaistalla tarkoitetaan polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa. On siis osa ajorataa ja siellä pätevät ajoradan säännöt.

        - Pyörätie: Pyörätiellä tarkoitetaan polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. Siinä voi olla vieressä tai yhdistettynä jalkakäytävä tai sitten ei. Joka tapauksessa se on pyörätie ja sitä koskevat pyörätien säännöt.

        Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on jalankulkijoiden osalta jalkakäytävä ja pyöräilijöiden osalta pyörätie. Molemmat ryhmät on huomioitava toisensa.

        - Kooysi -


    • Anonyymi

      Miksi aloittaja puhuu pyöräkaistasta eikä pyörätiestä?
      Miten on muutenkin sääntöjentuntemuksen kanssa, kun jokainen sivusto, lakikirjan lisäksi kertoo, mikä ero on pyöräkaistalla ja pyörätiellä?

      ***
      Onko siinä tosiaan yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki?
      Jos on merkki, niin silloin ei ole koroketta välissä. Koroke merkitsee samaa kuin viiva tai erilainen kivetys. Siinä on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä.

      • Anonyymi

        Entä jos se keskiviiva/koroke tarkoittaakin yhdistetyn keskiviivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos se keskiviiva/koroke tarkoittaakin yhdistetyn keskiviivaa?

        En ole koskaan tavannut yhdistetyn keskiviivaa. Oletko sinä? Näytä Mapsilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan tavannut yhdistetyn keskiviivaa. Oletko sinä? Näytä Mapsilla.

        Olen tavannut, Turkissa Antalyassa oli ainakin.


    • Anonyymi

      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ei voi koskaan olla yhtenäistä keskiviivaa.
      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä voi olla katkokeskiviivaa, joka erottaa ensisijaisesti pyöräilijöiden kulkusuunnat toisistaan. Mikäli on maastomaalauksilla - nuolilla- osoitettu kulkusuunnat niin silloin se koskee myös jalankulkijoita.

      Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkki on sinivalkoinen, jossa on jalankulkijan ja pyöräilijän kuvat päällekkäin.

      Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävän liikennemerkki on sini-valkoinen, jossa jalankulkijan ja pyöräilijän kuva ovat vierekkäin ja välissä valkoinen viiva.

      Pyöräkaistaa ei vielä tänä päivänä tarvitse merkitä liikennemerkillä, mutta 1.6.2020 alkaen pitää. Tosin siinä on siirtymäaika, jolloin ne tulee olla pyöräkaistan liikennemerkillä merkitty.

    • Anonyymi

      Kakki stadin liikuntaviraston kohmeloiset pallomahat laittaa baanoille kupruja!

      • Anonyymi

        Tuolla joku ei koskaan pyöräilevä kirjoitti, "yli 2 m. Eikö nämä leveydet riitä teillä pyöräilijöille, kun on kysymyksessä yksisuuntainen pyörätie? Mikäli noilla leveyksillä ei onnistu pyöräily niin, että ettei aja jalkakäytävän reunaan, kannattaisiko harkita pyöräilyn jättämistä?"
        Samalla lailla voisi kirjoittaa autoilijoille, jos ajokaista reunaan laitettaisiin piikkejä pystyyn, jotka rikkoisivat autojen renkaat, jos joku niiden päälle vahingossa ajaisi. Ja silloin olisi kysymyksessä vain rengasrikoista. Mitähän autoilijat sanoisivat tai kirjoittaisivat?
        Tuossa pyöräväylän esimerkkikohdassa on kysymys vähintäänkin ihmisen loukkaantumisesta kaatumisen seurauksena.
        Aloittaja viittasi Herttoniemen hyppyrimäen vaijeriin. Ei siitäkään ollut kenellekään haittaa, jos sen huomasi ja piti sillä kohtaa päänsä alhaalla, mutta kun se joskus vaan unohtuu. Siinä tapauksessa meni nuoren ihmisen henki. Ja siellähän laskettelu oli kielletty ja siitä huolimatta rangaistuksia tuli langan virittelijöille.
        Sitten tuo 2m leveys. Kun se pyöräilijöille tarkoitettu väylän osuus on ajotienpuolella, niin siitä 2 metristä häviää hyvinkin puolet, koska pyöräilijän vasemmalta puolelta ajavat ohittavat autot. Pyöräilijäkin haluaa turvavälin.
        Kyllä lain määräämän valkoisen viivan pitää riittää. Laissa ei tuollaista kynnystä ole.
        Toisin sanoen se on laiton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla joku ei koskaan pyöräilevä kirjoitti, "yli 2 m. Eikö nämä leveydet riitä teillä pyöräilijöille, kun on kysymyksessä yksisuuntainen pyörätie? Mikäli noilla leveyksillä ei onnistu pyöräily niin, että ettei aja jalkakäytävän reunaan, kannattaisiko harkita pyöräilyn jättämistä?"
        Samalla lailla voisi kirjoittaa autoilijoille, jos ajokaista reunaan laitettaisiin piikkejä pystyyn, jotka rikkoisivat autojen renkaat, jos joku niiden päälle vahingossa ajaisi. Ja silloin olisi kysymyksessä vain rengasrikoista. Mitähän autoilijat sanoisivat tai kirjoittaisivat?
        Tuossa pyöräväylän esimerkkikohdassa on kysymys vähintäänkin ihmisen loukkaantumisesta kaatumisen seurauksena.
        Aloittaja viittasi Herttoniemen hyppyrimäen vaijeriin. Ei siitäkään ollut kenellekään haittaa, jos sen huomasi ja piti sillä kohtaa päänsä alhaalla, mutta kun se joskus vaan unohtuu. Siinä tapauksessa meni nuoren ihmisen henki. Ja siellähän laskettelu oli kielletty ja siitä huolimatta rangaistuksia tuli langan virittelijöille.
        Sitten tuo 2m leveys. Kun se pyöräilijöille tarkoitettu väylän osuus on ajotienpuolella, niin siitä 2 metristä häviää hyvinkin puolet, koska pyöräilijän vasemmalta puolelta ajavat ohittavat autot. Pyöräilijäkin haluaa turvavälin.
        Kyllä lain määräämän valkoisen viivan pitää riittää. Laissa ei tuollaista kynnystä ole.
        Toisin sanoen se on laiton.

        Toteat, että: Laissa ei tuollaista kynnystä ole. Tiedoksesi, että Kynnys ei ole pyörätien poikki .

        Rautalangasta väännettynä: Helsingissä on ja tulee olemaan ns kolmitasoratkaisuna jalkakäytävä, pyörätie ja ajorata. Ne eivät ole lainvastaisia, sillä siinä erotellaan väylät toisistaan.

        Tiedoksi, että ulkomaillakin on näitä kolmitasoratkaisuja eri paikoissa ja siellä pyöräilijät osaavat ajaa niissä.

        Paciuksenkadullakin on tuollainen kolmitasoratkaisu ja se mainitsemasi " kynnys" on jalkakäytävän ja pyörätien välissä.

        Paciuksenkadulla on ajoradan ja pyörätien välissä korkeampi "kynnys" eli se reunakivi.
        En usko, että autoilijat ajavat ihan reunakivessä kiinni, sillä eiköhän se autoilija jätä siihen reunakiveen n. 20 cm väliä.

        Mikäli pyöräilijä ei uskalla tuossa kohtaa ajaa Paciuksenkadulla niin silloin on etsittävä vaihtoehtoinen reitti. Tilannenopeuskin olisi hyvä muistaa eikä ajaa "tuhatta ja sataa"!
        Pyörää voi myös taluttaa.

        Miten teillä pyöräilijöillä onnistuu ajaminen ajoradalla, jossa on reunakivi? Ette taidakaan ajaa ajoradalla vaan siellä jalkakäytävällä?


    • Anonyymi

      Lukaisin tuon ketjun varsin huvittuneena.
      Minun mielestäni aloittaja tarkoitti, että sellainen matala terävä kynnys on vaarallinen, koska se on nimenomaan huomaamaton.
      Ei se ketään pyöräilijää haittaa, koska sen yli pääsee jos tarvitsee.
      Mutta jos se jää huomaamatta, niin yllättäjänä se kaataa kokeneenkin pyöräilijän.
      En tiedä paikan valistusta, mutta yleensä hämäryys lisää riskiä, ja pitäähän tiellä liikkujan katsoa muutakin kuin tietä edessään.

      • Anonyymi

        Ei pyöräilijän tarvitse sen matalan terävän kynnyksen yli päästä! Jos pyöräilijä ylittää sen niin silloin hän siirtyy Jalankulkijoiden valtakuntaan eli jalkakäytävälle.

        Pyöräilijä pysyköön pyörätiellä ja ellei sen leveys riitä niin siirtyköön sitten ajoradalle.

        Tuossa kohtaan on kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä eikä pyöräiljällä ole mitään asiaa jalkakäytävällä. Vain alle 12 vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.

        Tuossa kohtaa on yksisuuntainen pyörätie, joten vastaantulijoita ei pitäisi olla.


    • Anonyymi

      Lauttasaaren sillan pohjoispuolen remontti valmistuu muutaman kuukauden päästä ja kas kummaa, siihen tulee jalkakäytävä, pyörätie (ei siis pyöräkaista) ja ajorata eritasolle!
      Aluksi se pohjoisen puoleinen pyörätie tulee todennäköisti olemaan kaksisuuntainen, mutta kun etelän puoleinen remontti valmistuu joskus loppuvuodesta/ensi vuoden alusta niin sillan pyörätiet tulee olemaan yksisuuntaisia. Tunnetusti pyöräilijät eivät hallitse liikennesääntöjä niin hyvin, että ajaminen pyörällä onnistuu yksisuuntaisella pyörätiellä!

      Koska pyörätiet tulee olemaan alempana kuin jalkakäytävät niin siellä on tietysti myös reuna jalkakäytävän puolella eli määrätyillä pyöräilijöille tulee sielläkin ongelmia.

      Mikäli siellä ei ole turvallista ajaa, koska on jalkakäytävän puoli on korkeammalla ja sen vuoksi siinä on reuna, niin silloin pitää etsiä vaihtoehtoinen reitti, joka menee Munkkiniemen kautta tai jättää pyörä kotiin.

      Hyvä esimerkki on pyöräilijöiden noudattamista liikennesäännöistä; ajoin muutama päivä sitten klo 16 jälkeen Tikkurilan/Hiekkaharjun seudulla pyörällä, mutta en jalkakäytävillä. Kielotiellä Hiekkaharjuntiestä pohjoiseen Talkootielle saakka on jalkakäytävää. Sillä n. 500 m matkalla minä naisihminen olin ainut, joka ajoin ajoradalla ja viereisellä jalkakäytävällä ajoi 9 selvästi yli 12 vuotiasta pyöräilijää. Kadulla oli "melko" kova nopeusrajoitus 30 km/h!
      Minulla ei ollut mitään vaikeuksia ajaa ajoradalla vaikka oikealla puolella oli korkea reunakivetys. Minulla ei ollut mitään tarvetta ylittää sitä reunakivetystä.

      Autoilijatkin väistivät hyvin; hiljensivät vauhtia mikäli oli vastaantulijoita eivätkä olisi päässeet ohitseni turvallisesti. Joku kohta kirjoittaa miksi vaikeutin autoilijoiden ajoa enkä väistänyt niitä! Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin autoilijoita. Laissa on myös, että ajoneuvon kuljettajan tulee antaa tilaa ohittaessaan mm. pyöräilijää. Niillä muutamalla autoilijalla ei ollut siitä ongelmaa, että eivät heti päässeet minusta ohi.

      • Anonyymi

        Tuleeko kolme eri tasoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko kolme eri tasoa?

        Lauttasaarensillan remontti on valmis siltä osin, että liikenne (moottoriajoneuvot, polkupyörät ja jalankulkijat) ovat siirtynyt pohjoispuolelle lauantaina. Pohjoispuolella on nyt rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä.

        Tällä hetkellä pohjoispuolen pyörätie on kaksisuuntainan ja se on leveydeltään 2 m.

        Ruoholahden suunnasta tullessa pyörätien oikealla reunalla on kanttikivi, joka on 10 cm korkea (erottaa jalkakäytävän pyörätiestä). Lauttasaaresta tullessa oikealla on "suoja-aita betoniin valettuna erottamassa pyörätien ajoradasta. Pyörätie ei ole vielä ihan "sileässä" kunnossa eikä suorassa vaan vino etelän suuntaan. Pyöräílijöiden pitää vain odottaa loppuvuoteen, että pyörätie tulee olemaan "sileä" ja suorassa. Se tapahtuu, kun sillan kansi asfaltoidaan eli kun etelän puoleinen osa on kunnostettu.

        Siltaremontin valmistuttua siellä on yksisuuntaiset pyörätiet. Todennäköisesti harva pyöräilijä tulee sitä noudattamaan!

        Te pyöräilijät, joilla on vaikeuksia hallita pyöräänne niin kannattaa olla pyöräilemättä Lauttasaaren sillalla. Saattaa kanttikivi ja aita aiheuttaa kaatumisen.

        Jalkakäytävän ja pyörätien välissä oleva kanttikivi ei ole laiton!

        Oli tänään ihanaa kävellä sillan jalkakäytävällä, kun siellä ei ollut pyöräilijöitä!

        Viimeiset pari viikkoa etelänpuoleisella rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävä oli jalkakäytävällä pyöräily ihan yleistä. Saattoi tulla jopa kymmenen-viidentoista pyöräilijän letka ajaen jalkakäytävällä. Minä en väistänyt vaan pistin pyöräilijät väistämään. Haukkuja tuli eli se kertoo hyvin pyöräilijöiden käytöksestä.

        Vaikka siellä oli kapea pyörätie niin pyörätiellä kyllä olisi mahtunut pyöräilijät kohtamaan toisensa elleivät he olisi ajaneet sitä mitä oma kunto ja pyörä antaa myöten.


    • Anonyymi

      Missä Te Arvoisat kirjoittajat olette, joka väititte Paciuksenkadun pyörätien ja jalkakäytävän eritaso ratkaisun olevan laiton?

      Kertokaa oletteko kunnossa vai oletteko siirtynyt ajamaan jalkakäytävän puolelle korotuksen yli ja loukkaantuneet?

      Helsingissä ja isoimpien kaupunkien keskustoissa tulisi enemmän tehdä pyöräkaistoja ja jos ei onnistu niin eritasoratkaisut ainakin vilkkaammille väylille.

      Monet kunnat ovat unohtaneet jalankulkijat. Pyöräilijöille kyllä tehdään kaikenlaisia väyliä ja ne ovat suurimman osaa vuotta lähes tyhjiä.

    • Anonyymi

      Olen kaatunut pyörällä Paciuksenkadun alamäessä juuri sen 5 cm kanttikiven takia. Rakenne on hengenvaarallinen, vaikka olisi miten laillinen! Oli vain sattunaa ettei ollut paljoa vauhtia sillä hetkellä, muuten olisi sattunut pahasti. Paikattavana piti kuitenkin käydä ja vaatteet riekaleina.

      • Anonyymi

        Tuossa tapauksessa on parempi siirtyä julkisiin vehkeisiin.


      • Anonyymi

        Aja pyörätiellä äläkä yritä sinne jalkakäytävälle!

        Ellet pysty ajamaan niin leveällä pyörätiellä kuin siellä on niin älä aja pyörällä vaan kävele tai käytä julkisia.

        Suurimmassa osassa Helsinkiä on ajettava pyörällä ajoradalla, sillä pyöräteitä ei ole kovin paljon. Ns. Helsingin niemellä on lähes kaikki pienemmät kadut ilman pyöräteitä. Myös isompien varrelta puuttuu pyöräteitä: Kaisaniemenkatu, Fredrinkinkatu, Annankatu, Pohjois-Espa, molemmat Rautatienkadut, Fabianinkatu, Kasarminkatu, Korkeavuorenkatu jne jne.

        Miten pystyt ajamaan edellä mainituilla kaduilla, kun ajoradan reunassa on korkeampi kanttikivi kuin Paciuksenkadulla pyörätien ja jalkakäytävän välissä?

        Aina niin, todennäköisesti olet niitä pyöräilijöitä, jotka ajavat jalkakäytävillä?

        Tiedoksi, että Pasilansillalla ja kohta myös Lauttasaaren sillalla on jalkakäytävä ja pyörätie erotettu toisistaan niin, että ovat eri tasolla. Eli älä mene ajamaan niille!

        Itse en ole koskaan kaatunut pyörällä kanttikivien takia edes Helsingin keskustassa ajaessani.


      • Anonyymi

        Sinun mielestä olisi ollut parempi, että olisit päässyt siellä jalkakäytävän puolelle ajamaan?

        Mikäli jalankulkijoita olisi siinä kohtaa jalkakäytävää ja sinä sitten sitten vauhdilla ajamaan, niin siinä olisi hyvässä lykyssä jalankulkijat loukkaantuneet vakavasti tai jopa kuollut.

        Se olisi sinun mielestä ollut parempi vaihtoehtoa kunhan vain itse pääse ajamaan pyörällä kovaa?

        Jokaisen ajoneuvon kuljettajan niin myös pyöräilijän kannattaisi miettiä, opetella ja noudattaa tilannenopeutta.

        Jos on vaikeuksia siinä alamäessä hallita pyörää niin aina voi taluttaa tai jättää pyörän kotiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe