Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kärkikolmion/Stop-merkin sijainti suhteessa kevyenliikenteen väylään

Anonyymi

Uuden tieliikennelakin 77 § sanotaan että etuajo-oikeus- ja väistämismerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle ja että pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle.

Tässä on yksi esimerkkikuva jossa kevyenliikenteen väylien keskinäinen risteys on jatkossa tasa-arvoinen, ellei kärkikolmion sijaintia muuteta ja siirretä sitä kevyenliikenteen väylän oikealle puolelle, tai vaihtoehtoisesti laiteta toista kärkikolmiomerkkiä kevyenliikenteen väylän oikealle puolelle.
https://i.ibb.co/VCKw70X/T-risteys.jpg

Käsittääkseni vielä voimassa olevan lain mukaan kärkikolmio/stop-merkki on koskenut myös kevyenliikenteen väylää jos tämä on tien osa, eli käytännössä tarpeeksi lähellä ajorataa. Homma muuttuu nyt uuden tieliikennelain myötä. Pitää olla tarkkana milloin kevyenliikenteen väylät ovat keskenään tasa-arvoisia ja milloin eivät sitä ole.

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuvan suunnasta oikealla puolella oleva pyörätie on ollut tasa-arvoinen risteävään pyörätiehen nähden tähän asti ja tästä eteenpäinkin.

      Kuvassa vain ajorataa käyttävät autot yms. väistävät ajorataa ylittävää pyöräilijää.

      • Anonyymi

        Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kärkikolmio vaikuttaa yhtälailla pyörätiehen kuin ajorataa. Tilanne muuttuu 1.6.2020 uuden lain myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kärkikolmio vaikuttaa yhtälailla pyörätiehen kuin ajorataa. Tilanne muuttuu 1.6.2020 uuden lain myötä.

        Ettei vaan olisi oma tulkintasi?

        Näytätkö pykälän, johon perustuu?

        Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu

        Muuta ei olekaan mihin perustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan olisi oma tulkintasi?

        Näytätkö pykälän, johon perustuu?

        Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu

        Muuta ei olekaan mihin perustaa.

        Turhaa hommaa koska 1.6.2020 asia joka tapauksessa muuttuu, oli asiat nyt nämä muutamat päivät ihan miten vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan olisi oma tulkintasi?

        Näytätkö pykälän, johon perustuu?

        Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu

        Muuta ei olekaan mihin perustaa.

        KKO%3A1985-II-34 %28https%3A%2F%2Fwww.finlex.fi%2Ffi%2Foikeus%2Fkko%2Fkko%2F1985%2F19850034t%3Fsearch%5Btype%5D%3Dpika%26amp%3Bsearch%5Bpika%5D%3Dpy%F6r%E4tie%29. Py%C3%B6r%C3%A4tie%2Fkevyenliikenteen kuuluu rinnalla olevaan maantiehen eik%C3%A4 ole erillinen tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KKO%3A1985-II-34 %28https%3A%2F%2Fwww.finlex.fi%2Ffi%2Foikeus%2Fkko%2Fkko%2F1985%2F19850034t%3Fsearch%5Btype%5D%3Dpika%26amp%3Bsearch%5Bpika%5D%3Dpy%F6r%E4tie%29. Py%C3%B6r%C3%A4tie%2Fkevyenliikenteen kuuluu rinnalla olevaan maantiehen eik%C3%A4 ole erillinen tie.

        Tuosta KKO:n tapauksesta A ei voi vetää johtopäätöstä tähän aloituksen tapaukseen B.
        https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t

        A koski kääntyvän velvollisuutta väistää pyörää.
        Poikkeuksellinen paikka, että pyörätie oli 12 m päässä valtatien vieressä. Pyörätie oli valtatiehen kuuluva, koska pyörätiestä katsoen vasemmalta tulevat tulivat kolmion takaa, joka koski koko valtatietä ja mopoilijaa syytettiin oikealta valtatietä poistuvan väistämättä jättämisestä. Josta KKO vapautti mopoilijan.
        Jos kolmio olisi sijainnut pyörätien ja valtatien välissä niin mopo olisi tuomittu.

        ***
        Alle 12 m tässäkin pyörätie Stop:sta
        https://goo.gl/maps/DVu1ucFxd3xgk57Z8

        Päinvastaisesta suunnasta katsottuna
        https://goo.gl/maps/SbPsweko7y9uyVsj7

        Kuten ylempänä sanoikin, niin parin päivän takia ei merkitystä. Noita kolmioita ei tulla koko maassa siirtämään, joten tilanne jatkuu samana kuin nykyisinkin eli tasa-arvoiset väylät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta KKO:n tapauksesta A ei voi vetää johtopäätöstä tähän aloituksen tapaukseen B.
        https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t

        A koski kääntyvän velvollisuutta väistää pyörää.
        Poikkeuksellinen paikka, että pyörätie oli 12 m päässä valtatien vieressä. Pyörätie oli valtatiehen kuuluva, koska pyörätiestä katsoen vasemmalta tulevat tulivat kolmion takaa, joka koski koko valtatietä ja mopoilijaa syytettiin oikealta valtatietä poistuvan väistämättä jättämisestä. Josta KKO vapautti mopoilijan.
        Jos kolmio olisi sijainnut pyörätien ja valtatien välissä niin mopo olisi tuomittu.

        ***
        Alle 12 m tässäkin pyörätie Stop:sta
        https://goo.gl/maps/DVu1ucFxd3xgk57Z8

        Päinvastaisesta suunnasta katsottuna
        https://goo.gl/maps/SbPsweko7y9uyVsj7

        Kuten ylempänä sanoikin, niin parin päivän takia ei merkitystä. Noita kolmioita ei tulla koko maassa siirtämään, joten tilanne jatkuu samana kuin nykyisinkin eli tasa-arvoiset väylät.

        Pointti on kuitenkin se milloin kevyenliikenteen väylä katsotaan kuuluvan osaksi tietä. Oli miten oli, niin 1.6.2020 tilanne on eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on kuitenkin se milloin kevyenliikenteen väylä katsotaan kuuluvan osaksi tietä. Oli miten oli, niin 1.6.2020 tilanne on eri.

        Näinpä. Yx asiaan liittyvä kuva.
        Etu-ajo-oikeutetun tien merkki on pyörätien oikealla puolella.
        Yhdelläkään oikealta tulevalla pyörätiellä ei ole kärkikolmiota kuten voisi kuvitella
        Vain ajoradalla ajavia koskee etuajo-oikeus
        https://goo.gl/maps/eXiMjgcz1EwpDjpY8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Yx asiaan liittyvä kuva.
        Etu-ajo-oikeutetun tien merkki on pyörätien oikealla puolella.
        Yhdelläkään oikealta tulevalla pyörätiellä ei ole kärkikolmiota kuten voisi kuvitella
        Vain ajoradalla ajavia koskee etuajo-oikeus
        https://goo.gl/maps/eXiMjgcz1EwpDjpY8

        Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.

        https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7

        Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.

        https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7

        Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään.

        "Tässä ainakin näyttäisi olevan."

        Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?

        Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.

        Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
        Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
        https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
        Miksi et noudata tiemerkintöjä?
        https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.

        https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7

        Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään.

        Näitä risteäviä pyöräteitä tarkoitin
        https://goo.gl/maps/FgchwxjxH2WCdVF56

        https://goo.gl/maps/pbaAUYQaNzyV1Fui6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä ainakin näyttäisi olevan."

        Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?

        Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.

        Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
        Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
        https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
        Miksi et noudata tiemerkintöjä?
        https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79

        Missä niin on sanottu että "kärkikolmio" koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä? Näin lukee vielä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa:

        "Merkki 231

        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus."

        Uusi tieliikennelaki muuttaa tilanteen parin viikon päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä risteäviä pyöräteitä tarkoitin
        https://goo.gl/maps/FgchwxjxH2WCdVF56

        https://goo.gl/maps/pbaAUYQaNzyV1Fui6

        Ovat nuokin ilmeisesti niin lähellä ajorataa, että lasketaan olevan tien osa ja että ajoradan merkintä koskee niitäkin. Uusi tieliikennelaki muuttaa tosiaan asioita ja silloin pitää tarpeen mukaan ”kyltittää” uusiksi. Tosin siirtymäaika on pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä ainakin näyttäisi olevan."

        Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?

        Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.

        Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
        Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
        https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
        Miksi et noudata tiemerkintöjä?
        https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79

        Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.

        Lisäys: Kärkikolmion määritelmässä on käsite "risteys" ja se on laajempi alue kuin vaikkapa ajoradan ja pyörätien risteävä kohta tai kahden kevyenliikenteen väylän risteävä kohta. Uudessa laissa tämäkin määritellään paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.

        14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
        = merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.

        ”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”

        Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.

        ***
        Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.

        ***
        Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
        Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
        https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76

        ***
        Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
        = merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.

        ”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”

        Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.

        ***
        Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.

        ***
        Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
        Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
        https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76

        ***
        Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessa

        Tie käsitteenä on merkityksellistä mm. tien huoltosopimusten teossa siten, että kuuluuko tien ylläpitoon koko tie pyöräteineen vai vaan pelkkä ajorata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä ainakin näyttäisi olevan."

        Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?

        Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.

        Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
        Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
        https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
        Miksi et noudata tiemerkintöjä?
        https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79

        Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
        Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
        = merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.

        ”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”

        Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.

        ***
        Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.

        ***
        Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
        Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
        https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76

        ***
        Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessa

        >> Näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
        https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76

        Näin se juuri on jos kevyenliikenteen väylä katsotaan olevan osa tietä. Uuden tieliikennelain tarkoitus on myös selkeyttää monia asioita. Sinne on tehty monta tarkennusta. Tosin yllä olevan kuvan tapaus jää edelleen korjaamatta. Pyörätiellä merkki kun on uuden lain mukaan sijoitettava tien oikealle puolelle ja sehän on kuvan tulosuunnasta katsottuna sen oikealla puolella (kaukana siellä toisella puolella). Ei ole tällaisissa tapauksissa välttämättä sitä mitä lakimuutoksella tavoiteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
        https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76

        Näin se juuri on jos kevyenliikenteen väylä katsotaan olevan osa tietä. Uuden tieliikennelain tarkoitus on myös selkeyttää monia asioita. Sinne on tehty monta tarkennusta. Tosin yllä olevan kuvan tapaus jää edelleen korjaamatta. Pyörätiellä merkki kun on uuden lain mukaan sijoitettava tien oikealle puolelle ja sehän on kuvan tulosuunnasta katsottuna sen oikealla puolella (kaukana siellä toisella puolella). Ei ole tällaisissa tapauksissa välttämättä sitä mitä lakimuutoksella tavoiteltiin.

        Ketjusta "Sähköt törmäsivät" katsoin ympäristöä, niin mielenkiintoisen näköinen.
        Kolmioiden sijoittelut pyöräteillä erillisinä tien molemmilla puolilla.
        Kuva on vuodelta 2011, joten mistään uuden lain mukaisesta ei ole kyse.

        https://goo.gl/maps/3DqXztX9HErGctqo8

        Olen tässä ketjussa keskustellut kanssasi pitkään. Samasta aiheesta käytiin tällä samalla palstalla keskustelu about 10 v sitten. Olin silloin kaltaisesi lailla siinä joukossa, jonka mielestä ajoradan kolmio koski myös viereistä pyörätietä.
        Mieleni muuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjusta "Sähköt törmäsivät" katsoin ympäristöä, niin mielenkiintoisen näköinen.
        Kolmioiden sijoittelut pyöräteillä erillisinä tien molemmilla puolilla.
        Kuva on vuodelta 2011, joten mistään uuden lain mukaisesta ei ole kyse.

        https://goo.gl/maps/3DqXztX9HErGctqo8

        Olen tässä ketjussa keskustellut kanssasi pitkään. Samasta aiheesta käytiin tällä samalla palstalla keskustelu about 10 v sitten. Olin silloin kaltaisesi lailla siinä joukossa, jonka mielestä ajoradan kolmio koski myös viereistä pyörätietä.
        Mieleni muuttui.

        Kyse ei kuitenkaan ole mielipiteestä, vaan se miten laki (ja oikeuslaitos) asiat määrittelee. Koska laki ei millintarkasti kaikkea määrittele, joudutaan tekemään tulkintoja (kuten oikeuslaitos päätöksissään tekee).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei kuitenkaan ole mielipiteestä, vaan se miten laki (ja oikeuslaitos) asiat määrittelee. Koska laki ei millintarkasti kaikkea määrittele, joudutaan tekemään tulkintoja (kuten oikeuslaitos päätöksissään tekee).

        Muutin mieleni, koska ei löytynyt mitään todisteita sen mielipuolen tukemiseksi.

        Tämä riittää tästä. EOC


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tie käsitteenä on merkityksellistä mm. tien huoltosopimusten teossa siten, että kuuluuko tien ylläpitoon koko tie pyöräteineen vai vaan pelkkä ajorata.

        Laissa tietyt asiat määritellään 2 §. Alla on tähän keskusteluun liittyviä asioita.

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

        11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
        Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti.

        "Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
        Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti."

        Niinpä, mutta kun katsot kadun pintaan, näet sen, mikä tekee noista opasteista velvoittavia.
        Oikeastihan ryhmitysmerkkejä ei ole olemassakaan, vaan määräysmerkeillä osoitetaan mihin suuntaan kaistalta saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä niin on sanottu että "kärkikolmio" koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä? Näin lukee vielä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa:

        "Merkki 231

        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus."

        Uusi tieliikennelaki muuttaa tilanteen parin viikon päästä.

        Vastaus löytyy uuden tieliikennelain 77 §. Siellä lukee mm. näin:

        "Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle."

        - kooysi -


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Päätyivät ilmeisesti lopulta siihen faktan ja lopputulokseen, että jos kevyenliikenteen väylä on osa tietä (niin lähellä ajorataa, että lasketaan mukaan tiehen), niin kevyenliikenteen väylä muodostaa risteyksen yhdessä ajoradan kanssa, eikä muodosta omaa "pikkuristeystä".


    • Anonyymi

      Liikenneturvan pyöräilijäasiat on aina hoidellut joku poitsi, joka kuvittelee tietävänsä kaiken ilman lakikirjaakin tai ei ymmärrä sitä.

      • Anonyymi

        Todellakin. Jos et ymmärrä asiasta yhtään mitään, älä ainakaan katso Liikennesurman vinkkejä. Ne ovat jalankulun ja pyöräilyn osalta lähes yhtä surkeita kuin Autoliiton vastaavat.

        Aloittajan pykäläviittaus on oikein. Mitä aloituksesta puuttuu on siirtymäsäännöt. Liikennemerkkien osalta aikaa on kymmenen vuotta. Ennen sitä et voi olla varma, mennäänkö risteyksessä vanhojen vai uusien sääntöjen mukaan...


    • Anonyymi

      Oleellinen asia on ensiksi ymmärtää se, mikä risteys oikeasti on.

      Uudessa tieliikennelaissa tämä määritetään. Tässä laissa tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet,

      Esim. aloituksessa näkyvässä kuvassa kyse on koko ”alueesta”. Kevyenliikenteen väylät eivät tuossa muodosta omaa risteystä eikä ajoradat omaa risteystä, vaan koko alue on yhtä risteystä.

      • Anonyymi

        Tästä tuli ”ahaa” elämys. Olen tietenkin pitänyt kevyenliikenteen väylien risteäviä kohtia omina risteyksinä. Näin ei näköjään ole. Tämä selventää itselleni aika monta palstalla ollutta väittelyä aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä tuli ”ahaa” elämys. Olen tietenkin pitänyt kevyenliikenteen väylien risteäviä kohtia omina risteyksinä. Näin ei näköjään ole. Tämä selventää itselleni aika monta palstalla ollutta väittelyä aiheesta.

        Ovat ne omia risteyksiä, silloin kun kevyenliikenteen väylä on "itsenäinen" tie eikä se ole lähellä ajorataa, jolloin katsotaan siihen kokonaisuuteen kuuluvaksi. Kun kaksi tällaista "itsenäistä" kevyenliikenteen väylää risteävät, niin silloin on tietenkin kevyen liikenteen väylien risteyksestä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat ne omia risteyksiä, silloin kun kevyenliikenteen väylä on "itsenäinen" tie eikä se ole lähellä ajorataa, jolloin katsotaan siihen kokonaisuuteen kuuluvaksi. Kun kaksi tällaista "itsenäistä" kevyenliikenteen väylää risteävät, niin silloin on tietenkin kevyen liikenteen väylien risteyksestä kyse.

        Lisäys: Myös silloin kun kevyenliikenteen väylään yhdistyy sivusta toinen väylä eikä lähistöllä ole mitään isompaa risteyskokonaisuutta johon kevyenliikenteen väylät kuuluisivat, on myös kyseessä kevyenliikenteen väylien välinen risteys. Esimerkkikuva: https://goo.gl/maps/2Ugo6qR8Qu6SR91Y7


    • Anonyymi

      Lisäksi itse "kärkikolmion", eli väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkin määritelmä on nykyään toisenlainen uudessa laissa.

      Siellä sanotaan esim. että "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja."

      Enää ei sanota että pitää väistää niitä jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Uuden lain mukaan pitää väistää risteyksessä muita, riippumatta siitä mistä suunnasta sinne risteykseen saapuvat.

    • Anonyymi

      Tutkijat tutkii. Syyttäjä syyttää. Näinhän tämä menee.

    • Anonyymi

      Uuden lain astuessa voimaan, niin tässä kuvassa ( https://goo.gl/maps/eiXB6fYjgZd2reLt6) kevyenliikenteen väylien oikealla puolella olevat "kärkikolmiot" velvoittavat edelleen väistämää risteyksessä muita ajoneuvoja. Risteykseen kuuluu myös ajoradan toisella puolella oleva kevyenliikenteen väylä, joten sitäkin liikennettä on väistettävä.

      • Anonyymi

        Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
        jalkakäytävää tai pyörätietä;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
        jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
        https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7


      • Anonyymi

        Kärkikolmiot pyörätien oikealla puolella velvoittavat väistämään ennenkaikkea ennen ajorataa olevaa risteävää pyörätietä käyttäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
        https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7

        Maastoliikennelaki ei kiellä ajamista polkupyörällä maastossa, joten tuossa voi ylittää kevyenliikenteen väylän ja silloin on sillä liikkuvia väistettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
        https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7

        Ei sillä ole merkitystä vaikka on T-ristetys toisella puolella. Kun sinulla on "kolmio" tulosuunnastasi, niin väistät sen väylän liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kärkikolmiot pyörätien oikealla puolella velvoittavat väistämään ennenkaikkea ennen ajorataa olevaa risteävää pyörätietä käyttäviä.

        "Kärkikolmio" merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Koskee koko risteystä ja kaikkia siinä olevia tien osia (väylää ennen ajorataa, itse ajorataa ja väylää ajoradan jälkeen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
        jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Tuo 24 pykälän 5 kohta on hyvä huomio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe