Uuden tieliikennelakin 77 § sanotaan että etuajo-oikeus- ja väistämismerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle ja että pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle.
Tässä on yksi esimerkkikuva jossa kevyenliikenteen väylien keskinäinen risteys on jatkossa tasa-arvoinen, ellei kärkikolmion sijaintia muuteta ja siirretä sitä kevyenliikenteen väylän oikealle puolelle, tai vaihtoehtoisesti laiteta toista kärkikolmiomerkkiä kevyenliikenteen väylän oikealle puolelle.
https://i.ibb.co/VCKw70X/T-risteys.jpg
Käsittääkseni vielä voimassa olevan lain mukaan kärkikolmio/stop-merkki on koskenut myös kevyenliikenteen väylää jos tämä on tien osa, eli käytännössä tarpeeksi lähellä ajorataa. Homma muuttuu nyt uuden tieliikennelain myötä. Pitää olla tarkkana milloin kevyenliikenteen väylät ovat keskenään tasa-arvoisia ja milloin eivät sitä ole.
Kärkikolmion/Stop-merkin sijainti suhteessa kevyenliikenteen väylään
43
70
Vastaukset
- Anonyymi
Kuvan suunnasta oikealla puolella oleva pyörätie on ollut tasa-arvoinen risteävään pyörätiehen nähden tähän asti ja tästä eteenpäinkin.
Kuvassa vain ajorataa käyttävät autot yms. väistävät ajorataa ylittävää pyöräilijää.- Anonyymi
Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kärkikolmio vaikuttaa yhtälailla pyörätiehen kuin ajorataa. Tilanne muuttuu 1.6.2020 uuden lain myötä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kärkikolmio vaikuttaa yhtälailla pyörätiehen kuin ajorataa. Tilanne muuttuu 1.6.2020 uuden lain myötä.
Ettei vaan olisi oma tulkintasi?
Näytätkö pykälän, johon perustuu?
Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu
Muuta ei olekaan mihin perustaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan olisi oma tulkintasi?
Näytätkö pykälän, johon perustuu?
Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu
Muuta ei olekaan mihin perustaa.Turhaa hommaa koska 1.6.2020 asia joka tapauksessa muuttuu, oli asiat nyt nämä muutamat päivät ihan miten vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan olisi oma tulkintasi?
Näytätkö pykälän, johon perustuu?
Ellei ole pykälää, niin näytätkö oikeuden päätöksen, johon perustuu
Muuta ei olekaan mihin perustaa.KKO%3A1985-II-34 %28https%3A%2F%2Fwww.finlex.fi%2Ffi%2Foikeus%2Fkko%2Fkko%2F1985%2F19850034t%3Fsearch%5Btype%5D%3Dpika%26amp%3Bsearch%5Bpika%5D%3Dpy%F6r%E4tie%29. Py%C3%B6r%C3%A4tie%2Fkevyenliikenteen kuuluu rinnalla olevaan maantiehen eik%C3%A4 ole erillinen tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KKO%3A1985-II-34 %28https%3A%2F%2Fwww.finlex.fi%2Ffi%2Foikeus%2Fkko%2Fkko%2F1985%2F19850034t%3Fsearch%5Btype%5D%3Dpika%26amp%3Bsearch%5Bpika%5D%3Dpy%F6r%E4tie%29. Py%C3%B6r%C3%A4tie%2Fkevyenliikenteen kuuluu rinnalla olevaan maantiehen eik%C3%A4 ole erillinen tie.
Tuosta KKO:n tapauksesta A ei voi vetää johtopäätöstä tähän aloituksen tapaukseen B.
https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t
A koski kääntyvän velvollisuutta väistää pyörää.
Poikkeuksellinen paikka, että pyörätie oli 12 m päässä valtatien vieressä. Pyörätie oli valtatiehen kuuluva, koska pyörätiestä katsoen vasemmalta tulevat tulivat kolmion takaa, joka koski koko valtatietä ja mopoilijaa syytettiin oikealta valtatietä poistuvan väistämättä jättämisestä. Josta KKO vapautti mopoilijan.
Jos kolmio olisi sijainnut pyörätien ja valtatien välissä niin mopo olisi tuomittu.
***
Alle 12 m tässäkin pyörätie Stop:sta
https://goo.gl/maps/DVu1ucFxd3xgk57Z8
Päinvastaisesta suunnasta katsottuna
https://goo.gl/maps/SbPsweko7y9uyVsj7
Kuten ylempänä sanoikin, niin parin päivän takia ei merkitystä. Noita kolmioita ei tulla koko maassa siirtämään, joten tilanne jatkuu samana kuin nykyisinkin eli tasa-arvoiset väylät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta KKO:n tapauksesta A ei voi vetää johtopäätöstä tähän aloituksen tapaukseen B.
https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t
A koski kääntyvän velvollisuutta väistää pyörää.
Poikkeuksellinen paikka, että pyörätie oli 12 m päässä valtatien vieressä. Pyörätie oli valtatiehen kuuluva, koska pyörätiestä katsoen vasemmalta tulevat tulivat kolmion takaa, joka koski koko valtatietä ja mopoilijaa syytettiin oikealta valtatietä poistuvan väistämättä jättämisestä. Josta KKO vapautti mopoilijan.
Jos kolmio olisi sijainnut pyörätien ja valtatien välissä niin mopo olisi tuomittu.
***
Alle 12 m tässäkin pyörätie Stop:sta
https://goo.gl/maps/DVu1ucFxd3xgk57Z8
Päinvastaisesta suunnasta katsottuna
https://goo.gl/maps/SbPsweko7y9uyVsj7
Kuten ylempänä sanoikin, niin parin päivän takia ei merkitystä. Noita kolmioita ei tulla koko maassa siirtämään, joten tilanne jatkuu samana kuin nykyisinkin eli tasa-arvoiset väylät.Pointti on kuitenkin se milloin kevyenliikenteen väylä katsotaan kuuluvan osaksi tietä. Oli miten oli, niin 1.6.2020 tilanne on eri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti on kuitenkin se milloin kevyenliikenteen väylä katsotaan kuuluvan osaksi tietä. Oli miten oli, niin 1.6.2020 tilanne on eri.
Näinpä. Yx asiaan liittyvä kuva.
Etu-ajo-oikeutetun tien merkki on pyörätien oikealla puolella.
Yhdelläkään oikealta tulevalla pyörätiellä ei ole kärkikolmiota kuten voisi kuvitella
Vain ajoradalla ajavia koskee etuajo-oikeus
https://goo.gl/maps/eXiMjgcz1EwpDjpY8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Yx asiaan liittyvä kuva.
Etu-ajo-oikeutetun tien merkki on pyörätien oikealla puolella.
Yhdelläkään oikealta tulevalla pyörätiellä ei ole kärkikolmiota kuten voisi kuvitella
Vain ajoradalla ajavia koskee etuajo-oikeus
https://goo.gl/maps/eXiMjgcz1EwpDjpY8Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.
https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7
Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.
https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7
Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään."Tässä ainakin näyttäisi olevan."
Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?
Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.
Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
Miksi et noudata tiemerkintöjä?
https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ainakin näyttäisi olevan. Kevyenliikenteen väylä on niin lähellä tietä että katsotaan varmasti kuuluvan osaksi sitä jolloin kolmio koskee myös sitä.
https://goo.gl/maps/1aFiqXHS6ZVF5xEB7
Mielenkiintoista on sitten nähdä, että siirretäänkö 1.6.2020 kolmio kevyenliikenteen oikealle puolelle vai pystytetäänkö siihen oma kolmio vai tehdäänkö yhtään mitään.Näitä risteäviä pyöräteitä tarkoitin
https://goo.gl/maps/FgchwxjxH2WCdVF56
https://goo.gl/maps/pbaAUYQaNzyV1Fui6 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tässä ainakin näyttäisi olevan."
Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?
Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.
Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
Miksi et noudata tiemerkintöjä?
https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79Missä niin on sanottu että "kärkikolmio" koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä? Näin lukee vielä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa:
"Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus."
Uusi tieliikennelaki muuttaa tilanteen parin viikon päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä risteäviä pyöräteitä tarkoitin
https://goo.gl/maps/FgchwxjxH2WCdVF56
https://goo.gl/maps/pbaAUYQaNzyV1Fui6Ovat nuokin ilmeisesti niin lähellä ajorataa, että lasketaan olevan tien osa ja että ajoradan merkintä koskee niitäkin. Uusi tieliikennelaki muuttaa tosiaan asioita ja silloin pitää tarpeen mukaan ”kyltittää” uusiksi. Tosin siirtymäaika on pitkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tässä ainakin näyttäisi olevan."
Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?
Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.
Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
Miksi et noudata tiemerkintöjä?
https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.
Lisäys: Kärkikolmion määritelmässä on käsite "risteys" ja se on laajempi alue kuin vaikkapa ajoradan ja pyörätien risteävä kohta tai kahden kevyenliikenteen väylän risteävä kohta. Uudessa laissa tämäkin määritellään paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyörätie on osa tietä, niin sekä ajorata että kevyenliikenteen väylä katsotaan yhdeksi kokonaisuudeksi joita kärkikolmio ja stop-merkki koskee. KKO on päätöksessään KKO:1985-II-34 ottanut kantaa asiaan että jos pyörätie/kevyenliikenteen väylä kuuluu rinnalla olevaan tiehen eikä ole erillinen tie, se ei voi muodostaa erillistä risteystä. Risteyskokonaisuuteen kuuluu tällöin ajoratojen risteys sekä kevyenväylän risteykset siinä ympärillä.
14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
= merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.
”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”
Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.
***
Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.
***
Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76
***
Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
= merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.
”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”
Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.
***
Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.
***
Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76
***
Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessaTie käsitteenä on merkityksellistä mm. tien huoltosopimusten teossa siten, että kuuluuko tien ylläpitoon koko tie pyöräteineen vai vaan pelkkä ajorata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tässä ainakin näyttäisi olevan."
Minkä suhteen? Risteävän pyörätien vai risteävän ajoradan liikenteen suhteen?
Mua nyt kiinnostaa mistä otat tuon yhtymäkohdan. Kolmiosta on nykyään selkeästi sanottu, että se koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä.
Samaan tiehen se voi kuulua, mutta on eri asia tarkoittavatko kaikki merkitkin pyörätietä.
Miksi et noudata ryhmitysmerkkejä?
https://goo.gl/maps/XCXMiE1n1ZgcaA3M7
Miksi et noudata tiemerkintöjä?
https://goo.gl/maps/hvLvjV7wkibzhJw79Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14. ”Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan ajoradan oikealle puolelle.”
= merkin yhteydessä puhutaan vain ajoradasta.
”Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus”
Jossain muualla luki, että merkki voidaan laittaa muuallekin kuten polulle, tilustielle, moottorikelkkailureitille jne.
***
Jos ajoradan merkit koskevat myös pyörätietä, niin esimerkkitapauksessa ei pyörätiellä ollut ryhmitysmerkkejä tai tiemerkintöjä, joten lähestyttäessä risteystä on pyörätieltä laskeuduttava ajoradalle ja noudatettava em. merkkejä kulkusuunnan mukaan.
***
Esimerkkiristeyksessä on tien vasemmalla puolella 2-suuntainen pyörätie.
Sinun mukaan näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76
***
Kuten aikaisemmin sanoin KKO 1985 oli selvä tapaus. Kolmioiden rajaama alue on yhtä tietä. Se on eri asia kuin merkkien tarkoitus toisesta suunnasta saavuttaessa>> Näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76
Näin se juuri on jos kevyenliikenteen väylä katsotaan olevan osa tietä. Uuden tieliikennelain tarkoitus on myös selkeyttää monia asioita. Sinne on tehty monta tarkennusta. Tosin yllä olevan kuvan tapaus jää edelleen korjaamatta. Pyörätiellä merkki kun on uuden lain mukaan sijoitettava tien oikealle puolelle ja sehän on kuvan tulosuunnasta katsottuna sen oikealla puolella (kaukana siellä toisella puolella). Ei ole tällaisissa tapauksissa välttämättä sitä mitä lakimuutoksella tavoiteltiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Näkymättömissä oleva kolmio kaukana tien oikealla puolen koskisi myös pyöräilijää kuvan suuntaan ajettaessa
https://goo.gl/maps/f1iinmRBwjXzCsM76
Näin se juuri on jos kevyenliikenteen väylä katsotaan olevan osa tietä. Uuden tieliikennelain tarkoitus on myös selkeyttää monia asioita. Sinne on tehty monta tarkennusta. Tosin yllä olevan kuvan tapaus jää edelleen korjaamatta. Pyörätiellä merkki kun on uuden lain mukaan sijoitettava tien oikealle puolelle ja sehän on kuvan tulosuunnasta katsottuna sen oikealla puolella (kaukana siellä toisella puolella). Ei ole tällaisissa tapauksissa välttämättä sitä mitä lakimuutoksella tavoiteltiin.Ketjusta "Sähköt törmäsivät" katsoin ympäristöä, niin mielenkiintoisen näköinen.
Kolmioiden sijoittelut pyöräteillä erillisinä tien molemmilla puolilla.
Kuva on vuodelta 2011, joten mistään uuden lain mukaisesta ei ole kyse.
https://goo.gl/maps/3DqXztX9HErGctqo8
Olen tässä ketjussa keskustellut kanssasi pitkään. Samasta aiheesta käytiin tällä samalla palstalla keskustelu about 10 v sitten. Olin silloin kaltaisesi lailla siinä joukossa, jonka mielestä ajoradan kolmio koski myös viereistä pyörätietä.
Mieleni muuttui. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjusta "Sähköt törmäsivät" katsoin ympäristöä, niin mielenkiintoisen näköinen.
Kolmioiden sijoittelut pyöräteillä erillisinä tien molemmilla puolilla.
Kuva on vuodelta 2011, joten mistään uuden lain mukaisesta ei ole kyse.
https://goo.gl/maps/3DqXztX9HErGctqo8
Olen tässä ketjussa keskustellut kanssasi pitkään. Samasta aiheesta käytiin tällä samalla palstalla keskustelu about 10 v sitten. Olin silloin kaltaisesi lailla siinä joukossa, jonka mielestä ajoradan kolmio koski myös viereistä pyörätietä.
Mieleni muuttui.Kyse ei kuitenkaan ole mielipiteestä, vaan se miten laki (ja oikeuslaitos) asiat määrittelee. Koska laki ei millintarkasti kaikkea määrittele, joudutaan tekemään tulkintoja (kuten oikeuslaitos päätöksissään tekee).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei kuitenkaan ole mielipiteestä, vaan se miten laki (ja oikeuslaitos) asiat määrittelee. Koska laki ei millintarkasti kaikkea määrittele, joudutaan tekemään tulkintoja (kuten oikeuslaitos päätöksissään tekee).
Muutin mieleni, koska ei löytynyt mitään todisteita sen mielipuolen tukemiseksi.
Tämä riittää tästä. EOC - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tie käsitteenä on merkityksellistä mm. tien huoltosopimusten teossa siten, että kuuluuko tien ylläpitoon koko tie pyöräteineen vai vaan pelkkä ajorata.
Laissa tietyt asiat määritellään 2 §. Alla on tähän keskusteluun liittyviä asioita.
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti."Kuvassa ei näy yhtäkään ryhmittymismerkkiä.
Ajokaistaopasteita näkyy kyllä, mutta ne yhtä velvoittavia kuin vaikkapa Anttilan mainoskyltti."
Niinpä, mutta kun katsot kadun pintaan, näet sen, mikä tekee noista opasteista velvoittavia.
Oikeastihan ryhmitysmerkkejä ei ole olemassakaan, vaan määräysmerkeillä osoitetaan mihin suuntaan kaistalta saa ajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä niin on sanottu että "kärkikolmio" koskee vain sen vasemman puolen ajoradan liikennettä? Näin lukee vielä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa:
"Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus."
Uusi tieliikennelaki muuttaa tilanteen parin viikon päästä.Vastaus löytyy uuden tieliikennelain 77 §. Siellä lukee mm. näin:
"Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle."
- kooysi -
- Anonyymi
Liikenneturvan Twitterissä on ollut tästä samasta aiheesta puhe.
https://twitter.com/Liikenneturva/status/1168490830379855877
Ensiksi tulkitsivat niin ja sitten näin. Sen jälkeen totesivat että uusi tieliikennelaki muuttaa tilanteen.- Anonyymi
Päätyivät ilmeisesti lopulta siihen faktan ja lopputulokseen, että jos kevyenliikenteen väylä on osa tietä (niin lähellä ajorataa, että lasketaan mukaan tiehen), niin kevyenliikenteen väylä muodostaa risteyksen yhdessä ajoradan kanssa, eikä muodosta omaa "pikkuristeystä".
- Anonyymi
Liikenneturvan pyöräilijäasiat on aina hoidellut joku poitsi, joka kuvittelee tietävänsä kaiken ilman lakikirjaakin tai ei ymmärrä sitä.
- Anonyymi
Todellakin. Jos et ymmärrä asiasta yhtään mitään, älä ainakaan katso Liikennesurman vinkkejä. Ne ovat jalankulun ja pyöräilyn osalta lähes yhtä surkeita kuin Autoliiton vastaavat.
Aloittajan pykäläviittaus on oikein. Mitä aloituksesta puuttuu on siirtymäsäännöt. Liikennemerkkien osalta aikaa on kymmenen vuotta. Ennen sitä et voi olla varma, mennäänkö risteyksessä vanhojen vai uusien sääntöjen mukaan...
- Anonyymi
Oleellinen asia on ensiksi ymmärtää se, mikä risteys oikeasti on.
Uudessa tieliikennelaissa tämä määritetään. Tässä laissa tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet,
Esim. aloituksessa näkyvässä kuvassa kyse on koko ”alueesta”. Kevyenliikenteen väylät eivät tuossa muodosta omaa risteystä eikä ajoradat omaa risteystä, vaan koko alue on yhtä risteystä.- Anonyymi
Tästä tuli ”ahaa” elämys. Olen tietenkin pitänyt kevyenliikenteen väylien risteäviä kohtia omina risteyksinä. Näin ei näköjään ole. Tämä selventää itselleni aika monta palstalla ollutta väittelyä aiheesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä tuli ”ahaa” elämys. Olen tietenkin pitänyt kevyenliikenteen väylien risteäviä kohtia omina risteyksinä. Näin ei näköjään ole. Tämä selventää itselleni aika monta palstalla ollutta väittelyä aiheesta.
Ovat ne omia risteyksiä, silloin kun kevyenliikenteen väylä on "itsenäinen" tie eikä se ole lähellä ajorataa, jolloin katsotaan siihen kokonaisuuteen kuuluvaksi. Kun kaksi tällaista "itsenäistä" kevyenliikenteen väylää risteävät, niin silloin on tietenkin kevyen liikenteen väylien risteyksestä kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat ne omia risteyksiä, silloin kun kevyenliikenteen väylä on "itsenäinen" tie eikä se ole lähellä ajorataa, jolloin katsotaan siihen kokonaisuuteen kuuluvaksi. Kun kaksi tällaista "itsenäistä" kevyenliikenteen väylää risteävät, niin silloin on tietenkin kevyen liikenteen väylien risteyksestä kyse.
Lisäys: Myös silloin kun kevyenliikenteen väylään yhdistyy sivusta toinen väylä eikä lähistöllä ole mitään isompaa risteyskokonaisuutta johon kevyenliikenteen väylät kuuluisivat, on myös kyseessä kevyenliikenteen väylien välinen risteys. Esimerkkikuva: https://goo.gl/maps/2Ugo6qR8Qu6SR91Y7
- Anonyymi
Lisäksi itse "kärkikolmion", eli väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkin määritelmä on nykyään toisenlainen uudessa laissa.
Siellä sanotaan esim. että "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja."
Enää ei sanota että pitää väistää niitä jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Uuden lain mukaan pitää väistää risteyksessä muita, riippumatta siitä mistä suunnasta sinne risteykseen saapuvat. - Anonyymi
Tutkijat tutkii. Syyttäjä syyttää. Näinhän tämä menee.
- Anonyymi
Uuden lain astuessa voimaan, niin tässä kuvassa ( https://goo.gl/maps/eiXB6fYjgZd2reLt6) kevyenliikenteen väylien oikealla puolella olevat "kärkikolmiot" velvoittavat edelleen väistämää risteyksessä muita ajoneuvoja. Risteykseen kuuluu myös ajoradan toisella puolella oleva kevyenliikenteen väylä, joten sitäkin liikennettä on väistettävä.
- Anonyymi
Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
jalkakäytävää tai pyörätietä; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
jalkakäytävää tai pyörätietä;Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7 - Anonyymi
Kärkikolmiot pyörätien oikealla puolella velvoittavat väistämään ennenkaikkea ennen ajorataa olevaa risteävää pyörätietä käyttäviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7Maastoliikennelaki ei kiellä ajamista polkupyörällä maastossa, joten tuossa voi ylittää kevyenliikenteen väylän ja silloin on sillä liikkuvia väistettävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä ajoradan takana ylitetä jalkakäytävää tai pyörätietä. On T-risteys ja joko käännytään oikealle tai vasemmalle pyörätielle.
https://goo.gl/maps/E9gcdBKrJBt5Hakc7Ei sillä ole merkitystä vaikka on T-ristetys toisella puolella. Kun sinulla on "kolmio" tulosuunnastasi, niin väistät sen väylän liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kärkikolmiot pyörätien oikealla puolella velvoittavat väistämään ennenkaikkea ennen ajorataa olevaa risteävää pyörätietä käyttäviä.
"Kärkikolmio" merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Koskee koko risteystä ja kaikkia siinä olevia tien osia (väylää ennen ajorataa, itse ajorataa ja väylää ajoradan jälkeen).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisella puolella olevaa kevyttä liikennettä on väistettävä 24 §:n mukaan vaikkei olisi mitään merkkejä:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
jalkakäytävää tai pyörätietä;Tuo 24 pykälän 5 kohta on hyvä huomio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822