Sähköpyörillä tiukemmat säännöt, kuin autoilijoilla

Anonyymi

Kyllä sähköpyöriä koskee huomattavasti tiukemmat säännöt, kuin autoilijoita.
Autolla saa ajaa jopa 20km/h ylinopeutta, niin ei välttämättä edes tuomita.
Eivätkä autoilijatkaan pidä sitä vakavana, vaan ennemminkin haukkuvat niitä, jotka ajavat vähän hitaammin, kuin mitä tien saliittu nopeus määrää.
Autoilijat jopa kehaisevat, että ei se pieni ylinopeus haittaa, mutta heti, jos kyse on sähköpyörästä, niin heristetään sormea ja tuomitaan, ettei missään tapauksessa saa ajaa kilometriäkään kovempaa, kuin 25km/h.
Nyt jopa on liikenne merkkejä, jotka määräävät alimman sallitun nopeuden, ettei hitaammin saa ajaa.
Jos sähköpyörällä ajat 1km/h ylinopeutta eli 26km/h, niin olet suuri rikollinen.

Sama koskee moottorin tehoja. Siitäkin autolijat heristävät sormea, jos jollakin on pyörässä 260W moottori, että se on laiton, liikaa tehoa, vaikka asetuksissa moottorin teho olisi säädetty 250W.
Ei autoja koske yhtä tiukat säännöt, autoja saa jopa virittää lastulla tehokkaammaksi ja autolijat kehuvat, että kyllä autossa pitää olla tehoja, että se kiihtyy.

Mitä seuraa autoilijoiden vapauksista, kaahataan yli 200km/h ja aiheutetaan vakavia kolareita.
Ei tietenkään saa yleistää kaikkii autolijoihin, mutta autoilijat yleistävät kaikkiin sähköpyöräilijöihin, että kaikki sähkpyöräilijät kaahaa, jos sähköpyörällä pääsisi vaikka 30km/h tyhjällä tiellä, kun ketään ei näy missään.
Ilman moottoriakin pääsee 30 km/h ja hyvissä olosuhteissa 45km/h.
Mutta ratkaisevaa on miten pääsee, ilman moottoria asia on ok, mutta heti jos on moottori, niin on so,so, ei saa.
Taitaa olla autoilijoilla kateus, kun joku ajaa sähköpyörällä lähes ilmaiseksi ja autoilija joutuu tankkaamaan bensaa saadakseen liikkua mukavasti.

Olipa netissä video, jossa tunnettu tubettaja ajaa sähköpyörällä, joka liikkuu jopa 100km/h eli on laiton, tosin silloin on laillinen, kun asetuksista on säädetty max 25km/h.
Videolla poliisi pysäytti Uudenmaan rajalla, kun oli tämä liikkumis rajoitus.
Poliisi tunnisti henkilön ja on katsonut tubettajan videoita ja tiesi, että pyörä kulkee laitonta nopeutta, mutta eipä mitenkään puuttunut asiaan, että olisi takavarikoinut nopean sähköpyörän.
Tubettaja totesi, että ajaa rajoitusten mukaan yleisillä paikoilla.
Toivotti vaan hyvää matkaa ja että ajele rajoitusten mukaan.
Että näin!

37

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajoneuvolla ajo on tarkasti säädeltyä ja valvonta on tiukkaa.

    • Anonyymi

      Jos sähköpolkupyörä tieliikennekelpoinen eikä mitään muutoksia tehty,se sähk.avustus loppuu 25 kilometriä/tunnissa nopeudessa. Kevyenliikenteen väylillä pitäisi ajaa polkupyörälläkin järki päässä eikä hulluna polkea välittämästä muista kulkijoita ,mielipuolen kiilto silmissä.

    • Anonyymi

      Eihän sähköpyörillä ole 25 km/h nopeusrajoitusta. Jos lihaksissa riittää voimaa niin sähköpyörällä voi ajaa vaikka 50 km/h mutta silloin sähkömoottori ei enää avusta menoa. Mutta kyllähän samat nopeusrajoitukset koske polkupyörääkin. Jos kaahaat 30 alueella viittäkymppiä niin poliisi voisi antaa virhemaksun, mutta onkohan koskaan kirjoittanut lappua. Parissa paikassa on pyöräilijälläkin nopeusrajoitus: Pihakadulla 20 km/h ja pyöräkadulla 30 km/h.

      Mutta yhdistetyille jalkakäytävä-pyörätielle pitäisi määrätä polkupyörille (ja myös potkulaudoille ym.) suurin sallittu ajonopeus (esimerkiksi 15 tai 20 km/h). Jospa se hillitsisi edes vähän noita sukkahousupolkijoita, kun eivät välitä siitä lainkohdasta ettei saa häiritä jalankulkijoita. Kyllähän 15 km/h nopeudessakin pyöräilijän törmätessä jalankulkijaan tulee pahimmillaan ruumiita ja ainakin loukkaantumisia. Eikä se varmaan tunnu mukavalta pyöräilijästäkään kun jalankulkija vähän horjahtaa ja liian läheltä ajanut pyöräilijä vetää lipat asfaltille.

      • Anonyymi

        Polkupyörää koskee samat rajoitukset kuin ajoradan ajoneuvoja. On sen lisäksi myös velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella, eli pitää ottaa muut liikkujat huomioon (yhteiskäyttöisellä väylällä pitää huomioida ajankulkijat ja sovittaa nopeus sen mukaan). Nopeusrajoitus on ”kattonopeus” ja sopiva tilannenopeus on usein alle sen.


      • Anonyymi

        Korjaus: ...pitää huomioida jalankulkijat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus: ...pitää huomioida jalankulkijat...

        Pitää huomioida jalankulkijat.
        On vain niin, että jalankulkijat ei huomioi pyöräilijöitä, vaan kulkevat 5 rinnakkain, eivätkä anna tilaa vaikka näkevät vastaan tullessa.. Yksittäiset kävelijät kulkee tismalleen keskellä pyörätietä hoippuen puolelta toiselle. Jos soittaa kelloa, niin ne hyppää päälle.

        Tosi on, että pyöräilijät (keuhkotautiset ja sydänvikaiset poislukien aja liian lujaa tientukkoisuuteen nähden.
        Kumpikaan osapuoli ei ota toista huomioon, vain minä, minä.

        Jalankulkijoilla on vielä yksi paha taipumus. Jäädään risteykseen liikenteen keskelle keskustelemaan ja hypätään ajoradalle taakseen katsomatta ja lähtee ylittämään katua 45 asteen kulmassa paikasta kuin paikasta.

        Autoilijoihin en puutu tälläkertaa.


      • Anonyymi

        Vai, että 20km/h, Kun polkaisen pyörälläni pari kertaa kammenpyöräytyksen on nopeus jo 20km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai, että 20km/h, Kun polkaisen pyörälläni pari kertaa kammenpyöräytyksen on nopeus jo 20km/h.

        Nopeusrajoituksia on noudatettava, vaikka miten vahvat reidet sinulla sitten olisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoituksia on noudatettava, vaikka miten vahvat reidet sinulla sitten olisikin.

        Erimerkiksi pihakadulla nopeusrajoitus on aina 20 km/h ja sekin on välillä siellä liikaa kun jalankulkijat saavat kulkea vapaasti koko katualueella (muun liikenteen on huomioitava jalankulkijat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoituksia on noudatettava, vaikka miten vahvat reidet sinulla sitten olisikin.

        Harvemmin nopeusrajoitukset pyöräillessä menoa hidastaa. Sen verran korkeat rajoitukset suomessa yleensä on ettei niiden vuoksi tarvitse hiljennellä.
        Siellä missä on 30km/h rajoituksia ei yleensä voikkaan ajaa vauhdikkaampaa. Taajama-aluilla joissa risteyksiä, liikennettä ja jalankulkijoita.


    • Anonyymi

      Kyllä sähköpyörän avustus saisi olla johonkin 37km/h asti. Tuohon pääsee tavallisellakin pyörällä sellainen joka arkipyöräilee säännöllisesti.

      • Anonyymi

        No jos tuohon pääset ilman avustusta, niin mikä maksaa..... kyllä se 25 saa olla maksimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos tuohon pääset ilman avustusta, niin mikä maksaa..... kyllä se 25 saa olla maksimi.

        Esimerkiksi kun tällaisena tavispyöräilijänä hankin sähköpyörän, niin huomasin että kypärää kiinnitteli päähän ihan mielikseen. Tuo 25 km/h on jo sekin aikamoista haipakkaa polkupyörällä. Kilpapyöräilijät on sitten asia erikseen ja he ovatkin varautuneet loukkaantumisiin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Sähköavustuksen pitää loppua kun 25 km/h nopeus saavutetaan. Lihasvoimin saa sitten polkea lujempaa jos nopeusrajoitus sen sallii.

        Sähköiset liikkumisvälineet
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Toki nykylain mukaan mutta tuo raja on naurettavan alhainen. Luomupyöräilijätkin polkevat ohi, ainoastaan mäessä pärjää normipyörille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki nykylain mukaan mutta tuo raja on naurettavan alhainen. Luomupyöräilijätkin polkevat ohi, ainoastaan mäessä pärjää normipyörille.

        Siitä vaan sitten luomupyörää alle. Tuo 25 km/h on ihan sopiva. Pyörä kun on ajoneuvo, niin sillä pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Tämä tarkoittaa kevyenliikenteen väylällä tilanteen huomioimista ja vauhdin säätämistä aina vallitsevan tilanteen mukaiseksi. Jalankulkijoiden kohdalla pitää usein hiljentää ja antaa heille turvallinen tila liikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan sitten luomupyörää alle. Tuo 25 km/h on ihan sopiva. Pyörä kun on ajoneuvo, niin sillä pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Tämä tarkoittaa kevyenliikenteen väylällä tilanteen huomioimista ja vauhdin säätämistä aina vallitsevan tilanteen mukaiseksi. Jalankulkijoiden kohdalla pitää usein hiljentää ja antaa heille turvallinen tila liikkua.

        Ei tuossa 10km:n työmatkalla juuri jalankulkijoita näy, kovin on rauhallista ajella. Jalankulkijat liikkuvat lähinnä taajamien tuntumassa. En myöskään itse haluaisi olla tavallisten pyöräilijöiden tukkona.
        Kelvin nopeusrajoitus on sama kuin viereisen autotien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki nykylain mukaan mutta tuo raja on naurettavan alhainen. Luomupyöräilijätkin polkevat ohi, ainoastaan mäessä pärjää normipyörille.

        HETKINEN.. sähkö avusteinen fillari on juurikin sitä vid* ylämäkeä varten joka on työmatkan haitake ja inhokki ollut 100 vuotta siinä harmina!
        18-25km/ t ylämäkeen fillarilla ei ole naurettavan alhainen nopeus!

        Omakohtainen kokemus: Kun nousua loivasti 6 km ja lopussa jyrkemmin 1,5km alkaa se vid* ja fillari jäädä tontille ja autolla elellään arkea työmatkoissa....
        Avustava sähkö fillari tekee muutoksen eli ilo palaa pyöräilyyn ja kyllä sillä s-fillarilla pääsee melkoisiakin nopeuksia jos viitsii kovasti polkea kuten perus fillarilla!

        Mikä tässä asiassa se ongelma ja naurun aihe ihmisille jolla ei ole asiassa mitään pintaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa 10km:n työmatkalla juuri jalankulkijoita näy, kovin on rauhallista ajella. Jalankulkijat liikkuvat lähinnä taajamien tuntumassa. En myöskään itse haluaisi olla tavallisten pyöräilijöiden tukkona.
        Kelvin nopeusrajoitus on sama kuin viereisen autotien.

        Nopeusrajoitus on eri asia kuin tilannenopeus. Nopeusrajoitus on "kattonopeus". Velvoite on ajaa sopivalla tilannenopeudella, joka on usein "kattonopeutta" hitaampi nopeus. Täysin sama velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta on myös ajonradan ajoneuvoilla, eli autoilla kuin fillareilla kevyenliikenteen väylillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HETKINEN.. sähkö avusteinen fillari on juurikin sitä vid* ylämäkeä varten joka on työmatkan haitake ja inhokki ollut 100 vuotta siinä harmina!
        18-25km/ t ylämäkeen fillarilla ei ole naurettavan alhainen nopeus!

        Omakohtainen kokemus: Kun nousua loivasti 6 km ja lopussa jyrkemmin 1,5km alkaa se vid* ja fillari jäädä tontille ja autolla elellään arkea työmatkoissa....
        Avustava sähkö fillari tekee muutoksen eli ilo palaa pyöräilyyn ja kyllä sillä s-fillarilla pääsee melkoisiakin nopeuksia jos viitsii kovasti polkea kuten perus fillarilla!

        Mikä tässä asiassa se ongelma ja naurun aihe ihmisille jolla ei ole asiassa mitään pintaa?

        Jos sähköpyörässä on laillinen teho (250 W), ei se auta kovin paljon ylämäessä (oma kokemus). Kyllä siinä joutuu polkemaan aika kovaa itsekin jos meinaa sitä 25 nopeutta ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus on eri asia kuin tilannenopeus. Nopeusrajoitus on "kattonopeus". Velvoite on ajaa sopivalla tilannenopeudella, joka on usein "kattonopeutta" hitaampi nopeus. Täysin sama velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta on myös ajonradan ajoneuvoilla, eli autoilla kuin fillareilla kevyenliikenteen väylillä.

        On toki mutta mitään syytä hidastella ei ole jos tie on vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos tuohon pääset ilman avustusta, niin mikä maksaa..... kyllä se 25 saa olla maksimi.

        Myös auton kevytperäkärryn kanssa nopeus saa olla se 80km/h, eikä 100km/h, joka on tapponopeus kevytperäkärrylle.
        Asiaa ei muuta se, että kyseessä on auto, jolla saa ajaa 100km/h, toisin monet ajaa yli 150km/h.
        20km/h nopeudenlisäys peräkäryn kanssa lisää jarrutus matkaa yli 100 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi kun tällaisena tavispyöräilijänä hankin sähköpyörän, niin huomasin että kypärää kiinnitteli päähän ihan mielikseen. Tuo 25 km/h on jo sekin aikamoista haipakkaa polkupyörällä. Kilpapyöräilijät on sitten asia erikseen ja he ovatkin varautuneet loukkaantumisiin.

        Jopolla yli 20km/h on melkoista haipakkaa, koska jopo on maailman surkein pyörä, olen sellaisella kerran ajanut ja tappolaite yli 20km/h nopeudessa, tosin jopolla ei kovaa pääse, on senverran surkea vekotin.

        Ei 25km/h ole mikään haipakka nopeus, jos sinulla on kunnollinen pyörä, kuten kilpapyörä tai muu kunnollinen pyörä.
        Minulla on hiilikuitu täysjousto maastopyörä ja 25km/h nopeuteen pääsee ihan helposti.
        Helposti pääsee 35-40km/h nopeuteen.
        Jos pyörään asentaisi sähkömoottorin, akun ja tarvikkeet, niin ylimääräistä painoa kertyisi 4-6 kiloa, jolloin ilman moottoria ei enää samoihin nopeuksiin pääsisi, kuin ilman moottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki nykylain mukaan mutta tuo raja on naurettavan alhainen. Luomupyöräilijätkin polkevat ohi, ainoastaan mäessä pärjää normipyörille.

        Miksi sitten "pitäisi pärjätä"? Jos tahdot kovempaa ajaa, senkun poljet kovempaa!
        Tuo 25km/h on normaaleilla yhdistetyillä pyörätie/jalkakäytävillä jo vaarallisen suuri nopeus jos siellä on muitakin.
        Painu sinne tyhjälle maantielle ja polje niin kovaa kuin tahdot, ihmisten ilmoilla täytyy varoa toisiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopolla yli 20km/h on melkoista haipakkaa, koska jopo on maailman surkein pyörä, olen sellaisella kerran ajanut ja tappolaite yli 20km/h nopeudessa, tosin jopolla ei kovaa pääse, on senverran surkea vekotin.

        Ei 25km/h ole mikään haipakka nopeus, jos sinulla on kunnollinen pyörä, kuten kilpapyörä tai muu kunnollinen pyörä.
        Minulla on hiilikuitu täysjousto maastopyörä ja 25km/h nopeuteen pääsee ihan helposti.
        Helposti pääsee 35-40km/h nopeuteen.
        Jos pyörään asentaisi sähkömoottorin, akun ja tarvikkeet, niin ylimääräistä painoa kertyisi 4-6 kiloa, jolloin ilman moottoria ei enää samoihin nopeuksiin pääsisi, kuin ilman moottoria.

        Jopoa minulla ei ole ollut, mutta samantyylinen samankokoisilla renkailla oleva kiinalainen kopio kylläkin. Kerran meinasin tappaa sillä itseni. Laskettelin vauhdilla almäkeen kun ohjaus alkoi vipattaa puolelta toiselle. Onneksi sain vauhdin pois ennen kaatumista ja sen jälkeen ajelin sillä huomattavasti hiljaisemmilla nopeuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten "pitäisi pärjätä"? Jos tahdot kovempaa ajaa, senkun poljet kovempaa!
        Tuo 25km/h on normaaleilla yhdistetyillä pyörätie/jalkakäytävillä jo vaarallisen suuri nopeus jos siellä on muitakin.
        Painu sinne tyhjälle maantielle ja polje niin kovaa kuin tahdot, ihmisten ilmoilla täytyy varoa toisiakin.

        Kyllä minä työmatkani tiedän. Tuo on kahden kylätaajaman välinen pyörätie (10Km). Ei siellä juuri kukaan liiku kävellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä työmatkani tiedän. Tuo on kahden kylätaajaman välinen pyörätie (10Km). Ei siellä juuri kukaan liiku kävellen.

        Niin, pitipä lisätä vielä että liikkuu sillä mopojakin 45km/h eli kovemmat nopeudet on nähty turvalliseksi eli aivan hyvin perustein tuolla saa mennä kovempaa kuin 25km/h. Ei ole vaarallinen nopeus.


    • Anonyymi

      Sähköpyörien nopeuksia ei kukaan mittaile. Päästele niin lujaa kuin pääset äläkä tule tänne härnäyskirjoituksia kirjoittelemaan.

      • Anonyymi

        Kun ne yleistyvät enemmän ja alkaa tapahtua onnettomuuksia, niin varmasti kiinnostutaan asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ne yleistyvät enemmän ja alkaa tapahtua onnettomuuksia, niin varmasti kiinnostutaan asiasta.

        Ne ovat jo nyt hyvin yleisiä. Onnettomuuksia vaan ei näytä tulevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat jo nyt hyvin yleisiä. Onnettomuuksia vaan ei näytä tulevan.

        Ei vielä niin yleisiä. Lisääntyvät kyllä kovaa vauhtia ja sen myötä varmasti myös ne kuskit, jotka ajavat väärällä tilannenopeudella ja kolaroivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ne yleistyvät enemmän ja alkaa tapahtua onnettomuuksia, niin varmasti kiinnostutaan asiasta.

        Mitäpä niistä kiinnostumaan. Tavallisella munamankelille ajaa paljon suuremmalla nopeudella kuin sähköpyörällä. Kun nopeus nousee yli 25 km/h niin sähköveto lakkaa ja moottori pikemminkin jarruttaa menoa. Ilman sähköavustusta kevyellä vaihdepyörällä pääsee suurempiin nopeuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä niin yleisiä. Lisääntyvät kyllä kovaa vauhtia ja sen myötä varmasti myös ne kuskit, jotka ajavat väärällä tilannenopeudella ja kolaroivat.

        Luulet vain. Sähköpyörää ei erota katukuvassa tavallisesta pyörästä kuin tarkasti silmäilemällä. Toki tavallisia pyöriä vielä enemmistö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä niistä kiinnostumaan. Tavallisella munamankelille ajaa paljon suuremmalla nopeudella kuin sähköpyörällä. Kun nopeus nousee yli 25 km/h niin sähköveto lakkaa ja moottori pikemminkin jarruttaa menoa. Ilman sähköavustusta kevyellä vaihdepyörällä pääsee suurempiin nopeuksiin.

        Ja silti on aina ajettava sopivaa nopeutta ja huomioida väylän rakenteellinen nopeus, oli sitten sähköpyörä tai tavallinen pyörä alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti on aina ajettava sopivaa nopeutta ja huomioida väylän rakenteellinen nopeus, oli sitten sähköpyörä tai tavallinen pyörä alla.

        Tuon minun työmatkalla olevan pyörätien rakenteellinen nopeus vaihtelee 50-80km/h. välillä.


    • Anonyymi

      Rekisteröi sähköpyöräsi mopoksi, niin siinä saa olla enemmän tehoa, ja sähköavustus voi olla päällä 45km/h asti. Toki samalla turvavarusteiden on oltava parempia, ja kuljettajalla on oltava ajo-oikeus.

      • Anonyymi

        Pyörä on pyörä ja mopo on mopo. Jos haluaisin mopon, ostaisin mopon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe