Mihin sähkömoottoria pyörässä tarvii, tuo vaan lisää painoa polkupyörään ja ilman moottoria kunto kasvaa, tehot kasvaa ja rasvaa palaa.
250W moottorikin on aika pienitehoinen, että enemmän löytyy tehoa kropasta, kun treenaa ja kuntoilee ilman moottoreita, varsinkin ylämäet on hyviä treenaamiseen.
Ilman vastushan se on suurin vastus pyöräilijälle.
Miksi hankkia sähköpyörää, kun pyöräillessä helposti saavuttaa 25km/h nopeuden, eikä sähköpyörällä sitä kovempaa saa ajaa ja sähkön tuoma lisäpaino ja moottorin vastus tekee sen, ettei sähköpyörällä kovempaa polkemalla juurikaan viitsi ajaa.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Nojapyörä
"Kun pyöräilijän nopeus ylittää noin 16 km/h, suurin osa polkijan energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Nopeuden kasvaessa tilanne vain pahenee. Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho on suurin piirtein verrannollinen nopeuden kuutioon (kolmanteen potenssiin), joten nopeuden kaksinkertaistuessa tarvittava teho kahdeksankertaistuu.
Kun suuren etupinta-alan (0,57 m2) omaava maastopyöräilijä puskee liikkuessaan sivuun 100 kg ilmaa 146,2 metrin matkalla, niin Glaskinin mukaan sutjakka nojapyörä voi ajaa 63 % enemmän saman kaasumassan siirtäessään (etupinta-ala 0,35 m2). Polkupyörällä liikkuva ihminen on yksinkertaisesti aerodynamiikan kannalta väärä.
Nopeimmat kilpapyöräilijät kuluttavat 90 % energiastaan ilmanvastuksen (ilman työntäminen, turbulenssi ja taakse jäävä matalapaine) voittamiseen.
Ajaakseen nopeudella 50 km/h pyöräilijän on tuotettava tehoa noin 420 wattia, mikä on lähellä huippu-urheilijan maksimitehoa yli viiden minuutin jaksoilla. Paremman aerodynamiikan ansiosta nojapyörällä voi saavuttaa saman nopeuden Glaskinin mukaan noin 75 watilla, eli alle viidenneksellä alkuperäisestä tehosta. "
Olen ajanut hiilikuitu maastopyörällä 45 km/h nopeutta, joten yli 350W tehoa löytyy kehosta.
Mitä matalampi ja virtaviivaisempi, niin sitä kovempaa pääsee pienemmillä wattimäärillä.
Hankkii mielummin virtaviivaisia pyöriä, kuin sähköpyöriä, niin pääsee kovempaa, kuin tehokkaalla sähköpyörällä, eikä tarvitse hankkia liikennevakuutusta, kuten sähköpyörään on hankittava.
Tässä muutama esimerkki hyvistä pyörämalleista,
https://albrechtmba.files.wordpress.com/2013/08/recumbent.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/q9-oRxXdUcfxCSvsn3D-u3BmsgL6WBK5Fce9E7ouB2POXvsC_CHCzaEA66FRpnUm5cM754YqrtpYabNjUbwB_qUzm4DXkb_kpTdS58mNxjo
https://bicycledesign.net/wp-content/uploads/2010/04/VeloSpeed2LR.jpg
https://media.wired.com/photos/5a7e92de3a589d6b2bd0a4f3/master/w_250,c_limit/mephisto_m.jpg
Lihasvoimalla 98km/h
https://www.youtube.com/watch?v=kKpZlRaJz7s
Mihin sitä sähkömoottoria tarvii
10
106
Vastaukset
- Anonyymi
Kukin tyylillään. Pyöräily mukava tapa liikkua paikasta toiseen, ei se ole vain kuntoilua. Pyöriä on monenlaisia myös sähköttömissä ja jokainen löytää niistä kyllä tyylillensä mieleisen ajokin.
Mitä suuremmaksi pyöräilijöiden joukko liikenteessä kasvaa sitä parempi meille pyöräilijöille. Muut liikkujat, autoilijat tulevat tietoisemmaksi pyöräilijöiden olemassaolosta ja huomioivat tämän liikkeissään entistä paremmin.
Itse toivotan sähköpyöräilijät tervetulleiksi samoille väylille vaikka itse en sähköpyöristä perustakaan.
Hyvä että sellainenkin vaihtoehto on. Sehän mahdollistaa pyöräilyn niillekin joille se jostain syystä voi muuten olla haastavaa.- Anonyymi
Kävin tänään pyörälenkillä, vastatuulta 10m/s ja nopeus n.30km/h ihan ilman moottoria.
Olisihan sähkömoottori mukava avustus vastamäkeen, kun siinä nopeus tippuu sinne 11km/h, tosin normipyörällä sama vastamäki menee n.20km/h.
Omalla paikkakunnallani 50 000 asukkaan kaupungissa autot huomioivat pyörän erittäin hyvin, vaikka pyörä onkin normaalia matalampi.
Pysähtyvät sivutietä tullessaan, vaikka hidastan niin paljon, että melkein pysähdyn, niin odottavat, että menen, vaikka antaisin auton mennä ensin.
Kevyenliikenteenväyliä ja pyöräteitä kaupungissani on ihan riittävästi yli 100km.
Vaikka pyörässä olisi sähkömoottori, niin tuskinpa sitä viitsisi koko ajan moottorin voimalla ajella, kun pyöräilyssä pyörän polkeminen on se asia, mikä pyöräilyyn kuuluu.
Eikä pyörän sähkömoottori ja akku ole edes suunniteltu jatkuvaan ajoon, vaan avustamaan.
Jos haluaa kaasulla ajaa, niin järkevämpi on hankkia mopo, skootteri, auto tai moottoripyörä, joilla saa ajaa kovempaa, kuin 25km/h.
Pyörän perässä kulkee kauppaostoksen mukavasti pyöräperäkärryssä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin tänään pyörälenkillä, vastatuulta 10m/s ja nopeus n.30km/h ihan ilman moottoria.
Olisihan sähkömoottori mukava avustus vastamäkeen, kun siinä nopeus tippuu sinne 11km/h, tosin normipyörällä sama vastamäki menee n.20km/h.
Omalla paikkakunnallani 50 000 asukkaan kaupungissa autot huomioivat pyörän erittäin hyvin, vaikka pyörä onkin normaalia matalampi.
Pysähtyvät sivutietä tullessaan, vaikka hidastan niin paljon, että melkein pysähdyn, niin odottavat, että menen, vaikka antaisin auton mennä ensin.
Kevyenliikenteenväyliä ja pyöräteitä kaupungissani on ihan riittävästi yli 100km.
Vaikka pyörässä olisi sähkömoottori, niin tuskinpa sitä viitsisi koko ajan moottorin voimalla ajella, kun pyöräilyssä pyörän polkeminen on se asia, mikä pyöräilyyn kuuluu.
Eikä pyörän sähkömoottori ja akku ole edes suunniteltu jatkuvaan ajoon, vaan avustamaan.
Jos haluaa kaasulla ajaa, niin järkevämpi on hankkia mopo, skootteri, auto tai moottoripyörä, joilla saa ajaa kovempaa, kuin 25km/h.
Pyörän perässä kulkee kauppaostoksen mukavasti pyöräperäkärryssä.Ihan sama mulle, että millä lenkillä kävit.
Audi King.
- Anonyymi
Kyllä sähköavusteisen pyörän hyödyt kasvaa iän karttuessa. S-pyörän avulla ikääntyneet voivat unohtaa auton talliin ja hoitaa kauppa-asiat ko. menopelillä. Lisäksi ulkoliikunnan määrää voi nelinkertaistaa entisestään eli kilometrimäärä 4000-4500 km luokkaaan vuodessa.
- Anonyymi
Mietin tuossa 250W keskimoottorin vaikutusta pyöräilyn keveyteen.
Pyörässäni on suurimmassa etuhammas rattaassa 44 piikkiä ja sillä ei mäkeä ylös poljeta, vaikka takavaihtjassa olisi pienin vaihde päällä.
Joutuu vaihtamaan etuvaihtajasta kakkonen tai ykkönen päälle, että mäkeä jaksaa ylös polkea.
Keskimoottorissa on vain yksi hammasratas, jossa on 42 piikkiä eli melkein saman kokoinen hammasratas, kuin mitä pyörässäni on.
Pyörähän on paljon raskaampi poljettava, kuin suurin vaihde olisi koko ajan päällä etuvaihtajassa.
Siinä mielessä keskimoottori on ongelmallinen, ei jyrkkää mäkeä pääse ylös ilman moottorin apua, kun ei voi vaihtaa etuvaihtajasta pienempää vaihdetta päälle.
Miksiköhän ei keskimoottorissa ole kahta hammasratasta, toinen pienempi.
250W moottoreita on eturenkaalle saatavissa, mutta takarenkaalle ei oikein mistään löydy, mutta isompia kyllä löytyy, mutta ei isompaa viitis hankkia, koska ei viiti alkaa vakuutus maksuja maksamaan, kun ei tehokkaammalla moottorilla saa yli 25km/h ajaa, vaikka olisi pyörässä liikennevakuutus, niin turha on tehokkaampaa hankkia."Miksiköhän ei keskimoottorissa ole kahta hammasratasta, toinen pienempi."
Kysehän ei ole niinkään vaihteiden määrästä (eturattaiden määrästä) vaan ratteiden välitys-suhteista.
Katsoppas uusimpia kalliimman pään (luomu) MTB pyöriä, ja huomaa ettö isoin osa valmistajista on niiden kohdalla siirtynyt yhteen eturattaaseen mutta 11-12 vaihteisisiin takapakkoihin. Eli luulisi että sama riittää myös sähköavusteisessa.
- Anonyymi
Tässä on mainittu virheellisiä käsityksiä jo pari: sähköpyörällä saa ajaa yli 25 km/h, mutta sähkömoottorin avustus on loputtava 25 kohdalla. Toisekseen kaikkiin sähköpyöriin ei tarvitse vakuutusta, vain niihin, joiden avustus sallitaan 40 km/h asti. Olen muuten ihmetellyt sitäkin, miksi on niin paljon erilaisia autoja, yksi merkki ja malli riittäisi.🤔
- Anonyymi
Sähköpyörällä saa ajaa vaikka yli 40km/h, mutta nopeus on saavutettava lihasvoimalla.
Tosin törmäys tilanteessa suurempaa vahinkoa tulee lihasvoimalla saavutetulla 40km/h nopeudella, kuin sähkömoottorilla vaikka 26km/h nopeudella, joka on 1km/h yli sallitun sähkömoottorin nopeuden.
Vaikka sähköpyörän nopeus on määritelty tasan 25km/h, niin millä varmistetaan, ettei nopeus ylity yhtään yli 25km/h.
Pyörän nopeus mittariinhan täytyy syöttää tiedot renkaasta, jossa nopeuden mittaus anturi on eli matka, jonka rengas kulkee yhden pyörähdyksen aikana.
Mille korkeudelle anturi renkaan pinnaan asennetaan,lähelle keskiötä vai renkaan ulkokehää.
Renkaan kulkema matka yhden pyörähdyksen aikana vaikuttaa moni tekijä: renkaan ilmanpaine, renkaan kuviointi, pyöräilijän paino.
Tarkimman nopeuden saa vain gps nopeuden mittauksella, johon voi pyörän mittarin antamia lukemia verrata ja säätää mittarin valikosta arvot, että nopeus saadaan tarkaksi.
Itse olen aloittajan kanssa hyvin eri mieltä.
Hankin toissa talven poistomyynnistä (mielestäni suht edulliseen hintaan) Tuollaisen Ghost:n etujousitetun maastopyörän joka on varustettu Bosch:n 250w Performance (gen3) moottorilla. Olen innostunut sillä ajamisesta hyvinkin paljon, etenkin maastossa ajaminen on nyt vienyt minut aivan "mukanaan".
Kun tuolla edellisella "luomu" maastopyörälläni (myöskin Ghost:n valmistama) tuli ajettua varmaan sellainen keskimäärin 200km./vuosi, niin viimekesänä tuli tuolla "sähkärillä" ajettua sellainen 600-700km. ja nyt tälle vuodelle (aloitin ajot tuossa noin 2kk. sitten) on mittariin tullut jo 800km. joista noin 50%:a kertynyt maastossa ajamisesta.
Tuossa alle 1km:n päässä kotiovelta alkaa tuollainen 7-8km2 laajuinen ulkoilu-alue Salapausselän-harjulla jossa todella tiheä verkosto latupohjaa/kuntorataa ja niiden väliin muodostuneita maastopyöräreittejä, tämä kaikki kauniissa mäkisessä harjumaisemissa, samoissa maisemissa/alueilla on järjestetty mm. 7kpl. hiihdon maailmanmestaruuskilpailuita, eli paikkakunta on Lahti, reitistö on helpohkoa taikka osin löytyy myös keskivaikeaa reittiä, mutta mielestäni ihan tälläistä harrastelijalle sopivaa MTB maastoa.
Aikaisemmin tuli tuolla reitistöllä ajettua "luomuna" aina aika ajoin, mutta itselläni meni aina ajamisen ilo hyvin nopeasti kun mäkinen harjumaasto alkoi hapottamaan jaloissa ja sen mukana ajamisesta ei enään tullut mitään.
Nyt kun on tuo moottori avustamassa, niin pystyy keskittymään muuhunkin kuin vain että jaksaa polkea, nyt pystyn nauttimaan ajamisesta kokonaisuutena (josta maastossa, kapeilla metsäpoluilla ajaessa polkeminen on vain yksi osa kokonaisuudesta).
Noiden maastolenkkieni pituus on yleensä siinä 20-40km. välissä, joskun hieman pidemmällekkin (ja riippuen onko vara-akku mukana, koska maasto-ajossa, ajo-olosuhteista ja avustustasosta riippuen yhden akun kesto on minulla luokkaa 25-40km.).
Ja jos joku väittää että tuo 250w. sähkömoottori tekee ajamisesti liian helppoa, niin ei muuta kuin kokeilemaan maastoon, ennen kokeilemista ei kannata kauheasti mielipiteitä sanoa. Itselläni ainakin nuo lenkit olleet juuri sopiva sekoitus kuntoilua ja hauskanpitoa. Ja siellä on moottorissa aina se säätö mahdollisuus josta valitaan avustustaso oman mieltymyksen ja tarpeen mukaan.
Sitten on vielä oma lukunsa vanhukset taikka muuten fyysisesti rajoittuneet henkilöt, heille tuo sähköavusteinen pyörä saattaa olla hyvä apuväli omatoimiseen liikkumiseen, siinä vaiheessa kun "luomuna" ei enään jakseta/pystytä polkemaan.- Anonyymi
Vastaan kysymykseen mihin sitä tarvii!
Työmatkapyöräily muuttui merkittävästi omalla kohdallani kun ikää 60v ja polvi hajalla sekä plantaarifaskiitti kantapäissä jolloin kävely on kivuliasta.
Pyöräily on mukavaa, mutta jos asut alueella jossa loputtomia ylä-mäkiä, jää se fillari talliin.
Auto on vaihtoehto kun siirryt paikasta toiseen, mutta sähkö avusteinen fillari jeesaa niissä ongelmapaikoissa mitkä arjessa se ikävä asia. 16-25km/t ylä-mäkeen on maukas juttu ja saa käyttämään fillaria auton sijaan.
Kyllä s-fillaria ajaessakin joutuu polkemaan ja se lisää aina hapen otto kykyä paremmin kuin autolla ajellessa!
Asian tylyttäminen on omituista, koska kyse siitäkin että autolla ajetaan vähemmän on tilanne mikä tahansa omassa elämässä!
Itse tykkään ajella nykyisellä s-fillarilla työmatkat ja jopa kauppareissut mitä aiemmin autolla!Aattelppa ite!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822