Vääntäkää rautalangasta, pliis!

Anonyymi

Idiootti ei nyt ymmärrä. Onko siis niin, että aivan sama mitä syön, jos kalorit pysyvät -500kcl/vrk, painon pitäisi pudota?
Olen parin viikon ajan seurannut ja muuttanut syömisiäni sovelluksen avulla, ja nyt pysyn helposti kylläisenä terveellisellä ravinnolla, juurikin vähintään 500kcal vajeella per päivä.
Mietin vaan, että voiko se todella olla niin yksinkertaista että painon pitäisi tippua?

42

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rautalangasta väännettynä: ON

      Juuri noin se menee. Se on ihan sama, mitä dieettiä tai temppuja noudatat. Aina jos syö vähemmän kuin kuluttaa, silloin laihtuu.

    • Anonyymi

      On se hyvinkin suoraviivaista. Kunhan tiedät että todella/rehellisesti dietaarista energiavajetta on. Esimerkiksi 780 kCal/vrk vaje on luokkaa 100 gramman läskikato/vrk.

      Mutta, aivan kaikki mikä menee nieluun pitää ottaa huomioon, kuten muiden muassa kaljja/olut/limpsa. Minun eräs kaveri laski kaloreita oikein huolella, mutta vain "ruuasta", kaikki sipsit ja makkarat ,suklaatilevyt ja muut mössöt mitä hän ahmi eivät olleet mielestänsä ruokaa. Kahvissakin on kaloreita, ja niillä on oikeasti merkitystä jos juo kahvia paljon, ja sen lisäksi kahvi kiihottaa "ruokahalua".

      Laihdutaessa on täysin mahdotonta pysyä helposti kylläisenä, laihdutettaessa ei voi lainkaan kokea _kylläisyyden_ tunnetta, koskaan.

      Pari viikkoa on laihdutuksessa mitätön aika, läskikatona hyvällä lykyllä vaivaiset 1,5 kg.

      • Anonyymi

        Tietysti tälläisenä syömäongelmaisena reilusti ylipainoisena se kylläisyyden tunne ei varmaankaan todellisuudessa ole juuri sitä - niinkuin mainitsit, vaan pikemminkin sitä että alkupäivien himojen jälkeen ei ole ollut pakonomaista tarvetta syödä enempää, eikä ruoka pyöri mielessä. Sinänsä koen olevani kylläinen ja oikein tyytyväinen. :)

        Sillä lähdinkin asiaa hämmästelemään, kun olen todella punninnut ja merkinnyt ihan kaiken - aivan kaiken mitä syön ja juon! Ja energiavaje on ollut helppo toteuttaa. Toki se on selkeää, että sokerilimut ja selkeät epäterveelliset herkut jättämällä kalorit putoaa heittämällä, mutta silti.
        Olen aiemmin kokeillut vaikka mitä dieettejä, ja toki niillä se paino aluksi on pudonnut, mutta ne ovat olleet nälkäkuuria - siksi olin varma että joku tässä ei nyt mene ihan oikein, ilmeisesti kuitenkin menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti tälläisenä syömäongelmaisena reilusti ylipainoisena se kylläisyyden tunne ei varmaankaan todellisuudessa ole juuri sitä - niinkuin mainitsit, vaan pikemminkin sitä että alkupäivien himojen jälkeen ei ole ollut pakonomaista tarvetta syödä enempää, eikä ruoka pyöri mielessä. Sinänsä koen olevani kylläinen ja oikein tyytyväinen. :)

        Sillä lähdinkin asiaa hämmästelemään, kun olen todella punninnut ja merkinnyt ihan kaiken - aivan kaiken mitä syön ja juon! Ja energiavaje on ollut helppo toteuttaa. Toki se on selkeää, että sokerilimut ja selkeät epäterveelliset herkut jättämällä kalorit putoaa heittämällä, mutta silti.
        Olen aiemmin kokeillut vaikka mitä dieettejä, ja toki niillä se paino aluksi on pudonnut, mutta ne ovat olleet nälkäkuuria - siksi olin varma että joku tässä ei nyt mene ihan oikein, ilmeisesti kuitenkin menee.

        Niin, laihduttaessa nälkä ei ole vieraana, vaan perheenjäsenenä.

        Huomaa tämä, toisaalla helppoheikit selittävät että se-tai-tämä, milloin mikäkin, pitää nälkää loitolla enemmän/pareemin/kauemmin. Ja toisaalla samat helppoheikit toitottavat että kilokalori on kilokalori, riippumatta siitä mistä ainesosasta se tulee. Hieman skitsoa.

        Todellisuudessa laihduttajalla on vain yksi järkevä, terveellinen, keino laihduttaa:

        1) Ensiksi, proteiinien oikeamääräisestä saannista pitää huolehtia, siten että ohessa tuleva muu energia minimoituu. Ja toiseksi:

        2) suojaravintoaineiden oikeamääräisestä saannista pitää huolehtia, siten että ohessa tuleva muu energia minimoituu.

        Tuo johtaa ruokavalioon jossa on:

        1) energiataloudellisimpia proteiinien lähteitä (kuten kovaksi_keitetyn_kanamunan_valkuainen (keltuainen rokeen), hauki, kuha, ahven, tonnikala_vedessä_säilyke, hummeri, lipeäkala, turska, rapu, made, katkarapu, seiti, raejuusto,_rasvaton,_vl, mustekal, kalkkunan rintafilee, vasikanpaisti, broilerifilee, herkkusieni, siika), juuri sen verran että proteiinien saanti on oikeamääräistä.

        2) suojaravintoainerikkaita kasviksia siten valikoituna ja juuri sen verran, että suoraravintoaineet saadaan oikeamääräisenä.

        3) monikivennäisaine-monihivennnåisaine.monivitamiini tapletti on minun mielestäni suositeltava. Pienellä dietaarisella energiamäärälläei ole mitään mahdollsiuuksia saada suojaravntoaineita oikemääräiseti. Ite käytin laihduttasssa taplettia jossa on 12 kpl eri vitamiinia, 7 kpl eri mineraalia sekä 3 kpl ihmeuutetta.

        On varsin epämääräistä mikä on oikemääräinen proteiinien saantitarve. Itse laihdutin vastikään yli 40 kg säännöllä 1 gramma korkealatuista (eläinperäistä) proteiinia per kehonpainokilo per vrk.

        Myös jossakin suojaravintoaineissa on suuuria eroavuuksia eri maiden virallisten suositusten välillä, itse olen noudattanut USA:n ja UK:n suositusten keskiarvoa.

        Laihduttajan kannnattaa _ehdottomasti_ ruokailla energiamäärältään niin pieniä aterioita (enintään 400 kCal) että ateria ehtii kukumaan ruuansulatuksen ja ainenvaihdunnan aikana (alle 6h ... 8h) , eikä ehdi muuttua läskiksi. Tämä johtaa useisiin pieniin aterioihin jotka osaltaan auttavat nälän tuneteiden kanssa peuhaamisessa.

        Laihduttajan (ja kaikkien) ei ikinä pidä suödä, mussuttaa tai ruokallal yhtään mitään, silloin kun ei ole selvä/rehellinen nällän tunne. Siis, syödään pieni ateria kun on selviä nälän tunteita, yksi niistä on se että "vatsa" kurnii, tälle on hienostunut englanninkielinen käsite "bowel movement" ja se tarkoitaa että vatsa on tyhjä, samoin ohutsuoli on tyhjä ja jäykempi dietaarinen lopputuote pyrkii hakeutumaan kohti vapauttavaa aukkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, laihduttaessa nälkä ei ole vieraana, vaan perheenjäsenenä.

        Huomaa tämä, toisaalla helppoheikit selittävät että se-tai-tämä, milloin mikäkin, pitää nälkää loitolla enemmän/pareemin/kauemmin. Ja toisaalla samat helppoheikit toitottavat että kilokalori on kilokalori, riippumatta siitä mistä ainesosasta se tulee. Hieman skitsoa.

        Todellisuudessa laihduttajalla on vain yksi järkevä, terveellinen, keino laihduttaa:

        1) Ensiksi, proteiinien oikeamääräisestä saannista pitää huolehtia, siten että ohessa tuleva muu energia minimoituu. Ja toiseksi:

        2) suojaravintoaineiden oikeamääräisestä saannista pitää huolehtia, siten että ohessa tuleva muu energia minimoituu.

        Tuo johtaa ruokavalioon jossa on:

        1) energiataloudellisimpia proteiinien lähteitä (kuten kovaksi_keitetyn_kanamunan_valkuainen (keltuainen rokeen), hauki, kuha, ahven, tonnikala_vedessä_säilyke, hummeri, lipeäkala, turska, rapu, made, katkarapu, seiti, raejuusto,_rasvaton,_vl, mustekal, kalkkunan rintafilee, vasikanpaisti, broilerifilee, herkkusieni, siika), juuri sen verran että proteiinien saanti on oikeamääräistä.

        2) suojaravintoainerikkaita kasviksia siten valikoituna ja juuri sen verran, että suoraravintoaineet saadaan oikeamääräisenä.

        3) monikivennäisaine-monihivennnåisaine.monivitamiini tapletti on minun mielestäni suositeltava. Pienellä dietaarisella energiamäärälläei ole mitään mahdollsiuuksia saada suojaravntoaineita oikemääräiseti. Ite käytin laihduttasssa taplettia jossa on 12 kpl eri vitamiinia, 7 kpl eri mineraalia sekä 3 kpl ihmeuutetta.

        On varsin epämääräistä mikä on oikemääräinen proteiinien saantitarve. Itse laihdutin vastikään yli 40 kg säännöllä 1 gramma korkealatuista (eläinperäistä) proteiinia per kehonpainokilo per vrk.

        Myös jossakin suojaravintoaineissa on suuuria eroavuuksia eri maiden virallisten suositusten välillä, itse olen noudattanut USA:n ja UK:n suositusten keskiarvoa.

        Laihduttajan kannnattaa _ehdottomasti_ ruokailla energiamäärältään niin pieniä aterioita (enintään 400 kCal) että ateria ehtii kukumaan ruuansulatuksen ja ainenvaihdunnan aikana (alle 6h ... 8h) , eikä ehdi muuttua läskiksi. Tämä johtaa useisiin pieniin aterioihin jotka osaltaan auttavat nälän tuneteiden kanssa peuhaamisessa.

        Laihduttajan (ja kaikkien) ei ikinä pidä suödä, mussuttaa tai ruokallal yhtään mitään, silloin kun ei ole selvä/rehellinen nällän tunne. Siis, syödään pieni ateria kun on selviä nälän tunteita, yksi niistä on se että "vatsa" kurnii, tälle on hienostunut englanninkielinen käsite "bowel movement" ja se tarkoitaa että vatsa on tyhjä, samoin ohutsuoli on tyhjä ja jäykempi dietaarinen lopputuote pyrkii hakeutumaan kohti vapauttavaa aukkoa.

        Olen siinä samaa mieltä että proteiinia pitää saada tarpeeksi ja rasvan ja hiilihydraatin määrä pitää saada normaalia alemmas.

        Mutta se, että pitäisi olla jotenkin ehdoton että kananmunasta pitää erotella valkuainen ja keltuainen, eikä esim. lohta voi syödä, kuulostaa niuhottamiselle.

        Jos liikkuu vähänkään, saa kilon viikossa pois ilman että tarvii tuon tasoiseen niuhottamiseen lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen siinä samaa mieltä että proteiinia pitää saada tarpeeksi ja rasvan ja hiilihydraatin määrä pitää saada normaalia alemmas.

        Mutta se, että pitäisi olla jotenkin ehdoton että kananmunasta pitää erotella valkuainen ja keltuainen, eikä esim. lohta voi syödä, kuulostaa niuhottamiselle.

        Jos liikkuu vähänkään, saa kilon viikossa pois ilman että tarvii tuon tasoiseen niuhottamiseen lähteä.

        Mene katsomaan kuinka Fineli on jotenkin ehdoton ja niuhottaa. Kirjoita hakukenttään sana '"kananmunan'. Siellä on kananmunankeltuainen ja kananmunanvalkuainen listattuna erikseen koska ne ovat niin suuresti erilaisia ainesosia.

        Kananmunanvalkuainen on kaikkein energiataloudellisin (prosessoimaton) proteiinin lähde. Myöskin helppo valmistaa, senkun keittää munat koviksi, kuorii ja halkaisee ne.

        Mikään määrä liikkumista tai hikimurheilua ei laihduta, vaan kuluttaa sitä energiaa joka on ahmittu edellisellä aterialla ja on parhaillaan ruuansulatuksessa tai ainenvaihdunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene katsomaan kuinka Fineli on jotenkin ehdoton ja niuhottaa. Kirjoita hakukenttään sana '"kananmunan'. Siellä on kananmunankeltuainen ja kananmunanvalkuainen listattuna erikseen koska ne ovat niin suuresti erilaisia ainesosia.

        Kananmunanvalkuainen on kaikkein energiataloudellisin (prosessoimaton) proteiinin lähde. Myöskin helppo valmistaa, senkun keittää munat koviksi, kuorii ja halkaisee ne.

        Mikään määrä liikkumista tai hikimurheilua ei laihduta, vaan kuluttaa sitä energiaa joka on ahmittu edellisellä aterialla ja on parhaillaan ruuansulatuksessa tai ainenvaihdunnassa.

        Niin, miksi sitä pitää niuhottaa että saa juuri PARHAAN valmisteen eteensä kun ilman niuhottamistakin voi syödä paljon laajemmin.

        Liikunta kyllä laihduttaa mutta saat toki uskoa jälleen kerran ihan niinkuin haluat.

        Äärimmäisyyksien ja ehdottomuuksien etsijät on perinteisesti olleet niitä neuroottiisimpia tapauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, miksi sitä pitää niuhottaa että saa juuri PARHAAN valmisteen eteensä kun ilman niuhottamistakin voi syödä paljon laajemmin.

        Liikunta kyllä laihduttaa mutta saat toki uskoa jälleen kerran ihan niinkuin haluat.

        Äärimmäisyyksien ja ehdottomuuksien etsijät on perinteisesti olleet niitä neuroottiisimpia tapauksia.

        Se, mitä lässytät "niuhotamisesta" on joko helppoheikin löpinää, tai sitten olet katkera liikalihava vanhus joka yrittää saada mahdollisimman monet laihdutusta yrittävät epäonnistumaan samalla tavalla kuten itse olet epäonistunut.

        Ihminen tarvitsee proteiineja. Mutta öljyt/rasvat ovat ihmiselle myrkkyä, ja laihduttajalle öljyt/rasvat ovat pahempaa kuin myrkky.

        Mene Fineliin katsoman mikä ero on on ainesosilla: 'kananmunankeltuainen' ja 'kananmunanvalkuainen'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene katsomaan kuinka Fineli on jotenkin ehdoton ja niuhottaa. Kirjoita hakukenttään sana '"kananmunan'. Siellä on kananmunankeltuainen ja kananmunanvalkuainen listattuna erikseen koska ne ovat niin suuresti erilaisia ainesosia.

        Kananmunanvalkuainen on kaikkein energiataloudellisin (prosessoimaton) proteiinin lähde. Myöskin helppo valmistaa, senkun keittää munat koviksi, kuorii ja halkaisee ne.

        Mikään määrä liikkumista tai hikimurheilua ei laihduta, vaan kuluttaa sitä energiaa joka on ahmittu edellisellä aterialla ja on parhaillaan ruuansulatuksessa tai ainenvaihdunnassa.

        Fineli erottelee ne, koska niitä käytetään toisistaan eroteltuina esimerkiksi leivonnassa. Sensijaan jos teet aamiaiseksi pekonia ja munia niin laitatko munista keltuaiset vai valkuaiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mitä lässytät "niuhotamisesta" on joko helppoheikin löpinää, tai sitten olet katkera liikalihava vanhus joka yrittää saada mahdollisimman monet laihdutusta yrittävät epäonnistumaan samalla tavalla kuten itse olet epäonistunut.

        Ihminen tarvitsee proteiineja. Mutta öljyt/rasvat ovat ihmiselle myrkkyä, ja laihduttajalle öljyt/rasvat ovat pahempaa kuin myrkky.

        Mene Fineliin katsoman mikä ero on on ainesosilla: 'kananmunankeltuainen' ja 'kananmunanvalkuainen'.

        "Se, mitä lässytät "niuhotamisesta" on joko helppoheikin löpinää, tai sitten olet katkera liikalihava vanhus joka yrittää saada mahdollisimman monet laihdutusta yrittävät epäonnistumaan samalla tavalla kuten itse olet epäonistunut."

        Onhan sinulla toki oikeus tulkita kirjoitukseni lässytykseksi, aivan kuten tulkitsen asiattoman käytöksesi, mieleltään sairaan ihmisen tuotokseksi.

        Voin kertoa sinulle, että en ole katkera, en ole liikalihava, en ole vanhus enkä ole epäonnistunut laihdutuksessani.

        Jos tässä ketjussa joku pitää etsiä, joka vaikuttaa katkeralle, se olet sinä.

        "Ihminen tarvitsee proteiineja. Mutta öljyt/rasvat ovat ihmiselle myrkkyä, ja laihduttajalle öljyt/rasvat ovat pahempaa kuin myrkky."

        Mikä tahansa asia on myrkky, kysymys on annostuksesta. Ihminen tai laihduttaja ei kuitenkaan kuole rasvan syömisestä, eikä siitä ole merkittävää haittaa, siitä voi jopa olla hyötyä.

        Ymmärrän kyllä, jos sinä olet laihduttanut kiduttamalla itseäsi ilman liikuntaa sohvalla makaamalla, niin silloinhan rasva saattaa olla kovinkin ikävä asia kun jokaista kilokaloria pitää epätoivoisesti vahtia ja laskea. Mutta jos harrastaa sitä liikkumista edes pienissä määrin, vähäinen rasvan käyttö ei vaikuta merkittävästi laihdutusnopeuteen.

        Tottakai määrät tulee pitää maltillisina, mutta en alkaisi rasvoja myrkyksi väittämään. Sinulla on siihen toki oikeus, onhan Suomi vapaa maa jossa saa ilmaista mielipiteitään. Kaikkien ei vaan tarvitse olla samaa mieltä kuin hän joka väittää kovin erikoisia asioita.

        "Mene Fineliin katsoman mikä ero on on ainesosilla: 'kananmunankeltuainen' ja 'kananmunanvalkuainen'."

        En mene. Söin muuten juuri kananmunan, ihan viisi minuuttia sitten, söin sekä valkuaisen että keltuaisen, olen edelleen hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fineli erottelee ne, koska niitä käytetään toisistaan eroteltuina esimerkiksi leivonnassa. Sensijaan jos teet aamiaiseksi pekonia ja munia niin laitatko munista keltuaiset vai valkuaiset?

        Laihduttaja ei tee aamiaiseksi pekonia ja munia. Tai jos tekee niin on entinen laihduttaja.

        Proteiinien oikeamääräinen saanti on laihdutuksessa hankalinta, jos laskee säännöllä 1 g per kehonpainokilo per vrk, niin 99 kg painoinen henkilö tarvitsee proteiinia 99 g/vrk josta tulee jo 450 kCal ... 650 kCal/vrk riippuen siitä minkä elintarvikkeen osana proteiini tulee. Ja sen lisäksi pitää vielä saada muut suojaraavintoaineet ja niidenkin mukana tule energiapaakku.

        Siten painonhallinassa voi toisinaan sitä muna pekoni aamiasta nauttia, paitsi että järkeävmpi on esimerkiksi muna silli.

        Proteiinien saannista vielä sen verran että hyvin yleinen ohje on että yhdellä aterialla ei pitäisi nauttia enempää kuin 25 g proteiinia. Tämäkin siis johtaa useisiin energiamäärältään pieniin aterioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laihduttaja ei tee aamiaiseksi pekonia ja munia. Tai jos tekee niin on entinen laihduttaja.

        Proteiinien oikeamääräinen saanti on laihdutuksessa hankalinta, jos laskee säännöllä 1 g per kehonpainokilo per vrk, niin 99 kg painoinen henkilö tarvitsee proteiinia 99 g/vrk josta tulee jo 450 kCal ... 650 kCal/vrk riippuen siitä minkä elintarvikkeen osana proteiini tulee. Ja sen lisäksi pitää vielä saada muut suojaraavintoaineet ja niidenkin mukana tule energiapaakku.

        Siten painonhallinassa voi toisinaan sitä muna pekoni aamiasta nauttia, paitsi että järkeävmpi on esimerkiksi muna silli.

        Proteiinien saannista vielä sen verran että hyvin yleinen ohje on että yhdellä aterialla ei pitäisi nauttia enempää kuin 25 g proteiinia. Tämäkin siis johtaa useisiin energiamäärältään pieniin aterioihin.

        " tulee jo 450 kCal ... 650 kCal/vrk riippuen siitä minkä elintarvikkeen osana proteiini tulee. "

        Eihän tuo mikään ongelma ole.

        Itse syön 102g proteiinia päivässä ja energiansaantini on noin 1492.990993 KcaL päivässä, siitä huolimatta painoni laskee 1000.000000 grammaa viikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mitä lässytät "niuhotamisesta" on joko helppoheikin löpinää, tai sitten olet katkera liikalihava vanhus joka yrittää saada mahdollisimman monet laihdutusta yrittävät epäonnistumaan samalla tavalla kuten itse olet epäonistunut.

        Ihminen tarvitsee proteiineja. Mutta öljyt/rasvat ovat ihmiselle myrkkyä, ja laihduttajalle öljyt/rasvat ovat pahempaa kuin myrkky.

        Mene Fineliin katsoman mikä ero on on ainesosilla: 'kananmunankeltuainen' ja 'kananmunanvalkuainen'.

        Sinulla on joko mielenterveys- tai vihanhallintaongelma, tai molemmat.


    • Anonyymi

      Ja vastaukseksi olet saanut pelkkää höpinää niinkuin aina tällä kaatopaikalla.

    • Anonyymi

      Ensiksikin kukaan idiootti ei tee aloitetta ottaakseen asioista selvää. Tosin en tiedä kuinka vakavasti tai vakaumuksellisesti haluat saada kysymykseesi faktoihin perustuvan vastauksen. Toiseksi sillä on väliä mitä syöt! Keskustelu voi olla sekä hyvä, että huono tiedon lähde - riippuen kenen kanssa keskustelet. Kehon toiminnot eivät ole yhtä suoraviivaisia kuin sähkötoimisen lämpöpatterin. Patterille pätee mitä enemmän syöttää virtaa sisään sitä enemmän se lämpenee. Ihmiskeho ei toimi aivan näin. Mutta tietyillä ehdoilla elimistö saadaan toimimaan siten, että merkittävää rasvan varastointia ei tapahdu. Karorien rajoittaminen -- EI OLE SE TEHOKKAIN KONSTI. Keho saadaan myös ohjelmoitua siten, että se polttaa rasvaa - eli muuttaa sitä lämmöksi.
      Yletön liikunta -- EI OLE SE KONSTI. Jonkin verran sitä tulee viikko-ohjelmassa olla. Muutama kerta viikossa kylmässä järvivedessä vesijuoksu noin 15 min toimii lämmitysmoodin käynnistäjänä.
      Riittävä nukkuminen ja hyvä unen laatu on hyvän elämän perusta ( nimimerkki uniapneni on hoidossa ). Viimeisen kuukauden olen tehnyt max 20 min lenkin kevyesti jolkutellen 12 tunnin välein -- eli 2 x päivässä. Välillä on tullut pävän tauko t ai jompi kumpi aamu tai iltalenkki on jäänyt välistä. Ei tämä mitään lain- omaista pakkopullaa ole. Kokonaisvointiin sen vaikutus on hieno. Se rytmittää mukavasti uni valvetilan säätömekanismia kehossa. Kunnossa oleva lihaksisto, jota säännöllisesti käytetään toimii kehossa energia puskurina ruokailun jälkeen. Tämä helpottaa maksan työtä eikä sen tarvitse muuttaa veren sokeria muotoon, joka tuppaa varastoitumaan kehoon ja verisuoniston sisäpintoihin. Tässä kohtaa syöty sokeri on se "mörkö" se kun imeytyy suolistossa heti ja nostaa veren sokerin ja .... kropan aineen vaihdunta kerrasta kilahtaa "varastointi moodiin".

      Kaikkein tehokkain korjausliike tilanteessa, jossa rasvaa on kertynyt ja sen määrää halutaan vähentää ... Et haluaisi ehkä tätä kuulla. Olen asiasta vakuuttunut enkä voi tätä asiaa toiseksi muuttaa --- sori. Se liittyy sokeriin.

      Herkuttele kerran viikossa noin kahden tunnin ajan -- ilman mitään rajaa !! Syö silloin makeaa rasvaista herkkuja mitä vaan mieli tekee. Ja muuna aikana jätä sokeri kokonaan pois ruokavaliosta!

      Tämä on se kurja juttu. Lähes kaikkiin eineksiin on lisätty sokeria. Joudut tekemään ruokasi itse. Kaikki hedelmämehut sisältävät sokeria -- ai niin myös limut ja makeiset sisältävät sokeria. Myös hedelmät ja marjat sisälrävät sokeria. Alkoholi muuten tässä yhteydessä lasketaan sokeri-kategoriaan. Sen biokemallinen käsittely kehossa on ihan sama kuin sokerin. Noin lusikallisen verran voit aterian yhteydessä ottaa hedelmiä tai marjoja - ilman lisättyä sokeria.

      Se mitä tulisi syödä on joka aterialla täysiarvoista valkuaista. Vihreitä lehtiä, vihanneksia (useimmat vihannekset olisi hyvä hieman keittää painekattilassa -- Painekattila on uusin bongaukseni.

      Faktaa ja testattua tietoa löytyy kyllä jos haluat etsiä. Valitettavasti länsimainen USA-vetoinen ravintovalistus on ollut 70-luvulta lähtien väärillä linjoilla. USA:sta löytyy myös alan totuudellisinta tietoa. No se on tietysti englanniksi.

      Esim. sokeriin liittyvän asian voit tarkistaa YouTubesta: Bitter truth of sweet

      Toiset laihtuvat syömällä yhden aterian vuorokaudessa toiset laihtuvat syömällä säännöllisest 5 - 6 kertaa päivässä. Tämä selviää kokeilemalla tärkeä on voida hyvin - ei vain voi tuijottaa peiliin tai vaakaan.
      Olen 54 v mukulana ollut "normaali painoinen" harrastin kamppailulajeja noin parin vuoden ajan ja lopetin noin 19 vuotiaana. Siitä lähtien olen pyrkinyt pari kertaa viikossa lenkkeilemään ja pitänyt lihaskunnostani huolta. Koko ajan ollut "normaalipainoinen". Olen syönyt suomalaisten syöntisuositusten mukaan. Mutta olen ollut jatkuvasti väsynyt. Väsymys on yleisoire. Katson että vääränlainen ravinto on yhtenä syynä suolistovaivoihin ja raudan alhaiseen imeytymiseen. Vaikuttaa siltä, että gluteiini on tehnyt osan pahoja. Nyt viidettä vuotta toipumassa.

      • Anonyymi

        << Tässä kohtaa syöty sokeri on se "mörkö" se kun imeytyy suolistossa heti ja nostaa veren sokerin ja .... kropan aineen vaihdunta kerrasta kilahtaa "varastointi moodiin". >>

        Mutta elimistö varastoi vain (kokonaisuutena) mikäli energiaa on enemmän kuin kulutettu kalorimäärä. Sokeri ei siis tässäkään ole mikään mörkö vaan liika syöminen. Tulee liikaa kaloreita, jolloin ylimääräinen energia varastoituu rasvana.

        Toki sokeri nostaa insuliinitasoa, joka ohjaa glukoosia pois verestä (varastoon), mutta varastoa sitten käytetään päivän aikana kun kulutusta tulee. [Toki tietysti rasvakin kokee ihan samanlaisen ilmiön: syömisen jälkeen se imeytyy verenkiertoon, mutta ei se rasvakaan sinne vereen jää. Sitä sitten poistaa taas esim. ASP verestä varastosuuntaan - kuten insuliini sokeria.] Plus/miinustilasto on sitten vaan aina esim. päivän (tai viikon) päätteeksi, paljonko kaloreita tuli syötyä liikaa tai poistuiko rasvaa. Ei tämä edelleenkään ole muuksi muuttunut: jos syö liikaa. lihoaa; jos syö kulutustaan vähemmän, laihtuu. Aina sitä voi yrittää vääntää asioita solmuun, mutta kun perusteet ei omista sepitelmistä huolimatta miksikään muutu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        << Tässä kohtaa syöty sokeri on se "mörkö" se kun imeytyy suolistossa heti ja nostaa veren sokerin ja .... kropan aineen vaihdunta kerrasta kilahtaa "varastointi moodiin". >>

        Mutta elimistö varastoi vain (kokonaisuutena) mikäli energiaa on enemmän kuin kulutettu kalorimäärä. Sokeri ei siis tässäkään ole mikään mörkö vaan liika syöminen. Tulee liikaa kaloreita, jolloin ylimääräinen energia varastoituu rasvana.

        Toki sokeri nostaa insuliinitasoa, joka ohjaa glukoosia pois verestä (varastoon), mutta varastoa sitten käytetään päivän aikana kun kulutusta tulee. [Toki tietysti rasvakin kokee ihan samanlaisen ilmiön: syömisen jälkeen se imeytyy verenkiertoon, mutta ei se rasvakaan sinne vereen jää. Sitä sitten poistaa taas esim. ASP verestä varastosuuntaan - kuten insuliini sokeria.] Plus/miinustilasto on sitten vaan aina esim. päivän (tai viikon) päätteeksi, paljonko kaloreita tuli syötyä liikaa tai poistuiko rasvaa. Ei tämä edelleenkään ole muuksi muuttunut: jos syö liikaa. lihoaa; jos syö kulutustaan vähemmän, laihtuu. Aina sitä voi yrittää vääntää asioita solmuun, mutta kun perusteet ei omista sepitelmistä huolimatta miksikään muutu.

        Näinpä. Jos rasva ei varastoituisi niin se tappaisi ihmisen hyvin nopeasti. Aivan sama muilla ravintoaineilla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Jos rasva ei varastoituisi niin se tappaisi ihmisen hyvin nopeasti. Aivan sama muilla ravintoaineilla.

        << Näinpä. Jos rasva ei varastoituisi niin se tappaisi ihmisen hyvin nopeasti. Aivan sama muilla ravintoaineilla. >>

        Jep. Tosiaan, jos syö yhdellä aterialla vaikka 50 g rasvaa, niin kyllä veri olisi aika mössöä, jos se kaikki jäisi kiertämään veren sekaan (edellisten rasvojen sekaan). Insuliini on noiden VHH-hihhuleiden lempidemoni, niin eivät he ymmärrä kiihkossaan koko asian ydintä ja sitä, että sama toimii mille tahansa ravintoaineelle. Ei ne jää verenkiertoon.


    • Kukaan idiootti ei ... näin aloitin edellisen kommenttini . Tällä viestilläni paljastan nimimerkkini ... kun huomasin kesken naputteluni sen unohtaneeni. Menestystä elämän hallintaan.

    • Anonyymi

      Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. That sugar filmissä Damon Gameau lihoi 8.5 kiloa 60 päivässä vain vaihtamalla tavallisen 2300 Kcal dieetin 2300 Kcal korkeasokeriseen diettiin. Hänelle syntyi rasvamaksa jo 18. päivän kohdalla korkeasokerisella dieetillä.

      • Anonyymi

        Kyseinen teos on olevinaan dokumentaarinen. Se ei tarkoita että se olisi totta, tai että se olisi toteutettu tieteellisellä tavalla. Kyseessä on ___yksittäinen___ tapaus, jos totta. Se on ilmeisen varmaa että teoksella on tienattu, vähintäänkin kohtuullisesti.

        Toki saattaa olla mahdollista, että kun ihminen vetää 160 grammaa pöytäsokeria päivässä, niin sellainen panee elimistön normaalit toiminnot syrjään, samalla lailla käy jos vetää vaikkapa öljyä/rasvaa, viinaa tai arseniikkia hillittömästi ylenmäärin päivittäin.

        Voit myös tankata diiseliautoon bensaa, tai päinvastoin, ja sitten ulista että kalooriteoria ei toimi.


      • Anonyymi

        << Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. That sugar filmissä Damon Gameau lihoi 8.5 kiloa 60 päivässä vain vaihtamalla tavallisen 2300 Kcal dieetin 2300 Kcal korkeasokeriseen diettiin. Hänelle syntyi rasvamaksa jo 18. päivän kohdalla korkeasokerisella dieetillä. >>

        Oletko nyt mennyt uskomaan netissä sepitettyjä kertomuksia ilman kunnollista dokumentaatiota ?

        Niin, se taitaa olla syy, miksi ihmiset pitävät kaikenlaisia hölmöilyjä muka tosina.

        Tosiaan, aina kun ihmisen aineenvaihduntaa ja saatuja kaloreita mitataan kontrolloiduissa olosuhteissa, saadaan aina tulos: kalorit sisään miinus kulutus = kertyvän/poistuvan rasvan määrä. Tämä siis kun asia kontrolloidaan objektiivisesti. Se nimittäin tiedetään, että kun ihminen itse (subjektiivisesti) arvioi omia syömisiään, niin hän unohtaa syömiään suupaloja, kaunistelee tuloksia haluamaansa suuntaan ja aliarvioi syömänsä ruuan määrää. Tiedetään, että monesti tämä subjektiiviseen arvioon perustuva raportointi voi olla 50 % pielessä aivan helposti. Netissä sepitetyissä tarinoissa tosiaan voidaan kertoa, että pelkkää sokeria on mennyt, mutta sitten ei haluta kertoa (koska agenda on nimenomaan sokerin demonisointi), että "no, tuli siinä syötyä vähän suklaata - onhan siinäkin sokeria" (mikä sitten tarkoittaa, että "vähän" on levyllinen - päivässä tms.) ja "no, parina viikonloppuna otin vähän viiniä", joka sitten taas todellisuudessa onkin, että parina viikonloppuna ei juotu, syöty ja käyty krapulakebulla.

        Jep, älä usko ihan kaikkea pureskelematta, mitä Sinulle yritetään tarjoilla. Mieti aina ensin.

        Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista ja tietysti se on vielä hyvin mikroravinneköyhää energiaa, joten aivan varmasti sokeria kannattaa korvata jollakin terveellisemmällä. Sen demonisointi on kuitenkin turhaa. Samoin luulotelut, että fysiikan energian säilymislaki olisi väärässä, on aika helvetin kaukaa haettua huuhaapaskaa. Se kannattaa aina pitää mielessä, jos yrittää kaloriteoriaa sepittää muka virheelliseksi. Järki vaan mukaan kun lueskelet nettiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        << Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. That sugar filmissä Damon Gameau lihoi 8.5 kiloa 60 päivässä vain vaihtamalla tavallisen 2300 Kcal dieetin 2300 Kcal korkeasokeriseen diettiin. Hänelle syntyi rasvamaksa jo 18. päivän kohdalla korkeasokerisella dieetillä. >>

        Oletko nyt mennyt uskomaan netissä sepitettyjä kertomuksia ilman kunnollista dokumentaatiota ?

        Niin, se taitaa olla syy, miksi ihmiset pitävät kaikenlaisia hölmöilyjä muka tosina.

        Tosiaan, aina kun ihmisen aineenvaihduntaa ja saatuja kaloreita mitataan kontrolloiduissa olosuhteissa, saadaan aina tulos: kalorit sisään miinus kulutus = kertyvän/poistuvan rasvan määrä. Tämä siis kun asia kontrolloidaan objektiivisesti. Se nimittäin tiedetään, että kun ihminen itse (subjektiivisesti) arvioi omia syömisiään, niin hän unohtaa syömiään suupaloja, kaunistelee tuloksia haluamaansa suuntaan ja aliarvioi syömänsä ruuan määrää. Tiedetään, että monesti tämä subjektiiviseen arvioon perustuva raportointi voi olla 50 % pielessä aivan helposti. Netissä sepitetyissä tarinoissa tosiaan voidaan kertoa, että pelkkää sokeria on mennyt, mutta sitten ei haluta kertoa (koska agenda on nimenomaan sokerin demonisointi), että "no, tuli siinä syötyä vähän suklaata - onhan siinäkin sokeria" (mikä sitten tarkoittaa, että "vähän" on levyllinen - päivässä tms.) ja "no, parina viikonloppuna otin vähän viiniä", joka sitten taas todellisuudessa onkin, että parina viikonloppuna ei juotu, syöty ja käyty krapulakebulla.

        Jep, älä usko ihan kaikkea pureskelematta, mitä Sinulle yritetään tarjoilla. Mieti aina ensin.

        Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista ja tietysti se on vielä hyvin mikroravinneköyhää energiaa, joten aivan varmasti sokeria kannattaa korvata jollakin terveellisemmällä. Sen demonisointi on kuitenkin turhaa. Samoin luulotelut, että fysiikan energian säilymislaki olisi väärässä, on aika helvetin kaukaa haettua huuhaapaskaa. Se kannattaa aina pitää mielessä, jos yrittää kaloriteoriaa sepittää muka virheelliseksi. Järki vaan mukaan kun lueskelet nettiä.

        NUSI-tutkimuksessa mitattiin ihmisen tuottamat hengityskaasut. Lopputuloksena se, että kaloriteoria pätee. Tutkimuksen rahoittaneet karppaajat eiväy olleet kauhean onnellisia lopputuloksesta. Tuo lyhyt tutkimus maksoi 10 M USD.

        Sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa voi käyttää maltilla. Noin 10E% molempia on ok. Molemmat ovat tietysti ravinneköyhiä eikä laihduttajan kannata niitä syödä.


      • Anonyymi

        8,5 kg nestekertymä kroppaan hiilihydraattien reippaan lisäämisen johdosta on aivan mahdollista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. That sugar filmissä Damon Gameau lihoi 8.5 kiloa 60 päivässä vain vaihtamalla tavallisen 2300 Kcal dieetin 2300 Kcal korkeasokeriseen diettiin. Hänelle syntyi rasvamaksa jo 18. päivän kohdalla korkeasokerisella dieetillä. >>

        Oletko nyt mennyt uskomaan netissä sepitettyjä kertomuksia ilman kunnollista dokumentaatiota ?

        Niin, se taitaa olla syy, miksi ihmiset pitävät kaikenlaisia hölmöilyjä muka tosina.

        Tosiaan, aina kun ihmisen aineenvaihduntaa ja saatuja kaloreita mitataan kontrolloiduissa olosuhteissa, saadaan aina tulos: kalorit sisään miinus kulutus = kertyvän/poistuvan rasvan määrä. Tämä siis kun asia kontrolloidaan objektiivisesti. Se nimittäin tiedetään, että kun ihminen itse (subjektiivisesti) arvioi omia syömisiään, niin hän unohtaa syömiään suupaloja, kaunistelee tuloksia haluamaansa suuntaan ja aliarvioi syömänsä ruuan määrää. Tiedetään, että monesti tämä subjektiiviseen arvioon perustuva raportointi voi olla 50 % pielessä aivan helposti. Netissä sepitetyissä tarinoissa tosiaan voidaan kertoa, että pelkkää sokeria on mennyt, mutta sitten ei haluta kertoa (koska agenda on nimenomaan sokerin demonisointi), että "no, tuli siinä syötyä vähän suklaata - onhan siinäkin sokeria" (mikä sitten tarkoittaa, että "vähän" on levyllinen - päivässä tms.) ja "no, parina viikonloppuna otin vähän viiniä", joka sitten taas todellisuudessa onkin, että parina viikonloppuna ei juotu, syöty ja käyty krapulakebulla.

        Jep, älä usko ihan kaikkea pureskelematta, mitä Sinulle yritetään tarjoilla. Mieti aina ensin.

        Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista ja tietysti se on vielä hyvin mikroravinneköyhää energiaa, joten aivan varmasti sokeria kannattaa korvata jollakin terveellisemmällä. Sen demonisointi on kuitenkin turhaa. Samoin luulotelut, että fysiikan energian säilymislaki olisi väärässä, on aika helvetin kaukaa haettua huuhaapaskaa. Se kannattaa aina pitää mielessä, jos yrittää kaloriteoriaa sepittää muka virheelliseksi. Järki vaan mukaan kun lueskelet nettiä.

        "Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista"

        Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ jotka lihottavat vain aniharvoissa ääritapauksissa. Paras sokeri on rypälesokeri, eli glukoosi eli panimosokeri.

        Kaikkein pahimmat lihoamista edistelevät aineet ovat öljyt ja rasvat.

        Mutta mikään aine ei itsessään aiheuta lihoamista, sen ainoa aiheuttaja on ylipainoinen itse, ahmimalla liikaa energiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista"

        Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ jotka lihottavat vain aniharvoissa ääritapauksissa. Paras sokeri on rypälesokeri, eli glukoosi eli panimosokeri.

        Kaikkein pahimmat lihoamista edistelevät aineet ovat öljyt ja rasvat.

        Mutta mikään aine ei itsessään aiheuta lihoamista, sen ainoa aiheuttaja on ylipainoinen itse, ahmimalla liikaa energiaa.

        Kun sokerissa ei ole laisinkaan hivenravinteita ja se huonontaa enemmän kolesteroliarvoja kuin tyydyrrynyt rasva niin kuinka se voi olla terveellistä? Erään KNMn mielestä täysjyvä, palkokasvit ja hedelmät ovat epäterveellisiä mutta sokeri ei. Meitä on moneen junaan ja jotkut eivät ole päässeet junaan ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista"

        Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ jotka lihottavat vain aniharvoissa ääritapauksissa. Paras sokeri on rypälesokeri, eli glukoosi eli panimosokeri.

        Kaikkein pahimmat lihoamista edistelevät aineet ovat öljyt ja rasvat.

        Mutta mikään aine ei itsessään aiheuta lihoamista, sen ainoa aiheuttaja on ylipainoinen itse, ahmimalla liikaa energiaa.

        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ >>

        Ei tietenkään ole. Puhdas sakkaroosi ilman mitään muita ravinteita on heikkoa ravintoa.

        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ jotka lihottavat vain aniharvoissa ääritapauksissa. >>

        Kyllä se kaikki liika ruoka varastoituu rasvaksi, joten eipä sokeria voi suositella. Sokeria vähentämällä on ainakin helppo pienentää kokonaiskalorisaantiaan. Sokeri kun kuitenkin on vaan lisä ja samalla lisäkaloreita johonkin (pl. natiivisti sokeria sisältävät ruuat: hedelmät, marjat tms.).

        << Kaikkein pahimmat lihoamista edistelevät aineet ovat öljyt ja rasvat. >>

        No jaa, liikaa saatuna tietenkin, mutta toki ihminen rasvaakin tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. That sugar filmissä Damon Gameau lihoi 8.5 kiloa 60 päivässä vain vaihtamalla tavallisen 2300 Kcal dieetin 2300 Kcal korkeasokeriseen diettiin. Hänelle syntyi rasvamaksa jo 18. päivän kohdalla korkeasokerisella dieetillä. >>

        Oletko nyt mennyt uskomaan netissä sepitettyjä kertomuksia ilman kunnollista dokumentaatiota ?

        Niin, se taitaa olla syy, miksi ihmiset pitävät kaikenlaisia hölmöilyjä muka tosina.

        Tosiaan, aina kun ihmisen aineenvaihduntaa ja saatuja kaloreita mitataan kontrolloiduissa olosuhteissa, saadaan aina tulos: kalorit sisään miinus kulutus = kertyvän/poistuvan rasvan määrä. Tämä siis kun asia kontrolloidaan objektiivisesti. Se nimittäin tiedetään, että kun ihminen itse (subjektiivisesti) arvioi omia syömisiään, niin hän unohtaa syömiään suupaloja, kaunistelee tuloksia haluamaansa suuntaan ja aliarvioi syömänsä ruuan määrää. Tiedetään, että monesti tämä subjektiiviseen arvioon perustuva raportointi voi olla 50 % pielessä aivan helposti. Netissä sepitetyissä tarinoissa tosiaan voidaan kertoa, että pelkkää sokeria on mennyt, mutta sitten ei haluta kertoa (koska agenda on nimenomaan sokerin demonisointi), että "no, tuli siinä syötyä vähän suklaata - onhan siinäkin sokeria" (mikä sitten tarkoittaa, että "vähän" on levyllinen - päivässä tms.) ja "no, parina viikonloppuna otin vähän viiniä", joka sitten taas todellisuudessa onkin, että parina viikonloppuna ei juotu, syöty ja käyty krapulakebulla.

        Jep, älä usko ihan kaikkea pureskelematta, mitä Sinulle yritetään tarjoilla. Mieti aina ensin.

        Eikä tämä ole mikään sokerin puolustuspuhe: se on yksi suurimmista lihavuutta aiheuttavista aineista ja tietysti se on vielä hyvin mikroravinneköyhää energiaa, joten aivan varmasti sokeria kannattaa korvata jollakin terveellisemmällä. Sen demonisointi on kuitenkin turhaa. Samoin luulotelut, että fysiikan energian säilymislaki olisi väärässä, on aika helvetin kaukaa haettua huuhaapaskaa. Se kannattaa aina pitää mielessä, jos yrittää kaloriteoriaa sepittää muka virheelliseksi. Järki vaan mukaan kun lueskelet nettiä.

        Sokeridieetti hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi, koska silloin insuliini ja kortisoli hormonipitoisuudet nousevat pilviin. Järkevästi koottu dieetti, joissa on kasviksia, rasvasta kalaa, avocadoa, pähkinöitä ym. maksoi testostosteronin ja kasvuhormonipitoisuudet ja mm. elimistön lämmöntuotanto on tällöin maksimaalinen. On olemassa valtavasti tutkimuksia, jossa osoitetaan aineenvaihdunnan hidastumisen syövän pelkän kalorirajoitteisen dieetin hyödyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ >>

        Ei tietenkään ole. Puhdas sakkaroosi ilman mitään muita ravinteita on heikkoa ravintoa.

        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ jotka lihottavat vain aniharvoissa ääritapauksissa. >>

        Kyllä se kaikki liika ruoka varastoituu rasvaksi, joten eipä sokeria voi suositella. Sokeria vähentämällä on ainakin helppo pienentää kokonaiskalorisaantiaan. Sokeri kun kuitenkin on vaan lisä ja samalla lisäkaloreita johonkin (pl. natiivisti sokeria sisältävät ruuat: hedelmät, marjat tms.).

        << Kaikkein pahimmat lihoamista edistelevät aineet ovat öljyt ja rasvat. >>

        No jaa, liikaa saatuna tietenkin, mutta toki ihminen rasvaakin tarvitsee.

        "
        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ >>

        Ei tietenkään ole. Puhdas sakkaroosi ilman mitään muita ravinteita on heikkoa ravintoa.
        "

        Huoh. _Energia_ ja _ravinto_ eivät ole sama asia. Sokerit ovat tietenkin kaikkein terveellistä _energiaa_ kun tarvitaan _energiaa_. Sokereiden ja hiilihydraattien yksi oleellinen ero on siinä, että kaikista niistä saadaan energiaa hitaasti kunhan siten annostellaan, mutta sokereista energiaa on annostelun avulla mahdollista saada myöskin nopeasti, siihen ei hiilihydraatit taivu.

        Parasta _ravintoa_ on öljyttömät/rasvattomat tai enintään niukkaöljyiset/niukkarasvaiset tuotteet/ainekset joiden suojaravinnepitoisuus on suuri ja mahdollisimman monikirjoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeridieetti hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi, koska silloin insuliini ja kortisoli hormonipitoisuudet nousevat pilviin. Järkevästi koottu dieetti, joissa on kasviksia, rasvasta kalaa, avocadoa, pähkinöitä ym. maksoi testostosteronin ja kasvuhormonipitoisuudet ja mm. elimistön lämmöntuotanto on tällöin maksimaalinen. On olemassa valtavasti tutkimuksia, jossa osoitetaan aineenvaihdunnan hidastumisen syövän pelkän kalorirajoitteisen dieetin hyödyt.

        << Sokeridieetti hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi, koska silloin insuliini ja kortisoli hormonipitoisuudet nousevat pilviin. >>

        Bullshit.

        Aineenvaihdunta on tällainen mystinen seikka, johon vedotaan. Se muka osaa tehdä vähän mitä vaan, mutta todisteita taitaa olla nytkin turha kysellä - vai onko tarjota jokin tieteellinen lähde, missä tämä "sokerin PAV:a merkittävästi hidastava vaikutus" olisi objektiivisesti mitattu ?

        Eikö ?

        Niin, sitähän minäkin.

        Tosiaan, suusta sisään menevät kalorit tulevat joko lämpönä tai liikkeenä ulos (kun tosiaan energiaa ei vuoda ihmisestä ulos kuin käytännössä ulosteen mukana pääasiassa kuidunsaannista riippuen parin - kolmen prosentin luokkaa). Onko siis sokeria syövän ihmisen ruumiinlämpö jotenkin merkittävästi alempi kuin 37 vai onko hänen liike jotenkin erityisen vähäistä ?

        Proteiinisynteesiin tuolla tietysti on pieni merkitys, mutta sehän ei vastaa kuin aivan minimaalista osuutta (ja vaikutus pitäisi olla vastakkaiseen suuntaan, mitä nyt selität).

        << On olemassa valtavasti tutkimuksia, jossa osoitetaan aineenvaihdunnan hidastumisen syövän pelkän kalorirajoitteisen dieetin hyödyt. >>

        Pistä ihmeessä pari tänne, joissa osoitetaan, että pitkäaikainen PAV muuttuu aivan totaalisesti kun syö sokeria.

        Löytyykö niitä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "
        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ >>

        Ei tietenkään ole. Puhdas sakkaroosi ilman mitään muita ravinteita on heikkoa ravintoa.
        "

        Huoh. _Energia_ ja _ravinto_ eivät ole sama asia. Sokerit ovat tietenkin kaikkein terveellistä _energiaa_ kun tarvitaan _energiaa_. Sokereiden ja hiilihydraattien yksi oleellinen ero on siinä, että kaikista niistä saadaan energiaa hitaasti kunhan siten annostellaan, mutta sokereista energiaa on annostelun avulla mahdollista saada myöskin nopeasti, siihen ei hiilihydraatit taivu.

        Parasta _ravintoa_ on öljyttömät/rasvattomat tai enintään niukkaöljyiset/niukkarasvaiset tuotteet/ainekset joiden suojaravinnepitoisuus on suuri ja mahdollisimman monikirjoinen.

        Aivan mahdotonta pysyä KNM:n ajatuksenjuoksutuksissa mukana.

        Jos sokerit, ja varsinkin glukoosi, ovat parasta energiaa, mutta ei ravintoa, taitaa olla itse kunkin parasta siirtyä tiputukseen. Glukoositiputus on siis paras tapa tankata energiavarastot täyteen, eikä vatsalaukku ja suolistokaan kuorimitu. Glukoosin mukaan suojaravinteet , makrot ja mikrot, vitamiinit ja suolistoa ja hampaita ei jatkossa tarvita enää lainkaan.

        On olemassa vankka epäilys siitä, että suolistossa olisi toiset aivomme, jotka kaipaavat jatkuvaa työtä ja lepoa, mikrobit kuitua ja ravintoa. Miten KNM:n suolisto voi; onko se hyvässäkin kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "
        << Sokeri sekä hiilihydraatit ovat kaikkein terveellistä _energiaa_ >>

        Ei tietenkään ole. Puhdas sakkaroosi ilman mitään muita ravinteita on heikkoa ravintoa.
        "

        Huoh. _Energia_ ja _ravinto_ eivät ole sama asia. Sokerit ovat tietenkin kaikkein terveellistä _energiaa_ kun tarvitaan _energiaa_. Sokereiden ja hiilihydraattien yksi oleellinen ero on siinä, että kaikista niistä saadaan energiaa hitaasti kunhan siten annostellaan, mutta sokereista energiaa on annostelun avulla mahdollista saada myöskin nopeasti, siihen ei hiilihydraatit taivu.

        Parasta _ravintoa_ on öljyttömät/rasvattomat tai enintään niukkaöljyiset/niukkarasvaiset tuotteet/ainekset joiden suojaravinnepitoisuus on suuri ja mahdollisimman monikirjoinen.

        << Huoh. _Energia_ ja _ravinto_ eivät ole sama asia. >>

        Mutta toista ei ole ilman toista. Aina kun sitä energiaa elimistöönsä syö, tulee samalla valikoitua, tuleeko sen mukana muita ravinteita ja kuinka paljon. Ne nimenomaan siihen terveyteen vaikuttavat.

        << Sokerit ovat tietenkin kaikkein terveellistä _energiaa_ kun tarvitaan _energiaa_. >>

        Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta. Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta ?

        Lopputuotteet on kuitenkin samoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Sokeridieetti hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi, koska silloin insuliini ja kortisoli hormonipitoisuudet nousevat pilviin. >>

        Bullshit.

        Aineenvaihdunta on tällainen mystinen seikka, johon vedotaan. Se muka osaa tehdä vähän mitä vaan, mutta todisteita taitaa olla nytkin turha kysellä - vai onko tarjota jokin tieteellinen lähde, missä tämä "sokerin PAV:a merkittävästi hidastava vaikutus" olisi objektiivisesti mitattu ?

        Eikö ?

        Niin, sitähän minäkin.

        Tosiaan, suusta sisään menevät kalorit tulevat joko lämpönä tai liikkeenä ulos (kun tosiaan energiaa ei vuoda ihmisestä ulos kuin käytännössä ulosteen mukana pääasiassa kuidunsaannista riippuen parin - kolmen prosentin luokkaa). Onko siis sokeria syövän ihmisen ruumiinlämpö jotenkin merkittävästi alempi kuin 37 vai onko hänen liike jotenkin erityisen vähäistä ?

        Proteiinisynteesiin tuolla tietysti on pieni merkitys, mutta sehän ei vastaa kuin aivan minimaalista osuutta (ja vaikutus pitäisi olla vastakkaiseen suuntaan, mitä nyt selität).

        << On olemassa valtavasti tutkimuksia, jossa osoitetaan aineenvaihdunnan hidastumisen syövän pelkän kalorirajoitteisen dieetin hyödyt. >>

        Pistä ihmeessä pari tänne, joissa osoitetaan, että pitkäaikainen PAV muuttuu aivan totaalisesti kun syö sokeria.

        Löytyykö niitä ?

        Ei tänne voi laittaa linkkejä, koska se viesti poistetaan. Asia menee niin, että sokeria syämällä saat nopeasti rasvamaksan aikaan. Rasvamaksa puolestaan aiheuttaa usein sekundaarisen kilpirauhasen vajaatoiminnan, sillä 80% T4 kilpirauhashormonista muunnetaan maksassa T3 muotoon, joka on aktiivinen kilpirauhashormonin muoto. rasvamaksa toimii normaalia heikommin ja T3 hormonia synny riittävästi maksassa. Rasvamaksa ei myöskään pysty tekemään tarpeeksi sappea, joka on elintärkeä rasvaliukosten vitamiinien imeytymiselle. Niinpä monilla rasvamaksasta kärsivillä on huono hämäränäkö, koska A-vitamiini ei imeydy liian vähäisen sapen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Huoh. _Energia_ ja _ravinto_ eivät ole sama asia. >>

        Mutta toista ei ole ilman toista. Aina kun sitä energiaa elimistöönsä syö, tulee samalla valikoitua, tuleeko sen mukana muita ravinteita ja kuinka paljon. Ne nimenomaan siihen terveyteen vaikuttavat.

        << Sokerit ovat tietenkin kaikkein terveellistä _energiaa_ kun tarvitaan _energiaa_. >>

        Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta. Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta ?

        Lopputuotteet on kuitenkin samoja.

        "Mutta toista ei ole ilman toista. "

        Johan nyt. Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin.

        "Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta"

        Se että lihoaminen on epäterveeellistä. Elimistössä on (hajautettu) glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota. Öljyt/rasvat hyvin liukkaasti livahtavat pitkäaikaisvarastoon, kupeille, öljyille/rasvoille ei ole puskurivarastoa, vaan ainoastaan pitkäaikaisvarasto. Tyypillisesti lihoaminen johtuu siitä että silloin tällöin tulee ahmittua liikaa energiaa. Jos liikaa ahmittu energia oli sokereita/hiilihydraatteja niin usein käy niin että glykogeenipuskuri vain täyttyy, mutta ei vuoda yli. Jos liikaa ahmittu energia olikin öjypitoista/rasvapoitoista niin läskiä kertyy, jopa lähes sen verran kuin öljyä/rasvaa ahmitussa energiapaakussa oli.

        "Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta"

        Lähde: 'Energy metabolism, fuel selection and body weight regulation; NCBI; articles'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta toista ei ole ilman toista. "

        Johan nyt. Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin.

        "Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta"

        Se että lihoaminen on epäterveeellistä. Elimistössä on (hajautettu) glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota. Öljyt/rasvat hyvin liukkaasti livahtavat pitkäaikaisvarastoon, kupeille, öljyille/rasvoille ei ole puskurivarastoa, vaan ainoastaan pitkäaikaisvarasto. Tyypillisesti lihoaminen johtuu siitä että silloin tällöin tulee ahmittua liikaa energiaa. Jos liikaa ahmittu energia oli sokereita/hiilihydraatteja niin usein käy niin että glykogeenipuskuri vain täyttyy, mutta ei vuoda yli. Jos liikaa ahmittu energia olikin öjypitoista/rasvapoitoista niin läskiä kertyy, jopa lähes sen verran kuin öljyä/rasvaa ahmitussa energiapaakussa oli.

        "Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta"

        Lähde: 'Energy metabolism, fuel selection and body weight regulation; NCBI; articles'

        "Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin."

        Tuossapa on kappale, jossa ei ole mitään tolkkua!

        Ravinnossa on energian lisäksi elimistön tarvitsemia rakennusaineita, joita siis puhdistetussa valkoisessa sokerissa ja siis glukoosissa ei ole. Ihmiselle ei ole olemassa terveellisintä mahdollista energiaa, on vain energiaa. Glukoosi ja sokerit yleensä ovat huonoin mahdollinen tapa saada energiaa, koska energia saadaan liian nopeasti ja liian helposti. Siinä ei ole mitään terveellistä - puhdasta energiaa, ei mitään muuta.

        NOPEIMMIN JA HELPOITEN MUTTA EI VARMUUDELLA PARHAITEN JA TERVEELLISIMMIN.

        Mallassokerin (maltoosi) glykeeminen indeksi on 105 ja rypälesokerin (glukoosi) 100. Glykeemisen indeksi toisessa päässä ovat vaikkapa pavut ja erityisesti soijapavut, porkkanat, omenat, hummus, viili ja tumma suklaa. Pienen glykeemisen indeksin ruokia (eli alle 55) ja ruoka-aineita sisältävällä ruokavaliolla laihtuu enemmän kuin paljon verensokeria nopeasti nostavilla ruoka-aineilla. Mitä enemmän veressä on sokeria, sitä enemmän siihen tulee myös insuliinia. Jatkuvasti koholla oleva verensokeri jäykistää valtimoita ja voi johtaa insuliiniresistenssiin ja metaboliseen oireyhtymään.

        Fruktoosi ja ksylitoli ovat taas muista syistä hitaita mutta osittain epäterveellisiä sokereita (pl. ksylitoli vs. hampaat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8,5 kg nestekertymä kroppaan hiilihydraattien reippaan lisäämisen johdosta on aivan mahdollista

        Kerro miten? Yleensä turvotukselle löytyy joku muu syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro miten? Yleensä turvotukselle löytyy joku muu syy.

        Minä söin yhden talven pullaa ja suklaata,, paino nousi 15 kg.

        Tarkka ruokapäiväkirja väitti että paino olisi pitänyt nostaa vain 8 kg, joten päättelin lopun olevan nestettä.

        Kun kevät koitti ja syöminen palautui normaaliin, paino suorastaan romahti ja saavutti sen painon mitä ruokapäiväkirja ehdotti sen olevan.

        Itselläni oli siis 7kg nestettä jonka kyllä näki naamastakin. Mitään sairautta ei ole mulla todettu joten päätellen tuon kertyneen ainostaan hiilihydraattien vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta toista ei ole ilman toista. "

        Johan nyt. Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin.

        "Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta"

        Se että lihoaminen on epäterveeellistä. Elimistössä on (hajautettu) glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota. Öljyt/rasvat hyvin liukkaasti livahtavat pitkäaikaisvarastoon, kupeille, öljyille/rasvoille ei ole puskurivarastoa, vaan ainoastaan pitkäaikaisvarasto. Tyypillisesti lihoaminen johtuu siitä että silloin tällöin tulee ahmittua liikaa energiaa. Jos liikaa ahmittu energia oli sokereita/hiilihydraatteja niin usein käy niin että glykogeenipuskuri vain täyttyy, mutta ei vuoda yli. Jos liikaa ahmittu energia olikin öjypitoista/rasvapoitoista niin läskiä kertyy, jopa lähes sen verran kuin öljyä/rasvaa ahmitussa energiapaakussa oli.

        "Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta"

        Lähde: 'Energy metabolism, fuel selection and body weight regulation; NCBI; articles'

        << "Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta"
        Se että lihoaminen on epäterveeellistä. >>

        Mutta kun jokainen ylimääräinen kalori varastoituu lopulta rasvaksi. Sen alkuperällä ei ole väliä: se voi olla rasvaa, alkoholia, sokeria tai proteiinia. Lihominen ei ole kiinni makroravinteesta vaan energian määrästä. Johan tuon nyt pitäisi tyhmemmänkin tajuta.

        << Elimistössä on (hajautettu) glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota. Öljyt/rasvat hyvin liukkaasti livahtavat pitkäaikaisvarastoon, kupeille, öljyille/rasvoille ei ole puskurivarastoa, vaan ainoastaan pitkäaikaisvarasto. >>

        Jokainen ylimääräinen kalori, olipa se rasvasta tai sokerista tai mistä vaan, varastoituu rasvaksi.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lipogeneesi
        "Lipogeneesissä yhdestä glukoosimolekyylistä muodostuu ensin kaksi glyserolimolekyyliä, joihin liittyy edelleen glukoosin auenneesta renkaasta muodostunut, pelkistynyt rasvahappoketju."
        "Arvioidaan, että noin 45 % nautituista hiilihydraateista menee suoraan elimistön ravinnoksi, ja noin 55 % ottaa osaa lipogeneesiin."

        Jep, yli puolet nautitusta sokerista menee kuitenkin rasvaksi (koska ne glykogeenivarastot ovat tosiaan varsin dynaamiset eikä kovin suuret).

        << Tyypillisesti lihoaminen johtuu siitä että silloin tällöin tulee ahmittua liikaa energiaa. Jos liikaa ahmittu energia oli sokereita/hiilihydraatteja niin usein käy niin että glykogeenipuskuri vain täyttyy >>

        Silloin ei vielä ole ahmittu liikaa energiaa. Mutta jos todella ahmitaan, sokeri muuttuu suoraan rasvaksi.

        << Jos liikaa ahmittu energia olikin öjypitoista/rasvapoitoista niin läskiä kertyy, jopa lähes sen verran kuin öljyä/rasvaa ahmitussa energiapaakussa oli. >>

        Jotka varastot purkautuvat ihan samalla tavalla kuin ne glykogeenivarastot. Ylimääräinen varastoidaan "pitkä"aikaisena rasvaksi.

        << "Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta"
        Lähde: 'Energy metabolism, fuel selection and body weight regulation; NCBI; articles' >>

        En valitettavasti löytänyt haulla "health" kohtaa ko. paperista, jossa sanottaisiin, että sokerin metaboliareitti olisi terveellisempi kuin vaikka rasvojen (en toki vielä lukenut tuota läpi). Voisitko siis auttaa: missä kohdassa tuo metaboliareittien haitallisuusero sanottiin ? Vai oliko sittenkin niin, että se on oma epätieteellinen sepitelmäsi, jota ei itse asiassa missään lue ?

        << Johan nyt. Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. >>

        Ja nämä sokeritko ilmestyvät kehoon taikomalla ? Vai sittenkin ravinnosta ?

        Ihme saivartelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << "Mikäpä sokerista nyt sen terveellisemmän energialähteen elimistössä tekisi kuin esim. rasvasta"
        Se että lihoaminen on epäterveeellistä. >>

        Mutta kun jokainen ylimääräinen kalori varastoituu lopulta rasvaksi. Sen alkuperällä ei ole väliä: se voi olla rasvaa, alkoholia, sokeria tai proteiinia. Lihominen ei ole kiinni makroravinteesta vaan energian määrästä. Johan tuon nyt pitäisi tyhmemmänkin tajuta.

        << Elimistössä on (hajautettu) glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota. Öljyt/rasvat hyvin liukkaasti livahtavat pitkäaikaisvarastoon, kupeille, öljyille/rasvoille ei ole puskurivarastoa, vaan ainoastaan pitkäaikaisvarasto. >>

        Jokainen ylimääräinen kalori, olipa se rasvasta tai sokerista tai mistä vaan, varastoituu rasvaksi.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lipogeneesi
        "Lipogeneesissä yhdestä glukoosimolekyylistä muodostuu ensin kaksi glyserolimolekyyliä, joihin liittyy edelleen glukoosin auenneesta renkaasta muodostunut, pelkistynyt rasvahappoketju."
        "Arvioidaan, että noin 45 % nautituista hiilihydraateista menee suoraan elimistön ravinnoksi, ja noin 55 % ottaa osaa lipogeneesiin."

        Jep, yli puolet nautitusta sokerista menee kuitenkin rasvaksi (koska ne glykogeenivarastot ovat tosiaan varsin dynaamiset eikä kovin suuret).

        << Tyypillisesti lihoaminen johtuu siitä että silloin tällöin tulee ahmittua liikaa energiaa. Jos liikaa ahmittu energia oli sokereita/hiilihydraatteja niin usein käy niin että glykogeenipuskuri vain täyttyy >>

        Silloin ei vielä ole ahmittu liikaa energiaa. Mutta jos todella ahmitaan, sokeri muuttuu suoraan rasvaksi.

        << Jos liikaa ahmittu energia olikin öjypitoista/rasvapoitoista niin läskiä kertyy, jopa lähes sen verran kuin öljyä/rasvaa ahmitussa energiapaakussa oli. >>

        Jotka varastot purkautuvat ihan samalla tavalla kuin ne glykogeenivarastot. Ylimääräinen varastoidaan "pitkä"aikaisena rasvaksi.

        << "Tuskinpa toisen metaboliareittiä voi sanoa toista haitallisemmaksi - vai löydätkö jonkun tutkimuksen aiheesta"
        Lähde: 'Energy metabolism, fuel selection and body weight regulation; NCBI; articles' >>

        En valitettavasti löytänyt haulla "health" kohtaa ko. paperista, jossa sanottaisiin, että sokerin metaboliareitti olisi terveellisempi kuin vaikka rasvojen (en toki vielä lukenut tuota läpi). Voisitko siis auttaa: missä kohdassa tuo metaboliareittien haitallisuusero sanottiin ? Vai oliko sittenkin niin, että se on oma epätieteellinen sepitelmäsi, jota ei itse asiassa missään lue ?

        << Johan nyt. Energiaa nimenomaan saa ilman ravintoa, sokereista. >>

        Ja nämä sokeritko ilmestyvät kehoon taikomalla ? Vai sittenkin ravinnosta ?

        Ihme saivartelua.

        "Jokainen ylimääräinen kalori, olipa se rasvasta tai sokerista tai mistä vaan, varastoituu rasvaksi."

        Kukaan ei tarkalleen tiedä mikä energiamäärä on liikaa,
        Kukaan ei tarkalleen millä aterialla jokin energiamäärä on liikaa
        Kukaan ei tarkalleen voi tietää milloin syöty kalri on "ylimääräinen".
        Kukaan ei tarkalleen voi syödäjuuri oikeaa energiamäärää.

        Kun ruokavalio on täysin tai lähes öljytön/rasvaton, niin pienet energiansaaannin vaihtelut (vuorokautisen keskiarvokulutus keskiarvon ympärillä) tasaa glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota.

        Kun ruokavalio on suuriöljyinen/suurirasvainen niin pienet energian saannin yliannostukset lurahtavat läskiksi siitä huolimatta että matemaattisesti laskien vuorokautisen keskiarvokulutuksen keskiarvo olisikin täsmälleen oikea. Ja pienet energian saannin aliannostukset tasaa glykogeenipuskuri.


        "Ja nämä sokeritko ilmestyvät kehoon taikomalla ? Vai sittenkin ravinnosta ?"

        Tilanteessa jossa tarvitaan nopeasti energiaa, sitä saadaan nauttimalla sokeria (eikä hiilihydraatteja). Sokereissa ei ole ravintoaineita, niissä on vain energiaa, kilokaloreita. Sellainen tilanne voi olla käsillä esim. kun vuorokauden suojaravintoaineiden saantisuositukset ovat täynnä mutta energiasta on pulaa. Suojaravintoaineiden ylisaanti ei ole terveellistä. Eli kuten ylemänä kirjoitin: Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin.

        Näsäviisastelustasi olisi hieman hyötyä jos viitsisit opiskella asiaankuuluvan terminologian: Ruoka koostuu erilaisista ravintoaineista, joita ovat energiaravintoaineet ja suojaravintoaineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen ylimääräinen kalori, olipa se rasvasta tai sokerista tai mistä vaan, varastoituu rasvaksi."

        Kukaan ei tarkalleen tiedä mikä energiamäärä on liikaa,
        Kukaan ei tarkalleen millä aterialla jokin energiamäärä on liikaa
        Kukaan ei tarkalleen voi tietää milloin syöty kalri on "ylimääräinen".
        Kukaan ei tarkalleen voi syödäjuuri oikeaa energiamäärää.

        Kun ruokavalio on täysin tai lähes öljytön/rasvaton, niin pienet energiansaaannin vaihtelut (vuorokautisen keskiarvokulutus keskiarvon ympärillä) tasaa glykogeenipuskuri, sen täyttöasteen muutokset eivät lihota.

        Kun ruokavalio on suuriöljyinen/suurirasvainen niin pienet energian saannin yliannostukset lurahtavat läskiksi siitä huolimatta että matemaattisesti laskien vuorokautisen keskiarvokulutuksen keskiarvo olisikin täsmälleen oikea. Ja pienet energian saannin aliannostukset tasaa glykogeenipuskuri.


        "Ja nämä sokeritko ilmestyvät kehoon taikomalla ? Vai sittenkin ravinnosta ?"

        Tilanteessa jossa tarvitaan nopeasti energiaa, sitä saadaan nauttimalla sokeria (eikä hiilihydraatteja). Sokereissa ei ole ravintoaineita, niissä on vain energiaa, kilokaloreita. Sellainen tilanne voi olla käsillä esim. kun vuorokauden suojaravintoaineiden saantisuositukset ovat täynnä mutta energiasta on pulaa. Suojaravintoaineiden ylisaanti ei ole terveellistä. Eli kuten ylemänä kirjoitin: Silloin kun nimenomaan tarvitaan energiaa, eikä ravintoa, niin terveellisintä mahdollsista energiaa saadaan sokereista ja rypälesokerista eli glukoosista eli panimosokerista kaikken parhaiten/terveellisimmin.

        Näsäviisastelustasi olisi hieman hyötyä jos viitsisit opiskella asiaankuuluvan terminologian: Ruoka koostuu erilaisista ravintoaineista, joita ovat energiaravintoaineet ja suojaravintoaineet.

        Aivan kamalaa huttua tuolta kirjoittajalta - tunne suurta myötähäpeää!


    • Anonyymi

      On se.Sisko tiputti sovelluksella 16kg painoa,

    • Anonyymi

      > Mutta öljyt/rasvat ovat ihmiselle myrkkyä, ja laihduttajalle öljyt/rasvat ovat pahempaa kuin myrkky."

      Dietaarisesti arseniikki tai diiseli on paljon pahempaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe