Kertokaa..

Anonyymi

Olen päättänyt tehdä itsemurhan ja olen onnellinen päätöksestäni. Nyt vain pohdin, miten? Reisivaltimot auki vai myrkkyä kenties? Onko ehdotuksia?

Tämä ei sitten ole trolli vaan todellinen ihminen kärsimyksensä päässä.

82

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Miksi?

Mikään kärsimys, mikään tuska ei ole niin suuri, että pitäisi ratkaista siten.
      Kaikesta selviää.
      Mikään elämässä ei ole niin pahaa etteikö rakkaus sitä parantaisi.

Avaa tuskaasi nimettömään puheluun auttavalle linjalle, ammattilaiselle, ystävälle, tuntemattomalle, läheiselle, rakkaalle. Pura sitä kuormaa. Kevennä sitä. Heitä kivi kerrallaan hyvästellen repustasi.

• Anonyymi

Kärsimykset aina päättyvät paremmalla tavalla kuin itsemurhalla.
      Vain rauhoitu ja vedä syvään henkeä, laske 5.een ja hengitä rauhallisesti ulos.
      Keskittäydy koko olemuksellasi hengitykseesi niin kauan kuin paniikkiolo hälvenee. Sitten avaa silmäsi ja katso ulos luontoon.
      Keskittäydy näkemään kaikki se kauneus joka on ympärilläsi. Salli mielesi rauhoittua ja hyväksyä hiljaisuus ja ympärilläsi oleva kauneus.

Itsemurha on niin lopullista, ei ole sen arvoista.

Ala keksiä jotain terveempää, kuten miten muuttaa toisen ihmisen ajatuksenkulkua joka hautoo samanlaisia ajatuksia

• Anonyymi

Tähdet (tietynlaiset) tuottavat hiilipohjaista rasvaa tai vaseliinia pitkin poikin avaruutta, eivät näin ollen pelkästään tähtipölyä, jota sinä olet *about* ikuisesti.

Hyvää yötä ja huomenta🍸

• Anonyymi

Olen joskus itsekin miettinyt,kun on ollut vaikeaa
      Elämä on kuitenkin lyhyt.
      Minua auttoi Terapeutti ja läheiset.
      Tsemppiä!

• Anonyymi

Elämä on lahjaksi annettu. Yksi elämä jokaiselle. Kohtele sitä lahjaa sen arvolla. Arvokas olet sinä elämän sisällä. Pois sitä ei voi heittää.

• Anonyymi

Elämä voi olla lahja, mutta on jokaisen ihmisen oma päätös mitä sillä tekee. Ihmistä ei voi pakottaa elämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämä voi olla lahja, mutta on jokaisen ihmisen oma päätös mitä sillä tekee. Ihmistä ei voi pakottaa elämään.

Ei ole ihmisen päätös vaan lahjan antajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On suurin rikos kajota elämään ja sen päättymiseen. Maallisella vaeltajalla ei ole sitä oikeutta edes itseensä. Elämä on annettu siksi, että siitä pidetään huoli. Elämää on varjeltava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ihmisen päätös vaan lahjan antajan.

Höpö höpö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On suurin rikos kajota elämään ja sen päättymiseen. Maallisella vaeltajalla ei ole sitä oikeutta edes itseensä. Elämä on annettu siksi, että siitä pidetään huoli. Elämää on varjeltava.

Edelleen höpö höpö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö!

Mutta se vaan on näin. Ei se asia siitä miksikään muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleen höpö höpö!

Ihminen on temppeli. Korkeamman kuva. Siitä rakennelmasta pidetään huolta. Me emme päätä syntymästämme emmekä ennenaikaisesta lähdöstä. Lisäksi on mietittävä jäljelle jäävien kärsimys. Itsemurha on itsekäs teko. Se ei kosketa vain tekijää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen on temppeli. Korkeamman kuva. Siitä rakennelmasta pidetään huolta. Me emme päätä syntymästämme emmekä ennenaikaisesta lähdöstä. Lisäksi on mietittävä jäljelle jäävien kärsimys. Itsemurha on itsekäs teko. Se ei kosketa vain tekijää.

Höpö höpö! Itsekästä on pitää kärsivä ihminen pakolla elämän syrjässä kiinni!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta se vaan on näin. Ei se asia siitä miksikään muutu.

Onko sulla mitään millä näyttää toteen väitteesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleen höpö höpö!

Oletko aloittaja?

• Anonyymi

Ennen itsemurhaa, käy vielä läpi kaikki vaihtoehdot. Älä tee sitä hetken mielijohteesta, pohdi eri näkökulmasta elämääsi ja syitä miksi haluat kuolla. Joskus sitä löytää punaisen langan johon tarttua.

• Anonyymi

Hieno vastaus!

Ihmiset on kautta aikojen selvinneet vaikka kuinka vaikeista hetkistä ja elämäntilanteista. Vaikka mustalla hetkellä ei sitä välttämättä usko, elämässä tulee vielä kaikki värejä eteen. Kaikki apu kannattaa hakea ja vastaanottaa löytääkseen sen oman sisäinen rauhan ja onnellisuuden.

• Anonyymi

Itselläkin samat mielessä, ei ole enää mitään menetettävää vaikka eihän se oikea ratkaisu ole mutta minkäs teet kun ketään ei kiinnosta olemassaolosi ja ihmiset katsovat vinoon ja halveksivat ja supisevat seläntakana.

• Anonyymi

Ei kannattaisi antaa niin paljoa valtaa muille ihmisille elämästäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannattaisi antaa niin paljoa valtaa muille ihmisille elämästäsi.

Juuri näin se on kuten sanoit.

• Anonyymi

Ovatko ne supisevat ihmiset arvokkaampia kuin sinä ja sinun elämäsi? Eivät ole. Mieti sitä. Heidän henkensä on tasaveroinen sinun henkesi ja elämäsi kanssa. Antaisitko vallan heille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ovatko ne supisevat ihmiset arvokkaampia kuin sinä ja sinun elämäsi? Eivät ole. Mieti sitä. Heidän henkensä on tasaveroinen sinun henkesi ja elämäsi kanssa. Antaisitko vallan heille?

Vaikka valtaa ei anna, joskus Ihmisen pahuus ottaa vallan väkisin, tuhoten toisen ihmisen elämän.

• Anonyymi

Entä sitten jos halveksivat ja supisevat. Nuo pikkusielut saavat toimia kaikkien muiden mielestä ala-arvoisella tavalla. Se on ainoa mitä ne osaavat.
        Miksi alentuisit heidän tasolleen edes välittämään siitä!?

Onko sinulla mahdollisuutta vaihtaa pysyvästi maisemaa ja jättää kaikki pikkusielut kokonaan kauas elämästäsi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä sitten jos halveksivat ja supisevat. Nuo pikkusielut saavat toimia kaikkien muiden mielestä ala-arvoisella tavalla. Se on ainoa mitä ne osaavat.
        Miksi alentuisit heidän tasolleen edes välittämään siitä!?

Onko sinulla mahdollisuutta vaihtaa pysyvästi maisemaa ja jättää kaikki pikkusielut kokonaan kauas elämästäsi?

Niin entä sitten? Kun kaikki ovat kaikonneet ympäriltäsi, entiset kaverit sekä perhe juonineet pääsi menoksi asioita eikä naisetkaan enää kiinnostu millään tavalla ja monta vuotta jo yksin niin kerro sinä toki miltä tuntuu? Itsestäni tuntuu kuin joku ulkopuolinen taho olisi sorkkinut elämääni / yksityisyyttäni ja sabotoinut kaikkea mahdollista taka-alalla jotta olisin mahdollisimman onneton. Ainiin ja tämä fyysinen sairaus joka rumentaa minua ei lohduta yhtään sen enempää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin entä sitten? Kun kaikki ovat kaikonneet ympäriltäsi, entiset kaverit sekä perhe juonineet pääsi menoksi asioita eikä naisetkaan enää kiinnostu millään tavalla ja monta vuotta jo yksin niin kerro sinä toki miltä tuntuu? Itsestäni tuntuu kuin joku ulkopuolinen taho olisi sorkkinut elämääni / yksityisyyttäni ja sabotoinut kaikkea mahdollista taka-alalla jotta olisin mahdollisimman onneton. Ainiin ja tämä fyysinen sairaus joka rumentaa minua ei lohduta yhtään sen enempää.

Ootko koskaan ajatellut, että joku saattaa nähdä sinut ihan toisin. Oot liian ankara itsellesi. Jos sun läheiset ei ymmärrä sinua, eivät ole ansainneet sinua.

Yksinolo on musertavaa, tiedän sen omastakin kokemuksesta. Mutta aika moni ihminen kärsii yksin, ennenkuin käsittää että myös heidän on oltava aloitteellisia elämänsä suhteen.
        Ei minuakaan tule kukaan kotoa hakemaan, joten on pakko mennä tutustumaan ihmisiin, vaikka kuinka jännittäisi.

Ja han turha kokea itseään vajaammaksi kuin muut. Katsot niitä muita ulkopuolisena, etkä näe miten suuria menetyksiä ja kipuja he kantavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ootko koskaan ajatellut, että joku saattaa nähdä sinut ihan toisin. Oot liian ankara itsellesi. Jos sun läheiset ei ymmärrä sinua, eivät ole ansainneet sinua.

Yksinolo on musertavaa, tiedän sen omastakin kokemuksesta. Mutta aika moni ihminen kärsii yksin, ennenkuin käsittää että myös heidän on oltava aloitteellisia elämänsä suhteen.
        Ei minuakaan tule kukaan kotoa hakemaan, joten on pakko mennä tutustumaan ihmisiin, vaikka kuinka jännittäisi.

Ja han turha kokea itseään vajaammaksi kuin muut. Katsot niitä muita ulkopuolisena, etkä näe miten suuria menetyksiä ja kipuja he kantavat.

Kaikki vihaavat minua tai naureskelevat minulle tai toitottavat typeriä juttujaan kuinka olisin homo kun ei ole naista jne. Minkä minä sille voin että naamani on nykyisin melko viturallaan ja epäsymmetrinen ettei naiset enää kiinnostu ja kukapa edes haluaisi olla "hullun yksinäisen" kaveri. Siitä ei pääse yli eikä ympäri että elämääni on sorkittu ulkopuolisten toimesta ja että minut on saatettu naurunalaiseksi jo vuosien ajan. Siinä sulle, joko ymmärrät että elämäni on tuhottu että eiköhän olisi parempi vain tappaa itseni kun olen vain ongelmatapaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki vihaavat minua tai naureskelevat minulle tai toitottavat typeriä juttujaan kuinka olisin homo kun ei ole naista jne. Minkä minä sille voin että naamani on nykyisin melko viturallaan ja epäsymmetrinen ettei naiset enää kiinnostu ja kukapa edes haluaisi olla "hullun yksinäisen" kaveri. Siitä ei pääse yli eikä ympäri että elämääni on sorkittu ulkopuolisten toimesta ja että minut on saatettu naurunalaiseksi jo vuosien ajan. Siinä sulle, joko ymmärrät että elämäni on tuhottu että eiköhän olisi parempi vain tappaa itseni kun olen vain ongelmatapaus.

Ei se tarkoita homoutta, jos ei ole naista. Suomessa on paljon miehiä, joilla ei ole naista koskaan ollutkaan. On myös paljon naisia, joilla ei ole miestä tai parisuhdetta ollut. Se ei tarkoita lesboutta eikä aseksuaalisuutta. Idiootithan statuksen perusteella alkaa toisen seksuaalista suuntautumista arvioimaan. Ei parisuhdestatus kerro siitä mitään. Ihmisen seksuaalinen suuntautuminen ei myöskään kuulu toisille ihmisille.

Toivon, että saat kaikilla elämänalueilla sen avun, minkä tarvitset ja myös lähdet sitä hakemaan ja että pääset rakastavaan ja hyväksyvään yhteisöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vino naama voi olla just viehättävä! Vain täysin tollo nainen( jollaista et tarvitsekaan) antaa noin pienen seikan vaikuttaa kumppanin valinnassa.
        Katsopa joitain julkkismiehiä, moni heistä on tosi karulla tavalla "rumankomea".
        Sitäpaitsi jokainen ihminen on kaunis silloin kun tekee sitä mitä rakastaa,todellakin.

• Anonyymi

Ehdotus on se, että kiität jokaisesta aamusta niin kauan kuin heräät. Mieti niitä ihmisiä, jotka sanovat sairaalassa ”minä en halua lähteä vielä”, mutta he tietävät, että elinaika on lyhyt. He rakastavat elämää, mutta eivät saa pitää sitä. Kiitä siis, että sinulla on joka päivä mahdollisuus, monia monia mahdollisuuksia.

• Anonyymi

Toiset rakastaa elämää ja toiset ei. Ihmisen oma valinta kysymys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toiset rakastaa elämää ja toiset ei. Ihmisen oma valinta kysymys.

Valinta...mikä valinta? Ajatuksesi sen valinnan tekee eli sinä. Elämä on pyhää! On mielenkiintoista katsoa, mitä elämä eteesi (samoin minun eteeni) asettelee. On mahdollisuuksia, joskus niitä ei vain näe. Silloin kun on mieli maassa, niin kaikki näyttää mustalle. Aloita pikku hiljaa elää. Hae apua!

• Anonyymi

Toisen tuskan määrää ei voi tietää. Ei edes läheiset ihmiset. Kaikki noi fariseusmaiset vastaukset kertovat siitä, ettei empatia ja ymmärrys riitä. Juuri sellaiset ihmiset voivat tuhota toisen ihmisen, edes ymmärtämättä sitä.

Muutama vuosi sitten meni avioliitto ja toimeentulo. kelan päätös, et ole oikeutettu mihinkään. Lapset ei käy koskaan. jne. Oikeasti ei ollut rahaa ruokaan, muista laskuista puhumattakaan. Ikää sen verran, että työllistymismahdollisuudet käytännössä katsottuna olemattomat.
      Fariseukset julisti omaa erinomaisuuttaan, tekopyhyydellään.

Sosiaalinen elämä rajoittui lähinnä yhteen kaveriin ja yhteen nettiystävään. Kiitos heille siitä.

Kahvilla kävin kerran kuussa, tutussa ravintolassa. Siitä tuhlatusta eurostakin tunsin syyllisyyttä.

Lohtua sai siitä että sen paskan voi lopettaa.

Käytin paljon aikaa siihen, mikä on paras tapa minulle?
      Päätös oli oikeastaan helppo. Talvella paleltuani, halusin aurinkoon ja missä minulla viimeksi on ollut hyvä olla. Pidän uimisesta.

Vielä kerran hyvää kokeakseni, laitoin ko maan deittipalstalle profiilin. Sainkin kiinnostusta ihan hyvin. Tarkoitus olikin käydä useamassa paikassa. Mut yksi ihminen päätti toisin. Kukaan muu ei tuntunut miltään. Hän kyllä tiesi, saavani kiinnostusta muiltakin. Minä myös tiesin hänen saavan tulvimalla kiinnostusta. Hän päätti taistella, minusta. Muutamassa päivässä huomasin olevani tärkeä hänelle, minulle korvaamaton. Valvottiin öitä mesessä. Puhuttiin, naurettiin, itkettiin, oltiin hiljaa.
      10 tuntia päivässä ei ollut tavatonta.

Pakko saada matkarahat järkevämmällä tavalla kasaan, kuin olin suunnitellut.
      Se ainoa kaverini tunsi jonkun joka tunsi jonkun, joka voisi ehkä tarvita työntekijää.

Lentolipun olin jo ostanut. Päädyimme ratkaisuun että aloitan työt, palattuani.

• Anonyymi

Ihanaa, että elämäsi suunta muuttui. Ihminen tarvitsee syyn nousta joka aamu ylös. Joillakin se on parisuhde, perhe, työ, vapaaehtoistyö, opiskelu tms. Toivon, että jokaiselle toivottomalle löytyy sellainen mielekäs syy.

• Anonyymi

Matkalla sain enemmän rakkautta, kuin osasin uneksia.
        Joka aamu herään onnellisena, joka ilta nukahdan tietäen, olevani rakastettu.
        Joka päivä myös ihmettelen, onko tämä tosiaan mun elämää.

En halua mennyttä unohtaa. Vaikka nyt menee paremmin kuin koskaan, ymmärrän ettei se ole itsestä kiinni.

• Anonyymi

Älä tee sitä. Jokaisella on pohjansa, mutta se hyväkin seuraa vielä. Miksi päädyit tuohon? Eikö mikään tai kukaan voi auttaa?

• Anonyymi

Olen itse ollut vastaavassa tilassa 16-vuotiaasta asti (nyt jo 40 ). Aina ajoittain tuo tunne aina tuli uudelleen. Mutta en voinut tehdä sitä läheisilleni. Vaikka kuinka tuntui etteivät hekään välitä.
      Sain lopulta itse apua urheilusta. Joku myöhemmin selittikin, että itsemurha-aikeet tulivat siitä kun en liikkunut kotoani mihinkään. Pyörin kehää. Keho saatuttaa pään, jos se ei pääse liikkumaan. Jo ensimmäinen lenkki metsän keskelle sai näkemään asiat toisin.

• Anonyymi

Oletko aloittaja perheellinen? Naimisissa? Onko sinulla lapsia? Voitko läheisten kanssa jutella?

• Anonyymi

Vaikka elämä olisi kaikin mahdollisin tavoin paskaa, älä tee sitä. Et ole suinkaan ainoa, joka täällä monin tavoin kärsii. Kärsimys ei ole oikeus riistää henkeä itseltään.

• Anonyymi

Väärin, jos jollakulla on oikeus riistää henki, niin se on ihmisellä itsellään itseltään. En kuitenkaan haluaisi kenenkään päätyvän tähän ratkaisuun mutta ymmärrän heitä jotka päätyvät, poislukien nuoremmat ihmiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin, jos jollakulla on oikeus riistää henki, niin se on ihmisellä itsellään itseltään. En kuitenkaan haluaisi kenenkään päätyvän tähän ratkaisuun mutta ymmärrän heitä jotka päätyvät, poislukien nuoremmat ihmiset.

Itsemurhaan on aina joku syy. Usein se harkituissa tapauksissa on syvä itseinho ja -viha ja/tai hyvin syvä toivottomuus. Tuo toivottomuus on usein niin syvää, että ihminen kokee, ettei ole enää mitään tehtävissä eikä ole enää mahdollista yltää sille tasolle elämässä ja eri elämänalueille kuin haluaa.

Ymmärrän, että ne tilanteet voivat olla todella vakavia ja elämä saattaa monella tai kaikilla elämänalueilla olla pielessä ja ihan päin helvettiä. Elämä on siis on todella monella osa-alueella pielessä ja kaukana omista ihanteista. Mitä suurempi ihmisen omien toiveiden ja todellisen elämäntilanteen ero on, sitä suurempaa tuskaa se tuottaa. Myös se, että on "näkymättömiä" esteitä elämässä aiheuttaa todella suurta tuskaa, ahdistusta ja surua: sairaudet, väsymys, väheiset resurssit jne. Ymmärrän tuon täysin. Myös jatkuva kärsimys ja kivut tuottaa usein toivottomuutta.

Tuskaa voi usein tuottaa myös se, että oma elämä on verrattuna esim. lähipiirin tai ympärillä elävien ihmisten elämään täysin erilaista, vaikeaa, niukkaa, köyhää, köyhäsisältöistä jne. Ymmärrän, että tuokin aiheuttaa suurta ahdistusta: ei voi osallistua yhteiskuntaan niin kuin muut muiden kanssa, ei ole samanlaisia mahdollisuuksia syystä tai toisesta. Ei ehkä enää jaksakaan yrittää yhtään mitään, jos on tarpeeksi monta kertaa epäonnistunut ja jos kukaan ei kannusta, kuuntele, ymmärrä eikä auta. Lopulta ei jaksa edes enää unelmoida, jos unelmat eivät ole toteutuskelpoisia tai jos ei ole voimia niitä toteuttaa.

Ymmärrän senkin, että se ärsyttää syvästi, jos joku huutelee ylhäältä eikä tajua, miten vaikeaa joillakin voi olla. Elämäntilanteissa on suuri ero ja joillakin on oikeasti ihan helvetin vaikeaa. Silloin ei pidä lähteä leikkimään mitään kukkahattutätiä, joka kuvittelee tietävänsä ja tuntevansa toisen elämäntilanteen. Silloin pitää oikeasti yrittää ajatuksen tasolla samaistua toisen tilanteeseen ja kuunnella se koko tilanne ja kuvitella itsensä siihen. Auttaa tarvittaessa. Tukea. Kannustaa ja rohkaista.

En hyväksy itsemurhaa mutta ymmärrän ne syyt siellä takana. Usein ihminen on toivottomuudessaan hyvin yksin. Moni ei osaa eikä välttämättä haluakaan samaistua negatiivisiin tunnetiloihin ja hyvin vaikeisiin elämäntilanteisiin eikä siis voi ymmärtää ilman omaa kokemusta syvästi epätoivoista ihmistä. Vertaistuki on ehkä tällaisissa tilanteissa paras ja se, että saa mahdollisimman paljon apua niiltä, joilla on hyvin asiat ja jotka jaksaa auttaa ja antaa resursseja. Sekään ei ole hyvä, että ympärillä on vain niitä, joilla on toivotonta. Toivottomat, yksinäiset ja epätoivoiset tulisi ottaa elämään mukaan! Ehkä tärkein myös on, että se elämäntilanne konkreettisesti muuttuu pikku hiljaa ja saa purettua niitä esteitä niin, elämästä tulee mielekästä ja tulee se toivo siitä, että asiat voi mennä ja menee parempaan suuntaan. On hyvä esim. kirjoittaa ylös kaikki ne asiat, johon haluaa muutoksen ja vaikka jaotella, mitä voi itse tehdä ja mitä muut voi tehdä ja auttaa niissä. Siinähän ympärillä olevilla ihmisillä on myös suuri osuus auttaa niin paljon kuin mahdollista ja tehdä se oma osa eikä vaan taputella olalle.

• Anonyymi

Mikä on syysi tuollaisiin ajatuksiin? Mikä on vienyt elämänhalun?

• Anonyymi

Älä tee sitä. Olen samanlaisia ajatuksia hautoneen lapsen äiti. Lapsen menetys on pahinta, mitä kuvitella saattaa. Aina on toivoa. Yritä nähdä nuo kaksi todellisuutta. Saatana, joka haluaa tuhota ja tappaa ja Jumala, joka luo kaiken uudeksi. Hän voi auttaa sinua. Huuda Jeesusta avuksi, rukoile ja sanoudu irti vihasta.
      Jumala voi pelastaa sinut niin, ettet olisi voinut ikinä kuvitella, miten paljon Hän sinua rakastaa! ❤️❤️❤️

• Anonyymi

Ei välttämättä ole paras kannustus se, ettei joillekuille muille tule paha mieli.

Uskonto voi myös tehdä elämästä helvetin. Etenkin läheisille. Lapsille vielä herkemmin, koska ovat vanhemmistaan riippuvaisia.
        Jos lapsi riistää hengen itseltään, niin tuskin se äidin pahamieli, on traagisin asia tapahtumaketjussa.

Sanoisitko sellaiselle äidillekin. Jumala luo kaiken uudeksi. Voit nähdä kuinka paljon hän sinua rakastaa.

Etkö osaa laskeutua tavallisten ihmisten tasolle.

Eittämättä viestisi on suoraan raamatusta
        2kor 11 13-15

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei välttämättä ole paras kannustus se, ettei joillekuille muille tule paha mieli.

Uskonto voi myös tehdä elämästä helvetin. Etenkin läheisille. Lapsille vielä herkemmin, koska ovat vanhemmistaan riippuvaisia.
        Jos lapsi riistää hengen itseltään, niin tuskin se äidin pahamieli, on traagisin asia tapahtumaketjussa.

Sanoisitko sellaiselle äidillekin. Jumala luo kaiken uudeksi. Voit nähdä kuinka paljon hän sinua rakastaa.

Etkö osaa laskeutua tavallisten ihmisten tasolle.

Eittämättä viestisi on suoraan raamatusta
        2kor 11 13-15

Tiesin, että tuo voi aiheuttaa närää joissain ihmisissä, mutta joskus läheiset on ainoa syy pysytellä hengissä, joten en hurskastele, kun sanoin, minkä sanoin. Itsetuhoinen ihminen saattaa olla hyvin herkkä ja välittää enemmän läheisistään kuin itsestään.

Mielestäni sinun kommenttisi on armoton ja tuomitseva. Lyhytnäköinen minusta.
        ” Sanoisitko sellaiselle äidillekin. Jumala luo kaiken uudeksi. Voit nähdä kuinka paljon hän sinua rakastaa”.
        Tähän sanoisin kyllä, sanoisin. Jumala rakastaa jokaista ihmistä!

• Anonyymi

Älä puhu tuollaisia

Joskus ON vaikeaa oli ihminen sitten kuinka menestynyt tahansa

Mutta kun löytää jonkun jutun jota tykkää tehdä niin elämä kantaa

• Anonyymi

Minusta kyllä ajattelematonta täällä kysellä jotain tapoja tehdä itsemurha.niinkö oman navan ympärillä ajatuksesi pyörii ettet näe metsää puilta! Voisit vähän katsoa ympärillesi niin tuollaset viestit jäis lähettämättä. Et ole ainoa kärsivä maailmassa on miljoonia muitakin.siitähuolimatta elävät. Päivä kerrallaan,hetki kerrallaan. Se on vahvuutta se.

• Anonyymi

Tukehdu siihen vahvuuteesi, kaikki ei ole samanlaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tukehdu siihen vahvuuteesi, kaikki ei ole samanlaisia.

Kyllä tässä maassa on niin paljon miehiä ja naisia jotka elävät ilman parisuhdetta tahtomattaan tai omasta tahdosta. Ei sinun kannata semmoisesta asiasta murehtia. Tee asioita hyvillä mielin mistä ikinä tykkäät. Tämä on sinun arvokas elämä. Jossain vaiheessa yllättäen sitä vähiten kun osaat odottaa se saattaa sinut yllättää rakkaalla.

• Anonyymi

Itsekin ajattelen parhaillaan itsemurhaa, oon jo aika monta vuotta pohtinut ja näyttää siltä, että kuolema voittaa... Vihdoinkin pääsen pois ja kärsimykseni päättyy!

• Anonyymi

En voisi tehdä omien lapsieni vuoksi. Muuten iloa on kyllä vaikea löytää. Liian kauan jatkunut matalalentoa, syvä toivottomuus ja vakava masennus. Joitain vuosia sitten kykenin psyykkaamaan itseäni eteenpäin, oli positiivisuuttakin. Nyt olen valunut jonnekin niin syvälle mustaan kuiluun, enkä löydä työkaluja tähän.Hoitokontaktissa käyn kerran parissa viikossa.

Nyt sain läksyksi
        oppia huolehtimaan terveydestäni. Kirjoittelen ylös, missä kohtaa olen onnistunut. Mikään ei enää toimi vanhalla rutiinilla ja suorittamalla. Minun tulee myös miettiä, millä saisin terveyttäni kohennettua ja mitkä asiat tuottavat mielihyvää. Vaikeaa on mutta yritän yrittää kaikkea järkevän oloista. DKT. Opetellaan sitten ihan alusta kaikki. :(

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En voisi tehdä omien lapsieni vuoksi. Muuten iloa on kyllä vaikea löytää. Liian kauan jatkunut matalalentoa, syvä toivottomuus ja vakava masennus. Joitain vuosia sitten kykenin psyykkaamaan itseäni eteenpäin, oli positiivisuuttakin. Nyt olen valunut jonnekin niin syvälle mustaan kuiluun, enkä löydä työkaluja tähän.Hoitokontaktissa käyn kerran parissa viikossa.

Nyt sain läksyksi
        oppia huolehtimaan terveydestäni. Kirjoittelen ylös, missä kohtaa olen onnistunut. Mikään ei enää toimi vanhalla rutiinilla ja suorittamalla. Minun tulee myös miettiä, millä saisin terveyttäni kohennettua ja mitkä asiat tuottavat mielihyvää. Vaikeaa on mutta yritän yrittää kaikkea järkevän oloista. DKT. Opetellaan sitten ihan alusta kaikki. :(

Mitä toi DKT tarkoittaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä toi DKT tarkoittaa?

Ihmisellä on epävakaa persoonallisuus monella alueella. Kyky hallita omia mahdollisuuksia selvitä elämän monista tilanteista, jotka kuuluvat elämään.
        Noista käytetään ammattikielessä lyhennettä DKT.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä toi DKT tarkoittaa?

Dialektinen käyttäytymisterapia. Opetellaan tunteiden säätelyä ja reagointia tunnetiloihin. 3:27.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisellä on epävakaa persoonallisuus monella alueella. Kyky hallita omia mahdollisuuksia selvitä elämän monista tilanteista, jotka kuuluvat elämään.
        Noista käytetään ammattikielessä lyhennettä DKT.

Pakkoko selittää, jotain mis ei ymmärrä..
        :( 3:27

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakkoko selittää, jotain mis ei ymmärrä..
        :( 3:27

Ymmärrän pitkälti vaikken itsemurhakandi olekkaan. Aina ei tartte olla henkkohtasta kokemusta, haloo.

• Anonyymi

Polta tupakkaa juo viinaa

• Anonyymi

Syvissä vesissä sukellessa hyvä oppia itsestä uusia piirteitä, miettiä mennyttä, pureskella kokemaansa. Aina löytyy myös niitä hyviä kokemuksia. Parina ollessa yhdessä koettua, yksin ollessa omia hyvän olon tuntemuksia. Asenteesta kaikki on kiinni, sitä voi opettaa itsensä olemaan hyvin pienistä asioista tyytyväinen, joilla saa mielensä paremmaksi.

Itse löytänyt hyvän mielen tuojan harrasteista. Liikun paljon, nautin ympärillä olevista asioista, suhtaudun arkisiin asioihin myönteisellä tavalla. Välillä on huonojakin hetkiä, jolloin passivoituu, mut niitä on jokaisella, en vaunu synkkyyden, ehkä senkin oppinut positiivisen ajattelun myötä. Uskoon en ole hurahtanut, itseni kannan ja teen asioita, joista ei tarvi huonoa omaatuntoa kantaa. 👍

• Anonyymi

Minä taas olen nöyrän kiitollinen, jos tautini pysyy aisoissa ensi kevääseen . Se on virstanpylväs. Aion nauttia elämästäni täysin rinnoin niillä eväillä, mitä on.
        Elämä on ihanaa

• Anonyymi

Entäs korona? Olisiko siitä jotain apua, sehän tappaa maailmalla miljoonia ihmisiä?
      Voisit tehdä jotain hyvää toisille ensin ja tarjoutua vapaaehtoishommiin kun seuraava korona-aalto iskee pian. Sinähän et ainakaan pelkää kuolemaa, joten mene eturintamaan ja ajattele muita ennen itseäsi.

• Anonyymi

Selvisin joskus yrityksestä, ihmeen kautta. Siitä alkoi vielä kivisempi tie, se oli jotain niin nöyryyttävää, yrityksestä rangaistaan. Muista voit siitä selvitä, ja se jättää jälkensä. Se on ikuinen jälki, josta ei pääse eroon. Voit myös vahingoittua fyysisesti, vaikka selviäisit ja silloin on elämä vielä vaikeampaa. Jos on joku muu tie, niin käytä se. Anna ajan kulua, ja muista kaikesta voi selvitä. Itse olisin toivonut näitä sanoja, ja olisin ehkä jättänyt tekemättä. Usko pois, helpommolla olisin päässyt kun olisin vapaaehtoisesti hakenut apua, vaikka syy ei ollut minun että elämä meni hetkellisesti vaikeaksi. Ihmiset on hirveitä, mutta joukkoon mahtuu aina joitain hyviäkin. Voimia sinulle.

• Anonyymi

Yleensä hirveät ihmiset ei siedä että niille annetaan takaisin. Ovat niin yksinkertaisesti kusipäitä että ajattelevat olevan oikeutettuja toisen elämään. Unohda kosto jos olet sitä miettinyt, yritä poistaa elämästäsi ihmiset joita et sinne halua. Voi olla vaikeaa, tiedän sen itse. En mieti kostoa, en itsemurhaa, yritän selvittää elämäni taas tasapainoiseksi. Semmosta heijaa se on, kuvainnollisesti kun löydät vanhat rutiinit, ilon ja saat asioita eteen päin, niin joku ottaa imukupilla sinusta kaiken ulos. Kohta ihmiset joista et pidä, tekee niitä sinun rutiineja, laittavat nettiin ajatuksiasi ja toimivat kuten sinä. Joops, yritetään jaksaa, toivotaan että kusipäät kohta kyllästyisi. Tai löytäisivät uutta energiaa. Pakkohan se on muuttaa, jos elämä on itselle tärkeää. Jospa seuraava elämä, taivaspaikka tai helvittikin olisi armollisempi. Ja mitä muuttoon tulee, niin kamalaa tappelua kun et halua johonkin tiettyyn paikkaan muuttaa. Tulisipa huomenna vastaan ihminen, joka sanoisi hei vittu et oot hyvä tyyppi, haluatko apua ja tukea, ollaanko ystäviä. En halua sinulta mitään, viihdyn vain seurassasi mitä haluaisit elämältä. Mietitäänkö yhdessä miten siihen pääsisi. Voisin polvistua ja kosia saman tien ❤️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä hirveät ihmiset ei siedä että niille annetaan takaisin. Ovat niin yksinkertaisesti kusipäitä että ajattelevat olevan oikeutettuja toisen elämään. Unohda kosto jos olet sitä miettinyt, yritä poistaa elämästäsi ihmiset joita et sinne halua. Voi olla vaikeaa, tiedän sen itse. En mieti kostoa, en itsemurhaa, yritän selvittää elämäni taas tasapainoiseksi. Semmosta heijaa se on, kuvainnollisesti kun löydät vanhat rutiinit, ilon ja saat asioita eteen päin, niin joku ottaa imukupilla sinusta kaiken ulos. Kohta ihmiset joista et pidä, tekee niitä sinun rutiineja, laittavat nettiin ajatuksiasi ja toimivat kuten sinä. Joops, yritetään jaksaa, toivotaan että kusipäät kohta kyllästyisi. Tai löytäisivät uutta energiaa. Pakkohan se on muuttaa, jos elämä on itselle tärkeää. Jospa seuraava elämä, taivaspaikka tai helvittikin olisi armollisempi. Ja mitä muuttoon tulee, niin kamalaa tappelua kun et halua johonkin tiettyyn paikkaan muuttaa. Tulisipa huomenna vastaan ihminen, joka sanoisi hei vittu et oot hyvä tyyppi, haluatko apua ja tukea, ollaanko ystäviä. En halua sinulta mitään, viihdyn vain seurassasi mitä haluaisit elämältä. Mietitäänkö yhdessä miten siihen pääsisi. Voisin polvistua ja kosia saman tien ❤️

Muutan kyllä, en kosta, jospa kuitenkin pientä läksiäislahjaa. Yllätys! 😂 Muistuu sitten mieleen, yhteiset hetkemme. Ei mitään pahaa tietenkään, itselle tulee ihan hymy huulille kun mietinkin sitä. Ennen lentokenttää, vuokraan limusiinin, otan kuohuvaa, nousen kattoikkunasta ja huudan "vittu me muutetaan täältä, hukkukaa paskaanne". Sitä ennen treenan hyvän perseen, jota näytän teille. Sitten nousen, lennän pois ja niin pääsitte eroon ilman että piti kohdata omat teot. Lähetän toki kuvia postitse. Jokaiseen kuvaan voin piilottaa pienen vihjeen onnesta. Ja sitten, toivon mukaan olen turvallisen matkan päässä, teidän itkupotkuraivareista, kateudesta ja ajojahdista. Kun kone nousee, tunnen olevani vapaa. Kun jalat koskettavat taas maata, jatkan elämääni. Löydän onneni, halun tavoitella sitä elämää johon minäkin olen oikeutettu. Enkä ikinä katso taakseni. En enää ikinä palaa metsään, en ikinä tälle alueelle, en ikinä siihen pihaan, en ikinä siihen rakennukseen. Enkä koskaan laita kaltereita itseeni. Olkoot tämä viimeinen kirjoitus tänne. Voisinpa sanoa että kiitos ja toivoa hyvää jatkoa.

• Anonyymi

Aina sinä olet tekemässä itsemurhaa. Ainakin neljäs kerta jo.

• Anonyymi

Kuule, mulla on ihan sama tilanne, mutta viittaan vaan kintaalla itsemurhaehdotuksille. Ei, kkun mä vaan puin nyrkkiä ja nuijin jokaisen vastaantulevan joka uskaltaa astua viivan/rajan väärälle puolelle ja öykkäryi naaman edessä. Pui sinäkin nyrkkiä.

• Anonyymi

Toisten ihmisten harjoittama pahuus tuhoaa monen ihmisen elämän. Tekojen jälkeen jää niin suuri tuska ja kärsimys, että kuolema on armollinen ratkaisu. Kukaan ei voi tietää toisen ihmisen taustoja eikä sitä tuskaa, jota hän kantaa sisällään. Ihmisellä on oikeus tehdä itsemurha jos siltä tunnuttaa!

• Anonyymi

Jos osaa irrottautua menneisyydestä, antaa itselleen mahdollisuuden aloittaa alusta tavallaan. Ihmisellä voi olla rankkojakin, toisten aiheuttamia traumoja kannettavanaan. Silti on mahdollisuus valita.

Valitse hyvä, toimi sydämelläsi, vältä seuraa, josta tulee paha olo. Elämä tuo kyllä eteen niitä hyviä asioita ja hyviä ihmisiäkin, kun on valmis vastaanottamaan ne. Mukavat asiat lähtevät pikkuhiljaa kertautumaan, kun päästät itsesi vapaaksi vanhoista, huonoiksi koetuista ajatus- ja toimintamalleista. Olen myös ollut toivoton, mutta ikuinen optimisti kuitenkin.

• Anonyymi

Älä tee itsemurhaa!

• Anonyymi

Rukoile Jumalaa. Et tiedä, mitä rajan takana on.
      Hae itsellesi apua, soita terveysasemalle tai kriisipäivystykseen.

Jäljelle jää usein paljon tuskaa ja kysymyksiä jos läheinen poistuu itsemurhan kautta.

Toivon, että saat apua itsellesi. Muuten en ketjua lukenut. Täällä on monenlaista ihmistä kirjoittamassa.

• Anonyymi

En lukenut ketjua, vain aloituksen. Elämä on lahja, se on lahja elämän saaneelle. Elämää pitää arvostaa omana, arvokkaana yksityisomaisuutena. Voihan elämänsä päättää arvottomana, menettäen kalleimpansa. Mitä jää jäljelle ? Joka ei osaa arvosta omaa elämäänsä, ei osaa arvostaa muidenkaan elämää. Asioiden totuus antaa vakaan pohjan elämänvirralla, kunnes kuolema kohtaa väsyneen matkaajan usein yllättäen. Antaen itsensä Luojalle, hänen käsiinsä, niin kaikki on hyvin ja rauha palaa sydämeen. Auttavat puhelimet ovat arjen avuksi järjestettyjä.

• Anonyymi

Kaikkea ei voi korjata, joskus kuolema on ainoa ratkaisu. Ei välttämättä hyvä ratkaisu, mutta ratkaisu kuitenkin.

• Anonyymi

Itsemurhallaan uhkailu on vastenmielisimpiä tekoja muille. Puuttuu vaan julistus, syyttelyineen. Äärimmäistä itsekkyyttä. Itse haluan pysyä mahdollisimman kaukana sellaisesta mt. ongelmaisesta. Ei pienintäkään yhteydenpitoa, hän on pelkkää ilmaa, ei kiinnosta mikään tieto. Rakastan omaa elämääni ja niitä, jotka ovat tärkeitä itselleni. Ei aihetta enempään.

• Anonyymi

Itse olet itsekäs, eikä aloitus ollut uhkailu. Sinua on taidettu joskus kiristää itsemurhalla, kun vastauksesi oli noin kirjoitettu.

• Anonyymi

Älkää kummatkaan lopettako päivätyötänne ollaksenne psykologeja.

• Anonyymi

Aikamoista lokerointia! Ei kaikki itsemurhaa hautovat ole mt-ongelmaisia. Toi loppu oli huvittava "ei aihetta enempään"😂

• Anonyymi

Kun on pohjalla sen alemmas ei enää pääse. Siksi suunta on siitä vain ylöspäin.

• Anonyymi

Totta, mutta pohjalta nousu vaatii voimavaroja. Ehdotuksia, mitä ne voimavarat voisivat olla terapian lisäksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, mutta pohjalta nousu vaatii voimavaroja. Ehdotuksia, mitä ne voimavarat voisivat olla terapian lisäksi?

Ajatusten kääntäminen negatiivisista positiivisiksi vaikka rautakangella vääntäen. Opettelemalla sitä uudestaan ja uudestaan. Jos ja kun huomaa taas langenneensa niin hyväksyy sen eikä soimaa siitä itseään ja taaseteenpäin ja positiiviseen. Opettelee olemaan armollinen itselleen ja toisille. Opettelee rakastamaan itseään sellaisenaan ja rakastamaan muita. Helpommin sanottu kuin tehty,mutta se on se tie mikä onneen vie. Sitä minäkin opiskelen ja kuten huomaatte varmaan, aika huteraa on meno mutta aurinko on jo noussut🦋💗😊🌘🌗🌖🌕

• Anonyymi

Ajattele toisiakin ihmisiä että miten hirveä olo heille tulisi jos tekisit itsemurhan, sitten he joutuisivat ajattelemaan: olisinkohan voinut tehdä jotain ystävällisemmin tai jotain...

• Anonyymi

Jos elämä tuntuu ei ollenkaan lahjalle vaan jokapäiväistä monikymmenvuotista kidutusta, niin silloin on oikeellista tehdä itsemurha, mutta ehkä Jumala tekee sen puolestasi silloin.

Jos ei yhtään iloista hetkeä ole elämänsä aikana nähnyt jos on elåänyt vaikka 50 vuottakin, jos kaikki on ollut kärsimystä, onko arvoista elää, vai pitäisikö ostaa laiton Parabellum ja päästää itsensä kärsimyksestä, jos Jumala ei ennen sitä tapa minua.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe