SSRI, masennus ja ahdistus

Anonyymi

Moikka. Löysin paljon vanhoja palstoja aiheesta, mutta kaipaisin nyt ajankohtaista tietoa Teiltä ketkä kärsitte masennuksesta ja ahdistuksesta sekä psykosomaattisista oireista. Lopetin Seronil nimisen lääkkeen oikeaoppisesti seurantajakson kera viime vuonna mutta nyt pienen elämän vastoinkäymisen myötä kaikki oireet palasivat hetkessä eivätkä mene millään pois vaikka vastoinkäyminen käytiin läpi. Jalat eivät enää yks kaks kantaneet, kroppa tärisee eikä mikään ruoka tai juoma pysy sisällä, lihaksia särkee kuin joku löisi puukolla. Syömättömyys lienee tässä pahinta kun keho ei saa ravintoa mistään. Nyt alotin saman lääkityksen uudelleen mutta mietin onko kenelläkään samankaltaisia kokemuksia että hoidettu sairaus triggeroituu salamana uudelleen yhtä pahana kuin ennen? Eikä edes asteittain vaan hetkessä kaikki vanhat oireet esiin. Kuinka olette toimineet ja onko SSRI auttanut teitä myös vaikeissa ahdistustiloissa? Minulla tämä äkillinen uudelleen repsahtaminen vei hetkessä parisuhteen ja työn ja nyt kaipaan vertaistukea Teistä. Tuntuu hyvin yksinäiseltä kun lääkäritkin antavat vain reseptin käteen ja toivottavat hyviä jatkoja.

31

1285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen käyttäny varmaan yli 5v enkälopeta. pitää mut käynnissä ja toiminta kysysenä ja pystyn käymään töissä.liian hyvin muistan mitä oli ennen lääkitysä ja se riitti.

      • Anonyymi

        Tätä olen miettinyt että onko niin että kun leikkiin lähtee niin poistumista ei ole? En ainakaan toistaiseksi tunne yhtäkään kuka olisi saanut lääkityksen loppumaan ja pysynyt onnellisesti ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen miettinyt että onko niin että kun leikkiin lähtee niin poistumista ei ole? En ainakaan toistaiseksi tunne yhtäkään kuka olisi saanut lääkityksen loppumaan ja pysynyt onnellisesti ilman.

        mä olin niin helvetin sairas että ei ole tarkoitus koskaan enää kokeilla sellasta oloo ilman lääkkeitä .mä oon hyväksyny että tarviin lääkkeitäloppu elämäni. eikä se mua haittaa.jollakin selkä mulla nuppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä olin niin helvetin sairas että ei ole tarkoitus koskaan enää kokeilla sellasta oloo ilman lääkkeitä .mä oon hyväksyny että tarviin lääkkeitäloppu elämäni. eikä se mua haittaa.jollakin selkä mulla nuppi.

        Saanko kysyä oliko sinulla psykosomaattisia oireita myös? Jos oli niin minkälaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen miettinyt että onko niin että kun leikkiin lähtee niin poistumista ei ole? En ainakaan toistaiseksi tunne yhtäkään kuka olisi saanut lääkityksen loppumaan ja pysynyt onnellisesti ilman.

        Samaa minä ajatellut ja todennut. Kirjoitin just tähän viimeiseksi oman stoorini. Seronililla mennään, kai loppu elämä. Silti voin välillä aika huonosti, masis ja ahdistus. raija


    • Anonyymi

      Minä olen herkistynyt serotoniini adrenaliini boostereille eli mielialääkkeille. Nykyään ahdistukseen vain täsmälääke Temesta. Olen miettinyt miksi mielialalääkkeitä määrätään ahdistukseen. Sehän on Off label käyttöä. Ne eivät ole anksiolyyttejä.
      Ssri, snri, nri etc. lääkkeiden käyttö perustuu käyttäjäkokemuksiin. Aivojen toimintaa kiihdytetään em. lääkkeillä. Jokaisella tietysti hieman eri välittäjäaineisiin liittyen. Kun elämässä on "boostia" ei ahdistustakaan kerkiä potemaan.
      Miettikääpä miten vaikkapa adrenaliini vaikuttaa.
      Karkeana esimerkkinä voisi sanoa, että vedäpä viiva amfetamiinia. Ei varmasti ahdista,mutta sitten kyllä ahdistaa kaksinverroin kun vaikutus loppuu.

      • Anonyymi

        SSRI on yleisin käytetty ahdistukseen, koska se toimii useimmilla siihen kohtuullisesti ja on myös useimmilla kohtuullisesti siedetty pitkäaikaiskäytössä. Pitkäaikaiskäytössä moni muukin tehoaa, kuten neuroleptit, eli varsinaiset rauhoittavat lääkkeet (esim. ketipinor) mutta sivuvaikutukset ovat paljon suurempia monilla pikäaikaiskäytössä.

        Temesta ja muut bentsot on vain pillerimuotoista ja pidempivaikutteista alkoholia. Ne lisäävät gaban eritystä, eli "jarrua" aivoihin. Aivot pyrkivät homeostaasiin ja painavat lisää "kaasua" lisäämällä glutamaattia. Sitten tarvitsee nostaa bentsojen annosta, aivan kuten alkoholin kanssa. Lisää ja lisää, ja samalla kasvaa sivuvaikutukset, kuten muistihäiriöt yms. Lopulta ei tehoa enää ollenkaan, mutta lääkkeen syömistä pitää jatkaa fyysisten vieroitusoireiden poispitämiseksi. Ja lopettaminen on vaikeaa, likipitäen mahdotonta.

        Kuvaamasi amfetamiinin vaikutus on lähempänä bentsojen ja alkoholin vieroitusoireita kuin amfetamiinin. Amfetamiinilla kun on poreillut ja valvonut pitkään, niin lopetettua käyttäjä yleensä nukkuu päiväkausia, välillä vain vessaan heräillen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI on yleisin käytetty ahdistukseen, koska se toimii useimmilla siihen kohtuullisesti ja on myös useimmilla kohtuullisesti siedetty pitkäaikaiskäytössä. Pitkäaikaiskäytössä moni muukin tehoaa, kuten neuroleptit, eli varsinaiset rauhoittavat lääkkeet (esim. ketipinor) mutta sivuvaikutukset ovat paljon suurempia monilla pikäaikaiskäytössä.

        Temesta ja muut bentsot on vain pillerimuotoista ja pidempivaikutteista alkoholia. Ne lisäävät gaban eritystä, eli "jarrua" aivoihin. Aivot pyrkivät homeostaasiin ja painavat lisää "kaasua" lisäämällä glutamaattia. Sitten tarvitsee nostaa bentsojen annosta, aivan kuten alkoholin kanssa. Lisää ja lisää, ja samalla kasvaa sivuvaikutukset, kuten muistihäiriöt yms. Lopulta ei tehoa enää ollenkaan, mutta lääkkeen syömistä pitää jatkaa fyysisten vieroitusoireiden poispitämiseksi. Ja lopettaminen on vaikeaa, likipitäen mahdotonta.

        Kuvaamasi amfetamiinin vaikutus on lähempänä bentsojen ja alkoholin vieroitusoireita kuin amfetamiinin. Amfetamiinilla kun on poreillut ja valvonut pitkään, niin lopetettua käyttäjä yleensä nukkuu päiväkausia, välillä vain vessaan heräillen.

        "SSRI on yleisin käytetty ahdistukseen, koska se toimii useimmilla siihen kohtuullisesti ja on myös useimmilla kohtuullisesti siedetty pitkäaikaiskäytössä. Pitkäaikaiskäytössä moni muukin tehoaa, kuten neuroleptit, eli varsinaiset rauhoittavat lääkkeet (esim. ketipinor) mutta sivuvaikutukset ovat paljon suurempia monilla pikäaikaiskäytössä"

        Onko Ketipinor rauhoittava lääke?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI on yleisin käytetty ahdistukseen, koska se toimii useimmilla siihen kohtuullisesti ja on myös useimmilla kohtuullisesti siedetty pitkäaikaiskäytössä. Pitkäaikaiskäytössä moni muukin tehoaa, kuten neuroleptit, eli varsinaiset rauhoittavat lääkkeet (esim. ketipinor) mutta sivuvaikutukset ovat paljon suurempia monilla pikäaikaiskäytössä.

        Temesta ja muut bentsot on vain pillerimuotoista ja pidempivaikutteista alkoholia. Ne lisäävät gaban eritystä, eli "jarrua" aivoihin. Aivot pyrkivät homeostaasiin ja painavat lisää "kaasua" lisäämällä glutamaattia. Sitten tarvitsee nostaa bentsojen annosta, aivan kuten alkoholin kanssa. Lisää ja lisää, ja samalla kasvaa sivuvaikutukset, kuten muistihäiriöt yms. Lopulta ei tehoa enää ollenkaan, mutta lääkkeen syömistä pitää jatkaa fyysisten vieroitusoireiden poispitämiseksi. Ja lopettaminen on vaikeaa, likipitäen mahdotonta.

        Kuvaamasi amfetamiinin vaikutus on lähempänä bentsojen ja alkoholin vieroitusoireita kuin amfetamiinin. Amfetamiinilla kun on poreillut ja valvonut pitkään, niin lopetettua käyttäjä yleensä nukkuu päiväkausia, välillä vain vessaan heräillen.

        Masennuslääkkeet voivat joskus olla ehkä hyödyksi, mutta pääosalla niissä ainoa positiivinen vaikutus tulee mahdollisesti lumevaikutuksesta, eli siitä, että terveydenhoidossa joku kuuntelee ja vähän seuraa tilannetta, ja että uskoo pillerin auttavan.

        Viime vuosina on etenkin SSRI-lääkkeiden osalta ollut aktiivista akateemista debattia siitä, että vaikuttaako lääke edes niin kuin on väitetty ja niin kuin purkissa lukee. Tänä vuonna (2022) esimerkiksi maailman kuuluisimmassa ja arvostetuimmassa tiedelehdessä Naturessa julkaistiin artikkeli "The serotonin theory of depression: a systematic review of the evidence", jonka johtopäätös oli että serotiniiniteorialta on lähtenyt uusimpien tutkimusten myötä tieteellinen perusta alta, ja sillä olettamalla ole enää kestävää tieteelliseen tietoon perustuvaa pohjaa, että serotiniinin määrää aivoissa kasvattamalla masennukset edes vähenisivät - vaikka SSRI eli serotiniinin määrää aivoissa kasvattamaan pyrkivät lääkkeet on tehty aiheuttamaan juuri sitä. Näitä lääkkeitä on syöty paljon Suomessakin. Sivuvaikutukset ovat varmoja ja tunnettuja, mutta hyötypuoli on kyseenalaistunut samalla kun lääketehtaista riippumattomiakin tutkimuksia on julkaistu yhä enemmän ja enemmän.

        Lääketehtaat rahoittivat alan ensimmäiset tutkimukset. Seurantatutkimuksista usein alkuun julkaistiin vain ne, joissa tuli positiivisia tuloksia ja jätettiin julkaisematta ne, joissa positiivisia vaikutuksia ei havaittu. Sen seurauksena oli pitkään julkaisuvinouma lääkkeen positiivisista vaikutuksista. Uudet tulokset ovat muuttaneet kuvan serotiniinin roolista masennuksessa, ja ne tiedot ovat ristiriidassa monen masennuslääkepurkin tuoteselosteen kanssa, joissa vaikuttavaksi mekanismiksi väitetään sellaista, jolla esimerkiksi tuon Nature-lehden koosteen mukaan ei ole enää nykyisin edes tieteellistä pohjaa, kun niin monet uudet tutkimustulokset ovat olleet väitteen kanssa ristiriidassa.


    • Anonyymi

      Vähentelin hieman essiä monen kuukauden aikana takana psykoterapiaa, ajattelin josko pärjäisin. Mitä vielä kuukausi sitten humaus ja kaikki ahdistus palasi, palasin 10mg nopeasti mutta vieläkin ahdistaa. Jos vain saan itseni taas kasaan en enää ikinä uskalla vähentää, jouduin olemaan pois töistäkin olin niin pahassa ”tuskassa”. Tuntuu niin epäreilulta kun on tämä yksi elämä ja tämä ei ota helpottaakseen. ;(

    • Anonyymi

      Aloittaja, katso täältä ketju jonka otsikko on "Masennuslääkkeet ovat lääketieteen suurimpia huijauksia". Ellet siis jo katsonut. Siinä on aika tyhjentävästi sanottu näistä asioista...

      Ei kannata käyttää noita psyykehuumeita. Ne ovat huumausaineita siinä missä muutkin, ja pitkäaikaiskäytössä vaarallisia. Kannattaa koettaa mitä tahansa muita keinoja elämän vaikeuksista ja tuskasta selviämiseen. Vaikka kuinka mahdottomalta tuntuisi. Terapia on yksi toimiva apukeino, kunhan vain ensin jaksaa hakea sitä, ja valitsee itselleen sopivan ja pätevän terapeutin.

      • Anonyymi

        Minäpä katson kiitos! Tosiaan tuli pari kk kokeiltua luontaistuotteita, meditaatiota ja joogaa mutta mikään ei vienyt fyysisiä oireita pois. Uskon että masentuneen mielen kanssa ja tuskaisuuden kanssa voisin hyvinkin olla ilman lääkitystä mutta kun kroppa ei kanna. Sairaalassakin ihmettelivät että kun on niin kovat fyysiset oireet ja letkusyötöllä joudun osan ajasta olemaan... pelottaa kun en haluaisi syödä lääkkeitä mutta ilman niitä keho ei vain toimi vaikka pää tuntuikin selkeältä... Minä menen tonne ehdottamaasi palstaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä katson kiitos! Tosiaan tuli pari kk kokeiltua luontaistuotteita, meditaatiota ja joogaa mutta mikään ei vienyt fyysisiä oireita pois. Uskon että masentuneen mielen kanssa ja tuskaisuuden kanssa voisin hyvinkin olla ilman lääkitystä mutta kun kroppa ei kanna. Sairaalassakin ihmettelivät että kun on niin kovat fyysiset oireet ja letkusyötöllä joudun osan ajasta olemaan... pelottaa kun en haluaisi syödä lääkkeitä mutta ilman niitä keho ei vain toimi vaikka pää tuntuikin selkeältä... Minä menen tonne ehdottamaasi palstaan.

        Katso se ketju. Mutta nyt ajattelin, että jos sinulla on noin kovat fyysiset oireet, niin voivatko ne johtua pelkästä masennuksesta...? Siis toki, kun elämä romahtaa (parisuhde, työ, kaikki kerralla) niin kehokin reagoi. Joillakin juuri keho reagoi voimakkaammin kuin toisilla. Ja syömättömyyshän on eräs yksilöllinen reagointitapa kovaan sisäiseen tuskaan. Mutta onko tarkistettu, että sinulla ei nyt ole samaan aikaan alkamassa jotain ihan oikeaa somaattista sairautta? Nimittäin, psyykkinen tuska ja stressi usein laukaisee myös fyysisiä sairauksia, kun immuniteetti pettää ja kaikki muutkin kehon järjestelmät joutuvat koville. Oletko pyytänyt labrakokeita ja onko fyysiset oireesi käyty kunnolla läpi? - On tutkittua tietoa, että jos diagnosoitu mielen ongelma kuten masennus tai ahdistus, niin sitten ei enää niin helposti tule otetuksi vakavasti fyysisissä sairauksissa.

        Ymmärrän hyvin, että tuossa tilanteessa kaipaa jotain joka selvästi ja nopeasti antaisi fyysis-psyykkisen rauhoituksen. Mutta kaikista psyykenlääkkeistä juuri SSRI:t ovat haitallisimmasta päästä (neuroleptien ohella- niitäkin määrätään toisinaan ahdistukseen ja masennukseen, vaikka ovat periaatteessa psykooseihin tarkoitettuja). Jos itse olisin tuossa tilanteessa (ja olen ollut, tosin ei ollut niin paljon fyysisiä oireita) niin pyytäisin/vaatisin bentsodiatsepiineja. Onko sinulle tarjottu niitä, esim. Diapamia? Niihinkin tulee riippuvuus, vierotusoireet, ja pitemmän päälle niillä on monenlaisia haittavaikutuksia. Lyhytaikaisessa käytössä (1-2 viikkoa) niistä voi kuitenkin olla huomattavaa apua, ja jos lopettaa siinä ajassa - ja lopettaa vähitellen - eivät haitat ehdi tulla merkittäviksi.

        Jos jaksat lukea esim. tuon mainitsemani ketjun - ja on tällä palstalla ollut paljon vastaavia ketjuja muitakin, sellaisia joissa ihmiset kertovat omia kokemuksiaan ja joihin osallistuu myös terveydenhuollon henkilöitä - niin siinä kerrotaan aika paljon SSRI:n haitoista. Lääkärit eivät aina ole täysin perillä siitä mitä määräävät, ja heidän tietämyksensä tulevat suurelta osin lääketeollisuuden edustajilta.

        Koeta jaksaa, kyllä se tilanne ohi menee:) Jos hoidosta jotain hyötyä voi olla saatavissa, niin keskusteluapu se varmaan olisi, mutta jos et saa sitä, niin yritä ainakin ottaa levon kannalta. On hyvä pitää taukoa arjen velvoitteista. Anna itsellesi ainakin lupa levätä. - edellinen


    • Anonyymi

      "Lopetin Seronil nimisen lääkkeen oikeaoppisesti seurantajakson kera viime vuonna mutta nyt pienen elämän vastoinkäymisen myötä kaikki oireet palasivat hetkessä eivätkä mene millään pois vaikka vastoinkäyminen käytiin läpi. "

      Tuli vielä mieleen, että miten nopeasti lopetit Seronilin, ja kauanko olit ehtinyt käyttää sitä? Lääkärit yleensä suosittelevat aivan liian nopeaa lopetusta. Vierotukseen paremmin perehtyneiden lääkäreiden ohje, jota vierotuksen omakohtaisesti läpikäyneiden potilaiden kokemukset tukevat, on yleensä lopetus 10% vauhdilla muutamaksi viikoksi kerrallaan. Jos olet lopettanut tätä nopeammin, voivat tämänhetkiset fyysiset ja osa psyykkisistäkin oireista olla lääkevierotuksen oireita. -edellinen

      • Anonyymi

        Mua ahdistaa, koitan selvitä. Ei lääkitystä. Luen hissaa ja teologiaa.

        Elämän muutos oli kova, se syynä.


    • Anonyymi

      "Blogi: Hoitotaho ei tunnista SSRI:n vieroitusoireita"

      https://madinfinland.org/blogi-hoitotaho-ei-tunnista-ssrin-vieroitusoireita/

      "Ei siis ihme, että tällä hetkellä Suomessa on jopa 500 000 SSRI-käyttäjää, joista 100 000 on käyttänyt niitä yli 10 vuotta. Jos SSRI parantaisi masennuksen, eikö lukujen pitäisi pienentyä? Sen sijaan kasvu on ollut eksponentiaalista, vaikka lääkityksen pitkäaikaishaittoja ei kunnolla tunneta.

      Olisiko aika kuunnella kokemuksen tuomaa asiantuntemusta? Minun aluksi akuutti, sitten toistuva ja pitkäkestoinen ja lopulta krooninen masennukseni parani vasta kun lopetin SSRI-lääkkeiden käytön. Enkä ole ainut." ...

      • Anonyymi

        SSRI lievittää masennuksen oireita ja siihen se on tarkoitettukin.

        "lääkityksen pitkäaikaishaittoja ei kunnolla tunneta". Miten niin ei tunneta, niitä on määrätty sadoille miljoonille ihmisille jo 34 vuoden ajan, Amerikassa todella yleisiä? Hyvin harva lääke on niin siedettyä kuin SSRI. Jos söisit vaikka buranaa joka päivä, niin haittavaikutuksia tulisi nopeasti, jopa hengenvaarallisia.

        Se että masennusoireet näyttävät kasvavan, johtuu jostain muusta. Ne ovat uusien sukupolvien diagnooseja, jotka tulevat sieltä, jo teini-ikäisille, jotka eivät ole koskaan ensimmäistäkään masennuslääkitystä kokeilleet. Se onkin hyvä kysymys että mistä se masennuksen kasvu johtuu, ja miksi se tuntuu vaivaavan eniten hyvinvointiyhteiskunnissa eikä niinkään esimerkiksi Afrikassa? Liian hyvät oltavat syynä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI lievittää masennuksen oireita ja siihen se on tarkoitettukin.

        "lääkityksen pitkäaikaishaittoja ei kunnolla tunneta". Miten niin ei tunneta, niitä on määrätty sadoille miljoonille ihmisille jo 34 vuoden ajan, Amerikassa todella yleisiä? Hyvin harva lääke on niin siedettyä kuin SSRI. Jos söisit vaikka buranaa joka päivä, niin haittavaikutuksia tulisi nopeasti, jopa hengenvaarallisia.

        Se että masennusoireet näyttävät kasvavan, johtuu jostain muusta. Ne ovat uusien sukupolvien diagnooseja, jotka tulevat sieltä, jo teini-ikäisille, jotka eivät ole koskaan ensimmäistäkään masennuslääkitystä kokeilleet. Se onkin hyvä kysymys että mistä se masennuksen kasvu johtuu, ja miksi se tuntuu vaivaavan eniten hyvinvointiyhteiskunnissa eikä niinkään esimerkiksi Afrikassa? Liian hyvät oltavat syynä?

        Ei niitä ole mitenkään kattavasti tutkittu. Vasta viime vuonna, kymmeniä vuosia SSRI masennuslääkkeiden markkinoilla olon jälkeen Britannia teki hoitosuosituksiinsa muutoksen, jossa potilaita ohjeistetaan varoittamaan vieroitusoireista, jotka voi olla aiempaa pitkäaikaisempia ja vaikeampia joillakin mitä on luultu. Tämän seurauksena Yle teki ohjelman kanssa aiheesta, ja käsittääkseni masennuksen hoitosuosituksia on jotenkin päivitetty Suomessakin - vaan miten on käytäntö - varoitetaanko potilaita? https://yle.fi/uutiset/3-11175017

        Se mitä pidetään masennuksena voi todellisuudessa kätkeä sisäänsä runsaan määrän erilaisia ongelmia, jotka voi olla ihan normaaleja ihmiselämään sisältyviä reaktioita (suru, uupumus, yksinäisyys , trauma jne pahalle ololle altistavia asioita) tai esimerkiksi diagnosoimattomia fyysisiä ongelmia tai yhteiskunnasta kumpuavia ongelmia. Mutta niistä on alettu puhumaan termin masennus kautta sairauskeskeisen mallin kautta kuin jonain biologisena ongelmana johon on ratkaisu hoitosuosituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä ole mitenkään kattavasti tutkittu. Vasta viime vuonna, kymmeniä vuosia SSRI masennuslääkkeiden markkinoilla olon jälkeen Britannia teki hoitosuosituksiinsa muutoksen, jossa potilaita ohjeistetaan varoittamaan vieroitusoireista, jotka voi olla aiempaa pitkäaikaisempia ja vaikeampia joillakin mitä on luultu. Tämän seurauksena Yle teki ohjelman kanssa aiheesta, ja käsittääkseni masennuksen hoitosuosituksia on jotenkin päivitetty Suomessakin - vaan miten on käytäntö - varoitetaanko potilaita? https://yle.fi/uutiset/3-11175017

        Se mitä pidetään masennuksena voi todellisuudessa kätkeä sisäänsä runsaan määrän erilaisia ongelmia, jotka voi olla ihan normaaleja ihmiselämään sisältyviä reaktioita (suru, uupumus, yksinäisyys , trauma jne pahalle ololle altistavia asioita) tai esimerkiksi diagnosoimattomia fyysisiä ongelmia tai yhteiskunnasta kumpuavia ongelmia. Mutta niistä on alettu puhumaan termin masennus kautta sairauskeskeisen mallin kautta kuin jonain biologisena ongelmana johon on ratkaisu hoitosuosituksessa.

        Tässäkin Britannian hoitosuosituksien muuttumiseen liittyvässä uutisessa suositetaan masennuslääkkeiden kohdalla enemmän pitkäaikaisen käytön tutkimusta hyödyistä ja harmeista. Hoitosuosituksen mukaan potilaita pitää varoittaa vieroitusoireista.
        https://www.bbc.com/news/health-48457980

        Alunperin kyseiset lääkkeet tarkoitettiin vain lyhytaikaiseen käyttöön, mutta niiden pitkäaikaisempaa käyttöä (joka estäisi masennusrelapseja) alettiin suosittelemaan hyvin lyhyiden tutkimusten perusteella verrattuna siihen että ihmiset käyttää niitä jopa kymmeniä vuosia. Siis tyyliin jonkun kahden vuoden perusteella (Ja kuinka hyvin tässä vaiheessa ymmärrettiin vieroitusoireet?) Lähde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12606176/

        Masennuslääkkeiden suhteen ongelmia on nähtävissä erityisesti siinä vaiheessa kun potilaat yrittää purkaa lääkkeitä, koska keho mukautuu fyysisesti lääkkeen vaikutuksen alla oloon ja kun lääkkeet purkaa, se voi aiheuttaa tuskallisia fyysisiäkin ja henkisen tason oloja. Tätä ongelmaa ei pidä vähätellä laisinkaan. Lisäksi ei voida tietää lisääntyykö tietyt riskit saada erilaisia fyysisiä harmeja kun lääkkeissä pysytään jopa vuosikymmeniä toisensa perään. Ei voida täysin tietää voiko pitkäaikainen käyttö aiheuttaa jotain pysyvämpilaatuista harmia tai ilmeneekö pitkässä käytössä jonkinlaisia uudenlaisia ongelmia. Myöskään masennuslääkevieroituksesta ja siitä miten ne pitäisi purkaa (todella tärkeä aihe) ei ole tehty juurikaan riittävästi tutkimusta, miksi ? Tästä artikkelista löytää vastausta kysymykseen : https://www.psychiatrictimes.com/view/online-communities-drug-withdrawal-what-can-we-learn Tutkimusta voi olla vaikeaa tehdä ja monet lääketutkimukset on hyvin lyhytkestoisia. Tutkimukset maksaa, niiden tekemistä yhtään sen enempää kuin on tarpeen ei olla nähty tarpeellisena. Kun lääkärit ei ole tietoisia näistä tutkimusnäytön puutteen takia, he saattaa diagnosoida vieroitusoireita väärin ja tulkita harmeja väärin.

        Bentodiatsepiinien kohdalla kävi niin, että "kelkka" kääntyi jyrkästi sen jälkeen kun ne oli olleet jo kymmeniä vuosia käytössä, kun niistä alettiin havaita suurta harmia, riippuvuutta ja vieroitusoireita. Ne tuli markkinoille 1960 - luvulla esimerkiksi Yhdysvalloissa ja todellisia harmeja riippuvuudesta alettiin tajuta 1988! Kun tämä verrataan SSRI - lääkkeiden vieroitusoireiden parempaan ymmärtämiseen niin siinäkin on mennyt kymmeniä vuosia! Nykyään suhtautuminen bentsodiatsepiinien turvallisuuteen pitkäaikaiskäytössä on ihan eriä. Bentsodiatsepiineista saadun esimerkin perusteella vaikuttaa että lääkeharmien ymmärrys voi kasvaa vasta vuosikymmeniä myöhemmin eli ei kannata luottaa siihen, että
        jos niitä käytetään paljon, ne olisi täysin turvallisia:
        https://www.rapport.fi/journalistit/jani-kaaro/mielialalaakkeiden-vieroitusoireet-deja-vu?rs=art_355373&rsd=13298
        Bentsodiatsepiinien harmeista huolimatta niitä määrätään silti aika hurjasti esim. Yhdysvalloissa edelleen. Myös pitempään käyttöön. Vaikka tiedetään, että ne aiheuttaa ongelmia pitemmässä käytössä. Suomessa bentsodiatsepiinien käyttöä on alettu rajoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI lievittää masennuksen oireita ja siihen se on tarkoitettukin.

        "lääkityksen pitkäaikaishaittoja ei kunnolla tunneta". Miten niin ei tunneta, niitä on määrätty sadoille miljoonille ihmisille jo 34 vuoden ajan, Amerikassa todella yleisiä? Hyvin harva lääke on niin siedettyä kuin SSRI. Jos söisit vaikka buranaa joka päivä, niin haittavaikutuksia tulisi nopeasti, jopa hengenvaarallisia.

        Se että masennusoireet näyttävät kasvavan, johtuu jostain muusta. Ne ovat uusien sukupolvien diagnooseja, jotka tulevat sieltä, jo teini-ikäisille, jotka eivät ole koskaan ensimmäistäkään masennuslääkitystä kokeilleet. Se onkin hyvä kysymys että mistä se masennuksen kasvu johtuu, ja miksi se tuntuu vaivaavan eniten hyvinvointiyhteiskunnissa eikä niinkään esimerkiksi Afrikassa? Liian hyvät oltavat syynä?

        Oli aika hyvä pointti tuo Afrikka tässä kohtaa.
        Mä luulisin että afrikkalaisilla ei ole hyvät oltavat elintasossa mutta he ovat paremmassa tasapainossa ihmisinä, eli ottavat rennommin itsensä kanssa.
        Siellä tuskin pähkäillään kuinka muut suhtautuvat minuun itseeni tai kelpaanko muille omana itsenäni ym. Elämänmeno ei ole niin vaativaa kuin länsimaissa.

        Afrikassa myös kyläyhteisö toimii sosiaalisena yhteisönä, ei tule niin herkästi mitään paniikkihäiriöitä ja ahdistuksia. Kaikenlaista touhuavat yhdessä joka lisää yhteisöllisyyttä.

        Lapset ja nuoret eivät varmaankaan vietä yhtä paljon aikaa somessa kuin länsimaalaiset.
        Pelkän koneen kanssa seurustelukin etäännyttää ihmisiä toisistaan.

        Vaikka on kai afrikkalaisillakin ongelmansa ihan kuten kellä tahansa. Ongelmat ovat aika erilaisia paikoista ja ihmisistä riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI lievittää masennuksen oireita ja siihen se on tarkoitettukin.

        "lääkityksen pitkäaikaishaittoja ei kunnolla tunneta". Miten niin ei tunneta, niitä on määrätty sadoille miljoonille ihmisille jo 34 vuoden ajan, Amerikassa todella yleisiä? Hyvin harva lääke on niin siedettyä kuin SSRI. Jos söisit vaikka buranaa joka päivä, niin haittavaikutuksia tulisi nopeasti, jopa hengenvaarallisia.

        Se että masennusoireet näyttävät kasvavan, johtuu jostain muusta. Ne ovat uusien sukupolvien diagnooseja, jotka tulevat sieltä, jo teini-ikäisille, jotka eivät ole koskaan ensimmäistäkään masennuslääkitystä kokeilleet. Se onkin hyvä kysymys että mistä se masennuksen kasvu johtuu, ja miksi se tuntuu vaivaavan eniten hyvinvointiyhteiskunnissa eikä niinkään esimerkiksi Afrikassa? Liian hyvät oltavat syynä?

        "Se onkin hyvä kysymys että mistä se masennuksen kasvu johtuu, ja miksi se tuntuu vaivaavan eniten hyvinvointiyhteiskunnissa eikä niinkään esimerkiksi Afrikassa?"

        https://madinfinland.org/diagnostiikka_relativismi/

        Psykiatriassa oireet on johdettu ihmisten elämässä tapahtuviksi havaituista inhimillisistä asioista ja niiden määrittäminen sairauden oireiksi edellyttää kulttuurisidonnaisen teorian laskemista havaintojen päälle. Esimerkiksi monessa Afrikan maassa ei ole teoretisoitu ollenkaan sellaista käsitettä kuin masennus, joka on meillä Suomessakin varsinainen kansantauti ja tietoisen itsetarkkailun kohde.

        Kaikissa kulttuureissa meidän käsitystämme masennus-nimisen sairauden olemassaolosta ei ymmärrettäisi ollenkaan.3 Tutkimuksessa, jossa selvitettiin käsityksiä surullisuuteen ja sosiaaliseen vetäytymiseen liittyviä tiloja afrikkalaisissa kulttuureissa, vastaajat uskoivat kaikissa tilanteissa, että kyse ei ole sairauksista, vaan olosuhteiden aiheuttamista tiloista. Tämän vuoksi terveydenhuollon avun ei katsottu olevan tehokasta ja vastaajat uskoivat tarvittavien toimenpiteiden olevan sosiaalisia. Ihmiset olivat sitä mieltä, että tehokkaat toimenpiteet koostuvat neuvoista, lohdutuksesta, käytännön tuesta ja sosiaalisen eristämisen voittamisesta. Ihmiset uskoivat myös, että tilanteen käsittelyn tulisi olla täysin psykososiaalista ja pyrkimyksenä tulisi olla taloudellisen tilanteen parantaminen, sosiaalisen avun lisääminen sekä eristäytymisen ja yksinäisyyden ehkäiseminen. Meillä Suomessa masennuksen Käypä hoito -suositus taas näkee masennuksen olevan ”keskeinen kansanterveydellinen ongelma”, johon apuna tarjotaan ensisijaisesti lääkkeitä ja yksilöterapiaa.4 Vaikuttaa siis siltä, että masennus on länsimaissa sosiaalisesti konstruoitu käsitys surullisuudesta, jossa normaali ihmisyys on muuttunut yksilön sairaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä ole mitenkään kattavasti tutkittu. Vasta viime vuonna, kymmeniä vuosia SSRI masennuslääkkeiden markkinoilla olon jälkeen Britannia teki hoitosuosituksiinsa muutoksen, jossa potilaita ohjeistetaan varoittamaan vieroitusoireista, jotka voi olla aiempaa pitkäaikaisempia ja vaikeampia joillakin mitä on luultu. Tämän seurauksena Yle teki ohjelman kanssa aiheesta, ja käsittääkseni masennuksen hoitosuosituksia on jotenkin päivitetty Suomessakin - vaan miten on käytäntö - varoitetaanko potilaita? https://yle.fi/uutiset/3-11175017

        Se mitä pidetään masennuksena voi todellisuudessa kätkeä sisäänsä runsaan määrän erilaisia ongelmia, jotka voi olla ihan normaaleja ihmiselämään sisältyviä reaktioita (suru, uupumus, yksinäisyys , trauma jne pahalle ololle altistavia asioita) tai esimerkiksi diagnosoimattomia fyysisiä ongelmia tai yhteiskunnasta kumpuavia ongelmia. Mutta niistä on alettu puhumaan termin masennus kautta sairauskeskeisen mallin kautta kuin jonain biologisena ongelmana johon on ratkaisu hoitosuosituksessa.

        Itse olen kanssa sitä mieltä, että masennus on normaali reaktio huonoihin tilanteisiin, onnettomuuksiin jne. Terveydenhoitohan pitää sitä sairautena, joka vain hupsis tulee. Itseäni ärsyttää tuo ajattelutapa, ihan kuin masennus johtuisi jotenkin ihmisestä itsestään, tekisi hänestä mielenterveyspotilaan eikä hänen kokemistaan vastoinkäymisistä.

        Vuosituhannen vaihteessa itselläni ja perheelläni oli rankkaa aikaa. Suurin tekijä oli varmaan tulipalot, joita oli talossamme 5 tuohon aikaan. Ensimmäinen oli onnettomuus, jossa yksi nainen menehtyi sängyssä tupakointiin. Tämä ilmeisesti innosti naapurin häirikköperheen poikalasta, joka rupesi polttelemaan kaikkea.

        Pyöräkellari poltettiin, pari kertaa käytävässä, kerran heillä sisällä kotona. Yksi noista oli pieni itsetehty pommi, joka onneksi räjähtäessään sammutti tulen. En viitsi kertoa miten noita askarrellaan, ettei oteta mallia.

        Lisäksi lähiseudun autiotaloja poltettiin, kerran auto parkkipaikalla, 3 kertaa viereisen koulun eri rakennukset. Roskis lähialueella jne.

        No perhe häädettiin lopulta, ei poltetun kellarin vuoksi, vaan maksamattomien vuokrien. Poika itse taisi ehtiä täysi-ikäiseksi. Häntä ei pidätetty pyromaniasta, vaan hän tappoi vasaralla tuttavansa. 8 vuotta vankeutta.

        Lisäksi 3 isäni perheenjäsentä kuoli tapaturmaisissa oloissa lyhyen ajan sisään. Olimme köyhiä. Itselläni alkoi mennä terveys. En enää muista kaikkea. Talon ympäristössä pyöri aggressiivisia huumehörhöjä, jotka kävivät tuntemattomien ja toistensa kimppuun. Juoppoja ja häiriköitä vähän väliä.

        Unirytmini meni totaalisen sekaisin. Valvoin yöllä ja vahdin taloa. Yliopisto keskeytyi monesta syystä. 2003 iski masennus ja lamaannuin. Menetin voimani täysin. Minusta tuli työkyvytön.

        Muutenkin koin, että tuolloin elämässä tapahtui liian paljon liian lyhyessä ajassa, ja järkyttäviä tapahtumia, en ehtinyt käsitellä näitä asioita.

        Koenkin, että masennus on elimistön keino vaatia hidastamaan ja käsittelemään asioita. Ihminen on syystäkin toimintakyvytön, ettei hän tee mitään tyhmää. Tuossa tilanteessa ei tiedäkkään kuinka tulisi edetä.

        No joo, tuosta toipuminen ja asioiden saaminen kuntoon kesti vuosia. 2006 oli tavallaan huippuvuosi, silloin olin parantanut tilannettani. No silloin minulla sitten puhkesi skitsofrenia.

        En tosin itse sitä tajunnut. Pikku hiljaa asiat rupesivat menemään huonompaan suuntaan taas. Perheessä oli eräs vaikea asia, joka vaikutti negatiivisesti monia vuosia.

        Minulla oli vainoharhoja. 10 vuoden ajan elin harhakuvitelmissa. Lopulta päädyin osastolle ja sain lääkitykset. Masennus- ja psyykenlääke. En tosin omasta mielestäni ollut tuolloin niin masentunut kuin aiemmin.

        Psyykenlääkitys auttoi minut takaisin selväjärkisten kirjoihin ja toimintakykyiseksi. Masennuslääkityskin ehkä pitää mielialan hilpeänä. Välillä mietin tarvitsenko sitä oikeasti.

        Toimintakykyä on ja sitä arvostetaan terveydenhoidossa. Mutta mietin pitäisikö käsitellä asioita enemmän?

        Omaan masennukseeni vaikutti myös yhteiskunnan tilanne ja poliittiset tapahtumat. Koin yhteiskunnan tilanteen huonoksi, menemässä huonoon ja ahdistavaan suuntaan. En yhtään turvalliseksi, fyysisesti enkä ilmapiiriltään. Koin, että oikeaa demokratiaa ei ole. Poliittinen kehitys ja ilmapiiri oli huonoa ja ahdasmielistä.

        Suomea kutsutaan hyvinvointivaltioksi. Monet kyllä pitävät tätä jo pahoinvointivaltiona. Kyllä yhteiskunnallisella ilmapiirillä ja arvoilla on vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Jos arvot ovat raa'at ja epäinhimilliset, niin eivät ihmisetkään voi hyvin.

        Hehkutetaan materiaalista hyvinvointia ja teknologista kehitystä. Mielestäni yhteiskunnan ilmapiiri, arvot ja moraali vaikuttavat enemmän ihmisten hyvinvointiin.


    • Anonyymi

      Ehdottelen lääkityksen sijaan psykoterapiaa, luontoliikuntaa, hierontaa, joogaa ja terveellistä ruokaa. Niillä minä pikkuhiljaa paranin eikä tullut sivuvaikutuksia.

      • Anonyymi

        Moni ei pidä kyseisiä juttuja tehokkaana, kun ne ei sisällä sanaa "lääke" , mutta esim. liikkuminen lisää neurogeneesiä (varmastikin turvallisemmin ja luonnollisemmin kuin lääkkeet joiden toimintamekanismina tätä nykyään pidetään) ja on myös aivoterveydelle erittäin suotuisaa, muusta terveydestä puhumattakaan. Liikunta muovaa aivoja ja lisää uusia yhteyksiä. Liikunta nopeuttaa ajattelua ja parantaa tarkkaavaisuutta, mikä voi masentuneena tuntua vaikealta. Liikkuminen parantaa aivojen verenkiertoa ja parantaa hapen kulkua kehossa. On myös näyttöä, että liikunta voi auttaa esim dementian ehkäisyssä eikä liikkumisen tarvi olla sen kummoisempaa kuin KÄVELY ulkosalla. Liikunta ei aiheuta seksihaittoja kuten monesti masennuslääkkeet, ja seksi voi oikeastaan jopa parantua liikunnan ansiosta. Liikkuessa voi myös oppia kuuntelemaan kehoaan, ja sitä mitä se tarvii, ja niitä vinkkejä kannattaa oppia kuuntelemaan.

        Kohtuullinen oikeisiin aikoihin tapahtuva liikkuminen voi myös parantaa unen laatua ja ulkona oleillessa saa D-vitamiinia aurinkoisella säällä sekä valoa joka tahdittaa sisäistä kelloa. Jooga yhdistää liikkeen ja hengityksen ja voi auttaa rauhoittamaan kierroksilla käyvää kehoa ja mieltä, mikä voi joillakin olla yhteyksissä esim. unettomuuteen ja rauhoittaa hermostoa. Liikunta ja erityisesti jooga voi auttaa stressaantunutta ihmistä. Stressi ei tunnetusti ole hyväksi keholle tai mielelle pitkittyessään ja voi viedä unet.

        Terveellinen ruoka antaa rakennuspalikoita aivoille jotta ne toimisivat optimaalisemmin. Aivot tarvii tiettyjä ravintoaineita. Hyvä ruokavalio myös hellii hyviä suolistobakteereita ja voi tukea yleisterveyttä. Ei ole todellakaan yhdentekevää mielialalle mitä syö ja mitä "bensaa" koneeseen laittaa. Jos laittaa surkeaa ruokaa, eikä liiku, niin ei kannata myöskään ihmetellä miksi pää ei tunnu toimivan. Nykyaikana tuntuu olevan kumma käsitys kuin terveys löytyisi pilleripurkista, mutta sieltä löytyy myös haittavaikutukset ja jos tukeutuu lääkkeisiin pysyvästi, voi alkaa pitkässä käytössä saamaan yhä uusia haittoja ja altistuu mahdollisesti vaikeammille vieroitusoireille lopettaesaan (vieroitusoireita saa todennäköisemmin mitä suurempia annoksia ja mitä pitempään masennuslääkkeitä on käyttänyt. Lähde: lääkkeen pakkausseloste). Väittäisin, että ruokavalinnoilla ja muillakin elämäntapavalinnoilla voi myös ainakin jonkin verran vaikuttaa kokemukseen ahdistuneisuudesta.

        Psykoterapia vaikuttaa aivoihin, ja ajatteluumme. Se voi muokata aivojamme ja ajatteluamme, uudelleenjäsentää pinttyneitä ajattelumallejamme. Lääkitys voi turruttaa ja estää pääsemästä syihin ja tunteisiin käsiksi miksi voimme niinkuin voimme.

        Hieronnassa voi olla rauhoittava elementti, kun mukana on toisen ihmisen kosketus ja lihaksia rentouttava vaikutus, mielihyvää lisäävä ja stressiä alentava vaikutus.

        Nykyihmisen monet ongelmat voi juontua siitä, että eletään tavalla mikä ei vastaa kehon tarpeisiin. Hoito voi lähteä siitä, että palataan ihan perus alkulähteille ja mietitään mitä keho tarvii ja mietitään mikä voi olla itselle haitaksi nykyihmisen elämäntavoissa.


    • Anonyymi

      Hei Aloittaja! Toivottavasti vielä luet ketjuasi. Kerron sulle oman Seronil-historiani ja -kokemukseni. Mulla Seronil 20 mg oli ollut käytössä vajaa 20 v ja sitten aloin sitä vähentämisen kautta poistaa. Käytin kokonaisen vuoden aikaa lääkkeen poistamiseen ja onnistuin. Tuntui hyvältä sitten se kevät, kun tiesin olevani ilman tuota kemiaa ja oikeastikin tuntui ihan ok ja luulen että herkistyin eli että tunteitakin palasi. Kesällä mulla oli yks leikkaus, josta toivuin hyvin, kuntouduin. Sitten syksyllä, 8 kk, Seronilin täysin loppumisen jälkeen aloin oireilla pahalla alakulolla ja harmaudella, masennuksella. Tuntui kuin taivas olisi pudonnut niskaani. Kovaa ahdistamista ja masentamista, vaikka tuolloin mulla oli myös xanoria käytössä. Ei apua, enkä halunnut annosta nostaa. Syksy oli niin kamalan tuntuinen monttu olossani, että hain apua. Ensin asiaa mietittiin terv.huollossa ja sitten emme muuta keksineet kuin että aloitan uudelleen Seronilin. Aloitin pienellä annoksella, jonka kuukausien aikana suurensin entiseen. Se kyllä päästi minut poista tuosta pahmmasta, entiseen. Siis, kuten tässä ketjussa tullut ilmi, Seronilista ei pääse koskaan pois, se pitää olla loppu ikä! Tuntuu aika kurjalta.
      Nykyään kuitenkin olen saanut annoksen 10 mg per aamu, millä mennyt nyt yli vuoden, enkä nosta sitä. Minulla on koko ajan kuitenkin masennuksia ja kamalaa oloa, joskin välillä menee helpommin. Siis hyöty Seronilista on tuntematon asia, mutta poiskana sitä ei voi jättää.
      Myös viime kesänä yritin poistaa Seronilin muutaman kuukauden aikana, kun tk-lääkärin kanssa kokeiltiin Brintellixiin vaihtoa. Ei onnistunut. B. ei auttanut mitään ja oli taas palattava Seroniliin. Enää ei kannata yrittää poistaa.
      Siitä vain olen tyytyväinen, että annos on nyt vain 10 mg per aamu, kun se mulla oli miltai 20 v 20 mg per aamu. On tämä tilanne nyt kuin helpomman tuntunen ajatuksissani, mutta olen tosi jo iäkkäämpikin ja lääkkeiden sietokyky laskee.
      Minun on pakko sopeutua ajatukseen, etten koskaan saa Seronilia pois tai vaihdettua enkä myöskään koskaan parane masennus-ahdistus-oireistostani, näiden kanssa on elämä elettävä.
      Tosin, hyvin monilla ihmisillä on mitä kenelläkin, minkä kanssa on koko ikä elettävä, vaikka miten hankalaa olisi. Tätä asiaa nyt harjoittelen ja etsin tuke muutoin elämääni. Vaikeaa on. - Kiitos kuuntelusta, raija

      • Anonyymi

        Lisäys äsken kirjoittamaani (raija). Aloittaja kysyi psykosomaattisista oireista. Samoihin aikoihin kun masis ja ahdistus palasivat, niin mulla myös oli ihan kamala vatsan ripulointi. Vatsa vikuroi ihan pahasti, löysäili. Se muistutti paljolti ärtynyttä paksusuolta, ehkä diagnoosi noin olikin. Lääkäri ei tarkkaan osannut sanoa. Myös ulostenäyte otettiin ja varmistettiin ettei ole jokin tulehdus suolistossa. Tämä oire keski muutaman kuukauden tuolloin syksyllä. Se oli ihan ihmeellinen. Voihan se olla, että oli vielä myöskin Seronilin vieroitusoireistoa! raija


      • Anonyymi

        Hei Raija täällä aloittaja. Onpa ikävää kuulla että olet joutunut noin pitkään kärsimään masennuksesta ja ahdistuksesta. Se on jännä kuinka lääkärit sanovat (ainakin minulle sanoivat) että Seronilia tulisi syödä maksimissaan sen 5 vuotta. Kun lopetin ja juuri 6-8kk jälkeen lopetuksesta oli koko helvetti taas maan päällä niin sitten pyydettiin että syödään taas muutama vuosi. Olen miettinyt ihan samaa että kuinka uskallan enää lopettaa ja hajoaako elämä aina kun yrittää saada itsensä terveellisesti kuntoon. Elämäntavoilla toki voi muuttaa paljon mutta ei poistaa ongelmaa. Ehkä itsekin täytyy vaan tehdä itsestää vahvempi ja ongelman poistamisen sijaan koittaisinkin vain elämää tämän kanssa. Kurjaahan se on mutta yksi elämä elettävänä niin ei haluisi sängyn pohjalla sitä viettää. Ja painotan vielä että itselleni vaikeinta on juuri nuo psykosomaattiset oireet, ei niinkään suru tai ahdistus olotilana. Toivotan sinulle oikein paljon voimia ja hyviä ilon hetkiä elämään. Älä menetä toivoa<3


    • Anonyymi

      masennuksesta pääsee eroon syömällä papuja valkoisia papuja ,jopa muutamassa päivässä .aluksi viikonajan puolilitraa päivässä ,sen jälkeen voi vähentää neljännekseen ja syödä joka päivä ,kun tuo serotoniini myrkky on tuhonnu elimistön ja aivot.kaupasta ostat ,vaikka litlistä alle euron pelti purkki.tomaattikastikkeessa. pidä aina papuja kaapissa reilusti,tämä toimii heti,mutta eihän lääketiede sitä myönnä,kokeile jo tänään kaupat on vielä auki.kerro tällä palstalla viikon kuluttua ,miten voit.
      jos tuo masennus on ollut pitkään voit syödä papuja jokapäivä ,niin pysyy poissa.siinä on semmosta ainetta jota aivot tarvitsee toimiakseen.Samantien kohenee muukin elämä,papujen siivittämänä. alkoholi häiritsee aivotoimintaa. Onnee tulevalle viikolle ja lopulle elämää.

      • Anonyymi

        Pavut ovat todellakin terveellistä ruokaa, jossa paljon proteiinia. Tomaattikastikkeessa on lykopeenia, joka on voimakas ja elimistölle tärkeä antioksidantti. Suosittelen myös omega-3-rasvahappoja kalaöljykapseleina tai lohta tai silakkaa, jossa niitä on luonnostaan.

        Vehnänorasjauhe mehuun sekoitettuna antaa energiaa, parantaa mielialaa ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Spirulina-niminen luontaisaine on myös erittäin ravitsevaa, kannattaa tutustua näihin vaikka googlaamalla netistä.


    • Anonyymi

      Suosittelen ahdistuneita tekemään sopimuksen itse paholaisen kanssa eli rakastakaa ahdistustanne ja yrittäkää väkisin saada itsenne ahdistuneeksi ja tuntea että se tekee hyvää. Tämä tuo immuunin ahdistukseen t. Pakko oireista kärsivä.

    • Anonyymi

      Hei Aloittaja, täällä Raija. Kiitos vastauksestasi ihan siis minulle.
      Tässä ketjussa on paljon tärkeää. Tuntuu tosi vertaiselta.
      Yritän elämässä eteenpäin niin, että etsisin lähinnä käytännön asioiden kautta sellaisia järjestelyitä, joita vain kuvittelenkin olevan avuksi olotiloihini. Sinänsä monet terapiat käyneenä kyllä suunnilleen tiedän syyt oireilleni, mikä sekin tukee ajatusta joutua elämään psyykeltä häiriintyneenä koko ikä. Siihen samaan sekin sitten menee, että on lääkettä käytössä koko ikä, kuten on ollut tähänkin asti.

      Oli tosiaan mielenkiintoista ja hyvin helpottavaa kuulla teiltä monilta, että esim. just Seronilia ei saa pois jätettyä, monetkaan ihmiset. Olen menossa pian lääkärille muutenkin, niin aion kysyä sitä että olisiko mitään masislääkettä kokeilla semmoista, mitä voisi ottaa 10 mg Seronilin kanssa. Se mitä olen yksin ja lääkäreidenkin kanssa miettinyt, niin tuppaa kaikessa olemaan serotoniinioireyhtymän vaara, kun on fluoksetiinia veressä.

      Käytännön ratkaisuista kohdallani kyseeseen tulisi vähemmän yksin oloa ja jokin mielekäs ohjelma vaikka kerran viikossa. Nämä sellaiselta pohjalta, että ne voisivat nimenomaan tukea jotenkin. Jotakin apua ihan kotiinkin harkitsen, sellaista kautta saattaisi tulla apua masentuneisuuteen. Vuorovaikutusta sinänsä kunpa saisi lisättyä. Raskasta on, mutta niin monilla ihmisillä on tosi monia muita juttuja, eipä tässä ainoa olla. -Voimia kaikille ketjulaisille.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4048
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      299
      3524
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2411
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2309
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      138
      2061
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1906
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1791
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1505
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1393
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      19
      1290
    Aihe