Emolehmätilallinen

Anonyymi

Reilu pari vuotta sitten ostettiin vaimon kotitila joka oli aiemmin ollut viljatila. Nyt emolehmiä alkaa olemaan 130 päätä, ja tossa kun olen kysellyt rehunteko tarjouksia tälle vuodelle niin aika suolaista on.
Paalin teko muoveineen näyttää maksavan urakoitsijasta riippumatta noin 12€/paali ja muovitettuna 17€/paali alv. Meillä paalien kokonais menekki vuodessa on noin 1400paalia elikä pelkästään paalattuna lähes 17000€ alv vuodessa .
Aika suolaselta vaan tuntuu kun Itse laskeskellut että omilla koneilla säästäis noin 8000€/vuosi. Ja emojen määrä nousee ens vuonna sen verran, että paalien määrä nousee noin 2000kpl. Ja lisäks tietenkin pahnat joitten paalaus tän tarjouksen mukaan on 8.5€/paali alv.

Elikä paalaus kulut olis ens vuonna lähes 30000€ alv.

Mitä kokeneemat sanoo. Mitä hyviä ja huonoja puolia urakoitsijalla teetetyssä? Puhuuko mikään tässä kokoluokassa urakoitsijan puolesta. Omasta mielestäni ei.

35

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tee itse ☺

    • Anonyymi

      Missä päin olet?

    • Anonyymi

      En minkään ilmaisena tekisi. Kuulostaa aika halvalle jos niittokin mukana. Sullahan ei ole riskejä, kaverilla on kiinni koneiden lainat/ pääoma, korjaukset, kulut, riskit, vakuutukset jne jne.

    • Anonyymi

      Olennaista on, mitä itse teet sillä aikaa, kun urakoitsija hoitaa paalauksen. Jos teet samalla ajalla tuottavaa työtä, eikä itselläsi ole vastaavaa aikaa käyttää paalaukseen, urakointiin käyttämäsi summa pienenee vastaavasti. Jos hankit omat koneet ja Sinulla on aikaa tehdä tuo paalaus, kustannuksia lisää vielä se, mitä jää tekemättä sillä aikaa kun paalaat ja mitä olisit tehnyt sillä rahalla, jonka siinä tilanteessa sijoitat alkuinvestointeina koneisiin.

    • Anonyymi

      Porukat menee halpaan näihin vedätyksiin.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti omat koneet tuolle paali määrälle. 500 paalia alkaa olla raja missä ei enää kannata teettää urakoitsijalla.

      Tässä porukka aina unohtaa senkin, että ei tarvitse ostaa kalliita uusia koneita. Itsellä neljä vuotta sitten hankittu paalain/käärin jolla oli paalattu 27000 paalia. Oma käyttö on vuosittain noin 1300 paalia rehua ja noin 400 pahnapaalia. Paalaaja maksoi 18000€ ja vetäjänä -82 vuosimallin 1255 natikka. Omakustanne hinnaksi meillä tulee paalia kohti 2,78€ alv muovit. Paalin paino keskimäärin 800kg, että ei voi sanoo että tulee löysiä paaleja.

      • Anonyymi

        27 k paalattu on ihan valmista purkaamo kamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        27 k paalattu on ihan valmista purkaamo kamaa.

        No joopa joo. Omalla Welgerillä paalattu reilu 53000 paalua ja viä menee ainakin pari vuotta. Kuluvaa osaa tietenkin vaihdettu, mutta ei muuten valittamista.
        Että kyllä ne kohtuu hyvin kestää kun muistaa niitä huoltaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joopa joo. Omalla Welgerillä paalattu reilu 53000 paalua ja viä menee ainakin pari vuotta. Kuluvaa osaa tietenkin vaihdettu, mutta ei muuten valittamista.
        Että kyllä ne kohtuu hyvin kestää kun muistaa niitä huoltaakin.

        mikä vuosimalli? Tekee jo melkoisen pinta-alan paalauksen vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mikä vuosimalli? Tekee jo melkoisen pinta-alan paalauksen vuodessa.

        2004. Urakointi kjäyttöön hankin koneen 2008.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2004. Urakointi kjäyttöön hankin koneen 2008.

        Pystytkö laittamaan kuvan koneesta? Kuulostaa ihmeelliselle, kun urakoijat vaihtaa konetta vuosittain ettei tule työ katkoja sesonkina, ja sulla homma pelaa museo koneella.
        Kuulostaa niin hesan jullin keppihepalle tarina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystytkö laittamaan kuvan koneesta? Kuulostaa ihmeelliselle, kun urakoijat vaihtaa konetta vuosittain ettei tule työ katkoja sesonkina, ja sulla homma pelaa museo koneella.
        Kuulostaa niin hesan jullin keppihepalle tarina.

        Mitäs ihmeellistä tossa on! Naapurin kaveri urakoi 2002 Agronikilla edelleen. Tosin urakointia taitaa olla enää tuhannen molemmin puolin kesässä, mutta urakoittee kuitenkin omiensa lisäksi.
        On se muuten pikkusen kannattavanpaa urakoida vuosia sitten maksetulla paalaimella. Sama hinta se paalista on kun uudellakin.

        Omalla claasillakin paalannu oon paalannu reilut 30000 paalia. Ainahan siinä tietty on laitettavaa, mutta ei mitään järkee vaihtaa uuteen niin kauan kun runko kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystytkö laittamaan kuvan koneesta? Kuulostaa ihmeelliselle, kun urakoijat vaihtaa konetta vuosittain ettei tule työ katkoja sesonkina, ja sulla homma pelaa museo koneella.
        Kuulostaa niin hesan jullin keppihepalle tarina.

        Miksi siitä kuva täytyis laittaa?

        Kyllä se on urakoitsijan järjen köyhyyttä jos joka vuosi vaihtaa konetta. Työstä jää ittelekkin palkkaa kun paalauksen tekee maksetulla vehkeellä, eikä vetäjänäkään ole velkavetonen Fentti.
        Ittelle paalaan vuositttain n.1300 paalua, nykysin muille samaa luokkaa vuositttain. Tiäenkin on varakone, mutta Welgerillä on monena vuonna palattu kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi siitä kuva täytyis laittaa?

        Kyllä se on urakoitsijan järjen köyhyyttä jos joka vuosi vaihtaa konetta. Työstä jää ittelekkin palkkaa kun paalauksen tekee maksetulla vehkeellä, eikä vetäjänäkään ole velkavetonen Fentti.
        Ittelle paalaan vuositttain n.1300 paalua, nykysin muille samaa luokkaa vuositttain. Tiäenkin on varakone, mutta Welgerillä on monena vuonna palattu kaikki.

        Mielikuvitus paalaimista ei kuvia saa. Piirrät paperille siellä hesan yksiössä tai muovailet lasten muovailuvahalla. Muista käyttää kirkkaita värejä, helpottaa ahdistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs ihmeellistä tossa on! Naapurin kaveri urakoi 2002 Agronikilla edelleen. Tosin urakointia taitaa olla enää tuhannen molemmin puolin kesässä, mutta urakoittee kuitenkin omiensa lisäksi.
        On se muuten pikkusen kannattavanpaa urakoida vuosia sitten maksetulla paalaimella. Sama hinta se paalista on kun uudellakin.

        Omalla claasillakin paalannu oon paalannu reilut 30000 paalia. Ainahan siinä tietty on laitettavaa, mutta ei mitään järkee vaihtaa uuteen niin kauan kun runko kestää.

        Tuo ei ole urakointia vaan harrastelua naapurille. Tajutkaa nyt ero urakoinin ja leikkijenne välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mikä vuosimalli? Tekee jo melkoisen pinta-alan paalauksen vuodessa.

        Voisitko pikkuisen avata mitä tarkoitat sanoessasi "tekee melkoisen pinta-alan paalauksen vuodessa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole urakointia vaan harrastelua naapurille. Tajutkaa nyt ero urakoinin ja leikkijenne välillä.

        Käsittääkseni urakointi tarkoittaa toiselle tehtävää työtä omilla koneilla, josta sitten laskutetaan asiakasta. Ja asiakas on asiakas vaikka se olisi kuinka kaveri.

        Myöskin se on yhtälailla urakointia tekee sitä sitten 100 paalia tai 4000 paalia vuodessa.
        Eipä sitä moni oikein ehdi isompaa urakointia harrastella jos navetossa on vaikka 170 lypsävää.

        Itsellä kohtuu pieni lypsykarja tila. Aiemmin teetin paalit urakoitsijalla ja nyt jo useamman vuoden olen tehnyt paalit itse vaikkei määrä mikään hirveä olekaan. Mutta kummasti itse tekien paalimäärä on paljon pienempi kuin urakoitsijan tekemänä. On se vaan kumma kun niillä halvoilla romuilla pystyy itse tekemään 300-400kg painavia paaleja kuin urakoittija. Aikoinaan kun kevyistä paaleista urakoittijaa huomautin, niin sano että jos tekee kireempiä paaleja, niin kone hajoo. itse kun teen paaleja paalinh paino kosteudesta riippuen 800-900kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni urakointi tarkoittaa toiselle tehtävää työtä omilla koneilla, josta sitten laskutetaan asiakasta. Ja asiakas on asiakas vaikka se olisi kuinka kaveri.

        Myöskin se on yhtälailla urakointia tekee sitä sitten 100 paalia tai 4000 paalia vuodessa.
        Eipä sitä moni oikein ehdi isompaa urakointia harrastella jos navetossa on vaikka 170 lypsävää.

        Itsellä kohtuu pieni lypsykarja tila. Aiemmin teetin paalit urakoitsijalla ja nyt jo useamman vuoden olen tehnyt paalit itse vaikkei määrä mikään hirveä olekaan. Mutta kummasti itse tekien paalimäärä on paljon pienempi kuin urakoitsijan tekemänä. On se vaan kumma kun niillä halvoilla romuilla pystyy itse tekemään 300-400kg painavia paaleja kuin urakoittija. Aikoinaan kun kevyistä paaleista urakoittijaa huomautin, niin sano että jos tekee kireempiä paaleja, niin kone hajoo. itse kun teen paaleja paalinh paino kosteudesta riippuen 800-900kg.

        Ihan normaali paali 800kg teki millä vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan normaali paali 800kg teki millä vain.

        Älä puhu paskaa!!!!! Kun meillä urakoitsija teki paalit, niin paalit paino 500-600kg.

        Itse asiassa urakoitsija joka teki meillä 9 vuotta paalit, niin ensimmäisenä vuotena paalit paino keskimäärin sen 800kg. Seuraavasta vuodesta lähtien tuon 500-600kg. Syyksi sano nimenomaan ton että ensimmäisenä vuotena paalain oli kokoajan hajalla kun teki kireitä paaleja. Muttta eiköhän se totuus ollu se, että laskuttaa kolmasosan enemmän kun kunnon kireistä paaleista.
        Ja tuo mitä joku aiemmin kirjotti paalien omakustanne hinnasta pitää aika hyvin paikkansa.

        Itse en ainakaan enää nykyisin keksi mitään syytä käyttää urakoitsijaa. Eriasia tietenkin on jos on laiska isäntä jolla on liian paksu pussi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan normaali paali 800kg teki millä vain.

        Pitää paikkansa, mutta urakoittijan ketkut tekee löysiä paaleja että saa rahastaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa!!!!! Kun meillä urakoitsija teki paalit, niin paalit paino 500-600kg.

        Itse asiassa urakoitsija joka teki meillä 9 vuotta paalit, niin ensimmäisenä vuotena paalit paino keskimäärin sen 800kg. Seuraavasta vuodesta lähtien tuon 500-600kg. Syyksi sano nimenomaan ton että ensimmäisenä vuotena paalain oli kokoajan hajalla kun teki kireitä paaleja. Muttta eiköhän se totuus ollu se, että laskuttaa kolmasosan enemmän kun kunnon kireistä paaleista.
        Ja tuo mitä joku aiemmin kirjotti paalien omakustanne hinnasta pitää aika hyvin paikkansa.

        Itse en ainakaan enää nykyisin keksi mitään syytä käyttää urakoitsijaa. Eriasia tietenkin on jos on laiska isäntä jolla on liian paksu pussi.

        Kuten sanottu harrastelijat voi tehdä muutamat hehtaarit itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottu harrastelijat voi tehdä muutamat hehtaarit itse.

        Kaikenlaisia harrastuksia ihmisillä. Meillä toi rehunteko harrastus noin 2000 paalia vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        27 k paalattu on ihan valmista purkaamo kamaa.

        Kun aloitin emolehmien pidon 2005, kaveri urakoi 1302 Agronikilla keskimäärin 13000 rehupaalia ja noin 4000 pahnapaalia vuodessa.
        Kyseisellä kamppeella teki kaikkiaan vajaa 130000 paalia. Kovastihan vehje poiki, mutta aina sen sai nopeesti taas liikenteeseen. Nykysin sukupolvi tuolla jo vaihtunut ja mchalekin vaihtuu kahden vuoden välein uuteen ja Fentti kolmen vuoden välein vaikka urakointi määrät on paljon pudonneet aiemmasta.


    • Anonyymi

      Ooteko laskenu veronmaksaien tukienosuuden vaikutuksen paalin hintaan?

      • Anonyymi

        Olemme tuotto-arvolla -23 000e / percapita hesalainen. Valtio tukee vielä paalitkin vetelille tdm- baarin asiakkaille hesaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme tuotto-arvolla -23 000e / percapita hesalainen. Valtio tukee vielä paalitkin vetelille tdm- baarin asiakkaille hesaan.

        Mikä on vastaavasti hesalaisen paidanpesijän tuottoarvo?


    • Anonyymi

      Sehän on tietenkin makuasia. Jos on ylimääräistä rahaa niin sitten ilman muuta urakoitsija. Mutta jos tarkan markan mukaan mennään, niin ilman muuta omat vehkeet.
      Rehun laatukin yleensä parempaa kun voi tehdä rehun kun se on valmista eikä tarvitse odottaa koska urakoitsija kerkiää. Äkkiä puhutaan isoista rahoista jos rehun pääsee tekeen vaikka 5pv myöhässä. Tossa emo hommassahan sen ei ole paljoo väliä koska rehu tehdään, mutta lypsävillä se on taloudellisesti yksi tärkeimmistä töistä, ja sillä nurmella se raha pääasiassa omaan taskuun muutenkin tehdään.

      Eikä muuten ole tähän päivään mennessä tullut urakoitsijaa vastaan joka suostuu tekemään kirjallisen sopimuksen sanktio pykälineen, jos rehua ei saa ajallaan tehtyä tai jos rehun laatu ei ole sellaista kun sen olisi pitänyt olosuhteiden mukaan olla.

      Mutta itsellä joka tapauksessa kaksi suurinta syytä itse tekemiseen on hinta ja laatu. Urakoitsijalla teettäen lasku noin 65000€ vuodessa, itse tehden menee noin 28000€. Toiseksi laatu häviö saattaa olla äkkiä kymmeniä tuhansia € vuodessa.

      Mutta kukin taaplaa tyylillään.

    • Anonyymi

      Eiköhän tärkeintä ole se mitä rehunteko maksaa hehtaarilta. Oma mielipiteeni on se, että paalauksessakin pitäisi siirtyä hehtaari taksaan.

      Paalaaminen on sen verran kallista ja hidasta että ei mitään järkee.

      Palaamalla hehtaari kustannus on 350-400€/ha ja lisäksi paalien rahtaaminen tilakeskukseen, ja kaupanpäälle vielä rehun laatu vaihtelu on suurta.

      Ajosilppuri ketju ottaa 200€/ha ja rehut on päivässä siilossa tasa laatuisena, eikä tarvitse itse kuluttaa aikaaa ja rahaa pitkin vuotta paalien kelkkomiseen tilakeskukselle.

      • Anonyymi

        Ajosilppuri ok lohkot kun lähellä tilaa. Ajappa rehua sitten sillä ketjulla 150- 200km päästä.
        Paaleja menee melkoisesti täysperävaunu rekassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajosilppuri ok lohkot kun lähellä tilaa. Ajappa rehua sitten sillä ketjulla 150- 200km päästä.
        Paaleja menee melkoisesti täysperävaunu rekassa.

        Kuka kuskaa rehuja 150-200km päästä ei kukaan. Ei ole mitenkää mahdollista ruokkia lypsykarjaa noin kaukaa tuodulla rehulla.

        Eihän yhteen täysperäänkään mahdu kun reilu viikon rehut. Aika kalliiksi tulis jos joutuis vaikka parikymmentä keikkaa heittään. Täysperän velottaa ainakin 2,5€/km eli vaikka toi 150km edes takasin maksaa 750€ ja parikymmentä keikaa maksaa 15000€.
        Tolla pelillä konkurssi ei ole kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kuskaa rehuja 150-200km päästä ei kukaan. Ei ole mitenkää mahdollista ruokkia lypsykarjaa noin kaukaa tuodulla rehulla.

        Eihän yhteen täysperäänkään mahdu kun reilu viikon rehut. Aika kalliiksi tulis jos joutuis vaikka parikymmentä keikkaa heittään. Täysperän velottaa ainakin 2,5€/km eli vaikka toi 150km edes takasin maksaa 750€ ja parikymmentä keikaa maksaa 15000€.
        Tolla pelillä konkurssi ei ole kaukana.

        Itseänikö veloitan? Luuletko ettei mulla ole varaa yhteen rekkaan?


    • Anonyymi

      Etuna on että omalla koneella paalit saa tehtyä just sillon kun haluaa.
      Mutta jos saa paalausurakoijan kanssa tehtyä sopimuksen, niin sillon asia vähän toinen. Eli jos koneet hajoo niin niiltä löytyy toinen heti tilalle, ja jos ei löydy niiin ovat velvollisia korvaamaan rehun laadun laskun tai jos rehu jää sen vuoksi tekemättä, niin sitten korvaus tekemättömästä rehusta.

      Mutta jos siis normaali urakointi ilman sopimusta, niin ei kannata.

      Meillä edellä mainituista syistä ens vuonna siirrytään ajosilppuri urakoittijan asiakkaiksi. Rehun teko 170€/ha ja urakoittijalla varakone ja takuu työstä.
      Itse tehdään paaleja pienemmiltä ja kauemmilta lohkoilta.

    • Anonyymi

      Paalain tuli hankittua. Ja kyllä tuolla 34000 paalatulla Agronicillakin hyvin onnistu ensimmäisellä sadolla reilun 900 paalin pyöräyttäminen. Paalauksessa keskeytyksiä tuli ainoastaan säilöntäainesäiliön täyttämisestä. Näkee nyt sitten miten toisella sadolla, mutta paluuta vanhaan ei ole. Nyt sitä vaan miettii miten tyhmä ollu aiemmin kun käyttänyt urakoittijaa.

    • Anonyymi

      Jos pikku tila ja ei varaa omiin vehkeisiin, niin sitten tietenkin urakoitsija ja sopii että laskutetaan kun tuet tulevat. Mutta muuten urakoittijan käytössä ei mitään järkeä.
      Itse olisin varmaan konkurssissa jos työt teetettäisiin urakoitsijalla.

    • Anonyymi

      Olisi varmaan hyvä jos urakoitsijat kommentoisivat asiaa.

      Elikä koska urakointi kannattaa ja koska omat koneet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe