Pyöräilijöiden sääntötuntemus

Anonyymi

Kovin heikoissa tuntuu olevan., ikäväkyllä. Esimerkkejä olisi paljon, mutta heitän tähän nyt kaksi (toinen sattui eilen ja toinen on vanhempi mutta oli niin lähellä samaa paikkaa, että muistui helposti mieleen.
Kyseessä siis Herttoniemenranta, kaupungista päin Itäväylältä tullessa se ensimmäinen kortteli Hitsaajankadulla (ennen Laivalahdenkadun risteystä).

1) Eilinen tapaus: tulin Itäväylältä ja olin kääntymässä oikeaan Suolakivenkadulle. Suojatien kohdalla oli pyöräilijä, jolla oli ilmeisesti aikomus ylittää Hitsaajankatu ajaen. En väistänyt, koska laki ei vaadi siinä tilanteessa autoilijalta väistämistä, vaikka minulla olikin vilkku päällä; kääntyjähän väistää vain sitä katua ylittäviä, jolle kääntyy. Nyrkkihän siellä heilui, vai olisiko ollut kansainvälinen käsimerkki.

2) Muutaman viikon tapainen tapaus, ihan sama ajoreitti minulla. Notkon pohjalla samaisen korttelin "etukulmalla" on suojatie Hitsaajankadun yli. Pyöräilijä, vanhempi mies sillä kertaa, olisi ilmeisesti aikonut ko. suojatien ylittää ajaen. No, en silloinkaan väistänyt, koska ei ollut kääntymistilannetta. Ja pyöräilijän reaktio sama kuin ykköstapauksessakin.

Mikä hitto niissä säännöissä on niin vaikeaa?

64

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sun tartteis väistäää

      kyseessä kun on paikka jossa fillaristi menee ensin

      • Anonyymi

        Jos tarkoituksesi ei ollut trollata, niin perustelisitko, millä perusteella? Kummassakaan risteyksessä ei ole mitään sellaista liikennemerkkiä, jonka perusteella "pyöräilijä menisi ensin".

        Toisin sanoen noissa risteyksissä pätee perussääntö: pyöräilijä väistää.

        (Eri asia on, jos auto tulee Suolakivenkadulta Hitsaajankadulle, koska siellä on kolmio, joka velvoittaa väistämään myös pyöräilijöitä.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoituksesi ei ollut trollata, niin perustelisitko, millä perusteella? Kummassakaan risteyksessä ei ole mitään sellaista liikennemerkkiä, jonka perusteella "pyöräilijä menisi ensin".

        Toisin sanoen noissa risteyksissä pätee perussääntö: pyöräilijä väistää.

        (Eri asia on, jos auto tulee Suolakivenkadulta Hitsaajankadulle, koska siellä on kolmio, joka velvoittaa väistämään myös pyöräilijöitä.)

        no kun siinä ei ole suojatie vaan suojatien jatke

        ei ollut tarkoitus trollata vaan pidin aloitustasi järjettömänä näinkin selvän asian kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no kun siinä ei ole suojatie vaan suojatien jatke

        ei ollut tarkoitus trollata vaan pidin aloitustasi järjettömänä näinkin selvän asian kanssa

        sori... katoin kadut väärin

        olet ihan oikeassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sori... katoin kadut väärin

        olet ihan oikeassa

        Hatunnosto siitä, että myönsit. Moni ei sitä tee. Sinulla on selkärankaa, dude!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no kun siinä ei ole suojatie vaan suojatien jatke

        ei ollut tarkoitus trollata vaan pidin aloitustasi järjettömänä näinkin selvän asian kanssa

        Suojatien jatketta ei ollut olemassa eikä ole vieläkään.


    • Anonyymi

      Kuva (esim. Goole maps) kertoisi paljon enemmän tilanteesta. On totta että joidenkin pyöräilijöiden sääntöjen tuntemus on valitettavan heikko. Löytyy tosin myös autoilijoita joiden sääntöjen tuntemus kaipaisi parantamista.

      Pari viikkoa sitten meinasi yksi tyyppi ajaa päälleni kun ylitin pyörätien jatketta joka oli ennen liikenneympyrää. Onneksi ei kolahtanut. Autoilla on tilanteessa kolmio ennen pyörätien jatketta. Tämä tyyppi aukaisi vielä ikkunan ja huusi jotakin perääni kun jatkoin matkaa, vaikka hän itse oli syyllinen tilanteessa.

    • Anonyymi

      Ei polkupyöräilijällä eikä jalankulkijalla ole pakkoa opetella liikennesääntöjä. Polkupyöräilijät olettaa että heillä on aina etuajo-oikeus, eivätkä tiedä että on joitakin tapauksia jossa pyöräilijän pitää väistää muuta liikennettä. Olen useammankin kerran "pelastanut" pyöräilijän vammautumiselta antamalla hänelle tietä vaikka ei tarvitsisikaan.

      • Anonyymi

        Päteekö tuo kaikkiin pyöräilijöihin?


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Liikenteessä liikkuva on osattava säännöt ja noudatettava niitä, oli sitten liikkeellä jalan, pyörällä tai muulla ajoneuvolla. On siis pakko opetella säännöt koska tieliikennelakia on noudatettava. Ei voi vedota tietämättömyyteen.


    • Anonyymi

      Kyseessä lienee tämä risteys notkon pohjalla.
      https://goo.gl/maps/wJayjNwRKuQDzH8x6

      Street viewin mukaan siinä on vanhan tieliikennelain mukainen pyörätien jatke, mutta ei uuden lain mukaisia merkkejä, joiden mukaan autoilija olisi väistämisvelvollinen. Eli pyörä väistää.

      Laki sallii 2 vuoden siirtymäajan kyseisille merkinnöille. Sen jälkeen suojatiestä pitää maalata umpeen pyörätien jatke tai autoille pitää asettaa joku kolmesta liikennemerkistä
      - B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä, eli tuttavalisemmin kärkikolmio.
      - B6 Pakollinen pysäyttäminen, eli stop-merkki
      - B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, eli se uusi suojatie-merkin näköinen, jossa on pyörän kuva.

      Mikäli uusia merkkejä ei paikalle tuoda, niin siirtymäaikanakin eletään uuden lain mukaisesti, eli polkupyöräiljiä väistää. Jos haluaa nopeasti tien yli, niin polkupyöräiljä voi aina taluttaa pyöränsä tien yli. Polkupyörää taluttava pyöräilijä on jalankulkija.

      • Anonyymi

        Tarkennuksena vielä, että B7-merkki vaatii korotetun suojatien.


      • Anonyymi

        Tuollaiset kaartavat kohdat ovat haasteellisia. Joku autoilija voi mieltää olevansa kaarteessa eikä risteyksessä. Tarkkana pitää olla kaikkien tilanteessa. Siirtymäaika on myös haaste. Kestää jonkin aikaa, että tiemaalaukset saadaan korjattua oikeanlaisiksi.


      • Anonyymi

        Tuollainen vauhtisuoran päässä oleva suojatie olisi ehkä hyvä olla korotettu, isommilta tapaturmilta vältyttäisiin siinäkin tapauksessa ettei jompikumpi tunnistaisi väistämisvelvollisuutta. Uusien merkkien kyllä luulisi selkiyttävän ko. ylityskohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset kaartavat kohdat ovat haasteellisia. Joku autoilija voi mieltää olevansa kaarteessa eikä risteyksessä. Tarkkana pitää olla kaikkien tilanteessa. Siirtymäaika on myös haaste. Kestää jonkin aikaa, että tiemaalaukset saadaan korjattua oikeanlaisiksi.

        Aloittaja:

        aivan oikein oli tunnistettu tuo notkelman pohja sen vanhemman (vanhan lain aikana tapahtuneen) episodin paikaksi. Minä tulin siihen suoraan ja kartankin mukaan Itäväylältä tuleva auto jatkaa samaa katua; Itäväylän ali Kipparlahden silmukasta tulevat autot kääntyvät siinä Hitsaajankadulle ja sellaisten pitää väistää pyöräilijää tuossa kohden.

        En tiedä, voisiko pyöräilijä olla kuvitellut, että minä olisin ollut kääntyvä ja Kipparlahden silmukasta tulevat suoraan (vaikka kaartaen) ajavia? Ei ole täysin mahdotonta, että sellainenkin vaikutelma voisi paikan päällä katsellen syntyä.

        Tuoreempi tapaus sattui sitten tuosta kohdasta viitisenkymmentä metriä edempänä ja siinä ei ole edes mitään mahdollista väärinkäsityksen tilaa pyöräilijän puolustukseksi.


      • Anonyymi

        Sanoisin että avainsana on tuossa risteys.

        Tieliikennelain 2 § kerrotaan että: ”Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;”

        Määritelmä todellakin sanoo että kyseessä on risteys. Laki sanoo myös että: ”Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;”

        Väitän että kääntyvä väistää tuossa kohtaa pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Laissa kun ei lue mitään tasa-arvoisista risteyksistä, vaan lukee että ajoneuvolla käännyttäessä pitää väistää risteävää tietä ylittäviä. Kääntäminen on se kun ajoneuvo kääntyy, eikä mikään tiestä johtuva asia tai määritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin että avainsana on tuossa risteys.

        Tieliikennelain 2 § kerrotaan että: ”Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;”

        Määritelmä todellakin sanoo että kyseessä on risteys. Laki sanoo myös että: ”Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;”

        Väitän että kääntyvä väistää tuossa kohtaa pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Laissa kun ei lue mitään tasa-arvoisista risteyksistä, vaan lukee että ajoneuvolla käännyttäessä pitää väistää risteävää tietä ylittäviä. Kääntäminen on se kun ajoneuvo kääntyy, eikä mikään tiestä johtuva asia tai määritys.

        Lisäys: Tarkoitan tässä tästä kuvkulmasta risteyksessä vasemmalle kääntymistä.

        https://goo.gl/maps/gSw4V8Ko76ALdW5F8

        Käännyttäessä vasemmalle on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin että avainsana on tuossa risteys.

        Tieliikennelain 2 § kerrotaan että: ”Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;”

        Määritelmä todellakin sanoo että kyseessä on risteys. Laki sanoo myös että: ”Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;”

        Väitän että kääntyvä väistää tuossa kohtaa pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Laissa kun ei lue mitään tasa-arvoisista risteyksistä, vaan lukee että ajoneuvolla käännyttäessä pitää väistää risteävää tietä ylittäviä. Kääntäminen on se kun ajoneuvo kääntyy, eikä mikään tiestä johtuva asia tai määritys.

        Tuo ano, jolle vastasit ei tullut sinun kuvan suunnasta...............


    • Anonyymi

      Päivittäin saa jo väistellä liikennesääntöjä tuntemattomia tai niistä piittaamattomia pyöräilijöitä, kun ei viitsi päällekään ajaa.

      • Anonyymi

        Minä taas en edes muista, milloin viimeksi olen joutunut väistämään väärin ajanutta pyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas en edes muista, milloin viimeksi olen joutunut väistämään väärin ajanutta pyöräilijää.

        Miulla om 18-vaihteinen kallis hiilikuitufillari, jotem oom etuajooikeutettu kaikkiin paittis avaruussukkulaan nähren. Stana.


    • Anonyymi

      Näitä sattuu useinkin. Ennätyksenä omalla kohdallani pidän, kun nuorehko nainen tuli vasemmalta. Kärkikolmion, pihakatupäättyy merkkien takaa, suojatietä ajaen eteeni. En väistänyt. Näytti tyttönen kanssainvälistä käsimerkkiä. Suukin kävi kovasti. En jäänyt kuuntelemaan.

      • Anonyymi

        Moni autoilija tosiaan luulee, ettei kolmion takaa tullessa tarvitse väistää pyöräilijöitä. Melkoisia tunnereaktiota on tullut nähtyä, kun autoilija joutuukin jarruttamaan pyöräilijän takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni autoilija tosiaan luulee, ettei kolmion takaa tullessa tarvitse väistää pyöräilijöitä. Melkoisia tunnereaktiota on tullut nähtyä, kun autoilija joutuukin jarruttamaan pyöräilijän takia.

        Mitenkähän kommenttisi liittyy edelliseen? Kuvauksen perusteellahan se oli pyöräilijä, joka tuli kolmion takaa eikä autoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän kommenttisi liittyy edelliseen? Kuvauksen perusteellahan se oli pyöräilijä, joka tuli kolmion takaa eikä autoilija.

        Moni autoilija luulee, tullessaan kolmion takaa, ettei heidän tarvitse väistää pyöräilijöitä. Ja sitten iskee jonkinlainen primitiivireaktio, kun tarvitseekin. Eli hyvin samanlainen tilanne kuin tuo kuvailtu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni autoilija luulee, tullessaan kolmion takaa, ettei heidän tarvitse väistää pyöräilijöitä. Ja sitten iskee jonkinlainen primitiivireaktio, kun tarvitseekin. Eli hyvin samanlainen tilanne kuin tuo kuvailtu.

        Liikenteessä ei pidä luulla. Siellä pitää tietää. Lapset ovat sitten asia erikseen. He eivät vielä osaa tai tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä ei pidä luulla. Siellä pitää tietää. Lapset ovat sitten asia erikseen. He eivät vielä osaa tai tiedä.

        Olen samaa mieltä. Juuri se luuleminen tekee niistä autoilijoista vaarallisia.


    • Anonyymi

      Pari muuta esimerkkiä (joissa on toki kyse myös huonosta väyläsuunnittelusta):
      -aika moni pyöräilijä näyttää ajattelevan, että jalkakäytävän ja pyörätien erottava valkoinen viiva tarkoittaisi pyörätien keskiviivaa
      -nekin, jotka ymmärtävät viivan merkityksen, ajavat usein aivan viivan vieressä, jolloin he todellisuudessa "loukkaavat jalankulkijoiden ilmatilaa", siis pakottavat nämä väistämään.

    • Anonyymi

      Kävelin tänään Helsingissä Jätkäsaaresta Ruoholahteen Crusellin siltaa pitkin. Silta on melko lyhyt eli pituutta on vain 173,5 m.

      Sillalla on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä molemmin puolin ajorataa. Pyörätiet ovat yksisuuntaisia, vielä vanhalla merkintätavalla eli sieltä suunnasta mistä sallitu ajaa pyörällä niin on rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkki. Sen lisäksi on maastomaalauksia eli pyöränkuva ja suuntanuoli.  Liikennemerkissä on siirtymäaika eli niin vanha tapa kuin uusi tapa on voimassa.

      Laskin pyöräilijöiden määrän pyöräteillä molemmilla puolin ja molempiin suuntiin. Sen lisäksi laskin myös kuinka moni noudatti yksisuuntaisuutta. Pyöräilijöitä oli 13 ja peräti 4 osasi noudattaa yksisuuntaisuutta!

      Entä jos samassa suhteessa autoilijat alkavat ajamaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan?

      • Anonyymi

        Oletko 100% varma, ettei molemmissa päissä ole pyörätiemerkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko 100% varma, ettei molemmissa päissä ole pyörätiemerkkiä?

        Olen 101 % varma, sillä tunnen pyörätien liikennemerkin mitä vain harva ihminen tuntee.

        Onhan pyöräilijät jopa minulle väittäneet, kun ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on pyörätie. Samoin ovat väittäneet, että kun on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on myös pyörätie. Puhumattakaan muista liikennemerkeistä joka on pystytetty jalkakäytävän reunaan.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 101 % varma, sillä tunnen pyörätien liikennemerkin mitä vain harva ihminen tuntee.

        Onhan pyöräilijät jopa minulle väittäneet, kun ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on pyörätie. Samoin ovat väittäneet, että kun on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on myös pyörätie. Puhumattakaan muista liikennemerkeistä joka on pystytetty jalkakäytävän reunaan.

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkillä.

        Eikö se ole vain mukavaa vaihtelua, että joudut muuallakin pyöräilijöiden takia hengenvaaraan kuin Lauttasaaren sillalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole vain mukavaa vaihtelua, että joudut muuallakin pyöräilijöiden takia hengenvaaraan kuin Lauttasaaren sillalla?

        Ainakin täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa pyöräilijät ajavat niin agressivisina jalkakäytävällä, että on turvallisinta kävellä ajoradan reunaa.
        Virkavaltakaan ei tuohon puutu, vaan ovat kehottaneet olemaan puuttumatta heidän töihjnsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa pyöräilijät ajavat niin agressivisina jalkakäytävällä, että on turvallisinta kävellä ajoradan reunaa.
        Virkavaltakaan ei tuohon puutu, vaan ovat kehottaneet olemaan puuttumatta heidän töihjnsä.

        Täällä pääkaupunkiseudulla asuinseudullani kävelen myös toisissa paikoissa ajoradalla, koska viereinen jalkakäytävä on pyöräilijöiden valloittama. Ajoradalla ei kukaan pyöräilijä ole ajamassa päälle ja jopa osuen, koska he ovat viereisellä jalkakäytävällä. Autoilijat antavat minulle hyvin tilaa, sillä näkeväthän he, että ne "maailmanomistajat" ajavat ajoneuvolla jalkakäytävällä.

        Esimerkki eiliseltä aamulla kävelin jalkakäytävällä vasemmalla, huomautin vastaantulevalle pyöräilijälle, että jalkakäytävä. Ilmeestä näki, että ei ymmärtänyt mitään. Vähän matkan päässä seuraavalla jalkakäytävällä kävelin oikealla ja mitä tekee vastaantuleva pyöräilijä; on ajaa päälleni, joten huusin, että on jalkakäytävä. Hän oli sitä mieltä, että se on pyörätie. Mitään pyörätien liikennemerkkiä ei ole, joten se on silloin jalkakäytävä.

        Poliisit ei todellakaan puutu vaikka ajaisivat partioautolla hiljaa pyöräilijän vieressä!
        Pyöräilijät ovat koskemattomia eli saavat tehdä mitä haluavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pääkaupunkiseudulla asuinseudullani kävelen myös toisissa paikoissa ajoradalla, koska viereinen jalkakäytävä on pyöräilijöiden valloittama. Ajoradalla ei kukaan pyöräilijä ole ajamassa päälle ja jopa osuen, koska he ovat viereisellä jalkakäytävällä. Autoilijat antavat minulle hyvin tilaa, sillä näkeväthän he, että ne "maailmanomistajat" ajavat ajoneuvolla jalkakäytävällä.

        Esimerkki eiliseltä aamulla kävelin jalkakäytävällä vasemmalla, huomautin vastaantulevalle pyöräilijälle, että jalkakäytävä. Ilmeestä näki, että ei ymmärtänyt mitään. Vähän matkan päässä seuraavalla jalkakäytävällä kävelin oikealla ja mitä tekee vastaantuleva pyöräilijä; on ajaa päälleni, joten huusin, että on jalkakäytävä. Hän oli sitä mieltä, että se on pyörätie. Mitään pyörätien liikennemerkkiä ei ole, joten se on silloin jalkakäytävä.

        Poliisit ei todellakaan puutu vaikka ajaisivat partioautolla hiljaa pyöräilijän vieressä!
        Pyöräilijät ovat koskemattomia eli saavat tehdä mitä haluavat!

        Suunnitelma siis toteutuu hiljalleen. Kohta et enää voi liikkua missään ilman, että pyöräilijät yrittävät ajaa päällesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa pyöräilijät ajavat niin agressivisina jalkakäytävällä, että on turvallisinta kävellä ajoradan reunaa.
        Virkavaltakaan ei tuohon puutu, vaan ovat kehottaneet olemaan puuttumatta heidän töihjnsä.

        Taidat kertoa satuja.


    • Anonyymi

      Yksi uusi esimerkki, jossa tosin lieventävänä asianhaarana lain tuoreus; havainto omalta eilisiltaiselta pyörälenkiltäni:

      Kulosaaren puistotien eteläpuolella on pyörätie, joka on tähän asti ollut kaksisuuntainen kaikkien pyöräteiden tapaan. Aika saatanallinen se on ollutkin, koska kyseinen pyörätie on "rakennettu" yksinkertaisesti maalaamalla viiva keskelle jalkakäytävää; ei siinä oikein ole tilaa kahden eri suuntiin ajavan pyöräilijän kohdata lakia rikkomatta eli jalkakäytävän puolella käymättä. Joka tapauksessa Tupasaarentien risteyksessä (alikulku Itäväylän ali) EI ole pyörätiemerkkiä, joten kyseinen pyörätie on nykylain mukaan yksisuuntainen eikä sitä saisi ajaa länteen mäkeä ylös. Siihen suuntaan ajavien pitäisi ajaa ajoradalla. Arvatkaapa moniko paristakymmenestä näkemästäni länteen ajaneesta noudatti lakia (itseni lisäksi)? Aivan oikein: nolla.

      Pari muutakin havaintoa samalta reitiltä: Kulosaaren sillalla on jokin remontin vuoksi kohta, jossa puolet pyörätiestä eli käytännössä itäänvievä kaista on blokattu. Ollessani sen kohdalla vastaantuleva pariskunta tuli sellaisella vauhdilla, etteivät taatusti ymärtäneet, että heidän piti väistää, ei minun. Muutama päivä sitten samassa kohdassa joku veti oikealta ohi.

      • Anonyymi

        Yksisuuntaisia pyöräteitä ovat yleensä sellaisissa paikoissa jossa löytyy pyörätie molemmin puolin ajorataa. Aika selkeää että silloin on yksisuuntaisia. En tunne tuota paikka mutta onko siellä toinen "paluureitti" toiseen suuntaan pyöräileville vai onko vain kyltitetty väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaisia pyöräteitä ovat yleensä sellaisissa paikoissa jossa löytyy pyörätie molemmin puolin ajorataa. Aika selkeää että silloin on yksisuuntaisia. En tunne tuota paikka mutta onko siellä toinen "paluureitti" toiseen suuntaan pyöräileville vai onko vain kyltitetty väärin?

        Uuden tieliikkennelain mukaan pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, ellei niitä ole kaksisuuntaisiksi merkitty. En tiedä, onko sitä kaksisuuntaisuuden lisäkilpeä vielä missään, tällä hetkellä asia riippuu siitä, onko merkit molempiin suuntiin vai toiseen.
        Tuossa paikassa ei ole pyörätietä kuin toisella puolella.
        Tietääkseni ei ole mitään sääntöä, että pyörätie tulisi olla molempin suuntiin. Toisin sanoen kyltitys on kyllä lainmukainen. Ja kuten sanottu, itse asiassa ainoa järkevä, koska se pyörätie ei ole tarpeeksi leveä kahden vastakkaisista suunnista tulevan kohdata rikkomatta lakia. (Muistutan, että pyöräilijän pitäisi pysyä kokonaan, siis ohjaustangon päätä myöten, pyörätien puolella, jos vieressä on jalkakäytävä. Ei saa "loukata ilmatilaa").


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden tieliikkennelain mukaan pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, ellei niitä ole kaksisuuntaisiksi merkitty. En tiedä, onko sitä kaksisuuntaisuuden lisäkilpeä vielä missään, tällä hetkellä asia riippuu siitä, onko merkit molempiin suuntiin vai toiseen.
        Tuossa paikassa ei ole pyörätietä kuin toisella puolella.
        Tietääkseni ei ole mitään sääntöä, että pyörätie tulisi olla molempin suuntiin. Toisin sanoen kyltitys on kyllä lainmukainen. Ja kuten sanottu, itse asiassa ainoa järkevä, koska se pyörätie ei ole tarpeeksi leveä kahden vastakkaisista suunnista tulevan kohdata rikkomatta lakia. (Muistutan, että pyöräilijän pitäisi pysyä kokonaan, siis ohjaustangon päätä myöten, pyörätien puolella, jos vieressä on jalkakäytävä. Ei saa "loukata ilmatilaa").

        Ei ole sellaista sääntöä mutta käytännössä tulee varmasti olemaan näin. Pitää suurella todennäköisyydellä pystyä ajamaa myös toiseen suuntaan joten käytännössä sellaiset pyörätiet halutaan yksisuuntaisiksi jossa paluureitti kulkee ajoradan toisella puolella. Asiasta mainitaan tällä videolla: https://youtu.be/SttGw1D5pr8 (noin 5:58 min kohdalta eteenpäin).

        Syytä on myös muistaa se että muutokselle on jonkin sortin siirtymäaika joten kaikkia paikkoja ei tietenkään saada heti kyltietettyä uuden lain mukaisesti. Olen itse sitä mieltä että olisi ollut järkevämpää merkitä toisin päin, eli merkitä ne yksisuuntaiset pyörätiet jollain tavalla, kuten yksisuuntaisten ajoratojen osalta tehdään. Yksisuuntaiseksi haluttuja pyörätieitä kun on varmasti huomattavasti vähemmän ja kaksisuuntaisina pysyvät useimmat paikat. Nyt valtaosa väylistä pitää merkitä kaksisuuntaisiksi, eli kylttejä lisätä valtava määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sellaista sääntöä mutta käytännössä tulee varmasti olemaan näin. Pitää suurella todennäköisyydellä pystyä ajamaa myös toiseen suuntaan joten käytännössä sellaiset pyörätiet halutaan yksisuuntaisiksi jossa paluureitti kulkee ajoradan toisella puolella. Asiasta mainitaan tällä videolla: https://youtu.be/SttGw1D5pr8 (noin 5:58 min kohdalta eteenpäin).

        Syytä on myös muistaa se että muutokselle on jonkin sortin siirtymäaika joten kaikkia paikkoja ei tietenkään saada heti kyltietettyä uuden lain mukaisesti. Olen itse sitä mieltä että olisi ollut järkevämpää merkitä toisin päin, eli merkitä ne yksisuuntaiset pyörätiet jollain tavalla, kuten yksisuuntaisten ajoratojen osalta tehdään. Yksisuuntaiseksi haluttuja pyörätieitä kun on varmasti huomattavasti vähemmän ja kaksisuuntaisina pysyvät useimmat paikat. Nyt valtaosa väylistä pitää merkitä kaksisuuntaisiksi, eli kylttejä lisätä valtava määrä.

        Helsingistä löytyy runsaasti paikkoja joissa merkit on asetettu huolimattomasti ja suunnittelukin jäänyt avoimeksi. Ei siis voida edellyttää että muutama päivä uuden liikennelain voimaantulon jälkeen uudet merkit olisi ehditty asettaa ja muuttaa (ylimenokausikin on olemassa).

        Eräs paikka on Pihlajamäen ostarin takana. Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkki löytyy kun tullaan Pihlajamäentien alikäytävästä. Jalkakäytävä on kyllä aika kapea, mutta silti siinä ajetaan kovaa, vaikka puolivälissä on kirkolta laskeutuvat portaat joille on huono näkyvyys. Toisesta suunnasta tullessa ei ole pyörätiemerkkiä ja katukäytävän päälysteessä on merkitty että pyörätien pitäisi päättyä ja kääntyä kadun yli ostarin piha-alueelle.
        Ihmetyttää että pyöräilijät yleensäkin käyttää tuota kapeaa katukäytävää kun viereinen katu (Moreenitie) on erittäin vähäliikenteinen ja vain huoltoajoa ja parkkeerausta varten, joten pyöräilijä voisi ajaa siellä vaarantamatta jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden tieliikkennelain mukaan pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia, ellei niitä ole kaksisuuntaisiksi merkitty. En tiedä, onko sitä kaksisuuntaisuuden lisäkilpeä vielä missään, tällä hetkellä asia riippuu siitä, onko merkit molempiin suuntiin vai toiseen.
        Tuossa paikassa ei ole pyörätietä kuin toisella puolella.
        Tietääkseni ei ole mitään sääntöä, että pyörätie tulisi olla molempin suuntiin. Toisin sanoen kyltitys on kyllä lainmukainen. Ja kuten sanottu, itse asiassa ainoa järkevä, koska se pyörätie ei ole tarpeeksi leveä kahden vastakkaisista suunnista tulevan kohdata rikkomatta lakia. (Muistutan, että pyöräilijän pitäisi pysyä kokonaan, siis ohjaustangon päätä myöten, pyörätien puolella, jos vieressä on jalkakäytävä. Ei saa "loukata ilmatilaa").

        "Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."

        Lähde >> https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L7P195


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sellaista sääntöä mutta käytännössä tulee varmasti olemaan näin. Pitää suurella todennäköisyydellä pystyä ajamaa myös toiseen suuntaan joten käytännössä sellaiset pyörätiet halutaan yksisuuntaisiksi jossa paluureitti kulkee ajoradan toisella puolella. Asiasta mainitaan tällä videolla: https://youtu.be/SttGw1D5pr8 (noin 5:58 min kohdalta eteenpäin).

        Syytä on myös muistaa se että muutokselle on jonkin sortin siirtymäaika joten kaikkia paikkoja ei tietenkään saada heti kyltietettyä uuden lain mukaisesti. Olen itse sitä mieltä että olisi ollut järkevämpää merkitä toisin päin, eli merkitä ne yksisuuntaiset pyörätiet jollain tavalla, kuten yksisuuntaisten ajoratojen osalta tehdään. Yksisuuntaiseksi haluttuja pyörätieitä kun on varmasti huomattavasti vähemmän ja kaksisuuntaisina pysyvät useimmat paikat. Nyt valtaosa väylistä pitää merkitä kaksisuuntaisiksi, eli kylttejä lisätä valtava määrä.

        Ei se nyt mitenkään varmaa ole, että kaksisuuntaisuudesta tulisi pääsääntö edes paikoissa, joissa ei ole pyörätietä kuin toisella sivulla. Virkamies voi ajatella niin, että paluu pitää sitten tehdä toista reittiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt mitenkään varmaa ole, että kaksisuuntaisuudesta tulisi pääsääntö edes paikoissa, joissa ei ole pyörätietä kuin toisella sivulla. Virkamies voi ajatella niin, että paluu pitää sitten tehdä toista reittiä.

        Kuten tuossa yllä todetaan, niin siirtymäaika on pitkä joten 7 vuoden päästä tiedetään vasta varmuudella missä ne yksisuuntaiset ja kaksisuuntaiset oikeasti ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuossa yllä todetaan, niin siirtymäaika on pitkä joten 7 vuoden päästä tiedetään vasta varmuudella missä ne yksisuuntaiset ja kaksisuuntaiset oikeasti ovat.

        Tällä hetkelläkin tiedetään kyllä tämänhetkinen tilanne:
        -pyörätie on yksisuuntainen, jos sillä on pyörätiemerkit vain yhteen suuntaan
        -se on kaksisuuntainen, jos merkit on molempiin suuntiin, olipa ne lisäkilvet tai ei.

        Eikä tämä riipu siitä, onko merkkien tilanne tietoinen ja harkittu vai unohduksen tms. syytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkelläkin tiedetään kyllä tämänhetkinen tilanne:
        -pyörätie on yksisuuntainen, jos sillä on pyörätiemerkit vain yhteen suuntaan
        -se on kaksisuuntainen, jos merkit on molempiin suuntiin, olipa ne lisäkilvet tai ei.

        Eikä tämä riipu siitä, onko merkkien tilanne tietoinen ja harkittu vai unohduksen tms. syytä.

        Ei ole niin suoraviivasista ja tästä on väitelty ennenkin. Haasteita on kaikissa niissä tapauksissa joissa risteyksen jälkeen ei ole liikennemerkein osoitettu pyörätien jatkuvan mutta väylän leveys ja olemus väittää muuta. Eri viranomaistenkin tulkinnat ovat poikenneet tässä kohtaa.

        Mikään säädös ei kerro milloin pyörätiemerkistä alkanut pyörätie päättyy. Se saattaa päättyä risteykseen tai kuten tiehallinnon ohjeet antaa ymmärtää, jatkuu risteyksen jälkeenkin, mikäli väylän luonne ei muutu. Liikennemerkki saattaa siis tällä hetkellä löytyä vain joka toisesta risteyksestä kuten tiehallinnon ohjeet ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa ovat antaneet ymmärtää (jos väylän luonne ei muutu, ei merkitä joka risteystä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkelläkin tiedetään kyllä tämänhetkinen tilanne:
        -pyörätie on yksisuuntainen, jos sillä on pyörätiemerkit vain yhteen suuntaan
        -se on kaksisuuntainen, jos merkit on molempiin suuntiin, olipa ne lisäkilvet tai ei.

        Eikä tämä riipu siitä, onko merkkien tilanne tietoinen ja harkittu vai unohduksen tms. syytä.

        Jotain Helsingissä kuitenkin tapahtuu, en vaan ymmärrä miksi. Kotikatuni on tuollainen suurempi läpikulkukatu jossa jalkakäytävä/pyörätien ja ajokaistojen välissä on nurmikkoa ja puita. Koska kyseessä on melko uusi asuinalue, sinne tehtiin heti alussa leveät katukäytävät, jotka jaettiin noppakivirivistöllä erikseen jalkakäytäväksi ja pyörätieksi kadun molemmin puolin. Nyt toiselta puolelta katua on poistettu merkki 424 ja katuun maalatut jalkakäytävän ja pyörätien opasteet maalattu yli tummalla maalilla. Samaan aikaan kuitenkin toiselle puolelle ei ole laitettu uutta kaksisuuntaisen pyörätien merkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole niin suoraviivasista ja tästä on väitelty ennenkin. Haasteita on kaikissa niissä tapauksissa joissa risteyksen jälkeen ei ole liikennemerkein osoitettu pyörätien jatkuvan mutta väylän leveys ja olemus väittää muuta. Eri viranomaistenkin tulkinnat ovat poikenneet tässä kohtaa.

        Mikään säädös ei kerro milloin pyörätiemerkistä alkanut pyörätie päättyy. Se saattaa päättyä risteykseen tai kuten tiehallinnon ohjeet antaa ymmärtää, jatkuu risteyksen jälkeenkin, mikäli väylän luonne ei muutu. Liikennemerkki saattaa siis tällä hetkellä löytyä vain joka toisesta risteyksestä kuten tiehallinnon ohjeet ilmeisesti ainakin jossain vaiheessa ovat antaneet ymmärtää (jos väylän luonne ei muutu, ei merkitä joka risteystä).

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkilllä. Löytyy tieliikennelaista.

        Ajorata pääsääntöisesti katkaisee pyörätien risteysalueella; pyörätie on korkeammalla kuin ajorata ellei ole korotettu suojatietä tai pyörätien jatketta.

        Tiehallinnon ohjeet ovat heidän omia, mutta Eduskunnan säätämät ja presidentin vahvistamat lait ovat voimassa.

        Suurin osa pyöräilijöistä keksii omia liikennesääntöjä.

        Se miten leveä väylä on ei ratkaise onko se yksisuuntainen pyörätie vai kaksisuuntainen pyörätie. Olettamus ei myöskään ratkaise sitä!

        Itse pyöräilijänä noudatan sitä, että ellei kulkusuunnassani ole pyörätien liikennemerkkiä niin siirryn ajoradalle ajamaan vaikka sitten joka toisen risteyksen jälkeen. Eikä ole ollut mitään ongelmia muiden ajoneuvojen kanssa vaikka ajan ajoradalla. Siellähän pyörällä = ajoneuvolla kuuluu ajaa ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa.

        Helsingin keskustasta löytyy yksisuuntaisia pyöräteitä eli liikennemerkki on vain toisesta suunnasta tullessa. Ne ovat yksisuuntaisia, mutta kun katsoo pyöräilijöiden käyttäytymistä niin sitä ei voisi uskoa!

        Helsingissä on myös pyöräkaistoja ja ne ovat AINA yksisuuntaisia eli niissä ajetaan samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne muut ajoneuvot (moottorilla kulkevat). Niissä on ihan sama kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä eli pyöräilijät ajavat väärään suuntaan!

        Itse "pistän" väärään suuntaan ajavat pyöräilijät väistämään minua eli silloin kuin olen pyörällä liikkeellä.

        Olet ilmeisesti sitä mieltä, että mopoilijakin voisi olettaa, että kun tuossa nyt ei ole pyörätien liikennemerkkiä lisäkilvellä Sallittu mopoille niin se on siitä huolimatta sallittua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkilllä. Löytyy tieliikennelaista.

        Ajorata pääsääntöisesti katkaisee pyörätien risteysalueella; pyörätie on korkeammalla kuin ajorata ellei ole korotettu suojatietä tai pyörätien jatketta.

        Tiehallinnon ohjeet ovat heidän omia, mutta Eduskunnan säätämät ja presidentin vahvistamat lait ovat voimassa.

        Suurin osa pyöräilijöistä keksii omia liikennesääntöjä.

        Se miten leveä väylä on ei ratkaise onko se yksisuuntainen pyörätie vai kaksisuuntainen pyörätie. Olettamus ei myöskään ratkaise sitä!

        Itse pyöräilijänä noudatan sitä, että ellei kulkusuunnassani ole pyörätien liikennemerkkiä niin siirryn ajoradalle ajamaan vaikka sitten joka toisen risteyksen jälkeen. Eikä ole ollut mitään ongelmia muiden ajoneuvojen kanssa vaikka ajan ajoradalla. Siellähän pyörällä = ajoneuvolla kuuluu ajaa ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa.

        Helsingin keskustasta löytyy yksisuuntaisia pyöräteitä eli liikennemerkki on vain toisesta suunnasta tullessa. Ne ovat yksisuuntaisia, mutta kun katsoo pyöräilijöiden käyttäytymistä niin sitä ei voisi uskoa!

        Helsingissä on myös pyöräkaistoja ja ne ovat AINA yksisuuntaisia eli niissä ajetaan samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne muut ajoneuvot (moottorilla kulkevat). Niissä on ihan sama kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä eli pyöräilijät ajavat väärään suuntaan!

        Itse "pistän" väärään suuntaan ajavat pyöräilijät väistämään minua eli silloin kuin olen pyörällä liikkeellä.

        Olet ilmeisesti sitä mieltä, että mopoilijakin voisi olettaa, että kun tuossa nyt ei ole pyörätien liikennemerkkiä lisäkilvellä Sallittu mopoille niin se on siitä huolimatta sallittua?

        Ei eri viranomaisten ohjeistukset muuta lakia mutta jos väylävirasto/tiehallinto tms. on aikoinaan tehnyt omia päätelmiä aiheesta todistaa tämä sen, ettei edes viranomaisilla ole asiat aina hallussa. Todistaa myös sen että jossain päin voi olla puutteelliset tiemerkinnät ko. syistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se merkitään aina pyörätien liikennemerkilllä. Löytyy tieliikennelaista.

        Ajorata pääsääntöisesti katkaisee pyörätien risteysalueella; pyörätie on korkeammalla kuin ajorata ellei ole korotettu suojatietä tai pyörätien jatketta.

        Tiehallinnon ohjeet ovat heidän omia, mutta Eduskunnan säätämät ja presidentin vahvistamat lait ovat voimassa.

        Suurin osa pyöräilijöistä keksii omia liikennesääntöjä.

        Se miten leveä väylä on ei ratkaise onko se yksisuuntainen pyörätie vai kaksisuuntainen pyörätie. Olettamus ei myöskään ratkaise sitä!

        Itse pyöräilijänä noudatan sitä, että ellei kulkusuunnassani ole pyörätien liikennemerkkiä niin siirryn ajoradalle ajamaan vaikka sitten joka toisen risteyksen jälkeen. Eikä ole ollut mitään ongelmia muiden ajoneuvojen kanssa vaikka ajan ajoradalla. Siellähän pyörällä = ajoneuvolla kuuluu ajaa ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa.

        Helsingin keskustasta löytyy yksisuuntaisia pyöräteitä eli liikennemerkki on vain toisesta suunnasta tullessa. Ne ovat yksisuuntaisia, mutta kun katsoo pyöräilijöiden käyttäytymistä niin sitä ei voisi uskoa!

        Helsingissä on myös pyöräkaistoja ja ne ovat AINA yksisuuntaisia eli niissä ajetaan samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne muut ajoneuvot (moottorilla kulkevat). Niissä on ihan sama kuin yksisuuntaisilla pyöräteillä eli pyöräilijät ajavat väärään suuntaan!

        Itse "pistän" väärään suuntaan ajavat pyöräilijät väistämään minua eli silloin kuin olen pyörällä liikkeellä.

        Olet ilmeisesti sitä mieltä, että mopoilijakin voisi olettaa, että kun tuossa nyt ei ole pyörätien liikennemerkkiä lisäkilvellä Sallittu mopoille niin se on siitä huolimatta sallittua?

        Ei ole sinun asiasi valvoa ja puuttua muiden tekemisiin joten älä "pistä" ketään muuta tekemään yhtään mitään. Asiasta voi toki fiksusti mainita heille mutta siihen se omalta osaltasi sitten jääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sinun asiasi valvoa ja puuttua muiden tekemisiin joten älä "pistä" ketään muuta tekemään yhtään mitään. Asiasta voi toki fiksusti mainita heille mutta siihen se omalta osaltasi sitten jääkin.

        Kirjoittaja varmaankin tarkoitti, että hän ei tuollaisessa tilanteessa väistämällä luovu oikeuksistaan vaan pakottaa väärin ajavan väistämään. Niin minäkin toimin. Ja niin pitäisi aina jokaisen tehdä: noudattaa itse pilkuntarkasti sääntöjä eikä pienintäkään joustoa rikkojia kohtaan! Olipa jalankulkija, pyöräilijä tai auton ratissa.


    • Anonyymi

      Tänään iltapäivällä Helsinki, Ruoholahti, Itämerenkadun eteläpuolella naispyöräilijä ajoi itään päin. Harmajankadun ylityksen jälkeen pyöräilijä kääntyi Itämerenkadun ylittävälle suojatielle vaikka lännestä tuleva auto oli jo lähellä. Pyöräilijä pysähtyi suojatielle, sille kaistalle missä auto ajoi ja onneksi auto ehti pysähtyä. Tämä naispyöräilijä huusi autoilijalle, että tulin oikealta!

      Sillä mistä ilmansuunnasta pyöräilijä tuli Itämerenkadun ylittävälle suojatielle ei ole mitään merkitystä, koska autoilijalla ei ollut kolmiota, stoppia eikä ollut kääntyvä. Lisäksi kerrottakoon, että siinä ei ole liikennevaloja.

      Edellä mainitussa tilanteessa pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen autoon nähden!

      • Anonyymi

        Näin se on. Valitettavasti on ihmisiä joiden sääntöjen tuntemus ei ole riittävän hyvä. Tieliikennelakia on jokaisen noudatettava, osaa säännöt tai ei. Lain ja sääntöjen mukaan pitää aina toimia, oli sitä liikkeellä jalan, pyörällä tai muulla ajoneuvolla.

        Säännöt pitäisi jokainen siis osata. Lapset ovat sitten eri asia. He eivät vielä osaa ja tämä on huomioitu laissa niin että aina pitää erityisesti varoa lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on. Valitettavasti on ihmisiä joiden sääntöjen tuntemus ei ole riittävän hyvä. Tieliikennelakia on jokaisen noudatettava, osaa säännöt tai ei. Lain ja sääntöjen mukaan pitää aina toimia, oli sitä liikkeellä jalan, pyörällä tai muulla ajoneuvolla.

        Säännöt pitäisi jokainen siis osata. Lapset ovat sitten eri asia. He eivät vielä osaa ja tämä on huomioitu laissa niin että aina pitää erityisesti varoa lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä,

        Näin se on, että jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt.

        Pyöräilijä tai jalankulkija, jolla ei ole ajokorttia ei kannata vedota siihen, että ei osaa liikennesääntöjä koska ei ole ajokorttia!

        Mikäli poistuu kotiovesta ulos niin on syytä opetella liikennesäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, että jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt.

        Pyöräilijä tai jalankulkija, jolla ei ole ajokorttia ei kannata vedota siihen, että ei osaa liikennesääntöjä koska ei ole ajokorttia!

        Mikäli poistuu kotiovesta ulos niin on syytä opetella liikennesäännöt.

        Kukaan ei pakota jalankulkijaa tai edes pyöräilijään opettelemaan liikennesääntöjä. Sen vuoksi mm. lehdissä yritetään kirjoittaa ahkerasti näistä uusista muutoksista jotta tieto leviäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei pakota jalankulkijaa tai edes pyöräilijään opettelemaan liikennesääntöjä. Sen vuoksi mm. lehdissä yritetään kirjoittaa ahkerasti näistä uusista muutoksista jotta tieto leviäisi.

        Ei pakota ei mutta silti heidänkin on toimittava lain vaatimalla tavalla. Eikö olekin jännä asia.


    • Anonyymi

      Tässä yhtenä päivänä huomautin pyöräililjälle, joka ajoi jalkakäytävällä.

      Kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä, joka eri tasossa eli jalkakäytävä korkeammalle kuin pyörätie. Merkitty liikennemerkillä rinnakkaiseksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi sekä lisäksi on maalattu jalkakäytävälle jalankulkijan kuvia ja pyörätiellä pyörän kuvia. Silti tämä miespyöräilijä onnistui ajamaan jalkakäytävällä.

      Hän oli siihen mennessä ajanut jalkakäytävällän n. 200 m, kun huomautin hänelle asiallisesti. Hän ei siitä tykännyt ja oli sitä mieltä, kun huomautin hänelle, niin onpa minulle huono päivä. Hän lisäsi, että sen vuoksi jatkan ajamista jalkakäytävällä! Hän todella jatkoi ajamista vielä n. 100 m jalkakäytävällä eli seuraavaan risteykseen asti. Kertoo hyvin pyöräilijän älykkyydestä!

      Me jalankulkijat voimme siten siirtyä kävelemään pyörätielle ja jos meille huomautetaan niin todetaan pyöräilijälle, että onpa sinulla huono päivä ja jatkamme pyörätiellä kävelyä.

      • Anonyymi

        Se että joku toinen mokaa, ei oikeuta itseä toimimaan sääntöjen vastaisesti.


      • Anonyymi

        Sinulla on käsittämättömän huono tuuri noiden pyöräilijöiden kanssa. Koko ajan joku joko huutaa sinulle tai on ajaa ylitsesi. Mistä ihmeestä tuollainen voi johtua`?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Autoilijoille on olettama vaatimus. täytyy olettaa, että pyöräilijä on aivoton tollo. Auton eteen voi tipahtaa koska hyväänsä Jeesus lapsi. On pidettävä jalka jarrulla jatkuvasti.

    • Anonyymi

      Ihan yleisellä tasolla liikenteessä täytyy noudattaa tiettyjä "perusperiaatteita". Alla luetellut periaatteet löytyvät dokumentista: "Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi"

      Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat seuraavat periaatteet:

      1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus.

      2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle.

      3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema.

      4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla.

      Noita periaatteita kun noudatettaisiin tarpeeksi hyvin, niin ei olisi yhtä paljon vaaratilanteita, kolareita ja yhteentörmäyksiä.

      • Anonyymi

        Nuo kohdat eivät tarkoita sitä että pyöräilijä saa ajaa kuin tiedoton reikäpää ja uskoa että kaikki muu liikenne väistää heitä (jopa jalankulkijat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kohdat eivät tarkoita sitä että pyöräilijä saa ajaa kuin tiedoton reikäpää ja uskoa että kaikki muu liikenne väistää heitä (jopa jalankulkijat).

        Eihän siinä sellaista väitetäkään. Jokaisen liikenteessä liikkuvan pitää liikkua lakien ja sääntöjen mukaisesti. On helpompaa tehdä niin jos ne osaa ja tuntee. Vaikka ei tuntisikaan, niin silti on toimittava lakien ja sääntöjen mukaisesti. Helpompaa on siis tehdä niin jos säännöt osaa, eikös vain? Tämä koskee kaikkia liikenteessä, eli myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe