Ankkuriketju

Anonyymi

Ankkuriliinan kestävyys on alkanut epäilyttää ankuroinnissa, joten ajattelin hankkia ankkuriketjun keula-ankkuria varten. Peräankkurissa liina on ihan ok. Kuinkas hankala tuollainen ketju on käsitellä ihan käsipelillä ja miten se kiinnitetään knaapeihin? Vene on 4500 kg ja ankkuriboxissa hyvät tilat ketjulle.

27

2374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kettinki ei ole sen lujempaa kuin köysikään ja myös kettinki kuluu.

      8mm kettingille luvataan murtolujuutta 3000 kg ja se painaa kilon metriä kohden.
      Vastaavan murtolujuuden saa esimerkiksi 12mm köydellä, joka painaa 100g/m

      Lujuus ei ole ongelma, jos tietää, mikä sen pitää olla. 40kg kettinkiä keulassa on ihan eri juttu kuin 5kg köyttä.

      Ihan järkevä ratkaisu on käyttää köyttä ja ankkurin päässä 3-5m kettinkiä parantamassa kiinnittymistä pohjaan.

      Kettinkikiinnitys ei jousta juuri lainkaan. Kettinkiä ei saisi laittaa niin, että sen nykivä liike kohdistuu knaappeihin puhumattakaan ankkuripelistä. Kettinkiin pitää kiinnittää lukko ja siihen joustava köysi veneeseen.

      Kettinki on painavampi ja vaikeampi käyttää kuin köysi. Sitä on myös hankalampi käsitellä käsin. Sitä ei kannata hankkia ellei ole ankkurivinssiä.

      • Anonyymi

        Kettinkejä löytyy eri lujuus luokkia ja luonnollisesti hinnoissa eroa.


    • Anonyymi

      Kettingin tehtävä on kääntää köyden veto vaakasuuntaiseksi pohjalla. Niin ankkuri paremmin. Tätä tehtävää varten ketjua ei kovin pitkää pätkää tarvita. Loppumatkalle liina on kaikin puolin kätevämpi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Liina on ehkä se kaikkein huonoin vaihtoehto koska sen lujuus vähenee merkittävästi pienestäkin kulumisesta reunassa.

        Liinan murtolujuus laskee paljon, jos siihen tekee solmun tai jos sen edes kietoo knaapin ympärille. Se johtuu siitä, ettei litteässä liinassa saada vetoa tasaiseksi liin aleveydeltä, jso siinä on pienikin taitos.

        Köydenkin lujuus kärsii solmusta muttei läheskään yhtä paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liina on ehkä se kaikkein huonoin vaihtoehto koska sen lujuus vähenee merkittävästi pienestäkin kulumisesta reunassa.

        Liinan murtolujuus laskee paljon, jos siihen tekee solmun tai jos sen edes kietoo knaapin ympärille. Se johtuu siitä, ettei litteässä liinassa saada vetoa tasaiseksi liin aleveydeltä, jso siinä on pienikin taitos.

        Köydenkin lujuus kärsii solmusta muttei läheskään yhtä paljon.

        Liinaa ei pysty myöskään suojaamaan UV-säteilyltä, kun se on litteä. Ketjuun riittää pienempi pituus, koska se menee enemmän pohjaa myöten.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Miten joku voi olla näin toope, että sotkee köyden venyvyyden ja ankkuriketjun painon keskenään.
        Ankkuri ei pidä pohjassa jos sitä vedetään ylöspäin tasaisesti. Ketjun tehtävä on painollaan pitää ankkuri mahdollisimman vaakasuorassa. Ketju kestää myös kiveä vasten hankautumista oleellisesti köyttä paremmin.

        Itsellä oli 2 m ketjua. Ei pitänyt. Nyt 15 m ja 15 kg bruce-kopio. 4 tn paatti pysyy hyvin paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Miten joku voi olla näin toope, että sotkee köyden venyvyyden ja ankkuriketjun painon keskenään.
        Ankkuri ei pidä pohjassa jos sitä vedetään ylöspäin tasaisesti. Ketjun tehtävä on painollaan pitää ankkuri mahdollisimman vaakasuorassa. Ketju kestää myös kiveä vasten hankautumista oleellisesti köyttä paremmin.

        Itsellä oli 2 m ketjua. Ei pitänyt. Nyt 15 m ja 15 kg bruce-kopio. 4 tn paatti pysyy hyvin paikallaan.

        Piti kirjoittaa 6 m ketjua eikä 15 m.


    • Anonyymi

      Itselläni ollut aina se parin metrin ketjulla varustettu ankkuriköysi ja olen kuvitellut ketjun olevan se "joustavampi" vaihtoehto.

      Ei tarvitse olla kuumoinenkaan tuuli, kun kevyt ankkuriköysi on pingoittunut käytännösssä viivasuoraksi, eikä se silloin jousta kyllä yhtään. Kaikki tuntuu läpi!

      Olen kuvitellut, ettei painava ankkuriketju suoristuisi vedon vaikutuksesta niin helposti, jolloin kaarella oleva painava ketju tekisi siitä todellisuudessa suorana nykivää kevyttä köyttä joustavamman ratkaisun?

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Tuo on toinen ketjun tehtävä. Itselläni on 6 metriä ketjua (vähnä isompi vene) ankkurin ja köyden välissä.


      • Anonyymi

        Ketjun massa ja huono venymä tekee siitä erittäin huonosti joustavan. Massan hitauden takia nykäyksen vaimennus on hyvin pieni. Köysi sen sijaan suoranakin joustaa koko pituudeltaan, vaikka sitä ei silmällä erota.

        Kettkinki elää pitkässä liikkeessä, mutta ne ei ole ongelma köydellekään. Nykäykset ovat pahimmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun massa ja huono venymä tekee siitä erittäin huonosti joustavan. Massan hitauden takia nykäyksen vaimennus on hyvin pieni. Köysi sen sijaan suoranakin joustaa koko pituudeltaan, vaikka sitä ei silmällä erota.

        Kettkinki elää pitkässä liikkeessä, mutta ne ei ole ongelma köydellekään. Nykäykset ovat pahimmat.

        Mä luulisin, että ketjun suurin etu on siinä, että ankkuri nopeammin pureutuu pohjaan, kun ketju painaa ankkurin kahvaa alas. Veto tulee ensi alkuun pohjan suuntaisesti. Jos ankkuri on oikein valittu ja on tarpeeksi ketjua, sen pitokyky hyvin kaivautuneena riittää. Parin sentin joustoa pidän siis vähemmän tärkeänä.


    • Anonyymi

      Ketjua ensin mereen tarvittava määrä. Sitten köysi, jossa solmumöykky toisessa päässä, pujotetaan ketjun silmukasta läpi ja sen vapaa pää surrataan knaapiin kiinni niin että veneeseen jäävä ketjuosuus jää vedottomaksi, löysälle.
      8mm. ketjun silmukasta läpimennyt köysi, lepuutinnaru, ei koskaan katkennut vaikka vene painoi yli 10 tn. ja ankkurointikelit olivat käsittämättömän kovat joskus, 40 kn tuuli ja vene ryki rajusti puolelta toiselle. Ankkuri oli 15 kg rosteritaottu Bruce.
      Jos pystyt laittamaan keulaan limppumaisen kumipyörän, auttaa se pehmentämään pyörän yli mereen menevän kettingin melua. Muuten saattaa rotina häiritä.
      Suomen oloihin tapauksessasi riittää ohuempikin ketju ja kymppikiloinen hyvä ankkuri, miksei 7,5 kiloinenkin.
      Ariel 336.

    • Anonyymi

      Pari aatosta:

      - Ankkuriliina on kätevä, mutta siinä on paljon huonoja puolia. Muun muassa se, että sen vetolujuus romahtaa ajan mittaan UV-säteilyn takia, onhan liina koko ajan säiden armoilla kelallaan. Muistaakseni 10 vuodessa vetolujuus tippuu jonnekin 10%.

      - Pelkkä kettinki ei ole kertakaikkiaan toimiva ratkaisu pienissä veneissä joissa ei ole ankkuripeliä. Eikä ylimalkaan ollenkaan liukuvissa veneissä painon takia. ikävä käsitellä ja pitää pestä savipohjasta otettuna*.

      - Paksu ja raskas kettinki kyllä joustaa geometriansa takia kun ketjua on tarpeeksi ulkona, mutta eipä toimi pikkuveneissä (siis alle 20t liukuvat).

      - Kysyjän veneeseen 4-6 metriä 8mm kettinkiä, 12 millin köyttä 30 m pleissattuna sakkeliin ja sakkeli kettingin päähän. Toiseen päähän 10-15 kg hyväpitoinen ankkuri.

      *) tähän on isoissa veneissä ratkaisuna pesuri, erään tuttavan veneessä on keulassa 600 litraa minuutissa spruuttaava hydraulipumppu, joka putsaa ankkurikettingin sitä sisään kelatessa.

      • Anonyymi

        Kettinki ei jousta käytännössä lainkaan ja jos siinä on vetoa. Kiinnityksen joustavuus perustuu kettingin paraboliseen asentoon pohjan ja veneen välillä.

        Kun veto lisääntyy, oikenee parabolinen kaari, mutta se tapahtuu liian hitaasti poistaakseen nykäyksiä, joustava matka on lyhyt ja kaaren oikaisemin vaatii valtavasti voimaa. Ankkuriketjun pituuden lisäämisestä ei ole apua joustoon lainkaan koska se ei muuta pistettä, jossa kettinki on pohjassa. Jos kettinkiä on tarpeeksi ulkona, ei tarvita ankkuria sen päähän lainkaan.

        Jos kettingillä ankkuroi vaikkapa 10 m syvään veteen, niin kettinki painaa 40 kg. Siihen ankkuri päälle, niin ollaan 50 -60 kilossa. Lisätään vielä vähän mutaa ja hiukan tuulta, niin ankkuria ei enää pysty nostamaan käsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kettinki ei jousta käytännössä lainkaan ja jos siinä on vetoa. Kiinnityksen joustavuus perustuu kettingin paraboliseen asentoon pohjan ja veneen välillä.

        Kun veto lisääntyy, oikenee parabolinen kaari, mutta se tapahtuu liian hitaasti poistaakseen nykäyksiä, joustava matka on lyhyt ja kaaren oikaisemin vaatii valtavasti voimaa. Ankkuriketjun pituuden lisäämisestä ei ole apua joustoon lainkaan koska se ei muuta pistettä, jossa kettinki on pohjassa. Jos kettinkiä on tarpeeksi ulkona, ei tarvita ankkuria sen päähän lainkaan.

        Jos kettingillä ankkuroi vaikkapa 10 m syvään veteen, niin kettinki painaa 40 kg. Siihen ankkuri päälle, niin ollaan 50 -60 kilossa. Lisätään vielä vähän mutaa ja hiukan tuulta, niin ankkuria ei enää pysty nostamaan käsin.

        Kyllä se ketjun kaari vähentää nykäyksiä ihan oleellisesti. Joskus on tullut ankkuroiduksi omalla 11 t painoisella veneellä avomerellä mm. Gotska Sandössä ja Osmussaaressa ja nykäyksiä ketjuun tulee vasta kovalla tuulella ja erittäin kovassa aallokossa, joita olosuhteita on sekä mukavuus- että järkisyistä syytä välttää. Ankkuria ei kannata yrittää irrottaa vinssillä vaan ajamalla venettä eteenpäin kun ketju on ensin kiristetty suoraan ylös. Ankkurin ja ketjun pesemiseksi kannattaa keulaan asentaa kansiläpivienti ja siihen alle sähkökäyttöinen vesipumppu jolloin pesu on helppoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ketjun kaari vähentää nykäyksiä ihan oleellisesti. Joskus on tullut ankkuroiduksi omalla 11 t painoisella veneellä avomerellä mm. Gotska Sandössä ja Osmussaaressa ja nykäyksiä ketjuun tulee vasta kovalla tuulella ja erittäin kovassa aallokossa, joita olosuhteita on sekä mukavuus- että järkisyistä syytä välttää. Ankkuria ei kannata yrittää irrottaa vinssillä vaan ajamalla venettä eteenpäin kun ketju on ensin kiristetty suoraan ylös. Ankkurin ja ketjun pesemiseksi kannattaa keulaan asentaa kansiläpivienti ja siihen alle sähkökäyttöinen vesipumppu jolloin pesu on helppoa.

        En ole kyllä itsekään huomannut nykäyksiä ollessani ankkurissa ehkä 10 m/s tuulessa 9t veneessä. Jos on oikein iso ankkuri, niin sitten sitä ei tietysti käsivoimin nosta. En hankkisikaan missään nimessä pelkkää ketjua veneeseen, missä ei ole ketjuvinssiä. Viime kesänä ankkuroin kerran 7m syvyyteen, mistä vielä kevyesti käsin kiskoin ankkurin ylös nopeuden takia. 15 m syvyydestä en koittanut käsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ketjun kaari vähentää nykäyksiä ihan oleellisesti. Joskus on tullut ankkuroiduksi omalla 11 t painoisella veneellä avomerellä mm. Gotska Sandössä ja Osmussaaressa ja nykäyksiä ketjuun tulee vasta kovalla tuulella ja erittäin kovassa aallokossa, joita olosuhteita on sekä mukavuus- että järkisyistä syytä välttää. Ankkuria ei kannata yrittää irrottaa vinssillä vaan ajamalla venettä eteenpäin kun ketju on ensin kiristetty suoraan ylös. Ankkurin ja ketjun pesemiseksi kannattaa keulaan asentaa kansiläpivienti ja siihen alle sähkökäyttöinen vesipumppu jolloin pesu on helppoa.

        Lofrans 1000W ainakin kestää älyttömän kovaa vetoa, ilmiselvää väärinkäyttöä. Kympin tuulessa sillä hilaa veneen, hissukseen ja varoiksi taukoja pitäen, ankkurin yli jolloin veneen liike korkkaa ankkurin irti pohjasta.
        Vain kerran, kahden solmun virrassa, joutui koneella auttamaan.
        Se mitä sähkövinssi, oikeastaan sen ohjausreleet, ei siedä on ankkurin teepussimainen dippailu ylös/alas jotta ankkuri puhdistuisi. Releen kärki liimaa ja ankkuri tulee rysähtäen stoppariin saakka jolloin sulake laukeaa. Releen kärki sitten meisselillä auki ja putsaus tikkuaskin raapaisupinnalla.

        Sähkövinssi on merkittävä, joskin yllättävä turvavaruste paljon ankkuroivassa veneessä ja etenkin yksinpurjehtijalle. Kelin mennessä pahaksi pääsee sen avulla irtautumaan ja välttämään haaksirikon. Pelkin käsin ei jaksa kelissä nostaa ja käsivinssi on aivan liian hidas. Rauta on silloin ymmärrettävä vapauttaa mereen vaikkapa narun ja lepuuttimen kera.

        Olen kuluneina vuosina ankkuroinut Algarvessa Culatralla yhteensä kuukausitolkulla ja tehnyt nämä havainnot sekä nähnyt haaksirikotkin. Myrien jälkeisissä rantabaarin debriefingeissä asiat on huolella puitu.

        Ariel 336


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lofrans 1000W ainakin kestää älyttömän kovaa vetoa, ilmiselvää väärinkäyttöä. Kympin tuulessa sillä hilaa veneen, hissukseen ja varoiksi taukoja pitäen, ankkurin yli jolloin veneen liike korkkaa ankkurin irti pohjasta.
        Vain kerran, kahden solmun virrassa, joutui koneella auttamaan.
        Se mitä sähkövinssi, oikeastaan sen ohjausreleet, ei siedä on ankkurin teepussimainen dippailu ylös/alas jotta ankkuri puhdistuisi. Releen kärki liimaa ja ankkuri tulee rysähtäen stoppariin saakka jolloin sulake laukeaa. Releen kärki sitten meisselillä auki ja putsaus tikkuaskin raapaisupinnalla.

        Sähkövinssi on merkittävä, joskin yllättävä turvavaruste paljon ankkuroivassa veneessä ja etenkin yksinpurjehtijalle. Kelin mennessä pahaksi pääsee sen avulla irtautumaan ja välttämään haaksirikon. Pelkin käsin ei jaksa kelissä nostaa ja käsivinssi on aivan liian hidas. Rauta on silloin ymmärrettävä vapauttaa mereen vaikkapa narun ja lepuuttimen kera.

        Olen kuluneina vuosina ankkuroinut Algarvessa Culatralla yhteensä kuukausitolkulla ja tehnyt nämä havainnot sekä nähnyt haaksirikotkin. Myrien jälkeisissä rantabaarin debriefingeissä asiat on huolella puitu.

        Ariel 336

        Sähkövinssi on hyvä yksinpurjehtijalle. Usein ei ole aikaa olla keulakannella 10 minuuttia veivaamassa. Karibialla suomalaisten veneelle kävi huonosti, kun miehistön istuessa rantabaarissa vinssi päätti itsekseen nostaa ankkurin. Miehistö onneksi näki, kun vene ajelehti ja ehti pelastamaan tilanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkövinssi on hyvä yksinpurjehtijalle. Usein ei ole aikaa olla keulakannella 10 minuuttia veivaamassa. Karibialla suomalaisten veneelle kävi huonosti, kun miehistön istuessa rantabaarissa vinssi päätti itsekseen nostaa ankkurin. Miehistö onneksi näki, kun vene ajelehti ja ehti pelastamaan tilanteen.

        Eli siis ei käynyt huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis ei käynyt huonosti.

        Onhan se huonosti, kun laite nostaa ankkurin. Huonomminkin olisi voinut käydä.


      • Anonyymi

        " Ankkuriliina on kätevä, mutta siinä on paljon huonoja puolia. "

        Ankkuriliinan huonoin puoli on, että se on aivan surkea kun ankkuria nostaa käsin. Ei siitä kunnon otetta saa. Köyttä käytän siksi.

        Ankkuri on 15 kg bruce kopio ja siinä 6-7 m ketjua. Ei todellakaan tulisi mieleenikään nostaa sitä jostain 15-20 metrin syvyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kettinki ei jousta käytännössä lainkaan ja jos siinä on vetoa. Kiinnityksen joustavuus perustuu kettingin paraboliseen asentoon pohjan ja veneen välillä.

        Kun veto lisääntyy, oikenee parabolinen kaari, mutta se tapahtuu liian hitaasti poistaakseen nykäyksiä, joustava matka on lyhyt ja kaaren oikaisemin vaatii valtavasti voimaa. Ankkuriketjun pituuden lisäämisestä ei ole apua joustoon lainkaan koska se ei muuta pistettä, jossa kettinki on pohjassa. Jos kettinkiä on tarpeeksi ulkona, ei tarvita ankkuria sen päähän lainkaan.

        Jos kettingillä ankkuroi vaikkapa 10 m syvään veteen, niin kettinki painaa 40 kg. Siihen ankkuri päälle, niin ollaan 50 -60 kilossa. Lisätään vielä vähän mutaa ja hiukan tuulta, niin ankkuria ei enää pysty nostamaan käsin.

        Ankkuroitu vene ei puuskassa lähde ensin takaperin, vaan sen keula alkaa kääntymään pois tuulesta, kyljen esiintulo lisää tuulipintaa, ajelehtimisvauhti kiihtyy ja lopulta nykäisy tulee jossain 40 asteen kulmassa.
        Liina ei keveytensä takia yhtään hidasta tätä veneen kääntymistä, mutta painava ketju sen tekee. Liinan kera vene kääntyy enemmän, ajautuu suuremmalla vauhdilla poispäin ankkurista ja lopulta tuleva nykäisy on veneen saavuttaman liike-energian takia hyvin voimakas.

        Liina- tai liina-ketjuyhdistelmällä ankkuroitu vene irroittaa ankkurinsa pohjasta paljon aikaisemmin kuin ketjuankkuroitu vene.
        Nimenomaisesti ketjun kaarioikenema vähentää nykäyksen voimaa. Liinan hyvin pienellä joustavuudella taas ei ole merkitystä.
        Ketju-liina -yhdistelmällä ei oikeasti pärjää jos keli pahenee. Liinan ainoa etu silloin on sen nopea katkaistavuus.

        Ariel 336


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkövinssi on hyvä yksinpurjehtijalle. Usein ei ole aikaa olla keulakannella 10 minuuttia veivaamassa. Karibialla suomalaisten veneelle kävi huonosti, kun miehistön istuessa rantabaarissa vinssi päätti itsekseen nostaa ankkurin. Miehistö onneksi näki, kun vene ajelehti ja ehti pelastamaan tilanteen.

        Tiedän tällaista sattuneen. Ilmiö perustunee siihen että auringon kuumentaessa kannella olevia nostoa ja laskua käskyttäviä kumitutteja ilma systeemin sisällä laajenee ja lopulta letkun päässä oleva herkkä painekytkin kytkee noston/laskun, säkästä riippuen.
        Turvallista onkin katkaista ankkurivinssin moottorin virransyöttö. Pelkkä kojetaululla tehty ohjaussähkön katkaisu ei välttämättä riitä. Sama pätee keulapotkuriin.
        Ariel 336.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ankkuroitu vene ei puuskassa lähde ensin takaperin, vaan sen keula alkaa kääntymään pois tuulesta, kyljen esiintulo lisää tuulipintaa, ajelehtimisvauhti kiihtyy ja lopulta nykäisy tulee jossain 40 asteen kulmassa.
        Liina ei keveytensä takia yhtään hidasta tätä veneen kääntymistä, mutta painava ketju sen tekee. Liinan kera vene kääntyy enemmän, ajautuu suuremmalla vauhdilla poispäin ankkurista ja lopulta tuleva nykäisy on veneen saavuttaman liike-energian takia hyvin voimakas.

        Liina- tai liina-ketjuyhdistelmällä ankkuroitu vene irroittaa ankkurinsa pohjasta paljon aikaisemmin kuin ketjuankkuroitu vene.
        Nimenomaisesti ketjun kaarioikenema vähentää nykäyksen voimaa. Liinan hyvin pienellä joustavuudella taas ei ole merkitystä.
        Ketju-liina -yhdistelmällä ei oikeasti pärjää jos keli pahenee. Liinan ainoa etu silloin on sen nopea katkaistavuus.

        Ariel 336

        Tämä on helppo allekirjoittaa. Ketjun kanssa vene pyrkii aina asettumaan alkuasentoon puuskien välissä, ja alkaa sieltä sitten pujotella alatuuleen, kunnes oikenee ja alkaa taas sirtyä alkukohtaan. Köyttä käytin ennen ja sen kanssa liike on kaoottisempi. Veneessähän on itsessään joustoa: kun keula painuu alatuuleen, alkaa ketjun lisääntyvä vastus hidastaa keulan liikettä, jolloin veneen perä siirtyy nopeammin alatuuleen. Ketjun jouston loppuessa, veneen asentomuutos vie tuulen tuottaman voiman. Amkkuriketjun toiminta muistuttaa poijua, paitsi pojussa tulee vielä muutaman kymmenen kiloa joustoa, kun poiju painuu veden alle ja kettinkikin on painavampaa.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Tämä on helppo allekirjoittaa. Ketjun kanssa vene pyrkii aina asettumaan alkuasentoon puuskien välissä, ja alkaa sieltä sitten pujotella alatuuleen, kunnes oikenee ja alkaa taas sirtyä alkukohtaan. Köyttä käytin ennen ja sen kanssa liike on kaoottisempi. Veneessähän on itsessään joustoa: kun keula painuu alatuuleen, alkaa ketjun lisääntyvä vastus hidastaa keulan liikettä, jolloin veneen perä siirtyy nopeammin alatuuleen. Ketjun jouston loppuessa, veneen asentomuutos vie tuulen tuottaman voiman. Amkkuriketjun toiminta muistuttaa poijua, paitsi pojussa tulee vielä muutaman kymmenen kiloa joustoa, kun poiju painuu veden alle ja kettinkikin on painavampaa.

        Veneessä ja vedessä on joustoa. Molempien jousto on kuitenkin hidas eikä vaimenna nykäisyjä. Sama pätee kettinkiin.
        Siksi jo lyhytkin köysi joustimella kettingin kiinnityksessä veneeseen antaa molempien parhaat puolet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veneessä ja vedessä on joustoa. Molempien jousto on kuitenkin hidas eikä vaimenna nykäisyjä. Sama pätee kettinkiin.
        Siksi jo lyhytkin köysi joustimella kettingin kiinnityksessä veneeseen antaa molempien parhaat puolet.

        Ei siitä haittaakaan ole, mutta ne eivät ole loputtoman kestäviä. Pari sellaista on hajonnut, kun on koko yös nitkuttanut. Ketju yleensä kiinnitetään narulla veneeseen. Pelkkä vinssin jarru ei ole hyvä ratkaisu kiinnitykseen.


    • Anonyymi

      Liina tai venyvä köysi muutaman metrin kettingin kera tai ilman ovat hyvin pohjoismaalaisia ankkurointiratkaisuja, joita ei muualla näe. Siis siellä, missa ankkurointi on jokapäiväistä,
      vaativaa ja veneetkin isompia. Vaikka pelkällä nylonköydellä voi teorerttisesti todistella olevan damsn tai paremman pitokyvyn kuon kettingillä niin sloin on yksinomaan käytössä täyspitkä kettinki ja ankkurivissi. Aloittaja kysyy kettingin kiinnittämisestä veneeseen.. Snubberilla knaapiin eli n5m joustavaa köyttä esim quadraflex nylonia, minkä päässä on kettingin sieppaukseen sopiva metallihela. Yksi vähälle huomiolle jäänyt piirre raskaan tahallaan ylipitkäksi lasketun kettinkin raahaus pohjaa pitkin. Se hidastaa ja pienentää veneen heijausliikettä ja nopeutta ja pienentää nykäystä. Sivuttaisnykäys ilmeisesti on se, mikä amkkurin irroittaa ja kauha täyttä useimmst eivät kiinnity uudelleen
      Ja viimeiseksi ankkuripyrje pienentämään heijaus noin puoleen. Tulee myrskyfokallekin jotain käyttöä, kannattaa kokeilla .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2263
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1049
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe