Kun nyt kukaan ei enää hallitse tekstissä yhdyssanoja, niin annetaanpa helppo nyrkkisääntö asiaan. Jos mietit, pitääkö kaksi sanaa kirjoittaa yhteen, mieti, miten LAUSUISIT ne - jos voit pitää niiden välissä 10 sekunnin hiljaisuuden niin, että lause kuulostaa vielä järkevältä, ne kirjoitetaan erikseen. Jos tauko kuulostaa typerältä, kyseessä on yhdyssana. Jos et edes E.V.V.K mieti yhdyssanoja, palaa suoraan lähtöruutuun, peruskoulun ensimmäiselle luokalle tai mikä vitun taso se nykyään on.
Nyrkkisääntö yhdyssanoihin.
22
2359
Vastaukset
- miksu-one
eivätköhän nuo yhdyssanat tule ihan erikseen miettimättä, mutta kaikilla ei ole sitä sivistystä ja taitoa, peruskoulun alasajo ja säsätöt näkyvät nykypolven äidinkielen taidossa.
- kommentistasi
ilmeneekin.
- Kirotusvire
Tietääkö miksu , missä tuon niminen paikka sijaitseew? Minkä takia , ei kaikkia virheitä tule nykyään korjattua ? No , eikö se liene se , kun ei tule punanen käärme sanan alle , niinkuin tavallisesti . Näppäily virheitä , kun ammattina ei ole näppiksen käyttö .
Oikeilla johtajilla on sihteeri , vaikka koulutuksen perusteella niiden voisi kuvitella osaavan kirjoittaa itsekin.
- ....................
"Keskustele kielistä ja kieliopista. Onko sinulla ongelmia käännöksen kanssa? Mikä olikaan oikea sanamuoto?"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&subcat=741 - Lentokonetehtaat
että semmoista....kone mikä kone,tai kirjoittajassa vika ei opissa. :-))
- maron
vain että, kun risteyttää muurahaisen ja karhun saa muurahaiskarhun, vai onko se muurahais karhu?
Veikkaampa ekaa vaihtoehtoa-vai sittenkin
vaihto ehtoa????? Sana vaihtooppilas vaikuttaa joltain sairaudelta, mutta vaihto oppilas on jo järkevämpi. Täipää on taas eri asia kun päätäi, taisi lähteä vähän harhailemaan-siitä tulikin mieleeni harhaaskel joka ei oikein tunnu tarkoittavan mitään, mutta kun hieman hengähtää puolessa välissä niin harha askelhan se siellä näkyy.... Joten hyvää yötä ja kauniita unia. Oletko muuten aamuuninen vai iltauninen????- miksu-one
Jos yhdyssanojen välille tulee samat vokaalit, niin tällöin käytetään yhdysviivaa.
Toisinaan myös silloinkin, jos yhdyssanojen välillä on eri vokaalit. - kirotusvire
miksu-one kirjoitti:
Jos yhdyssanojen välille tulee samat vokaalit, niin tällöin käytetään yhdysviivaa.
Toisinaan myös silloinkin, jos yhdyssanojen välillä on eri vokaalit.Niin , menikö nettinörtin nenä valkoiseksi , kun et vastannut sinulle esitettyihin kysymyksiin ?
Oletko niin hieno ihminen , että huumorintajukin on muuttunut koomaksi?
Vai , onko yksinkertaisesti niin , että tänne saa kirjoittaa vain keskinkertaisuudet , jotka osaavat korjata viestinsä kielellisesti oikein ?
Minusta loppuun voi laittaa nipun pilkkuja , jotka sitten lukija saa ripustella oikeisiin paikkoihin , jos kirjoittajalla on sattunut virheitä. ,,,,,,,,,,,, Toki on asiaa , yhdyssanojen ymmärtämisien , asian esille tuomisen , ja sujuvuudenkin kannalta , pyrkiä mahdollisimman selkeään tekstiin , päästäänkö siihen pelkällä oikein kirjoituksella , on eri asia.
Onko viisaanpi se , joka osaa tehdä rautalankamallin virheellisestikin kirjoittaen ?
Pitäisikö kaikkien osata tehdä, oikeinkirjoitettuja, sivun mittaisia lauseita ? - maron
miksu-one kirjoitti:
Toisinaan myös silloinkin, jos yhdyssanojen välillä on eri vokaalit.tämän. kirjoitukseni oli vain karkea esitys yhdyssanojen väärinymmärtämisestä-ei suinkaan mikään esimerkki oikeinkirjoittamisesta.
Oliko tuossa jo yhdyssanoja joiden väliin olisi kuulunut viiva? Vaiko eikö? - maron
kirotusvire kirjoitti:
Niin , menikö nettinörtin nenä valkoiseksi , kun et vastannut sinulle esitettyihin kysymyksiin ?
Vai , onko yksinkertaisesti niin , että tänne saa kirjoittaa vain keskinkertaisuudet , jotka osaavat korjata viestinsä kielellisesti oikein ?
Minusta loppuun voi laittaa nipun pilkkuja , jotka sitten lukija saa ripustella oikeisiin paikkoihin , jos kirjoittajalla on sattunut virheitä. ,,,,,,,,,,,, Toki on asiaa , yhdyssanojen ymmärtämisien , asian esille tuomisen , ja sujuvuudenkin kannalta , pyrkiä mahdollisimman selkeään tekstiin , päästäänkö siihen pelkällä oikein kirjoituksella , on eri asia.
Onko viisaanpi se , joka osaa tehdä rautalankamallin virheellisestikin kirjoittaen ?
Pitäisikö kaikkien osata tehdä, oikeinkirjoitettuja, sivun mittaisia lauseita ?mitähän se mahtaa tarkoittaa, voisitko suomentaa sen näin tyhmälle nörtille. oliko tarkoituksesi kirjoittaa "kirjoitusvirhe" vai "kirjoitusvire", joka taas tarkoittaa kirjoitus-intoa?
Myönnän aivan avoimesti että kouluarvosanani äidinkielestä oli 5. Ja se varmastikin näkyy kirjoituksissani. En ymmärrä miten minusta hienon ihmisen teit, koko juttuhan oli vain huumorilla tehty! Siinä näkee taas kuinka tiukkapipoja tällä palstalla liikkuu. Relatkaa vähän ettei verenpaine nouse liikaa. - maron
kirotusvire kirjoitti:
Niin , menikö nettinörtin nenä valkoiseksi , kun et vastannut sinulle esitettyihin kysymyksiin ?
Pitäisikö kaikkien osata tehdä, oikeinkirjoitettuja, sivun mittaisia lauseita ?niinsanotusti haukkua väärää puuta, katsoin että vastauksesi oli tarkoitettu minulle, mutta se taisikin olla seuraavalle kirjoittajalle- jos näin oli pyydän sinulta mitä nöyrimmin anteeksi, vanhemmiten tuo näkö alkaa heikkenemään, ei sitä aina kaikkea huomaa!
- Kirotusvire
maron kirjoitti:
mitähän se mahtaa tarkoittaa, voisitko suomentaa sen näin tyhmälle nörtille. oliko tarkoituksesi kirjoittaa "kirjoitusvirhe" vai "kirjoitusvire", joka taas tarkoittaa kirjoitus-intoa?
Myönnän aivan avoimesti että kouluarvosanani äidinkielestä oli 5. Ja se varmastikin näkyy kirjoituksissani. En ymmärrä miten minusta hienon ihmisen teit, koko juttuhan oli vain huumorilla tehty! Siinä näkee taas kuinka tiukkapipoja tällä palstalla liikkuu. Relatkaa vähän ettei verenpaine nouse liikaa.Suuntaus ei ollut sinulle rouvaseni , vaan miksua kiusasin .
Minä voisin kysyä , mitä maron tarkoittaa , mutta tuskin saisin vastausta.
Vinkki kuitenkin , se voisi olla lähempänä kiroilua.
Miksu vaihteli nimimerkkiä vastikään , ja yritin selvittää mikä versio on kysymyksessä.
Eikö tiukkapipoja ole ne, jotka tarttuvat kirjoitusvirheisiin, ja vesittävät asian? - maron
Kirotusvire kirjoitti:
Suuntaus ei ollut sinulle rouvaseni , vaan miksua kiusasin .
Minä voisin kysyä , mitä maron tarkoittaa , mutta tuskin saisin vastausta.
Vinkki kuitenkin , se voisi olla lähempänä kiroilua.
Miksu vaihteli nimimerkkiä vastikään , ja yritin selvittää mikä versio on kysymyksessä.
Eikö tiukkapipoja ole ne, jotka tarttuvat kirjoitusvirheisiin, ja vesittävät asian?kauniisti anteeksi sinulta tuolla taaempana, huomasin itsekin virheeni vasta lähetettyäni viestini. Joten uudistan anteeksipyyntöni.
Ja maron tarkoittaa sitä että kun olin vielä pieni niin sain tämän lempinimen, jolla ei ole mitään tekemistä kiroilun kanssa, kerropa miten saat siitä kirosanan? Minun mielestäni siinä tarvitaan jo hyvää mielikuvitusta.
Eli siis, maron on muunnos omasta rakkasta nimestäni, voi vain arvailla mikä se nimi on! - Kirotusvire
maron kirjoitti:
kauniisti anteeksi sinulta tuolla taaempana, huomasin itsekin virheeni vasta lähetettyäni viestini. Joten uudistan anteeksipyyntöni.
Ja maron tarkoittaa sitä että kun olin vielä pieni niin sain tämän lempinimen, jolla ei ole mitään tekemistä kiroilun kanssa, kerropa miten saat siitä kirosanan? Minun mielestäni siinä tarvitaan jo hyvää mielikuvitusta.
Eli siis, maron on muunnos omasta rakkasta nimestäni, voi vain arvailla mikä se nimi on!Otetaanpa uusiksi :) Minun viestini koostui eri osista , vastauksena esittämääsi.
1. selvennys
" Suuntaus ei ollut sinulle rouvaseni , vaan miksua kiusasin .
Minä voisin kysyä , mitä maron tarkoittaa , mutta tuskin saisin vastausta."
2. Vastaus kysymääsi
"Vinkki kuitenkin , se voisi olla lähempänä kiroilua."
3. vastakysymys pipon merkistä :)
"Miksu vaihteli nimimerkkiä vastikään , ja yritin selvittää mikä versio on kysymyksessä.
Eikö tiukkapipoja ole ne, jotka tarttuvat kirjoitusvirheisiin, ja vesittävät asian?"
4. Uusi vastakysymys
Mikä olisi sopiva nimimerkki minulle "riivaaja" ?
5. Vastaus
Minulla on hyvä mielikuvitus , mutta kone ilmoittaa herkästi "kyseinen nimimerkki on jo käytössä"
6. uusi kysymys
Voiko asioita tehdä ymmärrettävämmäksi , muulla tavalla kuin täydellisellä oikeinkirjoituksella ?
7. lisäys
Saanko tehdä, edelleenkin kirjoitusvirheitä? Yritän kuitenkin pysyä asiassa , enkä todellisuudessa halua arvailla henkilöäsi. - maron
Kirotusvire kirjoitti:
Otetaanpa uusiksi :) Minun viestini koostui eri osista , vastauksena esittämääsi.
1. selvennys
" Suuntaus ei ollut sinulle rouvaseni , vaan miksua kiusasin .
Minä voisin kysyä , mitä maron tarkoittaa , mutta tuskin saisin vastausta."
2. Vastaus kysymääsi
"Vinkki kuitenkin , se voisi olla lähempänä kiroilua."
3. vastakysymys pipon merkistä :)
"Miksu vaihteli nimimerkkiä vastikään , ja yritin selvittää mikä versio on kysymyksessä.
Eikö tiukkapipoja ole ne, jotka tarttuvat kirjoitusvirheisiin, ja vesittävät asian?"
4. Uusi vastakysymys
Mikä olisi sopiva nimimerkki minulle "riivaaja" ?
5. Vastaus
Minulla on hyvä mielikuvitus , mutta kone ilmoittaa herkästi "kyseinen nimimerkki on jo käytössä"
6. uusi kysymys
Voiko asioita tehdä ymmärrettävämmäksi , muulla tavalla kuin täydellisellä oikeinkirjoituksella ?
7. lisäys
Saanko tehdä, edelleenkin kirjoitusvirheitä? Yritän kuitenkin pysyä asiassa , enkä todellisuudessa halua arvailla henkilöäsi.1) a: vastasin väärälle nikille-pyysin anteeksi
1) b: Et saanutkaan vastausta, mutta vihjeen
2) Nikissäni ei ole kiroilusta kyse
3) Miksusta en tiedä mitään, enkä mahdolliseta uudesta nikistä.
Tyhjä:Siinä olen kanssasi samaa mieltä!(tiukkapipoisuudesta)
5) Pistäpä vaikka "sriivaaja"(siis nimimerkki)
6) Kuka haluaisikaan lukea täydellistä oikeinkirjoitusta näillä sivuilla?
7) Saat tehdä minun puolestani vaikka kuinka paljon kirjoitusvirheitä-niin minäkin teen.
Kuten huomasit vastasin kysymyksiisi ja vastakysymyksiin oman ajattelukykyni mukaan ( se ei näin blondilla mikään kovin hyvä ole) - Kirotusvire
maron kirjoitti:
1) a: vastasin väärälle nikille-pyysin anteeksi
1) b: Et saanutkaan vastausta, mutta vihjeen
2) Nikissäni ei ole kiroilusta kyse
3) Miksusta en tiedä mitään, enkä mahdolliseta uudesta nikistä.
Tyhjä:Siinä olen kanssasi samaa mieltä!(tiukkapipoisuudesta)
5) Pistäpä vaikka "sriivaaja"(siis nimimerkki)
6) Kuka haluaisikaan lukea täydellistä oikeinkirjoitusta näillä sivuilla?
7) Saat tehdä minun puolestani vaikka kuinka paljon kirjoitusvirheitä-niin minäkin teen.
Kuten huomasit vastasin kysymyksiisi ja vastakysymyksiin oman ajattelukykyni mukaan ( se ei näin blondilla mikään kovin hyvä ole)Kiitän sinua parahin maron , siitä että kongtretisoit tuota rautalanka mallin tekemisen vaikeutta.
Mielestäni sinulla ei ollut tarvetta anteeksipyntöön , nämä viestit sekaantuvat joskus.
Pyytäisin yhtä asiaa sinulta , lue ketjua uudestaan . Helpottaa kirjoittelua , eikä tukanväri näy sitten niin päällepäin.
Edelleen kohtaan 2 . Vastasin esittämääsi kysymykseen.
"oliko tarkoituksesi kirjoittaa "kirjoitusvirhe" vai "kirjoitusvire", joka taas tarkoittaa kirjoitus-intoa? "
Kohtaan 5 . Löysin jo kirjainyhdistelmän joka kelpaa koneelle , voit itse testata moniko sana on jo käytössä.
Kohtaan 6 . Kaikille , käsi pystyyn kuka haluaa.
Siis kysymys oli: "Kuka haluaisikaan lukea täydellistä oikeinkirjoitusta näillä sivuilla? "
7. Retorinen kysymys puoleltani :) - maron
Kirotusvire kirjoitti:
Kiitän sinua parahin maron , siitä että kongtretisoit tuota rautalanka mallin tekemisen vaikeutta.
Mielestäni sinulla ei ollut tarvetta anteeksipyntöön , nämä viestit sekaantuvat joskus.
Pyytäisin yhtä asiaa sinulta , lue ketjua uudestaan . Helpottaa kirjoittelua , eikä tukanväri näy sitten niin päällepäin.
Edelleen kohtaan 2 . Vastasin esittämääsi kysymykseen.
"oliko tarkoituksesi kirjoittaa "kirjoitusvirhe" vai "kirjoitusvire", joka taas tarkoittaa kirjoitus-intoa? "
Kohtaan 5 . Löysin jo kirjainyhdistelmän joka kelpaa koneelle , voit itse testata moniko sana on jo käytössä.
Kohtaan 6 . Kaikille , käsi pystyyn kuka haluaa.
Siis kysymys oli: "Kuka haluaisikaan lukea täydellistä oikeinkirjoitusta näillä sivuilla? "
7. Retorinen kysymys puoleltani :)Annan tavoistani poiketen periksi - ehkäpä en lukenut ketjua aivan kokonaan- se syntini suotaneen anteeksi:)
- nyrkkikyllikki säännöt
osaat... on kai kiree olo?
- Pave
Mitävitunhelvetin väliä sillä on, jos joku ei osaa kirjoittaa yhdys sanoja?? Tämä palsta ei ole tarkoitettu hyperintellektueille suomenkielen maistereille vaan tavallisille pulliaisille joita välttämättä ei vois vähempää kiinnostaa, kuten ei minuakaan.
- kirjoitetaan
"Kirjallisessa viestinnässä vastaanottaja sijoittaa usein lähettäjän johonkin viiteryhmään pelkästään oikeinkirjoituksen perusteella. Siksi tietoverkoissa oikeinkirjoitus on niin tärkeä osa ilmaisua."
-Sampsa Hario-
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/yhdyssanat.html - maron
kirjoitetaan kirjoitti:
"Kirjallisessa viestinnässä vastaanottaja sijoittaa usein lähettäjän johonkin viiteryhmään pelkästään oikeinkirjoituksen perusteella. Siksi tietoverkoissa oikeinkirjoitus on niin tärkeä osa ilmaisua."
-Sampsa Hario-
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/yhdyssanat.htmlTämä oli lyhyt ja ytimekäs selitys siitä että meidän pitäisi kirjoittaa ihan "oikeaoppisesti".
Ei se ihan onnistu näin huonolla äidinkielentuntemuksella - opin tietämään mikä on vokaali vasta kun katselin onnenpyörää ja siinä aina sanottiin "haluatko ostaa vokaalin" silloin ajatus vokaaleista ja konsonanteista iskostui tyhmään päähäni ikuisiksi ajoiksi. Koulussa mielummin nukuin äidinkielen oppituntien ajan!
Lieneekö syy opettajassa joka oli niin unettava.
- orehvei
On melko toimivaa yhdyssanaksi jotain epäillessään koittaa sovittaa sanan loppuun "kin". Jos kin sopii tai tuntuu sopivan loppuun niin kyseessä on melkoisella varmuudella yhdyssana jos taas tuntuu väkinäiseltä niin mitä ilmeisemmin kyseessä ei ole yhdyssana. Tämä ei toimi aivan kaikkiin sanoihin mutta apuna sitäkin voi käyttää.
Noin yleensä ja ainakin minulle on aivan sama onko yhdys sanat yhteen vaiko erikseen kirjoitettu kunhan enin osa kirjaimista on mukana.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170