Ahdistuksen sietämisen ja hyväksymisen tärkeys

Anonyymi

Se miten paljon pystyt sietämään ahdistusta, vaikuttaa siihen miten paljon pystyt tuntemaan asioita ja miten eläväiseksi koet itsesi.

Mielestäni ahdistusta ei tulisi lääkitä pois lääkkeillä mitkä vaikuttavat mm. libidoon ja kroppaan negatiivisesti.

Ahdistusta pitäisi oppia hyväksymään ja sietämään sillä se on osa elämää.

Ahdistuksen pakeneminen ei hyödytä pitkällä tähtäimellä. Se pitää kohdata ja hyväksyä rohkeasti.

Ahdistus ei tunteena ole tietääkseni tappanut ketään, mutta päihteet, alkoholi, ketjupolttaminen, sekä rauhoittavat joilla ahdistusta yritetään mielestäni turhaan kontrolloida, ovat tappaneet monia ja aiheuttaneet elimellisiä vahinkoja.

Ahdistusta ei tule vältellä tai pelätä vaan pitää ottaa vastaan ahdistus rohkeasti.

Jos omien somaattisten kokemusten pelkäämisestä tulee tapa niin silloin ahdistuneisuus kroonistuu.

Ahdistuksen tunne on luonnollinen on osa elämää eikä sitä tarvitse vältellä tai turruttaa.

Rohkeus kokea sekä sietää ahdistusta on keino jolla ahdistuksen välttelystä voi päästä elämän syvällisempään kokemiseen

6

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Totta, mutta vaikeaa ja vaatii kärsivällisyyttä ja lujaa tahtoa.
      Olen itse saanut ahdistukseni lievenemään ja osittain oppinut sitä hallitsemaan juuri tuolla menetelmällä.
      Kärsin PTSD:stä, ja ahdistus on ajoittain ollut varsin voimakasta ja elämää rajoittavaa.
      Aikoinaan hain tähän apua terapiasta, ja minulla oli myös vajaan vuoden käytössä lääkitys tähän, mutta vointini huononi lääkkeistä (fyysisesti) joten lopetin ne. Minulla on myös laatikossa rauhoittavia, joihin en ole koskenut aikapäiviin.
      Kun kohtaus tulee, "ratsastan" sillä ja annan sen tulla. Pyrin järkeilemään että tämä on tunne, tämä ei pysty minua vahingoittamaan. Pyrin menemään sen "sisään" ja tutkimaan ja sitä ja opettelemaan ymmärtämään mistä se tulee. Mielestäni vihollinen jonka tunnen on helpompi taklata kuin tuntematon.
      Nyt ahdistus ajoittuu voimakkaimillaan aamuun, ja jään sänkyyn hetkeksi ja annan sen vuöryä ylitseni mutta en anna muuttua paniikiksi joksi se muuttuu jos en ota siitä kiinni. Päivän aikana sitten aina jokin saattaa triggeröidä vanhan trauman, ääni, tuoksu, väri tai kuva. Jokin teksti jota luen tai elevisiosta tai netistä näkemäni. Työtä tämän kanssa saa tehdä, ja monta kertaa hyvinkin tuskallista mutta voittaa sen en anna! Se ei vie elämääni, en anna sen tapahtua enää.
      Tämä on siis minun tapani selvitä ilman turruttavia lääkkeitä jotka eivät kuitenkaan sairautta paranna, vain painavat oireita alas. Siellä ne kuitenkin jatkavat elämäänsä ja voivat hyvin. Kukin valitkoot itselleen parhaan tavan, tämä on minun tapani ja jaksan elää ja osallistua elämään!

• Anonyymi

Ts. olet saanut apua sekä lääkityksestä että terapiasta. Eli et ole selvinnyt pelkästään sietämällä ahdistusta vaan paennut sitä puhumiseen ja lääkkeisiin silloin, kun siltä on sattunut tuntumaan. Olisit voinut sietää ahdistusta ihan oileasti ilman mitään apuvälineitä, jos keinosi toimisivat käytännössä.
        Sinun kaltaiset eivät mielestäni ole oikeita ihmisiä kertomaan, että ahdistusta täytyy vain oppia sietämään. Mutta toki tämä on vain yksi mielipide.

• Anonyymi

Jos olisit oikeasti selvinnyt ilman turruttavia lääkkeitä, et säilöisi niitä laatikossasi. Olisit jo aikoja sitten vienyt ne hävitettäväksi tai nakannut muuten vain roskiin. Tämä on hyvin tyypillinen addiktien tapa vakuutella, että on päässyt luomukeinoin niskan päälle oireistaan.

• Anonyymi

Olen myös huomannut että lujan tahdon kanssa on mahdollista oppia sietämään erilaisia tunteita ja tuntemuksia.
      Helppoa se ei todellakaan ole mutta sitkeä työ palkitaan jossain vaiheessa ajan myötä.

Se että oppii käsittelemään mistä mikäkin tunne tai tuntemus tulee, miltä se tuntuu ja mitä se aiheuttaa itselle, vai aiheuttaako se loppujen lopuksi mitään, onko se sittenkin pelkkää omaa " kuvitelmaa ".

Minun kohdalla on ratkaisevin juttu ollut kysymys MIKSI.
      Vaikeissa tilanteissa tai jos tulee outo tai ikävä tunne alan miettiä miksi minusta tuntuu tältä, miksi ajattelen kyseisestä asiasta niin ja näin.
      Sitten näitä kysymyksiä ja vastauksia pohdin mielessäni joskus pitempäänkin kunnes pääsen tyydyttävään tulokseen.
      Minua se on auttanut oppimaan omaa sisintäni ja tehnyt pärjäämisestäni ja jaksamisestani helpompaa.

Toki jokaiselle on omat keinonsa, samat eivät päde kaikilla.

• Anonyymi

Ahdistus lähtee pitkälti mm. siitä ettei näe asioita niiden luonnollisessa, oikeassa perspektiivissä, vaan näkee maailman omien päähänpinttumien ja ajatusvinoumien läpi. Toki nekin ovat joskus 20 vuotta sitten perustuneet johonkin, mutta nyt olet itse muuttunut ja maailma on muuttunut. Toisin sanoen, maailma on muuttunut. Voi olla että tuntee olevansa kuopassa ja haluaa pois sieltä, mutta näköpiirissä ei ole kuin huonoja mätiä juuria joihin tarttua. Pitää tarttua ylempänä oleviin vahvoihin juuriin ja löytää sellaisia elämästään. Ensin pitää huolehtia perustarpeistaan, päivittäin, eikä yrittää saavuttaa jotain yli-inhimillistä, vaan keskittyä ensin olemaan ihminen vaan. Ei mitään erikoista tarvitse tehdä. Ahdistuskin menee ohitse. Musiikin kuuntelu usein auttaa energioiden laittamisessa liikkeelle.

• Anonyymi

Mielestäni sen enempää ahdistus kuin masennuskaan ei ole itsenäinen sairaus, vaan oire. Oireen aiheuttaa jokin ikävä kokemus, jota ehkä sopiva geenityyppi ja varhaisen kehityksen häiriöt tukevat.

Jos ihminen on kasvuiässään kaikkein tärkeimpien varhaisten kasvuvuosien aikana kasvatettu (tai pahimmillaan jätetty kokonaan hoitamatta ja kasvattamatta) pilalle, niin voi olla vaikea pelkällä omalla tahdolla selättää oireita. Lääkkeitä käytetään, koska ne ovat lääkärin kannalta nopeita, helppoja ja halpoja. Terapia on hidasta ja kallista, eikä senkään onnistumisesta ole takeita.

Eikös terapiassakin opetella keinovalikoimaa, jolla hankalista tilanteista voi selviytyä? Sikäli et ole täysin hakoteillä. Muistutan kuitenkin, että ihmiset ovat erilaisia, ja sielun vammat voivat olla niin syvällä tasolla ja perustavanlaatuisia, että niitä ei pelkällä tahdonvoimalla selätetä.

Esim. oletetaan, että ihmisellä ei ole edes olemassa kaikkia tunteita. Myös oman ja toisten tunteiden tulkinta opitaan varhaislapsuudessa luotettavan vakaan hoitajan opastuksella. Jos hoitaja (yleensä siis äiti) on itse epäkypsä ja täysin omiin ongelmiinsa käpertynyt, niin myös lapsen kasvu jää vajaaksi. Silloin ihmisen mielenrakenne on yhtä vahva kuin mätien lankkujen varaan rakennettu palatsi. Eli homma ei vaan toimi. Vaatii valtavan projektin paaluttaa mätää perustaa jälkeen päin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe