Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Beatles on ihan kevyttä säveltämistä

Anonyymi

Kaikki klassisen musiikin säveltäjät pesevät lauluntekijänä Beatlesin, Paul Simonin, Brian Wilsonin yms.

Händel, Bach, Mozart, Schubert. Kaikki sävelsivät lauluja, joiden musiikki on taidokasta, musikaalista, syvällistä, kaunista.

Jos aariat suostutaan laskemaan lauluiksi. Mutta eivät he pelkän ooppera-, oratorio- ja passiomusiikin parissa toimineet, vaan heidän konserttonsa, sinfoniansa yms. ovat aivan ylivertaista musiikkia myös.

Lopettakaa niiden kevyiden iskelmien nostaminen kaiken yläpuolelle, eivät ne sinne kuulu.

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en vertaa populaarimusiikkia ja klassista, se on mielestäni turhaa. Kummastakin löytyy hienoa musiikkia.

      • Anonyymi

        Klassisen fani ei jostain syystä kestä sitä, et on muutakin hienoa musiikkia. Puritaanit on lapsellista väkeä, öh.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Klassisen fani ei jostain syystä kestä sitä, et on muutakin hienoa musiikkia. Puritaanit on lapsellista väkeä, öh.

        Onhan noita kaikenlaisia musiikkipuristeja. Jotkut rockpuristit ovat esim.sitä mieltä, että Beatles ei ole rockia, vaan enemmän poppia ja joidenkin countrypuristien mielestä John Denveriä ei voi sanoa countrymuusikoksi, koska hän ei tehnyt ihan puhdasta countrya, vaan venytti vähän rajoja. Ja jotkut ovat sitä mieltä, ettei Priest voi olla heavymusiikkia, koska heillä on myös sen tyylisiä kappaleita kuten "Love bites" ja "Out in the cold", jotka venyttävät genrerajoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klassisen fani ei jostain syystä kestä sitä, et on muutakin hienoa musiikkia. Puritaanit on lapsellista väkeä, öh.

        Ei kyse ole siitä onko hienoa musiikkia muukin musiikki kuin vain taidemusiikki. Mutta miksi käyttää aikaansa Me Naiset -lehden lukemiseen kun voi lukea Shakespearea ja muuta laatukirjallisuutta, Se on kysymys, johon koko ikänsä Beatlesin pikkuralleja kuunnelleet, eivät uskalla vastata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä onko hienoa musiikkia muukin musiikki kuin vain taidemusiikki. Mutta miksi käyttää aikaansa Me Naiset -lehden lukemiseen kun voi lukea Shakespearea ja muuta laatukirjallisuutta, Se on kysymys, johon koko ikänsä Beatlesin pikkuralleja kuunnelleet, eivät uskalla vastata

        "Klassisen fani". Tämäkin osoittaa, miten huonosti jotkut ymmärtävät musiikkia. Ei klassisen musiikin kaanonin kuunteleminen ole mitään "fanittamista". Beatlesilla on faneja, Abballa on faneja, Princellä on faneja, Nirvanalla on faneja. Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Klassisen fani". Tämäkin osoittaa, miten huonosti jotkut ymmärtävät musiikkia. Ei klassisen musiikin kaanonin kuunteleminen ole mitään "fanittamista". Beatlesilla on faneja, Abballa on faneja, Princellä on faneja, Nirvanalla on faneja. Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän.

        Kyllä minä aikoinaan teininä fanitin Mozartia. Hän oli kuin joku jumala mulle. Luin Wolfgang Hildesheimerin Mozart-elämänkertaa kuin jotain Raamattua ja kuuntelin hurmioituneena Mozartin sävellyksiä. Erityisesti fanitin herran sävelteosta "Requiem", kävin kuuntelemassa sen kerran livenäkin jonkun kuoron ja joidenkin klassisten laulajien esittämänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Klassisen fani". Tämäkin osoittaa, miten huonosti jotkut ymmärtävät musiikkia. Ei klassisen musiikin kaanonin kuunteleminen ole mitään "fanittamista". Beatlesilla on faneja, Abballa on faneja, Princellä on faneja, Nirvanalla on faneja. Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän.

        "Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän."

        Mikä tekee sävellyksestä hyvän on tietysti MELODIA. Otamme vaikkapa Beethovenin 9 sinfonian, sieltä löytyy melodia ellei useampikin, ei ehkä mikään suuria melodioita mutta kumminkin ainakin yksi korvaan tarttuva semmoinen siellä on, ja vastaavasti Beethovenin 4. sinfonia miksi se ei ole yhtä suosittu kuin tuo sinfonia no 9? No koska siitä 4:sta ei oikeastaan löydy yhtäkään korvaan tarttuvaa melodiaa.

        Melodian kirjoituskyky taas on kyky jota musiikkikorkeakoulut eivät osaa opettaa vaan sen taidon tai taipumuksen kanssa synnytään. Toki sitä taitoa voi sitten kehitttää ahkeralla musiikin eli biisien kirjoittelulla. Mikä tarkoittaa että jokaista hyvää melodiaa kohden menee unohdukseen kymmeniä tai jopa satoja yhdentekeviä melodioita paitsi klassaristeilla joille kaikki kelpaa perusraaka-aineeksi sillä nykyklasaristisäveltäjän perusperiaate säveltämisen suhteen on että kunhan sitä riittävästi vatkataan niin syntyy sitä paskastakin kermavaahtoa.

        Popparit ovat löytäneet tuhansia hyviä melodioita viimeisen noin 70-vuoden aikana. klasaristit eivät ehkä ainuttakaan (riiippuemn siitä lasketaanko Nino Rota klasaristiksi vaiko ei) , ja eivät löydä hyviä melodioita koska he eivät enää uskalla löytää niitä, he nimittäin pelkäävät että jos jokin hyvä melodia löytyisikin niin ilmenisi että siitä tuli skandaali koska tuli uus-sävellettyä jokin hittimelodia jonka joku popparin retku sävelsi jo joskus 1960-luvulla.

        Niinpä sitten saamme klasarikonserteissa kuunnella helvetillistä melodiatonta kirskettä ja karskettä ison orkesterin esittämänä kuten vaikka https://www.youtube.com/watch?v=C9uz7psUqHA

        mutta samaan aikaan toisaalla popparit yhä löytävät melodisia helmiä kuten:
        https://www.youtube.com/watch?v=nCUWRrzfUfE

        (kertokaa että onko mahdollista selvitä tuosta The Cloudista läpi kohdan noin 0.40 - 0.59 ilman että kylmät väreet kulkevat pitkin selkä-3.14:sta?)


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Kyllä minä aikoinaan teininä fanitin Mozartia. Hän oli kuin joku jumala mulle. Luin Wolfgang Hildesheimerin Mozart-elämänkertaa kuin jotain Raamattua ja kuuntelin hurmioituneena Mozartin sävellyksiä. Erityisesti fanitin herran sävelteosta "Requiem", kävin kuuntelemassa sen kerran livenäkin jonkun kuoron ja joidenkin klassisten laulajien esittämänä.

        Itse luulin nähneeni jumalan erästä Mozartin pianokonserttoa transsissa kuunneltuani.

        Adolf Goldschmittin kirjoittama Mozart-biografia, "Mozart - nero ja ihminen", teki minuun aikoinaan, 15 - 16 vuoden ikäisenä suuren vaikutuksen ja sai näköjään herkistettyä hyvin Mozartille vastaanottavaiseen olotilaan, jossa erästä Mozartin pianokonserttoa (n:o 19, F-duuri, Maurizio Pollini, piano ja Karl Böhmin johtama Berliinin filharmonikot), ja etenkin sen 2 ensimmäistä osaa LP:ltä stereokuulokkeilla kunnellessani, koin erään syvimmistä ja vaikuttavimmista musiikillisista ja ylimalkaan emotionaalisista kokemuksistani milloinkaan, jolloin musiikkiin syvälle kätkeytynyt syvin tunne, jonka säveltäjä itse on pakostakin kokenut teosta luodessaan oli nouseva esiin ja jäävä jäljelle, tuntien ikään kuin joutuneeni näköaistimuksena mieleeni voimakkaasti hahmottuneen hehkuvan kirkkaan ja kuumottavan, auringon tai hehkulampun kaltaisen valoilmiön, valoa loistavan pallomaisen objektin sisälle, musiikin syvällisen vaikutuksen täysin valtaamana, fyysisinä oireina jonkin verran kylmää hikeä valuneessa, kauttaaltaan muutoin paikoilleen kiven lailla jähmettyneen, ja yhtä kylmässä, mutta äärimmäisen levollisessa ruumiissani sydämeni ja valtimoni nivustaipeita myöten, voimakkaasti jyskyttäen, kuin valon ja rakkauden hengen vaikuttamana syvässä transsin-tai ekstaasinkaltaisessa hurmioituneessa psykofyysisessa olotilassa, muistamatta tuosta musertavan voimakkaasta, lähinnä aivojen ja sydämen alueelle keskittyneestä psykofyysisestä olotilasta vähitellen toivuttuani, juuri kuulemastani tutusta musiikista tuon taivaallista nuottiakaan vaan juoksi parvekkeelle ja osoitin sormella kohti kirkasta tähtitaivasta sanoen: tuolla minä kävin äsken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän."

        Mikä tekee sävellyksestä hyvän on tietysti MELODIA. Otamme vaikkapa Beethovenin 9 sinfonian, sieltä löytyy melodia ellei useampikin, ei ehkä mikään suuria melodioita mutta kumminkin ainakin yksi korvaan tarttuva semmoinen siellä on, ja vastaavasti Beethovenin 4. sinfonia miksi se ei ole yhtä suosittu kuin tuo sinfonia no 9? No koska siitä 4:sta ei oikeastaan löydy yhtäkään korvaan tarttuvaa melodiaa.

        Melodian kirjoituskyky taas on kyky jota musiikkikorkeakoulut eivät osaa opettaa vaan sen taidon tai taipumuksen kanssa synnytään. Toki sitä taitoa voi sitten kehitttää ahkeralla musiikin eli biisien kirjoittelulla. Mikä tarkoittaa että jokaista hyvää melodiaa kohden menee unohdukseen kymmeniä tai jopa satoja yhdentekeviä melodioita paitsi klassaristeilla joille kaikki kelpaa perusraaka-aineeksi sillä nykyklasaristisäveltäjän perusperiaate säveltämisen suhteen on että kunhan sitä riittävästi vatkataan niin syntyy sitä paskastakin kermavaahtoa.

        Popparit ovat löytäneet tuhansia hyviä melodioita viimeisen noin 70-vuoden aikana. klasaristit eivät ehkä ainuttakaan (riiippuemn siitä lasketaanko Nino Rota klasaristiksi vaiko ei) , ja eivät löydä hyviä melodioita koska he eivät enää uskalla löytää niitä, he nimittäin pelkäävät että jos jokin hyvä melodia löytyisikin niin ilmenisi että siitä tuli skandaali koska tuli uus-sävellettyä jokin hittimelodia jonka joku popparin retku sävelsi jo joskus 1960-luvulla.

        Niinpä sitten saamme klasarikonserteissa kuunnella helvetillistä melodiatonta kirskettä ja karskettä ison orkesterin esittämänä kuten vaikka https://www.youtube.com/watch?v=C9uz7psUqHA

        mutta samaan aikaan toisaalla popparit yhä löytävät melodisia helmiä kuten:
        https://www.youtube.com/watch?v=nCUWRrzfUfE

        (kertokaa että onko mahdollista selvitä tuosta The Cloudista läpi kohdan noin 0.40 - 0.59 ilman että kylmät väreet kulkevat pitkin selkä-3.14:sta?)

        Tuukkasen ja muiden romantikkokoulukunnan suomalaissäveltäjien kynästä on lähtenyt paljonkin kauniita melodioita viimeisten 70 vuoden aikana mm. hänen sinfonioissaan joista meri sinfonian avausosaa ei kuitenkaan Spotifyssa tai tuubissa voi kuunnella josta niitä todella kauniita melodioita esimerkiksi löytyisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä onko hienoa musiikkia muukin musiikki kuin vain taidemusiikki. Mutta miksi käyttää aikaansa Me Naiset -lehden lukemiseen kun voi lukea Shakespearea ja muuta laatukirjallisuutta, Se on kysymys, johon koko ikänsä Beatlesin pikkuralleja kuunnelleet, eivät uskalla vastata

        En juurikaan lue Me naisia, mutta myönnän lukevani joitain niinsanottuja naistenlehtiä, jos erilaiset muotilehdet ja sisustuslehdet luetaan naistenlehdiksi. Ja toki myös niitä erittäin perinteisiä naistenlehtiä kuten Kotiliesi ja Kodin kuvalehti. Mutta toki käy myös esim. Valitut Palat ja National Geographig ja vaikka Luontaisterveys-lehti. Eli lehdissäkin operoin eri alueilla ja niin on musiikinkin suhteen. Oikeastaan myös monen muunkin asian niin kuin esim. elokuvien ja kirjallisuuden. En ole tiukasti vain yhden lajin tai genren ihminen, vaikka saatankin jollain tietyllä hetkellä tai tiettynä ajanjaksona suosia jotain tiettyä genereä kuten tällä hetkellä musiikista rockia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Klassisen musiikin ihmiset kuuntelevat parasta mahdollista musiikkia, koska heillä on korvaa musiikille ja aito ymmärrys siitä, mikä tekee sävellyksestä hyvän."

        Mikä tekee sävellyksestä hyvän on tietysti MELODIA. Otamme vaikkapa Beethovenin 9 sinfonian, sieltä löytyy melodia ellei useampikin, ei ehkä mikään suuria melodioita mutta kumminkin ainakin yksi korvaan tarttuva semmoinen siellä on, ja vastaavasti Beethovenin 4. sinfonia miksi se ei ole yhtä suosittu kuin tuo sinfonia no 9? No koska siitä 4:sta ei oikeastaan löydy yhtäkään korvaan tarttuvaa melodiaa.

        Melodian kirjoituskyky taas on kyky jota musiikkikorkeakoulut eivät osaa opettaa vaan sen taidon tai taipumuksen kanssa synnytään. Toki sitä taitoa voi sitten kehitttää ahkeralla musiikin eli biisien kirjoittelulla. Mikä tarkoittaa että jokaista hyvää melodiaa kohden menee unohdukseen kymmeniä tai jopa satoja yhdentekeviä melodioita paitsi klassaristeilla joille kaikki kelpaa perusraaka-aineeksi sillä nykyklasaristisäveltäjän perusperiaate säveltämisen suhteen on että kunhan sitä riittävästi vatkataan niin syntyy sitä paskastakin kermavaahtoa.

        Popparit ovat löytäneet tuhansia hyviä melodioita viimeisen noin 70-vuoden aikana. klasaristit eivät ehkä ainuttakaan (riiippuemn siitä lasketaanko Nino Rota klasaristiksi vaiko ei) , ja eivät löydä hyviä melodioita koska he eivät enää uskalla löytää niitä, he nimittäin pelkäävät että jos jokin hyvä melodia löytyisikin niin ilmenisi että siitä tuli skandaali koska tuli uus-sävellettyä jokin hittimelodia jonka joku popparin retku sävelsi jo joskus 1960-luvulla.

        Niinpä sitten saamme klasarikonserteissa kuunnella helvetillistä melodiatonta kirskettä ja karskettä ison orkesterin esittämänä kuten vaikka https://www.youtube.com/watch?v=C9uz7psUqHA

        mutta samaan aikaan toisaalla popparit yhä löytävät melodisia helmiä kuten:
        https://www.youtube.com/watch?v=nCUWRrzfUfE

        (kertokaa että onko mahdollista selvitä tuosta The Cloudista läpi kohdan noin 0.40 - 0.59 ilman että kylmät väreet kulkevat pitkin selkä-3.14:sta?)

        Kyllä Beethovenin 4. sinfoniasta löytyy hyviä ja mieleenjääviä teemoja vaikka hän ei tässä välivaiheen sinfoniassa esiinnykään loogisena äärimmäisyysajatelijana kuten 5. sinfoniassa jonka 1. osa perustuu kohtalon motiivin, 3 g sävelen iskua ja es urkupiste, läpivievään käsittelyyn.


    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa siinä että klassinen musiikki on aivan ylivertaista kevyeen poppiin verrattuna. Eilenkin kuuntelin lähes ekstaasissa Haydnin Luomis-oratorion kuorofuugaa niin ettei pillahdin miltei itkuun.

    • Anonyymi

      Schubert ennen kaikkea sävelsi näistä herroista liedejä jotka tunkeutuvat romantiikan uudelle maaperälle ja vain pari Mozartin 1787 sävellettyä laulua panee selvästi aavistelemaan Schubertia kuumeisessa kiihkossaan.

    • Elitistin logiikalla paistetut nakit eivät ole mitään, kun on sisäfilettäkin.

    • Anonyymi

      Beatles nyt lyö klassisen paskan mennen tullen.

      • Anonyymi

        Huhhuh mitä provosointia ja täysin pieleen mennyt arvio ylevän klassisen musiikin ja Beatlesin löysän vetelän paskamusiikin välisistä voimasuhteista sillä klassinen on ylivoimaisesti Beatlesia suurempaa, merkittävämpää ja syvällisempää musiikkia kunhan ei ole mitätöntä Sibeliusta ja Rossinia.


    • Anonyymi

      Klassista nyt ei kuuntele Erkkikään. Beatles,rollarit ja pink floyd taas uppoaa jokaiselle joka musiikista mitään ymmärtää.

      • Anonyymi

        Beatlesin, Rollareitten ja Pink Floydin poppirokki on ihan skeidaa. Minä kuuntelen vain ja ainoastaan klassista musiikkia ja juuri tällä hetkellä Haydnin pianosonaatteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Beatlesin, Rollareitten ja Pink Floydin poppirokki on ihan skeidaa. Minä kuuntelen vain ja ainoastaan klassista musiikkia ja juuri tällä hetkellä Haydnin pianosonaatteja.

        Nyt kuuntelin kikseissä Tuukkasen Meri sinfonian 3. osaa henkeä haukkoen niin että rintakehässä tuntuu. ei Beatles saisi moista koskaan aikaan kuten ei kieltämättä Sibeliuskaan.


    • Anonyymi

      Yks tykkää paskasta ja toinen hyvästä musasta [beatles].

      • Anonyymi

        Se ei tarkoita että klassinen olisi suinkaan mitään paskaa mutta Beatles kyllä sitä valitettavasti on.


    • Anonyymi

      Klassinen on yök ja beatles taas yes.

      • Anonyymi

        Klassinen koskettaa syvempiä intohimon kieliä kun taas Beatles on mitäänsanomatonta popin jumputusta vaille syvempää metafyysistä merkitystä.


    • Anonyymi

      "Beatles on ihan kevyttä säveltämistä"

      Niin olikin, tosin Beatles laulujen laulullisuus ei häviä niin yhtään Beethovenin tai Mozartin laulujen laulullisuudelle.

      No nyt se heittää kehiin sinfoniat, mutta Beatles ei ollut sinfonioita kirjoittava yhtye vaan oli laulujen tekemis- ja esittämisyhtye.

      Mistä seuraa että voidaan väittää että jokseenkin jokainen beatles laulu on lauluna ylivertainen mihin tahansa sinfoniaan verrattuna nimittäin jos otamme sen verrokki sinfoniankin lauluna ja sitten tietenkin motkotamme sitä kuunnellessa että kestääpä pitkään eli loppuukohan tämä ylipäätään joskus? (Ja tuo motkotus vielä tulee spontaanisti vaikka kyseessä ei olisi joku Mahlerin sinfonia joilla on taipumus jatkua ja jatkua jopa tuntikausia), ja samaan hengenvetoon toteamme vielä että ei näköjään ole tekstiäkään laulettavaksi niin ollenkaan eli mölinäksi menee mitä laulusolistin tekemiseen sitä esitettäessä tulee, ja kertsistä sikäli kuin tässä semmosta edes onkaan vaikuttaisi puuttuvan koukku.

      Mutta oli miten oli kun se laulun ja varsinkin hittilaulun teko muka on niin kevyttä niin miksi olemme jo 60 vuotta tai kauemminkin joutuneet odottamaan että joku klasaristikin säveltäisi noin 20 singleä Britannian singlelevyjen myyntitilaston 1:ksi? Tai jos noin 20 kpl:tta single 1:stä 8 vuoden aikana on liian kova vaade niin edes 2 single-1:stä 8 vuoden aikana?

      • Aikoinaan, kun suuret klassiset säveltäjät teki kappaleitaan, ei ollut mitään hittilistoja yms. Ja klassinen säveltäjä ei yleensä tee kappaleita mielessä se, että niistä tulee hittejä. Hän tekee kappaleita sen takia, että se on taidetta tai että häneltä on tilattu joku teos jotain tiettyä tilaisuutta varten kuten esim. ooppera tai kuoroteos. Toki eivät kaikki populaaritkaan kappaleiden tekijät (varsinkin jos laulaja tai bändi on itse tehnyt kappaleensa) aina ajattele tekohetkellä, että tehdäänpäs tästä nyt hitti. Mutta klassinen säveltäjä nyt ei ainakaan ajattele kappalettaan hittimielessä, kun sitä tekee. Ja sanon tämän nyt, vaikka rakastankin rockmusiikkia ja muuta populaaria, niin klassinen musiikki on yleensä hittiainesta aina vuosikymmenestä ja vuosisadata toiseen, kun taas ihan kaikki populaari ei ole (jotkut populaarit kappaleet valitettavasti vaipuu unholaan vuosien saatossa, tosin nykyaikana monia unohdettujakin helmiä voi onkia esinn vaikka Youtubesta).


      • Norppa83

        Tarkoitin tuolla, että klassinen on hittiainesta aina, että klassisenmusiikin sävellykset ovat usein ajattomia, kun taas kaikki populaari ei ole (parhaimmillaan, esim. rock tai joku muu populaari kuten vaikka jazz tai elokuvamusiikki on ajatonta myös ja universaalia).


      • Anonyymi

        Sinfonia kuten Beethovenin ja Haydnin on instrumentaalisesti ajateltu kun taas Mozart tai Schubert, joka toi laulun sinfoniaan, lauloi soittimillaan. Sinfoniassa ovat teemojen ja niiden kehittelyn lisäksi olennaisia myös harmonian luomat jännitteet ja teoksen kokonaismuoto.


    • Anonyymi

      "Kaikki klassisen musiikin säveltäjät pesevät lauluntekijänä Beatlesin"

      Kaikkiko? Siis otamme jonkun keskinkertaisuuden säveltäjänä ja sanomme että sävellä sinfonia tai konsertto, ja sitten se pari vuotta sitä hierottuaan tuo esiin jonkun tököstyksen niin se on automaattisesti muka parempi kuin parhaiden lauluntekijöitten parhaat laulut. Höpsis.

      Mutta lähestykäämme asiaa esimerkin kautta:

      https://www.youtube.com/watch?v=-S9JGVylu_o
      vs.
      https://www.youtube.com/watch?v=Y_V6y1ZCg_8

      Ylemmän linkin takaa paljastuu itse Tsaikovski, klasaripuolen paras melodikko. Kiekko on melodian suhteen hyvin lavassa mutta sitten se hukkuu jonnekkin.

      Alemman linkin takaa löytyy The Beatles, rokettirollin ehkä parhaat melodikot, he tulivat löytäneeksi tuon Tsaikovskin hukkaaman melodian ja niin saatiin kiekko komeasti maaliin.

      Ja asiahan on niin että jos joku pystyy voittamaan musiikin teossa itsensä Tsaikovskin niin silloin on kyse jostakusta joka on musiikin/melodian tekijänä todella KOVA, Saattaa olla että ehkä vain kaksi on moiseen tekoon pystynyt, The Beatles yllä esillä olleen melodian suhteen ja Sibelius niin romanttisen että suorastaansitä tihkuu viulukonserton suhteen.

      • Anonyymi

        Klasaripuolen paras melodikko lienee minusta kuitenkin Schubert eikä Tsaikovski jotka kummatkin tosin edustavat romantiikkaa, Schubert varhaisromantiikkaa ja Tsaikovski täysromantiikkaa. Synkkä Byronin tarinasta inspiraationsa saanut Manfred sinfonia ei ehkä kuulune muutoin mestarillisen melodikon Tsaikovskin aivan parhaisiin teoksiin komeasta avausosastaan ja vaikuttavan laajasta finaalistaan huolimatta vaikka hänen melodiansa ovat toisin kuin beatlesillä tai Sibeliuksella heti kerralla laajempia ja kompleksisempia ja siten laadukkaampia kuin kevyen poplaulun melodia jota ei juuri kehitellä mitenkään kuten klassiset säveltäjät jotka hallitsevat suurmuodot sekä harmonian luomat jännitteet. Melartinin viulukonsertto se avausosassaan vasta romantiikkaa tihkuukin jos sitä vertaa Sibeliuksen vastaavaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe