Aihe

VG viikko 48 / 2020

Anonyymi

Alkoikin jo uusi viikko ja sille uusi alku.

Vaikka toistuvasti sanotaan Arin olevan tuntuvasti hitain, on sijoitus pysynyt kutakuinkin samana jo monta päivää. Neljä tuloksissa edellä olevaakin parinkymmenen mailin sisällä. Sitä mukaa kun olosuhteet foilaaville paranevat, tulevat taakse jääneet foiliveneet tietenkin menemään edelle.

Alex seisoskelee liki paikoillaan ja on siellä kädet rähmässä paikkaamassa jäykkääjäpalkkia. Teamin tiedotteen mukaan ei ole mitään syytä odottaa vaurion olevan muuta kuin paikallinen. Tosin eivät vielä ole oivaltaneet, miksi vaurio on syntynyt.

GGR-aloittaja

55

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi todella sääli jos Alex joutuisi keskeyttämään jo näin alkuvaiheessa.

      Kotimaisessa kisakatsomossa taas säälittää näitä Arin suorituksen arvostelijoita.
      Kilpailu on vasta alkuvaiheessa, joten ei ole mitään syytä repiä kalsareita.
      Marebalticum

      • Anonyymi

        Alex jatkaa ellei tule jotain takapakkia korjauksissa, jotka ovat jo pitkällä.

        Arin suorituksista ainakaan minä en revi kalsareita, mutta vaan totean, että surkean hidasta on ja tulee olemaan viimeinen joten kuten ehjinä pysyneistä veneistä. Se nyt vain on niin, kun lähtee tuollaiseen kisaan matkapurjehdusasenteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alex jatkaa ellei tule jotain takapakkia korjauksissa, jotka ovat jo pitkällä.

        Arin suorituksista ainakaan minä en revi kalsareita, mutta vaan totean, että surkean hidasta on ja tulee olemaan viimeinen joten kuten ehjinä pysyneistä veneistä. Se nyt vain on niin, kun lähtee tuollaiseen kisaan matkapurjehdusasenteella.

        Tuskinpa tunnet Aria, kun matkapurjehtija-asenteesta puhut. Taloudelliset realiteetit hänen on kyllä otettava huomioon, melkoinen katastrofi nimittäin olisi, jos ei ensi vuonna ole myytävissä olevaa venettä alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa tunnet Aria, kun matkapurjehtija-asenteesta puhut. Taloudelliset realiteetit hänen on kyllä otettava huomioon, melkoinen katastrofi nimittäin olisi, jos ei ensi vuonna ole myytävissä olevaa venettä alla.

        En erityisesti tunne Aria. Olen jutellut useampaan kertaan, kisannut paljon häntä vastaan 90-luvulla IMS3:ssa, josta hänellä on suomenmestaruus.

        Tästäkin huolimatta on matkapurkehdusasennetta säästellä kamoja niin, että vauhtia puuttuu 30-50%. Ei kukaan kisaan pärjääään lähtevä niin tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alex jatkaa ellei tule jotain takapakkia korjauksissa, jotka ovat jo pitkällä.

        Arin suorituksista ainakaan minä en revi kalsareita, mutta vaan totean, että surkean hidasta on ja tulee olemaan viimeinen joten kuten ehjinä pysyneistä veneistä. Se nyt vain on niin, kun lähtee tuollaiseen kisaan matkapurjehdusasenteella.

        Alex Thomsonhan on melkein suomalaisessa tiimissä. Alexia sponsoroi Nokia Bell Labs, jonka henkilöstöstä merkittävä osa on Suomessa ja Nokiahan on suomalainen pörssiyhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alex Thomsonhan on melkein suomalaisessa tiimissä. Alexia sponsoroi Nokia Bell Labs, jonka henkilöstöstä merkittävä osa on Suomessa ja Nokiahan on suomalainen pörssiyhtiö.

        Alex kisaa taas ja on pysynyt ympärilläolevien veneiden vauhdissa viimeiset 4 tuntia. Tosin 1,5 yötä on vielä laminointihommia. mutta nyt jo kestää purjehdusta kevyessä kelissä.

        Ari kulkee OK, kun vauhdit alle 10 solmua. Juuri 12 solmua kovempaa ei taida yrittää.


    • Anonyymi

      Juuri näin, kirikierros alkaa vasta Kap Hornin jälkeen ja loppukiri Biskajalla. Toivon että Huusela pääsee ehjänä maaliin.

      VGn päiväraporteissa ( tuubi) on muuten Huusela mainittu toistaiseksi aina. Sponsoritkin tykkää

      Vanha Ohlson

    • Anonyymi

      Huuselan kannalta katastrofaalisinta olisi joutua keskeyttämään alkuvaiheessa. Sponsorit eivät varmasti lähtisi mukaan seuraavaan projektiin. Thomson saattaa joutua keskeyttämään, siinä menee Nokia sponssirahat kankkulan kaivoon. Huusela on veneensä mukaisessa sijoituksessa. Kisa on vasta alkuvaiheessa.

      • Anonyymi

        Le Cam on muutamaa kuukautta VANHEMMALLA veneellä sijalla kolme 1900 mpk Arin edellä. Ihan turha puhua veneen mukaisesta sijoituksesta. Vauhtia puuttuu se yli 100 mpk/vrk keskimäärin ja tuo tulee lähinnä siitä, ettei aja lainkaan kovia vauhteja. Siis ei aja 400 mpk vuorokausia, vaikka veneellä pääsisi, vaan tyytyy silloin 300 mpk vauhtiin.

        Thomson saa valtavasti julkisuutta, vaikka keskeyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Cam on muutamaa kuukautta VANHEMMALLA veneellä sijalla kolme 1900 mpk Arin edellä. Ihan turha puhua veneen mukaisesta sijoituksesta. Vauhtia puuttuu se yli 100 mpk/vrk keskimäärin ja tuo tulee lähinnä siitä, ettei aja lainkaan kovia vauhteja. Siis ei aja 400 mpk vuorokausia, vaikka veneellä pääsisi, vaan tyytyy silloin 300 mpk vauhtiin.

        Thomson saa valtavasti julkisuutta, vaikka keskeyttäisi.

        Le Cam ei ole veneensä mukaisella sijalla. Ei se oikeasti ole nopeampi kuin upouudet foiliveneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Le Cam ei ole veneensä mukaisella sijalla. Ei se oikeasti ole nopeampi kuin upouudet foiliveneet.

        Niin Le Cam on kova purjehtija ja pärjää siinä kärkiveneille. Onhan hän jäänyt 300 mpk kärjelle, mikä kuvaa veneiden eroa.

        Onhan tuolla myös kaksi foilitonta venettä n. 600 mpk kärjen perässä ja kolme lisää 800-1000 mpk perässä.

        Keskimäärin tietysti menestyvä purjehtija saa sellaiset sponssit, joilla ei tarvitse lähteä foilittomalla veneellä.


    • Anonyymi

      Harmi, että nää postaukset ilmestyvät viiveellä. Kun aamulla aloin tätä aloitusta kirjoittamaan, ei toinen aloitus ollut vielä näkyvillä. Sama sinällään, kumpi lähtee elämään, mutta kunhan vain toinen.

      Alex on tainnut olla päivän tiukasti kädet savessa, kun päivityksiä ei ole tullut. Ari taas aamun jälkeen noussut yhden pykälän, erothan siinä ryppäässä ovat olemattomat.

      GGR-aloittaja

      • GGR-aloittaja, laita ihmeessä jatkossakin näitä viikkoaloituksia, niin pysyy kommentit edes jossakin järjestyksessä. Eihän niitä ole kuin reilut 10 viikkoa jäljellä?


    • Anonyymi

      Yllättävän isot ovat mielestäni vauriot Alexin veneen keulapalkistossa. Nythän se pitäisi saada korjattua niin, että olisi vahvempi kuin alunperin, kerta alkuperäinen ei kestänyt. Nähtäväksi jää, pystyykö tuolla veneellä koko lenkin ajamaan. Vähintään uskon, että tästä eteenpäin joutuu veneen rasitusta selvästi varomaan.

    • Anonyymi

      Ari on nyt taas ohittanut Miranda MERRONin. Näiden kahden välillä on ollut tiukkaa kilpailua jatkuvasti tähän saakka, ja se voi jatkua kisan loppuun, jos ei mitään yllättävää tapahdu. Samantyyppinen selviytymistaktiikka tuntuu molemmilla olevan.

      • Anonyymi

        Jos Ari pääsee alle 130 vuorokauden, hänen vuorokausivauhtinsa alittaa silloin Salmen Penan Sirena 44 keskivauhdin BOC Challengessa. Salmi veti 175 vrk, mutta BOC:ssa matka oli 27 000 mpk vs. Vendee Globen 21 000 mpk.
        Oikeesti, vanha Sirena on saatava kepitettyä tollasella veneellä ihan pirusti. Eihän sitä kukaan edes osta muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Ari pääsee alle 130 vuorokauden, hänen vuorokausivauhtinsa alittaa silloin Salmen Penan Sirena 44 keskivauhdin BOC Challengessa. Salmi veti 175 vrk, mutta BOC:ssa matka oli 27 000 mpk vs. Vendee Globen 21 000 mpk.
        Oikeesti, vanha Sirena on saatava kepitettyä tollasella veneellä ihan pirusti. Eihän sitä kukaan edes osta muuten.

        Ari jäi taas pläkään. Ehkä hänen reititys pyrkii välttämään kaiken yli keskituulen eikä suinkaan nopeimpaan reittiin? Nyt sijoitus on 30/32.

        Takana on enää kaksi pahoista ongelmista kärsinyttä venettä, joista Charal vaikuttaa olevan n. 150 mpk/vrk nopeampi eli menee kärjen vauhtia ja DMG n. 50 mpk/vrk nopeampi. DMG menee siis ohi n. 3 vrk ja Charal n. 5 vrk päästä tällä vauhtierolla.

        Kärki on 2300 mpk edellä eli Arin vauhdilla yli 10 vrk 16 vrk purjehduksen jälkeen. Vauhti on siis ollut kutakuinkin samaa kärkeen nähden kuin Route du Rhumissa, jossa Ari purjehti 19 vrk 13h vs. Alex 11 vrk 23h (ilman sakkoa). Tuolla vauhdilla kärjen mennessä 75 vrk Arilla kestää 122 vrk. Toivoa siis on 130 vrk alituksesta.

        Eikös tuo VG:n rata ole kuitenkin 24 000 mpk? Jotenkin järkevä vertailukohta olisi 51-60 jalan luokka tuossa 1986 BOCissa. Sen voittajan keskinopeus oli 8,41 solmua, joka vastaa VG-radalla 119 vrk. http://www.solocircumnavigation.com/SoloAroundTheWorldRaces/BOC_And_AA_Races/BOC82_83/bocchallenge_1986_1987_results.htm

        Tuo oli jo Open 60 vene eli IMOCA 60 sukulainen. Mutta aika paljon on tapahtunut siinä 20 vuodessa mikä erottaa Arin veneen tuosta. Paljon enemmän kuin Arin veneestä kaikista uusimpiin.

        Arin ikäluokan veneiden ekassa VG:ssä 2008 voittaja purjehti 84 vrk 12,30 solmun keskinopeudella ja Dee Caffari Arin veneellä 99 vrk 10,45 solmua.

        2016 VG:ssä sekä Yann Ellies että Le Cam purjehtivat 2007 veneillä 80 vrk. Hitain oli 124 vrk -96 veneellä ja nopein 74 vrk uudella veneellä.

        Veneellä voi selittää ehkä viikon eron kärkeen maalissa. Loput tulee peiliin katsomalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari jäi taas pläkään. Ehkä hänen reititys pyrkii välttämään kaiken yli keskituulen eikä suinkaan nopeimpaan reittiin? Nyt sijoitus on 30/32.

        Takana on enää kaksi pahoista ongelmista kärsinyttä venettä, joista Charal vaikuttaa olevan n. 150 mpk/vrk nopeampi eli menee kärjen vauhtia ja DMG n. 50 mpk/vrk nopeampi. DMG menee siis ohi n. 3 vrk ja Charal n. 5 vrk päästä tällä vauhtierolla.

        Kärki on 2300 mpk edellä eli Arin vauhdilla yli 10 vrk 16 vrk purjehduksen jälkeen. Vauhti on siis ollut kutakuinkin samaa kärkeen nähden kuin Route du Rhumissa, jossa Ari purjehti 19 vrk 13h vs. Alex 11 vrk 23h (ilman sakkoa). Tuolla vauhdilla kärjen mennessä 75 vrk Arilla kestää 122 vrk. Toivoa siis on 130 vrk alituksesta.

        Eikös tuo VG:n rata ole kuitenkin 24 000 mpk? Jotenkin järkevä vertailukohta olisi 51-60 jalan luokka tuossa 1986 BOCissa. Sen voittajan keskinopeus oli 8,41 solmua, joka vastaa VG-radalla 119 vrk. http://www.solocircumnavigation.com/SoloAroundTheWorldRaces/BOC_And_AA_Races/BOC82_83/bocchallenge_1986_1987_results.htm

        Tuo oli jo Open 60 vene eli IMOCA 60 sukulainen. Mutta aika paljon on tapahtunut siinä 20 vuodessa mikä erottaa Arin veneen tuosta. Paljon enemmän kuin Arin veneestä kaikista uusimpiin.

        Arin ikäluokan veneiden ekassa VG:ssä 2008 voittaja purjehti 84 vrk 12,30 solmun keskinopeudella ja Dee Caffari Arin veneellä 99 vrk 10,45 solmua.

        2016 VG:ssä sekä Yann Ellies että Le Cam purjehtivat 2007 veneillä 80 vrk. Hitain oli 124 vrk -96 veneellä ja nopein 74 vrk uudella veneellä.

        Veneellä voi selittää ehkä viikon eron kärkeen maalissa. Loput tulee peiliin katsomalla.

        Huusela on 15 meripeninkulman päässä sijasta 26. Siinä on iso lössi (5kpl) samankaltaisia veneitä, jotka on koko matkan kulkeneet yhdessä. Juuri nyt luovivat 6 m/s tuulessa. VMG:tä tulee 0-3 solmua noille veneille, mitä voi pitää aika surkeana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huusela on 15 meripeninkulman päässä sijasta 26. Siinä on iso lössi (5kpl) samankaltaisia veneitä, jotka on koko matkan kulkeneet yhdessä. Juuri nyt luovivat 6 m/s tuulessa. VMG:tä tulee 0-3 solmua noille veneille, mitä voi pitää aika surkeana.

        Mistä päättelet tuulen? Ennuste on vain ennuste. Onko jonkun ko. lössin veneen mittaristodataa nähtävillä jossain? Muutaman solmun nopeudet ja 6 m/s tuuli ei oikein ole mielekäs yhdistelmä noille.

        Arin vene on ko. lössin uusin eli 2007. Muut 1998-2006. Lössin kärkivene TSE on se -98. Noin vanha alkaa olla jo selvästi hitaampi. -96 VG voittaja 105 vrk ja 2000 93 vrk. Veneen puolesta Arin pitäisi olla vuorokausia edellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet tuulen? Ennuste on vain ennuste. Onko jonkun ko. lössin veneen mittaristodataa nähtävillä jossain? Muutaman solmun nopeudet ja 6 m/s tuuli ei oikein ole mielekäs yhdistelmä noille.

        Arin vene on ko. lössin uusin eli 2007. Muut 1998-2006. Lössin kärkivene TSE on se -98. Noin vanha alkaa olla jo selvästi hitaampi. -96 VG voittaja 105 vrk ja 2000 93 vrk. Veneen puolesta Arin pitäisi olla vuorokausia edellä.

        Vendeegloben trackerissä näytetty tuuli on joskus pahasti väärässä. Tuulen voi arvailla veneiden nopeuksista. Ja kun vallitseva tuulikin on jo väärin, niin tuuliennuste se vasta huono onkin. Veneet sentään saanevat parempaa säädataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari jäi taas pläkään. Ehkä hänen reititys pyrkii välttämään kaiken yli keskituulen eikä suinkaan nopeimpaan reittiin? Nyt sijoitus on 30/32.

        Takana on enää kaksi pahoista ongelmista kärsinyttä venettä, joista Charal vaikuttaa olevan n. 150 mpk/vrk nopeampi eli menee kärjen vauhtia ja DMG n. 50 mpk/vrk nopeampi. DMG menee siis ohi n. 3 vrk ja Charal n. 5 vrk päästä tällä vauhtierolla.

        Kärki on 2300 mpk edellä eli Arin vauhdilla yli 10 vrk 16 vrk purjehduksen jälkeen. Vauhti on siis ollut kutakuinkin samaa kärkeen nähden kuin Route du Rhumissa, jossa Ari purjehti 19 vrk 13h vs. Alex 11 vrk 23h (ilman sakkoa). Tuolla vauhdilla kärjen mennessä 75 vrk Arilla kestää 122 vrk. Toivoa siis on 130 vrk alituksesta.

        Eikös tuo VG:n rata ole kuitenkin 24 000 mpk? Jotenkin järkevä vertailukohta olisi 51-60 jalan luokka tuossa 1986 BOCissa. Sen voittajan keskinopeus oli 8,41 solmua, joka vastaa VG-radalla 119 vrk. http://www.solocircumnavigation.com/SoloAroundTheWorldRaces/BOC_And_AA_Races/BOC82_83/bocchallenge_1986_1987_results.htm

        Tuo oli jo Open 60 vene eli IMOCA 60 sukulainen. Mutta aika paljon on tapahtunut siinä 20 vuodessa mikä erottaa Arin veneen tuosta. Paljon enemmän kuin Arin veneestä kaikista uusimpiin.

        Arin ikäluokan veneiden ekassa VG:ssä 2008 voittaja purjehti 84 vrk 12,30 solmun keskinopeudella ja Dee Caffari Arin veneellä 99 vrk 10,45 solmua.

        2016 VG:ssä sekä Yann Ellies että Le Cam purjehtivat 2007 veneillä 80 vrk. Hitain oli 124 vrk -96 veneellä ja nopein 74 vrk uudella veneellä.

        Veneellä voi selittää ehkä viikon eron kärkeen maalissa. Loput tulee peiliin katsomalla.

        Miksi Ari on niin hidas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Ari on niin hidas?

        Nyt tänne kirjoittelee joku, jolla on ongelmia sen kanssa, että hän on jumissa kotona, ehkä huonossa avioliitossa ja lapset on rumia ja tyhmiä ja työkään ei ole sitä, mitä nuorena haaveili. Samaan aikaan Huusela ajelee kalliilla veneellä keskellä Atlanttia maapallon ympäri ja sekös herättää kateutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tänne kirjoittelee joku, jolla on ongelmia sen kanssa, että hän on jumissa kotona, ehkä huonossa avioliitossa ja lapset on rumia ja tyhmiä ja työkään ei ole sitä, mitä nuorena haaveili. Samaan aikaan Huusela ajelee kalliilla veneellä keskellä Atlanttia maapallon ympäri ja sekös herättää kateutta.

        Tiukan faktapitoisesta analyysistä päätelleen kirjoittelija on palstan vakiokasvoja. Parempi Arille, jos pysyttelee joukossa mukana. Yksin keskellä merta lähtee aika paljon motivaatiota veneen ajamiseen. Jää viimeisetkin purjeenvaihdot tekemättä ja mennään fokalla loppumatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari jäi taas pläkään. Ehkä hänen reititys pyrkii välttämään kaiken yli keskituulen eikä suinkaan nopeimpaan reittiin? Nyt sijoitus on 30/32.

        Takana on enää kaksi pahoista ongelmista kärsinyttä venettä, joista Charal vaikuttaa olevan n. 150 mpk/vrk nopeampi eli menee kärjen vauhtia ja DMG n. 50 mpk/vrk nopeampi. DMG menee siis ohi n. 3 vrk ja Charal n. 5 vrk päästä tällä vauhtierolla.

        Kärki on 2300 mpk edellä eli Arin vauhdilla yli 10 vrk 16 vrk purjehduksen jälkeen. Vauhti on siis ollut kutakuinkin samaa kärkeen nähden kuin Route du Rhumissa, jossa Ari purjehti 19 vrk 13h vs. Alex 11 vrk 23h (ilman sakkoa). Tuolla vauhdilla kärjen mennessä 75 vrk Arilla kestää 122 vrk. Toivoa siis on 130 vrk alituksesta.

        Eikös tuo VG:n rata ole kuitenkin 24 000 mpk? Jotenkin järkevä vertailukohta olisi 51-60 jalan luokka tuossa 1986 BOCissa. Sen voittajan keskinopeus oli 8,41 solmua, joka vastaa VG-radalla 119 vrk. http://www.solocircumnavigation.com/SoloAroundTheWorldRaces/BOC_And_AA_Races/BOC82_83/bocchallenge_1986_1987_results.htm

        Tuo oli jo Open 60 vene eli IMOCA 60 sukulainen. Mutta aika paljon on tapahtunut siinä 20 vuodessa mikä erottaa Arin veneen tuosta. Paljon enemmän kuin Arin veneestä kaikista uusimpiin.

        Arin ikäluokan veneiden ekassa VG:ssä 2008 voittaja purjehti 84 vrk 12,30 solmun keskinopeudella ja Dee Caffari Arin veneellä 99 vrk 10,45 solmua.

        2016 VG:ssä sekä Yann Ellies että Le Cam purjehtivat 2007 veneillä 80 vrk. Hitain oli 124 vrk -96 veneellä ja nopein 74 vrk uudella veneellä.

        Veneellä voi selittää ehkä viikon eron kärkeen maalissa. Loput tulee peiliin katsomalla.

        Arin edessä, takana ja sivuilla mennään aivan samoja nopeuksia Arin kanssa. Ovatkohan ne kaikki hakeutuneet tarkoituksella kevyeen tuuleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arin edessä, takana ja sivuilla mennään aivan samoja nopeuksia Arin kanssa. Ovatkohan ne kaikki hakeutuneet tarkoituksella kevyeen tuuleen?

        Mercillä köliongelma. Hydrauliikka petti ja köli jäi heilumaan. Sai lukittua paikoilleen, mutta ei siis pysty kanttaamaan. Tästä syystä Ari meni ohi. Muu lähiporukka näyttää karkaavan. Nyt olisi hyvä pyristellä mukana.

        DMG on myös ollut pläkässä eli ei ole saavuttanut. Charal tulee kovaa takaa ja on enää 600 mpk päässä (saanut viikossa 700 mpk kiinni). Kärki karkaa edelleen, vaikka kevyttä on sielläkin ollut. Nyt menee jo Apivia yli 10 kn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mercillä köliongelma. Hydrauliikka petti ja köli jäi heilumaan. Sai lukittua paikoilleen, mutta ei siis pysty kanttaamaan. Tästä syystä Ari meni ohi. Muu lähiporukka näyttää karkaavan. Nyt olisi hyvä pyristellä mukana.

        DMG on myös ollut pläkässä eli ei ole saavuttanut. Charal tulee kovaa takaa ja on enää 600 mpk päässä (saanut viikossa 700 mpk kiinni). Kärki karkaa edelleen, vaikka kevyttä on sielläkin ollut. Nyt menee jo Apivia yli 10 kn.

        Tämän hetken tilanne lähiporukassa:
        Ari 8,8 kts
        Compagnia du lit 7,9 kts
        Campagne de France 9,3 kts
        4myplanet 10,7 kts
        Newrest 7,2 kts

        Kuka/ketkä noista ovat karkaamassa? Merci ja Corum jääneet pysyvästi taakse. Täysin eri olosuhteissa purjehtiviin ei kannata verrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän hetken tilanne lähiporukassa:
        Ari 8,8 kts
        Compagnia du lit 7,9 kts
        Campagne de France 9,3 kts
        4myplanet 10,7 kts
        Newrest 7,2 kts

        Kuka/ketkä noista ovat karkaamassa? Merci ja Corum jääneet pysyvästi taakse. Täysin eri olosuhteissa purjehtiviin ei kannata verrata.

        Tuossahan oli muutaman päivän klunga, jossa oli Arin seurana Merci, Compagni du lit, Campagne de France, TSE ja Newrest. 2 vrk sitten nuo olivat +-5 mpk Arista lasketussa matkassa.

        Viikko sitten tuo koko porukka oli Arin takana 20-300 mpk.

        Nyt kaikki noista paitsi köliongelmainen Merci ovat 70-100 mpk Arin edellä eli ovat jo oikeastaan karanneet. Merci on 30 mpk perässä pyörittyään ympyrää ja mentyään takaisinkin kölin heiluessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tänne kirjoittelee joku, jolla on ongelmia sen kanssa, että hän on jumissa kotona, ehkä huonossa avioliitossa ja lapset on rumia ja tyhmiä ja työkään ei ole sitä, mitä nuorena haaveili. Samaan aikaan Huusela ajelee kalliilla veneellä keskellä Atlanttia maapallon ympäri ja sekös herättää kateutta.

        Ei minulla ole noita mainitsemiasi ongelmia. Kysyin vain miksi Ari on niin hidas? En minä hänelle kateellinen ole. Mutta miksi hän on niin hidas, onko syynä Ari, vene vai taustajoukot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole noita mainitsemiasi ongelmia. Kysyin vain miksi Ari on niin hidas? En minä hänelle kateellinen ole. Mutta miksi hän on niin hidas, onko syynä Ari, vene vai taustajoukot?

        Arihan se on päättänyt tavoitteekseen varmistella maaliinpääsyä vauhdista tinkien. Eikä tietysti osaaminenkaan mahdollistaisi kärkikymmenikössä pysymistä. Veneen puolesta olisi täysin mahdollista olla kärkikymmenikössä.

        Poikkeuksellisen hitaasti on kärkikin mennyt viimepäivät. Keskivauhti toistaiseksi kärjellä viittaa n. 81 päivään ja Arilla 147 päivään.

        Saa nähdä paraneeko vauhti kärjellä odotettuun 72-74 päivään ja pääseekö Ari lähellekkään 100-120 päivän tavoitettaan. 100 päivän lähellekkään pääseminen ei ole mitenkään realistista nähdyllä vauhdilla.

        Riittääkö Arilla ruoka, jos kisa venyy 130-150 päivään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan oli muutaman päivän klunga, jossa oli Arin seurana Merci, Compagni du lit, Campagne de France, TSE ja Newrest. 2 vrk sitten nuo olivat +-5 mpk Arista lasketussa matkassa.

        Viikko sitten tuo koko porukka oli Arin takana 20-300 mpk.

        Nyt kaikki noista paitsi köliongelmainen Merci ovat 70-100 mpk Arin edellä eli ovat jo oikeastaan karanneet. Merci on 30 mpk perässä pyörittyään ympyrää ja mentyään takaisinkin kölin heiluessa.

        Nyt Arin vierellä pitkään olleet ovat 100-180 mpk edellä ja köliongelmainen Merci on saanut hiukan kiinni eli on enää 18 mpk perässä suoraan takana. Toimiikohan Mercin kanttiköli vai ajaako Arin vauhteja köli lukittuna?

        Kaksi kauempana takana olevaa eivät ole saanut kiinni, vaan ovat olleet keveissä tuulissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole noita mainitsemiasi ongelmia. Kysyin vain miksi Ari on niin hidas? En minä hänelle kateellinen ole. Mutta miksi hän on niin hidas, onko syynä Ari, vene vai taustajoukot?

        Kummasti rauhoittaa menoa, kun budjetti ei sallinut paatin vakuuttamista kisaa varten. Lisäksi kisabudjettin pysyminen kasassa luottanee osaltaan veneen myynnistä saataviin tuloihin.

        Huuselan vuosikymmenien määrätietoinen unelma on ylittää maalilinja, eikä hän selvästikään aio riskeerata tuota. Venehän on yli bunkrattu, monin kertaiset varmistukset mm. veden osalta, eli ei todellakaan ole mikään viimeisen päälle kisatrimmi.

        Varmaan myös lentokapteenitausta ohjaa välttämään riskejä. Vaikuttaisi että, hän pyrkii pysyttelemään alle 10m/s tuulissa. Myöhemmin on sitten tulossa kovempia kelejä, joista on pakko mennä läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti rauhoittaa menoa, kun budjetti ei sallinut paatin vakuuttamista kisaa varten. Lisäksi kisabudjettin pysyminen kasassa luottanee osaltaan veneen myynnistä saataviin tuloihin.

        Huuselan vuosikymmenien määrätietoinen unelma on ylittää maalilinja, eikä hän selvästikään aio riskeerata tuota. Venehän on yli bunkrattu, monin kertaiset varmistukset mm. veden osalta, eli ei todellakaan ole mikään viimeisen päälle kisatrimmi.

        Varmaan myös lentokapteenitausta ohjaa välttämään riskejä. Vaikuttaisi että, hän pyrkii pysyttelemään alle 10m/s tuulissa. Myöhemmin on sitten tulossa kovempia kelejä, joista on pakko mennä läpi.

        Ei liene läheskään ainoa vakuuttamaton vene ja tuskin myöskään kisan pienen budjetti. Silti on kutakuinkin hitain. Ei kai nyt ylipäätänsä tuollaiseen vakuuttamisessa ole oikein järkeä. Hinta kohtuuton veneen arvoon nähden.

        Paljonkos Arin budjetti on? HS:n jutun mukan jopa 1,5 miljoonaa! Aivan kannoilla olevan Mercin budjetti on 400 000 € sisältäen veneen oston. Kolmantena olevan Le Camin budgetti ilmeisesti myös 1,5 miljoonaa.

        Aivan turha siis höpöttää, että tuolla budjetilla ei kovempaa voi/uskalla ajaa. Tietysti se on eri kuin Alexin ja kumppaneiden 10+ miljoonaa, mutta lienee kärkipäässä foilittomista veneistä. Ei kai kukaan sellaiseen montaaa miljoonaa laita, kun vene maksaa puolen miljoonan paikkeilla. Mihin sen rahan edes tunkisi? Ei siitä monta generaatiota vanhasta kuitenkaan nopeaa enää saa ja jälleenmyyntiarvo ei nouse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liene läheskään ainoa vakuuttamaton vene ja tuskin myöskään kisan pienen budjetti. Silti on kutakuinkin hitain. Ei kai nyt ylipäätänsä tuollaiseen vakuuttamisessa ole oikein järkeä. Hinta kohtuuton veneen arvoon nähden.

        Paljonkos Arin budjetti on? HS:n jutun mukan jopa 1,5 miljoonaa! Aivan kannoilla olevan Mercin budjetti on 400 000 € sisältäen veneen oston. Kolmantena olevan Le Camin budgetti ilmeisesti myös 1,5 miljoonaa.

        Aivan turha siis höpöttää, että tuolla budjetilla ei kovempaa voi/uskalla ajaa. Tietysti se on eri kuin Alexin ja kumppaneiden 10+ miljoonaa, mutta lienee kärkipäässä foilittomista veneistä. Ei kai kukaan sellaiseen montaaa miljoonaa laita, kun vene maksaa puolen miljoonan paikkeilla. Mihin sen rahan edes tunkisi? Ei siitä monta generaatiota vanhasta kuitenkaan nopeaa enää saa ja jälleenmyyntiarvo ei nouse.

        Alex rikkoi peräsimen. Hänelle sitten sattuu ja tapahtuu. Rämäpää vai huonoa tuuria?

        Ari jatkaa Mercin vauhtia. Muut karkaavat.


      • Anonyymi

        Harmin paikka, Ari ei nyt kuitenkaan meinaa pysyä Miranda MERRONin vauhdissa. Arin pitkittyneiden pläkien aikana Miranda onnistui vetämään 100 mpk kaulan ja nyt se kasvaa hitaasti maili kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liene läheskään ainoa vakuuttamaton vene ja tuskin myöskään kisan pienen budjetti. Silti on kutakuinkin hitain. Ei kai nyt ylipäätänsä tuollaiseen vakuuttamisessa ole oikein järkeä. Hinta kohtuuton veneen arvoon nähden.

        Paljonkos Arin budjetti on? HS:n jutun mukan jopa 1,5 miljoonaa! Aivan kannoilla olevan Mercin budjetti on 400 000 € sisältäen veneen oston. Kolmantena olevan Le Camin budgetti ilmeisesti myös 1,5 miljoonaa.

        Aivan turha siis höpöttää, että tuolla budjetilla ei kovempaa voi/uskalla ajaa. Tietysti se on eri kuin Alexin ja kumppaneiden 10+ miljoonaa, mutta lienee kärkipäässä foilittomista veneistä. Ei kai kukaan sellaiseen montaaa miljoonaa laita, kun vene maksaa puolen miljoonan paikkeilla. Mihin sen rahan edes tunkisi? Ei siitä monta generaatiota vanhasta kuitenkaan nopeaa enää saa ja jälleenmyyntiarvo ei nouse.

        Et millään voi tietää kaikkia Arin projektin sisältämiä kuluja, joten yksityiskohtien ruotiminen on aivan tuloksetonta.
        Jos nuo kilpailuun mukaan pääsemisen takan olevat sponsorit ovat hyväksyneet hänen taktiikkansa, niin sen tulisi riittää myös meille.
        Täällä on tuotu jopa esille, ettei Ari uskaltaisi ottaa riskejä. Nuo väitteet voi heittää heti suoraan reelingin yli.
        Minulla on ollut kunnia istua hänen kanssaan samassa cockpitissä erittäin vaativissa sääoloissa, enkä missään vaiheessa havainnut mitään merkkejä riskien kaihtamisesta.
        Selvennyksenä mainittakoon ettei tuo edellä kerrottu tapahtunut matkustajakoneella.
        Annetaan siis Arin tehdä omat päätöksensä ja seurataan kisaa kiihkoilematta D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et millään voi tietää kaikkia Arin projektin sisältämiä kuluja, joten yksityiskohtien ruotiminen on aivan tuloksetonta.
        Jos nuo kilpailuun mukaan pääsemisen takan olevat sponsorit ovat hyväksyneet hänen taktiikkansa, niin sen tulisi riittää myös meille.
        Täällä on tuotu jopa esille, ettei Ari uskaltaisi ottaa riskejä. Nuo väitteet voi heittää heti suoraan reelingin yli.
        Minulla on ollut kunnia istua hänen kanssaan samassa cockpitissä erittäin vaativissa sääoloissa, enkä missään vaiheessa havainnut mitään merkkejä riskien kaihtamisesta.
        Selvennyksenä mainittakoon ettei tuo edellä kerrottu tapahtunut matkustajakoneella.
        Annetaan siis Arin tehdä omat päätöksensä ja seurataan kisaa kiihkoilematta D.

        Kuka täällä kiihkoilee?

        Tietenkään en tunne Arin projektin yksityiskohtia, mutta HS:n jutussa kuitenkin sanotaan 1,5 miljoonaa budjetiksi, joka on varsin suuri noin vanhalla veneellä ja tosiaan ei alkuunkaan kisan pienin.

        Saa tietysti lähteä kisaan ihan miten haluaa, mutta pelkästään maaliinpääsy tavoitteena ei mielestäni ole kisaamista.

        Turha keksiä kaiken maailman selityksiä hitaudelle, kun syy on vain valitussa toimintatavasssa eli ei purjehdita koskaan kovempaa kuin 12-13 solmua, vaikka veneellä pääsisi helposti 16-18 solmua, ehkä 20 solmuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmin paikka, Ari ei nyt kuitenkaan meinaa pysyä Miranda MERRONin vauhdissa. Arin pitkittyneiden pläkien aikana Miranda onnistui vetämään 100 mpk kaulan ja nyt se kasvaa hitaasti maili kerrallaan.

        No eipä tietysti pysy vauhdissa, kun vetää käsijarrusta niin, ettei vaan mene yli 12 solmua. Miranda ja muut entisistä klungasta uskaltavat ajella 14-16 solmua nytkin. Ovat jo 110-250 mpk edellä.

        Merci jarruttelee Arin tahtia tai sitten köli ei vieläkään toimi ja on syy tuohon. On kuitenkin saanut kiinni ja enää 14 mpk perässä eli taitaa mennä ohi huomenna tai ylihuomenna. Mercin vuorokausiennätys on jo 360 mpk tässä kisassa eli lentää ohi kun tulee tuollaisen mahdollistava keli ja köli on kunnossa.


    • Anonyymi

      Louis Burton lähti etelään sijalta 9. Siellä on kovempia tuulia, kunhan ylittää heikon tuulen alueen. Jännä nähdä, onnistuuko uhkapeli. Kärkiveneillä on pitkä tyyni jakso edessä.

      • Anonyymi

        Tässä esimerkki niille, jotka kuvittelee, että ne siellä vaan ajelee sinne minne reititys ohjaa. Näitä uhkapelejä on aina nähty kisoissa reitin mittakaavasta riippumatta. Yksi mieleenjääneitä oli VOR:ssa Ericsson 3:n voittoisa valinta matkalla Kap Hoornille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä esimerkki niille, jotka kuvittelee, että ne siellä vaan ajelee sinne minne reititys ohjaa. Näitä uhkapelejä on aina nähty kisoissa reitin mittakaavasta riippumatta. Yksi mieleenjääneitä oli VOR:ssa Ericsson 3:n voittoisa valinta matkalla Kap Hoornille.

        Näköjään Alex Thomson ja Sam Davies tekivät nyt saman valinnan. Tuon Windfinderin mukaan etelämmäs vahvistuu suunnilleen 20 knotsin länsituuli lähipäivinä, kun taas siellä, missä johtokaksikko on, on 0-5 knotsin sekava tuuli lähipäivät.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      LinkedOut / Thomas RUYANT :lla on ongelma toisen foilin kanssa. Saapa nähdä monellako veneellä tulee olemaan samoja ongelmia kisan aikana. Noihin kun kohdistuu melkoiset voimat kun nostavat 18m veneen ilmaan ja aallokko vielä lisää voimia huomattavasti. Ja niissäkin on vielä asennon säätö. Itse en välttämättä avomeriveneeseen moisia haluaisi.

      • Anonyymi

        Totta, rasitusmurtuma on foilissa. Tiimi miettii mitä tehdään ja yksi radikaali vaihtoehto on päivätiedotteen mukaan, että pannaan poikki.

        Muuten, ei kai tällainen foili nosta venettä sentään ilmaan, vaan vähentää kallistumaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, rasitusmurtuma on foilissa. Tiimi miettii mitä tehdään ja yksi radikaali vaihtoehto on päivätiedotteen mukaan, että pannaan poikki.

        Muuten, ei kai tällainen foili nosta venettä sentään ilmaan, vaan vähentää kallistumaa?

        Kyllä sen tärkein tehtävä on nostaa runkoa ylös vedestä, kuten foileilla yleensäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen tärkein tehtävä on nostaa runkoa ylös vedestä, kuten foileilla yleensäkin.

        Keventää runkoa, vähentää märkäpinta-alaa ja lisätä rutkasti oikaisevaa momenttia. Tuossahan kuitenkin "uppouman" painopiste saadaan reilusti suojan puolelle. Ei tuossa voi määritellä yhtä tärkeintä funktiota.

        Aika lennokkaastihan nuo parhaimmillaan menevät https://www.youtube.com/watch?v=O6k0vaP-KZI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keventää runkoa, vähentää märkäpinta-alaa ja lisätä rutkasti oikaisevaa momenttia. Tuossahan kuitenkin "uppouman" painopiste saadaan reilusti suojan puolelle. Ei tuossa voi määritellä yhtä tärkeintä funktiota.

        Aika lennokkaastihan nuo parhaimmillaan menevät https://www.youtube.com/watch?v=O6k0vaP-KZI

        Aivan, mutta eivät nämä foilit nosta venettä "ilmaan " eli märkäpintaa jää vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta eivät nämä foilit nosta venettä "ilmaan " eli märkäpintaa jää vielä.

        Itse asiassa enemmän kallistamalla laatikkopohjan märkäpinta jopa edelleen pienenisi. Parinkymmenen asteen kallistus on noilla ilmeisesti optimi. Foilaavat veneet on eri asia.


    • Anonyymi

      Mahtui sitten tämän viikon puolelle uutinen Alexin keskeyttämisestä. Todella harmi, Alex oli kuitenkin varmaan kisan seuratuin osanottaja. Yhdellä peräsimellä ei IMOCA pärjää.

      GGR-aloittaja

      • Anonyymi

        Näin valitettavasti tapahtui ja jo ennen arjyviä nelikymppisiä, eikö ? Ensimmäinen keskeyttäjä jäi Kap Verdelle ja toinen nyt sitten Kapkaupunkiin. Purjehtijat ovat toistaiseksi kestäneet mutta veneet alkavat särkyä. Kovaa leikkiä.


      • Anonyymi

        Monessa veneessä on lastina varaperäsin, muttei vissiin Alexilla. Tai sitten hajosi jotain muutakin, kuin peräsin.


    • Anonyymi

      Huonosti nämä uusimmat foilimonsterit ovat kestäneet : Hugo Boss ja Corum keskeyttäneet, Charal, Dmg Mori ja Linked Out eriasteisissa vaikeuksissa - lienee ajan kysymys milloin loppu tulee. Joku ekspertti sanoi ongelmana olevan, etteivät masto ja riki kestä uudentyyppisten foilien rasituksia. Maston on kaikille Imoca-raasereille oltava samanlainen tai ainakin samantyyppinen, näin ymmärsin.

      • Anonyymi

        Kun maalintuloa monen kuukauden purjehduksen jälkeen ratkotaan tuntien eroilla, on selvää, että myös rakenteissa pitää mennä äärimmäisyyksiin. Eli jo lähtökohtaisesti ollaan aivan rajoilla. Charal ja Dmg Mori ja ovat kärsineet vain käyttö- tai helaongelmista, ei rakenteellisista. Ja Linkedout luultavasti rikkoi foilinsa törmäämällä johonkin. Johonkin osumistahan epäillään Alexinkin peräsinvaurion syyksi.


    • Anonyymi

      Minua on ihmetyttänyt että miksi näitä uudenaikaisia systeemejä ei voisi testailla perusteellisesti lähivesillä.
      Tuntuu oudolta että täytyy lähteä tuhansien mailien päähän toteamaan miten rakenteet toimivat tuulessa ja aallokossa.
      Marebalticum

      • Anonyymi

        Noo, niin kauan ok kun itse pääsevät pois mereltä. Sitten jos yhteiskunnan rahoilla pitää hakea pois jostain aavan meren takaa, niin mielestäni on jo liian pitkälle vietyä. Montakohan henkilöä käytiin pelastamassa mereltä GGR:ssä?


      • Anonyymi

        Ei budjetti taivu. Iso tiimi valmiudessa pitkän ajan maksaa tosi paljon. Ja veneisiin tulee koko ajan korjattavaa, korjaus maksaa. America's Cupissa on rahaa paljon enemmän ja ne valmistautuu kisaan vuosikaudet. Siellä on iso porukka hommissa vuosikaudet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      228
      15092
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      13487
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      9205
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      42
      6566
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      243
      3868