Onko hitaiden veneiden aika ohi?

Anonyymi

Itseäni kiinnostaisi jokin Norppa 10 TK:n tapainen matkavene vähän suurempana. Se on sellainen paatti, jonka idean varaan näytti rakentuvan lapsuuteni Saimaan venekanta.

Minulla on opettajana pitkä kesäloma, joten haluaisin veneen, joka toimisi kesän ajan mökkinä. Kun aikaa on, pienelläkin koneteholla pääsisi riittävän kauas. Pari solmua runkonopeuden alle ei paljoa tehoa vaadi.

Tilaa saisi olla. Opettajan palkoilla ei kuitenkaan osteta kuin hitaita uppoumarunkoisia, joissa puusepäntyöhön on käytetty aikaa hyvin rajallisesti. Mutta eipä tuollaisia veneitä enää oikein ole. Kai eläkeläisilläkin sitten on nykyään jo niin kiire, että veneen pitää liukua. Ja sisustan täytyy tietenkin olla kuin koru tai ainakin jotenkin kliininen.

Mikä niissä lapsuuteni Saimaan veneissä oli vialla? Minusta monet niistä olivat sisätiloiltaankin aidosti viihtyisiä ja myös yksilöllisiä.

98

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hitaat veneet tekevät uutta tulemista, mutta hitaasti. Akkutekniikka vielä vähän kehittyy ja polttoaineiden verotusta kiristetään niin 100l (ja yli) tunnissa polttavat veneet romutetaan. 700l (ja yli) tunnissa polttavat huviveneet pitäisi kieltää jo nyt.

      • Anonyymi

        Höpönlöpön. Uudenlaisia huuhaa-miljonäärejä tulee koko ajan lisää joten älyttömille bensankuluttajille löytyy aina ostajia. Kurjistamistoimenpiteet iskevät jostakin syystä aina keskiluokkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpönlöpön. Uudenlaisia huuhaa-miljonäärejä tulee koko ajan lisää joten älyttömille bensankuluttajille löytyy aina ostajia. Kurjistamistoimenpiteet iskevät jostakin syystä aina keskiluokkaan.

        Ei niille huuhaamiljonääreille käytetyt veneet kelpaa. Uusia luksusjahteja ptää olla. Poker Run tyyppiset muskeliveneet poistuvat vesiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niille huuhaamiljonääreille käytetyt veneet kelpaa. Uusia luksusjahteja ptää olla. Poker Run tyyppiset muskeliveneet poistuvat vesiltä.

        Tämä noterdamus ennuste on uhoajien suussa jo -80 lähtien ja vielä vaan noita myydään, koska joukko veneilijöitä pitää urheilullisista nopeista veneistä joilla voi edetä isommassakin aallokossa nopeaa...


    • Anonyymi

      Outo aloitus.
      Hitaiden veneiden aika ei ole ohi. Niitä myydään ja valmistetaan niille, jotka niitä haluavat. Tosin kaikki vneneet ovat hitaita verrattuna vaikka liikennetrakstoriin.

      • Anonyymi

        Kulkeeko liikennetrakstori lähemmäs 300km/t?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkeeko liikennetrakstori lähemmäs 300km/t?

        Kulkeeko sun veneesi 300 km/h?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkeeko liikennetrakstori lähemmäs 300km/t?

        Tarkoitettiinko nopeilla veneillä niitä, jotka menee 300 km/h?
        Suomen ennätysten joukossa on Wareliuksen 187,26 km/h.
        Maailmanennätys on 300 solmun paikkeilla.
        Ehkö sulla meni verisuoni poikki aivoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitettiinko nopeilla veneillä niitä, jotka menee 300 km/h?
        Suomen ennätysten joukossa on Wareliuksen 187,26 km/h.
        Maailmanennätys on 300 solmun paikkeilla.
        Ehkö sulla meni verisuoni poikki aivoissa.

        Luetunymmärtämisessä vaikeuksia sinulla? Tuossa väitettiin, että kaikki veneet ovat hitaita verrattuna liikennetraktoriin, mutta kun Suomestakin löytyy lähemmäs 300km/t vene niin pitäähän sen liikennetraktorin kulkea lujempaa. Ulkomailla voi mennä 300 solmua mutta saattaa siellä olla eri traktoritkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulkeeko sun veneesi 300 km/h?

        Ei se kulkee hyvissä olosuhteissa reilut 40 solmua, eli sekin kulkee liikennetraktoria lujempaa.

        300km/t kulkeva vene löytyy esim tuosta: https://www.is.fi/autot/art-2000007657622.html
        Ei maailman nopein vene, mutta silti nopeampi kuin maailman nopein traktori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetunymmärtämisessä vaikeuksia sinulla? Tuossa väitettiin, että kaikki veneet ovat hitaita verrattuna liikennetraktoriin, mutta kun Suomestakin löytyy lähemmäs 300km/t vene niin pitäähän sen liikennetraktorin kulkea lujempaa. Ulkomailla voi mennä 300 solmua mutta saattaa siellä olla eri traktoritkin.

        Kyllä minä uskon, että sinulle tuli joku vika aivoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, että sinulle tuli joku vika aivoihin.

        Taidat olla niitä kiihkouskovaisia jotka kieltävät totuuden.


    • Anonyymi

      Mielestäni hollantilaiset tekevät laajasti hitaita veneitä, samoin delphialla on muutama hidas. Ameriikassa on myös ollut jo pitkään muodissa runkonopeuksilla liikkuminen "trawler" tyyppisillä matkaveneillä.

      Tässä sinulle avuksi ja tosiaan hollanista löytyy laajasti valinnan varaa.

      Tuo norppa on tilava, mutta kiikkerä kapistus merelle, järvillä varmaan pärjää paremmin.

      Terveisin
      US Trawler

    • Anonyymi

      Kun lopetan purjehduksen, niin hidas, uppoumarunkoinen moottorivene tulee olemaan minun pappapaattini. Omaan käyttööni nopea moottorivene ei passaa matkantekoon, ajanvietteeseen tai kesäpäivän viettoon melun ja ekoloogisuuden puutteen takia.
      Iso asia on myös asuttavuus. Tehokkaalla aurinkokennolla ja järkihintaisilla happoakuilla varustettu sähkömoottori voisi olla passeli moottori.
      En ole koskaan ymmärtänyt vapaa-ajan veneilyssä "täytyy ehtiä" ja "kuka ekana perillä" asennetta. Olen läheltä seurannut vetouistelussa pitää äkkiä päästä mestoille-ajelua. Itse ajelen hissukseen naituiskellen ja laitan vaikkapa uistimen vetoon heti kun mahdollista jo paljon ennen mestoille pääsyä. Samoin kivassa saaressa voin viipyä parikin yötä.

      • Anonyymi

        Mitä nopeampi vene on, sitä laajemmalta alueelta nopeuden voi valita.


      • Anonyymi

        Lainaus: "Tehokkaalla aurinkokennolla ja järkihintaisilla happoakuilla varustettu sähkömoottori voisi olla passeli moottori."

        Homma on vain niin, että kirkkaana kesäpäivänä koko veneen kattavilla kennoilla saa kasaan sähköä sen verran, että voi liikkua hiljalleen pari tuntia. Pilvisellä säällä ja syksymmällä kulku tyssää käytännössä kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nopeampi vene on, sitä laajemmalta alueelta nopeuden voi valita.

        Ai, olen aina luullut pohjan V-kulman antavan mahdollisuuden valita nopeuden kone tehon salliessa sen.

        Paljon on platuska pohjia, joilla ei vaan voi valita nopeutaa aallon kasvaessa, kun alkaa ryskyttämään kalusteita urti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus: "Tehokkaalla aurinkokennolla ja järkihintaisilla happoakuilla varustettu sähkömoottori voisi olla passeli moottori."

        Homma on vain niin, että kirkkaana kesäpäivänä koko veneen kattavilla kennoilla saa kasaan sähköä sen verran, että voi liikkua hiljalleen pari tuntia. Pilvisellä säällä ja syksymmällä kulku tyssää käytännössä kokonaan.

        Tuo aurinkokennon voimalla ajaminen ei ole se juttu tässä sähköveneilyssä. Mutta kun on n. 20 mailin ajoon riittävä akusto, niin ainakin minun käyttöön se riittää. Oma n.250W aurinkokenno toimii siis akuston lataajana eikä suinkaan moottorin ajosähkön tuottajana. Eli ajan saareen ja vietän siellä päivän tai pari ja ajan täysin ladatulla akustolla takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus: "Tehokkaalla aurinkokennolla ja järkihintaisilla happoakuilla varustettu sähkömoottori voisi olla passeli moottori."

        Homma on vain niin, että kirkkaana kesäpäivänä koko veneen kattavilla kennoilla saa kasaan sähköä sen verran, että voi liikkua hiljalleen pari tuntia. Pilvisellä säällä ja syksymmällä kulku tyssää käytännössä kokonaan.

        Miten näet, että kannattaisiko sitten syksyllä ladata akut laiturin 220V kautta jotta kulku ei tyssää ihan kokonaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, olen aina luullut pohjan V-kulman antavan mahdollisuuden valita nopeuden kone tehon salliessa sen.

        Paljon on platuska pohjia, joilla ei vaan voi valita nopeutaa aallon kasvaessa, kun alkaa ryskyttämään kalusteita urti.

        Aina löytyy keli, jossa ei voi liikkua täysillä tai ylipäänsä liikkua veneellä lainkaan - tai edes laivalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina löytyy keli, jossa ei voi liikkua täysillä tai ylipäänsä liikkua veneellä lainkaan - tai edes laivalla.

        Ai, harva on, niin tyhmä, että ajaisi veneellään täysillä normaalisti. Harvoin on Suomessa sellaista keliä, ettei veneellä voisi ajaa, tai tietysti riippuu veneestä, mutta hyvällä pohjalla ja teknisesti kunnossa olevalla voi ajaa mukailtua vauhtia isommassakin aallokossa ottaen huomioon vielä valmistajan CE sertin aluesuosituksen.

        Ei laivoilla ole ongelmaa merellä, satama manoverit on erikseen ja näistä syistä joskus tallinnan paatit jää rantaan. Muuten rahti ja matkustus liikenne koko itämeren alueella jatkaa normaalisti.


    • Anonyymi

      Vain jos rantabaarin näyttelijät jatkaa hitaasti katsontaansa.

    • Anonyymi

      Ihan samaa olen ihmetellyt. Eläkeiän kynnyksellä möin purkkarin ja lopulta ostin vanhan Haivelin retkipaatiksi. Kulkee pienellä teholla liukkaasti, mutta mitään vaataavanlaisia ei ole tarjolla uutena.

      • Anonyymi

        Hitaita veneitä tehdään Hollannissa joka päivä uusia.


      • Anonyymi

        Tekeekö syrjäsua vielä Albatros 870 mallia?


    • Anonyymi

      Hitaiden veneiden uusi tuleminen tulee yhtä varmasti kuin auringonnousu. Polttoaineen hinnat, ilmakehähihhulipolitiikka ja moottoriteknologian jatkuva kallistuminen pitävät siitä huolen. Moottoripurjehtijoiden arvlnnousu on lähes raamatussa luvattu fakta, kun niillä voi säästää vielä lisää aukeilla osuuksilla. Sähköveneilyyn en laittaisi latiakaan pabäntiksi, ksiinä on enemmän lumetta ja ppuhallusta kuin linnanmäen hattarakoneessa. Mikään litium-aurinkokenno-elektroninen teknoviritelmä ei selviä tonnien kuorman liikuttelusta kymmenien tuntien merimakoilla sähköttömillä merialueilla.

      • Anonyymi

        Tulee se aurinkokennosähkökin vielä vaikket latiakaan pabäntiksi laittaisi. Purjesähköhybridi tulee aivan varmastija hitaasti etenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee se aurinkokennosähkökin vielä vaikket latiakaan pabäntiksi laittaisi. Purjesähköhybridi tulee aivan varmastija hitaasti etenee.

        purjeveneet on asia aivan erikseen. niillä pärjää satamassa vaikka melalla, tai isoisän 130 euron tavaratalosähköperämoottorilla. Aurinkosähkö on jo käytössä mutta niiden kyky tuottaa kymmeniä kilowatteja eteenpäinmenovoimaa tunnissa on lähinnä vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        purjeveneet on asia aivan erikseen. niillä pärjää satamassa vaikka melalla, tai isoisän 130 euron tavaratalosähköperämoottorilla. Aurinkosähkö on jo käytössä mutta niiden kyky tuottaa kymmeniä kilowatteja eteenpäinmenovoimaa tunnissa on lähinnä vitsi.

        Purjeet tarvitaan jotta aurinkokennoille saadaan riittävästi pinta-alaa.


      • Anonyymi

        Joo, ei uskalla porukat sähköautojakaan vielä ostaa, kuin harvat, mistähän noita veneilijöitä sitten löytyisi, kun kaikki EV autoilijat eivät ole veneilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee se aurinkokennosähkökin vielä vaikket latiakaan pabäntiksi laittaisi. Purjesähköhybridi tulee aivan varmastija hitaasti etenee.

        Itselläni on ollut purjesähköhybridi (hieno sana!) jo kaksi kautta. Pelkkää positiivistä kerrottavaa. Aurinkolataus on ihan upea juttu ja töpselilataus välttämätön jos paljon koeajoa. Aina joskus otettava yöpaikka niin, että saa töpselin maihin laturia varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        purjeveneet on asia aivan erikseen. niillä pärjää satamassa vaikka melalla, tai isoisän 130 euron tavaratalosähköperämoottorilla. Aurinkosähkö on jo käytössä mutta niiden kyky tuottaa kymmeniä kilowatteja eteenpäinmenovoimaa tunnissa on lähinnä vitsi.

        Ylläolevan kirjoittajan ymmärrys on lähinnä se vitsi. Veneessä on akusto johon sitä sähköä varataan. Aurinkokennoilla siis ladataan akustoa. Tämänpäivän purjesähköhybridit ovat useimmiten alle 5kW koneilla ja parin vuoden kokemuksella moottoriajon osuus kokonaisajosta on todella pientä.
        Edelliselle kirjoittajalle tiedoksi, että kenno lataa vaikkapa 10 tuntia kauniina kesäpäivänä 10A virralla akustoa jolla ajelee omaa venettäni jo yli tunnin koneella..
        Akustosta otetaan sitten vaihteleva määrä virtaa moottoriin, jääkaappiin jne. Itsellä isoimman osan ajasta aurinkokennon säädin vilkuttaa 99% joka tarkoittaa, että akusto täysi. Joskus sitten koneajossa voi ottaa 100A huipputehon vaikka kenno siis tuottaa hyvässä auringossa vain 10A virran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        purjeveneet on asia aivan erikseen. niillä pärjää satamassa vaikka melalla, tai isoisän 130 euron tavaratalosähköperämoottorilla. Aurinkosähkö on jo käytössä mutta niiden kyky tuottaa kymmeniä kilowatteja eteenpäinmenovoimaa tunnissa on lähinnä vitsi.

        "Aurinkosähkö on jo käytössä mutta niiden kyky tuottaa kymmeniä kilowatteja eteenpäinmenovoimaa,,,,," On ihan hyvä.
        Tuskin kukaan sähköveneilijä on niin tyhmä, että moottorin pyörittämistä aurinkokennolla edes miettisi. 100% sähköveneilijöistä ymmärtää, että sähkömoottorin tavitsema virta otetaan akuista.


    • Anonyymi

      Toivon polttoaineiden hinnan viisinkertaistamista. Muuten dieselin kulutus ei vähenny. Vain riittävät hinnankorotukset voivat johtaa ilaston lämpenemisen hidastumiseen.

      • Anonyymi

        Juu etenkin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu etenkin Suomessa.

        Suomi jossa diesel maksaisi 5 kertaisesti on joko sisällissodassa, hylätty tai vähintäänkin venesatamat lakkautettu ja myös se purjeveneen kuljetus rannalle maksaa, ehkä viisitoistakertaisesti kun kaksi kolmesta lopettaa veneilyn ja hinnat jyvitetään jäljellä olevien kesken. Voi olla että purjehdusreissun kamppeetkin viedään polkupyörillä satamaan reppujen peräkärryjen ja sivulaukkujen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi jossa diesel maksaisi 5 kertaisesti on joko sisällissodassa, hylätty tai vähintäänkin venesatamat lakkautettu ja myös se purjeveneen kuljetus rannalle maksaa, ehkä viisitoistakertaisesti kun kaksi kolmesta lopettaa veneilyn ja hinnat jyvitetään jäljellä olevien kesken. Voi olla että purjehdusreissun kamppeetkin viedään polkupyörillä satamaan reppujen peräkärryjen ja sivulaukkujen kanssa.

        Suomessa diesel hinta on jo lähes tai viisinkertainen verrattun jenķien halvimpii meritankkauksiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa diesel hinta on jo lähes tai viisinkertainen verrattun jenķien halvimpii meritankkauksiin...

        USAn diesel keskimäärin n. 54 senttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USAn diesel keskimäärin n. 54 senttiä.

        Tämä on suomi.fi eikä mikään usa.fi. diesel on suomessa nyt 1.3-1,5 euroa litra meriasemalla. Lähi-idässä on pari kolme maata jossa polttoaine on kansalaisille ilmaista. Ajattelitko näsäviisastella seuraavaksi kuun ilmanvastuksesta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on suomi.fi eikä mikään usa.fi. diesel on suomessa nyt 1.3-1,5 euroa litra meriasemalla. Lähi-idässä on pari kolme maata jossa polttoaine on kansalaisille ilmaista. Ajattelitko näsäviisastella seuraavaksi kuun ilmanvastuksesta ?

        En suinkaan - Kuussa ei nimittäin ole ilmaa. Mutta edellisen postaajan väite tuntui liioitellulta, siksi piti tarkistaa - ja olihan se sitä. Paitsi, että onko siis USAssa diesel meriasemilla halvempaa kuin maa-asemilla? Sitä tietoa en etsinyt. Suomessahan ikävä kyllä päinvastoin.


      • Anonyymi

        ilasto on minullakin mielessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilasto on minullakin mielessä

        Ilasto? Tarkoitat varmaan webasto. Joo-oh, on kylmät ilmat pressujen alla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi jossa diesel maksaisi 5 kertaisesti on joko sisällissodassa, hylätty tai vähintäänkin venesatamat lakkautettu ja myös se purjeveneen kuljetus rannalle maksaa, ehkä viisitoistakertaisesti kun kaksi kolmesta lopettaa veneilyn ja hinnat jyvitetään jäljellä olevien kesken. Voi olla että purjehdusreissun kamppeetkin viedään polkupyörillä satamaan reppujen peräkärryjen ja sivulaukkujen kanssa.

        Tämä olisi haluttu lopputulos. Saataisiin leveäp. veneilijät polkupyörän selkään hienojen tila-autojen sijaan. Luonto kiittää verottajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USAn diesel keskimäärin n. 54 senttiä.

        O ho, olen aina luullug amerikassa käytettävän dollareita ja litroista eivät tiefä mitään, kun se on, niin pieni mitta vs galona


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        O ho, olen aina luullug amerikassa käytettävän dollareita ja litroista eivät tiefä mitään, kun se on, niin pieni mitta vs galona

        Käyttävätkin, mutta säästin sinut laskutoimituksilta.


      • Anonyymi

        Yksi vaihtoehto teille dieselin käryttäjille on myös sähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto teille dieselin käryttäjille on myös sähkö.

        Vaihtaisin heti sähköön jos olisi mahdollista. Nyt vasta kumiveneessä käyttökelpoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto teille dieselin käryttäjille on myös sähkö.

        Ei ole vielä vaihtoehto monestakaan syystä. Ehkä tulevaisuudessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USAn diesel keskimäärin n. 54 senttiä.

        Keskimäärin, joo. Mutta niinkuin suomessakin on mhdollista neuvotella dieselin hinnasta tankatessa ja jenkeissä sitä saa noin 30 senttiä litra, kun ostaa hieman enemmän.... ja bensaa saa voielä paljon halvemmalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimäärin, joo. Mutta niinkuin suomessakin on mhdollista neuvotella dieselin hinnasta tankatessa ja jenkeissä sitä saa noin 30 senttiä litra, kun ostaa hieman enemmän.... ja bensaa saa voielä paljon halvemmalla

        Millä meriasemalla Suomessa on mahdollista neuvotella dieselin hinnasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä meriasemalla Suomessa on mahdollista neuvotella dieselin hinnasta?

        Neuvottelu tapahtuu vaihtamalla tankkauspaikkaa ja sovittamalla tankkauksen määrä hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuvottelu tapahtuu vaihtamalla tankkauspaikkaa ja sovittamalla tankkauksen määrä hintaan.

        Aika heikolla menestyksellä ja huonoista lähtökohdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä meriasemalla Suomessa on mahdollista neuvotella dieselin hinnasta?

        Yleensä, kun tankaan otan 1000 litraa ja asemilla on henkilökuntaa, niin asiasta voi keskustella ja kyllä se hinta on elävä parhaimmillaan 10 senttiä litralta alueena Tku-M:hamina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä, kun tankaan otan 1000 litraa ja asemilla on henkilökuntaa, niin asiasta voi keskustella ja kyllä se hinta on elävä parhaimmillaan 10 senttiä litralta alueena Tku-M:hamina.

        Voitko mainita jonkin aseman, jossa olet saanut puhumalla alennusta pumppuhinnasta?


    • Anonyymi

      Hitaissa veneissä on käytettyjen keskuudessa nyt ostajan markkinat ja valikoimaa on 70-80 luvun tehdastekoisia lasikuitumeriläisiä aika paljon alkaen jostain 3000 eurosta.

      Jos verrataan kahta eri tyyppistä ikääntyvää venettä, jossa veneen moottori tulee tiensä päähän, ehkä joku kallis vika jota ei raaskita korjata.

      1. Meriläistyypin Vene on käyttämättä jonkin akkaa, sisusta kostuu, homehtuu ja sisustuksen lakka hilseilee.

      Kun nämä jutut tapahtuu nopealle jenkkki sisäperäveneelle jossa koko sisustus on moniväristä pieniä ompeluyksityiskohtia täynnä olevaa keinonahkaa ja karvalankamattoa, sähkövarusteita normaalia enemmän, ja perävetolaite itsekin on mennyt merivedestä monesta paikkaa jumiin ja hapettunut.

      Näistä kahdesta esimerkistä meriläinen on paljon helpompi ja edullisempi täysremontoida ja laittaa uusi otti tilalle.

      Tämän päivän ongelma on se ettei moni ryhdy enää ajattelemaa n ns. Laatikon ulkopuolelta veneen hankintaa. Itse ei haluta tehdä enää mitään ja teettäminen maksaa. Tietty jos rahaa on uudempaa ja se kiireajattelu on joku fiksaatio niin siinä ei mikään ulkopuolinen neuvo sitten kelpaa.

    • Anonyymi

      Kohtuuhintaisten asuttavien uppoumarunkoisten moottoriveneiden sarjavalmistus loppui käytännössä kokonaan jo vuosikymmeniä sitten - kysynnän puutteeseen. Tilalle tuli sarjavalmisteiset kohtuuhintaiset purjeveneet. Aikaisemmin Barlitilla tai Haivelilla ajelleet veneilevät nykyään samalla vanhalla Barlitilla tai Haivelilla tai sitten Bavaria tms merkkisellä purjeveneellä. Purjevene soveltuu hyvin hitaaseen matkaveneilyyn vaikka ei purjehtisikaan. Varmasti joku on valmis suunnittelemaan ja aloittamaan uppoumarunkoisen matkamoottoriveneen valmistuksen kunhan kysyntä nousee riittävälle tasolle.
      Ps. Pellingissä valmistetaan edelleen tilauksesta Marsund -venettä. Vaikkakin on tuotteistettu puoliliukuvaksi niin varmasti saa tilattua myös pienemmällä moottorilla/uppoumakäyttöön. Hieno vene, mutta yksittäin valmistettuna toivottoman kallis.

      • Anonyymi

        Mikä on kohtuuhintainen sinun lompakollesi?

        Hollannissa on vankka uppisten rakennuskulttuuri, joka elää voimakkaana.


      • Anonyymi

        Bavariallakin on hidas moottorivene mallistossa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bavariallakin on hidas moottorivene mallistossa...

        Taitaa olla aika monilla.


      • Anonyymi

        Ai moottoriveneily foorumiĺla on "bavaria purjevene" nyt joku realistinen vaihtoehto kun puhutaan barliteista ja muista hitaista moottoriveneistä ?


      • Anonyymi

        Haiveli ja Barlit ovat hyviä veneitä. Kestäviä ja edullisia pitää. Vaihtavat todella harvoin omistajaa, eikä silloinkaan Yleensä myydä suvun ulkopuolelle. Niiden aika tulee vielä varmasti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haiveli ja Barlit ovat hyviä veneitä. Kestäviä ja edullisia pitää. Vaihtavat todella harvoin omistajaa, eikä silloinkaan Yleensä myydä suvun ulkopuolelle. Niiden aika tulee vielä varmasti...

        Eiköhän tuo ole vähän liioittelua. Barlit on ainakin vähän sellainen junttimaineessa oleva vene. Matalat tilat ja patjat aina jotain ruudullista oranssiruskeaa. Saa olla sisustus aika viimeisen päälle että saa myytyä eteenpäin edes johonkin hintaan. Haiveleita on aika vähän liikkeellä, mutta ei sekään poikkea mitenkään merkittävästi muista meriläisistä.
        Kaikki kulminoituu vanhoissa veneissä niin hitaissa kuin nopeissa, moottorin ikään. Ostaisin mielummin vaikkapa yhteyslaituriin kolaroidun veneen jossa 10 vuotta vanha kone, kuin ehjän mutta homeisen barlitin jossa joku savuttava vuoden 1976 ford trader, bmc tai yanmar


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole vähän liioittelua. Barlit on ainakin vähän sellainen junttimaineessa oleva vene. Matalat tilat ja patjat aina jotain ruudullista oranssiruskeaa. Saa olla sisustus aika viimeisen päälle että saa myytyä eteenpäin edes johonkin hintaan. Haiveleita on aika vähän liikkeellä, mutta ei sekään poikkea mitenkään merkittävästi muista meriläisistä.
        Kaikki kulminoituu vanhoissa veneissä niin hitaissa kuin nopeissa, moottorin ikään. Ostaisin mielummin vaikkapa yhteyslaituriin kolaroidun veneen jossa 10 vuotta vanha kone, kuin ehjän mutta homeisen barlitin jossa joku savuttava vuoden 1976 ford trader, bmc tai yanmar

        Moottori on varmasti se, joka pitkälti määrittelee vanhan paatin hinnan, mutta siihenkin liittyy paljon mielikuvia, jotka eivät pidä täysin paikaansa. Tiedän mm. sisävesilaivoja, jotka ovat päivittäisessä liikenteessä ja niistä löytyy vielä 60- ja 70-luvun moottoreita. Mm. Scaniaa, Fordia ja Bedfordia. Ne ovat vielä jokapäiväisessä ajossa, mutta hyvin huolletut moottorit kyllä kestävät ihmeellisen hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori on varmasti se, joka pitkälti määrittelee vanhan paatin hinnan, mutta siihenkin liittyy paljon mielikuvia, jotka eivät pidä täysin paikaansa. Tiedän mm. sisävesilaivoja, jotka ovat päivittäisessä liikenteessä ja niistä löytyy vielä 60- ja 70-luvun moottoreita. Mm. Scaniaa, Fordia ja Bedfordia. Ne ovat vielä jokapäiväisessä ajossa, mutta hyvin huolletut moottorit kyllä kestävät ihmeellisen hyvin.

        Tuollaista vanhaa dieseliä kannattaa ylläpitää niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista. Uudempien moottorien mukana tulee niin monenlaista pakokaasun käsittelyjärjestelmää, Ecua ym. härpäkettä, että eivät varmasti ole enää 50 vuoden päästä käyttökunnossa, vaikka perusmoottori olisikin tikissään. Pelkästään nykyisen Ecun tai Noxianturien sisältämiä komponentteja voi olla vaikea löytää parinkymmenen vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bavariallakin on hidas moottorivene mallistossa...

        Onko? Millainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai moottoriveneily foorumiĺla on "bavaria purjevene" nyt joku realistinen vaihtoehto kun puhutaan barliteista ja muista hitaista moottoriveneistä ?

        Todellakin. Moni uppisveneilijä on vaihtanut purjeveneeseen siitä yksinkertaisesta syystä, että aikaisempaa (Barlit, Haiveli tms) isompaa ja uudempaa sekä kohtuuhintaista uppoumarunkoista moottorivenettä ei ole ollut saatavana. Suurina sarjoina valmistettavat purjeveneet tarjoavat paljon enemmän vastinetta rahalle. Voit laittaa vertailuun vaikka aikaisemmin ketjussa mainitun Marsundin ja samalla rahalla myytävän sarjavalmisteisen saksalaisen tai ranskalaisen purjeveneen. Kilohinta on aivan eri luokkaa ja purjeveneen ostaja saa paljon enemmän vastinetta rahalleen. Tavallaan harmillista, ettei sitä sopivaa uppoumarunkoista moottorivenettä ole saatavana, mutta toisaalta purjehtijana olen tyytyväinen että markkinoilla on paljon nimenomaan purjeveneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko? Millainen?

        Lasikuituinen, 34 jalkaa, saatavana myös fly malli, koneena VP D2 60 hv ja myös isompiakin.

        Tarkempi malli on Bawaria E34 ja vene lanserattiin vuonna 2017

        Ole hyvä ja googleta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasikuituinen, 34 jalkaa, saatavana myös fly malli, koneena VP D2 60 hv ja myös isompiakin.

        Tarkempi malli on Bawaria E34 ja vene lanserattiin vuonna 2017

        Ole hyvä ja googleta!

        Ja 2018 lanserattiin isompi Bawaria E40 jossa koneena volvo D2 75 hv, on myös isomalla koneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin. Moni uppisveneilijä on vaihtanut purjeveneeseen siitä yksinkertaisesta syystä, että aikaisempaa (Barlit, Haiveli tms) isompaa ja uudempaa sekä kohtuuhintaista uppoumarunkoista moottorivenettä ei ole ollut saatavana. Suurina sarjoina valmistettavat purjeveneet tarjoavat paljon enemmän vastinetta rahalle. Voit laittaa vertailuun vaikka aikaisemmin ketjussa mainitun Marsundin ja samalla rahalla myytävän sarjavalmisteisen saksalaisen tai ranskalaisen purjeveneen. Kilohinta on aivan eri luokkaa ja purjeveneen ostaja saa paljon enemmän vastinetta rahalleen. Tavallaan harmillista, ettei sitä sopivaa uppoumarunkoista moottorivenettä ole saatavana, mutta toisaalta purjehtijana olen tyytyväinen että markkinoilla on paljon nimenomaan purjeveneitä.

        En ota kantaa siihen onko joku bavaria kilohinta edullisempi kuin marsund, tunnen molemmat veneet jotenkuten mutta keskeisin erimielisyys tässsä on mielestäni siinä näkemyksessä, että ns. uutta hidasta venettä ostava harkitsisi purjeveneen ostoa, ylipäätään. Moottoriveneen ja purjeveneen erot ovat kohtalaisen suuret. Moottorivenettä voi ajaa yksin, purjevenettä kiikun kaakun, joku machomies tietty sanoisi tässä että tottakai onnistuu. Mutta koska olen ollut purjehtivassa perheessä tiedän, että se on suoraan sanoen veemäinen koko perheen savotta niiden purjeiden, jiippailujen, perän pitämisen ja navigoinnin kanssa, ihan nuorelta notkealta perheeltäkin. Jos puhutaan jostain tuliterästä bavariasta jonka ostaa lähinnä joku 70 v liikemies, niin helvetti on irti kun hän niiden operaatioiiden kanssa taistelee sydänlääkkeiden, navigointien ja muiden pursien väistöjen keskellä. E edes mennä siihen, mikä lisätyö ja kustannus on telakointiaikana, maston kaadossa, maston nostossa, venekohtaiset pukit versus moottoriveneiden universaalit pukit, moni saari on poissuljettu kölisyväyden takia jne. Et yksinkertaisesti voi olla tosissasi tuputtamassa Barlitin ostajille jotain Bavariaa. Haloo ?
        Purjehdus on HC harrastus, ihan hieno sellainen, ei mitään vastaan, mutta harrastus jota harrastetaan suoraan sanoen porukalla. Moottoriveneily on alle 12-14 metrin kokoluokassa täysin yksin operoitava harrastus. Pikemminkin voisi sanoa että moottoriveneilyssä muut on lähinnä tiellä, purjehduksessa jokainen mukanaolija on potentiaalinen orja jota tarvitaan johonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa siihen onko joku bavaria kilohinta edullisempi kuin marsund, tunnen molemmat veneet jotenkuten mutta keskeisin erimielisyys tässsä on mielestäni siinä näkemyksessä, että ns. uutta hidasta venettä ostava harkitsisi purjeveneen ostoa, ylipäätään. Moottoriveneen ja purjeveneen erot ovat kohtalaisen suuret. Moottorivenettä voi ajaa yksin, purjevenettä kiikun kaakun, joku machomies tietty sanoisi tässä että tottakai onnistuu. Mutta koska olen ollut purjehtivassa perheessä tiedän, että se on suoraan sanoen veemäinen koko perheen savotta niiden purjeiden, jiippailujen, perän pitämisen ja navigoinnin kanssa, ihan nuorelta notkealta perheeltäkin. Jos puhutaan jostain tuliterästä bavariasta jonka ostaa lähinnä joku 70 v liikemies, niin helvetti on irti kun hän niiden operaatioiiden kanssa taistelee sydänlääkkeiden, navigointien ja muiden pursien väistöjen keskellä. E edes mennä siihen, mikä lisätyö ja kustannus on telakointiaikana, maston kaadossa, maston nostossa, venekohtaiset pukit versus moottoriveneiden universaalit pukit, moni saari on poissuljettu kölisyväyden takia jne. Et yksinkertaisesti voi olla tosissasi tuputtamassa Barlitin ostajille jotain Bavariaa. Haloo ?
        Purjehdus on HC harrastus, ihan hieno sellainen, ei mitään vastaan, mutta harrastus jota harrastetaan suoraan sanoen porukalla. Moottoriveneily on alle 12-14 metrin kokoluokassa täysin yksin operoitava harrastus. Pikemminkin voisi sanoa että moottoriveneilyssä muut on lähinnä tiellä, purjehduksessa jokainen mukanaolija on potentiaalinen orja jota tarvitaan johonkin.

        PursiUrpolle

        Älä sössötä mitään purjehduksesta, tämä on moottorivene keskustelu, toiseksi keskustelun avaus oli uudet hitaat moottoriveneet ja balrlit ei kuulu myöskään silloin keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa siihen onko joku bavaria kilohinta edullisempi kuin marsund, tunnen molemmat veneet jotenkuten mutta keskeisin erimielisyys tässsä on mielestäni siinä näkemyksessä, että ns. uutta hidasta venettä ostava harkitsisi purjeveneen ostoa, ylipäätään. Moottoriveneen ja purjeveneen erot ovat kohtalaisen suuret. Moottorivenettä voi ajaa yksin, purjevenettä kiikun kaakun, joku machomies tietty sanoisi tässä että tottakai onnistuu. Mutta koska olen ollut purjehtivassa perheessä tiedän, että se on suoraan sanoen veemäinen koko perheen savotta niiden purjeiden, jiippailujen, perän pitämisen ja navigoinnin kanssa, ihan nuorelta notkealta perheeltäkin. Jos puhutaan jostain tuliterästä bavariasta jonka ostaa lähinnä joku 70 v liikemies, niin helvetti on irti kun hän niiden operaatioiiden kanssa taistelee sydänlääkkeiden, navigointien ja muiden pursien väistöjen keskellä. E edes mennä siihen, mikä lisätyö ja kustannus on telakointiaikana, maston kaadossa, maston nostossa, venekohtaiset pukit versus moottoriveneiden universaalit pukit, moni saari on poissuljettu kölisyväyden takia jne. Et yksinkertaisesti voi olla tosissasi tuputtamassa Barlitin ostajille jotain Bavariaa. Haloo ?
        Purjehdus on HC harrastus, ihan hieno sellainen, ei mitään vastaan, mutta harrastus jota harrastetaan suoraan sanoen porukalla. Moottoriveneily on alle 12-14 metrin kokoluokassa täysin yksin operoitava harrastus. Pikemminkin voisi sanoa että moottoriveneilyssä muut on lähinnä tiellä, purjehduksessa jokainen mukanaolija on potentiaalinen orja jota tarvitaan johonkin.

        Kunnioitan näkemystäsi, mutta tiedän useita veneilijöitä jotka ovat vaihtaneet purjeveneeseen nimenomaan edellä mainituista syistä. Siis ei sen takia että kokisivat olevansa purjehtijoita, HC purjehtijoista puhumattakaan, vaan sen takia, että purjeveneen nimikkeellä rahalle saa enemmän vastinetta - erityisesti asuttavuutta. Enkä tyrkytä ratkaisua kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnioitan näkemystäsi, mutta tiedän useita veneilijöitä jotka ovat vaihtaneet purjeveneeseen nimenomaan edellä mainituista syistä. Siis ei sen takia että kokisivat olevansa purjehtijoita, HC purjehtijoista puhumattakaan, vaan sen takia, että purjeveneen nimikkeellä rahalle saa enemmän vastinetta - erityisesti asuttavuutta. Enkä tyrkytä ratkaisua kenellekään.

        Mitä tarkoitat tällä enemmällä vastiketta ja asuttavuudella ? Olisiko jotain konkreettista ?
        Paikallaan asumiseen ostettuna ostaisin kölipainon takia varmastikin itsekin purjeveneen, mutta mitä on samanhintaisessa purjeveneessä muuta jota hitaassa uudessa moottoriveneessä ei ole ? Avotilaa ei lasketa, itse pidän sitä ainakin tilan haaskauksena rungossa tällä leveyspiirillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tällä enemmällä vastiketta ja asuttavuudella ? Olisiko jotain konkreettista ?
        Paikallaan asumiseen ostettuna ostaisin kölipainon takia varmastikin itsekin purjeveneen, mutta mitä on samanhintaisessa purjeveneessä muuta jota hitaassa uudessa moottoriveneessä ei ole ? Avotilaa ei lasketa, itse pidän sitä ainakin tilan haaskauksena rungossa tällä leveyspiirillä

        Purje veneessä ei ole mielestäni mitään asuttavuuteen parempaa, kuin moottoriveneessä. Päin vastoin ovat pimeitä luolia, kaikki tankit ovat minimalistisia, vakauskaan ole sagamassa parempi ainakaan omaani verrattuna vastaavan kokoisissa veneissä..

        Olen saanut "nauttia" purjeveneilystä ihan riittämin, meinasimme lopettaa jo koko veneilyn, mutta päädyimme kokeilemaan vielä moottoriveneilyä ja ihastuimme välittömästi siihen, poissa olivat kaikki kurjuus ja mukavaa oli huomata kaikki manipulointi purjehtija tuttavilta osoittautui vääräksi. Esim. Moottorin äänekkyys, pursimiehet luulevat, että kone pitää samalaista metakka, kun purren sisällä, ei todellakaan, mutta harhassa on hyvä elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purje veneessä ei ole mielestäni mitään asuttavuuteen parempaa, kuin moottoriveneessä. Päin vastoin ovat pimeitä luolia, kaikki tankit ovat minimalistisia, vakauskaan ole sagamassa parempi ainakaan omaani verrattuna vastaavan kokoisissa veneissä..

        Olen saanut "nauttia" purjeveneilystä ihan riittämin, meinasimme lopettaa jo koko veneilyn, mutta päädyimme kokeilemaan vielä moottoriveneilyä ja ihastuimme välittömästi siihen, poissa olivat kaikki kurjuus ja mukavaa oli huomata kaikki manipulointi purjehtija tuttavilta osoittautui vääräksi. Esim. Moottorin äänekkyys, pursimiehet luulevat, että kone pitää samalaista metakka, kun purren sisällä, ei todellakaan, mutta harhassa on hyvä elää.

        Tuossa on vinhoja pointteja. Itselläkin tuo purjeveneiden pimeä luolamaisuus muistuu traumaattisena nuoruudesta kun purjehtimista joutui vanhempien pakottamana vielä harrastamaan. Nykyisin omassa moottoriveneessä ulos ikkunoista katsellaan joka hytistä pelkästään silmämunia liikauttamalla, ilman että noustaan kuten purjeveneissä tihrystamaan jostain 15 cm "ampumaluukusta", tai kumarrutaan selkänojan taakse runkoikkunoita paikallistamaan. Purjeveneissä 35 jalkainenkin voi tuntua pieneltä pitkulaiselta huoltokäytävältä, kun taas 35 jalkainen moottorivene on jo lähtökohtausesti tilava ja avara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tällä enemmällä vastiketta ja asuttavuudella ? Olisiko jotain konkreettista ?
        Paikallaan asumiseen ostettuna ostaisin kölipainon takia varmastikin itsekin purjeveneen, mutta mitä on samanhintaisessa purjeveneessä muuta jota hitaassa uudessa moottoriveneessä ei ole ? Avotilaa ei lasketa, itse pidän sitä ainakin tilan haaskauksena rungossa tällä leveyspiirillä

        Kohtuuhinnasta puhutaan. Bavaria E34 mainittiin vaihtoehtona, mutta onko se oikeasti vaihtoehto Barlitista tai Haivelista isompaan vaihtavalle? E34 maksaa uutena ilmeisesti luokkaa 350 000€. Onko muita vaihtoehtoja? Asuttavia purjeveneitä saa uusia alkaen 70000€ ja käytettyjä alkaen 10000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtuuhinnasta puhutaan. Bavaria E34 mainittiin vaihtoehtona, mutta onko se oikeasti vaihtoehto Barlitista tai Haivelista isompaan vaihtavalle? E34 maksaa uutena ilmeisesti luokkaa 350 000€. Onko muita vaihtoehtoja? Asuttavia purjeveneitä saa uusia alkaen 70000€ ja käytettyjä alkaen 10000 €.

        Tohon 100 000 budjettiin löytyy

        Esim haber 800m 55000€ ja varusteineen noin 75000€ https://haber-yachts.com/index.php?page=en-haber800m-g


        Northerman https://boote.de/anzeigen/northman-nexus-revo-870-cabrio/

        https://boote.de/anzeigen/delphia-delphia-nano-2/

        Hollantilainen teräs https://www.botentekoop.com/motor-yachts-and-motor-cruisers/grummer-800/ffc4eb32-d2ac-49e5-8861-6288ba1a3626

        Lisää löytyy, kun viitsii ehtiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohon 100 000 budjettiin löytyy

        Esim haber 800m 55000€ ja varusteineen noin 75000€ https://haber-yachts.com/index.php?page=en-haber800m-g


        Northerman https://boote.de/anzeigen/northman-nexus-revo-870-cabrio/

        https://boote.de/anzeigen/delphia-delphia-nano-2/

        Hollantilainen teräs https://www.botentekoop.com/motor-yachts-and-motor-cruisers/grummer-800/ffc4eb32-d2ac-49e5-8861-6288ba1a3626

        Lisää löytyy, kun viitsii ehtiä...

        Tässä olisi hygä tilaisuus uuden karhea 50 tuntia ajettu 2020 ehkä ollut esittely vene alle 80 000 € https://www.boat24.com/de/motorboote/mazuria/mazuria-marim-808-nova/detail/453594/

        Ja toinen vastaava isompi 33 jalkainen 110000€ ja varmasti lähtee 10 000 hinnasta, kun tinkaa https://www.boot24.com/motorboot/motoryacht/mazury/300910/marim-33-classic-2020-mit-craftsmann-motor.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olisi hygä tilaisuus uuden karhea 50 tuntia ajettu 2020 ehkä ollut esittely vene alle 80 000 € https://www.boat24.com/de/motorboote/mazuria/mazuria-marim-808-nova/detail/453594/

        Ja toinen vastaava isompi 33 jalkainen 110000€ ja varmasti lähtee 10 000 hinnasta, kun tinkaa https://www.boot24.com/motorboot/motoryacht/mazury/300910/marim-33-classic-2020-mit-craftsmann-motor.html

        Ja vielä lisää näyttää entiseltä delphian mallilta 850000€
        https://www.boot24.com/motorboot/kajuetboot/stillo-yachts/422797/stillo-30-inkl-3-cabin-mit-yanmar-motor.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä lisää näyttää entiseltä delphian mallilta 850000€
        https://www.boot24.com/motorboot/kajuetboot/stillo-yachts/422797/stillo-30-inkl-3-cabin-mit-yanmar-motor.html

        Loistavaa! Nyt esiteltiin oikeita vaihtoehtoja joista Suomessa ei ole tiedetty juuri mitään eikä näillä vesillä nähty. Juuri tällaisia jengi tarvitsee: Alle 100000€ maksavia kohtuullisesti varustettuja uppoumanopeuksilla kulkevia asuttavia moottoriveneitä.
        Viimeisen 25 vuoden aikana tämän kaliiberin uusia veneitä ei Suomessa ole käytännössä myyty kuin joitan harvoja yksittäiskappaleita. Tämä on johtanut siihen, että monet uppoumarunkoisilla aikaisemmin veneilleet ovat siirtyneet veneilemään purjeveneillä. Purjehtijoita heistä kaikista ei ole tullut eli varmasti osa on halukas siirtymään takaisin kunhan tulee eteen sopiva vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Aika monta kertaa toistuu samat veneen nimet. Tuntuu siltä, että jollakin on nettiveneessä ilmoitus, jota haluaa puffata...

    • Anonyymi

      Jollain aikajanalla tulevaisuudessa polttoaineen älyttömyyksiin nousevat hinnat tekevät moottoriveneille sen, että jos ei sitä edes jollain järkevällä tavalla voida muuttaa moottoripurjehtijaksi, se romutetaan. Näkisin että nopeakulkuisten tasaperä- ja eli nopeaan ajoon tehtyjen runkotyyppien kohtallona on tulla yksinkertaisesti murskatuksi, siinä missä suippoperäisiin ladataan 300-500 kiloa kölimassaa ja viritellään jotain 7 metrin alumiinimastoa purjeineen.

      • Anonyymi

        Saat olla omassa tulevaisuuden uskossasi, miten haluat. Toiseksi olet osittain väärässä tasaperäisyyden olevan haitaksi hitaasti ajaessa, useat puoliliukuvat ovat yhtä-/lähes yhtätaloudellisia, kukn vastaavan upouman omaavat purjeveneet. Kyllä dieseliä merenkulkuun riittä, se halutaan pois ainoastaan autoilusta ja on ainoastaan viisikko tyttöjen typerää politiikkaa, paras esimerkki siitä on autoveron alentaminen höpöhybrideille, kun teoriassa ne tuottavat co2 alentuneesti ja tosiasiassa tupruttavat yhtäpaljon, kuin normaali bensa auto joka maksanut koko autoveron yhteiseen hyvään.

        Joo, Sanna Marin tosin saa loistaa, kun tekee suomesta mailman ensimmäisen hiilineutraalin maaan, ja kansa maksaa kovan hinnan tästä sekoilusta.


      • Anonyymi

        Tämä samaa idiotaa viljeltiin jo 70-luvulla, kun pelättiin, mitä tapahtuu kun bensa maksaa tulevaisuudessa jopa markan per litra.

        No kuinkas kävikään? Ei kuinkaan. Näissä tuppaa aina unohtumaan, että veneily on harrastus, johon aina löytyy vauraampien joukosta riittävää maksuvoimaa. Ja vastaavasti, kautta aikojen on ollut ihmisiä, joilla ei ole varaa soutuveneeseenkään. Aina polttoaineiden hintoja on taivasteltu.

        Energian hinnoittelu noudattelee yleistä elintasoa, ja sen hinta sovitetaan aina verotuksella sellaiseksi, että yhteiskunna välttämätön logistiikka toimii. Tämän takia jonkun marginaalisen harastajaryhmän, kuten veneilyn energian kulutus ei tule koskaan olemaan mikään olennainen kynnyskysymys tai ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä samaa idiotaa viljeltiin jo 70-luvulla, kun pelättiin, mitä tapahtuu kun bensa maksaa tulevaisuudessa jopa markan per litra.

        No kuinkas kävikään? Ei kuinkaan. Näissä tuppaa aina unohtumaan, että veneily on harrastus, johon aina löytyy vauraampien joukosta riittävää maksuvoimaa. Ja vastaavasti, kautta aikojen on ollut ihmisiä, joilla ei ole varaa soutuveneeseenkään. Aina polttoaineiden hintoja on taivasteltu.

        Energian hinnoittelu noudattelee yleistä elintasoa, ja sen hinta sovitetaan aina verotuksella sellaiseksi, että yhteiskunna välttämätön logistiikka toimii. Tämän takia jonkun marginaalisen harastajaryhmän, kuten veneilyn energian kulutus ei tule koskaan olemaan mikään olennainen kynnyskysymys tai ongelma.

        Suuri vaara on, että yleinen elintaso laskee lähivuosina jyrkästi. Meillä tuottavuus ei enää lisäänny ja verovarat levitetään ympäri maailmaa ja pelastetaan ilmastoa... Jos sama meno jatkuu, niin pian syöksykierre on valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri vaara on, että yleinen elintaso laskee lähivuosina jyrkästi. Meillä tuottavuus ei enää lisäänny ja verovarat levitetään ympäri maailmaa ja pelastetaan ilmastoa... Jos sama meno jatkuu, niin pian syöksykierre on valmis.

        Voi olla, mutta niissä zembaloissa veneiden bensakulut ovat ongelmana sieltä pienimmästä päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, mutta niissä zembaloissa veneiden bensakulut ovat ongelmana sieltä pienimmästä päästä.

        Ei vaan suurimmat, ja siksi niitä purjeita silloin viritellään kaikkiin mitkä etenee muullakin, kuin 150 hv raa-alla turbodieselin voimalla raahaten machomaista peräaaltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan suurimmat, ja siksi niitä purjeita silloin viritellään kaikkiin mitkä etenee muullakin, kuin 150 hv raa-alla turbodieselin voimalla raahaten machomaista peräaaltoa.

        Sovitaan näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri vaara on, että yleinen elintaso laskee lähivuosina jyrkästi. Meillä tuottavuus ei enää lisäänny ja verovarat levitetään ympäri maailmaa ja pelastetaan ilmastoa... Jos sama meno jatkuu, niin pian syöksykierre on valmis.

        Sitten on kaikki hyvin, kun kaikilla on yhtä kurjaa, eikä kellään ole varaa veneillä. - Tulee mieleen, että tähän muutama puolue pyrkiikin, vaikkei sita sanota ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on kaikki hyvin, kun kaikilla on yhtä kurjaa, eikä kellään ole varaa veneillä. - Tulee mieleen, että tähän muutama puolue pyrkiikin, vaikkei sita sanota ääneen.

        Olen samaa mieltä. Suomalaisten sekä veneilijöiden että ei-veneilijöiden elintasoa ollaan ajamassa "päin lossin kylkeä" eräiden puolueiden toimesta, veneilijä-metaforaa käyttäen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Suomalaisten sekä veneilijöiden että ei-veneilijöiden elintasoa ollaan ajamassa "päin lossin kylkeä" eräiden puolueiden toimesta, veneilijä-metaforaa käyttäen

        Ainoa tapa poistaa varallisuuserot on että kenelläkään ei ole mitään. On ihmisiä, jotka tuhlaa kaiken heti, kun saa jotain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa tapa poistaa varallisuuserot on että kenelläkään ei ole mitään. On ihmisiä, jotka tuhlaa kaiken heti, kun saa jotain

        Nykyinen hallitus on sillä linjalla että leninkin olisi kateellinen


    • Anonyymi

      Kohta verot nousevat pilviin, samoin polttoaine ja siinä yhteydessä kaikki, kun alamme maksaa nyky hallituksen röyhkeän leveäperäistä velkaraha politiikka, suurimpana mokan Eu elvytysraha kusetus jossa maksamme yli 6 miljardia ja palautuu ehkö 3 miljardia. Raha jaetaan pää osin maihin joihin Suomella ei ole merkittävää vientiä, niin miten ihmeessä Suomi voisi hyötyä tästä Sanna Marinin sopimuksesta EU:n kanssa?

      Riistetty veneilijä ja verokarhun raiskaama

      • Anonyymi

        Juurikin noin. Paljon polttoainetta kuluttavien veneiden omistajien=nopeiden veneiden omistajien kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistään muutenkin, sillä tämä Marinin porukka jossain vaiheessa ottaa tikun nokkaan juuri dieseliä rutkasti sinne "ilmakehään" tupruttavat 30 solmun jättiläis-aaltokoneet. Suorastaan pieni ihme että vielä ei ole tullut jotain venepolttoaine-lisäveroa. Vai miltä tuntuisi noin ensi aluksi tuplakorotus, sellainen kun tehtiin 2007 paikkeilla poistamalla polttoöljyyn oikeus vesillä. Jotain kontrolliväriä alettaisiin laittaa venepolttoaineisiin ja jos jotain muuta löytyy ratsiassa niin parin tonnin rangaistysverot...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Paljon polttoainetta kuluttavien veneiden omistajien=nopeiden veneiden omistajien kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistään muutenkin, sillä tämä Marinin porukka jossain vaiheessa ottaa tikun nokkaan juuri dieseliä rutkasti sinne "ilmakehään" tupruttavat 30 solmun jättiläis-aaltokoneet. Suorastaan pieni ihme että vielä ei ole tullut jotain venepolttoaine-lisäveroa. Vai miltä tuntuisi noin ensi aluksi tuplakorotus, sellainen kun tehtiin 2007 paikkeilla poistamalla polttoöljyyn oikeus vesillä. Jotain kontrolliväriä alettaisiin laittaa venepolttoaineisiin ja jos jotain muuta löytyy ratsiassa niin parin tonnin rangaistysverot...

        Jotenkin näin uskon tämän keisin vielä päättyvän täällä Suomessa, kun tyttö viisikko vouhottaa, tämä päivä voj olla lähempänä, kuin pahimmassa painajaisessa voisi nähdä.

        Käsittääksen tämän vouhka joukkion pitäisi antaa vielä tämänvuoden aikana autoklua ja sen kustannuksia korottavan esityksen, niin siimä yheydessä voi hinnat pompsahtaa ylös, kuin, SDP kateettomat vaali lupaukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Paljon polttoainetta kuluttavien veneiden omistajien=nopeiden veneiden omistajien kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistään muutenkin, sillä tämä Marinin porukka jossain vaiheessa ottaa tikun nokkaan juuri dieseliä rutkasti sinne "ilmakehään" tupruttavat 30 solmun jättiläis-aaltokoneet. Suorastaan pieni ihme että vielä ei ole tullut jotain venepolttoaine-lisäveroa. Vai miltä tuntuisi noin ensi aluksi tuplakorotus, sellainen kun tehtiin 2007 paikkeilla poistamalla polttoöljyyn oikeus vesillä. Jotain kontrolliväriä alettaisiin laittaa venepolttoaineisiin ja jos jotain muuta löytyy ratsiassa niin parin tonnin rangaistysverot...

        "Juurikin noin. Paljon polttoainetta kuluttavien veneiden omistajien=nopeiden veneiden omistajien kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistään muutenkin, sillä tämä Marinin porukka jossain vaiheessa ottaa tikun nokkaan juuri dieseliä rutkasti sinne "ilmakehään" tupruttavat 30 solmun jättiläis-aaltokoneet."

        Eikö vieläkään mene jakeluun, että joku harrasteveneily on yksi kärpäsen kusi yhteiskunnan kulurakenteessa?

        Ja toisekseen, niillä jättiläisaaltokoneilla ajavilla on millä mällätä, toisin kuin sinulla persaukisella paskalla.

        Joten hajoa vaan omiin typeriin fantasioihisi, joissa kenelläkään ei ole enää varaa veneillä... not gonna happen... sä näivetyt ekaks :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juurikin noin. Paljon polttoainetta kuluttavien veneiden omistajien=nopeiden veneiden omistajien kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistään muutenkin, sillä tämä Marinin porukka jossain vaiheessa ottaa tikun nokkaan juuri dieseliä rutkasti sinne "ilmakehään" tupruttavat 30 solmun jättiläis-aaltokoneet."

        Eikö vieläkään mene jakeluun, että joku harrasteveneily on yksi kärpäsen kusi yhteiskunnan kulurakenteessa?

        Ja toisekseen, niillä jättiläisaaltokoneilla ajavilla on millä mällätä, toisin kuin sinulla persaukisella paskalla.

        Joten hajoa vaan omiin typeriin fantasioihisi, joissa kenelläkään ei ole enää varaa veneillä... not gonna happen... sä näivetyt ekaks :)))

        Tänne on eksynyt oikea mösjöö kärpäsenkusi itse, tasaperäisen aaltokoneen "leikki-omistaja" joka kettuuntui kolmeksi päiväksi siitä kun ei hänen hydrofysiikanlakien vastaisia mielipiteitä hyväksytty. Sinun mielikuvitusveneesi ehkä murskataan sitten kun täytät 16, mutta voit pitää sen leluveneesi ammeessa. Sitä iloa emme edes me riistä sinulta. Kyseenalaisia Kylpyhetkiä, dorka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänne on eksynyt oikea mösjöö kärpäsenkusi itse, tasaperäisen aaltokoneen "leikki-omistaja" joka kettuuntui kolmeksi päiväksi siitä kun ei hänen hydrofysiikanlakien vastaisia mielipiteitä hyväksytty. Sinun mielikuvitusveneesi ehkä murskataan sitten kun täytät 16, mutta voit pitää sen leluveneesi ammeessa. Sitä iloa emme edes me riistä sinulta. Kyseenalaisia Kylpyhetkiä, dorka.

        Kommunistilla menee taas lujaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommunistilla menee taas lujaa?

        Mitä sitä meille kerrot, kommunisteile itseksesi peilin edessä, dorka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      85
      2287
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      18
      2257
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      18
      1700
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      104
      1458
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1416
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1248
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1042
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      943
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      909
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      893
    Aihe