On hyvä ja välttämätönkin käytäntö, että kunta voi joissakin tapauksissa pakkolunastaa käyttöönsä maa-alueita, jos maanomistaja ei osaa sopia vapaasti kaupasta.
Viime viikolla mediassa olleessa jutussa eräs maapohjan/maan omistaja tuskaili ja kiukutteli , kun hänen "sukunsa hallinnassa 300 vuotta ollutta maa-aluetta ollaan viemässä" kunnan tarpeisiin.
Ensimmäisten omistajien aikana tuokin maa-alue ollut vain uusmaalaista metsää. Arvonnousu on tullut ilman omistajien vaikutusta, ja pääasiallisesti vasta 1900-luvun puolivälin jälkeen.
Kunnan tarjoama hinta on monikymmenkertainen verrattuna samankokoiseen plänttiin esim. kainuulaisen asutustilan maihin, jossa hinta on 1000-2500e/ha. Tunnen useita tapauksia joissa maanomistaja on saanut pakkolunastusmenettelyssä maistaan pienemmän hinnan kuin neuvottelussa tarjottu. Näin se menee, kun valtiolle ja maakunnalle tärkeiden rakennusalueiksi muuttuneiden metsien omistajat eivät ole tarkkana ja ahneus iskee. Tuossakin, kyseisessä tapauksessa on selkeästi kysymys voittojen maksimoinnista, joka on inhimillistä ja laillista, mutta maanomistajan julkinen kiukuttelu ja sympatien kerjuu kuvastaa tilanteen lipsumista käsistä.
Tuusulan kunta pakkolunastaa
Anonyymi
0
50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774672- 1801987
- 1321702
- 1481275
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161181- 351066
- 78963
- 52936
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78892- 4868