tuntuuko klassinen musiikki etenevän itsestään

Anonyymi

uuden alan aloittelu voi tuntua siltä, että sisäiset lainalaisuudet ovat pakon omaisia

'kun itse tekisin, niin tekisin eri tavoin, en nostaisi niin, en laskisi niin, käyttäisin eri instrumenttia..' - saatan ajatella

klassinen musiikki kuin juoksisi eteenpäin liian nopeasti että ymmärrän miksi se on klassinen
vielä nopeuttaen voi jo yleistää, että klassinen on ihan saman kuuloista
koska ei erota enää pieniä melodioita

ja mikä klassisessa oikein viehättää aikuisia ihmisiä!!

ja miten itse päädyn opin sisälle, että alan erottaa yksityiskohtia ja säveltää aivan samanlaista musiikkia kuin miljoonat muutkin

eikös ole ikävä asia!! en ole suuri taiteilija, mutta pieni ja oletettuani pienempi ja pienempi, toisin sanoen ei mitään erityistä

seuraava ala jo häämöttää edessä

OSUUKO KOSKAAN KLASSINEN MUSIIKKI AIVAN NUOTTI NUOTILTA SIIHEN KUKA MINÄ OLEN JA TUO AHAA ELÄMYSTÄ

että musiikki ylittää kaiken


T: päävaivainen spekulaatio

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      paljon musiikkia tehnyt voikin yksinkertaistaa klassisen soidon naurattavaksi simplifikaatioksi

      äänellä on sitä omaa leimaansa, kun vertaa kuvaan
      että ääni voi olla tosi lyhyt...tai miten sen ilmaisee
      yksi Piik, kaksi Piik, Piik...tai mikä on se minimaalinen kuultavissa oleva, hyväksyttävissä


      kun musiikki on yllätyksetöntä, onko se hyvää musiikkia
      ammattilainen voisi hyväksyä sen hyväksi musiikiksi
      mutta aloittaja on vaativa, tahtoo ihmeitä

      • Anonyymi

        tai kun on aloittaja, niin onko aloittelijan alkusoitto se klassinen musiikki?
        genrenä voi aloittaja olla nykyaisemmalla sijalla kuin vanha klassikko
        niin taidekoulukaan vaadi ehkä vanhoja oppeja enää mutta muusikko voi olla oikeastaan osaamatta soittaakaan...ja se on modernia musiikkia
        eikös päädyttiin peräaukkoon, niin sanotusti

        Kysymys on siis MIKÄ MUSIIKIN TYYLI SOPII AIVOLLENI?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tai kun on aloittaja, niin onko aloittelijan alkusoitto se klassinen musiikki?
        genrenä voi aloittaja olla nykyaisemmalla sijalla kuin vanha klassikko
        niin taidekoulukaan vaadi ehkä vanhoja oppeja enää mutta muusikko voi olla oikeastaan osaamatta soittaakaan...ja se on modernia musiikkia
        eikös päädyttiin peräaukkoon, niin sanotusti

        Kysymys on siis MIKÄ MUSIIKIN TYYLI SOPII AIVOLLENI?

        Kyllä voin itse sanoa pakahtuvani ja haltioituvani henkeä haukkoen monenlaisesta klassisesta taidemusiikista barokin ja klassismin aikakauden musiikista romantiikkaan ja postromantiikkaan ja ehkä jopa modernismiin ja postmodernismiin saakka mukaan lukien myös suomen kaltaisen pienen kansakunnan musiikinhistoriaa edustavat teokset monilta unohdetuiltakin säveltäjiltä jotka saattavat koskettaa syvempiä tuntoja ja tuottaa suurempia emotionaalisia kokemuksia kuin Sibeliuksen kaltaiset yliedustetut ja yliarvostetut populaarit säveltäjänimet joiden musiikki ei kuitenkaan tarjoa kaipaamaani emotionaalista kosketuspintaa viileässä klassismissaan ja kitschin kaltaisessa sävelkielessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voin itse sanoa pakahtuvani ja haltioituvani henkeä haukkoen monenlaisesta klassisesta taidemusiikista barokin ja klassismin aikakauden musiikista romantiikkaan ja postromantiikkaan ja ehkä jopa modernismiin ja postmodernismiin saakka mukaan lukien myös suomen kaltaisen pienen kansakunnan musiikinhistoriaa edustavat teokset monilta unohdetuiltakin säveltäjiltä jotka saattavat koskettaa syvempiä tuntoja ja tuottaa suurempia emotionaalisia kokemuksia kuin Sibeliuksen kaltaiset yliedustetut ja yliarvostetut populaarit säveltäjänimet joiden musiikki ei kuitenkaan tarjoa kaipaamaani emotionaalista kosketuspintaa viileässä klassismissaan ja kitschin kaltaisessa sävelkielessään.

        Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta.

        "Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta."

        Ah! Ah! Se mailman kuulu 3.osa harvoin mailmassa kuulusta Tuukkasen pastissin eiku pastillinsävyisestä meri sinfoniasta.

        Josta sinfoniasta ja sen 3. osasta olemme kuulleet jo niin paljon, mutta jota tai joita olemme kuulleet niin vähän että vielä vähempi kuuleminen ei olisi edes mahdollista.

        Ja kaikki tuo kuulemattomuus johtuen yksinomaan siitä että se sinfoniana on niin hyvä sinfonia että yksikään tämän päivän kapellimestareista ei uskalla siihen tarttua.

        Josta herää kysymys miksi tuo alussa lainattu hän ei tuon sinfonian yhden osan eli tyngän sijaan soittanut ensin vaikkapa Beatlesin Yellow submarine kappaletta, se olisi ollut paljon parempi sävellyskin, ja sitten soimaan Beatlesin Octopus's garden ja ehkäpä ikäänkuin scherzoksi Yellon To the sea jota kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että onko Yellon musiikkivastaava Boris Blank tosiaan Mozartin re-inkarnatio joka melodian sijaan on tällä käynti kerralla päättänyt musiikissaan keskittyä varsinkin rytmiin. Ja finaaliksi ehkäpä Rod Stewardin iki ihana Sailin'. Tai kukaties finaaliksi kävisi vaikka Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana, ja takaan että kaiken noin ilmenevän musikillis-merellisyyden jälkeen suola maistuu suussa vielä seuraavana päivänäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta."

        Ah! Ah! Se mailman kuulu 3.osa harvoin mailmassa kuulusta Tuukkasen pastissin eiku pastillinsävyisestä meri sinfoniasta.

        Josta sinfoniasta ja sen 3. osasta olemme kuulleet jo niin paljon, mutta jota tai joita olemme kuulleet niin vähän että vielä vähempi kuuleminen ei olisi edes mahdollista.

        Ja kaikki tuo kuulemattomuus johtuen yksinomaan siitä että se sinfoniana on niin hyvä sinfonia että yksikään tämän päivän kapellimestareista ei uskalla siihen tarttua.

        Josta herää kysymys miksi tuo alussa lainattu hän ei tuon sinfonian yhden osan eli tyngän sijaan soittanut ensin vaikkapa Beatlesin Yellow submarine kappaletta, se olisi ollut paljon parempi sävellyskin, ja sitten soimaan Beatlesin Octopus's garden ja ehkäpä ikäänkuin scherzoksi Yellon To the sea jota kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että onko Yellon musiikkivastaava Boris Blank tosiaan Mozartin re-inkarnatio joka melodian sijaan on tällä käynti kerralla päättänyt musiikissaan keskittyä varsinkin rytmiin. Ja finaaliksi ehkäpä Rod Stewardin iki ihana Sailin'. Tai kukaties finaaliksi kävisi vaikka Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana, ja takaan että kaiken noin ilmenevän musikillis-merellisyyden jälkeen suola maistuu suussa vielä seuraavana päivänäkin.

        Olen joskus itse leikilläni "johtanut" Meri sinfonian laajaa 16 puoli minuuttista avausosaa CD- levyltä suuren inspiraation vallassa vaikuttuneena musiikin pakahduttavasta kauneudesta lähes impressionistisessa pehmeydessään ja aaltomaisessa melodiikassaan hehkuvine kuorojaksoineen ja duettovokaliiseineen mutta Tuubista tai Spotifysta ei kyseistä osaa löydä lain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta."

        Ah! Ah! Se mailman kuulu 3.osa harvoin mailmassa kuulusta Tuukkasen pastissin eiku pastillinsävyisestä meri sinfoniasta.

        Josta sinfoniasta ja sen 3. osasta olemme kuulleet jo niin paljon, mutta jota tai joita olemme kuulleet niin vähän että vielä vähempi kuuleminen ei olisi edes mahdollista.

        Ja kaikki tuo kuulemattomuus johtuen yksinomaan siitä että se sinfoniana on niin hyvä sinfonia että yksikään tämän päivän kapellimestareista ei uskalla siihen tarttua.

        Josta herää kysymys miksi tuo alussa lainattu hän ei tuon sinfonian yhden osan eli tyngän sijaan soittanut ensin vaikkapa Beatlesin Yellow submarine kappaletta, se olisi ollut paljon parempi sävellyskin, ja sitten soimaan Beatlesin Octopus's garden ja ehkäpä ikäänkuin scherzoksi Yellon To the sea jota kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että onko Yellon musiikkivastaava Boris Blank tosiaan Mozartin re-inkarnatio joka melodian sijaan on tällä käynti kerralla päättänyt musiikissaan keskittyä varsinkin rytmiin. Ja finaaliksi ehkäpä Rod Stewardin iki ihana Sailin'. Tai kukaties finaaliksi kävisi vaikka Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana, ja takaan että kaiken noin ilmenevän musikillis-merellisyyden jälkeen suola maistuu suussa vielä seuraavana päivänäkin.

        Tuukkasen hyvin aikaa kestänyttä ja vaikuttavaa Meri sinfoniaa kyllä esitettiin suomessa vielä 50 luvulla melko usein mutta on valitettavasti sittemmin kadonnut kokonaan ohjelmistosta kohutun modernismin toisen aallon rantautuessa suomeen ja syrjäyttäessä monet romantikkokoulukunnan teokset tyystin ohjelmistosta mutta kyllä Meri sinfonia lähinnä triviaaliksi luonnehdittavaa kevyttä Yellow Submarinea ehdottomasti paljon hienompi, laajamuotoisempi ja vaikuttavampi teos on sillä kappaleet kilpailevat aivan eri kategoriassa eivätkä ole tässä suhteessa lainkaan yhteismitallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta."

        Ah! Ah! Se mailman kuulu 3.osa harvoin mailmassa kuulusta Tuukkasen pastissin eiku pastillinsävyisestä meri sinfoniasta.

        Josta sinfoniasta ja sen 3. osasta olemme kuulleet jo niin paljon, mutta jota tai joita olemme kuulleet niin vähän että vielä vähempi kuuleminen ei olisi edes mahdollista.

        Ja kaikki tuo kuulemattomuus johtuen yksinomaan siitä että se sinfoniana on niin hyvä sinfonia että yksikään tämän päivän kapellimestareista ei uskalla siihen tarttua.

        Josta herää kysymys miksi tuo alussa lainattu hän ei tuon sinfonian yhden osan eli tyngän sijaan soittanut ensin vaikkapa Beatlesin Yellow submarine kappaletta, se olisi ollut paljon parempi sävellyskin, ja sitten soimaan Beatlesin Octopus's garden ja ehkäpä ikäänkuin scherzoksi Yellon To the sea jota kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että onko Yellon musiikkivastaava Boris Blank tosiaan Mozartin re-inkarnatio joka melodian sijaan on tällä käynti kerralla päättänyt musiikissaan keskittyä varsinkin rytmiin. Ja finaaliksi ehkäpä Rod Stewardin iki ihana Sailin'. Tai kukaties finaaliksi kävisi vaikka Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana, ja takaan että kaiken noin ilmenevän musikillis-merellisyyden jälkeen suola maistuu suussa vielä seuraavana päivänäkin.

        Kalervo Tuukkasen 1952 säveltämän postromanttisen Meri-sinfonian Finlandia Recordsin CD:llä olevassa pitkässä 16 ja puoli minuuttisessa avausosassa lähes impressionistisessa pehmeydessään ja aaltomaisessa melodiikassaan, jota valitettavasti ei löydy Tuubista tai Spotifysta joissa teos alkaa 3 ja puoli minuuttisella nopeatempoisella ja osin pandiatonisella toistamiseen soivalla Intermezzolla, saattaa olla, kuulijan näkemyksestä tietysti riippuen, pari heikompaa ja vähemmän inspiroitunutta kohtaa, joista mielestäni ensimmäinen on siirtymä "kehittelyjaksosta" kertausjaksoon ja toinen on muuan kuorojaksojen välissä soiva vapaan "kertausjakson" "orkesterivälike" joka ei toistu siinä identtisenä esittelyjaksoon verrattuna jossa samainen kohta ensimmäisessä ilmaantumisessaan on paljon kiehtovampi. Tämä pieni teosta koskeva huomautus ei kuitenkaan himmennä kokonaisuuden lumoavuutta. Muutoin avausosan musiikki on niin kaunista unohtumattomine kuorojaksoineen että se lyö Sibeliuksen anakronistista klassismia edustavat surkeat sinfoniat laudalta. Aikoinaan Meri sinfonian 3. osaa kuunneltuani pakahtuneena vanhempien makuuhuoneen parisängyllä tuntui kuin rintakehäni olisi rusentunut patjaa vasten musiikin voimasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri äsken haukoin pakahtuneena henkeäni suu irvistyksestä ammollaan silmät tiukasti kiinni painettuina kohti korkeuksia kohottautuen Tuukkasen pastellinsävyisen meri sinfonian 3. osasta jossa mainingit nousevat vaahtopäille ja eilen pakahduin Melartinin 5. sinfoniasta."

        Ah! Ah! Se mailman kuulu 3.osa harvoin mailmassa kuulusta Tuukkasen pastissin eiku pastillinsävyisestä meri sinfoniasta.

        Josta sinfoniasta ja sen 3. osasta olemme kuulleet jo niin paljon, mutta jota tai joita olemme kuulleet niin vähän että vielä vähempi kuuleminen ei olisi edes mahdollista.

        Ja kaikki tuo kuulemattomuus johtuen yksinomaan siitä että se sinfoniana on niin hyvä sinfonia että yksikään tämän päivän kapellimestareista ei uskalla siihen tarttua.

        Josta herää kysymys miksi tuo alussa lainattu hän ei tuon sinfonian yhden osan eli tyngän sijaan soittanut ensin vaikkapa Beatlesin Yellow submarine kappaletta, se olisi ollut paljon parempi sävellyskin, ja sitten soimaan Beatlesin Octopus's garden ja ehkäpä ikäänkuin scherzoksi Yellon To the sea jota kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että onko Yellon musiikkivastaava Boris Blank tosiaan Mozartin re-inkarnatio joka melodian sijaan on tällä käynti kerralla päättänyt musiikissaan keskittyä varsinkin rytmiin. Ja finaaliksi ehkäpä Rod Stewardin iki ihana Sailin'. Tai kukaties finaaliksi kävisi vaikka Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana, ja takaan että kaiken noin ilmenevän musikillis-merellisyyden jälkeen suola maistuu suussa vielä seuraavana päivänäkin.

        Merisinfuuniaksiko: I - Beatlesin Yellow submarine ... II - Beatlesin Octopus's garden ... III - Yellon To the sea ... IV - Rod Stewardin Sailin'. ... V - Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana"

        Todella ihana sinfuunia noista koostuisi mutta mihin unohtui siitä VI - Procol Harumin Salty dog, siitä biisitä ei merimusiikki paljoa parane paitsi ehkä silloin jos/kun soitetaan VII - Jori Malmstenin ja Greta Pitkäsen Mikki Hiiri merihädässä joka on kaikkien meriaiheisten biisi-klassikoiden klassikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merisinfuuniaksiko: I - Beatlesin Yellow submarine ... II - Beatlesin Octopus's garden ... III - Yellon To the sea ... IV - Rod Stewardin Sailin'. ... V - Randy Newmanin Sail away mutta itsensä Randyn sijaan Harry Nilssonin tulkintana"

        Todella ihana sinfuunia noista koostuisi mutta mihin unohtui siitä VI - Procol Harumin Salty dog, siitä biisitä ei merimusiikki paljoa parane paitsi ehkä silloin jos/kun soitetaan VII - Jori Malmstenin ja Greta Pitkäsen Mikki Hiiri merihädässä joka on kaikkien meriaiheisten biisi-klassikoiden klassikko.

        Kyllä klassisen taidemusiikin musiikin säveltäjät ovat luoneet paljon hienompiakin Meri sinfonioita kuten Ralph Vaughan Williams. Kalervo Tuukkanen, Hugo Alfven ym.


    • Anonyymi

      Klassisessa taidemusiikissa viehättää sen mittaamaton emotionaalinen syvyys ja voima joka voi tuottaa kuulijalleen musertavia emotionaalisia kokemuksia tyydyttäen kunkin emotionaalisten kokemusten tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe