Minä rakastan sinua

ykstypy

Siis tämä lause. Ajattelin vaan kysyä teiltä, kuinka kevein perustein te viljelette edellä mainittua lausetta?
En tarkoita nyt sisarrakkautta, enkä rakkautta lapsiin, vaan miehen ja naisen välistä rakkautta.
Lause on mielestäni helppo kirjoittaa esim. tekstiviestinä , sähköpostissa ja ehkä sanoa puhelimessa, mutta entäs ihan kasvokkain ollessa.
Itse olen sanonut sen ainoastaan yhdelle miehelle elämäni aikana. Tunteeni ketään muita kohtaan ei ole ollut niin voimakasta ainakaan tähän mennessä.
Helppoa on sanoa esim. "Minä tykkään sinusta". Se ei kuulosta niin voimalliselta.
Olenkohan tässäkin asiassa poikkeustapaus? :=(((

36

1516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plunger

Minä olen ollut niin kauan jenkkilässä, että se ilmaus "I love you" lipsahtaa helposti, kun on siihen tottunut. Suomeksi en sitä ole sanonut monta kertaa, ruotsiksi useammin - ja aina siinä tarkoituksessa että "nyt olet tehnyt niin hyvin että en ole voinut odottaa" tai "hieno asia, että järjestit sen". Se lipsahtaa työpaikalla, ei kukaan ole varmasti käsittänyt kirjaimen mukaan rakastamisena.

No, se on yksi sivuhuomio.
      Kysyjän tarkoittama rakastaminen ei minun suussa kulu, pitää olla piiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä suhde ennen kuin voi varmasti sanoa rakastavan. Sitä en voi sanoa kuin naiselle, jota kosin.

• ykstypy

Tarvitaanko siihen välttämättä pitkää suhdetta?
        Ei mun mielestä. Itselleni se tuli kuin "salama kirkkalta taivaalta". Ja tunne oli molemminpuoleinen. Silmiin katsominen riitti ja siitä se alkoi. Ei sitä turhaan sanota, että silmät ovat sielun peili :=)))

• plunger
        ykstypy kirjoitti:

Tarvitaanko siihen välttämättä pitkää suhdetta?
        Ei mun mielestä. Itselleni se tuli kuin "salama kirkkalta taivaalta". Ja tunne oli molemminpuoleinen. Silmiin katsominen riitti ja siitä se alkoi. Ei sitä turhaan sanota, että silmät ovat sielun peili :=)))

Ihastus tulee (jos tulee koskaan) kuin salama kirkkaalta taivaalta. Aivan kuin sanot, silmiin katsominen riittää ja siitä se!
        Rakastuminen ei tule siinä samassa. Ainakaan minä en voi rakastaa heti sielun peiliä katsomalla, sen sanan taakse täytyy kasata monta vakavaa asiaa: molemminpuoleinen avoinmuus, luottamus, valmius vastuun ottamiseen, asioiden jakaminen, siinä täytyy toinen tuntea niin että sen rakastamisen voi pukea liiton muotoon.

• ykstypy
        plunger kirjoitti:

Ihastus tulee (jos tulee koskaan) kuin salama kirkkaalta taivaalta. Aivan kuin sanot, silmiin katsominen riittää ja siitä se!
        Rakastuminen ei tule siinä samassa. Ainakaan minä en voi rakastaa heti sielun peiliä katsomalla, sen sanan taakse täytyy kasata monta vakavaa asiaa: molemminpuoleinen avoinmuus, luottamus, valmius vastuun ottamiseen, asioiden jakaminen, siinä täytyy toinen tuntea niin että sen rakastamisen voi pukea liiton muotoon.

sinä sitten varma kaikista noista kriteereistä sen kosittavan puolison suhteen?? Ehkä se onnistuu silloin,jos elät vuosia yhdessä kumppanisi kanssa ensin ja sitten kosit jos hän sinua vielä jaksaa mielyttää. Ehkä silloin voit vähän enemmän jo tunteakin häntä. Mutta siinä ei välttämättä ole kysymys rakkaudesta, vaan mahdollisimman turvallisesta yhteiselosta. Ensin katsotaan. Sitten toimitaan. Voi kun vaikea selittää asiaa, mitä tarkoitan.

• plunger
        ykstypy kirjoitti:

sinä sitten varma kaikista noista kriteereistä sen kosittavan puolison suhteen?? Ehkä se onnistuu silloin,jos elät vuosia yhdessä kumppanisi kanssa ensin ja sitten kosit jos hän sinua vielä jaksaa mielyttää. Ehkä silloin voit vähän enemmän jo tunteakin häntä. Mutta siinä ei välttämättä ole kysymys rakkaudesta, vaan mahdollisimman turvallisesta yhteiselosta. Ensin katsotaan. Sitten toimitaan. Voi kun vaikea selittää asiaa, mitä tarkoitan.

Miten pitkä aika tarpeen, se on aivan riippuva siitä miten yhdessä aika vietetään, miten tutustumien etenee. Voi mennä vuosi yhdellä parilla siinä kun toinen selviää kuukaudessa.

Turvallinen yhteiselo vaatii että rakkaus on - tai että toisen tuntee niin että ei ole syytä pelätä yllätyksiä, tämä koskee monta paria.

Asetan sanat näin: Voit sanoa "rakastan" kun uskot että tunne kestää sen mitä vielä et tiedä, mitä vielä ei ole ilmi tullut. Jos rakastat, et sitten voi sanoa, että nyt kun teit tuon ja sanoit tämän, minä en enää rakastakaan.

• ykstypy
        plunger kirjoitti:

Miten pitkä aika tarpeen, se on aivan riippuva siitä miten yhdessä aika vietetään, miten tutustumien etenee. Voi mennä vuosi yhdellä parilla siinä kun toinen selviää kuukaudessa.

Turvallinen yhteiselo vaatii että rakkaus on - tai että toisen tuntee niin että ei ole syytä pelätä yllätyksiä, tämä koskee monta paria.

Asetan sanat näin: Voit sanoa "rakastan" kun uskot että tunne kestää sen mitä vielä et tiedä, mitä vielä ei ole ilmi tullut. Jos rakastat, et sitten voi sanoa, että nyt kun teit tuon ja sanoit tämän, minä en enää rakastakaan.

tietenkään. Siis tämä kommentti oli tarkoitettu sinun viimeiseen kommenttiisi.
        Mutta minä selvisin yhdellä "salamaniskulla" :=))
        Ei tarvinnut kauaa pähkäillä. Olipas mulla tuuria :=))

• Samoin kuin jenkkilässä, myös monet muut englanninkieltä tottuneesti käyttävät, varsinkin britit viljelevät sanoja, love, darling, dear jne. ihan arkisen puhuttelun yhteydessä täysin vieraillekin.

Muistan itse Lontoossa hämmästyäneeni kun ensimmäisen kerran joku lehtikioskin setä minua nuorena niin puhutteli, vähitellen totuin asiaan.

Sittemmin olen kuullut naisilta monia juttuja siitä, kuinka erilaiset palveluammateissa toimivat miehet ovat heihin lomamatkoilla ihastuneet ja rakastuneet. Malliin: "Se Pepekin aina minut nähdessään sanoi...."

• n52

hoettua ehkä liiankin helposti,mutta ei aikuinen sitä helposti viljele ja minä en laita sitä edes tekstinä jos en ole tosissani.
      Leikilasku erikseen.
      Et varmaan ole poikkeus...=)

• sinih52

Huomenta... on minun rakkaudettomuus lähtöisin,
        se saa minut suojautumaan muilta ihmisiltä ja elämältä.jossain matkani varrella olen vakuuttunut siitä ettei rakkautta ole olemassa minua varten.
        En saanut lapsuudessani rakkautta osakseni, en osaa muuta odottakaan kuin juuri rakkaudettomuuden....Niimpä en myös itse sitä sanaa vielä osaa käyttää haluan oppia.
        Osoitan teoillani rakkauttani..)))

• n52
        sinih52 kirjoitti:

Huomenta... on minun rakkaudettomuus lähtöisin,
        se saa minut suojautumaan muilta ihmisiltä ja elämältä.jossain matkani varrella olen vakuuttunut siitä ettei rakkautta ole olemassa minua varten.
        En saanut lapsuudessani rakkautta osakseni, en osaa muuta odottakaan kuin juuri rakkaudettomuuden....Niimpä en myös itse sitä sanaa vielä osaa käyttää haluan oppia.
        Osoitan teoillani rakkauttani..)))

sinulle ja kaikille muillekkin.
        Taitaa tuo rakkaus juttu olla vähän niinkin,että kun sitä ei osoiteta lapsena niin silloin saattaa tulla tunne,ettei ole kenenkään rakkauden arvoinen.
        Toiset koteloituvat ja toinen ääripää etsii rakkautta loputtomasti.
        Onneksi elämä kuitenkin välillä yrittää paikata ja antaa usein mahdollisuuden saada kumppanin joka pysäyttää ja kertoo sanoin ja teoin todellisesta rakkaudesta.
        Usein juuri ne rakkaudettoman lapsuuden saaneet ihmiset eivät helposti käytä niitä sanoja,mutta se ei tarkoita välttämättä,että he eivät sitä kertoisi kumppaneilleen kaikin mahdollisin tavoin ja usein vielä kun kuulee kyseisten ihmisten suusta sanat jotka kertovat rakkaudesta,ovat he todella rakastuneita kumpppaniinsa.

Kun mieheni noin viikko ennen kuolemaansa sanoi minulle,että hän oli mielestään saanut ihan hienon muijan itselleen,tiesin saaneeni lauseen minä rakastan sinua.

• sinih52
        n52 kirjoitti:

sinulle ja kaikille muillekkin.
        Taitaa tuo rakkaus juttu olla vähän niinkin,että kun sitä ei osoiteta lapsena niin silloin saattaa tulla tunne,ettei ole kenenkään rakkauden arvoinen.
        Toiset koteloituvat ja toinen ääripää etsii rakkautta loputtomasti.
        Onneksi elämä kuitenkin välillä yrittää paikata ja antaa usein mahdollisuuden saada kumppanin joka pysäyttää ja kertoo sanoin ja teoin todellisesta rakkaudesta.
        Usein juuri ne rakkaudettoman lapsuuden saaneet ihmiset eivät helposti käytä niitä sanoja,mutta se ei tarkoita välttämättä,että he eivät sitä kertoisi kumppaneilleen kaikin mahdollisin tavoin ja usein vielä kun kuulee kyseisten ihmisten suusta sanat jotka kertovat rakkaudesta,ovat he todella rakastuneita kumpppaniinsa.

Kun mieheni noin viikko ennen kuolemaansa sanoi minulle,että hän oli mielestään saanut ihan hienon muijan itselleen,tiesin saaneeni lauseen minä rakastan sinua.

täysin mitä ajoin takaa... minulle kyllä sanotaan rakkauden ja hellyyden sanoja....)))
        olen kyllä täysiä yrittänyt katkaista ketjun lapsenlapsiini tässä rakkaus asiassa niitä todella rakastan ja heille sen kuiskaan...
        pieninkin sanoo mummin mie lakastan sinuu tippa tulee ihan silmä kulmaa kun pikkunen ilman r sen sanoo.....))))
        Toivoa kuiten vielä on sanan opettelemiseen että sen voi vaikka huutaa sitten torilla ....

• n52
        sinih52 kirjoitti:

täysin mitä ajoin takaa... minulle kyllä sanotaan rakkauden ja hellyyden sanoja....)))
        olen kyllä täysiä yrittänyt katkaista ketjun lapsenlapsiini tässä rakkaus asiassa niitä todella rakastan ja heille sen kuiskaan...
        pieninkin sanoo mummin mie lakastan sinuu tippa tulee ihan silmä kulmaa kun pikkunen ilman r sen sanoo.....))))
        Toivoa kuiten vielä on sanan opettelemiseen että sen voi vaikka huutaa sitten torilla ....

katkaisin ketjun lasteni kohdalla ja olen äärettömän kiitollinen elämälle koska he osaavat koskettaa ja kertovat myös sanoillaan kumppaneilleen rakkaudestaan.

Voin koska tahansa sanoa lapsilleni,että hei äiti tarvisee nyt halauksen vaikka siellä keskellä toria.
        Ihminen kuihtuu jos ei ole ketään joka koskettaisi edes joskus.

• sanonta

Tuo RRRRR tekee siitä kelvottoman käyttää.

• yopollo

on kuollut aikoja sitten, ei ole ollut tarvetta käyttää.

• ykstypy

Noin pessimisti. Koskaan ei tiedä milloin suuri rakkaus kävelee vastaan :=)))

• yopollo
        ykstypy kirjoitti:

Noin pessimisti. Koskaan ei tiedä milloin suuri rakkaus kävelee vastaan :=)))

hienoa olisikin, olen tähän asti katsellut vain noita rollaattoreja sillä silmällä......

• ykstypy
        yopollo kirjoitti:

hienoa olisikin, olen tähän asti katsellut vain noita rollaattoreja sillä silmällä......

Se voi tulla vaikka sillä rollaattorilla vastaan.
        Ei se iästä ole kiinni :=)))

• sinih52

vahva sana rakastan.
      olen myös sanonut sen vain yhdelle miehelle.
      et ole poikkeus,mistä moinen ajatus poikkeudesta tuli mieleesi???

• ykstypy

Tuosta eilisestä aloituksestani, kun mulle sanottiin, etten oikein sovi tänne palstalle, kun olen tyytyväinen elämääni tällä hetkellä. Siis ei ole mitään murheita. Yritin vaan tuoda vähän positiivisuutta palstalle :=)))
        Tuli mieleen, että kun huuhaalle olen jo vuoden kirjoitellut huuhaajuttuja, niin minut on leimattu huuhailijaksi :=))) Se on kuin näyttelijän rooli.
        Jos oot kerran pellen osassa, niin olet aina pelle, eikä sua kukaan tosissaan ota :=)))

• sinih52
        ykstypy kirjoitti:

Tuosta eilisestä aloituksestani, kun mulle sanottiin, etten oikein sovi tänne palstalle, kun olen tyytyväinen elämääni tällä hetkellä. Siis ei ole mitään murheita. Yritin vaan tuoda vähän positiivisuutta palstalle :=)))
        Tuli mieleen, että kun huuhaalle olen jo vuoden kirjoitellut huuhaajuttuja, niin minut on leimattu huuhailijaksi :=))) Se on kuin näyttelijän rooli.
        Jos oot kerran pellen osassa, niin olet aina pelle, eikä sua kukaan tosissaan ota :=)))

sitä aina tarvitaan...minäkin olen uusi tulokas tällä koko keskustelu palstalla ja harva ottaa osaa mun ajatuksiin ja takkiin tule joka päivä...
        tervetuloa kirjoittelemaan ja uusia tuulahduksia tuomaan....
        -

• ykstypy
        sinih52 kirjoitti:

sitä aina tarvitaan...minäkin olen uusi tulokas tällä koko keskustelu palstalla ja harva ottaa osaa mun ajatuksiin ja takkiin tule joka päivä...
        tervetuloa kirjoittelemaan ja uusia tuulahduksia tuomaan....
        -

Vai niin suakin kohdellaan. Täällä on tainnutkin hillua vuosikaudet sama porukka. Tai vanhetessaan ovat siirtyneet 40 palstalta tänne 50 palstalle :=))
        Eikö meidän olis syytä ottaa vähän ohjaksia käsiin ja käydä taistoon? :=))))

• sinih52
        ykstypy kirjoitti:

Vai niin suakin kohdellaan. Täällä on tainnutkin hillua vuosikaudet sama porukka. Tai vanhetessaan ovat siirtyneet 40 palstalta tänne 50 palstalle :=))

tossa yrittänyt yritykseksi on jäänyt...))
        mut ei haittaa tahtii, mukavia ihmisiä kyllä suurin osa täällä on että ihan ystäväksi asti olen päässyt porukoihin vaan...)))

• yopollo
        ykstypy kirjoitti:

muista mutta itse tulin vasta viime syksynä ja ehdin tälläkin välillä olemaan pari kuukautta poissa. Silti hyvin on joukkoon mahtunut. Kyllä täältä tilansa löytää sotimattakin.

• ykstypy
        sinih52 kirjoitti:

tossa yrittänyt yritykseksi on jäänyt...))
        mut ei haittaa tahtii, mukavia ihmisiä kyllä suurin osa täällä on että ihan ystäväksi asti olen päässyt porukoihin vaan...)))

Täällä suorittaa ensin joku testi, että pääsee porukoihin? No.. Olen kyllä kerran yhden testin jo suorittanut. :=)))
        Mut nyt tuo sänky tuntuu kutsuvan ja kirja siinä sängyn päällä odottaa lukijaansa.
        Mutta palataan asiaan taas :=)))

• sinih52
        ykstypy kirjoitti:

Täällä suorittaa ensin joku testi, että pääsee porukoihin? No.. Olen kyllä kerran yhden testin jo suorittanut. :=)))
        Mut nyt tuo sänky tuntuu kutsuvan ja kirja siinä sängyn päällä odottaa lukijaansa.
        Mutta palataan asiaan taas :=)))

kutsuu minuakin ja hyvä suklaa levy...nam nam,
        testeistä en tiedä.....hyvää yötä

• ykstypy
        yopollo kirjoitti:

muista mutta itse tulin vasta viime syksynä ja ehdin tälläkin välillä olemaan pari kuukautta poissa. Silti hyvin on joukkoon mahtunut. Kyllä täältä tilansa löytää sotimattakin.

olen valmistautunut kaiken varalta suureen taistoon. Voimia tässä pikkuhiljaa keräillyt. :=)))

• exvali

sen rakkaalleni jokainen päivä ja kuulen sen myös häneltä jokapäivä ja monta kertaa!

• Minamies44

22 vuoden jälkeen olen alkanut käyttämään ja en kevein perustein. Jos todella on rakastunut ei sanojen käyttö ole vaikeaa, haluat todella sanoa sen. Jos et käytä, et rakasta. UGH, olen puhunut.

• Käytti

Minun Ex käytti kyllä sitä rakas sanaa , mutta minusta se meni vähän väärin häneltä.
        Kun tarkoitti sanoa Minä Rahastan sinua.
        Siis se rakkaus olikin rahasta kiinni.
        Terveiseni sinulle Riitta- Leena onko se sinun nykyinen typerämpi kun minä.
        Onnea sinulle valehteleva , minäkin olen onnellinen.CB.

• yopollo
        Käytti kirjoitti:

Minun Ex käytti kyllä sitä rakas sanaa , mutta minusta se meni vähän väärin häneltä.

Tuo nyt ei ole mitään uutta. Jo kreikkalaisten myyteissä Zeus jumalineen rakensi Pandoran, ensimmäisen naisen, viemään miehen rikkaudet ja tuomaan hänelle kaikki ne vaivat mitä jumalat eivät itsellään voineet sietää. Syötiksi riitti ulkonäkö ja narttukoiran luonto.

• Karju50
        Käytti kirjoitti:

se on sinun sisässäsi itse tietäen mitä käytät ja haluat käyttää. Kuulija ei sitä tiedä, sinä itse tiedät. Kun oikeasti rakastat, sanaa myös käytät, tahdot sen sanoa.

• sättääjätär

aika yllättynyt kun kuulin tuon lauseen päivittäin.Olen seurustellut nyt kolmatta vuotta ja oppinut itsekkin sen sanomaan,minulle se oli vaikeampaa kun kumppanilleni.Johtuuko lie siitä etten aikaisemmin sitä ollut kuullut,vaikka olen naimisissa ollut.Ent. mieheni eron tiimellyksessä sanoi,että kun hän on sen yhden kerran sanonut niin se riittäkööt.Mutta minusta tuntuu että se ei riitä.Suhdetta kun on vaalittava ja siihen kuuluu myös nuo kauniit sanat.No tämä minun mielipiteeni..Piste

• sättääjätär

kuulen nuo sanat edelleenkin päivittäin..uusi piste

• Pirre*

voin sanoa vaikka tällä palstalla jollekkin, mutta eipä tuota muuten ou tarvinna hyvin toistella.

• Ystävälle tai lapselle voin sanoa sen useinkin, mutta kumppanin kanssa olen kitsaampi.

Koska en käytä niitä sanoja kevytmielisesti, suhteen pitää olla vakiintunut, suhteellisen varmalla pohjalla ja tunteen pitää olla herännyt, jotta voisin sanoa rakastavani. Positiivisille tunteille on monia muitakin ilmaisuja.

Toivon kuitenkin, ettei minulle kävisi niin kuin exälleni, jolta sain 15 vuotta kestäneen suhteemme ensimmäiset sanalliset rakkauden tunnustukset vasta sen jälkeen kun olin ilmoittanut haluavani lopettaa.

On itse kunkin hyvä muistaa pitää rajansa kitsastelussakin. :))

• T.R.maalari.N

Rakkaus on hmm. liki sairaalloisen vakava
      -sellainen elämän ja kuoleman -kysymys.
      Jokista rakastan, ja joskus se on hyvin pelottavaakin, pääsääntöisesti kuitenkin voimavara. Silti sanaan liittyy yhtä suuri mahdollisuus tuhoon kuin rakentamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      71
      8416
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      135
      4768
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      112
      3876
    4. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      77
      3417
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      3006
    6. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      141
      2730
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      11
      2424
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      39
      2167
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      63
      1983
    10. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1968
    Aihe