Jehova Jumala

Anonyymi

Esimerkiksi Vartiotorni 1/2021 sivulla 5 sanotaan: "Jehova Jumala kuuntelee niiden rukouksia..."

Onko Jehova Jumala sama Jumala, kuin muden kristittyjen Jumala?

Mita tuo Jehova tarkoittaa ja mita lisaa se tuo tuohon Jumala kasitteeseen?

49

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Iisalmen Sanomat

        Vuokko Nissisen näkökulma: Kahvipöytäspekulaatioissa arvuutellaan, ketkä hakevat Kiuruveden johtoon –  tässä toimituksen veikkaukset

        PÄÄKIRJOITUS & MIELIPIDE 30.11.2018 6:00

        Miksi Jumalan nimi ei kulkeutunut suomen kieleen enää 1900-luvulla – olipa se sitten Jahve tai Jehova?

        Kiitos paljon Arja Pentikäiselle mietteistäsi (IS 15.11.). On aivan oikein, että toinen tapa lausua Jumalan persoonanimi on ”Jahve” ja esität sille teorialle perusteet. Kaikki asiantuntijat kuitenkin rehellisesti sanovat, että todellisuudessa emme tiedä miten nimi tuolloin lausuttiin.

        Näyttely käsitteli kuitenkin Jumalan nimen käyttöä kristillisen Suomen historiassa. Lähdeaineisto tuli miltei täysin 1600-luvulta lähtien Suomeen reformoidun luterilaisen uskonnon alkulähteiltä aivan 1900-luvulle asti.

        Helsingin tuomiokirkon rappujen yläpäässä oleva Jumalan nimi oli muodossa ”Jehovah”. Kuhmoisten kirkon seinämaalauksessa nimi luki muodossa ”Jehowa”. Ruotsin vallan rahoissa se luki vuosisatoja latinaksi, jossa ei ole J-kirjanta, Iehova.

        Martti Luther kirjoitti Jumalasta paimenkirjeessään: ”Hänen olemuksensa ei ole kenestäkään peräisin. Hänellä ei ole myöskään alkua eikä loppua vaan hän on olemassa ikuisuudesta asti... tällainen on Jehova”.

        Toimittaja keskittyi enemmänkin vuoden 1933/1938 käännöskomiteaan, johon kuului arvovaltaisia jäseniä. Tämä oli Raamattu, johon minä jo nuorena ihastuin ja luin sitä paljon ja arvostan sitä edelleen.

        Raamatunkäännöskomitean käyttämä alkuteksti oli Jakob ben Chaijimin venetsialaisen Daniel Bombergin kirjapainossa vuosina 1524–1525 julkaisema hepreankielinen Raamattu. Tämä valikoitui sen vuoksi, että se oli kätevimmin saatavissa, koska saksalainen professori Rudolf Kittel (1853–1929) oli ottanut sen pohjaksi vuonna 1909 julkaisemalleen raamatunlaitokselle Biblia Hebraica.

        Kittelin laitoksen perinnettä noudattavaan Biblia Hebraican kolmanteen laitokseen (1937) otettiin sittemmin pohjaksi vuodelta 1009 peräisin oleva tekstikopio, joka käsitti kaikki Vanhan testamentin kirjat ja josta käytetään säilytyspaikkansa vuoksi nimitystä Codex Leningradensis.

        Codex Leningradensis B11A vokalisoi tetragrammin luettavaksi ”Jehwah, Jehwih, ja lukuisia kertoja kuten 1Mo 3:14, Jehowah” ja kaikki tämä materiaali oli kääntäjillä käytössään.

        Kysymys herääkin, miksi kuitenkin suomen kieleen ei enää 1900-luvulla kulkeutunut Jumalan nimi, joka noissakin käännöksissä oli, olipa se sitten Jahve tai Jehova?

        Se korvattiin kiertoilmauksilla kuten ”Luoja, Herra, Kaikkivaltias” ja niin edelleen. Muut Jumalat – kuten Baal, Astoret, Molek, Artemis – käännettin kyllä suomeksi, ja tietysti Jumalan pojan persoonanimi ”Jeesus” käännettiin. Jos nimi siellä olisi ollut omalla paikallaan, niin olisin sen nuoruudesta asti tiennyt ja sitä olisi opetettu jo koulun uskontotunneilla.

        Jopa Iisalmen ylpeyden, Kustaa Adolfin kirkon sakastistakin löytyi kasukka, jonka rinnassa lukee ”Jehova”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iisalmen Sanomat

        Vuokko Nissisen näkökulma: Kahvipöytäspekulaatioissa arvuutellaan, ketkä hakevat Kiuruveden johtoon –  tässä toimituksen veikkaukset

        PÄÄKIRJOITUS & MIELIPIDE 30.11.2018 6:00

        Miksi Jumalan nimi ei kulkeutunut suomen kieleen enää 1900-luvulla – olipa se sitten Jahve tai Jehova?

        Kiitos paljon Arja Pentikäiselle mietteistäsi (IS 15.11.). On aivan oikein, että toinen tapa lausua Jumalan persoonanimi on ”Jahve” ja esität sille teorialle perusteet. Kaikki asiantuntijat kuitenkin rehellisesti sanovat, että todellisuudessa emme tiedä miten nimi tuolloin lausuttiin.

        Näyttely käsitteli kuitenkin Jumalan nimen käyttöä kristillisen Suomen historiassa. Lähdeaineisto tuli miltei täysin 1600-luvulta lähtien Suomeen reformoidun luterilaisen uskonnon alkulähteiltä aivan 1900-luvulle asti.

        Helsingin tuomiokirkon rappujen yläpäässä oleva Jumalan nimi oli muodossa ”Jehovah”. Kuhmoisten kirkon seinämaalauksessa nimi luki muodossa ”Jehowa”. Ruotsin vallan rahoissa se luki vuosisatoja latinaksi, jossa ei ole J-kirjanta, Iehova.

        Martti Luther kirjoitti Jumalasta paimenkirjeessään: ”Hänen olemuksensa ei ole kenestäkään peräisin. Hänellä ei ole myöskään alkua eikä loppua vaan hän on olemassa ikuisuudesta asti... tällainen on Jehova”.

        Toimittaja keskittyi enemmänkin vuoden 1933/1938 käännöskomiteaan, johon kuului arvovaltaisia jäseniä. Tämä oli Raamattu, johon minä jo nuorena ihastuin ja luin sitä paljon ja arvostan sitä edelleen.

        Raamatunkäännöskomitean käyttämä alkuteksti oli Jakob ben Chaijimin venetsialaisen Daniel Bombergin kirjapainossa vuosina 1524–1525 julkaisema hepreankielinen Raamattu. Tämä valikoitui sen vuoksi, että se oli kätevimmin saatavissa, koska saksalainen professori Rudolf Kittel (1853–1929) oli ottanut sen pohjaksi vuonna 1909 julkaisemalleen raamatunlaitokselle Biblia Hebraica.

        Kittelin laitoksen perinnettä noudattavaan Biblia Hebraican kolmanteen laitokseen (1937) otettiin sittemmin pohjaksi vuodelta 1009 peräisin oleva tekstikopio, joka käsitti kaikki Vanhan testamentin kirjat ja josta käytetään säilytyspaikkansa vuoksi nimitystä Codex Leningradensis.

        Codex Leningradensis B11A vokalisoi tetragrammin luettavaksi ”Jehwah, Jehwih, ja lukuisia kertoja kuten 1Mo 3:14, Jehowah” ja kaikki tämä materiaali oli kääntäjillä käytössään.

        Kysymys herääkin, miksi kuitenkin suomen kieleen ei enää 1900-luvulla kulkeutunut Jumalan nimi, joka noissakin käännöksissä oli, olipa se sitten Jahve tai Jehova?

        Se korvattiin kiertoilmauksilla kuten ”Luoja, Herra, Kaikkivaltias” ja niin edelleen. Muut Jumalat – kuten Baal, Astoret, Molek, Artemis – käännettin kyllä suomeksi, ja tietysti Jumalan pojan persoonanimi ”Jeesus” käännettiin. Jos nimi siellä olisi ollut omalla paikallaan, niin olisin sen nuoruudesta asti tiennyt ja sitä olisi opetettu jo koulun uskontotunneilla.

        Jopa Iisalmen ylpeyden, Kustaa Adolfin kirkon sakastistakin löytyi kasukka, jonka rinnassa lukee ”Jehova”

        Jehova on ikuinen Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehova on ikuinen Jumala.

        Jehovan nimi merkitsee 'Hän saattaa tulemaan joksikin'.

        (hepr. verbin ha·wahʹ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; merk. ’hän saattaa tulemaan [joksikin]’).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan nimi merkitsee 'Hän saattaa tulemaan joksikin'.

        (hepr. verbin ha·wahʹ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; merk. ’hän saattaa tulemaan [joksikin]’).

        Hallintoelimestä puolestaan tulee mieleen 'penis'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan nimi merkitsee 'Hän saattaa tulemaan joksikin'.

        (hepr. verbin ha·wahʹ ’tulla [joksikin]’ imperfektiivinen kausatiivimuoto; merk. ’hän saattaa tulemaan [joksikin]’).

        Ei
        Kyseessä heprean verbi hwh, josta ei ole olemassa muotoa jehowa(h).


    • Pylly.

    • Pylly.

    • Pylly.

    • PyllyPylly.

      • Anonyymi

        Niinhän meillä kaikilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän meillä kaikilla.

        On kyllä. Mutta minulla on luultavasti kaunisäänisin. Näin sanoi jo uskonnon opettajani koulussa. Ja hän kyllä tiesi mistä puhui, koska oli jt jo kolmannessa polvessa.


      • Niinpä. Sellaisen kivan ruumiintoiminnon kaikkeuden suvereeni on ihmiselle luonut.


      • Ulkona tuulee.


    • Anonyymi

      Onko siis Vartiotornin mukaan" Jehova" jumalan etunimi ja "Jumala" jumalan sukunimi...!?

      • Anonyymi

        Heprealaiset sanat. Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ʼEl, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heprealaiset sanat. Niihin heprealaisiin sanoihin, jotka on käännetty ”Jumalaksi”, kuuluu sana ʼEl, joka merkitsee luultavasti ’mahtavaa, väkevää, voimakasta’

        Eli Raamatun mukaan Jehova Jumala, tarkoittaa :Hän saattaa tulemaan joksikin, koska Hän on MAHTAVA, VÄKEVÄ ja VOIMAKAS.

        Niin ja muuten, eikö ihmisillä nimi tarkoita myös jotakin heidän nimestään?

        Että minun on pakko tunnustaa yksi asia mikä on totta että, Ylistys kuuluu Jehovalle!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Raamatun mukaan Jehova Jumala, tarkoittaa :Hän saattaa tulemaan joksikin, koska Hän on MAHTAVA, VÄKEVÄ ja VOIMAKAS.

        Niin ja muuten, eikö ihmisillä nimi tarkoita myös jotakin heidän nimestään?

        Että minun on pakko tunnustaa yksi asia mikä on totta että, Ylistys kuuluu Jehovalle!!!

        Lasten seksuaallisen hyväksi käyttäjät siihen jehovat pystyvät


      • Anonyymi

        Ennen vanhaan jumalan etunimi oli Erkki ja sukunimi Kankaanpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten seksuaallisen hyväksi käyttäjät siihen jehovat pystyvät

        Kaikissa uskonnoissa on pedofiilejä, kysehän on siitä että jehovat eivät ole ilmoittaneet hyväksikäyttötapauksia viranomaisille


    • Anonyymi

      Väittämät rukouksien kuulijasta ylipäätäänkin ovat hyvin subjektiivisiä kokemuksia.

      Vartiotorniseura kertoo, että tulee "rukoilla oikein" ja "elää puhdasta kritityn elämää," sekä itse asiassa kuulua todistajiin, jotta jumala kuulisi rukoukset.

      Samaan aikaan kaikissa kristillisperäisissä uskonlikkeissä ja uskonnoissa jäsenet kertovat kokevansa jumalan hengen ohjausta ja tukea, sekä saavansa mielenrauhaa ja seesteisyyttä rukouksista.

      Mutta aivan vastaavia kokemuksia on lukemattomiin muihinkin uskontoihin ja jumaluuksiin uskovilla sadoilla ja sadoilla miljoonilla uskovilla.

      Kenen rukouksia siis jumala kuulee, mikä jumala ja mikä rukouksia kuulevista jumalista feikkaa.

      Keiden rukouskokemukset ovat siis aitoja ja tosia, ketkä feikkaavat ja / tai keiden rukoukset ovat pelkkää blaseboa ... ehkäpä kaikkien.

      Kaiken kaikkiaan kaikkiin uskomusmaailmoihin liittyy aikas vahvasti farisealaisen narsistisia piirteitä.

      • Anonyymi

        Uskonto antaa mahdollisuuden tuntea itsensä erityiseksi. Julkeimmat jopa väittävät, että heillä on uskontonsa ansiosta "todellista viisautta", jota "maailman viisailla" kuten tiedemiehillä ei ole. Tiedeyhteisön perusteellinen työ esim. evoluution tutkimuksessa mitätöidään fiilispohjalta, vain oman uskonnollisen tunteen perusteella, kykenemättä asiaperustaisesti kyseenalaistamaan tieteen väitteitä.


      • Anonyymi

        Ensinäkin me ihmiset emme ole täydellisiä , että me nyt tiedetään ihan 100% varmuudella kenen rukouksen Jehova kuuntelee ja ei kuuntele? Hän kuuntelu jopa lapsen rukouksen. Mutta Raamatussa sanotaan että Jehovalle pitäisi rukoilla silloin kun rukoilee. Muuta minä en osaa enempää tähän sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinäkin me ihmiset emme ole täydellisiä , että me nyt tiedetään ihan 100% varmuudella kenen rukouksen Jehova kuuntelee ja ei kuuntele? Hän kuuntelu jopa lapsen rukouksen. Mutta Raamatussa sanotaan että Jehovalle pitäisi rukoilla silloin kun rukoilee. Muuta minä en osaa enempää tähän sanoa.

        ”Varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset”

        KAKSIKYMMENTÄVIISI vuotta sitten israelilaiset arkeologit tekivät hämmästyttävän löydön. He löysivät Jerusalemista Hinnomin laakson rinteillä sijaitsevasta hautakuopasta kaksi pientä rullalle käärittyä hopealiuskaa, joihin oli kirjoitettu otteita Raamatusta. Rullien sanottiin olevan peräisin ajalta ennen vuotta 607 eaa., jolloin Babylonia tuhosi Jerusalemin. Niihin kaiverretuissa kirjoituksissa lainataan osia siunauksista, jotka on merkitty muistiin 4. Mooseksen kirjan 6:24–26:een. Jumalan nimi, Jehova, esiintyy molemmissa rullissa useita kertoja. Näiden hopearullien on sanottu olevan ”varhaisimmat tunnetut muinaisen maailman esineet, jotka sisältävät katkelmia heprealaisesta Raamatusta”.

        Jotkut tutkijat kuitenkin kyseenalaistivat rullien iän ja väittivät, että ne on kirjoitettu 100-luvulla eaa. Yksi syy väitteeseen oli se, että näistä hyvin pienistä rullista otetut alkuperäiset valokuvat olivat niin heikkolaatuisia, ettei niitä ollut mahdollista tutkia riittävän yksityiskohtaisesti. Jotta iänmääritystä koskeva ongelma voitaisiin ratkaista, ryhmä tutkijoita suoritti uuden tutkimuksen. He käyttivät hyväkseen uusinta valokuvaus- ja tietokonetekniikkaa ja laativat rullista hyvin tarkat digikuvat. Uuden tutkimuksen tulokset julkaistiin hiljattain. Mihin lopputulokseen tutkijaryhmä tuli?

        Ensinnäkin arkeologinen aineisto puhuu tutkijoiden mukaan sen puolesta, että rullat ovat Babylonian pakkosiirtolaisuutta edeltävältä ajalta. Paleografinen analyysi – kirjoitusten ajoittaminen kirjainten muodon, tyylin, asennon, viivojen piirtojärjestyksen ja suunnan perusteella – viittaa sekin 600-luvun loppupuolelle eaa. Ja lopuksi kirjoitusten ortografiasta eli oikeinkirjoitustavasta tutkijaryhmä sanoo: ”Liuskojen ortografia on yhtäpitävä arkeologisten ja paleografisten todisteiden kanssa piirtokirjoitusten iästä.”

        Eräs arkeologiaa käsittelevä lehti kiteyttää näiden hopearullien – joita kutsutaan myös Ketef Hinnomin piirtokirjoituksiksi – koskeneen tutkimuksen tulokset seuraavasti: ”Voimme siis vahvistaa sen useiden tutkijoiden tekemän päätelmän, että näissä liuskoissa olevat piirtokirjoitukset ovat varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset.” (Bulletin of the American Schools of Oriental Research.)

        [Kuvien lähdemerkinnät s. 32]

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset”

        KAKSIKYMMENTÄVIISI vuotta sitten israelilaiset arkeologit tekivät hämmästyttävän löydön. He löysivät Jerusalemista Hinnomin laakson rinteillä sijaitsevasta hautakuopasta kaksi pientä rullalle käärittyä hopealiuskaa, joihin oli kirjoitettu otteita Raamatusta. Rullien sanottiin olevan peräisin ajalta ennen vuotta 607 eaa., jolloin Babylonia tuhosi Jerusalemin. Niihin kaiverretuissa kirjoituksissa lainataan osia siunauksista, jotka on merkitty muistiin 4. Mooseksen kirjan 6:24–26:een. Jumalan nimi, Jehova, esiintyy molemmissa rullissa useita kertoja. Näiden hopearullien on sanottu olevan ”varhaisimmat tunnetut muinaisen maailman esineet, jotka sisältävät katkelmia heprealaisesta Raamatusta”.

        Jotkut tutkijat kuitenkin kyseenalaistivat rullien iän ja väittivät, että ne on kirjoitettu 100-luvulla eaa. Yksi syy väitteeseen oli se, että näistä hyvin pienistä rullista otetut alkuperäiset valokuvat olivat niin heikkolaatuisia, ettei niitä ollut mahdollista tutkia riittävän yksityiskohtaisesti. Jotta iänmääritystä koskeva ongelma voitaisiin ratkaista, ryhmä tutkijoita suoritti uuden tutkimuksen. He käyttivät hyväkseen uusinta valokuvaus- ja tietokonetekniikkaa ja laativat rullista hyvin tarkat digikuvat. Uuden tutkimuksen tulokset julkaistiin hiljattain. Mihin lopputulokseen tutkijaryhmä tuli?

        Ensinnäkin arkeologinen aineisto puhuu tutkijoiden mukaan sen puolesta, että rullat ovat Babylonian pakkosiirtolaisuutta edeltävältä ajalta. Paleografinen analyysi – kirjoitusten ajoittaminen kirjainten muodon, tyylin, asennon, viivojen piirtojärjestyksen ja suunnan perusteella – viittaa sekin 600-luvun loppupuolelle eaa. Ja lopuksi kirjoitusten ortografiasta eli oikeinkirjoitustavasta tutkijaryhmä sanoo: ”Liuskojen ortografia on yhtäpitävä arkeologisten ja paleografisten todisteiden kanssa piirtokirjoitusten iästä.”

        Eräs arkeologiaa käsittelevä lehti kiteyttää näiden hopearullien – joita kutsutaan myös Ketef Hinnomin piirtokirjoituksiksi – koskeneen tutkimuksen tulokset seuraavasti: ”Voimme siis vahvistaa sen useiden tutkijoiden tekemän päätelmän, että näissä liuskoissa olevat piirtokirjoitukset ovat varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset.” (Bulletin of the American Schools of Oriental Research.)

        [Kuvien lähdemerkinnät s. 32]

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority

        Vai 607, heh heh...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset”

        KAKSIKYMMENTÄVIISI vuotta sitten israelilaiset arkeologit tekivät hämmästyttävän löydön. He löysivät Jerusalemista Hinnomin laakson rinteillä sijaitsevasta hautakuopasta kaksi pientä rullalle käärittyä hopealiuskaa, joihin oli kirjoitettu otteita Raamatusta. Rullien sanottiin olevan peräisin ajalta ennen vuotta 607 eaa., jolloin Babylonia tuhosi Jerusalemin. Niihin kaiverretuissa kirjoituksissa lainataan osia siunauksista, jotka on merkitty muistiin 4. Mooseksen kirjan 6:24–26:een. Jumalan nimi, Jehova, esiintyy molemmissa rullissa useita kertoja. Näiden hopearullien on sanottu olevan ”varhaisimmat tunnetut muinaisen maailman esineet, jotka sisältävät katkelmia heprealaisesta Raamatusta”.

        Jotkut tutkijat kuitenkin kyseenalaistivat rullien iän ja väittivät, että ne on kirjoitettu 100-luvulla eaa. Yksi syy väitteeseen oli se, että näistä hyvin pienistä rullista otetut alkuperäiset valokuvat olivat niin heikkolaatuisia, ettei niitä ollut mahdollista tutkia riittävän yksityiskohtaisesti. Jotta iänmääritystä koskeva ongelma voitaisiin ratkaista, ryhmä tutkijoita suoritti uuden tutkimuksen. He käyttivät hyväkseen uusinta valokuvaus- ja tietokonetekniikkaa ja laativat rullista hyvin tarkat digikuvat. Uuden tutkimuksen tulokset julkaistiin hiljattain. Mihin lopputulokseen tutkijaryhmä tuli?

        Ensinnäkin arkeologinen aineisto puhuu tutkijoiden mukaan sen puolesta, että rullat ovat Babylonian pakkosiirtolaisuutta edeltävältä ajalta. Paleografinen analyysi – kirjoitusten ajoittaminen kirjainten muodon, tyylin, asennon, viivojen piirtojärjestyksen ja suunnan perusteella – viittaa sekin 600-luvun loppupuolelle eaa. Ja lopuksi kirjoitusten ortografiasta eli oikeinkirjoitustavasta tutkijaryhmä sanoo: ”Liuskojen ortografia on yhtäpitävä arkeologisten ja paleografisten todisteiden kanssa piirtokirjoitusten iästä.”

        Eräs arkeologiaa käsittelevä lehti kiteyttää näiden hopearullien – joita kutsutaan myös Ketef Hinnomin piirtokirjoituksiksi – koskeneen tutkimuksen tulokset seuraavasti: ”Voimme siis vahvistaa sen useiden tutkijoiden tekemän päätelmän, että näissä liuskoissa olevat piirtokirjoitukset ovat varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset.” (Bulletin of the American Schools of Oriental Research.)

        [Kuvien lähdemerkinnät s. 32]

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority

        Jehova ei pakota ketään rukoilemaan häntä. Sen sijaan hän lämpimästi kannustaa meitä tekemään niin (Jeremia 29:11, 12). Entä jos sinusta tuntuu, että joskus aiemmin rukouksiisi ei ole vastattu? Älä lannistu tai luovuta. Rakastavat vanhemmat eivät aina auta lastaan juuri sillä tavalla tai sillä hetkellä, kun lapsi odottaa. Heillä voi olla mielessään parempi ratkaisu. Yksi asia on kuitenkin varma: rakastavat vanhemmat auttavat lastaan.

        Jehova Jumala on kaikkein rakastavin Isä, ja hän haluaa auttaa sinua. Jos mietit huolellisesti tässä lehdessä käsiteltyjä Raamatun periaatteita ja pyrit toimimaan niiden mukaan, Jumala vastaa rukouksiisi parhaalla mahdollisella tavalla. (Psalmit 34:15; Matteus 7:7–11.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset”

        KAKSIKYMMENTÄVIISI vuotta sitten israelilaiset arkeologit tekivät hämmästyttävän löydön. He löysivät Jerusalemista Hinnomin laakson rinteillä sijaitsevasta hautakuopasta kaksi pientä rullalle käärittyä hopealiuskaa, joihin oli kirjoitettu otteita Raamatusta. Rullien sanottiin olevan peräisin ajalta ennen vuotta 607 eaa., jolloin Babylonia tuhosi Jerusalemin. Niihin kaiverretuissa kirjoituksissa lainataan osia siunauksista, jotka on merkitty muistiin 4. Mooseksen kirjan 6:24–26:een. Jumalan nimi, Jehova, esiintyy molemmissa rullissa useita kertoja. Näiden hopearullien on sanottu olevan ”varhaisimmat tunnetut muinaisen maailman esineet, jotka sisältävät katkelmia heprealaisesta Raamatusta”.

        Jotkut tutkijat kuitenkin kyseenalaistivat rullien iän ja väittivät, että ne on kirjoitettu 100-luvulla eaa. Yksi syy väitteeseen oli se, että näistä hyvin pienistä rullista otetut alkuperäiset valokuvat olivat niin heikkolaatuisia, ettei niitä ollut mahdollista tutkia riittävän yksityiskohtaisesti. Jotta iänmääritystä koskeva ongelma voitaisiin ratkaista, ryhmä tutkijoita suoritti uuden tutkimuksen. He käyttivät hyväkseen uusinta valokuvaus- ja tietokonetekniikkaa ja laativat rullista hyvin tarkat digikuvat. Uuden tutkimuksen tulokset julkaistiin hiljattain. Mihin lopputulokseen tutkijaryhmä tuli?

        Ensinnäkin arkeologinen aineisto puhuu tutkijoiden mukaan sen puolesta, että rullat ovat Babylonian pakkosiirtolaisuutta edeltävältä ajalta. Paleografinen analyysi – kirjoitusten ajoittaminen kirjainten muodon, tyylin, asennon, viivojen piirtojärjestyksen ja suunnan perusteella – viittaa sekin 600-luvun loppupuolelle eaa. Ja lopuksi kirjoitusten ortografiasta eli oikeinkirjoitustavasta tutkijaryhmä sanoo: ”Liuskojen ortografia on yhtäpitävä arkeologisten ja paleografisten todisteiden kanssa piirtokirjoitusten iästä.”

        Eräs arkeologiaa käsittelevä lehti kiteyttää näiden hopearullien – joita kutsutaan myös Ketef Hinnomin piirtokirjoituksiksi – koskeneen tutkimuksen tulokset seuraavasti: ”Voimme siis vahvistaa sen useiden tutkijoiden tekemän päätelmän, että näissä liuskoissa olevat piirtokirjoitukset ovat varhaisimmat tunnetut Raamatun tekstien lainaukset.” (Bulletin of the American Schools of Oriental Research.)

        [Kuvien lähdemerkinnät s. 32]

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority

        Vartiotornisi ei ole laittanut net-linkkiä.

        Juutalaiset eivät kirjoitelleet hopeakääröille. Mormoneilla on enkelin kultalevyt
        Onko Vartiotorniseuralla mennyt kulta ja hopea sekaisin ja käpristynyt rullalle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotornisi ei ole laittanut net-linkkiä.

        Juutalaiset eivät kirjoitelleet hopeakääröille. Mormoneilla on enkelin kultalevyt
        Onko Vartiotorniseuralla mennyt kulta ja hopea sekaisin ja käpristynyt rullalle ?

        Jos haluat ottaa yhteyttä heihin,ja museoon missä ne esiineet ovat. He ovat tässä paikassa Israelissa minne arkeologit laitoivat ne.

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat ottaa yhteyttä heihin,ja museoon missä ne esiineet ovat. He ovat tässä paikassa Israelissa minne arkeologit laitoivat ne.

        Luola: Pictorial Archive (Near Eastern History) Est.; piirtokirjoitukset: Photograph © Israel Museum, Jerusalem; Israel Antiquities Authority

        Tässä on se video missä Isreal arkeologit löysivät Jumala Jehovan nimen mikä oli vähintään 600 eaa.luvulta.

        https://youtu.be/YUyBTNDPJrw?t=196


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehova ei pakota ketään rukoilemaan häntä. Sen sijaan hän lämpimästi kannustaa meitä tekemään niin (Jeremia 29:11, 12). Entä jos sinusta tuntuu, että joskus aiemmin rukouksiisi ei ole vastattu? Älä lannistu tai luovuta. Rakastavat vanhemmat eivät aina auta lastaan juuri sillä tavalla tai sillä hetkellä, kun lapsi odottaa. Heillä voi olla mielessään parempi ratkaisu. Yksi asia on kuitenkin varma: rakastavat vanhemmat auttavat lastaan.

        Jehova Jumala on kaikkein rakastavin Isä, ja hän haluaa auttaa sinua. Jos mietit huolellisesti tässä lehdessä käsiteltyjä Raamatun periaatteita ja pyrit toimimaan niiden mukaan, Jumala vastaa rukouksiisi parhaalla mahdollisella tavalla. (Psalmit 34:15; Matteus 7:7–11.)

        Jehovan todistajien jumala on paha ja julma.


    • Anonyymi

      Kristittyä tuskin kiinnostaa saivarrella Jumalan nimistä. Käsittääkseni eroavaisuudet koskevat Jeesuksen roolia pelastuksen suhteen. Itse koen, omien hengellisten kokemusteni perusteella, että kristinoppi on kristallin kirkkaasti, täysin selvää Jeesuksen opetusta maanpäällä eläville ihmisille. Vain Pyhän Hengen inspiroimat luvut ja jakeet on päästetty uuteentestamenttiin.

      • Anonyymi

        Moi. Jo kyllä ymmärrän sinua täysin. Mutta jos saan sanoa myös oman mielipite,niin emme olisi päässeet tuntemaan Jeesusta jos ei Raamattuun olisi kirjoitettu hänen nimeään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi. Jo kyllä ymmärrän sinua täysin. Mutta jos saan sanoa myös oman mielipite,niin emme olisi päässeet tuntemaan Jeesusta jos ei Raamattuun olisi kirjoitettu hänen nimeään.

        Ja tämä että me rukoilaan lopuksi Jeesuksen Kristuksen nimessä Jehovalle. Että kyllä minun mielestäni on tärkeää että Raamatussa on ne nimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä että me rukoilaan lopuksi Jeesuksen Kristuksen nimessä Jehovalle. Että kyllä minun mielestäni on tärkeää että Raamatussa on ne nimet.

        Jehovalaiset ovat tehneet rukoilustakin muotoseikan. Saa rukoilla vain jehovaa ja pitää ehdottomasti esittää Jeesuksen kautta, vaikka Jeesus itse ei Isä meidän rukouksessa tällaista mallia antanut.

        Stefanos rukoili Jeesusta, Apt 7 luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovalaiset ovat tehneet rukoilustakin muotoseikan. Saa rukoilla vain jehovaa ja pitää ehdottomasti esittää Jeesuksen kautta, vaikka Jeesus itse ei Isä meidän rukouksessa tällaista mallia antanut.

        Stefanos rukoili Jeesusta, Apt 7 luku.

        Mikä sai Stefanoksen esittämään tällaisen vetoomuksen? Apostolien tekojen 7:55, 56 kertoo, että ”täynnä pyhää henkeä hän katseli kiinteästi taivaaseen ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella”. Tavallisesti Stefanos olisi esittänyt pyyntönsä Jehovalle Jeesuksen nimessä, mutta nähdessään kuolleista herätetyn Jeesuksen näyssä hän ilmeisesti tunsi voivansa vedota suoraan häneen sanoen: ”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.” Stefanos tiesi, että Jeesukselle oli annettu valta herättää kuolleita (Johannes 5:27–29). Siksi hän pyysi Jeesusta varjelemaan hänen henkeään eli elämänvoimaansa, kunnes Jeesus herättäisi hänet elämään kuolemattomana taivaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sai Stefanoksen esittämään tällaisen vetoomuksen? Apostolien tekojen 7:55, 56 kertoo, että ”täynnä pyhää henkeä hän katseli kiinteästi taivaaseen ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella”. Tavallisesti Stefanos olisi esittänyt pyyntönsä Jehovalle Jeesuksen nimessä, mutta nähdessään kuolleista herätetyn Jeesuksen näyssä hän ilmeisesti tunsi voivansa vedota suoraan häneen sanoen: ”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.” Stefanos tiesi, että Jeesukselle oli annettu valta herättää kuolleita (Johannes 5:27–29). Siksi hän pyysi Jeesusta varjelemaan hänen henkeään eli elämänvoimaansa, kunnes Jeesus herättäisi hänet elämään kuolemattomana taivaassa.

        Niin. Esittämäsi asia voidaan sanoa lyhyemminkin, että Stefanos rukoili Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Esittämäsi asia voidaan sanoa lyhyemminkin, että Stefanos rukoili Jeesusta.

        Jo siksi Stefanos sanoi noin Jeesukselle koska hän tiesi että Jehova oli antanut Jeesukselle valtuut herätämään kuolleet tulevaisuudessa. Sen jälkeen kun Jeesus on tehnyt ne työt minkä Jehova on antanut hänelle tehtäväkseen, niin sitten paratiisin aikana Jehova otta itselleen takaisin kuninkuus ja koko valtuuten ja silloin elää kaikki ihmiset rauhassa maanpäällä. Johannes 14:28 loppu jakeessa Jeesus sanoi:'sillä Isä on minua suurempi.' Niin silloin meidän on rukoiltava sitä joka on suuriin ja voimakkain, koska Jehovahan on luonut rakkaanJeesuksenkin jota meidän pitää seurata parhaansa mukaan. Ketä Jeesus rukoili kun hän oli maanpäällä? Isäänsä Jehovaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo siksi Stefanos sanoi noin Jeesukselle koska hän tiesi että Jehova oli antanut Jeesukselle valtuut herätämään kuolleet tulevaisuudessa. Sen jälkeen kun Jeesus on tehnyt ne työt minkä Jehova on antanut hänelle tehtäväkseen, niin sitten paratiisin aikana Jehova otta itselleen takaisin kuninkuus ja koko valtuuten ja silloin elää kaikki ihmiset rauhassa maanpäällä. Johannes 14:28 loppu jakeessa Jeesus sanoi:'sillä Isä on minua suurempi.' Niin silloin meidän on rukoiltava sitä joka on suuriin ja voimakkain, koska Jehovahan on luonut rakkaanJeesuksenkin jota meidän pitää seurata parhaansa mukaan. Ketä Jeesus rukoili kun hän oli maanpäällä? Isäänsä Jehovaa.

        Jeesus sanoo Joh. 14:14 Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoo Joh. 14:14 Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen.

        Jumalan nimimuoto Jehova on ehdottomasti virheellinen.
        Kyseesä on yhden sanan vokaalit ja toisen sanan konsonantit.

        Mutta opettamassaan rukouksessa jossa Jumalan nimi sanotaan pyhitetyksi antoi Jeesus (Jumala, Joh. 1:1) nimen taivaan Isä.
        Todistajat on opetettu sanomaan että se on mallirukous. Vastaa sinä että malliksi siis annettu että nimeä Jehova ei tarvitse käyttää.

        Mooseksen laissa kielletään turhaan lausumasta Jumala nimeä, ja lisätään että Jumala ei jätä rankaisematta sitä joka nimen turhaan lausuu.
        Vartiotorniteologiassa tämä on tuntematon asia. Todistaja ei osaa sanoa mitään jos puhe tulee turhasta lausumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan nimimuoto Jehova on ehdottomasti virheellinen.
        Kyseesä on yhden sanan vokaalit ja toisen sanan konsonantit.

        Mutta opettamassaan rukouksessa jossa Jumalan nimi sanotaan pyhitetyksi antoi Jeesus (Jumala, Joh. 1:1) nimen taivaan Isä.
        Todistajat on opetettu sanomaan että se on mallirukous. Vastaa sinä että malliksi siis annettu että nimeä Jehova ei tarvitse käyttää.

        Mooseksen laissa kielletään turhaan lausumasta Jumala nimeä, ja lisätään että Jumala ei jätä rankaisematta sitä joka nimen turhaan lausuu.
        Vartiotorniteologiassa tämä on tuntematon asia. Todistaja ei osaa sanoa mitään jos puhe tulee turhasta lausumisesta.

        Jehova alkoi kuulemaan minun rukouksiani sen jälkeen kun hylkäsin tämän hänen nimeään häpäisevän vartiotornilahkon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo siksi Stefanos sanoi noin Jeesukselle koska hän tiesi että Jehova oli antanut Jeesukselle valtuut herätämään kuolleet tulevaisuudessa. Sen jälkeen kun Jeesus on tehnyt ne työt minkä Jehova on antanut hänelle tehtäväkseen, niin sitten paratiisin aikana Jehova otta itselleen takaisin kuninkuus ja koko valtuuten ja silloin elää kaikki ihmiset rauhassa maanpäällä. Johannes 14:28 loppu jakeessa Jeesus sanoi:'sillä Isä on minua suurempi.' Niin silloin meidän on rukoiltava sitä joka on suuriin ja voimakkain, koska Jehovahan on luonut rakkaanJeesuksenkin jota meidän pitää seurata parhaansa mukaan. Ketä Jeesus rukoili kun hän oli maanpäällä? Isäänsä Jehovaa.

        Joh. 1:1 ilmoittaa Jeesuksen Jumalaksi, luonnoltaan, Jeesuksessa puhui Jumala
        Joh. 14:28 viittaa filipp. 2:7:ään, otti orja muodon, tuli ihmisen kaltaiseksi.

        Joh. 14:10 Isä joka minussa asuu, tekee ne teot

        Eli Isä, vaikka on suurempi, on Jeesuksessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan nimimuoto Jehova on ehdottomasti virheellinen.
        Kyseesä on yhden sanan vokaalit ja toisen sanan konsonantit.

        Mutta opettamassaan rukouksessa jossa Jumalan nimi sanotaan pyhitetyksi antoi Jeesus (Jumala, Joh. 1:1) nimen taivaan Isä.
        Todistajat on opetettu sanomaan että se on mallirukous. Vastaa sinä että malliksi siis annettu että nimeä Jehova ei tarvitse käyttää.

        Mooseksen laissa kielletään turhaan lausumasta Jumala nimeä, ja lisätään että Jumala ei jätä rankaisematta sitä joka nimen turhaan lausuu.
        Vartiotorniteologiassa tämä on tuntematon asia. Todistaja ei osaa sanoa mitään jos puhe tulee turhasta lausumisesta.

        Miksi Jumalan nimi on pyhä?
        Neljä heprealaista kirjainta, jotka edustavat Jumalan nimeä Jehova
        Jumalan nimi, Jehova (יהוה), edustaa Jumalaa itseään. Hän sanoi nimestään: ”Tämä on minun nimeni ajan hämärään asti, ja tämä on muistona minusta sukupolvesta sukupolveen.” (2. Mooseksen kirja 3:15.) Jumalan nimen merkitys – ’hän saattaa tulemaan (joksikin)’ – takaa sen, että hän tulee miksi tahansa hänen on tarpeen tulla toteuttaakseen tarkoituksensa. Hän osoitti kykenevänsä tähän, kun hän vapautti Israelin Egyptistä, joka oli tuon ajan voimakkain kansakunta (2. Mooseksen kirja 9:16).

        Miten meidän tulisi suhtautua Jumalan nimeen?
        Kolmas käsky kuuluu: ”Et saa käyttää Jehovan, Jumalasi, nimeä arvottomalla tavalla.” (2. Mooseksen kirja 20:7.) Kenenkään ei pidä lausua Jumalan nimeä turhaan tai epäkunnioittavasti. Kaikilla, jotka edustavat Jumalaa, on velvollisuus tuottaa hänelle kunniaa käytöksellään. Heidän ei tule milloinkaan häpäistä hänen pyhää nimeään.

        Pitäisikö meidän koskaan lausua Jumalan nimeä?
        Raamattu käskee Jumalaa pelkäävien ihmisten käyttää hänen nimeään mutta kieltää sen väärinkäytön. ”Kiittäkää Jehovaa, huutakaa avuksenne hänen nimeään.” (Psalmit 105:1.) Uskolliset Jumalan palvelijat, kuten Boas, lausuivat kunnioittavasti Jumalan nimen palvonnassaan ja arkielämässään (Ruut 2:4).


    • Anonyymi

      Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä. Jt-uskonto on kristillisyydestä vaikutteita saanut uususkonto, joka erosi omaksi lahkokseen Raamatuntutkijat-liikkeestä, jonka Russel perusti yli 100 vuotta sitten. Alkuperäisiä Raamatuntutkijoita on edelleen olemassa ympäri maailmaa.

      Raamatussa kerrottu Jumalan nimi on JHVH. Alunperin juutalaiset eivät merkinneet vokaaleita. Muotoa Jahve(h) pidetään oikeellisempana kuin muotoa Jehova(h), jota Jt-liike haluaa käyttää.

      Jehovan todistajat eivät usko Jumalasta samoin kuin kristityt. Kuitenkin Jehovan todistajat itse väittävät virheellisesti olevansa kristittyjä.

      • Anonyymi

        Mitenkähän nämä nykyiset Raamatuntutkijat eroavat Jehovan todistajista.


      • Anonyymi

        Lahko käyttää Jehova-nimeä vastoin omia periaatteitaan.
        Vartiotornissa se on leuhkiakseen sanonut että kaikki perustellaan Raamatulla.
        Tuon Jehova-nimen se on kuitenkin perustellut sillä että se on tunnetumpi, käytetympi nimiversio.

        Kumpikin perustelutapa on arvattavasti kuulostanut hienolta kirjoittamishetkellään, kansakoulupohjaisista kirjoittajistaan (he ovat täyden lahkokarrieerin läpikäyneitä, plus kirjoittautuneita pitämäänsä kortistoon taivaaseen menijöiksi aikanaan, 144 000 mukana. Sekään ei Raamatun mukaan ole mahdollista, ilm. 14:1: 144 000; 14:5: eikä heidän suustaan ole valhetta havaittu)


    • Anonyymi

      Kyllä Jumalan nimen Jehova käyttö on yleistä monissa Raamatun käännöksissä. Valitettavasti meillä Suomessa vuoden 1933 kirkkoraamatusta poistettiin vuoden 1913 väliaikaisessa käännöksessä ollut nimi Jehovah.
      On tärkeää kuitenkin käyttää Jumalan persoonanimeä, koska hän itse haluaa, että sitä käytettäisiin kun puhumme Jumalasta. On kummallista, että monille riittää se, että he puhuvat Herrasta tai pelkästään Jumalasta. Kun heiltä kysyy tarkentavia kysymyksiä siitä, millainen Jumala on, he eivät kykene sanomaan juuri mitään järkevää. On selviö, ettei Jumala ole monille ihmisille todellinen johtuen siitä, etteivät he todellisuudessa tunne häntä. Monet laiminlyövät Raamatun syvällisen tutkimisen ja lukemisen yleensäkin. Raamatun tulisi olla kristitylle tärkein ja rakkain kirje kokoelma, jolla on elämää muuttava todellinen voima.

      • Anonyymi

        Missä kohdin UT:ssä sanotaan, että Jumala haluaa, että käytämme Hänestä nimeä Jehova?
        Kerro.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3482
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2159
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1985
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1530
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1368
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1344
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1297
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1055
    Aihe