Pitäisikö mennä ensiapukurssille.
Edellisestä on jo vuosia.
Ensiapukurssille
16
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tuntuu ettei osaa, niin kantsii mennä. Mullakin kaikki vanhentuneet, mutta olin jonkin aikaa SPR-ryhmässä mukana niin käytännössä muistan aika paljon. On eri asia kestääkö hermo jos lapsenlapsille jotain sattuu ja pitäisi salamana auttaa. Vieraammalle ehkä helpompi, ei pukkaisi tunteet pintaan.
- Anonyymi
Tuossa pyörii mainoksia ensiapukursseista.
Työn puolesta kävin ja sen järjesti punainenr risti,
mutta tuossa pyörii jonkun yrityksen kurssista.- Anonyymi
Ea-ykkösen kävin yli 40v sitten, josta moni asia muuttunut , sekä myös unohtunut.
Jotain olen kerrannut, ja opetellut uutta.
- Anonyymi
Joskus töissä ollessa tuli käytyä,päivitys varmaan olisi paikallaan,en tosin ole huomannut,että niitä paikkakunnalla olisi järjästetty.
- Anonyymi
Aikoinaan työssä oli pakko käydä ea-kurssi joka toinen vuosi.
Sittemmin olen käynnyt paikallisen SPR:n kursseilla 5-6 vuoden välein.
Jos sattuu onnettomuuspaikalle, sydänkohtaus, tms. osaa ja uskaltaa tehdä muutakin kuin huutaa ja huitoa käsillään;) - Anonyymi
Olen käynyt useitakin ensiapukursseja, mutta ikäni puolesta on osaltani hallita puhelimesta se 112 numero, josta paras apu.
Kerran olen joutunut kuollutta "elvyttämään", mutta kuollut, mikä kuollut, ei häneen enää tekohengityskään auttanut, vaikka kuinka painelin ja puhalsin. Mamma oli jo iäkäs ja tuupertunut saunalle pyykkiä pestessään, mutta kun lapsi(lapsenlapsi) tuli hakemaan apua, niin tietenkin menin, tajuamatta siinä hädässäni, että ruumista yritin herätellä.- Anonyymi
Sinä kuitenkin yritit. Suurinosa ihmisistä kävelee (tai juoksee) ohi...''kännissä se on...''
Työn puolesta aikoinaan käynyt montakin ea-kurssia. Myös katstrofiharjoituksia, suuronnettomuusharjoituksia.
Eipä sitä enää näin eläkkeellä ollessa mitään ole tullut käytyä.
Kaipa sitä jotain takaraivosta tulisi, jos sellaiseen paikkaan joutuisi.- Anonyymi
alotuksentekijälle :
Jos siltätuntuu mene ihmeessä kurssille, ei siitä haittaakaan ole,
kaikenlaiset kurssit piristää,
niistä on vain hyötyä,
sen ole elämäni aikana huomnnu,
mitä monipuolisimpia kursseja käy sitä enenmän ihminen hyötyy moninaisista tiedosta,
huoleni onkin
kun saisi nuo nyky nuoret tajuamaan
erilaisten kurssien hyödyn omassa elämässään,
tieto/taito ei ojaan kaada,,,,
me vanhat ny ei suuremmin enään jaksa moista hienoa harrastusta,
mutta alotuksentekijä vaikuttaa vielä olevan elämässä lujasti kiinni,
ehdottomasti kannataa mennä ensiapukursseille vaikka on ehkä aikoinaan sen käynykki useinki,
terv. yx mummo,,,
- Anonyymi
Työni takia jouduin käymään ensiapukursseja.
Joitakin vuosia niistäkin, aina olisi hyvä päivittää.
Puhallus-painallus menetelmä on iskostunut mieleen jos elvytystilanne tulisi eteen,
joskus on tosin tullut mieleen kun tuolla tavarataloissa liikuessa näkee niitä kylttejä, että"Täällä on defibrillaatio".
Sanovat, että se on kevyt versio oikeasta defibrillaatiosta ja että siinä on helpot ohjeet, eikä voi aiheuttaa vahinkoa kun sitä käyttää.
Olisi hyvä kuitenkin kokeilla.
Se on vähän kuin palosammutin, sitäkin on hyvä kokeilla, varuilta, jos tulee tilanne vastaan, silloin on myöhäistä opetella.- Anonyymi
entä kun on syd. tahdistin
saako potilasta rintakehästä kovinkaa kovasti runnoa
jos sairas-kohtaus on tullu, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos sairas-kohtaus on tullu,niin ja luut heikkoja,
luusto hauras,
syd. lekattu ja tahdistin,, ??????????????????
saako runnoa rintakehää,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos sairas-kohtaus on tullu,Elvytettävän mukaan painelua suoritetaan,
ei se painelu runnomista ole,
pienelle vauvalle se voi olla sormin kevyttä painelua.
Jos joutuu elvyttämään, se on silloin tehtävä, ei siinä tilanteessa muuta mahdollisuutta ole.
Sydämentahdistimet ovat tavallaan juuri defibrillaatiolaitteita, niitäkin on monen tasoisia ja laatuisia riippuen sydämestä ja hoidetaanko rytmihäiriötä tai vajaa tai jotain muuta.
Tuskin tahdistin estää defibrillaatiolaitteen käyttöä ja eipä sitä elvytystilanteessa edes voi tietää onko tahdistimia tai muita värkkejä. Kuvittelisin, että jos ja kun elvytys onnistuu sen jälkeen laitteet tutkitaan perusteellisesti yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elvytettävän mukaan painelua suoritetaan,
ei se painelu runnomista ole,
pienelle vauvalle se voi olla sormin kevyttä painelua.
Jos joutuu elvyttämään, se on silloin tehtävä, ei siinä tilanteessa muuta mahdollisuutta ole.
Sydämentahdistimet ovat tavallaan juuri defibrillaatiolaitteita, niitäkin on monen tasoisia ja laatuisia riippuen sydämestä ja hoidetaanko rytmihäiriötä tai vajaa tai jotain muuta.
Tuskin tahdistin estää defibrillaatiolaitteen käyttöä ja eipä sitä elvytystilanteessa edes voi tietää onko tahdistimia tai muita värkkejä. Kuvittelisin, että jos ja kun elvytys onnistuu sen jälkeen laitteet tutkitaan perusteellisesti yms.Tahdistin on herkkä kakenlaisille radiosinglaaneille,
niitä on kehotettu välttämään, liian lähellä ei saa oleskella,
tahdistin häiriintyy niitten lähellä,
joten onko gefibrilaatio laite sovelias tahdistimen omistajan elvytykseen,,,
- Anonyymi
Taitaa mennä pari vuotta tässä ilman kursseja,katsotaan sitten tautitilanne.
- Anonyymi
olen alle ysikymppinen,,,, mutta,,,
mun tekis mieli opiskella enlantia, saksaa ja ruotsia
mutt kuinka kehtaa, ne kattoo piiiiiitkään
enkä kehtaa ääneen lausua sanoja muitten kuullen, joten olen suunitellu yksin opiskelua kotona jos kirjastosta saisi jotain materiaalia lainaksi, esm kasetteja jotta voisi matkia puhetta, ja lauseita,
sian saksaalla olen ulkomailla lomareissuilla hyvinki pärjänny, ihme kyllä,
siinä on sekasi englantia ja saksan sanoja, joku ruotsin sanaki, heh,
pikkusen on naurattanu, ne on siellä kummasti mun tolkaamista ymmärtäny,
luultavasti en enään jaksa matkustella ulkomailla, mutta olisi mukava sölkätä välliin vierasperäsiä sanoja,
mun tapa on ollu koko ijän höpöttää joskus jotaki sanoja englaniksi tai saksaki
jopa ruotsiksi,
jostain syystä ruotsi on ollu vaikein kieli miun elämässä, vaikka sitäki olen joutunu käyttämään aikoinaan työelämässä,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4928573Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1205862Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2794849Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584635Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s714166Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723778- 901718
- 991282
- 47889