Ensihoito (AMK) työharjoittelut

Anonyymi

Olen menossa intin jälkeen opiskelemaan ensihoitoa ja mietin että missä olette käykeet työharjoittelunne? Ensihoito linjalla ekat harkat lienee samoja kun sairaanhoitaja opiskelijoillakin. Eli ekat harkat suurimmalla osalla ilmeisesti vanhainkodissa yms? Kiinnostaa tietää mitä linjaa opiskelitte, missä kävitte harjoittelunne ja mitä tykkäsitte/mistä ette tykänneet? Lähinnä ensimmäiset harjoittelut, mutta etenkin ensihoitoa opiskelleiden muutkin harjoittelut:) Odotan kovasti koulun alkua ja odotellessa olisi mukava lukea muiden kokemuksia:) Kiitos!

8

2694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kritisoi kenenkään ammatinvalintoja mut omia salaisia ajatuksia latelen tähän perusteella koska työskentelen "terapeuttiselta" suunnalta xxxxxxxxx sijaistusmuotoisesti ja en ymmärrä mikä miestä vetää ylipäätään terveydenhuoltoalalle. Tupa täys akkoja, miehen oltava varpasillaan joulukuusen ympärillä tipo tipo, mitään ei tuskin uskalla puhua sillä saat tuta nahoissas puheesi mutta myös huomannut seikan miten naisten suosion saa osakseen jos naista miellyttää työssä virheettömän väsymättömästi. Ei näissä terveydenhuollon puitteissa kaikki naiset ole mukavia vaikka pitäisi olla työnkuvaan nähden etusijalla ennen palkkaa "kutsumus työskentely" ja näissä puitteissa nähnyt silmillä seuraten miten alalla työskentely on henkisesti raskasta, kuluttavaa pävittäin vähemminkin miellyttävien asioiden parissa. Ei mielestäni merillistä ole jos tulisi korviini havainto miten akat keskenäänkin ottavat yhteen työssä ollessaan eikä ratkaisisua ongelmiin löydy keinoja pastoriltakaan. Terveydenhuoltoaala on kiinalainen naamio,

      • Anonyymi

        Kommentit on tervetulleita! Ja uskon että ensihoito puolella jos on työllistettynä esim. pelastuslaitoksella hoitotason ensihoitotehtävissä, niin tilanne ei ole aivan sama. Toki mainitsemasi asiat voi tulla esiin ensimmäisestä työharjoittelusta lähtien mutta en uskoisi että meininki on samanlaista sitten myöhemmin?


      • Anonyymi

        Mistä päättelet, että aloittaja olisi mies? Intistä?
        Myös reippaat naiset käyvät intin!


    • Anonyymi

      Ensihoidon koulutusohjelmassa aloittavan opinnot etenee pitkälti samalla tavoin, kuin sairaanhoitajan opinnot ensimmäisten vuosien aikana. Eroavaisuuksina SH-opintoihin on vain se, että opinnoissa pyritään painottamaan akuuttihoitoa.

      Opintosuunnitelmasta riippuen ensimmäinnen harjoittelu on perushoitoon painottuva harjoittelu, joka tapahtuu usein vanhainkodissa tai palvelutalossa. Tässä oli vaihtelua muutaman viime OPS kanssa ja välillä tämä ensimmäinen lyhyempi harjoittelu oli poissa, mutta nyt ilmeisesti taas palannut suunnitelmaan.

      Suuri osa harjoitteluista tapahtuu sairaalaympäristössä. Harjoitteluihin kuuluu yleensä sisätautien harjoittelu, mikä tarkoittaa yleensä sairaalan vuodeosastolla tapahtuvaa harjoittelua. Kirurginen harjoittelu voi tapahtua myös vuodeosastolla tai esimerkiksi leikkurissa, leikkuriin paikkoja on kuitenkin alkuvaiheen opiskelijoilla rajatummin.

      Seuraavaksi harjoitteluksi tulee lasten hoitotyön harjoittelu ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu. Lasten harjoittelupaikkaa on usein hyvin haastavaa saada, varsinkin PKS-alueella ja paikan "laadusta" voi joutua tinkimään, tällä tarkoitan että harjoittelua ei välttämättä pääse suorittamaan nimenomaan sairaanhoidollisessa yksikössä. MT-puolen harjoittelu voi tapahtua suhteellisen laajalla skaalalla erilaisissa paikoissa.

      Tämän jälkeen pääseekin jo hieman siihen varsinaiseen ensihoitoon, perustason harjoittelun parissa. Ensihoidon harjoittelut tapahtuvat pelastuslaitoksilla tai sairaanhoitopiirin ensihoidossa, tämä tarkoittaa kuitenkin sitä että harjoittelut suoritetaan paikassa, joka ajaa hätäkeskuksen alla keikkoja, mikä on hyvä juttu. Muista paikoista poiketen ensihoidon harjoitteluita ei pääsääntöisesti varata JOBIILI järjestelmän kautta ja paikkoja riittää kaikille opiskelijoille.

      Opiskelujen loppupuolella erikoistutaan enemmän ensihoitoon ja hoitotason harjoittelun lisäksi syventävä harjoittelu on mahdollista tehdä ensihoidossa, mutta myös esimerkiksi anestesiapuolella salissa tai teho-osastolla. Harjoitteluiden pituuksissa ja soveltuvissa paikoissa on jonkin verran eroa koulutusohjelmien välillä.

      Opisleuiden osalta kannattaa omaksua heti alussa se että tutkinto valmistaa sinut myös sairaanhoitajaksi. Opintojen alussa akuuttihoito ei ole ensimmäisenä esillä ja perushoito sitäkin enemmän. Oman kokemuksen perusteella opinnot olivat kuitenkin laajat ja antoivat kattavasti näkemystä erilaisista yksiköistä ja hoitotyön ympäristöistä.

      Opinnoissa taas en pitänyt harjoittelupaikkajärjestelmästä ja olisin myös toivonut että ensihoidon harjoittelut olisivat olleet muutamia viikkoja toisia harjoitteluita pidempiä. Kannattaakin jo opintojen alussa varautua siihen että harjoitteluita joutuu mahdollisesti tekemään paikoissa, joihin ei itse olisi halunnut.
      Harjoittelut varataan järjestelmän kautta ja paikat aukeavat kaikille varattavaksi samaan aikaan ja menevät hetkessä, eli mielenkiintoisimpiin kohteisiin on usein huomattavan vaikea päästä. Välillä harjoittelupaikan saaminen ylipäätänsä voi olla haasteellista ja harjoittelu siirtyä, jos paikkaa ei saa. Usein kuitenkin ainakin jonkun paikan saa ja omalla kohdalla opinnot eivät sen takia mutkistuneet.

      • Anonyymi

        Kiitos, paljon että jaksoit kirjottaa noin kattavan tekstin!😇 -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, paljon että jaksoit kirjottaa noin kattavan tekstin!😇 -AP

        Eipä mitään, kysy ihmeessä jos tulee muita kysymyksiä mieleen. Hyviä tulevia opintoja sinulle ja toivotaan että pandemiatilanne jo sallisi normaalin opiskelun. Iso suositus ensihoitajaopiskelijapäiville osallistumisesta koulun aikana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä mitään, kysy ihmeessä jos tulee muita kysymyksiä mieleen. Hyviä tulevia opintoja sinulle ja toivotaan että pandemiatilanne jo sallisi normaalin opiskelun. Iso suositus ensihoitajaopiskelijapäiville osallistumisesta koulun aikana!

        Mä meinaan nyt myös hakea ensihoitajaksi:) Muistatko yhtään kuinka kauan harjoittelut kestivät? Etenkin tuo perusharjoittelu? Olen kuullut paljon tarinoita siitä kuinka ikävää se voi olla ja että se on pelkkää vanhusten vaippojen vaihtamista ja että siitä ei saa mitään irti, ja tuntuu lähinnä ilmaiselta työvoimalta enemmän kuin opiskelulta ja haluaisin tietää kauan sitä joutuu kestämään?

        Ja ennen kuin joku tulee kertomaan miten ei kuulosta siltä että ois oikea ala mulle niin vastaan jo suoraan että mä en ole hakemassa ensihoitajaksi siksi että voin vaihtaa vanhusten vaippoja päivät pitkät. Ei siinä, arvostan ihmisiä jotka tekevät sitä työtä ja arvostan vanhuksia, mutta se nyt vain ei ole se homma mitä minä haluan tehdä. Koska en näe aika/hyöty suhdetta siinä jos viikkoja/kuukausia käytetään tohon hommaan. Koska vaipan vaihtamisen oppii päivässä. Siihen ei mun mielestä tarvi käyttää opiskelijoita päivästä toiseen ilmaisena työvoimana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä meinaan nyt myös hakea ensihoitajaksi:) Muistatko yhtään kuinka kauan harjoittelut kestivät? Etenkin tuo perusharjoittelu? Olen kuullut paljon tarinoita siitä kuinka ikävää se voi olla ja että se on pelkkää vanhusten vaippojen vaihtamista ja että siitä ei saa mitään irti, ja tuntuu lähinnä ilmaiselta työvoimalta enemmän kuin opiskelulta ja haluaisin tietää kauan sitä joutuu kestämään?

        Ja ennen kuin joku tulee kertomaan miten ei kuulosta siltä että ois oikea ala mulle niin vastaan jo suoraan että mä en ole hakemassa ensihoitajaksi siksi että voin vaihtaa vanhusten vaippoja päivät pitkät. Ei siinä, arvostan ihmisiä jotka tekevät sitä työtä ja arvostan vanhuksia, mutta se nyt vain ei ole se homma mitä minä haluan tehdä. Koska en näe aika/hyöty suhdetta siinä jos viikkoja/kuukausia käytetään tohon hommaan. Koska vaipan vaihtamisen oppii päivässä. Siihen ei mun mielestä tarvi käyttää opiskelijoita päivästä toiseen ilmaisena työvoimana.

        Ensimmäinen harjoittelu kesti omissa opinnoissani 3 viikkoa. Muut harjoittelutoteutukset ovat kestoltaan olleet 6 viikkoa, joista 5 viikkoa on tapahtunut varsinaisesti harjoittelussa ja 1 viikko on kattanut laboraatio- ja simulaatio-opintoja koululla. Harjoitteluiden pituuksissa on eroja koulusta ja opetussuunnitelmasta riippuen.

        Suoritin itse ensimmäisen harjoittelun palvelutalossa, jossa oli 3 erillistä yksikköä, ns perus palvelutalopuoli, muistisairaiden yksikkö ja tehostettu palveluasuminen, jossa oli sitten enemmälti vuoteeseen hoidettavia potilaita. Paikka oli siis suhteellisen monipuolinen ja siellä pääsi myös tutustumaan hyvin erilaisiin perussairauksiin. Ensimmäisessä harjoittelussa päätavoitteet ovat usein perushoidon osaaminen, potilaan/asukkaan kohtaaminen ja aseptiikka.

        Harjoittelu ei tälläiselle akuuttihoitoon kiinnostuneelle ensihoitajalle ole se ensimmäinen innostuksen aihe, mutta hyödyllinen harjoittelu varsinkin jos alalta ei ole aikaisempaa kokemusta. Ylipäätänsä koulutuksen aikana perushoito tulee olemaan vahvasti läsnä melkein jokaisella harjoittelujaksolla, joten kannattaa luopua ajatuksesta että tuli tekemään vain tietynlaisia hommia. Ensimmäisen harjoittelun ja seuraavan ns. sis.tautien harjoittelun ero usein on vain hoitokotiympäristöstä siirtyminen sairaalaympäristöön.

        Useimmat harjoittelut varataan vielä järjestelmän kautta, joka varsinkin PKS-alueella tarkoittaa sitä että ei välttämättä siihen omasta mielenkiintoisimpaan paikkaan tule pääsemään. Jokaisesta harjoittelusta voi kuitenkin oppia paljon ja kannattaa hyödyntää ne ei niin mielenkiintoisetkin paikat.

        Osassa harjoitteluista viimeiset viikot saattavat tuntua ilmaisena työvoimana olemiselta, mutta sille ei oikein voi mitään. Toistoja tekemällä ja yrittämällä löytää tilaisuuksia oppia jotain uutta kuitenkin useimmat harjoittelut menevät nopeasti omalla painollaan.

        On hyvä myös muistaa, että koulun aikana omat tiedot alasta muokkaantuvat ja ainakin omasta mielestäni koulun aikana pääsi näkemään kattavasti erilaisia paikkoja ja on vain hyvä asia ettei koulutus ole ollut pelkästään ensihoidon parissa.
        Lopuksi vielä kannattaa jo alkuvaiheessa sisäistää se, että työpaikkoja häken alla ajaviin lansseihin on suhteellisen vaikea saada (varsinkin pks-alueella) ja moni ensihoitaja (AMK) työllistyykin sairaalaympäristöön esimerkiksi päivystyksiin ja tehoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe