Plug-in kulutus tabu josta puhuminen on epäkohteliasta?

Anonyymi

Miksi plug-in hybridien polttoaineen kulutuksesta ei saa edes puhua. Jos asiasta edes yrittää saada aikaiseksi asiallista keskustelua, on aina joku joka pahoittaa mielensä. Lopullinen kommentti on yleensä se, että vika on kysyjässä, joko asut väärässä paikassa tai käytät autoa vääränlaisten matkojen ajamiseen.
Tulevat polttoaineiden hinnankorotukset laittaa kuitenkin kovasti miettimään onko järkeä hankkia polttis autoa jos plug-inilläkin pärjäisi. Koko vertailulla ja harkinnalta on kuitenkin täysin pohja pois jos auton todellista polttoaineen kulutusta ei tiedä. Sen sijaan kysyjälle kerrotaan että plug-iniä voi ladata kotona ja että 50km toimintamatkan pitäisi riittää, mutta kun ei riitä, eikä sähköautonkaan aina, onko siis ainoa mahdollisuus pidättäytyä toistaiseksi vanhenevassa polttiksessa.

Vai onko tulevaisuudessa paljon autoa tarvitsevissa talouksissa aina 2..3 autoa.

86

6311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei sähköautojen ominaisuudet mikään tabu ole. Tosiasia on vain se, että haja asutus politiikaa ei voli enää tulevaisuudessa jatkaa. Ainoa tie on se että fossiilisten polttoaineiden käyttöstä tulee jokaiselle taloudellisesti kannattamatonta. Kulkemisen tarpeet tulee vähänemään ja maaseutu tyhjenee.

    • Anonyymi

      Oman plug-in auton keskikulutus pääasiassa kaupunkiliikenteessä on 7,8l/100km. Latailen sitä silloin tällöin kadunvarressa olevista latauspisteistä tai joskus harvoin kauppakeskusten vastaavista pisteistä. Sähköllä ajo on autossani vain lisäominaisuus, jos siihen haluaisi jotenkin enemmän panostaa.

    • Anonyymi

      Pitää ostaa oikeanlainen ladattava hybridi. Ladattava Prius plu-in Hybrid kuluttaa maantie ajossa 4,5 l/100 ajettaessa pelkällä bensalla. Latailen autoa kotona ja bensaa ei kulu juuri lainkaan.

      • Anonyymi

        Hihii, Prius on vain vitsi jolla ei vaan pysty ajamaan jos haluaa hiljaisen ja mukavan auton.
        Pluggarin kulutus on täysin kiinni käyttäjästä ja tarpeista. Toinen selviää lähes 0 kulutuksella ja toinen jolle kulutus ei merkitse mitään, saa kulumaan reilustikin bensaa.


      • Anonyymi

        Paha vaan, että yhtään uutta ei ole tänä vuonna Suomessa rekisteröity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, Prius on vain vitsi jolla ei vaan pysty ajamaan jos haluaa hiljaisen ja mukavan auton.
        Pluggarin kulutus on täysin kiinni käyttäjästä ja tarpeista. Toinen selviää lähes 0 kulutuksella ja toinen jolle kulutus ei merkitse mitään, saa kulumaan reilustikin bensaa.

        Prius on oikea kunnon auto. Kiinnostaa miten olet saanut noiun kieron ja väärän mielikuvan edelläkäviästä. Kerro ihmeessä ja palkkatasosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paha vaan, että yhtään uutta ei ole tänä vuonna Suomessa rekisteröity.

        Katsopas uudelleen se tarafin tilasto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prius on oikea kunnon auto. Kiinnostaa miten olet saanut noiun kieron ja väärän mielikuvan edelläkäviästä. Kerro ihmeessä ja palkkatasosi.

        Atkinsonin henki, johda sinä meitä
        https://www.youtube.com/watch?v=8U1rs3bI-HA


    • Anonyymi

      Suurimmat mielensäpahoittajat löytyvät sieltä polttisleiristä kun aletaan puhumaan julkisesti mitatuista kulutuksista.
      Esimerkiksi Moottorilehti mittasi että Plugin-Mersulla 200km päivässä moottoritietä ajavalla kulutus on 2,2 litraa satasella, mutta latauskelvottomalla Corollalla kulutus on 5,9 litraa. Tällaisista mittauksista puhuminen on Tabua vain Toyotaleirissä. Ei missään muualla.

      • Anonyymi

        Jep ja muilla foorumeilla on tullut seurailtua kanssa plugarikuskien touhuja. Opel Amperat menee yleensä alle 2 l/100 ja parhaat alle litran... jopa niin, että bensaa tankataan kerran vuodessa! Sen harvempi ei tankkausväli voi olla, koska auto polttaa tankin kerran vuodessa tyhjäksi, ettei bensa happane!

        Myös yksi Golf GTE kuski raportoi pöristelleensä pari vuotta 1-2 l/100 km kulutuksilla, vaikka tätäkin autoa on moitittu hirveäksi juopoksi, kun ajellaan akku tyhjänä.

        Se nyt vaan on niin, että enimmäkseen pääkaupunkiseudulla pyörivä saa melkein kaikki kilometrit ajettua sähköllä, kun latauspiste löytyy sekä kotipihasta että työpaikalta. 1-2 lapinreissua ei keskiarvoja paljoa heilauta.

        Myös oma pikaladattava (300 km energiat alle 5 minuutissa) hybridini on pärjännyt alle 2 l/100 km bensankulutuksella.


    • Anonyymi

      Mitäpä jos aloittaja vain menisi Autostadium palstalle ja ottaisi osaa keskustleuihin. Siellä kirjoitetaan täysin avoimesti kaikkien merkkien plugarien kulutuksesta.

    • Anonyymi

      Jos aloittajalle ei 50km range riitä niin ei se ole muiden keskustelijoiden vika. Jokainen voi itse laskea mikä on oletettu kokonaiskulutus sähköä ja bensaa omassa käytössä.
      Jos lopputulos ei tyydytä niin sitten ostaa sähköauton tai bensa/dieselin.

      Miksi tästä pitäisi itkeä ja kinata? Kyse on hyvin yksinkeraisesta alakoululaisen matemaattisesta ongelmasta.

      • Anonyymi

        Eli jos kulutus akun tyhjennyttyä on esimerkiksi 8l/100km ja WLTP 2l/100km. 2/3 ajoa polttiksena ja 1/3 sekalaista WLTP ajoa olisi keskimääräinen kulutus (2*8 2)/3 eli 6l/100km.
        Moni polttis vie paljon vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos kulutus akun tyhjennyttyä on esimerkiksi 8l/100km ja WLTP 2l/100km. 2/3 ajoa polttiksena ja 1/3 sekalaista WLTP ajoa olisi keskimääräinen kulutus (2*8 2)/3 eli 6l/100km.
        Moni polttis vie paljon vähemmän.

        Matemaattiset spekuloinnit on aika kevyttä kamaa oikean elämän mittauksien rinnalla.

        Esimerkiksi Moottorilehti mittasi että Plugin-Mersulla 200km päivässä moottoritietä ajavalla kulutus on 2,2 litraa satasella, mutta latauskelvottomalla Corollalla kulutus on 5,9 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matemaattiset spekuloinnit on aika kevyttä kamaa oikean elämän mittauksien rinnalla.

        Esimerkiksi Moottorilehti mittasi että Plugin-Mersulla 200km päivässä moottoritietä ajavalla kulutus on 2,2 litraa satasella, mutta latauskelvottomalla Corollalla kulutus on 5,9 litraa.

        Oma plugin mersu on kylläkin vienyt tähän asti 4,5l/100km eikä siihen sisälly mitään 200km moottoritieajoja. Plugarien kulutuksista puhutaan paljon puutaheinää, en tiedä miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos kulutus akun tyhjennyttyä on esimerkiksi 8l/100km ja WLTP 2l/100km. 2/3 ajoa polttiksena ja 1/3 sekalaista WLTP ajoa olisi keskimääräinen kulutus (2*8 2)/3 eli 6l/100km.
        Moni polttis vie paljon vähemmän.

        Tojohönön kusetusyrtys on avuton.

        Kunnollisen plugarin kulutus on 0 l/100 km niin kauan kuin akkua riittää. Vähemmän kunnolliset joutuvat pöristämään polttomoottia viileällä säällä lämmön tuottamiseksi.

        Ja jos/kun ajellaan 2/3 osaa kilometreistä sähköllä, niin kulutus on 2/3 x 0 l/100 km 1/3 x 8 l/100 km = 2,7 l/100 km.

        Oman = kehityksen kelkasta tippiuneen itäauton kohalla kusetus menee päinvastoin eli lasketaan kilometrejä, jotka ajetaan sähköllä. Esim. 1 km sähköllä ja 2 moottori pöristen. Tämän jälkeen julisetaan, että kulutus on 33 % pienempi kuin auton nomikulutus, jonka on valehdeltu olevan 4 l/100 km. Vaikka moottorin pöristessä bensaa paloi 9 l/100 km ja keskari sen vuoksi 6 l/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma plugin mersu on kylläkin vienyt tähän asti 4,5l/100km eikä siihen sisälly mitään 200km moottoritieajoja. Plugarien kulutuksista puhutaan paljon puutaheinää, en tiedä miksi.

        "Plugarien kulutuksista puhutaan paljon puutaheinää, en tiedä miksi."

        Koska yksi ajaa melkein kokonaan sähköllä ja toinen kokonaan bensalla. Oikean elämän kulutushaarukka on siis aivan samalla autolla jotain nollan ja kuuden litran välistä. Riippuu täysin siitä paljon ajaa verkkodähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Plugarien kulutuksista puhutaan paljon puutaheinää, en tiedä miksi."

        Koska yksi ajaa melkein kokonaan sähköllä ja toinen kokonaan bensalla. Oikean elämän kulutushaarukka on siis aivan samalla autolla jotain nollan ja kuuden litran välistä. Riippuu täysin siitä paljon ajaa verkkodähköllä.

        Senpä takia on turha julistaa mitään yksittäistä kulutuslukemaa "totuutena" plugarin kulutuksesta.

        Tuollaista harkitsevan pitää vaan arvioida/laskea oma ajoprofiili ja paljonko siitä pystyy ajamaan sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos kulutus akun tyhjennyttyä on esimerkiksi 8l/100km ja WLTP 2l/100km. 2/3 ajoa polttiksena ja 1/3 sekalaista WLTP ajoa olisi keskimääräinen kulutus (2*8 2)/3 eli 6l/100km.
        Moni polttis vie paljon vähemmän.

        Ei vastaavan kokoinen bensa-auto kulje yhtään vähemmällä. Lataushybridin bensakone voidaan optimoida kuluttamaan vähemmän, koska sen sähkömoottori auttaa aina liikkeelle lähdössä ja kuormitustilanteissa. Tyhjällä akulla se toimii kuten ns. Itselataavat hybridit, vai oliko se täyshybridi? Akun kapasiteetista on aina osa auton omassa käytössä kuskista riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Plugarien kulutuksista puhutaan paljon puutaheinää, en tiedä miksi."

        Koska yksi ajaa melkein kokonaan sähköllä ja toinen kokonaan bensalla. Oikean elämän kulutushaarukka on siis aivan samalla autolla jotain nollan ja kuuden litran välistä. Riippuu täysin siitä paljon ajaa verkkodähköllä.

        Noinhan se menee. Minulla päivittäiset ajot menevät pelkällä ladatulla sähköllä. Pitkät maantieajot noin 5 litran kulutuksella ja kovilla pakkasilla pääsee 6 litralla kun auto varoo jääkylmää akkua ja lämpöä tarvitaan reilusti. Vuoden keskiarvo jää noin 3 litran hukoille. Puolet vähemmän, kuin edellisellä dieselillä. Suurin säästö tulee kuitenkin veroissa. Vuodessa säästää 600€.


    • Anonyymi

      WLTP lukemilla voi heittää vesilintua. Sen sijaan kannattaa katsoa plugareiden EPA kulutukset fueleconomy.gov (USA) sivustolta. Ne ovat siellä tosin annettu mpg lukuina, mutta sen voi konvertoida l/100km arvioksi googlella löytyvillä laskureilla.

      Esim. Volvo XC60T8: akku tyhjänä: 27 mpg = 8,71 l/100km. Tuo on yhdistetty kaupunki/maantiekulutus.

      • Anonyymi

        Eipä vastaavan kokoinen, painoinen ja tehoinen bensa-auto kulje yhtään vähemmällä, päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä vastaavan kokoinen, painoinen ja tehoinen bensa-auto kulje yhtään vähemmällä, päinvastoin.

        Kyllä ne plugarit kulkee pienemmälläkin akku tyhjänä, jos ne tuolloin toimivat normaaleina hybrideinä: esim. XC60:stä vastaavan kokoisen RAV4 plugarin EPA kulutus akku tyhjänä on vain 6,2 l/100km!


    • Anonyymi

      Plugari sopii erityisesti kuskille, joka pystyy lataamaan auton kotonaan ja ajaa normaalisti 30 km päivässä ja pitkiä reissuja joskus. Jos työpaikalla on latausmahdollisuus, niin 50-60 km/päivä menee sähköllä. Suomalaiset ajavat keskimäärin 50 km päivässä. Jos pitkiä vapaa-ajan reissuja tulee vain silloin tällöin, voi ajaa bensalla eikä se vuosikulutusta juuri nosta.

      Plugareissa osalla on bensalla-ajon kulutus kai isompi, varsinkin jos auto on massiivisempi citymaasturi. Ei parin tonnin peltilehmä ilmaiseksi kulje.

      Maaseudullehan kaikenlaiset pistokeautot sopivat mahdottoman hyvin, kun joka talosta löytyy sähkökiuasta varten aikanaan hommatut kohtuulliset sähkösysteemit. Ei tarvitse ajaa huoltoaseman kautta enää ollenkaan tai tapella siitä, kuka perheenjäsen unohti tankata auton.

      • Anonyymi

        > Plugareissa osalla on bensalla-ajon kulutus kai isompi, varsinkin jos auto on massiivisempi citymaasturi. Ei parin tonnin peltilehmä ilmaiseksi kulje.

        Ei ole isompi kulutus. Plugarin kulutus akku tyhjänä on aikalailla sama kuin perus polttomoottorivehkeen kulutus. Akku lisää painoa ja vierintävastusta, toisaalta jarrutusenergian talteenotto tuo pientä säästöä. Lopputulos plus miinus nolla.

        Nuo 8 litran kulutukset johtuvat siitä, että tyypillinen plugari on aika iso ja mahdollisesti 4-vetoinen möhkäle. Ei nämä dieselinäkään ole mitään taloudellisuusihmeitä, ei moottoritienopeuksissa (korkean auton ilmavastus) eikä kaupungissa (jopa 2,2 tonnin omamassa tekee tehtävänsä).

        Harha tulee siitä, että osa dieselkuskeista valehtelee kulutukset litratolkulla alaspäin. Puhutaan joistain 5,5-7 l lukemista, kun moottoritiellä voi mennä yli 8 ja kaupungissa (pätkäajoa) pitkälti toistakymmentä. On katsottu kulutus vain ajotietokoneesta, joka valehtelee litran "kotiinpäin" ja sekin vain rauhallisessa maantieajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Plugareissa osalla on bensalla-ajon kulutus kai isompi, varsinkin jos auto on massiivisempi citymaasturi. Ei parin tonnin peltilehmä ilmaiseksi kulje.

        Ei ole isompi kulutus. Plugarin kulutus akku tyhjänä on aikalailla sama kuin perus polttomoottorivehkeen kulutus. Akku lisää painoa ja vierintävastusta, toisaalta jarrutusenergian talteenotto tuo pientä säästöä. Lopputulos plus miinus nolla.

        Nuo 8 litran kulutukset johtuvat siitä, että tyypillinen plugari on aika iso ja mahdollisesti 4-vetoinen möhkäle. Ei nämä dieselinäkään ole mitään taloudellisuusihmeitä, ei moottoritienopeuksissa (korkean auton ilmavastus) eikä kaupungissa (jopa 2,2 tonnin omamassa tekee tehtävänsä).

        Harha tulee siitä, että osa dieselkuskeista valehtelee kulutukset litratolkulla alaspäin. Puhutaan joistain 5,5-7 l lukemista, kun moottoritiellä voi mennä yli 8 ja kaupungissa (pätkäajoa) pitkälti toistakymmentä. On katsottu kulutus vain ajotietokoneesta, joka valehtelee litran "kotiinpäin" ja sekin vain rauhallisessa maantieajossa.

        8 kulutukset johtuu kylläkin siitä että suurin osa plugareista on teknisesti huonoja. Niissä polttomooottorin hyötysuhde on huono. Esimerkkinä vaikka Volvo.

        Oma nelivetoinen plugari vie alle 6L kun sähkö on loppunut. Tuo on aika vähän isohkolle cittarille. Volvo V60 plugari vie 7L ilman sähköä. Volvon XC60 sitten taas lähemmäs 8L ilman sähköä.
        Autojen hyötysuhteessä bensalla ajaessa on isoja eroja.

        Onhan farkku Passatin 1.5L bensakoneisenakin kulutukseltaan 0.5L maantiellä ja liki 2L kaupungissa isompi kulutteinen kuin selvästi isompi ja painavampi Tojottimen ei-plugari RAV4. (TM 1/20). Teknologiassa on suuret erot.

        Tuo kyseinen Passatin polttison täysin sama kuin Passet GTE.ssä mikä siis on plugari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 kulutukset johtuu kylläkin siitä että suurin osa plugareista on teknisesti huonoja. Niissä polttomooottorin hyötysuhde on huono. Esimerkkinä vaikka Volvo.

        Oma nelivetoinen plugari vie alle 6L kun sähkö on loppunut. Tuo on aika vähän isohkolle cittarille. Volvo V60 plugari vie 7L ilman sähköä. Volvon XC60 sitten taas lähemmäs 8L ilman sähköä.
        Autojen hyötysuhteessä bensalla ajaessa on isoja eroja.

        Onhan farkku Passatin 1.5L bensakoneisenakin kulutukseltaan 0.5L maantiellä ja liki 2L kaupungissa isompi kulutteinen kuin selvästi isompi ja painavampi Tojottimen ei-plugari RAV4. (TM 1/20). Teknologiassa on suuret erot.

        Tuo kyseinen Passatin polttison täysin sama kuin Passet GTE.ssä mikä siis on plugari.

        "Oma nelivetoinen plugari vie alle 6L kun sähkö on loppunut. Tuo on aika vähän isohkolle cittarille. Volvo V60 plugari vie 7L ilman sähköä. Volvon XC60 sitten taas lähemmäs 8L ilman sähköä."

        Vertaile saman kokoisia autoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 kulutukset johtuu kylläkin siitä että suurin osa plugareista on teknisesti huonoja. Niissä polttomooottorin hyötysuhde on huono. Esimerkkinä vaikka Volvo.

        Oma nelivetoinen plugari vie alle 6L kun sähkö on loppunut. Tuo on aika vähän isohkolle cittarille. Volvo V60 plugari vie 7L ilman sähköä. Volvon XC60 sitten taas lähemmäs 8L ilman sähköä.
        Autojen hyötysuhteessä bensalla ajaessa on isoja eroja.

        Onhan farkku Passatin 1.5L bensakoneisenakin kulutukseltaan 0.5L maantiellä ja liki 2L kaupungissa isompi kulutteinen kuin selvästi isompi ja painavampi Tojottimen ei-plugari RAV4. (TM 1/20). Teknologiassa on suuret erot.

        Tuo kyseinen Passatin polttison täysin sama kuin Passet GTE.ssä mikä siis on plugari.

        > 8 kulutukset johtuu kylläkin siitä että suurin osa plugareista on teknisesti huonoja. Niissä polttomooottorin hyötysuhde on huono. Esimerkkinä vaikka Volvo.

        Johtuu auton koosta, (etenkin korkeus = järkyttävä ilmanvastus moottoritiellä) ja painosta. Oli juurikin Volvo, minkä näkyi dieselinäkin vievän tuon 8 maantieajossa ja pätkäajo kaupungissa 13 l/100 km. Dieselinä.

        Se on jo hyvä saavutus, jos bensakone menee samoihin litralukemiin.

        Tässä on vain se harha, että dieselkuskit yleensä haluavat pissittää itseään eli eivät edes halua tietää todellista kulutusta. Höpötetään vain jostain "ikinä ei mene yli 7 litraa" jne ja katsotaan lukemat ajotietokoneesta (joka em. tapauksessa julisti 7 l/100 km maantiellä) ja siitäkin vain maantiellä, ettei totuus paljastu.

        Ajotietokonehan ei näytä polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta, mistä yksinään tulee litra lisää pätkäajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > 8 kulutukset johtuu kylläkin siitä että suurin osa plugareista on teknisesti huonoja. Niissä polttomooottorin hyötysuhde on huono. Esimerkkinä vaikka Volvo.

        Johtuu auton koosta, (etenkin korkeus = järkyttävä ilmanvastus moottoritiellä) ja painosta. Oli juurikin Volvo, minkä näkyi dieselinäkin vievän tuon 8 maantieajossa ja pätkäajo kaupungissa 13 l/100 km. Dieselinä.

        Se on jo hyvä saavutus, jos bensakone menee samoihin litralukemiin.

        Tässä on vain se harha, että dieselkuskit yleensä haluavat pissittää itseään eli eivät edes halua tietää todellista kulutusta. Höpötetään vain jostain "ikinä ei mene yli 7 litraa" jne ja katsotaan lukemat ajotietokoneesta (joka em. tapauksessa julisti 7 l/100 km maantiellä) ja siitäkin vain maantiellä, ettei totuus paljastu.

        Ajotietokonehan ei näytä polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta, mistä yksinään tulee litra lisää pätkäajossa.

        Jopa diesel-mies osaa laskea todellisen kulutuksen tankkauksen yhteydessä. Tiedän että autoni todellinen kulutus on noin puoli litraa enemmän kuin tietokone jostain syystä väittää. Viime aikoina (todellinen) kulutus on ollut hieman alle 6 litraa/100km. Kesällä mennään alle viidellä. Auto on 210hv diesel-Mondeo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Plugareissa osalla on bensalla-ajon kulutus kai isompi, varsinkin jos auto on massiivisempi citymaasturi. Ei parin tonnin peltilehmä ilmaiseksi kulje.

        Ei ole isompi kulutus. Plugarin kulutus akku tyhjänä on aikalailla sama kuin perus polttomoottorivehkeen kulutus. Akku lisää painoa ja vierintävastusta, toisaalta jarrutusenergian talteenotto tuo pientä säästöä. Lopputulos plus miinus nolla.

        Nuo 8 litran kulutukset johtuvat siitä, että tyypillinen plugari on aika iso ja mahdollisesti 4-vetoinen möhkäle. Ei nämä dieselinäkään ole mitään taloudellisuusihmeitä, ei moottoritienopeuksissa (korkean auton ilmavastus) eikä kaupungissa (jopa 2,2 tonnin omamassa tekee tehtävänsä).

        Harha tulee siitä, että osa dieselkuskeista valehtelee kulutukset litratolkulla alaspäin. Puhutaan joistain 5,5-7 l lukemista, kun moottoritiellä voi mennä yli 8 ja kaupungissa (pätkäajoa) pitkälti toistakymmentä. On katsottu kulutus vain ajotietokoneesta, joka valehtelee litran "kotiinpäin" ja sekin vain rauhallisessa maantieajossa.

        Onko tuo ajotietokoneen valehtelu yleistä näissä "paremmissa" autoissa, kun nykyisen Pösöni ajotietokone valehtelee vain 2 % , edellinen Pösö vähemmän.


    • Anonyymi

      Plugarin kulutus akku tyhjänä on aika yks ja sama. Samassa luokassa kulutuserot ovat hyvin pieniä ja kun polttis käy vain osan ajasta niin kulutus-akku-tyhjänä on lillukanvarsia.
      Sähköinen range on se tärkeä asia koska mitä parempi range, sitä pienemmäksi polttiksen kulutuksen painoarvo putoaa.

      • Anonyymi

        Ja kun plugareiden akkua kasvattamalla sähköistä rangea vielä vähän parannetaan, niin sitten voikin bensan kulutuksen ja CO2 päästöt tiputtaa nollaan heittämällä sen polttiksen, bensatankin, vaihteiston ja pakoputket mäkeen! Näin auto kevenee pari sataa kiloa joten sähkö-range paranee edelleenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun plugareiden akkua kasvattamalla sähköistä rangea vielä vähän parannetaan, niin sitten voikin bensan kulutuksen ja CO2 päästöt tiputtaa nollaan heittämällä sen polttiksen, bensatankin, vaihteiston ja pakoputket mäkeen! Näin auto kevenee pari sataa kiloa joten sähkö-range paranee edelleenkin!

        Patteriauton voi toistaiseksi heittää tunkiolle, koska 250-400 km toimintasäde (olosuhteista riippuen ei riitä, koska pikalatausasemia löytyy vain pari hassua valtaväylien (esim 4 ja 5 tiet) varrelta.

        Laaja alue Forssan ympärillä, Lappeenrannan ja Mikkelin väli - ei yhtä ainuttakaan!


      • Anonyymi

        On aika sama onko se sähköine range 50km vai 100km, suurin osa matkasta mennään kuitenkin akku tyhjänä, jote se mitä plugin kuluttaa akku tyhjänä ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton voi toistaiseksi heittää tunkiolle, koska 250-400 km toimintasäde (olosuhteista riippuen ei riitä, koska pikalatausasemia löytyy vain pari hassua valtaväylien (esim 4 ja 5 tiet) varrelta.

        Laaja alue Forssan ympärillä, Lappeenrannan ja Mikkelin väli - ei yhtä ainuttakaan!

        Mihin hevlettiin tarvitsisin pikalatausasemaa Lappeenrannan ja Mikkelin välille? Etäisyys on 109km.

        Helsingistä Ouluun välillä on 100kW latausasema Jyväskylässä. Välimatka on 600km ja yksi pysähdys ID.3:lla riittää sillä matkalla. Miksi haluaisin ladata 109km matkalla autoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin hevlettiin tarvitsisin pikalatausasemaa Lappeenrannan ja Mikkelin välille? Etäisyys on 109km.

        Helsingistä Ouluun välillä on 100kW latausasema Jyväskylässä. Välimatka on 600km ja yksi pysähdys ID.3:lla riittää sillä matkalla. Miksi haluaisin ladata 109km matkalla autoa?

        Ei onnistu Oulu-Jyväskylä -väli lataamatta ID.3:lla kuin korkeintaan isoakkuisimmalla mallilla ja silläkin vain hyvissä keliolosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin hevlettiin tarvitsisin pikalatausasemaa Lappeenrannan ja Mikkelin välille? Etäisyys on 109km.

        Helsingistä Ouluun välillä on 100kW latausasema Jyväskylässä. Välimatka on 600km ja yksi pysähdys ID.3:lla riittää sillä matkalla. Miksi haluaisin ladata 109km matkalla autoa?

        Niin, patteriautolla pärjää, kun ajelee vain 30 000 asukkaan kaupunkien välejä, poikkeamatta reitiltä.

        Lisäksi aikaa pitää olla, koska keskikokoisissakin kaupungeissa saattaa olla 1 ainokainen pikalatauspiste. Se kun on varattuna tai rikki, tulee äkkiä tunnin ylimääräinen keikaus matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin hevlettiin tarvitsisin pikalatausasemaa Lappeenrannan ja Mikkelin välille? Etäisyys on 109km.

        Helsingistä Ouluun välillä on 100kW latausasema Jyväskylässä. Välimatka on 600km ja yksi pysähdys ID.3:lla riittää sillä matkalla. Miksi haluaisin ladata 109km matkalla autoa?

        Kokeile seuraavaksi Kajaani-Kuusamo-Sodankylä. Montako 100 kW laturia löytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin hevlettiin tarvitsisin pikalatausasemaa Lappeenrannan ja Mikkelin välille? Etäisyys on 109km.

        Helsingistä Ouluun välillä on 100kW latausasema Jyväskylässä. Välimatka on 600km ja yksi pysähdys ID.3:lla riittää sillä matkalla. Miksi haluaisin ladata 109km matkalla autoa?

        Olettaen että kaikissa olosuhteissa riittävä range on 250 km, niiin jos tarvitsee kotoa liikkua yli 100 km päähän ja takaisin, niin esim. Kaakkois-Suomi ja Pohjanmaa suurelta osin täysin tyhjää suurteholatureiden suhteen vaikka liikkuisi vain pääteitä pitkin.

        Eikä ole tarkoitus maalata piruja seinille, mutta tuo Jyväskylän latausasema on aika kriittinen kapasiteetin ja sijainnin suhteen. Kaksi latauspistettä ja sijainti keskeisellä paikalla -> jonkinlainen todennäköisyys on että kumpikin piste on varattu jolloin tauko venyy entistä pidemmäksi. Kyseinen paikka on vielä sellainen että se ei muuten varsinaisesti ole erityisen viehättävä taukopaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu Oulu-Jyväskylä -väli lataamatta ID.3:lla kuin korkeintaan isoakkuisimmalla mallilla ja silläkin vain hyvissä keliolosuhteissa.

        No sen takia sitä isoakkuista mallia valmistetaan että jos joku haluaa ajaa noin pitkän matkan pysähtymättä niin voi ostaa sen isoakkuisen mallin. VW tarjoaa ratkaisun kaikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen takia sitä isoakkuista mallia valmistetaan että jos joku haluaa ajaa noin pitkän matkan pysähtymättä niin voi ostaa sen isoakkuisen mallin. VW tarjoaa ratkaisun kaikkeen.

        Toki noin, mutta alunperin todettiin että ID.3:lla Jkl-Oulu onnistuu yhden tauon pitämällä. "Vahingossa" jäi vain mainitsematta että tuo vaatii 77 kWh:n mallin, eli valtaosalla ID.3-mallistosta tuo ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki noin, mutta alunperin todettiin että ID.3:lla Jkl-Oulu onnistuu yhden tauon pitämällä. "Vahingossa" jäi vain mainitsematta että tuo vaatii 77 kWh:n mallin, eli valtaosalla ID.3-mallistosta tuo ei onnistu.

        Ja kuten sanoin niin jos pitää tärkeänä asiana päästä yhdellä pysähdyksellä Helsingistä Ouluun niin silloin on tarjolla ID.3-versio jolla niin voi tehdä. Kelissä kuin kelissä.
        Elämä on valintoja ja VW tarjoaa vaihtoehdon tehdä tuo matka yhdellä pysähdyksellä. Itse olen valinnut halvemman version pienemmillä akuilla ja talvella pitäisi pysähtyä Kärsämäellä toiseen kertaan.
        Tosin en koskaan käy autolla Oulussa. Aivan liian tylsää hommaa ja ajanhukkaa istua autossa noin pitkään.


    • Anonyymi

      Plugarin kulutus tyhjällä akulla pitäisi olla pakollinen tieto jonka valmistaja aina velvollinen ilmoittamaan auton teknisissä tiedoissa. Usein tätä tietoa on kuitenkin vaikea löytää ja se puuttuu lehtien artikkeleista. Aika oleellista kuitenkin mitä tapahtuu sen 30-40km jälkeen kun akkua tyhjä.

      Loogisesti ajatellen kulutus on silloin suurempi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla, yksinkertaisesti akkujen ja hybridijärjestelmän painon takia. Volvon tutkimuksen mukaan noin 60% plugarien ajosta ajetaan polttomoottorilla joten kulutus silloin hyvin oleellista.

      • Anonyymi

        "Loogisesti ajatellen kulutus on silloin suurempi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla, "

        Loogisesti ajatellen aivan vitun hailee. Kas kun plugarilla ajetaan suurin osa kilometreistä verkkosähköllä eikä polttis käynnisty lainkaan.
        Polttisautolla ajetaan joka ainoa metri fossiilista poltellen.


      • Anonyymi

        Plagarissa akkujen paino lisää kulutusta, mutta jarrutusenergian talteenotto säästää. Sehän toimii myös "tyhjällä" akulla.

        Lopputulos on käyttäjäkokemusten mukaan aika plus miinus nolla. Eli ei sähkön loputtua vie enempää kuin "plugiton".

        Kaupunkipörröyksessä taas säästö kulutuksessa voi olla paljon suurempi kuin sähkökilometrien osuus, koska kaupunki/pätkäajon PA kulutus voi pahimmillaan olla 2x maantieajon kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Loogisesti ajatellen kulutus on silloin suurempi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla, "

        Loogisesti ajatellen aivan vitun hailee. Kas kun plugarilla ajetaan suurin osa kilometreistä verkkosähköllä eikä polttis käynnisty lainkaan.
        Polttisautolla ajetaan joka ainoa metri fossiilista poltellen.

        Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. Akku olisi tyhjä puolen tunnin jälkeen. Sen jälkeen mennään bensa- tai diesel-koneella. Tottakai sillä kulutuksella on väliä. Plugarista tarvittaisiin kaksi lukua, range ja kulutus tyhjällä akulla - näillä 1,5 litran WLTP-luvuilla ei ole mitään merkitystä reaalimaailmassa.

        En tiedä miten fiksuja nuo plugarit on, mutta itse ajattelisin että patterista saisi apuvoimaa ohituksiin ja muihin kiihdytyksiin. Ehkä voisi kotiin tullessa ajella akun tyhjäksi viimeisillä kilometreillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. Akku olisi tyhjä puolen tunnin jälkeen. Sen jälkeen mennään bensa- tai diesel-koneella. Tottakai sillä kulutuksella on väliä. Plugarista tarvittaisiin kaksi lukua, range ja kulutus tyhjällä akulla - näillä 1,5 litran WLTP-luvuilla ei ole mitään merkitystä reaalimaailmassa.

        En tiedä miten fiksuja nuo plugarit on, mutta itse ajattelisin että patterista saisi apuvoimaa ohituksiin ja muihin kiihdytyksiin. Ehkä voisi kotiin tullessa ajella akun tyhjäksi viimeisillä kilometreillä...

        "Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. "

        Miksi funtsit plugarin ominaisuuksia? Plugarit on tehty täysin erilaiseen käyttöön. Ymmärrätkö että puolet suomalaisista ajaa päivässä alle keskiarvon eli 57 km ja plugarit ovat tehty sille osalle väestöä.
        Nyt sinä ihmettelet miksi plugarit ei sovi sinulle. Aivan samanlainen mysteeri kuin kaveri jolla on jalka kokoa 52 ihmettelee miksi suuri osa miehistä käyttää kenkää kokoa 42-44.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Loogisesti ajatellen kulutus on silloin suurempi kuin vastaavalla polttomoottoriautolla, "

        Loogisesti ajatellen aivan vitun hailee. Kas kun plugarilla ajetaan suurin osa kilometreistä verkkosähköllä eikä polttis käynnisty lainkaan.
        Polttisautolla ajetaan joka ainoa metri fossiilista poltellen.

        "Kas kun plugarilla ajetaan suurin osa kilometreistä verkkosähköllä"

        Volvon tutkimuksen mukaan noin 60% plugarien ajosta ajetaan polttomoottorilla joten kulutus silloin hyvin oleellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. "

        Miksi funtsit plugarin ominaisuuksia? Plugarit on tehty täysin erilaiseen käyttöön. Ymmärrätkö että puolet suomalaisista ajaa päivässä alle keskiarvon eli 57 km ja plugarit ovat tehty sille osalle väestöä.
        Nyt sinä ihmettelet miksi plugarit ei sovi sinulle. Aivan samanlainen mysteeri kuin kaveri jolla on jalka kokoa 52 ihmettelee miksi suuri osa miehistä käyttää kenkää kokoa 42-44.

        Oletat että vuotuiset kilometrit jakautuvat tasaisesti joka päivälle. Noin varmasti on joillakin, mutta ei läheskään kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletat että vuotuiset kilometrit jakautuvat tasaisesti joka päivälle. Noin varmasti on joillakin, mutta ei läheskään kaikilla.

        "Oletat että vuotuiset kilometrit jakautuvat tasaisesti joka päivälle. Noin varmasti on joillakin, mutta ei läheskään kaikilla."

        Miksi pitäisi edes ajatella tuollaista "kaikille" juttua? Ei yksi auto ole käytössä kaikille vaan yhdessä perheessä. Ymmärrät kai miten idioottia on ajatella että plugarin pitäisi täyttää kaikkien tarpeet kun se kuitenkin ostetaan täyttämään yhden perheen tarpeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. "

        Miksi funtsit plugarin ominaisuuksia? Plugarit on tehty täysin erilaiseen käyttöön. Ymmärrätkö että puolet suomalaisista ajaa päivässä alle keskiarvon eli 57 km ja plugarit ovat tehty sille osalle väestöä.
        Nyt sinä ihmettelet miksi plugarit ei sovi sinulle. Aivan samanlainen mysteeri kuin kaveri jolla on jalka kokoa 52 ihmettelee miksi suuri osa miehistä käyttää kenkää kokoa 42-44.

        Tällä hetkellä diesel onkin paras minun käyttöön niin ympäristön kuin käytettävyydenkin kannalta, jos järjellä ajattelee. Mutta kun noi pikku-likat kovasti painostaa noihin patteripeleihin niin ehkä jonkun sortin plugari voisi olla vaihtoehto jos sillä sähköllä saisi korvattua bensavehkeistä puuttuvaa voimaa ja toisaalta pudotettua kulutuksen järkevälle tasolle. Hienoja laitteita mutta kovin ovat vaan arvokkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oletat että vuotuiset kilometrit jakautuvat tasaisesti joka päivälle. Noin varmasti on joillakin, mutta ei läheskään kaikilla."

        Miksi pitäisi edes ajatella tuollaista "kaikille" juttua? Ei yksi auto ole käytössä kaikille vaan yhdessä perheessä. Ymmärrät kai miten idioottia on ajatella että plugarin pitäisi täyttää kaikkien tarpeet kun se kuitenkin ostetaan täyttämään yhden perheen tarpeet.

        Ymmärrätkö kuinka idioottimaista on painostaa kaikki hankkimaan plug-in hybridi pelkästään sen takia, että hallitus haluaa harrastaa tilastollista viherpesua.
        Politiikkahan on nimenomaan se, että kaikkien tulisi vaihtaa ladattavaan autoon ja jos sähköauto ei sovellu on se sitten plug-in.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajelen tuollaisia muutaman sadan kilometrin jotoksia. Akku olisi tyhjä puolen tunnin jälkeen. Sen jälkeen mennään bensa- tai diesel-koneella. Tottakai sillä kulutuksella on väliä. Plugarista tarvittaisiin kaksi lukua, range ja kulutus tyhjällä akulla - näillä 1,5 litran WLTP-luvuilla ei ole mitään merkitystä reaalimaailmassa.

        En tiedä miten fiksuja nuo plugarit on, mutta itse ajattelisin että patterista saisi apuvoimaa ohituksiin ja muihin kiihdytyksiin. Ehkä voisi kotiin tullessa ajella akun tyhjäksi viimeisillä kilometreillä...

        Patterista saa voimaa kiihdytyksiin, vaikka patteri olisi "tyhjä". Ei sitä oikeasti ihan tyhjäksi päästetä. On näitä testailutukin kotimaisissakin lehdissä.


    • Anonyymi

      Tämän hetken ainoa järkevä auto on ladattava hybridi.
      Sähköauto pieni semmoinen se murhaväline vain jos elää pikkukaupungin sisällä kuplassa koko elämänsä. Iso akkuiset sähköauto on vitsi ja niitä ei edes ole riittäviä kapasiteetiltaan. Akkuteknologia on keskiaikaista vielä myös verllä tahrattua riistia ja
      kärsimystä.

      • Anonyymi

        Ladattavalla hybridin käyttökelpoisuus on heikko, jos ei ole latauspistettä kotipihassa. No, työpaikalla voisi ladata, mutta latauspisteitä vain muutama = ovat todennäköisesti varattuja. Enkä nyt muutoinkaan ajellut töihin autolla, vaan julkisilla. Eniten säästävät ympäristöä ajamatta jätetyt kilometrit.

        Täyssähköauto, jolla voi ajaa nurkka-ajoa useamman päivän yhdellä latauksella, toimisi tässä "lataa vain työpaikalla" tilanteessa paremmin.

        Toinen naula plugarin arkkuun on se, että kun ajan, ajan sitten 150-250, joskus jopa 400 km/päivä. Mökkireissuja, työkeikkoja. Plugarin hyöty olematon. Sähköauto mahdoton, koska ajoreittien varrelta puuttuu pikalatausasemat.

        Ratkaisu: kaasu. Sama hinta kuin plugarilla, likimain sama toimintasäde kaasulla kuin täyssähköautolla. "latauspisteitä" on harvemmassa, mutta sen vastapainoksi on käytössä 5 min "pikalataus". Plugarin tapaan matka jatkuu bensalla, jos "akku" tyhjenee.


    • Anonyymi

      Näissä silloin-tällöin hybrideissä eli plugareissa kulutus on tyhjällä akulla korkeampi kuin vastaavalla polttisautolla joten ellei jatkuvasti saa ladattua ja aja vain hyvin lyhyitä matkoja, ajo voi tulla jopa kalliimmaksi kuin polttosautolla.

      Siksi itselataava täyshybridi on paras vaihtoehto, pystyy aina käyttämään polttomoottoria mahdollisimman suurella hyötysuhteella eli kulutus pysyy aina alhaisempana kuin vastaavassa polttisautossa ilman lataamisen päänvaivaa.

      • Anonyymi

        Itsesyttävä eli latauskelvoton fossiilipoltin on kelvollinen ainoastaan niille, jotka ajavat nurkkapyöritystä kaupungissa eikä latausmahdollisuutta ole kotona eikä työpaikalla.

        Kun ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine, CO2 päästö on auttamatta >100 g/km.

        Plugarin kulutus voi ahkerasti ladattuna olla hyvin pieni - tosin autosta riippuen. Osa kulkee kaupunkiajot 100 % sähköllä, osa pörisyttää aina polttomoottoria lämmön tuottamiseksi.

        Parhaat (esim Opel Ampera) voivat päästä jopa alle 1 l/100 km keskikulutukseen.

        Plugarin kulutus akku tyhjänä likiman sama kuin autolla ilman hybriditekniikkaa. Jep, kulutus voi olla ISO, mutta se johtuu siitä, että osa näistä plugareista on ISOJA ja PAINAVIA muutoinkin. Tarkoittaa, että dieselinäkin hörppivät 8 l/100 km moottoritiellä ja >10 l/100 km kaupungissa.

        BTW myös kaasuautot ovat hybridejä ja hyvin onnistuu näilläkin 1-2 l/100 km bensaa päästötöntä biokaasua päälle -kulutukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsesyttävä eli latauskelvoton fossiilipoltin on kelvollinen ainoastaan niille, jotka ajavat nurkkapyöritystä kaupungissa eikä latausmahdollisuutta ole kotona eikä työpaikalla.

        Kun ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine, CO2 päästö on auttamatta >100 g/km.

        Plugarin kulutus voi ahkerasti ladattuna olla hyvin pieni - tosin autosta riippuen. Osa kulkee kaupunkiajot 100 % sähköllä, osa pörisyttää aina polttomoottoria lämmön tuottamiseksi.

        Parhaat (esim Opel Ampera) voivat päästä jopa alle 1 l/100 km keskikulutukseen.

        Plugarin kulutus akku tyhjänä likiman sama kuin autolla ilman hybriditekniikkaa. Jep, kulutus voi olla ISO, mutta se johtuu siitä, että osa näistä plugareista on ISOJA ja PAINAVIA muutoinkin. Tarkoittaa, että dieselinäkin hörppivät 8 l/100 km moottoritiellä ja >10 l/100 km kaupungissa.

        BTW myös kaasuautot ovat hybridejä ja hyvin onnistuu näilläkin 1-2 l/100 km bensaa päästötöntä biokaasua päälle -kulutukset.

        > Plugarin kulutus akku tyhjänä likiman sama kuin autolla ilman hybriditekniikkaa

        Syynä akku. Lisää painoa = lisää kulutusta. Toisaalta autoissa on jarrutusenergian talteenotto, joka toimii tyhjälläkin akulla. Lopputulos aika /- 0.


      • Anonyymi

        Latauskelvoton on 90-lukua ja mennyttä aikaa. Kalliilla bensalla ajaminen on typerysten hommaa kun kotiin tulee halpaa sähköä.
        Sanopa miten voit järjellä selittää sähkön tekemisen sikakalliilla bensalla kun sen saman sähkön saa paljon halvemmalla verkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Plugarin kulutus akku tyhjänä likiman sama kuin autolla ilman hybriditekniikkaa

        Syynä akku. Lisää painoa = lisää kulutusta. Toisaalta autoissa on jarrutusenergian talteenotto, joka toimii tyhjälläkin akulla. Lopputulos aika /- 0.

        Noinhan se on, jos plugarilla ajetaan säästeliäästi. Mutta, jos halutaan käyttöön auton koko hybridivoimalinjan suorituskyky, täytyy sillä polttomoottorilla myös ladata akkua jolloin kultuus nouse reippaasti suuremmaksi kuin vastaavalla autolla pelkällä polttiksella. Esim. Volvon eripari plugareissa, jos halutaan myös taka-akseli eli neliveto käyttöön.

        Esim. LeasePlanille palautuneilla plugareilla joillakin oli kulutus ollut koko leasing kaudella isompi kuin vastaavalla ei-plugarilla! Ja keskimäärin kaikilla 3,5 kertaa virallisia WLTP lukemia enemmän!


        Eihän tuossa mitään, saahan sitä kuka tahansa ihan vapaasti hankkia suorituskykyisen auton ja jopa käyttää sen suorituskykyä. Mutta vähän kyllä närästää, että muut autoilijat (=polttis-ajoneuvoveron maksajat, vanhoilla halpiksilla ajavat) laitetaan maksamaan ne verotuet noille "huijaushybrideille"! Kaikki päästöverot suoraan polttoaineisiin korjaisi tämän epäreilun tilanteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on, jos plugarilla ajetaan säästeliäästi. Mutta, jos halutaan käyttöön auton koko hybridivoimalinjan suorituskyky, täytyy sillä polttomoottorilla myös ladata akkua jolloin kultuus nouse reippaasti suuremmaksi kuin vastaavalla autolla pelkällä polttiksella. Esim. Volvon eripari plugareissa, jos halutaan myös taka-akseli eli neliveto käyttöön.

        Esim. LeasePlanille palautuneilla plugareilla joillakin oli kulutus ollut koko leasing kaudella isompi kuin vastaavalla ei-plugarilla! Ja keskimäärin kaikilla 3,5 kertaa virallisia WLTP lukemia enemmän!


        Eihän tuossa mitään, saahan sitä kuka tahansa ihan vapaasti hankkia suorituskykyisen auton ja jopa käyttää sen suorituskykyä. Mutta vähän kyllä närästää, että muut autoilijat (=polttis-ajoneuvoveron maksajat, vanhoilla halpiksilla ajavat) laitetaan maksamaan ne verotuet noille "huijaushybrideille"! Kaikki päästöverot suoraan polttoaineisiin korjaisi tämän epäreilun tilanteen!

        Taas tojohönö kusettaa. Jos joku haluaa koko ajan ajaa 4-vedolla eikä plugari kelpaa, niin sitten ostetaan jatkuvalla nelivedolla varustettu auto. Tuppaa vaan isommat olemaan 2 tonnin painoisia eikä ne maantielläkään pelkällä dieselin hajulla kulje. Ja kaupunkikulutus pätkäajossa sitten pahimmillaan 2x maantieajon lukemat. Harva vaan kehtaa näitä tunnustaa ... tai edes ajaa niin paljon pätkää, että vaikutuksen näkee.

        Oikeampi kysymys on, miksi onko oikeasti tarvetta moiselle möhkäleelle? Siis pitääkö vetää painavaa kärryä, vai eikö ego vaan mahdu pienempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on, jos plugarilla ajetaan säästeliäästi. Mutta, jos halutaan käyttöön auton koko hybridivoimalinjan suorituskyky, täytyy sillä polttomoottorilla myös ladata akkua jolloin kultuus nouse reippaasti suuremmaksi kuin vastaavalla autolla pelkällä polttiksella. Esim. Volvon eripari plugareissa, jos halutaan myös taka-akseli eli neliveto käyttöön.

        Esim. LeasePlanille palautuneilla plugareilla joillakin oli kulutus ollut koko leasing kaudella isompi kuin vastaavalla ei-plugarilla! Ja keskimäärin kaikilla 3,5 kertaa virallisia WLTP lukemia enemmän!


        Eihän tuossa mitään, saahan sitä kuka tahansa ihan vapaasti hankkia suorituskykyisen auton ja jopa käyttää sen suorituskykyä. Mutta vähän kyllä närästää, että muut autoilijat (=polttis-ajoneuvoveron maksajat, vanhoilla halpiksilla ajavat) laitetaan maksamaan ne verotuet noille "huijaushybrideille"! Kaikki päästöverot suoraan polttoaineisiin korjaisi tämän epäreilun tilanteen!

        Tosiasia nyt vaan on, että sopimattomassa käytössä plug-inin kulutus on vastaavaa bensaversiota suurempi, vaikka kuinka lataisi. Jotkut työnantajat suosivat ladattavia autoja ja väkisinkin jokunen meneen täysin sopimattomaan käyttöön. Yhden sortin viherpesua tämäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasia nyt vaan on, että sopimattomassa käytössä plug-inin kulutus on vastaavaa bensaversiota suurempi, vaikka kuinka lataisi. Jotkut työnantajat suosivat ladattavia autoja ja väkisinkin jokunen meneen täysin sopimattomaan käyttöön. Yhden sortin viherpesua tämäkin.

        Lisäksi täysautoedulla (moni plugarihan on työsuhdeauto) lataamiseen ei ole mitään taloudellista kannustetta. Kun firma maksaa polttoaineet, niin miksi lataisin autoa kotona omaan piikkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi täysautoedulla (moni plugarihan on työsuhdeauto) lataamiseen ei ole mitään taloudellista kannustetta. Kun firma maksaa polttoaineet, niin miksi lataisin autoa kotona omaan piikkiin?

        Onks näiden patterivehkeiden verotusarvoissa jotain eko-alennuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi täysautoedulla (moni plugarihan on työsuhdeauto) lataamiseen ei ole mitään taloudellista kannustetta. Kun firma maksaa polttoaineet, niin miksi lataisin autoa kotona omaan piikkiin?

        Aika harva työsuhdeauto on täysautoedulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onks näiden patterivehkeiden verotusarvoissa jotain eko-alennuksia?

        Ei verotusarvossa mutta leasingmaksun jakoperusteissa voi olla isot erot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei verotusarvossa mutta leasingmaksun jakoperusteissa voi olla isot erot.

        Onhan täyssähkiksissä ylimääräinen huojennus verotusarvossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan täyssähkiksissä ylimääräinen huojennus verotusarvossa.

        Täyssähkö tulis firmalle kalliiks kun joutuu maksamaan palkkaa lataustauoilta. Tuota tuskin voi edes veloittaa asiakkaalta. Siinä hommassa plugarikin on fiksumpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähkö tulis firmalle kalliiks kun joutuu maksamaan palkkaa lataustauoilta. Tuota tuskin voi edes veloittaa asiakkaalta. Siinä hommassa plugarikin on fiksumpi.

        Ai jaa pitääkö teidän firmassa siinä seistä vieressä kun auto lataantuu, outo käytäntö. Meillä on asia järjestetty niin, että autoille on latauspisteet, piuha kiinni töihin tullessa ja irti lähdettäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa pitääkö teidän firmassa siinä seistä vieressä kun auto lataantuu, outo käytäntö. Meillä on asia järjestetty niin, että autoille on latauspisteet, piuha kiinni töihin tullessa ja irti lähdettäessä.

        Meillä työsuhdeautot on lähtökohtaisesti hankittu käyttöä varten eikä parkkipaikalla seisottamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa pitääkö teidän firmassa siinä seistä vieressä kun auto lataantuu, outo käytäntö. Meillä on asia järjestetty niin, että autoille on latauspisteet, piuha kiinni töihin tullessa ja irti lähdettäessä.

        Jos kesken työmatkan tarttee ladata niin minkäs teet...


    • Anonyymi

      Totuus plugin hybrideistä on että ne on tehty puhtaasti viherpesutarkoituksessa. Tuolla mukana raahattavalla akustolla saadaan vain autoverot ja tehtaan omatunto puhdistettua. Mitään vaikutusta päästöihin tai ekologisuuteen niillä ei ole. Tai oikeastaan on...negatiivinen.

      Plugin hybridi on kehitetty jotta jatkossakin saadaan leasing autot firmojen ja verottajan päästörajojen alle. Sen jälkeen kun auto ajetaan ulos kaupasta ei kukaan ole enää kiinnostunut auton päästöistä. Latauskaapeli onkin luultavasti avaamattomassa paketissa vielä autoa romuttamolle siirrettäessä.

      • Anonyymi

        Niin ja lisäyksenä vielä että kukaan täysjärkinen ei lataile plugin hybridi liisariaan. Syynä se että polttoaineet menee firman piikkiin mutta sähköt maksetaan omasta pussista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja lisäyksenä vielä että kukaan täysjärkinen ei lataile plugin hybridi liisariaan. Syynä se että polttoaineet menee firman piikkiin mutta sähköt maksetaan omasta pussista.

        Työpaikolla on yleensä latauspisteet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työpaikolla on yleensä latauspisteet...

        Aika vähäisessä määrin on, tai jos onkin niin latauspisteitä ei ole kaikille käyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja lisäyksenä vielä että kukaan täysjärkinen ei lataile plugin hybridi liisariaan. Syynä se että polttoaineet menee firman piikkiin mutta sähköt maksetaan omasta pussista.

        Sehän ei ole varsinaisesti autotyypin vika jos työnantaja maksaa sen polttoaineet mutta ei kotona ladattavaa sähköä. Tästä syystä meidän(kin) firmassa plugari myönnetään työsuhdeautoksi vain käyttöedulla, jolloin sähkön suosimisesta jää käyttäjän lompakkoon vaikuttava porkkana.

        "Latauskaapeli onkin luultavasti avaamattomassa paketissa vielä autoa romuttamolle siirrettäessä."
        Omassani polttomoottori taisi joskus viime viikolla käydä yhden pätkän, tai sitten ei. Loput ajot on ajeltu sähköllä, eilenkin vajaat 80 kilometriä. Kun sähköllä ajaminen on mukavampaa, halvempaa ja ympäristöystävällisempää kuin bensan polttaminen niin miksi ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän ei ole varsinaisesti autotyypin vika jos työnantaja maksaa sen polttoaineet mutta ei kotona ladattavaa sähköä. Tästä syystä meidän(kin) firmassa plugari myönnetään työsuhdeautoksi vain käyttöedulla, jolloin sähkön suosimisesta jää käyttäjän lompakkoon vaikuttava porkkana.

        "Latauskaapeli onkin luultavasti avaamattomassa paketissa vielä autoa romuttamolle siirrettäessä."
        Omassani polttomoottori taisi joskus viime viikolla käydä yhden pätkän, tai sitten ei. Loput ajot on ajeltu sähköllä, eilenkin vajaat 80 kilometriä. Kun sähköllä ajaminen on mukavampaa, halvempaa ja ympäristöystävällisempää kuin bensan polttaminen niin miksi ei?

        Hienoa, että on tuollaisiakin firmoja, jotka eivät anna plugaria vapaalla autoedulla!

        Taitaa vaan olla aika harvassa tuollaisia järkeviä firmoja. Useimmat, mukaanlukien isot pörssiyrityksetkin, harrastavat viherkusetusta ja jotkut jopa maksavat plugareilla ajaville viherbonuksia - lataat tai et! Ja sitten ollaan niin "vastuullisia" että!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että on tuollaisiakin firmoja, jotka eivät anna plugaria vapaalla autoedulla!

        Taitaa vaan olla aika harvassa tuollaisia järkeviä firmoja. Useimmat, mukaanlukien isot pörssiyrityksetkin, harrastavat viherkusetusta ja jotkut jopa maksavat plugareilla ajaville viherbonuksia - lataat tai et! Ja sitten ollaan niin "vastuullisia" että!

        Erityisen mielenkiintoista on että työnantajan tarjoama ilmainen sähkö on verovapaa etu. Tämä koskee tietenkin myös omalla ladattavalla ajavaa mutta erityisen kiinnostavaa se on työsuhdeautojen kannalta. Se nimittäin tarkoittaa että sähköautolla saat käyttöedun verotusarvolla käytännössä vapaan autoedun. Auton ja ilmaiset sähköt.

        Esimerkkinä:
        Tiguan 2,0 TSI 140 kW 4MOTION DSG-automaatti: Vapaa autoetu 830 €/kk
        ID.4 Pure Performance 125 kW: Käyttöetu 465€/kk

        Jos sinulla on Tiguan vapaalla käyttöedulla niin 6.000€ bruttopalkasta sinulle jää käteen 6.000 - (6.000 830)*0,33= 3.746€

        Kun vaihdat vastaavaan sähköiseen ID.4:än niin sinulle jää käteen
        6.000 - (6.000 465)*0,33= 3.867€

        Eli vuodessa sinulle jää samasta palkasta käteen 1.452 euroa enemmän pätäkkää ilman että luovut yhtään mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisen mielenkiintoista on että työnantajan tarjoama ilmainen sähkö on verovapaa etu. Tämä koskee tietenkin myös omalla ladattavalla ajavaa mutta erityisen kiinnostavaa se on työsuhdeautojen kannalta. Se nimittäin tarkoittaa että sähköautolla saat käyttöedun verotusarvolla käytännössä vapaan autoedun. Auton ja ilmaiset sähköt.

        Esimerkkinä:
        Tiguan 2,0 TSI 140 kW 4MOTION DSG-automaatti: Vapaa autoetu 830 €/kk
        ID.4 Pure Performance 125 kW: Käyttöetu 465€/kk

        Jos sinulla on Tiguan vapaalla käyttöedulla niin 6.000€ bruttopalkasta sinulle jää käteen 6.000 - (6.000 830)*0,33= 3.746€

        Kun vaihdat vastaavaan sähköiseen ID.4:än niin sinulle jää käteen
        6.000 - (6.000 465)*0,33= 3.867€

        Eli vuodessa sinulle jää samasta palkasta käteen 1.452 euroa enemmän pätäkkää ilman että luovut yhtään mistään.

        Veroprosentti taitaa olla monilla korkeampi kuin 33% ja korkeammasta bruttotulosta vielä korkeampi. Lopullinen nettovaikutus onkin jo hankalampi juttu, sillä autoetu kasvattaa myös eläkettä ja tarvittaessa ansiosidonnaista, sillä autoedustakin menee eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu. Lomakorvaukseen se ei vaikuta, jos auto on omassa käytössä loman ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroprosentti taitaa olla monilla korkeampi kuin 33% ja korkeammasta bruttotulosta vielä korkeampi. Lopullinen nettovaikutus onkin jo hankalampi juttu, sillä autoetu kasvattaa myös eläkettä ja tarvittaessa ansiosidonnaista, sillä autoedustakin menee eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu. Lomakorvaukseen se ei vaikuta, jos auto on omassa käytössä loman ajan.

        Usein autoetu on osana kokonaispalkkaa eikä palkan päälle. Tällöin ero nettopalkassa on suoraan tuo verotusarvojen erotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein autoetu on osana kokonaispalkkaa eikä palkan päälle. Tällöin ero nettopalkassa on suoraan tuo verotusarvojen erotus.

        Jos autoetu on osana kokonaispalkkaa niin silloin myös auton leasingmaksu voi vaikuttaa koska bruttopalkka voi olla kokonaispalkka miinus työnantajan kulut leasingautosta.

        Niissä työsuhteissa missä minulla on ollut tuollainen sopimus niin leasingia ei ole vähennetty tysimääräisenä kokonaispalkasta vaan siinä on otettu huomioon palkan sivukulut. Kerroin oli silloin jotain 1,5. En tiedä paljon se on nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisen mielenkiintoista on että työnantajan tarjoama ilmainen sähkö on verovapaa etu. Tämä koskee tietenkin myös omalla ladattavalla ajavaa mutta erityisen kiinnostavaa se on työsuhdeautojen kannalta. Se nimittäin tarkoittaa että sähköautolla saat käyttöedun verotusarvolla käytännössä vapaan autoedun. Auton ja ilmaiset sähköt.

        Esimerkkinä:
        Tiguan 2,0 TSI 140 kW 4MOTION DSG-automaatti: Vapaa autoetu 830 €/kk
        ID.4 Pure Performance 125 kW: Käyttöetu 465€/kk

        Jos sinulla on Tiguan vapaalla käyttöedulla niin 6.000€ bruttopalkasta sinulle jää käteen 6.000 - (6.000 830)*0,33= 3.746€

        Kun vaihdat vastaavaan sähköiseen ID.4:än niin sinulle jää käteen
        6.000 - (6.000 465)*0,33= 3.867€

        Eli vuodessa sinulle jää samasta palkasta käteen 1.452 euroa enemmän pätäkkää ilman että luovut yhtään mistään.

        Sinä oletat että kaikilla liisari on palkan päälle mutta nykyään useimmissa firmoissa tuo on osittain palkan osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä oletat että kaikilla liisari on palkan päälle mutta nykyään useimmissa firmoissa tuo on osittain palkan osa.

        Kuka on niin tyhmä, että ottaa autoedun palkan osana. Pitääkö valkoista Skoda Octavia farkkua niin upeana autona?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Olipa taas mielikuvitustutkimus. "ajelisin tällai plugarilla, jos joskus sellaisen saisin ostetua"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe