Pyörän rungon maalautus?

Anonyymi

Mitähän kiinteähaarukkaisen ja teräsrunkoisen pyörän rungon maalautus mahtaisi maksaa jossakin alan firmassa kuten automaalaamossa.

Rungossa on ruostekohtia siellä täällä, mutta ei liian paha, eli sen voisi vielä pelastaa ja sada siitä siitin pelin jos ei "montaa kautta" odottele.

Mikäli näin, niin olisi ajatus riisua se osistaan, tehdä perushionta hienolla paperilla, mutta jotakin pohjatyötä saattaisi vielä jäädä maalamolle.

Onko teillä vastaavasta kokemusta.

44

2370

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäkyssäri. Saakohan 'hapettuneita' alu-osia vielä uuteen iskuun, kuten pyörän jalka jne.

      • Anonyymi

        Mekaanista hinkkaamista, lipeä, elektrolyysi. Siinä kolme vaihtoehtoa. Mutta miksi? Oksidikerros alumiinissa on sitä suojaava kerros. Tavallaan kuuluu asiaan siis. Mutta jos haluaa noin tehdä ja haluaa, että kiilto säilyy on pinta lakattava tms. Alumiinin pintakäsittelyssä on vain omat kommervenkkinsä, se ei mene ihan, että suihkii vaan väriä tai lakkaa päälle.

        Alumiini ei ole mikään ihanteellinen pintakäsiteltävä, ei varsinkaan lakattava. Asiasta:

        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/87495/Ojanpera_Olli-Pekka.pdf?sequence=1

        Maalaamisen hinta selviää kysymällä, ei se ihan mahdottomia maksa kuitenkaan. Teräs on taas oikein helppo materiaali pintakäsitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekaanista hinkkaamista, lipeä, elektrolyysi. Siinä kolme vaihtoehtoa. Mutta miksi? Oksidikerros alumiinissa on sitä suojaava kerros. Tavallaan kuuluu asiaan siis. Mutta jos haluaa noin tehdä ja haluaa, että kiilto säilyy on pinta lakattava tms. Alumiinin pintakäsittelyssä on vain omat kommervenkkinsä, se ei mene ihan, että suihkii vaan väriä tai lakkaa päälle.

        Alumiini ei ole mikään ihanteellinen pintakäsiteltävä, ei varsinkaan lakattava. Asiasta:

        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/87495/Ojanpera_Olli-Pekka.pdf?sequence=1

        Maalaamisen hinta selviää kysymällä, ei se ihan mahdottomia maksa kuitenkaan. Teräs on taas oikein helppo materiaali pintakäsitellä.

        Paukkupulloilla maalaa itsekin, ei ole vaikeaa. Automaaleja myyvät liikkeet tekevät spraypulloihin tarvitsemasi määrän haluamaasi väriä jos valmis valmisvalikoima ei tyydytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekaanista hinkkaamista, lipeä, elektrolyysi. Siinä kolme vaihtoehtoa. Mutta miksi? Oksidikerros alumiinissa on sitä suojaava kerros. Tavallaan kuuluu asiaan siis. Mutta jos haluaa noin tehdä ja haluaa, että kiilto säilyy on pinta lakattava tms. Alumiinin pintakäsittelyssä on vain omat kommervenkkinsä, se ei mene ihan, että suihkii vaan väriä tai lakkaa päälle.

        Alumiini ei ole mikään ihanteellinen pintakäsiteltävä, ei varsinkaan lakattava. Asiasta:

        https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/87495/Ojanpera_Olli-Pekka.pdf?sequence=1

        Maalaamisen hinta selviää kysymällä, ei se ihan mahdottomia maksa kuitenkaan. Teräs on taas oikein helppo materiaali pintakäsitellä.

        No, tuo alu-osien siistiminen olisi ihan vain esteettinen juttu ... mutta ajattelin josko joku olisi maalauttanut fillarinsa, niin olisi ollut mukava kuulla hintahaarukasta, nyt kun foorumilla ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paukkupulloilla maalaa itsekin, ei ole vaikeaa. Automaaleja myyvät liikkeet tekevät spraypulloihin tarvitsemasi määrän haluamaasi väriä jos valmis valmisvalikoima ei tyydytä.

        Tokihan sen voisi spraylläkin vetää, mutta se ei vastaa automaalaamon työn tulosta, jossa pohjatyöyt käydään läpi, tehdään tarvittaessa pohjamaalaus, varsinainen maalaus ja sitten vielä lakka ja tämä kunnon materiaaleilla.

        En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään.

        Pohjatyöt on kaiken A ja O, jossa pieninkin ruostepilkku on hiottava puhtaaksi ja kiiltäväksi teräkseen asti ja sitten pohjamaali alkuun.

        Tietty kun hankalissa paikoissa on pieniä ruostekohtia, niin pitäisi ehkä hiekkapuhalluttaa koko runko, mutta sitten kyllä kaipaisi ihan ammattitason maalauksen runkoon ... kun siinä on muutekin paljon ruuvaamista ja päivitystä osien kanssa, niin saisi sitten vaivan palkaksi kerralla ladukkaan lopputuloksen. Pitää tietty ensin laskea ja selvittää mitä homma kustantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan sen voisi spraylläkin vetää, mutta se ei vastaa automaalaamon työn tulosta, jossa pohjatyöyt käydään läpi, tehdään tarvittaessa pohjamaalaus, varsinainen maalaus ja sitten vielä lakka ja tämä kunnon materiaaleilla.

        En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään.

        Pohjatyöt on kaiken A ja O, jossa pieninkin ruostepilkku on hiottava puhtaaksi ja kiiltäväksi teräkseen asti ja sitten pohjamaali alkuun.

        Tietty kun hankalissa paikoissa on pieniä ruostekohtia, niin pitäisi ehkä hiekkapuhalluttaa koko runko, mutta sitten kyllä kaipaisi ihan ammattitason maalauksen runkoon ... kun siinä on muutekin paljon ruuvaamista ja päivitystä osien kanssa, niin saisi sitten vaivan palkaksi kerralla ladukkaan lopputuloksen. Pitää tietty ensin laskea ja selvittää mitä homma kustantaa.

        Pieniä ruostekohtia = ei tarvitse hiekkapuhaltaa koko runkoa, mekaaninen huolellinen poisto riittää.

        "En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään."

        Yhtä kauan kuin maalaamon tekemä. Siis huolella tehty. Samoja värejä ne käyttävät automaalaamoissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniä ruostekohtia = ei tarvitse hiekkapuhaltaa koko runkoa, mekaaninen huolellinen poisto riittää.

        "En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään."

        Yhtä kauan kuin maalaamon tekemä. Siis huolella tehty. Samoja värejä ne käyttävät automaalaamoissakin.

        Siis jos ostat maalit erikoisliikkeestä, et Biltemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniä ruostekohtia = ei tarvitse hiekkapuhaltaa koko runkoa, mekaaninen huolellinen poisto riittää.

        "En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään."

        Yhtä kauan kuin maalaamon tekemä. Siis huolella tehty. Samoja värejä ne käyttävät automaalaamoissakin.

        "Pieniä ruostekohtia = ei tarvitse hiekkapuhaltaa koko runkoa, mekaaninen huolellinen poisto riittää. "

        Mainitsin että niitä on *hankaloissa* paikoissa, ei sellaisissa jonne hiomapaperi ei tahdo taipua, samalla kunne on saatava kirkkaiksi teräkseen saakka, muutoin takuuvarmasti korkkaavat uudestaan ja siksi ajatus koko hoidon hiekkapuhalluttamisesta, mutta pitää katsella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pieniä ruostekohtia = ei tarvitse hiekkapuhaltaa koko runkoa, mekaaninen huolellinen poisto riittää. "

        Mainitsin että niitä on *hankaloissa* paikoissa, ei sellaisissa jonne hiomapaperi ei tahdo taipua, samalla kunne on saatava kirkkaiksi teräkseen saakka, muutoin takuuvarmasti korkkaavat uudestaan ja siksi ajatus koko hoidon hiekkapuhalluttamisesta, mutta pitää katsella.

        Porakone/kulmahiomakone ja teräs/messinki/nylonharja. Ei pyörän rungon hiominen paljaaksi ole mikään kovin isohomma, koneellinen työ kuitenkin. Epäkesko on pätevä laite ja hankalat paikat harjoilla. Teräs on kovaotteisin, nylon hellin. Kulmuri järeä laite, porakone ei niin, matalampi ja säädettävä kierrosluku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tuo alu-osien siistiminen olisi ihan vain esteettinen juttu ... mutta ajattelin josko joku olisi maalauttanut fillarinsa, niin olisi ollut mukava kuulla hintahaarukasta, nyt kun foorumilla ollaan.

        Netissähän on erilaisia oikoteitä onneen tuon alumiinin pintakäsittelyn suhteen. Ehkä toimiviakin ainakin jotkin. Ongelmahan on se alumiinin hapettuminen, oksidikerros muodostuu lähes heti, se on siinä vaikka et näekään sitä ja se siis muodostaa sen ongelman.

        Väitetään, mm. että heti välittömästi kiillotuksen jälkeen kun lakkaa niin onnistuisi ilman peittausaineita ja muuta ylimääräistä mutkaa. En tiedä onko totta, että kauanko se lakka siinä pysyy sitten.

        Mitä itse tiedän asiasta on se protokolla mukainen menettely, olen joskus ruiskumaalannut jonkin verran ja yritys noudattaa tietenkin pintakäsittelyaineiden valmistajien ohjeita orjallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan sen voisi spraylläkin vetää, mutta se ei vastaa automaalaamon työn tulosta, jossa pohjatyöyt käydään läpi, tehdään tarvittaessa pohjamaalaus, varsinainen maalaus ja sitten vielä lakka ja tämä kunnon materiaaleilla.

        En sitten tiedä josko itse pohjatöineen huolella tehty spray-maalaus ja lakkaus kestäisi kuosissaan ja miten pitkään.

        Pohjatyöt on kaiken A ja O, jossa pieninkin ruostepilkku on hiottava puhtaaksi ja kiiltäväksi teräkseen asti ja sitten pohjamaali alkuun.

        Tietty kun hankalissa paikoissa on pieniä ruostekohtia, niin pitäisi ehkä hiekkapuhalluttaa koko runko, mutta sitten kyllä kaipaisi ihan ammattitason maalauksen runkoon ... kun siinä on muutekin paljon ruuvaamista ja päivitystä osien kanssa, niin saisi sitten vaivan palkaksi kerralla ladukkaan lopputuloksen. Pitää tietty ensin laskea ja selvittää mitä homma kustantaa.

        Rahallisesti teettäminen ei ole järkevää, itse maalaus on pieni homma mutta valmistelutyöt ja lopetus, ruiskun pesut jne. on yhtä iso homma kuin koko auton maalauksessa. Ja jos vedetään useita kerroksia niin niin... Annanpa arvion vaikka en tämän päivän hintoja tiedä. Hinnan järkevällä toteutuksella.

        Kalttaat itse rungon puhtaaksi (kannattaa, miksi maksaa työstä jonka jokainen osaa mutta joka vie aikaa). Vetävät sitten pohjat muiden töiden ohessa. Tässä voitat rahaa. Tehdään tarkoituksen mukaista, ei pintaa jota saa varjella jatkuvasti. Normaalia eli hyvää. Pohjamaali vedetään vartissa. Karhunkielellä hionta toinen vartti. Pintaväri yksi kerros, tehdään maalit, maalataan, pestään vehkeet. Tunti. Laskuttavat 2h ja maalit. 150,- ja huntti lisää jokainen maalauskierros.


    • Anonyymi

      Ei kannata.
      -Saat kaksi uutta sen remontin hinnalla.
      Heh heh, pian se soppeutuu se uusikin nishikin satula
      sun perä runkoosi.

    • Anonyymi

      Jos nyt oikein hyväksi haluaa maalautta, jotta maali pysyy ja kiiltää metallinhohtomaalilla, kyllä se varmaan tonnin kahden puolen pyörii. Tietysti kullattuna tai hopeoituna enemmän. Taidemaalarilla voi maksaa useamman tonnin.
      Kyllähän restarointi maksaa ja jos sen nostaa taidekallerian seinälle hintahan vai nousee, tuhatkertaiseksi valmiista työstä.

    • Anonyymi

      Tuo "perushionta" kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Puhallettava se on, jos ammattilainen maalaa sen. Halvinta on kun teet itse. Kai noita vehkeitä saa konevuokraamosta. Soodalla sitten puhallat ettei mene koko työ hukkaan.

      • Anonyymi

        " Puhallettava se on, jos ammattilainen maalaa sen. "

        No, pohjatöiden on joka tapauksessa oltava 'täydelliset' ja ilman pienen ruostepilkun pilkkua riippumatta tekeekö maalauksen itse vai maalauttaako.

        Mikäli itse tekee maalauksen, niin on tärkeää valita kunnon maalit niin pohjaan kuin pintaankin, sama lakan suhteen.

        Automaalilikkeistä saa haluamiensa värien lisäksi myös laadukkaammat tuotteet ja ilmesesti myös ne purkkien suuttimet ovat paremmat kuin halpispurkeissa olevat isoja pisaroita ampuvat.

        - https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41810-Pyörän-maalaus-itse

        Sitten yksi vaihtoehto olisi tehdä siitä, ehkä varkaitakin vähemmän kiinnostava 'ryssäpyörä' eli huolehtisi hyvistä pohjista, mutta vetäsi maalit runkoon (hyvällä) pensselillä, mutta en tiedä mikä maalityyppi tuossa tapauksessa siihen pitäisi valita, enkä tiedä tarvitsisiko se lakan ... mutta suhteellisen nopea kuiviminen olisi plussaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Puhallettava se on, jos ammattilainen maalaa sen. "

        No, pohjatöiden on joka tapauksessa oltava 'täydelliset' ja ilman pienen ruostepilkun pilkkua riippumatta tekeekö maalauksen itse vai maalauttaako.

        Mikäli itse tekee maalauksen, niin on tärkeää valita kunnon maalit niin pohjaan kuin pintaankin, sama lakan suhteen.

        Automaalilikkeistä saa haluamiensa värien lisäksi myös laadukkaammat tuotteet ja ilmesesti myös ne purkkien suuttimet ovat paremmat kuin halpispurkeissa olevat isoja pisaroita ampuvat.

        - https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41810-Pyörän-maalaus-itse

        Sitten yksi vaihtoehto olisi tehdä siitä, ehkä varkaitakin vähemmän kiinnostava 'ryssäpyörä' eli huolehtisi hyvistä pohjista, mutta vetäsi maalit runkoon (hyvällä) pensselillä, mutta en tiedä mikä maalityyppi tuossa tapauksessa siihen pitäisi valita, enkä tiedä tarvitsisiko se lakan ... mutta suhteellisen nopea kuiviminen olisi plussaa.

        Ja paukkupuolla maalaaminen on helpompaa kuin ruiskulla, kaikki säädötkin ovat purkissa valmiiksi kohdallaan :) Ei tarvitse välittää paineesta, suuttimesta ja viuhkasta... Ohentimet ja kovetteetkin on jo purkissa. Maalaa vaan. Ohuemmilla ja useammilla kerroksilla joutuu vetämään mutta ei se tosiaan vaikeaa ole. Pohjamaalatessa jo oppii systeemin ja siinä tulleet virheet on vielä helposti korjattavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paukkupuolla maalaaminen on helpompaa kuin ruiskulla, kaikki säädötkin ovat purkissa valmiiksi kohdallaan :) Ei tarvitse välittää paineesta, suuttimesta ja viuhkasta... Ohentimet ja kovetteetkin on jo purkissa. Maalaa vaan. Ohuemmilla ja useammilla kerroksilla joutuu vetämään mutta ei se tosiaan vaikeaa ole. Pohjamaalatessa jo oppii systeemin ja siinä tulleet virheet on vielä helposti korjattavissa.

        "Ja paukkupuolla maalaaminen on helpompaa kuin ruiskulla, kaikki säädötkin ovat purkissa valmiiksi kohdallaan :) "

        Paitsi halpispurkeissa joiden suuttimet toisinaan kuseksivat eri kokosia pisaroita, mutta tokihan spray on helppoa verrattuna siihen, että pitäisi kaikki ruiskumaalamisen etapit tehdä välineiden pesu mukaanlukien.

        Ongelmana omassa tapauksessa on se, että ei ole sopivaa tilaa sprayllä homman tehdäkseni, vaatii aikas paljon tilaa ymärilleen, olohuoneessa vähän paha spraylla toteuttaa tai sitten pihalla taivasalla.

        Saatanpa lpulta päätyä oikein kunnon 'maasto-versioon' eli pensselillä maalaaminseen, tulisipahan sitten rungosta jonkin sortin rokkipyörä, siisti mutta hieman epätäydellinen ... ja siihensittenkiinni uutta osasarjaa ... kiva kontrasti.

        Mutta tuohon pensselihommaan tulisi löytää sopiva maalityyppi, mieluusti melko nopeasti kuivuva.

        Pitää myös keksiä jokin luova rungon ripustusmetodi maalamista varten asunnossa sisätiloissa ... huoltotelineessä jotenkin virittämällä ei taida onnistua.

        Jokin tuon kaltainen vihreä mutta ehkä hieman tummempi väri mielessä tai tumman jokin harmaa tai tumman sininen.

        - https://thebikelist.co.uk/kona/dew-plus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja paukkupuolla maalaaminen on helpompaa kuin ruiskulla, kaikki säädötkin ovat purkissa valmiiksi kohdallaan :) "

        Paitsi halpispurkeissa joiden suuttimet toisinaan kuseksivat eri kokosia pisaroita, mutta tokihan spray on helppoa verrattuna siihen, että pitäisi kaikki ruiskumaalamisen etapit tehdä välineiden pesu mukaanlukien.

        Ongelmana omassa tapauksessa on se, että ei ole sopivaa tilaa sprayllä homman tehdäkseni, vaatii aikas paljon tilaa ymärilleen, olohuoneessa vähän paha spraylla toteuttaa tai sitten pihalla taivasalla.

        Saatanpa lpulta päätyä oikein kunnon 'maasto-versioon' eli pensselillä maalaaminseen, tulisipahan sitten rungosta jonkin sortin rokkipyörä, siisti mutta hieman epätäydellinen ... ja siihensittenkiinni uutta osasarjaa ... kiva kontrasti.

        Mutta tuohon pensselihommaan tulisi löytää sopiva maalityyppi, mieluusti melko nopeasti kuivuva.

        Pitää myös keksiä jokin luova rungon ripustusmetodi maalamista varten asunnossa sisätiloissa ... huoltotelineessä jotenkin virittämällä ei taida onnistua.

        Jokin tuon kaltainen vihreä mutta ehkä hieman tummempi väri mielessä tai tumman jokin harmaa tai tumman sininen.

        - https://thebikelist.co.uk/kona/dew-plus

        > Saatanpa lpulta päätyä oikein kunnon 'maasto-versioon' eli pensselillä maalaaminseen,

        Vedät raskaskoneväri pintaan, kestää... Epoksi tai polyuretaani. Saa ainakin RAL-väreissä vakiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja paukkupuolla maalaaminen on helpompaa kuin ruiskulla, kaikki säädötkin ovat purkissa valmiiksi kohdallaan :) "

        Paitsi halpispurkeissa joiden suuttimet toisinaan kuseksivat eri kokosia pisaroita, mutta tokihan spray on helppoa verrattuna siihen, että pitäisi kaikki ruiskumaalamisen etapit tehdä välineiden pesu mukaanlukien.

        Ongelmana omassa tapauksessa on se, että ei ole sopivaa tilaa sprayllä homman tehdäkseni, vaatii aikas paljon tilaa ymärilleen, olohuoneessa vähän paha spraylla toteuttaa tai sitten pihalla taivasalla.

        Saatanpa lpulta päätyä oikein kunnon 'maasto-versioon' eli pensselillä maalaaminseen, tulisipahan sitten rungosta jonkin sortin rokkipyörä, siisti mutta hieman epätäydellinen ... ja siihensittenkiinni uutta osasarjaa ... kiva kontrasti.

        Mutta tuohon pensselihommaan tulisi löytää sopiva maalityyppi, mieluusti melko nopeasti kuivuva.

        Pitää myös keksiä jokin luova rungon ripustusmetodi maalamista varten asunnossa sisätiloissa ... huoltotelineessä jotenkin virittämällä ei taida onnistua.

        Jokin tuon kaltainen vihreä mutta ehkä hieman tummempi väri mielessä tai tumman jokin harmaa tai tumman sininen.

        - https://thebikelist.co.uk/kona/dew-plus

        "Pitää myös keksiä jokin luova rungon ripustusmetodi maalamista varten asunnossa sisätiloissa ... huoltotelineessä jotenkin virittämällä ei taida onnistua."

        Paksulla rautalangalla koukkuun katossa, niin ne ripustelevat firmoissakin. Ei sen enempää hienostella. Mutta ei tuota sisällä voi tehdä, autotallissa voi, pölyt pois (imuri ulkona, letku oven raosta) , ilman kostutus kunnolla, odotetaan kun pöly laskeutuu ja uusi imurointi. Mitä kiiltävämpi pinta hakusessa sen vähemmän sietää pölyä. Pöly se suurin ongelma on, nättiä jälkeä muuten saa kyllä aika helposti hyvällä paukkupullollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää myös keksiä jokin luova rungon ripustusmetodi maalamista varten asunnossa sisätiloissa ... huoltotelineessä jotenkin virittämällä ei taida onnistua."

        Paksulla rautalangalla koukkuun katossa, niin ne ripustelevat firmoissakin. Ei sen enempää hienostella. Mutta ei tuota sisällä voi tehdä, autotallissa voi, pölyt pois (imuri ulkona, letku oven raosta) , ilman kostutus kunnolla, odotetaan kun pöly laskeutuu ja uusi imurointi. Mitä kiiltävämpi pinta hakusessa sen vähemmän sietää pölyä. Pöly se suurin ongelma on, nättiä jälkeä muuten saa kyllä aika helposti hyvällä paukkupullollakin.

        Ja nopeasti kuivuva maali vähentää tietenkin tuota pölyongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Saatanpa lpulta päätyä oikein kunnon 'maasto-versioon' eli pensselillä maalaaminseen,

        Vedät raskaskoneväri pintaan, kestää... Epoksi tai polyuretaani. Saa ainakin RAL-väreissä vakiona.

        Ainakin väreistä löytyisi jokin ihan suoraan.

        RAL: https://en.wikipedia.org/wiki/RAL_(color_space_system)

        Tuo *työkone* kuulostaa aika sopivalta ;-)

        Mutta mites tuon maalityypin valinta: kaksikomponentti vs. yksiosainen (ei vaadi sekoitusta)?

        "Polyuretaanimaalit ovat etenkin teollisuudessa ja teräsrakenteiden maalaamisessa yleisesti käytettyjä, johtuen niiden kestävyydestä ja joustavuudesta. Polyuretaanimaalit ovat yleisiä myös esimerkiksi työkoneiden pintamaaleina."

        - https://www.nettivari.fi/polyuretaani-maalit


        "Polyuretaanimaali: hyvät ja huonot puolet"

        - https://berkeleycuts.com/korjaus/polyuretaanimaali-hyvat-ja-huonot-puolet/

        "Korkealaatuinen ja –kiiltoinen 2K-polyuretaaniakryylipintamaali ajoneuvojen, julkisivurakenteiden ja kovassa rasituksessa olevien koneiden maalaamiseen."

        - https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/840821/SubProducts/840821-0001

        Jossakin oli maininta, että epoksi sopii vain sisätiloihin ja sen käsittely vaatii suojavarusteita ... hengitystieoireet ymv.

        - https://teeitse.com/materiaalit/maalit/epoksimaali-onko-epoksimaali-turvallista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin väreistä löytyisi jokin ihan suoraan.

        RAL: https://en.wikipedia.org/wiki/RAL_(color_space_system)

        Tuo *työkone* kuulostaa aika sopivalta ;-)

        Mutta mites tuon maalityypin valinta: kaksikomponentti vs. yksiosainen (ei vaadi sekoitusta)?

        "Polyuretaanimaalit ovat etenkin teollisuudessa ja teräsrakenteiden maalaamisessa yleisesti käytettyjä, johtuen niiden kestävyydestä ja joustavuudesta. Polyuretaanimaalit ovat yleisiä myös esimerkiksi työkoneiden pintamaaleina."

        - https://www.nettivari.fi/polyuretaani-maalit


        "Polyuretaanimaali: hyvät ja huonot puolet"

        - https://berkeleycuts.com/korjaus/polyuretaanimaali-hyvat-ja-huonot-puolet/

        "Korkealaatuinen ja –kiiltoinen 2K-polyuretaaniakryylipintamaali ajoneuvojen, julkisivurakenteiden ja kovassa rasituksessa olevien koneiden maalaamiseen."

        - https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/840821/SubProducts/840821-0001

        Jossakin oli maininta, että epoksi sopii vain sisätiloihin ja sen käsittely vaatii suojavarusteita ... hengitystieoireet ymv.

        - https://teeitse.com/materiaalit/maalit/epoksimaali-onko-epoksimaali-turvallista

        En tiedä saako edes pu- ja epoksimaaleja yksikompponettisina. Jos pitäisi veikata sanoisin: ei saa. Voin olla toki väärässä. Teollisuusmaalejahan ne ovat mutta esim. Temaduria vedetään veneisiin eli jonkinlaiset pensseli- ja telalevitysominaisuudet on oltava, itse olen vain ruiskuttanut joskus aikoinaan.

        Kyllä epoksimaalejakin on ulkokäyttöön. Mutta minulle tuntemattomia lattiapinnotteita lukuun ottamatta.

        "Jossakin oli maininta, että epoksi sopii vain sisätiloihin ja sen käsittely vaatii suojavarusteita ... hengitystieoireet ymv."

        Sama koskee pu-maaleja. Mutta jatkuva altistus ja hetkellinen on eri asioita. Ei siihen kuole yhdestä kertasta. Ja jos halutaan sitä pölyongelmaa minimoida ei sitä tuuletusta voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä saako edes pu- ja epoksimaaleja yksikompponettisina. Jos pitäisi veikata sanoisin: ei saa. Voin olla toki väärässä. Teollisuusmaalejahan ne ovat mutta esim. Temaduria vedetään veneisiin eli jonkinlaiset pensseli- ja telalevitysominaisuudet on oltava, itse olen vain ruiskuttanut joskus aikoinaan.

        Kyllä epoksimaalejakin on ulkokäyttöön. Mutta minulle tuntemattomia lattiapinnotteita lukuun ottamatta.

        "Jossakin oli maininta, että epoksi sopii vain sisätiloihin ja sen käsittely vaatii suojavarusteita ... hengitystieoireet ymv."

        Sama koskee pu-maaleja. Mutta jatkuva altistus ja hetkellinen on eri asioita. Ei siihen kuole yhdestä kertasta. Ja jos halutaan sitä pölyongelmaa minimoida ei sitä tuuletusta voi olla.

        Ja ei se altistus ole pensselilevityksessä ruiskulevityksen luokkaa ollenkaan. jossa sitä leviää koko tilan ilmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä saako edes pu- ja epoksimaaleja yksikompponettisina. Jos pitäisi veikata sanoisin: ei saa. Voin olla toki väärässä. Teollisuusmaalejahan ne ovat mutta esim. Temaduria vedetään veneisiin eli jonkinlaiset pensseli- ja telalevitysominaisuudet on oltava, itse olen vain ruiskuttanut joskus aikoinaan.

        Kyllä epoksimaalejakin on ulkokäyttöön. Mutta minulle tuntemattomia lattiapinnotteita lukuun ottamatta.

        "Jossakin oli maininta, että epoksi sopii vain sisätiloihin ja sen käsittely vaatii suojavarusteita ... hengitystieoireet ymv."

        Sama koskee pu-maaleja. Mutta jatkuva altistus ja hetkellinen on eri asioita. Ei siihen kuole yhdestä kertasta. Ja jos halutaan sitä pölyongelmaa minimoida ei sitä tuuletusta voi olla.

        Jossakin hakuja tehdessä olin äsken näkevinäni, että polyuretaanimaalia olisi vesiohenteisena (-kin), liuotinmaaleja en oikein haluaisi käyttää tuossa hommassa.

        Mutta alla oleva yhdellä sivulla ollut tieto saa hieman empimään, sillä noita "muovimaalien" korkkausia ja sen seuraamuksena pintojen laajoja ruostumisia näkee siellä täällä.

        "Polyuretaanimaali on periaatteessa nestemäistä muovia joka kovettuu maalimaiseksi pinnaksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin hakuja tehdessä olin äsken näkevinäni, että polyuretaanimaalia olisi vesiohenteisena (-kin), liuotinmaaleja en oikein haluaisi käyttää tuossa hommassa.

        Mutta alla oleva yhdellä sivulla ollut tieto saa hieman empimään, sillä noita "muovimaalien" korkkausia ja sen seuraamuksena pintojen laajoja ruostumisia näkee siellä täällä.

        "Polyuretaanimaali on periaatteessa nestemäistä muovia joka kovettuu maalimaiseksi pinnaksi."

        Muovejahan ne lähes kaikki ovat, epoksikin on muovi. Sekä alkydit ja akrylaatit. Mutta jos maali korkkaa on jokin asia tehty väärin. On juu vesiohenteisia pu-maalejakin mutta 2-komponettitavaraa taitavat olla nekin?

        En ota vesiohenteisiin kantaa sen enempää, silloin kun maalasin itse ne olivat vielä tuloaan tekemässä ja monilta ominaisuuksiltaan eivät vastanneet liuotinpohjaisia mutta kehitys kehittyy ja on varmasti niin käynytkin. Aikoinaan ne tulivat autoihinkin, vesiohenteiset. Punainen oli paha väri kun ei se auto hirveän kauaa kovinkaan punaisena välttämättä säilynyt :) Ongelma oli maaleissa, ei missään muussa. Mutta totta kai tilanne on muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muovejahan ne lähes kaikki ovat, epoksikin on muovi. Sekä alkydit ja akrylaatit. Mutta jos maali korkkaa on jokin asia tehty väärin. On juu vesiohenteisia pu-maalejakin mutta 2-komponettitavaraa taitavat olla nekin?

        En ota vesiohenteisiin kantaa sen enempää, silloin kun maalasin itse ne olivat vielä tuloaan tekemässä ja monilta ominaisuuksiltaan eivät vastanneet liuotinpohjaisia mutta kehitys kehittyy ja on varmasti niin käynytkin. Aikoinaan ne tulivat autoihinkin, vesiohenteiset. Punainen oli paha väri kun ei se auto hirveän kauaa kovinkaan punaisena välttämättä säilynyt :) Ongelma oli maaleissa, ei missään muussa. Mutta totta kai tilanne on muuttunut.

        Niin, toisella foorumilla lukemani mukaan (olikohan se tuossa linkkaamassani ketjussa) vaikka pohjatyöt ja pohjamaalus olisi huolella tehty, niin 'muovimaaleilla' on taipumusta lohkeilla (miksi?) ja sitten kun vesija kosteus pääsee alle, niin se ruostuttaa oikein reippaasti ja 'muovimaalia' saa irroitella isoina paloina vaikka puukolla ruosteen päältä, siinä missä "normaalilla" maaililla olisi vain ruostepilkku kyseessä.

        Itse en todellakaan ole maalien asiantuntija ja siksi kartoittelen millä vetäisi jos pensselilinjalle joutuu lähtemään kun ei spray-homman vaatimaa tilaa ole, ulkona vähän paha tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, toisella foorumilla lukemani mukaan (olikohan se tuossa linkkaamassani ketjussa) vaikka pohjatyöt ja pohjamaalus olisi huolella tehty, niin 'muovimaaleilla' on taipumusta lohkeilla (miksi?) ja sitten kun vesija kosteus pääsee alle, niin se ruostuttaa oikein reippaasti ja 'muovimaalia' saa irroitella isoina paloina vaikka puukolla ruosteen päältä, siinä missä "normaalilla" maaililla olisi vain ruostepilkku kyseessä.

        Itse en todellakaan ole maalien asiantuntija ja siksi kartoittelen millä vetäisi jos pensselilinjalle joutuu lähtemään kun ei spray-homman vaatimaa tilaa ole, ulkona vähän paha tehdä.

        Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. Munaus.

        Kaikki yleisesti käytetyt maalit ovat nykyään muovimaaleja, jonkinlainen muovipolymeeri siellä on. Perinnemaalit ja tervat pl. tietenkin mutta niitä käytetäänkin taloihin ja veneisiin. Muovia se väri on autojenkin pinnassa ja kestäväthän ne joltisestikin siinä kiinni jos joskus pesee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. Munaus.

        Kaikki yleisesti käytetyt maalit ovat nykyään muovimaaleja, jonkinlainen muovipolymeeri siellä on. Perinnemaalit ja tervat pl. tietenkin mutta niitä käytetäänkin taloihin ja veneisiin. Muovia se väri on autojenkin pinnassa ja kestäväthän ne joltisestikin siinä kiinni jos joskus pesee.

        "Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. "

        Metallirungoista muistaakseni puhuivat, mutta mm. sprayn suhteen mitä nyt olen lueskellut, niin tulisi valita saman valmistajan pohjat, väri, sekä lakka, sillä muutoin saattaa tulla ikäviä yllätyksiä, korkaamisia uusilla kerroksilla.

        Automaaleissa on ollut kait ainakin parisen kymmentä vuotta vesioheneiset käytössä ja taisi liittyä joihinkin EU:n ympäristö- ja työturvallisuusmääräyksiin (?).

        Ps.

        Kiertelin pitkin nettiä ja osui ranskalaiset sivut vastaan jossa oheiset tarjoukset fillarin rungolle, ovat "hieman" kaukana, liekö kotimaisilla vastaavaa:

        Hiekkapuhallus rungon ja harukan epoxymaalaus, matta tai kiiltävä , 200 RAL-värivaihtoehtoa, 70e

        - https://www.monsieurpignonmadameguidon.com/peinture-velo/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. "

        Metallirungoista muistaakseni puhuivat, mutta mm. sprayn suhteen mitä nyt olen lueskellut, niin tulisi valita saman valmistajan pohjat, väri, sekä lakka, sillä muutoin saattaa tulla ikäviä yllätyksiä, korkaamisia uusilla kerroksilla.

        Automaaleissa on ollut kait ainakin parisen kymmentä vuotta vesioheneiset käytössä ja taisi liittyä joihinkin EU:n ympäristö- ja työturvallisuusmääräyksiin (?).

        Ps.

        Kiertelin pitkin nettiä ja osui ranskalaiset sivut vastaan jossa oheiset tarjoukset fillarin rungolle, ovat "hieman" kaukana, liekö kotimaisilla vastaavaa:

        Hiekkapuhallus rungon ja harukan epoxymaalaus, matta tai kiiltävä , 200 RAL-värivaihtoehtoa, 70e

        - https://www.monsieurpignonmadameguidon.com/peinture-velo/

        Kannattaa lähettää runko tuonne täällä ei saa mitään tuolla hinnalla. Veikkaan että jotkut pakolaiset tekevät tuolla työt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lähettää runko tuonne täällä ei saa mitään tuolla hinnalla. Veikkaan että jotkut pakolaiset tekevät tuolla työt.

        Kannattaa vilkaista vähän lähemmin ko. sivuja vaikka ei kieltä osaisikaan, ei vaikuta lainkaan miltään epämääräiseltä 'rosvofirmalta' vaan juuri päinvastoin ... pyörien entisöintiin erikoistunut yritys jolla kaksi toimipistettä, Bordeaux ja Toulous, missä niitä Airbusejakin valmistetaan ja jossa tehtailla voi vieraillakin ;-)

        - https://www.monsieurpignonmadameguidon.com/magasin-velo-toulouse/

        Airbus Toulous: https://www.toulouse-visit.com/airbus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. Munaus.

        Kaikki yleisesti käytetyt maalit ovat nykyään muovimaaleja, jonkinlainen muovipolymeeri siellä on. Perinnemaalit ja tervat pl. tietenkin mutta niitä käytetäänkin taloihin ja veneisiin. Muovia se väri on autojenkin pinnassa ja kestäväthän ne joltisestikin siinä kiinni jos joskus pesee.

        "Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. "

        Miten ne kaikki metallirunkoiset puutarha- ja ulkokalusteet joiden paksu muovimaali lohkeilee reippaasti irti paljastaen laajan ja surullisen ruostetilanteen .... onko fillareissa jokin laadukkaampi ja / tai erilainen maalausmetodi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. "

        Miten ne kaikki metallirunkoiset puutarha- ja ulkokalusteet joiden paksu muovimaali lohkeilee reippaasti irti paljastaen laajan ja surullisen ruostetilanteen .... onko fillareissa jokin laadukkaampi ja / tai erilainen maalausmetodi?

        Tietenkin pintakäsittelyissä on laatueroja menetelmien ja käytettyjen aineiden osalta. Ajatellaanpa valmistajaa, joka päättää tehdä 50 000 puutarhatuolia. Ne päättään tehdä halvalla. Mistä voisi tinkiä?

        Materiaalien varastoinnissa, ei ne tarvitse kuivaa tilaa, laitetaan pihalle. Kuinka hyvin metalli puhdistetaan? Ei tässä nyt pienet ruostepilkut haittaa, pikainen pesu, että enimmät epäpuhtaudet irtoaa. Laitetaanko jokin korroosiolta suojaava tartuntapohja? Ei laitetta, se maksaa liikaa. Laitetaan vain pintaväri ja sitäkin yksi ohut kerros ja ei nyt mitään ulkokäyttöön tarkoitettua maalia, sisämaali, onhan ne varmaan katoksen alla...

        Terästuotteissahan, vaikka putkessa tai tangossa on varastointiöljy. Tarkoitus on ehkäistä korroosio ja se toimiikin hyvin vaikka pientä pintaruostetta voikin olla. Ellei tätä pintaa puhdisteta huolellisesti on aivan sama mitä sen jälkeen tehdään, kaikki menee hukkaan kun perusasia on ryssitty.

        Kun tehdään hyvin on tuote puhdas, se pohjustetaan korroosiolta suojaavalla tartuntapohjalla ja kalvonpaksuudet ovat riittävät. Ja käytetyt maalit tarkoituksenmukaisia ja laadukkaista.

        Sama se on kaikessa mitä valmistetaan, halvalla saa yleensä aina pas*kaa, kalliilla voi saada hyvääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei pidä paikkansa, on tehty menetelmien tai maalivalintojen kanssa virhe tms. Ikuinen mikään maali ei kuitenkaan toki ole. Mutta jos kyseessä on alumiini ja sen päälle on suoraan vedetty tai vaikka pohjattu väärällä maalilla sitten käy noin. Mutta siinä on tehty se virhe. "

        Miten ne kaikki metallirunkoiset puutarha- ja ulkokalusteet joiden paksu muovimaali lohkeilee reippaasti irti paljastaen laajan ja surullisen ruostetilanteen .... onko fillareissa jokin laadukkaampi ja / tai erilainen maalausmetodi?

        > Miten ne kaikki metallirunkoiset puutarha- ja ulkokalusteet joiden paksu muovimaali lohkeilee reippaasti irti paljastaen laajan ja surullisen ruostetilanteen ....

        Tämä kertoo juurikin ettei maali ole tarttunut pintaan alun alkaenlkaan lujasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin pintakäsittelyissä on laatueroja menetelmien ja käytettyjen aineiden osalta. Ajatellaanpa valmistajaa, joka päättää tehdä 50 000 puutarhatuolia. Ne päättään tehdä halvalla. Mistä voisi tinkiä?

        Materiaalien varastoinnissa, ei ne tarvitse kuivaa tilaa, laitetaan pihalle. Kuinka hyvin metalli puhdistetaan? Ei tässä nyt pienet ruostepilkut haittaa, pikainen pesu, että enimmät epäpuhtaudet irtoaa. Laitetaanko jokin korroosiolta suojaava tartuntapohja? Ei laitetta, se maksaa liikaa. Laitetaan vain pintaväri ja sitäkin yksi ohut kerros ja ei nyt mitään ulkokäyttöön tarkoitettua maalia, sisämaali, onhan ne varmaan katoksen alla...

        Terästuotteissahan, vaikka putkessa tai tangossa on varastointiöljy. Tarkoitus on ehkäistä korroosio ja se toimiikin hyvin vaikka pientä pintaruostetta voikin olla. Ellei tätä pintaa puhdisteta huolellisesti on aivan sama mitä sen jälkeen tehdään, kaikki menee hukkaan kun perusasia on ryssitty.

        Kun tehdään hyvin on tuote puhdas, se pohjustetaan korroosiolta suojaavalla tartuntapohjalla ja kalvonpaksuudet ovat riittävät. Ja käytetyt maalit tarkoituksenmukaisia ja laadukkaista.

        Sama se on kaikessa mitä valmistetaan, halvalla saa yleensä aina pas*kaa, kalliilla voi saada hyvääkin.

        Joku autoharrastaja sutaisee vanteensa vannehopealla, toinen ne pulverimaalamoon. Siinä on kaksi varsin erilaista tapaa toteuttaa asia.


    • Anonyymi

      Jos ei itse voi tehdä niin halvimmaksi varmaan tulee jonkin ammattikoulun käyttö. Ainakin hiekkapuhallus kannattaa teettää siellä. Katteleppa googlella minkälaisia maalaamoja, kolarikorjaamoja ja hiekkapuhaltamoja lähiseudulta löytyy. Sitten otat yhteyttä niihin ja kysyt mitä maksaa. Jos löytyy pyöräilyhenkinen yrittäjä jolla ei ole kiireitä niin voi tehdä työn hyvinkin edullisesti, ilman kuittia tietenkin. Oma arvio hinnasta on että hiekkapuhallus n.50e ja maalaus 50-200e. Paljon riippuu pohjatöiden määrästä. Jos ruvetaan paklaamaan ja hiomaan niin siitä tulee lisää hintaa.

      • Anonyymi

        Pitää katsella eri vaihtoehtoja.

        Ohessa yksi taidonnäyte pensselillä suoraan runkoon ilman pohjia ;-)

        - https://www.youtube.com/watch?v=4AgkUg6nzLs

        Tekisin kyllä suuremmalla huolella pohjamaleineen, välihointoineena ja laadukkaalla pensselillä, mutta pitäisi keksiä jokin jippo jolla saisi rungon vaikka huoltotelineeseen ja normiasentoon ja lisäksi ilman, että se heiluen pakenee pensseliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää katsella eri vaihtoehtoja.

        Ohessa yksi taidonnäyte pensselillä suoraan runkoon ilman pohjia ;-)

        - https://www.youtube.com/watch?v=4AgkUg6nzLs

        Tekisin kyllä suuremmalla huolella pohjamaleineen, välihointoineena ja laadukkaalla pensselillä, mutta pitäisi keksiä jokin jippo jolla saisi rungon vaikka huoltotelineeseen ja normiasentoon ja lisäksi ilman, että se heiluen pakenee pensseliä.

        Ei itsetasoittuva tiksotrooppinen alkydimaali (jota tuo on) ja jota voi vetää melko paksulti ole pohjien kanssa niin tarkka, ei tuossa maalata 3D-efektejä autoon American Car -showiin pokaalin kiilto silmissä vaan kelvollista pensselijälkeä pyörään.

        Pensseli on avainsana, halpikset voi unohtaa. Öljypohjaisille luonnonharjakset, jotka muuten vain paranee käytön myötä, harjasten päät saavat muotonsa.

        Pensselimaalarithan pitävät pensseleistään huolta,uusi ei ole parempi tässä tapauksessa. Uudella pensselillä "maalataan" ensin hienoa hiomapaperia, se pyöristää harjakset ja nyppii irtokarvoja mukaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei itsetasoittuva tiksotrooppinen alkydimaali (jota tuo on) ja jota voi vetää melko paksulti ole pohjien kanssa niin tarkka, ei tuossa maalata 3D-efektejä autoon American Car -showiin pokaalin kiilto silmissä vaan kelvollista pensselijälkeä pyörään.

        Pensseli on avainsana, halpikset voi unohtaa. Öljypohjaisille luonnonharjakset, jotka muuten vain paranee käytön myötä, harjasten päät saavat muotonsa.

        Pensselimaalarithan pitävät pensseleistään huolta,uusi ei ole parempi tässä tapauksessa. Uudella pensselillä "maalataan" ensin hienoa hiomapaperia, se pyöristää harjakset ja nyppii irtokarvoja mukaansa.

        "Ei itsetasoittuva tiksotrooppinen alkydimaali (jota tuo on) ja jota voi vetää melko paksulti ole pohjien kanssa niin tarkka ..."

        Niin, tuolla saisi sen rokkipyörän, mutta kyllähän se sen pohjamalinkin kaipaa suojaksi.

        Ehkäpä hommaan kaksikin pensselileveyttä sellainen suippo jolla pääsee rungon kainaloihin.

        Miranol: https://tikkurila.fi/tuotteet/miranol


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei itsetasoittuva tiksotrooppinen alkydimaali (jota tuo on) ja jota voi vetää melko paksulti ole pohjien kanssa niin tarkka ..."

        Niin, tuolla saisi sen rokkipyörän, mutta kyllähän se sen pohjamalinkin kaipaa suojaksi.

        Ehkäpä hommaan kaksikin pensselileveyttä sellainen suippo jolla pääsee rungon kainaloihin.

        Miranol: https://tikkurila.fi/tuotteet/miranol

        Totta toki pohjamaali kannattaa laittaa, esim. Ferrex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta toki pohjamaali kannattaa laittaa, esim. Ferrex.

        Mutta pensselimaalaus tuollaisella paksulla itsetasoittuvalla maalilla ei vaadi pohjien kanssa samanlaista virheettömyyttä kuin ruiskumaalaus, jossa pohjan kaikki virheet näkyvät tietenkin loputuloksessa.


    • Anonyymi

      Tuossa on siisti lopputulos uuteen runkoon, joskin hieman outoa ettei hän suojannut keskiötä.

      - https://www.youtube.com/watch?v=rsD3E0b6mko

      Yhdellä toisella videolla toinen maalari pohjatyöt vanhaan runkoon tehtyään laittoi rungon kepin nokkaan pihamaalla ja veti pohjat, sekä pintavärin ulkona.

      • Anonyymi

        Spray kuivuu nopeasti syystä, että maalikalvo on hyvin ohut. Etu tietenkin kun ei ole mitään maalauskammiota. Hajotusilmaruiskulla tms. taas kerros on paljon paksumpi. Spraylla saa sitten vetää niitä kerroksia luonnollisesti useita, että saavutetaan sama kalvonpaksuus.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on efektimaalit metallipinnoille, esim:

        https://tiendaracingcolors.com/en/sprays-house-of-kolor/spray-paint-marble-effect-house-of-kolor.html

        Sitten on maaleja, jotka kuivuessaan muodostavat pintastruktuurin, struktuuri muodostuu rypistymisen tms. seurauksena.

        Mikäli efektimaalauksen tekisin, niin haluaisin jonkin henon tumman käärmeennahkakuvion, mutta siihen joutuisi kait tilaamaan specialistin sen käsin tekemään $$$.

        Tuossa on hyvä video speciaalista maalipinnasta, mutta hengityssuojaus tärkeää kuten alan ammattilainen videolla mainitsee, mutta liekö pelkkä kirurginsuoja ulkotiloissa riitävä (?).

        "How To Custom Paint A Bike Like A Pro With Some Help From Fatcreations"

        - https://www.youtube.com/watch?v=xtEHnnGwio4

        Vanhan maastopyörän päivitys uusiin osiin, käy se vaatimattomissakin puitteissa:

        - https://www.youtube.com/watch?v=QtAw-zsl_To


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe