Sähköpolkupyörät

Anonyymi

Miten ne käytännössä toimivat? Jossain luki jostain 25km/h rajoitteesta. Pääseekö niillä siis 25km/h ilman polkematta, vaiko avustaako se vain polkemista? Ja lopettaako se avustamisen sitten, jos 25 km/h ylittyy?

Tuossa vain tuli yllättävä tilanne, joka jäi pohdituttamaan. Joku suht iäkkään (60~v) oloinen ja näköinen, näytti kaempana polkevan hidasta vauhtia (jalat liikkuivat hitaasti) kohti risteystä. Itse käännyin kevlille omalla pyörällä samaan menosuuntaan. Kuitenkin aivan pian kyseinen henkilö suhahtikin ohitse kadoten pian näköpiiristä. Itse poljin 18-21km/h, ja en millään usko, että henkilö meni vain 25km/h, katosi niin nopeasti. Eikä henkilö näyttänyt niin sporttiselta, että joku 30km/h olisi helppoa polkea.

Tilanteesta tuli tunne, että tässä alkaa olla vaikea enää tunnistaa lähestyvien pyöräilijöidenkin nopeuksia.

38

3712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla oli pyörässä näemmä nopeusmittari kun noin kilometri tarkkaan pystyt omaa nopeuttasi arvioimaan. Jos tuohon uskot ilman mittaria, niin ilmankos on vaikeuksia tietää mitä nopeuksia muut menee. :D

      • Anonyymi

        Tietenkin on mittari. Se on hyvin hyödyllinen kapistus. Suosittelen myös sinulle, jos ei ole vielä.


      • Anonyymi

        Silti se sähköpolkupyörä avustaako polkemista 25 km/h nopeuteen asti ja lopettaako se avustamisen sitten, kun 25 km/h ylittyy. Lihasvoimin voi sitten polkea nopeampaa, jos nopeusrajoitus sen sallii.


    • Anonyymi

      Sähköpyöriäkin on erilaisia, yleisin on sähköavusteinen jolloin sähkömoottori vain avustaa polkijaa. Avustus pitää kytkeytyä pois päältä kun nopeus nousee yli 25 km/h. Tuolle avustukselle on erilaisia ratkaisuja, joissakin pyörissä avustus kytkeytyy päälle polkemisen momentin mukaan, joissakin malleissa riittää että polkimia pyörittää vaikka ei käyttäisi yhtään voimaa. Itselläni on tuollainen jälkimmäinen ja sillä ajaminen tuntuu kuin mopolla ajaisi kunhan vain pyörittelee polkimia. Koska sähköavutuksessa moottoriteho on rajoitettu maksimissaan 250 wattiin, tuo 25 km/h nopeus saavutetaan yleensä ilman kovin suurta omaa voimaa enintään tasamaalla ja tasaisella ajopinnalla (esimerkiksi asfaltilla). Myös sellaisia sähköpyöriä on joita ei tarvitse polkea ja suurin sallittu ajonopeus on 25 km/h, mutta ne pitää vakuuttaa. Suurempiin nopeuksiin pääsee sitten sähkömopolla.

      Kyllähän tuollaisella reipasta kävelynopeutta tai hölkkää vastaavalla nopeuserolla "vetää kaulaa" aika nopeasti.

      • Anonyymi

        > Myös sellaisia sähköpyöriä on joita ei tarvitse polkea ja suurin sallittu ajonopeus on 25 km/h, mutta ne pitää vakuuttaa. Suurempiin nopeuksiin pääsee sitten sähkömopolla.

        Periaatteessa sähköpolkupyörä saa avustaa max 25 km/h asti, vain poljettaessa ja max. 250 W teholla. Mutta kaikki ei mittaa poljinvoimaa ja halvat jälkiasennussarjat saa toimimaan pelkällä käsikytkimellä (kun jättää poljinanturin pois).

        Sitten on olemassa myös tehokkaampia malleja, jotka on tarkoitettu maastoajoon. Tehot 400 vai oliko 500 W yleisesti näissä ja avustus voi toimia paljon korkeampiin nopeuksiin. Nämäkin polkupyöriä, ei mopoja, mutta sitä tehokasta avustusta ei tietenkään saisi käyttää normi pyöräteillä. Arvata sopii, moniko viitsii pyöräteillä ajellessaan asettaa teho- ja nopeusrajat alemmaksi.

        Samalla lailla tilanne aika himmeä mm. tehokkaampien sähköpotkulautojen kanssa. Kevyen liikenteen seassa max. 25 km/h, mutta paljon myydään myös rajoittamattomia malleja, mitkä kulkee paljon kovempaa.... kun moottorit voi olla 500-1000 W.


    • Anonyymi

      Sähköavusteinen pyörä kiihtyy hyvin nopeasti tuohon 25km/t, mutta ei polkematta liiku minnekkään.
      Ylämäet helposti 18-20km/t nopeudella ja vain alamäessä pyörä kulkee polkematta vaikka 50km/t kuten mikä tahansa pyörä. En todellakaan suosittele kyseistä nopeutta polkupyörällä kokeilemaankaan!

      Sähköpyörä on tavallista pyörää selkeästi raskaampi joten ilman mitään avustetta se on myös raskas poljettava. Oma pyöräni painaa 22kg akun kanssa.

      Akku on tässä mallissa 36v/ 8,8Ah/317Wh jolla luvataan 30-60km matka. Itse olen päässyt 52km vaihtelevassa tiestössä jossa ei suuria nousuja, joten mitä enemmän nousuja sitä enemmän akku kuluu.

      Tähän kulutukseen voi tosin vaikuttaa ajonopeudella joka parhaimmillaan matka ajossa on 18km/t ja kulutus vähäisin, sekä polkemalla sitä rajaa vastaan tai sen rajamailla. 1-9 portainen säätö rajaa avustenopeutta tarpeen mukaiseksi maastosta/ tilanteista riippuen 1=10km/t ja 9=25km/t.

      Akku myös "paranee" käytössä eli kun lataussyklejä on n. 25-30 alkaa akku ikäänkuin ottamaan enemmän virtaa itseensä joten kilometrit lisääntyvät.
      Akku kestää min. 500 lataussykliä.

      Itsellä 1 kesä sähköavusteisella ajeltu ja juuri keväthuollettu pyörä odottelee uutta kautta. Suosittelen kyseistä pyörää työmatkoille ja ihan perusarkeen!

      Yksi täyslataus maksaa pari senttiä eli käytännössä ei merkitystä käyttökuluissa.

      • Anonyymi

        Paino riippuu sähköpyörän rakenteesta, omani painaa 16 kg (alumiinirunko).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paino riippuu sähköpyörän rakenteesta, omani painaa 16 kg (alumiinirunko).

        Kyllä, mutta kevyt pyörä lienee myös varsin kallis.

        Halvemmat sähköpyörät on rakennettu painavalle peruspyörän teräsrungolle ja halvoista osista. Taitaa olla se polkupyörä sellainen 400 € markettipyörän tasoinen näissä ja siihen sitten sähkötekniikka päälle ja hintalappua 1500 €.

        Painoa voi olla >25 kg, jos ja kun se peruspyöräkin painaa liki 20 kg ilman sähkövermeitä


      • Anonyymi

        Minulla on täysjousto maastopyörä ja myötäisellä ja myörätuulella pääsee 45km/h melko helposti.
        Painoa pyörällä on vähän päälle 10 kg.
        Riippuu pyörän rakenteesta mikä on pyörälle turvallinen nopeus.
        Yhden kerran olen ajanut jopolla, joka on nuorison suosikossa.
        Mikään ei ole niin hutera pyörä, kuin jopo. Yli 20km/h nopeus on jopolle liikaa.
        Jpjon jarrut ovat täysin tehottomat, ajoasento huonoin mahdollinen ja vaihteet puuttuu.
        Kun on tottunut käsijarruihin, niin jalkajarrullista pyörää en ottaisi.
        Käsijarrullisen pyörän saa pysähtymään paljon nopeammin, koska jarrutus on nopeampi.


      • Anonyymi

        "Akku myös "paranee" käytössä eli kun lataussyklejä on n. 25-30 alkaa akku ikäänkuin ottamaan enemmän virtaa itseensä joten kilometrit lisääntyvät.
        Akku kestää min. 500 lataussykliä."

        Nyt on aika ekspertti asialla. Joka ikisen syklin jälkeen kapasiteetti on aina pienempi ja yleisesti tippuu jyrkemmin ensimmäisien kymmenien syklien aikana. Akulla on yleensä 70-80% alkuperäisestä kapasiteetista 500 syklin jälkeen.


    • Anonyymi

      Aloittaja kuvaa hyvin tilanteen, jonka vuoksi liian tehokkaat ja pelkästään sähköllä kulkevat pyörät eivät kuulu pyörätielle. Niillä saa tosiaan yllätetyksi muut kulkijat ja vauhtia tulee helpolla yllättävän paljon liikaa.

      Itseäni on viimeksi työmatkoja talvella pyöräillessä ohitellut sellainen kunnon sähkötykki, joka vain kerran hurahtaa mennessään ohi kun itse vedän sellaista 25...30 km/h nopeutta. Ensimmäisellä kerralla se säikäyttää tosi hyvin, sitten oppi kuuntelemaan noita pieniä merkkejä nappularenkaista ja ylitehokkaasta sähkömoottorista.

      • Anonyymi

        Suurella teholla ja ilman polkemista kulkeva sähköpyörä on mopo ja sitä koskee samat säännöt kuin muillakin mopoilla. Oliko tuossa ohi hurahtaneessa vakuutuskilpi takana (pitää olla)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurella teholla ja ilman polkemista kulkeva sähköpyörä on mopo ja sitä koskee samat säännöt kuin muillakin mopoilla. Oliko tuossa ohi hurahtaneessa vakuutuskilpi takana (pitää olla)?

        Sähköpyöristä on myös tehokkaampia "vain maastoajoon" versioita, joissa tehoja on enemmän (esim 500 W) ja sähköavustuksen huiput voi olla vaikka 40 km/h.

        Myös näistä 25 km/h rajoitetuista saattaa pystyä rajoituksen poistamaan, jolloin mennään niin lujaa kuin 250 W polkeminen riittää.

        Laittomia tietenkin normi pyöräteillä, mutta kiinnijäämisen riski 0.

        HS kirjoitteli taannoin, että johonkin peltipoliisiin oli kymmenet kerrat tallentunut sama pyöräilijä. Taisi olla 40 rajoitusaluelle ja peltipoliisihan räpsyy vasta jostain 45-47 km/h todellisesta nopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyöristä on myös tehokkaampia "vain maastoajoon" versioita, joissa tehoja on enemmän (esim 500 W) ja sähköavustuksen huiput voi olla vaikka 40 km/h.

        Myös näistä 25 km/h rajoitetuista saattaa pystyä rajoituksen poistamaan, jolloin mennään niin lujaa kuin 250 W polkeminen riittää.

        Laittomia tietenkin normi pyöräteillä, mutta kiinnijäämisen riski 0.

        HS kirjoitteli taannoin, että johonkin peltipoliisiin oli kymmenet kerrat tallentunut sama pyöräilijä. Taisi olla 40 rajoitusaluelle ja peltipoliisihan räpsyy vasta jostain 45-47 km/h todellisesta nopeudesta.

        Kyllä luomupyöärllä ilman mitään sähköavustusta pääsee yllättävän lujaa. Maantiepyöräilyssä keskinopeuskin voi olla jopa päälle 30 km/h, joten hetkittäin voidaan mennä tosi lujaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä luomupyöärllä ilman mitään sähköavustusta pääsee yllättävän lujaa. Maantiepyöräilyssä keskinopeuskin voi olla jopa päälle 30 km/h, joten hetkittäin voidaan mennä tosi lujaa.

        Juu, kyllä, mutta 50 onkin jo ihan eri juttu kuin karvan päälle 30 km/h. Tasamaalla.

        Samoin nähty joskus kaveri, mikä paineli "mummopyörä"tyylisellä vehkeellä selkä ihan pystyssä ja poplari päällä loivaan ylämäkeen sen 30 . Eikä hikipisaraakaan otsalla. Kyllä siinä on jotain apuja ollut käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllä, mutta 50 onkin jo ihan eri juttu kuin karvan päälle 30 km/h. Tasamaalla.

        Samoin nähty joskus kaveri, mikä paineli "mummopyörä"tyylisellä vehkeellä selkä ihan pystyssä ja poplari päällä loivaan ylämäkeen sen 30 . Eikä hikipisaraakaan otsalla. Kyllä siinä on jotain apuja ollut käytössä.

        25-30km/h pystyy pitämään polkupyörällä ilman mitään sähkömoottoreita.
        Sitäpaitsi sähkömoottori ja akku tuo lisää painoa pyörään eli sähköpyörä on paljon raskaampi polkea, kun siitä loppuu akku ja joutuu lihasvoimalla polkemaan.
        Ennen ajattelin, ettei pyörän painolla ole merkitystä, kun pyörää ei kanneta, mutta pyörän painolla on suuri merkitys pyörän nopeuteen ja keveyteen.
        Kevyellä pyörällä on kevyt polkea ja pääsee kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä luomupyöärllä ilman mitään sähköavustusta pääsee yllättävän lujaa. Maantiepyöräilyssä keskinopeuskin voi olla jopa päälle 30 km/h, joten hetkittäin voidaan mennä tosi lujaa.

        Npjapyörällä pystyy pitämään helposti ja mukavasti 25-30km/h nopeutta, tosin pitkässä ylämäessä nopes jää alle 15km/h.
        Velomobiililla pääsee vieläkin kovempaa 40-50km/h pääsee helposti ja yli 80km/h nopeuksiinkin pääsee hyväkuntoinen varsikin alamäessä.
        Ihan ilman mitään moottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25-30km/h pystyy pitämään polkupyörällä ilman mitään sähkömoottoreita.
        Sitäpaitsi sähkömoottori ja akku tuo lisää painoa pyörään eli sähköpyörä on paljon raskaampi polkea, kun siitä loppuu akku ja joutuu lihasvoimalla polkemaan.
        Ennen ajattelin, ettei pyörän painolla ole merkitystä, kun pyörää ei kanneta, mutta pyörän painolla on suuri merkitys pyörän nopeuteen ja keveyteen.
        Kevyellä pyörällä on kevyt polkea ja pääsee kovempaa.

        Näinhän se on. Eivät ne kisapyörät muuten kevyitä olisikaan, ellei sillä olisi merkitystä.

        Maantiekisoissa mennään alamäessä helposti yli 80 km/h. Aika-ajokisassa menään todella lujaa jatkuvalla syötöllä. Nyt Tokyon olympialaisissa miesten aika-ajo kisassa voittajan keskinopeus oli päälle 48 km/h matkalla, joka oli 44,2 km pitkä.

        Sähköpyörä on varmasti mukava kapistus heille, jotka pyöräilevät vähän vähemmän tai jotka haluavat helpotusta esim. työmatkapyöräilyyn.


    • Anonyymi

      Minkähintaisia akut noihin ovat?

    • Anonyymi

      Sähköiset liikkumisvälineet
      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

      Tuolta voi katsoa mitä säännöt sanovat. Siellä lukee mm. seuraavaa:

      "Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

      Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

      Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

      Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."

      • Anonyymi

        Ja käytännössä näitä >250 W muunnossarjoja sekä valmiita "moottoripolkupyöriä" myyvät liikeet pesevät kätensä laittamalla myynti-ilmoituksiin tekstin "vain maastoajoon".

        Mopoksi hyväksyttäminen taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty....

        No, tästä taas yksi muistisääntö. Jos kolaroit sähköavusteisen polkupyörän kanssa, niin kannattaa aina vedota siihen, että kyseessä olikin liikennekäyttöön hyväksymätön ja aivan liian suurella nopeudella sähkön voimin kulkenut mopo. Koska näitä kyllä on. Tuntuu myös olevan vakiojuttu, että avustus sallii reilusti yli 25 km/h nopeudet näissä tehokkaammissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytännössä näitä >250 W muunnossarjoja sekä valmiita "moottoripolkupyöriä" myyvät liikeet pesevät kätensä laittamalla myynti-ilmoituksiin tekstin "vain maastoajoon".

        Mopoksi hyväksyttäminen taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty....

        No, tästä taas yksi muistisääntö. Jos kolaroit sähköavusteisen polkupyörän kanssa, niin kannattaa aina vedota siihen, että kyseessä olikin liikennekäyttöön hyväksymätön ja aivan liian suurella nopeudella sähkön voimin kulkenut mopo. Koska näitä kyllä on. Tuntuu myös olevan vakiojuttu, että avustus sallii reilusti yli 25 km/h nopeudet näissä tehokkaammissa.

        Jep. Jotkut ovat "virittäneet" ja poistaneet eston joka kytkee avustuksen pois 25 km/h kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytännössä näitä >250 W muunnossarjoja sekä valmiita "moottoripolkupyöriä" myyvät liikeet pesevät kätensä laittamalla myynti-ilmoituksiin tekstin "vain maastoajoon".

        Mopoksi hyväksyttäminen taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty....

        No, tästä taas yksi muistisääntö. Jos kolaroit sähköavusteisen polkupyörän kanssa, niin kannattaa aina vedota siihen, että kyseessä olikin liikennekäyttöön hyväksymätön ja aivan liian suurella nopeudella sähkön voimin kulkenut mopo. Koska näitä kyllä on. Tuntuu myös olevan vakiojuttu, että avustus sallii reilusti yli 25 km/h nopeudet näissä tehokkaammissa.

        Se on tässä erikoista, että jos sähköpyörällä pääsee vaikka 30km/h, niin hirveä syyttely, että se on laiton pyörä.
        Pääseehän autollakin 150km/h, eikä kukaan syyllistä autoilijoita, että on laitonta, kun pääsee nopeampaa, kuin 120km/h.
        Ihan sama asia, sehän riippuu kuskista kuinka kovaa sähköpyörällä ajaa.
        Vaikka se kulkisi 30km/h, niin on ihan laillista, jos ajaa max 25km/h nopeudella.
        Mikä tässä mättää, sekö, että sähkön voimalla pääsee kovempaa, kuin 25km/h, kun ilman sähköä pääsee pyörällä polkemalla alamäkeen/myötätuuleen yli 40km/h, eikä sitä pidetä laittomana.
        Sähköpyörällä ei ole edes taloudellista ajaa kovaa, koska mitä kovempaa ajat, niin sitä pienemmäksi toiminta etäisyys jää, koska nopeuden lisäys kuluttaa enemmän virtaa, kuin hitaampi nopeus.
        Eikä siinä ratkaise pyörän massa, koska tavallinen pyöräkin voi olla painavampi, kuin sähköpyörä, jos on painava kuski ja painava reppu selässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tässä erikoista, että jos sähköpyörällä pääsee vaikka 30km/h, niin hirveä syyttely, että se on laiton pyörä.
        Pääseehän autollakin 150km/h, eikä kukaan syyllistä autoilijoita, että on laitonta, kun pääsee nopeampaa, kuin 120km/h.
        Ihan sama asia, sehän riippuu kuskista kuinka kovaa sähköpyörällä ajaa.
        Vaikka se kulkisi 30km/h, niin on ihan laillista, jos ajaa max 25km/h nopeudella.
        Mikä tässä mättää, sekö, että sähkön voimalla pääsee kovempaa, kuin 25km/h, kun ilman sähköä pääsee pyörällä polkemalla alamäkeen/myötätuuleen yli 40km/h, eikä sitä pidetä laittomana.
        Sähköpyörällä ei ole edes taloudellista ajaa kovaa, koska mitä kovempaa ajat, niin sitä pienemmäksi toiminta etäisyys jää, koska nopeuden lisäys kuluttaa enemmän virtaa, kuin hitaampi nopeus.
        Eikä siinä ratkaise pyörän massa, koska tavallinen pyöräkin voi olla painavampi, kuin sähköpyörä, jos on painava kuski ja painava reppu selässä.

        On selvät rajat asetettu. Jos ne ylittyvät, niin on laiton vehje. Näin yksinkertaista se on.

        Jos sähköpyörän avustus pitää loppua kun 25 km/h saavutetaan, niin sitten sen pitää. Lihasvoimin saa sitten polkea lujempaa sähköpypörälläkin, huomioiden tietenkin nopeusrajoituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvät rajat asetettu. Jos ne ylittyvät, niin on laiton vehje. Näin yksinkertaista se on.

        Jos sähköpyörän avustus pitää loppua kun 25 km/h saavutetaan, niin sitten sen pitää. Lihasvoimin saa sitten polkea lujempaa sähköpypörälläkin, huomioiden tietenkin nopeusrajoituksen.

        Sähköpyörät yleisesti ottaen on niin raskaita polkea avustimen loputtua, että monet menee sen max. 25km/h. Jos halua amennä kovempaa niin sähköpyörä ei ehkä ole silloin itselleen sopivin ratkaisu vaan ihan perinteisellä maantiepyörällä maanteille ajamaan.

        Sähköpyörät on siitä helppoja liikenteelle, että niillä on usein se tasanen vauhti ja ajaja ei myöskään ole väsyksissä jonkun mäen takia - jaksaa seurata paremmin liikennettä.
        Myös helpotus monelle ns. lievistä liikkumissairauksista kärsiville. Pystyy liikkumaan helpommin ja kivuttomammin, sekä liikenne pysyy tuttuna kun pääsee useammin ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörät yleisesti ottaen on niin raskaita polkea avustimen loputtua, että monet menee sen max. 25km/h. Jos halua amennä kovempaa niin sähköpyörä ei ehkä ole silloin itselleen sopivin ratkaisu vaan ihan perinteisellä maantiepyörällä maanteille ajamaan.

        Sähköpyörät on siitä helppoja liikenteelle, että niillä on usein se tasanen vauhti ja ajaja ei myöskään ole väsyksissä jonkun mäen takia - jaksaa seurata paremmin liikennettä.
        Myös helpotus monelle ns. lievistä liikkumissairauksista kärsiville. Pystyy liikkumaan helpommin ja kivuttomammin, sekä liikenne pysyy tuttuna kun pääsee useammin ulos.

        Vikaa lukutaidossa vai ymmärryksessä? Sen 25 km/h rajoituksen saa pois ja kaupasta saa sekä pyöriä että jälkiasennussarjoja, joissa nopeusraja voi olla vaikka 40 km/h ja tehoa 500 W. Myös polkemista mulkkaavat anturit voi kytkeä pois käytöstä, jolloin kaikki tehot saa käyttöön tarvitsematta polkea yhtään. Käytönnössä puhutaan tällaisessa tapauksessa ihan muusta pelistä kuin polkupyörästä. Sähkömopo alkaa olla osuvampi ilmaus. Vaan ei tällainen moponkaan kriteereitä täytä. Onpahan vaan laiton vekotin, mikä näyttää polkupyörältä. Ja näitä kyllä piisaa. Myyjät pesevät kätensä laittamalla myynti-ilmoituksiiin tekstin "vain maastoajoon", mutta mitenkä muuten sinne maastoon mennään kuin normi pyöräteitä pitkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tässä erikoista, että jos sähköpyörällä pääsee vaikka 30km/h, niin hirveä syyttely, että se on laiton pyörä.
        Pääseehän autollakin 150km/h, eikä kukaan syyllistä autoilijoita, että on laitonta, kun pääsee nopeampaa, kuin 120km/h.
        Ihan sama asia, sehän riippuu kuskista kuinka kovaa sähköpyörällä ajaa.
        Vaikka se kulkisi 30km/h, niin on ihan laillista, jos ajaa max 25km/h nopeudella.
        Mikä tässä mättää, sekö, että sähkön voimalla pääsee kovempaa, kuin 25km/h, kun ilman sähköä pääsee pyörällä polkemalla alamäkeen/myötätuuleen yli 40km/h, eikä sitä pidetä laittomana.
        Sähköpyörällä ei ole edes taloudellista ajaa kovaa, koska mitä kovempaa ajat, niin sitä pienemmäksi toiminta etäisyys jää, koska nopeuden lisäys kuluttaa enemmän virtaa, kuin hitaampi nopeus.
        Eikä siinä ratkaise pyörän massa, koska tavallinen pyöräkin voi olla painavampi, kuin sähköpyörä, jos on painava kuski ja painava reppu selässä.

        Kuorma- ja linja-autojen suurimmat nopeudet on rajoitettu aivan kuten sähköavustetussa polkupyörässä. Jos em. autoista poistaa rajoittimen käytöstä, se on laitonta. Sähköavusteista polkupyörää voi ja saa aja yli 25 km/h nopeudella jos polkijalla riittää voimaan, mutta sähköavustus on kytkeydyttävä pois päältä. Noissa autoissa ei ole tällaista mahdollisuutta, mutta voihan nekin rullata alamäkeen suuremmalla nopeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvät rajat asetettu. Jos ne ylittyvät, niin on laiton vehje. Näin yksinkertaista se on.

        Jos sähköpyörän avustus pitää loppua kun 25 km/h saavutetaan, niin sitten sen pitää. Lihasvoimin saa sitten polkea lujempaa sähköpypörälläkin, huomioiden tietenkin nopeusrajoituksen.

        Ajorataa koskee omat nopeusrajoitukset ja pyörätietä omat tilannekohtaiset nopeudet, joita ei ole kuitenkaan määritelty, kuin sähköpyörän osalta max 25km/h, koska pyörällähän pitää ajaa pyörätiellä, jos sellainen on.
        Jos autotiellä on tietyö ja nopeus 20km/h, niin viereisellä pyörätiellä voi ajaa vaikka 30km/h, koska se ei ole autotie, jossa on 20km/h nopeusrajoitus ja tietyö on autotiellä, ei pyörätiellä.
        Eri asia olisi, jos pyöräilisi autotiellä, vaikka pyörä ei edessä ajavaan autoon törmätessään aiheuttaisi samoja vaurioita, kuin auto, joka törmää edessä olevaan autoon.
        Pyöräilijä saisi suuremman vammat auton perään törmätessään, kuin auto.
        Lisäksi koska pyörässä ei ole pakollista nopeusmittaria, niin nopeutta ei voi arvioida.
        Pyörätiellä pitää huomioida tilannenopeus, jos edessä on muita kulkijoita, niin nopeus tulee olla riittävän alhainen, että saa pyörän pysäytettyä tarvittaessa.
        Tyhjällä pyörätiellä voi sitten polkea niin kovaa, kuin jaloilla saa irti, vaikka 50km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajorataa koskee omat nopeusrajoitukset ja pyörätietä omat tilannekohtaiset nopeudet, joita ei ole kuitenkaan määritelty, kuin sähköpyörän osalta max 25km/h, koska pyörällähän pitää ajaa pyörätiellä, jos sellainen on.
        Jos autotiellä on tietyö ja nopeus 20km/h, niin viereisellä pyörätiellä voi ajaa vaikka 30km/h, koska se ei ole autotie, jossa on 20km/h nopeusrajoitus ja tietyö on autotiellä, ei pyörätiellä.
        Eri asia olisi, jos pyöräilisi autotiellä, vaikka pyörä ei edessä ajavaan autoon törmätessään aiheuttaisi samoja vaurioita, kuin auto, joka törmää edessä olevaan autoon.
        Pyöräilijä saisi suuremman vammat auton perään törmätessään, kuin auto.
        Lisäksi koska pyörässä ei ole pakollista nopeusmittaria, niin nopeutta ei voi arvioida.
        Pyörätiellä pitää huomioida tilannenopeus, jos edessä on muita kulkijoita, niin nopeus tulee olla riittävän alhainen, että saa pyörän pysäytettyä tarvittaessa.
        Tyhjällä pyörätiellä voi sitten polkea niin kovaa, kuin jaloilla saa irti, vaikka 50km/h.

        Ajorataa koskee aivan samat tilannekohtaiset nopeudet kuten nyt tuo poikkeusrajoitettu tietyömaa työntekijöiden turvaamiseksi. Muuten voi ajella normaalin rajoituksen mukaan.
        Ajoradalla erityisesti risteyalueilla pitää huomioida tilannenopeus, jos on muita kulkijoita joille on väistämisvelvollinen niin nopeus tulee olla riittävän alhainen, että saa auton pysäytettyä tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tässä erikoista, että jos sähköpyörällä pääsee vaikka 30km/h, niin hirveä syyttely, että se on laiton pyörä.
        Pääseehän autollakin 150km/h, eikä kukaan syyllistä autoilijoita, että on laitonta, kun pääsee nopeampaa, kuin 120km/h.
        Ihan sama asia, sehän riippuu kuskista kuinka kovaa sähköpyörällä ajaa.
        Vaikka se kulkisi 30km/h, niin on ihan laillista, jos ajaa max 25km/h nopeudella.
        Mikä tässä mättää, sekö, että sähkön voimalla pääsee kovempaa, kuin 25km/h, kun ilman sähköä pääsee pyörällä polkemalla alamäkeen/myötätuuleen yli 40km/h, eikä sitä pidetä laittomana.
        Sähköpyörällä ei ole edes taloudellista ajaa kovaa, koska mitä kovempaa ajat, niin sitä pienemmäksi toiminta etäisyys jää, koska nopeuden lisäys kuluttaa enemmän virtaa, kuin hitaampi nopeus.
        Eikä siinä ratkaise pyörän massa, koska tavallinen pyöräkin voi olla painavampi, kuin sähköpyörä, jos on painava kuski ja painava reppu selässä.

        Ei ole mitään erikoista. Sähköpyörällä saa pyöräillä vaikka 60 km/h, jos nopeusrajoitus sen vain sallii. Sähköisen avustuksen pitää kuitenkin kytkeytyä pois kun 25 km/h ylitetään. Muuten se on laiton vehje. Lait ja säännöt ovat selkeät eikä niistä pidä vetää hernettä nenäänsä.


    • Anonyymi

      Katsoin suomalaisen tubettajan viimeisimmän videon " poliisi pysäyttää LAITOMAN sähköpyörän".
      Poliisi kysyi mikä tämä on: "tämä on sähköpyörä tai no kevytsähkökulkuneuvo teknillisesti"
      Poliisi kysyi kuinka kovaa tällä pääsee: "70-80km/h metsässä ajellessa."
      Poliisi kysyi paljonko tehoja: "vaan 6kW"
      Lopuksi poliisi toteaa "Ajappa varovaisesti, kun on näin liukasta ja poliisi toivotti mukavaa matkaa"

      Minä kyllä oletin, että poliisi antaa sakot, toteaa sähköpyörän olevan laiton ja lunastaa vaarallisen kulkuneuvon, kun kuuli, että sähköpyörällä pääsee 80km/h ja siinä on 6kW moottori, kun laki sallii max 25km/h nopeuden ja max 1 kW tehot.
      Juu, täällä nilitetään laittomuudesta ja et sitten ajele yleisillä teillä, jos sähköpyrällä pääsisi 30km/h, vaikkei ajaisi yli 25km/h.

    • Anonyymi

      Asennevammaisia ovat sellaiset henkilöt jotka eivät kykene noudattamaan sääntöjä ja lakeja. Selvät säännöt ovat olemassa myös sähköisten kulkuvälineitten osalta, joita tulee noudattaa.

      • Anonyymi

        Eiköhän tässä yhteiskunnassa ole satojatuhansia ihan oikeita asennevammaisiakin. Jos jonkun sähköpyörä kulkee polkematta 30 km/h, niin häviää vielä reilusti Kelan eläteille.


      • Anonyymi

        Jos tulee kolari sähköpyöräilijän kanssa, niin kannattaa vaatia/ottaa poliisi paikalle. Jos selviää, että pyörä on laiton, niin voi voi. Ei niitä mopojakaan saa viritellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulee kolari sähköpyöräilijän kanssa, niin kannattaa vaatia/ottaa poliisi paikalle. Jos selviää, että pyörä on laiton, niin voi voi. Ei niitä mopojakaan saa viritellä.

        Hyvä ohje. Laiton vehje jos on, niin syyllisyys voi kenties ratketa ihan sen perusteella.


    • Anonyymi

      Itse en ole vieläkään tajunnut, mikä tekee lihasvoimalla tuotetusta nopeudesta turvallisemman kuin moottorilla tuotetusta? Nykyään GPS nopeusmittarit ovat halpoja ja siksi jokainen voi halutessaan tietää nopeutensa. Pyörään on vaadittu punainen takavalo, niin nopeusmittari voisi olla seuraava vaatimus. Se vaikka piippaa, jos 25km/h menee yli. Sähköpyörissä rajoitus on helpompi kun moottori voi jarruttaa.

      Tai sitten vaihtoehtoisesti sallitaan pyöräteillä ja ajoradalla vaikka 30-35km/h nopeusrajoitus. 25km/h olisi edelleen voimassa yhdistetyssä ainakin keskustoissa, vaikka tilannenopeus laissa rajoittaa vaikka kävelynopeuteen nytkin. Ei nämä sähkövempeleet yleisty kunnolla 25km/h rajoituksella.

      • Anonyymi

        Ei tarvitsekaan tajuta. Riittää että noudattaa yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja.


    • Anonyymi

      Itselläni 750W sähköistys laitettu "vanhaan" pyörään. Moottori keskiössä eli polkimien luona. (Ei etu- eikä takanavassa) On muuten aivan mahtava keksintö. Sillä minutkin sai liikkumaan. Jalat niin heikossa hapessa, ettei muuten pääsisi yhtään ylämäkeä. Samoin vastatuuleen ajaminen ei haittaa yhtään. Avustaa polkemista (portaikolla 1-9) ja kulkee myös pelkällä käsikaasulla. Piti ottaa mopovakuutus, joka on ainakin minulla muistaakseni vähän yli 100 euroa vuodessa (2022). Toki kulkee yli tuon lain salliman 25 km/h jopa ilman polkemista, mutta minäpä en vauhtia niinkään kaipaa. Kylläkin noin 30 km/h olisi ihan suotavaa jopa lain puitteissa. Ne joissa avustus loppuu 25 km/h paikkeilla, niin se myös loppuu. Tällöin sitä mieluummin pitää nopeuden lähempänä 20 km/h, ettei tule avustuksen "pätkimistä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1709
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1449
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1318
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1272
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1209
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1103
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe