Historian siipien havinaa Turku Center brändi

Jotkut asiat eivät saisi niin paljon muuttua että niiden omaleimaisuus ja historiallinen tausta hävitetään kokonaan. Olen joka kerta kun ajelemme Suomessa yrittänyt käydä Suomen Turussa, vanhassa opiskelukaupungissani, jonka historia ja tunnelma ovat aina minua viehättäneet.
Nyt on historian linnulta katkaistu siivet: Turku Center-brändin luonut "mainostoimisto kertoo Facebook-sivullaan, että se “brainstormasi, workshoppasi ja crowdsourcasi” uuden markkinointibrändin. Olisinpa todella halunnut olla mukana. Olisin niin halunnut kokea, miten aivoissa myrskyää, kun keksii että Turun keskustan brändi voisi olla Turku center." kertoo Janne Saarikivi kolumnissaan.
Janne Saarikiven kolumni: Turun keskusta on nyt Turku Center, ja sen mukana meni Suomen Turku ja Suomi
Nimeäminen on valtaamista ja miehittämistä, ja siksi asiat nimetään nyt uudestaan englanniksi, kirjoittaa professori Janne Saarikivi.
https://yle.fi/uutiset/3-11871662?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&fbclid=IwAR1zNG4p80JCz0K1YJQMVbwgRw3PLzqzqsSsAELLurzvta_RVitC1tc_VoQ

Muutakin asiaa niemämisestä ja valtaamisesta.

81

694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä välii hei!
      Sehän on ulko-mailla.
      Yli-kansoitus vähenee.
      Minä en kannata yli-kansoituksen lisäämistä.
      Pää-asiahan on että maailma pelastuu!

H.

• Anonyymi

Sinne Tännemäen perheystävä Kallion viherosastosta
      kuuluu pehmokommariporukkaan joka vaihtaa kansaa ja valittaa että kansanvaihdossa kieli katoaa
      No voihan sitä näinkin syvällä elää

• Hei, minä tein aloituksen aiheesta, joka on lähellä sydäntäni. Kuka tai mikä Saarikivi on tai mitä hän tunnustaa tai ei tunnusta ei kiinnosta penninkään vertaan. Minulla ei ole mitään taustatietoa, mitään ennakkikäsitystä, mitään asennetta; en erottaisi häntä Aatamista (kuten jenkit tapaavat sanoa).
        Kun Solnassa sijaitseva Råsundan urheiluareena remontoitiin ja nimeksi laitettiin Friends Arena, niin mielestäni se oli naurettavaa ja osoitti huonoa itsetuntoa. Råsunda oli ihan hyvä nimi ja ne jotka eivät osaa lausua sitä ruotsiksi, who cares. Voi sanoa "Rawsunda" :)

Turun keskustan brändääminen on vielä karskimpi juttu: kaupungilla on ainutlaatuinen identiteetti ja historiallinen pernne. Ei tarvitse olla minkään värinen tai omata mitään ideologiaa että kokee pettymystä mainostoimistojemme globaalista amerikkalaista ja lontoolaista markkinointikieltä kohtaan. Yksi juttu onjos keksitään brändejä uudelle virvoitusjuomalle, mutta Suomen vanhimmalle ja kauneimmalle kaupungille! Häpeäisivät edes.

• Paloma01 kirjoitti:

Hei, minä tein aloituksen aiheesta, joka on lähellä sydäntäni. Kuka tai mikä Saarikivi on tai mitä hän tunnustaa tai ei tunnusta ei kiinnosta penninkään vertaan. Minulla ei ole mitään taustatietoa, mitään ennakkikäsitystä, mitään asennetta; en erottaisi häntä Aatamista (kuten jenkit tapaavat sanoa).
        Kun Solnassa sijaitseva Råsundan urheiluareena remontoitiin ja nimeksi laitettiin Friends Arena, niin mielestäni se oli naurettavaa ja osoitti huonoa itsetuntoa. Råsunda oli ihan hyvä nimi ja ne jotka eivät osaa lausua sitä ruotsiksi, who cares. Voi sanoa "Rawsunda" :)

Turun keskustan brändääminen on vielä karskimpi juttu: kaupungilla on ainutlaatuinen identiteetti ja historiallinen pernne. Ei tarvitse olla minkään värinen tai omata mitään ideologiaa että kokee pettymystä mainostoimistojemme globaalista amerikkalaista ja lontoolaista markkinointikieltä kohtaan. Yksi juttu onjos keksitään brändejä uudelle virvoitusjuomalle, mutta Suomen vanhimmalle ja kauneimmalle kaupungille! Häpeäisivät edes.

Sorry kirjoitusvirheet! En ole syönyt aamiaista vielä ja näköä haittaa.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Sorry kirjoitusvirheet! En ole syönyt aamiaista vielä ja näköä haittaa.

Totta ja näin minäkin ajattelin lapsena, tärkeää mitä sanotaan ei kuka sanoo

Sitten tajusin että tämä on täyttä valhetta alusta loppuun ja piiriin kuuluvat pitemmän varren päässä roikkuva on koko ajan tietoinen mistä tuulee ja ketä mielistellään
        ja ketä painetaan alas ei sen takia mitä se sanoo vaan sen takia kuka se on

Näin se nyt vain menee. Yle on viherpunaisten tietotoimisto joka on vastuuton median vääristelijä koska sillä ei ole vastuuta vaan sen menot maksetaan veroista
        https://mediaviikko.fi/aiheet/media/ylen-monopolistinen-rooli-lopetettava.html

• Paloma01 kirjoitti:

Hei, minä tein aloituksen aiheesta, joka on lähellä sydäntäni. Kuka tai mikä Saarikivi on tai mitä hän tunnustaa tai ei tunnusta ei kiinnosta penninkään vertaan. Minulla ei ole mitään taustatietoa, mitään ennakkikäsitystä, mitään asennetta; en erottaisi häntä Aatamista (kuten jenkit tapaavat sanoa).

No mutta.
        Sehän on osa sitä kansainvälistymistä.
        Totta se populistin silmää ja korvaa särkee, mutta maailma muuttuu, Palomaiseni. Miksi pitäisi jämähtää elämään jonnekin historiaan.
        Nuo nimethän ovat vain hyvä asia sellaisille, joitten kotikieleksi on muodostunut englanti ja suomenkieli jo pikkusen ruostunut. Eivät varmaan tienneet nimeä muuttaessaan, että joku tärkeä henkilö on siellä vähän aikaa opiskellut ja sana Keskusta on hänelle nuoruuden nostalgiaa.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No mutta.
        Sehän on osa sitä kansainvälistymistä.
        Totta se populistin silmää ja korvaa särkee, mutta maailma muuttuu, Palomaiseni. Miksi pitäisi jämähtää elämään jonnekin historiaan.
        Nuo nimethän ovat vain hyvä asia sellaisille, joitten kotikieleksi on muodostunut englanti ja suomenkieli jo pikkusen ruostunut. Eivät varmaan tienneet nimeä muuttaessaan, että joku tärkeä henkilö on siellä vähän aikaa opiskellut ja sana Keskusta on hänelle nuoruuden nostalgiaa.

Kyllä saa Turku olla ylpeä siellä opiskelleesta kansainvälisestä kirjailijasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä saa Turku olla ylpeä siellä opiskelleesta kansainvälisestä kirjailijasta.

Ehkä hänen kunniakseen nimeä vaihdettukin, mutta ei vain ymmärtänyt.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Ehkä hänen kunniakseen nimeä vaihdettukin, mutta ei vain ymmärtänyt.

Ilkeys ei tee ainakaan sinua yhtään fiksummaksi

• Anonyymi kirjoitti:

Ilkeys ei tee ainakaan sinua yhtään fiksummaksi

Onko sinun päämääräsi tulla aina vain fiksummaksi ja fiksummaksi?
        Minä vain olen kuin olen ja itselleni se riittää.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ei kukaan seuraa suomi24 palstoja aloitusten tarkkuudella
        vastatakin voi ilman että lukee tekstejä kun vain löytää keskeisen sanan niin arvaa lopun
        useimmiten oikein

• Olisin varmaan niin tehnytkin, mutta en huomannut aloitusta.

• Anonyymi

Ei tämä ole ainoa kommari jota Yle mainosta Sinnetännemäen ryhmästä, tämän mies pukumies Anton Montikin oli kuulemma yhtenä päivänä ollut haukkumassa Italiaa Ylen kanavalla, en katsonut

• Anonyymi

Ylen palveluja käyttää lähes 100 % kansasta ja sinä H-44 pidät edelleen sitä valeuutis lähteenä, luotat vain SUOMEN UUTISIIN.

• Anonyymi

Se on surkeaa että pertikit joutuvat tyytymään Ylen ns. palveluihin
      Kyllä niillä aloittaa voi mutta tärkeintä on nopea tieto ilman viherpunaista suodatusta

Tässäkin uutisessa Yle pokkana levittää Heidi Hautalan ryhmän viherpunaista ideologiaa SinneTännemäen siivestä, pekkasauri, pekkahaavisto, sinnetännemäki, ja ulkojäsenen roosameriläinen
      tätä porukkaa ideologisin perustein

se on tärkeä tietää ja se jää pertikeiltä tajuamatta

• Uuutiset on uutisia ilman ideologiaa, esim. Souomen tasavallan ulkoministeri Pekka Haavisto voi keskustelullaan hiljentää Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin, Saulikin hämmästyi ja EUa ihmeteltiiin ohhoh, sinä H-44 ilkut kateellisena, muistaakseni pilkkasit presidentti Sauli Niinistöä erittäin törkeästi, sinulle on vain tärkeää persu, muut pelkkää sontaa.

Mitä aloitus kuuluu viherpunaisiin, kommareihin tarkoituksesi on jotain muuta kuin aloitus, ei aloitus kiinnosta sinua, minua kiinnosti ja niin myös aloittajaa kiinnostaa hyvä niin.

• Pertikki kirjoitti:

Uuutiset on uutisia ilman ideologiaa, esim. Souomen tasavallan ulkoministeri Pekka Haavisto voi keskustelullaan hiljentää Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin, Saulikin hämmästyi ja EUa ihmeteltiiin ohhoh, sinä H-44 ilkut kateellisena, muistaakseni pilkkasit presidentti Sauli Niinistöä erittäin törkeästi, sinulle on vain tärkeää persu, muut pelkkää sontaa.

Mitä aloitus kuuluu viherpunaisiin, kommareihin tarkoituksesi on jotain muuta kuin aloitus, ei aloitus kiinnosta sinua, minua kiinnosti ja niin myös aloittajaa kiinnostaa hyvä niin.

Kirjoitus virheitä en korjaa ettei tarvitse huomauttaa, niitä näkyy kun en tarkasta, pitäisikö alkaa jättämään tahallaan virheitä.

• Itse olen aina pitänyt Turusta, vaikken koskaan asunut.
      Juuri historiallisuuden vuoksi.
      Joulurauhakin on aina julistettu Suomen Turusta, nytkö se sitten julistetaan Turku centeristä. 😢

• Anonyymi

Se on eri paikassa eli oikealla Turun torilla julistus

Kun katsot joulurauhan julistuskuvaa niin taustalla on puisto ja sitten kirkko
        (siinä muuten jihadisti teki murhavideonsa) niin siinä välissä on ollut pienten katujen
        muodostama slummi täynnä pikkuruisia taloja aitoja navettoja ja lehmäpolkuja silloin muinoin eli asuttu täydellä teholla sikin sokin, nyt siinä on siis puisto

• Anonyymi kirjoitti:

Se on eri paikassa eli oikealla Turun torilla julistus

Kun katsot joulurauhan julistuskuvaa niin taustalla on puisto ja sitten kirkko
        (siinä muuten jihadisti teki murhavideonsa) niin siinä välissä on ollut pienten katujen
        muodostama slummi täynnä pikkuruisia taloja aitoja navettoja ja lehmäpolkuja silloin muinoin eli asuttu täydellä teholla sikin sokin, nyt siinä on siis puisto

Niin minunkin käsittääkseni se joulurauhan julistus on joen toisella puolella kuin kauppatori. Eiköhän ne lähinnä sitä kauppatorin seutua tarkoita Turku centerinä, missä on kaikenlaista liiketoimintaa, eikä niin hirmuisen vanhaakaan.

Uskoisin vanhan Suurtorin pysyvän entisellään kaikkine vanhoine historiallisine rakennuksineen. Eikä ne paikaltaan liikahda vaikka joka pytynginkin nimi muutettaisiin englantilaiseksi.

• Anonyymi

Joku nokkela oli jo tehnyt omia versioitaan muistakin Turun alueista .......
      Härkämäki =Bull Hill
      Varissuo =Crow Swamp
      Ruissalo= Rye Forest.....jne
      mimmimum-..mi

• Minusta on surullista, kun suomenkieltä ei enää arvosteta.
        Kun kaupunkien katuja kulkee ja katselee neonkylttejä, onkuin olisi vieraalla maalla.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Minusta on surullista, kun suomenkieltä ei enää arvosteta.
        Kun kaupunkien katuja kulkee ja katselee neonkylttejä, onkuin olisi vieraalla maalla.

Joo mutta
        voidaan katsoa että englanti suojelee suomen kieltä koska suomalaisen on pakko opiskella yli peruskoulun ja kenelläkään ei ole resursseja kääntää ammatillisia tekstejä suomeksi

Aika monelle riittää siten jo suomi ja englanti

Ei edes Ranskassa pystytä enää ranskaksi opiskelemaan
        Espanjankielisiä on niin paljon, että heille vielä vähän tarjotaan opiskelumateriaalia käännöskirjallisuutena englannista

ESIMERKIKSI tietokoneiden virukset virheet ja uudet ohjelmat ja oppikurssit saa parhaiten englanniksi ja jonkin verran saksaksi ja ranskaksi mutta tuskin mitään suomeksi
        Näin se nyt menee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo mutta
        voidaan katsoa että englanti suojelee suomen kieltä koska suomalaisen on pakko opiskella yli peruskoulun ja kenelläkään ei ole resursseja kääntää ammatillisia tekstejä suomeksi

Aika monelle riittää siten jo suomi ja englanti

Ei edes Ranskassa pystytä enää ranskaksi opiskelemaan
        Espanjankielisiä on niin paljon, että heille vielä vähän tarjotaan opiskelumateriaalia käännöskirjallisuutena englannista

ESIMERKIKSI tietokoneiden virukset virheet ja uudet ohjelmat ja oppikurssit saa parhaiten englanniksi ja jonkin verran saksaksi ja ranskaksi mutta tuskin mitään suomeksi
        Näin se nyt menee

Useissa Hesan ravintoloissa tarjoilijat palvelevat englanniksi, eivät osaa suomea lisäksi nuorempi väki mielellään tuntuu suostuvan enkun puhumiseen.
        Itse pidin pääni, ja vaadin suomenkieltä osaavan paikalle. Löytyi, kun uhkasin vaihtaa kuppilaa.
        Meinaan, periaatteen vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Useissa Hesan ravintoloissa tarjoilijat palvelevat englanniksi, eivät osaa suomea lisäksi nuorempi väki mielellään tuntuu suostuvan enkun puhumiseen.
        Itse pidin pääni, ja vaadin suomenkieltä osaavan paikalle. Löytyi, kun uhkasin vaihtaa kuppilaa.
        Meinaan, periaatteen vuoksi.

Joo tämä on erijuttu se on selvä
        Mutta ei voida pakottaa globalsaatiota julkaisemaan mitään suomeksi
        mutta englanniksi pakote tulee USA:n ostovoimasta

(Tein kerran örvellyslaivasta Tukholmaan valituksen, aina ajan Sijalla siis nykyvirolaisella,
        niin
        kun siellä henkilökunta puhui ruotsia ja englantia
        ei suomea

tein kirjallisen vallituksen sosiaaliterveysministeriön valviran tapaiselle elimelle
        että kyse loukkaa turvallisuutta)

• Eliaana kirjoitti:

Minusta on surullista, kun suomenkieltä ei enää arvosteta.

Ainakin Tukholmassa (ja ennen pitkää tulee yleistymään Suomessakin), että ihmisten kasvojakin katsellessa ja heidän puhettaan kuunnellessa tuntee kuin olisi jossain etelän tai Lähi-Idän maassa.
        Kerran odottelin likkaa tunnelbanalta kaupungissa, niin eipä ollut vaikea tunnistaa omaansa joukosta jo kaukaa, kun oli ainut vaaleahiuksinen, joka sieltä monien satojen mustahiuksisten joukossa purkautui ulos. Tuli vähän tunne, että miis mä oon.

Viimeksi kun ole Turussa käynyt ja ostanut torilta niitä "lihapiirakoita kahdella nakilla", niin kovin huonolla suomella minua palveltiin joka kojussa. Ei ollut samaa Turun murretta enää minkälaiseksi sen muistin vanhastaan.

• Anonyymi

Vanhan ajan rautakaupassa oli oltava kärsivällinen, tiesi ettei valittaminen auta.
      En löydä mitään mistä valittaisin silloin kaikki hyvin, kiitos Marin.

• Anonyymi

Rautakaupoista puheenollen, Speden Rautakauppa oli niistä hauskin.

• Anonyymi

• Anonyymi

Miten kauan Turussa asuit? Olitko edes kirjoilla siellä? Miten sinä nyt olet niin kansainvälistymistä vastaan, kun aina sitä olet hehkuttanut?!

• Anonyymi

Turkulaiset ei opiskelijoita noteeraa, ovat vain käymässä. Eikä se turkulaisuus ole nimissä, vaan perinteissä ja historiassa, oikeissa turkulaisissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Turkulaiset ei opiskelijoita noteeraa, ovat vain käymässä. Eikä se turkulaisuus ole nimissä, vaan perinteissä ja historiassa, oikeissa turkulaisissa.

Turku on aivan liian upea kaupunki vain turkulaisille. Turku on maan historiaa ja sitä voisi markkinoida enemmän turisteille, sekä kotimaisille että ulkomaalaisille. Ei keskustan "kansainvälistyminen" ole mitenkään meriitti siinä mielessä.
        Ei Turun päättäjät mitenkään noteerannut opiskelijoita siihen aikaan, ei laisinkaan samalla tavalla kuin esim. vastaavasti Uppsala, joka on oikea yliopistokaupunki, jossa opiskelijat sekä näkyvät että vaikuttavat katukuvassa ja kaupunkielämässä. En tiedä miten nyt. Osa opiskelijoista jää kaupunkiin ja ajanmittaan heistä tulee turkulaisia.
        Minun opiskelija-aikoinani meidän opintolainamme kyllä noteerattiin paikallisissa pubeissa ja olutkrouveissa :))

• Anonyymi
      • Monta vuotta on vierinyt ja paljon vettä virrannut Aurajoessa siitä kun me kävimme paikallisissa olutkrouveissa Kauppatorin lähistöllä. Ensimmäistä kertaa kun olin muuttanut pois kotoa vanhempien valvovan silmän alta. Mukavia muistoja ja siksi hieman jonkinlaista "lukkarinrakkautta" Turkua kohtaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

No nythän sinä ihan höpöhöpöä kirjoitat. Että muka pyrkimys kehittää Turun (kaupallinen) keskusta elinvoimaiseksi, viihtyisäksi, helposti saavutettavaksi ja kaikenlaisia ihmisiä kiinnostavaksi paikaksi tarkoittaisi että "Nyt on historian linnulta katkaistu siivet"! Taisi käydä niin, että oman ajattelusi siivet eivät kantaneet.

Ihanko tosissasi uskot, että Turussa on päätetty lähteä kehittämään keskustaa niin että Turun historiaa ja sijaintia ei huomioida? Miten se, että jokin alue Turussa nimetään "Turku Centeriksi" edes voisi Turun historian hävittää? Tai sen sijaintiin vaikuttaa.

Bessie

• Sinä näet kaikki asiat kovin mustavalkoisina, Bessie. Historian siipien havinaa on vertauskuvallinen ilmaisu ja retoriikassa se toimii ajatuksen kohdentajana.
        No joo, jos nyt ei aivan siipiä kokonaaon ole leikattu niin ainakin muutama sulka on nypitty jos Turun keskustasta tulee kaiken "brainstormauksen, workshoppauksen ja crowdsourcauksen" tuloksena joku international center for marketing, global development and Turku Food Fashion ja lifestyle Center. Ensimmäinen askel suuren muutoksen tiellä. Turun historialliset Katarinat, linna, tuomiokirkko, tuulimyllyt , puutalot, Aurajoen viehättävä ranta, kuka niitä eneää edes muistaa? Minä vertaan mielelläni Turkua Uppsalaan ja näkisin mielelläni samantyyppistä kehitystä, missä vanhaa arvostetaan ja uutta kehitetään sopusoinnussa.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Sinä näet kaikki asiat kovin mustavalkoisina, Bessie. Historian siipien havinaa on vertauskuvallinen ilmaisu ja retoriikassa se toimii ajatuksen kohdentajana.
        No joo, jos nyt ei aivan siipiä kokonaaon ole leikattu niin ainakin muutama sulka on nypitty jos Turun keskustasta tulee kaiken "brainstormauksen, workshoppauksen ja crowdsourcauksen" tuloksena joku international center for marketing, global development and Turku Food Fashion ja lifestyle Center. Ensimmäinen askel suuren muutoksen tiellä. Turun historialliset Katarinat, linna, tuomiokirkko, tuulimyllyt , puutalot, Aurajoen viehättävä ranta, kuka niitä eneää edes muistaa? Minä vertaan mielelläni Turkua Uppsalaan ja näkisin mielelläni samantyyppistä kehitystä, missä vanhaa arvostetaan ja uutta kehitetään sopusoinnussa.

Olet niin väärässä kuin olla voi väittäessäsi minun näkevän "kaikki (!!??) asiat kovin mustavalkoisina. Maailmassa ei taida olla montaakaan asiaa jotka pystyisin näkemään joko vain mustana tai vain valkoisena. Suhteessa ulkomaailmaan en ole ollenkaan mustavalkoinen ihminen, oman itseni kanssa joskus kyllä.

Jos nyt johonkin Turkua ylipäätään vertaisin niin Uppsala kyllä ei johtuisi mieleenikään. Maailman kauneimpana pidetty saaristomeri ja Turun merellisyys yleensäkin ovat minulle vähintäänkin yhtä olennainen osa Turkua kuin sen (muu) historia.

Kun kaupungin keskustaa kehitetään sellaiseksi, että se on kiinnostava kohtaamis- ja tapahtumapaikka ympäri vuoden paitsi paikallisille myös matkailijoille, niin ilman muuta sen on oltava myös kaupallisesti kiinnostava paikka. Paikka jonne on helppo tulla ja jossa on helppo liikkua, paikka jossa monenlaista tapahtumaa ja kulttuuri- ym. tarjontaa mistä valita, sellaiseen paikka houkuttelee kaikkina vuodenaikoina. Paikan veto- ja elivoimaisuus epäilemättä antaa uutta nostetta myös niiden "historian siipien" alle.

Bessie

• Anonyymi kirjoitti:

Olet niin väärässä kuin olla voi väittäessäsi minun näkevän "kaikki (!!??) asiat kovin mustavalkoisina. Maailmassa ei taida olla montaakaan asiaa jotka pystyisin näkemään joko vain mustana tai vain valkoisena. Suhteessa ulkomaailmaan en ole ollenkaan mustavalkoinen ihminen, oman itseni kanssa joskus kyllä.

Jos nyt johonkin Turkua ylipäätään vertaisin niin Uppsala kyllä ei johtuisi mieleenikään. Maailman kauneimpana pidetty saaristomeri ja Turun merellisyys yleensäkin ovat minulle vähintäänkin yhtä olennainen osa Turkua kuin sen (muu) historia.

Kun kaupungin keskustaa kehitetään sellaiseksi, että se on kiinnostava kohtaamis- ja tapahtumapaikka ympäri vuoden paitsi paikallisille myös matkailijoille, niin ilman muuta sen on oltava myös kaupallisesti kiinnostava paikka. Paikka jonne on helppo tulla ja jossa on helppo liikkua, paikka jossa monenlaista tapahtumaa ja kulttuuri- ym. tarjontaa mistä valita, sellaiseen paikka houkuttelee kaikkina vuodenaikoina. Paikan veto- ja elivoimaisuus epäilemättä antaa uutta nostetta myös niiden "historian siipien" alle.

Bessie

En minä vastusta kaupunkien kehitystä ja tarjonnan monipuolistamista millään tavalla. Minun ongelmani tämän Turku Centerin suhteen on kielellinen, siis kulttuurillinen sivuraide.
        "Nimeäminen on valtaamista ja miehittämistä, asioiden symbolista haltuunottoa. Ja nyt meidät miehittää englannin kieli ja siihen liittyvä tajunta. Prosessi on jo sangen pitkällä.", kirjoittaa Sarikivi ja olen harvinaisen samaa mieltä.
        Minä vertasin Turkua Uppsalaan historiallisena ja yliopistokaupunkina. En maantieteellisen sijainnin takia.
        En muuten ole samaa mieltä että Turun saaristo olisi "yksi maailman kauneimpia". Saaristo on kaunis, etenkin kesällä, mutta luulen että kauniita saaristoja löytyy paljon. Tulee mieleen Kreikan saaristo, Kauko-Idän saaristot ja vieläpä Tukholman edustalla avautuva saaristo, joka on hyvinkin samanveroinen Turun saariston kanssa, etenkin jos arvostaa kauniita, hyvinhoidettuja villoja.
        Kyllä minä olensaanut sinusta sellaisen kuvan, että sinulla on vahvat mielipiteet ja mielelläsi kommentoit jos olet todellakin eri mieltä jostain asiasta. Mustavalkoisuutta? Tai sitten tulkitsen väärin kommentoimisesi.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

En minä vastusta kaupunkien kehitystä ja tarjonnan monipuolistamista millään tavalla. Minun ongelmani tämän Turku Centerin suhteen on kielellinen, siis kulttuurillinen sivuraide.
        "Nimeäminen on valtaamista ja miehittämistä, asioiden symbolista haltuunottoa. Ja nyt meidät miehittää englannin kieli ja siihen liittyvä tajunta. Prosessi on jo sangen pitkällä.", kirjoittaa Sarikivi ja olen harvinaisen samaa mieltä.
        Minä vertasin Turkua Uppsalaan historiallisena ja yliopistokaupunkina. En maantieteellisen sijainnin takia.
        En muuten ole samaa mieltä että Turun saaristo olisi "yksi maailman kauneimpia". Saaristo on kaunis, etenkin kesällä, mutta luulen että kauniita saaristoja löytyy paljon. Tulee mieleen Kreikan saaristo, Kauko-Idän saaristot ja vieläpä Tukholman edustalla avautuva saaristo, joka on hyvinkin samanveroinen Turun saariston kanssa, etenkin jos arvostaa kauniita, hyvinhoidettuja villoja.
        Kyllä minä olensaanut sinusta sellaisen kuvan, että sinulla on vahvat mielipiteet ja mielelläsi kommentoit jos olet todellakin eri mieltä jostain asiasta. Mustavalkoisuutta? Tai sitten tulkitsen väärin kommentoimisesi.

Hyvinhoidettuja villoja. Sopii suomenkieleen yhtä hyvin kuin center.
        Miksi kerrot minkälaisen kuvan bessien henkilöstä (ad hominem) olet saanut kun aloituksessa on kysymys Turusta eikä bessiestä, eikä myöskään Uppsalasta vaikka poikasi siellä opiskelikin.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvinhoidettuja villoja. Sopii suomenkieleen yhtä hyvin kuin center.
        Miksi kerrot minkälaisen kuvan bessien henkilöstä (ad hominem) olet saanut kun aloituksessa on kysymys Turusta eikä bessiestä, eikä myöskään Uppsalasta vaikka poikasi siellä opiskelikin.

Aloitus on minun.
        Vertaus kapungin kulttuuri-identiteetin säilyttämiseen ja suojelemiseen (Uppsala) on minun.
        Nimimerkki "bessie" vastasi MINUN kommenttiini, mitätöiden ja vähätellen mielipidettäni. Vastasi hänelle.
        En sinulle ja sinulla (ellet ole bessie) ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Sillä että poikani opiskeli Uppsalassa ja itsekin olen asunut Uppsalan kaupungin alueella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Jos olet jotain mieltä kulttuuri-identiteetistä ja nimien vaikutuksesta siihen, niin mielipiteesi on tervetullut.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Kukaan ei pidä tarpeettomasta, liiallisesta ja naurettavuuksiin menevästä englannin kielisten sanojen käytöstä, en minäkään. 'Kohtuullisen' ja järkisyin perusteltavissa olevan käytön nimissä, opasteissa jne., suurin osa meistä varmaan hyväksyy ja 'hyväksyy', eli osa tietoisesti ja osa ei edes kiinnitä huomiota koko asiaan.

Jokainen kansakoulun käynyt suomalainen tietää Turun olevan Suomen vanhin kaupunki ja yhtä ja toista Turun historiasta. Kaikille Turku ei kuitenkaan tarkoita ensisijaisesti historiallista kaupunkia tai yliopistokaupunkia. Monille tulee mieleen Turun tuomiokirkko, toisille Kakola, joillekin Hampurin Pörssi, toisille kauppahalli ja rusinamakkara, joillekin Ruissalo, toisille ruotsinlaivat jne. jne.. Omat sanoisinko nostalgiset muistoni Turusta alkavat lapsena Ruissalossa? näkemistäni maneeteista vai meduusoitako ne lienivät. Tietysti ymmärsin miksi sinä "vertaat mielelläsi" Turkua juuri Uppsalaan.

Kirjoitin, että Turun saaristoa pidetään (mainostetaan?) maailman kauneimpana, mutta en kirjoittanut itse olevani sitä mieltä. Olen sitä mieltä, ettei saaristojen kauneutta voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Itse pidän erityisesti Kreikan ja Tukholman saaristoista asuinpaikkoina, pelkästään nähtävyyksinä karummat ja oudommatkin saaristot lumoavat hetken, mutta aika pian niihin kyllästynkin. Kuten myös Turun, Tukholman, ja Kreikan saaristoihin pelkkinä maisemina.

Ajattelen automaattisesti asioita useammalta eri kantilta tarkastellen ja siltä pohjalta mielipiteeni muodostuvat. Jos muodostuvat, ei minulla kaikkiin asioihin ole mitään erityistä omaa mielipidettä. Harvoin jos koskaan se minun erimielinen mielipiteeni on ehdoton ja ääreen tai toiseen sijoittuva ja muuttumaton.

Bessie

• Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei pidä tarpeettomasta, liiallisesta ja naurettavuuksiin menevästä englannin kielisten sanojen käytöstä, en minäkään. 'Kohtuullisen' ja järkisyin perusteltavissa olevan käytön nimissä, opasteissa jne., suurin osa meistä varmaan hyväksyy ja 'hyväksyy', eli osa tietoisesti ja osa ei edes kiinnitä huomiota koko asiaan.

Jokainen kansakoulun käynyt suomalainen tietää Turun olevan Suomen vanhin kaupunki ja yhtä ja toista Turun historiasta. Kaikille Turku ei kuitenkaan tarkoita ensisijaisesti historiallista kaupunkia tai yliopistokaupunkia. Monille tulee mieleen Turun tuomiokirkko, toisille Kakola, joillekin Hampurin Pörssi, toisille kauppahalli ja rusinamakkara, joillekin Ruissalo, toisille ruotsinlaivat jne. jne.. Omat sanoisinko nostalgiset muistoni Turusta alkavat lapsena Ruissalossa? näkemistäni maneeteista vai meduusoitako ne lienivät. Tietysti ymmärsin miksi sinä "vertaat mielelläsi" Turkua juuri Uppsalaan.

Kirjoitin, että Turun saaristoa pidetään (mainostetaan?) maailman kauneimpana, mutta en kirjoittanut itse olevani sitä mieltä. Olen sitä mieltä, ettei saaristojen kauneutta voi laittaa paremmuusjärjestykseen. Itse pidän erityisesti Kreikan ja Tukholman saaristoista asuinpaikkoina, pelkästään nähtävyyksinä karummat ja oudommatkin saaristot lumoavat hetken, mutta aika pian niihin kyllästynkin. Kuten myös Turun, Tukholman, ja Kreikan saaristoihin pelkkinä maisemina.

Ajattelen automaattisesti asioita useammalta eri kantilta tarkastellen ja siltä pohjalta mielipiteeni muodostuvat. Jos muodostuvat, ei minulla kaikkiin asioihin ole mitään erityistä omaa mielipidettä. Harvoin jos koskaan se minun erimielinen mielipiteeni on ehdoton ja ääreen tai toiseen sijoittuva ja muuttumaton.

Bessie

Perusteltu ja kuvaa selkeyttävä kommentti.
        Kiitos, että vaivauduit.

• Anonyymi

Turun tori ja sen ympäristö on ollut aika myllerryksen alla ....kovasti on uudistettu torin laitamia ... Kyllä Turku on ihan kiva kaupunki ....vaikka harvoin tule enää käytyä siellä ...

Päivän kevennys ....Turussa on sellainen paikka kuin Pallivaha ....mitä se oikein tarkoittaa ????Minä en tiedä...
      mimmimum-..mi

• Palli-Vaha tarkoittaa Suutarin käyttämää eläin-peräistä seosta.
        Seosta joka on sopivan liukasta Nahan käsittelyssä.
        Esim. Kanta-Pään muotoilussa käytettävä muotti on vahattava, enn-kuin sille voi Nahkaa istuttaa.
        Muuten Palli muotoilee miten haluaa, eikä niin kuin Suutari haluaa.
        Nahva Nahkan Nalkitsee. :)

H.

• huruksz kirjoitti:

Palli-Vaha tarkoittaa Suutarin käyttämää eläin-peräistä seosta.
        Seosta joka on sopivan liukasta Nahan käsittelyssä.
        Esim. Kanta-Pään muotoilussa käytettävä muotti on vahattava, enn-kuin sille voi Nahkaa istuttaa.
        Muuten Palli muotoilee miten haluaa, eikä niin kuin Suutari haluaa.
        Nahva Nahkan Nalkitsee. :)

H.

...ennen-kuin

H.

• Anonyymi

Kuvittelin että se on tullut sanasta jakkara ...tai jossakin sanotaan palli ...että sitä on vahattu ....ennen maalaamista ....tai jotain ...
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

No ei ole liittyy mytologiaan niitä on muutama Turun suunnalla
        Tamperelaisten puheita nuo vahat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pallivahaa on myös saatavissa irtotavarana tai paikalla hierottuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pallivahan kirkko Pallivahan koulu.

• Anonyymi kirjoitti:

Pallivahan kirkko Pallivahan koulu.

On ihan oikeesti olemassa tarkistin Googlella. Minä luulin että tää oli joku sisäpiirin vitsi ja että oli oikeesti väännös Paavalinkirkosta.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

On ihan oikeesti olemassa tarkistin Googlella. Minä luulin että tää oli joku sisäpiirin vitsi ja että oli oikeesti väännös Paavalinkirkosta.

Murresanoja molemmat, sekä palli että vaha. Jostain syystä jota en itsekään oikein ymmärrä Pallivaha ei minun korvissani ole koskaan kuulostanut yhtään omituiselta tai vitsikkäältä tai yhtään miltään muulta kuin paikalta, nimeltä.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Murresanoja molemmat, sekä palli että vaha. Jostain syystä jota en itsekään oikein ymmärrä Pallivaha ei minun korvissani ole koskaan kuulostanut yhtään omituiselta tai vitsikkäältä tai yhtään miltään muulta kuin paikalta, nimeltä.

Bessie

Olet kai kuullut paavin pallit?
        Miesten kilkuttimiin sana viittaa.
        Pallivahaa on purkkitavarana myynnissä, lisäksi voi saada henk.kohtaisen vahauksen kilkuttimiin.

• Anonyymi

Näin mannersuomalaisen mielestä kesäinen Turku tuntuu rauhalliselta ja viihtyiseltä kesäkaupungilta toisin kuin Helsinki.
      Hesassa on enemmän tärkeileviä, "mie on piäkaapuntilaisia" ihmisiä. Vanhemmat neuvovat mielellään myös ulkopaikkakuntalaisia jonkin osoitteen löytymisessä.

• Anonyymi

Joo hyvin suomalaista kaikki nykyisin, vanha ruotsalainen kaupunki kyllä ja siinä kun torilla on tämä Aleksanterin rakennuttama ryssänkirkko,niin siinä käy enää kreikkalaiset ja niitä ei yleensä tapaa. Ruotsinkielisiä on vain turisteina laivasta ja venäläisistä viimeksi kävi Volodja ja sekin lähti kun sillä on nyt pitempiä pätkähommia Moskovassa päin

• Anonyymi

Kaikki pienetkin yritykset ovat enganninkielisiä. joka on melko huvittavaa.

• Kun katselin karttaa tässäkin ketjussa malliesimerkkinä kulttuurihistorialliseksi yliopistokaupungiksi mainitusta Uppsalasta, niin siellähän ihan vilisee englanninkielisiä yritysten nimiä, jopa muunkin kielisiä, ranskalaisia, italialaisia ...

Heti keskustassa oikein punaisin kirjaimin: Uppsala University Housing Office.
        Indian Kitchen
        Phone Service Uppsala
        Irish Pub
        Sassy Lashes
        Park Inn by Radisson Uppsala
        ...
        Kahvilatkaan eivät ole kafé, vaan café

• Anonyymi

Ploma minulla on ehdotus jolla voit vaikuttaa. Turku center on tietysti aivan kammotava sana. Häpeä Turun kaavoittajilta tms.

On olemassa henkilö, joka arvattavasti inhoaa tätä sanaa vieläkin enemmän kuin muut eli kollegasi

kirjoita hänelle ja pyydä että ottaa tämän esille. Seuraavassa runokirjassaan. Voi muutenkin ottaa. Niitä kirjoja myydään valtavasti, poikkeuksellista runokirjoille

Kirjalija
      Heli Laaksonen
      27250 Kodiksami

Jos unohdat osoitteen riittää

Kirjailija Heli Laaksonen
      Raumalla päin

• En minä runoja jaksa lukea ja vielä vähemmän murteella. Olen kyllä kuullut nimeä mainitavan ja kovasti tunteuu olevan arvostettu.

• Paloma01 kirjoitti:

En minä runoja jaksa lukea ja vielä vähemmän murteella. Olen kyllä kuullut nimeä mainitavan ja kovasti tunteuu olevan arvostettu.

"Turun Kauppatorin suunnittelukilpailun voittajatyö on nimeltään Saariston sydän."
        Ihan nätti nimi olisi keskustan Kauppatorille. Vaikea vain ulkomaalaisen turistin sinne tietä kysellä. Helpompi kysyä tietä centeriin.
        Tori tulee helpommaksi kävellä nyrjäyttämättä nilkkojaan mukulakivissä, mutta Suomalaista luonnonkiveä silti: "Kauppatorin pintaan tulevat luonnonkivet, nupukivet ja noppakivet tilataan loimaalaiselta Luonnonkivi Palin Oy:ltä. Toria rajaavien katuosuuksien ja torialueen väliin asennettavat kivet tilataan askolalaiselta A. Heikkilä Granit Oy:ltä."

Mitä ne sinne Tuomiokirkon puoleiselle rannalle uusivat, niin kuuluvat tarkasti noudattavan kulttuurillista ja historiallista tyyliä.

Kun katsoin videota, mitä ne suunnittelevat keskustalle tehdä, niin aika yksityisautoilukielteinen vaikuttaa tulevan. Sellaista vihreää linjaa. Lisää kävely- ja pyöräilyteitä. Joen rannan kävelytiet tehdään paremmiksi, parkkipaikat tulee olemaan kauppatorin alla olevassa parkkihallissa ...

https://www.turku.fi/turun-uusi-kauppatori/tietoa-hankkeesta/video

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"Turun Kauppatorin suunnittelukilpailun voittajatyö on nimeltään Saariston sydän."
        Ihan nätti nimi olisi keskustan Kauppatorille. Vaikea vain ulkomaalaisen turistin sinne tietä kysellä. Helpompi kysyä tietä centeriin.
        Tori tulee helpommaksi kävellä nyrjäyttämättä nilkkojaan mukulakivissä, mutta Suomalaista luonnonkiveä silti: "Kauppatorin pintaan tulevat luonnonkivet, nupukivet ja noppakivet tilataan loimaalaiselta Luonnonkivi Palin Oy:ltä. Toria rajaavien katuosuuksien ja torialueen väliin asennettavat kivet tilataan askolalaiselta A. Heikkilä Granit Oy:ltä."

Mitä ne sinne Tuomiokirkon puoleiselle rannalle uusivat, niin kuuluvat tarkasti noudattavan kulttuurillista ja historiallista tyyliä.

Kun katsoin videota, mitä ne suunnittelevat keskustalle tehdä, niin aika yksityisautoilukielteinen vaikuttaa tulevan. Sellaista vihreää linjaa. Lisää kävely- ja pyöräilyteitä. Joen rannan kävelytiet tehdään paremmiksi, parkkipaikat tulee olemaan kauppatorin alla olevassa parkkihallissa ...

https://www.turku.fi/turun-uusi-kauppatori/tietoa-hankkeesta/video

"Kun katsoin videota, mitä ne suunnittelevat keskustalle tehdä, niin aika yksityisautoilukielteinen vaikuttaa tulevan. Sellaista vihreää linjaa. Lisää kävely- ja pyöräilyteitä. Joen rannan kävelytiet tehdään paremmiksi, parkkipaikat tulee olemaan kauppatorin alla olevassa parkkihallissa ..."

Yksityisautoilumyönteinen pikemminkin, minun mielestäni? Samalla myös "ihmismyönteinen" kaiken kaikkiaan? Tiedossa olevat hyvät pysäköintimahdollisuudet varmasti tuovat keskustaan yksityisautoilijoita. Sanotaan nyt esimerkkinä omalla autollaan Turun kirjamessuille tulevat, monikin haluaisi samalla reissulla poiketa vaikkapa juuri siellä toreilla ja turhuuksien turuilla, mutta usein se tyssää jo pelkkään ajatukseen (sakko)vapaan parkkipaikan etsiskelystä. Eräskin euro jäisi Turulta/keskustan yrittäjiltä saamatta ellei torin alla olevaa parkkihallia satoine pysäköintipaikkoineen olisi.

Bessie

• Anonyymi kirjoitti:

"Kun katsoin videota, mitä ne suunnittelevat keskustalle tehdä, niin aika yksityisautoilukielteinen vaikuttaa tulevan. Sellaista vihreää linjaa. Lisää kävely- ja pyöräilyteitä. Joen rannan kävelytiet tehdään paremmiksi, parkkipaikat tulee olemaan kauppatorin alla olevassa parkkihallissa ..."

Yksityisautoilumyönteinen pikemminkin, minun mielestäni? Samalla myös "ihmismyönteinen" kaiken kaikkiaan? Tiedossa olevat hyvät pysäköintimahdollisuudet varmasti tuovat keskustaan yksityisautoilijoita. Sanotaan nyt esimerkkinä omalla autollaan Turun kirjamessuille tulevat, monikin haluaisi samalla reissulla poiketa vaikkapa juuri siellä toreilla ja turhuuksien turuilla, mutta usein se tyssää jo pelkkään ajatukseen (sakko)vapaan parkkipaikan etsiskelystä. Eräskin euro jäisi Turulta/keskustan yrittäjiltä saamatta ellei torin alla olevaa parkkihallia satoine pysäköintipaikkoineen olisi.

Bessie

Ajoväyliä kavennetaan pyörä- ja kävelyteitten hyväksi.
        Osa kaduista on vain julkiselle liikenteelle. Yrittäjien lähelle ei enää saa pysäköidä, vaan pelkästään parkkihalliin ja siitä kävellä sinne, missä aikoo asioida.

En sanoisi yksityisautoilumyönteiseksi.

• Katselin kuvia (kevät 2020) Kauppatorin FB-sivulta ja ihan viihtyisän näköinen paikka. Omat muistikuvani syksystä 1969 sieltä ovat niin haalistuneet että yksityiskohdat ovat jääneet täysiin unholaan: muistan kukkien paljouden ja ratikan johon hyppäsin Yliopistolle päin.
      Nyt on mennyt muutama vuosi kun en ole käynyt paikassa, viimeiksi esittelin Legolle mun vanhoja osoitteita Brahenkadulla ja Puutarhakadulla, kävimme Tuomiokirkolla, Auran rannassa, mutta tarvii ohjelmoida ensi kesälle päivä Turussa ennen iltalaivalle ajoa Naantaliin. Haluan viedä Legon Turun linnaan ja näyttää sille ne vankityrmät jne.
      Turku on minulle nostalginen kaupunki, vaikka aikani siellä oli lyhyt. Kyllä siitä Kauppatorin uudistuksesta hyvä tulee, kunhan eivät mene vaihtamaan nimiä englanninkielisiksi, Miksi muuten Hamburger Börs piti rakentaa uudelleen? Eikö korjaaminen olisi riittänyt?

• Anonyymi

Turun linnan kierros oli hieman pettymys itselleni, koin linnan suuren restaroinnin menneen överiksi.
        Tilojen kiiltäväksi lakatut uudet lattiat eivät oikein sopineet kuvaan vanhasta linnasta.
        Siitä on kyllä aikaa liki 20 vuotta, uskoisin pientä kulumaa vuosien saatossa.

Oikeasti Suomen kaunein linna on Olavinlinna, jossa kannattaa ehdottomasti käydä, sekä tehdä oppaan johdolla kierros.
        Viime kesänä oli kävijöitä runsaasti, kun kotimaan matkailu oli koronan takia ennätysvilkasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Turun linnan kierros oli hieman pettymys itselleni, koin linnan suuren restaroinnin menneen överiksi.
        Tilojen kiiltäväksi lakatut uudet lattiat eivät oikein sopineet kuvaan vanhasta linnasta.
        Siitä on kyllä aikaa liki 20 vuotta, uskoisin pientä kulumaa vuosien saatossa.

Oikeasti Suomen kaunein linna on Olavinlinna, jossa kannattaa ehdottomasti käydä, sekä tehdä oppaan johdolla kierros.
        Viime kesänä oli kävijöitä runsaasti, kun kotimaan matkailu oli koronan takia ennätysvilkasta.

Tuosta tulikin mieleen että voisimme tehdä linnakierroksen Suomessa. Ainoa jossa olen käynyt on Turun linna ja sekin 50 vuotta sitten, elikkä ennen restaurointia. Lappeenrannan linnoitusalueella olen käynyt ja kolunnut museoissa, mutta Savonlinnassa olen käynyt lähinnä vain kesätorilla ja muidduja syömässö Seurahuoneella. Olavinlinna on kaunis sijainniltaan ja itse linna (kuvista päätellen) puhdaslinjainen ja sisältä varmaan prameampi.
        Joo, ei lakatut lattiat ole aitoa linnamiljöötä, ne pitää olla ajanmukaista valmistusta ja viimeistelyä. Kotimaanturismikin minulla on tosi heikoilla, mutta Roserbergin linna Tukholman pohjoispuolella on tuttu kun teimme sinne koululuokan kanssa aian joka kevät opastettuja kierroksia, samoin Skokloster ja Steninge slott ovat tuttuja.

• Paloma01 kirjoitti:

Tuosta tulikin mieleen että voisimme tehdä linnakierroksen Suomessa. Ainoa jossa olen käynyt on Turun linna ja sekin 50 vuotta sitten, elikkä ennen restaurointia. Lappeenrannan linnoitusalueella olen käynyt ja kolunnut museoissa, mutta Savonlinnassa olen käynyt lähinnä vain kesätorilla ja muidduja syömässö Seurahuoneella. Olavinlinna on kaunis sijainniltaan ja itse linna (kuvista päätellen) puhdaslinjainen ja sisältä varmaan prameampi.
        Joo, ei lakatut lattiat ole aitoa linnamiljöötä, ne pitää olla ajanmukaista valmistusta ja viimeistelyä. Kotimaanturismikin minulla on tosi heikoilla, mutta Roserbergin linna Tukholman pohjoispuolella on tuttu kun teimme sinne koululuokan kanssa aian joka kevät opastettuja kierroksia, samoin Skokloster ja Steninge slott ovat tuttuja.

"muidduja" lue: muikkuja :))

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

"muidduja" lue: muikkuja :))

Turun linnan sisarlinna on Mälaren Gripsholm
        tunnetuista syistä.

Esim.
        Matti ja Teppo asuivat Stålarminkadulla ja Stålarm kuoli Gripsholmissa

• Anonyymi

Tellukka kauppatorin nimi olisi helpompi ääntää saariston sydämenä jos se otettaisiin ranskasta

Cœur de l'Archipel
      tämä olisi oikein suomalaisen suuhun sopiva se vielä rimmaa kuin runo

• Anonyymi

Turkukaan ei ole säästynyt huumeilta yliannostusuhreineen. Pikkuveljenikin menehtyi.
      Kannan syyllisyyttä tästä lopun elämääni. En tiennyt häntä niin itsetuhoiseksi.

• Anonyymi

Onko teille jo selvinnyt, että Turun keskusta on Turun keskusta
      niinkuin ennenkin ? Kuten Helsingin keskusta on Helsingin keskusta,
      vaikka sen markkinointibrändi on City-Center.

• Anonyymi

Onko noin? Olen pitänyt City-Centerinä vain sitä Rautatieaseman pääsisäänkäyntiä vastapäätä olevaa kokonaisuutta jossa mm. City-käytävä, Makkaratalo jne.? Siellä on myös suutariliike jonka uskollinen asiakas olen ollut jo vuosikausia, ettei vain olisi City-suutari tai jotain yrityksen nimi.

Bessie

• Anonyymi

Juntti-Hakkaraiset etsii stadiin tullessaan "kity-kentauria".

• Anonyymi

Äskettäin joku kielitoimiston ihminen kirjoitti HS:ssa muistaakseni,
      että ihmiset on käsittäneet väärin Turku Centerin. Harmi, kun en lukenut sitä tarkemmin, mutta jäi mieleen kuva, että Turku Center on liikkeitten, yritysten brändi,
      jotka keskustassa ovat, eikä kaupungin keskustan uusi nimi.

• Anonyymi

englanti on globaali kieli

• Anonyymi

Mikähän tällainen center on nimi ei sano mitään

• Anonyymi

Alkaako Turku Centeriä joku käyttää ?
      "Lähdetäänkö Turku Centeriin ?"
      Vielä keinotekoisemmin:
      "Lähdetäänkö Centeriin ?"

Ehkä se on mainonta ja markkinointibrändi ?

Vesa-Matti Loirin tunnetut sanat ovat:
      "Mikä ihmeen "brändi" ? Kun minä näen brändin, minä juon sen".

• Anonyymi

Mieluummin otan kantaa näihin terveellä järjellä kirjoitettuihin vestiketjuihin.
      Tyrin itse päiväni tärviölle. Pännii kun ei voi muita syyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      461
      8308
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      116
      5721
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      117
      4722
    4. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      230
      4641
    5. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      38
      4533
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      55
      4043
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3900
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      79
      3782
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      45
      3715
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      153
      3653
    Aihe