Joustokeula

Anonyymi

Kannattaako valita joustokeula hybridi vai hybridi ilman joustoa, ajoa lähinnä asfaltilla, joskus harvoin maastossa? Onko sellaisia irroitettavia juomapullotelineitä?

56

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdottomasti jäykkäkeulainen hybridi. Tai sitten maastopyörä johon vaihtaa sileämmät renkaat ja maastorenkaat mahdollisesti toisille vanteille.

    • Anonyymi

      Kyllä asfaltilla parempi on keula ilman joustoa. Joissain tilanteissa hiekkatiellä kaipaa joustoa mutta hiekkaa on todella harvoin Stadin baanoilla paitsi Vantaanjoen varrella.

    • Anonyymi

      Peukku pyörälle ilman joustoa!

    • Anonyymi

      Hampurilainen ilman juustoa

    • Anonyymi

      Hybridi on pyörä, joka ei ole hyvä oikein missään. Se on maastopyörä, jossa on enemmän tai vähemmän maantiepyörän komponentteja.

      Joustokeulainen hybridi siinä hinta kategoriassa, jossa sitä myydään yleensä, on täysin susi. Olen ajanut hyvällä joustokeulaisella hybridillä (kaverin pyörä) jonka hinta oli päälle 3000 €. Siinä oli mm. oikeasti hyvä joustokeula. Nuo alta puolentoista tonnin joustokeulaiset voi unohtaa.

      Asfaltille maantiepyörä, maastoon maastopyörä ja kaupunkiin fiksi tai jopo. Noilla pääsee pitkälle.

      • Anonyymi

        Unohdit mainita hybridin?


    • Anonyymi

      Itse rankkaisin keulat seuraavasti:
      1. Sellanen vaarin pyörän teräksinen etuhaarukka
      2. Hyvä joustokeula
      3. Huono joustokeula
      4. Alumiininen jäykkä tasapaksu ja suora haarukka (täristää)

      • Anonyymi

        Hyvä jäykkä keula voidaan tehdä ainakin kuidusta, teräksestä ja titaanista. Alumiinista tehty on aina kova. Teräs on yleensä hyvin absorboiva. Kuidusta voidaan tehdä kumpi tahansa.

        Huono joustokeula lyö käsille yhtä pahasti kuin alumiinikeula. Hyvä joustokeula on aina myös lukittavissa jäykäksi.

        Keula valitaan tarpeen mukaan. Kun halutaan maksimaalinen jäykkyys, pyörään valitaan jäykkä alu- tai kuitukeula, jolloin saadaan rutistettua polkimilta kaikki teho tiehen tai rataan, kunhan myös runko on jäykkä. Samalla hyväksytään pientenkin epätasaisuuksien välittyminen suoraan käsiin. Tällaisia pyöriä ovat usein mm. aika-ajopyörät.

        Halpispyörät ovat yleensä alumiini- tai huonolla joustokeulalla, jolloin tärinät tulevat läpi käsiin, mutta niiden löysät rungot eivät mahdollista tehokasta polkemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jäykkä keula voidaan tehdä ainakin kuidusta, teräksestä ja titaanista. Alumiinista tehty on aina kova. Teräs on yleensä hyvin absorboiva. Kuidusta voidaan tehdä kumpi tahansa.

        Huono joustokeula lyö käsille yhtä pahasti kuin alumiinikeula. Hyvä joustokeula on aina myös lukittavissa jäykäksi.

        Keula valitaan tarpeen mukaan. Kun halutaan maksimaalinen jäykkyys, pyörään valitaan jäykkä alu- tai kuitukeula, jolloin saadaan rutistettua polkimilta kaikki teho tiehen tai rataan, kunhan myös runko on jäykkä. Samalla hyväksytään pientenkin epätasaisuuksien välittyminen suoraan käsiin. Tällaisia pyöriä ovat usein mm. aika-ajopyörät.

        Halpispyörät ovat yleensä alumiini- tai huonolla joustokeulalla, jolloin tärinät tulevat läpi käsiin, mutta niiden löysät rungot eivät mahdollista tehokasta polkemista.

        Noo joo. Itse ajelen omaksi huviksi. Enemmin kiinnostaa mukavuus kuin nopeus. Sellanen aavistuksen löysä ja hyvin vaimentava runko on mukava polkea.

        Jännä ilmiö miten toinen fillari menee smoothisti kuin sukkasillaan ja toinen täristää.

        Tietty jos ajaa aikaa vastaan, niin nopea (=jäykkä?) fillari on aina mukava :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo joo. Itse ajelen omaksi huviksi. Enemmin kiinnostaa mukavuus kuin nopeus. Sellanen aavistuksen löysä ja hyvin vaimentava runko on mukava polkea.

        Jännä ilmiö miten toinen fillari menee smoothisti kuin sukkasillaan ja toinen täristää.

        Tietty jos ajaa aikaa vastaan, niin nopea (=jäykkä?) fillari on aina mukava :)

        Joko teräs- tai kuiturunkoinen maantiepyörä on silloin oikea valinta. Jos löydät jostain jonkun Specialized Roubaix mallin, niiden runko on tehty erityisesti huonoille teille. Olen päässyt kokeilemaan kaverin Spessua ja se on kyllä uskomattoman mukava.

        Roubaix on tehty alunperin Paris - Roubaix kilpailuun tehdastallille. Videosta ymmärrät, miksi kilpakuskit halusivat normaalia paremmin absorboivan rungon.

        https://youtu.be/-cfIjaCZ9NM

        Itse käytän yleensä teräspyörää ajellessani. Laatuputkista tehty teräsrunko on mukava. Niiden saanti on Suomessa kuitenkin vähän onnen kauppaa. Velosportilla oli niitä aikaisemmin, mutta nyt on vain Colnagon Master hinnoiteltuna. Se on hieno pyörä, mutta hinta on 5 000 - 10 000 € varustelusta riippuen.

        Mihin päädytkin, niin mitoitus, mitoitus ja mitoitus niin, että pyörä on oikean kokoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jäykkä keula voidaan tehdä ainakin kuidusta, teräksestä ja titaanista. Alumiinista tehty on aina kova. Teräs on yleensä hyvin absorboiva. Kuidusta voidaan tehdä kumpi tahansa.

        Huono joustokeula lyö käsille yhtä pahasti kuin alumiinikeula. Hyvä joustokeula on aina myös lukittavissa jäykäksi.

        Keula valitaan tarpeen mukaan. Kun halutaan maksimaalinen jäykkyys, pyörään valitaan jäykkä alu- tai kuitukeula, jolloin saadaan rutistettua polkimilta kaikki teho tiehen tai rataan, kunhan myös runko on jäykkä. Samalla hyväksytään pientenkin epätasaisuuksien välittyminen suoraan käsiin. Tällaisia pyöriä ovat usein mm. aika-ajopyörät.

        Halpispyörät ovat yleensä alumiini- tai huonolla joustokeulalla, jolloin tärinät tulevat läpi käsiin, mutta niiden löysät rungot eivät mahdollista tehokasta polkemista.

        Tossa tuli tavalliselle polkypyörää kulkuvälineenä sellasta tietoa mkllä ei tee yhtäänmitään,kun löytyy tollaset speksit ni kannattaa pitää vieruskaverina sängyssä edelleen sitä joustokeulasta tai sitte jos on kurakelit ni kattoo onko takslokari kunnossa,hyvää jatkoa erilaisten runkojen parissa,kyllä sieltä jokainen omansa löytää.


    • Anonyymi

      Kumma kyllä, suurimmalle osalle tavallisista pyörällä liikkujista joustokeulainen hybridi on paras.

      • Anonyymi

        Joustokeulainen hybridi maksaa kunnolla toteutettuna 3000 - 4000 euroa. Onen itse nähnyt aika monta polkupyörää sekä itsellä että kavereilla, mutta toimivan hybridin vain kerran! Täysin susia sen sijaan ole joskus omistanut jopa itse.

        Pyörän valinnassa on ihan hyvä nyrkkisääntö, jolla pääsee pitkälle:
        - asfaltille maantiepyörä
        - maastoon maastopyörä
        - kaupunkiin fixi tai jopo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joustokeulainen hybridi maksaa kunnolla toteutettuna 3000 - 4000 euroa. Onen itse nähnyt aika monta polkupyörää sekä itsellä että kavereilla, mutta toimivan hybridin vain kerran! Täysin susia sen sijaan ole joskus omistanut jopa itse.

        Pyörän valinnassa on ihan hyvä nyrkkisääntö, jolla pääsee pitkälle:
        - asfaltille maantiepyörä
        - maastoon maastopyörä
        - kaupunkiin fixi tai jopo.

        Ap' entä hybridi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap' entä hybridi?

        Ei mielellään. Ei sovi mihinkään käyttöön kunnolla ja pääosa kaupassa myytävistä hybrideistä on ihan susia. Jos haluaa hybridin, pitää ostaa kunnollinen maastopyörä ja vaihtaa siihen sitten tarvittavat maantiekomponentit itse. Eli jotain tuollaista ja sitten töihin:

        https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-c-62-sl-grey-n-red-1010741


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mielellään. Ei sovi mihinkään käyttöön kunnolla ja pääosa kaupassa myytävistä hybrideistä on ihan susia. Jos haluaa hybridin, pitää ostaa kunnollinen maastopyörä ja vaihtaa siihen sitten tarvittavat maantiekomponentit itse. Eli jotain tuollaista ja sitten töihin:

        https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-c-62-sl-grey-n-red-1010741

        No huh mikä hinta, tulee kyllä hintaa hybridille tuolla itse rakentelulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No huh mikä hinta, tulee kyllä hintaa hybridille tuolla itse rakentelulla.

        Sitähän tässä yritetään vääntää rautalangasta, ettei toimiva hybridi ole ihan halpa ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän tässä yritetään vääntää rautalangasta, ettei toimiva hybridi ole ihan halpa ratkaisu.

        Kona hybriini kallein malli teräsrunkolla jotain 1300 euroa ja ei rahallakaan ehkä parempaa löydä, kauan vaan joutuu omaansa odottaan.


    • Anonyymi

      Juomapullotelineet ovat kiinni kahdella ruuvilla rungossa. Kiinnitys on hyvin standardi, josta toki on poikkeuksia lähinnä aika-ajopyörissä. Maantie- ja maastopyörissä on yleensä kaksi paikkaa pullotelineelle, joissakin retkipyörissä kolme.

      Halvat alumiinitelineet ja pullot voi joskus saada tingittyä kaupanpäälle pyöräkaupassa. Kannattaako sellainen, on toinen juttu. Alumiinilangasta väännetty teline likaa pullot nopeasti ja niistä tulee epäsiistejä. Itse käyttäisin vähän enemmän rahaa ja ostaisin parempilaatuisen telineen.

      • Anonyymi

        Hyvän muovisen telineen saa esim Prismasta muutamalla eurolla. Metalliset tekeleet kolisevat ja ovat turhan raskaita. Joustokeuloista mielipiteeni on että ne lisäävät pyörän painoa merkittävästi, ja hyötyjä niistä hybrideissä ole nimeksikään.


      • Anonyymi

        Eli perusteline on tämän kaltainen:

        https://www.xxl.fi/pyoraily/lisavarusteet/juomapullot-ja-telineet/juomapullotelineet/c/100810_1?sort=cheapest

        Tuo kympin hintainen Eliten Ala teline on jo ihan hyvä. Elite tekee niitä monen värisinä, jos haluaa telineen sopivan rungon sävyihin. XXL näyttäisi myyvän vain mustaa.

        Sivulta auki oleva teline on joissakin maasto- ja pienissä rungoissa pakko ostos, kun isoa pulloa ei saa vedettyä vakiomallisesta telineestä.

        Pullot ovat myös pääasiassa standardeja. Eli samaan telineeseen menee eri valmistajien ja eri kokoiset pullot. Kokoja on puolesta litrasta puoleen toista. Kylmää vuoden aikaa varten on eristettyjä pulloja. Pulloja kannattaa vaihtaa säännöllisesti, niissä käytetään usein halpoja muoveja ja pullosta tulee nopeasti tunkkainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän muovisen telineen saa esim Prismasta muutamalla eurolla. Metalliset tekeleet kolisevat ja ovat turhan raskaita. Joustokeuloista mielipiteeni on että ne lisäävät pyörän painoa merkittävästi, ja hyötyjä niistä hybrideissä ole nimeksikään.

        Huonosta joustokeulasta on vain haittaa.


    • Anonyymi

      Joustokeulalla on kolme tärkeää tehtävää:

      1) Jyrkkää rinnettä noustaessa keula pyrkii palautumaan koko pituuteensa ja painaa eturenkaan kiinni pintaan. Näin pyörän eturengas ei kovassakaan runttaamisessa ja tiukassa nousussa irtoa alustastaan vaan ohjattavuus ja pito säilyy, vaikka pyörä pyrkiikin hieman jyrkässä nousussa keulimaan.

      2) Esteeseen ajettaessa keula painuu kasaan, jolloin este voidaan ylittää vähemmällä työllä ja suuremmalla nopeudella. Kuljettajan ei tarvitse nostaa pyörän painopistettä ylemmäs vaan esteestä "voidaan ajaa läpi".

      3) Suurissa nopeuksissa alustoilla, jotka sisältävät jatkuvia perättäisiä pieniä pomppuja (esim. juurakkoiset ja kivikkoiset alamäet) pyörä on nopeampi ja helpompi hallita. Keula myötäilee alustan epätasaisuuksia ja eturengas pysyy koko ajan pinnassa kiinni. Näin ohjattavuus ja eturenkaan pito säilyy kovassakin vauhdissa, kun rengas ei missään vaiheessa irtoa alustastaan.

      Näissä kaikissa kolmessa tilanteessa oleellista on, että keulan SAG ja paluuvaimennus on oikein säädetty ja että keula on riittävän progressiivinen. Hybridien halpiskeuloissa ei näitä ominaisuuksia edes ole.

      Hybridien keulat ovat yleensä ns. "pomppukeppejä", joissa ei ole ylipäätään vaimennusta eikä paluuvaimennusta. Keulan sisällä on vain jousi, joka painuu kasaan osumasta ja pompauttaa keulan takaisin koko pituuteensa ilman viivettä. Tällaisella keulalla varustetulla pyörällä on itse asiassa paljon hankalampi ajaa edellä mainutuissa tilanteissa kuin jäykkäkeulaisella pyörällä, koska ilman paluuvaimennusta varustetun keulan pompauttaa eturengasta irti alustastaan jokaisen terävemmän töyssyn jälkeen. Näiden hybridikeulojen tarkoitus on ainoastaan saada ostajaehdokas ihastelemaan, että "Wau, siinä on joustokeula" vaikka kyseisestä rimpulasta ei todellisuudessa ole muuta kuin haittaa.

      Minun vinkkini on se, että pyörä ilman joustoa on paljon parempi kuin pyörä halvalla joustokeulalla.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi

        Ihan tommosessa kaupunki/pikkutie/syheröt normiajossa kohtuullisella joustokeulalla tai sopivasti joustavalla keulalla on parempi pito. Kurvit ja epätasaisuudet voi ajaa turvallisesti kovempaa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tommosessa kaupunki/pikkutie/syheröt normiajossa kohtuullisella joustokeulalla tai sopivasti joustavalla keulalla on parempi pito. Kurvit ja epätasaisuudet voi ajaa turvallisesti kovempaa :)

        Olet periaatteessa oikeassa, mutta kohtuullinen joustokeula maksaa 500 €, joten en oikein usko aloittajan hakevan monen tonnin pyörää. Toisaalta tuollainen agressiivinen ajotapa, jossa runtataan kantatien yli asfalttiviidakossa, ei ehkä ole kaikkein turvallisin. Kannattaa opetella keventämään.

        Syherössä taas hyvä teräs- tai kuitukeula on paljon parempi kuin edes keskihintainen joustokeula. Isku ranteisiin ja kyynärpäihin on merkittävästi pienempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet periaatteessa oikeassa, mutta kohtuullinen joustokeula maksaa 500 €, joten en oikein usko aloittajan hakevan monen tonnin pyörää. Toisaalta tuollainen agressiivinen ajotapa, jossa runtataan kantatien yli asfalttiviidakossa, ei ehkä ole kaikkein turvallisin. Kannattaa opetella keventämään.

        Syherössä taas hyvä teräs- tai kuitukeula on paljon parempi kuin edes keskihintainen joustokeula. Isku ranteisiin ja kyynärpäihin on merkittävästi pienempi.

        Jos nyt puhutaan vaikkapa Trail/XC käyttöön olevasta keulasta, niin on aika raflaavaa sanoa että siitä tarvitsee maksaa 500€ että saisi kohtuullisen joustokeulan aloittajan tarpeeseen.
        Noin puolella tuosta hinnasta (250-300€) saa aloitajan tarpeeseen riittävän hyvää joustokeulaa.
        Siis sillä oletuksella että tämän hetken komponettipulassa olevilta pyörämarkkinoilta mitään osia ylipäätänsä saa ostettua.
        500€:lla saa jo XC/trail ajoon olevia harrastaja tason maastokeuloja (ei vielä huippuja, mutta hyvällä harrastaja tasolla olevia).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tommosessa kaupunki/pikkutie/syheröt normiajossa kohtuullisella joustokeulalla tai sopivasti joustavalla keulalla on parempi pito. Kurvit ja epätasaisuudet voi ajaa turvallisesti kovempaa :)

        Muistakaa näyttää suunamerkki kun käännytte ristyksessä auoraan ajavana au y ojen eteen niin teidät houmioidaan

        Hybriidi bmw


    • Anonyymi

      Nyt ovat gravelpyörät muotia. Niillä pääsee myös maaston puolelle, mutta muoti-ilmiöstä maksat aina vähän ekstraa. Tässä esimerkki halvasta gravelista, joka saattaisi olla oikea valinta.

      https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-jari-2.5-1017980

      Myös cyclocrossari on tehty maastoajoon ja voi olla harkinnan arvoinen.

      Hyvä huomata, että halpa pyörä on aina halpa pyörä, enkä itse ostaisi ihan tuosta hintaluokasta graveliakaan.

      Minkä tahansa pyörän ostatkin, katso että se on oikean kokoinen. Jos et osaa itse mitoittaa, osta osaavasta pyöräliikkeestä tonnin maantiepyörä. Aja sillä pari vuotta, niin tiedät, mitä haluat pyörältä.

    • Anonyymi

      Edullisten pyörien valikoima on tänäkeväänä huono. Esimerkiksi XXL, jolla perinteisesti on ollut monta noin tonnin maantiepyörää myynnissä, myy eioota tuossa hintaluokassa. Stadiumilla on yksi malli hintaan 999 €, jota myydään hybridipyöränä 🤣🤣🤣 Siinä on aloittajalle hybridi.

      Pullot ja telineet aloittaja oli tunnistanutkin. Samaan kauppaan kannattaa tinkata muukin tarpeellinen:
      - polkimet
      - kengät
      - kypärä ja
      - pyöräilyhanskat.

      Jos aloittaja on kiinnostunut juomapulloista, hän todennäköisesti ajattelee ajavansa vähän pidempiä matkoja. Tällöin lisäksi:
      - ajohousut säämiskällä
      - ajopaita
      - pieni taskuun sopiva pumppu
      - korjausvälineet
      - varasisuri
      - sadetakki.

      • Anonyymi

        Ap' mitä olen katsonut pyöriä niin kaikissa on alumiinirunko, ja alumiini haarukka, en ole kiinnostunut niistä sarvitanko pyöristä, ihan normaali tanko pyörä on ostoslistalla, meridan hybridipyöriä olen katsonut niissä on joustokeula, hinta alle 1000€, toinen vaihtoehto on mitä olen miettinyt on helkaman jäykkäkeulainen pyörä. Budjettini pyörälle on max 1000€ mutta mieluiten alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap' mitä olen katsonut pyöriä niin kaikissa on alumiinirunko, ja alumiini haarukka, en ole kiinnostunut niistä sarvitanko pyöristä, ihan normaali tanko pyörä on ostoslistalla, meridan hybridipyöriä olen katsonut niissä on joustokeula, hinta alle 1000€, toinen vaihtoehto on mitä olen miettinyt on helkaman jäykkäkeulainen pyörä. Budjettini pyörälle on max 1000€ mutta mieluiten alle.

        Eikös Helkamissa käytetä pääsääntöisesti teräsputkea etuhaarukkana. On se mukavampi kuin alumiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Helkamissa käytetä pääsääntöisesti teräsputkea etuhaarukkana. On se mukavampi kuin alumiini.

        Ei käytetä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käytetä

        Jos laittaa ketjusuojan ja ketjut lähtee irti voiko ne laittaa takaisin jos on ketjusuoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap' mitä olen katsonut pyöriä niin kaikissa on alumiinirunko, ja alumiini haarukka, en ole kiinnostunut niistä sarvitanko pyöristä, ihan normaali tanko pyörä on ostoslistalla, meridan hybridipyöriä olen katsonut niissä on joustokeula, hinta alle 1000€, toinen vaihtoehto on mitä olen miettinyt on helkaman jäykkäkeulainen pyörä. Budjettini pyörälle on max 1000€ mutta mieluiten alle.

        Alumiininen on aina kova ajaa. Eli jokainen isku tulee läpi tiestä käsiin ja selkään.

        Jos mennään tiukalla 1000 e budjetilla ollaan erittäin vaikean yhtälön edessä. Tonnilla voi löytää alurunkoisen maantiepyörän, jossa on kuituhaarukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laittaa ketjusuojan ja ketjut lähtee irti voiko ne laittaa takaisin jos on ketjusuoja?

        Ketjusuojia on monen laisia, mutta noin yleensä en suosittelisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alumiininen on aina kova ajaa. Eli jokainen isku tulee läpi tiestä käsiin ja selkään.

        Jos mennään tiukalla 1000 e budjetilla ollaan erittäin vaikean yhtälön edessä. Tonnilla voi löytää alurunkoisen maantiepyörän, jossa on kuituhaarukka.

        Ainoa alle tonnin pyörä, jonka löydän Suomesta äkkiä, on tämä:

        https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/278233102/occano.vgx-28.black-orange

        Tässä on kuitenkin alumiinikeula, joten se ei ole kovin pehmeä ajaa. Stadium ei ole mikään pyöräliike, joten siellä asioidessa on syytä itse osata mitoittaa pyörä. Mitoitukseen on erilaisia työkaluja netissä. Tässä on yksi nyrkkisääntö, jolla voi kuitenkin aloittaa:

        En ole kokeillut itse Pelagoa, mutta yksi mikä kannattaa vilkaista, on kotimainen Pelago Stavanger.

        https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-outback.html

        Maantiepyörän rungon tulee olla mahdollisimman pieni ja kevyt. Suuntaa-antavan rungon koon saa kun mittaa hartioiden levyisessä haara-asennossa seisoen jalan sisäsivun niin että pitää kirjaa tai vatupassia seinää vasten haarovälissään, jotta mitasta tulee tarkka. Jalan sisäsivusta saatu mitta (eli Inseam) esimerkiksi n. 175 pitkällä henkilöllä on 80 cm, joka kerrotaan 0,65:llä, jolloin saadaan rungon koko 52.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap' mitä olen katsonut pyöriä niin kaikissa on alumiinirunko, ja alumiini haarukka, en ole kiinnostunut niistä sarvitanko pyöristä, ihan normaali tanko pyörä on ostoslistalla, meridan hybridipyöriä olen katsonut niissä on joustokeula, hinta alle 1000€, toinen vaihtoehto on mitä olen miettinyt on helkaman jäykkäkeulainen pyörä. Budjettini pyörälle on max 1000€ mutta mieluiten alle.

        Tuolla hinnalla saa Giant Toughroadin. Hyvä rengastila ja kuituhaarukka. Mahtuu myös hyvin 50 mm renkaat ja lokarit.

        Geometrian erilaisuus valtavirrasta on muutaman sentin lähempänä ja ylempänä oleva ohjaustanko (=siis pystympi asento) ja muutaman sentin valtavirrasta ylempänä oleva vaakaputki. Tuohon saa myös lisävarusteena ostettua hyvät retkeily tavaratelineet.

        Melko mukava ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap' mitä olen katsonut pyöriä niin kaikissa on alumiinirunko, ja alumiini haarukka, en ole kiinnostunut niistä sarvitanko pyöristä, ihan normaali tanko pyörä on ostoslistalla, meridan hybridipyöriä olen katsonut niissä on joustokeula, hinta alle 1000€, toinen vaihtoehto on mitä olen miettinyt on helkaman jäykkäkeulainen pyörä. Budjettini pyörälle on max 1000€ mutta mieluiten alle.

        Nishiki 401 voisi olla hyvä valinta. Hinta maltillinen 889e. Painoksi ilmoitetaan 13,8kg mutta siinä pitää huomioida muihin verratessa että pyörään on ruuvattu yli kilon edestä varusteita ja usein paino ilmoitetaan ilman polkimia.

        Itse ajelen asfaltit ja osin soratiet parin vuoden takaisella 501 mallilla ja en ole hetkeäkään katunut. Satasen lenkki ei tosin mene niin vauhdikkaasti kuin maantiepyörällä mutta ajaminen on rentoa ja mukavaa eikä tarvitse pelätä sorateitäkään. Maastoon pitää olla maastopyörä. Etujousitettu hybridi on sellainen kummajainen joka ei oikein ole hyvä missään. Renkailla melkein suurempi vaikutus kuin vaatimattomalla joustolla.

        Jos haluaa yhden pyörän taktiikalla panostaa sekä maastoon että tielle niin sitten masstopyörä vaihtokiekoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nishiki 401 voisi olla hyvä valinta. Hinta maltillinen 889e. Painoksi ilmoitetaan 13,8kg mutta siinä pitää huomioida muihin verratessa että pyörään on ruuvattu yli kilon edestä varusteita ja usein paino ilmoitetaan ilman polkimia.

        Itse ajelen asfaltit ja osin soratiet parin vuoden takaisella 501 mallilla ja en ole hetkeäkään katunut. Satasen lenkki ei tosin mene niin vauhdikkaasti kuin maantiepyörällä mutta ajaminen on rentoa ja mukavaa eikä tarvitse pelätä sorateitäkään. Maastoon pitää olla maastopyörä. Etujousitettu hybridi on sellainen kummajainen joka ei oikein ole hyvä missään. Renkailla melkein suurempi vaikutus kuin vaatimattomalla joustolla.

        Jos haluaa yhden pyörän taktiikalla panostaa sekä maastoon että tielle niin sitten masstopyörä vaihtokiekoilla.

        Nishiki on siis edullinen kilohinnaltaan 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nishiki 401 voisi olla hyvä valinta. Hinta maltillinen 889e. Painoksi ilmoitetaan 13,8kg mutta siinä pitää huomioida muihin verratessa että pyörään on ruuvattu yli kilon edestä varusteita ja usein paino ilmoitetaan ilman polkimia.

        Itse ajelen asfaltit ja osin soratiet parin vuoden takaisella 501 mallilla ja en ole hetkeäkään katunut. Satasen lenkki ei tosin mene niin vauhdikkaasti kuin maantiepyörällä mutta ajaminen on rentoa ja mukavaa eikä tarvitse pelätä sorateitäkään. Maastoon pitää olla maastopyörä. Etujousitettu hybridi on sellainen kummajainen joka ei oikein ole hyvä missään. Renkailla melkein suurempi vaikutus kuin vaatimattomalla joustolla.

        Jos haluaa yhden pyörän taktiikalla panostaa sekä maastoon että tielle niin sitten masstopyörä vaihtokiekoilla.

        Maasturi versus hybridi on niin makuasioita :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maasturi versus hybridi on niin makuasioita :)

        Pikemminkin haluasiota. Mitä ominaisuuksia pyörältä halutaan. Siitähän tässä on kysymys. Jos niitä ei osaa yksilöidä niin on aika sama minkä ostaa.


    • Jousto ilman muuta. Siis jos et halua hakkausta joka rikkoo pyörän ja polkijan.
      Taivaallinen mukavuus, ei kannata jääräillä vaan nauttia.

    • Anonyymi

      Kommentointi avaukseen menee aikas lailla metsäkeikaksi, kun avaaja ei lainkaan yksilöi millaisesta käytöstä, ajosta ja matkoista on kyse, eli mitä se asfalttiajo ja joskus maastossa ajo käytännössä tarkoittaa hänen tapauksessaan ... sillä noilla aivan samoilla ilmaisuilla voidaan todellisuudessa tarkoittaa niin paljon erilaisia asioita.

    • Anonyymi

      Keskystelussa on valuvika sanoisi joku poliitikko. Ensinnäkin alumiini ei aina ole kova ja epämielyttävä. Halvat ratkaisut varmasti ovat, mutta kun vertaa 2500 euroa maksavaa alumiinipolkupyörää hyvällä hiilikiitukeulalla 3500 maksavaan täysihiilikuituiseen polkupyörään, niin eroa ei enää edes huomaa. Rungon kokonaispainokin on jokseenkin sama. Jos haluaa päästä halvemmalla niin teräsrunkoinen on sopivan vetelä jos tykkää vain kruisailla, tai sitten hankkii alumiinirunkoisen sillä hiili tai teräshaarukalla. Jos ei nyt välttämättä halua lisätä polkupyörän painoa sillä täysin turhalla joustohaarukalla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö ostaa

        Tuo näyttää sellaselle ihan perushyvälle hybridille. Geometria ja osat on esitteen/kuvan mukaan ihan ok.

        Käy kokeilemassa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö ostaa

        Jos tarvitset yleiskäyttöisen polkupyörän, osta !

        Saat rahalle liikkumisen tarpeen vastinetta yllinkyllin.

        Pari vuotta sitten kävin Forssassa suuressa Suvi-ilta tapahtumassa. Valtaosa pyöräilijöistä oli liikkeellä hybrideillä, ei suinkaan maantiepyörin, paitsi kärkijoukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvitset yleiskäyttöisen polkupyörän, osta !

        Saat rahalle liikkumisen tarpeen vastinetta yllinkyllin.

        Pari vuotta sitten kävin Forssassa suuressa Suvi-ilta tapahtumassa. Valtaosa pyöräilijöistä oli liikkeellä hybrideillä, ei suinkaan maantiepyörin, paitsi kärkijoukko.

        Samaa havaittu myös muissa kansan pyöräilytapahtumissa. Ammattilaisvehkeet taitavat maksaakin jo reilun 5000e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi pyörä on alumiinirungolla ja teräshaarukalla? Mitä ootte mieltä tästä? Hinta on kyllä halpa. https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/insera/insera-reflex-360-24v-28/

        Boulevard 7v 28″ musta - Shimano Nexus-7

        Hauskan oloinen perusfillari aikas perinteisellä runkogeometrialla, vastaava miestenkin malli esille, mutta kokonaan teräsfillari ;-)

        Oiva: "Luotettavat Shimano Nexus -vaihteet joko 1 vaihde tai 7 vaihdetta. Ylväs pysty ajoasento kuuluvat asiaan."

        - https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/helkama/helkama-oiva-26/

        Mutta mitenköhän toimivat ja teknisesti laadukkaat ovat nuo vaihteet, en osaa sen paremmin arvioida, ovat Shimanon Urbaani City kategoriassa toiseksi alimmat.

        Matera

        Alfine

        Nexus

        Capero

        Ps. En ole aivan varma tuon listan ajakohtaisuudesta, eli onko siihen tullut muutoksia, uusia osia, en jaksanut tarkistaa ;-)


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei kannata mennä ostamaan hybridiä. Tulee ajan myötä kalliiksi. On yhtenään ladattava. Pitäisi uusia muutaman vuoden välein. Tosin moni luopuu siinä vaiheessa mielihyvin mokomasta turhakkeesta, joka on tätä nykyä muotia. Voihan sen muutaman vuoden kuluttua romuttaa.

      Ei siis mikään järkevä ostos. Osoittaa harkintakyvyn puutetta. Tukeva poljettava polkupyörä on parempi ja kestävämpi sekä kaiken lisäksi halvempi . Säilyttää myös paremmin arvonsa. Järki käteen - ajoissa!

      • Anonyymi

        Kun puhutaan polkupyöristä niin hybridi ei tarkoita että pyörä olisi sähköavusteinen. Vaan että siinä yhdistyvät eri pyörätyyppien ominaisuudet.


    • Anonyymi

      Joustokeulalla ja tarakalla sekä sivulaukuilla varustettu hybridi. Siinä on pyörä, jonka ihminen tarvitsee liikkumisen tarpeen tyydyttämiseen.

      • Anonyymi

        Vaateteollisuus mainostaa nukkejaan ajamassa sinkuloilla. Nuori sukupolvi, arvostelukyvyttömyydessään, alkavat pitämään sinkuloita haluttavimpina pyörinä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe