toyota on kertonut olevansa matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Yhtenä virstanpylväänä tuolla matkalla on perinteinen polttomoottori, joka toimii tiivistetyllä vedyllä. Yleensä vedyllä toimivissa polttokennoautoissa vedyllä tehdään sähköä, mutta uudessa kilpamoottorissa asiat on ajateltu aivan toisella tavalla.
Toyota on kehittänyt GR Yariksessa käytettävästä kolmesylinterisestä 1,6-litraisesta turbomoottorista aivan uudenlaisen version. Siinä polttoaineensyöttö ja moottorin toiminta on muutettu niin, että polttoaineena on bensiinin sijaan vety. Eikä muutos ole ollenkaan hassumpi, sillä Toyotan mukaan palotapahtuma on nopeampi, mikä tarkoittaa moottorin reagoivan nopeammin polkimen liikkeisiin. Tärkeintä on tietenkin, että vedyllä toimivan moottorin hiilidioksidipäästö on nolla. Hiukkaspäästöjä on kuitenkin vielä jäljellä.
Toyotan tavoitteena on esitellä uusi moottori myöhemmin myös liikenteessä käytettäviin autoihin. Projektista ei kuitenkaan anneta vielä sen enempää yksityiskohtia. Mikäli kaikki toimii odotetusti ja vedyn jakeluverkosto kasvaa, voisi uusi polttoaine pitää polttomoottorit elossa.
ote TM
perinteinen polttomoottori, joka toimii tiivistetyllä vedyllä.Toyota tuo uutta
40
1077
Vastaukset
- Anonyymi
Kun muut autonvalmistaja lopettelevat kaasukäyttöisten polttomoottoriautojen valmistuksen, niin tojo ottaa kunnon askeleen taaksepäin.
- Anonyymi
vwskoda levittää vielä liikkuvia kaasupulloja...
- Anonyymi
Vedyn polttamista polttomoottorista kehitteli ainakin Mersu ja BMW 30-40 vuotta sitten. Aika kuolleena syntynyt ajatus, vedyn onnettoman pienen tiheyden vuoksi. Sitä kun saa autoon kyytiin vain 6 kg 700 bar paineessa. Vrt kaasuautoissa yleensä 16 kg paljon matalammasta paineesta (200 bar ) huolimatta.
Tojo ei ole kyennyt kehittämään mitään uutta ja joutuu siksi lämmittelemään uudelleen huonoja ideoita, jotka kaikki muut (ja tohjo itsekin) ovat jo 25 vuotta sitten hylänneet.
Sellainen on perässähiihtäjän osa.
- Anonyymi
Noitahan tehtiin Venäjällä bensapulassa jo sodan aikana. Vuonna 1942 tehtiin 200 vetyauton sarja Gaz kuorma-autoja.
Yksinkertaistettuna Suomessakin käytettiin vedyllä ja hiilimonoksiidilla kulkevia autoja samoihin aikoihin. Nimittäin häkäpönttöautoja.- Anonyymi
Venäjälläkö bensapula koskaan? Salli mun nauraa!!!
- Anonyymi
Venäjällä siperian järvetkin lainehtii öljystä, joten mistä ihmeestä tuollaisen stoorin keksit?
Venäjä myy suomeenkin valtaosan suomessa käytettävästä fossiilisesta polttoaineesta, puhumattakaan muusta maailmasta, ja erityisesti saksasta, joka on riippuvainen venäjän maakaasusta. Siksi se toinen putkikin tuonne suomenlahden pohjaan rakennettiin, mutta ei liene vielä ihan valmis USA:n painostuksesta johtuen. joten tuo "venäjän bensapula 1942" on ihan täysin tuulesta temmattua potaskaa!
https://www.eurojatalous.fi/fi/blogit/2021/kuinka-riippuvainen-suomi-on-tuontienergiasta/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjällä siperian järvetkin lainehtii öljystä, joten mistä ihmeestä tuollaisen stoorin keksit?
Venäjä myy suomeenkin valtaosan suomessa käytettävästä fossiilisesta polttoaineesta, puhumattakaan muusta maailmasta, ja erityisesti saksasta, joka on riippuvainen venäjän maakaasusta. Siksi se toinen putkikin tuonne suomenlahden pohjaan rakennettiin, mutta ei liene vielä ihan valmis USA:n painostuksesta johtuen. joten tuo "venäjän bensapula 1942" on ihan täysin tuulesta temmattua potaskaa!
https://www.eurojatalous.fi/fi/blogit/2021/kuinka-riippuvainen-suomi-on-tuontienergiasta/hienoa tojo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hienoa tojo
Niin, itäautot, kuten lada ja tohjo, tosiaan toimii venäläisellä bensalla.
Länsiautoissa on pyritty siirtymään ympäristöystävällisempiin polttoaineisiin tai sähkökäyttöisyyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjälläkö bensapula koskaan? Salli mun nauraa!!!
Tietämyksesi taso on ällistyttävää .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjällä siperian järvetkin lainehtii öljystä, joten mistä ihmeestä tuollaisen stoorin keksit?
Venäjä myy suomeenkin valtaosan suomessa käytettävästä fossiilisesta polttoaineesta, puhumattakaan muusta maailmasta, ja erityisesti saksasta, joka on riippuvainen venäjän maakaasusta. Siksi se toinen putkikin tuonne suomenlahden pohjaan rakennettiin, mutta ei liene vielä ihan valmis USA:n painostuksesta johtuen. joten tuo "venäjän bensapula 1942" on ihan täysin tuulesta temmattua potaskaa!
https://www.eurojatalous.fi/fi/blogit/2021/kuinka-riippuvainen-suomi-on-tuontienergiasta/Ei se Siperian öljy 40-luvulla ollut vielä käytössä, odotti löytäjäänsä. Kaukasian öljyalueet olivat taas sotatoimialuetta ja saksalaisten miehittämiä. Tilanne oli aika paljon erilainen, kuin nykyisin.
- Anonyymi
tuosta tulee myyntimenestys
- Anonyymi
uutta kehiin
diess hikoaa - Anonyymi
Edelleen tuossa on se sama tyhmyys, eli vedyn tuottamisen kalleus ja jakelu ja varastoinnin kalleus.
- Anonyymi
Kaasuauto on halvempi ja maakaasu myös halpaa ja jakelu halvempaa kuin vedyllä.
- Anonyymi
Ei kaasupommeja, lentää koko kerrostlo ilmaan kun autohallissa räjähtää.
- Anonyymi
Eipä ole paljoa kaasuautoja räjähdellyt, mutta jenkeissä on räjähdelyt viime vuosien mittaa vedyn tuotantolaitokset, mikä on aiheuttanut polttoainepulaa ja pistänyt vetypommiautot seisokkiin. Tämän seurauksena niiden jälleenmyyntiarvokin on siellä laskenut tyyliin 30 %/vuosi.
https://www.gasworld.com/60-homes-damaged-after-hydrogen-plant-explosion/2018832.article
Norjassa oli myös jonkin aikaa vetypommiautot parkissa, kun vedyn tankkausasema räjähti.
https://insideevs.com/news/354223/hydrogen-fueling-station-explodes/
Etelä-Koreassa on ollut tankkausasemien rakentamista vastustavia mielenosoituksia. Ihmiset eivät halua vetypommiasemaa kotiensa lähelle.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Ja siihen on hyvä syy. Vety on paljon vaarallisempaa kiun muut liikennepolttoaineet. Laaja syttymisalue ja sytyttämisen riittää "hyttysen pieru"
https://www.ttl.fi/ova/tvety.html
- Anonyymi
Dies seuraava linnassa olevako VW pomo?.....
- Anonyymi
ralli
- Anonyymi
Vedyn polttamisessa otto-moottorissa ei ole mitään uutta. BMW:llä oli sellainen vetyauto jo 2000-luvun alussa.
Tiivistetty vety on hönön oma keksimä termi. Vetyä ei voi tiivistää muuten kuin paineistamalla ja siinä ei ole mitään uutta. Vetyä on pakko paineistaa useiden satojen barien paineeseen jotta sitä mahtuisi ajoneuvoon mukaan satojen kilometrien toimintamatkaa varten. Nesteytetty vety olisi toki vielä tiiviimpää, mutta sen säilyttäminen vaatii alle 20K lämpötilan (-253°C), joka ei onnistu henkilöautossa.- Anonyymi
Sekä BMW:llä että mersulla oli jotain vetykäyttöisiä konseptiautoja jo reilut 30 vuotta sitten.
Eivät päässeet sarjatuotantoon.
Hlöautoon saa sopimaan paineistettuna huikeat 6 kg vetyä, vaikka käytetään hurjaa 700 bar painetta, mikä vaatii kalliit hiilikuituvahvisteiset tankit. Kova paine haaste myös tankkausasemilla, missä pitää tankkaajien välillä pumpata painetta ylös 10-30 min. Järeillä 4 tankkauspisteen asemilla tankkaa teoriassa vähän reilu 300 autoa vuorokaudessa...
Todellisuudessa 1 tällainen asema pystyy ruokkimaan vain muutaman sata vetypommiautoa, koska 6 kg tankillisella ei pitkälle pääse (=eli tarvii tankata usein) ja tankkaus on hidas.
Vrt. Suomessa on 1550 henkilöautoa muu kalusto päälle yhtä bensa-asemaa kohti.
- Anonyymi
vety käteen VW Diess!
- Anonyymi
vaute
- Anonyymi
Kaasuautoissakin Toyota on jo vuosia jäljessä. Yksi Yaris joka piti tankata suojaisessa paikassa kun sitä esiteltiin ettei vaan tapahdu mitään isoa paukkua tms.
- Anonyymi
Eikä vaadi kuin vajaan kuutiometrin kokoisen tankin. 🤣
- Anonyymi
puhdasta
- Anonyymi
Kaikkea muuta kuin puhdasta!
90% markkinoilla olevasta vedystä on harmaata vetyä eli erotettu maakaasusta, jolloin jäljelle jää hiilidioksidi= ongelma.
Kaasun paineistus ajoneuvokäyttöön vaatii paljon energiaa.
Polttomoottorin hyötysuhde on huono, 20-40%, eikä paranane vetyä polttamalla.
Polttomoottorissa vetyäkin polttamalla syntyy typenoksideja, sekä pieni määrä palamattomia hiilivetyjä voiteluöljyn palamisesta, samoin kuin hiilidioksidia.
Polttomoottorin huonon hyötysuhteen takia vetysäiliöt pitäisi olla niin suuria, että Yariksen kokoinen auto olisi 2-paikkainen ilman tavaratilaa jos sillä pitäisi päästä 1000km ilman välitankkausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea muuta kuin puhdasta!
90% markkinoilla olevasta vedystä on harmaata vetyä eli erotettu maakaasusta, jolloin jäljelle jää hiilidioksidi= ongelma.
Kaasun paineistus ajoneuvokäyttöön vaatii paljon energiaa.
Polttomoottorin hyötysuhde on huono, 20-40%, eikä paranane vetyä polttamalla.
Polttomoottorissa vetyäkin polttamalla syntyy typenoksideja, sekä pieni määrä palamattomia hiilivetyjä voiteluöljyn palamisesta, samoin kuin hiilidioksidia.
Polttomoottorin huonon hyötysuhteen takia vetysäiliöt pitäisi olla niin suuria, että Yariksen kokoinen auto olisi 2-paikkainen ilman tavaratilaa jos sillä pitäisi päästä 1000km ilman välitankkausta.Tarkoitatko että puhdasta vetyä ei voi tehdä ja että sen kustannuksia ei voi alentaa?
Mihin perustat väitteen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea muuta kuin puhdasta!
90% markkinoilla olevasta vedystä on harmaata vetyä eli erotettu maakaasusta, jolloin jäljelle jää hiilidioksidi= ongelma.
Kaasun paineistus ajoneuvokäyttöön vaatii paljon energiaa.
Polttomoottorin hyötysuhde on huono, 20-40%, eikä paranane vetyä polttamalla.
Polttomoottorissa vetyäkin polttamalla syntyy typenoksideja, sekä pieni määrä palamattomia hiilivetyjä voiteluöljyn palamisesta, samoin kuin hiilidioksidia.
Polttomoottorin huonon hyötysuhteen takia vetysäiliöt pitäisi olla niin suuria, että Yariksen kokoinen auto olisi 2-paikkainen ilman tavaratilaa jos sillä pitäisi päästä 1000km ilman välitankkausta.Pitäisi tarkistaa hyötysuhteet mutta hihasta ravistettuna polttomoottorikäytössä vetytankin koon pitäisi olla vähintään 2x polttokennoautoon. Mirain 122 litraa tuplaantuisi 244 litraan. 700 barin paineessa 10-11kg vetyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi tarkistaa hyötysuhteet mutta hihasta ravistettuna polttomoottorikäytössä vetytankin koon pitäisi olla vähintään 2x polttokennoautoon. Mirain 122 litraa tuplaantuisi 244 litraan. 700 barin paineessa 10-11kg vetyä.
Tuolla pääsisi vasta sellaiset 400 km. Jos halutaan 1000 km toimintamatkaa, tankin koon pitäisi olla ainakin 600l. Luultavasti suurempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko että puhdasta vetyä ei voi tehdä ja että sen kustannuksia ei voi alentaa?
Mihin perustat väitteen?Puhdasta vetyä voi tehdä, mutta touhu ei ole kannattavaa. Optimistisissakin arvoissa tuotannosta saadaan kannattavaa vasta tämän vuosikymmenen lopulla.
Lisäksi vetypommiauton hinnalla saa 2 sähköautoa tai 3 kaasuautoa.
Lisäksi vedyn tankkausasemat ovat hitaita ja kalliita. Yksi asema riittää ruokkimaan vain muutaman sata autoa. Kalifroniassa on ollut ruuhkia, vaikka siellä on ollut 48 asemaa palvelemassa 12 000 vetypommiautoa. Vain 250 autoa/asema,
Suomessa on vajaat 2,8 miljoonaa autoa/1800 bensa-asemaa = 1550 autoa/asema.
Jos kaikki autot vaihdettaisiin vetyautoihih, tarvittaisiin tankkausasemia 10 000, hintaan 4 miljoonaa euroa kappale.
Siinä syyt, miksei kuluttajat näitä leluja osta ja minkä vuoksi tankkausasemia rakennetaan vain veronmaksajien rahoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi tarkistaa hyötysuhteet mutta hihasta ravistettuna polttomoottorikäytössä vetytankin koon pitäisi olla vähintään 2x polttokennoautoon. Mirain 122 litraa tuplaantuisi 244 litraan. 700 barin paineessa 10-11kg vetyä.
Litrassa bensaa on 9 kWh energiaa. 50 l tankillinen = 450 kWh kemiallista energiaa.
Auton liikutteluun tarvitaan vähän reilu 12 kWh/100 km. Kulutuksella 6,5 l/100 km saadaan hyötysuhteeksi 20 %. Polttomoottori kyllä pystyy parhaimmillaan 30-40 % lukemiin, mutta hyötysuhde heikkenee hitaassa ajossa, jarrutusenergiaa ei saada talteen, energiaa kuluu paikallaankin seisten. Siksipä välillä annetaan auton hyötysuhteeksi vain 15 % - pitänee paikkansa kaupunki/pätkäajossa.
Sähköautoillakaan hyötysuhde ei ole 100 %, onhan niilläkin kulutukset tyyliin 18 kWh/100 km. Mutta reilusti yli 50 % silti.
Vedyssä on energiaa vähän vajaa 40 kWh/kg, joten 6 kg tankillisessa on kemiallista energiaa kaikkiaan 236 kWh. Jos tämä poltetaan polttomoottorissa 20 % hyötysuhteella (tankista liike-energiaksi), niin 6 kg riiittää just 400 km ajomatkaan. Tai siis riittäisi, jos koko 6 kg saadaan käyttöön. Tässähän luultavasti käy niin, että tankki on "tyhjä" paineen laskettua alle arvon XX bar. Pitäisi puhua siitä, mikä on käytettävissä oleva määrä (refillable volume), joka voi olla ihan merkittävästi pienempi. Lukemat muuttuvat rumemmiksi, jos 6 kg tankista saa oikeasti tiristettyä vain 5 kg käyttöön.
Jos polttokennoauto vie maantieköröttelyssä 0,9 kg/100 km, niin vetyä poltetaan suunnilleen 36 kWh edestä per 100 km ja koko auton hyötysuhde on 33 %. Pelkällä polttokennolla kyllä enemmänkin, mutta reaalimaailma <> tojohönöjen märät päiväunet.
0,9 kg/100 km vastaa liki 700 km ajomatkaa. Saa painettua esitteisiin komeat lukemat, vaan kukapa oikeassa elämässä ajaa PELKÄSTÄÄN pitkää maantiesiivua max 80 km/s lauhassa kesäkelissä? Pistetään pätkäajoa, ruuhkaa, talvipakkasta, niin kulutus äkkiä 50% jos piisaakaan.
Korkeapaineisten tankkien on pakko olla lieriöitä tai palloja. Tilantarve on huima. Esim. Ø30 cm sylinteri, jossa puolipallon muotoiset päädyt ja kokonaispituutta 80 cm on tilavuudeltaan vajaat 50 litraa. 244 l vaatisi 5 kpl tämän kokoisia säiliöitä. Hyvää onnea vaan noiden tunkemisessa henkilöauton sisälle.
Vrt.metaani 200 bar paineessa. Säiliöksi riittää halvat teräspullut (samaa tekniikkaa kuin hitsauskaasupullot), vaikka kiloja on mahdollista karistaa komposiittimateriaaleilla. 122 l tankkiin mahtuu 227 kWh edestä energiaa. Kovin on pieni ero verrattuna vetyyn 700 bar nimellispaineessa. Toimintasäde suunnilleen puolet siitä, mitä bensalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litrassa bensaa on 9 kWh energiaa. 50 l tankillinen = 450 kWh kemiallista energiaa.
Auton liikutteluun tarvitaan vähän reilu 12 kWh/100 km. Kulutuksella 6,5 l/100 km saadaan hyötysuhteeksi 20 %. Polttomoottori kyllä pystyy parhaimmillaan 30-40 % lukemiin, mutta hyötysuhde heikkenee hitaassa ajossa, jarrutusenergiaa ei saada talteen, energiaa kuluu paikallaankin seisten. Siksipä välillä annetaan auton hyötysuhteeksi vain 15 % - pitänee paikkansa kaupunki/pätkäajossa.
Sähköautoillakaan hyötysuhde ei ole 100 %, onhan niilläkin kulutukset tyyliin 18 kWh/100 km. Mutta reilusti yli 50 % silti.
Vedyssä on energiaa vähän vajaa 40 kWh/kg, joten 6 kg tankillisessa on kemiallista energiaa kaikkiaan 236 kWh. Jos tämä poltetaan polttomoottorissa 20 % hyötysuhteella (tankista liike-energiaksi), niin 6 kg riiittää just 400 km ajomatkaan. Tai siis riittäisi, jos koko 6 kg saadaan käyttöön. Tässähän luultavasti käy niin, että tankki on "tyhjä" paineen laskettua alle arvon XX bar. Pitäisi puhua siitä, mikä on käytettävissä oleva määrä (refillable volume), joka voi olla ihan merkittävästi pienempi. Lukemat muuttuvat rumemmiksi, jos 6 kg tankista saa oikeasti tiristettyä vain 5 kg käyttöön.
Jos polttokennoauto vie maantieköröttelyssä 0,9 kg/100 km, niin vetyä poltetaan suunnilleen 36 kWh edestä per 100 km ja koko auton hyötysuhde on 33 %. Pelkällä polttokennolla kyllä enemmänkin, mutta reaalimaailma <> tojohönöjen märät päiväunet.
0,9 kg/100 km vastaa liki 700 km ajomatkaa. Saa painettua esitteisiin komeat lukemat, vaan kukapa oikeassa elämässä ajaa PELKÄSTÄÄN pitkää maantiesiivua max 80 km/s lauhassa kesäkelissä? Pistetään pätkäajoa, ruuhkaa, talvipakkasta, niin kulutus äkkiä 50% jos piisaakaan.
Korkeapaineisten tankkien on pakko olla lieriöitä tai palloja. Tilantarve on huima. Esim. Ø30 cm sylinteri, jossa puolipallon muotoiset päädyt ja kokonaispituutta 80 cm on tilavuudeltaan vajaat 50 litraa. 244 l vaatisi 5 kpl tämän kokoisia säiliöitä. Hyvää onnea vaan noiden tunkemisessa henkilöauton sisälle.
Vrt.metaani 200 bar paineessa. Säiliöksi riittää halvat teräspullut (samaa tekniikkaa kuin hitsauskaasupullot), vaikka kiloja on mahdollista karistaa komposiittimateriaaleilla. 122 l tankkiin mahtuu 227 kWh edestä energiaa. Kovin on pieni ero verrattuna vetyyn 700 bar nimellispaineessa. Toimintasäde suunnilleen puolet siitä, mitä bensalla.Onhan täällä näemmä joku joka on vaivautunut pohtimaan ja laskemaan asioita faktojen valossa. Propsit sulle!
Suurin osa palstan kärkkäimmistä "asiantuntijoista" on pelkkiä lahopäitä tojohönöjä.
- Anonyymi
Miten tiivistä vety on normaaliin vetyyn verrattuna?
- Anonyymi
Vety on yhtä tiivistä kuin normaali vety!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vety on yhtä tiivistä kuin normaali vety!
ranskasta tulee asemat mitkä valmistaa vetyä isse
- Anonyymi
vetypullo vaan R kioskilta ja taas mennään 1000km?
kuten ne skootterit ranskassa- Anonyymi
Taisi vetyhönö taas mennä johonkin vedätykseen?
Kuten aiemmin rummutetut paineilma-autot. Piti päästä monta sataa km yhdellä paineilmapullolla. Eipä ole näkynyt. Enkä ole yllättänyt. Kun laskelmat on jo ihan alussa täysin metsässä, niin ei näistä ikinä toistamiseen kuulla, Kunhan vaan kerätään rahat pois herkkäuskoisilta sijoittajilta.
Tosin tojohönöillä ei ole rahaa, mutta heillä onkin eri motivaatio - tojolahkolaiset eivät suostu uskomaan, että tohjo on tippunu kehityksen kelkasta ja takertuu nyt 20 vuoden takaisiin idioihin, toivoen tästä löytyvän pelastuksen.
- Anonyymi
Grrrrr
- Anonyymi
ramse
- Anonyymi
kohta puhtaita moottoreita toyotalla ja BMW
yhteistyö
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975909
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663238- 2083229
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183195Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162485Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242454Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282303- 2531929
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441586- 61368