Taktiikka jineterojen kanssa

Alamäki

Hei kuuban kävijät. Mitä taktiikkaa pidätte parhaana tapana päästä eroon ei toivotuista henkilöistä (jinetero)
1. Täydellinen välinpitämättömyys ja pois kävely
2. Kielitaidottomaksi heittäytyminen (no comprendo)ja puhuu vain suomea
3. Välitön adios!/go away! jineterolle

Tiedeätte Kuubassa käyneinä kuubalaisen sielunelämää. En haluaisi olla erityisen epäkohtelias, mutta lienee kumminkin totuus, että suurimmalla osalla "frends/jinetero/lähentelijöistä" on vain raha mielessä. Joten tuskinpa ne kai kovin suuttu, jos niille panee kerralla topin? Tosin samalla tulee tietysti topattua oikeasti vain ystävällisiäkin henkilöitä. Siksipä tehokas, mutta ei niin epäkohtelias taktiikka olisi mukavaa, jotta ei poltettaisi kenenkään tulisielun päreitä.

Mitä keinoja olette käyttäneet ja mitä suosittelisitte? Tämän kysymyksen ratkaisuehdotukset palvelevat varmaan monia matkailijoita.

15

3780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chiquita

      Mikä pätee yhteen, ei päde toiseen. Ihmisiä ja yksilöitähän ovat myös jineterot ja jineterat.

      Naispuoliset jineterat kaupittelevat yleensä seksiä ja miespuoliset jineterot vaikka sikareita ja opaspalveluja, niin, ja naisseuraakin.... Joten, ainahan voi siis kaupittelijan mukaan miettiä, miten toimii. Joihinkin auttaa parhaiten jyrkkä ei, joihinkin välinpitämättömyys, joihinkin selittely tyyliin: en polta, olen naimisissa enkä käy vieraissa, paikallinen ystäväni Alejandro auttaa meitä enkä tarvitse sinun apuasi jne.......

      Naisena ei minulla kauheasti noista naispuolisista jineteroista ole ollut kiusaa. Miespuoliset olen karkoittanut helpoiten sillä, että olen heille sanonut (enemmän tai vähemmän) "kuubaksi", että "ei kiinnosta ja paikallinen kundikaveri ei kauheasti tykkää, että pyörit siinä". : D

    • mjm

      Chiquita sulle jo vastasikin. Niinhän se on kuin hän sanoi. Kun olet perheen kanssa liikkeellä et joutune niin herkästi jiniterojen "objektiksi", luulisin. Kyllä jiniterot luovuttavat kun sanot vaikkapa "don`t smoke" tai "lo siento, no" tai vähän epäkohteliaasti "no molesta, por favor". Kerjäläisistä älä välitä, sanot: "no ahora". Eka kerralla en oikein tiennyt miten suhtautua karikatyyripiirtäjiin; he (huomaamattasi) piirtävät sinusta karikatyyrin ja tulevat sitten kaupittelemaan. Ei tietenkään ole mikään pakko ostaa, sanot vain jotakin ylläolevista fraaseista ja hymyilet, kyllä he häipyvät. Mutta jos karikatyyri miellyttää, osta pois, ja maksa ENINTÄÄN 2 cucia, 3, jos on värikuva. Jiniterat taas eivät siis lainkaan tuppaudu, kun olet naisseurassa, muulloin he usein istuvat lähipöydässä sinua merkitsevästi vilkuillen ja saattavat tulla pöytääsikin. Tarjoa jos tykkäät, ei ne päälle käy, useimmiten ovat helvetin mukavia ja ystävällisiä. Ekakertalainen ei edes huomaa mistä on kysymys, vaan menee siihen vipuun - niinkuin tälläkin palstalla on kuultu ja nähty - että ovatpas nämä kuubalaiset ystävällistä ja sympaattista väkeä. Niinkuin ovatkin, ainakin turistivinkkelistä katsottuna - ja siitä vinkkelistähän turisti tietty katseleekin. Meininki on TÄYSIN erilaista kuin joskus Mikadon baaritiskillä täällä Helsingissä taannoin tai joku vuosi sitten Viru-hotellin yökerhossa.

    • rkb

      Eiköhän ole viisainta pysytellä Kuubasta pois jos kokee jineterat ongelmana joihin pitäisi löytää taktiikka. Ainoa "taktiikka" minkä voi suositella on se että pitää kukkaron nyörit kiinni, kunnes tietää mistä maksaa ja miten paljon.

      Kuubalaisesta ystävästä voi olla hyötyä kaupunkiin tutustuttaessa, ja miksei kannata hiukan maksaakin siitä että joku kulkee mukana ja kertoo paikoista ja niiden historiasta. Valitettavan harvinaisia vain sellaiset kuubalaiset jotka maansa historiasta paljonkaan tietäisivät, puhumattakaan että siitä uskaltaisivat kertoa, etenkään englanniksi.

      Pimeän aikaan kellareista nousee päivittäistä piikkiään tarvitsevia naisia, jotka kannattaa kiertää kaukaa. (nimim. "silloin minä pelkäsin") Niistä ei pääse eroon taktiikalla vaan poistumalla vähin äänin mahd. pian paikalta.

      Naispuolisesta kuubalaisesta ei muuten kannata käyttää nimitystä "jinetero". Sellaista loukkausta saattaa joutua katumaan.

      • rkb

        Taisin itse tuolla Sevilla-hotellia koskevassa viestiketjussa käyttää termiä "jinetera-ongelma".

        Joidenkin hotellien ovella päivystää kymmenittäin paikallisia palveluntarjoajia, ja on hiukan pelottavaa mennä sellaisen väkijoukon läpi. Ei sitä tiedä vaikka joku taskuvaras riisuisikin ylimääräisiä varusteita siinä tönimisen ohessa.

        Sevilla on mukavampi paikka, kun sieltä lähtiessä ei tarvitse kulkea samanlaisen ruuhkan läpi. Ja kun sitten vanhan kaupungin katuja kulkiessa joutuu tekemisiin yksittäisten "jineterojen" kanssa, ei heistä eroon pääseminen ole isokaan ongelma. Ongelmia aiheuttavat jinetero-laumat keskittyvät keskuspuiston ja Plaza de Armaksen tuntumaan.

        Niin, ja vielä pikku vinkki tuli mieleen, tämä voisi vaikka käydä taktiikasta: kuubalaiset tykkäävät olla valokuvattavana. Jinetera unohtaa helposti pyytää rahaa jos pääsee valokuvaan. Ja jos onnistut pyytämään satunnaista ohikulkijaa ottamaan yhteiskuva teistä, on pyyteetön ystävyytenne ikuista. Hermanos elikkä eternal amigos. Kuubalainen arvostaa aina ystävyyttä enemmän kuin rahaa, enimmäkseen.


      • Alamäki

        Ei minulla ole huolta näistä "kauppamiehistä/naisista". Kunhan halusin palstalle tämän asian käsiteltäväksi tarkemmin, kun monia se kumminkin kiinnostaa.
        Odotan suurella mielenkiinnolla Kuubaa.

        Kiitos kaikille vinkeistä


      • chiquita

        Jinetero on miespuolinen kaupustelija, jinetera naispuolinen. Se mitä kaupataan vaihtelee, kuten jo aikaisemmin tässä viestiketjussa mainitsinkin. Usein (mutta ei pelkästään) tarjottava "tavara" vaihtelee myös sukupuolen mukaan. Ja kutsutaan sitten miestä tai naista jineteroksi/jineteraksi, niin kyseessä on loukkaus. Jinetera ymmärretään suoraan prostituoiduksi. Mutta ei jinetero-nimityskään yleensä kuubalaista miestä miellytä!


      • rkb
        chiquita kirjoitti:

        Jinetero on miespuolinen kaupustelija, jinetera naispuolinen. Se mitä kaupataan vaihtelee, kuten jo aikaisemmin tässä viestiketjussa mainitsinkin. Usein (mutta ei pelkästään) tarjottava "tavara" vaihtelee myös sukupuolen mukaan. Ja kutsutaan sitten miestä tai naista jineteroksi/jineteraksi, niin kyseessä on loukkaus. Jinetera ymmärretään suoraan prostituoiduksi. Mutta ei jinetero-nimityskään yleensä kuubalaista miestä miellytä!

        Et viitsisi vielä kertoa miten tuo käytännössä tapahtuu: "olen sanonut (enemmän tai vähemmän) "kuubaksi", että "ei kiinnosta ja paikallinen kundikaveri ei kauheasti tykkää, että pyörit siinä"."

        Mun espanjantaito ei oikein riitä - fraaseille on aina käyttöä.


      • chiquita
        rkb kirjoitti:

        Et viitsisi vielä kertoa miten tuo käytännössä tapahtuu: "olen sanonut (enemmän tai vähemmän) "kuubaksi", että "ei kiinnosta ja paikallinen kundikaveri ei kauheasti tykkää, että pyörit siinä"."

        Mun espanjantaito ei oikein riitä - fraaseille on aina käyttöä.

        Siis haluat tietää, miten sanotaan esim. 'minua ei kiinnosta' espanjaksi?
        "No me interesa."
        En polta.
        "No fumo."
        Minulla on kuubalainen poikaystävä.
        "Tengo novio cubano."
        Hän on iso, vahva ja mustasukkainen.
        "Es grande, fuerte y celoso."
        Parempi, että lähdet.
        "Mejor que te vayas."

        Lausutaan enemmän tai vähemmän näin (huom. myös painotus):

        No me interésa.
        No fúmo.
        Téngo nóvio kubáno.
        Es gránde, fuérte y selóso.
        Mehór ke te báias.
        ; )


      • chiquita
        chiquita kirjoitti:

        Siis haluat tietää, miten sanotaan esim. 'minua ei kiinnosta' espanjaksi?
        "No me interesa."
        En polta.
        "No fumo."
        Minulla on kuubalainen poikaystävä.
        "Tengo novio cubano."
        Hän on iso, vahva ja mustasukkainen.
        "Es grande, fuerte y celoso."
        Parempi, että lähdet.
        "Mejor que te vayas."

        Lausutaan enemmän tai vähemmän näin (huom. myös painotus):

        No me interésa.
        No fúmo.
        Téngo nóvio kubáno.
        Es gránde, fuérte y selóso.
        Mehór ke te báias.
        ; )

        Siis yks pikakorjaus ääntämis"ohjeisiin":
        Es gránde, fuérte i selóso.


      • rkb
        chiquita kirjoitti:

        Siis haluat tietää, miten sanotaan esim. 'minua ei kiinnosta' espanjaksi?
        "No me interesa."
        En polta.
        "No fumo."
        Minulla on kuubalainen poikaystävä.
        "Tengo novio cubano."
        Hän on iso, vahva ja mustasukkainen.
        "Es grande, fuerte y celoso."
        Parempi, että lähdet.
        "Mejor que te vayas."

        Lausutaan enemmän tai vähemmän näin (huom. myös painotus):

        No me interésa.
        No fúmo.
        Téngo nóvio kubáno.
        Es gránde, fuérte y selóso.
        Mehór ke te báias.
        ; )

        Kiinnostuksen puute ja tupakointiasiat on tuttuja espanjaksi, mutta tuon fraasin oppisin mielellään:

        "paikallinen kundikaveri ei kauheasti tykkää, että pyörit siinä"

        Osaan ehkä itse muuntaa tarvitsemaani feminiinimuotoon. Vaikka voishan tuo vaikutus olla naisten keskuudessa pysyvämpää laatua jos kundikaverista puhuis. Ei vain anna luonto periksi semmoseen.


      • chiquita
        rkb kirjoitti:

        Kiinnostuksen puute ja tupakointiasiat on tuttuja espanjaksi, mutta tuon fraasin oppisin mielellään:

        "paikallinen kundikaveri ei kauheasti tykkää, että pyörit siinä"

        Osaan ehkä itse muuntaa tarvitsemaani feminiinimuotoon. Vaikka voishan tuo vaikutus olla naisten keskuudessa pysyvämpää laatua jos kundikaverista puhuis. Ei vain anna luonto periksi semmoseen.

        Siis hetkinen..... yritin "tulkata" itselleni sen, mikä nyt oikeastaan siis on se lause, mitä haluat.... eli : tarkoitatko siis suunnilleen jotain sellaista fraasia, jolla sanot paikalliselle NAISELLE (?) että sinun paikallinen (?)TYTTÖYSTÄVÄSI ei tykkää, jos tämä toinen NAINEN hyörii ympärilläsi.... vai?


      • chiquita
        chiquita kirjoitti:

        Siis hetkinen..... yritin "tulkata" itselleni sen, mikä nyt oikeastaan siis on se lause, mitä haluat.... eli : tarkoitatko siis suunnilleen jotain sellaista fraasia, jolla sanot paikalliselle NAISELLE (?) että sinun paikallinen (?)TYTTÖYSTÄVÄSI ei tykkää, jos tämä toinen NAINEN hyörii ympärilläsi.... vai?

        Eli sama fem. muodossa:

        Minulla on kuubalainen tyttöystävä.
        "Tengo novia cubana."
        Hän on iso, vahva ja mustasukkainen.
        "Es grande, fuerte y celosa."
        Parempi, että lähdet.
        "Mejor que te vayas."
        :D


      • rkb
        chiquita kirjoitti:

        Eli sama fem. muodossa:

        Minulla on kuubalainen tyttöystävä.
        "Tengo novia cubana."
        Hän on iso, vahva ja mustasukkainen.
        "Es grande, fuerte y celosa."
        Parempi, että lähdet.
        "Mejor que te vayas."
        :D

        mää ihan vaan tuota yhtä aiemmin kysymään lausetta olisin voinut yrittää tankata mieleen tulevaa käyttöä varten. Ei siihen kannata juuttua, ilmankin pärjätään. Toivottavasti en tule tarvitsemaan lauseita "minulla on kuubalainen tyttöystävä, hän on iso, vahva ja mustasukkainen."


      • chiquita
        rkb kirjoitti:

        mää ihan vaan tuota yhtä aiemmin kysymään lausetta olisin voinut yrittää tankata mieleen tulevaa käyttöä varten. Ei siihen kannata juuttua, ilmankin pärjätään. Toivottavasti en tule tarvitsemaan lauseita "minulla on kuubalainen tyttöystävä, hän on iso, vahva ja mustasukkainen."

        Hehe....
        Se lauseeni sitaateissa on vain esimerkkilause suomeksi. Täytyy aina muistaa, ettei kielestä kieleen ole suoria käännöksiä, vaan tilanne määrää ja tapa sanoa ko. asia vaihtelee.

        Mielestäni on turha kauhean monimutkaisia tai vaikka erityisen slangisanaisia lauseita opetella, jos sitten ei kuitenkaan jatkotilanteessa osaa sanoa enää paljon mitään.... tarkoitan siis lähinnä toivotun vaikutuksen kannalta. Eli ei yksi lause kesää tee.


    • delusio73

      Lonely Planetin oppaasta opittu keino tehoaa myös kun et ole juttutuulella, eli kun tulee kysymys 'Where are you from?' osoitat sormella taivaalle ja sanot 'La luna'. Aiheutti yleensä hilpeyttä. Kerran vastasin em. kysymykseen tylysti 'Iraq', vastaukseksi tuli jotain tyyliin, 'oh, what a nice country!' Siinä oli itsellä hymy herkässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      531
      5769
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      99
      1955
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1951
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      107
      1759
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1568
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1567
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1315
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      59
      1184
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      66
      1035
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      995
    Aihe