Myyttien alkuperä

Anonyymi

Osaako joku valaista, mistä nämä yleisimmät W10:iin liittyvät myytit ovat peräisin. Tarkoitan siis esimerkiksi ”kuvansumennusta” ja ”4 ytimen ongelmaa”. Kumpikaan ei oikeasti pidä paikkaansa, mutta onko sen myytin taustalla joku totuuden siemen?

Muistan esimerkiksi jostain kuulleeni, että tuo nykyään mantrana toisteltava ”Windowsilla ei voi pelata, koska se käyttää vain neljää prosessoriydintä, vaikka enemmänkin olisi tarjolla”, olisi alunperin tahallinen väärinymmärrys siitä, että W10 käyttää (tai on jossain versiossa käyttänyt) käyttöjärjestelmän prosesseihin korkeintaan neljää ydintä, jolloin siis useammat ytimet nimenomaan olisivat vapaana muuhun käyttöön.
Pitääkö tuo paikkansa ja liittyykö ”kuvansumennukseen” tai muihin myytteihin vastaavia totuuden siemeniä?

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai tuo on jonkun vatsaisku Win-trollien valehteluun.

      • Anonyymi

        Eiköhän valehteluun olisi tehokkaampaa vastata puhumalla totta? Jos joudut valehtelemaan puolustaessasi näkemystäsi, näkemyksesi ei ole puolustamisen arvoinen.


      • Anonyymi

        Koska ne on oikeita win 10 ongelmia! Eikä mitään myytejä!


      • Anonyymi

        4 ytimen ongelma on myös totta..
        Kun yritän kääntää videoo pinaclen ohjelmalla ja tarvitaan laskentatehoo, ei kuormitu kuin 8 säijettä, eli 4 ydintä. ja loput huilaa!
        Sama koskee monia pelejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 ytimen ongelma on myös totta..
        Kun yritän kääntää videoo pinaclen ohjelmalla ja tarvitaan laskentatehoo, ei kuormitu kuin 8 säijettä, eli 4 ydintä. ja loput huilaa!
        Sama koskee monia pelejä!

        On huomattu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän valehteluun olisi tehokkaampaa vastata puhumalla totta? Jos joudut valehtelemaan puolustaessasi näkemystäsi, näkemyksesi ei ole puolustamisen arvoinen.

        Ei minun tarvitse valehdella, tarvittaessa osaan kyllä hakea ongelmat MS:n sivuilta tai jostain muualta.
        Vaikkapa:
        "Uusi Windows 10 -päivitys saattaa aiheuttaa ongelmia – näin korjaat
        14.5.2021 "


      • Anonyymi

        Factat ei ole myytejä!


    • Anonyymi

      Kuvansumennus ei ole vika käyttöjärjestelmässä, vaan hyvä ominaisuus pelissä ja se toimii täsmälleen samalla tavalla käyttöjärjestelmästä riippumatta. Joku Linux-trolli vain on saanut päähänsä vertailla pelistä tarkoituksella terävänä otettua pysäytyskuvaa ja kesken pelin otettua kuvankaappausta.

      Terminä kuvansumennus kuulostaa ikävältä, mutta oikeasti se on vain ja ainoastaan hyvä asia. Jos siitä välttämättä haluaa eroon, monissa peleissä sen voi kytkeä pois asetuksissa. Se ei kuitenkaan kannata, koska kuvansumennus tekee pelistä paremman näköisen ihmissilmällä katsottuna. Terävistä kuvista koostuva videokuva näyttää helpommin koostuvan erillisistä kuvista, mikä näyttää oudolta ja aiheuttaa monille päänsärkyä tai pahoinvointia. Sumennetuista kuvista koostuva video näyttää enemmän aidolta liikkeeltä.

      • Anonyymi

        On se ikävää koska se sumentaa tausta peleissä ihan kamaliksi!


      • Anonyymi

        -Kuvan sumennus
        -Äänilatenssi
        -Raskaus/hitaus
        -Wlan tahmaaminen
        -Kaatuilu.
        -Yleinen toimimattomuus

        Siinä on w10 ongelmai.


      • Anonyymi

        On 4 YTIMEN ONGELMA

        4 ytimen ongelma on myös totta..
        Kun yritän kääntää videoo pinaclen ohjelmalla ja tarvitaan laskentatehoo, ei kuormitu kuin 8 säijettä, eli 4 ydintä. ja loput huilaa!
        Sama koskee monia pelejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Kuvan sumennus
        -Äänilatenssi
        -Raskaus/hitaus
        -Wlan tahmaaminen
        -Kaatuilu.
        -Yleinen toimimattomuus

        Siinä on w10 ongelmai.

        Unohdit vakoilun ja saastumisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Kuvan sumennus
        -Äänilatenssi
        -Raskaus/hitaus
        -Wlan tahmaaminen
        -Kaatuilu.
        -Yleinen toimimattomuus

        Siinä on w10 ongelmai.

        Jos sinä olet oikeasti tullut W10:n käytöstä raskaaksi, niin ota nyt ainakin tilanteesta ilo irti ja perusta uskonto!


    • Kuvansumennus on DirectX12:n mukana tullut uusi "ominaisuus", jolla pyritään nopeuttamaan pelejä tinkimällä kuvan laadusta. Tämä ei siis ole Windows 10 toiminto ollenkaan, vaan liittyy 3D-aineiston esittämisen suorituskykyongelmien ratkaisuun luovasti huijaamalla.

      Neljän ytimen ongelmaa ei Windows Kympillä ole, mutta monilla etenkin vähänkään vanhemmilla peleillä on vaikeuksia käyttää hyväkseen kahta enempää prosessoriytimiä. Nykyisin, kun konsoleissakin alkaa olla todella moniytimisiä prosessoreita, tämä epäongelma tulee häviämään ajan kanssa itsekseen. Useimmat peleistähän ovat alunperin suunniteltu konsoleille ja niistä portattu Windowsiin.

      • Anonyymi

        Onhan se Windows 10 ongelma, koska miissään muusa ei ole.
        Paitsi Xboxiin tuli nyt sama, mutta siinä sen saa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se Windows 10 ongelma, koska miissään muusa ei ole.
        Paitsi Xboxiin tuli nyt sama, mutta siinä sen saa pois.

        Opettele edes kirjoittamaan.


      • Anonyymi

        Maailmasta näköjään löytyy ainakin yksi ihan tervejärkinen Linux-käyttäjä. Kollimaattorihan on ilmoittautunut sellaiseksi. Soisi tuon yleistyvän Linux-maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmasta näköjään löytyy ainakin yksi ihan tervejärkinen Linux-käyttäjä. Kollimaattorihan on ilmoittautunut sellaiseksi. Soisi tuon yleistyvän Linux-maailmassa.

        Näin Niuvan lääkärinä en yhdy näkemykseesi Kolimaattorista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele edes kirjoittamaan.

        Opettele uskoon tosiasioihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin Niuvan lääkärinä en yhdy näkemykseesi Kolimaattorista.

        Sulta onkin viety suurin osa aivoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin Niuvan lääkärinä en yhdy näkemykseesi Kolimaattorista.

        No, potilaista joku uskoo olevansa prinsessa, joku prinssi ja joku peräti lääkäri.


      • Anonyymi

        KYLLÄ On 4 YTIMEN ONGELMA

        4 ytimen ongelma on myös totta..
        Kun yritän kääntää videoo pinaclen ohjelmalla ja tarvitaan laskentatehoo, ei kuormitu kuin 8 säijettä, eli 4 ydintä. ja loput huilaa!
        Sama koskee monia pelejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, potilaista joku uskoo olevansa prinsessa, joku prinssi ja joku peräti lääkäri.

        Ja jotku kuvittelee olevan saimaalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele edes kirjoittamaan.

        Opettele uskoon tosiasioihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se Windows 10 ongelma, koska miissään muusa ei ole.
        Paitsi Xboxiin tuli nyt sama, mutta siinä sen saa pois.

        Tiedätkö mikä on muusa?


    • Anonyymi

      Nämä EIVÄT ole mitään myyttejä, vaan perustuvat Intelin ajatusmaailmaan jossa 4 ydintä riittää aina ja kaikille, niin windows sitten optimoitiin juuri tällaiseksi.

      Kuva sumenee ja kuvan kanssa on pelatessa paljon eri ongelmia kun microsoft toi windows 10 pelaamisen "parantavia" ominaisuuksia, jotka kuitenkin sumentavat kuvaa, koska näin saadaan "tasaisempi" ja "silmää miellyttävä" kuvavirtaus...

      Lisäksi, eritääin monet sovellukset, kuten pelit, eivät edes "säikeisty". eli eivät osaa käyttää 2 ydintä enempää, niin tästä syystä kehitettiin "multi-thread", jonka tarkoitus on nopeuttaa pelejä.

      • Anonyymi

        Ysärin lapsena ymmärrän kyllä hyvin, että välillä tuntuu, ettei vuodesta 2000 ole niin kovin kauan, mutta kyllä siitä ihan oikeasti on jo yli kaksikymmentä vuotta. Kannattaa ”hieman” päivittää ajatusmaailmaansa, jos on jo parikymmentä vuotta sitten muodostanut mielipiteensä valmiiksi kaikista asioista.

        Intel on epäilemättä joskus ajatellut, ettei yli neljää ydintä tarvita normaalikäytössä mihinkään. (Tiedemaailman supertietokoneet ja yritysten tehokoneet ovat tietysti asia erikseen, ja sitä ei ole Intelkään kyseenalaistanut.)
        Ja enimmäkseenhän tuo edelleen pitää paikkansa. Joissain raskaammissa harrastuksissa tai runsaassa multi-taskaamisessa saattaa taviskin nykyään hyötyä useammista ytimistä, mutta ei taida vieläkään olla yhtäkään peliä, joka edes huippugrafiikoilla vaatisi yli neliytimistä suoritinta.
        Joka tapauksessa, Intel ei selvästikään enää kuvittele, ettei yli neljää ydintä tarvittaisi mihinkään. Jos epäilyttää, niin googlaile vähän Intelin tuotevalikoimaa. Kyllä sieltä löytyy ihan niin monta ydintä kuin vain haluat. Ajatusmaailma muuttuu parissa vuosikymmenessä kun maailma muuttuu ympärillä.

        Vanhat pelit eivät tosiaan tahdo säikeistyä kovin helpolla. Se ei ole käyttöjärjestelmien tai prosessorien, vaan pelien ominaisuus. Hyvin vanhoissa peleissä (yli 15 vuotta) se ei ollut vika, vaan aivan ymmärrettävää, koska siihen aikaan ollut vielä tarpeen miettiä säikeistyksiä.
        Alle 15 vuotta vanhoissa peleissä sitä voi jo kutsua viaksi, koska siihen mennessä peliohjelmoijien olisi jo pitänyt huomata, että monilla käyttäjillä on useampia ytimiä joutilaana, ja niitä käyttämällä pelin saa rullaamaan sujuvammin.
        Alle 5 vuotta vanhoissa peleissä se on täysin anteeksiantamatonta välinpitämättömyyttä. Säikeistyksen mahdollistaminen on aivan peruskauraa, joka jokaisen peliohjelmoijan pitäisi osata huomioida. On aivan hyväksyttävää tehdä huonosti ohjelmoitu demoversio rahoittajien hankkimista varten, mutta ennen kuin tuotetta aletaan myydä kenellekään, pitäisi koodi käydä läpi ja muuttaa säikeistyväksi.
        Intelin Multi-threading (ja AMD:n vastine) eivät mahdollista säikeiden käyttöä, vaan optimoivat sitä. Jos koodi ei mahdollista säikeistystä, ei sille voi ulkopuoliset mitään tehdä.

        Liikkuvan kuvan kuvansumennus on DX12:n ominaisuus, ei W10:n. Ja se on hyvä ominaisuus, ei huono. Suurilla taajuuksilla sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos FPS putoaa alle kuudenkymmenen (mitä väistämättä joskus tapahtuu) sumentamattomista kuvista koostuva video näyttää epäluonnolliselta. Lisäksi resoluution pienentäminen (tietysti) vähentää tarvetta pudottaa päivitysnopeutta. Minä ainakin katson mieluummin FullHD-videokuvaa kuin 4K-diashowta.
        Ainoa tilanne, jossa kuvansumennus on huono asia, on se jos yrität ottaa kuvankaappauksia kesken pelin. Silloin ne ymmärrettävästi eivät ole yhtä tarkkoja kuin vartavasten otetut pysäytyskuvat, mutta eiköhän kaikkien mielestä ole olennaisempaa, että peli näyttää hyvältä pelatessa, kuin että se näyttää hyvältä screenshoteissa.


      • Anonyymi

        Ei ole myytti! Vaan totista totta ja paskaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ysärin lapsena ymmärrän kyllä hyvin, että välillä tuntuu, ettei vuodesta 2000 ole niin kovin kauan, mutta kyllä siitä ihan oikeasti on jo yli kaksikymmentä vuotta. Kannattaa ”hieman” päivittää ajatusmaailmaansa, jos on jo parikymmentä vuotta sitten muodostanut mielipiteensä valmiiksi kaikista asioista.

        Intel on epäilemättä joskus ajatellut, ettei yli neljää ydintä tarvita normaalikäytössä mihinkään. (Tiedemaailman supertietokoneet ja yritysten tehokoneet ovat tietysti asia erikseen, ja sitä ei ole Intelkään kyseenalaistanut.)
        Ja enimmäkseenhän tuo edelleen pitää paikkansa. Joissain raskaammissa harrastuksissa tai runsaassa multi-taskaamisessa saattaa taviskin nykyään hyötyä useammista ytimistä, mutta ei taida vieläkään olla yhtäkään peliä, joka edes huippugrafiikoilla vaatisi yli neliytimistä suoritinta.
        Joka tapauksessa, Intel ei selvästikään enää kuvittele, ettei yli neljää ydintä tarvittaisi mihinkään. Jos epäilyttää, niin googlaile vähän Intelin tuotevalikoimaa. Kyllä sieltä löytyy ihan niin monta ydintä kuin vain haluat. Ajatusmaailma muuttuu parissa vuosikymmenessä kun maailma muuttuu ympärillä.

        Vanhat pelit eivät tosiaan tahdo säikeistyä kovin helpolla. Se ei ole käyttöjärjestelmien tai prosessorien, vaan pelien ominaisuus. Hyvin vanhoissa peleissä (yli 15 vuotta) se ei ollut vika, vaan aivan ymmärrettävää, koska siihen aikaan ollut vielä tarpeen miettiä säikeistyksiä.
        Alle 15 vuotta vanhoissa peleissä sitä voi jo kutsua viaksi, koska siihen mennessä peliohjelmoijien olisi jo pitänyt huomata, että monilla käyttäjillä on useampia ytimiä joutilaana, ja niitä käyttämällä pelin saa rullaamaan sujuvammin.
        Alle 5 vuotta vanhoissa peleissä se on täysin anteeksiantamatonta välinpitämättömyyttä. Säikeistyksen mahdollistaminen on aivan peruskauraa, joka jokaisen peliohjelmoijan pitäisi osata huomioida. On aivan hyväksyttävää tehdä huonosti ohjelmoitu demoversio rahoittajien hankkimista varten, mutta ennen kuin tuotetta aletaan myydä kenellekään, pitäisi koodi käydä läpi ja muuttaa säikeistyväksi.
        Intelin Multi-threading (ja AMD:n vastine) eivät mahdollista säikeiden käyttöä, vaan optimoivat sitä. Jos koodi ei mahdollista säikeistystä, ei sille voi ulkopuoliset mitään tehdä.

        Liikkuvan kuvan kuvansumennus on DX12:n ominaisuus, ei W10:n. Ja se on hyvä ominaisuus, ei huono. Suurilla taajuuksilla sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos FPS putoaa alle kuudenkymmenen (mitä väistämättä joskus tapahtuu) sumentamattomista kuvista koostuva video näyttää epäluonnolliselta. Lisäksi resoluution pienentäminen (tietysti) vähentää tarvetta pudottaa päivitysnopeutta. Minä ainakin katson mieluummin FullHD-videokuvaa kuin 4K-diashowta.
        Ainoa tilanne, jossa kuvansumennus on huono asia, on se jos yrität ottaa kuvankaappauksia kesken pelin. Silloin ne ymmärrettävästi eivät ole yhtä tarkkoja kuin vartavasten otetut pysäytyskuvat, mutta eiköhän kaikkien mielestä ole olennaisempaa, että peli näyttää hyvältä pelatessa, kuin että se näyttää hyvältä screenshoteissa.

        PS5 tuli kuukausi sitten. Kuva on loistava! W10 suttuun verrattuna.
        Vaihka PS5 maksoi vaan kuudesosan w10 koneen hinnasta!
        Onneksi siinä on myös Ubuntu, Joka on sikanopee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PS5 tuli kuukausi sitten. Kuva on loistava! W10 suttuun verrattuna.
        Vaihka PS5 maksoi vaan kuudesosan w10 koneen hinnasta!
        Onneksi siinä on myös Ubuntu, Joka on sikanopee.

        Olen varma että w10 koneita saa halvemmallakin kuin PS5...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ysärin lapsena ymmärrän kyllä hyvin, että välillä tuntuu, ettei vuodesta 2000 ole niin kovin kauan, mutta kyllä siitä ihan oikeasti on jo yli kaksikymmentä vuotta. Kannattaa ”hieman” päivittää ajatusmaailmaansa, jos on jo parikymmentä vuotta sitten muodostanut mielipiteensä valmiiksi kaikista asioista.

        Intel on epäilemättä joskus ajatellut, ettei yli neljää ydintä tarvita normaalikäytössä mihinkään. (Tiedemaailman supertietokoneet ja yritysten tehokoneet ovat tietysti asia erikseen, ja sitä ei ole Intelkään kyseenalaistanut.)
        Ja enimmäkseenhän tuo edelleen pitää paikkansa. Joissain raskaammissa harrastuksissa tai runsaassa multi-taskaamisessa saattaa taviskin nykyään hyötyä useammista ytimistä, mutta ei taida vieläkään olla yhtäkään peliä, joka edes huippugrafiikoilla vaatisi yli neliytimistä suoritinta.
        Joka tapauksessa, Intel ei selvästikään enää kuvittele, ettei yli neljää ydintä tarvittaisi mihinkään. Jos epäilyttää, niin googlaile vähän Intelin tuotevalikoimaa. Kyllä sieltä löytyy ihan niin monta ydintä kuin vain haluat. Ajatusmaailma muuttuu parissa vuosikymmenessä kun maailma muuttuu ympärillä.

        Vanhat pelit eivät tosiaan tahdo säikeistyä kovin helpolla. Se ei ole käyttöjärjestelmien tai prosessorien, vaan pelien ominaisuus. Hyvin vanhoissa peleissä (yli 15 vuotta) se ei ollut vika, vaan aivan ymmärrettävää, koska siihen aikaan ollut vielä tarpeen miettiä säikeistyksiä.
        Alle 15 vuotta vanhoissa peleissä sitä voi jo kutsua viaksi, koska siihen mennessä peliohjelmoijien olisi jo pitänyt huomata, että monilla käyttäjillä on useampia ytimiä joutilaana, ja niitä käyttämällä pelin saa rullaamaan sujuvammin.
        Alle 5 vuotta vanhoissa peleissä se on täysin anteeksiantamatonta välinpitämättömyyttä. Säikeistyksen mahdollistaminen on aivan peruskauraa, joka jokaisen peliohjelmoijan pitäisi osata huomioida. On aivan hyväksyttävää tehdä huonosti ohjelmoitu demoversio rahoittajien hankkimista varten, mutta ennen kuin tuotetta aletaan myydä kenellekään, pitäisi koodi käydä läpi ja muuttaa säikeistyväksi.
        Intelin Multi-threading (ja AMD:n vastine) eivät mahdollista säikeiden käyttöä, vaan optimoivat sitä. Jos koodi ei mahdollista säikeistystä, ei sille voi ulkopuoliset mitään tehdä.

        Liikkuvan kuvan kuvansumennus on DX12:n ominaisuus, ei W10:n. Ja se on hyvä ominaisuus, ei huono. Suurilla taajuuksilla sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos FPS putoaa alle kuudenkymmenen (mitä väistämättä joskus tapahtuu) sumentamattomista kuvista koostuva video näyttää epäluonnolliselta. Lisäksi resoluution pienentäminen (tietysti) vähentää tarvetta pudottaa päivitysnopeutta. Minä ainakin katson mieluummin FullHD-videokuvaa kuin 4K-diashowta.
        Ainoa tilanne, jossa kuvansumennus on huono asia, on se jos yrität ottaa kuvankaappauksia kesken pelin. Silloin ne ymmärrettävästi eivät ole yhtä tarkkoja kuin vartavasten otetut pysäytyskuvat, mutta eiköhän kaikkien mielestä ole olennaisempaa, että peli näyttää hyvältä pelatessa, kuin että se näyttää hyvältä screenshoteissa.

        Peliä kun aletaan kehitäämään niin siihen menee todella helposti useita vuosia, ja jos tehdään jatko-osia, niin ne tehdään pääsääntöisesti samoilla työkaluilla kuin aiemmat versiot, mikä tuo mukanaan historiallista painolastia, jossa peli on "jälkeenjäänyt" vallitsevan kehittyneen teknologian kanssa.

        Ainoaa uutta rintamaa edustaa CP2077...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PS5 tuli kuukausi sitten. Kuva on loistava! W10 suttuun verrattuna.
        Vaihka PS5 maksoi vaan kuudesosan w10 koneen hinnasta!
        Onneksi siinä on myös Ubuntu, Joka on sikanopee.

        Kuudesosan mistä? Tietokoneita löytyy parista kympistä yli kymppitonnin hintahaarukassa.

        Totta kai PS5:ssä on parempi kuvanlaatu kuin samanhintaisessa tietokoneessa, tosin kuvanlaadusta pääset nauttimaan vasta kun olet hankkinut konsolisi kaveriksi TV:n. Sehän konsoleiden kilpailuetu nimenomaan on. Pelit pyörivät paremmilla grafiikoilla.
        Tietokoneen etu puolestaan on monipuolisuus ja multitaskaus. Samalla laitteella voi tehdä pelaamisen lisäksi (ja myös samanaikaisesti) myös kaikkea muuta, mitä tietokoneella voisi haluta tehdä.

        Käytännössä mielekkääseen hintavertailuun pitäisi ottaa pelkän konsolin tai tietokoneen keskusyksikön lisäksi kaikki muu, mitä tarvitaan.
        Jonkinlaisen tietokoneen konsolipelaajakin tarvitsee, joten siitä tulee lisähintaa, vaikka arkiasioiden hoitoon ei tietenkään mitään pelikelpoista konetta tarvitakaan. Sanotaan vaikka 250€ näyttöineen.
        Jos haluaa pelata muutakin kuin rallipelejä, Fifaa ja NHL:ää, konsolikin tarvitsee hiiren ja näppäimistön. Ne tarvitaan myös tietokoneen kanssa, joten jätetään ne pois laskuista puolin ja toisin. Konsoliohjaimelle taas ei tietokonepelaajilla ole yleensä käyttöä, mutta useimmat konsolistit haluavat niitä vähintään kaksi (koska kaverille kans. Onneksi minulla ei ole kavereita.) Siitä laitamme siis pyöreästi 150€ päälle. Vähän ehkä yläkanttiin, mutta eipä tarvitse kierrellä alelaareissa.
        Sitten tietysti pitäisi jostain pystyä sitä huikeata pelikuvaa päästä katselemaankin. Gigantista 4K-TV:n saa näköjään noin 300 eurolla. Moni varmasti haluaa upottaa siihen enemmänkin, mutta tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta.
        Tietokoneen puolelle lasketaan hintaan mukaan pelikelpoinen näyttö. Niistäkin toki voi maksaa niin paljon kuin lompakko kestää, mutta 150 eurolla saa jo aivan katseenkestävän yksilön.
        Sitten tietysti konsoli itse: hinnat näyttävät pyörivän 550€ tienoilla.

        Mitäpäs konsoli oheishärpäkkeineen siis tuli maksamaan? 1250€ (plus hiiri ja näppäimistö).
        Tietokone saisi siis maksaa 1100€ (koska näyttö syö 150€), niin että se ei tulisi kalliimmaksi kuin PS5. Kyllä tuolla hinnalla saa jo aivan hyvän pelikoneen saa kasattua.
        Kotelo ja virtalähde 100€.
        Emo 150€.
        Muistit ja kovalevy 200€.
        Prosessori 300€.
        Näytönohjain kolmellasadallaviidelläkympillä? Vähän menee nihkeäksi. Laitetaan parisataa ekstraa, niin saadaan homma pakettiin.
        Yhteensä 1350€. Vähän kalliimpi kuin konsoli tarvikkeineen, mutta ei niin kovin paljon, toisin kuin konsolisaarnaajien jutuista voisi päätellä.
        Lisäksi on tietysti se etu, että nekin hommat, jotka konsolisti hoitaa sillä parinsadan toimistoläppärillä, hoituvat aika paljon nopeammin pelikoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peliä kun aletaan kehitäämään niin siihen menee todella helposti useita vuosia, ja jos tehdään jatko-osia, niin ne tehdään pääsääntöisesti samoilla työkaluilla kuin aiemmat versiot, mikä tuo mukanaan historiallista painolastia, jossa peli on "jälkeenjäänyt" vallitsevan kehittyneen teknologian kanssa.

        Ainoaa uutta rintamaa edustaa CP2077...

        Se on aivan ymmärrettävää, että vanhan päälle rakennettu ei välttämättä pysty hyödyntämään kaikkia viimeisimmän teknologian ominaisuuksia, mutta säikeistys ei vaadi mitään sen kummempaa kuin aliohjelmakutsujen pätkimisen erillisiksi toisistaan (silloin kun se on mahdollista). Se ei ole mikään uusi 11. sukupolven prosessorien ominaisuus, vaan on tiedetty niin pitkään kuin prosessoreissa on ylipäätään ollut monikollinen määrä ytimiä. Koodin osalta se toimii täsmälleen identtisesti riippumatta siitä, onko käytössä ensimmäisen sukupolven kaksiytiminen Pentium vai viimeisin Ryzen Threadripper.

        Toki yleisen optimoinnin kannalta on hyvä, jos uuden hardwaren ominaisuuksia hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti, mutta aivan perusasioiden hoitaminen kuntoon on vähimmäisvaatimus, josta jokaisen ohjelmoijan pitäisi kyetä suoriutumaan.
        Jos on mahdollista käyttää O(n*log(n))-algoritmia O(n^2)-algoritmin sijaan, niin sitä käytetään.
        Jos on mahdollista käyttää Private-muuttujia, käytetään niitä, eikä Publiceja.
        Jos on mahdollista säikeistää, niin säikeistetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on aivan ymmärrettävää, että vanhan päälle rakennettu ei välttämättä pysty hyödyntämään kaikkia viimeisimmän teknologian ominaisuuksia, mutta säikeistys ei vaadi mitään sen kummempaa kuin aliohjelmakutsujen pätkimisen erillisiksi toisistaan (silloin kun se on mahdollista). Se ei ole mikään uusi 11. sukupolven prosessorien ominaisuus, vaan on tiedetty niin pitkään kuin prosessoreissa on ylipäätään ollut monikollinen määrä ytimiä. Koodin osalta se toimii täsmälleen identtisesti riippumatta siitä, onko käytössä ensimmäisen sukupolven kaksiytiminen Pentium vai viimeisin Ryzen Threadripper.

        Toki yleisen optimoinnin kannalta on hyvä, jos uuden hardwaren ominaisuuksia hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti, mutta aivan perusasioiden hoitaminen kuntoon on vähimmäisvaatimus, josta jokaisen ohjelmoijan pitäisi kyetä suoriutumaan.
        Jos on mahdollista käyttää O(n*log(n))-algoritmia O(n^2)-algoritmin sijaan, niin sitä käytetään.
        Jos on mahdollista käyttää Private-muuttujia, käytetään niitä, eikä Publiceja.
        Jos on mahdollista säikeistää, niin säikeistetään.

        ..."säikeistys ei vaadi mitään sen kummempaa kuin aliohjelmakutsujen pätkimisen erillisiksi toisistaan"... ei pidä paikkaansa, sillä kaikki ohjelmointi on nykyään olio-ohjelmointia, ja on ollut pitkän aikaa.

        ..."Jos on mahdollista käyttää O(n*log(n))-algoritmia O(n^2)-algoritmin sijaan, niin sitä käytetään."... on totta siinä mielessä että sitä käytetään JOS MAHDOLLISTA, kuten itsekin toteat!

        Tässä unohdat sen, että säikeeltä (funktiolta) pääsääntöisesti tarvitaan aina palaute (return), ja seuraavaa säiettä (oliota/funktiota) ei voi aloittaa ennen kuin palaute edellisestä on saatu.

        Yksi hyvä esimerkki säikeistyvästä pelistä on vanha Fallout 3. Se säikeistyy, kyllä, ja todella hyvin, ja itse asiassa niin hyvin että se ei toimi jos tietokoneessa on enemmän kuin 2 ydintä, mutta sen asetuksissa (onneksi) on valinta rajoittaa sen säikeet kahteen, tietokoneessa jossa on enemmän kuin 2 ydintä.

        Kaikki ei ole itsestään selvää, vaikka se siltä vaikuttaisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuudesosan mistä? Tietokoneita löytyy parista kympistä yli kymppitonnin hintahaarukassa.

        Totta kai PS5:ssä on parempi kuvanlaatu kuin samanhintaisessa tietokoneessa, tosin kuvanlaadusta pääset nauttimaan vasta kun olet hankkinut konsolisi kaveriksi TV:n. Sehän konsoleiden kilpailuetu nimenomaan on. Pelit pyörivät paremmilla grafiikoilla.
        Tietokoneen etu puolestaan on monipuolisuus ja multitaskaus. Samalla laitteella voi tehdä pelaamisen lisäksi (ja myös samanaikaisesti) myös kaikkea muuta, mitä tietokoneella voisi haluta tehdä.

        Käytännössä mielekkääseen hintavertailuun pitäisi ottaa pelkän konsolin tai tietokoneen keskusyksikön lisäksi kaikki muu, mitä tarvitaan.
        Jonkinlaisen tietokoneen konsolipelaajakin tarvitsee, joten siitä tulee lisähintaa, vaikka arkiasioiden hoitoon ei tietenkään mitään pelikelpoista konetta tarvitakaan. Sanotaan vaikka 250€ näyttöineen.
        Jos haluaa pelata muutakin kuin rallipelejä, Fifaa ja NHL:ää, konsolikin tarvitsee hiiren ja näppäimistön. Ne tarvitaan myös tietokoneen kanssa, joten jätetään ne pois laskuista puolin ja toisin. Konsoliohjaimelle taas ei tietokonepelaajilla ole yleensä käyttöä, mutta useimmat konsolistit haluavat niitä vähintään kaksi (koska kaverille kans. Onneksi minulla ei ole kavereita.) Siitä laitamme siis pyöreästi 150€ päälle. Vähän ehkä yläkanttiin, mutta eipä tarvitse kierrellä alelaareissa.
        Sitten tietysti pitäisi jostain pystyä sitä huikeata pelikuvaa päästä katselemaankin. Gigantista 4K-TV:n saa näköjään noin 300 eurolla. Moni varmasti haluaa upottaa siihen enemmänkin, mutta tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta.
        Tietokoneen puolelle lasketaan hintaan mukaan pelikelpoinen näyttö. Niistäkin toki voi maksaa niin paljon kuin lompakko kestää, mutta 150 eurolla saa jo aivan katseenkestävän yksilön.
        Sitten tietysti konsoli itse: hinnat näyttävät pyörivän 550€ tienoilla.

        Mitäpäs konsoli oheishärpäkkeineen siis tuli maksamaan? 1250€ (plus hiiri ja näppäimistö).
        Tietokone saisi siis maksaa 1100€ (koska näyttö syö 150€), niin että se ei tulisi kalliimmaksi kuin PS5. Kyllä tuolla hinnalla saa jo aivan hyvän pelikoneen saa kasattua.
        Kotelo ja virtalähde 100€.
        Emo 150€.
        Muistit ja kovalevy 200€.
        Prosessori 300€.
        Näytönohjain kolmellasadallaviidelläkympillä? Vähän menee nihkeäksi. Laitetaan parisataa ekstraa, niin saadaan homma pakettiin.
        Yhteensä 1350€. Vähän kalliimpi kuin konsoli tarvikkeineen, mutta ei niin kovin paljon, toisin kuin konsolisaarnaajien jutuista voisi päätellä.
        Lisäksi on tietysti se etu, että nekin hommat, jotka konsolisti hoitaa sillä parinsadan toimistoläppärillä, hoituvat aika paljon nopeammin pelikoneella.

        PS5 -peleissä on - tällä hetkellä - aivan varmasti parempi grafiikka ja kuva moneen nykypäivän tietokoneeseen verrattuna syystä että sen GPUn laskentateho liikkuu RTX 2080 -tasolla, jota monella, hyvin monella kotikäyttäjällä ei varmasti tietokoneessaan vielä ole.

        Itsekin "tuskailen" vielä edelleen GTX 1080Ti kanssa, koska se on riittänyt minulle ihan hyvin, ja markkinoilla ei vielä edes ole pelejä jotka kykenisivät ottamaan kaiken hyödyn 2080 tai 3080 -korteista, pois lukien CP2077, jonka vaatimukset täydellä tarkkuudella ja "hienouksilla" ei toimi sulavasti edes RTX 3080 -kortin kanssa...

        Olen päättänyt jäädä odottamaan että mitä tulee RTX 3080 jälkeen, kuten myös AMD:n seuraavaa mallia, sillä nykyisissä korteissa on vielä aivan liian vähän ray-tracing laskentatehoa.

        Ehkä menee vielä 2-3 vuotta ennen kuin itse ostan uuden kortin 1080Ti tilalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..."säikeistys ei vaadi mitään sen kummempaa kuin aliohjelmakutsujen pätkimisen erillisiksi toisistaan"... ei pidä paikkaansa, sillä kaikki ohjelmointi on nykyään olio-ohjelmointia, ja on ollut pitkän aikaa.

        ..."Jos on mahdollista käyttää O(n*log(n))-algoritmia O(n^2)-algoritmin sijaan, niin sitä käytetään."... on totta siinä mielessä että sitä käytetään JOS MAHDOLLISTA, kuten itsekin toteat!

        Tässä unohdat sen, että säikeeltä (funktiolta) pääsääntöisesti tarvitaan aina palaute (return), ja seuraavaa säiettä (oliota/funktiota) ei voi aloittaa ennen kuin palaute edellisestä on saatu.

        Yksi hyvä esimerkki säikeistyvästä pelistä on vanha Fallout 3. Se säikeistyy, kyllä, ja todella hyvin, ja itse asiassa niin hyvin että se ei toimi jos tietokoneessa on enemmän kuin 2 ydintä, mutta sen asetuksissa (onneksi) on valinta rajoittaa sen säikeet kahteen, tietokoneessa jossa on enemmän kuin 2 ydintä.

        Kaikki ei ole itsestään selvää, vaikka se siltä vaikuttaisi...

        Nuo algoritmit olivat esimerkki, jolla havainnollisti asiaa. Pointti oli, että ohjelmoijan kuuluu valita tehokkain algoritmi, jolla asian pystyy hoitamaan, eikä vain hutaista jotain vasemmalla kädellä kunhan lopputulos on oikea.

        Kaikki ohjelmointi ei ole olio-ohjelmointia (kts. funktio-ohjelmointi) eikä sillä ole säikeistyksen kannalta väliä vaikka olisikin. Nimenomaan se, että jokainen aliohjelmakutsu sidotaan ketjuksi toisiinsa (silloinkin kun se ei ole välttämätöntä), estää laskennan jakamisen eri säikeille, kuten aivan oikein tiesit. Mutta niin ei ole pakko tehdä, eikä missään nimessä pidäkään tehdä, vaan silloin kun ohjelma ei tarvitse aliohjelmalta vastausta jatkaakseen eteenpäin. Varsin hyvän esimerkin tuosta löytää esimerkiksi Sebastian Laguen YouTube-videosarjasta: Procedural Terrain Generation (suosittelen muutenkin).

        Totta kai jos haluat laskea lukujen keskiarvon, joudut odottamaan, että aliohjelmat kertovat sinulle niiden summan ja lukumäärän, mutta jos esimerkiksi haluat generoida Minecraftissä lisää Chunkeja sitä mukaa kun pelihahmo juoksentelee ympäriinsä, ei koko peliä tietenkään pysäytetä siksi aikaa kunnes jokainen Chunk on saatu valmiiksi, vaan niitä generoiva aliohjelma kutsutaan hoitamaan hommansa, mutta peli saa jatkua aivan normaalisti siitä riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo algoritmit olivat esimerkki, jolla havainnollisti asiaa. Pointti oli, että ohjelmoijan kuuluu valita tehokkain algoritmi, jolla asian pystyy hoitamaan, eikä vain hutaista jotain vasemmalla kädellä kunhan lopputulos on oikea.

        Kaikki ohjelmointi ei ole olio-ohjelmointia (kts. funktio-ohjelmointi) eikä sillä ole säikeistyksen kannalta väliä vaikka olisikin. Nimenomaan se, että jokainen aliohjelmakutsu sidotaan ketjuksi toisiinsa (silloinkin kun se ei ole välttämätöntä), estää laskennan jakamisen eri säikeille, kuten aivan oikein tiesit. Mutta niin ei ole pakko tehdä, eikä missään nimessä pidäkään tehdä, vaan silloin kun ohjelma ei tarvitse aliohjelmalta vastausta jatkaakseen eteenpäin. Varsin hyvän esimerkin tuosta löytää esimerkiksi Sebastian Laguen YouTube-videosarjasta: Procedural Terrain Generation (suosittelen muutenkin).

        Totta kai jos haluat laskea lukujen keskiarvon, joudut odottamaan, että aliohjelmat kertovat sinulle niiden summan ja lukumäärän, mutta jos esimerkiksi haluat generoida Minecraftissä lisää Chunkeja sitä mukaa kun pelihahmo juoksentelee ympäriinsä, ei koko peliä tietenkään pysäytetä siksi aikaa kunnes jokainen Chunk on saatu valmiiksi, vaan niitä generoiva aliohjelma kutsutaan hoitamaan hommansa, mutta peli saa jatkua aivan normaalisti siitä riippumatta.

        ..."vaan silloin kun ohjelma ei tarvitse aliohjelmalta vastausta jatkaakseen eteenpäin."...

        Nämä selityksesi ovat pateettisia paradokseja, ja täysin vailla pohjaa!

        Tietokoneohjelma voidaan tehdä ja toteuttaa VAIN tavalla jolla se saadaan tuottamaan ja toteuttamaan haluttu lopputulos, vaikka ihan ilman olioita ja funktiota, ja vaikka sidottuna vain void main(void) sisään!

        Tosiasia toki myös on että ohjelmoijalla ja "ohjelmoijalla" on eroa kuin yöllä ja päivällä, ja firmat ei aina halua välttämättä maksaa siitä että ohjelmoija lukisi ja korjaisi kaikki edellisen "ohjelmoijan" viritykset, ja siten vielä optimoisi sen viimeisen päälle oikeita ja tarkoitukseen sopivia algoritmeja käyttämällä.


    • Anonyymi

      Ei ne ole myyttejä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe