Teoriaa veneiden nopeudesta

Maallikko

Moikka

Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua Gallup veneiden nopeudesta. Kovin erilaisilla nopeuksilla vesillä viiletetään.

Kantaa aiheeseen ovat ottaneet maallikon näkökulmasta katsoen myös alan asiantuntijat.

Kun matka taittuu kesäisin myös vetten päällä, en malta olla kysymättä muutamaa asiaa.

Keskikoulussa opiskeltua fysiikkaa muistellen, huippunopeuteen voi vaikuttaa vain potkurin tuottama työntövoima/teho, massasta riipuva veneen vedenalaisten osien kulkuvastus sekä nopeuden myötä kasvava ilmanvastus.

Ilmanvastus ei liene kovin merkityksellinen sillä kulkihan vanha tipparellukin 21hp teholla 120km/h.

Moottorin hevosvoimat siirtyvät jollain hyötysuhteela venettä eteenpäin vieväksi voimaksi ja tehokkuus/hyötysuhde lienee jossain melko kapeassa haarukassa.

Jäljelle jää enään vedenalaisten osien kulkuvastus.

Mitä ihmeen magiikkaa tällä alueella piilee? Uppoumarunkojen vauhti tyssää luonnollisesti runkonopeuteen, mutta mitä eroja löytyy plaanaavien v-pohja veneiden alta, jotka yleensä kulkevat pelkästään suoraviivaisen v-pohjan osuudella?
Pohjien v-kulmathan vaihtelevat muistaakseni välillä 15...24 astetta.

20

4523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikko

      Ymmärtäkseni V:n jyrkkyys on aina monien osien summa, jolla haetaan, paitsi nopeutta, myös ohjattavuutta ja mahdollisesti aallokko-ominaisuuksia. Vauhti ei ole ainoa, jota suunnittelijat hakevat.

    • Maahinen

      Se kulmahan se suurin tekijä kulkuvastuksessa käsittääkseni on, jos puhutaan saman kokoisista ja painoisista veneistä. Kyllähän sen vastuksen helposti tajuaa, kun miettii eroa, jota tarvitaan kun kun hilaa vaikka kädellä levyä tai terävää kappaletta vedessä samalla painolla.

      Kulkua saadaan kevennettyä nousulistoilla, jotka tosin sitten saattavat syödä syvän v-kulman tuomia ominaisuuksia. Ja eihän syvästä v:stä paljoa etua ole, jos vene nojaa aina kovasti tuuleen ja paukkuu v:n lappeella aaltoon.

      Kun veneet nykyään suunnitellaan usein melko leveiksi painoon ja pituuteen nähden lisätilojen vuoksi, vaatii se myös jyrkempää pohjakulmaa kuin mitä pidemmässä, raskaammassa ja kepeammassa veneessä tarvittaisiin samoihin ominaisuuksiin. Tulee tässä mieleen ent. hariscoop, sittemmin yamarin 600 ht ja DC, mitoiltaan 6 * 1,95 ja pohjakulma perässä muistaakseni jotain 15°. Kehuttu kovin pehmeäksi ja hyväksi.

    • TJ

      Plaanaava vene "nousee" nopeuden kasvaessa veden pintaan, eli nopeuden kasvaessa veden paine runkoon kasvaa, jolloin vene nousee ylemmäs. Runko siis toimii samaan tapaan kuin lentokoneen siipi. Nopeuden kasvaessa vesipinta pienenee aiheuttaen myös veden vastuksen pienenemisen.

      Uppoumarunkoisen runkomuoto taas on sellainen, että nopeuden pitää kasvaa tolkuttomasti ennenkuin veden paine jaksaa kannatella runkoa.

      Ja huom!!! Uppoumarunkoisenkin saa plaanaamaan jos välttämättä haluaa. Konetehoa vaan tarvitaan melkoinen määrä.

      • ilpo

        Riippuu kullä rungon mallista saako sitä millään teholla liukumaan, yleensä tarvitaan vähintään nousulistat tai erilaisia lisätasoja ym. Kokeilin itse aikoinaan perämoottoria (20 hv) vanhan skftungilaismallin mukaan tehtyyn isooon korkealaitaiseeen soutuveneeseen. Liukuun noususta ei ollut puhettakaan, vaan pohjan pullea muoto paremminkin imaisi venettä sitä syvemmälle mitä enemmän hanaa käänsi.


      • TJ
        ilpo kirjoitti:

        Riippuu kullä rungon mallista saako sitä millään teholla liukumaan, yleensä tarvitaan vähintään nousulistat tai erilaisia lisätasoja ym. Kokeilin itse aikoinaan perämoottoria (20 hv) vanhan skftungilaismallin mukaan tehtyyn isooon korkealaitaiseeen soutuveneeseen. Liukuun noususta ei ollut puhettakaan, vaan pohjan pullea muoto paremminkin imaisi venettä sitä syvemmälle mitä enemmän hanaa käänsi.

        Siis konetehoa pitää olla PALJON jos meinaa uppoumarunkoista plaaniin saada! 20hv ei ole mitään! Varmaan arvaatkin etteivät tarvittavat konetehot ole mitenkään järkevässä suhteessa veneen kokoon/painoon.

        Pohjalistat sun muut toki auttaa, mutta ei ne välttämättömiä ole. Lisää voimaa vaan ja isompi rusetti, kyllä se pulleakin pohja jossain vaiheessa alkaa kantaa.


      • tepu
        TJ kirjoitti:

        Siis konetehoa pitää olla PALJON jos meinaa uppoumarunkoista plaaniin saada! 20hv ei ole mitään! Varmaan arvaatkin etteivät tarvittavat konetehot ole mitenkään järkevässä suhteessa veneen kokoon/painoon.

        Pohjalistat sun muut toki auttaa, mutta ei ne välttämättömiä ole. Lisää voimaa vaan ja isompi rusetti, kyllä se pulleakin pohja jossain vaiheessa alkaa kantaa.

        Uppoumarunkoinen vene kulkee plaaninopeuksia vain auton lavalla. Teho järjetön lisääminen lisää painoa niin paljon, ettei uppoumarungon hydrodynaaminen nostovoima yksinkertaisesti vain riitä. Eri juttu, jos pohja muutetaan liukuvaksi esim. entisestä pingispöydästä sopivasti sahailemalla...Ja pellinkiläiset taas ovat alun alkujaan tarpeeksi keveitä pituuteensa nähden toimiakseen puoliliukuvina.


      • Anonyymi
        ilpo kirjoitti:

        Riippuu kullä rungon mallista saako sitä millään teholla liukumaan, yleensä tarvitaan vähintään nousulistat tai erilaisia lisätasoja ym. Kokeilin itse aikoinaan perämoottoria (20 hv) vanhan skftungilaismallin mukaan tehtyyn isooon korkealaitaiseeen soutuveneeseen. Liukuun noususta ei ollut puhettakaan, vaan pohjan pullea muoto paremminkin imaisi venettä sitä syvemmälle mitä enemmän hanaa käänsi.

        itse hommassin trimmilevyt peraan niin sit vasta sai plaaniin tollasen aikas painavan vanhan 5 m pitkan vaneri lasikuituveneen koneena vanha 30 evari ikiliikkuja suosittelen,


    • tepu

      Uppoumaveneelle riittää 5 hv/venetonni, tällä teholla se kulkee n. 2,6*(vesiviivapituuden neliöjuuri), siis vesiviivapituudeltaan 10 m vene n. 8,2 solmua. Tehon kaksinkertaistaminen lisää nopeutta 15-20%.

      Liukuvene tarvitsee minimissään n. 20 hv/venetonni. Tällä teholla 5 m vene kulkee n. 17 solmua ja 10 m vene n. 20 solmua. Tehon kaksinkertaistaminen lisää nopeutta teoriassa 41%, käytännössä painon lisääntymisen takia 35-40%. Veneen paino on kokonaispaino kuormitettuna.

      Uppoumaveneestä ei tule liukuvenettä tehoa nostamalla, sillä sen pohjan muoto ei synnytä riittävästi hydrodynaamista nostetta. Liukuvene taas uppoumanopeuksilla on hankalammin ohjailtava.

      • Maallikko

        Muuten ihan OK, mutta miten ihmeessä perustelet pituuden vaikutuksen nopeuteen plaanaavilla veneillä? Ei oikein tunnu uskottavalta.
        (Liukuvene tarvitsee minimissään n. 20 hv/venetonni. Tällä teholla 5 m vene kulkee n. 17 solmua ja 10 m vene n. 20 solmua)


      • tepu
        Maallikko kirjoitti:

        Muuten ihan OK, mutta miten ihmeessä perustelet pituuden vaikutuksen nopeuteen plaanaavilla veneillä? Ei oikein tunnu uskottavalta.
        (Liukuvene tarvitsee minimissään n. 20 hv/venetonni. Tällä teholla 5 m vene kulkee n. 17 solmua ja 10 m vene n. 20 solmua)

        Tärkein syy:
        1) Liukuveneen kitkakerroin pienenee veneen pituuden kasvaessa, vrt. Reynoldsin luku

        Pari pienempää syytä:
        2) pidempi venee kulkee vakaammin aallokossa
        3) pidemmän samanpainoisen veneen ilmanvastus on pienempi

        Asiaan voi tutustua vaikka kirjasta Larsson, Eliasson: Principles of yacht design 2.painos (2000) s. 182 ->

        Arviot on pikaisesti tehty Barnaby-Levi -menetelmällä.


      • Plaani

        Ei kyllä 20 hp / tonni riitä kuljettamaan liukuvenettä käytännössä. Itselläni on 7m / 2500kg liukuvene 165hp moottorilla, eikä siinä ole tippaakaan liikaa. Sanoisin, että minimiteho veneen vaivattomaan liukuun saamiseksi on n. 60 hp / tonni.
        Allokossa ja voimakkaassa vastatuulessa tämäkin on alakanttiin.


      • Maallikko
        tepu kirjoitti:

        Tärkein syy:
        1) Liukuveneen kitkakerroin pienenee veneen pituuden kasvaessa, vrt. Reynoldsin luku

        Pari pienempää syytä:
        2) pidempi venee kulkee vakaammin aallokossa
        3) pidemmän samanpainoisen veneen ilmanvastus on pienempi

        Asiaan voi tutustua vaikka kirjasta Larsson, Eliasson: Principles of yacht design 2.painos (2000) s. 182 ->

        Arviot on pikaisesti tehty Barnaby-Levi -menetelmällä.

        Aika vaikuttavat perustelut, mutta ei taida olla ihan koko totuus. On toki selvää, että ominaisuudet aallokossa paranevat kun runkopituus kasvaa. Mutta jos tarkastellaan aihetta vain teoriassa ja tyynellä veden pinnalla vaikuttaisi asia olevan aivan toisinpäin. Sillä:

        1. Parhaat nopeuskertoimethan saavutetaan kantosiipialuksilla, joissa hydrodynaamisen alueen muodostaa lyhyet ja leveät tasopinnat.

        2. Jos puhutaan nopeahkoista veneistä, ei veneen leveys/pituus vaikuta lainkaan vesilinjan pituuteen ajon aikana, sillä pohjan takanurkat ovat kuitenkin vedenpinnan yläpuolella ja vesilinjan pituuden määrää kulkukulma. Kulkukulman tulisi taas veneen pituudesta riippumatta olla luokkaa 3 astetta.

        3. Oman kokemukseni mukaan rungon pituus on nopeuden kannalta ollut enemmänkin ongelma. Vene kulkee liian pitkällä vesilinjalla pienessä kulmassa, jolloin märkäpinta vain kasvaa. Nopeuden kasvaessa keulaa ei saa enää trimmilläkään ylös ja vene ns. yliplaanaa. Toki painopisteestähän siinä kyse on, mutta siihen vaikuttaa myös rungon pituus.

        kirjasto.fi haku kertoi, että omistamaasi alan opusta ei löydy kirjastojen hyllyiltä. Onko ostamisen arvoinen paketti, jos nimenomaan plaanaavien veneiden hydrodynamiikka kiinnostaa?


      • tepu
        Maallikko kirjoitti:

        Aika vaikuttavat perustelut, mutta ei taida olla ihan koko totuus. On toki selvää, että ominaisuudet aallokossa paranevat kun runkopituus kasvaa. Mutta jos tarkastellaan aihetta vain teoriassa ja tyynellä veden pinnalla vaikuttaisi asia olevan aivan toisinpäin. Sillä:

        1. Parhaat nopeuskertoimethan saavutetaan kantosiipialuksilla, joissa hydrodynaamisen alueen muodostaa lyhyet ja leveät tasopinnat.

        2. Jos puhutaan nopeahkoista veneistä, ei veneen leveys/pituus vaikuta lainkaan vesilinjan pituuteen ajon aikana, sillä pohjan takanurkat ovat kuitenkin vedenpinnan yläpuolella ja vesilinjan pituuden määrää kulkukulma. Kulkukulman tulisi taas veneen pituudesta riippumatta olla luokkaa 3 astetta.

        3. Oman kokemukseni mukaan rungon pituus on nopeuden kannalta ollut enemmänkin ongelma. Vene kulkee liian pitkällä vesilinjalla pienessä kulmassa, jolloin märkäpinta vain kasvaa. Nopeuden kasvaessa keulaa ei saa enää trimmilläkään ylös ja vene ns. yliplaanaa. Toki painopisteestähän siinä kyse on, mutta siihen vaikuttaa myös rungon pituus.

        kirjasto.fi haku kertoi, että omistamaasi alan opusta ei löydy kirjastojen hyllyiltä. Onko ostamisen arvoinen paketti, jos nimenomaan plaanaavien veneiden hydrodynamiikka kiinnostaa?

        1. Kantosiipialuksen hydrodynaaminen noste syntyy aivan toisella periaatteella (profiilin paine-eron synnyttämällä nostovoimalla, jossa yläpinnan alipaine on ratkaiseva tekijä) kuin v-pohjaveneessä (kohtauskulman ja nopeuden aiheuttaman paineen synnyttämänä), joten näiden vertaaminen ei tässä toimi.

        2. Jos veneen nopeus on niin suuri, että v-pohjan takakulmat ovat irti vedestä, ei kyllä puhuta enään mistään 20-35 solmun nopeuksista tai normaalipainoisista veneistä. Huomaa, että pohjasta sivuille lähtevä vesisuihku osallistuu pintakitkaan siinä kuin pohjan alla virtaava vesikin.

        3. Nopeusero syntyy samalla tehopainosuhteella, vaikka veneet olisivat saman muotoiset ja kulkisivat samalla trimmikulmalla, koska isomman veneen kitkakerroin pidemmästä vesilinjasta johtuen on pienempi.

        Larssonin kirjassa on n. 20 sivua liukuveneen hydrodynamiikkaa ja loput yli 300 sivua enemmän tai vähemmän purjeveneisiin tai uppoumaveneisiin liittyvää. Kokonaisuudessaan venesuunnittelukirjojen äiti.


      • Maallikko
        tepu kirjoitti:

        1. Kantosiipialuksen hydrodynaaminen noste syntyy aivan toisella periaatteella (profiilin paine-eron synnyttämällä nostovoimalla, jossa yläpinnan alipaine on ratkaiseva tekijä) kuin v-pohjaveneessä (kohtauskulman ja nopeuden aiheuttaman paineen synnyttämänä), joten näiden vertaaminen ei tässä toimi.

        2. Jos veneen nopeus on niin suuri, että v-pohjan takakulmat ovat irti vedestä, ei kyllä puhuta enään mistään 20-35 solmun nopeuksista tai normaalipainoisista veneistä. Huomaa, että pohjasta sivuille lähtevä vesisuihku osallistuu pintakitkaan siinä kuin pohjan alla virtaava vesikin.

        3. Nopeusero syntyy samalla tehopainosuhteella, vaikka veneet olisivat saman muotoiset ja kulkisivat samalla trimmikulmalla, koska isomman veneen kitkakerroin pidemmästä vesilinjasta johtuen on pienempi.

        Larssonin kirjassa on n. 20 sivua liukuveneen hydrodynamiikkaa ja loput yli 300 sivua enemmän tai vähemmän purjeveneisiin tai uppoumaveneisiin liittyvää. Kokonaisuudessaan venesuunnittelukirjojen äiti.

        Kantosiiven noste syntyy, oppikirjojen mukaan, aivan samalla periaatteella kuin veneen pohjan tasopinnan nostekin. Kantosiipiteorian peruskaavat pätevät identtisesti niin molemmilla, kuin vain alapinnallaan toimivan siiven kanssa. Ja toimiihan kantosiipi, aluksen kuormasta ja nopeudesta riippuen usein normaalistikin vain alapinnallaan. Kantosiipien profiilista ei sinänsä kannata keskustella, sillä ne ovat tyypillisesti puhtaita tasopintoja. Kantosiipiteorian mukaan pienin kulkuvastus saavutetaan tasopinnan kulkukulman ollessa 3…5 astetta ja se on täysin riippumaton siitä osallistuuko työhön molemmat vai ainoastaan alapinta.

        Vesilinjan tehollista pituutta on pyritty jo ammoin lyhentämään ns. porraspohjaratkaisujen avulla, joita tänäkin päivänä löytyy kilpaveneiden alta. Näillä ratkaisuilla on pyritty saattamaan pohjan kantavien tasojen kulkukulmaa suuremmaksi.

        Vesilinjan tehollisen pituuden kasvattaminen aiheuttaa auttamattomasti kulkukulman ja siten myös hydrodynaamisen nosteen pienenemisen, joka kulmalla 0 astetta tippuu arvoon nolla. Tämä taas vuorostaan aiheuttaa märkäpinnan kasvun, joka lisää kitkan aiheuttamaa kulkuvastusta (kulkukulmalla 0 astetta nousee plaaniin tarvittava märkäpinnan pinta-ala äärettömäksi).


      • tepu
        Maallikko kirjoitti:

        Kantosiiven noste syntyy, oppikirjojen mukaan, aivan samalla periaatteella kuin veneen pohjan tasopinnan nostekin. Kantosiipiteorian peruskaavat pätevät identtisesti niin molemmilla, kuin vain alapinnallaan toimivan siiven kanssa. Ja toimiihan kantosiipi, aluksen kuormasta ja nopeudesta riippuen usein normaalistikin vain alapinnallaan. Kantosiipien profiilista ei sinänsä kannata keskustella, sillä ne ovat tyypillisesti puhtaita tasopintoja. Kantosiipiteorian mukaan pienin kulkuvastus saavutetaan tasopinnan kulkukulman ollessa 3…5 astetta ja se on täysin riippumaton siitä osallistuuko työhön molemmat vai ainoastaan alapinta.

        Vesilinjan tehollista pituutta on pyritty jo ammoin lyhentämään ns. porraspohjaratkaisujen avulla, joita tänäkin päivänä löytyy kilpaveneiden alta. Näillä ratkaisuilla on pyritty saattamaan pohjan kantavien tasojen kulkukulmaa suuremmaksi.

        Vesilinjan tehollisen pituuden kasvattaminen aiheuttaa auttamattomasti kulkukulman ja siten myös hydrodynaamisen nosteen pienenemisen, joka kulmalla 0 astetta tippuu arvoon nolla. Tämä taas vuorostaan aiheuttaa märkäpinnan kasvun, joka lisää kitkan aiheuttamaa kulkuvastusta (kulkukulmalla 0 astetta nousee plaaniin tarvittava märkäpinnan pinta-ala äärettömäksi).

        Kerrotko sen oppikirjan tekijän ja kirjan nimen, niin voin tarkistaa asian?

        Toisenlaista tietoa veneiden kantosiivistä (hydrofoil):
        http://www.tspeer.com ja
        http://www.tspeer.com/Hydrofoils/generic.pdf

        Porraspojan pääidea on pohjan märkäpinta-alan pienentäminen. Hydrodynaaminen noste säilyy, koska pohjan osien trimmikulma on suurempi kuin suoran pohjan. Märkäpinnan pienentyminen porraspohjassa vaikuttaa pohjan kitkavastukseen paljon voimakkaammin kuin kitkakertoimen pieni muutos ylöspäin.

        Mistä tämä trimmikulma 0 tähän ilmestyi? Eihän tässä ollut kysymys saman veneen vesilinjan venyttämisestä keulaa painamalla, vaan toisesta, suuremmasta veneestä, jolla luonnostaan on pidempi vesilinja. Edellisessä viestissäni kohdassa 3 kirjoitin "...samalla trimmikulmalla,"


      • tepu
        Plaani kirjoitti:

        Ei kyllä 20 hp / tonni riitä kuljettamaan liukuvenettä käytännössä. Itselläni on 7m / 2500kg liukuvene 165hp moottorilla, eikä siinä ole tippaakaan liikaa. Sanoisin, että minimiteho veneen vaivattomaan liukuun saamiseksi on n. 60 hp / tonni.
        Allokossa ja voimakkaassa vastatuulessa tämäkin on alakanttiin.

        Olet tietysti siinä mielessä oikeassa, että 20 hv/tonni ei riitä läheskään kaikkien veneiden liukuun nostamiseksi. Jos veneellä on kovin syvä V-pohja ja hyvin takana oleva painopiste, liukuunousuun tarvitaan selvästi enemmän. Kaikki liukuvat veneet eivät tietysti ole syvä V-pohjaisia (nykyisin tosin jo enemmistö).

        Se 20 hv tonnille on mainittu tarkastelussani lähinnä pienimpänä mahdollisena liukuveneen tehona, ei minään tehosuosituksena.


      • Maallikko
        tepu kirjoitti:

        Kerrotko sen oppikirjan tekijän ja kirjan nimen, niin voin tarkistaa asian?

        Toisenlaista tietoa veneiden kantosiivistä (hydrofoil):
        http://www.tspeer.com ja
        http://www.tspeer.com/Hydrofoils/generic.pdf

        Porraspojan pääidea on pohjan märkäpinta-alan pienentäminen. Hydrodynaaminen noste säilyy, koska pohjan osien trimmikulma on suurempi kuin suoran pohjan. Märkäpinnan pienentyminen porraspohjassa vaikuttaa pohjan kitkavastukseen paljon voimakkaammin kuin kitkakertoimen pieni muutos ylöspäin.

        Mistä tämä trimmikulma 0 tähän ilmestyi? Eihän tässä ollut kysymys saman veneen vesilinjan venyttämisestä keulaa painamalla, vaan toisesta, suuremmasta veneestä, jolla luonnostaan on pidempi vesilinja. Edellisessä viestissäni kohdassa 3 kirjoitin "...samalla trimmikulmalla,"

        Ihan ensimmäiseksi kiitokset linkeistä, joiden tietosisältö kasvatti maallikon tietämystä (hydrofoil) kantosiivistä melkoisesti.

        Tähän saakka kirjaviisaus onkin rajautunut K.J.Gummeruksen julkaisemaan Tekniikan käsikirjaan vuodelta 1942, jossa kantosiipiteoriaa sovelletaan moottoriveneen konevoiman määräämiseen sivulla 697. Kirjassa siipeä käsitellään luonnollisesti tasopintana, koska sillä simuloidaan veneen pohjan tasopintojen toimintaa.

        Maallikon muu tietämys onkin sitten rajautunut vain näköhavaintoihin venäläisistä jokialuksista, joissa kantosiivet todellakin olivat kokolailla tarkkaan puhtaita tasopintoja.

        Kantosiivet eivät näemmä olekaan mikään kovin simppeli juttu, sillä etenkin pienemmille nopeuksille suunnitellut siivet ovat usein yllättävän paksuja ja voimakkaasti profiloituja.

        Erilaisia vaihtoehtoja on märän ja puolimärän siiven lisäksi tikapuista vaikka minkälaisiin ratkaisuihin. Siipikulmaakin säädetään hydrauliikalla ja vasta-aallon korkeuden tutkamittaus ohjaa automaattisesti siipikulmia. Siipiprofiilin suunnittelussa tulee huomioida kavitointi yms. luonnonilmiöt ja profiili sovitetaan tietylle nopeudelle.

        Sitten se alkuperäinen aihe:
        Taidamme tarkastella asia hieman eri näkövinkkelistä ja siinä se ero.

        Itse olen lähtenyt olettamuksesta, että pohjan takanurkat ovat vedenpinnan tasolla tai sen yläpuolella, kuten yleensä pienveneillä huippunopeuksilla onkin.
        Jos tämän lähtöasetelman pohjalta tarkastellaan kahta saman painoista ja samalla pohjan v-kulmalla varustettua alusta, on niiden hinausvastus pienimmillään samalla kulkukulman arvolla, jolloin märkäpintakin on täsmälleen sama. Jos toinen veneistä on metrin pidempi, niin vaikuttaako se vesilinjan pituuteen? Ja mitä etua lisäpituus tuo tullessaan, sillä ylimääräinen mittahan ei ole vesikontaktissa?

        Jos taas pohjan peränurkat kulkevat vauhdissa vedenpinnan alapuolella, kuten varmaan aihetta tarkastelet on tilanne toisenlainen. Näinhän useimmat hitaammat ja raskaammat liukualukset liikkuvat.

        ”Opiskeluni” tältä osin jatkuu ja palaan ehkä aiheeseen, jos löydän aiheen tiimoilta jotain argumentoitavaa. Aihe ei toisaalta taida enää kiinnostaa tämän palstan enemmistöä, mutta kun ei tänne viitsi nettiosoitteitakaan viskoa, niin jatketaan täällä.

        Ajatustenvaihto kanssasi on ollut todella mielenkiintoista ja oletankin, että olet alan ammattilainen, opiskelija tai peräti opettaja (alan kirjallisuus löytyy hyllystä ja nettilinkit muistista). Uskallatko paljastaa?


      • tepu
        Maallikko kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi kiitokset linkeistä, joiden tietosisältö kasvatti maallikon tietämystä (hydrofoil) kantosiivistä melkoisesti.

        Tähän saakka kirjaviisaus onkin rajautunut K.J.Gummeruksen julkaisemaan Tekniikan käsikirjaan vuodelta 1942, jossa kantosiipiteoriaa sovelletaan moottoriveneen konevoiman määräämiseen sivulla 697. Kirjassa siipeä käsitellään luonnollisesti tasopintana, koska sillä simuloidaan veneen pohjan tasopintojen toimintaa.

        Maallikon muu tietämys onkin sitten rajautunut vain näköhavaintoihin venäläisistä jokialuksista, joissa kantosiivet todellakin olivat kokolailla tarkkaan puhtaita tasopintoja.

        Kantosiivet eivät näemmä olekaan mikään kovin simppeli juttu, sillä etenkin pienemmille nopeuksille suunnitellut siivet ovat usein yllättävän paksuja ja voimakkaasti profiloituja.

        Erilaisia vaihtoehtoja on märän ja puolimärän siiven lisäksi tikapuista vaikka minkälaisiin ratkaisuihin. Siipikulmaakin säädetään hydrauliikalla ja vasta-aallon korkeuden tutkamittaus ohjaa automaattisesti siipikulmia. Siipiprofiilin suunnittelussa tulee huomioida kavitointi yms. luonnonilmiöt ja profiili sovitetaan tietylle nopeudelle.

        Sitten se alkuperäinen aihe:
        Taidamme tarkastella asia hieman eri näkövinkkelistä ja siinä se ero.

        Itse olen lähtenyt olettamuksesta, että pohjan takanurkat ovat vedenpinnan tasolla tai sen yläpuolella, kuten yleensä pienveneillä huippunopeuksilla onkin.
        Jos tämän lähtöasetelman pohjalta tarkastellaan kahta saman painoista ja samalla pohjan v-kulmalla varustettua alusta, on niiden hinausvastus pienimmillään samalla kulkukulman arvolla, jolloin märkäpintakin on täsmälleen sama. Jos toinen veneistä on metrin pidempi, niin vaikuttaako se vesilinjan pituuteen? Ja mitä etua lisäpituus tuo tullessaan, sillä ylimääräinen mittahan ei ole vesikontaktissa?

        Jos taas pohjan peränurkat kulkevat vauhdissa vedenpinnan alapuolella, kuten varmaan aihetta tarkastelet on tilanne toisenlainen. Näinhän useimmat hitaammat ja raskaammat liukualukset liikkuvat.

        ”Opiskeluni” tältä osin jatkuu ja palaan ehkä aiheeseen, jos löydän aiheen tiimoilta jotain argumentoitavaa. Aihe ei toisaalta taida enää kiinnostaa tämän palstan enemmistöä, mutta kun ei tänne viitsi nettiosoitteitakaan viskoa, niin jatketaan täällä.

        Ajatustenvaihto kanssasi on ollut todella mielenkiintoista ja oletankin, että olet alan ammattilainen, opiskelija tai peräti opettaja (alan kirjallisuus löytyy hyllystä ja nettilinkit muistista). Uskallatko paljastaa?

        Ja tarkemmin ajatellen, kaikki arvauksesi ovat oikein. Keskimmäinenkin vielä reilun kuukauden.


      • Maallikko
        tepu kirjoitti:

        Ja tarkemmin ajatellen, kaikki arvauksesi ovat oikein. Keskimmäinenkin vielä reilun kuukauden.

        Löytyiskö "takataskusta" linkkejä, joissa käsitellään aihetta: nousulistat.


    • Anonyymi

      Aloittajalta kysyisin että mitä ovat gallup- veneet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe