saab 99 turbo

muistaako kukaan tämmöstä ja miten kauaa tätä myytiin suomessa

16

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä valmistettiin 1977–1980, joten eiköhän myytykin aika tarkkaan sama aika.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eka ikioma auto oli 80-luvulla vm 1975 Saab 99. Turbosta nähtiin vaan nuoren pojan kosteaa unta 😜

      • Anonyymi

        Eka oma auto Saab 93 farmari vm. -62 joskus 60 luvun puolivälin jälkeen. Myöhemmässä vaiheessa tuli ajoon myös 900 Turbo Combi Coupe ja vielä 900 APC turbo sedan.


    • Anonyymi

      Kauhea ajaa, ohjaus veteli ikävästi kiihdytettäessä, hyvä että sai tiellä pysymään.

    • Anonyymi

      Turboa ennen SAABin tehokkain malli oli ruiskunoneella varustettu 99 EMS. Se oli loistava ajaa ja tehoa oli riittävästi. Tästä on paljonkin kokemusta.

      Turbo oli myös hyvä ajettava, mutta vaati kokeneen kuskin. Potkua oli niin paljon, että huonolta kuskilta saattoi lähteä lapasesta.

      Petro-versiossa oli sama lohko kuin turbossa, joten Petroja on muutettu myöhemmin turboiksi.

      Alkupään turbo-koneet olivat herkkiä vikaantumaan, jos ei lämpöjä laskenut hallitusti ajon jälkeen. Eli konetta pitää käyttää tyhjäkäynnillä muistaakseni ainakin minuutti, ennen sammuttamista.

      • Anonyymi

        Hyvä ajettava ei lähde lapasesta.


    • Anonyymi

      Ekat turbo vehkeet oli kovasana ohitus kaistalla!😀😃😄

      • Anonyymi

        Etkä ollut silloin vielä syntynytkään.


    • Anonyymi

      Saabeissa oli ennen kunnon koneet . Eikä näitä tämän päivän kitukasvuisia leluja,

      Saabeilla saattoi ajaa 500000 tuhatta ilman mitään koneremonttia ,Näille leluille on 300000 tuhatt kova sana.

      • Anonyymi

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkupään Turbosaabien turbot kestivät non 100. 000 km. Eivätkä olleet mitään huippuluotettavia ja turboviive oli kuin aasin potku. Ei mikään järin mielyttävä kokemus.

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        Viimeinen oikea Saab oli 9000, yläindeksi-saabit olivat Opeleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin saabismia sanottiin sairaudeksi ja olihan siinä niinä aikoina kaikenlaista ongelmaa, suurta ja pientä mutta loppua kohti paransi juoksuaan. Kansa vaan ei oikein jaksanut innostua kaikesta saabismista. Käteen jäävä vaihdekeppikään ei oikein herättänyt luottamusta.

        "Saabismi on sairaus, joka ei tartu köyhiin" oli tarkasti ottaen koko sanonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Jouduin -80 luvulla duunissa ajamaan Metsäntutkimuslaitoksen turbo-saabia. Kun painoi tallaa ei tapahtunut ensin mitään ja sitten raivoisa potku ja keula osoitti milloin mihinkin. Paskin ajamani auto, no ehkä ne Metlan Ladat oli vielä surkeampia. Eivät kyllä olleet.

        Saabin pienen sillipurkin jälkeen Metlalle hankittiin edustusautoksi Chevrolet Caprice, sillä kelpasi pääjohtaja Eljas Pohtilaa kyyditä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

      Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe