Ikääntyvä kalusto

Anonyymi

Melko vähän näkyy uusia purjeveneitä laitureissa. Miksi näin? Yksi yleisimmistä veneistä näyttäisi olevan 2000-luvun alun Bavaria, eri kokoisina versioina. Myös tuon aikakauden Jeanneauta ja Beneteauta näkyy olevan liikkeellä. Hansejakin. Silloin myytiin ilmeisesti paljonkin purjeveneitä vuosittain? Silloin oli Venemessuillakin useita veneitä näytteillä.

Mitä tässä on tapahtunut?

116

1850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puhutko nyt kotisatamista vai vierassatamista?

      00-luvulla myytiin 10-20 -kertaisesti uusia purjeveneitä viime vuosiin verrattuna. Toisaalta 80-luvulla myytiin vielä selvästi enemmän, mutta pääosin pienempiä, joita ei enää juuri vierassatamissa näe.

      00-luvulla sai aika halvalla päivitettyä vanhan veneen uuteen tilavampaan. Sen jälkeen tuo ei ole onnistunut. Uusien hinnat nousseet ja käytettyjen laskeneet. Aika pientä on kehitys myös ollut, joten vaikea perustella välirahaa.

      80-luvun veneiden arvot ovat tippuneet vielä reilummin. Jos 00-luvulla sai Inferno 31/Comfortina 32 ja vastaavat vaihdettua uuteen 33-36 -jalkaiseen, välirahaksi riitti 20-50 000. Nyt ei saa edes samankokoista 50 000 välirahalla ja 36-jalkaiseen ei taida 100 000 riittää.

      2010-luvulla tuotiin varsin paljon uudehkoja käytettyjä ulkomailta. Sekin on merkittävästi vähentänyt tarvetta ostaa uusi.

      • Anonyymi

        Joo, velalliselle on kiusallinen tilanne, kun velkaa on vielä jäljellä, mutta omaisuuden arvo on laskenut, kuten nyt on käynyt. Viimeiset 12 vuotta inflaatio on ollut yhden luokkaa, joten velkapääoma ei ole pienentynyt. Korotkaan eivät kyllä ole rasittaneet.


    • Anonyymi

      Kun uusi 30-jalkainen maksaa mitenkään järkevästi varusteltuna, purjeineen ja myrkkyineen, rahdattuna Suomeen noin 150 000 euroa, tyhmäkin käsittää, ettei keskituloisella asuntovelallisella sellaisia rahoja ole.

      Eläkeläiset eivät noita osta, lapsiperheillä ei jättimäisen asuntovelkansa ja kahden Skodansa osareiden jälkeen ole todellakaan ostovoimaa 150 tonnin verran veneeseen.

      Kun sille kaiken huipuksi on optimaalinen sää (kaikki eivät nauti tissit jäässä myrskyssä veneilystä) ja vapaat osuvat noihin harvoihin hyviin päiviin - ja juuri silloin ei ole tähdellisempää tekemistä - tulee aika selväksi, että satatonnia satamakoristeesta on liikaa.

      Niitä, joilla on perittyä tai itse hankittua omaisuutta riittävästi, hyvin harvoin purjevene on prioriteettilistalla kovin korkealla, jos samalla rahalla saa kivan pikku huvilan Välimereltä merinäköalalla.

      Hinnat ovat karanneet ja vanhoja vehkeitä ei moni uskalla riesakseen ottaa.
      Osa ei, koska vanhaa ei kehtaisi näytellä Facessa ja Instassa.

      • Anonyymi

        Maksaako todella 30-jalkainen noin paljon? Myönnän, etten ole seurannut markkinoita viime vuosina, kun ei ole mitään tarvetta veneenvaihtoon, mutta n. 10 vuotta sitten 35-37 -jalkaisen sai suurinpiirtein 110-120 000 eurolla, Suomeen tuotuna ja purjehdusvalmiina. Lämppäri, plotteri asennettuna, normaalilla purjekerralla eli keula- ja isopurje, ainakin ensinmainittu rullalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaako todella 30-jalkainen noin paljon? Myönnän, etten ole seurannut markkinoita viime vuosina, kun ei ole mitään tarvetta veneenvaihtoon, mutta n. 10 vuotta sitten 35-37 -jalkaisen sai suurinpiirtein 110-120 000 eurolla, Suomeen tuotuna ja purjehdusvalmiina. Lämppäri, plotteri asennettuna, normaalilla purjekerralla eli keula- ja isopurje, ainakin ensinmainittu rullalla.

        Bavaria 34, jossa on edelleen sama runko kuin 2009 tulleessa 32:ssa, maksaa perushinnaltaan 110 000. Tuohon kuljetus, lämppäri ja vähän muuta varustusta niin ollaan 120-130 000 paikkeilla.

        2011 tuon perushinta oli 66 000. 2002-2011 pienin Bavaria (30-32) maksoi 57-73 000. Hintaan sisältyi purjeet, perusmittaristo jne. N. 10 000 lisähinta riitti hyvin purjehduskuntoisena Suomessa.

        Mutta myytiinhän tuolloin myös kalliita veneitä. Vaikkapa FG 33 ja EF34 möivät sen minkä valmistaa ehtivät, vaikka perushinta oli yli 150 000 ja ei sisältänyt purjeita eikä mittareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bavaria 34, jossa on edelleen sama runko kuin 2009 tulleessa 32:ssa, maksaa perushinnaltaan 110 000. Tuohon kuljetus, lämppäri ja vähän muuta varustusta niin ollaan 120-130 000 paikkeilla.

        2011 tuon perushinta oli 66 000. 2002-2011 pienin Bavaria (30-32) maksoi 57-73 000. Hintaan sisältyi purjeet, perusmittaristo jne. N. 10 000 lisähinta riitti hyvin purjehduskuntoisena Suomessa.

        Mutta myytiinhän tuolloin myös kalliita veneitä. Vaikkapa FG 33 ja EF34 möivät sen minkä valmistaa ehtivät, vaikka perushinta oli yli 150 000 ja ei sisältänyt purjeita eikä mittareita.

        No onpa Bavat kallistuneet.

        Katselin Ajolanrannan sivuilta 30-jalkaisen Oceaniksen tietoja. Päädyin siihen, että kyllä ainakin 130 000 tulisi sillekin hintaa.

        (Täytyy tosin sanoa, etten ollenkaan tykkää näiden tän päivän veneiden muotoilusta. Ylileveä perä, tuplaruorit, ei kunnollista istumapaikkaa ruorin takana, sisätilojen väritys jnejne.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa Bavat kallistuneet.

        Katselin Ajolanrannan sivuilta 30-jalkaisen Oceaniksen tietoja. Päädyin siihen, että kyllä ainakin 130 000 tulisi sillekin hintaa.

        (Täytyy tosin sanoa, etten ollenkaan tykkää näiden tän päivän veneiden muotoilusta. Ylileveä perä, tuplaruorit, ei kunnollista istumapaikkaa ruorin takana, sisätilojen väritys jnejne.)

        Yhtälailla ranskakaiset ja Hanse ovat kallistuneet. Aika pieniä noiden hintaerot olivat 00-luvulla. Vaikkapa Oceanis 31 maksoi 2009 74 000 perushinnaltaan.

        Bavarian kohdalla kyse voi olla tuotantomäärien romahduksesta. Beneteau/Jeneau tekee nykyään enemmän veneitä kuin 00-luvulla. Bavaria vain murto-osan.


      • Anonyymi

        Unohdit sellaiset ihmiset kuin keski-ikäiset joilla on usein erinomainen ostovoima. Lapset ovat jo omillaan tai melkein omillaan, asunto maksettu. Terveyttä piisaa vielä. Nämä ovat niitä samoja jotka ostavat silmää räpäyttämättä 300t mökin huitsin nevadasta. Usein vielä kyseessä on pariskunta joten rahat tuplaantuu. Samaan aikaan alkaa perintöä pukkaamaan molemmilta puolilta. Eräskin tällainen kaverini valitti kun rahaa on tilillä 100t eikä tiedä mitä sillä tekisi. Nämä ostavat myös yli 100t moottoriveneitä.


    • Anonyymi

      Kiitoksia kommenteista.

      Luulisi, että purjeveneistä tulee pulaa siinä vaiheessa, kun moottoriveneilystä aletaan luopua. Jotenkin kuvittelisin, että nykyisessä ilmastopoliittisessa ympäristössä polttoaineet eivät ainakaan halpene, ja moottoriveneilyn suunta olisi alaspäin?

      Tänä vuonna materiaalikustannukset ovat karanneet käsistä. Teräksen hinta on noussut 60%, puutavaran yli 30%, muovin hinta on myös noussut.

      Mahdolliset hiilitullit varmaankin nostavat raaka-aineiden hintoja jatkossa entisestään?

      Hurjaltahan tämä näyttää. Toki rahaa tuntuu edelleen löytyvän, monet ovat ostaneet mökkejä pää märkänä hintaan 150 - 300 keur.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisten nettovarallisuus lisääntyy vuodessa jotain 35 miljardia, osteleehan sillä jo.
        https://tilastokeskus.fi/til/rtp/2019/rtp_2019_2020-09-25_tie_001_fi.html

        Suurin osa varallisuudesta on sellaista ettei sillä voi tehdä isoja ostoksia.

        Edelleen merkittävin varallisuus on asunto, joka on pankin kanssa omistettu kimppakämppä. Toinen iso erä on vakuutussaamiset eli käytännössä eläkkeet, joiden nostamiseen on paljon rajoituksia ja joista peritään iso vero.

        Varsinaisia säästöjä on melko vähän ja niistäkin osa on sellaisia, joita kerätään asunnon hankkimiseen ei veneeseen.

        Aikuisen keskisäästö on 22.000 euroa. Sillä ei isoa venettä osteta.


      • Anonyymi

        Ei moottoriveneily tule vähenemään, hyvä esimerkki oli siirtyminen verottomasta verolliseen dieseliin.

        Kyllä se raha löytyy harrastukseen ja jos ajattelee vihreästi co hömppää, niin nyt jo on kaupan nesteellä my, joka viherpesee 80% co2 vs normi diesel.

        Ihme ettei vihervasurit ole halunneet tukea tätä pienentämällä verotusta näin huvällä tuotteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa varallisuudesta on sellaista ettei sillä voi tehdä isoja ostoksia.

        Edelleen merkittävin varallisuus on asunto, joka on pankin kanssa omistettu kimppakämppä. Toinen iso erä on vakuutussaamiset eli käytännössä eläkkeet, joiden nostamiseen on paljon rajoituksia ja joista peritään iso vero.

        Varsinaisia säästöjä on melko vähän ja niistäkin osa on sellaisia, joita kerätään asunnon hankkimiseen ei veneeseen.

        Aikuisen keskisäästö on 22.000 euroa. Sillä ei isoa venettä osteta.

        Onneksi on keskiarvosta poikkeavia...ahdistaisi noin pienet säästöt ja varallisuus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei moottoriveneily tule vähenemään, hyvä esimerkki oli siirtyminen verottomasta verolliseen dieseliin.

        Kyllä se raha löytyy harrastukseen ja jos ajattelee vihreästi co hömppää, niin nyt jo on kaupan nesteellä my, joka viherpesee 80% co2 vs normi diesel.

        Ihme ettei vihervasurit ole halunneet tukea tätä pienentämällä verotusta näin huvällä tuotteella.

        Noissa bioaineissa on se ongelma, että ne raaka-aineet ei riitä isoon käyttöön. Jos niitä alettaisiin isosti kauppaamaan, poltettaisiin kohta jo ruoka joidenkin suusta huviveneiden moottoreissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa bioaineissa on se ongelma, että ne raaka-aineet ei riitä isoon käyttöön. Jos niitä alettaisiin isosti kauppaamaan, poltettaisiin kohta jo ruoka joidenkin suusta huviveneiden moottoreissa.

        No, veneily nimenomaan ei ole isoa käyttöä. Vrt. Maantieliikenne kokonaisuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisten nettovarallisuus lisääntyy vuodessa jotain 35 miljardia, osteleehan sillä jo.
        https://tilastokeskus.fi/til/rtp/2019/rtp_2019_2020-09-25_tie_001_fi.html

        Silti Pienituloisten/ varallisten määrä lisääntyy kokojan tässä yhteiskunnassa.

        Raha jää pienemmälle määrälle. Ei ole hyvä kehitys tälläiseen suomeen jossa on ollut pienet erot ja vähän rikkaita. Lopputulos on huono.

        Varmaan ylivelkaisia on hyvä kk tuloisissa vielä enemmän tietyillä alueilla kun katsoo asuntojen hintoja, autovelka.


    • Anonyymi

      Ne on kalliita.

      • Anonyymi

        Kiitä vihervasemmistoa, kohta ne vasta maksavatkin, kun puniikit (sdp) tuo päästökaupan kehiin. Se ei ole veronkorotus, mutta hups hinnat nousee jatkuvasti....rajusti...ja kurjistaa ihmisten elämää, kun kaikkien tavaroiden hinnat nousee ja sun ostovoima laskee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä vihervasemmistoa, kohta ne vasta maksavatkin, kun puniikit (sdp) tuo päästökaupan kehiin. Se ei ole veronkorotus, mutta hups hinnat nousee jatkuvasti....rajusti...ja kurjistaa ihmisten elämää, kun kaikkien tavaroiden hinnat nousee ja sun ostovoima laskee...

        Sinun täytyy myöntää että Eu:un tavoitteista oltava siihen ei Persutkaan voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä vihervasemmistoa, kohta ne vasta maksavatkin, kun puniikit (sdp) tuo päästökaupan kehiin. Se ei ole veronkorotus, mutta hups hinnat nousee jatkuvasti....rajusti...ja kurjistaa ihmisten elämää, kun kaikkien tavaroiden hinnat nousee ja sun ostovoima laskee...

        Tuskin SDP kävelee yli EU:n päästökauppanormeista. Jaat vissiin väärää tietoa?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä vihervasemmistoa, kohta ne vasta maksavatkin, kun puniikit (sdp) tuo päästökaupan kehiin. Se ei ole veronkorotus, mutta hups hinnat nousee jatkuvasti....rajusti...ja kurjistaa ihmisten elämää, kun kaikkien tavaroiden hinnat nousee ja sun ostovoima laskee...

        Aina ne on ollut kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä vihervasemmistoa, kohta ne vasta maksavatkin, kun puniikit (sdp) tuo päästökaupan kehiin. Se ei ole veronkorotus, mutta hups hinnat nousee jatkuvasti....rajusti...ja kurjistaa ihmisten elämää, kun kaikkien tavaroiden hinnat nousee ja sun ostovoima laskee...

        Taisi olla Soini persuista, joka ainoana Suomessa on vaatinut huvikuunareita ja juppiveneitä verolle. Kateuspuolue toimii käytännössä näin.


    • Anonyymi

      Suuret ikäluokat luopuvat veneistään josta seuraa käytettyjen markkinoille ylitarjontaa. Samalla nuoret harrastaa monella rintamalla ja eivät ole innokkaita omistamaan ja ylläpitämään veneitä. Käytettyjen hintataso laskee ja se vähentää uusien kysyntää.

      • Anonyymi

        Käytettyjen markkinoilla ehkä oli ylitarjontaa 2010-2019, mutta keväästä 2020 alkaen kaikki kunnollinen on mennyt kaupaksi ellei hinta ole ollut posketon. Nyt näkyy jo pyynneissä selkeää nousua 2019 tasoon verrattuna. Vaikkapa 00-luvun Bavarioita on Nettiveneessä nyt myynnissä vain 4 kpl ja halvin pyynti 78 000. 2019 ja aiemmin noita oli 10-20 kpl jatkuvasti tuolla ja 78 000 pyynti oli vain yli 40-jalkaisista. Nyt tuollaolevista 37-39 -jalkaisista olisi pyydetty 10-20 000 vähemmän.

        Näyttää myös Infernot, Comfortinat jne. aikalailla hävinneen tuolta. Sen sijaan pienempää ja vanhempaa kalustoa tuolla on edelleen runsaasti. Vaikkapa Avanceja on 19 kpl, Finn 26 iso kasa jne. Niiden hinnat eivät vaikuta nousseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettyjen markkinoilla ehkä oli ylitarjontaa 2010-2019, mutta keväästä 2020 alkaen kaikki kunnollinen on mennyt kaupaksi ellei hinta ole ollut posketon. Nyt näkyy jo pyynneissä selkeää nousua 2019 tasoon verrattuna. Vaikkapa 00-luvun Bavarioita on Nettiveneessä nyt myynnissä vain 4 kpl ja halvin pyynti 78 000. 2019 ja aiemmin noita oli 10-20 kpl jatkuvasti tuolla ja 78 000 pyynti oli vain yli 40-jalkaisista. Nyt tuollaolevista 37-39 -jalkaisista olisi pyydetty 10-20 000 vähemmän.

        Näyttää myös Infernot, Comfortinat jne. aikalailla hävinneen tuolta. Sen sijaan pienempää ja vanhempaa kalustoa tuolla on edelleen runsaasti. Vaikkapa Avanceja on 19 kpl, Finn 26 iso kasa jne. Niiden hinnat eivät vaikuta nousseen.

        Ihan totta, lyhyellä katsannalla. Parin vuoden päästä hintataso on palannut 2019 tasolle tai jopa alle. Suurien ikäluokkien kaluston vapautuminen uusille käyttäjille on syy siihen, että uusia veneitä on niin vähän.


    • Anonyymi

      1 juttu on se että kaikki ostaa noita moottoripäristimiä ja kukaan ei enää osaa edes purjehtia => kunnostettavaa kalustoa riittää hyvin ja suhteessabuusiin nenovat halpojs.

      • Anonyymi

        Justiin oli Venelehdessä koeajo 9m Finnmasterista. Tuon daycruiserin hinnalla (noin 250000eur) saisi jo 40 jalkaisen purjeveneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Justiin oli Venelehdessä koeajo 9m Finnmasterista. Tuon daycruiserin hinnalla (noin 250000eur) saisi jo 40 jalkaisen purjeveneen.

        Neljännesmiljoona jostakin keskinkertaista laatua edustavasta dc:stä? Sairasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljännesmiljoona jostakin keskinkertaista laatua edustavasta dc:stä? Sairasta...

        Niissä on niin järjettömän kokoiset moottorit. 2x 300 hv koneet maksaa jo luokkaa 60 000 euroa yhteensä. Ennen riitti 70-heppainen Yanmar tuon pituiseen veneeseen.


    • Anonyymi

      Ennen tavan duunarillakin oli varaa, jabheillensopivia veneitä oli tarjolla. . Tällä vuostuhannella on mennyt siihen että vain herrasväki purjehtii ja veneet on heidän ostokykynsä mukaisia. Tavan ksnsalainen pystyybostamaan 70-80-lukuisen veneen.

      • Anonyymi

        Kyllä duunari voi laittaa veneeseen 100 000 €. Jättää vain asunnosta 20-30 m2 pois, jos asuu pääkaupunkiseudulla.


      • Anonyymi

        Enne tavan duunarikin osasi kirjoittaa vaan ei enää tababoostamaanjabheil ossoopystyylukuisa,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enne tavan duunarikin osasi kirjoittaa vaan ei enää tababoostamaanjabheil ossoopystyylukuisa,,,

        Tavan duunarilla on leveet sormet. Mutta ei varaa uusiin veneisiin. Vain herrojen vanhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä duunari voi laittaa veneeseen 100 000 €. Jättää vain asunnosta 20-30 m2 pois, jos asuu pääkaupunkiseudulla.

        20-30 neliön poisjättö pienentää sitä velkaa noin 150 000 eurolla. Pääomaa ei tilillä ole edelleenkään, ja velkakaira yhä 300 tonnia


    • Anonyymi

      Moottoriveneily tulee saamaan suoneniskun seuraavien 5-10 vuoden sisällä.

      Kiristyvät päästömääräykset ja polttoaineen hinnan nousu (veneasemilla voisin kuvitella 98E:n hinnaksi muutaman vuoden sisällä 3€/litra) tulee tekemään selvää aika monen moottoriveneilijän vesillelähtöhaluista.

      • Anonyymi

        Se on pieni kulu kokonaisuuteen nähden.


      • Anonyymi

        On niitä muitakin, kuin bensini veneitä, älä märkää unta nää, että moottoriveneet tulisi poistumaan...

        Wärtsilä testannut jo tavallista laivakinetta ammoniakilla, kihta ajetaan tavallisillakin jollain vastaavalla...


      • Anonyymi

        Varakkaille joita on heitäkin varsin paljon, ei venepolttoaineiden hinnoilla liene juuri merkitystä kun niitä käyttötunteja tulee niin vähän, sama se maksaako bensa 1,57 tai 3,05 Euroa litra.


      • Anonyymi

        Tämä on aina se persaukisten märkä uni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä muitakin, kuin bensini veneitä, älä märkää unta nää, että moottoriveneet tulisi poistumaan...

        Wärtsilä testannut jo tavallista laivakinetta ammoniakilla, kihta ajetaan tavallisillakin jollain vastaavalla...

        HAHAHAAH!!! Vedä poika hatsit ammoniakista.

        Sellaista myrkkyä ei ikinä tule tavisten veneisiin. Pienikin vuoto ja koko satama evakuoitava.


      • Anonyymi

        Enpä usko. Veneiden päästömääräyksiin ei ole juuri muutoksia odotettavissa, koska se on aika pieni sektori kokonaisuudessa. Polttoaineiden hinnat ehkä vähän nousevat mutta 3 euroa bensalitrasta (nykyrahassa) on utopiaa seuraavien 10 vuoden aikana.

        Vähän sitä aikaperspektiiviä nyt peliin: polttomoottoriautojen valmistuksen tavoitellaan päättyvän 2035 mennessä, mikä tarkoittaa, a) että kyllä niitä valmistetaan ja myydään vielä ainakin 2030 ja b) että niitä on käytössä merkittäviä määriä vielä ainakin 2055. Joten kyllä polttoainettakin myydään. Hinnannousua puolestaan rajoittaa kysynnän lasku.

        JOSSAIN vaiheessa tulee sitten eteen se, että kysynnän lasku leikkaa myös saatavuutta. Mutta en pidä uskottavana, että meikäläisen jäljelläolevana aktiiviveneilyaikana (tod. näk. max 30 vuotta) suurta "suoneniskua" moottoriveneily kohtaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko. Veneiden päästömääräyksiin ei ole juuri muutoksia odotettavissa, koska se on aika pieni sektori kokonaisuudessa. Polttoaineiden hinnat ehkä vähän nousevat mutta 3 euroa bensalitrasta (nykyrahassa) on utopiaa seuraavien 10 vuoden aikana.

        Vähän sitä aikaperspektiiviä nyt peliin: polttomoottoriautojen valmistuksen tavoitellaan päättyvän 2035 mennessä, mikä tarkoittaa, a) että kyllä niitä valmistetaan ja myydään vielä ainakin 2030 ja b) että niitä on käytössä merkittäviä määriä vielä ainakin 2055. Joten kyllä polttoainettakin myydään. Hinnannousua puolestaan rajoittaa kysynnän lasku.

        JOSSAIN vaiheessa tulee sitten eteen se, että kysynnän lasku leikkaa myös saatavuutta. Mutta en pidä uskottavana, että meikäläisen jäljelläolevana aktiiviveneilyaikana (tod. näk. max 30 vuotta) suurta "suoneniskua" moottoriveneily kohtaisi.

        Ei ole utopiaa, päästökauppa pitää siitä huolen ja poliitikot voi hymyillä ja hihitellä, kun ei ole kenenkään vastuulla, kun markkinat päättävät huutokaupoilla korotukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole utopiaa, päästökauppa pitää siitä huolen ja poliitikot voi hymyillä ja hihitellä, kun ei ole kenenkään vastuulla, kun markkinat päättävät huutokaupoilla korotukset.

        Ei tule päästökauppa sellaista aiheuttamaan. Ota se foliohattu pois päästäsi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka vuosi on tarjolla aikaisempaa vuotta vähemmän päästöjä jotka ovat huutokaupassa josta jakeluketjut kilpailevat, se on tasavarma jokavuotinen korotus automaatti.

        Sulla on foliohatussa vielä silmälaput ja sossun ja ruusu koriste, jos et osaa ajatella objektiivisesti.

        https://moottori.fi/liikenne/jutut/polttoaineiden-paastokauppa-valmisteilla-miten-kay-litrahinnan/

        Autoliitto on valehteluautomaatti näissä asioissa. Ei niiden juttuihin kannata uskoa.

        Kysyntä vähenee, joten se hillitsee automaattisesti hintojen nousua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka vuosi on tarjolla aikaisempaa vuotta vähemmän päästöjä jotka ovat huutokaupassa josta jakeluketjut kilpailevat, se on tasavarma jokavuotinen korotus automaatti.

        Sulla on foliohatussa vielä silmälaput ja sossun ja ruusu koriste, jos et osaa ajatella objektiivisesti.

        https://moottori.fi/liikenne/jutut/polttoaineiden-paastokauppa-valmisteilla-miten-kay-litrahinnan/

        Kaikki täyspäiset veneilijät ajavat dieselillä, joten bensa saa maksaa vaikka kympin litralta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko. Veneiden päästömääräyksiin ei ole juuri muutoksia odotettavissa, koska se on aika pieni sektori kokonaisuudessa. Polttoaineiden hinnat ehkä vähän nousevat mutta 3 euroa bensalitrasta (nykyrahassa) on utopiaa seuraavien 10 vuoden aikana.

        Vähän sitä aikaperspektiiviä nyt peliin: polttomoottoriautojen valmistuksen tavoitellaan päättyvän 2035 mennessä, mikä tarkoittaa, a) että kyllä niitä valmistetaan ja myydään vielä ainakin 2030 ja b) että niitä on käytössä merkittäviä määriä vielä ainakin 2055. Joten kyllä polttoainettakin myydään. Hinnannousua puolestaan rajoittaa kysynnän lasku.

        JOSSAIN vaiheessa tulee sitten eteen se, että kysynnän lasku leikkaa myös saatavuutta. Mutta en pidä uskottavana, että meikäläisen jäljelläolevana aktiiviveneilyaikana (tod. näk. max 30 vuotta) suurta "suoneniskua" moottoriveneily kohtaisi.

        Venasemille voi käydä kylmät, jos autot täysin hylkää bensan. Porvoon jalostamon bensalinjasto laitetaan jossain vaiheessa pakettiin, ja bensa tuodaan ulkomailta. Homma voi käydä hyvin epäkiinnostavaksi huoltamoyrittäjien kannalta. Kyllä se todennäköisesti jollain lailla hyytyy. Veneala on niin pieni, että sen huolet ei ole tärkeitä eduskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoliitto on valehteluautomaatti näissä asioissa. Ei niiden juttuihin kannata uskoa.

        Kysyntä vähenee, joten se hillitsee automaattisesti hintojen nousua.

        Jos katsoo turpeen päästökauppaa, niin sehän on noussut muutamasta eurosta 45 euroon 15 eurosta, Turpeen kannattavuuden raja päästökaupassa on jotain 20 euroa.. Päästökauppa on käytännössä jo lopettanut turvehommat, kuten oli tarkoituskin. Se on yksityiskohdista kiinni, miten sen halutaan vaikuttavan polttoaineisiin. Tähän tietysti vaikuttaa vaihtoehdot. Turve on helposti korvattavissa esim. hakkeella, bensan kipuraja on tällä hetkellä korkea. Dieselin korvaaminen on vielä hankalampaa, koska rekat ei toimi sähköllä eikä bensalla, joten diesel on enemmän turvassa. Ehkä siis näemme vielä lyhytaikaisen dieselperämoottoreiden kukoistuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsoo turpeen päästökauppaa, niin sehän on noussut muutamasta eurosta 45 euroon 15 eurosta, Turpeen kannattavuuden raja päästökaupassa on jotain 20 euroa.. Päästökauppa on käytännössä jo lopettanut turvehommat, kuten oli tarkoituskin. Se on yksityiskohdista kiinni, miten sen halutaan vaikuttavan polttoaineisiin. Tähän tietysti vaikuttaa vaihtoehdot. Turve on helposti korvattavissa esim. hakkeella, bensan kipuraja on tällä hetkellä korkea. Dieselin korvaaminen on vielä hankalampaa, koska rekat ei toimi sähköllä eikä bensalla, joten diesel on enemmän turvassa. Ehkä siis näemme vielä lyhytaikaisen dieselperämoottoreiden kukoistuksen?

        piti olla "muutamasta eurosta 45 euroon."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAHAHAAH!!! Vedä poika hatsit ammoniakista.

        Sellaista myrkkyä ei ikinä tule tavisten veneisiin. Pienikin vuoto ja koko satama evakuoitava.

        Yritä pysyä asiallisena vaikka onkin anonyymipalsta


    • Anonyymi

      Minä myin veneeni, koska rupesi tympimään purjehduksen turismiluonne. Pitäisi saada pois muut veneet ja ihmiset, jotta saaristossa olisi aito luonnonrauha. Lisäksi meri pitäisi saada puhtaaksi.

      On minulla edelleen traileroitava moottorivene, jolla teen lasten kanssa retkiä erilaisille järville. Joskus olemme myös teltassa yötä. Pienet kulut, pieni vaiva, veden ja luonnon läheisyys, mutta aivan sama ilo kuin purjehtiessakin.

      Jos joskus purjehdukseen palaan, se tulee olemaan asumista veneessä, mutta asuttavan veneen hankkimiseen minulla ei todennäköisesti ole koskaan rahaa,

      • Anonyymi

        "Pitäisi saada pois muut veneet ja ihmiset..."

        Heh! Kuka käskee tunkea samoihin rysiin kaikkien muiden noviisien kanssa?


      • Anonyymi

        Traileroitavia purkkareita olen etsiskellyt. Voisi mennä vaikka miñne, eikä aina kihnuttaa samoja pilttuita.

        Ikävä kyllä autolla ei jaksa vetää kuin Jullea ja se on vähän antiikkisen oloinen ja näköinen.


      • Anonyymi

        Täytyy valita joku muu aika ja paikka kuin Nauvon ja Korppoon eteläpuoli heinäkuussa. Pari vuotta sitten oltiin syyskuussa viikolla reitti Brännskär-Aspö-Nötö-Seili. Matkalla nähtiin 2 ihmistä, juteltiin yhden kanssa. Aina ainoa vene satamassa. Heinäkuussa käyt Houtskärin ja Iniön luonnonsatamissa. Saat yksin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy valita joku muu aika ja paikka kuin Nauvon ja Korppoon eteläpuoli heinäkuussa. Pari vuotta sitten oltiin syyskuussa viikolla reitti Brännskär-Aspö-Nötö-Seili. Matkalla nähtiin 2 ihmistä, juteltiin yhden kanssa. Aina ainoa vene satamassa. Heinäkuussa käyt Houtskärin ja Iniön luonnonsatamissa. Saat yksin olla.

        Me olemme jo vuosia pitäneet elokuussa kesäloman juurikin heinäkuisen ihmispaljouden takia. Palvelut vain tykkäävät loppua tai ainakin vähetä dramaattisesti elokuun puolivälissä kun työvoima palaa pulpetin ääreen. Meille kuitenkin osa lomailua on ulkona syönti, lasillisen ottamisen terassilla ja välillä valmiiseen aamiaispöytään meneminen. No, kaikkea ei voi saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me olemme jo vuosia pitäneet elokuussa kesäloman juurikin heinäkuisen ihmispaljouden takia. Palvelut vain tykkäävät loppua tai ainakin vähetä dramaattisesti elokuun puolivälissä kun työvoima palaa pulpetin ääreen. Meille kuitenkin osa lomailua on ulkona syönti, lasillisen ottamisen terassilla ja välillä valmiiseen aamiaispöytään meneminen. No, kaikkea ei voi saada.

        Eikö hotelli loma ja paikallisesti vuokrattu vene olisi juuri teille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me olemme jo vuosia pitäneet elokuussa kesäloman juurikin heinäkuisen ihmispaljouden takia. Palvelut vain tykkäävät loppua tai ainakin vähetä dramaattisesti elokuun puolivälissä kun työvoima palaa pulpetin ääreen. Meille kuitenkin osa lomailua on ulkona syönti, lasillisen ottamisen terassilla ja välillä valmiiseen aamiaispöytään meneminen. No, kaikkea ei voi saada.

        Osa lomailua on siis kännääminen. Suomalaisista puhuttaessa ei hämmästytä.

        Ilman alkoholia ei onnistu arki eikä juhla, lomista puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö hotelli loma ja paikallisesti vuokrattu vene olisi juuri teille?

        Ei ole. Purjehdimme kaikki vapaat kesän viikonloput ja oma vene on kuitenkin aina oma, jossa kaikki tarvittavat välineet, vaatteet jne ovat omilla tutuilla paikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa lomailua on siis kännääminen. Suomalaisista puhuttaessa ei hämmästytä.

        Ilman alkoholia ei onnistu arki eikä juhla, lomista puhumattakaan.

        Mistä päädyit näin yksinkertaiseen ja hätiköityyn päätelmään?. Vai puhutko omasta ja lähipiirisi lomanviettotavasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päädyit näin yksinkertaiseen ja hätiköityyn päätelmään?. Vai puhutko omasta ja lähipiirisi lomanviettotavasta?

        Ei vaan teidän perheestä ja tuttava piiristä, vanhan viinan haju pauistaa sun kirjoituksesta, kait huomaat sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan teidän perheestä ja tuttava piiristä, vanhan viinan haju pauistaa sun kirjoituksesta, kait huomaat sen.

        Jos juo oikein kunnon vahvaa pirtua, 70-volttinen riittää, niin koronavirukset kuolee. Sen päälle voi kyllä hörpätä sitten jotain lantrinkia, mutta ei ihan heti että ehtii vaikuttaa. Terveydeksi!


    • Anonyymi

      Vuodessa on tunteja noin 365 kertaa 24, yli 90 % siitä ajasta veneet ovat nimen omaan laitureissa ja/tai ihan kuivalla maalla. Pieni osa em. veneistä on uusia, muut enemmän tai vähemmän ikääntyneitä.

      • Anonyymi

        Toisilla on toisilla ei, olen vieläkin ensimmäisellä reissulla yli kaksi kuukautta jo matkassa...


      • Anonyymi

        Tosi on. Ja suurin osa pääsee panemaan muijaansa kerran kuussa tai jopa harvemmin. Silti jaksetaan roikkua avioliitossa maksamassa sen eukon unelmia.

        Fiksua?


    • Anonyymi

      Tässä on sama juttu kuin kaikessa muussakin. Nykyään on niin paljon valinnanvaraa siinä mihin aikansa käyttää. Nuorilla menee pelkästään netissä roikkumiseen, someiluun ja pelaamiseen 80% vapaa-ajasta. Ei siinä ole aikaa opetella purjehtimaan tai mennä purjehtimaan. Suurin osa on täysin kädetöntä porukkaa muutenkin.

    • Anonyymi

      Lentomatkustus tulee jonkun verran vähenemään. Toki sen purjeveneen valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, mutta on se silti pienempi paha kuin että valmistettaisiin saman painoinen moottorivene. Purjeveneellä voi matkustaa hyvinkin pienillä päästöillä.

    • Anonyymi

      Suomi 24. Todellinen upporikkaiden ja älykköjen keskustelualusta.

      Joka hemmolla on rahaa kuin roskaa, varaa vaikka minkälaiseen veneeseen ja autoon.
      Silti venesatamat ovat täynnä vanhoja paskoja ja parkkipaikat täynnä osarilla ostettuja Skodia. Väsyneimmillä jopa työsuhdeauto on itäauto.

      Ja polttoaineen hinta ei merkkaa mitään, mutta kummasti joka puolella alkaa saatanallinen huuto heti, kun polttoaineen hintaa nostetaan.....

    • Anonyymi

      Eikö veneilijöitä kiinnosta alentaa hiilidioksidipäästöjään? Luulisi, että purjehdus nimenomaan olisi tulevaisuuden trendi ja uuttakin kalustoa tarvittaisiin. Gretakin liftasi kisaveneeseen kun kävi taannoin New Yorkissa paasaamassa tästä aiheesta. Ilmastonmuutos on todellista: hirmutulvia, kuivuutta, metsäpaloja, tappohelteitä… vai olisiko vaan, että laittaa silmät hetkeksi kiinni ja starttaa sitten sen 600hv tulille?

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä kylmä totuus on, että purjehdus ei tule koskaan olemaan laajojen kansanryhmien harrastus.
        Purjeveneen ylläpito on liian työlästä tavalliselle ihmiselle, jonka on käytävä päivittäisessä työssä.
        Varakkaat pystyvät ostamaan nuo palvelut, mutta heillä on usein muitakin harrastuksia ja siinä tahtoo purjehdus jäämään hopea- tai pronssisijoille.

        Vaikka tuo vuokraustoiminta lähtisi nousuun, niin silti purjeveneiden vuokraus jää moottoriveneiden vuokrauksen jalkoihin.
        Purjehdus on ja jää pienen ryhmän harrastukseksi, johon polttoaineiden hinnoilla ei ole paljoakaan vaikutusta.
        Moni on varmaankin kuullut, että purjehtiminen on kallein tapa kulkea ilmaiseksi vesillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä kylmä totuus on, että purjehdus ei tule koskaan olemaan laajojen kansanryhmien harrastus.
        Purjeveneen ylläpito on liian työlästä tavalliselle ihmiselle, jonka on käytävä päivittäisessä työssä.
        Varakkaat pystyvät ostamaan nuo palvelut, mutta heillä on usein muitakin harrastuksia ja siinä tahtoo purjehdus jäämään hopea- tai pronssisijoille.

        Vaikka tuo vuokraustoiminta lähtisi nousuun, niin silti purjeveneiden vuokraus jää moottoriveneiden vuokrauksen jalkoihin.
        Purjehdus on ja jää pienen ryhmän harrastukseksi, johon polttoaineiden hinnoilla ei ole paljoakaan vaikutusta.
        Moni on varmaankin kuullut, että purjehtiminen on kallein tapa kulkea ilmaiseksi vesillä.

        Purjevene on rikausta lukuun ottamatta moottorivene. Tai oikeastaan niin, että moottori on purjeveneessä pieni ja sen huolto on yleensä helppoa ja edullista. Yli 30 jalkaisessa moottoriveneessä on kaksi isoa moottoria ja yleensä kaksi vetolaitetta. Eli neljä huoltokohdetta. En näe suurta eroa ylläpidon määrässä näiden kahden välillä. Kaiken saa nykyään toki rahallakin ostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjevene on rikausta lukuun ottamatta moottorivene. Tai oikeastaan niin, että moottori on purjeveneessä pieni ja sen huolto on yleensä helppoa ja edullista. Yli 30 jalkaisessa moottoriveneessä on kaksi isoa moottoria ja yleensä kaksi vetolaitetta. Eli neljä huoltokohdetta. En näe suurta eroa ylläpidon määrässä näiden kahden välillä. Kaiken saa nykyään toki rahallakin ostettua.

        Unohdat tuossa kokonaan sen suuren trailerilla kulkevan veneryhmän.
        Minä olin pitkään purjeveneilijä, joten kyllä ne kevät- ja syyssulkeiset tulivat tutuiksi.
        Pidin kauan venettäni satamassa talvisin, mutta kun oli isompia muutoksia tiedossa, niin toin sen kotipihaan talvehtimaan,
        Kyllä siinä oli paljon enemmän ”narun päitä” irti kuin moottoriveneilyssä.
        Nosturin tilaaminen ja rikausavun pyytäminen kavereilta, joka oli usein aikataulujen sovittelemista.
        Kyllä ne kaksimoottoriset yhdistelmät ovat kuitenkin melko harvinaisia tavallisilla veneilijöillä.
        Siitä ei kyllä pääse mihinkään, että keskimäärin moottoriveneily on selvästi helpompaa ja siksi myös yleisempää - ainakin Nettiveneen ilmoitusten perusteella.
        Purjehdus oli kyllä hauskaa kun kaikki osui kohdalleen, mutta kuten sanotaan - aikansa kutakin - säätämistä D


    • Anonyymi

      Ei ole tapahtunut mitään. Aloitin veneilyn vanhempieni kanssa -70 luvulla ja silloin kalusto oli paljolti hai-vieneet folkkarit , jokunen saaristoristeilijäkin. Nyt yhä kalusto on pääsääntöisesti yli 20 vuotta vanhaa.

      • Anonyymi

        On tuossa ollut pari piikkiä. 80/90-luvun taitteessa ja 00-luvulla kalusto oli aika uutta pääosin, siis pääosin alle 10-vuotiasta. 90-luvulla uusimmat veneet myytiin paljolti ulkomaille ja 90-luvun loppupuolella kalusto oli pääosin 80-luvulta eli yli 10-vuotiasta. Tuolloin oli lähes 10 vuoden jakso, jolloin purjeveneitä myytiin varsin nihkeästi ja lisäksi veneitä meni ulkomaille.

        00-luvulla kauppa taas kävi hyvin ja lomareissuilla näki pääosin tuota uudempaa kalustoa ja isompia veneitä 80-luvulta. 70-luvun veneet olivat jo kadonneet lähes täysin, samoin 80-luvun alle 30-jalkaiset. Nyt on taas ollut lähes 10 vuoden jakso nihkeää uusien purjeveneiden myyntiä. Mutta erotuksena 90-lukuun uudempaa suomalaiskalustoa ei ole myyty paljoa ulkomaille. Sen sijaan ulkomailta on tuotu reilusti lisää 00-luvun kalustoa käytettynä. Olisiko jo puolet Suomen 00-luvun purjeveneistä tuotu käytettynä?

        Eivät ne vanhemmat ja pienemmät veneet kokonaan ole kadonneet. Niillä vain ei enää lähdetä Saaristomerelle tai muualle pidemmälle reissulle. Onhan Suomessa edelleen valtava määrä H-veneitä, Guy 22:ia, Avance 24:ia jne. Mutta harvinainen näky nuo ovat vähänkään kauempana kotisatamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa ollut pari piikkiä. 80/90-luvun taitteessa ja 00-luvulla kalusto oli aika uutta pääosin, siis pääosin alle 10-vuotiasta. 90-luvulla uusimmat veneet myytiin paljolti ulkomaille ja 90-luvun loppupuolella kalusto oli pääosin 80-luvulta eli yli 10-vuotiasta. Tuolloin oli lähes 10 vuoden jakso, jolloin purjeveneitä myytiin varsin nihkeästi ja lisäksi veneitä meni ulkomaille.

        00-luvulla kauppa taas kävi hyvin ja lomareissuilla näki pääosin tuota uudempaa kalustoa ja isompia veneitä 80-luvulta. 70-luvun veneet olivat jo kadonneet lähes täysin, samoin 80-luvun alle 30-jalkaiset. Nyt on taas ollut lähes 10 vuoden jakso nihkeää uusien purjeveneiden myyntiä. Mutta erotuksena 90-lukuun uudempaa suomalaiskalustoa ei ole myyty paljoa ulkomaille. Sen sijaan ulkomailta on tuotu reilusti lisää 00-luvun kalustoa käytettynä. Olisiko jo puolet Suomen 00-luvun purjeveneistä tuotu käytettynä?

        Eivät ne vanhemmat ja pienemmät veneet kokonaan ole kadonneet. Niillä vain ei enää lähdetä Saaristomerelle tai muualle pidemmälle reissulle. Onhan Suomessa edelleen valtava määrä H-veneitä, Guy 22:ia, Avance 24:ia jne. Mutta harvinainen näky nuo ovat vähänkään kauempana kotisatamista.

        Mitä nyt on kahtena koronakesänä tullut katseltua, niin on paljon vanhoja 70- ja 80-lukujen alle 30 jalkaisia liikenteessä Saaristomerellä. Ilmeisesti kaivettu esille käyttämätöntä vanhaa kalustoa kun ei ole lentäen päässyt etelän aurinkoon. Sama trendi maanteillä asuntovaunujen osalta. Ne vanhat pienet purkkarit tuppaavat vaan viihtymään paremmin luonnonsatamissa kuin vierasvenesatamissa eikä siksi ole niin näkyvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa ollut pari piikkiä. 80/90-luvun taitteessa ja 00-luvulla kalusto oli aika uutta pääosin, siis pääosin alle 10-vuotiasta. 90-luvulla uusimmat veneet myytiin paljolti ulkomaille ja 90-luvun loppupuolella kalusto oli pääosin 80-luvulta eli yli 10-vuotiasta. Tuolloin oli lähes 10 vuoden jakso, jolloin purjeveneitä myytiin varsin nihkeästi ja lisäksi veneitä meni ulkomaille.

        00-luvulla kauppa taas kävi hyvin ja lomareissuilla näki pääosin tuota uudempaa kalustoa ja isompia veneitä 80-luvulta. 70-luvun veneet olivat jo kadonneet lähes täysin, samoin 80-luvun alle 30-jalkaiset. Nyt on taas ollut lähes 10 vuoden jakso nihkeää uusien purjeveneiden myyntiä. Mutta erotuksena 90-lukuun uudempaa suomalaiskalustoa ei ole myyty paljoa ulkomaille. Sen sijaan ulkomailta on tuotu reilusti lisää 00-luvun kalustoa käytettynä. Olisiko jo puolet Suomen 00-luvun purjeveneistä tuotu käytettynä?

        Eivät ne vanhemmat ja pienemmät veneet kokonaan ole kadonneet. Niillä vain ei enää lähdetä Saaristomerelle tai muualle pidemmälle reissulle. Onhan Suomessa edelleen valtava määrä H-veneitä, Guy 22:ia, Avance 24:ia jne. Mutta harvinainen näky nuo ovat vähänkään kauempana kotisatamista.

        Aloitin purjehduksen vanhempieni kanssa 70-luvun puolivälin jälkeen. Ekan veneenpurjenumero oli nipin napin 1000. Nyt näitä ykkös-kakkostonnisia ei näy enää juuri missään.
        Minne ne ovat hävinneet? Veneiden koko oli paaaljon pienempi 40 vuotta sitten, mutta kyllä niillä mentiin Maarianhaminaan. Oli Suunnon käsibussoli, portapotti ja Origo heat pal antamassa lämpöä (ja häkää). Olhlson 29 ja Helmsman 26 olivat silloin keskikokoisia perheveneitä.


    • Anonyymi

      En tiedä, missä olet liikkunut. Ainakin Maarianhaminan länsisatama oli viime viikolla täynnä n. 40-jalkaisia 5-10 v vanhoja purjeveneitä. X:iä, Grand Sloleileja ja tietenkin Hanseja ja Bavarioita. Luulen, että kaikki on tuotu muutaman viime vuoden aikana Keski-Euroopasta. 80-luvun 30-40 -jalkaiset loistavat poissaolollaan. Toki vanhoja Swaneja näkyy aika paljon.

      • Anonyymi

        Ei tänä kesänä jaksettu lähteä Marikseen asti vaan on pyöritty kohta kuukausi Saaristomerellä. Viime kesänä jäi venereissu tekemättä ja vertaan tätä kesää aikaan ennen koronaa. Havaintoina ainakin uusien purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden määrän selkeä lisääntyminen. Pari vuotta sitten porukka oli aika ikäkästä. Nyt tuntuu, että vanhempi väki olisi lopettanut ja myynyt veneensä nuoremmilla. Tosi paljon enemmän pieniä lapsia näkyy veneissä. Myös tuota aiemmin puuttunutta vanhaa kalustoa valtavasti enemmän liikkeellä. Ovat juurikin noita < 10 teur Ohlssoneita ym. 70-lukulaisia. Ja matkamotareita tullut lisää tosi paljon. Varmaan niinkin, että ei niillä 70-luvun puolitonnareila lähdetä Marikseen, vaan kierellään Saaristomeren muotipaikkoja, joita on somesta bongattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tänä kesänä jaksettu lähteä Marikseen asti vaan on pyöritty kohta kuukausi Saaristomerellä. Viime kesänä jäi venereissu tekemättä ja vertaan tätä kesää aikaan ennen koronaa. Havaintoina ainakin uusien purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden määrän selkeä lisääntyminen. Pari vuotta sitten porukka oli aika ikäkästä. Nyt tuntuu, että vanhempi väki olisi lopettanut ja myynyt veneensä nuoremmilla. Tosi paljon enemmän pieniä lapsia näkyy veneissä. Myös tuota aiemmin puuttunutta vanhaa kalustoa valtavasti enemmän liikkeellä. Ovat juurikin noita < 10 teur Ohlssoneita ym. 70-lukulaisia. Ja matkamotareita tullut lisää tosi paljon. Varmaan niinkin, että ei niillä 70-luvun puolitonnareila lähdetä Marikseen, vaan kierellään Saaristomeren muotipaikkoja, joita on somesta bongattu.

        Pikemminkin on ymmärretty, että Marikseen kannattaa mennä Viikkarilla eikä omalla veneellä ja purjehduselämykset löytyvät Ahvenanmaan saariston ja Saaristomeren pienemmistä satamista. Eihän se matka Marikseen ole 10keur Ohlssonille matka eikä mikään, mutta matkan varrella on mukavampaa kuin kohteessa joka on jo moneen otteeseen nähty sillä Viikkarilla.


    • Anonyymi

      Purjeveneiden myynti ei lyö leiville.

    • Anonyymi

      On maamme köyhä ja siksi jää, ainakin jos yhä äänestämme demareita. Vielä 60- ja 70-luvuilla perus duunari pystyi ostamaan kymmenmetrisen veneen. Ei enää tänään.

      • Anonyymi

        Oletat siis, että porvarit ekana nostaisi perusduunarin palkkaa? Nauran koko matkan pankkiin.


      • Anonyymi

        60/70-luvulla 10 m purjevene oli valtava. Swan 36 oli aivan duunarin ulottumattomissa eikä niitä montaa koko Suomeen myyty. Kings Cruiser 33 oli aikanaan näyttelyn suurin vene. Eipä sitäkään perusduunari ostanut. Ehkä osti H-veneen tai jopa Vegan.


    • Anonyymi

      Uusi vene maksaa monin kerroin enemmän kuin vanha vene. Purjevene ei kuitenkaan happane vanhetessaan samalla tavalla kuin vaikkapa auto, joten moni valitsee rationaalisesti sen vanhan.

      Moni myös pitää enemmän klassisemmista veneistä kuin nykypaateista.

      Mutta joo, hämmentävän vähäistä on silti uusien purkkareiden ostaminen. Suomalaiset ovat rikkaampia kuin koskaan ennen, joten ostovoimasta ei varmasti ole kysymys.

      • Anonyymi

        Ostovoimaa on, mutta ehkä suppeammalla joukolla. Uusien purjeveiden hinnat ovat kuitenkin karanneet pahasti 2000-luvulla. Aluksi nousi "laatuveneet" ja viimeisen 10 v aikana on halpistenkin hinta noussut kohisten. 150 000 menee "pikku halpikseenkin" nykyään.

        Monin paikoin asuntojen hinnat ovat myös karanneet käsistä, joten onko jäänyt varaa uuteen veneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostovoimaa on, mutta ehkä suppeammalla joukolla. Uusien purjeveiden hinnat ovat kuitenkin karanneet pahasti 2000-luvulla. Aluksi nousi "laatuveneet" ja viimeisen 10 v aikana on halpistenkin hinta noussut kohisten. 150 000 menee "pikku halpikseenkin" nykyään.

        Monin paikoin asuntojen hinnat ovat myös karanneet käsistä, joten onko jäänyt varaa uuteen veneeseen.

        Kymmenen vuotta sitten pienin uusi HR oli uivassa 165donaa. Kova raha yhdeksästä metristä pinnaohjauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen vuotta sitten pienin uusi HR oli uivassa 165donaa. Kova raha yhdeksästä metristä pinnaohjauksella.

        Onhan se. En itse maksaisi, vaan purjehdin 80-luvun paatilla ja käytän vapaa-aikaani ja rahaani sen ylläpitoon ja kunnostukseen ihan tyytyväisenä. Silti ihmettelen uusien purjeveneiden vähäistä menekkiä. Se 165 donaa on monelle paljon, mutta hyvin monelle myös ihan kohtuullinen summa. Jengi ostaa Helsingistä kerrostaloasuntoja yli puolella miljoonalla ihan päivittäin. Kalliita moottoriveneitä ostellaan. Samoin mökkejä. Ennen koronaa matkusteltiin ympäri maailmaa. Kyllä sitä rahaa monella on. Sitä laitetaan helposti paljon johonkin, joka kiinnostaa, mutta jostain syystä uudet purjeveneet eivät näytä kiinnostavan. Lienee purjevenekauppiaiden syytä pohtia mikä on tarjonnassa pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se. En itse maksaisi, vaan purjehdin 80-luvun paatilla ja käytän vapaa-aikaani ja rahaani sen ylläpitoon ja kunnostukseen ihan tyytyväisenä. Silti ihmettelen uusien purjeveneiden vähäistä menekkiä. Se 165 donaa on monelle paljon, mutta hyvin monelle myös ihan kohtuullinen summa. Jengi ostaa Helsingistä kerrostaloasuntoja yli puolella miljoonalla ihan päivittäin. Kalliita moottoriveneitä ostellaan. Samoin mökkejä. Ennen koronaa matkusteltiin ympäri maailmaa. Kyllä sitä rahaa monella on. Sitä laitetaan helposti paljon johonkin, joka kiinnostaa, mutta jostain syystä uudet purjeveneet eivät näytä kiinnostavan. Lienee purjevenekauppiaiden syytä pohtia mikä on tarjonnassa pielessä.

        Kommentoin moottoriveneilijänä joka on joskus miettinyt myös purjehduksen aloittamista. Virhe on siinä että uudet veneet ovat liian isoja mikä tekee niistä liian kalliita. Ikivanhaa käytettyä joissa pienempiä on tarjolla ei taas haluta. Usein purjehtimisen haluaisi aloittaa poikamiehenä jolloin tilaakaan ei tarvitse paljoa, 2 henkeä riittää hyvin. Hintakatto siinä 50t varusteineen, joku 6 metriäkin riittää hyvin, siinä voi jo 2 yöpyä. Ei tällaisia kuitenkaan taida olla tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin moottoriveneilijänä joka on joskus miettinyt myös purjehduksen aloittamista. Virhe on siinä että uudet veneet ovat liian isoja mikä tekee niistä liian kalliita. Ikivanhaa käytettyä joissa pienempiä on tarjolla ei taas haluta. Usein purjehtimisen haluaisi aloittaa poikamiehenä jolloin tilaakaan ei tarvitse paljoa, 2 henkeä riittää hyvin. Hintakatto siinä 50t varusteineen, joku 6 metriäkin riittää hyvin, siinä voi jo 2 yöpyä. Ei tällaisia kuitenkaan taida olla tarjolla.

        Nykyään pieneenkin halutaan hyvät varusteet. Jos siihen tunkee sisämoottorin, vesivessan, paineveden, uunilieden jne., on pienen hinta niin kova, että lähes kaikki ostavat sen suuremman. Ellei sitten kyse ole vain päiväpurjehduksesta tai veneen säilytys tuo rajoitteita, kuten usein Keski-Euroopassa.

        Vanhat pikkuveneet ovat puoli-ilmaisia. Aika hinku pitää uuteen olla, jos maksaa vaikkapa 50 000 veneestä, jota vastaavan saa käytettynä ihan hyväkuntoisena 2000-10 000. Esim. Guy 22, Avance 245, Finn Express, Maxi Fenix jne. 30 000:lla saa sitten jo hyväkuntoisen Inferno 31 tai Comfortina 32:n.

        Pikkuveneitä on enemmän myyty viimeksi Bavaria 30/31 (60 000) ja Delphia 28 (oliko 50 000 sisäkoneella). Tuosta on 15 v eikä nekään niin pieniä olleet.


      • Anonyymi

        Niinpä. Nykyveneet ovat mastolla varustettuja kenkälaatikoita noin pääsääntöisesti. Siis sellaiset veneet, joita ei tehdä jollekin epsanjalaiselle rättikauppamiljardöörille tai saksalaiselle puujalkakauppiaalle (Baltic Yachts/Pink Gin -sarja).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään pieneenkin halutaan hyvät varusteet. Jos siihen tunkee sisämoottorin, vesivessan, paineveden, uunilieden jne., on pienen hinta niin kova, että lähes kaikki ostavat sen suuremman. Ellei sitten kyse ole vain päiväpurjehduksesta tai veneen säilytys tuo rajoitteita, kuten usein Keski-Euroopassa.

        Vanhat pikkuveneet ovat puoli-ilmaisia. Aika hinku pitää uuteen olla, jos maksaa vaikkapa 50 000 veneestä, jota vastaavan saa käytettynä ihan hyväkuntoisena 2000-10 000. Esim. Guy 22, Avance 245, Finn Express, Maxi Fenix jne. 30 000:lla saa sitten jo hyväkuntoisen Inferno 31 tai Comfortina 32:n.

        Pikkuveneitä on enemmän myyty viimeksi Bavaria 30/31 (60 000) ja Delphia 28 (oliko 50 000 sisäkoneella). Tuosta on 15 v eikä nekään niin pieniä olleet.

        En minä ainakaan kaipaa mitään noista. Perämoottori riittää ja punkka kahdelle. Ruokaa saa satamista tai sitä voi tehdä retkikeittimellä saaressa. Vessa ei ole ongelma niin kuin retkellä ei yleensäkään. En kaipaa liikkuvaa kesämökkiä vaan hyväkuntoista, siistiä, remonttivapaata, modernia pikkupurtta jolla voi helposti purjehtia paikasta A paikkaan B. Helppo purjehtia , helppo kiinnittää laituriin. 6-7m riittää hyvin. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan kaipaa mitään noista. Perämoottori riittää ja punkka kahdelle. Ruokaa saa satamista tai sitä voi tehdä retkikeittimellä saaressa. Vessa ei ole ongelma niin kuin retkellä ei yleensäkään. En kaipaa liikkuvaa kesämökkiä vaan hyväkuntoista, siistiä, remonttivapaata, modernia pikkupurtta jolla voi helposti purjehtia paikasta A paikkaan B. Helppo purjehtia , helppo kiinnittää laituriin. 6-7m riittää hyvin. Kiitos.

        Ja olisit valmis maksamaan 30-50 000 € siitä, vaikka noilla spekseillä saat vastaavan käytetyn 2-3 000 €?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja olisit valmis maksamaan 30-50 000 € siitä, vaikka noilla spekseillä saat vastaavan käytetyn 2-3 000 €?

        Ehkä joo. Huomasitko sanan ”moderni”? Saa käytettyjä autojakin parilla tonnilla mutten niitä halua ostaa. Purjeveneissä ei ole muutaman vuoden ikäisiä pieniä käytettyjä, 30v vanhat veneet ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä joo. Huomasitko sanan ”moderni”? Saa käytettyjä autojakin parilla tonnilla mutten niitä halua ostaa. Purjeveneissä ei ole muutaman vuoden ikäisiä pieniä käytettyjä, 30v vanhat veneet ei kiinnosta.

        Onhan nettiveneessä muutama 2010-luvun 6-8 m vene myynnissä. Ei ne pikkuveneet ole hirveästi muuttuneet 80/90-luvulta ellet kaipaa jotain Seascape eli nykyisen First-malliston tapaista. Skippi on vähän tuohon suuntaan ja niitä on kyllä silloin tällöin myynnissä. Juuri nyt vain isompaa 750:stä.

        Useimmille kelpaa ne 80-luvun mallit eivät ole halukkaita maksamaan 10-kertaisesti uudesta, jonka arvo tippuu rajusti noiden vanhojen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan nettiveneessä muutama 2010-luvun 6-8 m vene myynnissä. Ei ne pikkuveneet ole hirveästi muuttuneet 80/90-luvulta ellet kaipaa jotain Seascape eli nykyisen First-malliston tapaista. Skippi on vähän tuohon suuntaan ja niitä on kyllä silloin tällöin myynnissä. Juuri nyt vain isompaa 750:stä.

        Useimmille kelpaa ne 80-luvun mallit eivät ole halukkaita maksamaan 10-kertaisesti uudesta, jonka arvo tippuu rajusti noiden vanhojen takia.

        Harmittaa vietävästi, kun yleisin suurempi vene Saariston satamissa loma-aikaan on se Bavaria 36/38. Noita ei ole tullut kuin yksittäisiä kertoja väylällä vastaan purjeet ylhäällä. Mitä se tekee maamme purjehduskulttuurille, jos väylät täyttyvät moottorilla kulkevista Bavarioista? Itse purjehdin aina purjeilla, jonka vuoksi olen ostanut PURJEveneen. Pääsen jo parin m/s-tuulessa 5 kn vauhtiin isolla genuallani. Kesälomalla yritti päälleni ajaa monta purjevenettä koneella kryssiessäni väljää väylää Högsåran itäpuolella. Oli siellä joukossa toki 80-luvun skandiveneitä noiden purjehduskulttuuria näivettävien Bavarioiden lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaa vietävästi, kun yleisin suurempi vene Saariston satamissa loma-aikaan on se Bavaria 36/38. Noita ei ole tullut kuin yksittäisiä kertoja väylällä vastaan purjeet ylhäällä. Mitä se tekee maamme purjehduskulttuurille, jos väylät täyttyvät moottorilla kulkevista Bavarioista? Itse purjehdin aina purjeilla, jonka vuoksi olen ostanut PURJEveneen. Pääsen jo parin m/s-tuulessa 5 kn vauhtiin isolla genuallani. Kesälomalla yritti päälleni ajaa monta purjevenettä koneella kryssiessäni väljää väylää Högsåran itäpuolella. Oli siellä joukossa toki 80-luvun skandiveneitä noiden purjehduskulttuuria näivettävien Bavarioiden lisäksi.

        Minun mielestäni sinä et ole yhtään parempi kuin ne, jotka päättävät ajaa koneella.
        Sinulla voi tietenkin olla omat tavoitteet ja arvostuksesi, mutta ne eivät ole muit arvokkaammat.

        Ylipäänsä oman aseman nostaminen arvostelemalla muita kertoo siitä ettei oikeasti arvosta itseään. Terveen itsetunnon kanssa elävän ei tarvitse etsiä ja korostaa ominaisuuksia, jotka jonkun itse asetetun arvoasteikon perusteella tekevät hänesta muita paremman.

        Minun mielestäni ihminen, joka valitsee vapaasti muista välittämättä nostaako purjeet vai meneekö koneella, on parempi kuin sellainen, joka pitää vain toista arvokkaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni sinä et ole yhtään parempi kuin ne, jotka päättävät ajaa koneella.
        Sinulla voi tietenkin olla omat tavoitteet ja arvostuksesi, mutta ne eivät ole muit arvokkaammat.

        Ylipäänsä oman aseman nostaminen arvostelemalla muita kertoo siitä ettei oikeasti arvosta itseään. Terveen itsetunnon kanssa elävän ei tarvitse etsiä ja korostaa ominaisuuksia, jotka jonkun itse asetetun arvoasteikon perusteella tekevät hänesta muita paremman.

        Minun mielestäni ihminen, joka valitsee vapaasti muista välittämättä nostaako purjeet vai meneekö koneella, on parempi kuin sellainen, joka pitää vain toista arvokkaana.

        No minä voin kolmantena osapuolena vapaasti arvostella. Bavariakin on tehnyt, ja tekee taas, ihan hyviä purjeveneitä jotka purjehtii hyvin. Mitään järkeä ei ole ostaa niin huonosti purjehtivaa purjevenettä että mieluummin ajaa koneella kelissä jossa voisi purjehtia. Ei ne ole alempiarvoisia ihmisiä vaikka eivät ole osanneet valita itselleen sopivinta venemallia tai venetyyppiä ja opetelleet sen käytön, mutta aina sitä voi päivitellä, sääliäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä voin kolmantena osapuolena vapaasti arvostella. Bavariakin on tehnyt, ja tekee taas, ihan hyviä purjeveneitä jotka purjehtii hyvin. Mitään järkeä ei ole ostaa niin huonosti purjehtivaa purjevenettä että mieluummin ajaa koneella kelissä jossa voisi purjehtia. Ei ne ole alempiarvoisia ihmisiä vaikka eivät ole osanneet valita itselleen sopivinta venemallia tai venetyyppiä ja opetelleet sen käytön, mutta aina sitä voi päivitellä, sääliäkin.

        Arvostan niitä jotka oikeasti purjehtivat Bavarioillaan. Säälin niitä jotka kategorisesti haukkuu Bavarioita. Mitä sitä ylipäätään toisten kalustoa haukkumaan ellei voi tehdä sitä rakentavasti. Niitä jotka mieluummin ajavat purjevenettä koneella kuin purjeilla en ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä voin kolmantena osapuolena vapaasti arvostella. Bavariakin on tehnyt, ja tekee taas, ihan hyviä purjeveneitä jotka purjehtii hyvin. Mitään järkeä ei ole ostaa niin huonosti purjehtivaa purjevenettä että mieluummin ajaa koneella kelissä jossa voisi purjehtia. Ei ne ole alempiarvoisia ihmisiä vaikka eivät ole osanneet valita itselleen sopivinta venemallia tai venetyyppiä ja opetelleet sen käytön, mutta aina sitä voi päivitellä, sääliäkin.

        On tarpeetonta sääliä ihmisiä, jotka tekevät vapaita valintoja. Purjevene antaa mahdollisuuden liikkua purjeella, muttei se millään tavalla velvoita siihen.
        Minä arvosta ihmisiä, jotka tekevät itsenäisiä valintoja ja jotka eivät piittaa siitä, mitä joku täysin tuntematon ihminen syvällä sydämessään tuntee :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tarpeetonta sääliä ihmisiä, jotka tekevät vapaita valintoja. Purjevene antaa mahdollisuuden liikkua purjeella, muttei se millään tavalla velvoita siihen.
        Minä arvosta ihmisiä, jotka tekevät itsenäisiä valintoja ja jotka eivät piittaa siitä, mitä joku täysin tuntematon ihminen syvällä sydämessään tuntee :D

        Eivät raukat ymmärrä mitä väärillä valinnoillaan menettävät. Ignorance is bliss.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät raukat ymmärrä mitä väärillä valinnoillaan menettävät. Ignorance is bliss.

        Et voi sitä tietää. Ignorance is bliss


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvostan niitä jotka oikeasti purjehtivat Bavarioillaan. Säälin niitä jotka kategorisesti haukkuu Bavarioita. Mitä sitä ylipäätään toisten kalustoa haukkumaan ellei voi tehdä sitä rakentavasti. Niitä jotka mieluummin ajavat purjevenettä koneella kuin purjeilla en ymmärrä.

        Minä arvostan niitä ihmisiä, jotka eivät puutu toisten venevalintoihin tai siihen miten niillä liikutaan.
        Erityisesti arvostan niitä, jotka käyttäytyvät kohteliaasti toisia veneilijöitä kohtaan ja noudattavat hyvää veneilytapaa.
        Suurta arvostusta nauttivat myös ne jotka huolehtivat ympäristöstä ja jätehuollosta.
        T. Vain vanavesi jää muistoksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi sitä tietää. Ignorance is bliss

        Tottakai voin tietää. Yhtä lailla kuin tiedän että teinipissisten nilkkoja palelee talvella kun eivät ymmärrä käyttää sukkia. Väärät varusteet väärässä paikassa pistää aina silmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voin tietää. Yhtä lailla kuin tiedän että teinipissisten nilkkoja palelee talvella kun eivät ymmärrä käyttää sukkia. Väärät varusteet väärässä paikassa pistää aina silmään.

        hah hah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voin tietää. Yhtä lailla kuin tiedän että teinipissisten nilkkoja palelee talvella kun eivät ymmärrä käyttää sukkia. Väärät varusteet väärässä paikassa pistää aina silmään.

        “Ihmiset, joilta puuttuu tieto tai viisaus suoriutua hyvin, ovat usein tietämättömiä siitä. Sama epäpätevyys, joka saa heidät tekemään vääriä valintoja, on siis se sama joka estää heitä tunnistamasta pätevyyttä – olipa se heidän omansa tai jonkun muun”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        “Ihmiset, joilta puuttuu tieto tai viisaus suoriutua hyvin, ovat usein tietämättömiä siitä. Sama epäpätevyys, joka saa heidät tekemään vääriä valintoja, on siis se sama joka estää heitä tunnistamasta pätevyyttä – olipa se heidän omansa tai jonkun muun”

        Aivan oikein. Onnellisimpia ovat he, jotka ovat riittävän tyhmiä ollakseen tiedostamatta vajavaisuuttaan. Hieman fiksummat tavoittelevat täydellisyyttä jota eivät koskaan tavoita, ja ovat siksi tyytymättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voin tietää. Yhtä lailla kuin tiedän että teinipissisten nilkkoja palelee talvella kun eivät ymmärrä käyttää sukkia. Väärät varusteet väärässä paikassa pistää aina silmään.

        Näin se on. Osuit naulan kantaan. Vastatuuli ja väärä venetyyppi. Joku ei ole osannut valita oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Onnellisimpia ovat he, jotka ovat riittävän tyhmiä ollakseen tiedostamatta vajavaisuuttaan. Hieman fiksummat tavoittelevat täydellisyyttä jota eivät koskaan tavoita, ja ovat siksi tyytymättömiä.

        Fiksut eivät tavoittele täydellisyyttä koska tietävät ettei sitä voi saavuttaa. He myös arvioivat oman osaamisensa huonommaksi kuin se oikeasti on.

        Ainoastaan osaamattomat arvioivat itsensä merkittävästi itseään paremmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksut eivät tavoittele täydellisyyttä koska tietävät ettei sitä voi saavuttaa. He myös arvioivat oman osaamisensa huonommaksi kuin se oikeasti on.

        Ainoastaan osaamattomat arvioivat itsensä merkittävästi itseään paremmaksi.

        Tuo viimeinen lause pätee sinuun aika hyvin.


    • Anonyymi

      Jossain vaiheessa ne vanhatkin pitää romuttaa.

      • Anonyymi

        Joo, mutta siihen menee vielä kymmeniä vuosia. Osa 80-luvun veneistä on aivan hienossa kunnossa vielä ja huonoimmatkin ovat tai saa helposti purjehduskuntoon. Munkin kakkosvene on 70-luvun alusta ja sillä kisaan aktiivisesti. Mitään vauhtieroa ei ole uusiin sisarveneisiin.


    • Anonyymi

      Paljonkohan Ruotsissa myydään uusia purjeveneitä, tietääkö kukaan?

      • Anonyymi

        Ruotsissa rekisteröidään noin sata uutta purjevenettä vuodessa, Suomessa 20. Tämä ei sisällä ulkomailta tuotuja vanhoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa rekisteröidään noin sata uutta purjevenettä vuodessa, Suomessa 20. Tämä ei sisällä ulkomailta tuotuja vanhoja.

        Tai siis ei rekisteröidä vaan myydään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa rekisteröidään noin sata uutta purjevenettä vuodessa, Suomessa 20. Tämä ei sisällä ulkomailta tuotuja vanhoja.

        Sama suhde oli myös 00-luvulla, jolloin Ruotsissa myytiin n. 1000 ja Suomessa 200. Ruotsissa on n. 3-kertaisesti purjeveneitä.


    • Anonyymi

      Päädyimme sittenkin uuteen. Kun eläkkeelle joskus jää, niin veneen pitäisi olla silloinkin vielä ihan hyvässä kunnossa. Lompakko vinkasee, mutta mitäpä siitä. Päätepysäkki jokaisella on arkku tai uurna, ja sinne ei tarvitse ottaa rahaa mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe