145 Elämässä korjataan nyt kesänsatoa nautittavaksi

Vapaaehtoisia ei ilmoittautunut, joten minä yritän avata uutta ketjua.

Kaikki mukaan!

460

2659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuinpas aivan ensi yrittämällä!

Tein tänään kaalilaatikon kesäsadon kaalista (kaupanhyllyltä ostettu kaali) ja nythän se satokausi on juuri korjattavissa, joten siitä tuo otsikko tuli mieleeni.

Nyt kaikki mukaan "satoisasti" kirjoittaen mitä mieleen tulee...

• Taisin tehdä heti otsikkoon mokan. "Kesänsato" ei taida olla yhdyssana, vaan sanaliitto? Kesän sato! No, ei voi mitään. Kirjoitin mitä kirjoitin ja se on nyt vapaasti käytettävissä.

• Kesäsato ois yhdyssana, mutta eiköhän tuon kesänsadonkin kanssa voitane niukinnaukin elää.

Niukinnaukin ainakin on yhdyssana. Joskus vähän hankalaa olla varma miten nuo menee, kun vauhdilla kirjoittaa.

Formuloissa Hollannin oma poika Max voitti. Mersulta lähtemään joutuva Bottas vähän uhmasi tallimääräystä ja ajoi liian lujaa väärässä paikassa. Sikäli vähän outo laji noin urheilullisesti nää formulat kun tallimääräyksillä usein vähän liikaa pelataan.
        Toivottavasti kuitenkin johonkin talliin pääsee jatkamaan uraansa.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Kesäsato ois yhdyssana, mutta eiköhän tuon kesänsadonkin kanssa voitane niukinnaukin elää.

Niukinnaukin ainakin on yhdyssana. Joskus vähän hankalaa olla varma miten nuo menee, kun vauhdilla kirjoittaa.

Formuloissa Hollannin oma poika Max voitti. Mersulta lähtemään joutuva Bottas vähän uhmasi tallimääräystä ja ajoi liian lujaa väärässä paikassa. Sikäli vähän outo laji noin urheilullisesti nää formulat kun tallimääräyksillä usein vähän liikaa pelataan.
        Toivottavasti kuitenkin johonkin talliin pääsee jatkamaan uraansa.

Kesäsato on oikein tuossa ensimmäisessä kommentissani, mutta kesän sato sitten ei olisi kuulunut tosiaankaan yhteen. Hyvä, että hyväksytään "niukinnaukin", en minä itsekään hyväksy tuota mokaani sen paremmin. Kyllä mokia tulee tehtyä, mutta että jo otsikkoon?

Nyt huomasin, että rekisteröinti on jo pois, joten allekirjoitan

Rapu

• Anonyymi kirjoitti:

Kesäsato on oikein tuossa ensimmäisessä kommentissani, mutta kesän sato sitten ei olisi kuulunut tosiaankaan yhteen. Hyvä, että hyväksytään "niukinnaukin", en minä itsekään hyväksy tuota mokaani sen paremmin. Kyllä mokia tulee tehtyä, mutta että jo otsikkoon?

Nyt huomasin, että rekisteröinti on jo pois, joten allekirjoitan

Rapu

Huomenta!

Minua kiusaa tuo mokani niin, että eiköhän unohdeta tämä aloitus ja joku muu saa aloittaa uuden Elämä-ketjun!

Kiitos DrWhoo, että sinä hyväksyit kuitenkin aloitukseni ja tulit mukaan. Sanon näin aivan vilpittömästi, enkä vain "niukinnaukin".

Sanoo Rapu, jolla on yhdyssanat joskus hukassa ja toivottaa mukavaa tiistaita kaikille!

Minä menen tänään lääkärille kuuntelemaan lab. tuloksiani!

• Anonyymi

itsekin keräillyt omenia puusta ja maastakin. Täytyy sanoa että kesän sato on maukasta ja hyvää. Kesäsadosta sen verran että onhan näitä kesiä jo nähtykin tähän ikään mennessä. Kaveri pikkupoikana ihmetteli mikä se puuruuvi oikein on. Ruuvi oli messinkiä eikä puusta tehty. Suomen kieli on täynnä epäloogisuutta. Mikael Agricola minkä menit tekemään. Fyysikon käyttämä matemaattinen ja käsiteellinen kielioppi on varsin etäällä äidinkielenopettajan hyväksymästä äidinkielestä . Puhumattakaan mainosmiehen kieliopista tai lakikirjan tai sopimusoikeuden mielipuolisista lauseista.
      Yhden asian elämässä olen oppinut. Asioiden ja ihmisten muokkaus. Tarjoa ensin hänelle porkkanaa. Sitten ujutat joukkoon keppiä. Otat porkkanan pois. Jäljelle jää keppi. Hän kuvittelee edelleenkin että saa porkkanaa vaikka saakin koko ajan pelkästänsä keppiä. No niin. Puosu

• Suomen kieli ei ole todellakaan helppoa. Olen kyllä kouluaikoina ja myöskin opiskeluaikana ollut "ysin" oppilas äidinkielessäni, mutta vaikka kuinka yritän joskus oikein miettiä noita yhdyssanoja, niin monesti kirjoitan suoraan siten, miten se sana tulee melkein itsestään "paperille." Sitten kun käyn oikolukemaan, mutta usein vasta sen jälkeen, kun olen jo viestini lähettänyt, huomaan mokani ja se harmittaa sitten suunnattomasti.

Kiitos Puosu vastauksestasi.

• Kiitos aloituksesta Rapu! Ei me mitään uutta aloiteta jonkun pienen kieliopillisen virheen takia. Olen joskus ajatellut, että kielioppiakin on muutettu sen jälkeen kun kouluni olen lopettanut. Ja nykyään yhdyssanoissakin hyväksytään kahdenlaisia versioita samasta asiasta, olen huomannut. Ja uudenlaisia ilmaisuja ja sanoja on tullut kieleemme pivin pimein.

• Tietysti pilvin pimein, ei pivin eikä pihvin.

• Voidaan tämä aloitukseni tietysti pitää, jos tuo moka ei kamalasti häiritse muita kirjoittajia. Minua se kyllä häiritsee, mutta teenhän kyllä muitakin kirjoitusvirheitä, enkä edes huomaa niitä, joten yksi lisää, ei kai sitten haittaa!

Kiitos sinullekin Calvados tuon "mokani" ymmärtämisestä.

• Calvados kirjoitti:

Tietysti pilvin pimein, ei pivin eikä pihvin.

"Tietysti pilvin pimein, ei pivin eikä pihvin."

Hauskaa, en huomannut tuota sanamuunnostasi. Nyt nauratti!

• Nyt täytyy kertoa, sillä odotan "jännittyneenä" Yleltä soittoa

Kysyin "asiakaspalvelulta" auki viikolla 10-12, että missäs on kulttuuriuutinen näkynyt Ylen uutisissa eli Mikis Theodorakiksen kuolema. Täsmensin, että siis joko ylen nettiuutissivuilla tai ylen tv uutisissa.

Syntyi asiakaspalvelijalla änkytysaika, kun näppäili ko. taiteilijan nimen oman koneeseensa ja koko ajan "selitti" että on hänkin kuullut tuon taiteilijan kuolemasta. Tähän sanoin, että äänitän puhelua varmuuden vuoksi ja kakominen jatkui.

Hän ei löytänyt ei tv kulttuuriuutisten vastaavia toimittajia, ei yhtikäs mitään ja kun kysyin "asiakaspalvelijan" nimeä, niin sitä kuulemma ei ole pakko sanoa.

Ei voinut kuin nauraa, kun ns. asiakaspalvelija sanoi, että Elämäni biisiin oli sen ensijaksoon tarkoitus saada myös Arja Saijonmaa ... kysyin, että sekös sitten olisi ollut Ylen kyldyyrin uutiskanava, jos Saijonmaa lähetykseen olisi saatu

jatkuu...

• Huomasin, että Mikis Theodorakis on kuollut 2.9., mutta ylen uutisista en ole sitä löytänyt. Hesarissa ja Iltasanomissa kylläkin. Molemmissa mainittiin, että Mikis otti Arjan mukaansa kiertueelleen -70-luvulla.

Arja on kuulemma todellakin kutsuttu laulajaksi nyt uusiin Elämäni biisi -esityksiin laulajaksi, mutta siinä laulajat eivät esitä omia hittejään, vaan jonkun muun laulajan hitiksi nousseita kipaleita. Siellä ei siis tulla kuulemaan Arjan Theodorakisin lauluja. Laulajat joutuvat opettelemaan itselleen vieraita kappaleita.

Aika ihmeellistä että Yle on sivuuttanut Theodorakisin kuoleman.

• Anonyymi

Todella

2.9.2021 Ylen tv uutisissakaan, ei alkuillan eikä 20:30 uutisissa mainita Mikis Theodorakiksen kuolemasta sanallakaan.

Kokeilkaapa. Tai no, älkää kokeilko, sillä teitä tuskin kiinnostaa. Ainoa uutinen löytyy tästä kuolemasta niin hankalasti, että sitä ette löydä Ylen uutissivustoila edes opaskoiran avulla. Ylen kyldyyrin tuotannasta vastaava Jussi Latvala sen selitti ja löytyyhän se, mutta hyvinkin monimutkikkaasti ja se ilmoitus on kaiken päälle kopio STT:n uutisesta.

Toisaalta vajakki Soini on lausunut, kun Kreikan talousvaikeudet olivat esillä eduskunnassa, hän pilkkasi
        "Siellä vaan Zorbasta soitetaan, tanssitaan".

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Huomasin, että Mikis Theodorakis on kuollut 2.9., mutta ylen uutisista en ole sitä löytänyt. Hesarissa ja Iltasanomissa kylläkin. Molemmissa mainittiin, että Mikis otti Arjan mukaansa kiertueelleen -70-luvulla.

Arja on kuulemma todellakin kutsuttu laulajaksi nyt uusiin Elämäni biisi -esityksiin laulajaksi, mutta siinä laulajat eivät esitä omia hittejään, vaan jonkun muun laulajan hitiksi nousseita kipaleita. Siellä ei siis tulla kuulemaan Arjan Theodorakisin lauluja. Laulajat joutuvat opettelemaan itselleen vieraita kappaleita.

Kyllä minä kuulin radiosta viikonlopun aikana monessakin ohjelmassa Theodorakiksen musiikkia, säveltäjän kuolemasta kertovan tiedon saattelemana. Lauantaina ainakin toivotuissa, sunnuntaiaamuna Pekka Laineen ohjelmassa, torstaina Muistojen bulevardissa, Toiveiden yössä (pe-yönä), Euroopan valoissa, jne. Uutisissakin kerrottiin.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä kuulin radiosta viikonlopun aikana monessakin ohjelmassa Theodorakiksen musiikkia, säveltäjän kuolemasta kertovan tiedon saattelemana. Lauantaina ainakin toivotuissa, sunnuntaiaamuna Pekka Laineen ohjelmassa, torstaina Muistojen bulevardissa, Toiveiden yössä (pe-yönä), Euroopan valoissa, jne. Uutisissakin kerrottiin.
        am

Minä kun en radiota kuuntele, on jäänyt Theodorakiksen musiikit ja kuolema jäänyt sivuosaan ainakin Ylen TV:ssä että netissä. MTV:ssä varmaan huomioitu.

• Anonyymi kirjoitti:

am

Enpäs viitsi muuten komentoida kuin että vai radiossahan sitä ... abbaa sitten television uutisissa. Lauantain toivotut, Muistojen bulevardi jne. = Suomen uutiskanava

Tarkoituksellinen "kömmähdys" Yle tv = Aamulehti ja EK

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Minä kun en radiota kuuntele, on jäänyt Theodorakiksen musiikit ja kuolema jäänyt sivuosaan ainakin Ylen TV:ssä että netissä. MTV:ssä varmaan huomioitu.

Itse en niin erikoisesti juuri M.T.:sta ole ollut innostunut, mutta korviini sattui uutinen kuolemastaan ja siksi höristin korviani myös manitsemieni musiikkiohjelmien aikana, ja tulihan sitä niistä. Musiikkinsa, niin kuin korvissani kreikkalainen yleensäkin, on niin kauan oikein hyvää, kun vain ei Arja Saijonmaa sitä "tulkitse". AS ei ole faforiittini.
        am

• Calvados kirjoitti:

Huomasin, että Mikis Theodorakis on kuollut 2.9., mutta ylen uutisista en ole sitä löytänyt. Hesarissa ja Iltasanomissa kylläkin. Molemmissa mainittiin, että Mikis otti Arjan mukaansa kiertueelleen -70-luvulla.

En nyt enempää tuosta Elämäni biisistä, mutta kyllä siellä Pepekin on omia laulelmiaan kait vedellyt ja ehkä Arjakin, koska se ei oo sen ohjelman juju, vaan se, kuka vierailijoista on valinnut kappaleen elämän biisiksekseen.

Pikku juttu. Ite kattelen mielellään tuota ohjelmaa

"Aika ihmeellistä että Yle on sivuuttanut Theodorakisin kuoleman."

Ja tämän kuolema on ollut toimituksen tiedossakin. Se, että se on uutisoitu radiossa, sillä ei ole yhtään merkitystä. No joo, ammulle "suuri" merkitys hehheh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse en niin erikoisesti juuri M.T.:sta ole ollut innostunut, mutta korviini sattui uutinen kuolemastaan ja siksi höristin korviani myös manitsemieni musiikkiohjelmien aikana, ja tulihan sitä niistä. Musiikkinsa, niin kuin korvissani kreikkalainen yleensäkin, on niin kauan oikein hyvää, kun vain ei Arja Saijonmaa sitä "tulkitse". AS ei ole faforiittini.
        am

Siis korviini sattui juuri YLEn uutinen MT:n kuolemasta.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

am

Ei ole minunkaan suosikkini AS ollut koskaan. Nykyinen poikamme avec taas tykkää kovasti. Pojallamme ja nykyisellä avecillaan on musiikkimaku kuin yöllä ja päivällä.

Itse pidän kreikkalaisestakin musiikista, kuten hyvin monenmaalaisesta ja varsinkin ilman laulua.

• edson kirjoitti:

En nyt enempää tuosta Elämäni biisistä, mutta kyllä siellä Pepekin on omia laulelmiaan kait vedellyt ja ehkä Arjakin, koska se ei oo sen ohjelman juju, vaan se, kuka vierailijoista on valinnut kappaleen elämän biisiksekseen.

Pikku juttu. Ite kattelen mielellään tuota ohjelmaa

"Aika ihmeellistä että Yle on sivuuttanut Theodorakisin kuoleman."

Ja tämän kuolema on ollut toimituksen tiedossakin. Se, että se on uutisoitu radiossa, sillä ei ole yhtään merkitystä. No joo, ammulle "suuri" merkitys hehheh

Huomasin vain Arja Saijonmaan ilakoivan siitä, että hänet on valittu ohjelmaan yhdeksi laulajaksi ja että hän opettelee vaikka räppiä jos kohdalle osuu.

• Anonyymi

Kiva, Rapunen kun vaihdoit pöytäliinan🙂. Edellinen ketju kerkisikin jo kasvaa melkoisiin mittoihin. Minä en edes huomannut tuota yhdyssanaa. Hälläs välis. Kaikki teemme kielioppimokia, joten unohda koko juttu.

Tänään onkin taas semmoinen päivä, että voi pitää terassin ovea auki, ulkona on mukavan lämmin. Silti jätin tänään kettislenkin väliin; siippa meni keskenään. Yö nimittäin meni minulta taas valvoessa. Aamuseitsemältä en ollut vielä nukkunut minuuttiakaan. Illalla ennen nukkumista - tai sen yrittämistä - otin tapani mukaan suihkauksen melatoninia. Kolmen aikaan otin toisen, vaikka vain yhden saisi ottaa, mutta sekään ei tehonnut. Tämä päivä meneekin sitten taas plörinäksi, kun en oikein mitään jaksa tehdä, polvet melkein loukkua lyövät. Olisi kyllä ompeluhommia, mutta en jaksa keskittyä. Huomenna on uusi päivä.

Sadonkorjuusta olemme mekin viime aikoina saaneet nauttia, siis toisten satojen - minullahan ei kasva kuin muutamia yrttejä. Olemme saaneet pottuja, salaatteja, sipuleita, lehtikaalia, kesäkurpitsaa, spagettikurpitsaa, viinimarjoja, tyrnejä, omenoita...

Yksi tuttavapariskunta viljelee niin paljon kaikkea, että eivät niitä tässä elämässä kahteen pekkaan saa syödyksi, eivätkä etupäässä valmisruokaa syövät lastensakaan perheet niitä halua. Siksi joutuvat kyselemään halukkaita sadonkorjuutalkoisiin. Minäkin taas omppuja heiltä lankesin ottamaan, vaikka viimevuotisiakin on vielä pakastimessa. Jotenkin en vain kehtaa kieltäytyä ottamasta, kun tiedän, että muuten joutuvat viemään niitä kompostiin.

Aika harvoin itse omenoista mitään laitan, mutta piirakkaa sentään silloin tällöin. Pitäisiköhän herättää omenamunkkien tekeminen henkiin. Aikoinaan, poikiemme ollessa vielä koululaisia tein niitä aika useinkin.

Nyt aika tylsän lounaan kimppuun: nuudeleita ja kinkkusuikale-papukastiketta salaatin kera.

Mukavaa uutta viikkoa!
      am

• Voi jösses sentään, miten olet taas valvonut. Onko sinulla jotain tiedostamattomia huolia meneillään? Itse valvon todella harvoin, kun menen nukkumaan noin klo 00, niin yleensä nukahdan melkein heti. Ikinä en ole käyttänyt melatoniinia, enkä mitään muutakaan. Joskus herätessä kyllä tuntuu, etten ole nukkunut silmällistäkään, mutta U väittää, että kyllä tuhisin siihen malliin, että välillä pitää tökkiä, että hengitä välillä, ettei tule uniapnea, kun olen niin kauan hengittämätä.

• Calvados kirjoitti:

Voi jösses sentään, miten olet taas valvonut. Onko sinulla jotain tiedostamattomia huolia meneillään? Itse valvon todella harvoin, kun menen nukkumaan noin klo 00, niin yleensä nukahdan melkein heti. Ikinä en ole käyttänyt melatoniinia, enkä mitään muutakaan. Joskus herätessä kyllä tuntuu, etten ole nukkunut silmällistäkään, mutta U väittää, että kyllä tuhisin siihen malliin, että välillä pitää tökkiä, että hengitä välillä, ettei tule uniapnea, kun olen niin kauan hengittämätä.

Siis hengittämättä. Ymmärretyksi varmaan tulitte.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Voi jösses sentään, miten olet taas valvonut. Onko sinulla jotain tiedostamattomia huolia meneillään? Itse valvon todella harvoin, kun menen nukkumaan noin klo 00, niin yleensä nukahdan melkein heti. Ikinä en ole käyttänyt melatoniinia, enkä mitään muutakaan. Joskus herätessä kyllä tuntuu, etten ole nukkunut silmällistäkään, mutta U väittää, että kyllä tuhisin siihen malliin, että välillä pitää tökkiä, että hengitä välillä, ettei tule uniapnea, kun olen niin kauan hengittämätä.

Luulen, että kyseessä on peritty riesa. Äitini oli unettomuuden malliesimerkki, isäni toinen, mutta hänellä sodan traumat sen olivat saaneet aikaan. Siskoni valvoo joka yö ainakin osan. Minulla on ruvennut menemään niin, että joka toinen yö valvon ja joka toinen yö sitten nukun, usein kyllä heräillen. Aamulla kyllä huonoimmankin yön jälkeen nousen ylös viimeistään kymmeneltä, en jää "tuleen makaamaan". Päikkäreitäkin otan, jos päivällä menee ihan mahdottomaksi.

Melatoniinia lääkäri on määrännyt minulle pillereinä, mutta sisko taannoin neuvoi suihkeen, ja se joskus tuntuu auttavan. Mutta jos antaa pikkusormen ajatuksille, niin siinä ei auta kaksikaan suihketta. Pää on kuin herhiläispesä, mutta ei kuitenkaan niin äänekäs että peittäisi tinnituksen, jota sitten kuuntelen koko yön.

Olen syntymähuolestunut, Mutta onhan noita asioitakin. Jo useamman vuoden ajan on pitänyt jännittää mm. xminiän tekemisiä ja lasten reagointia niihin. Eikä loppua näy. Joku on neuvonut, että asioista, joille ei itse voi mitään ei pitäisi huolehtia. Niinpä, ei pitäisi, mutta minkäs teet. Lapset ovat minulle ykkösiä. Viime yönä kyllä mietin lisäksi mm., miten saamme hoidettua mökin terassi-ja ikkunaremonttijärjestelyt. Meinaa tulla logistiikka- ja henkilöstöongelmia. Mutta eivätköhän nekin ratkea ajallaan.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Luulen, että kyseessä on peritty riesa. Äitini oli unettomuuden malliesimerkki, isäni toinen, mutta hänellä sodan traumat sen olivat saaneet aikaan. Siskoni valvoo joka yö ainakin osan. Minulla on ruvennut menemään niin, että joka toinen yö valvon ja joka toinen yö sitten nukun, usein kyllä heräillen. Aamulla kyllä huonoimmankin yön jälkeen nousen ylös viimeistään kymmeneltä, en jää "tuleen makaamaan". Päikkäreitäkin otan, jos päivällä menee ihan mahdottomaksi.

Melatoniinia lääkäri on määrännyt minulle pillereinä, mutta sisko taannoin neuvoi suihkeen, ja se joskus tuntuu auttavan. Mutta jos antaa pikkusormen ajatuksille, niin siinä ei auta kaksikaan suihketta. Pää on kuin herhiläispesä, mutta ei kuitenkaan niin äänekäs että peittäisi tinnituksen, jota sitten kuuntelen koko yön.

Olen syntymähuolestunut, Mutta onhan noita asioitakin. Jo useamman vuoden ajan on pitänyt jännittää mm. xminiän tekemisiä ja lasten reagointia niihin. Eikä loppua näy. Joku on neuvonut, että asioista, joille ei itse voi mitään ei pitäisi huolehtia. Niinpä, ei pitäisi, mutta minkäs teet. Lapset ovat minulle ykkösiä. Viime yönä kyllä mietin lisäksi mm., miten saamme hoidettua mökin terassi-ja ikkunaremonttijärjestelyt. Meinaa tulla logistiikka- ja henkilöstöongelmia. Mutta eivätköhän nekin ratkea ajallaan.
        am

Meilläkin suurimmat huolenaiheet aiheutti ensimmäinen miniäehdokkaamme, jonka seurauksia podimme monta vuotta, onneksi erosivat. Seuraavat huolenaiheet olivat lapsenlapsemme, joita hoidimme niin kauan kuin pystyimme, viikonloput ja kesälomat. Ovat meille niin rakkaita. Nyt ovat jo aikuisia ja omillaan. Avustamme toki edelleen monin tavoin. Ex-miniäämme, näiden kahden äitiin ja hänen uuteen mieheensä, välimme ovat todella hyvät, samoin poikamme nykyiseen aveciin. Lasten äiti jätti poikamme. Soitti minulle siitä ennen eroa. Poikamme ei kuulemma rakastanut häntä. Ymmärsin häntä heti, olimme havainneet asian laidan heillä jo aivan ensi aviovuosinaan käydessämme minkä surulla laitoin merkille. Muuten tälle äidille lapset ovat hyvin rakkaita ja samoin uudelle miehelleen. Lapset alkoivat sanomaan uutta miestä isäkseen ja omaa isäänsä etunimeltä. Lapset olivat eron aikaan 8 ja 11 vuotiaat. Poikamme tapasi lastensa äidin varmaan liian pienellä aikaerolla entisen teininä solmitun suuren ensirakkuden jälkeen luullen lopulta suomujen karisseen silmistään, mutta ei, silmät aukesivat vasta eron jälkeen.

Sinulla on tuo tinnitus riesana, on sekin ihme oire taikka tauti, johon ei ole keksitty varsinaista hoitoa. Siksi varmaan kuuntelet aina radiotakin, ettei tinnitus kuulu päällimmäisenä koko ajan.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Meilläkin suurimmat huolenaiheet aiheutti ensimmäinen miniäehdokkaamme, jonka seurauksia podimme monta vuotta, onneksi erosivat. Seuraavat huolenaiheet olivat lapsenlapsemme, joita hoidimme niin kauan kuin pystyimme, viikonloput ja kesälomat. Ovat meille niin rakkaita. Nyt ovat jo aikuisia ja omillaan. Avustamme toki edelleen monin tavoin. Ex-miniäämme, näiden kahden äitiin ja hänen uuteen mieheensä, välimme ovat todella hyvät, samoin poikamme nykyiseen aveciin. Lasten äiti jätti poikamme. Soitti minulle siitä ennen eroa. Poikamme ei kuulemma rakastanut häntä. Ymmärsin häntä heti, olimme havainneet asian laidan heillä jo aivan ensi aviovuosinaan käydessämme minkä surulla laitoin merkille. Muuten tälle äidille lapset ovat hyvin rakkaita ja samoin uudelle miehelleen. Lapset alkoivat sanomaan uutta miestä isäkseen ja omaa isäänsä etunimeltä. Lapset olivat eron aikaan 8 ja 11 vuotiaat. Poikamme tapasi lastensa äidin varmaan liian pienellä aikaerolla entisen teininä solmitun suuren ensirakkuden jälkeen luullen lopulta suomujen karisseen silmistään, mutta ei, silmät aukesivat vasta eron jälkeen.

Sinulla on tuo tinnitus riesana, on sekin ihme oire taikka tauti, johon ei ole keksitty varsinaista hoitoa. Siksi varmaan kuuntelet aina radiotakin, ettei tinnitus kuulu päällimmäisenä koko ajan.

Haluaisin todellakin välillä kuulla vain hiljaisuutta, mutta se ei onnistu. Joskus yöllä, kun pumppu pelleilee ja pitää paussin, on hetki hiljaisuutta, mutta samalla se säikäyttää; joko se nyt lakkasi lyömästä. Mutta se on vain tosi lyhyt hetki.

Mutta mieluummin musiikkia radiosta kuin korvien vikinää ja suhinaa pulssin tahdissa. Olin muutama vuosi sitten mukana kokeilussa, missä tinnituksen lakkaamista yritettiin sähkövirran avulla. Minulla oli "foliohattu" päässä ja virtaa pistettiin menemään ohimolta toiselle. Ei tehonnut minuun. Samassa tutkimuksessa sitä tekevä tyyppi totesi, että minulla on ihan hirveän voimakas tinnitus toisessa korvassa. Ja onhan se, kun ei sinfoniaorkesterinkaan soitto sitä peitä. Eikä apuatautiin ole. Loppuelämän kakofoniaa päässä, ei sinfoniaa.
        am

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Omat lapset ovat aina lapsia, olivat sitten minkä ikäisiä tahansa. Sydämeen sattuu, kun näkee, että kaikki ei ole hyvin. Ja jos siinä mukana on lapsia, jotka joutuvat kaltoin kohdelluiksi oman vanhampansa taholta, niin mummun ja vaarin tuska on suuri. Ja se vain suurenee, kun ei ole keinoa auttaa muuten kuin hoitamalla niitä lapsia, jos annetaan. Mutta elämäähän sekin on, kaikki tyynni. Pitää vain yrittää jaksaa ottaa vastaan se, mikä annetaan.

Ja nyt sudokun kimppuun, ja unta odottelemaan. Toivottavasi UniMatti tulee tänä yönä. Kauniita unia itse kullekin.
        am

• Suomen kieli

Ei helppo ei, mutta itselleni on tullut "ongelmaksi" väärät viitaukset sivulauseissa, kun koittaa turhaan typistää tai on hiukkakin huolimaton. Lisäksi tietty yhdyssanatkin, niitä voisi kerrata samoin kuin sijapäätteitä eli miksi Pälkäneellä eikä Pälkäneessä tai päinvastoin, sillä en enää tuota kyllä tarkista.

Se jotenkin menee jakeluun, jos kirjoitetaan Inarissa. Toisaalta, jos on Inarin järvessä, niin nähdäkseni, jos veneilee sillä järvellä, niin silloin ollaan Inarilla, jos taas ui Inarissa mutta että jos käy Inarissa, niin varmaan ei silloin käy Inarilla, vaikka käy kyllä Kilpisjärvellä eli siis ei käy Kilpisjärvessä, muuta kuin uimassa. Jeejee

Kuuntelin kauan uuden säämetereologin (Ylellä) "väärän" sanapainon asettamista viimeiselle tavulle ja arvasin, että pakkohan sitä tyttöä oli "kouluttaa", vaikka sää tulikin selväksi. Säälin metereologia ja edelleen kömmähtelee. Veikkaan, että suomen kielen painotusvirheet estävät myös sairaanhoitajan palkkaamisia. Olemme Suomessa.

• Eräs entinenkin meteorologi ei osaa edelleenkään ajoittaa hengitystään oikein puhuessaan säästä, vaan monesti hän aloittaa uuden lauseen edellisen lauseen viimeisellä sanalla. Nuorilla taas se loppukiekaus on tyypillistä.

• Calvados kirjoitti:

Eräs entinenkin meteorologi ei osaa edelleenkään ajoittaa hengitystään oikein puhuessaan säästä, vaan monesti hän aloittaa uuden lauseen edellisen lauseen viimeisellä sanalla. Nuorilla taas se loppukiekaus on tyypillistä.

Viittaus edelliseen: asia tulee kyllä aina kuitenkin ymmärretyksi. Se on pääasia. Mutta väärillä painotuksilla voi myös syntyä aivan uusia mielleyhtymiä: Siivo usko mero. U:n faija aina ruotsinkielisenä hauskuutti suomenkielisillä väärinpainotuksilla. Keksi yhdellekin U:n koulukaverille ihan uuden nimen jakamalla kirjaimet vain väärin painotuksin, muuten täysin oikeassa järjestyksessä. En kirjoita sitä tähän, koska kaveri ei ollut ihastunut uudesta nimestään.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Eräs entinenkin meteorologi ei osaa edelleenkään ajoittaa hengitystään oikein puhuessaan säästä, vaan monesti hän aloittaa uuden lauseen edellisen lauseen viimeisellä sanalla. Nuorilla taas se loppukiekaus on tyypillistä.

silloin 60 luvun alkupuolella oli meteorologi Paavo Salmensuu. Pyöritteli piippuansa pienen kartan äärellä. Satuili hatustansa säätilat kun lähtödatat olivat melko olemattomat. Sinänsä kaverilla tiukka paikka, kun ei ollut oikein mitään mihin tukeutua paitsi se oma piippunsa jota ilman olisi ollut varmasti täysin hukassa. Paljon helpommalla nykyennustajat pääsevät. On hyvät tietokannat ja animaatiolelut. Puosu

• Anonyymi kirjoitti:

silloin 60 luvun alkupuolella oli meteorologi Paavo Salmensuu. Pyöritteli piippuansa pienen kartan äärellä. Satuili hatustansa säätilat kun lähtödatat olivat melko olemattomat. Sinänsä kaverilla tiukka paikka, kun ei ollut oikein mitään mihin tukeutua paitsi se oma piippunsa jota ilman olisi ollut varmasti täysin hukassa. Paljon helpommalla nykyennustajat pääsevät. On hyvät tietokannat ja animaatiolelut. Puosu

Totta, silloinhan ennustettiin etupäässä sammakoista. Paavo Salmensuun muistan piippuineen hyvin samoin sen erittäin paksuilla silmälaseilla esiintyvän olikohan Erkki Nysten tai jotain sinne päin. Nykyään on tavattoman sujuvasanaisia lähes kaikki.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Totta, silloinhan ennustettiin etupäässä sammakoista. Paavo Salmensuun muistan piippuineen hyvin samoin sen erittäin paksuilla silmälaseilla esiintyvän olikohan Erkki Nysten tai jotain sinne päin. Nykyään on tavattoman sujuvasanaisia lähes kaikki.

Juu, sammakot ja ahvenen selkäeväät!!! Piippu-Paavon kanssa tein jonkun aikaa yhteistyötä opetusasioissa hänen ollessaan Ilmavoimissa. Silloin ei enää piippu palanut. Erkki Nysten, kavereiden kesken Eny oli taas kurssikaverini yliopistolla. Hieno ihminen. Kuoli liian aikaisin.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Juu, sammakot ja ahvenen selkäeväät!!! Piippu-Paavon kanssa tein jonkun aikaa yhteistyötä opetusasioissa hänen ollessaan Ilmavoimissa. Silloin ei enää piippu palanut. Erkki Nysten, kavereiden kesken Eny oli taas kurssikaverini yliopistolla. Hieno ihminen. Kuoli liian aikaisin.
        am

Erkkiä pilkattiin lievästi joissain tv-ohjelmissa juuri paksujen silmälasilinssien takia, Petri Takalaa taas moitittiin, kun hän aina lopuksi käveli kohti kameraa.

Nykyään ei juuri mitään voi sanoa meteorologien ulkonäöstä, kun heidät kuvataan aina niin pieninä ison sääkartan edessä, että ovat kuin hyttysiä.

Matti Huutosesta muistan, että aikoinaan hän esiintyi aina sukkasillaan, mutta nyt ei voi koska jalat on otettu mukaan näissä nykyisissä kaukokuvissa.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Erkkiä pilkattiin lievästi joissain tv-ohjelmissa juuri paksujen silmälasilinssien takia, Petri Takalaa taas moitittiin, kun hän aina lopuksi käveli kohti kameraa.

Nykyään ei juuri mitään voi sanoa meteorologien ulkonäöstä, kun heidät kuvataan aina niin pieninä ison sääkartan edessä, että ovat kuin hyttysiä.

Matti Huutosesta muistan, että aikoinaan hän esiintyi aina sukkasillaan, mutta nyt ei voi koska jalat on otettu mukaan näissä nykyisissä kaukokuvissa.

ainut persoonallisuus on luulisin Pekka Pouta ja uskollinen pieni koiransa. Maha pullottaa pahasti mutta hän siitä veisaa viis. Varsinaiset persoonallisuudet ovat kadonneet aikoja sitten takavasemmalle. Monet toki hymyilevät ja ovat joskus vitsikkäitäkin. Persoonallinen ihminen ei oikein myy nykyaikana. Hän kun ei edusta mitään johon voisi samaistua. Nuorten Some-kanavillakin pärjäävät ne jotka tekevät hoopontemppuja tai jotain hullutusta. Nuorten kanavilla ei persoonallisuuksia ole yhtään. Siellä on vain tubettava somevaikuttaja ja hänen fanikuntansa. Puosu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ainut persoonallisuus on luulisin Pekka Pouta ja uskollinen pieni koiransa. Maha pullottaa pahasti mutta hän siitä veisaa viis. Varsinaiset persoonallisuudet ovat kadonneet aikoja sitten takavasemmalle. Monet toki hymyilevät ja ovat joskus vitsikkäitäkin. Persoonallinen ihminen ei oikein myy nykyaikana. Hän kun ei edusta mitään johon voisi samaistua. Nuorten Some-kanavillakin pärjäävät ne jotka tekevät hoopontemppuja tai jotain hullutusta. Nuorten kanavilla ei persoonallisuuksia ole yhtään. Siellä on vain tubettava somevaikuttaja ja hänen fanikuntansa. Puosu

Tuli noista hoopontempuista mieleen juuri Pekka Pouta, joka mainostaa MTV:tä ihan typerällä tavalla, katsojaa aliarvioiden: työntää naamaansa kiinni kameraan. No, hän ei luultavasti itse sitä ole keksinyt. Oli tai ei, niin minä en diggaa yhtään. MTV:n Samoin jotain viihdeohjelmaa mainostavat kaikenmaailman reveleisiin pukeutuneet ja räikeästi maalatut oliot ja roikottamalla kieltään ulkona. Siis niin typerä mainos kuin vain voi olla. En tiedä keneen sellainen iskee. Kaiketi johonkuhun, kun sellainen mainos on tehty.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli noista hoopontempuista mieleen juuri Pekka Pouta, joka mainostaa MTV:tä ihan typerällä tavalla, katsojaa aliarvioiden: työntää naamaansa kiinni kameraan. No, hän ei luultavasti itse sitä ole keksinyt. Oli tai ei, niin minä en diggaa yhtään. MTV:n Samoin jotain viihdeohjelmaa mainostavat kaikenmaailman reveleisiin pukeutuneet ja räikeästi maalatut oliot ja roikottamalla kieltään ulkona. Siis niin typerä mainos kuin vain voi olla. En tiedä keneen sellainen iskee. Kaiketi johonkuhun, kun sellainen mainos on tehty.
        am

Olen aivan samaa mieltä noista "välikuvista" tai mitä lienevätkään. Juuri tuo Pouta, joka kurkkii kyyryssä ja sitten ne kieltään katsojille näyttävät, sekä ne muut toimittajat, jotka keikuttelevat typerästi itseään niissä "välikuvissa." Pilaavat oman arvokkuutensa toimittajina, kun alistuvat moiseen käytökseen rahan takia. En voi katsoa, vaan äkkiä katse sivuun.

Koeta saada nyt unta, amummu. Kauniita unia!

Rapu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä noista "välikuvista" tai mitä lienevätkään. Juuri tuo Pouta, joka kurkkii kyyryssä ja sitten ne kieltään katsojille näyttävät, sekä ne muut toimittajat, jotka keikuttelevat typerästi itseään niissä "välikuvissa." Pilaavat oman arvokkuutensa toimittajina, kun alistuvat moiseen käytökseen rahan takia. En voi katsoa, vaan äkkiä katse sivuun.

Koeta saada nyt unta, amummu. Kauniita unia!

Rapu

Kiitos samoin sinulle, Rapunen!
        am

• Nyt on lääkärillä käyty pitkästä aikaa ja lisää verikokeita ja keuhko rtg on vielä käytävä otattamassa. Valitin hengästymistäni, niin oli kuulevinaan jotain rahinaa keuhkoista, joten kuviin on mentävä. Olenkohan tietämättäni sairastanut koronan ja nämä ovat sitten sen jälkiseurausta. Oireet kyllä täsmäävät siihen, mitä sen taudin sairastaneet valittavat. Kunto ei palaa millään. Väsyttää ja hengästyttää.

On muuten potilaiden pompottamista, kun rtg:tä ei oteta Malmin röntgenissä muilta kuin sairaalan potilailta ja muiden on mentävä Kamppiin, tai Laakson sairaalaan. Kampissa ei oteta verikokeita, niin ei voi hoitaa samalla molempia näytteitä. Laaksossa otetaan, joten sinne sitten.

Ei ole "mukavaa" tuo amummun valvominenkaan. Ihmettelen, että jaksat olla niin toimelias kuitenkin koko ajan ja ehdit ja jaksat tehdä mitä vain. Huono nukkuja minäkin kyllä olen ja mietin asioita kun pitäisi nukkua, joten olen hengessä mukana.

No ihan kiva, että tämä "aloitusmokaketju" jäi sittenkin henkiin. Olin kyllä valmis lopettamaan, kun harmitti, mutta kun sitten DrWhoo rohkaisi, niin se jo auttoi ja sitten Puosu, sekä kaikki muutkin, niin johan helpotti. Hyvä näin!

• Anonyymi

Hassua. Siipallani on myös jotain hämmäkkää keuhkoissa. On yskinyt aika pitkään ja nyt tullut hengitysoireita. Lääkäriin hänkin nyt odottaa aikaa. Itse ajattelee että olisi rokotuksesta, ajoitus sopisi hyvin. Mutta saattaahan itse covidkin olla asialla. No, eiköhän tuo lääkärissä sittenselviä kun - toivottavasti - tutkitaan eikä vain hutkita.

Minä närkästyin tänään tervarin touhuun. Pari vuotta sittenkävin ylimääräisesti mammossa ja ultrassa kun tuli esille toisen vanhempani suvun useat rintasyöpätapaukset, pari kuolikin. Sisareltankin tuo inha tauti löytyi. Silloin kävin julkisella puolella nuo kuvantamiset teettämässä, ja röntgenlääkäri neuvoi uusimaan tutkimukset kahden vuoden päästä, eli nyt. Tänään tervarista tuli viesti, että joku lääkäri siellä tykkää ettei ole aihetta kontrolloida, kun tulokset 2v sitten normaalit. Voihan rahan säästö ja ikärasismi!! Tiedän että pari muuta ikäistäni sukulaista on lähetteen julkiselle puolelle saanut jo kolmekin kertaa. Marin hokee tasavertaisuutta joka käänteessä. Missä se näkyy? Hänhän mm. Torppasi alkuun koronapassinkin kun kaikki sitä eivät voi saada. No, yksityiselle pääsee kuviin vaikka ilman lähetettäkin. Suututtaa.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hassua. Siipallani on myös jotain hämmäkkää keuhkoissa. On yskinyt aika pitkään ja nyt tullut hengitysoireita. Lääkäriin hänkin nyt odottaa aikaa. Itse ajattelee että olisi rokotuksesta, ajoitus sopisi hyvin. Mutta saattaahan itse covidkin olla asialla. No, eiköhän tuo lääkärissä sittenselviä kun - toivottavasti - tutkitaan eikä vain hutkita.

Minä närkästyin tänään tervarin touhuun. Pari vuotta sittenkävin ylimääräisesti mammossa ja ultrassa kun tuli esille toisen vanhempani suvun useat rintasyöpätapaukset, pari kuolikin. Sisareltankin tuo inha tauti löytyi. Silloin kävin julkisella puolella nuo kuvantamiset teettämässä, ja röntgenlääkäri neuvoi uusimaan tutkimukset kahden vuoden päästä, eli nyt. Tänään tervarista tuli viesti, että joku lääkäri siellä tykkää ettei ole aihetta kontrolloida, kun tulokset 2v sitten normaalit. Voihan rahan säästö ja ikärasismi!! Tiedän että pari muuta ikäistäni sukulaista on lähetteen julkiselle puolelle saanut jo kolmekin kertaa. Marin hokee tasavertaisuutta joka käänteessä. Missä se näkyy? Hänhän mm. Torppasi alkuun koronapassinkin kun kaikki sitä eivät voi saada. No, yksityiselle pääsee kuviin vaikka ilman lähetettäkin. Suututtaa.
        am

Tervarien lääkäreissä on yksilöitä niinkuin joka alalla. On hyviä ja valitettavasti myös huonaja ammattinsa ymmärtäjiä.
        Potilaan on siis jonkin verran itse otettava määräysvaltaa ja vastuuta ja kyseenalaistettava tarvittaessa lääkärin diagnoosi ja reseptit. Se tietysti edellyttää että itsellä on kohtuullinen ainakin kyseisen vaivan ymmärrys yleisellä tasolla.
        Määrällisesti kaiketi suurin osa lääkäreistä osuu oikeaan suuntaan diagnooseissaan, mutta korkeimmankaan luokan tohtori ei aina puysty ennustamaan miten yksilöllisen potilaan elimistöt käyttäytyvät ihan kirjoihin kirjattujen proseduurien kanssa.
        Jos ei ole julkisen palvelun diagnooseihin tai jonoihin tyytyväinen, niin silloin on puristettava pussistaan lisää rahaa tiskiin vaikka ei yksityistä vakuutusta olisikaan ja haettava se toinen näkemys sieltä yksityiseltä puolelta niissä toiminnoissa missä yksityistä palvelua tarjotaan.
        Yksityiset ovat tunnetusti tehokkaampia ja jopa ammattitaitoisempaa lääkärikuntaa hakeutuu ihan pörssiyhtiöiden palvelukseen.
        Jos pääsisimme siitäpörssiosuudesta eroon eri lakisääteisestä voiton maksimoinnista omistajille niin silloin yksityiset ammatinharjoittajat ja pien, jopa koostelmaklinikat tuovat julkiselle suurta helpotusta ja potilaalle taas kohtuullisemman maksun siitä yksityisestä palvelusta.
        Meidän lääkäriliittomme vaikenee visusti maailman melko yleisestä kotonaan vastaanottoa tai pienklinikkaa kohtuuhinnalla toimivista lääkäreistä, jotka ovat sitten myös kunnan ja sairauskassojen alihankkijoita sopuhintaan monissa maissa vaan ei meillä.
        Se sopuhinta minkä minäkin olisin epäröimättä valmis maksamaan saman päivän lääkäriinpääsystä ja oletusarvoisesti taitavan ja osaavan lääkärinn vastaanotolle on juuri se rikkaassa vapaassa maailmassa tyypillinen keskimäärin 35 euroa per konsultaatio ja pienoperaatiokäynti.
        Sen verran maksuvastuuta voisi kansalainenkin hyväksyä. Ei kaikkea tarvitse saada ilmaiseksi.
        Kyllähän kaikki tiedättä mitä halvimmalla saa!
        Näiden asoiden toimimisesta maailmalla valitettavan harva todellisuudessa ymmärtää kun vuodesta toiseen myllytetään propagandalla meillä maailman parasta. Jopa s..tanan eines ruoasta äitien tekemänä jaksetaan rummuttaa maailman parhaan. Samoin loppuun lysetyn ikivanhan naudan sitkeasta lihasta suomalaisena Waguy pihvinä.
        Fakta on että liha alan tuotantomme on ilmeetöntä, kehittelemätöntä ja huonolaatuista. Meiltä puuttuvat tilateurastamot ja vaikkapa saksalaistyyliset metzgerit, Sama puuttuu meijerialalta, sama puuttuu jopa puutuotteiden ja puunkäytön tuotekehityksen alalta. Osataan erinomaisen hyvin keittää sellua suuressa kattilassa ja sahat nykyistä riukua jonka laatu ei enää riitä kunnon rakennuspuuhu, mutta riittääisi moneen erilaiseen rakentamisen aputuotteeseen kuten liima ja puristelevyt sekä karjankuivikkeet ja lopulta täysin käytettynä joko lämpölaitoksen uuniin tai biokaasureaktoriin viimeisen hyödyllisen lopputuotteen eli biokaasun puristamiseksi muinaisista latvuksista ja oksista.
        Juurakotkin voitaisiin käyttäöä astia ja huonekalu tai koristeteollisuuteen jos olisi edes vähänkään aiheesta kiinnostuneita puuseppiä yksinkeratisella pajalla jossa on puunkäsittelyn peruskoneet.
        Vaikka listasin todellisia negaatioita osaamisesta ja alojen yrittämisestä niin en tietenkään tarkoita etteikö meillä mitään pystyttyttäisi tuottamaan ja tekemään. Paljkon enemmän ja paljon paremmin voitaisiin hyvinkin pienellä ymmärryksellä ja halukkuudella

• Anonyymi kirjoitti:

am

Tuo on, tuo Marinin "torppaaman" koronapassin peruste, että kaikki eivät saa, on suurelta osin väärä. Marin sanoi, että mikään ei takaa sitä, että koronapassiin vaadittava neg.testi olisi pätevä ilman karanteenia.Ja kuka olisi tai maksaisi ne testit, että saisi passin? Passin hakija tietty ja tesstejä pitäisi olla kaksi, kuten nytkin on maahan tullessa eli ensin poika otti Saksassa testin, sitten Suomessa satamassa ja lisäksi muutaman päivän päästä toisen, jotta karanteeni lyheni vajaaseen viikkoon. Sopisi nyt ammunkin pysyä edes vähän totuudessa, mutta kun ei, koska taas itseä on sorsittu, mutta muut kyllä saavat lähetteet. Joopati joo.

Ja lääkärin vastaanotoilla saa sitä mitä on tilannut eli Sipilä ja oikeisto heti hallitukseen, niin kyllä kesälomarahat viedään ja tehdään hoitajankin ammatista "houkutteleva". Ja kyllähän valtion pitää säästääkin, koska sadoilla miljoonilla tuettiin finnairia ja taisteluhävittäjiin satsataan miljardeja.

• U:llahan alkoi myös tämän vuoden keväällä tuo hengästyminen ja hengenahdistus. mutta koronaa ei löytynyt. Myös väsymys jatkuu eikä jaksa liikkua ulkona. Onkohan hänelläkin ollut oireeton korona? Keuhkokuvat otettiin keväällä kahdesti postitalolla. Eikö siellä enää oteta niitäkään, koska Rapu puhui Laaksosta ja jostain toisesta paikasta. Postitalolle oli helppo mennä metrolla.

• Anonyymi

Tervehdys, Calvados!

Minä olin tänään lääkärin vastaanotolla Herttoniemessä. Siellä on nykyisin Malminsairaalan lääkärin vo. Keuhkokuvat otetaan Kampissa ( en tiedä missä siellä) ja Laaksossa. Kampissa ei oteta verinäytteitä, joten minä menen sitten Laaksoon, että saa molemmat samalla käynnillä.

Näin meitä nyt pompotellaan sinne, sun tänne.

Hyvää yötä!

Rapu

• Anonyymi kirjoitti:

Tervehdys, Calvados!

Minä olin tänään lääkärin vastaanotolla Herttoniemessä. Siellä on nykyisin Malminsairaalan lääkärin vo. Keuhkokuvat otetaan Kampissa ( en tiedä missä siellä) ja Laaksossa. Kampissa ei oteta verinäytteitä, joten minä menen sitten Laaksoon, että saa molemmat samalla käynnillä.

Näin meitä nyt pompotellaan sinne, sun tänne.

Hyvää yötä!

Rapu

Herttoniemessä U:kin kävi silloin keväällä sydänultrassa, mutta keuhkokuvat otettiin keskustan Postitalossa. Olikohan sekin sitten joku tilapäispaikka.

Hänellä on uusi sydänultra lokakuussa, siellä Hertsikassa.

Hyvää yötä!

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Herttoniemessä U:kin kävi silloin keväällä sydänultrassa, mutta keuhkokuvat otettiin keskustan Postitalossa. Olikohan sekin sitten joku tilapäispaikka.

Hänellä on uusi sydänultra lokakuussa, siellä Hertsikassa.

Hyvää yötä!

Melkoista potilaan riepottamista siellä Hesassa. Huonokuntoiselle vaikeaa, etenkin jos on ihan yksinäinen ja vanha. Kummalta tuntuu, että noita tutkimuksia on hajoitettu pitkin kaupunkia. No, päätösten tekijöiden aivoituksia ei voi tietää.

Matkoja on kyllä täälläkin tehtävä. Onneksi kulkemisen kanssa ei meillä ole ongelmia. On auto ja tarvittaessa useampiakin kuskeja. Toista on niillä, joille kulkeminen on ongelma. Julkinen liikenne surkea. Monille taksi on ainut mahdollisuus.

Vein siipan 40km:n päähän lisätutkimuksiin. Hänellä hengitys alkoi aamulla olla jo aika tukkoista, oli kyllä jo eilenkin, kun hoitajan kanssa keskusteli, mutta silti lääkäriajan sai vasta kahden viikon päähän. Tänä aamuna tervariin uudelleen soitettuaan pääsi sinne röntgeniin ja sai lähetteen eteenpäin. Sairaalassa ihmeteltiin, että täältä lähetetään potilaita, joilta ei edes peruslabroja ole otettu. Se säästäisi aikaa siellä, missä oikeasti on kiire, ja voisivat keskittyä diagnoosin teon kannalta oleellisiin. Ja tämä siis sairaalassa hoitajan toteamus, ei minun tai siipan.

No, tässä odottelen lisätietoa, haetaanko mies kotiin vai jääkö tutkimuksiin. Toivottavasti ottavat koronatestin, sillä jos siitä on kyse, niin sitten se on kohta minullakin jossain muodossa, vaikka rippikoulun käynyt ja rokotettukin olen. Sen verran äsken viestitti, että hapet ja EKG kunnossa eikä tulehdusta missään. Aika omituista. Siksi itse ajattelen, että voisi taas olla yksi covid-19:n kummallisuuksia.
        am

• Veikkaan, että täällä saattaa olla sellaisiakin yleisen terveydenhoidon vastustajia ja pilkkaajia, jotka työelämässään saivat työnantajan maksaman työterveyden yksityisellä. Eläkkeelle päästyään tämä suhde päättyi ja sitten valitetaan.

Nyt muuten mesoaa oppositio siitä, ettei hoitotakuu toimi. Ei saada koulutettua hoitajia tarpeeksi, ei lääkäreitä tarpeeksi. Varmaan Sipilä panosti kokkareiden kansssa juuri näiden koulutukseen rutosti ja Marin on vienyt pois nämä panostukset. Mitähän tapahtuikaan koulutusleikkauksille Sipilän hallituksessa?

Aivan samoin kuin Marin on vienyt akatemian tutkimusrahat. Katsokaa ja ihailkaa eilisen astudion pylväsdiagrammia, mistä näkee Sipilän ja Kokkareiden ja Vajakkien tutkimusmyönteisyyden. http://bot.fi/3nbl Nyt kyllä kokoomus varsinkin huutaa eduskunnassa että hallituksen koulutusleikkaus on heti purettava.

• Anonyymi

tutkimuksen ja tuotekehityksen määrärahat olivat reaalitasoisesti huipussansa vv. 2007-2012 .
        Sen jälkeen on ollut T&K syöksylaskua. Vaikka nyt Marinin hallituksen aikana on vähän enemmän satsattu valtion puolesta T&K toimintaan kuin Sipilän hallituksen aikana, niin edelleen ollaan hyvin paljon jäljessä T&K satsausten huippuvuosista. Puosu
        https://yle.fi/uutiset/3-10220827

• Anonyymi kirjoitti:

tutkimuksen ja tuotekehityksen määrärahat olivat reaalitasoisesti huipussansa vv. 2007-2012 .
        Sen jälkeen on ollut T&K syöksylaskua. Vaikka nyt Marinin hallituksen aikana on vähän enemmän satsattu valtion puolesta T&K toimintaan kuin Sipilän hallituksen aikana, niin edelleen ollaan hyvin paljon jäljessä T&K satsausten huippuvuosista. Puosu

Eli Marinin hallituksen suunta on oikea, vaikka korona vienyt taloutta alas. Mitähän leikkauksia olisikaan tapahtunut kokoomusvetoisen hallituksen aikana, sillä hetihän he vaativat talouskuria ja velan taittamista. Lisäksi veroja olisi laskettu miljardilla parempituloisilta. Miten Sipilän hallituksen aikana ei lisätty T&K rahoitusta, vaikka Euroopassa oli nousukausi, vaan leikattiin terveyspuolen palkoistakin ja nyt ihmetellään, ettei hoitajia ole

• Anonyymi kirjoitti:

Eli Katainen, Stubb ja Sipilä katkaisivat kehityksen ja Rinne / Marin pikkuhiljaa suunnannet oikeaan päin.

Oikeastaan vaatisi hiukka tietoa se, että kuinka finanssikriisin aikana keskustavetoiset hallitukset sijoittivat T&K:een eli tulee mieleen sellu, sellu ja sellu noin äkkipäätään ja sitten metsä, metsä ja metsä ja bio, bio ja bio

• Huomenta!

Ei nyt ainakaan vielä lämpö helli. Mittari näytti herättyäni viittä astetta ulkona. Kai se vähän lämpenee päivällä, mutta eiköhän hellekausi ole nyt ohi?

Tänään minulle tulee siivooja kesätauon jälkeen. Ikkunoiden pesu oli jo, nyt muu siivous. Joskus on todella hyvä, että voi antaa toisen tehdä ne hommat, mitä ei itse jaksa! Väliaikoina voi itse tehdä sen mikä kullekin sopii ja voimiensa mukaan. Minulle riittää, kun siivooja käy kerran kuukaudessa. Hän imuroi ja pyyhkii lattiat kostealla. Pyyhkii pölyt ja siivoaa tietysti kylpyhuoneen ja wc:t. Parituntia häneltä kuluu siihen aikaa.

Hyvää tiistaita kaikille!

• Jotenkin jäänyt korviin soimaan

"meillä on maailman parasta osaamista" ... mutta ei löydy tekijöitä. Kummallista osaamista, kun ei osata tehdä. Ja ei tehdä investointeja, jollei niitä maksa veronmaksaja.

Olipa eilen kiva kuunnella MOTia. Datakeskus on ikiliikkuja, antaa enemmän energiaa kuin ottaa. Onhan meillä energiaosaamista sentään

Ulkona oli mainio sää ja syksyn "rutistusta" vaikka kaksi kolme tuntia päivässä.

• Lisää

Keskisuomalainen : "Hampaan uusiminen voi maksaa tuhansia euroja – suukirurgi ihmettelee olematonta Kela-korvausta"

Enemmän vain yksityistä terveydenhoitoa ja ihmettelyä kelakorvauksista. Hehheh ja lisää maksusitoumuksia yksityiselle, ei maksa mitään. Minun ei tarvitse anoa Kelalta mitään hammashoidostani eli lisää kunnallisia hammaslääkäreitä

• Anonyymi

hammaslääkäri ja suukirurgi ovat hieman eri asioita.

• Tilasin ajan itselleni huomiseksi optikolle. Viimeisimmät silmälasini olen hankkinut 1998 Nisseniltä ja ajan sinne tilasin, Itikseen. Kokeilin erilaisia halpislaseja kerran Prismassa ja millään en nähnyt hyvin. Entiset vahvuuteni olivat + 2,25 molemmissa silmissä, nyt näen paremmin ilman niitä.

Pojanpoikamme odottaa suukirurgille aikaa julkisella puolella, hammaslääkäri on muuten hampaansa korjannut ja ihmetellyt kun hänen purentavikaansa ei ole korjattu jo teininä Vantaalla asuessaan.

• Anonyymi

Minunkin pitäis mennä silmälääkäriin. Mitään ihmeitä onneksi ei ole, mutta kolme vuotta sitten kävin valittelemassa kaukonäköni pienoista huonontumista - se on aina ollut ihan tosi hyvä - ja silloin lääkäri totesi pientä ikärappeuman alkua. Uuteen kuvaukseen olisi pitänyt mennä 2020, mutta jäi sattuneesa syystä väliin, enkä tänäkään kesänä ole vielä käynyt. Tosin ei omasta mielestäni näköni ei nyt ole nyt huonontunut, mutta parempihan sitä on seurata. Äidilläni rappeuma kerkisi aika pahaksi, mutta näki silti jonkin verran laseillaan lukea. Ehkä lukeminen olisi sujunut paremminkin jos olisi käynyt lasit uusimassa.

Edelleen käytän +1,5:n "tiimarin" laseja lukiessani ja muussa läheltä katsomisessa. Kävin v. -87 silmälääkärissä, joka silloin määräsi +1,75 lukulasit. Eli ainakaan lähinäkö ei ole huonontunut. JOskus tulee tiukka paikka, kun laitan lankaa neulan silmään. Silloinkin selviän laittamalla kahdet 1,5set päällekkäin:)
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Minunkin pitäis mennä silmälääkäriin. Mitään ihmeitä onneksi ei ole, mutta kolme vuotta sitten kävin valittelemassa kaukonäköni pienoista huonontumista - se on aina ollut ihan tosi hyvä - ja silloin lääkäri totesi pientä ikärappeuman alkua. Uuteen kuvaukseen olisi pitänyt mennä 2020, mutta jäi sattuneesa syystä väliin, enkä tänäkään kesänä ole vielä käynyt. Tosin ei omasta mielestäni näköni ei nyt ole nyt huonontunut, mutta parempihan sitä on seurata. Äidilläni rappeuma kerkisi aika pahaksi, mutta näki silti jonkin verran laseillaan lukea. Ehkä lukeminen olisi sujunut paremminkin jos olisi käynyt lasit uusimassa.

Edelleen käytän +1,5:n "tiimarin" laseja lukiessani ja muussa läheltä katsomisessa. Kävin v. -87 silmälääkärissä, joka silloin määräsi +1,75 lukulasit. Eli ainakaan lähinäkö ei ole huonontunut. JOskus tulee tiukka paikka, kun laitan lankaa neulan silmään. Silloinkin selviän laittamalla kahdet 1,5set päällekkäin:)
        am

Minä kävin kerran silmälääkärillä tuon vuoden 1998 jälkeen, jolloin lääkäri sanoi, että vasemman silmäni pohjassa on laskimotukos, jolle ei ole mitään tehtävissä. Korkeintaan voidaan laseroida, jos alkaa kasvattamaan ylimääräisiä verisuonia tukoksen ympärille. Vasemman silmäni näkö on selvästi heikompi kuin oikean, mutta mitään en ole sille teettänyt. Vasemman silmän näkökenttään tuli tumma läntti, siitä sen huomasin silloin. Silmieni yhteisnäöllä näen lukea ilman lasejakin. Kaukonäköni on kyllä huonontunut selvästi, sen olen huomannut tv:n katselussa.

• Sipilää tönäissyt mies on saanut 460 euron sakon uhkailustaan, mutta isompi juttu oli se, että eduskunnan turvallisuusjohtaja sai potkut työstään, kun antoi videon nähtäville tästä tönäisystä nettiin. Aika tolkuton tuomio tälle turvamiehelle. Kun katsoo videota, ei Sipilä edes horjahda.

• Anonyymi

idea siinä ettei turva-alan ihmiset eikä etenkään turvallisuusjohtaja saa vuotaa tietoja ollenkaan yleiseen jakeluun. Olkoon että jakaminen on tehty hyvässä tarkoituksessa. Siitä huolimatta. Eikä tehdä tiedoillansa bisnestä. Se on periaatteessa nollatoleranssi sillä alalla. Joku voi silloin perustellusti väittää että jos jää kiinni kerrankin tietovuodosta, niin se on vain jäävuoren huippu. Puosu

• Anonyymi kirjoitti:

idea siinä ettei turva-alan ihmiset eikä etenkään turvallisuusjohtaja saa vuotaa tietoja ollenkaan yleiseen jakeluun. Olkoon että jakaminen on tehty hyvässä tarkoituksessa. Siitä huolimatta. Eikä tehdä tiedoillansa bisnestä. Se on periaatteessa nollatoleranssi sillä alalla. Joku voi silloin perustellusti väittää että jos jää kiinni kerrankin tietovuodosta, niin se on vain jäävuoren huippu. Puosu

Näinhän se on, nyt on vain Sipilän sana vastaan tönäisijää, koska ei tuolla videolla puhetta kuulu. Eikä Sipilä kaatunut lyönnistä, tuskin horjahti, eli iso kiho vs tielläkulkija, niin totta kai iso kiho voittaa oikeudessa.

• Anonyymi

Sipilän tönäisystähän on aivan kiistämätön videotodistus minkä julkaisemisen vuoksi eduskunnan turvallisuusjohtaja sai kenkää kun siinä näkyykin totuus eli Sipilää ei suinkaan pahoinpidelty taimlyöty nyrkillä vaan ihan kevyesti tuupattiin.
      Ja kun Sipilä tarvitsi vahvistuksen valheelleen niin siinä sitten käytettiin sekä monoa että oikeuslaitosta. Oikeuslaitoksemme on valitettavan politisoitunut monessakin asiassa ja asiaryhmissä.

• Kokkolalainen ystäväni soitii minulle illalla ja hän aikoo tänään mennä elokuvateatteriin katsomaan sen viime vuonna julkaistun elokuvan Isä, jossa on Anthony Hopkins alzheimerin tautia sairastavana isänä. Luin tuosta leffan arvostelusta, että on saanut 4 ja 5 tähteä, sehän palkittiin myös parilla oskarilla, jos en väärin muista.

• "Sivua ei löydy", tuli aiemmin aamulla kun tänne yritin! No, nyt löytyi joten huomenta vaan!

Eipä tässä ole mitään asiaakaan, kunhan tulin vain moikkaamaan. Onneksi ei tänään tarvitse lähteä minnekään kotoa. Tässä on nyt tottunut koronan varjossa kotikissaksi aivan kokonaan. Tällä viikolla on kyllä käytävä siellä rtg:ssä ja verikokeissa, mutta se meno riippuu siitä, miten poikani ehtii minut sinne viemään. Ensi viikollakin on joku "pakollinen" meno, mutta sitten ei pitäisi olla mitään "virallisia" menoja, jos ei nyt uusia ilmene näiden tutkimusten perusteella? Toivottavasti ei!

Hyvää keskiviikkoa!

• Täällä nimetön on kirjoittanut, että oikeuslaitoksessa pesii politiikka. Niin pesii, mutta siis Puolassa.

Onneksi politiikka on tullut myös syksyn politiikkaan eli budjetista väännetään. Keskusta Matti Vanhasen suulla astui kuvioon heti, kun tuli puheeksi hoitoalan palkat. Kokoomus väistelee aihetta. Ja kunnallinen työnantajapuoli (en muista nimeä) astui heti uhittelemaan. Ei ihme, että väki häviää noista työpaikoista. Oikeistolla on kuitenkin vanha totuus mielessä, että routa porsaan kotiin ohjaa. Kun vedetään tarpeeksi tiukoille, niin sen riisikupin jokainen haluaa. Ei muuten halua - ei Suomessa. Täällä osataan sentään laskea. Plusmiinus, kun käyt hoitajana hoitamassa ja maksat vuokrat, niin tuleepa mieleen, että enpä mene, vaan teen muuta

Leppä taas uhoaa että kyllä kesKUSTA on vihreä puolue. Toisaalta ei ilmastonmuutokselle muuallakaaan mitään tehdä, se on vain juhlapuheen aihe. Jos kuuntelee talousoppineita, niin silloin, kun kuluttajilla on luottamus, niin kaikki hyvin ja talous määrää. On hölöhölöpuheita "kestävät" puuhingit, riittää, kun saadaan muovipillit pois ja Suomeen akkuteollisuutta ja siihen sidoksissa olevaa kaivosta. Me onnettomat kierrätämme ja kuvittelemme, että näin se toimii ja luonto pelastuu. Kierrättäjät nyt huutavat, että entäs jos emme kierrättäisi ja näin puhdistavat - ei luontoa - vaan omaatuntoaan. Karnevaalikansat ostavat jo siihen tahtiin lentolippuja, että lentokoneiden tekijät viilaavat työkalujaan.

Lappi odottaa autoritäärisen valtion kansalaisten ryntäämistä, jotta ... länsi taas "taistelee" autoritääristä valtaa vastaan, koska demokraattisesti on oikeutetumpaa ryöstää tarpeellisia maametalleja ja muslimit leimataan terroristeiksi, koska monessa maassa heidän maaperässään on sekä maaöljyä että mineraaleja. Ja kun tähän vielä lisätään eli kerrotaan kaikkien muslimien tavat sortaa naisia ja kerrotaan sen uskonnon valloittajaluonteesta ja lopuksi siis terrorismista, niin lännen kansat saadaan pestyä demokratian puhtaalla saippualla.

USA on poliisi ja sitä kaivataan. Meilläkin on liian vähän poliiseja

• Anonyymi

Olin illalla laittavinani tänne viestin, mutta eipä tuota näy. Enkä edes muista, mitä siinä sepotin. No, eipä sillä väliä.

Siippa joutui eilen jäämään sairaalaan yöksi. Tänään hänelle tehdään pleurapunktio, ja jos kaikki menee ok, pääsee kotiin. Nesteen kertymisen syytä ei ole vielä löydetty, mutta tänään on jatkettu tutkimuksia ja tietysti keuhkoista kiskottava neste tutkitaan. Kaikki tähän mennessä tehtyjen tutkimusten tulokset ihan normaalit. No, toivottavasti taudin alkuperä löytyy.

Tänään menenkin keskenäni kettiksiä pöllyttämään. Se on yksin tehtynä aikamoinen viritys. Koirat tuppaavat hajujen perässä vetämään välillä hurjasti, metsäkoiria kun ovat. Usein vielä vetävät eri suuntiin. Reittimme kulkee osan matkaa pyöräilijöiden suosimalla kevyen liikenteen väylällä ja siinä saa olla tarkkana. Useimmat pyöräilijät eivät ymmärrä, että kelloa voisi kilauttaa kun takaa tulevat. Yllätysohitukset aina säikäyttävät. Yhteentörmäyksessä voisi käydä pahastikin kaikille osapuolille.

Eilen kävin tervarin kanssa keskustelua evätystä mammo/uä-tutkimuksesta (minkä sisareni sai pyytämättä). Minua neuvottiin tekemään ainakin kantelu. Hoitovirhekin voi olla kysymyksessä. Keskustelukumppanini oli myös sitä mieltä, että tasavertaisuus tässä(kään) asiassa ei toteudu. Miten mahtaa sitten olla tuolla Suomen syrjäkylillä. Veikkaan että tosi huonosti. Siihenhän uusi sote kuulemma löytää avun:) Se näkee ken elää. No, katsotaan jaksanko ruveta vääntämään virallista valitusta. Yksityisellekin pääsen, maksaa tietysti jotain, mutta maksakoon.

Tänään piti minun heiluttamani imuriakin, mutta ainakin niin kauan kun olen stand by-tilassa siipan kotiin noudon kanssa, niin en viitsi ruveta riehumaan. Huomenna on uusi päivä. Ja senkin jälkeen uusi;))

Mukavaa keskistä viikkoa taas!
      am

• Tämmöistä tää nyt on, mutta voisi kai se huonomminkin olla? Yhdellä yhtä ja toisella toista, jos ei sitten olekin yhtä ja samaa koronantekosia kaikilla? Tuo nesteen keräytyminen sinne, minne ei kuuluisi, saa hengityksen kyllä vaikeutumaan. Minä olen nyt tutkinut noita reseptejäni (lääkkeiden) ja huomasin, että on lääkärikin hieman sekoillut . Toisissa saamissani ohjeissa on jonkun lääkkeen määrät vähän toisistaan poikkeavat, joten mietinnäksi menee tuo annostus. Täytyy neuvotella tyttären kanssa, sillä eihän tuohon sairaalan lääkäriin, jonka vo:lla olin, saa yhteyttä.

Toivottavasti amummun U:n taudinkuva selkeytyy ja sitten löytyy oikea hoito. Ole nyt varovainen, etteivät nuo ulkoilukaverisi vedä sinua nurin ja myöskin potilaaksi. Minäkin muistan kuinka olin monta kertaa kaatumassa, kun ulkoilutin tyttären Airedalenterrieriä (tulikohan nimi oikein)? Voimaa sillä oli ja samoin sekin saattoi tempaista yhtäkkiä sivuluisuun!

Raikasta päivän jatkoa ulkoilutuksen merkeissä!

• Amummulle: U:llekin tuli keväällä jotain häikkää keuhkoihin ja siksi hänestä on otettu kahdesti keuhkokuvat, kun keuhkojen yläosassa on jotain" verevyyttä". Silloin todettiin myös flimmerit ja aortan pullistuma.

Minäkään en enää kuulu ilmaisiin mammografiatutkimuksiin. En myöskään papa-seulontoihin. Luin myös mahdollisesti alkavista suolistosyöpäseulonnoista, niin ne koskevat ikäluokkia 56-74 v. Sitä vanhemmat joutaa kuolla.

• Anonyymi
        Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Tämmöistä tää nyt on, mutta voisi kai se huonomminkin olla? Yhdellä yhtä ja toisella toista, jos ei sitten olekin yhtä ja samaa koronantekosia kaikilla? Tuo nesteen keräytyminen sinne, minne ei kuuluisi, saa hengityksen kyllä vaikeutumaan. Minä olen nyt tutkinut noita reseptejäni (lääkkeiden) ja huomasin, että on lääkärikin hieman sekoillut . Toisissa saamissani ohjeissa on jonkun lääkkeen määrät vähän toisistaan poikkeavat, joten mietinnäksi menee tuo annostus. Täytyy neuvotella tyttären kanssa, sillä eihän tuohon sairaalan lääkäriin, jonka vo:lla olin, saa yhteyttä.

Toivottavasti amummun U:n taudinkuva selkeytyy ja sitten löytyy oikea hoito. Ole nyt varovainen, etteivät nuo ulkoilukaverisi vedä sinua nurin ja myöskin potilaaksi. Minäkin muistan kuinka olin monta kertaa kaatumassa, kun ulkoilutin tyttären Airedalenterrieriä (tulikohan nimi oikein)? Voimaa sillä oli ja samoin sekin saattoi tempaista yhtäkkiä sivuluisuun!

Selvisin hengissä koiralenkiltä😅 Kettikset ovat kyllä muuten suht siististi tassuttelevia, mutta metsäkoiran vaisto välillä voittaa saadun opin. Onneksi ovat aika pienikokoisia, mutta usein hinku jonkun hajun peräään antaa niille ison koiran voimia, ja silloin niiden rykäistessä voi jotain sattua, jos ei ole valppaana. Ei kylläkään niin kesäkeleillä, mutta talviliukkailla pitää olla varovainen.

Siippa sittenkin joutui välillä tulemaan kotiin. Oli sairaalan toimenpideosastolla tänään niin iso ruuhka, että pleurapunktio siirrettiin huomisaamuun. Taudinkuvan, eli mistä se neste johtuu pääsevät tekemään vasta, kun po. neste on tutkittu. Kuvantaminen eikä verikokeet antaneet vastauksia. Loppumadonluvut siippa saa vasta viikon päästä.

Jouduttiin nyt mökillä siirtämään suunniteltu terassiremontti. Tukirakenteiden uusimisessa tarvitaan miestenpaljoutta, eikä siippa nyt pysty vähään aikaan muuta kuin tahtia lyömään. Mutta vastahan syksy on aluillaan, joten toiveissa on plus-kelejä vielä jonkin aikaa. Ikkunarempan sen sijaan hoitaa ikkunafirma eikä siinä apujoukkoja tarvita.
        am

• Anonyymi

Tämmöistä tää nyt on, mutta voisi kai se huonomminkin olla? Yhdellä yhtä ja toisella toista, jos ei sitten olekin yhtä ja samaa koronantekosia kaikilla? Tuo nesteen keräytyminen sinne, minne ei kuuluisi, saa hengityksen kyllä vaikeutumaan. Minä olen nyt tutkinut noita reseptejäni (lääkkeiden) ja huomasin, että on lääkärikin hieman sekoillut . Toisissa saamissani ohjeissa on jonkun lääkkeen määrät vähän toisistaan poikkeavat, joten mietinnäksi menee tuo annostus. Täytyy neuvotella tyttären kanssa, sillä eihän tuohon sairaalan lääkäriin, jonka vo:lla olin, saa yhteyttä.

Nuo lääkkeiden annostukset ovat joskus poskellaan olleet minullakin, mutta täällä apteekkari/farmaseutti on ne selvittänyt ottamalla yhteyden po. lääkäriin. Aika tarkkoja tuntuvat apteekissa olevan. Ja minulla sentään on vain niitä ihan tavallisimpia lääkkeitä. Sinulla, Rapunen on hyvä, kun sinulla on kirjaimellisesti ihan oikea omalääkäri😀

Pojantytär sunnittelee ainakin tällä erää pyrkivänsä lääkikseen lukion jälkeen. Hän sanoi ryhtyvänsä sitten meidän vanhojen lääkäriksi;). No, eipä taida meille enää ehtiä, mutta ainakin omille vanhemmilleen. Ja ammattisuunnitelmatkin saattavat muuttua vielä moneen kertaan. Toisaalta luonnontieteen lukion hän valitsi ja opiskelee siellä juuri niitä aineita, mitä lääkikseen päästäkseen tarvitsee. Ei kuitenkaan niiden opiskelu hukkaan mene, vaikka jollekin muulle alkaisi tähytäkin. Esim. pitkästä matikasta on iso hyöty, pyrkii sitten vaikka lakia lukemaan.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuo lääkkeiden annostukset ovat joskus poskellaan olleet minullakin, mutta täällä apteekkari/farmaseutti on ne selvittänyt ottamalla yhteyden po. lääkäriin. Aika tarkkoja tuntuvat apteekissa olevan. Ja minulla sentään on vain niitä ihan tavallisimpia lääkkeitä. Sinulla, Rapunen on hyvä, kun sinulla on kirjaimellisesti ihan oikea omalääkäri😀

Pojantytär sunnittelee ainakin tällä erää pyrkivänsä lääkikseen lukion jälkeen. Hän sanoi ryhtyvänsä sitten meidän vanhojen lääkäriksi;). No, eipä taida meille enää ehtiä, mutta ainakin omille vanhemmilleen. Ja ammattisuunnitelmatkin saattavat muuttua vielä moneen kertaan. Toisaalta luonnontieteen lukion hän valitsi ja opiskelee siellä juuri niitä aineita, mitä lääkikseen päästäkseen tarvitsee. Ei kuitenkaan niiden opiskelu hukkaan mene, vaikka jollekin muulle alkaisi tähytäkin. Esim. pitkästä matikasta on iso hyöty, pyrkii sitten vaikka lakia lukemaan.
        am

Eihän minullakaan ole muita kuin nuo sydän- ja munuastaudin hoitoon tarkoitetut lääkkeet, mutta kun osa niistä on Meikussa määrättyjä, niin minä en nyt ole oikein vakuutettu näistä muutoksista? Mahtoiko hän tietää mitä teki, kun ei ole ollut minun lääkärini pidemmän aikaa. Ei niihin kyllä kovin suuria muutoksia tullut. Juttelin tyttäreni kanssa, kun hän soitti, mutta hänellä oli ollut tänään niin kiireinen päivä, ettei ollut ehtinyt katsoa minun viimeisimpiä tietojani koneelta. Katsoo huomenna.

Hyvä, että pojantyttäresi pyrkii lääkikseen. Lääkäreitä tarvitaan kyllä. Tämä minun tyttärenikin oli käynyt vielä lukiossa lävitse myös laki- ja arkkitehdin ammatit lääkiksen lisäksi, joka on ollut pikkutytöstä hänen unelma-ammattinsa. Sitten hän pudotti pois nuo kaksi ja haki lääkikseen ja varmuudeksi myös bilsaa lukemaan. Molempiin pääsi ja lääkäri tuli. Nyt jo kaikilla mahdollisilla tutkinnoilla leikkaa ihmisiä terveiksi ja työkuntoisiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän minullakaan ole muita kuin nuo sydän- ja munuastaudin hoitoon tarkoitetut lääkkeet, mutta kun osa niistä on Meikussa määrättyjä, niin minä en nyt ole oikein vakuutettu näistä muutoksista? Mahtoiko hän tietää mitä teki, kun ei ole ollut minun lääkärini pidemmän aikaa. Ei niihin kyllä kovin suuria muutoksia tullut. Juttelin tyttäreni kanssa, kun hän soitti, mutta hänellä oli ollut tänään niin kiireinen päivä, ettei ollut ehtinyt katsoa minun viimeisimpiä tietojani koneelta. Katsoo huomenna.

Hyvä, että pojantyttäresi pyrkii lääkikseen. Lääkäreitä tarvitaan kyllä. Tämä minun tyttärenikin oli käynyt vielä lukiossa lävitse myös laki- ja arkkitehdin ammatit lääkiksen lisäksi, joka on ollut pikkutytöstä hänen unelma-ammattinsa. Sitten hän pudotti pois nuo kaksi ja haki lääkikseen ja varmuudeksi myös bilsaa lukemaan. Molempiin pääsi ja lääkäri tuli. Nyt jo kaikilla mahdollisilla tutkinnoilla leikkaa ihmisiä terveiksi ja työkuntoisiksi.

Tuon kirjoitti Rapu. Huomasin kun lähetin, ettei kirjaantuminen ollutkaan enää voimassa.

• Anonyymi

Ei lisää veroja, huutaa oppositio, siis maakuntaveroistakin

Niillä nyt vaan pitäisi alueiden kunnallinen terveydenhoito saada toimimaan ja katkeamaton yhteys perusterveydenhoidon ja keskussairaaloiden välille. Ei voi olla niin, että miljardin veronkevennys hyvätuloisille ja vanhenevan väestön tarpeisiin ei saa kerätä veroja. En puhu itseni puolesta, vaan jatkuvasta oikeiston halusta yksityistää jopa vanhustenhoitoa ja työvoimatoimistojakin. Ei siis missään nimessä kunnallisia vanhustaloja, missä valvonta / hoito olisi 24/7, vaan satavuotias hoitaa kotonaan toista satavuotiasta. Ja lapset sitten näitä.

Toisaalta. Veikkaan, että kunnallisessa hoidossa on vieläkin samaa Gogolin kuvaamaa toimintaa, mitä on aikoinaankin kunnallisissa toimijoissa piillyt. Hyvä esimerkki oli valtion Huoltovarmuuskeskus. Ja syy on johdossa ja alijohdossa. Nyt sentään työnvälitystä koitetaan saada toimivaksi pohjoismaisella mallilla.

edson

• Anonyymi

Lisäksi

Suu ja hammaskirurgiaa tekevät myös ... TAYS "Hoidamme poliklinikalla hammas-, suu- ja leukasairauksia ja teemme pienkirurgisia toimenpiteitä. Poliklinikalle tullaan lääkärin lähetteellä. "

Eli menkää vaan pörriäisiinne hammaskirurgille

edson

• Anonyymi

Nyt olisi kuulemma työpaikkoja, mutta ei osaavaa työvoimaa.

Mistä etsiä syitä tähän? Maailman parhaasta koulustako? Työnantajistako? Ei ole kauaakaan, kun sai lukea siitä, että suomalainen on liian korkeasti koulutettu = eikä työnantajat siis halua maksaa "liikaa"

Itsellä ei ole tietoa siitä, millaista yhteispeliä pitävät esim. ammattioppilaitokset yrittäjiin. Yrityspuolelta ainakin on jäänyt joskus sellaista kuvaa, että yritys ei ehdi perehdyttää, ja se maksaa.

Suomi on jotenkin Suomi

edson

• Anonyymi

ammattikoulutusuudistus meni siinä suhteesi metsikköön, että nyt käytännönharjoittelu ulkoistettiin firmoihin. Kirjo on valtava. Jossain firmassa harjoittelijan kouliminen otetaan tosissaan. Harjoittelija kulkee koko ajan kokeneen ja osaavan ammattilaisen apulaisena ja perskärpäsenä. Sitten on firmoja jossa harjoittelija tekee vain pelkkää yksipuolista lattianlakaisutyötä. Ei siinä ammattiansa opi. Lakaisemaan toki. Jos sitäkään. Kyse ei ole vain firmojen erilaisuudesta. Kyse on ensisijaisesti kuka on harjoittelijan työhönopastaja työpaikalla. On ihmisiä jotka tykkäävät neuvoa ja ohjata untuvikkoa. Sitten on heitäkin (ja aika paljon) joille opiskelijaharjoittelija on pelkkä avuton riesa. Pilan, tiuskimisen ja naurun kohde, jolle ei edes puhuta mitään.
        Perinteisessä ammattikoulussa opetettiin teoria ja myös se käytännön osaaminen koulun "pajalla", Valmistuttuansa amiksesta oppilas oli sillä tasolla että pystyy tekemään jopa itsenäistä työtä perusvalmiudella. Kun oppilas menee firmaan harjoittelijaksi oleellista on että saa opastajaksi ammattilaisen joka ei kampita harjoittelijaa vaan pitää koko ajan matkassa mukana. Joku sanoo ettei ole aikaa neuvoa, kun on kiire. Se on puppua. Kokemuksesta tiedän että jopa osaamattomasta kömpelöstä apulaisesta on hyötyä työssä. Sama totuus koskee jokaista koulutustasoa ammattikoulusta yliopistoon. Hyvä työura ei ala siitä mihin firmaan pääsee työhön ja millä palkalla, vaan siitä kenet saa ensimmäiseksi pomoksensa/työkaveriksi.Puosu

• Anonyymi kirjoitti:

ammattikoulutusuudistus meni siinä suhteesi metsikköön, että nyt käytännönharjoittelu ulkoistettiin firmoihin. Kirjo on valtava. Jossain firmassa harjoittelijan kouliminen otetaan tosissaan. Harjoittelija kulkee koko ajan kokeneen ja osaavan ammattilaisen apulaisena ja perskärpäsenä. Sitten on firmoja jossa harjoittelija tekee vain pelkkää yksipuolista lattianlakaisutyötä. Ei siinä ammattiansa opi. Lakaisemaan toki. Jos sitäkään. Kyse ei ole vain firmojen erilaisuudesta. Kyse on ensisijaisesti kuka on harjoittelijan työhönopastaja työpaikalla. On ihmisiä jotka tykkäävät neuvoa ja ohjata untuvikkoa. Sitten on heitäkin (ja aika paljon) joille opiskelijaharjoittelija on pelkkä avuton riesa. Pilan, tiuskimisen ja naurun kohde, jolle ei edes puhuta mitään.
        Perinteisessä ammattikoulussa opetettiin teoria ja myös se käytännön osaaminen koulun "pajalla", Valmistuttuansa amiksesta oppilas oli sillä tasolla että pystyy tekemään jopa itsenäistä työtä perusvalmiudella. Kun oppilas menee firmaan harjoittelijaksi oleellista on että saa opastajaksi ammattilaisen joka ei kampita harjoittelijaa vaan pitää koko ajan matkassa mukana. Joku sanoo ettei ole aikaa neuvoa, kun on kiire. Se on puppua. Kokemuksesta tiedän että jopa osaamattomasta kömpelöstä apulaisesta on hyötyä työssä. Sama totuus koskee jokaista koulutustasoa ammattikoulusta yliopistoon. Hyvä työura ei ala siitä mihin firmaan pääsee työhön ja millä palkalla, vaan siitä kenet saa ensimmäiseksi pomoksensa/työkaveriksi.Puosu

Harvinaisen oikeaan osuit taas Puosu noissa asioissa missä koulutettavan käytännön työharjoittelu on siirretty firmoihin. Firma saa siitä jopa jotain rahaa, että ottaa sinne harjoittelijan, joka tekee ilmaiseksi sitä työtä, mitä muut eivät viitsi tehdä. Harjoittelijan ammattitaito ei juuri kohoa, kun teetetään ihan muuta, kuin mihin häntä koulutetaan. Harva edes sitten pääsee siihen firmaan töihin, koska harjoittelijoita on ollut niin monia, ei uusia paikkoja niin monia ole.

Lapsenlapsien takia olen aika perillä noista asioista.

• Minulla on käsitys, että firma saa siitä jotain rahallista etua, että ottaa työharjoittelijan sinne. Eri asia, viitsivätkö sitten tarpeeksi tätä harjoittelijaa edes perehdyttää töihin.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Harvinaisen oikeaan osuit taas Puosu noissa asioissa missä koulutettavan käytännön työharjoittelu on siirretty firmoihin. Firma saa siitä jopa jotain rahaa, että ottaa sinne harjoittelijan, joka tekee ilmaiseksi sitä työtä, mitä muut eivät viitsi tehdä. Harjoittelijan ammattitaito ei juuri kohoa, kun teetetään ihan muuta, kuin mihin häntä koulutetaan. Harva edes sitten pääsee siihen firmaan töihin, koska harjoittelijoita on ollut niin monia, ei uusia paikkoja niin monia ole.

Lapsenlapsien takia olen aika perillä noista asioista.

Aikoinaan yksi sukulaislikka sai valmistuttuaan työpaikan hyvin nopeasti. Ja sai siitä jopa palkkaa. Hänen piti hoiteleman firman kansainvälisen kaupan assistentin toimia, mutta homma muuttui kahvin keitoksi ja papereiden kopioinniksi. Viihtyi sen puolivuotisen koeajan ja sen jälkeen läks menemään. Sai aika äkkiä uuden paikan, missä viihtyikin vuosia. Nyt hän pyörittää miehensä kanssa omaa pikkufirmaa ja leipää ja sen päälle makkaraa kuulemma riittää lapsillekin;))
        am

• Paljon on tänään tapahtunut. Amummun siippa sairaalassa, Ravulla lääkemääräyksissä sekoilua, firmat kouluttavat työharjoittelijoita miten sattuu jne.

Itse kävin tänään siellä optikolla ja vedin vesiperän, mitä lie nykyään tarkoittaa. Eli optikko ei edes tutkinut silmiäni koska selvisi, että minulla on vasemmassa silmässä todettu vuosia sitten se laskimotukos. En voi saada hänen määräämänään edes lukulaseja. On mentävä silmälääkärille ja heillä ei sitä palvelua ole.

Olisikohan optikko tutkinut, jos en olisi paljastanut tuota asiaa. No, arvasinhan jo itse asiassa etukäteen tuon, etten saa edes lukulaseja optikolta.

En ole mennyt laserointiinkaan, koska näen kuitenkin sen verran hyvin ilman mitään.

• Kun olimme siellä optikolla iltapäivällä ja minulle ei voitu määrätä laseja, niin kysyin voiko hän määrätä U:lle uudet lasit, vaikka hänen entiset on saatu vain vajaa puoli vuotta sitten ja hän ei ole tyytyväinen niihin. Sekään ei käynyt, koska lasit olivat silmälääkärin määräämät ja joka sanoi, että molempiin silmiin on tulossa harmaakaihit.

U:n pitäisi mennä sille silmälääkärille valittamaan, jolloin laseilla on vielä takuu voimassa. Se on heillä 6 kk ja U:n laseilla on vielä hiukan vajaa siitä. Ei hän voi optikkona mennä määrittämään uusia laseja. Korkeintaan U:n on mentävä eri firman silmälääkärille, joka arvioi, ovatko lasit hänen mielestään sopimattomat. Harvoin ihmisen näössä tapahtuu muutos alle puolen vuoden, tosin, niinkin voi tapahtua.

• Anonyymi

"ammattikoulutusuudistus meni siinä suhteesi metsikköön, että nyt käytännönharjoittelu ulkoistettiin firmoihin"

Missä vika? Eli eikö ammattikouluissa ole siis niitä kalliita laitteita, joita nykyään on firmoissa? Minulla ei ole tietoa, mutta veikkaan, ettei ole. Ennen oli hitsaajalle hitsikoneet, joita varmaan vieläkin on, mutta perushitsaus lienee vähentynyt. Nyt pitää osata käyttää automaatiokoneita ja tietotekniikkaa niiden laitteiden asetusten tekoon jne.

Jotkut firmat odottavat työttömien työllistämisrahoja jne. samoin kuin valtion investointitukea, vaikka korko on miinusmerkkinen. Firmoja voi myös siis kuvata syöttöporsaina

"Hyvä työura ei ala siitä mihin firmaan pääsee työhön ja millä palkalla, vaan siitä kenet saa ensimmäiseksi pomoksensa/työkaveriksi.Puosu"

Vain yksi esimerkki. Läheiseni olisi päässyt isoon firmaan Suomessa, mutta sisäinen sana liikkuu nuorten keskuudessa. "Älä mene". He tuntevat monia ja piirit ovat aika pienet. Läheinen sai sellaisen osviitan, että firma pitää palkan pitkään samana, vuosikymmen menee oppimatta juurikaan uutta, alkupalkkakin alle suositusten ja lisäksi. Uuden oppiminen ja työuralla eteneminen vie ihmisiän, jos silloinkaan tapahtuu muuta kuin leipääntymistä. Firma on Suomen mittakaavassa iso ja sillä on "varaa" toimia näin, koska tulijoita on. Mutta eipä firma mainosta sitä, että lähtijöitäkin on ja huomattavasti paremmille markkinoille, jotka kyllä usein löytyvät ulkomailta.

edson

• Anonyymi

metallialan ammattikouluissakin on pitkään ollut ohjelmoitavia koneita. 80-luvulta asti. Myös ohjelmoitavia automaattisia hitsauskoneita ja ohjelmoitavia työstökoneita ja robotteja. Suurimmassa osassa pieniä ja keskisuuria hitsipajoja on edelleenkin käytössä jopa hyvin vanhaa kalustoa. Isoissa konepajoissa on toki aina uusimmat lelut mutta perusverstaissa ei ole. Osalle ammattikoululaisista ongelma on puutteellinen lasku ja lukutaito. Estää tehokkaasti oppimasta työstökoneiden ohjelmointia. Alkeislaskento kun piti oppia peruskoulussa. Monet sähköalan firmat kärsivät ammattitaitoisten asentajien puutetta. Ammattikouluista tulee harjoittelemaan jopa opiskelijoita ilman että osaavat tehdä peruskytkentöjä tai käyttää ruuvimeisseliä. Puosu

• Anonyymi kirjoitti:

metallialan ammattikouluissakin on pitkään ollut ohjelmoitavia koneita. 80-luvulta asti. Myös ohjelmoitavia automaattisia hitsauskoneita ja ohjelmoitavia työstökoneita ja robotteja. Suurimmassa osassa pieniä ja keskisuuria hitsipajoja on edelleenkin käytössä jopa hyvin vanhaa kalustoa. Isoissa konepajoissa on toki aina uusimmat lelut mutta perusverstaissa ei ole. Osalle ammattikoululaisista ongelma on puutteellinen lasku ja lukutaito. Estää tehokkaasti oppimasta työstökoneiden ohjelmointia. Alkeislaskento kun piti oppia peruskoulussa. Monet sähköalan firmat kärsivät ammattitaitoisten asentajien puutetta. Ammattikouluista tulee harjoittelemaan jopa opiskelijoita ilman että osaavat tehdä peruskytkentöjä tai käyttää ruuvimeisseliä. Puosu

Ookoo, enpä tiennyt ammattilaitosten koneista tuon taivaallista

Miljoonan taalan kysymys on se, miten saisi nuoret ammattikoululaiset kiinnostumaan alansa vaatimista perustaidoista.

Ja millaistahan on rakennuspuolen koulutus nykyään? Elementtien kokoamistaitojako? Ja koulun käytyään sitten ensin tutustutaan alaan eli elementtirakennuksella siivoamiseen. Ei ihme, jos ei kiinnosta

Sähkö onkin mielenkiintoista. Jollei oikein meisselin käyttökään ole hanskassa, niin kuinkahan monimutkikkaiden sähkön ja elektroniikan vian etsintä?

Mutta mikä minä olen muuta kuin asioiden seuraaja, sillä loppuunkäytyä ammattiopiskeluakaan ei paperilla.

Toisaalta seurantaani iski taas eilen se, että fuksien ilonpito alkaa. Herää epäillys, mikä on kauan ollut minulla. Ovatko fuksit siis tulevaisuuden pelastajiamme? Epäilen vahvasti, vaikka olisi laskutaitokin kunnossa ja monia kieliä hallitaan. Toisaalta maailmamme / elämämme on senkun helpottunut.

• En nyt viitsi lyödä tönittyä, mutta kesKUSTAN neuvottelija Sipilä kertoi minulle ihmeellisyyksiä

Laitoksista voisi kerätä 100 000 hehtaarin alalle tuhkaa metsän lannotteeksi ja biokaasua tulee maatalouskoneiden energiaksi. Kuinkahan nämä toteutetaan?

No polttamalla puita paljon laitoksissa jotta saadaan tuhkaa. Lisätään nautakarjaa jotta saadaan biokaasua.

Sipilä totesi myös sen, että mitäs viljelijä sille voi, että suopeltoja on paljon pohjoisosissa ja niistä pitää nyhtää leipää. Unohti mainita, että leivän tuo tukiaiset, mitä siis pitää nyhtää.

• Anonyymi

Edson on siinä ihan oikeassa että maataloustuotanto on Suomessa erittäin tuettua. Maatalous saa Suomessa eniten maataloustukea nettoarvoisesti Euroopassa. Ei toista yhtä tuettua maataloutta. Sitä ei käy kieltäminen. Toinen asia sitten mikä paino annetaan huoltovarmuudelle kriisitilanteissa. Suomen maatalous on nopea ajaa alas pudottamalla maataloustuki pois. Jos kaikki elintarvikkeet on rahdattava ulkomailta siinäkin on isot riskinsä. Joku turvasysteemi on hyvä olla olemassa. Ilmastonmuutoksen myötä maatalouden edellytykset toki paranevat Suomessa. Tosin kasteluongelma voi tulla kun kesät kuivunevat. Pohjanmaa ja varsinaissuomi tuottaa viljasadosta valtaosan. Pohjoisessa ei viljaa viljellä poislukien juurikin pohjanmaan viljalakeudet. Pohjois-Suomessa ovat lypsykarjatilat. Ei niihin pohjoisen turvesuopeltoihin viljaa kannata istuttaa. Se ei ole kannattavaa puuhaa ollenkaan. Siinä ei laskutikkunero tarvitse olla. Puosu
        https://www.youtube.com/watch?v=S0N1SdoLbf4

• "Vesihuollon yksityistämistä vastustava kansalaisaloite hyväksyttiin eduskunnassa – päätös oli yksimielinen"

Hienoa. Nyt voimmekin yksityistää terveydenhoitoa, sillä vesi on paras voitehista ja näin on turvattu jokaiselle kohtuuhintaista vettä ja voitehia. Toistaiseksi siis. Samalla voimme auttaa mielenterveydenkin yksityistämistä ja hyväksyä kouluihin yksityisten firmojen sykolokeja vaikka maksukupongeilla ja pikkuhiljaa, kun on jalka oven välissä, niin koulutustakin voidaan yksityistää hiljalleen. Katsokaa yliopistojenkin paremmuuslistaa ... oliko MIT, Stanford, Havard

• Suurin "hauskuus" on ainakin minulle se, että öljyn käyttöä lämmitykseen ei saa häiritä. KesKUSTA vastustaa ehdottomasti ja SDP samoilla linjoilla, tukee siis kesKUSTAa

Kuinkahan moni kämppä Suomessa vielä lämpiää öljyllä? Veikkaan, että moni moni ja moni. Ja vielä useampi, sillä se on edullista lämmitystä.

• Tänään sataa täällä eli taas tilaisuuteni jaakata

En usko maailman selviävän ilmaston kannalta, lajien vähentymisen ja vesienkään kannalta suotuisasti. Päinvastoin.

Kuvottaa, sillä vain parempia eläkkeitäkin saavat huutavat lisää eläkettä. Kukaan ei suostu edes aattelemaan kulutuksen pienentämisestä, sillä sehän kaataisi liian monia yrityksiä. Ylekin löytää sen yhden "kansaa" edustavan, joka sanoo, että velkaa on liian paljon. Toimittaja ei edes kysy, mikä olisi "kansalaisen" mielestä sopiva velkataso. Eihän siihen osaa "kansalainen" edes vastata. Kunhan hokee, mitä on kuullut. Ei myös kysytä sitä, mistä tämä "kansalainen" haluaa leikata, jotta ei tehtäisi alijäämäbudjetteja. Epäselvää on myös se, että miksi todella on tehty alijäämäinen budjetti. Meille vaan hoetaan sitä oikeistolaista politiikkaa, että budjetti heti tasapainoon. Vaaranahan on se, että veroja joutuisi maksamaan siitä, että pääsee kunnalliseen terveydenhoitoon. Tai vanhus saisi hyvän yhteisöllisen kodin. Ei ja ei, sillä paremmin toimeentulevat ne pystyvät itse itselleen kustantamaan ja yksikin veroeuro lisää vie paremmin toimeentulevilta luxuselämän

Kaikista parasta olisi, kun hallitus hajoaisi. Toivon todella sitä. Niin paljon ottaa päähän kesKUSTAn ja sdp liitto. Uusi hallitus kok. sdp ja keskusta ... tai hei, ei unohdeta vajakkeja, sillä heitä on joka kolkassa ja sillä heillä sitä tietotaitoa olisi ihan ilmastonmuutoksen tietämykseen saakka ja saataisiin sdp:n myöntyväisyys kok ja keskustan suuntaan loppumaan, kun vain kok keskusta ja vajakit löytäisivät toisensa. SDP venyy ja paukkuu, kunhan vain vallassa voi olla.

• Nyt on jo sääntöjä annettu afganistanilaisille naisille uuden hallinnon toimesta. Naiset eivät saa enää urheilla. Naiset saavat kyllä käydä ulkona perustarpeita hoitamassa, esim kaupassa, mutta urheilu ei ole perustarve. Kaiken lisäksi naisesta saattaa pelin tuoksinassa näkyä jotain vartalon osia taikka kasvot, joita ei islamin lain mukaan saa näkyä. Nyt afgaaninaiset eivät pääse pelaamaan esim krikettiä, joka matsi on jo sovittu australialaisen joukkueen kanssa.

• Anonyymi

Naisten sortoa ja alistamista ja hyväksikäyttöä. Talibaanit jatkavat sitä vanhaa agendaansa. Toivottavasti afgaaninaiset ottavat itse oikeasti vallan maassa. Heillä on siihen täysi mahdollisuus ja jopa oikeus. Heitä kun on erittäin paljon enemmän lukumääräisesti kuin talibaniukkeleita. Pelkkä mielenosoitus ei siihen riitä. Kun alistuu niin huonosti käy. Jos ryhmä talibaaniukkoja tulee luvatta asuntoon sisälle varmistaa sen ettei asunnosta kukaan enää poistu kävellen. Sama sääntö kaduille. Se että itse kuljettaa taskussa myrkkypilleriä on tyhmä teko. Taskussa pitää olla ihan jotain muuta. Se on se ainut oikea tehokas lääke jota talibankin varmasti pelkää. Niin. Tiedän. Ihminen on luonnostansa pelkuri kun pitäisi itse toimia. Naisten toiminnan etsikkoaika on nyt. Se aika toimia katoaa muutamassa kuukaudessa. Ensi vuonna mahdollisuutta tuskin enää on. Puosu

• Upeaa olla kiinnostunut Afganin naisten oikeuksista. Ja siitäkin, että nyt kärsii urheilu.

"Abortti ei ole sallittu edes silloin, jos raskaus on saanut alkunsa insestin tai raiskauksen seurauksena. Ainoa poikkeus on raskauden naiselle aiheuttama terveysriski."

Ja siis ennen kuudetta viikkoa on noin pääpiirteittäin raskauden keskeytys suoritettava.

Odotan puolueellista tutkimusta siitä, mikä ylipäätään on johtanut syyskuun 11. päivän iskuihin. Laaja kysymys, mistä ehkä yksi osa on sitä, että Israelia suojellaan. Ympäristössähän muuten on muslimeja, siis pahaa. Siis onko vain pahaa muslimien taholta ja kaikki, mitä tapahtuu länsimaiden savuverhoissakin on hyvää. Epäilen vahvasti, kuten epäilin Suomen erillissotaakin, joka oli todellisuudessa hyökkäyssota kera natsien.

• Puolueellisista tutkimuksistahan on kuulemma selvinnyt sekin, että Yle on koko kansan Yle. Vain Sannikka&Ukkola tapaukset pitää poistaa, sillä kansahan saattaa jopa nähdä ...

Eilen jouduin lukemaan parikin kertaa väliotsikon budjettiriihen seurannasta: "Elokapina säestänyt neuvotteluja älämölöllään Säätytalon liepeillä" Siis näin Yleltä ja ette enää tuskin tuota väliotsikkoa edes löydä, sillä Yle osaa "hävittää"

Lisäksihän nyt "tiedämme" jo epäilyksienkin perusteella, että Wuhanin labroissa kiinalaiset kehittivät viruksen (annettiin ymmärtää että tappaakseen länsimaalaisia) - amerikkalaisella rahalla.

• Nyt edson tuo tänne jo uuden Texasin aborttilain talebanien sekaan. En tiedä, mikä laki on voimassa talebaneilla abortin suhteen, onko sellaista siellä olemassakaan.

Syyskuun 11 päivän iskujen syytä edson edelleen odottaa, mistä johtui kenties. Suomen "erillissodastakin" on jo 75 v ja hyvä niin. Siitä ollaan montaa mieltä., riippuen henkilön poliittisesta näkökannasta

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Nyt edson tuo tänne jo uuden Texasin aborttilain talebanien sekaan. En tiedä, mikä laki on voimassa talebaneilla abortin suhteen, onko sellaista siellä olemassakaan.

Syyskuun 11 päivän iskujen syytä edson edelleen odottaa, mistä johtui kenties. Suomen "erillissodastakin" on jo 75 v ja hyvä niin. Siitä ollaan montaa mieltä., riippuen henkilön poliittisesta näkökannasta

eipä taida Afganistan abortteja tuntea eikä ehkäisyäkään ole tarjolla. 30 vuoden aikana väestö kasvanut vajaasta 10 miljoonasta lähes 40 miljoonaan ihmiseen. Varsinainen katastrofiharjoitus on ollut. Väestöräjähdyksen alku ajoittuu hetkeen jolloin talibanit tulivat Afganistanissa valtaan 1990 luvun alussa. Luultavasti väestönkasvu kiihtyy uuden taliban hallinnon aikana. Saa pian uudet mittasuhteet. Mistähän saavat sapuskansa ? En ymmärrä sitä. Puosu

• Reissu tehty!

Tutkin aamulla tietoa netissä, mistä löytyy sellainen paikka, jossa otetaan sekä lab, että rtg? Väärää (paikkansapitämätöntä) tietoa sain, tai tietämättömyyttä. Aina yhdistettiin jonottamaan jonnekin muualle, kun kysyin että "otetaanko Laakson sairaalassa rtg:t ja lab:rat myös, että saisi ne molemmat yhdestä paikasta? Jopa Laakson sairaalan puhelinvaihde yhdisti jonnekin muualle, kun ei tiennyt?

Vaikeaksi meni, kun jossakin olisi saanut toisen, mutta ei toista. Laaksossa otetaan kyllä rtg, mutta labrat otetaan vain infektiopotilailta. Malmilla otetaan labrat, mutta rtg vain sairaalan potilailta. HUS:n Tullinpuomin labrassa olisi otettu verikokeet, mutta rtg Meikun Tornisairaalassa. Menimme sitten suoraan Meikun Tornisairaalaan, missä molemmat hoituivat ja vieläpä nopeasti.

Tietoa oli todella vaikea saada. Miten tuossa rumbassa selviytyy ihminen, joka on tosi sairas ja vanha, eikä ole autoa käytettävissä, kun juoksutetaan sinne, sun tänne?

No nyt on toivottavasti kaikki ok, ettei tarvisisi enää lisää tutkimuksia tehdä, kun ne on noin hajautettu!

• Täytyy hieman selventää tuon tämänpäiväisen kirjoitukseni alkua. Ensin tutkin netistä ja sieltä en löytänyt mitään tietoa, mistä olisi ollut apua. Sitten ryhdyin soittelemaan näihin näytteenottopaikkoihin ja niistä sain joko paikkansapitämätöntä tietoa, tai en tietoa ollenkaan, vaan minut yhdistettiin vain jonottamaan milloin minnekin.

Nyt menen syömään jotakin, etten söhlää enempää!

• Nyt on kaikki terveyspalvelut niin hajautettuja, ettei tiedä todellakaan, mitä saa missäkin. Minäkin olen huomannut, että netistä etsimällä ei saa viimeistä tietoa. Siellä on tieto monesti monta vuotta vanhaa. Pitää olla tosi tarkkana. Puhelimellakaan ei tietoa saa.

• Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Täytyy hieman selventää tuon tämänpäiväisen kirjoitukseni alkua. Ensin tutkin netistä ja sieltä en löytänyt mitään tietoa, mistä olisi ollut apua. Sitten ryhdyin soittelemaan näihin näytteenottopaikkoihin ja niistä sain joko paikkansapitämätöntä tietoa, tai en tietoa ollenkaan, vaan minut yhdistettiin vain jonottamaan milloin minnekin.

Nyt menen syömään jotakin, etten söhlää enempää!

Ethän sinä ole söhlännyt mitään. Selitit ihan hyvin, että netistä ei löytynyt mitään ja puhelinsoitoillakaan ei selvinnyt. lopulta sait asiasi hoidettua yhdessä ja samassa paikassa ja ei tarvinnut monessa paikassa käydä. Meni hyvin loppujen lopuksi.

• Anonyymi

Onpa todella Hesassa tehty asiat vaikeaksi. Kuulostaa melkein fiktioelokuvalta tuollainen pompottelu. Ja sen päälle vielä neuvonnan surkeus. Kuten sanoit, niin miten ihmeessä sairas, yksinäinen vanhus selviää tuosta. Tulee mieleen, että tuolla hajaannuttamisella saadaan aikaan ,luonnollinen poistuma, kun kaikki eivät jaksa eivätkä kykene selvittämään missä tarvitsemaansa hoitoa ja muuta palvelua saa. Se taitaa olla vähän niinkuin Kelan avustuksetkin: ihmiset eivät tiedä, mitä avustuksia/korvauksia voi saada, miten niitä anotaan ja viimeksi sitten iskee anomuskaavakkeen täyttöhankaluus ja ongelmat. Moni luovuttaa viimeistään siinä vaiheessa. Ja taas säästyy (Kelan) rahaa.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Onpa todella Hesassa tehty asiat vaikeaksi. Kuulostaa melkein fiktioelokuvalta tuollainen pompottelu. Ja sen päälle vielä neuvonnan surkeus. Kuten sanoit, niin miten ihmeessä sairas, yksinäinen vanhus selviää tuosta. Tulee mieleen, että tuolla hajaannuttamisella saadaan aikaan ,luonnollinen poistuma, kun kaikki eivät jaksa eivätkä kykene selvittämään missä tarvitsemaansa hoitoa ja muuta palvelua saa. Se taitaa olla vähän niinkuin Kelan avustuksetkin: ihmiset eivät tiedä, mitä avustuksia/korvauksia voi saada, miten niitä anotaan ja viimeksi sitten iskee anomuskaavakkeen täyttöhankaluus ja ongelmat. Moni luovuttaa viimeistään siinä vaiheessa. Ja taas säästyy (Kelan) rahaa.
        am

Saiko siippasi tänä aamuna sen tarvitsemansa toimenpiteen? Kun asiat hajautetaan mahdollisimman monen tahon piiriin, kukaan ei enää tiedä, kenen olisi esim annettava tulokset verikokeista. Esim U:lle on käynyt näin. Kun hän kävi esim 4.6. labrakokeissa, niin niiden vastauksia ei antanut Vuosaaren terkkari. Asia kuuluu kuulemma Malmin TA:lle. Kun sieltäkään ei vastauksia tullut, hän oli ollut tutkimuksissa sekä Malmin TA:lla että sisätautiosastolla, joka on nykyään Hertsikassa, niin jätti kyselyt siihen. Kanta.fi:stä selvisi sen verran ettei ainakaan hengenvaarassa ole.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Saiko siippasi tänä aamuna sen tarvitsemansa toimenpiteen? Kun asiat hajautetaan mahdollisimman monen tahon piiriin, kukaan ei enää tiedä, kenen olisi esim annettava tulokset verikokeista. Esim U:lle on käynyt näin. Kun hän kävi esim 4.6. labrakokeissa, niin niiden vastauksia ei antanut Vuosaaren terkkari. Asia kuuluu kuulemma Malmin TA:lle. Kun sieltäkään ei vastauksia tullut, hän oli ollut tutkimuksissa sekä Malmin TA:lla että sisätautiosastolla, joka on nykyään Hertsikassa, niin jätti kyselyt siihen. Kanta.fi:stä selvisi sen verran ettei ainakaan hengenvaarassa ole.

Kiitos, Cee kysymästä. Juu, tänä aamuna tehtiin pleurapunktio ja nestettä kiskottiin miehestä toista litraa, ja vielä jäikin, kun kanyyli ei vetänyt enempää. Voi olla, että toinen punktio on edessä , kun ensi viikolla otettavista tarkistuskuvista nähdään, mitä on viikossa tapahtunut. Ei ole ihme, että hengitys on miehellä ollut hakusessa. Nyt tuntuu henki kulkevan hyvin ja yskäkin on hävinnyt.

Täällä kaikki toimenpiteet siipalle on tehty vain kahdessa paikassa, ja tulokset näillä näkymin ensi viikolla saatavilla yhdessä paikassa. Se ainakin on onni näin pienessä kunnassa

Nyt jo on suurin osa sairaalakeikan tapahtumistakin luettavissa Omakannassa ja Maisassa. Ulkomaalaisen lääkärin kielitaitokin tuli esille niissä teksteissä. Se, mitä siippa oli kertonut keuhkojensa terveyteen (12-vuotiaana vedetty yksi tupakkakin tuli mainituksi;) mahdollisesti vaikuttavista elämänsä asioista on nyt osin tekstiä, jota ei voi ymmärtää muuten kuin että tietää, mitä siippa on puhunut. Eli kyllä se kielitaito on helkkarin tärkeä vierasmaalaiselle hoitoalan ihmiselle. Väärinkäistyksiä ei saa tulla. Siippa on yrittänyt löytää paikkaa, mihin korjausehdotuksia voisi tehdä, mutta vielä ei ole löytynyt.

Muutaman kerran olen nyt ajellut kodin ja Hyvinkään väliä. Yhdellä tieosuudella on valtava vaihtuvien mainosten taulu, ja tänään kekkasin siinä julistettavan rokotuksen vapaaehtoisuutta. Minusta törkeää, että tuollaisia tekstejä saa talon seinän kokoisiin mainostauluihinkin laittaa. Sehän on kiihotusta kansanryhmää vastaan. Se halveksii myös muiden ihmisten halua pysyä terveenä ja halua kukistaa tappava pandemia.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, Cee kysymästä. Juu, tänä aamuna tehtiin pleurapunktio ja nestettä kiskottiin miehestä toista litraa, ja vielä jäikin, kun kanyyli ei vetänyt enempää. Voi olla, että toinen punktio on edessä , kun ensi viikolla otettavista tarkistuskuvista nähdään, mitä on viikossa tapahtunut. Ei ole ihme, että hengitys on miehellä ollut hakusessa. Nyt tuntuu henki kulkevan hyvin ja yskäkin on hävinnyt.

Täällä kaikki toimenpiteet siipalle on tehty vain kahdessa paikassa, ja tulokset näillä näkymin ensi viikolla saatavilla yhdessä paikassa. Se ainakin on onni näin pienessä kunnassa

Nyt jo on suurin osa sairaalakeikan tapahtumistakin luettavissa Omakannassa ja Maisassa. Ulkomaalaisen lääkärin kielitaitokin tuli esille niissä teksteissä. Se, mitä siippa oli kertonut keuhkojensa terveyteen (12-vuotiaana vedetty yksi tupakkakin tuli mainituksi;) mahdollisesti vaikuttavista elämänsä asioista on nyt osin tekstiä, jota ei voi ymmärtää muuten kuin että tietää, mitä siippa on puhunut. Eli kyllä se kielitaito on helkkarin tärkeä vierasmaalaiselle hoitoalan ihmiselle. Väärinkäistyksiä ei saa tulla. Siippa on yrittänyt löytää paikkaa, mihin korjausehdotuksia voisi tehdä, mutta vielä ei ole löytynyt.

Muutaman kerran olen nyt ajellut kodin ja Hyvinkään väliä. Yhdellä tieosuudella on valtava vaihtuvien mainosten taulu, ja tänään kekkasin siinä julistettavan rokotuksen vapaaehtoisuutta. Minusta törkeää, että tuollaisia tekstejä saa talon seinän kokoisiin mainostauluihinkin laittaa. Sehän on kiihotusta kansanryhmää vastaan. Se halveksii myös muiden ihmisten halua pysyä terveenä ja halua kukistaa tappava pandemia.
        am

Pirulauta!
        Miesparkahan on ollut melkein hukkumassa. On itseltänikin kiskottu pleuranestettä useampaan otteeseenkin niistä kehkotorven komplikaatioista johtuen ja tulehdusten jäljiltä. mutta , että litra kerralla.
        Ihan kuin siippa olisi yrittänyt melkein niellä puolet Tuusulanjärveä ollessaan saunasta uimassa ja sukeltamassa.
        Nyt on am myös neovotta siippaa enemmänkin lentelemään kuin uimaan.
        Luultavasti siitä kyllä toipuu sillä nestettä voi kertyä keuhkoihin melko viattomista syistä ja sitä saadaan hyvin hoidettua. Voi olla että oikein pahassa tapauksessa joutuu sisäiselle kortisonikuurille keuhkojen nesteen kertymisen pysäyttämiseksi.
        Tämäkin tapaus taas kertoo kerran sen, että aina terve ja yleensä hyvävpointinen voikin olla piilosairas ja siksi on paikallaan käydä itsensä tarkastuttamassa hyväksi tunnistamallaan lääkärillä, olkoon yksityinen tai julkinen ja kertoa sellaista yleistarkastusta tekemään pyydetylle lääkärille kaikki havaitsemansa oireet tai oudot tuntemukset. Kaikesta se ammattitaitoinen puoskari kykenee arvioimaan mikä saattaa olla kysessä tai määräämään tarkempiin jatkoselvityksiin.
        Koskaan ei pidä tyytyä pelkkään kunnan lääkärin tarjontaan jos itseä yhtään epäilyttää vaan vaikka maksaen omasta pussista haettava lausunto sellaiselta mihin itse luottaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pirulauta!
        Miesparkahan on ollut melkein hukkumassa. On itseltänikin kiskottu pleuranestettä useampaan otteeseenkin niistä kehkotorven komplikaatioista johtuen ja tulehdusten jäljiltä. mutta , että litra kerralla.
        Ihan kuin siippa olisi yrittänyt melkein niellä puolet Tuusulanjärveä ollessaan saunasta uimassa ja sukeltamassa.
        Nyt on am myös neovotta siippaa enemmänkin lentelemään kuin uimaan.
        Luultavasti siitä kyllä toipuu sillä nestettä voi kertyä keuhkoihin melko viattomista syistä ja sitä saadaan hyvin hoidettua. Voi olla että oikein pahassa tapauksessa joutuu sisäiselle kortisonikuurille keuhkojen nesteen kertymisen pysäyttämiseksi.
        Tämäkin tapaus taas kertoo kerran sen, että aina terve ja yleensä hyvävpointinen voikin olla piilosairas ja siksi on paikallaan käydä itsensä tarkastuttamassa hyväksi tunnistamallaan lääkärillä, olkoon yksityinen tai julkinen ja kertoa sellaista yleistarkastusta tekemään pyydetylle lääkärille kaikki havaitsemansa oireet tai oudot tuntemukset. Kaikesta se ammattitaitoinen puoskari kykenee arvioimaan mikä saattaa olla kysessä tai määräämään tarkempiin jatkoselvityksiin.
        Koskaan ei pidä tyytyä pelkkään kunnan lääkärin tarjontaan jos itseä yhtään epäilyttää vaan vaikka maksaen omasta pussista haettava lausunto sellaiselta mihin itse luottaa.

Siippa ei nyt oikein pääse lentelemään, kun lupakirja ei ole ollut voimassa enää neljään kymmeneen vuoteen, mutta muuten kevyesti käskettiin elelemään jonkun aikaa.

Kyllä meillä on se periaate, että jos on vaiva eikä saa aikaa tervariin, niin niin kauan kuin eläke juoksee, yksityiselle menemme aika äkkiä. Tällä kertaa siippa sai tervariin ajan viikon sisään, mutta olo tuli niin tukalaksi, että piti turvautua päivystykseen, josta röntgeniin ja sieltä "suoraa huutoa" sairaalaan, kun hoitaja oli hälyttänyt lääkärin katsomaan kuvia. Edellisen kerran siipan keuhko-ongelma hoidettiin samanlaisella toimella yksityislääkärin toimesta, kun tervariin ei ollut mitään toivoa päästä alle kahden viikon.
        am

• Anonyymi

syksy etenee mutta lämmintä pukkaa. Nyt yli +20 astetta. Harvinaisen paljon pihlajanmarjoja tänä syksynä. Puut notkuu punaisena. Ruskafäriäkin jo Turun seudun vaahteroissa siellä täällä. Mieli herkistyy. Pari päivää sitten syötiin hampurilaiset Haliskosken rannalla ulkopenkeillä. Vesi vain pärskyi pyörteissä. Monta kaveriakin oli. Innokkaita lintuja kerjäämässä jämäpalaa. Ei me annettu muruakaan. Suolaista ei saa syöttää ja elukat oppivat röyhkeiksi helposta murkinasta. Voivat hyökätä päällekin. Puosu

• Kauppatorin lokit vievät kaikki herkut niin aikuisten kuin lastenkin käsistä. Niin härskejä ovat.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Kauppatorin lokit vievät kaikki herkut niin aikuisten kuin lastenkin käsistä. Niin härskejä ovat.

Eläimet ovat härskejä ja karhut kaatavat poltettaviksi tarkoitettuja roskiksia, koska siellä lojuu puolet sellaista, mikä kuuluisi biojätteisiin.

Eläimet vievät siis herkut lastenkin kädestä. Ne on tapettava

edson

• Anonyymi kirjoitti:

Eläimet ovat härskejä ja karhut kaatavat poltettaviksi tarkoitettuja roskiksia, koska siellä lojuu puolet sellaista, mikä kuuluisi biojätteisiin.

edson

Helevetin helevetti kirjoitusvirheitä. Siis kaatavat karhut niitä pönttöjä, missä on poltettava jäte

Tarkoittikohan Sipilä näidenkin tuhkien kaatamista metsiin, jotta metsä kasvaisi niin paljon ja nopeasti, ettei lankuksi sattuna kestä edes koossa? Samalla saataisiin kaikki se tuhkan seassa oleva ongelmajätekin jemmattua metsiin.

Cee : "Suomen "erillissodastakin" on jo 75 v ja hyvä niin. Siitä ollaan montaa mieltä., riippuen henkilön poliittisesta näkökannasta"

Historiantutkijat ovat yhtä mieltä nykyään, mutta vasta nykyään, että Suomi oli täysin rinnoin mukana Leningradin piirityksessäkin eli kyseessä hyökkäyssota. Rinta rinnan Saksa ja Suomi ... Kyse siis ei mistään näkökannasta, vaan suorasta kusetuksesta aikaisemmin.

Mitä tulee teidän vedenpoistoihinne, niin päästähän se pitäisi alkaa, se vetenne poisto. Odotan "mielenkiinnolla", että kerrotte muutakin sairauksistanne ja menette sitten yksityiselle, saatte lähetteen. Mutta älkää nyt entiset yksityisellä käyneet työterveyspotilaat viitsikö, työnantaja maksoi silloin ... mm. finnairin työntekijöille maksettiin siis verovaroilla yksityinen lääkäripalvelu. Tämän nyt siis tiedän, sillä kehuivat tätä paljon ja kuinka helposti saikaan jopa saikkua. Nyt sitten, kun pitäisi jonottaa, niin ei se onnistu, vaan kaikki pitäisi nyt Kelan korvata.

Tähän, kun kyllästytte, niin voitte kertoa "mielenkiintoisista" rakinkusetusretkienne vaaroista kevyellä väylällä.

• Anonyymi kirjoitti:

edson

Meidän taloyhtiössä eivät karhut ainakaan kaada mitään roskiksia, koska ovat lukkojen takana. Tuota voi tapahtua vain haja-asutustusalueilla, jossa ihmisten roskat ovat tontin sisällä ja jopa rappusilla pusseissa taikka avoastioissa. Olen nähnyt monia videoita tällaisista.

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

Helevetin helevetti kirjoitusvirheitä. Siis kaatavat karhut niitä pönttöjä, missä on poltettava jäte

Tarkoittikohan Sipilä näidenkin tuhkien kaatamista metsiin, jotta metsä kasvaisi niin paljon ja nopeasti, ettei lankuksi sattuna kestä edes koossa? Samalla saataisiin kaikki se tuhkan seassa oleva ongelmajätekin jemmattua metsiin.

Cee : "Suomen "erillissodastakin" on jo 75 v ja hyvä niin. Siitä ollaan montaa mieltä., riippuen henkilön poliittisesta näkökannasta"

Historiantutkijat ovat yhtä mieltä nykyään, mutta vasta nykyään, että Suomi oli täysin rinnoin mukana Leningradin piirityksessäkin eli kyseessä hyökkäyssota. Rinta rinnan Saksa ja Suomi ... Kyse siis ei mistään näkökannasta, vaan suorasta kusetuksesta aikaisemmin.

Mitä tulee teidän vedenpoistoihinne, niin päästähän se pitäisi alkaa, se vetenne poisto. Odotan "mielenkiinnolla", että kerrotte muutakin sairauksistanne ja menette sitten yksityiselle, saatte lähetteen. Mutta älkää nyt entiset yksityisellä käyneet työterveyspotilaat viitsikö, työnantaja maksoi silloin ... mm. finnairin työntekijöille maksettiin siis verovaroilla yksityinen lääkäripalvelu. Tämän nyt siis tiedän, sillä kehuivat tätä paljon ja kuinka helposti saikaan jopa saikkua. Nyt sitten, kun pitäisi jonottaa, niin ei se onnistu, vaan kaikki pitäisi nyt Kelan korvata.

Tähän, kun kyllästytte, niin voitte kertoa "mielenkiintoisista" rakinkusetusretkienne vaaroista kevyellä väylällä.

Edson taas tietää🤣 On se hyvä, että edes itse uskoo omiin juttuihinsa. Helpottaaehkä himpun katkeran punavihreän elämää.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

edson

"Eläimet vievät siis herkut lastenkin kädestä. Ne on tapettava". Sinä sen sanoit, ei kukaan muu.
        am

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

Heh, missään muussa firmassahan ei sarauskassoja ole. Vai? Varmaan tiedät senkin. Kateus vie taas äijää. No, ei ole vassarille ihmeellistä. Siihenhän niiden politiikkakin perustuu.
        am

• Anonyymi
        edson kirjoitti:

"Tähän, kun kyllästytte, niin voitte kertoa "mielenkiintoisista" rakinkusetusretkienne vaaroista kevyellä väylällä."

Kiva kun suakin kiinnostaa. Ole huoleti, kyllä olen varovainen.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, missään muussa firmassahan ei sarauskassoja ole. Vai? Varmaan tiedät senkin. Kateus vie taas äijää. No, ei ole vassarille ihmeellistä. Siihenhän niiden politiikkakin perustuu.
        am

Finnairista tiedän aika paljon ja ei todella ole kadehtimisen paikka. Pelkästään suuren ihmettelyn paikka ja paljastitkin, että nyt pitäisi päästä edelleen yksityiselle yhtä edullisesti ja Kela maksakoot. Finnair oli aikoinaan loisimispaikka pikkujohtajineen ja lystiä rahoitti veronmaksajat

Ymmärrän hyvin, ettei sinulla ole mitään tajua työnantajamaksuistakaan. Sellainen "vassari" minä.

edson

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Finnairista tiedän aika paljon ja ei todella ole kadehtimisen paikka. Pelkästään suuren ihmettelyn paikka ja paljastitkin, että nyt pitäisi päästä edelleen yksityiselle yhtä edullisesti ja Kela maksakoot. Finnair oli aikoinaan loisimispaikka pikkujohtajineen ja lystiä rahoitti veronmaksajat

Ymmärrän hyvin, ettei sinulla ole mitään tajua työnantajamaksuistakaan. Sellainen "vassari" minä.

edson

On valintakysymys tekeekö töitä palkollisena vain yrittäjänä. Joten koita nyt vähän niitä kadehtimisias edes peitellä, ettet antais niin törppöä kuvaa itsestäs. Toisaalta kyllä, kateus on suuri voima, vie kalatkin vedestä:)). Siihen varmaan luotatkin, kuten kunnon vassarit yleensäkin.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On valintakysymys tekeekö töitä palkollisena vain yrittäjänä. Joten koita nyt vähän niitä kadehtimisias edes peitellä, ettet antais niin törppöä kuvaa itsestäs. Toisaalta kyllä, kateus on suuri voima, vie kalatkin vedestä:)). Siihen varmaan luotatkin, kuten kunnon vassarit yleensäkin.
        am

Kyl oot toope, sillä kyllä kalastajat vievät kalat vedestä. Ammattiryöstökalastajat

Miksi minun on peiteltävä sitä, että sinäkin olet ollut nähtävästi jopa verovaroilla maksetun finnairin yksi mitättömyys. Ja kehtaat vielä valittaa, ettet saa Kelalta tarpeeksi. Teitä mitättömyyksiä, valkokaulusvalittajia on koulutettu tähän maahan liikaa. Ja koulutetaan yhä liikaa. Valintakysymys todella ollakko valkokaulusmitättömyys vai yrittäjä. Kyllä oon kateellinen valinnastasi hehheh

edson

• Anonyymi

Cee : "Nyt edson tuo tänne jo uuden Texasin aborttilain talebanien sekaan. "

No cee, ymmärsin heti, että sinun olikin täysin mahdoton ymmärtää Texasin abottilakia, sillä kyseessähän maailmassasi onkin vain Afganistan ja siellä naisten asema. Konservatiivisen Jenkkilän korkein oikeus konservatiiveineen takaa nyt naisten asemaa siellä.

Et tietty ymmärrä sitäkään, että Suomessakin on naisten ja nuorien tyttöjen "ahdinkoa" liian aktiivisten miesvalmentajien kautta. Ethän kait ole tietoinen metoo liikkeestä ja sen esiintuomisista taiteilijoiden ja urheilijoiden - siis Suomessa, haloo

Afganistan nyt vaan on yksi maa, missä kaksi valloittajaa on jo lyöty. Kun Suomi oli Neuvostoliiton vallan alla 1900 luvun alussa, niin Helsingissä toimi Ressun nuorten ryhmä, jota voitaisiin nimittää kahdella tavalla. Vapaustaistelijoiksi tai terroristeiksi. Eli siis Afganistanissa jenkkiläisiä tappavia voitiin tai voitaisiin samalla tavalla nimittää vapaustaistelijoiksi. Ja jenkkiläisethän olivat valloittajia, eivät yhtään mitään muuta.

Puosulla oli ongelma, mistä saavat ruokaa? Puosu, laajenna ongelmakenttääsi ja ihmettele sitäkin, mistä nälkää pakoon juoksevat afrikkalaiset saavat ruokaa, kun ilmastomuutos kuivaa kaiken. Ja kumma kyllä, lisää nälkäisiä tulee. Ennen he kelpasivat sentään lännen orjiksi

• Miesvalmentajien taholta en ole kokenut seksuaalista häirintää, koska en ole harrastanut koskaan mitään urheilua, enkä ole siis ollut taiteilijakaan millään alalla, mutta seksuaalista häirintää olen kyllä kokenut alkaen tuolta 15-16 vuotiaasta, mutta ei minua ole raiskattu, olen pitänyt puoleni, enkä ole ollut sinisilmäinen. Ei silloin 60-luvulla mistään meetoosta ollut tietoakaan, mutta seksuaalista häirintää oli kyllä. Etupäässä paljon itseäni vanhempien miesten taholta, jonkin verran ikäistenikin taholta. Ei tulisi mieleenikään haastaa jotain sen aikaista "yrittäjää" tänä päivänä oikeuteen lähentelyistään. Osa on jo kuollut.

Nykyäänkin olen huomannut, että naiset haastavat oikeuteen vain rikkaita, jotka ovat jollain lailla heitä lääppineet. Dollarinkuvat kiiluvat silmissä.

Kyllä minä muidenkin maailman naisten asemasta olen huolissani, nyt vain sattuu Afganistan olemaan päällimmäisenä otsikoissa.

• Anonyymi

Afrikan sisällä on paljon muuttoa ja muuttoa tapahtuu ns pakolaissyistä pois Afrikasta. Ilmastonmuutos tulee varmaan lisäämään tulevaisuudessa muuttoa pois Afrikasta, Toistaiseksi Afrikasta eurooppaan ja yhdysvaltoihin pyrkivät eivät pakene ilmastonmuutosta mitenkään suuressa määrin. Pääsyinä vaikkapa Eurooppaan tulemiselle ovat sorto ja köyhyys ja työttömyys ja paikalliset sodat ja yhteiskuntien sisäinen kaaos ja liikakansoitus ja diktaattorien johtamat maat. Diktaattorit ovat myös usein myynet valtavat luonnonvarat kansainvälisille firmoille ja Kiinalle. Silloin oman kansan elintaso ei nousekaan. 2015 ei paettu ilmastokriisiä vaan Afrikan pohjoisosien muslimimaiden poliittista kuohuntaa. Kamppailu jossa demokratiaa ajavat ryhmittymät koettivat kaataa diktatuurejansa. He epäonnistuivat. ISIS valtasi alueita. Hyvin moni Afrikasta muuttaja on todellakin hakemassa parempaa elämää ja elintasoakin. Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta se on kuitenkin totta. Itsekin niin voisin tehdä. Ei kaikkialla Afrikan mantereella ole suinkaan rutikuivaa. On maita missä vettä sataa tolkuttomia määriä. Jopa 1,3 metriä vuodessa ropisee Ugandassa. Tuplaten sen mitä Suomessa. Itse asiassa Afrikassa on nyt poliittisesti rauhallisempaa kuin pitkiin aikoihin. Laajamittainen sorto on vähentynyt. Kadonnut jonnekin. ISIS on syrjäytetty. Suurta pakolaisvirtaa ei sen takia Afrikasta Eurooppaan ole odotettavissakaan. Ilmastonmuutossyyt ovat totta mutta eivät ihmiset siksi Eurooppaan laumoina pakene. Aika näyttää. Puosu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Afrikan sisällä on paljon muuttoa ja muuttoa tapahtuu ns pakolaissyistä pois Afrikasta. Ilmastonmuutos tulee varmaan lisäämään tulevaisuudessa muuttoa pois Afrikasta, Toistaiseksi Afrikasta eurooppaan ja yhdysvaltoihin pyrkivät eivät pakene ilmastonmuutosta mitenkään suuressa määrin. Pääsyinä vaikkapa Eurooppaan tulemiselle ovat sorto ja köyhyys ja työttömyys ja paikalliset sodat ja yhteiskuntien sisäinen kaaos ja liikakansoitus ja diktaattorien johtamat maat. Diktaattorit ovat myös usein myynet valtavat luonnonvarat kansainvälisille firmoille ja Kiinalle. Silloin oman kansan elintaso ei nousekaan. 2015 ei paettu ilmastokriisiä vaan Afrikan pohjoisosien muslimimaiden poliittista kuohuntaa. Kamppailu jossa demokratiaa ajavat ryhmittymät koettivat kaataa diktatuurejansa. He epäonnistuivat. ISIS valtasi alueita. Hyvin moni Afrikasta muuttaja on todellakin hakemassa parempaa elämää ja elintasoakin. Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta se on kuitenkin totta. Itsekin niin voisin tehdä. Ei kaikkialla Afrikan mantereella ole suinkaan rutikuivaa. On maita missä vettä sataa tolkuttomia määriä. Jopa 1,3 metriä vuodessa ropisee Ugandassa. Tuplaten sen mitä Suomessa. Itse asiassa Afrikassa on nyt poliittisesti rauhallisempaa kuin pitkiin aikoihin. Laajamittainen sorto on vähentynyt. Kadonnut jonnekin. ISIS on syrjäytetty. Suurta pakolaisvirtaa ei sen takia Afrikasta Eurooppaan ole odotettavissakaan. Ilmastonmuutossyyt ovat totta mutta eivät ihmiset siksi Eurooppaan laumoina pakene. Aika näyttää. Puosu

"Hyvin moni Afrikasta muuttaja on todellakin hakemassa parempaa elämää ja elintasoakin. Tätä ei saisi ääneen sanoa, mutta se on kuitenkin totta. Itsekin niin voisin tehdä."

Kukaan ei ole tuota kieltänyt, vaan sellaisen kuvan antamista, että tänne tullaan vain loisimaan, saadaan uudet lastenrattaat ja valtavasti rahaa. Senkun vain käy sossusta hakemassa. Parempaa elintasoa aikoinaan hakivat irlantilaiset, suomalaiset ... ja monet muut nykyään. Virolaiset muiden muassa ja kun parempaa elämää löydetään, niin se johtaa itsestään parempaan elintasoon.

Suomessa pesii suuri rasismi valtaväestössä. Jos todella n.400 000 on työttömänä, niin ketkähän todellisuudessa odottavat almuja?

edson

• Calvados kirjoitti:

Miesvalmentajien taholta en ole kokenut seksuaalista häirintää, koska en ole harrastanut koskaan mitään urheilua, enkä ole siis ollut taiteilijakaan millään alalla, mutta seksuaalista häirintää olen kyllä kokenut alkaen tuolta 15-16 vuotiaasta, mutta ei minua ole raiskattu, olen pitänyt puoleni, enkä ole ollut sinisilmäinen. Ei silloin 60-luvulla mistään meetoosta ollut tietoakaan, mutta seksuaalista häirintää oli kyllä. Etupäässä paljon itseäni vanhempien miesten taholta, jonkin verran ikäistenikin taholta. Ei tulisi mieleenikään haastaa jotain sen aikaista "yrittäjää" tänä päivänä oikeuteen lähentelyistään. Osa on jo kuollut.

Nykyäänkin olen huomannut, että naiset haastavat oikeuteen vain rikkaita, jotka ovat jollain lailla heitä lääppineet. Dollarinkuvat kiiluvat silmissä.

Kyllä minä muidenkin maailman naisten asemasta olen huolissani, nyt vain sattuu Afganistan olemaan päällimmäisenä otsikoissa.

Afganistan on kyllä uutisissa. Sieltähän valloittajat saivat toistamiseen lähtöpassit. Ei päästy luonnonrikkauksien kimppuun, surkeeta.

Kyllähän tässäkin artikkelissa https://yle.fi/uutiset/3-12092716?fbclid=IwAR0wD88j_neoTjTD3IEYIz34KAOtLQrsjZsxtlf0uRDXh-3KQ1aArkY2Zh8 haetaan euroja oikeusteitse. Muutenhan juttu on niin, että vain muslimi raiskaa. Ei ole edes pedofiileja kaksinaismoraalisissa demokratioissa.

• Yksi tilasto kiinnostaisi. Öljylämmittäjien tilasto tällä hetkellä. Ja sitten ensi keväänä, milloin pitäisi tehdä uusia "toimenpiteitä", mitä ei edes ole määritelty.

Kuinkahan väärässä olen? Ammun rivari lämpiää öljyllä? Ja vastaavia haja-asutusseutujen ja maaseutujen ja jopa kaupungeissa olevien omakotitalojen piipuista tulee tupruttamaan typpioksideita vielä kauan, sillä se on edullinen lämmitysmuoto.

Kuka muka vaihtaa kalliimpiin lämmityksiin, vaikka saisi korotonta lainaakin(varmaan vielä jossain kuivataan öljyllä viljaakin). Veikkaan, että hyvin harva ja siksi polttoöljy pidetään erittäin halpana. Vesikeskuslämmitteisissä taloissa vesi-ilmalämpöpumpullakin lämmitys tulee kalliimmaksi. Kallista on myös perustaa maalämpö ja olisikin todella kiinnostavaa tietää se, mikä on ajankohta, milloin maalämpöjärjestelmään siirtyminen maksaa itsensä takaisin verrattuna öljylämmitykseen.

Hypetystä on myös sähkö ja hybridiautojen "pelastava" vaikutus. Kaikissa näissä on renkaat ja jo nyt tiedetään, että renkaat ovat suuri haitta mikromuovin lisääntymisille vesistöissä plus myös käsittääkseni muidenkin kemiallisten aineiden renkaista irtoavat myrkyt. Näistä ollaan hiljaa. Kilometripohjainen kova maksu on ainut, mikä hillitsee ajoja ja muuttaa myös suurten kuljetusten siirtoa teiltä raiteille. Silloin muutetaan lähemmäs työpaikkoja, hoidetaan rautateitse suurin osa tavaroiden kuljetuksista, suuriin hypermarketteihin mennään julkisilla ja näin hiljalleen myös asumusten lähellä olevat kivijalkamyymälät saavat enemmän mahdollisuuksia, kaupungit julkiselle liikenteelle jne.

Yksi "syy" Suomessa on ollut kieltää nestekaasu liikenteessä siksi kait, että se on myös räjähdysherkkä, vaikka onkin nesteytetyssä muodossa. En pysty ottamaan tähän kantaa, mutta kyllä ihmettelen vetyhypetystä autojen polttoaineena. Missään en ole huomannut, että puhuttaisi muusta kuin siitä, että pakoputkesta tulee puhdasta vettä.

Okei se on se vety nesteytettynä, mutta ... "Vedyn ja ilman sekoitus räjähtää hyvin pienillä energioilla, kymmenesosalla siitä, mitä tarvitaan bensiini–ilma-seoksen räjähtämiseen. Jopa staattisen sähkön aiheuttama näkymätön kipinä "

• Anonyymi

Huomenna on meillä perhepiirissä pieni juhlapäivä, pojantytät täyttää 17v. Maailmanhistoriassa tänään on katastrofin vuosipäivä.

Muistan hyvin, kun sisareni kauan sitten täytti 17v. Silloin lahjat olivat perinjuurin vaatimattomia. Isä oli ostanu siskolle albumin, minkä etulehdelle hän oli kirjoittanut: seitsentoistavuotisna on neito kaunehin.

Muistan myös hyvin, kun tornit kaatuivat. Olin silloin kokouksessa Pariisissa ja odotin kotoa tärkeää tietoa, joten minulla oli pöydällä edessäni puhelin mykistettynä. Sitten siipan viesti tulikin. Mutta siinä luki: lentokone törmännyt WTC-torniin. Ajattelin, että joku pikkukone törttöilee. Kohta tuli siipalta toinenkin viesti: toinenkin kone on törmännyt. Ja myöhemmin vielä kolmaskin kone "laskeutui" Pentagoniin. Kammottavan tunteen ne saivat aikaan kokouksen väessä, jossa mukana mm. amerikkalaisia.

Kokouksesta hotellille kävellessäni erään sähkölaitteita myyvän liikkeen edessä oli väkeä katsomassa näyteikkunaan laitetusta telkasta uutislähetystä NY:stä. Sekasortoa siinä katsellessani hetken kävi mielessä, että lähden kotiin saman tien. Mutta jäin kuitenkin kokouksen loppuun ja vasta sitten perjantaina läksin kotimatkalle. Silloin oli aivan erityisen ihanaa, kun pääsin kotiin. - Matkoilla olemisen paras vaihe on kotiin paluu.

Nyt pitää lähteä hakemaan vasta maasta kaivettuja pottuja, porkkanoita, kesäkurpitoja, jne. Kettisporukka lähti syyslomalle Lappiin ja jättivät meille kasvimaansa tuottamia herkkuja syötäväksi. Ihanaa saada todistetusti tuoretta syötävää.

Mukavaa viikonlopun aloittelua!
      am

• "Seitsentoistavuotisna on neito kaunehin." Onnea neitoselle! Minun pojantytär täyttää seitsemäntoista ensivuoden heinäkuussa. Nuoret ovat kauniita, mutta tuo kauneus kypsyy vielä vuosia täyteen kukoistukseensa ja hyvä niin.

Minä olin täällä ylhäällä, kun kuulin radiosta tuosta lentokoneiden törmäyksestä WCT-torniin. Muistan kun menin ja laitoin radion kovemmalle, se on minulla auki kyllä melkein aina, mutta kuuntelin silloinkin vain puolellakorvalla. Oli se kyllä jotain aivan uskomatonta?

Kyllä ne omasta pellosta nostetut tuoreet juurekset ovat aivan toisen makuisia, kuin kaupasta ostetut, mutta niihin on minun nyt vain tyydyttävä. Tytär tulee huomenna käymään täällä ja tuo minun kauppaostokseni samalla. Kilo porkkanoita on siinä listalla mm.

Aurinkoista perjantaita!

• Anonyymi

"Seitsentoistavuotisna on neito kaunehin." Onnea neitoselle! Minun pojantytär täyttää seitsemäntoista ensivuoden heinäkuussa. Nuoret ovat kauniita, mutta tuo kauneus kypsyy vielä vuosia täyteen kukoistukseensa ja hyvä niin.

Minä olin täällä ylhäällä, kun kuulin radiosta tuosta lentokoneiden törmäyksestä WCT-torniin. Muistan kun menin ja laitoin radion kovemmalle, se on minulla auki kyllä melkein aina, mutta kuuntelin silloinkin vain puolellakorvalla. Oli se kyllä jotain aivan uskomatonta?

Kyllä ne omasta pellosta nostetut tuoreet juurekset ovat aivan toisen makuisia, kuin kaupasta ostetut, mutta niihin on minun nyt vain tyydyttävä. Tytär tulee huomenna käymään täällä ja tuo minun kauppaostokseni samalla. Kilo porkkanoita on siinä listalla mm.

Aurinkoista perjantaita!

Kaupastahan mekin kaikki ostamme. Pihassamme voisin kyllä viljellä ainakin viljelylaatikoissa, mutta olen sen verran saamaton ja laiska, että en viitsi. Kaupasta saa ihan hyvää tavaraa,. Ainakin kotimainen on oikein hyvää - ulkomaalaisia ruoka-aineksia ostamme hyvin harvoin, joitakin hedelmiä sentään. Nuo miniän ja pojan omakasvattamat ovatkin sitten sitä "gurmeeta" meille. Hekin kasvattavat paljon enemmän kuin itse syövät, joten jatkuvasti heillä onkin tuotepusseja jaossa. Miniälle viljely kyllä on terapiaa rankan työn vastineeksi, eikä niinkään ruoan omavaraisuuden takia. Kivaa on ollu meidänkin seurata kasvimaan muuttumista keväisestä siementen ja taimien piilopaikasta sadonkorjuuvalmiiksi.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kaupastahan mekin kaikki ostamme. Pihassamme voisin kyllä viljellä ainakin viljelylaatikoissa, mutta olen sen verran saamaton ja laiska, että en viitsi. Kaupasta saa ihan hyvää tavaraa,. Ainakin kotimainen on oikein hyvää - ulkomaalaisia ruoka-aineksia ostamme hyvin harvoin, joitakin hedelmiä sentään. Nuo miniän ja pojan omakasvattamat ovatkin sitten sitä "gurmeeta" meille. Hekin kasvattavat paljon enemmän kuin itse syövät, joten jatkuvasti heillä onkin tuotepusseja jaossa. Miniälle viljely kyllä on terapiaa rankan työn vastineeksi, eikä niinkään ruoan omavaraisuuden takia. Kivaa on ollu meidänkin seurata kasvimaan muuttumista keväisestä siementen ja taimien piilopaikasta sadonkorjuuvalmiiksi.
        am

Meillä oli joskus kauan sitten, kesäpaikka tässä melko lähellä Helsinkiä. Siellä oli iso puutarha ja kasvimaa. Avomaakurkut ja kaikenlaiset juurekset sai omasta kasvimaasta hakea. Oli luumupuita (tosi satoisia) ja kriikunapuita, marjapensaita joka sorttia, joten silloin minä olin tosi työllistetty kun satoa korjasin. Marjoja ja luumuja tuli niin paljon, että niitä hakivat ystävät ja tuttavatkin. Sinne oli kiva mennä talvellakin viikonlopuksi hiihtelemään ja saunomaan siellä. Minä vietin siellä lasten kanssa koko kesän. Syksyllä oli aina vadelmahilloja ja mustikoita, sekä puutarhamarjoja säilöttyinä kaupunkiin tuotavaksi vaikka "hurumykky!"

Olihan se silloin mukavaa aikaa ja lapsetkin nauttivat kun siellä oli toinenkin perhe pääkaupunkiseudulta ja heillä oli kaksi suunnilleen samanikäistä tyttöä, kuin meidän lapset. Nuo silloiset "tytöt" ja heidän äitinsä, ovat edelleen ystäviämme. Heidän ihana niemensä huviloineen on myös nyt toisten omistuksessa. Tapasin tuon äidin ja hänen toisen tyttärensä minun tyttäreni luona nyt tänä kesänä, juhannuksena viimeksi. Monet juhannukset vietimme yhdessä perheinä siellä kesäpaikalla.

"Tuo aika entinen ei koskaan enää palaa..." mutta ei kyllä onnistuisi enää noin suuren puutarhan hoitokaan, joten se oli silloin ja nyt on nyt!

• Itse muistan 16-vuotispäiväni siitä, että sen vuoden lopulla pääsin myös ripille ja sain rippilahjoja läheisiltäni, äidiltäni, tädeiltäni jne, ja jokaiselta sain kaulakorun, jonka vitja oli hopeaa, jossa hopeaiseen koruun oli yhdistetty joku jalokivi, mutta työkavereiltani sain kultaisen ristin ja vitjan. 17-vuotispäivästäni en muista mitään, jolloin neitonen on kauneimmillaan, kuten amummukin muistaa jonkun kansanuskomuksen mukaisesti.

Äsken sain viestin Ausseista, että nyt se vappuaattona lähettämäni kirje saapui heille. Oli matkalla vaivaiset 4 kk ja 10 päivää. Sitä ennen aioin sen jo lähettää 23.10.20, mutta posti ei ottanut vastaan. Liekö sitten lopulta mennyt laivalla ja juuttunut Suezin kanavan tukkeutumisen takia lähtemään vielä pidempää reittiä. En tiedä. Lähetti kuvan siitä kirjeestä ja aika ruttuiselta näytti. Kuin olisi kosteudesta kärsinyt. Kiva, että löysi perille.

• Lisäys: lähetin sen kirjeen kyllä lentopostitse ja prioritynä, mutta Aussitkin saattoivat olla syynä, ettei lentopostia oteta vastaan, nytkin heillä on meneillään taas liikkumiskielto koko syyskuun ajan, että vain tarpeellisislla asioilla saa olla kodin ulkopuolella, jollei halua sakkoja.

• Anonyymi

No, onpas todella kirjeesi tehnyt matkaa koko rahan edestä! Kiva leikitellä ajatuksella, että siinä olisi ollut pieni kamera, joka olisi näpsinyt kuvia matkan varrelta. Mitähän kaikkea kuvissa näkyisi.

Minulla ei ole minkäälaisia muistikuvia omien teinivuosieni synttäripäivistä tai -lahjoista. Synttärijuhlatkin olivat tosi vaatimattomia. Jos pari kaveria tuli kakulle, niin siinä se oli. Yhdet siskon synttärit muistan kuitenkin, varmaan hautaan saakka. Hän täytti 13, minä olin 6v. Tarjolla oli äidin tekemää pullaa, täytekakkua, pikkuleipiä. Karkkiakin oli, mikä oli meillä poikkeuksellista. Tuon päivän vietin tapani mukaan naapurin pojan kanssa talvileikeissä. Oli kostea maaliskuinen pakkaspäivä ja verkkoaidan tolpat huurteessa. Kaverini usutti minut nuolemaan sitä huurretta, ja minä tietysti tein työtä käskettyä. Ja kävi niin kuin monelle muullekin: kieli tarttui tolppaan. Enkä illalla synttärikalaaseisssa voinut syödä mitään, kun kielestä jäi nahka tuohon tolppaan😣

Ennen vanhaan rippilahjat tytöille enimmäkseen kai oli koruja. Minullakin on tallella useampikin hopeinen ketju, missä riipuksena joku jalokivikoru. Poikien sen aikaisista rippilahjoista minulla ei ole käsitystä, kun ei sen ikäisiä poikasukulaisia ollut, -ystävistä puhumattakaan:). Nyt pojanpojallemme ostimme kaulakorun, jossa on sotien aikoina muotoiltu risti.

Nykyään raha on kuulemma toivotuin rippilahja(kin). Minä tykkään antaa isompina merkkipäivinä oikean lahjan, mistä jää muisto. Raha on niin kylmää. Tytöllekin pari vuotta sitten ostimme rippilahjaksi kultaisen sydänkaulakorun.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

No, onpas todella kirjeesi tehnyt matkaa koko rahan edestä! Kiva leikitellä ajatuksella, että siinä olisi ollut pieni kamera, joka olisi näpsinyt kuvia matkan varrelta. Mitähän kaikkea kuvissa näkyisi.

Minulla ei ole minkäälaisia muistikuvia omien teinivuosieni synttäripäivistä tai -lahjoista. Synttärijuhlatkin olivat tosi vaatimattomia. Jos pari kaveria tuli kakulle, niin siinä se oli. Yhdet siskon synttärit muistan kuitenkin, varmaan hautaan saakka. Hän täytti 13, minä olin 6v. Tarjolla oli äidin tekemää pullaa, täytekakkua, pikkuleipiä. Karkkiakin oli, mikä oli meillä poikkeuksellista. Tuon päivän vietin tapani mukaan naapurin pojan kanssa talvileikeissä. Oli kostea maaliskuinen pakkaspäivä ja verkkoaidan tolpat huurteessa. Kaverini usutti minut nuolemaan sitä huurretta, ja minä tietysti tein työtä käskettyä. Ja kävi niin kuin monelle muullekin: kieli tarttui tolppaan. Enkä illalla synttärikalaaseisssa voinut syödä mitään, kun kielestä jäi nahka tuohon tolppaan😣

Ennen vanhaan rippilahjat tytöille enimmäkseen kai oli koruja. Minullakin on tallella useampikin hopeinen ketju, missä riipuksena joku jalokivikoru. Poikien sen aikaisista rippilahjoista minulla ei ole käsitystä, kun ei sen ikäisiä poikasukulaisia ollut, -ystävistä puhumattakaan:). Nyt pojanpojallemme ostimme kaulakorun, jossa on sotien aikoina muotoiltu risti.

Nykyään raha on kuulemma toivotuin rippilahja(kin). Minä tykkään antaa isompina merkkipäivinä oikean lahjan, mistä jää muisto. Raha on niin kylmää. Tytöllekin pari vuotta sitten ostimme rippilahjaksi kultaisen sydänkaulakorun.
        am

Kummitytöllemme aikoinaan ostimme rippilahjaksi Talonsydän -nimisen kalevala-aiheisen kookkaan kaulakorun. Kun tyttö sen jälkeen tuli ylioppilaaksi, niin tytön äiti ilmoitti jo etukäteen, että älkää ostako koruja, vaan antakaa rahaa, hän haluaa ostaa tietokoneen opiskelujensa aloittamiseen. Niin teimme. Samalle tytölle ostimme aikoinaan jo synttärilahjaksi esim Playstation pelikoneen ja siihen yhden pelin, jonka hän halusi.

Eli olemme aina antaneet mieluiten rahaa, kuin arvuuttelemme, minkälainen tavara kelpaa, joten raha on aina tervetullutta omien haaveiden toteuttamiseen. Se oman tavaran haavekin on niin kallis, että vaatii useammalta rahalahjan sen toteuttamiseen. sen olen huomannut vuosien saatossa.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Kummitytöllemme aikoinaan ostimme rippilahjaksi Talonsydän -nimisen kalevala-aiheisen kookkaan kaulakorun. Kun tyttö sen jälkeen tuli ylioppilaaksi, niin tytön äiti ilmoitti jo etukäteen, että älkää ostako koruja, vaan antakaa rahaa, hän haluaa ostaa tietokoneen opiskelujensa aloittamiseen. Niin teimme. Samalle tytölle ostimme aikoinaan jo synttärilahjaksi esim Playstation pelikoneen ja siihen yhden pelin, jonka hän halusi.

Eli olemme aina antaneet mieluiten rahaa, kuin arvuuttelemme, minkälainen tavara kelpaa, joten raha on aina tervetullutta omien haaveiden toteuttamiseen. Se oman tavaran haavekin on niin kallis, että vaatii useammalta rahalahjan sen toteuttamiseen. sen olen huomannut vuosien saatossa.

Kyllä mekin enimmäkseen rahaa on annettu, itse asiassa laitettu heidän tileilleen syntymästään saakka, joka synttärinä ja jouluna. Jossain vaiheessa kävi ilmi, että siihen saakka lasten tileille pistämillämme rahoilla, joita oli kertynyt ihan mukava summa, oli äiti teettänyt talon pihaparannuksia, eikä ollut asiasta kysynyt edes lastensa isältä. No, itsepä olimme tyhmiä, kun pistimme rahat lasten emmekä omissa nimissämme oleville tileille. Sittemmin olemme niin tehneet. Saavat ne rahat sitten, kun koulut on käyty.

Tytölle peruskoulun lopettajaisiksi annoimme hieman isomman summan. Tiesimme, että kunnon tietsikan hankinta on edessä. Ja siihen hän sitten rahan käyttikin. Kyllä hänellä oli jo kone, minkä oli myös meiltä saanut lahjaksi, mutta se oli jo vanhentunut lukiossa käytettäväksi. Poikakin sai meiltä muutama joulu sitten tietsikan, jolla voi tehdä kouluhommia ja tietysti pelata. Jos nyt vuoden päästä menee lukioon, niin uuden oppivelvollisuuslain mukaan hän on saamassa koululta koneen. Saas nähdä, miten kuntien rahat riittävät.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä mekin enimmäkseen rahaa on annettu, itse asiassa laitettu heidän tileilleen syntymästään saakka, joka synttärinä ja jouluna. Jossain vaiheessa kävi ilmi, että siihen saakka lasten tileille pistämillämme rahoilla, joita oli kertynyt ihan mukava summa, oli äiti teettänyt talon pihaparannuksia, eikä ollut asiasta kysynyt edes lastensa isältä. No, itsepä olimme tyhmiä, kun pistimme rahat lasten emmekä omissa nimissämme oleville tileille. Sittemmin olemme niin tehneet. Saavat ne rahat sitten, kun koulut on käyty.

Tytölle peruskoulun lopettajaisiksi annoimme hieman isomman summan. Tiesimme, että kunnon tietsikan hankinta on edessä. Ja siihen hän sitten rahan käyttikin. Kyllä hänellä oli jo kone, minkä oli myös meiltä saanut lahjaksi, mutta se oli jo vanhentunut lukiossa käytettäväksi. Poikakin sai meiltä muutama joulu sitten tietsikan, jolla voi tehdä kouluhommia ja tietysti pelata. Jos nyt vuoden päästä menee lukioon, niin uuden oppivelvollisuuslain mukaan hän on saamassa koululta koneen. Saas nähdä, miten kuntien rahat riittävät.
        am

Olipa lasten äiti julkea, kehtasi käyttää lastensa rahar pihan kunnostukseen. Mekin avasimme aikoinaan tilit lapsenlapsillemme ja niihin käyttöoikeuden vain lapsille itselleen, sekä meille isovanhemmille.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Olipa lasten äiti julkea, kehtasi käyttää lastensa rahar pihan kunnostukseen. Mekin avasimme aikoinaan tilit lapsenlapsillemme ja niihin käyttöoikeuden vain lapsille itselleen, sekä meille isovanhemmille.

Mekin avasimme lapsille uudet tilit meidän pankkiimme, mutta ne ovat meidän nimissämme. Saavat kertyneet rahat sitten, kun koulu on käyty. Mitä sitten alkavatkin tehdä. Eihän sitä kovin paljon enää kerkiä kertyä. Hyvä summa tulisi sitten, jos äitinsä maksaisi "lainaamansa" rahat takaisin. On kuulemma luvannut. Katsotaan.
        am

• Anonyymi

Petteri Orpo näyttää linjanneen puolueensa ykköstavoitteeksi vaaleissa, että varakkaiden mahdollisuus verovälttelyyn palautetaan. Käyttävät sanaa maastapoistumisvero

Nyt kateellinen vassari koittaa siis taas kateellisuuksissaan ... siis "arvonnousuveroon liittyy monia väärinkäsityksiä, jotka on syytä oikaista. Kyseessä ei ole esimerkiksi maastapoistumisvero. Arvonnousuvero tulee maksettavaksi vasta, jos Suomessa hankittua omaisuutta myydään veron välttelemiseksi toisessa maassa. Tällöinkin maksettavaksi tulee samantasoinen vero, jonka henkilö olisi maksanut omaisuutensa myynnistä myös Suomessa."

"Suomessa arvostetaan usein kansainvälistä esimerkkiä ja on hyvä todeta, että rikkaiden vevovälttelyn ehkäisemiseksi arvonnousuvero on otettu käyttöön muun muassa Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Yhdysvalloissa, Saksassa ja Ranskassa, mutta tähän asti ei Suomessa."

"Suomessa on liian pienet palkkaerot !!!" Tulevan eduskuntavaalin kokoomuksen vaalislougan

edson

• Anonyymi

no jo vain on julkeaa meininkiä!

• Mitäs mieltä noin ylipäätään ollaan lapsilisistä?
      Niiden alkuperäinen tarkoitus lienee olla apuna kattamassa lapsesta aiheutuneita kuluja. Ei niinkään olla alkupääoma pankkitilillä odottamassa lapsen aikuistumista? Siitäkin voidaan olla montaa mieltä kuuluuko lapsilisä kaikille ansiotasosta riippumatta.

Sumua ja syksyä on ilmassa.

• Lapsilisät ovat tarpeellinen lisä lapsen kulujen kattamiseen. Ainakin meillä saimme lapselle uusia vaatteita ja tarvikkeita, joihin ei palkkamme riittänyt vuokran, ruuan ja huonekalujen oston jälkeen. Anoppi osti pojallemme lastenvaunut ja appi antoi meille häälahjaksi rahat sohvaan, jossa aluksi itse nukuimme ja koska meillä ei ollut aluksi edes ruokapöytää, söimme ikkunalaudalta, jotka olivat reilun kokoiset ekassa yhteisessä asunnossammme. Astioita ja aterimia olin jo hankkinut itselleni yksin asuessani ja eka asuntoni oli kalustettu.

• Calvados kirjoitti:

Lapsilisät ovat tarpeellinen lisä lapsen kulujen kattamiseen. Ainakin meillä saimme lapselle uusia vaatteita ja tarvikkeita, joihin ei palkkamme riittänyt vuokran, ruuan ja huonekalujen oston jälkeen. Anoppi osti pojallemme lastenvaunut ja appi antoi meille häälahjaksi rahat sohvaan, jossa aluksi itse nukuimme ja koska meillä ei ollut aluksi edes ruokapöytää, söimme ikkunalaudalta, jotka olivat reilun kokoiset ekassa yhteisessä asunnossammme. Astioita ja aterimia olin jo hankkinut itselleni yksin asuessani ja eka asuntoni oli kalustettu.

Me olimme jo yli kolmenkymmenen kun poika syntyi, ja molemmat jo kohtuullisilla tienisteillä siinä vaiheessa. Meillä olisi siis ollut taloudellisesti mahdollista laittaa nuo lapsilisät karttumaan tilille odottamaan pojan myöhäisempiä tarpeita, mutta eipä tuo oikeastaan tullut edes keskusteltavaksi asiaksi. Kyllä ne rahat meni ihan jokapäiväiseen kulutukseen.

Eipä olisi poitsu niitä rahoja tarvinnutkaan, tienasi jo yliopistossa opiskelun ohessa sen verran että olisi pikemminkin voinut vähän avustaa "köyhiä" vanhempiaan.

• Anonyymi

Voisin uskoa, että monessa perheessä lapsilisä on tarpeellinen lisuke perheen jokapäiväisissä hankinnoissa: ruoka, vaatteet, jne. On tietysti perheitä, joissa lapsi ei siitä hyödy penniäkään, ei edes ruoan muodossa, vaan sekin raha menee vanhempien kaljoitteluun ja tupakoihin, mikä on todella surullinen asia, mihin sossulla/lastensuojelulla saisi olla jotain sanottavaa.

Kysymysmerkki on kyllä lapsilisän tarpeellisuus varakkaille perheille, joissa sen laittaminen tilille tai sijoituksiin on mahdollista. Mutta ei taida olla hallitusta, joka lisän poistaisi sitä tarvitsemattomalta. Ehkä lisän porrastus voisi tulla kyseeseen. No, en tiiä.

Tänään juuri meilläkin puhuttiin lapsilisästä, kun se nyt sitten lakkaa pojantytöltä tässä kuussa. Hänelle tulee tänään 17v täyteen. Juuri käytiin viemässä ruusu ja muutama kymppi rahaa. Hän on illemmalla menossa juhlistamaan päiväänsä kavereiden kanssa. Kotiväen kesken ei enää synttärijuhlia pidetä. Viime vuonna vielä oli kakkukahvit. Näinkin vuodet tekevät tehtävänsä; varma merkki lapsuuden lopusta.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Voisin uskoa, että monessa perheessä lapsilisä on tarpeellinen lisuke perheen jokapäiväisissä hankinnoissa: ruoka, vaatteet, jne. On tietysti perheitä, joissa lapsi ei siitä hyödy penniäkään, ei edes ruoan muodossa, vaan sekin raha menee vanhempien kaljoitteluun ja tupakoihin, mikä on todella surullinen asia, mihin sossulla/lastensuojelulla saisi olla jotain sanottavaa.

Kysymysmerkki on kyllä lapsilisän tarpeellisuus varakkaille perheille, joissa sen laittaminen tilille tai sijoituksiin on mahdollista. Mutta ei taida olla hallitusta, joka lisän poistaisi sitä tarvitsemattomalta. Ehkä lisän porrastus voisi tulla kyseeseen. No, en tiiä.

Tänään juuri meilläkin puhuttiin lapsilisästä, kun se nyt sitten lakkaa pojantytöltä tässä kuussa. Hänelle tulee tänään 17v täyteen. Juuri käytiin viemässä ruusu ja muutama kymppi rahaa. Hän on illemmalla menossa juhlistamaan päiväänsä kavereiden kanssa. Kotiväen kesken ei enää synttärijuhlia pidetä. Viime vuonna vielä oli kakkukahvit. Näinkin vuodet tekevät tehtävänsä; varma merkki lapsuuden lopusta.
        am

Totta. Kun itse olin lapsi, ei meillä kenenkään synttäreitä vietetty ikinä.

Lapsenlapsille vietettiin, monesti sekä meillä, että heidän kodissaan, johtuen siitä, että heillä oli eri kaverit omassa kodissaan ollessaan, että meillä viikonlopuilla, Hki-Vantaa olivat kodit, eli noin 25 km kotien väliä.

Tuosta amummun huomioimasta asiasta, että lapsi ei saa edes ruokaa, kun vanhemmat dokaavat nekin rahat, on tietoa minulla muutamasta nuoresta, jotka tuon ovat joutuneet kokemaan kertomalla sen itse: vanhin lapsista 12 v, keräsi pulloja ja tölkkejä, että sai kaupasta ostettua ranskanleivän, että saa kahdelle pienemmälle veljelleen edes leipää, kun vanhemmat olivat kapakassa.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kommentin "kirjoitushärön" osannevat asialliset lukijat itsekin korjata!
        Varmuuden vuoksi siis: artikkeli uskomattomasta..........

• Lapsilisät varmaankin vielä nykyäänkin auttavat monia perheitä. Olisiko niistä tehtävä progressiivisia eli pienenevät tulojen suurentuessa, en tiedä.

Ilmaiset oppikirjat ja muut koulutarvikkeet sama juttu?

• Taitaa koulukirjatkin olla jo monilla digitaalisessa muodossa. Muutama vuosi sitten muistan että esim. lukion kirjat maksoi painettuina jotain 2500 euroa, sähköisinä lisensseinä pari sataa vähemmän.
        Toki sitten on mahdollista käyttää kierrätettyjä kirjoja, se lienee halvin vaihtoehto.

Enpä ihan tämän hetken tilannetta tiedä eri opinahjoissa, käytetäänkö enää painettuja kirjoja minkä verran.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Taitaa koulukirjatkin olla jo monilla digitaalisessa muodossa. Muutama vuosi sitten muistan että esim. lukion kirjat maksoi painettuina jotain 2500 euroa, sähköisinä lisensseinä pari sataa vähemmän.
        Toki sitten on mahdollista käyttää kierrätettyjä kirjoja, se lienee halvin vaihtoehto.

Enpä ihan tämän hetken tilannetta tiedä eri opinahjoissa, käytetäänkö enää painettuja kirjoja minkä verran.

Luin taannoin jostain lukiolaisten keskuudessa tehdystä kyselystä: kirjat vai digi? Oppilaat valitsivat molemmat: kirjoista halutaan lukea, mutta koneella haluttaisiin tehdä kokeet ja muut kirjalliset harjoitukset - mahtaakohan liittyä käsinkirjoituksen häviämiseen niin koulusta kuin koko yhteiskunnastakin. Kyselyn laajuutta en muista. Minusta ainakin tulos kuullostaa järkevältä. - Kummallakin lapsenlapsellani on (ainakin vielä) kaikissa nk. lukuaineissa (vieläköhän po. nimitystä käytetään) myös kirjat, toinen lapsi on ysillä, toinen lukiossa.

Saa nähdä, minkälaista oppimateriaalia tulee tarjolle nyt, kun oppivelvollisuusikää nostettiin. Raha on tiukalla. Onko varaa joka syksy hankkia uusia kirjoja. Jos koululaiset käsittelevät kirjojaan samoin kuin nykyään tekevät - lyövät kuin vierasta sikaa - niin jo toisella kierroksella moni kirja on lukukelvoton. Toisekseen monet koulukirjat sisältävät myös po. aineen harjoitustehtävät, joten monissa tapauksissa kirja on kertakäyttöinen. Vihkot kai tulevat liian kalliiksi! Kirjantekijät sen sijaan taputtavat.

Hajoamisen uhka voi olla koulusta saadulla tietsikallakin. Iso osa nykyajan lapsista on tottunut samaan uutta tavaraa sitä mukaa kun vanha hajoaa, niin miten osaavat käsitellä tietsikkaa, jonka pitäisi kestää monen oppilaan käsissä.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin taannoin jostain lukiolaisten keskuudessa tehdystä kyselystä: kirjat vai digi? Oppilaat valitsivat molemmat: kirjoista halutaan lukea, mutta koneella haluttaisiin tehdä kokeet ja muut kirjalliset harjoitukset - mahtaakohan liittyä käsinkirjoituksen häviämiseen niin koulusta kuin koko yhteiskunnastakin. Kyselyn laajuutta en muista. Minusta ainakin tulos kuullostaa järkevältä. - Kummallakin lapsenlapsellani on (ainakin vielä) kaikissa nk. lukuaineissa (vieläköhän po. nimitystä käytetään) myös kirjat, toinen lapsi on ysillä, toinen lukiossa.

Saa nähdä, minkälaista oppimateriaalia tulee tarjolle nyt, kun oppivelvollisuusikää nostettiin. Raha on tiukalla. Onko varaa joka syksy hankkia uusia kirjoja. Jos koululaiset käsittelevät kirjojaan samoin kuin nykyään tekevät - lyövät kuin vierasta sikaa - niin jo toisella kierroksella moni kirja on lukukelvoton. Toisekseen monet koulukirjat sisältävät myös po. aineen harjoitustehtävät, joten monissa tapauksissa kirja on kertakäyttöinen. Vihkot kai tulevat liian kalliiksi! Kirjantekijät sen sijaan taputtavat.

Hajoamisen uhka voi olla koulusta saadulla tietsikallakin. Iso osa nykyajan lapsista on tottunut samaan uutta tavaraa sitä mukaa kun vanha hajoaa, niin miten osaavat käsitellä tietsikkaa, jonka pitäisi kestää monen oppilaan käsissä.
        am

itse asiassa laptopit hajoavat yllättävän helposti. Koulujen hankkimat koneet ovat niitä halpiskomponenteista kyhättyjä masiinoita. Kouluilla ei ole varoja hankkia vikaantuneen koneen tilalle uutta. Saat korjatun mutta vikaisen tilalle. Huonolla tuurilla oppilaan opiskelu tyssää huonoon koulutietsikkaan. Koskapa kirjat ovat enenevässä määrin bisnestä tekijöillensä niin materiaali on sekalaista ylipaisutettua pullaa ja tilkkutäkkiä. Sekä printatut kirjat ja myös ne e-kirjatkin. 80 luvun oppikirjat olivat ymmärtääkseni parhaiten opiskelua palvelevia. Hyvä jäsentely ja kuratoitu rakenne. Kirjan tarkoitus on että oppilas oppii eikä eksy liian helposti umpikujaan. Oppilaan ajatukset on niin helppo ohjata vikapolulle. Vanhan käytetyn oppikirjan ongelma on siinä että edellisen lukijan korostuskynäviivaukset ja töhryt sekoittavat päänupin. Monet nykyoppikirjat ovat silkkaa viihdettä. Puosu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

itse asiassa laptopit hajoavat yllättävän helposti. Koulujen hankkimat koneet ovat niitä halpiskomponenteista kyhättyjä masiinoita. Kouluilla ei ole varoja hankkia vikaantuneen koneen tilalle uutta. Saat korjatun mutta vikaisen tilalle. Huonolla tuurilla oppilaan opiskelu tyssää huonoon koulutietsikkaan. Koskapa kirjat ovat enenevässä määrin bisnestä tekijöillensä niin materiaali on sekalaista ylipaisutettua pullaa ja tilkkutäkkiä. Sekä printatut kirjat ja myös ne e-kirjatkin. 80 luvun oppikirjat olivat ymmärtääkseni parhaiten opiskelua palvelevia. Hyvä jäsentely ja kuratoitu rakenne. Kirjan tarkoitus on että oppilas oppii eikä eksy liian helposti umpikujaan. Oppilaan ajatukset on niin helppo ohjata vikapolulle. Vanhan käytetyn oppikirjan ongelma on siinä että edellisen lukijan korostuskynäviivaukset ja töhryt sekoittavat päänupin. Monet nykyoppikirjat ovat silkkaa viihdettä. Puosu

Kai tuo viihteellisyys pitää olla mukana. Nykylapsethan ovat tottuneet siihen joka käänteessä, joten ehkä uskotaan, että sen säestyksellä oppiminenkin maistuu. Tiedä häntä. Kyllä asiallisuuteenkin pitäisi opettaa. Oikea elämä kun loppujen lopuksi on kaukana viihteestä.
        am

• "Tämä on sitä kepun ja virheiden ilmasto-ja metsänhoitopolitiikkaa."

No siis metsänhoitopolitiikka näyttää nimettömän kommentoijan mielestä muuttuneen, koska vihreät ovat nyt hallituksessa. Muuten siis ei olisi puupeltoja ja valtavan "monimuotoista" ja "lajirikasta" metsää. Vihreiden vika siis. No joo

Olen tyytyväinen pienmetsän omistaja ja en katso olevani metsän tuhoaja, vaikka haenkin lumppeja toisten metsistä ja lisäksi teen sen dieselin voimalla. Ensimmäistä kertaa tänä kesänä nimittäin lähin suurmetsän omistaja poisti myös oksat antaen ne yhtiölle. Sitä ihmettelin, mutta syy oli se, että hyvin ja siististi tehty laikutus osaltaan ja taimien istuttaminen osaltaan hänelle helpottuivat.

Yksi älytön juttu talossamme on, että lämmitettäviä kuutioita kahden ihmisen tarpeisiin on liikaa. Siksi nelipyöräasunnon kuutiot ovatkin justeikämelkein kohillaan

• Anonyymi

Ei mikään ole muuttunut, sillä aina on oikea suomalainen metsä ollut lämpölaitosten polttopihoilta löydettävissä. Metsistä sitä ei juurikaan eräitä esittelyalueita lukuunottamatta löydy.
        Eikä sitä miksikään muuta sekään että joku olisi erittäin hienosti hoitanut pihakoivunsa ja kuusen monimuotoisen valikoiman.
        Kyllä vihreiden ja suomalaisen metsänhoidon politiikka ja toiminta on aina ollut sama eli korkein tuotekehituys on siinä miten saataisiin mahdollisimman paljon puuta poltettua savuksi ilmaan.

• Lisään vielä

Yksi kommentti kertoi paljon : "Jälleen olisi kiinnostavaa tietää mitä ihmettä "vihreillä" on kuusamolaisen lämpölaitoksen polttoainevalintojen kanssa. Kuusamon kaupunginvaltuuston 39 paikasta 24 on keskustapuolueen hallussa, joten puolueella on yksinvalta määrätä mitä polttoainetta lämpölaitoksessa käytetään."

Ja jos Ali koittaa kertoa sitä, että vihreiden ajama turpeenpolton lopettaminen aikanaan on tähän johtanut, niin ... huhhuh. Se on helppoa huudella lämmitetystä luukusta (varmaan talvella+22)

Mutta tätä tämä on eli nyt kaikki matkaamaan Lappiin ja ihailemaan ruskaa ja revontulia. Maksakaamme lentoyhtiöille, lyhyidenkin kotimaan lentojen tekijöille hirmuiset tuet, vaikka matkaajia olisi vain yksi koneessa. Näin pidämme virolaisyhtiön koneet kunnossa ja lentäjät emoineeen hengissä, sillä ensi vuonna jo kiinalaisia ehkä tulee joka puolen Suomea ihailemaan sitäsuntätä. Ja sen bisnes-ihmisen on päästävä Joensuusta nopeasti, sillä aika on rahaa. Paluu normaaliin on alkanut

• Meillä todennäköisesti nousee vuokra, sillä luin että Helen aikoo nostaa kaukolämmön hintaa jopa 30 % johtuen siitä, että käyttää vielä kivihiiltä paljolti. Sähkön kilpailutuskaan ei auta, olen kuullut, että esim Caruna ja Fortum ovat vielä kalliimpia ja se yksikin kotimainen (mukamas) jolta saa halvalla, on yksi niistä petturisähköyhtiöistä, joita on ilmaantunut uusiakin kuin sieniä sateella ja ovat valitusten takia boikotissa vääristä laskutuksista ja muista väärinkäytöksistä.

Eipä nelipyöräasunnossakaan jatkuvasti jaksa asua, johan siinä tulee ahtaan paikan kammo.

• Calvados kirjoitti:

Meillä todennäköisesti nousee vuokra, sillä luin että Helen aikoo nostaa kaukolämmön hintaa jopa 30 % johtuen siitä, että käyttää vielä kivihiiltä paljolti. Sähkön kilpailutuskaan ei auta, olen kuullut, että esim Caruna ja Fortum ovat vielä kalliimpia ja se yksikin kotimainen (mukamas) jolta saa halvalla, on yksi niistä petturisähköyhtiöistä, joita on ilmaantunut uusiakin kuin sieniä sateella ja ovat valitusten takia boikotissa vääristä laskutuksista ja muista väärinkäytöksistä.

Eipä nelipyöräasunnossakaan jatkuvasti jaksa asua, johan siinä tulee ahtaan paikan kammo.

Onkos se eritelty siinä vuokrassa se lämmön osuus?

Lahti aikoinaan pääsi otsikoihin, kun nosti kaukolämmön hintaa siksi, että tasapainotti menojaan.

Meillä meni 970 € vuonna 2020 sähköön, missä mukana siis taloussähkö. Olisi kiva joskus tarkkaan laskea polttopuun hinta, vaikka sen saa "ilmaiseksi". Näppituntuma on eli viitisen litraa valmisbensaa ja naftaa traktoriin noin 30 litraa. Toisaalta meillä on talvisin sisällä kylmää, mikä kyllä johtaa kahteenkin asiaan. Hiki tulee jo +18-20 asteessa ja ilmalämpöpumppu päälle kesäisin viilentämään liiankin helposti. Tosin viilennys on paljon "edullisempaa" kuin sillä lämmitys.

Tätä kirjoitan teepaidassa nurkkauksessani ja 18,7 lämmintä.

• Calvados kirjoitti:

Meillä todennäköisesti nousee vuokra, sillä luin että Helen aikoo nostaa kaukolämmön hintaa jopa 30 % johtuen siitä, että käyttää vielä kivihiiltä paljolti. Sähkön kilpailutuskaan ei auta, olen kuullut, että esim Caruna ja Fortum ovat vielä kalliimpia ja se yksikin kotimainen (mukamas) jolta saa halvalla, on yksi niistä petturisähköyhtiöistä, joita on ilmaantunut uusiakin kuin sieniä sateella ja ovat valitusten takia boikotissa vääristä laskutuksista ja muista väärinkäytöksistä.

Kotitaloussähkön kilpailuttaminen on kerrostaloissa mielestäni turhaa vaivaa. Ookoo, jos säästää muutaman kympin, niin kait se sitten, mutta kun luulen, ettei taloussähkön kilpailuttamisella saada tuskin kymppiäkään nettoa. No en tiedä.

• edson kirjoitti:

Onkos se eritelty siinä vuokrassa se lämmön osuus?

Lahti aikoinaan pääsi otsikoihin, kun nosti kaukolämmön hintaa siksi, että tasapainotti menojaan.

Meillä meni 970 € vuonna 2020 sähköön, missä mukana siis taloussähkö. Olisi kiva joskus tarkkaan laskea polttopuun hinta, vaikka sen saa "ilmaiseksi". Näppituntuma on eli viitisen litraa valmisbensaa ja naftaa traktoriin noin 30 litraa. Toisaalta meillä on talvisin sisällä kylmää, mikä kyllä johtaa kahteenkin asiaan. Hiki tulee jo +18-20 asteessa ja ilmalämpöpumppu päälle kesäisin viilentämään liiankin helposti. Tosin viilennys on paljon "edullisempaa" kuin sillä lämmitys.

Tätä kirjoitan teepaidassa nurkkauksessani ja 18,7 lämmintä.

Ei ole eritelty muu kuin vesimaksu. Talvella lämpötila sisällä on 21, joskus laskee asteen kovilla pakkasilla.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Ei ole eritelty muu kuin vesimaksu. Talvella lämpötila sisällä on 21, joskus laskee asteen kovilla pakkasilla.

Vaikeaahan lämmitystä on eritelläkin. Vuokraan pitäisi laittaa koko kiinteistön lämmityskuluista lasketusta, asuntokohtaisesta osuudesta vuoden ajalle arvio, joka sitten tarkastelujakson lopussa toteutuu tai ei toteudu, eli maksetusta vuokrasta pitäisi palauttaa tai sitä kinuta lisää, jos lämmityskulut poikkeavat arviosta. Ei taida kukaan vuokranantaja sellaista vaivaa nähdä. Pitäisi olla asuntokohtainen mittaus.

Meidän yhtiössämme sähkölasku hoidetaan yo. tavalla. Jokaisella kämpällä on oma mittari, jonka luvusta vuoden lopussa selviää pitääkö maksaa lisää vai saako palautusta.
        am

• Lukee tätä Suomen touhua mistä mediasta tahansa, niin ... Nyt saa sapiskaa hallitus liian pienen porukan evakuoinnista Afganistanista.

Täysin typerää olla tuollaisessa hallituksessa. Tai siis ylipäätään hallitus ei tee mitään ja jos tekee, niin se on sitten Marinin vika. Evakuoinnit olisivat tuottaneet oikean määrän ja oikea-aikaiseti Suomeen olisi saatu kaikki ne ... siis jos olisi oikeistohallitus.

Ny kauppaan

• Kyllä digi on ainut järkevä oppikirjan muoto. Siihen on helppo lisätä "uutta" ja sanoisin vielä, että eikun kopiomaan sitten, jos ei bisnes lopu. Joko paperille tai tietsikalle vaan kopioita. Jos whoon ilmoittama kirjojen hinta pitää paikkansa, 2500 ja melkein sama diginä niin huhhuh

Suttupaperi ainut hyvä harjoitustehtävissä - siis paperisena.

edson

• Anonyymi

oma tuntuma on että paperinen painettu kirja on huomattavasti parempi opiskelussa kuin e-kirjat. Luetun muistaminen toimii ns. far better. On helppo lisätä omia kommentteja kirjan marginaaliin. Paperinen teksti rasittaa silmiä vähemmän. E-materiaalin skrollaaminen näytöllä on kova jobi. Paperisessa plaraus on todella nopeata. Toki itsekin digipohjaista materiaalia käytän ja luon myös uutta digiä. Asia jonka pidän kuitenkin omana tietonani. Sekin vielä että koululainen joka käyttää tietokonetta helposti eksyy ja harhautuu hömppäsivuille kun pitäisi oikeasti opiskella. Paperinen ja e-digi molemmat ovat minulle ok. Itse kuitenkin suosin paperista materiaalia jos jotain vaikeata ja älyllistä pitää opiskella hyvin. Digi sopii paremmin löysälle hömpälle. He joilla on migreenitaipumista digi on varmasti tuskaa. välkkyvä sahanterä lentää vähän väliä silmissä.
        Tänään syönyt perinteistä kaalikeittoa. Joukossa myös naudan maksaa. Haju on mitä on mutta maku on hyvä. Nuoriso tuskin enää tietääkään miltä kaalisoppa maistuu. Sitä ei heseltä saa eikä kouluissa ole tarjolla. Turun ilmatilassa on pöristellyt vanha harraste DC-3 kone. Vähän aika sitten Dakota meni talon ylitte ja matalalla. Ihan mukavat pörinät. brrrr. Puosu

• Anonyymi kirjoitti:

oma tuntuma on että paperinen painettu kirja on huomattavasti parempi opiskelussa kuin e-kirjat. Luetun muistaminen toimii ns. far better. On helppo lisätä omia kommentteja kirjan marginaaliin. Paperinen teksti rasittaa silmiä vähemmän. E-materiaalin skrollaaminen näytöllä on kova jobi. Paperisessa plaraus on todella nopeata. Toki itsekin digipohjaista materiaalia käytän ja luon myös uutta digiä. Asia jonka pidän kuitenkin omana tietonani. Sekin vielä että koululainen joka käyttää tietokonetta helposti eksyy ja harhautuu hömppäsivuille kun pitäisi oikeasti opiskella. Paperinen ja e-digi molemmat ovat minulle ok. Itse kuitenkin suosin paperista materiaalia jos jotain vaikeata ja älyllistä pitää opiskella hyvin. Digi sopii paremmin löysälle hömpälle. He joilla on migreenitaipumista digi on varmasti tuskaa. välkkyvä sahanterä lentää vähän väliä silmissä.
        Tänään syönyt perinteistä kaalikeittoa. Joukossa myös naudan maksaa. Haju on mitä on mutta maku on hyvä. Nuoriso tuskin enää tietääkään miltä kaalisoppa maistuu. Sitä ei heseltä saa eikä kouluissa ole tarjolla. Turun ilmatilassa on pöristellyt vanha harraste DC-3 kone. Vähän aika sitten Dakota meni talon ylitte ja matalalla. Ihan mukavat pörinät. brrrr. Puosu

Migreenikkona sanoisin että ei pidä paikkaansa ainakaan omassa tapauksessani. Tuijotan päivittäin erilaisia ruutuja varmaan toistakymmentä tuntia, en usko että se olisi migreeniä laukaiseva tekijä. Kirkkaat (häikäisevät) valot ovat kyllä yleisesti ottaen yksi pahimmista ärsykkeistä, mutta jostain syystä näytöt eivät tässä mielessä aiheuta ongelmaa. Ei ainakaan niin, että olisin itse huomannut syy-yhteyden. Olisin pahemmassa kuin pulassa jos niin olisi.

Migreeni on kyllä niin ennalta-arvaamattomasti oirehtiva sairaus, etten kymmenien vuosien potemisen kokemuksellakaan oikein osaa sanoa mikä milloinkin oikeastaan kohtauksen laukaisee.
        Stressi, väsymys, melu, ennenkaikkea välkkyvät valot, jokin aivojen oma rytmi...en oikein osaa sanoa vaikuttausiko jokin syötävä tai juotavakaan kohtauksen aiheuttajana. Kenkku vaiva joka tapauksessa, vaikka omani ei ihan pahimmasta päästä migreenejä olekkaan. Vaikka siis päässä se migu kyllä on..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kirjaa on todellakin paljon helpompi lukea, tehdä merkintöjä ja plärätä sivuja. Sen kantapään kautta koin, kun viime talvena pojan kanssa harrastimme tilastotiedettä ja talousmatikkaa. Printtasinkin sitten kurssit ja kyllä helpottui dekadilla ellei kahdellakin sivuilla eestaas liikkuminen.

Helpompaa on, niin sanovat meidänkin koululaiset, mutta hehän nyt tietysti taas ovat vain kaksi minun läheistäni. Ja tuo on ihan totta, että koululainen helposti eksyy koneen viihdesivuille. Sekin on nähty:). Myös olen ymmärtänyt, että liika töllön tuijottaminen ei kovin suotuisa kasvavan lapsen silmille ole.

Minäkin olen muutaman kerran tuon Dakotan kyydissä ollut. On aika hurjaa katsella tähystyskuplasta alla vilistävää maata, tai mitä sieltä nyt milloinkin näkyy. Ja tosiaan, ääni on aika miehekäs.

Meillä piti olla tänään spagettikurpitsaa uunissa valmistettuna, mutta kotona ei ollutkaan juustoraastetta, enkä sitä siinä kokkaustuoksinassa viitsinyt lähteä kaupasta hakemaan, joten syötiin sitten vastanostettuja pottuja ja piiitkästä aikaa nappulakastiketta. Maistuikin tosi hyvälle.
        am

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Migreenikkona sanoisin että ei pidä paikkaansa ainakaan omassa tapauksessani. Tuijotan päivittäin erilaisia ruutuja varmaan toistakymmentä tuntia, en usko että se olisi migreeniä laukaiseva tekijä. Kirkkaat (häikäisevät) valot ovat kyllä yleisesti ottaen yksi pahimmista ärsykkeistä, mutta jostain syystä näytöt eivät tässä mielessä aiheuta ongelmaa. Ei ainakaan niin, että olisin itse huomannut syy-yhteyden. Olisin pahemmassa kuin pulassa jos niin olisi.

Migreeni on kyllä niin ennalta-arvaamattomasti oirehtiva sairaus, etten kymmenien vuosien potemisen kokemuksellakaan oikein osaa sanoa mikä milloinkin oikeastaan kohtauksen laukaisee.
        Stressi, väsymys, melu, ennenkaikkea välkkyvät valot, jokin aivojen oma rytmi...en oikein osaa sanoa vaikuttausiko jokin syötävä tai juotavakaan kohtauksen aiheuttajana. Kenkku vaiva joka tapauksessa, vaikka omani ei ihan pahimmasta päästä migreenejä olekkaan. Vaikka siis päässä se migu kyllä on..

Minäkin olen joskus ollut tutkittavana migreenistä, ja ne välkkyvät valot ainakin osoittautuivat yhdeksi syyksi. - Onneksi ei sentään syntynyt epilepsiakohtausta, sekin on mahdollista. - Minulla jännittäminen ja väsymys ovat muut syyt Aikoinaan, kun tein yövuoroja, niin ensimmäinen vapaapäivä oli aina "pannumyssypäivä".

On aina sanottu, että ainakin naisilla ikä helpottaa kohtauksia, jopa lopettaa. Niin kävi minulle. Loppuivat kokonaan. Joskus vielä silloin tällöin esiintyy sahalaitoja, mutta ilman särkyä. Ja ne liittyvät lähes aina valvottuun yöhön, joita minulle tulee aika monta kuukaudessa.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen joskus ollut tutkittavana migreenistä, ja ne välkkyvät valot ainakin osoittautuivat yhdeksi syyksi. - Onneksi ei sentään syntynyt epilepsiakohtausta, sekin on mahdollista. - Minulla jännittäminen ja väsymys ovat muut syyt Aikoinaan, kun tein yövuoroja, niin ensimmäinen vapaapäivä oli aina "pannumyssypäivä".

On aina sanottu, että ainakin naisilla ikä helpottaa kohtauksia, jopa lopettaa. Niin kävi minulle. Loppuivat kokonaan. Joskus vielä silloin tällöin esiintyy sahalaitoja, mutta ilman särkyä. Ja ne liittyvät lähes aina valvottuun yöhön, joita minulle tulee aika monta kuukaudessa.
        am

Ensinnäkkin, kyllä sähköistä kirjaa on todellakin paljon mukavampi lukea. Vapaasti muutettavien fonttien tyypin, koon, ja kontrastin myötä. Myös helpompi plarata hyvien sivu/merkintähakujen perusteella. Tää tietty on vähän sovelluskohtaista. Jämpti on näin.

Jaa että siullakin migu, lohdullista kuulla että iän myötä oireet vähenee. Sellaista olen kuullut muualtakin. Olikos siulla myös pahoinvointivaihe?
        Mulla se on onneksi aina puuttunut.

Sunnilleen näin homma etenee: Ensin näkökentästä häviää osia, sitten tulee leijuvat sahalaidat, sitten päänsärky kuin naulaa otsaan lyötäisiin. Mutta ajoissa otetut pari vahvaa särkytabua leikkaa kyllä säryn siedettävälle tasolle. Tämä vaihe kestää yhteensä muutaman tunnin, sen jälkeen on vähän semmoinen hontelo ja poissaoleva olotila parikin päivää. Migreenikrapulaa kukaties...

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Ensinnäkkin, kyllä sähköistä kirjaa on todellakin paljon mukavampi lukea. Vapaasti muutettavien fonttien tyypin, koon, ja kontrastin myötä. Myös helpompi plarata hyvien sivu/merkintähakujen perusteella. Tää tietty on vähän sovelluskohtaista. Jämpti on näin.

Jaa että siullakin migu, lohdullista kuulla että iän myötä oireet vähenee. Sellaista olen kuullut muualtakin. Olikos siulla myös pahoinvointivaihe?
        Mulla se on onneksi aina puuttunut.

Sunnilleen näin homma etenee: Ensin näkökentästä häviää osia, sitten tulee leijuvat sahalaidat, sitten päänsärky kuin naulaa otsaan lyötäisiin. Mutta ajoissa otetut pari vahvaa särkytabua leikkaa kyllä säryn siedettävälle tasolle. Tämä vaihe kestää yhteensä muutaman tunnin, sen jälkeen on vähän semmoinen hontelo ja poissaoleva olotila parikin päivää. Migreenikrapulaa kukaties...

Kyllä ne pannumyssypäivät kuluivat pillereitä syödessä ja yrjötessä. En tiedä josko ne pillerit sen pahoinvoinnin aiheutti, mutta kyllä kipukin oli törkeä. Silloin ,70- ja vielä 80-luvullakin oli lääkkeet aika onnettomia. Nykyään ainakin miniällä on tehokas estolääke, mutta siitä hänellekin tulee juuri tuo "eteerinen" ja löysä olo, että melkein joka kerta joutuu ainakin yhden saikkupäivän pitämään. Ja onhan ne estopurkit myös kolmiolla varustettu, joten ajaminenkin on kielletty.

Kyllä jämtti on niin, että kirja on kirja. Oppikirjoissa vielä se riesa, että sitä pitää plärätä eestaas etsien jotain, eikä tiedä mistä se löytyy, siis ei läheskään aina merkittyjä paikkoja. Romaanin lukeminen just voisi mennä, mutta kyllä sitäkin on huomattavasti mukavampi pitää kädessä ja lukea hyvässä valossa, minä kun lähes aina luen punkassa, en koskaan tuolissa tai sohvalla istuen. Paperi-Hesaria luen sohvalla istuen, samalla aamukahviani särpien. Läppäri on minulla aina sylissä, ei pöydällä, joten kahvin läiskymisvaara koneeseen on iso, lehdelle se ei saa kovin pahoja aikaan. Konetta sylissä käyttämällä saan selälle ja niskalle oikean asennon. Sitäpaitsi, jos istuisin pöydän vieressä, kone pöydällä tulisi siitä liikaa työ mieleen. Työ. Hmmm. Mitäs se olikaan...🤣. Jospas sulla koneen käyttöasento on osana migreenin syntymisessä.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne pannumyssypäivät kuluivat pillereitä syödessä ja yrjötessä. En tiedä josko ne pillerit sen pahoinvoinnin aiheutti, mutta kyllä kipukin oli törkeä. Silloin ,70- ja vielä 80-luvullakin oli lääkkeet aika onnettomia. Nykyään ainakin miniällä on tehokas estolääke, mutta siitä hänellekin tulee juuri tuo "eteerinen" ja löysä olo, että melkein joka kerta joutuu ainakin yhden saikkupäivän pitämään. Ja onhan ne estopurkit myös kolmiolla varustettu, joten ajaminenkin on kielletty.

Kyllä jämtti on niin, että kirja on kirja. Oppikirjoissa vielä se riesa, että sitä pitää plärätä eestaas etsien jotain, eikä tiedä mistä se löytyy, siis ei läheskään aina merkittyjä paikkoja. Romaanin lukeminen just voisi mennä, mutta kyllä sitäkin on huomattavasti mukavampi pitää kädessä ja lukea hyvässä valossa, minä kun lähes aina luen punkassa, en koskaan tuolissa tai sohvalla istuen. Paperi-Hesaria luen sohvalla istuen, samalla aamukahviani särpien. Läppäri on minulla aina sylissä, ei pöydällä, joten kahvin läiskymisvaara koneeseen on iso, lehdelle se ei saa kovin pahoja aikaan. Konetta sylissä käyttämällä saan selälle ja niskalle oikean asennon. Sitäpaitsi, jos istuisin pöydän vieressä, kone pöydällä tulisi siitä liikaa työ mieleen. Työ. Hmmm. Mitäs se olikaan...🤣. Jospas sulla koneen käyttöasento on osana migreenin syntymisessä.
        am

Kyllä jämpti on nyt niin, että menen saunaan ja otan vedenpitävän luurini mukaan ja luen siellä pari kirjaa. Pullo kaljaa jälkiruuaksi.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Kyllä jämpti on nyt niin, että menen saunaan ja otan vedenpitävän luurini mukaan ja luen siellä pari kirjaa. Pullo kaljaa jälkiruuaksi.

Onhan sulamattomat näppikset;)?
        am

• Anonyymi kirjoitti:

am

Minullakin on joskus ollut näkökentässä noita kirkkaita sahalaitakuvioita, mutta minulla ei ole koskaan todettu migreeniä, enkä pode usein päänsärkyäkään. Niitä sahalaitoja on todella harvoin ja se alkaa pienellä kaarella, joka suurenee ja laajenee lopulta jonnekin näkökentän ulkoreunaan ja sitten katoaa. Värit ovat erittäin kirkas sininen, valkoinen ja musta, jotka väreilevät. Ei kestä yleensä kovin kauaa, ehkä tunnin, joskus paljon vähemmän. Päätäni ei särje sillä hetkellä.

Joku aivojen tilapäinen häiriöhän se tietenkin on ollut. Onneksi ovat ollet niin harvoin, etten ole huolestunut niistä. Äidilläni alkoi MS-tauti näköhäiriöillä ja tasapainovaikeuksilla, mutta se iskee yleensä nuoriin ihmisiin. Ei hän sitten kauaa elänytkään. Nyt siihenkin tautiin on jo hyvät lääkkeet, joilla olotila paranee, vaikka ei siihen ole parannusta keksitty.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Minullakin on joskus ollut näkökentässä noita kirkkaita sahalaitakuvioita, mutta minulla ei ole koskaan todettu migreeniä, enkä pode usein päänsärkyäkään. Niitä sahalaitoja on todella harvoin ja se alkaa pienellä kaarella, joka suurenee ja laajenee lopulta jonnekin näkökentän ulkoreunaan ja sitten katoaa. Värit ovat erittäin kirkas sininen, valkoinen ja musta, jotka väreilevät. Ei kestä yleensä kovin kauaa, ehkä tunnin, joskus paljon vähemmän. Päätäni ei särje sillä hetkellä.

Joku aivojen tilapäinen häiriöhän se tietenkin on ollut. Onneksi ovat ollet niin harvoin, etten ole huolestunut niistä. Äidilläni alkoi MS-tauti näköhäiriöillä ja tasapainovaikeuksilla, mutta se iskee yleensä nuoriin ihmisiin. Ei hän sitten kauaa elänytkään. Nyt siihenkin tautiin on jo hyvät lääkkeet, joilla olotila paranee, vaikka ei siihen ole parannusta keksitty.

Aika jännää, että sinulla nuo sahalaidat ovat värillisiä. Minulla aina valkoisia. Silloin kun migreeni oli pahimmillaan, niin jouduin useammankin kerran ajamaan auton tien sivuun, kun sahalaidat peittivät melkein koko näkökentän. Se oli aika pelottava tunne. Onneksi se tila ei kestänyt kovin kauan.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Aika jännää, että sinulla nuo sahalaidat ovat värillisiä. Minulla aina valkoisia. Silloin kun migreeni oli pahimmillaan, niin jouduin useammankin kerran ajamaan auton tien sivuun, kun sahalaidat peittivät melkein koko näkökentän. Se oli aika pelottava tunne. Onneksi se tila ei kestänyt kovin kauan.
        am

Ei taida olla kahta samanlaista oirekuvaa migreenissä. Mulla on noi sahat ikäänkuin hehkuvia sahanteräkuvioon väännettyjä rautalangan pätkiä. Väri siis juuri kuin hehkuvan kuuma metalli. Ne leujuvat näkökentässä useimmiten sivuttain, ylhäältä alas. Ja päänsärky alkaa pokkeuksetta juuri silloin kun kuviot alkavat poistua näkökentästä.

Migreeniä kokemattomat eivät varmaankaan edes käsitä mistä puhumme..

• Anonyymi

Tänne migreenien parantajaksi sopisi kaivaa esiin vaihteeksi vanhaa hyvää musiikkia.
      Tässä koostelma Vangeliksen parhaista. Se alkaa eräällä parhaista eli Conquest of the paradise esityksellä:
      https://www.youtube.com/watch?v=JGGA-KkmRqk
      Siinä sahalaidat saavat kyytiä tai sitten lisääntyvät itse kunkin migreenistä riippuen.
      Myös heti ensimmäisten sahalaitojen ilmaannuttua otettu parasetamolitabletti häivyttää ne ja tietenkin hetken ehdoton lepo!
      Tämän Vangeliksen pitäisi jopa karkottaa erittäin harvinaiset värilliset sahakuviot.
      Baccaran toinen laulajatar on kuoöllut jos on silmään sattunut. Latasin Baccarankin kappaleita ja koostelman sillä niitä minulla ei luonnollisen kertymän kautta ollut. Vangelista oli jo aikoinaan MP 3 laitteilla kuunneltavia e faileja tai audiofaileja myöten.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Täytynee varmuuden vuoksi vielä tarkentaa tuota Raimo Puiston mujistoa, että se tarkoittaa muistoa hänen hyvään elämään kirjoittamisajoistaan. Muutenhan en minä ja tuskin kukaan muukaan tietää onko hän hengissä ja jos on niin missä. Jäljet tällä kertaa eivät kdonneet Berliinissä vaan Espsanjan aurinkorannikolla.
        Onhan se mahdollista että hän viettelee eläkeukkopäiviä tyttärensä hoivissa Kaliforniassa.
        Kirjoittaminen kuitenkin lakkasi vuosias sitten ja yleensä jos tällainen sosiallinen kirjoittaminen lakkaa niin henkilökin on ainakin tavallaan lakannut!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytynee varmuuden vuoksi vielä tarkentaa tuota Raimo Puiston mujistoa, että se tarkoittaa muistoa hänen hyvään elämään kirjoittamisajoistaan. Muutenhan en minä ja tuskin kukaan muukaan tietää onko hän hengissä ja jos on niin missä. Jäljet tällä kertaa eivät kdonneet Berliinissä vaan Espsanjan aurinkorannikolla.
        Onhan se mahdollista että hän viettelee eläkeukkopäiviä tyttärensä hoivissa Kaliforniassa.
        Kirjoittaminen kuitenkin lakkasi vuosias sitten ja yleensä jos tällainen sosiallinen kirjoittaminen lakkaa niin henkilökin on ainakin tavallaan lakannut!

Voisin kuvitella, että R.Puisto on "in memeoriam". Kun edellisen kerran täällä hänet mainittiin, - taisi olla joskus alkukesällä - niin katsoin silloin tyttärensä FB-sivuja, jossa oli joku vanha kuva isästä ja tyttärestä (Susanna), otettu jollain reissuilla kauan sitten. Joku kommentoi kuvaa ja erikoisesti isää. S:n vastaus oli "yes, he was". Jos R. eläisi olisi nyt pitkälle päälle 80v. Hän oli aikoinaan näillä meidän kylillä politiikassa aktiivinen ja mm. eduskuntavaaliehdokkaana

Hassua, juuri hetki sitten radiossa haastateltiin Susanna Puistoa, porilaista pesiksen pelaajaa.
        am

• Anonyymi

Tekisi mieli postittaa vähän globaalia tietoa puun kaatamisesta ja käsittelystä ja millaisilla, ei Milwaukee, laitteilla niist' "tuulenkaadoista" syntyy pienellä henkilökohtaisella osaamisella, muutamalla kunnon koneella kuten wood mizer pihasahalla yksilölliseen off line puunkappaleiden sahaamiseen ja loistolaatuisten ja yksilöllisten myyntituotteiden luomista.
      Meillä tällaista yrityskykyä missä yrittäjä ei omalle ajalleen laske arvoa ei juurikaan tunneta kun kaikki talousopit paasaavat siitä ajan kalleudesta ja hypoteettisesta tuntihinnasta mitä erityisesti jussit osaavat laskea niin ettäperheen kapalolapsetkin ovat mukan jakamassa tuntutukea mitä sitten otetaan veronmaksajilta huonosti hoidetun toimialan ylläpitöön ja elättämiseen.
      Jussit ovat todellisuudessa paljon kuluttavampia kansallisen sosiaalitoimen saajia kuin pakolaiset konsanaan vaikka heidänkin kulunsa on turhaa. He hoitaisivat kyllä homman jos kerrottaisiin että töitä saat tehdä ja tukia ei tule. Jussiin sekään ei pätisi vaan tukia on tultava muuten lähtevät dieseltraktorit tukkimaan mannerheimintietä ja pääsyä eduskuntaan. Tietysti diesel traktorit ja puimakoneet lähtevät nekin liikkelle vain tuetella löpöllä!
      Minulla on satojen esitysten kansio erilaisesta puun muokkaamisesta ja metsien hoidosta ja käytöstä maailmalla ja Suomessa. Jos se tieto olisi tavallisella kansalaisella niin käki alkaisi kukkua kellossa hyvin kimeällä äänellä. Sellaisella kuin kameli päästää jos sen pallit läimäytetään kahden tiiliskiven väliin!
      Puusta, ihan siitä mitä meillä esimerkiksi siinä yle kelonpolttoartikkelissa näytettiin poltopuujätteenä, latvoina ja tähteinä, saa mitä ihanampia yksilöllisiä kestäviä ja hiiltä säilyttäviä tuotteita joista tekijä saisi huimaa hintaa minkä ostaja kaiken lisäksi olisi halukas maksamaan jos tarjontaa ja tekijöitä olisi. Vaan on äärettömän vähän ja sekin vähä koulutettu ei yrittäjämäiseen kustannuajatteluun että ei kannata tehdä jos ei saa niin ja niin paljon "katetta"
      No ehkä laitan niitä videoita joskus. Nythän tilanne on sellainen että tarjoamaani globaalia teknistä ymmärrystä eräät suoraan inhoavat eivätkä halua sellaisen näkyvän vaikka sitä ei ole edes pakko katsoa tai lukea. Se vaan on tosiasiana olemassa! Ihan kuten LNG kin ja sitä kuljettavat kaasutankkerit.
      Luultavasti jos laittaisin esimerkiksi puuntyöstämisetä videoita niin siihen suhtauduttaisiin kuin aurora aikoinaan kaikkeen matkailuuni ja kokemukseeni ulkomailta eli fiktiona ja keksittynä tarinana kun oma ajatus ei yksinkertaisesti kyennyt ymmärtämään sellaisen elämän olemassaoloa todellisuudessakin.
      Siksi piti lähteä henkilön kimppuun ja estää asiallinen tiedon välittäminen ja maailman elämän kuvaaminen valheena.
      Siitä huolimatta minua polttelee hieman esittää nimenomaan puun ja metsänkäytön todellisuutta maailmalla sekä suuressa, ettäpienessä mittakaavassa.
      Ehkä tuo intressi on kasvanut siitä että on syntynyt ja kasvanut koko lapsuutensa ja nuoruutensa suursahojen ja sellutehtaiden vieressä j siinä ammattiyhteisössä. Isoisänikin oli Höylämestari Harakan sahalla, Isäni alunperin sahateknikkoja toissä joko Rauman, Kemin ja Kaukaan tehtailla. Setäni myös Harakan sahan höylämestari.
      Paljon on oikeaa tukkia kulkenut silmien edestä minunkin elämäni aikana. Sitä on myös sahattu ja keitetty.
      Edson on täysin kuutamolla metsänhoidosta ja puun käytöstä, mutta joku Puosun tyyppinen globaali insinööri hyvinkin saataisi ymmärtää miten maailma makaa ja että Miwukee työkalut sopivat hyvin omiin autotallihommiin, mutta ei niillä ole mitään tekemistä teollisen koneiston kanssa millaista tarvitaan esimerkiksi suuren puun käsiytytelyssä.
      No meillä Suomessa ei suurta puuta edes suurimmillaankaan oikein ole, mutt kohtuullista sahapuutukkia olisi jos metsää oikein osattaisiin hoitaa,
      Imastonmuutos saattaa tuoda meillekin niitä suuria istutettuja puistomaisia puita, joista sitten artesaanit kykenisivät luomaan hienoja tuotteita puuvertaillaan ja pihasahoillaan.

• Jahans, vettä tullut pitkin yötä kuin esterin persauksista. Aika lämmintä kuitenkin.

Saatiin viimein eilen rva W:n sähköfillarikin takaisin remontista, yli kaks viikkoa remontti kesti. Jaa mikä remontti vai? No tossa muutama viikko sitten rva W jäi sillä auton alle. Tai no, auton pukkaamaksi. Rouva ajoi kadun kulmasta tien yli pyörätien jatkeella, jossa auto tuli kärkikolmion takaa päälle. Siis syyllinen oli selvästi auto. Pyörä meni vähän solmuun, mutta rva W selvisi mustelmilla. Auton vakuutuksesta pyörä ja lekurin tarkastukset maksettiin.