Asumuseroa

Anonyymi

Osaisiko joku tyhmälle suomalaiselle miehelle kertoa, miten pitäisi suhtautua, kun nainen haluaa asumuseroa? Yhdessä ollaan oltu 5 vuotta, suhteemme sai alkunsa, että olimme molemmat vielä edellisissä suhteissa. Muutettiin todella nopeasti yhteen (minulla oli oma asunto, puolisolla ei). Parisuhde oli omasta mielestä normaali, vietettiin paljon aikaa yhdessä, käytiin treffeillä yms. Noin 2 vuotta kun oli takana, saimme lapsen.

Lapsen syntymän aikaan minä jouduin aloittamaan reissutyöt, olin käytännössä aina arkipäivät reissussa, välillä pari iltaa viikossa kotona, viikonloput olivat vapaita. Puolisoni siis joutui hoitamaan kodin ja lapsen. Olin ehkä tuolloin stressaantunut ja ahdistunut töiden takia, mutta asiaa ei koskaan otettu puheeksi. Myöhemmin selvisi, että puolisoni kuvitteli sen johtuvan hänestä ja lapsesta.

Tällä hetkellä olen viimeisen vuoden ollut öisin töissä, mutta siis reissutyöt olen lopettanut. Itse hoidan nykyisin enemmän kotia ja lasta, kun hänet päivähoidosta haen iltapäivällä. Puolisoni on meistä enemmän nykyään töissä.

Pari päivää sitten meillä oli pieni riita, ja menin suutuspäissäni mainitsemaan, että oletko suhteessa sen takia, ettei sinulla ole paikkaa mihin mennä (hänen vanhemmat asuvat 200km päässä) vai sen takia, että arki on helpompaa kaksin kuin yksin. En siis kuvittele asian olevan niin, olen nykyisin hieman mustasukkainen hänestä, jonka hän kyllä tietää. Hänen tulemisia tai menemisiä en ole koskaan rajoittanut.

Tuon riidan jälkeen seuraavana päivänä hän ilmoitti minulle, että on harkinnut asumuseroa, ja itse asiassa katsellut jo asuntoja. Oli kuulema miettinyt pitkään, ja minun sanani olivat saaneet vahvistuksen asialle. Tuli täysin puskista, koska olen ollut siinä uskossa, että suhteemme voi nykyään hyvin, kun osaamme asioista keskustella. Syynä on, että tarvitsee omaa aikaa ja tilaa, sekä haluaa kokeilla, pärjääkö yksin (lapsen hänen luona olemisesta ei ole vielä puhuttu). Olenko minä vain niin tyhmä, etten tajua, miksi ei riitä se oma aika ja tila, jota hänelle voisin antaa ns normaalissa parisuhteessa? Olen ehdottanut kavereiden näkemisiä, uuden harrastuksen aloitusta mutta ei.

Että miten sitä tähän pitäisi suhtautua? Väittää, että edelleen rakastaa, ja olen ainoa kenet hän haluaa. Ei kuulema ole ketään toista. Miksi sitten haluta asua erillään, kun omaa aikaa ja tilaa ihminen voi ottaa myös parisuhteessa?

4

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuohon juuri kovin monella tavalla kai voi suhtautua. Jos hän haluaa asumuseron (eli mitä luultavimmin käytännössä erota) niin sitten haluaa.

      Mä tunnistan tarinassani muutamia omasta erostani tuttuja elementtejä. M@kin in miettinyt jo kauan, omassa mielessä "haaveillut" ja puolitosissani asuntoja katsellut. Vaan en sitten kotenkin kuitenkaan ehkä täysin uskonut niihin omiin tunteisiini ja jotenkin kuvittelin, että kyllä tämä tästä vielä. Sitten tuli se yksi ilta ja se yksi aiempien riitojen mittakaavassa pieni riita, jossa mies sanoi jotain. Siinä lasahti tajuntaan kuin leka, että EI, TÄSTÄ EI TODELLAKAAN TULE ENÄÄ MITÄÄN. En mä ollut vihanen, en oikeastaan loykkaantunutkaan, en odottanut anteeksipyyntöä enkä mitään. Ei se tunne olisi enää muuttunut mihinkään yhdelläkään miehen sanalla tai teolla. Se oli siinä mun osaltani.

      Mäkin kyllä puhuin, että tarviin omaa aikaa ja tilaa selvittää päätäni ja katotaan jatkoa myöhemmin. Jollain tasolla mä jopa tarkotin sitä, mutta en mä usko, että olisin oikeasti koskaan palannut siihen. Hyvin hyvin hyvin paljon olisi pitänyt muuttua. Ja kyllä mä exästäni siinä kohtaa välitin vielä hyvin paljon, rakastinkin. Vaan se parisuhde oli tullut tiensä päähän.

    • Anonyymi

      Nainen on ehkä omaa rauhaa kaipaava ja kun oletkin enemmän kotona, se voi ahdistaa. Tuo mainitsemasi "mihin menisit" kommentista ei kaikki toivu, vaikka anteeksi pyytää. Jotkut eivät osaa antaa anteeksi, se olisi tärkeää, väsyksissä voi tulla sammakoita tai väärinymmärrystä. Tuo juttu taisi paisua ja sen sopiminen voi olla vaikeaa, jos toinen on ns. vaikea, ehkä itsepäinen?
      Sinun pitää päätellä, onko nainen todella niin introvertti eli kotona viihtyvä rauhaa rakastava, että pitäisikö itse asiassa sinun etsiä se harrastus, jotta toinen saa rauhaa?
      Hienoa, että mietit asiaa, ulkopuolinen ei näe kokonaisuutta ja sinun on hyvä muodostaa vinkeistä oma mielipide. Ero on harmi lapsen kannalta ja voisiko asumuseroa sopia aluksi määräajaksi ja sitten sopia keskustelu, miltä se molemmista tuntuu ja tehdä isot päätökset vasta sitten.

    • Anonyymi

      Meillä oli muijan kanssa aikoinaan asumusero muijan toiveesta ja se vasta lyhyt olikin, kesti viikon. Pikku eron jälkeen kynttiläillallinen ja naitiin 2-3 tuntia ja muija sanoi ei enää ikinä erota, nyt 30 vuotta kimpassa.

      • Anonyymi

        Just näin🙃


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe