tiedän jo nyt, kun aloittelen tätä kirjoitustani, että tämä tulee herättämään varmasti kovin eriäviä mielipiteitä, mutta toivon, että lähinnä vain niitä positiivisia. toivottavasti tämä laittaisi edes jonkun miettimään näitä elämän hyviäkin puolia.
mä olen seurannut aika ahkerasti tätä äidit&isät-palstaa, tosin nyt vasta ensimmäistä kertaa kirjoitan. mulla on itsellänikin ollut aika värikäs nuoruus vanhempieni kasvatuksessa, mutta olen siitä kuitenkin niin ylpeä, että kirjoitan teille, jotka koette perheenne niin kovin pahaksi, siitä muutaman sanan.
ihan ensiksi sanon, että koska itselläni on niin sanotusti hyvä perhe, eli ei ole alkoholiongelmia tai väkivaltaa eivätkä vanhempani ole eronneet tai muuta vastaavaa (enkä nyt tarkoittanut, että uusioperheet ovat "huonoja" perheitä), en voi sanoa kenellekään tällaisten perheiden lapsille mitään lohduttavia sanoja, koska ei mulla itselläni ole kokemusta mistään niin vakavasta.
mutta teille, kapinoivat teinit (joka siis itsekin olen, tai ainakin olen ollut) haluan sanoa, että nyt hetkeksi ylpeys ja itsekkyys sivuun, ja miettimään asioita ihan rauhassa.
onko se niin kovin kamalaa, jos äiti on huolissaan sun asioistasi? tunnetko olevasi niin ei-rakastettu, kun äiti kyselee koulusta, kavereista, harrastuksista? tuntuuko susta oikeesti pahalta se, että äiti haluaa tietää mistä tulet kello 3 aamuyöllä viinan hajuisena? luulet, että se vituttaa sinua, ja ehkä silloin vituttaakin, mutta ei varmasti tee elämästäsi helvettiä. luulisin sen tuntuvan aika kivalta huomata että äiti on jaksanut valvoa ja odottaa sinua kotiin.
entä onko ne kotiintuloajat ihan hirveitä? laittaako vanhemmat ne kiusallaan? joo, tottakai. mutta en usko, että on aivan hirveää mennä kotiin omaan lämpimään sänkyyn nukkumaan. en usko, että se kotiin meneminen on niin vastenmielistä, kun on katto pään päällä ja ihmisiä, jotka ovat välittääkseen laittaneet nämä kotiintuloajat? niin. sitä kannattaa ehkä miettiä. joillain ei sellaista ole.
otetaan vertauskuva: minä ja mun yksi kaverini olimme jo ylästeella. minulla oli kotiintuloajat vielä viikonloppuisinkin, hänellä ei koskaan. hän ei koskaan edes halunnut mennä aikaisin kotiin. kerran saatoin hänet kotiovelle ja kävin vielä hänen huoneessaankin. hänellä ei ollut edes lakanoita sängyssä, huone oli sotkuinen. hänen äitinsä huusi: "miten sä nyt jo näin aikaisin tuut kotiin!?"
kun minä menin kotiin, mulla oli sängyssä äidin vaihtamat puhtaat lakanat, ja äiti tuli vielä toivottamaan hyvää yötä.
joskus vain niin ärsyttää, kun teinit valittavat niin turhasta! mä olen itsekin valittanut, tiedän sen, mutta kyllä sitä oikeasti kannattaa hetken miettiä, mistä sitä kiukuttelee!
jotkut jaksaa valittaa ruoasta, jotkut viikkorahasta, jotkut niistä kotiintuloajoista... onko se niin kamalaa, kun joku välittää? eikö olekin kiva mennä kotiin, kun siellä tuoksuu ruoka ja on lämmintä, ja äiskä ja iskä istuu olohuoneessa ja kyselee päivän kuulumisia... ärsyttääkö se? nehän vaan haluaa tietää miten asiat sujuu!
lapset ja nuoret... se ei voi olla niin hirveetä, kun tietää olevansa rakastettu.
pieni sana meille lapsille.
16
1491
Vastaukset
Lukekaa toi vielä uudestaan ja miettikää itteänne.
Ja Ninnille vielä: Ne isot alkukirjaimet. Hehee! No ei sentään.
Itekki aloin jo vähän miettimään asioita.- ninni
heh, mulla on aika outo tapa kirjottaa, en käytä isoja alkukirjaimia juuri ollenkaan.. vaikka tietysti kieliopillisesti pitäis. mutta kirjoitan niin nopeasti, etten jotenkin niitä ole oppinut käyttämään? kiitos huomautuksesta, et ole ensimmäinen. :D
ninni kirjoitti:
heh, mulla on aika outo tapa kirjottaa, en käytä isoja alkukirjaimia juuri ollenkaan.. vaikka tietysti kieliopillisesti pitäis. mutta kirjoitan niin nopeasti, etten jotenkin niitä ole oppinut käyttämään? kiitos huomautuksesta, et ole ensimmäinen. :D
Mulla oli joskus sama ongelma, mutta siitä oli niin iso haloo täällä, että kaikki nerot oli heti pätemässä ja tekemässä useita aiheita kielioppivirheistä.
- Hehe... Minä se vain olen
Ihan kiva se on ku on ruoka valmiina ja sängyssä lakanat...jne, mutta mua ärsyttää ku ne tulee aina sanomaan hyvää yötä ja kyselee mun juttuja.
Mulla on pari pikku siskoo ja joudun vahtii niitä aika paljon.
Viime vappuna mä jouduin olee koko vapun kotona ku äippä vaihtoi verhoja. Ärsyttävää
Tyhmää ku ne kyselee kaikkee tyhmää jos oon pari tuntii kotimatkalla(koulusta) jossain ni heti pitää kysellä. Kotiin tulo ajatkin on syvältä.(viikonloppuisin 9-10)
Ja oon 14v Poika- hehe...Minä se vain olen
Vanhempien takia en ryyppää, kiroile(kotona), lintsaa koulusta tai riehu niin paljoa koulussa ja kaupungilla.
- puer86
Olihan tuossa ajatusta. Nehän vain välittää meistä:)
Mutta täällä huomaa kyllä tapauksia, joissa vanhemmat menevät kyllä liiallisuuksiin! Nuorella on kuitenkin jo oma elämä ja yksityisyytensä. Nuoren on myös voitava tehdä ratkaisuja itse ja vanhempien olisi voitava neuvotella säännöistä nuorten kanssa.
ei muuta, näkemiin14 vuotias umpi tuubassa oman päätöksensä seurauksena. Tossa iässä ei saisi päättää itse vielä mistään vaan olla äidin pikku enkeli.
- haksuu
otsikkohan sen kertoo!
- Nelle
Oot kyllä ihan oikeessa. Mulla ei oo ikinä ollu mitään kotiintuloaikoja eikä oo muutenkaan kyselty menemisistä. Ehkä juuri sen takia en oo ikinä alkanu ryyppäämään tai muuta sellasta, kun kukaan ei ollu kieltämässä, niin piti ite miettiä, mitä kannatta tehdä, kun ite joutuu sitten kantamaan vastuunkin. Mä asun isän luona ja oon jo yläasteajoista asti pessy ite pyykkini, tehny ruokani ja siivonnu talon, ja sitten on vielä ollu koira kokonaan mun vastuulla. Ei puhettakaan, että äiti olisi vaihtanu lakanat tms. Isä ei varmaan ees huomais vaikka oisin viikon poissa kotoa, äiti nyt vielä vähemmän, kun ei ees asu täällä.
En syytä vanhempiani mistään, ei, sitä vastoin rakastan heitä kyllä. Ja toisaalta olen itsenäisempi ja vastuullisempi, kuin monet ikäiseni, mutta joskus tuntuu, että jouduin oppimaan sen liian nuorena. Joskus vain toivoisin, että voisin kertoa vanhemmilleni asioistani ja että he olisivat kiinnostuneita. - oikeassa olet....
olen sun kans ihan samaa mieltä!!!!
- Jani
Itsekin olen ajatellut asiaa, ja todennut että kyllähän sellainen henkilö kunnioitukseni ansaitsee, joka on kantanut minua 9 kuukautta vatsassaan ja sen jälkeen työntänyt minut maailmaan varmasti aikamoisten kipujen kera.
- kapinallinen
Elämästä pitää tehdä elämisen arvoista!!!
Ei riitä että ylipäätään elää, vaan elämältä täytyy vaatia tiettyä tasoa! - Jansku66
toi on ihan totta... mitä mielt sun kaveri oli sun vanhemmista?
- ninni
... ei me koskaan puhuttu siitä. se ei koskaan puhunut omista vanhemmistaan, muuta kuin pahaa, enkä mäkään sitten viitsinyt alkaa omiani kehumaan, jos hänellä kerran ei ollut asiat hyvin omassa kodissaan.
joskus se halusi tulla meille syömään, koska hänen äitinsä ei laittanut ruokaa. silloin mä ainakin tajusin, kuinka helkkarin hyvä mulla on kotona olla!
miettikääs sitä. ja kiitos kivoista vastauksista!
- Milla
Tuossa kirjoituksessa ei nyppinyt kuin yksi kohta.
Ai että siun äiti vaihtaa oikeen lakanatkin sänkyyn? Kai se nyt olis ihan oma tehtävä..- ninni
voi luoja, että jostain löytyy aina jotain vinoiltavaa. olen nyt 18-vuotias, ja osaan todella vaihtaa itse omat lakanani. jos et sattunut huomaamaan, muistelin lapsuuttani ja silloin äiti kyllä vaihtoi lakanani. en tiedä onko se nyt niin kamalaa, mutta näin teki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702071
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371455Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20782Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634