Kalaöljyt vs. statiinit

A ja O

Kalaöljyt alentavat sekä sydäntautikuolleisuutta että kokonaiskuolleisuutta huomattavasti enemmän kuin yleisesti kolesterolin alentamisessa käytetyt statiinit alla olevan sveitsiläisen katsaustutkimuksen mukaan. Statiinit alensivat kokonaiskuolleisuutta keskimäärin 13 prosenttia mutta kalaöljyt 23 prosenttia. Voisi kysyä, miksi Kela ei korvaa kalaöljyjä, mutta korvaa statiinit? :-)

*Effect of Different Antilipidemic Agents and Diets on Mortality*
A Systematic Review

Marco Studer, MD; Matthias Briel, MD; Bernd Leimenstoll, MD; Tracy R. Glass, MSc; Heiner C. Bucher, MD, MPH

Arch Intern Med. 2005;165:725-730.

Background Guidelines for the prevention and treatment of hyperlipidemia are often based on trials using combined clinical end points. Mortality data are the most reliable data to assess efficacy of interventions. We aimed to assess efficacy and safety of different lipid-lowering interventions based on mortality data.

Methods We conducted a systematic search of randomized controlled trials published up to June 2003, comparing any lipid-lowering intervention with placebo or usual diet with respect to mortality. Outcome measures were mortality from all, cardiac, and noncardiovascular causes.

Results A total of 97 studies met eligibility criteria, with 137 140 individuals in intervention and 138 976 individuals in control groups. Compared with control groups, risk ratios for overall mortality were 0.87 for statins (95% confidence interval [CI], 0.81-0.94), 1.00 for fibrates (95% CI, 0.91-1.11), 0.84 for resins (95% CI, 0.66-1.08), 0.96 for niacin (95% CI, 0.86-1.08), 0.77 for n-3 fatty acids (95% CI, 0.63-0.94), and 0.97 for diet (95% CI, 0.91-1.04). Compared with control groups, risk ratios for cardiac mortality indicated benefit from statins (0.78; 95% CI, 0.72-0.84), resins (0.70; 95% CI, 0.50-0.99) and n-3 fatty acids (0.68; 95% CI, 0.52-0.90). Risk ratios for noncardiovascular mortality of any intervention indicated no association when compared with control groups, with the exception of fibrates (risk ratio, 1.13; 95% CI, 1.01-1.27).

Conclusions Statins and n-3 fatty acids are the most favorable lipid-lowering interventions with reduced risks of overall and cardiac mortality. Any potential reduction in cardiac mortality from fibrates is offset by an increased risk of death from noncardiovascular causes.

26

3694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makrilli

Kiitos hyvästä viestistä, A ja O. Sen lisäksi, että kalaöljyt alentavat paremmin sekä sydäntautikuolleisuutta että kokonaiskuolleisuutta, niiden haittavaikutukset ovat myös huomattavasti harvinaisempia kuin statiinien. Statiineilla on erilaisia sivuvaikutuksia lihaskivuista alkaen.

• Nita

vuoden syönnyt kalaöljykapseleita . Muutenkin syön aika rasvatonta ruokaa. Silti kokonaiskolestrolini oli 6.8.
        Lääkäri käski käyttää Becel pro-v -tä ja käydä kolmen kuukauden kuluttua uudessa näytteessä.
        Jos vielä on koholla hän ehdotti lääkettä ja niitä en mielellään haluasi ruveta popsimaan.

• A ja O
        Nita kirjoitti:

vuoden syönnyt kalaöljykapseleita . Muutenkin syön aika rasvatonta ruokaa. Silti kokonaiskolestrolini oli 6.8.
        Lääkäri käski käyttää Becel pro-v -tä ja käydä kolmen kuukauden kuluttua uudessa näytteessä.
        Jos vielä on koholla hän ehdotti lääkettä ja niitä en mielellään haluasi ruveta popsimaan.

Vaikka kalaöljyt alentavat kuolleisuutta, ne eivät alenna kolesterolia. Kolesterolisi on sen verran korkea, että sitä todella kannattaisi pyrkiä alentamaan. Jos lääkärisi on kehottanut vain syömään Becel ProActive, niin se on kyllä aika alkeellinen ohje.

Myös vähärasvaisuus on huono lähtökohta, jos kolesteroli on korkealla. Silloin pitäisi VÄHENTÄÄ huonoja rasvoja ja LISÄTÄ hyviä. Eli siis korvata huonoja hyvillä. On terveellisempää laskea kolesterolia ruokavaliolla kuin lääkkeillä, se kannattaisi. Mutta pelkällä Becel ProActivella se ei onnistu. Kannattaa ottaa selvää kokonaisvaltaisemmista lähestymistavoista kolesterolin alentamiseksi.

• aloittanut
        Nita kirjoitti:

Olen kuuskymppinen nainen ja sain kolesterolilääkityksen äskettäin. Lääkärini kertoi, ettei kukaan hänen potilaistaan ole vielä valittanut lihassäryistä sivuoireina (jolloin lääkitys pitää lopettaa ja vaihtaa toiseen). Vielä ei minulla yli kahden viikon käytön kokemuksella ole ollut mitään sivuvaikutuksia.

Kuulin juuri että tuttavalla, joka EI ole ylipainoinen ja jonka kolesteroliarvot olivat olleet erittäin korkealla, on ollut lääkitys jo viisi vuotta. Lääkkeen avulla kokonaisarvo pysyy kuulemma viiden paikkeilla. Jos hän lääkkeen käytön lopettaa, heti kohoaa arvot.

Olen minäkin käyttänyt kalaöljykapseleita jo pitkään ja rypsiöljyä ruoanlaitossa, mutta kolesteroliarvoihin se ei ole auttanut. Syön myös usein lohta tai muuta kalaa sekä lihapuolelta vain broileria ja kalkkunaa. Kun tietää, että on muitakin, joille ei pehmeistä keinoista ole apua, on helpompaa hyväksyä lääkitys. Pahin yhdistelmä on kait perinnöllinen korkea kolesteroli, elinikäinen tupakointi, stressi ja joillakin ehkä alkoholinkäyttö. Ilman alkoholin käyttöäkin voi tupakointi ja korkea kolesteroli stressaavaan elämään liittyvinä muodostaa riskin saada infarktin.

• minulla
        Nita kirjoitti:

Olen syönyt kalaöljykapseleita ja käyttänyt leivän päällä Benecol- tai Becel Pro V-tä sekä rypsiöljyä ruoassa pari vuotta ainakin. Viime syyskuun arvo oli pudonnut 6.3:sta 6.1:een, mutta nyt sekin hyppäsi 6.9:ään. Takavuosina on ollut 6.4:ää, joten siinä se pyörii. Tärkeämmät kuin kokonaisarvo ovat LDL:n ja HDL:n sekä triglyseridien suositellut arvot. Olen kasvissyöjä ja yhteen aikaan keitin soijapapujakin ja muita papuja ja syön vieläkin usein linssejä. Välipalana on tapana toisinaan syödä auringonkukan siemeniä, ja yhteen aikaan harrastin rikottuja pellavansiemeniä ruokalusikallisen viilin päällä. Ollessani 10 vuotta nuorempi en yhteen aikaan syönyt edes broileria enkä mitään lihaleikkeleitä, vaan pelkästään kalaa, maitotuotteita, n. 3 munaa viikossa ja soijaa eri muodoissa. Pitäis kai kysellä sen ajan verikokeiden arvoja lääkäriltäni. Mutta mutta! Silloin olin nuorempi eli tämä kalaöljyillä parantaminen toimii ehkä vain hyvin nuorilla ja viiskymppisillä, mutta ei enää minun ikäisellä. Tai jos se tuntuu jotakuta kuuskymppistä uutuudenviehätyksestä auttavan, niin hyvähän se on, vaikkei se minua ole auttanut. 80-luvun laihdutuskuureista jäi oikein kunnon kasvisbuumi päälle, ja syön jatkuvasti ja joka päivä paljon erilaisia kasviksia sekä käytän leseitä, kauraa ja kokojyväruisleipää. En voi edes syödä pullaa sen aiheuttaman närästyksen takia. Tuon kalaöljyjutun voitte siten suunnata nuorille aikuisille ja nähdä, että vaikka kuinka on yrittänyt kalaöljyillä, ei se auta kaikkia tai kaikenikäisiä. Tietysti voisi spekuloida, kuinka hirveät veriarvoni olisivat, ellen olisi ryhtynyt osittain vegetaristiksi, osittain tarkoittaa sitä, että en nykyisin syö soijaa, joka aiheuttaa kunnollisestikin keitettynä minulle vatsavaivoja. Siksi täydennän proteiinin tarvetta broilerilla ja kalkkunaleikkeleellä. Olen tosiaankin "erilainen kuuskymppinen" jos vertaan sellaisiin, joille kahvipöydän herkut maistuu. Lihomaan silti pystyy ruisleivälläkin, sen olen nähnyt. Siksi panenkin toivoni painon pudotukseen ja tehokkaampaan liikuntaohjelmaan. Voipi olla, että mikään ruokavalion erinomainen juttu ei toimi, jos elimistö ei ensin pääse liikakiloistaan eikä saa verenkiertoa elvyttävää liikuntaa.

• A ja O
        minulla kirjoitti:

Olen syönyt kalaöljykapseleita ja käyttänyt leivän päällä Benecol- tai Becel Pro V-tä sekä rypsiöljyä ruoassa pari vuotta ainakin. Viime syyskuun arvo oli pudonnut 6.3:sta 6.1:een, mutta nyt sekin hyppäsi 6.9:ään. Takavuosina on ollut 6.4:ää, joten siinä se pyörii. Tärkeämmät kuin kokonaisarvo ovat LDL:n ja HDL:n sekä triglyseridien suositellut arvot. Olen kasvissyöjä ja yhteen aikaan keitin soijapapujakin ja muita papuja ja syön vieläkin usein linssejä. Välipalana on tapana toisinaan syödä auringonkukan siemeniä, ja yhteen aikaan harrastin rikottuja pellavansiemeniä ruokalusikallisen viilin päällä. Ollessani 10 vuotta nuorempi en yhteen aikaan syönyt edes broileria enkä mitään lihaleikkeleitä, vaan pelkästään kalaa, maitotuotteita, n. 3 munaa viikossa ja soijaa eri muodoissa. Pitäis kai kysellä sen ajan verikokeiden arvoja lääkäriltäni. Mutta mutta! Silloin olin nuorempi eli tämä kalaöljyillä parantaminen toimii ehkä vain hyvin nuorilla ja viiskymppisillä, mutta ei enää minun ikäisellä. Tai jos se tuntuu jotakuta kuuskymppistä uutuudenviehätyksestä auttavan, niin hyvähän se on, vaikkei se minua ole auttanut. 80-luvun laihdutuskuureista jäi oikein kunnon kasvisbuumi päälle, ja syön jatkuvasti ja joka päivä paljon erilaisia kasviksia sekä käytän leseitä, kauraa ja kokojyväruisleipää. En voi edes syödä pullaa sen aiheuttaman närästyksen takia. Tuon kalaöljyjutun voitte siten suunnata nuorille aikuisille ja nähdä, että vaikka kuinka on yrittänyt kalaöljyillä, ei se auta kaikkia tai kaikenikäisiä. Tietysti voisi spekuloida, kuinka hirveät veriarvoni olisivat, ellen olisi ryhtynyt osittain vegetaristiksi, osittain tarkoittaa sitä, että en nykyisin syö soijaa, joka aiheuttaa kunnollisestikin keitettynä minulle vatsavaivoja. Siksi täydennän proteiinin tarvetta broilerilla ja kalkkunaleikkeleellä. Olen tosiaankin "erilainen kuuskymppinen" jos vertaan sellaisiin, joille kahvipöydän herkut maistuu. Lihomaan silti pystyy ruisleivälläkin, sen olen nähnyt. Siksi panenkin toivoni painon pudotukseen ja tehokkaampaan liikuntaohjelmaan. Voipi olla, että mikään ruokavalion erinomainen juttu ei toimi, jos elimistö ei ensin pääse liikakiloistaan eikä saa verenkiertoa elvyttävää liikuntaa.

Kalaöljyt EIVÄT alenna kolesterolia. Ne vähentävät kuolleisuutta muilla mekanismein. Jos kolesteroli on korkealla, sen alentaminen tavalla tai toisella on paikallaan, vaikka käyttäisikin kalaöljyjä.

• mitä ajat takaa
        A ja O kirjoitti:

Kalaöljyt EIVÄT alenna kolesterolia. Ne vähentävät kuolleisuutta muilla mekanismein. Jos kolesteroli on korkealla, sen alentaminen tavalla tai toisella on paikallaan, vaikka käyttäisikin kalaöljyjä.

Tosin sitä ei sanota, mikä siinä kalaöljyssä parantaa eli estää kuolleisuutta, jos se ei ole yhteydessä korkeisiin kolesteroliarvoihin. Tiedän kyllä kreikkalaisten pitkän iän salaisuuden, oliiviöljyn ja kalan syönnin.

Helpotuksen huokaus, voin edelleenkin kuunnella lääkäriäni ja alentaa kolesteroliarvoja statiineilla! Ja nauttia kalasta ja kalaöljystä. Olisikin ollut arveluttavaa neuvoa ihmisiä olemaan hoitamatta korkeita kolesteroliarvojaan, varsinkin kun lääkärin mielestä niin pitää tehdä. Hänhän oli aivan samoilla linjoilla, eli lääkitsee korkeita kolesteroliarvoja lääkkeillä sekä kehottaa noudattamaan ruokavaliota, joissa kovat rasvat on korvattu pehmeillä kasvisrasvoilla. Näin ne asiat selviää, kun ottaa selvää. Epäilenpä, että joku muukaan ei ensin ymmärtänyt, miksi tuon tutkimuksen toit esiin, koska siinähän sanotaan johtopäätöksenä vain, että statiinit ja n-3 -rasvahapot ovat 'the most favourable', eli ikäänkuin ne olisivat myös YHTÄ paljon vaikuttavat, mutta onneksi selvensit muista prosenttiluvuista, etteivät ne aivan yhtä hyviä olleetkaan. Ne olivat vain kaikki eri keinot huomioonottaen kaksi parasta, ja toinen niistä parempi.

• A ja O
        mitä ajat takaa kirjoitti:

Tosin sitä ei sanota, mikä siinä kalaöljyssä parantaa eli estää kuolleisuutta, jos se ei ole yhteydessä korkeisiin kolesteroliarvoihin. Tiedän kyllä kreikkalaisten pitkän iän salaisuuden, oliiviöljyn ja kalan syönnin.

Helpotuksen huokaus, voin edelleenkin kuunnella lääkäriäni ja alentaa kolesteroliarvoja statiineilla! Ja nauttia kalasta ja kalaöljystä. Olisikin ollut arveluttavaa neuvoa ihmisiä olemaan hoitamatta korkeita kolesteroliarvojaan, varsinkin kun lääkärin mielestä niin pitää tehdä. Hänhän oli aivan samoilla linjoilla, eli lääkitsee korkeita kolesteroliarvoja lääkkeillä sekä kehottaa noudattamaan ruokavaliota, joissa kovat rasvat on korvattu pehmeillä kasvisrasvoilla. Näin ne asiat selviää, kun ottaa selvää. Epäilenpä, että joku muukaan ei ensin ymmärtänyt, miksi tuon tutkimuksen toit esiin, koska siinähän sanotaan johtopäätöksenä vain, että statiinit ja n-3 -rasvahapot ovat 'the most favourable', eli ikäänkuin ne olisivat myös YHTÄ paljon vaikuttavat, mutta onneksi selvensit muista prosenttiluvuista, etteivät ne aivan yhtä hyviä olleetkaan. Ne olivat vain kaikki eri keinot huomioonottaen kaksi parasta, ja toinen niistä parempi.

Kalaöljyt eivät siis alenna kolesterolia, mutta ne vähentävät tulehduksia, verihiutaleiden kasaantumistaipumusta ja veritulppariskiä sekä rytmihäiriöitä. Kalaöljyjen DHA lisäksi suojelee aivotoimintoja iäkkäillä (ehkäisee dementiaa). Nämä ovat joitakin niistä mekanismeista, joilla kalaöljyt alentavat myös kuolleisuutta.

Kolesterolia on terveellisempää alentaa ruokavaliolla kuin statiineilla, mutta jos ruokavalio ei kertakaikkiaan toimi, kannattaa yleensä käyttää lääkkeitä.

• suositukset

Kaypahoito.fi-sivuilla Suomen Sisätautilääkärien Yhdistys ry:n asettaman työryhmän suositus korkeiden veren kolesteroliarvojen hoidosta: www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi50025#s1
      Kalaöljyt ovat osana ruokavaliohoitoa. Elämäntapahoitoja (ruokavalio, laihdutus, mahdollisen tupakoinnin tai alkoholin runsaan käytön lopetus ja varsinkin riittävä liikunta esim. 30-60 minuuttia reipasta kävelyä joka päivä) pitääkin käyttää yhtäaikaa statiinilääkityksen tukena. Vaikka selonteko on pitkä ja täynnä lääketieteen termejä, siitä saa selvän kyllä maallikkokin. Se panee ajattelemaan, paljonkohan tässä on enää keski-ikäisellä elinvuosia jäljellä, kun kolesteroliarvot on pielessä.

• pakkomielle lääketieteessä

Lukakaapa Antti Heikkilän kirjoja ruokavaliosta. Minulla on kerran eläissäni mitattu kolesteroli, oli 5,7 ja mikään mahti ei saa minua kolestorolilääkkeitä syömään. Sen sijaan käännyn kesällä luonnon aarrearkkujen puoleen...On mustikkaa, on nokkosta, sientä, kasvimaalla luomuvihannesta viljelen...Voinnissani ei ole mitään vikaa olipa kolesterolit mitä hyvänsä. No, tätä ei tietysti voi soveltaa kaikkiin tapauksiin, on varmasti tapauksia joissa lääkityskin voi olla paikallaan, jos aivan hirveissä arvoissa huitelee, mutta on myös perinnöllisesti korkeita arvoja, jotka eivät käytännössä haittaa koska ihmisen elimistö on sopeutunut.

• A ja O

Käypä hoito -suositukset ovat valitettavasti lääkehoitopainotteisia. Ravinnon osalta suositukset ovat ristiriitaisia. Toisaalta ohimennen viitataan tutkimuksiin, jotka osoittavat, että elämäntapamuutoksilla voidaan saada aikaan huomattavia muutoksia, toisaalta vähätellään kolesterolin laskussa ruokavaliolla saatavissa olevaa muutosta. Käypä hoito -suositukset eivät tunne parhaita, tutkimuksiin perustuvia korkean kolesterolin elämäntapahoitoja eivätkä tarjoa niitä.

• A ja O
        pakkomielle lääketieteessä kirjoitti:

Lukakaapa Antti Heikkilän kirjoja ruokavaliosta. Minulla on kerran eläissäni mitattu kolesteroli, oli 5,7 ja mikään mahti ei saa minua kolestorolilääkkeitä syömään. Sen sijaan käännyn kesällä luonnon aarrearkkujen puoleen...On mustikkaa, on nokkosta, sientä, kasvimaalla luomuvihannesta viljelen...Voinnissani ei ole mitään vikaa olipa kolesterolit mitä hyvänsä. No, tätä ei tietysti voi soveltaa kaikkiin tapauksiin, on varmasti tapauksia joissa lääkityskin voi olla paikallaan, jos aivan hirveissä arvoissa huitelee, mutta on myös perinnöllisesti korkeita arvoja, jotka eivät käytännössä haittaa koska ihmisen elimistö on sopeutunut.

Heikkilä on ravitsemusasioissa aika pihalla. Kolesteroli - erityisesti kokonaiskolesterolin ja HDL: suhde - on edelleen väestötasolla yksi parhaista sydäntaudin riskiä ennustavista mittareista vaikkakaan ei ainoa.

• on monenlaisia
        A ja O kirjoitti:

Käypä hoito -suositukset ovat valitettavasti lääkehoitopainotteisia. Ravinnon osalta suositukset ovat ristiriitaisia. Toisaalta ohimennen viitataan tutkimuksiin, jotka osoittavat, että elämäntapamuutoksilla voidaan saada aikaan huomattavia muutoksia, toisaalta vähätellään kolesterolin laskussa ruokavaliolla saatavissa olevaa muutosta. Käypä hoito -suositukset eivät tunne parhaita, tutkimuksiin perustuvia korkean kolesterolin elämäntapahoitoja eivätkä tarjoa niitä.

Minullakin oli alle 60-vuotiaana esim. 6,4 kokonais, ja LDL yli 4, mutta silloin ei asiaan vielä puututtu. Lohen ym. kalan syöminen ainakin pari kertaa viikossa ja kalaöljykapseleiden jatkuva käyttö ei ole auttanut yhtikäs mittään. Syön hyvin paljon kasviksia ja hedelmiä ja olen ollut lakto-ovo-vegetaristi n. 14 vuotta, mutta syön nykyään aika paljon broileria (ilman nahkoja).

Jos on ollut joskus takavuosina kokonaisarvo 5,7, se ei ehkä tänä päivänä ole läheskään samoissa lukemissa. Ainakaan ikääntyvillä. Vaikka söisi kuinka terveellisesti.

• todistaa väitteesi?

Mä en saat tosta englanninkielisestä muuta selvää kuin että lopussa sanotaan, että "statiinit ja n-3 rasvahapot (tarkoittanee sekä kalaöljyn että esim. rypsiöljyn omega-3 rasvahappoja) ovat parhaita keinoja torjumaan sydäntautikuolleisuutta". Eiks fibraattien käyttö ole erityyppiseen kolesterolivaivaan rajattua? En näe missään tekstin kohdassa antamiasi prosenttilukuja, mutta Conclusions eli loppupäätelmä sanoo, että molemmat ovat yhtä hyviä. Anteeks että ei polla leikkaa vaikka osaankin englantia. Tutkimuksia on maailmassa varmasti tuhansia ja jokaisessa on hienon hienoja eroja ja poikkeamia tuloksissa. Ei yksi pääsky vielä kesää tee.

• A ja O

Kyllä ne prosentitkin sieltä ilmenevät, vaikkakaan eivät suoraan ilmaistuna. Esim. omega-3 rasvojen kokonaiskuolleisuuden alenemista ilmaisevasta luvusta "0.77 for n-3 fatty acids" saadaan prosenttilukema vähentämällä se yhdestä. Silloin saadaan lukema, että omega-3 rasvat vähentävät kuolleisuutta 23 prosentilla.
        Statiineja ja omega-3 rasvoja ei tarkasti otettuna todettu yhtä hyviksi loppupäätelmissä, vaan molemmat todettiin hyviksi (favorable).
        Kuitenkin omega-3 rasvojen tilastollinen riskisuhde oli selvästi parempi kuin statiinien.
        Sanot, että ei yksi pääsky kesää tee. Tämä on kuitenkin 97 tutkimuksen meta-analyysi eli kooste, ja sitä voi siksi pitää paljon luotettavampana kuin yksittäistä tavallista tutkimusta, varsinkaan kun ei ole syytä olettaa, että tämän tutkimusten otannassa olisi mitään 'biasta' eli asenteellisuutta. Ulkomaisessa keskustelussa tämän en ole myöskään havainnut tämän tutkimuksen metodologiaa arvostellun. Eli tämä ei ole pääsky, vaan iso pääskyparvi.

• eivät auttaneet
        A ja O kirjoitti:

Kyllä ne prosentitkin sieltä ilmenevät, vaikkakaan eivät suoraan ilmaistuna. Esim. omega-3 rasvojen kokonaiskuolleisuuden alenemista ilmaisevasta luvusta "0.77 for n-3 fatty acids" saadaan prosenttilukema vähentämällä se yhdestä. Silloin saadaan lukema, että omega-3 rasvat vähentävät kuolleisuutta 23 prosentilla.
        Statiineja ja omega-3 rasvoja ei tarkasti otettuna todettu yhtä hyviksi loppupäätelmissä, vaan molemmat todettiin hyviksi (favorable).
        Kuitenkin omega-3 rasvojen tilastollinen riskisuhde oli selvästi parempi kuin statiinien.
        Sanot, että ei yksi pääsky kesää tee. Tämä on kuitenkin 97 tutkimuksen meta-analyysi eli kooste, ja sitä voi siksi pitää paljon luotettavampana kuin yksittäistä tavallista tutkimusta, varsinkaan kun ei ole syytä olettaa, että tämän tutkimusten otannassa olisi mitään 'biasta' eli asenteellisuutta. Ulkomaisessa keskustelussa tämän en ole myöskään havainnut tämän tutkimuksen metodologiaa arvostellun. Eli tämä ei ole pääsky, vaan iso pääskyparvi.

Söin säännöllisesti omega 3 -kapseleita A D E-lisillä ja paljon lohta ja muuta kalaa sekä kotona että aina kun kalaa on tarjolla lounasruokalassa. Lisäksi olen käyttänyt ruoanlaitossa rypsiöljyä n. 15 vuotta. Tässä tulos: kolesteroliarvot kohonneet päinvastoin, eli pelissä on jo ehkä vanhenemisen muutokset. Minun ikäluokkani on kyllä jo syytä kuunnella mitä lääkärit sanovat ja pystyvät melkeinpä ennustamaan, mihin suuntaan arvoni kehittyvät, ja mitä vaikutuksia terveydentilaani korkea kolesteroli tuo.

Tämä viesti on täällä Sydän-aiheisessa ryhmässä, joten osa lukijoista on varmasti ehkä minun ikäisiäni, vai olenkohan outolintu-surffari ja keskustelija, kun olen kuuskymppinen! Nuoret voivat tehdä varmaan paljonkin elämäntapojaan ja ruokavaliotaan korjaamalla, mutta meikäläisellä on jo tiimalasissa niin iso osa hiekkaa alaosassa, ettei ole aikaa, varaa kokeilla yksistään pehmeitä keinoja, jos ne eivät autakaan. Kun sain statiinilääkkeen, uskon että pian alkaa terveydentilani kohenemaan perusteellisemmin, mutta ei ilman painonpudotusta ja liikuntaa.

• A ja O
        eivät auttaneet kirjoitti:

Söin säännöllisesti omega 3 -kapseleita A D E-lisillä ja paljon lohta ja muuta kalaa sekä kotona että aina kun kalaa on tarjolla lounasruokalassa. Lisäksi olen käyttänyt ruoanlaitossa rypsiöljyä n. 15 vuotta. Tässä tulos: kolesteroliarvot kohonneet päinvastoin, eli pelissä on jo ehkä vanhenemisen muutokset. Minun ikäluokkani on kyllä jo syytä kuunnella mitä lääkärit sanovat ja pystyvät melkeinpä ennustamaan, mihin suuntaan arvoni kehittyvät, ja mitä vaikutuksia terveydentilaani korkea kolesteroli tuo.

Tämä viesti on täällä Sydän-aiheisessa ryhmässä, joten osa lukijoista on varmasti ehkä minun ikäisiäni, vai olenkohan outolintu-surffari ja keskustelija, kun olen kuuskymppinen! Nuoret voivat tehdä varmaan paljonkin elämäntapojaan ja ruokavaliotaan korjaamalla, mutta meikäläisellä on jo tiimalasissa niin iso osa hiekkaa alaosassa, ettei ole aikaa, varaa kokeilla yksistään pehmeitä keinoja, jos ne eivät autakaan. Kun sain statiinilääkkeen, uskon että pian alkaa terveydentilani kohenemaan perusteellisemmin, mutta ei ilman painonpudotusta ja liikuntaa.

Kun nyt pidät lääkäreitä auktoriteetteina, niin kuuntelepa mitä lääkärit Käypä hoito -suosituksissa (http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi50025#s1) sanovat:
        "On arvioitu, että elämäntapahoitojen tehokkaalla toteuttamisella voitaisiin saavuttaa riittävä lipidivaste [lue: kolesterolin aleneminen] valtaosalla ihmisistä." Viitteenä mainitaan tutkimukset Yeshurun D, Gotto AM Jr. Hyperlipidemia: perspective in diagnosis and treatment. South Med J 1995;88:379-91 ja
        Ornish D. Statins and the soul of medicine. Am J Cardiol 2002;89:1286-90. Kuitenkaan Käypä hoito -suosituksissa ei kerrota näistä elämäntapahoidoista, joilla riittävä lipidivaste eli kolesterolin aleneminen voitaisiin saavuttaa. Miksi sitä ei edes kerrota? Siksi, että lääkärit ovat jo lähtökohtaisesti luovuttaneet; he eivät edes tosissaan yritä ruokavaliohoitoja, koska lääkehoito on niin paljon helpompaa toteuttaa.

• kukaan lääkäri salaile!
        A ja O kirjoitti:

Kun nyt pidät lääkäreitä auktoriteetteina, niin kuuntelepa mitä lääkärit Käypä hoito -suosituksissa (http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi50025#s1) sanovat:
        "On arvioitu, että elämäntapahoitojen tehokkaalla toteuttamisella voitaisiin saavuttaa riittävä lipidivaste [lue: kolesterolin aleneminen] valtaosalla ihmisistä." Viitteenä mainitaan tutkimukset Yeshurun D, Gotto AM Jr. Hyperlipidemia: perspective in diagnosis and treatment. South Med J 1995;88:379-91 ja
        Ornish D. Statins and the soul of medicine. Am J Cardiol 2002;89:1286-90. Kuitenkaan Käypä hoito -suosituksissa ei kerrota näistä elämäntapahoidoista, joilla riittävä lipidivaste eli kolesterolin aleneminen voitaisiin saavuttaa. Miksi sitä ei edes kerrota? Siksi, että lääkärit ovat jo lähtökohtaisesti luovuttaneet; he eivät edes tosissaan yritä ruokavaliohoitoja, koska lääkehoito on niin paljon helpompaa toteuttaa.

Tiedän itse että olen luvannut yli 10 vuoden ajan lähes joka kerta lääkärille, että laihdutan ja liikun tarpeeksi, ja joka kerta lupaukset on unohtuneet, kun eihän silloin vielä ollut mitään vakavaa tapahtunut. Lääkäri ei voi jäädä odottelemaan potilaan ilmaan piirtämiä miraakkeleita vaan hänen on määrättävä hoito, joka pitää potilaan todellakin hengissä.

Kun nyt istun vastaanotolla, muistan liiankin hyvin, mitä on tullut puhuttua ja vakuuteltua, mutta kun kehotukset elämäntapojen muutoksiin on jääneet toteutumatta ja edessä kiihtyvällä vauhdilla etenevä vanheneminen ja ehkä osaltaan geenieni vaikutus, niin pitäisikö lääkärini TAAS KUUNNELLA tyhjiä lupauksia muutoksista? Jos sattuisin saamaan infarktin tai muitakin vakavia seurauksia, alkaisi kysely, miksi ei ole hoidettu lääkkeillä, jotka VARMASTI auttavat.

Lääkärini ei ole kertaakaan unohtanut muistuttaa elämäntapamuutoksista ja ruokavaliosta, mutta ei hän voi olla kotona ja elämässäni vahtimassa, mitä teen tai jätän tekemättä. Jotain sentään pitääkin jättää vielä potilaiden vastuulle. Syön ilomielin statiineja jos vain saan siitä lisää elinvuosia. En sentään ole vielä saanut mitään oireita sydäntaudista, onneksi.

Eräs terveydenhoitaja sanoi, että muille minun ikäisilleni korkeakolesterolisille on jo ajat sitten aloitettu lääkitys. Minäkin harasin vastaan puoli vuotta, mutta ei olisi kannattanut. Ei ruokavaliolla yksistään enää tämänikäisten etenevää verisuonten kalkkeutumista estetä.

• A ja O
        kukaan lääkäri salaile! kirjoitti:

Tiedän itse että olen luvannut yli 10 vuoden ajan lähes joka kerta lääkärille, että laihdutan ja liikun tarpeeksi, ja joka kerta lupaukset on unohtuneet, kun eihän silloin vielä ollut mitään vakavaa tapahtunut. Lääkäri ei voi jäädä odottelemaan potilaan ilmaan piirtämiä miraakkeleita vaan hänen on määrättävä hoito, joka pitää potilaan todellakin hengissä.

Kun nyt istun vastaanotolla, muistan liiankin hyvin, mitä on tullut puhuttua ja vakuuteltua, mutta kun kehotukset elämäntapojen muutoksiin on jääneet toteutumatta ja edessä kiihtyvällä vauhdilla etenevä vanheneminen ja ehkä osaltaan geenieni vaikutus, niin pitäisikö lääkärini TAAS KUUNNELLA tyhjiä lupauksia muutoksista? Jos sattuisin saamaan infarktin tai muitakin vakavia seurauksia, alkaisi kysely, miksi ei ole hoidettu lääkkeillä, jotka VARMASTI auttavat.

Lääkärini ei ole kertaakaan unohtanut muistuttaa elämäntapamuutoksista ja ruokavaliosta, mutta ei hän voi olla kotona ja elämässäni vahtimassa, mitä teen tai jätän tekemättä. Jotain sentään pitääkin jättää vielä potilaiden vastuulle. Syön ilomielin statiineja jos vain saan siitä lisää elinvuosia. En sentään ole vielä saanut mitään oireita sydäntaudista, onneksi.

Eräs terveydenhoitaja sanoi, että muille minun ikäisilleni korkeakolesterolisille on jo ajat sitten aloitettu lääkitys. Minäkin harasin vastaan puoli vuotta, mutta ei olisi kannattanut. Ei ruokavaliolla yksistään enää tämänikäisten etenevää verisuonten kalkkeutumista estetä.

Ruokavaliolla voitiin jopa kääntää ateroskleroosin eteneminen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1973470
        Hyvin iäkkäillä kolesterolilääkityksen hyödyt ovat lisäksi kyseenalaisia. Varsinkin naisilla.

• ainakin minun kohdallani
        A ja O kirjoitti:

Ruokavaliolla voitiin jopa kääntää ateroskleroosin eteneminen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1973470
        Hyvin iäkkäillä kolesterolilääkityksen hyödyt ovat lisäksi kyseenalaisia. Varsinkin naisilla.

En minä nyt mikään sianihraa naamaani vetävä onneton ole, että tarvitsisin tuollaisia tutkimuksia tuekseni! Olen sitä paitsi koulutettu ja hyvällä järjenjuoksulla varustettu, joka ei normaalisti syö roskaruokaa eikä vetele leivoksia ja karkkeja naamaansa.

Sen olen kyllä huomannut, että näillä keskustelupalstoilla on aina joku, joka esittää, että älkää vaan alkako käyttää lääkkeitä, vaikka lääkäri niin määrää. Lääkärit ei määrää niitä huvikseen eikä syyttä. Ruokavalio- ja elämäntapamuutokset ovat kyllä hyvät olla mukana hoidossa, ja niin sanoi minunkin lääkärini, että on jatkettava hyvien rasvojen käyttöä ja liikuttava. Työssäni on lisäksi erittäin hyvin järjestetty työterveyshuolto monine luentoineen ruokavaliosta, työssä jaksamisesta ynnä monesta muusta asiasta. Oli myös painonhallintakurssi ja kädestä pitäen oikean ravitsemuksen neuvontaa sekä monet ikäkausi- ym. terveystarkastukset. En suoraan sanoen tarvitse keskustelupalstojen "neuvontaa", varsinkin kun ei koskaan tiedä, mitä yritetään "myydä" tai kenen tohtorin rohtoja yritetään piilomarkkinoida.

• A ja O
        ainakin minun kohdallani kirjoitti:

En minä nyt mikään sianihraa naamaani vetävä onneton ole, että tarvitsisin tuollaisia tutkimuksia tuekseni! Olen sitä paitsi koulutettu ja hyvällä järjenjuoksulla varustettu, joka ei normaalisti syö roskaruokaa eikä vetele leivoksia ja karkkeja naamaansa.

Sen olen kyllä huomannut, että näillä keskustelupalstoilla on aina joku, joka esittää, että älkää vaan alkako käyttää lääkkeitä, vaikka lääkäri niin määrää. Lääkärit ei määrää niitä huvikseen eikä syyttä. Ruokavalio- ja elämäntapamuutokset ovat kyllä hyvät olla mukana hoidossa, ja niin sanoi minunkin lääkärini, että on jatkettava hyvien rasvojen käyttöä ja liikuttava. Työssäni on lisäksi erittäin hyvin järjestetty työterveyshuolto monine luentoineen ruokavaliosta, työssä jaksamisesta ynnä monesta muusta asiasta. Oli myös painonhallintakurssi ja kädestä pitäen oikean ravitsemuksen neuvontaa sekä monet ikäkausi- ym. terveystarkastukset. En suoraan sanoen tarvitse keskustelupalstojen "neuvontaa", varsinkin kun ei koskaan tiedä, mitä yritetään "myydä" tai kenen tohtorin rohtoja yritetään piilomarkkinoida.

En sano, ettei lääkkeitä pidä käyttää. Joillekin lääkkeet ovat paras, jopa ainoa vaihtoehto. Mutta haluan vähän avata mahdollisuuksia niille harvoille, jotka haluaisivat tosissaan etsiä vaihtoehtoja. Kannattaa muistaa, että lääketeollisuudella on miljardien mainosbudjetit tarkoituksena vakuuttaa lääkärit ja potilaat. Minä sitä vastoin en myy mitään. Kunhan nyt vain olen tietyistä syistä perehtynyt alueeseen perusteellisesti.

Hauskaa Vappua kaikille - niin statiinien kuin kalaöljyjen käyttäjille ja kaikille muillekin! :-)

• Sydän
        A ja O kirjoitti:

En sano, ettei lääkkeitä pidä käyttää. Joillekin lääkkeet ovat paras, jopa ainoa vaihtoehto. Mutta haluan vähän avata mahdollisuuksia niille harvoille, jotka haluaisivat tosissaan etsiä vaihtoehtoja. Kannattaa muistaa, että lääketeollisuudella on miljardien mainosbudjetit tarkoituksena vakuuttaa lääkärit ja potilaat. Minä sitä vastoin en myy mitään. Kunhan nyt vain olen tietyistä syistä perehtynyt alueeseen perusteellisesti.

Hauskaa Vappua kaikille - niin statiinien kuin kalaöljyjen käyttäjille ja kaikille muillekin! :-)

Vastaako pellavansiemenöljy kalaöljyä - kalaöljy närästää pahasti?

• A ja O
        Sydän kirjoitti:

Vastaako pellavansiemenöljy kalaöljyä - kalaöljy närästää pahasti?

Myös kasvikunnan omega-3 rasvahapoista on hyötyä, mutta ei aivan yhtä paljon kuin kalaöljyistä. Pellavansiemenöljyä en pidä kovin suositeltavana omega-3 rasvojen lähteenä sen herkän hapettumisen vuoksi. Voisi olla parempi ajatus syödä esim. saksanpähkinöitä ja kurpitsansiemeniä tai murskata pellavansiemeniä tuoreeltaan hieman ruoan päälle. Salaatinkastikkeena voi käyttää rypsiöljyä, jossa on alfalinoleenihappoa 10-12%. Mutta pitäisin myös mahdollisena kalaöljyyn tottumista, joten sitä ei ehkä kannata hylätä vielä muutaman päivän kokemusten vuoksi.

• Nita
        kukaan lääkäri salaile! kirjoitti:

on vähän vaikeata muuttaa ruokavaloiota kun nyt jo syö terveellisesti. Olen jo parikymmentä vuotta syönnyt kaurapuuroa aamiaiseksi. Nykyään laitan päälle mysliä missä on paljon pähkinöitä siemeniä sun sellaista. Olen aina syönnyt kasvismargariinia ja käyttänyt öljyä ruuan laitossa. Liikun paljon. Hoidan lapsia, plus käyn vielä säännöllisesti iltakävelyllä. Syön paljon kalaa ja vihanneksia. Olen käyttänyt kalaöljykapseleita vuoden. Mitä muuta voin tehdä. Äidilläni oli jo korkea kolesteroli viisikymmentävuotiaana. Hän on nyt kahdeksankymmentäviisi ja terve. Mitä pitäisi uskoa.Muutama vuosi vielä ja tule kirjoituksia ettei kolesteroli olekaan niin tärkeä??

• Hanski
        A ja O kirjoitti:

Myös kasvikunnan omega-3 rasvahapoista on hyötyä, mutta ei aivan yhtä paljon kuin kalaöljyistä. Pellavansiemenöljyä en pidä kovin suositeltavana omega-3 rasvojen lähteenä sen herkän hapettumisen vuoksi. Voisi olla parempi ajatus syödä esim. saksanpähkinöitä ja kurpitsansiemeniä tai murskata pellavansiemeniä tuoreeltaan hieman ruoan päälle. Salaatinkastikkeena voi käyttää rypsiöljyä, jossa on alfalinoleenihappoa 10-12%. Mutta pitäisin myös mahdollisena kalaöljyyn tottumista, joten sitä ei ehkä kannata hylätä vielä muutaman päivän kokemusten vuoksi.

laitan kaurapuuronjoukkoon aamuisin hiukan pellavansiemeniä sekä leseitä, joskus lisään vielä auringonkukansiemeniä

• ole kiitollinen geeneistäsi
        Nita kirjoitti:

on vähän vaikeata muuttaa ruokavaloiota kun nyt jo syö terveellisesti. Olen jo parikymmentä vuotta syönnyt kaurapuuroa aamiaiseksi. Nykyään laitan päälle mysliä missä on paljon pähkinöitä siemeniä sun sellaista. Olen aina syönnyt kasvismargariinia ja käyttänyt öljyä ruuan laitossa. Liikun paljon. Hoidan lapsia, plus käyn vielä säännöllisesti iltakävelyllä. Syön paljon kalaa ja vihanneksia. Olen käyttänyt kalaöljykapseleita vuoden. Mitä muuta voin tehdä. Äidilläni oli jo korkea kolesteroli viisikymmentävuotiaana. Hän on nyt kahdeksankymmentäviisi ja terve. Mitä pitäisi uskoa.Muutama vuosi vielä ja tule kirjoituksia ettei kolesteroli olekaan niin tärkeä??

Tiedän erään 70-vuotiaan rouvan, jonka molemmat vanhemmat elivät yli 80-vuotiaiksi, ja isänsä kai elää 90-vuotiaaksi, joten tällä rouvalla on hyvät mahdollisuudet elää myös hyvin vanhaksi ja pysyä hyvässä kunnossa pitkään.

Minun äitini kuoli 75-vuotiaana, ja isäni 60-vuotiaana tupakoinnin aiheuttamaan astmaan ja keuhkojen laajentumaan yms. Äitini lihoi vasta minun, neljännen lapsen syntymän jälkeen, sillä olen kaksospuoli. Ajat olivat kovia, mies sodassa, ja kalkkia ne äidit söivät muurinlaastista kuulemma ja saivat tehdä töitä aamusta myöhään iltaan. Äidilläni oli sydämen vajaatoiminta, läppävika ja varmasti verenpainetta yms.

Minusta tuntuu, ettei minullakaan ole tätä elämää jäljellä paljoa enempää kuin äidilläni, no voi olla ehkä 5 vuotta enemmän jos pystyisin nyt laihduttamaan ja eläkkeelle jäätyäni panostaisin liikuntaan tehokkaammin.

Minulle voivat valitettavasti kolesteroliarvotkin olla todellisia riskitekijöitä ja ennustaa sydämen ja verisuonten vaivoja, vaikka vielä ei ole mitään hälyttävää tapahtunut, paitsi kohonnut verenpaine. Vaikka tilastot kertovat, että se ja se vaiva johtaa siihen ja siihen, voivat nämä hyvien geenien kantajat selvitä samoilla kolesteroliarvoilla paljon pitempään. Tuntuu siltä, ikäänkuin geeneihin olisi jo entuudestaan kirjoitettu, milloin moottori alkaa tökkiä ja savuttaa, ennenkuin leikkaa kiinni!

Olin minäkin vielä 10 vuotta sitten, 50-vuotiaana, täysin tietämätön, että joudun joskus vielä syömään monia lääkkeitä. Huvittaa oikein kun valitsin maitohappobakteerivalmistetta apteekissa, niin Idoformin otin, koska se on aito luonnontuote ilman lääkkeenomaista koostumusta! Jos kymmenen vuotta sitten ei käyttänyt mitään lääkkeitä, 10 vuotta sen jälkeen voi vain kiittää, että edes on joitakin parantavia lääkkeitä.

Ja söin minäkin terveellisesti, harrastin uintia, pyöräilyä ja kävelylenkkejä, mutta kun astmaoireet tulivat, alkoi vauhti hidastua kummasti ainakin ylämäessä. Voin tietysti olla tyytyväinen, ettei astmani ole yhtä paha kuin vanhemmalla sisarellani, enhän edes saa erityiskorvausta astmalääkkeestä, vaikka tänäänkin lenkillä ylämäet olivat raskaita. Joten olkaa hyvät ihmiset iloisia hyvistä geeneistänne ja siitä ettei tarvitse käyttää mitään "lääkkeenomaisia" valmisteita - ainakaan vielä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3693
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2519
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2413
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2225
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1619
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      45
      1596
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      16
      1581
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      288
      1383
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      132
      1376
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1315
    Aihe