Kirkon fundamentalismi puhuttaa

Anonyymi

Kirkon viidesläisyydessä (räsäsläisyys) ja nykyisin evankelisessakin liikkeessä vallitsee ns. fundamentalistinen raamattunäkemys, mikä tarkoittaa sitä että Raamattu ymmärretään kirjaimellisesti erehtymättömäksi Jumalan sanaksi. Vanhasta testamentista ja Paavalilta etsitään heidän mielestään kielteisesti homoseksuaalisuuteen viittaavat kohdat ja niillä lyödään, kiusataan, syyllistetään, tuomitaan ja monella tapaa syrjitään seksuaalisia vähemmistöjä. Tämä on heidän mielestään uskossa olemista ja Jeesuksen seuraamista, mutta onko se sitä.

69

742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Raamattu on kirjaimellisesti erehtymätöntä Jumalan sanaa ihmisille.

Miten sitten yrittäisit solvata?

• Anonyymi

raamattu on Jumalan sanaa, h e n g e l l i s e s t i.

näillä funduilla, ei vaan ole niitä hengellisiä silmiä . . .

• Anonyymi

Vain ne, jotka eivät ole lukeneet Raamattua oppiakseen siitä mitään, voivat ajatella tavallasi. Raamattua ei opita missään hula-hula-hallelujaa-kiitos-jeesus -huutoäänestyksellä vaan oppiminen ja Jumalan sanan ymmärtäminen oikein vaatii vuosien opiskelua ja kriittistä pyhän kirjan ja sen historiallisen kontekstin tutkimista. Onneksi meillä on oikeaa tietoa saatavilla etsivälle, mutta sitä eivät tarjoa monenkirjavat uskonlahkot myyntipisteissään.

• Anonyymi kirjoitti:

Vain ne, jotka eivät ole lukeneet Raamattua oppiakseen siitä mitään, voivat ajatella tavallasi. Raamattua ei opita missään hula-hula-hallelujaa-kiitos-jeesus -huutoäänestyksellä vaan oppiminen ja Jumalan sanan ymmärtäminen oikein vaatii vuosien opiskelua ja kriittistä pyhän kirjan ja sen historiallisen kontekstin tutkimista. Onneksi meillä on oikeaa tietoa saatavilla etsivälle, mutta sitä eivät tarjoa monenkirjavat uskonlahkot myyntipisteissään.

"...vaan oppiminen ja Jumalan sanan ymmärtäminen oikein vaatii vuosien opiskelua ja kriittistä pyhän kirjan ja sen historiallisen kontekstin tutkimista. "

Näin se vain menee.

• "...etsitään heidän mielestään kielteisesti homoseksuaalisuuteen viittaavat kohdat ja niillä lyödään, kiusataan, syyllistetään, tuomitaan ja monella tapaa syrjitään seksuaalisia vähemmistöjä. Tämä on heidän mielestään uskossa olemista ja Jeesuksen seuraamista, mutta onko se sitä."

Ei todellakaan ole, sillä ei Jeesus kehottanut mihinkään tuollaiseen. Raamattu on vain keppihevonen heidän omalle antigender liikkeelleen.

• Anonyymi

Olet täysin väärässä. Jeesus ei koskaan hyväksynyt laittomuutta. Fundamentalistien ja genitaaliteologien vastustaminen ja arvostelu on antinomismia, jollaiset Jeesus sanoi tuomitsevansa kadotukseen. Huomatkaa sanat "menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät".

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet täysin väärässä. Jeesus ei koskaan hyväksynyt laittomuutta. Fundamentalistien ja genitaaliteologien vastustaminen ja arvostelu on antinomismia, jollaiset Jeesus sanoi tuomitsevansa kadotukseen. Huomatkaa sanat "menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät".

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

Kannattaisi laittaa lainausmerkkeihin tuo älytön genitaali-nimitys, jos sitä käyttää ja jättää käyttämättä, jos vastapuolikaan ei käytä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi laittaa lainausmerkkeihin tuo älytön genitaali-nimitys, jos sitä käyttää ja jättää käyttämättä, jos vastapuolikaan ei käytä.

Kieltämättä ”genitaaliteologia” on hyvä olla lainausmerkeissä, koska se on epävirallinen teologian haara.

Kuvaa mielestäni hyvin sitä, miten joidenkin uskovien teologia pyörii genitaalien ympärillä.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Kieltämättä ”genitaaliteologia” on hyvä olla lainausmerkeissä, koska se on epävirallinen teologian haara.

Kuvaa mielestäni hyvin sitä, miten joidenkin uskovien teologia pyörii genitaalien ympärillä.

Oletpa paha suustasi. Oletko luterilainen naispappi, koska sinussa on tuollaista haureutta?

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

"Kuvaa mielestäni hyvin sitä, miten joidenkin uskovien teologia pyörii genitaalien ympärillä."

Homot ja lesbothan eivät koskaan harrasta seksiä keskenään. Tai ainakaan eivät käytä sukupuolielimiään, jos seksiä joskus vahingossa harrastavatkin.

• Anonyymi kirjoitti:

"Kuvaa mielestäni hyvin sitä, miten joidenkin uskovien teologia pyörii genitaalien ympärillä."

Homot ja lesbothan eivät koskaan harrasta seksiä keskenään. Tai ainakaan eivät käytä sukupuolielimiään, jos seksiä joskus vahingossa harrastavatkin.

No, taidat olla aika hyvä esimerkki siitä, missä "genitaaliteologien" ajatuksen liikkuvat.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Liberaaliteologia ei varsinaisesti pyöri vain genitaalien ympärillä vaan myös romanttis-seksuaalisen halun ja himon ympärillä. Eikä siinä tarkkaan ottaen ole "uskovia", vaan kaiken pohjalla on omat tunteet. Ei omiin tunteisiin "uskota" vaan niitä luullaan suoraksi kosketukseksi todellisuuteen.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

No, taidat olla aika hyvä esimerkki siitä, missä "genitaaliteologien" ajatuksen liikkuvat.

Kirjoitatte ihan sekoja

• Anonyymi

Koska Suomen laki kuitenkin kieltää syrjinnän seksuaalisen suuntautumisen perusteella ja kansanryhmää vastaan kiihottamisen, toiminta tapahtuu yleensä ”sielunhoidollisissa” ryhmissä ja tilanteissa joissa ei ole ulkopuolisia todistajia.

Aslan ry:n (nykyisin Elävät vedet ry) ja Krito-ryhmät, Terapeuttinen sielunhoito, sielunhoitoterapia yms. saattavat olla ryhmäpaineineen ja fundamentalistisine raamatuntulkintoineen hyvin traumatisoivia paikkoja.

• Anonyymi

Tasa-arvolakia ei sovelletan uskonnollisiin yhdyskuntiin. Sen takia naisia ei tarvitse palkata papeiksi eikä homoja tarvitse vihkiä avioliitoihin ja homoseksuaalisuuden harjoittajia saa erotta seurakunnasta.

• Anonyymi

Kyllä noilta räsäsläisiltäkin usein unohtuu tietyt Raamatun opit kuten se, ettei saa syödä sianlihaa tai ettei naisen sovi johtaa miestä. Hyvä että unohtuu…

• Anonyymi

Koita perustella miten sianlihan syöntikielto koskee kristittyjä tai että kaikenlainen johtaminen olisi Raamatun mukaan naisilta kielletty?

• Anonyymi

Fundamentalismi menettää kuitenkin koko ajan merkitystään kun yhä harvempi sitä kannattaa. Jäljellä olevat ovat toki kovaäänisiä, mutta tuntuvat tyköönsä houkuttelun sijaan vain onnistuvan karkottamaan ihmisiä paristaan ja uskostaan.

Koska jäljellä olevat fundamentalistit ovat kovapäisimpiä porukastaan, on heille mennyt hitaimmin perille että laittomuuksien aika on ohitse ja heidänkin tulee kunnioittaa niin perustuslakia kuin muiden kanssaihmisten ihmisoikeuksia.

Jo nyt on nähty että viranomaiset ovat ottaneet jyrkemmän kannan fundamentalistien rikkomuksiin ja rikoksiin, eivätkä viranomaiset enää katsele näitä asioita sormiensa läpi vaan puuttuvat niihin tarvittaessa.

• Anonyymi

Tie taivaaseen on kapea ja vain hyvin harva kristitty sinne pelastuu.

Jeesus ei koskaan hyväksynyt laittomuutta. Fundamentalistien ja genitaaliteologien vastustaminen on antinomismia, jollaiset Jeesus sanoi tuomitsevansa kadotukseen. Huomatkaa sanat "menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät".

"Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:19,20)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tie taivaaseen on kapea ja vain hyvin harva kristitty sinne pelastuu.

Jeesus ei koskaan hyväksynyt laittomuutta. Fundamentalistien ja genitaaliteologien vastustaminen on antinomismia, jollaiset Jeesus sanoi tuomitsevansa kadotukseen. Huomatkaa sanat "menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät".

"Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt 5:19,20)

Ja näin Jeesuksen omat sanat todistavat että fundamentalisteilta on taivas evätty. Heidän paikkansa ei ole Jeesuksen rinnalla eikä Hän heitä siihen huoli.

• "Jäljellä olevat ovat toki kovaäänisiä, mutta tuntuvat tyköönsä houkuttelun sijaan vain onnistuvan karkottamaan ihmisiä paristaan ja uskostaan."

Fundamentalismin vaarallinen puoli on se, että sairastutaan omaan ehdottomuteen ja sitä kautta vallan haluun.

• "Räsäsläisyys" kuulostaa ihan herännäisyysseuralta.

• Anonyymi

Raamattuopisto on lähimpänä Kansanlähetystä ja on lähentynyt entisestään viime vuosina tutkimusten mukaan.

• Anonyymi

Siis 50 miljoona? Oletko tosissasi? Tuohan on valtava summa tuonkin kokoiselle herätysliikkeelle. Vertailun vuoksi: Helsingin seurakuntayhtymä arvioi 2020 tämän vuoden tuloiksi vajaa 120 miljoonaa ja puolet helsinkiläisistä kuuluu kirkkoon, eli reilu 300 000 henkeä.

Jos noin on mitä sanot, on viidesläisillä millä mällätä ja taloudellisesti kirkko on heille melkoinen kultakaivos.

-a-teisti-

• Räsänen saa tätä menoa nimensä historiaan, kuten vaikka Guillotinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis 50 miljoona? Oletko tosissasi? Tuohan on valtava summa tuonkin kokoiselle herätysliikkeelle. Vertailun vuoksi: Helsingin seurakuntayhtymä arvioi 2020 tämän vuoden tuloiksi vajaa 120 miljoonaa ja puolet helsinkiläisistä kuuluu kirkkoon, eli reilu 300 000 henkeä.

Jos noin on mitä sanot, on viidesläisillä millä mällätä ja taloudellisesti kirkko on heille melkoinen kultakaivos.

-a-teisti-

eiköhän ne rahaan perustukin kaikki lahkot.

• Anonyymi

Millä perusteella koko viidesläisyyttä on alettu joidenkin toimesta kutsua räsäsläisyydeksi? P. Räsänen on luterilainen uskova poliitikko, jonka hengellinen koti sattuu olemaan yhdessä viidesläisistä yhteisöistä, jossa hän on vain yksi seurakuntalaisista, ei edes ole kyseisen liikkeen jäsen.

• Anonyymi

Ainakin Räsänen on luterilaisuuden parissa toimivan ratkaisukristillisyyden, viidesläisyyden tunnetuin mannekiini.

• Anonyymi

Koska Päivi Räsänen on viidesläisyyden tunnetuin mannekiini. Hän edustaa viidesläisyyden raamattufundamentalismia jossa omat homovihamieliset aggressiot menevät kaiken muun ohi mitä Raamatussa opetetaan. Julkisuus on pelkästään hyvä asia koska se tuo kyseisen liikkeen mädännäisyyden ihmisten tietoisuuteen. Viidesläisyyden ideologian jakavat siis Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja nykyisin myös Evankeliumiyhdistys (SLEY).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska Päivi Räsänen on viidesläisyyden tunnetuin mannekiini. Hän edustaa viidesläisyyden raamattufundamentalismia jossa omat homovihamieliset aggressiot menevät kaiken muun ohi mitä Raamatussa opetetaan. Julkisuus on pelkästään hyvä asia koska se tuo kyseisen liikkeen mädännäisyyden ihmisten tietoisuuteen. Viidesläisyyden ideologian jakavat siis Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja nykyisin myös Evankeliumiyhdistys (SLEY).

Räsäsellä ei ole kuvittelemaasi vihaa homoja kohtaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Räsäsellä ei ole kuvittelemaasi vihaa homoja kohtaan.

Räsäsen elämäntehtävä näyttää olevan homojen oikeuksien ja ihmisarvon kieltäminen.

https://areena.yle.fi/1-50149323

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Räsäsen elämäntehtävä näyttää olevan homojen oikeuksien ja ihmisarvon kieltäminen.

https://areena.yle.fi/1-50149323

Täyttä valhetta. Päinvastaisesta on aina puhunut.
        Etenkin vihervasemmistolaiset feministit keksivät jatkuvasti uusia ”ihmisoikeuksia” ja käyttävät ”ihmisoikeus”-väitteitään lyömäaseena niitä kohtaan, jotka ovat eri mieltä heidän hankkeistaan. Ihmisarvo-käsitteenkin ovat halunneet vääntöä tarkoittamaan heidän kanssaan samaa mieltä olemista asioissa, joista on perustellusti eri näkemyksiä. Suvaitsevaisuus-käsite hukassa.

• "Millä perusteella koko viidesläisyyttä on alettu joidenkin toimesta kutsua räsäsläisyydeksi?"

Näemmä kansa on antanut perinteiden mukaisesti nimen tälle liikkeelle. Eli näkyvimmän hahmon mukaan ja viidesläisillä se on nyt Päivi Räsänen.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

"Millä perusteella koko viidesläisyyttä on alettu joidenkin toimesta kutsua räsäsläisyydeksi?"

Näemmä kansa on antanut perinteiden mukaisesti nimen tälle liikkeelle. Eli näkyvimmän hahmon mukaan ja viidesläisillä se on nyt Päivi Räsänen.

Räsänen ei edes itse määrittele itseään viidesläiseksi, vaan luterilaiseksi kristityksi, kuten kuulemma sinäkin? Räsänen ei edusta erityisesti viidesläisiä, vaikka hänen pääasiallinen seurakuntansa sattuu olemaan kys. liikkeen piirissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Räsänen ei edes itse määrittele itseään viidesläiseksi, vaan luterilaiseksi kristityksi, kuten kuulemma sinäkin? Räsänen ei edusta erityisesti viidesläisiä, vaikka hänen pääasiallinen seurakuntansa sattuu olemaan kys. liikkeen piirissä.

Miksi hän siis häpeää taustojaan? Hän on hyvin näkyvä viidenläinen.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Miten häpeää, jos hänestä ei tunnu oikealta kuvata itseään erityisesti juuri viidesläiseksi. Räsänen voisi olla jossain muussakin luterilaisessa seurakunnassa. Jos hän vaihtaisi pääasiallisen seurakuntansa Sleyhin, olisiko hän sitten evankelinen. Onhan hän käynyt sielläkin joskus. Jos Lähetyshiippakuntaan, mikä hän sitten olisi, vai voiko sanoa vain, että luterilainen kristitty tai vaikka tarkemmin tunnustuksellinen luterilainen kristitty?

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Miksi niin kova tarve on lokeroida uskovia? Eikö riitä uskoo Jeesukseen?

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Jos kysytään uskosta, yleensä sanotaan ensiksi, että on kristitty, toiseksi voi täsmentää, että luterilainen ja täydentää vaikka tunnustava, tunnustuksellinen.. mutta seurakuntayhteys on asia erikseen, eikä se määritä aina niin tarkkaan ihmistä, tai ole sellainen asia, jota kokee välttämättä tarpeelliseksi tai luontaiseksi erityisemmin korostaa.
        Se, että määrittää itsensä luterilaiseksi on verrattavissa siihen, että määrittää itsensä helluntailaiseksi. Pääasiallinen seurakuntayhteys löytyy sieltä missä on hyvä opetus ja mikä tuntuu hengelliseltä kodilta. Myös muut seurakunnat voivat tuntua hyviltä, kuin se missä pääasiassa itse käy, vaikka ne eivät olisi viidesläisen tms. liikkeen piirissä.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

On se vähän outoa, että ihminen laitetaan edustamaan viidesläisiä, vaikka hän ei itse haluaisi edustaa erityisesti viidesläisiä, vaan ensisijaisesti Jeesukseen uskovia, toiseksi luterilaisia kristittyjä. Viidennen liikkeen parissa työskentelee henkilöitä, jotka paremminkin edustavat viidesläistä liikettä, kuin Räsänen, joka ei ole edes liikkeen jäsen.

Sipiläkin on sanonut, ettei määrittele itseään lestadiolaiseksi, vaan luterilaiseksi kristityksi.
        Enkä itsekään määrittele itseäni, enkä pystyisikään minkään liikkeen mukaan, vaikka on yhteyksiä, vaan olen luterilainen kristitty. Kuitenkin minullekin on joidenkin yhteyksien takia annettu nimityksiä, joita en tunne omaksi.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Kirjoitit toisessa keskustelussa:
        ””Anonyymi kirjoitti:
        paras nimitys olis uskovalle > kristitty.

sana kristitty muistuttaa aina Kristuksesta > olla, liitetty Kristukseen.””

mummomuori:
        ”Näin se oikeasti on. Meidän on turha määritellä toinen toistemme uskoa.”

Mutta haluat kuitenkin määritellä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitit toisessa keskustelussa:
        ””Anonyymi kirjoitti:
        paras nimitys olis uskovalle > kristitty.

sana kristitty muistuttaa aina Kristuksesta > olla, liitetty Kristukseen.””

mummomuori:
        ”Näin se oikeasti on. Meidän on turha määritellä toinen toistemme uskoa.”

Mutta haluat kuitenkin määritellä?

Mummo puhuu jatkuvasti itseään pussiin

• Anonyymi

Räsänen tuomitaan viharikoksista ja Baltzar vapautetaan nuorten tyttöjen hyväksikäytöstä. Suomen oikeuslaitos jyrää!

• Anonyymi

Käsitys siitä, että Raamattua voi tulkita kirjaimellisesti on jo lähtökohtaisesti väärä ja itsepetosta. Raamattu ei ole kirja vaan se on kirjoituskokoelma, jossa on hyvin erilaisia ja eriaikaisia kirjoituksia. Jokainen tulkitsee. Se, joka pitää Raamattua erehtymättömänä, pitää omia tulkintojaan erehtymättöminä.

• Ylipäätään kaikki kirjoitus pitää tulkita, jotta sen voisi ymmärtää. Jokainen tulkitsee niistä omista lähtökohdistaan, alkaen aina lukutaidon tasosta siihen, millaisesta yhteisöstä ja sen teologiasta on itse.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Ylipäätään kaikki kirjoitus pitää tulkita, jotta sen voisi ymmärtää. Jokainen tulkitsee niistä omista lähtökohdistaan, alkaen aina lukutaidon tasosta siihen, millaisesta yhteisöstä ja sen teologiasta on itse.

Niin ja mitä mieltä teologit ovat tuosta tulkinnasta ja minkälaista tulkintaa tulee harrastaa? Onko tuolla "tulkinnalla" eri merkitys eri aikakausina ja mitä noilla lähtökohdilla tarkoitetaan eri teologien käsitysten mukaan. Ja mitä tuo "tulkinta " tarkoittaa? Ja mitä eri teologit ajattelevat tuosta lukutaidosta? Entä onko heillä erilaisia käsityksiä yhteisöistä.
        Tutkittavaa ja tulkittavaa riittää.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin ja mitä mieltä teologit ovat tuosta tulkinnasta ja minkälaista tulkintaa tulee harrastaa? Onko tuolla "tulkinnalla" eri merkitys eri aikakausina ja mitä noilla lähtökohdilla tarkoitetaan eri teologien käsitysten mukaan. Ja mitä tuo "tulkinta " tarkoittaa? Ja mitä eri teologit ajattelevat tuosta lukutaidosta? Entä onko heillä erilaisia käsityksiä yhteisöistä.
        Tutkittavaa ja tulkittavaa riittää.

Ja mitä eri teologit ajattelevat tuosta lukutaidosta?

Tuota, sen ovat määritelleen aivan muut tahot. Tässä yksi Finto Suomalainen asiasanasto ja otologiapalvelu

”Perinteisesti lukutaidolla tarkoitetaan vain kykyä tulkita kirjoitettua tekstiä, mutta laajemmin ymmärrettynä lukutaito kattaa määritelmän mukaisesti paljon erilaisia tiedon ymmärtämiseen, arviointiin ja tuottamiseen liittyviä taitoja.”

Se on siis taito ”…hankkia, tulkita, ymmärtää, muokata, tuottaa ja esittää tietoa sekä arvioida tiedon hyödyllisyyttä ja paikkansapitävyyttä”. Olemassa on siis monilukutaito, johon kuuluvat digitaalinen lukutaito, informaatiolukutaito, medialukutaito., verkkolukutaito ja visuaalinen lukutaito.

Siihen tarvitaan monenlaisia valmiuksia kuten kielellinen lyhytkestoinen muisti, nimeämisen taidot, sanavarasto ja kielen ymmärtäminen.

Jotta voi ymmärtää lukemaansa, siinä on monia tasoa.
        ”… toistava, päättelevä, arvioiva ja soveltava taso, jotka kuvaavat lukijan kykyä tulkita ja suodattaa lukemaansa, tehdä siitä päätelmiä ja arvioida luetun sisältöä kriittisesti (Lerkkanen).”

”Hyvällä luetun ymmärtämisen tasolla lukija kykenee menemään tekstin taakse, löytämään siitä merkityksiä, arvioimaan lukemaansa ja kirjoittamaan lukemansa uudelleen. Ymmärtävä lukeminen on taito nähdä teksti omin silmin.”
        Luetun ymmärtäminen vie tekstin taakse 9.4.2021

• mummomuori kirjoitti:

Ja mitä eri teologit ajattelevat tuosta lukutaidosta?

Tuota, sen ovat määritelleen aivan muut tahot. Tässä yksi Finto Suomalainen asiasanasto ja otologiapalvelu

”Perinteisesti lukutaidolla tarkoitetaan vain kykyä tulkita kirjoitettua tekstiä, mutta laajemmin ymmärrettynä lukutaito kattaa määritelmän mukaisesti paljon erilaisia tiedon ymmärtämiseen, arviointiin ja tuottamiseen liittyviä taitoja.”

Se on siis taito ”…hankkia, tulkita, ymmärtää, muokata, tuottaa ja esittää tietoa sekä arvioida tiedon hyödyllisyyttä ja paikkansapitävyyttä”. Olemassa on siis monilukutaito, johon kuuluvat digitaalinen lukutaito, informaatiolukutaito, medialukutaito., verkkolukutaito ja visuaalinen lukutaito.

Siihen tarvitaan monenlaisia valmiuksia kuten kielellinen lyhytkestoinen muisti, nimeämisen taidot, sanavarasto ja kielen ymmärtäminen.

Jotta voi ymmärtää lukemaansa, siinä on monia tasoa.
        ”… toistava, päättelevä, arvioiva ja soveltava taso, jotka kuvaavat lukijan kykyä tulkita ja suodattaa lukemaansa, tehdä siitä päätelmiä ja arvioida luetun sisältöä kriittisesti (Lerkkanen).”

”Hyvällä luetun ymmärtämisen tasolla lukija kykenee menemään tekstin taakse, löytämään siitä merkityksiä, arvioimaan lukemaansa ja kirjoittamaan lukemansa uudelleen. Ymmärtävä lukeminen on taito nähdä teksti omin silmin.”
        Luetun ymmärtäminen vie tekstin taakse 9.4.2021

Mitä SINÄ ajattelet tuosta lukutavasta?
        Kerro mitä sinä ajattelet, äläkä aina hämmennä paskaa tuulettimessa erilaisilla wikipostauksillasi.

• KyIIäpäTaasNaurattaa kirjoitti:

Mitä SINÄ ajattelet tuosta lukutavasta?
        Kerro mitä sinä ajattelet, äläkä aina hämmennä paskaa tuulettimessa erilaisilla wikipostauksillasi.

"Mitä SINÄ ajattelet tuosta lukutavasta?"

Lukutapa on eri asia kuin lukutaito.
        Olen samaa mieltä niiden mukaan, jotka ovat asiaa tutkineet ja sen määritelleet.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Olen samaa mieltä niiden mukaan, jotka ovat asiaa tutkineet ja sen määritelleet.

Mikä se sinun oma lukutapasi sitten on?

• mummomuori kirjoitti:

Mikä se sinun lukutapasi on?

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä se sinun oma lukutapasi sitten on?

Kuten muillakin luterilaisilla, eli asia on tärkein, ei kirjoitus asu. Kaikki mikä "ajaa Kristusta".

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Kuten muillakin luterilaisilla, eli asia on tärkein, ei kirjoitus asu. Kaikki mikä "ajaa Kristusta".

ajaa Kristusta mielestäsi, muttei oikeasti välttämättä aja, vaan voi olla että on päinvastoin, jos lähtökohtasi ovat väärät

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ajaa Kristusta mielestäsi, muttei oikeasti välttämättä aja, vaan voi olla että on päinvastoin, jos lähtökohtasi ovat väärät

kirkon viidesläisyys "räsäsläisyys" on aika paljon samaa kuin helluntailaisuus-fundamentalismi, ja Päivin puoliso on entinen helluntailainen, niin se jo kertoo paljon, elikkä on tätä Amerikan fundamentalisimia, ja helluntailaisuushan on todellakin "suuri eksytys", ja kirkon fundamentalismissa paljon samaa, EHKÄ vähän enemmän "jalat maassa", sekin sitten ihan ihmistyypistä riippuen, jotkut sentään on järkiuskoviakin ts. uskovia, että järkeekin saa käyttää, eikähän raamattu mikään lakikirja ole, vaan :

"suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle", fundamentalsimissa se raamatun Ilosanoma on kokonaan unohdettu.

"sydämen usko on aito usko"

• Anonyymi kirjoitti:

kirkon viidesläisyys "räsäsläisyys" on aika paljon samaa kuin helluntailaisuus-fundamentalismi, ja Päivin puoliso on entinen helluntailainen, niin se jo kertoo paljon, elikkä on tätä Amerikan fundamentalisimia, ja helluntailaisuushan on todellakin "suuri eksytys", ja kirkon fundamentalismissa paljon samaa, EHKÄ vähän enemmän "jalat maassa", sekin sitten ihan ihmistyypistä riippuen, jotkut sentään on järkiuskoviakin ts. uskovia, että järkeekin saa käyttää, eikähän raamattu mikään lakikirja ole, vaan :

"suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle", fundamentalsimissa se raamatun Ilosanoma on kokonaan unohdettu.

"..."suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle", fundamentalsimissa se raamatun Ilosanoma on kokonaan unohdettu."

Siltä se kuulostaa, sillä niin ahdistavaa ja vihamielistä heidän sanomansa nykyään on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On totta, että kristinuskon vastainen propaganda näin mm. viestii Putinin tapaan. Luodaan demonisia mielikuvia nettiväittelijöiden tarpeisiin, joiden vihaan aitoja kristittyjä kohtaan luotetaan.

Tässä ei tunneta Jeesuksen sanomaa eikä uskota että itse Jeesus ohjaa heitä, jotka Häneen turvansa asettavat. Juuri nyt elämme suurta taistelua Jumalan valtakunnan puolesta, koska hyökkäys Jeesuksen valtaa vastaan on valtaisaa, hyvin johdettua ja kokoajan uutta propaganda-aineistoa tuottaen elävää kristinuskoa vastaan, missä nimenomaan luotetaan lujaan Fundamenttiin, Kallioon mitä Jeesus edustaa.

• Anonyymi kirjoitti:

On totta, että kristinuskon vastainen propaganda näin mm. viestii Putinin tapaan. Luodaan demonisia mielikuvia nettiväittelijöiden tarpeisiin, joiden vihaan aitoja kristittyjä kohtaan luotetaan.

Tässä ei tunneta Jeesuksen sanomaa eikä uskota että itse Jeesus ohjaa heitä, jotka Häneen turvansa asettavat. Juuri nyt elämme suurta taistelua Jumalan valtakunnan puolesta, koska hyökkäys Jeesuksen valtaa vastaan on valtaisaa, hyvin johdettua ja kokoajan uutta propaganda-aineistoa tuottaen elävää kristinuskoa vastaan, missä nimenomaan luotetaan lujaan Fundamenttiin, Kallioon mitä Jeesus edustaa.

"...eikä uskota että itse Jeesus ohjaa heitä, jotka Häneen turvansa asettavat."

Mutta sitä totuutta ei kestetä, että ohjaajia ovatkin toisen ihmiset, joiden mieliksi sitten pyritään olemaan.

Fundamentalistit kaihtavat Jeesuksen opetuksia.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Mutta sitä totuutta ei kestetä, että ohjaajia ovatkin toisen ihmiset, joiden mieliksi sitten pyritään olemaan.

mummomuori suoltaa taas jehovapaskaa
        😈😈😈

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

huomioinut, huomaannut sen että fundamentalismissa, raamattua korostetaan kaikessa muuten paljon, vaan eveankeliumi on ikäänkuin taka-alalla ??

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Ei kristinuskoon kuulu Jeesuksen opetukset, vaan Jeesus uhrina. Se on hyvin yksiselitteinen oppi ilman mitään mutkia, kun kerran perusta on Jeesuksen kidutuskuolemassa itsen puolesta, joka syödään Jahve teurastettuna uhrilampaana ja näin Jeesus tekee verellään uudeliiton Jahven kanssa, jota Johanneksen evankeliumin mukaan sanoo Perkeleeksi. Ei tässä ole mitään sen kummempaa. Kyseessä on synnin valtakunta ja saatananpalvonta, ei siihen voi mekslata Jeesuksen eettisiä ja moraalisia oppeja samaan, joka on opetusta taivasten valtakunnasta ja paluusta takaisin paratiisiin. Kristinusko on tehty Jeesuksen nimeen, joka hänen nimeensä tekeminen on Jeesuksen itsensä mukaan laittomuuden tekemistä, eikä kahdella hevosella pysty yhtä aikaa ratsastamaan eikä jännittämään kahta jousta yhdellä kertaa, sanoo Jeesuskin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

huomioinut, huomaannut sen että fundamentalismissa, raamattua korostetaan kaikessa muuten paljon, vaan eveankeliumi on ikäänkuin taka-alalla ??

Mikä evankeliumi on taka-alalla, jos kerran oppi perustuu Jeesuksen ristille kiroamiseen Paavalin sanoin ja uuteen liittoon Jahven kanssa - sehän juuri on se evankeliumi; Jeesus kidutettuna uhrina ja uhrilampaana puhumansa taivasten valtakunnan Isän hahmossa, joka oli Jahven kilpailija. Paavali kertoo juuri kulkemalla 'tässä lahkossa' palvelevansa isiensä Jumalaa, joka on Jahve.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä evankeliumi on taka-alalla, jos kerran oppi perustuu Jeesuksen ristille kiroamiseen Paavalin sanoin ja uuteen liittoon Jahven kanssa - sehän juuri on se evankeliumi; Jeesus kidutettuna uhrina ja uhrilampaana puhumansa taivasten valtakunnan Isän hahmossa, joka oli Jahven kilpailija. Paavali kertoo juuri kulkemalla 'tässä lahkossa' palvelevansa isiensä Jumalaa, joka on Jahve.

No etsitään välillä sitten teille Paavalin omia sanoja tästä hänen tekemästään Kristus-evankeliumista, jolla sitten mennään niihin tulenliekkeihin maaiman viimeisenä päivänä, kun Jeesus tulee kiskomaan haudoista fyysisiin ruumiisiin.

1.Korinttolaiskirje:

<<4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.<<

2.Korinttolaiskirje:

<<11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.<<

Tämä on Paavalin itse tekemä evankeliumi, ei tällä ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa.

Roomalaiskirje:

<<2:15 heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.<<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No etsitään välillä sitten teille Paavalin omia sanoja tästä hänen tekemästään Kristus-evankeliumista, jolla sitten mennään niihin tulenliekkeihin maaiman viimeisenä päivänä, kun Jeesus tulee kiskomaan haudoista fyysisiin ruumiisiin.

1.Korinttolaiskirje:

<<4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.<<

2.Korinttolaiskirje:

<<11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.<<

Tämä on Paavalin itse tekemä evankeliumi, ei tällä ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa.

Roomalaiskirje:

<<2:15 heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.<<

Jeesuksesta kertovan evankeliumin Paavali kiroaa:

Galatalaiskirje:

<<1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.<<

Mikä on vikana, että ette ymmärrä täysin yksinkertaista asiaa Raamatusta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksesta kertovan evankeliumin Paavali kiroaa:

Galatalaiskirje:

<<1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.<<

Mikä on vikana, että ette ymmärrä täysin yksinkertaista asiaa Raamatusta?

Ja tämä kirous Paavalilta vielä muistutukseksi:

Galatalaiskirje:

<<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

Ei Jumalan avulla kirota, vaan Saatanan avulla ja tässä kirotaan ristiin kaiken lisäksi vielä Augsburgin tunnustuksen mukaan tosi Jumala!Miten te voitte edes kuvitella, että tähän voi sotkea Jeesuksen evankeliumin tai Jeesuksen eettiset ja moraalit opetukset taivasten valtakunnasta, voi hyvänen aika!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mummomuori suoltaa taas jehovapaskaa
        😈😈😈

Niin, totta omalla tavallaan, jos koittaa sotkea Paavalin Jahveen perustuvaan syntioppiin Jeesuksen opetuksia ilman tosi Jumalan kiroamista ristille Paavalin sanoin ja käyttämistä uhrilampaana.

• Anonyymi kirjoitti:

"...fundamentalismissa, raamattua korostetaan kaikessa muuten paljon, vaan eveankeliumi on ikäänkuin taka-alalla ??"

Kyllä, ainakin evankeliumin keskeiset opetukset ohitetaan. Mieluummin kaivellaan siihen omaan näkemykseen sopivia irrallisia kohtia - harvoin sitä kokonaisuutta, mihin ne liittyvät.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

"...fundamentalismissa, raamattua korostetaan kaikessa muuten paljon, vaan eveankeliumi on ikäänkuin taka-alalla ??"

Kyllä, ainakin evankeliumin keskeiset opetukset ohitetaan. Mieluummin kaivellaan siihen omaan näkemykseen sopivia irrallisia kohtia - harvoin sitä kokonaisuutta, mihin ne liittyvät.

Mitkä evankeliumin keskeiset opetukset ohitetaan?
        Liberaalit ne irrottavat asiat kokonaisuudesta.

• Anonyymi

<<Tässä ei tunneta Jeesuksen sanomaa eikä uskota että itse Jeesus ohjaa heitä, jotka Häneen turvansa asettavat. Juuri nyt elämme suurta taistelua Jumalan valtakunnan puolesta, koska hyökkäys Jeesuksen valtaa vastaan on valtaisaa<<

Älä muuta sano, kun menivät istuttamaan Saatanan Jumalan paikalle taivaaseen Paavalin ja Jahve Jumalan opilla kiroamalla tosi Jumala Jeesuksena ristiin, ja nyt on syttynyt sota taivaassa.

Tässä, tämä kohta Raamatussa:

Ilm. <<12:7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä ENÄÄ OLLUT SIJAA TAIVAASSA. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota PERKELEEKSI ja SAATANAKSI kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.<<

Olen täysin vakuuttunut tämän ennustuksen paikkansapitävyydestä ja näin voitetaan lopulta Paavalin kirous käyttää Jeesusta uhrilampaana, ja palaamme takaisin Jeesuksen evankeliumiin ja hänen moraalisiin ja eettisiin opetuksiin tiellä takaisin paratiisiin - lupasihan Jeesus lähettää meille totuuden Hengen oppaaksi ja ohjaamaan!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2866
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2058
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1568
    4. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1258
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      901
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe