Oma lapsuuteni helluntailaisessa kodissa oli traumaattinen. Elämä oli ilotonta ja sääntöjen sanelemaa. Ikuinen synnintekemisen taakka ja helvetin pelko oli läsnä koko ajan. Seurakunnan kokouksissa puhuttiin maailmanlopusta yms. ja se sai näkemään painajaisia öisin. Pahinta oli kuitenkin se jokapäiväinen sääntöjen alla eläminen ja ehdoton kuuliaisuus vanhemmille:
Seurakunnan kokoukset: kokouksiin oli pakko lähteä joka sunnuntai. Penkissä oli istuttava hiiren hiljaa, ilman mitään tekemistä. Tulihan siinä jotain kuunneltuakin ja traumatisoiduttua syntisaarnoista ja maailmanlopun ennustuksista.
TV/elokuvat ja musiikki. Kotiini hankittiin TV vasta joskus ala-astevuosinani joidenkin talvikisojen aikaan, kun isäni halusi seurata hiihto-ja mäkihyppykisoja. Muuten TV:stä ei katsottu kuin uutisia. Lapset saatiin katsoa pikku kakkosta. Mitään elokuvia tai sarjoja ei ollut lupa katsoa. Oli noloa koulussa kun kaverit jutteli, mitä olivat Tv:stä katsoneet ja itse piti yrittää valehdella katsoneensa. Siitäkin tuli synnintunto. TV:tä myös hävettiin kotona. Kun tuli vieraita (uskovaisia) TV kannettiin vaatehuoneeseen piiloon. Maailmallista musiikkia ei saanut kuunnella, vain lasten hengellisiä lauluja tai aikuisten hengellistä musiikkia.
Askeettinen elämä: Olimme normaali keskiluokkainen omakotitalossa asuva työläisperhe, mutta elämäntapa oli askeettinen. "Tyytykää alhaisiin oloihin", oli isän lempikohta, jota hän siteerasi Raamatusta. Ei merkkivaatteita, ei ulkomaanmatkoja. Meikit ja korut oli syntiä,
siis kiellettyä. Pahimmillaan vaatteet hommattiin kirpparilta ja koulussa meitä kiusattiin köyhiksi. Muutenkin koulussa kiusattiin perheen uskovaisuuden vuoksi. Olin yksinäinen, ryysyissä kulkeva erakko. Kesälomilla käytiin, ehkä jossain eläinpuistossa ja saatiin jätskit. Kotona joskus saunan jälkeen limpparit. Herkuttelu ja leveä elämä ei kuulunut uskovaisille.
Kasvatus: Vanhempia oli ehdottomasti toteltava ja kuri oli kova. Kotona piti puhua siivosti ja jo sanan "paska" sanominen aiheutti suun pesun saippualla. Oli kaksinaamaista, miten seurakunnassa esitettiin onnellista perhettä, mutta kotona lapsille huudettiin pienemmästäkin virheestä. Varsin tärkeää oli, että ei aihettanut perheelle ja vanhemmille häpeää. Onnellisen uskovan kodin kulissit piti pitää pystyssä. Kaikki seksiin viittaava oli häpeällistä eikä niistä asioista ollut lupa puhua mitään, silti joskus iltaisin kuulin, kun vanhempani rynkyttelivät äänekkäästi seinän takana. Pienenä se hämmensi, teininä tajusin mitä siellä tapahtui. Vain uskovaisten kotien lapset olivat kelvollisia kavereiksi ja leikkimään ei päässyt, jos piti lähteä kokoukseen tai kotona pidettiin perhehartaus samaan aikaan
Joskus teini-iässä aloin kapinoimaan. Tein kaikkea kiellettyä. Aloin kaveeraamaan ei uskovaisten kanssa, rupesin kiroilemaan, maistoin tupakkaa ja kaljaa, vähän myöhemmin aloin vehtaamaan poikien kanssa. Tein kaikkea sitä, minkä tiesin olevan vanhemmilleni kauhistus. Itse kärsin koko ajan vahvasta synnintunnosta ja helvetinpelosta, joka minuun oli rakennettu pikkutytöstä lähtien. Kun jäin kiinni vanhemmilleni noista em. jutuista, sain kuritusta remmillä. Selkäsaunan jälkeen minut pakotettiin yhteiseen rukoushetkeen vanhempien kanssa. Minun piti osoittaa katumusta pyytää anteeksi Jumalalta ja vanhemmiltani. Samalla vanhemmat rukoilivat viisautta kasvatukseen. Käytännössä siis rukoilivat, että osaisivat antaa tarpeeksi lujaa selkään.
Tiedän, että vanhemmat rakastivat meitä lapsia, mutta olivat sitoneet elämänsä seurakuntaan ja uskovaisten itse rakentamiin perinnäissääntöihin. Itse uskon Jumalaan, joka on rakkaus. Se Jumala, johon perheeni ja lapsuuden seurakunta minut tutustutti on vain julma ja rankaiseva.
Kun täysi-ikäistyttyäni muutin pois kotoa eri paikkakunnalle, erkaannuin seurakunnasta. Uskon Jumalaan, mutta en halua elää sääntöjen alla. Luen Raamattua ja rukoilen. Olen löytänyt itselleni rakastavan ja voimaa antavan Jumalan, mutta haluan myös nauttia elämästä enkä elää sääntöjen ja askeettisuuden alla. Ero seurakunnasta on antanut mahdollisuuden tarjota myös lapsilleni lapsuuden, ilman uskovaisen kodin häpeää. Olen saanut myös voiman antaa anteeksi vanhemmilleni nuo lapsuudessani kokemat asiat. He kokivat toimineensa oikein. Välimme ovat asialliset mutta etäiset. He pitävät minua luopiona ja kertovat aina rukoilevansa, että tekisin parannuksen.
Lapsuuden traumat helluntailaisessa kodissa.
153
1946
Vastaukset
- Anonyymi
Kyseessä monitahoinen väkvalta lasta / lapsia kohtaan. Lapsethan eivät ole vanhempiensa uskossa, eikä heitä ole lupa väkivallalla taivuttaa tuonkaan, perverssin uususkonnon alistettaviksi.
Helluntailaisuudessa ei ole mitään raamatullista eikä aitohengellistä, vaikka se Raamattua tuntemattoman silmissä saattaisi siltä pinnallisesti vaikuttaakin.
Helluntailaisuus on väkivaltainen lumeuskonto, jonka todellinen olemus on USA:n / Pentagonin / CIA:n - mukana mahd. / tod.näk. myös Mossad - talousrikollinen, sotilaallinen sekä poliittinen että vakoilu-, ynnä nk. trollaustoiminta näihin liittyvine eri valheiden kaikella voimalla, uskontoa väärinkäyttäen. = Eli: helluntailaisuus on siis aivan muuta kuin mitä se esittää.
Olen itse kokenut vastaavan, joskaan en täsmällisesti samoin kuin aloittaja.- Anonyymi
Raamattu varoittaa Jeesuksen nimeä hyväksi käyttävistä uskonlahkoista, jotka metsästävät entuudestaan kristittyjä lahkoonsa kastamalla heitä uudestaan omien oppiensa mukaiseksi jäseneksi uskonyhdistyksiinsä ja lupaamalla heille väkeviä hurmoskokemuksia, ihmeitä ja tunnusmerkkejä.
Moni herkkäuskoinen Raamattua huonosti tunteva ihminen menee siihen pyydykseen,
eikä pääse siitä helposti enää irti, sillä yhteisön kontrolli ja sisäinen paine on kova. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu varoittaa Jeesuksen nimeä hyväksi käyttävistä uskonlahkoista, jotka metsästävät entuudestaan kristittyjä lahkoonsa kastamalla heitä uudestaan omien oppiensa mukaiseksi jäseneksi uskonyhdistyksiinsä ja lupaamalla heille väkeviä hurmoskokemuksia, ihmeitä ja tunnusmerkkejä.
eikä pääse siitä helposti enää irti, sillä yhteisön kontrolli ja sisäinen paine on kova.Kirjoituksesi on täyttä asiaa. Aloittajan kertomasta lahkosta kannattaa aina erota, vaikka saarnaajat ja normi lahkolaiset kuinka haukkuisivat lahkon jättävää luopioksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi on täyttä asiaa. Aloittajan kertomasta lahkosta kannattaa aina erota, vaikka saarnaajat ja normi lahkolaiset kuinka haukkuisivat lahkon jättävää luopioksi.
Minulla oli pitkälti samankaltaista kuin aloitteen tekijällä kuuluu olleen. Silti olen koko elämäni luottanut Jeesukseen. Olen ymmärtänyt että Jeesus on Jumala jota ei voi tunkea mihinkään ihmisten perinnäissääntöihin. On Taivaallinen Isä joka rakastaa minuakin. Sen sijaan ihmisiin saa aina pettyä, myös itseensä. Loppujen lopuksi jumalattomat ihmiset, ja suoranaiset ateistit ovat tuottaneet suurimmat kärsimykset elämääni, kun en ole mahtunut heidän muovaamiinsa, heidän muotoisiin, muotteihin millän muotoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikä pääse siitä helposti enää irti, sillä yhteisön kontrolli ja sisäinen paine on kova.Voimia teille. Miltei samanlaisen tarinan kuulin yhdeltä parhaalta ystävältäni, sillä erotuksella, että hän oli vanhoillis-lestadiolais perheestä. Televisiota ei saanut katsella edes kylässä pikkukakkosta ja muut rajoitukset ja traumat samanlaisia kun aloittajallakin.
Mutta toivotaan että he saavat kirkkaamman kruunun sitten joskus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi on täyttä asiaa. Aloittajan kertomasta lahkosta kannattaa aina erota, vaikka saarnaajat ja normi lahkolaiset kuinka haukkuisivat lahkon jättävää luopioksi.
Miten siitä pääsee pois ? Käyvät kotona perään kyselemässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli pitkälti samankaltaista kuin aloitteen tekijällä kuuluu olleen. Silti olen koko elämäni luottanut Jeesukseen. Olen ymmärtänyt että Jeesus on Jumala jota ei voi tunkea mihinkään ihmisten perinnäissääntöihin. On Taivaallinen Isä joka rakastaa minuakin. Sen sijaan ihmisiin saa aina pettyä, myös itseensä. Loppujen lopuksi jumalattomat ihmiset, ja suoranaiset ateistit ovat tuottaneet suurimmat kärsimykset elämääni, kun en ole mahtunut heidän muovaamiinsa, heidän muotoisiin, muotteihin millän muotoa.
Perheet kotona ja seurakunnassa-koti isä hallitsee ja perinteiaet tavat työ kokoukset ja muut tilaisuudet osallistutaan ja tavataan seurakuntalaisia ei ulkopuolisia.Suvuissa vielä srk:n johtajia aina palvelevana ja lapset kuuliaisena uskolleen.Koulu,työ alkoi kokoukset väheni ihan kuin halusi vältellä kokouksiin osallistumista perheissä aikaisempia suhteita ym.omaisten tapaaminen vaikka eivät enää niin kuulu uuteen suhteeseen oli tekosyitä tilaisuusuudet ensin sit koulu ja työ.Teini-iässä kuulluukin irtautua vähitelln perheestä,mutta moni jää peräkamariin.
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus. Vaikka ihmiset rakastaisivat, usein heidän rakkautensa on epätäydellistä ja ihmiset kyvyttömiä näkemään virheitään.
Ehkä olet myös oppinut siitä jotain, kuten sen, ettet halua omille lapsillesi jakaa samoja arvoja elämässä.
LS - Anonyymi
Minulle helluntailaisuus sopii. Kenelle se sopii, hänet se tekee onnelliseksi. Mutta kaikki on lähtöisin Jeesukselta. Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys. Tämän koen tänään, ja olen kokenut vuosikymmeniä. SÅ HÄR.
- Anonyymi
Det är mycket trevligt att det passar om dig.
Men vi kan repektera alla åsikten.
Menikö huonosti? Tämä ruotsin tavaaminen....
LS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LSEller åsikter, näe det är plural....
Du kan lära mig.
LS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eller åsikter, näe det är plural....
Du kan lära mig.
LSNär. Inte näe. Min telefon inte förstår vad jag skriver. Ursakta.
LS - Anonyymi
Helluntailaisuus ei ole lähtöisin Jeesuksesta, joka oli juutalainen ja kävi juutalaisten synagoogassa.
Helluntailailailaisuus on Amerikkalaisten pahojen miesten organisoima henkiliike, perustettu lihan himojen tyydyttämiseksi (Gal.5:20 k"lahkot") - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LS>>>Det är mycket trevligt att det passar om dig.
Menikö huonosti? Tämä ruotsin tavaaminen....<<<
Jag är ingen expert på svenska men jag hade skrivit:
"Det är mycket trevligt att det passar för dig".
Eller: "Det är mycket trevligt om det passar dig."
Eller: "Det är mycket trevligt om det passar för dig."
Eller "Det är mycket trevligt för att det passar dig."
Eller : "Det är mycket trevligt för att det passar för dig."
Eller: "Det är mycket trevligt för om att det passar dig."
eller "Det är mycket trevligt för om det passar för dig".
Allt beror på vad du vill säga och vad du vill poängtera.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Det är mycket trevligt att det passar om dig.
Menikö huonosti? Tämä ruotsin tavaaminen....<<<
Jag är ingen expert på svenska men jag hade skrivit:
"Det är mycket trevligt att det passar för dig".
Eller: "Det är mycket trevligt om det passar dig."
Eller: "Det är mycket trevligt om det passar för dig."
Eller "Det är mycket trevligt för att det passar dig."
Eller : "Det är mycket trevligt för att det passar för dig."
Eller: "Det är mycket trevligt för om att det passar dig."
eller "Det är mycket trevligt för om det passar för dig".
Allt beror på vad du vill säga och vad du vill poängtera.
Mvh J - K>>>Eller: "Det är mycket trevligt för om att det passar dig."<<<
Tämä ei ehkä ollut hyvää ruotsia. Siinä on "att" liikaa.
Tulee siis olla:
"Det är mycket trevligt för om det passar dig."
Ehkä siihen voi laittaa pilkun sanan "trevligt" perään.
Silloin asia tulee selvemmäksi. Suomen kielessä pilkutetaan
enemmän kuin ruotsissa, näin olen ymmärtänyt ja kokenut.
Pilkuilla voidaan siis korostaa jotakin asiaa lauseen sisällä.
Se olisi siis suomeksi: "Se on erittäin kivaa, jos se sopii sinulle."
Siis, se on kivaa, JOS se sopii sinulle.
Mvh J - K
- Anonyymi
Elämäsi on ollut käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle. Ei näin.
- Anonyymi
lahkoissa "elämä Jeesukselle",
todellisuudessa jätät elämäsi LAHKOLLE, ja heidän omiin sääntöihinsä, mitä ei edes raamatussa mainita, esim. vaatteet, , meikit, syöminen, juominen, ym. u l k o n a i n e n.
"Voi teitä te kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja
mantereet tehdäksenne yhden KÄÄNNYNNÄISEN , ja kun joku on siksi tullut, teette
hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman kuin itse olette"
Matt: 23: 15
- Anonyymi
Täysin keksitty tarina. Mene juoksemaan. Se on sinulle tarpeen. Nimettmänä voi kertoa mitä satuja vaan. Niillä ei ole mitään arvoa.
- Anonyymi
Enpä usko, että on keksitty. Näin jotain tuttuakin miten uskonnolliset käytössäännöt vaikuttavat ihmisten elämään.
LS - Anonyymi
Eikös tuo ole selvästi Lutterin syytä, niinhän sinä yleensä kirjoitat joka asian perään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä usko, että on keksitty. Näin jotain tuttuakin miten uskonnolliset käytössäännöt vaikuttavat ihmisten elämään.
LSHelluntailaiset eivät mene taivaaseen ja sinne meneviä he estävät kun estävät lapsia saamasta kristillisen kasteen ja pääsyn sisälle Jumalan valtakuntaan.
Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä (ei ulkoisesti)
Jeesus sanoo: Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Kasteen Pyhää Henkeä) niinkuin lapsi sen ottaa vastaan, ei sinne pääse sisälle. - Anonyymi
Helluntailaiset lakaisevat rikoksensa nk. mattojen alle.
Jos joku kertoo heistä totuuden, he hyökkäävät rikosuhriaan vastaan eri valheidensa voimalla, syyllistävät esim. pedofilian uhrin, lapsen ("isäsi rakastaa sinua!"). Jos uhri ei vieläkään vaikene, yrittää huutaa apua, uhkaavat Helvetillä.
Ja jos ei Helvettikään uhria pelota, vihonviimein sanotaan uhrin selvästi olevan Putinlandian politrukki. Piste.
Viimeistään tällä lukutaitoiselle yleisölle on aina haluttu osoittaa rikosuhrin täydellinen epäluotettavuus.
Ja rikoksille sekä itse rikollisille annetaan täysi tuki. Seurakuntaan kuuluvat eri viranomaistahot estävät kaiken mahd. tutkinnan.
Käsi Raamatulla vannon tämän olevan Suomen Helluntaiherätys, jo yli 100, monirikosten täyteisten vuosien ajan. - Anonyymi
Keksitty tarina... misshän pumpuli maailmassa tämäkin kommentoija elelee
- Anonyymi
En usko aloitustasi pätkääkään. Oli niin tai näin. Mutta nyt elät vahvasti lain alla. Olet kaukana kristityn vapaudesta. Esim. Gal. 5 ulkomuistista. Kivirekiä vedät elämässä. Ei näin.
- Anonyymi
Jeesus ei varoita lain alla elämisestä, päinvastoin.
Jeesus varoittaa niistä vapaista suunnista eli uskonlahkosta.
Matt. 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
2. Piet. 2:19 ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
Ilm. 14:12 "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT
ja Jeesuksen uskon" - Anonyymi
Nää kommentojat jotka ei usko mutta tulevat silti kommentoimaan jotain. Jos ei usko niin vois varmaan pysyä ulkona näistä. Ehkä jollekkin ei ole muuta paikkaa kirjoittaa kun täällä! Ei kaikki trollaa vaikka moni niin tekeekin
- Anonyymi
Minun lapsuuteni helluntailaiskodissa oli aivan erilainen. Vanhempani olivat huumorintajuisia ja seurallisia. Ihmiset viihtyivät meillä. Sain kristillisen kasvatuksen. Mutta sen kummempia sääntöjä ei ollut kuin muissakaan perheissä.
Seurakunnassa oli kaikenlaisia ihmisiä. Äitini tapasi sanoa, että ihmisiä pitää ymmärtää, sillä me kaikki olemme loppupeleissä epätäydellisiä. Opin jo varhain, että jokainen tulkitsee uskoaan oman persoonallisuutensa läpi. Kavereiksi valikoituivat ja elämään jäivät uskoon positiivisemmin suhtautuvat.
Minulle ei jäänyt traumoja myöskään seurakunnan opetuksesta. Seurakunnassa puhuttiin Jeesuksesta eikä helvetistä. Miksi minun olisi pitänyt helvettiä pelätä, kun Jeesus kantoi minunkin syntini?- Anonyymi
uskonnon uhrit sivustoilla lisää kertomuksia helluntailaisuudesta !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
uskonnon uhrit sivustoilla lisää kertomuksia helluntailaisuudesta !!
Lääk.tri M.Miettinen tutki helluntailaisia uskonyhteisöä lääk.trin väitöskirjaansa varten ja totesi ensinnäkin kaikki 1403 kpl väitettyä paranemisihmettä perättömiksi ja huuhaaksi. Sitten hän tutki yhteisön jäseniä myös psykologisin menetelmin ja totesi, että heistä vain 20% oli "normaaleja".?
Mitäs ne loput 80% sitten olivat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääk.tri M.Miettinen tutki helluntailaisia uskonyhteisöä lääk.trin väitöskirjaansa varten ja totesi ensinnäkin kaikki 1403 kpl väitettyä paranemisihmettä perättömiksi ja huuhaaksi. Sitten hän tutki yhteisön jäseniä myös psykologisin menetelmin ja totesi, että heistä vain 20% oli "normaaleja".?
Mitäs ne loput 80% sitten olivat?Lahkojen toiminta pitäisi saada avoimeksi ja julkiseksi ja yhteiskunnan normaalien valvontamekanismien alaiseksi, eikä laittaa kaikkia ilmiöitä vaan sinne uskonnonvapauden maton alle piiloon?
Mitä mieltä olet asiasta?
Pedonmerkit ja tunnusluvut?
Ylöstempaukset? Helvetillä pelottelu joka päivä, jos ei noudata lahkon sisäisiä sääntöjä ja tabuja.?
Ihmisten terveydellä puoskarointi, henkiparannus ja rukousparannus?
Rokotevastaisuus, lääkkeitten ottamine, koululääketieteen vastustaminen, salaliittoreoriat jne.?
MItä mieltä olet näistä ajankohtaisista asioista? - Anonyymi
Sieltä Vartiotorni-lehdestäkö/vai Parhamin kootuista novumeista tuon tekstin kopioit?
Kaikki on onnellisia ja iloisia lahkossa ja kävelevät läpi helmiporteista Brooklynin kultaisia katuja pitkin ilman huolen häivää huomisesta selestisessä taivaan kirkkaudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs ne loput 80% sitten olivat?Missä se tohtori Miettinen nyt on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs ne loput 80% sitten olivat?"Sitten hän tutki yhteisön jäseniä myös psykologisin menetelmin ja totesi, että heistä vain 20% oli "normaaleja".?"
Hän tutki noin tusinaa jäsentä.:D Näin kapealla otoksella ei tiedettä tehdä. Suurin osa helluntailaisista ei olisi kokenut mitään tarvetta osallistua kyseiseen tutkimukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahkojen toiminta pitäisi saada avoimeksi ja julkiseksi ja yhteiskunnan normaalien valvontamekanismien alaiseksi, eikä laittaa kaikkia ilmiöitä vaan sinne uskonnonvapauden maton alle piiloon?
Mitä mieltä olet asiasta?
Pedonmerkit ja tunnusluvut?
Ylöstempaukset? Helvetillä pelottelu joka päivä, jos ei noudata lahkon sisäisiä sääntöjä ja tabuja.?
Ihmisten terveydellä puoskarointi, henkiparannus ja rukousparannus?
Rokotevastaisuus, lääkkeitten ottamine, koululääketieteen vastustaminen, salaliittoreoriat jne.?
MItä mieltä olet näistä ajankohtaisista asioista?Suurin osa helluntailaisista ei vastusta rokotteita, lääkkeitä, koululääketiedettä. Saati että meuhkaisi salaliittoteorioita. Tämä pieneen vähemmistöön kuuluva ihmistyyppi ei edusta seurakuntien näkemyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs ne loput 80% sitten olivat?Olen vakaasti sitä mieltä, että tuo uskoon altistuminen on perinnöllistä. Vähän niin kun alkoholismi ja peliriippuvuus. Äitini oli kirkkouskovainen joka kävi seuroissa ja kirkossa aina kun tilaisuus. Isäni taas ei käynyt kirkossa kun korkeinaan häissä ja hautajaisissa. Minusta tuli Isään. Äiti yritti kasvattaa meistä uskovaisia kulettamalla meitä väkisin kirkossa, huonolla menestyksellä.
Muistan miten pitkäksi tuli aika istua hiljaa penkissä, välillä pompata ylös ja välillä veisata.
Katselin korkeista ikkunoista, kun kun suvituuli leyhytteli vihreitä koivun lehtiä ja ajattelin että miten paljon olisi tekemistä ulkona sinäkin aikana.
Ei tuo pappikaan lopeta tuota paasaamista varmaan iltaan mennessä.
Se meni semmoseksi että sunnuntaiaamuna kun sain aamupalan, niin karkasin ja menin piiloon. Olin ihan hiljaa kun Äiti huuteli kirkkoon lähtemään, en sittenkään kun Äiti uhkasi jättää sinä päivänä ilman ruokaa. Ajattelin että ei sitä yhtenä päivänä vielä nälkään kuole.
Myöhemmin teini-iässä, hyvän ystäväni kanssa jutellessa lapsuudestamme, hän kertoi että miten mahtavaa oli lapsena päästä kirkkoon, katto korkealla ja seinät leveällä ja miten harras tunnelma. Kuinka vanhat ökötalojen isännätkin painoivat nöyrästi päänsä rukoukseen.
En meinannut uskoa korviani, enkä saanut sanaa suustani, katsoin vain hämmästyneenä.
Luulin että kaikki samoista lähtökohdista lähtöisin olevat nuoret ajattelisivat samalla tavalla. Tästäkin tuli vanhemmiten harras uskovainen, vaikka keski-ikä meni miten meni.
Niin minä luulen että se on perimässä.
- Anonyymi
Kehtaatkin mollata tuollaisella tavalla helluntailaisia, vaikka tiedät, etteivät helluntailaiset suinkaan käyttäydy lapsiaan kohtaan kuvailemallasi tavalla.
Taidat olla jehovantodistajain tai vanhoillislestadiolaisten kodissa syntynyt ja kasvanut, joissa elämänkurvit ja kuviot ovat tosiaankin noin tiukkalinjaisia, niikuin aloituksessasi kerroit. - Anonyymi
Jeesus ei kumonnut pienintäkään piirtoa vanhan testamentin ilmoituksesta. Päinvastoin vahvisti ne ja piti ne edelleen kaikki voimassa kunnes taivas ja maa katoaa. Vielä ei ole taivas ja maa kadonnut.
Paavali oli väärä profeetta, joka julisti lain historiaan ja nyt vaan kellutaan ikuisen rakkauden varassa.
Jeesus ei lukenut mitään Paavalin kirjeitä, eikä niiden varaan pidä uskoaan rakentaa, koska Paavali oli murhamies, sovinisti, naisten vihaaja ja valehteli tarvittaessa yrittäessään olla kaikkien kaveri.- Anonyymi
Nyt kyllä lärpätät omiasi, sillä ei Jeesuksen tarvinnut lukeakaan esim. Paavalin tai Pietari tms. apostolien kirjeitä, koska hän öisin rukoili Isältään Jumalalta ohjeita seuraavaksi päiväksi. Ja Paavalin sekä muitten apostolien kirjeet seurakunnille kirjoitettiin vasta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kyllä lärpätät omiasi, sillä ei Jeesuksen tarvinnut lukeakaan esim. Paavalin tai Pietari tms. apostolien kirjeitä, koska hän öisin rukoili Isältään Jumalalta ohjeita seuraavaksi päiväksi. Ja Paavalin sekä muitten apostolien kirjeet seurakunnille kirjoitettiin vasta Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.
Herrajjesta: hellari joka yrittää olla älykäs!
Mutta Kristuksen jumaluuden hän kieltää. Ei ole kristitty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herrajjesta: hellari joka yrittää olla älykäs!
Mutta Kristuksen jumaluuden hän kieltää. Ei ole kristitty.En suinkaan ole helluntailainen, niinkuin ei moni muukaan palstalla kirjoittava, vaan Raamatun Kirjoituksia tutkisteleva kristitty Jeesuksen seuraaja.
- Anonyymi
Kauaa enää aloitus ole näkyvissä. Katsotaan, eipä kuulu sivistykseen. Aloittaja, kertaapa 8. käsky.
- Anonyymi
Uskon ehdotomasti aloitukseen - ei ole prvo. Hellunalaisuuden oppi ohjaantuu helposti näihin tekoihin eli ihminen pyrkii toisestaan tekmään uskovaa ihmistä. Kuvitellaan harhaisesti miten uskoon tuleminen olisi ihmisen oman tahtotilan päätettävissä. Tämä näkyy opetuksessa ja perheissä. Lapsista pyritän tekemään helluntalaisia - uskovaisua......Painostaa lapsen tahtoa....Kaikkein harmillista - ja erittäin surullista on miten haasteellista onkaan lasten itsenäistyminen ja - pahinta - ettei lapsi mahdollistu opettelemaan vihan tunteen halitsemista............. lapset on alistettuja ja kasvavat alemmuudentuntoisiksi jne.....
Vihantunteen hallitsemattomuus kulminoituu taas mielen ogelmiin. Tunnen perheen / perheitä helluntai puolueesta, joissa lapsien psyyke on nujerrettu ja siten itsenäistyminen ja vastuu omasta elämästä/kin on erittäin haasteellista. Elämä on mielenongelmoissa vaeltamista.
Lisä järkytyksensä tässä on miten helluntaipuolue pyrkii salaaaan tämän kaltaisten perheiden ongelmat - vaikka pitäisi ohjata terapiaan - koko perhe. Terapian sijsta - ollaan mukana puoleen ja yhteiskunnan toiminnassa....Joskus olen ajatellut - miten ihmeessä tätä näytelmää kestää vuosikymmenet - kenenkään viheltämättä peliä poikki. Vahvassa syntielämässä elä'mistä ja sen sallimista.
Miksi katse on kiinnitetty kauas - ihmisen homouteen / trans ihmisiin. Eikö helluntaipuoueen perheiden ongelmat ole riittävä ongelmakenttä tässä ajassa?
Markku Lievonen
Tohmajärvi- Anonyymi
Edelliseen viestiini lisäten. Luonnollisesti kuvaamaani perhe elinympäristöä ei voi - ei saa - yleistää. Mutta, yleistää voi - ettei puoueessa kiinnitetä ongelmaperheisiin huomiota, vaan jopa salataan asiat ja ollaan mukana salaamassa. Lisäksi näiden perheiden vanhemmille puolue antaa vielä huomattavia tehtäviä - tämä on todiste synnin / käsivarren tukemista. Olla mukana siinä.
Markku Lievonen - Anonyymi
"Tunnen perheen / perheitä helluntai puolueesta, joissa lapsien psyyke on nujerrettu ja siten itsenäistyminen ja vastuu omasta elämästä/kin on erittäin haasteellista."
Minä tunnen tällaisia luterilaisia perheitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tunnen perheen / perheitä helluntai puolueesta, joissa lapsien psyyke on nujerrettu ja siten itsenäistyminen ja vastuu omasta elämästä/kin on erittäin haasteellista."
Minä tunnen tällaisia luterilaisia perheitä.vaan erona on se, että lahkoissa nujerretaan USKONNOLLA.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä tunnen tällaisia luterilaisia perheitä.>>Minä tunnen tällaisia luterilaisia perheitä.<<
Juu, tiedän saman ongelman olevan joka uskonnolisessa puoueessa. Otin asian esille täällä, koska tämä foorumi käsittelee helluntalaisuutta. En näe mielekkäänä / JUMALAN tahtona käsitellä täällä esim. Jehovantodistajien ongelmia - selän takana toimintaa. Olen puoueeton asenteissani ja ajatulsiltani.
Anonyymi kirjoitti:
Minä tunnen tällaisia luterilaisia perheitä.Tämän laisissa perheissä - vanhemmat - ei ole mitään uutta tai outoa - alistaa lapsiaan ja vaikeuttaa heidän itsenäistymistään....kysehän on tureltueessa tilassa olevan ihmisen käytäytymisestä / sokeudesta - lihallisuudesta. Traumaattisesta käyttäytmisestä eli vanhemman lapsuus heijastuu perheessä / lapsensa kasvattamisessa. Pahojen tekojen siirtyminen seuraavaan sukupolveen.
Surulliseksi asian tekee miten vanhemmat kertovat uskosta Jeesukseen. Eihän tämä ole mahdollista, vaikka on helluntaipuolueen jäsen. Kyse on siis uskosta osattoman ihmisen käyttäytymisestä - ihmisen, joka ei ole uudestisyntynyt, vaikka on jäsenenä puolueessa.
Niin, uudestisyntyneet vanhemmatkin mahdolistuvat ohjaantumaan tähän tilaan, mutta Pyhä Henki näytää väärän käyttäytymisen ja tekevät siten parannuksen - uskonsa ohaamana. Lankeamisesta on kysymys - ei elämisestä - elämän tapa vanhemapana........Siis tilapäisyys tulee eroitta - väärästä elämän tavasta. Uudestisyntymättömän ihmisen käyttäytyminen on normaalia kaltaisessa käyttäytymsisessä ja taas uskova voi hairahtua tekemään väärin ja omata hetkeksi tämän väärän käyttäytyisen.
Anonyymi kirjoitti:
Tämän laisissa perheissä - vanhemmat - ei ole mitään uutta tai outoa - alistaa lapsiaan ja vaikeuttaa heidän itsenäistymistään....kysehän on tureltueessa tilassa olevan ihmisen käytäytymisestä / sokeudesta - lihallisuudesta. Traumaattisesta käyttäytmisestä eli vanhemman lapsuus heijastuu perheessä / lapsensa kasvattamisessa. Pahojen tekojen siirtyminen seuraavaan sukupolveen.
Surulliseksi asian tekee miten vanhemmat kertovat uskosta Jeesukseen. Eihän tämä ole mahdollista, vaikka on helluntaipuolueen jäsen. Kyse on siis uskosta osattoman ihmisen käyttäytymisestä - ihmisen, joka ei ole uudestisyntynyt, vaikka on jäsenenä puolueessa.
Niin, uudestisyntyneet vanhemmatkin mahdolistuvat ohjaantumaan tähän tilaan, mutta Pyhä Henki näytää väärän käyttäytymisen ja tekevät siten parannuksen - uskonsa ohaamana. Lankeamisesta on kysymys - ei elämisestä - elämän tapa vanhemapana........Siis tilapäisyys tulee eroitta - väärästä elämän tavasta. Uudestisyntymättömän ihmisen käyttäytyminen on normaalia kaltaisessa käyttäytymsisessä ja taas uskova voi hairahtua tekemään väärin ja omata hetkeksi tämän väärän käyttäytyisen.
Markku LievonenUsein uskovat ajattelevat, että juuri heidän uskonsa on oikeaa, niin varmaan sinäkin ajattelet omastasi. Uskovien kanssa on vaikea keskustella tai heidän muuttaa käsityksiään oikeasta, koska he eivät ole valmiita ajattelemaan, että joku toinenkin voisi olla oikeassa tai mikä on oikeaa, onko monia oikeita asioita joissain kohdin...aika usein myös auktoriteetit näyttelevät osaansa, on ns opettajia, joita ei ole tarpeen kyseenalaistaa, mutta heikoin lenkki, voi joutua kyseenalaistamaan uskoaan painostuksen alla
Niin Markku, onko uskosi sen oikeampaa loppuviimein kuin minun, vr62n tai selefin?
Monissa toimintakentissä ihmiset käyvät keskusteluja ja sopeutuvat kompromisseihin...uskossa on opetettu ettei opissa ole kompromissia, silti on niin paljon erimielisyyttä, eritavoin asioita katsominen ei silti katoa minnekään.
Aloittajan vanhemmat uskoivat uskossaan tekevänsä oikein ja heidän ehkä olisi vaikea nähdä virheitään tai jos myöntäisi menneisyyden virheet, tämän hetken asioissa ehkä on vaikeampi joustaa.
No se on osa luontoamme.
LS - Anonyymi
Voi pyhä yksinkertaisuus, näitä juttuja heluntaiseurakunnista on helppo puhua kun ei ole kuin kuullut mutu juttuja ja mielikuvitus lentää kuka pahimmat tarinat pystyy kertomaan. Ja kaikki sisällä oleva katkeruus ja viha puretaan mediassa. Se tuntuu vähän samankuuloiselta kuin politiikassa kaikki on persujen syytä , on se kumma kun ovat itse niin täydellisiä, järkevimpiä ,fiksuimpia ,sivistyneempiä kuin helluntaiseurakuntaan kuuluvat. Tuntuu että jotain ihan ylivertaisen fiksua ja filmaattista lahkoa nämä parjaajat ovat . Menkää terapiaan että rauhoitutte ongelmista ja herkkähipiäisyydestä.
- Anonyymi
En lukenut kaikkea kertomaasi mutta otsikko oli herjaava. Mikään uskonnollinen yhdys-tai kirkkokunta sinänsä ei ole Jumalallinen, siis täydellinen. Kaikki yhteisöt koostuvat yksilöihmisistä. Kaikki ovat syntisiä ja jumalan kirkkautta vailla. Aadamin ja Eevan syntiinlankeemuksen surauksena meissä kaikissa on ns. perisynti. Sinä ja minä olemme syntiin taipuvaisia. Jotta ihminen saisi yhteyden taas Jumalaan, lähetti Jumala oman poikansa , Jeesuksen suostuttua, tänne maan päälle kertomaan Jumalan valtakunnasta ja Isän tahdosta kuolemaan meidän syntiemme sovittamiseksi kaikille niille jotka uskovat Häneen. Kun olet ottanut Jeesuksen sydämessäsi vastaan tapahtuu uudestisyntyminen eli ihminen syntyy uudesti eli Jumalan Pyhä Henki tulee ihmisen sisimpään asumaan. Tulee sydämeen ilo, rauha, lepo, itsehillintä jne. mitä et tästä maailmasta takulla saa. Tätä ei voi mitenkään ostaa. On ihan ilmaista. Tämä Henki johdattaa sinut totuuteen. Jumalan sano Raamattu on totuus. Et ilmeisesti ole vielä löytänyt pelastusta koska olet ahdistunut. Jos mikä hyvänsä yhteisö tai henkilö alkaa esittää vaatimuksia se ei ole Jumalasta. Voit kokea pelastuksen vaikka siellä missä nyt parhaillaan olet. Pelastus ei vaadi kuulumista mihinkään seurakuntaan!!! Olen itsekkin poistunut kuppikunnista jotka ei oikeasti välitä lähimmäisistä. Poistu sinäkin susien joukosta.
- Anonyymi
Kaukana, kaukana olet keskimääräisestä helluntailaisesta ja helluntailaisuudesta. Kertomus on mielikuvituksen tuotetta. Kun ei tarvitse laittaa nimeä ja paikkakuntaa voit kirjoitaa puuta heiniä. Kuten teetkin. Juorupalsta tämä onkin.
- Anonyymi
tyypillinen helluntailaisuuden tapa, kaikki mikä ei heitä miellytä, "se on valhetta" oli kirjoitus mikä tahansa, vaikka olis raamatun tekstiä viitteineen, niin "soopaa, fraasia, taikaa jne.
että semmonen seurakunta . . . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tyypillinen helluntailaisuuden tapa, kaikki mikä ei heitä miellytä, "se on valhetta" oli kirjoitus mikä tahansa, vaikka olis raamatun tekstiä viitteineen, niin "soopaa, fraasia, taikaa jne.
että semmonen seurakunta . . .No mikä on täydellinen srk Suomessa? Sekö kun heti alussa lähdetään vauvakasteesta, josta raamattu ei puhu sanaakaan? Onko oikein, kun srkaan kuuluvat juopot, huorat ym synnintekijät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
että semmonen seurakunta . . .Tänne kyllä todella paljon kopioidaan raamattua. Ensiksi tämä on mielipide, keskusteluosuus. Ei niinkään kopiointipaikka. Elikkä monet kirjoittajat eivät ole uskossa. Sen kyllä huomaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänne kyllä todella paljon kopioidaan raamattua. Ensiksi tämä on mielipide, keskusteluosuus. Ei niinkään kopiointipaikka. Elikkä monet kirjoittajat eivät ole uskossa. Sen kyllä huomaa.
kristinusko perustuu raamattuun, ja toiset haluaa perustella / vahvistaa raamatun sanalla mielipiteensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kristinusko perustuu raamattuun, ja toiset haluaa perustella / vahvistaa raamatun sanalla mielipiteensä.
Punainen lanka on - uskooko ihminen siihen mitä Raamatussa lukee - onko hänen mielikuvansa rakentuneet Raamatun ilmoituksista / uskosta. Onko ihmisen koko mielenmaailma rakentunut Raamatun ilmoituksien siivitänä.
On siis täysin kaksi eri asiaa tiedostua / lukea raamattua ja kopioda niitä tänne tai tuonne kuin syvissä keskusteluissa ilmetä miten ihminen ajattelee ylipäätänsä ihmisestä ja elinympäristöstä - omaa käyttäytymisen.
Anonyymi kirjoitti:
Punainen lanka on - uskooko ihminen siihen mitä Raamatussa lukee - onko hänen mielikuvansa rakentuneet Raamatun ilmoituksista / uskosta. Onko ihmisen koko mielenmaailma rakentunut Raamatun ilmoituksien siivitänä.
On siis täysin kaksi eri asiaa tiedostua / lukea raamattua ja kopioda niitä tänne tai tuonne kuin syvissä keskusteluissa ilmetä miten ihminen ajattelee ylipäätänsä ihmisestä ja elinympäristöstä - omaa käyttäytymisen.
Markku LievonenEdellisestä vististäni jäi ilmoitus pois..
22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
- Anonyymi
Aloittaja olet ilmeisesti sen ikäinen, jolloin remmin käyttö oli vielä yleistä perheissä.
Remmiä sai yleensä tottelemattomuudesta vanhempiaan kohtaan.
Niin oli meilläkin ja naapuriperheissä, koulussa myön ruumiillinen rangaistus oli ajoittain käytössä.
Remmiä tuli siis vanhempia vastaan nousemisesta, itselläni se ei lapsuudessa ollut uskonnolisuudesta, vaan käytännön syistä, kun illalla piti rauhoittua nukkumaan ja useampi lapsisessa kodissa vauhti vain kiihtyi.
Nykyisin ruumiillinen kuritus ei ole sallittua.
Nykyisinhän myös maallistuminen Suomessa etenee ja lapset ja nuoret ovat otollisimmat maailman menoon ihastumaan.
"Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan 15-24-vuotiaista suomalaisista vain 15 prosenttia sanoo uskovansa kristinuskon opettamaan jumalaan."
http://yle.fi/uutiset/jumalaan_uskomattomuus_yleistyy_aatteena/6346462
Uskovan perheen lapset saavat kotonaan opetusta maailman viettelyksistä ja varoituksen synnin houkutuksista. Synti helposti kietoo ihmisen ( Hep 12:1)
Jos joku haluaa olla maailmassa ja maailmasta, niin se on itsekunkin oma valinta, jos on kuullut sen, ettei uskova voi olla sekä ja että.
15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
( 1Joh 2)
Usko Toivonen- Anonyymi
Harhaoppisten helluntailaisten lahkoon ei pidä kenenkään mennä edes uteliaisuuttaan katsomaan kuinka siellä ihmisiä kaadetaan maahan.
Helluntailaisuus on antikristuksen sata vuotta sitten Amerikassa perustama valheen henkivalta, joka tarkoitus on eksyttää niin monta ihmistä kuin mahdollista, ennen kuin sen päämies ja lahoapurit heitetään kuumille kiville. Lahkolaiset eivät Itse mene Jumalan valtakuntaan (Gal.5:20)
ja
kieltämällä ja kiroamalla Kristillisen kasteen oikean merkitykset he estävät lapsien pääsyn Jumalan valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harhaoppisten helluntailaisten lahkoon ei pidä kenenkään mennä edes uteliaisuuttaan katsomaan kuinka siellä ihmisiä kaadetaan maahan.
Helluntailaisuus on antikristuksen sata vuotta sitten Amerikassa perustama valheen henkivalta, joka tarkoitus on eksyttää niin monta ihmistä kuin mahdollista, ennen kuin sen päämies ja lahoapurit heitetään kuumille kiville. Lahkolaiset eivät Itse mene Jumalan valtakuntaan (Gal.5:20)
ja
kieltämällä ja kiroamalla Kristillisen kasteen oikean merkitykset he estävät lapsien pääsyn Jumalan valtakuntaan.Amerikasta tulleita harhaoppisia lahkolaisia ei pidä päästää huoneeseensa eikä heidän saatanallisille uudestikasteilleen pidä mennä saamaan vierasta kaatohenkeä sisälleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amerikasta tulleita harhaoppisia lahkolaisia ei pidä päästää huoneeseensa eikä heidän saatanallisille uudestikasteilleen pidä mennä saamaan vierasta kaatohenkeä sisälleen.
Itsehän sinä päätät ketä kotiisi päästät ja ketä et päästä.
Itsehän sinä myös päätät opistasi ( lue lahko-opistasi ) käsin ketä pidät uskovana ja ketä et.
Huomaa myös, että on paljon uskovia, jotka ottavat kasteen kuultuaan pelastuksensa evankeliumin vartuttuaan, siis sellaiset, joita ei ole lapsena kastettu.
Suomessahan vanhemmat vievät yhä vähemmän pikkulapsiaan kasteelle.
Nimen he kylläkin saavat väestörekisteriin.
"Kun lapsikasteet vähenevät, yhä useampi nuori kastetaan riparin yhteydessä"
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kun-lapsikasteet-vahenevat-yha-useampi-nuori-kastetaan-riparin-yhteydessa#f0789249
Tuo onkin hyvä, jos se siellä tapahtuu uskosta Jeesukseen Kristukseen.
Amerikkalaista oppia tulee tv:n kautta tänä päivänä sinunkin kotiisi, jos tv:tä katselet.
En ole kaatunut vielä kertaakaan kenenkään käsien alla.
Sen sijaan olen saanut kuulla eri seurakunnissa julistettavan sanaa rististä, ristiinnaulitusta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, mikä on Raamatun ilmoituksen mukaista.
Sinun oppisi mukaiseen seurakuntaan menemistä kylläkin varoisin, koska kysymys on ilmeisestä lahkohengestä, jossa kirjoitat.
Usko Toivonen
- Anonyymi
Kun silmäilee ja lukee tämänkin aloituksen kirjoituksia ja yleensä helluntalaisuus otsikon alla, on kaksi, kolme luterilaista päivystäjää. Päivystysaika 20 h/ vrk. Todella vihaavat helluntalaisia. Vauvakaste sopii joka paikkaan. Mutta tasavallassa, kentällä helluntalainen- kirkollinen suhde on todella hyvä. Esim. kun paikkakunnalla tai lähialueilla on herättäjäjuhlat ,helluntalaiset antavat erilaista talkooapua paljonkin. Majoitus, vartiointi, ensiapu. Olen itse monesti ollut yhtenä talkoolaisena. Hävetkää luterilaiset pilkkaajat. Se ei todella ole kirkon virallinen kanta. No tämähän on juorupalsta.
- Anonyymi
"Mutta tasavallassa, kentällä helluntalainen- kirkollinen suhde on todella hyvä."
Tämä on minunkin käsitykseni. Tämä palsta on ääripäiden päivystysvuoro.:) - Anonyymi
Myös yhteistyö kirkko- helluntailaiset toimii hyvin. Olen miehistön jäsen helluntaisrkssa. Esim. raamatunkäännös . Nämä kirjoitukset tällä osuudella ja otsikon alla ovat kolmen päivystäjän satuja. Heränneet ovat aina olleet niin kiitollisia kun apua on löytynyt heidän kesäjuhliin. Att så här på fältet i landskapet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös yhteistyö kirkko- helluntailaiset toimii hyvin. Olen miehistön jäsen helluntaisrkssa. Esim. raamatunkäännös . Nämä kirjoitukset tällä osuudella ja otsikon alla ovat kolmen päivystäjän satuja. Heränneet ovat aina olleet niin kiitollisia kun apua on löytynyt heidän kesäjuhliin. Att så här på fältet i landskapet.
Suomenruotsalainen antikristillisellä agendallaan.
Vai kusetatte te herännäisiäkin? Eivät siis yhtään tajua, keitä te olette. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomenruotsalainen antikristillisellä agendallaan.
Vai kusetatte te herännäisiäkin? Eivät siis yhtään tajua, keitä te olette.Mitähän Jeesus rukoili ylimmäispapillisessa puheessa? Ei sinulla ole tietoa yhtään. Saati sitten että toteuttaisit sitä. Olet kaukana siitä. Voisin kyllä kirjoittaa kaikki ruotsiksi, mutta jääkööt vaikka on sadepäivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän Jeesus rukoili ylimmäispapillisessa puheessa? Ei sinulla ole tietoa yhtään. Saati sitten että toteuttaisit sitä. Olet kaukana siitä. Voisin kyllä kirjoittaa kaikki ruotsiksi, mutta jääkööt vaikka on sadepäivä.
Olen melko varma, että Jeesus ei rukoillut ruotsiksi.
On teilläkin opetukset!
Muutoinkin on kirjoituksesi sekava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän Jeesus rukoili ylimmäispapillisessa puheessa? Ei sinulla ole tietoa yhtään. Saati sitten että toteuttaisit sitä. Olet kaukana siitä. Voisin kyllä kirjoittaa kaikki ruotsiksi, mutta jääkööt vaikka on sadepäivä.
Eikä Jeesus taatusti rukoillut, että Hänen seuraajansa, kristityt ja te helluntaisatanistit olisimme yhtä, jos yrität tähän viitata.
Teidän herranne ei ole Jeesus Kristus, vaan te itse. Helluntailaisille Jeesus (jonka jumaluutta he eivät tunnusta) on ainoastaan palkinnonjakaja hellareiden omista, kuvitelluista vanhurskauden- / seuraamisteoista.
Muutoin helluntailaiset korottavat itsensä yli Kristuksen. He eivät omien oppiensa mukaan edes synny syntisinä, kuten kristityt ja muut maailman kansat, he syntyvät synnittöminä.
Ja vaikka Raamattu kertoo heille Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, he silti tästä tietoisina, tietyssä iässä itse kääntyvät Saatanan puoleen, suorittavat oman syntiinlankeemuksensa. He tekevät "parannusta", mutta aina heidän herransa, Saatana kutsuu heitä uudelleen ja uudelleen pois "pyhityksestä" uusiin ja uusiin "lankeemuksiin" ja he iloiten tätä tottelevat.
Jeesus ei sovittanut tällaisten ufo-otusten syntejä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen melko varma, että Jeesus ei rukoillut ruotsiksi.
On teilläkin opetukset!
Muutoinkin on kirjoituksesi sekava.On aivan sama millä kielellä rukoillaan. Suomessa on kaksi virallista kieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On aivan sama millä kielellä rukoillaan. Suomessa on kaksi virallista kieltä.
Ruotsi on rikoksen kautta Suomen toinen virallinen kieli. Miehittäjän kieli. Yksikään suomenruotsalainen ja ruotsalaisuutta maassamme ylläpitävä henkilö ei voi pelastua, sillä pelastus edellyttää myös parannuksen rikoksista.
Teet parannuksen loikkaamalla Pohjanlahteen, sillä myös nk. Ruotsi (kuten Norjakin) on suomalaisilta anastettua maa-aluetta.
Olette täysin verrannollisia intiaaneilta maan ryöstäneihin ja näitä julmasti kohdelleihin jenkkeihin. Yksikään jenkki myöskään ei voi pelastua. Helluntailaisuus on jenkkien luoma valheuskonto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsi on rikoksen kautta Suomen toinen virallinen kieli. Miehittäjän kieli. Yksikään suomenruotsalainen ja ruotsalaisuutta maassamme ylläpitävä henkilö ei voi pelastua, sillä pelastus edellyttää myös parannuksen rikoksista.
Teet parannuksen loikkaamalla Pohjanlahteen, sillä myös nk. Ruotsi (kuten Norjakin) on suomalaisilta anastettua maa-aluetta.
Olette täysin verrannollisia intiaaneilta maan ryöstäneihin ja näitä julmasti kohdelleihin jenkkeihin. Yksikään jenkki myöskään ei voi pelastua. Helluntailaisuus on jenkkien luoma valheuskonto.Juu, on täysin käsittämätöntä miten Suomessa vielä 2021 opetetaan opettamalla Ruotsin kieltä. Kieli, jolla ei ole mitään hyötyä muulla kuin Ruotsissa. K-a-i-k-k-i.......... maailmalla oleva tiedotus on englannin kielellä ja siten englanti tulisi olla - lähes pakollinen sivukielen opettelu kouluissa. Ruotsin kielen tilalle...........
Vaikka maamme on kaksikielinen - jokaisen tulisi omata Suomenkieli. Harrastuksena voi opetalle Ruotsin, Venäjän, tai Saamenkieltä.
Anonyymi kirjoitti:
Eikä Jeesus taatusti rukoillut, että Hänen seuraajansa, kristityt ja te helluntaisatanistit olisimme yhtä, jos yrität tähän viitata.
Teidän herranne ei ole Jeesus Kristus, vaan te itse. Helluntailaisille Jeesus (jonka jumaluutta he eivät tunnusta) on ainoastaan palkinnonjakaja hellareiden omista, kuvitelluista vanhurskauden- / seuraamisteoista.
Muutoin helluntailaiset korottavat itsensä yli Kristuksen. He eivät omien oppiensa mukaan edes synny syntisinä, kuten kristityt ja muut maailman kansat, he syntyvät synnittöminä.
Ja vaikka Raamattu kertoo heille Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, he silti tästä tietoisina, tietyssä iässä itse kääntyvät Saatanan puoleen, suorittavat oman syntiinlankeemuksensa. He tekevät "parannusta", mutta aina heidän herransa, Saatana kutsuu heitä uudelleen ja uudelleen pois "pyhityksestä" uusiin ja uusiin "lankeemuksiin" ja he iloiten tätä tottelevat.
Jeesus ei sovittanut tällaisten ufo-otusten syntejä.Juttusi viittaa vahvasti ikivanhan mummon helluntaivihaan, jossa muutama lähipöljäke on hänen mielestään kaiken helluntain olemus !
No vanhuus ei tule yksin eikä kaikki sekopäät parane vanhetessasn.
- Anonyymi
Siunausta sinulle aloittaja. Ilmeisesti vanhempasi ovat olleet lakihenkisiä. Uskon, että ovat halunneet toimia parhaaksesi. On vain mennyt jossakin pieleen.
Olen kohta 60 v mies, aviossa ja lapsia. Helluntailaistaustainen, ts. tulin uskoon helluntailaisten kertoessa minulle ilosanomaa Jeesuksesta.
Olin vuosikymmeniä helluntailaisissa, mutta erinäisten vakavien syiden vuoksi entisessä seurakunnassani lähdin, koska en voinut hyväksyä tiettyjä seikkoja/väärinkäytöksiä johdon taholta.
Lapseni tietävät vakaumukseni, heitä en koskaan vienyt väkisin srk:aan, ei tarvinnutkaan.
Jos lapsien tulee kunnioittaa vanheempiaan, myös vanhempien tulee kuulla/ymmärtää lapsiaan. Väkisin ei saada aikaan mitään hyvää, kaikki perustuu rakkauteen.
Seurakuntayhteys on kuitenkin tärkeä asia; etsi itsellesi srk, jossa voit rakentua yhteisestä uskosta. Meissä ihmisissä on vajavaisuutta, ja vajavaiset ihmiset muodostavat seurakunnan. Kristus on täydellinen, ja kun Hän saa kasvaa, ja me vähetä, suunta on oikea. Olen surullinen siitä, mitä olet joutunut kokemaan, mutta kun otat sen oikein, se vahvistaa. Siunausta, Herran läsnäoloa. - Anonyymi
Kyllä Kristittyjen kastetta tarvitaan syntien pesemiseksi, kuten sana sanoo.
Kaikki ihmiset kun ovat syntisiä jo alunpitäen.
Eikä sitä perisynnin syntisyyttä voi itse millään katumisella ja kaverin julistamisella saada itsestään pois eikä uskominen vielä mitään syntejä pese eikä ihminen synny vedestä ja Hengestä muutoin kuin Kristillisessä kasteessa, kuten sana sanoo.- Anonyymi
Miksi tuo kastefanaatikko tulee tännekin tyrkyttämään harhaoppiaan? Hän riehuu jokaisella palstalla ja on ilmeisesti hädissään, kun kaste ei ole toiminutkaan kenenkään kohdalla.
- Anonyymi
Pysy vauvakasteineen luterilaisuus palstalla. Sinne kuulut. Agitaattori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tuo kastefanaatikko tulee tännekin tyrkyttämään harhaoppiaan? Hän riehuu jokaisella palstalla ja on ilmeisesti hädissään, kun kaste ei ole toiminutkaan kenenkään kohdalla.
Tuohan on se u-k-i-e nr
Eli noita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysy vauvakasteineen luterilaisuus palstalla. Sinne kuulut. Agitaattori.
Vauvakasteesta puhuu vain uudestikastajat
Te todella olette myös luterilaisuus -palstalla
- Anonyymi
Uskonnot ovat paholaisesta ja se orjuuttaa, Raamatullinen usko on Jumalasta ja siinä ihmisellä on vapaus.
Joh.10
Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. - Anonyymi
Ehkä vanhempasi olivat lakihenkisiä tai jokin muu murhe heitä painoi. Ikävä että koet lapsuutesi kurjaksi, usko Jeesukseen pitäisi olla iloinen asia ei ilotonta, jostain syystä vanhempanne eivät ehkä iloa Herrassa löytäneet. Ole kiitollinen vanhemmistasi ja siitä että sait kuitenkin syntyä uskovaan perheeseen, muuten et ehkä sinäkään tuntisi Jeesusta.
- Anonyymi
helluntailaisuushan on lakihenkinen uskonto.
- Anonyymi
1800 luvun amerikan lahko. Kaikki mikä amerikasta tulee ja on syntynyt 1800 luvulla on sairasta paskaa.
Kuten jehovat/helluntalaiset/mormonit janiitä on kaksi lahkoa vielä,toinen on oikein sairas/
sieltä amerikasta tulee vaina saatanan paskaa!! - Anonyymi
Täysin keksitty tarina. Olen itse vahvasti vapaiden suuntien suvusta. Mitään tuollaista pakottamista ym. en ole kokenut lapsuudessa, nuoruudessa. Kaukana aloittajan kirjoittamista kokemuksista. Tänne kun voi sepittää mitä vaan ilman minkäänlaista vastuuta. Osaisin minäkin sen taidon. Ajan hukkaa.
- Anonyymi
tyypillinen kommentti helluntailaisilta, KAIKKI minkä tahtovat itse kieltää,
niin se on "valetta",
sairas uskonto. - Anonyymi
tarina ei takuuvarmasti keksitty !!
helluntailaisuudessa on kuule pilvin pimein juurikin aloittajan kaltaisia kokemuksia helluntaiopetuksen jälkeen.
tunnen helluntailaisuuden n. viisikymmentä vuotta, ja nyt jo toinen, ja kolmaskin sukupolvi menossa, ja uusia uskonnonuhreja . . .
- Anonyymi
Olen ollut jo kymmeniä vuosia naimisissa erään helluntailaisen tytön kanssa. Tiedän että heidän kodissaan oli enimmät asiat kiellettyjä tai tabuja. Esimerkiksi seksuaalisuudesta ei saanut puhua. Ja tukka piti olla tietyllä lailla.
Kuitenkin huomasin, että nuo kielletyt asiat kiehtoivat jollain lailla appiukkoani. Lienee hänellä ollut omat taistelunsa itsensä kanssa, kun piti näyttää esimerkilliseltä uskovaiselta, mutta sydän tahtoi toisaalle. Ihan normaalit asiat saattoivat olla kauheita hänelle! - Anonyymi
Aloittajan tarina on aivan varmasti totta.
Se on kovaa väkivaltaa, kun viisivuotiaalle kerrotaan, että joudut helvettiin, jos et tee, tai ole, niin tai näin.
Mielisairaaloissa on paljon potilaita, joiden traumojen tausralla on hengelliset juurisyyt.
Pohjimmiltaan aivan täysi sika on pohjimmiltaan ulospäin hurskas uskon mies, ollut ainakin menneinä vuosikymmeninä. - Anonyymi
* moni ulospäin hurskas uskonmies.
- Anonyymi
Jos uskot Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena Vapahtajana ja tahdot kunnioittaa Jumalan sanaa, olet pelastettu. On varmasti ollut 70-80-luvuilla lakihenkisiä koteja. Joka jääkiekon peluu on ollut syntiä.
- Anonyymi
"lakihenkisiä koteja"
sitä lakihenkisyyttähän helluntailaisuudessa saarnataan !!
koetetaanko taas heittää lakihenkisyys taas niinkuin se olisi perheiden vika !!
helluntailaisuus on harhaoppi ja eksytys, millään ette voi opetustanne puolustaa !!
- Anonyymi
Miten luulet asioiden olevan muslimikodeissa?
- Anonyymi
"muslimikodeissa"
antaako se oikeuden ikäänkuin puolustaa helluntailais - eksyttävää opetustanne !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"muslimikodeissa"
antaako se oikeuden ikäänkuin puolustaa helluntailais - eksyttävää opetustanne !!Ei sinulla ole mitään käsitystä mikä on harhaopetusta sinulla on vain isien ja katkismuksen käsitykset aiheesta, raamatun opista et tiedä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään käsitystä mikä on harhaopetusta sinulla on vain isien ja katkismuksen käsitykset aiheesta, raamatun opista et tiedä mitään.
Sinulla saastanen pedokääkkä ei ole mitään tkäsitystä Raamatun opista, etkä ole uudestisyntynyt krisitty vaan pelkkä pedo. Raamatusta et tiedä mitään
- Anonyymi
Ilmeisesti entisinä aikoina oli Jumalan pelko ja oltiin aika paljon lain alla eikä osattu kasvattaa lapsia Jumalan armolla vaan tuomion kiivaudella. En voi sanoa että olisin saanut onnellisen lapsuuden hellariperheessä mutta vanhempieni rukoukset ovat kantaneet ja kaikki olemme iso lapsikatras elävässä uskossa.
- Anonyymi
"elävässä uskossa"
millä te MITTAATTE, uskon . . . ?
"millä MITALLA te mittaatte, sillä teille mitataan", sanoo Jeesus evankeliumissa - Anonyymi
Juuri noin on asia uskoon oltiin tultu mutta kasvu puuttui !
- Anonyymi
Vielä pahemmat traumat ovat tulleet ateistisissa kodeissa. Niitä ei millään korjaa.
- Anonyymi
"pahemmat"
mistä tiedät, että ateistisessa pahemmat, jos et muuta ole kokenut , kuin yhden . . . ??
- Anonyymi
Hihhulit ovat pahimpia työpaikkapiruja. Kostavat lapsuutensa traumoja.
- Anonyymi
Eiköhän niitä ole alkoholistikoteja suomessa vähän enemmän kuin pienen helluntaikoteihin määrän ja vielä pienemmän niissä olevien päknästien ja vähäisellä valolla varustettujen määrä !
Aloittaja kuuluu myös siihen himmeään joukkoon isomman kuvan tajuamisessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän niitä ole alkoholistikoteja suomessa vähän enemmän kuin pienen helluntaikoteihin määrän ja vielä pienemmän niissä olevien päknästien ja vähäisellä valolla varustettujen määrä !
Aloittaja kuuluu myös siihen himmeään joukkoon isomman kuvan tajuamisessa.Alkoholisteja tuntuu olevan helluntaissa oikein kunnolla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholisteja tuntuu olevan helluntaissa oikein kunnolla
Uskoontullut entinen alkoholisti voi sanoa olevansa raitis alkoholist
siis nykter alkoholist. Mielestäni tämä on aivan päälaellaan. Kukaan
alkoholisti ei ole nykter alkoholisti. Alkoholisit ei ole koskaan raitis.
Kun alkoholisti tulee uskoon, hän ei enää ole alkoholisti.
Siksi hänen ei enää tule kutsua itseään raittiiksi alkoholistiksi.
Hänen ei tule kutsua itseään alkoholistiksi vaikka hän vielä
ratkeaisikin ryyppäämään. Hänen ei tule omaksua enää
alkoholistin identiteettiä koska hän on Jumalasta syntynyt
Jumalan lapsi. Jumalasta ei synny yhtään alkoholistia.
Sielunvihollinen tahtoo, että uskova omaksuisi syntisen
identiteetin uskoontulostaan huolimatta vastoin Jumalan Sanaa.
Hän tahtoo, että uskova olisi aina alkoholisti ja syntinen.
Samalla tavalla kuin vihollinen tahtoo, että uskovat omaksuisivat
syntisen uskovan identiteetin. Kukaan Kristuksessa Jeesuksessa
oleva uskova ei ole alkoholisti eikä syntinen uskova.
Uskova on Jumalan luoma uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa.
Uusi luomus on Jumalasta. Jumalasta ei synny alkoholistia
eikä syntistä uskovaa koska Jumalassa ei ole syntiä.
Uskova on vanhurskas ja pyhä Jumalan lapsi.
Mvh J - K
- Anonyymi
Minun kokemukseni lapsuudesta, mitä tulee uskoon, on hyvin positiivinen.
Vanhempani olivat Rauhan Sanaan kuuluvia laestadiolaisia uskovia.
He eivät koskaan pakottaneet meitä lapsia kirkkoon eikä seuroihin.
Joskus he pyysivät meitä mukaan voimakkaammin mutta antoivat aina
meidän itse päättää. Joskus siis painostivat kovasti, mutta eivät koskaan pakottaneet. Siksi usein jäimme kotiin kun vanhempamme lähtivät kirkkoon tai seuroihin.
Joskus minä tahdoin heti lähteä mukaan kun vanhempani pyysivät mukaan.
Tahdoin lähteä erikoisesti joulukirkkoon koska koin kirkossa lämpimän
rakkaudellisen pehmeän ilmapiirin ja joulun tunnelma oli huipussaan.
Joskus meillä kotona oli seurat. Silloin koin lämpimän rakkaudellisen rauhan ilmapiirin, samaa kuin kirkossa. Käsitin silloin lapsena ja nuorena, että se johtui Jumalan länsälolosta vaikka en sitä silloin ymmärtänyt, niin kuin sen nyt käsitän. Mutta se ilmapiiri .... se veti puoleensa ja saarnat kesti, sen tähden.
Ehkä vähän ja paljonkin tämän tähden minulla oli vaikea päätös edessä kun tulin uskoon n. 30 -vuotiaana. Jumala nimittäin vei minut helluntaiseurakuntaan, miltei pakotti sinne.
Nyt uskovana koin olevani yksi helluntailaisten uskovien kanssa. Ja minä tahdoin liittyä helluntaiuskovien yhteyteen, siis seurakuntaan jäseneksi. Mutta koska minulla oli tämä tausta, ja helluntailaiset kastavat uskoon tulleita ihmisiä, minulla oli vaikeaa päättää mennäkö uskovana kasteelle koska minut oli (jo) vauvana kastettu.
Kysyin Jumalalta kasteesta. Jumala sanoi lyhyesti ja ytimekkäästi: "Lue Raamattua".
Luin Raamattua enkä löytänyt yhtään vauvan kastetta Raamatusta. Siellä oli vain uskovien kaste. Siksi koin, että Pyhä Henki puhui minulle uskovan kasteesta upottamalla. Jumala siis tahtoi, että minä kastatan itseni upotuskasteella.
Kasteen jälkeen minulla alkoi todella uusi elämä.
Jumala tuli elämääni johdattamaan ja kulkemaan kanssani.
Ja minä koin Jumalan rakkauden itseäni kohtaa ja myös muita
ihmisiä kohtaan. Sain Pyhän Hengen kasteen ja täyteyden.
Nyt Raamattu oli minulle kokonaan uusi Kirja. Se oli niin uusi
ja selkeätajuinen Kirja, että minä ihmettelin, että onko minulla
sama Kirja kuin aikaisemmin, vai onko joku pettänyt minut ja
vaihtanut Kirjan. Minä tutkin asiaa huolellisesti koska muutos
oli niin todellinen ja voimakas. Mutta sama 33/38 käänös se oli.
Mikä oli muuttunut koska Kirja ja sen sisältö ei ollut muuttunut?
Mvh J - K- Anonyymi
Minua ihmetyttää näissä palstakeskusteluissa yksi asia erikoisesti.
Näissä keskusteluissa usein syytetään helluntailaisia, että helluntailaisuus
on tullut Amerikasta. Joku vielä voi väittää jonku 100 vuotta sitten
eläneen ihmisen opit olevan helluntailaisuutta ja että niitä opetetaan
helluntaiseurakunnissa.
Minä en ole koskaan ottanut mitään hengellistä oppia Amerikasta
enkä 100 vuotta sitten eläneeltä ihmiseltä. Olen ottanut oppini
Raamatusta. Itsekin kun saarnaan joskus seurakunnassa valmistan
saarnan lukemalla Raamattua. En lue edes mitään ihmisen kirjoittamaa
helgellistä kirjaa vaikka niissä onkin paljon hyvää asiaa. Valmistaudun
aina kaikkiin puheisiini Raamatun äärellä kysellen Jumalalta sanaa.
Tiedän, että ihmiset tahtovat ja odottavat sanomaa Jumalalta.
Mistä ihmeestä joku saa sen käsityksen, että helluntailaisuus
on tullut Amerikasta ja helluntaiseurakunnissa opetetaan jonkun
100 vuotta sitten kuolleen ihmisen oppeja? Minä en edes tiedä,
mitä ne opit ovat. Kukaan helluntaisaarnaaja ei opeta muusta kuin
Raamatusta. He lukevat Raamatun Kirjoituksia ja ottavat oppinsa
Raamatusta, kaikki. Tämä on todettavissa aina kun istuu
helluntaiseurakunnan kokoontumisissa.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntaiseurakunnissa.
Mvh J - KTäällä on muutama vähäisesti varustettu lutterin oppilas, ei heiltä voi vaatia mitään, he ovat tiensä valinneet.
Helluntaissa ei ole ainuttakaan amerikan opeilla uskoon tullutta eikä tule olemaan.
Mutta puuäijää on turha puhumalla opettaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on muutama vähäisesti varustettu lutterin oppilas, ei heiltä voi vaatia mitään, he ovat tiensä valinneet.
Helluntaissa ei ole ainuttakaan amerikan opeilla uskoon tullutta eikä tule olemaan.
Mutta puuäijää on turha puhumalla opettaa.Uskon, että nämä "Amerikan uskovat" ovat provoja.
He eivät ehkä ole mitään uskovia. Ovat täällä ainoastaan
kiusaamassa ja provosoimassa uskovia helluntailaisia.
Ja sitten me uskovat provosoidumme vastaamaan
heidän väiteisiinsä ja nämä provot nauravat partaansa
kun ovat onnistuneet.
Tämä todistuu sillä, että kun yksi tällainen ketju jää pois
päiväjärjestyksestä ja katoaa alas, het paikala he aloittavat
uuden ketjun samoilla herjoillaan ja syyttelyillään. Ja taas
sama väittely ja puolustelu, herja ja syyttely samoilla
argumenteilla, ja jopa samoilla aikaisemmista ketjuista
kopsatuilla teksteillä, on käynnissä.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on muutama vähäisesti varustettu lutterin oppilas, ei heiltä voi vaatia mitään, he ovat tiensä valinneet.
Mutta puuäijää on turha puhumalla opettaa.Täällä on yksi sairas parhamin oppilas eli sinä
Helluntailaisuus on syntynyt Amerikassa ja se on fakta
Tuo puuäijä yrittää kitistä vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntaiseurakunnissa.
Mvh J - KValitettavasti helluntaiseurakunta ei ota oppiaan Raamatusta ja sen ovat täällä hellarit itsekin todistaneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti helluntaiseurakunta ei ota oppiaan Raamatusta ja sen ovat täällä hellarit itsekin todistaneet
Hellarina kirjoittava henkilö ei välttämättä ole helluntailainen uskova.
Hän ei välttämättä ole edes koskaan käynyt helluntailaisten kokouksissa.
Älä usko kaikkien "helluntailaisten" kirjoituksia ja väitteitä.
Jos joku todella helluntailainen kirjoittaa negatiivisesti, se on hänen
oma kokemuksensa. Se on yksi tapaus. Helluntaiseurakunnat
koostuvat vajavista virheellisistä ihmisistä. Siksi helluntailaisetkin
voivat erhetyä ja tehdä virheitä. Täydellistä seurakuntaa ei ole
olemassakaan koska ihmiset ovat epätäydellisiä.
Mutta kuka tuo esille niitä positiivisia vaikutuksia mitä helluntailaiset
ovat saaneet aikaiseksi. Varmaa on, ettei maailman ihmiset, jotka
ovat Jumalan vihollisia, eivät tuo niitä esille julkisuudessa. Mutta jos
jossakin joku tekee jotakin väärin, joku asia menee pieleen. siitä saa koko
maakunta kuulla vuorokauden sisällä.
Ne positiiviset asiat ovat erittäin suuressa enemmistössä.
Mutta niistä ei kukaan kerro julkisuudessa.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on yksi sairas parhamin oppilas eli sinä
Tuo puuäijä yrittää kitistä vastaan.No niin !
Arvasin että pn zakastissa toinenkin sana, oulussa ne märisee samalla kun norttia vetelee !
Kitisijällä pääsee jo pukkikuulle luulisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin !
Arvasin että pn zakastissa toinenkin sana, oulussa ne märisee samalla kun norttia vetelee !
Kitisijällä pääsee jo pukkikuulle luulisin.Nonii, sed lastennussijakääkkä tuli taas märisemään "zakasteistaan"
Eikö hellarit saa tuota pedoa kuriin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on yksi sairas parhamin oppilas eli sinä
Tuo puuäijä yrittää kitistä vastaan.Sinun tulisi etsiä ja saada hyvä rakkaudellinen suhde
Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. Sitten sinun
tulee perehtyä Raamatun Kirjoituksiin kun Hän
Pyhässä Hengessä ja Sanassa osoittaa sinulle
mitä on Kirjoitettu. Silloin sinä tulet tuntemaan
Jumalaa ja Hänen Sanaansa Hänen itsensä opettamana.
Sitten sinä voit mennä helluntaiseurakunnan
tilaisuuteen ja tutkia siellä paikan päällä, että
opettavatko he ja puhuvatko he niin kuin Jeesus
on sinulle opettanut.
Minä henkilökohtaisesti olen monesti todennut, että
saarnaaja, jota en tunne ja jota en ole koskaan aikaisemmin
kuunnellut, opettaa täsmällisesti samoin kuin mitä
minä olen itsenäisesti yksin Raamatusta oppinut.
En voi ajatella, että saarnaaja oli saanut oppinsa
Amerikasta. Uskon, että myös hän oli saanut oppinsa
Raamatusta.
Kokeile samaa.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun tulisi etsiä ja saada hyvä rakkaudellinen suhde
Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. Sitten sinun
tulee perehtyä Raamatun Kirjoituksiin kun Hän
Pyhässä Hengessä ja Sanassa osoittaa sinulle
mitä on Kirjoitettu. Silloin sinä tulet tuntemaan
Jumalaa ja Hänen Sanaansa Hänen itsensä opettamana.
Sitten sinä voit mennä helluntaiseurakunnan
tilaisuuteen ja tutkia siellä paikan päällä, että
opettavatko he ja puhuvatko he niin kuin Jeesus
on sinulle opettanut.
Minä henkilökohtaisesti olen monesti todennut, että
saarnaaja, jota en tunne ja jota en ole koskaan aikaisemmin
kuunnellut, opettaa täsmällisesti samoin kuin mitä
minä olen itsenäisesti yksin Raamatusta oppinut.
En voi ajatella, että saarnaaja oli saanut oppinsa
Amerikasta. Uskon, että myös hän oli saanut oppinsa
Raamatusta.
Kokeile samaa.
Mvh J - KEn välitä helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa käydä kun haluan tervettä Raamatun opetusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En välitä helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa käydä kun haluan tervettä Raamatun opetusta.
Tiiedätkö, että saat tervettä Raamatun opetusta
jos olet uudestisyntynyt, kastattanut itsesi upottamalla,
saanut ja ottanut vastaan Pyhän Hengen sekä luet
Raamattua. Silloin Pyhä Henki opettaa sinua. Hän opettaa
oikein ja tehokkaasti. Oppiminen on silloin nopeata ja sinä
kasvat uskossa.
Sinä et ole riippuvainen ihmisten antamasta opetuksesta
vaan Jumlan itsensä antamasta opetuksesta. Mutta Jumalalla
on joitakin ehtoja ihmiselle, jota Hän opettaa.
Tiedätkö nämä?
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiiedätkö, että saat tervettä Raamatun opetusta
jos olet uudestisyntynyt, kastattanut itsesi upottamalla,
saanut ja ottanut vastaan Pyhän Hengen sekä luet
Raamattua. Silloin Pyhä Henki opettaa sinua. Hän opettaa
oikein ja tehokkaasti. Oppiminen on silloin nopeata ja sinä
kasvat uskossa.
Sinä et ole riippuvainen ihmisten antamasta opetuksesta
vaan Jumlan itsensä antamasta opetuksesta. Mutta Jumalalla
on joitakin ehtoja ihmiselle, jota Hän opettaa.
Tiedätkö nämä?
Mvh J - KSaan tervettä opetusta kun luen itse Raamattua ja käyn seurakunnassa joka Raamatussa pysyy. Helluntaiseurakunta ei ole sellainen kuten tuostakin opetuksesta ", (kastattanut itsesi upottamalla") nähdään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saan tervettä opetusta kun luen itse Raamattua ja käyn seurakunnassa joka Raamatussa pysyy. Helluntaiseurakunta ei ole sellainen kuten tuostakin opetuksesta ", (kastattanut itsesi upottamalla") nähdään
>>>Saan tervettä opetusta kun luen itse Raamattua ja käyn
seurakunnassa joka Raamatussa pysyy.<<<
Tarkoitatko, että saat oikean opetuksen suoraan
Raamatusta ilman välikäsiä? Vai tarkoitatko. että
seurakunnassa sinulle opetetaan mitä Raamatussa
on kirjoitettu ja kuinka nämä hengelliset opit ovat?
Raamatussa on vain uskovan kaste upottamalla.
Kaste on hautaustoimitus, ja sinä sen tiedät koska
luet Raamattua. Raamatusta ei löydy vauvakastetta.
Se pitää sinne itse lisätä jos sen tahtoo siellä nähdä.
Mutta kiitos sinulle, että keskustelet asiallisesti.
Se on hyvä merkki.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Saan tervettä opetusta kun luen itse Raamattua ja käyn
seurakunnassa joka Raamatussa pysyy.<<<
Tarkoitatko, että saat oikean opetuksen suoraan
Raamatusta ilman välikäsiä? Vai tarkoitatko. että
seurakunnassa sinulle opetetaan mitä Raamatussa
on kirjoitettu ja kuinka nämä hengelliset opit ovat?
Raamatussa on vain uskovan kaste upottamalla.
Kaste on hautaustoimitus, ja sinä sen tiedät koska
luet Raamattua. Raamatusta ei löydy vauvakastetta.
Se pitää sinne itse lisätä jos sen tahtoo siellä nähdä.
Mutta kiitos sinulle, että keskustelet asiallisesti.
Se on hyvä merkki.
Mvh J - KSaan Raamtusta ja seurakunnasta oikean opetuksen.
Raamatussa ei ole uskovien upotuskastetta tai vauvakasteta siellä on kaste.
Kasteen merkitys on hautaaminen ja hautaaminen on eri asia kuin upottaminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saan Raamtusta ja seurakunnasta oikean opetuksen.
Raamatussa ei ole uskovien upotuskastetta tai vauvakasteta siellä on kaste.
Kasteen merkitys on hautaaminen ja hautaaminen on eri asia kuin upottaminenMiten sinä olet pystynyt ohittamaan kaikki Apostolien teoissa mainitut
uskovien perhekuntien kasteet? Eikö Raamattu kerro heidän kaikkien
olleen ensin kuullut Jumalan evankeliumia, sen uskottua ja sitten
kastettu? Siis ensin evankeliumin julistus, siihen usko ja sitten kaste.
"Joka uskoo ja kastetaan" ...
Käännätkö Jeesuksen Sanat toisin päin? Sanot lukevasi Raamattua
ja saavasi oikeaa opetusta mutta muutat Jeesuksen Sanojen järjestyksen?
Miksi?
>>>Kasteen merkitys on hautaaminen ja hautaaminen on eri asia kuin upottaminen<<<
Minä olen ollut monissa hautajaisissa. Niissä kaikissa on vainaja upotettu maan poveen
2-3 metriä maanpinnan alle. Sitten maata päälle niin vainajasta päästiin eroon.
Polttohautaus on eri asia mutta siitä ei tässä yhteydessä.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sinä olet pystynyt ohittamaan kaikki Apostolien teoissa mainitut
uskovien perhekuntien kasteet? Eikö Raamattu kerro heidän kaikkien
olleen ensin kuullut Jumalan evankeliumia, sen uskottua ja sitten
kastettu? Siis ensin evankeliumin julistus, siihen usko ja sitten kaste.
"Joka uskoo ja kastetaan" ...
Käännätkö Jeesuksen Sanat toisin päin? Sanot lukevasi Raamattua
ja saavasi oikeaa opetusta mutta muutat Jeesuksen Sanojen järjestyksen?
Miksi?
>>>Kasteen merkitys on hautaaminen ja hautaaminen on eri asia kuin upottaminen<<<
Minä olen ollut monissa hautajaisissa. Niissä kaikissa on vainaja upotettu maan poveen
2-3 metriä maanpinnan alle. Sitten maata päälle niin vainajasta päästiin eroon.
Polttohautaus on eri asia mutta siitä ei tässä yhteydessä.
Mvh J - KEn ole ohittanut mitään vaan Raamattu ei tunne uskovien upotuskastetta. Se tuntee kasteen. Mitään järjestystä ei myskään opeteta.
"joka uskoo ja kasteaan pelastuu" ei kerro järjestyksestä vaans siitä kuka pelastuu
Samoin "joka suullaan tunnustaa ja sydämessään uskoo" ei tarkoita järjestystä
Jeesusta ei upotettu maan poveen. Hautaaminen ei tarkoita upottamista, eikä Raamatun kirjoittamisen aikaan vainajia haudattu maan alle, joten sinun tulkintasi asiasta on täysin väärä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ohittanut mitään vaan Raamattu ei tunne uskovien upotuskastetta. Se tuntee kasteen. Mitään järjestystä ei myskään opeteta.
"joka uskoo ja kasteaan pelastuu" ei kerro järjestyksestä vaans siitä kuka pelastuu
Samoin "joka suullaan tunnustaa ja sydämessään uskoo" ei tarkoita järjestystä
Jeesusta ei upotettu maan poveen. Hautaaminen ei tarkoita upottamista, eikä Raamatun kirjoittamisen aikaan vainajia haudattu maan alle, joten sinun tulkintasi asiasta on täysin väärä>>>Samoin "joka suullaan tunnustaa ja sydämessään uskoo" ei tarkoita järjestystä<<<
Voiko mielestäsi uskosta osaton tunnustaa suullaan Jeesuksen Kristuksen Herraksi, Jumalaksi, ilmestynyt ja ilmoitettu lihassa? Eikö ensin tule usko ja sen seurauksena suun tunnustus? Vai tuleeko ensin suun tunnustus Jeesus on Herra, ja ihminen huomaa, että nyt uskon Jeesuksen Herraksi?
Oletko kokeillut panna uskosta osattoman ihmisen suuhun sanat: "Jeesus Kristus on Herra". Minä olen kokeillut, Uskosta osaton ei voinut antaa tuota tunnustusta eikä sanoa noita sanoja, vaikka minä niin kehotinkin.
Tein tämän kokeillakseni, onko todella niin kuin Raamattu sanoo että vain Pyhässä Hengessä, siis Jumalassa Hänen yhteydessään, ihminen voi tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herraksi.
Tämä on hyvä koetinkivi jokaiselle, joka ajattelee olevansa uskossa ja pelastuvan. Voitko tunnustaa suullasi Jeesuksen Kristuksen Herraksi (Jumalaksi) ihmisten edessä? Yksi Herra ja yksi Jumala, Jeesus Kristus.
Mvh J - K
- Anonyymi
Hyvin monien julkkisten kerronnat omista lapsuuksistaan vetää vertoja vaikka kuinka pöljään helluntailapsuuteen, eli koittakaa ihmiset vähän terästää järkeänne kaikessa asiaan liittyvissä.
- Anonyymi
Mutta luemmehan tosin mitä raamattu sanoo jeesuksen seuraajista, eli he tulevat kaikkien vihattaviksi omat perheet mukaanlukien.
Luterilainen kirkko on kunnostautunut kovin hyvin tässä asiassa, sodan aikainen ja jälkeinen aika erikoisen pahaa, kokemusta olisi paksun kirjan verran.
Olen nähnyt sakastin kaapin päällä paperin jossa papille os kysely mitä on tehty paikkakunnan lahkomaisten nitiztämiseksi ja paljonko heitä on !
Väittäkää nyt vastaan kovasti kuten asiaan kuuluu @% - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta luemmehan tosin mitä raamattu sanoo jeesuksen seuraajista, eli he tulevat kaikkien vihattaviksi omat perheet mukaanlukien.
Luterilainen kirkko on kunnostautunut kovin hyvin tässä asiassa, sodan aikainen ja jälkeinen aika erikoisen pahaa, kokemusta olisi paksun kirjan verran.
Olen nähnyt sakastin kaapin päällä paperin jossa papille os kysely mitä on tehty paikkakunnan lahkomaisten nitiztämiseksi ja paljonko heitä on !
Väittäkää nyt vastaan kovasti kuten asiaan kuuluu @%Tuohan on se saastanen sodomiitiäkäktus
Helluntaikirkko on kunnostuatunut sekä harhaopeissa että tuon vikisijäkääkän yllyttämisessä
Väittäkää nyt vastaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on se saastanen sodomiitiäkäktus
Helluntaikirkko on kunnostuatunut sekä harhaopeissa että tuon vikisijäkääkän yllyttämisessä
Väittäkää nyt vastaanÄlä hermostu, saatat päästä joulun alulle psketteja käärimään !
Tosin jos alahuuli pullottas se voi olla haitaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä hermostu, saatat päästä joulun alulle psketteja käärimään !
Tosin jos alahuuli pullottas se voi olla haitaksi.Älä hermostui saastnen ulostekasa, saatat päästä pukin apulaiseksi
Tosin voi olla että tonttujen turvallisuus on sitten uhattuna - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä hermostu, saatat päästä joulun alulle psketteja käärimään !
Tosin jos alahuuli pullottas se voi olla haitaksi.Sen voi käkättäjä vetää vaikka päänsä yli ja nielaista.
- Anonyymi
lue nyt edes aloitus , helluntailaisuudessa saadut traumat ,
> lapsuus helluntailaisuudessa <- Anonyymi
Mikä saa jonkun kuvittelemaan ettei ole luettu aloitusta, koko ketjuhan perustuu aloituksen lukemiseen !
- Anonyymi
Ei se ole ihme jos tulee traumoja kun täällä riehuva sodomiittikäktys on yksi esimerkki siitä miten se vihaa uskovia
- Anonyymi
Todellakin lapsille tulee traumoja milloin mistäkin.
Onhan siellä kuitenkin joku aikuinenkin kahtomazda vähän perään, sakastissa siis # - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan siellä kuitenkin joku aikuinenkin kahtomazda vähän perään, sakastissa siis #Niin tulee mutta kaltaisestasi pedofiilista tulee kaikista eniten niitä traumoja
- Anonyymi
Olet oikeassa, veliseni, saastnen sodomiittikäkätys on todella uskovien suuri vihaaja
Hän jauhaa koko ajan sakastista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan siellä kuitenkin joku aikuinenkin kahtomazda vähän perään, sakastissa siis #>>> sakastissa siis # <<<
ei kukaan asu , > sakastissa < , vai asuuko helluntailaiset lahkossaan ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> sakastissa siis # <<<
ei kukaan asu , > sakastissa < , vai asuuko helluntailaiset lahkossaan ?Ne asuu kai lahkokellarissa
- Anonyymi
Kukahan ne ottais johonnin työhön nuo sakastin avaimenreikelistä mailmaa katsovat pudokkaat !
Hyvä olisi hiukan joulurahaa saada ominkin käsin tienattua.
Ei tuolla parhamistamisella paljoa eläkettä kerry !- Anonyymi
Kukahan ottaisi töihin tuon saastasen sodomiittikäktyksen?
Tosin saattaa häkki sitten heilahtaa eikä sillä sakastista jauhamisella kukaan saa penniäkään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukahan ottaisi töihin tuon saastasen sodomiittikäktyksen?
Tosin saattaa häkki sitten heilahtaa eikä sillä sakastista jauhamisella kukaan saa penniäkäänEi kukaan tuollaista ota mihinkään
- Anonyymi
Naapurissa asui helluntalaisperhe. Lapsille luettiin vaan "jeesussatuja".
Muija kävi saarnaamassa kokouksissa. Onneksi muutimme pois.- Anonyymi
Oliko ne lapsille vaaraillisia?
- Anonyymi
Olikkohan koko asujamiston onni @
Se muutto, toki jäi betoniluukku siistiin kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olikkohan koko asujamiston onni @
Se muutto, toki jäi betoniluukku siistiin kuntoon.Jäi mutta lapsille saattoio jäädä traumoja raiskaamisista
- Anonyymi
Hienoa, että muutitte pois. Sinne tuli rauha taloon.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/04c22837-50a9-413d-a4c8-ce409e0350c8
tuolla kadulla lapsesi saavat turvallisen elämänlahjan. Opetahan heidät vapaasti liikkumaan, ja siitä vapaudesta on mukava lahja- jouluksikin.
- Anonyymi
Edelleen kääkkä vain jauhaa ja jauhaa....
On sillä kova viha "sakastilaisia" kohtaan.- Anonyymi
Nyt olisi hyvä erottaa viha ja sääli ihan eri kasoihin !
- Anonyymi
On ja se viha vain kasvaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olisi hyvä erottaa viha ja sääli ihan eri kasoihin !
Vihaa tunnet uskovia kohtaan, sen näkee jokaisessa viestissäsi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihaa tunnet uskovia kohtaan, sen näkee jokaisessa viestissäsi
Hellareilla on tapana alkaa vihata jos joku tulee uskoon ja löytää Jeesuksen.
- Anonyymi
Ihmettelen miten sodomiittikäktys oikein ylpeilee täällä kaljakellunta- ja lasten ahdistelujuillaan.
Erityisesti rippilapset tuntuu olevan sen mieleen.- Anonyymi
Hellarit on onneksi sanoutunu irti sen kammottavista viesteistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hellarit on onneksi sanoutunu irti sen kammottavista viesteistä
Taitaa olla se tyyppi jolle tuo sakasti on pakkomiellle... ainakin juttujen perusteella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla se tyyppi jolle tuo sakasti on pakkomiellle... ainakin juttujen perusteella
Onneksi nyt illalla ollut poissa niin keskustelujen taso on heti noussut
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172751Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211364- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681041Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621025- 131942